Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:31:
Wat een flut antwoord, we bieden nu een totaal onbekend Chineesje aan :O
Tosot is geen "onbekend Chineesje": Het is een van de merken van Gree (super goed aangeschreven).

Verder heb ik geen idee hoe goed of hoe slecht de Tosot boiler is tov de geliefde Atlantic Explorer hier.
COP is in ieder geval 4 voor het 270 liter model (vs 3,15 voor Atlantic Explorer v4 270 liter).
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee om die boiler te overwegen? Ziet er qua specificaties uit als een upgrade tov de Atlantic Explorer.

Wel raar trouwens, dat Maxicool dan de Atlantic Explorer opeens niet meer zou leveren. Vraag me af waarom dan.

Inderdaad, op de Maxicool website is alles van Atlantic verwijderd.

[ Voor 35% gewijzigd door Tanuki op 17-12-2024 16:05 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Een e-mail naar MaxiCool gestuurd, al snel antwoord:
Hallo Henry,

Het klopt inderdaad dat de Atlantic boilers uit het assortiment zijn. Dit is niet omdat we ontevreden zijn over deze toestellen, maar de Tosot Hombask is hiervoor in de plaats gekomen. Deze is technisch gelijkwaardig, maar deze kunnen we voordeliger aanbieden.

De fabrieksgarantie voor de reeds verkochte toestellen blijft uiteraard onverminderd van toepassing.

Met vriendelijke groet, | Best Regards, | Mit freundlichen grüßen,
Flip Flipsen

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-04 11:45
Tanuki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:36:
[...]

Tosot is geen "onbekend Chineesje": Het is een van de merken van Gree (super goed aangeschreven).

Verder heb ik geen idee hoe goed of hoe slecht de Tosot boiler is tov de geliefde Atlantic Explorer hier.
COP is in ieder geval 4 voor het 270 liter model (vs 3,15 voor Atlantic Explorer v4 270 liter).
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee om die boiler te overwegen? Ziet er qua specificaties uit als een upgrade tov de Atlantic Explorer.

Wel raar trouwens, dat Maxicool dan de Atlantic Explorer opeens niet meer zou leveren. Vraag me af waarom dan.

Inderdaad, op de Maxicool website is alles van Atlantic verwijderd.
Eigenlijk best een aantrekkelijke WPB op het eerste zicht: https://www.gree.nl/filea...Leaflets/GREE_Hombask.pdf

Ben benieuwd of er hier al mensen zijn die hem hebben besteld of zitten te overwegen.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 13:37

silverball

De wagen voor moderne mensen

Iemand ervaring met de nibe f130 ? Dat is zover ik kan zien de enige manier om voor mij 150L kwijt te kunnen onder een schuin dak, aangezien alle andere wp-boilers echt te hoog zijn. De maximale hoogte is +-1,25 meter.

Leiding trekken vanaf m'n vaillant arotherm naar een passief vat is niet haalbaar.

We doen het nu met een 80L cop1 boiler maar sinds ik samenwoon is het verbruik en comfort een beetje matig geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door silverball op 17-12-2024 16:51 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tanuki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:36:
[...]

De scop is een stuk lager, 3,2 (200l) en 3,5 (270l).
54/48dBA in huis is niet om te juichen (je hoort jezelf dan niet juichen :+ )
Lucht kan je alleen bovenop aansluiten dus er is extra hoogte nodig.

Over bekende merken en de kwaliteit valt hier weinig te zeggen, de Arostor met R290 is een voorbeeld van hoe het mis kan gaan ondanks het 'bekende' label dat erop was geplakt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:25
Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:42:
[...]

De scop is een stuk lager, 3,2 (200l) en 3,5 (270l).
54/48dBA in huis is niet om te juichen (je hoort jezelf dan niet juichen :+ )
Lucht kan je alleen bovenop aansluiten dus er is extra hoogte nodig.

Over bekende merken en de kwaliteit valt hier weinig te zeggen, de Arostor met R290 is een voorbeeld van hoe het mis kan gaan ondanks het 'bekende' label dat erop was geplakt.
Waar kan ik die SCOP waarde vinden voor de Explorer?
Bij de Explorer zie ik wel de COP-waarde bij 7 graden - is misschien hetzelfde als SCOP?

Overigens heeft de Explorer een geluidsdruk van 59 en 48 dB(A).
Ook niet iets om bij te gaan juichen... :+

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het 1e linkje naar Gree, daar staan documenten zoals een installatiehandleiding, de specs en grafiekjes.
Dat bedrijf leverde nog niet eerder wpb's via Gree dus hun ervaring is 0,0, net als met de service van het merk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inmiddels staat de LGWH27s al een tijdje naar tevredenheid te pruttelen, dus ik denk laat ik de subsidie aanvraag eens doen, blijkt de subsidie alleen aangevraagd kan worden als de omgevingsvergunning voor juli 2018 is verleend, die van ons is een paar maande later verleend.

Nooit rekening gehouden dus een redelijke "bummer" :F ik heb gekeken maar zie ze niet, weet iemand nog omwegen om alsnog aanspraak te maken op de de ISDE subsidie?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:24:
Inmiddels staat de LGWH27s al een tijdje naar tevredenheid te pruttelen, dus ik denk laat ik de subsidie aanvraag eens doen, blijkt de subsidie alleen aangevraagd kan worden als de omgevingsvergunning voor juli 2018 is verleend, die van ons is een paar maande later verleend.

Nooit rekening gehouden dus een redelijke "bummer" :F ik heb gekeken maar zie ze niet, weet iemand nog omwegen om alsnog aanspraak te maken op de de ISDE subsidie?
Omgevingsvergunning? Ik heb daar nooit wat van gezien bij het aanvragen van de subsidie.

Is dat niet een kwestie van de subsidie gewoon aanvragen? Of loop je dan vast in het formulier? (Of moet je dan liegen tijdens het invullen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een omgevingsvergunning voor een WPB? Wat?

Weet je zeker dat je de juiste subsidie aanvraagt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tanuki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:28:
[...]

Omgevingsvergunning? Ik heb daar nooit wat van gezien bij het aanvragen van de subsidie.

Is dat niet een kwestie van de subsidie gewoon aanvragen? Of loop je dan vast in het formulier? (Of moet je dan liegen tijdens het invullen?)
Huizen met een omgevingsvergunning na 30-6-2018 zijn al gasvrij en krijgen geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wolly schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:30:
[...]

Huizen met een omgevingsvergunning na 30-6-2018 zijn al gasvrij en krijgen geen subsidie.
Nee, die zitten veelal gekoppeld op een duur, inefficiënt gas gestookt warmtenet 8)7
Of, in mijn geval beter gezegd ZAT >:)

Langleven Nederland subsidieland, waar het mij altijd weer lukt om net buiten de boot te vallen..

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tanuki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:28:
[...]

Het formulier is gedeeltelijk vooraf ingevuld en lijkt gekoppeld te zijn, de subsidie werd dus al direct afgekeurd met de betreffende mededeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:34:
[...]

Nee, die zitten veelal gekoppeld op een duur, inefficiënt gas gestookt warmtenet 8)7
Of, in mijn geval beter gezegd ZAT >:)

Langleven Nederland subsidieland, waar het mij altijd weer lukt om net buiten de boot te vallen..
Interessant! En vooral zuur natuurlijk.

Want de hele berekening over hoe interessant de WPB zal zijn voor jou, en ook hoe interessant een andere vorm van verwarmen is voor jou, is compleet anders dan voor gas gebruikers.

Is de "terugverdientijd" (heb eigenlijk een heel aan deze term) voor jou niet veel langer, dan voor iemand die door deze actie het gas kan verlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tanuki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:44:
[...]

Interessant! En vooral zuur natuurlijk.

Want de hele berekening over hoe interessant de WPB zal zijn voor jou, en ook hoe interessant een andere vorm van verwarmen is voor jou, is compleet anders dan voor gas gebruikers.

Is de "terugverdientijd" (heb eigenlijk een heel aan deze term) voor jou niet veel langer, dan voor iemand die door deze actie het gas kan verlaten?
Ik heb ook een hekel aan de term terugverdientijd, daarom neem ik die eigenlijk ook niet mee in mijn berekeningen ;) , als het gaat om de transitie naar all-electric, ook omdat JUIST de mix van maatregelen dus vervoer, verwarmen, opwekken en opslaan eigenlijk het enige is wat telt. Daarnaast wil ik minder afhankelijk zijn van de grillen van de markt en de overheid, en zo comfortabel mogelijk in het moment leven.

Ik heb overigens ook een natuurlijk allergie voor zaken die mij zonder vrije keuze worden op gedrongen (zoals stadswarmte) :+

Voorsorterend op de terugleverboete en daaropvolgend einde salderen moet de WP-Boiler en de thuis-accu er voor zorgen dat mijn eigenverbruik van mijn zonne-energie wordt geoptimaliseerd en inkoop waar mogelijk wordt voorkomen.

Toch even uitgerekend, zonder stijging van de warmtetarieven zou de terugverdientijd 7 jaar zijn, dan heb ik de energie die erin gaat niet mee gerekend wat misschien richting de toekomst niet heel eerlijk is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 17-12-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-04 15:43
Ik heb het MQTT bordje gekocht en gesoldeerd, nu wil ik de EPS32 in orde maken, maar dit wil niet helemaal lukken. Is er iemand die hiervoor misschien even zou kunnen meekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:17
jordy29081992 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:20:
Ik heb het MQTT bordje gekocht en gesoldeerd, nu wil ik de EPS32 in orde maken, maar dit wil niet helemaal lukken. Is er iemand die hiervoor misschien even zou kunnen meekijken?
Misschien kun je eens vertellen waar je tegenaan loopt tijdens het in orde maken van de module.
Ik vermoed dat er meerdere mensen hier (Waaronder ikzelf) je dan een stuk op weg kunnen helpen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• jordy29081992
MuadDib007 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:46:
[...]

Misschien kun je eens vertellen waar je tegenaan loopt tijdens het in orde maken van de module.
Ik vermoed dat er meerdere mensen hier (Waaronder ikzelf) je dan een stuk op weg kunnen helpen.
Tuurlijk, ik was in mijn 'irritatie' gisteren dat het niet lukte misschien iets te kortaf met mijn berich O-)

Ik heb de stappen gevolgd zoals in de git beschreven, het project geopend in VSC, ook de wijzigingen aangebracht zoals ssid & broker gegevens.
Dit opgeslagen maar daarna stokt het een beetje.
Als ik op Build klik linksonder gaat bij lopen en uiteindelijk krijg ik 'FAILED' met de volgende regel in het rood:

include/config/ExampleConfiguration.h:9:25: error: '**********' was not declared in this scope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
Je zult de PlatformIO Core CLI moeten gebruiken om via CLI te builden, niet via de Build knop in VSC.

Ik voer de volgende stappen uit:

1. Download ZIP van Github
2. Pak deze uit en kies binnen Visual Studio Code voor Open Folder waarna je de folder AquaMQTT opent
3. BIj de vraag of je de authors vertrouwd, kies je Yes. (En eventueel ook de bovenliggende folder)
4. Zorg dat je Platform.io hebt toegevoegd aan VS Code.
5. Kies bij Platform.IO onder Miscellaneaous voor PlatformIO Core CLI
6. Voer nu de commando's genoemd onder Flashing uit op (En verhelp eventuele meldingen die onderweg verschijnen zoals in mijn geval de melding dat ik de Git Client moest installeren waarna ik VS Code moest herstarten)

Succes!

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• jordy29081992
Naar mijn idee gebruik ik deze inderdaad, PlatformIO: Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Even toetsen hier: onze airco unit laat ons in de steek. Helaas zijn we van het gas af, waardoor we niet terug kunnen vallen op de cv ketel.

Nu schoot me opeens te binnen dat ik de Atlantic explorer v4 270l heb, met coil.

Zou ik het oude circuit dat naar de vloerverwarming gaat door de coil kunnen laten gaan, waardoor we effectief kunnen verwarmen met de warmtepompboiler? Het zal vast niet heel rendabel zijn om te doen, maar gezien we nu géén verwarming hebben is het misschien een goede optie?

Dan zou het zo simpel moeten zijn als de aanvoer en retour aansluiten op beide uiteindes van de coil, me dunkt?

De (oude) vloerverwarming verdeler heeft een pomp. Deze moet nog vervangen worden door een nieuwe pomploze verdeler (er komt een warmtepomp).

Maar door deze pomp zou circulatie moeten werken, lijkt me.

[ Voor 14% gewijzigd door Tanuki op 20-12-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:45

martijn v o

Certified by Enphase.

zou wel kunnen maar dan moet je circulatie hebben, dat gaat niet met de mengpomp van de vloerverwarmingsverdeler.
En je boiler is zo wel snel koud denk ik, dus of je het daarmee warm gaat krijgen valt te betwijfelen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tanuki alleen als je verdeler actief aanzuigt werkt dat, dus zonder LTV ventiel waarschijnlijk niet.
In één van de voorgangers van dit topic was dit een terugkerend thema; het werkt, maar verwacht geen wonderen (ca 2 kW thermisch max) en bovendien gaat de warmtepomp na 20(?) uur onafgebroken draaien in een beveiliging.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Hm, minder interessant idee voor die paar koude dagen die we deze winter nog gaan hebben dus. Was worth a try. :)

Ik had eigenlijk het idee dat de verdeler wel water zou circuleren over aanvoer en retour, maar ik gok dat die inderdaad zal circuleren binnen de verdeler. Dan moet er dus nog een pomp bij.

En, inderdaad, de boiler zal wel snel afkoelen op die manier. Je trek eigenlijk de warmte er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:52
Met een extra pomp kan het wel makkelijk. Maar als je binnenlucht aanzuigt dan verplaats je eigenlijk alleen maar warmte binnen je woning. Verder werkt het hier best goed, maar ik zet er wel graag de L/L unit bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:28:
Met een extra pomp kan het wel makkelijk. Maar als je binnenlucht aanzuigt dan verplaats je eigenlijk alleen maar warmte binnen je woning. Verder werkt het hier best goed, maar ik zet er wel graag de L/L unit bij aan.
Jij hebt dus de geschetste setup; vloerverwarming + pomp verdeler + wpb aangesloten op de coil, zonder cv ketel ertussen?

Ik ben wel benieuwd naar je verdere ervaringen, want het klinkt alsof je dit al langer zo doet? Of heb je een lucht/water warmtepomp erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@Tanuki alleen een L/L. De WPB is geen Explorer maar een Hewalex (3 kW). De vloerverwarming is niet heel groot; ik kan er ongeveer 3 kW in kwijt wat de WPB dus kan leveren. Maar ik gebruik het niet zo vaak. De WPB staat op zolder en opwarmen duurt wel een paar uurtjes. Maar er zit dus wel een extra pomp tussen; die heb ik uit de oude ketel gehaald. Omdat er een flinke warmtelek was a.g.v. ongewenste natuurlijke stroming, heb ik ook een drukverschilregelaar op de laagste stand in serie gezet.
Edit: bedankt @Speedy-Andre voor de aanvulling. Vanzelfsprekend zit er inderdaad een expansievat en overdrukventiel in het systeem. En een vulkaan, manometer.
De circulatiepomp zit via een relais aangesloten op de thermostaat beneden. De pomp van de vloerverwarming werkt via een schakelklok met temperatuursensor en schakelt automatisch rond 25 °C (met hysterese +1/-1).

[ Voor 27% gewijzigd door Martin7182 op 20-12-2024 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het vorige topic ging daar precies over, met de wpb ook de cv installatie (deels) verwarmen.
Je hebt alle 'oude' dingen nodig zoals een expansievat, een 3 bar veiligheid en de pomp.
Een paar kamers lukt wellicht maar het zal lang duren om een koude vloer op te warmen.
Het is wel een leuke quick fix als je de lucht niet van binnen aanzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 23:16
Als je de spiraal gewoon parrallel op je cv systeem zet met een kraan er tussen zoals een normale radiator dan kun je toch de bestaande cv pomp de boel laten circuleren

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
snameroc schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:43:
Als je de spiraal gewoon parrallel op je cv systeem zet met een kraan er tussen zoals een normale radiator dan kun je toch de bestaande cv pomp de boel laten circuleren
Dat zou kunnen maar ik denk dat je dan erg weinig doorstroming hebt en dus weinig warmteoverdracht. Bedoel je met bestaande CV pomp een hybride oplossing o.i.d.? Daar zou ik sowieso voorzichtig mee zijn; zoals gezegd, een WPB die binnenlucht aanzuigt voegt geen warmte toe aan de woning en je wilt ook niet te vaak de helft van je warme boilervat leegtrekken als de verwarming aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij hebben een Ariston Nuos Split Flex 270 FS warmtepompboiler welke sinds kort af en toe foutcode 046 aangeeft. Helaas kan ik deze foutcode niet terugvinden in de handleiding of online. De boiler verwarmt verder nog prima.

Onder het motto niet geschoten is altijd mis; heeft wellicht iemand een idee wat deze foutcode inhoudt? Zoals gezegd kan ik er niets over terugvinden, dus alle tips zijn welkom :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04 22:52
Misschien dat hij gaat defrosten?
Alle codes met 04X lijken te maken te hebben met ijs/ventilator/verdamper.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Jim423 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:04:
Misschien dat hij gaat defrosten?
Alle codes met 04X lijken te maken te hebben met ijs/ventilator/verdamper.
Interessant! Gezien de tijd van het jaar zou dat inderdaad kunnen. De eerste keer dat ik de melding gezien heb was eind November. Dus qua jaar getijd zou het kunnen. Dank voor het meedenken :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Martin7182 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:39:
[...]

Dat zou kunnen maar ik denk dat je dan erg weinig doorstroming hebt en dus weinig warmteoverdracht. Bedoel je met bestaande CV pomp een hybride oplossing o.i.d.?
Tanuki heeft geen CV-ketel meer dus die kan geen hybride maken. Hij heeft wel de oude pomp nodig om het water door de coil te circuleren.
Ik heb mijn coil in serie staan in de retour van de CV-ketel en dus een hybride oplossing. Ongeveer 50% gaat via een bypass kraan en 50% via de coil, dit werkt prima en de WPB kan dit met zijn beperkte vermogen ook niet bijbenen. Omdat alleen de onderkant van het vat afkoelt zit ik nooit zonder warm tapwater.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIKDCC
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:09
revolution-nl schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:24:

Je geeft aan dat de omgevingsvergunning in juli 2018 is verleend. Is deze omgevingsvergunning voor 1 juli 2018 aangevraagd? De datum van aanvraag is leidend en niet de datum van afgifte. Zo staat het ook vermeld op de site van RVO: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:15:
[...]

Tanuki heeft geen CV-ketel meer dus die kan geen hybride maken. Hij heeft wel de oude pomp nodig om het water door de coil te circuleren.
Ik heb mijn coil in serie staan in de retour van de CV-ketel en dus een hybride oplossing. Ongeveer 50% gaat via een bypass kraan en 50% via de coil, dit werkt prima en de WPB kan dit met zijn beperkte vermogen ook niet bijbenen. Omdat alleen de onderkant van het vat afkoelt zit ik nooit zonder warm tapwater.
Bedoel je hier ipv niet, wel? Of bedoel je juist dat een WPB hiervoor gebruiken niet te doen is?

Ik realiseer me inmiddels dat ik inderdaad niet alleen maar leidingen kan maken in de coil: ik zal ook een pomp moeten opnemen in het circuit. En mogelijk nog wat extra componenten.

Vraag is alleen hoeveel nut het heeft daar tijd (en geld) in te steken.
Ik ben daar nu aan aan het denken omdat de airco installatie een probleem heeft: vermoedelijk de compressor stuk.
De betere fix is al onderweg; ik ben alle voorbereidingen aan het treffen om de FE warmtepomp te installeren. Hopelijk kom ik snel op het punt dat deze in bedrijf gesteld kan worden door een zeer vriendelijke tweaker. :D
Dan heb ik de airco (als die weer gemaakt is...) als Backup mocht de l/w wp het laten afweten.
Dan is de WPB als Backup minder belangrijk.

Inderdaad, hier dus wel zonder CV ketel. Dat verandert mogelijk heel veel. We stoken de WPB nu op 55 graden. Dat zou hoger kunnen. Maar vroeg of laat is je vat leeg.
Wel een voordeel dat we vloerverwarming hebben - daarmee kun je de warmte wel bufferen. Maar ik vermoed dat je dan toch snel de WPB weer moet laten verwarmen of zelfs boosten om het weer bij te houden.

In nood situaties misschien toch wel beter dan niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik bedoel niet. Maar de afgifte is prima. Het is begonnen als een project van André om een handdoekenradiator te verwarmen.
Dat werkte wel vrij aardig maar voor mijn complete CV-installatie is 2,6kW natuurlijk veel te weinig.
Daarnaast is een WPB niet gemaakt om 24/7 te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 23-12-2024 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou denk ik toch de spiraal wel aansluiten omdat het andersom ook goed werkt, je kan de wpb dan versneld opwarmen met de L/W wp.
Het mooie is dat hij de wpb dan onderin verwarmt en de warmte vanzelf omhoog trekt.
Er zit hier wel een 2-wegklep tussen want het hoeft alleen te werken wanneer je dat wenst en je voorkomt warmteverlies als de wp niet draait.
Het maakt op deze manier niet uit hoe je het gebruikt, de wpb met de wp opwarmen of het cv circuit met de wpb opwarmen is beide een kwestie van de klep open zetten en eventueel een pomp aan slingeren.
Je kan zelfs de sturing vanuit de wp gebruiken om de klep te schakelen zodra hij in sww mode komt.

Een nadeeltje is er ook, als de wp niet nodig is voor ruimteverwarming dan heb je mogelijk een vrij lange leiding die heel warm wordt, hier is dat geen probleem met alleen radiatoren mocht een schakeling fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Speedy-Andre schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:41:
Ik zou denk ik toch de spiraal wel aansluiten omdat het andersom ook goed werkt, je kan de wpb dan versneld opwarmen met de L/W wp.
Het mooie is dat hij de wpb dan onderin verwarmt en de warmte vanzelf omhoog trekt.
Er zit hier wel een 2-wegklep tussen want het hoeft alleen te werken wanneer je dat wenst en je voorkomt warmteverlies als de wp niet draait.
Het maakt op deze manier niet uit hoe je het gebruikt, de wpb met de wp opwarmen of het cv circuit met de wpb opwarmen is beide een kwestie van de klep open zetten en eventueel een pomp aan slingeren.
Je kan zelfs de sturing vanuit de wp gebruiken om de klep te schakelen zodra hij in sww mode komt.

Een nadeeltje is er ook, als de wp niet nodig is voor ruimteverwarming dan heb je mogelijk een vrij lange leiding die heel warm wordt, hier is dat geen probleem met alleen radiatoren mocht een schakeling fout gaan.
Is het dan nog zaak om op een of andere manier aan de WPB aan te geven als er warmte door de L/W warmtepomp geleverd wordt?
Of is dit geen probleem indien de temperatuur laag genoeg is?
In de handleiding staat er wel iets over vermeld, vandaar de vraag.

Op 2 Januari wordt m'n Atlantic Explorer 200LC geinstalleerd aan de Elga Ace als Backup.
Daarbij heb ik een pomp en 3-wegklep voorzien (Om te kunnen circuleren tegen vastlopers zonder het CV circuit te beinvloeden).
De WPB wordt dan ook op de "CV" aansluitingen van de Elga gekoppeld.

Nu is mijn Elga Ace zeker bij hoge temperaturen best efficient dus zou het zinvol kunnen zijn de WPB daar mee te "laden" maar dat vereist wel wat extra sturing / blokkade van de vloerverwarming indien er geen warmte in de woning nodig is.

Mijn eerste doel is de WPB te gebruiken voor de defrosts van de Elga Ace.

Hoe kijk jij daar tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat is dat toch met die wp defrosts, mijn Pana 7J doet dat in een paar minuten met het cv water dat vaak niet warmer dan 37C is.
Ik vind het zonde om daar je tapwater voor af te koelen maar ik snap het idee wel (groot volume dat warm is).
Wat de SWW voorraad betreft is het wel gunstig dat het vat eerst onderin afkoelt, je merkt niet direct dat je minder warm kan tappen.
Als de wpb daardoor aan gaat en op een ongunstig moment lucht van buiten gebruikt (koud en vochtig) dan gooi je rendement van de wpb weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Het is vooral de mogelijkheid om zo de Hybride all electric te maken en het gas de deur uit te doen.
Dan wordt het vooral een kwestie van slim laden van de WPB om tekorten te voorkomen bij extreme koude.
Ik laat een circulatiepomp mee installeren om extra warmte te kunnen bufferen indien gewenst.

Als ik het gasverbruik tijdens een defrost vertaal naar kW dan hebben we het over 300/400 watt aan energie per defrost rondje.

de WPB gaat sowieso altijd lucht van binnen pakken en naar buiten uitblazen (In het koude seizoen) en anders binnen uitblazen.
Hij staat in een onverwarmde zolder die ook in de winter veelal 15 graden is en waar ik regelmatig de droger aan zet en waar 24/7 m'n NAS etc staan te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 23:37
MuadDib007 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:29:
[…]
Als ik het gasverbruik tijdens een defrost vertaal naar kW dan hebben we het over 300/400 watt aan energie per defrost rondje.
[…]
kW is vermogen, energie is kWh. Ik denk dat je 300 a 400 Wh bedoelt?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 08:37

timovd

Voorsprong door techniek

@RichieB energie is in Joule i.p.v. in kWh, maar kWh (verbruik) zegt sowieso meer dan in Watt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58
timovd schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 01:29:
@RichieB energie is in Joule i.p.v. in kWh, maar kWh (verbruik) zegt sowieso meer dan in Watt.
Incorrect. Energie is inderdaad uitgedrukt in joule, maar kWh is ook energie, 3.600.000 joule om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:41:
Maakt het nog uit of je de aanvoer van de L/W wp op de onderste of de bovenste aansluiting van de spiraal zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Ik ben een newbie op dit gebied - maar lees hier nu een tijdje mee.

Op basis van wat ik o.a. hier heb gelezen ben ik aan het uitvogelen wat er nodig is om van het gas af te kunnen. Idealiter zonder de radiatoren te vervangen.

In zijn meest eenvoudige vorm lijkt dit neer te komen op een wpb van 150-200 liter voor douche, afwas, etc.
Met daarnaast een warmtepomp annex buffervat van ongeveer 100 liter voor de verwarming van de woning.

Beiden zouden (idealiter) twee keer per dag bijgewarmt worden (aanname!). Overdag op basis van de zonnepanelen. En voor zover die onvoldoende leveren: stroomafname van het net tijdens iets wat de slimme meter ziet als "daluren". Mocht het buiten koud zijn, dan zal er uiteraard vaker bijgewarmt moeten worden.

Vraag: is bovenstaand realistisch? Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie (en wat)?

Onze woning is van begin jaren 70.
Een jaar of 15-20 geleden zijn de ramen vervangen door het toen gangbare HR++ glas.
Het afgelopen jaar is er rondom vloer-, spouw- en dak-isolatie aangebracht.
Begin volgend jaar worden er nog wat rolluiken en screens geplaatst.

De "bemensing" van de woning is meestal 2; een paar keer per jaar 6 (als de kinderen een weekendje komen logeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Wolly schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:49:
[...]

Maakt het nog uit of je de aanvoer van de L/W wp op de onderste of de bovenste aansluiting van de spiraal zet?
Bij mijn Explorer V3 is de bovenste aansluiting degene die helemaal naar onderen in he vat gaat, dus ook de hoogste warmte wordt dan helemaal onderin afgegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-5wcfXL5HYWNsb3gC7DwCFlJZg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lyDIQkKWrwIfeG75am77tHG.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Airw0lf schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:55:

Op basis van wat ik o.a. hier heb gelezen ben ik aan het uitvogelen wat er nodig is om van het gas af te kunnen. Idealiter zonder de radiatoren te vervangen.

In zijn meest eenvoudige vorm lijkt dit neer te komen op een wpb van 150-200 liter voor douche, afwas, etc.
Met daarnaast een warmtepomp annex buffervat van ongeveer 100 liter voor de verwarming van de woning.

Beiden zouden (idealiter) twee keer per dag bijgewarmt worden (aanname!). Overdag op basis van de zonnepanelen. En voor zover die onvoldoende leveren: stroomafname van het net tijdens iets wat de slimme meter ziet als "daluren". Mocht het buiten koud zijn, dan zal er uiteraard vaker bijgewarmt moeten worden.

Vraag: is bovenstaand realistisch? Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie (en wat)?

Een jaar of 15-20 geleden zijn de ramen vervangen door het toen gangbare HR++ glas.

De "bemensing" van de woning is meestal 2; een paar keer per jaar 6 (als de kinderen een weekendje komen logeren).
Als veel personen willen douchen is een 270ltr fijner natuurlijk, warmtepomp met flinke radiatoren werkt ook kan ik bevestigen en een buffervat is dan niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:49:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-rC4KjCq2pVSag869jltw8GSxc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUkZQcXEAcpWZbQpuvAEtgN0.jpg?f=fotoalbum_medium

Lastig te zeggen, dit is hoe het bij de V3 zit en zo te zien zitten de aansluitingen 'andersom' :)
Omdat de oppervlakte maar 1,2m2 is en de hoogte vrij gering denk ik niet dat het veel uitmaakt.
Bij mij zit ie 'verkeerd', de aanvoer gaat naar de bodem van het vat wat in theorie wel zorgt dat ik het meeste water warm maak maar omdat de wp het zo snel rondpompt zal het effect beperkt zijn.
[edit]
Haha @klump4u ik mag je plaatje wel lenen he :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]

Beiden zouden (idealiter) twee keer per dag bijgewarmt worden (aanname!).
Het buffervat voor de verwarming heb je waarschijnlijk helemaal niet nodig. Mocht je die toch plaatsen dan verwarm je die als je je huis wil verwarmen. Een buffervat van 100 liter bevat niet genoeg energie om zelfstandig je woning mee te verwarmen, dus die loopt gewoon mee met je warmtebehoefte in huis en plan je niet in op andere tijdstippen.
Overdag op basis van de zonnepanelen. En voor zover die onvoldoende leveren: stroomafname van het net tijdens iets wat de slimme meter ziet als "daluren".
[...]
Dat heeft maar heel beperkt zin. Mijn 270 liter warmptepomp boiler verbruikt per dag 1 a 2 kWh. Het prijsverschil tussen dal en piekuren is zo'n 2 cent per kWh. Dus je kan daar op jaarbasis misschien €15 mee verdienen. Daluren zijn vaak in de nacht en dan is het kouder. Daardoor zal je warmtepomp inefficiënter gaan werken. Dat kost je waarschijnlijk veel meer dat €15 per jaar als je de warmtepomp boiler voornamelijk in de daluren laat draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-04 22:01

Dit lijkt best wel op de situatie hier. Twee onder 1 kap van 1973, vergelijkbaar geisoleerd en al een paar jaar van het gas af.
Hier een warmtepompboiler van 200 liter op zolder.
Voor de verwarming een WP van ongeveer 5 kW en een serie buffervat van 40 liter. Buffervat om de waterinhoud van het systeem groot genoeg te maken voor de defrotsts.
Hier uiteindelijk boven 1 T33 radiator geplaatst en in de woonkamer in de aanbouw plafondverwarming (warp-systems) toegevoegd, Verder de andere radiatoren in- en uitgang kruislings aangesloten.
In 2021 begonnen met alleen de oorspronkelijke radiatoren van het huis maar nu draait het veel mooier.

Overigens draait een WP ongeveer de hele dag in de winter zodat die alleen het warmteverlies van de woning hoeft aan te vullen. Een paar uur niet verwarmen is daarna lastig in te halen. Tijdens de nacht en tot 10 uur in de ochtend is de nachtverlaging hier slechts een halve graad.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
Ik krijg net het nieuwe energielabel binnen voor mijn 97-jaar oude woning. Ik ben van een G, via F (na HR++ glas en spouwmuurisolatie) naar A+++ gegaan. Dat is best een mooie bekroning van het plaatsen van dakisolatie, vloerisolatie, warmtepompboiler, warmtepomp en zonnepanelen.

Wat ik wel interessant vind is dat onder Warm Water => Warmwatertoestellen staat: "Elektrische boiler". Kennelijk is er in het energielabel geen mogelijkheid om een warmptepompboiler te noteren. Wel wordt het energielabel van de wpb meegenomen in de beoordeling. Ook het advies om een zonneboiler met zonnecollectoren te plaatsen vind ik raar. Volgens mij is de consensus hier dat je de ruimte op je dak beter kan gebruiken voor (extra) zonnepanelen dan voor een zonnecollector. Mijn dak ligt dan ook vol met zonnepanelen en ik zou die echt niet willen inruilen voor een zonnecollector.

Om de maximale score van A++++ te halen zou ik nog een douche-wtw en decentrale wtw-ventilatie kunnen plaatsen. Die eerste komt er misschien nog, maar ventilatiekanalen plaatsen is te ingrijpend.

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 24-12-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
RichieB schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:44:
Ik krijg net het nieuwe energielabel binnen voor mijn 97-jaar oude woning. Ik ben van een G, via F (na HR++ glas en spouwmuurisolatie) naar A+++ gegaan. Dat is best een mooie bekroning van het plaatsen van dakisolatie, vloerisolatie, warmtepompboiler, warmtepomp en zonnepanelen.

Wat ik wel interessant vind is dat onder Warm Water => Warmwatertoestellen staat: "Elektrische boiler". Kennelijk is er in het energielabel geen mogelijkheid om een warmptepompboiler te noteren. Wel wordt het energielabel van de wpb meegenomen in de beoordeling. Ook het advies om een zonneboiler met zonnecollectoren te plaatsen vind ik raar. Volgens mij is de consensus hier dat je de ruimte op je dak beter kan gebruiken voor (extra) zonnepanelen dan voor een zonnecollector. Mijn dak ligt dan ook vol met zonnepanelen en ik zou die echt niet willen inruilen voor een zonnecollector.

Om de maximale score van A++++ te halen zou ik nog een douche-wtw en decentrale wtw-ventilatie kunnen plaatsen. Die eerste komt er misschien nog, maar ventilatiekanalen plaatsen is te ingrijpend.
Wat is eigenlijk het voordeel van een zonnecollector ten opzichte van een warmtepompboiler? Er zijn mensen die het hebben dus blijkbaar heeft het een bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je belast het electriciteitsnet minder. En met een terugleverboete zal het misschien nog wel iets meer opleveren ook. Echter technisch gezien vind ik een WPB veel interessanter. Immers kan een zonneboiler niet zelfstandig functioneren en vind ik ook niet ideaal qua legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kerngezond In prehistorische tijden was dit misschien een legitieme vraag.
Maar actueel weet ik van geen enkel voordeel van een (vacuumbuizen)zonnecollector met boiler
t.o.v. een warmtepompboiler i.c.m. pv-panelen.
Daarom heb ik een zonnecollector voor warm water ook nooit serieus overwogen.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 24-12-2024 21:28 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
RichieB schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:44:

Een warmtepompboiler is toch ook gewoon een efficiënte elektrische boiler? Tenzij je je huis wilt verkopen, zou ik het nieuwe energielabel niet te snel van de daken schreeuwen; voordat je het weet stijgt je WOZ-waarde en daarmee ook de belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
Martin7182 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:31:
[...]

Een warmtepompboiler is toch ook gewoon een efficiënte elektrische boiler? Tenzij je je huis wilt verkopen, zou ik het nieuwe energielabel niet te snel van de daken schreeuwen; voordat je het weet stijgt je WOZ-waarde en daarmee ook de belastingen.
De wegen van de wet zijn ondoorgrondelijk, maar puur praktisch gezien heb je wat mij betreft gelijk. De technische werking is heel anders maar het basisprincipe is wel hetzelfde. Er gaat elektriciteit in en er komt warm water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 13:18
Kerngezond schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:15:
[...]

Wat is eigenlijk het voordeel van een zonnecollector ten opzichte van een warmtepompboiler? Er zijn mensen die het hebben dus blijkbaar heeft het een bestaansrecht.
PV:
21% efficient DC stroom -> 96% efficient AC stroom -> X% efficient wp/warmte element

Collector:
50% efficient

In het omvormen en absorberen van zon energie kan het voordeel liggen (naast complexiteit en kosten verschillen tussen de systemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Precies dit heb ik ook gehad, verzoek van de gemeente om een vragenlijst in te vullen over mijn woning, stond overigens in dat dit niet verplicht was maar dan moesten ze echt iemand laten taxeren en deze kosten zullen dan op de grote hoop gaan en het plaatje voor iedereen duurder maken, niet gedaan dus. Je zou juist korting moeten krijgen als je zelf gasloos gaat i.p.v. wachten op een trage gemeente.

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 25-12-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
[...]

Als er voor die maatregelen subsidie is aangevraagd zal er ook iets "weggelekt" zijn naar de plaatselijke WoZ instantie. Dus dat komt vast goed - met of zonder label... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
RzrBck schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:18:
[...]

PV:
21% efficient DC stroom -> 96% efficient AC stroom -> X% efficient wp/warmte element

Collector:
50% efficient

In het omvormen en absorberen van zon energie kan het voordeel liggen (naast complexiteit en kosten verschillen tussen de systemen).
Dit is het WPB topic, dus:

PV: 21% × 95% × 300% = 60%
Redelijk vergelijkbaar dus. Maar het grote voordeel van PV is dat er hoogwaardige energie uitkomt die je ook voor andere toepassingen kunt gebruiken. In de zomer is je boilervat na een paar uurtjes zon wel vol, maar je EV misschien nog niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-04 23:32
bite schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:51:
Hier van maart tot oktober minimaal 150kWh teruglevering die nu niet direct wordt verbruikt. Als je daarvoor ook de belasting niet kan salderen dan kan ik dat toch net zo goed gebruiken voor een cop1 boiler?
Ik heb een offerte voor een 250l wp boiler die netto met installatie een 3700 kost (extra groep, dakdoorvoeren). Tenzij we meer sww gaan verbruiken is dat lastig terug te verdienen. Het geluid in de bijkeuken is ook wel nadeel denk ik. Verwarming is hybride warmtepomp maar kan nog net niet helemaal gasloos, dan is betere isolatie nodig.
Gasverbruik voor sww is ~17m3/maand incl verspilling van een waakvlam.
Hier ook aan het overwegen om een warmtepompboiler aan te schaffen. Verwarm hier alles met l/l pompen. En cooker boiler in keuken.

Huidige lasten (peiljaar 2024) gas

CV onderhoud € 143,00
gas vast € 60,00
gas variabel 204 m3 € 132,00
gas netwerk+vaste kosten € 163,00
gas belastingen € 142,00
TOTAAL € 640,00

oftewel, € 3 per m3 gas

Stel de boiler verbruik 650kwh per jaar kost me dit dan aan verloren teruglevering € 60 per jaar.

Een installatie zoals die van jou van €3.700 zou ik dan toch terugverdienen in 4 jaar, omdat ik anders ook een CV installatie moet aanschaffen na +/- 15 jaar voor € 1.500, dus die haal ik er vanaf. Dan blijft er € 2.200 aan investeringskosten over. Die deel ik dan door het uitgespaarde per jaar, zijnde +/- € 600

Of mis ik iets?

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-04 20:23
Hoi allen. We willen binnenkort een warmtepompboiler aanschaffen. We twijfelden om een elektrische boiler aan te schaffen vanwege de zonnepanelen maar dit leek ons uiteindelijk toch geen verstandige keuze.

Wat is nou een goede boiler?

Ik zag deze 2 boilers:

Deze: https://www.bol.com/nl/nl...elabel-a/9300000174880714

Of deze: https://www.bol.com/nl/nl...label-a/9300000174891487/

Oftewel een 200 liter of een 250 liter. We zijn met zijn 4en. Mijn vrouw is een snelle doucher. De kinderen nu ook nog, maar dat kan ik de toekomst veranderen. Ik kan zelf soms wel wat langer douchen..

Ik hoor om me heen dat een 200 liter genoeg is maar twijfel daarover. 260 euro meer voor 50 liter lijkt veel. Maar scheelt veel ergernis in de toekomst.

En is de Haier nou een goede boiler of is er iets beters te krijgen voor dat geld?

Ik kom deze ook zojuist tegen: https://aircoshopnl.nl/wa...oiler-isde-subsidie-e725/

Deze is zelfs iets groter (270 liter) en heeft Wifi.

Ons budget is zo'n 1700 euro. We gaan namelijk ook een airco plaatsen voor verwarmen, wat ook genoeg kost. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Baldeagle op 26-12-2024 14:02 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik denk dat meer capaciteit ook meer warmteverlies geeft en wellicht kan je de 200 op een hogere temperatuur kan verwarmen voor meer capaciteit.

Maar ben er zelf ook nog niet helemaal uit wat de beste oplossing zal zijn. Met huidig verbruik moet een 250l wp boiler zeker 10 jaar meegaan om het wat terug te verdienen en dan krijg je 2 jaar garantie.. Het is een laag verbruik maar soms wel op een dagdeel bad en douchen.
Een ander nadeel vind ik het geluid (nu hybride warmtepomp en die zou ik wel geruislozer willen dan die is). In 2027 dus geen belasting te salderen met pv dus als de stroom dan toch weinig tot niets waard is kan ik die net zo goed voor een cop1 boiler gebruiken. Een kleinere boiler zou ook voor de CV kunnen die het dan kan aanvullen. Met een wp boiler kan dat ook maar die wil ik niet op zolder hebben ivm geluid. Sww komt nu van een oude geiser die ik wil vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-04 19:24
bite schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:00:
Ik denk dat meer capaciteit ook meer warmteverlies geeft en wellicht kan je de 200 op een hogere temperatuur kan verwarmen voor meer capaciteit.
Met een grotere capaciteit kun je de gemiddelde temperatuur van je vat lager houden. Dat beter is voor de COP, en het compenseert je warmteverlies ook enigszins.
Alleen met een legionellarun die je 1 x in de 2 weken doet, heb je dan iets meer verlies.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-12-2024
Goedemorgen,
Wij zijn in het bezit van een Atlantic Calypso VM150. Nu is onze vraag: is het mogelijk om er een elektrische boiler op aan te sluiten als back-up bij calamiteiten van de warmtepompboiler? Zo aangesloten dat de elektrische boiler alleen aan gaat als het echt nodig is?
Al vast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 08:37

timovd

Voorsprong door techniek

@MarcianoH hoe zie je dat voor je? Elke boiler heeft tijd nodig om op te warmen; ook een elektrische (COP1).
In welke scenarios "als het echt nodig is"? Douchen, warm afspoelen? Misschien is een doorstromer aangesloten op warm water een optie?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Laatst online: 30-04 08:41
De VM150 heeft gewoon een element dus als het warmtepompgedeelte in storing is gaat het element aan.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
Jullie snappen het niet helemaal, mss moet ik wat meer vertellen.
Ik heb hier voor een Energie Aquapura 200 liter gehad. Die ging dus lekken na een aantal maanden. Vat lek, kon niet meer gelast. 6 bar gemonteerd. Maar daar gaat het nu niet om. Wat een drama is dat. We zijn van het gas af dus de enige manier om tapwater te verwarmen was dus die Aquapura. Koud douchen of bijde buren wil ik niet meer. Dus vandaar deze vraag, ik wil graag in noodgevallen een extra (elektrische boiler van een liter of 100) laten installeren voor het geval dat. Mijn vraag is dus of dit mogelijk is ism mijn warmtepompboiler. Ook al heb je garantie, je zit een tijdje zonder warm water. Een elektrische boiler kost een paar 100 euro, nou dat wil ik wel investeren voor het geval dat.
Lekke vaten komen helaas wel voor bij wpb, ogenschijnlijk minder bij elektrische boilers.
Ik hoop dat het nu duidelijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door MarcianoH op 28-12-2024 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@MarcianoH natuurlijk kan dat; zet de extra boiler gewoon parallel aan de bestaande op een eigen (en afsluitbare) inlaatcombinatie en op beide boilers een afsluitkraan op de uitlaat.
Een WPB gaat als het goed is niet zo snel kapot. Ik zou tijdelijk een campingdouche o.i.d. aan de muur hangen. Dan ben je met €25 klaar en het neemt niet constant ruimte in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voggy
  • Nu online
Als backup zou ik eerder voor een doorstroom boiler kiezen. Die verbruikt pas energie als je hem nodig hebt. Nadeel is wel dat deze op krachtstroom moeten worden aangesloten. Als je een normale elektrische boiler koopt dan ben je constant 100 liter water warm aan het houden "voor het geval dat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
siveiro schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:18:
[...]

Hier ook aan het overwegen om een warmtepompboiler aan te schaffen. Verwarm hier alles met l/l pompen. En cooker boiler in keuken.

CV onderhoud € 143,00
gas vast € 60,00
gas belastingen € 142,00
TOTAAL € 640,00

oftewel, € 3 per m3 gas

Stel de boiler verbruik 650kwh per jaar kost me dit dan aan verloren teruglevering € 60 per jaar.

Een installatie zoals die van jou van €3.700 zou ik dan toch terugverdienen in 4 jaar, omdat ik anders ook een CV installatie moet aanschaffen na +/- 15 jaar voor € 1.500, dus die haal ik er vanaf. Dan blijft er € 2.200 aan investeringskosten over. Die deel ik dan door het uitgespaarde per jaar, zijnde +/- € 600

Of mis ik iets?
Iemand een reactie hierop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een oudere 80l Daalderop hangen die ik met kraantjes kan schakelen, zowel voor als na de 200l wpb.
De laatste jaren gaat het leidingwater eerst door de 80l boiler en dan de wpb in zodat het iets warmer is.
Op deze manier is er geen extra inlaatcombi nodig.
Het is de meest gekozen reden om een wpb te nemen, je kan van het gas met alle kosten af en dat loont ondanks dat de wpb 600kWh verbruikt die deels van je dak kan komen.

Kijk hoeveel warm water je (aan een stuk) verbruikt, het is best fijn als je dat straks kan aanhouden.
Terugverdienen is niet verplicht, ik vind het belangrijker dat ik geen comfort verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Voggy schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:07:
Als backup zou ik eerder voor een doorstroom boiler kiezen. Die verbruikt pas energie als je hem nodig hebt. Nadeel is wel dat deze op krachtstroom moeten worden aangesloten. Als je een normale elektrische boiler koopt dan ben je constant 100 liter water warm aan het houden "voor het geval dat".
Ik neem aan dat @MarcianoH de elektrische boiler pas gaat aanzetten zodra de WPB problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou de elektrische boiler (kan ook best wat kleiner zijn, bijv. 25L) inderdaad voorschakelen. En dan een (drieweg) kraan tussen de elektrische boiler en WPB om de WPB af te sluiten bij lekkage.
Je bent niet handig genoeg om deze er snel zelf tussen te zetten bij problemen neem ik aan? Idealiter sluit je de elektrische boiler pas aan (waterzijdig) als het nodig is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zijn verhaal niet helemaal begrijp. Ik begrijp wat het werkende principe erachter is, namelijk dat je feitelijk een soort buffervat hebt wat realtime zijn warmte afgeeft aan het stromende water in plaats van dat je het water zelf in de boiler opwarmt. Ik snap ook dat het daardoor mechanisch wat eenvoudiger is. Ik snap alleen niet wat dat met gebruiksgemak doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Kerngezond schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:38:
[...]

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zijn verhaal niet helemaal begrijp. Ik begrijp wat het werkende principe erachter is, namelijk dat je feitelijk een soort buffervat hebt wat realtime zijn warmte afgeeft aan het stromende water in plaats van dat je het water zelf in de boiler opwarmt. Ik snap ook dat het daardoor mechanisch wat eenvoudiger is. Ik snap alleen niet wat dat met gebruiksgemak doet.
Kleine boiler.En dat is wel de belangrijkste.
Geen legionella run.
Betere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:29
Seafarer schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:47:
[...]

Kleine boiler.En dat is wel de belangrijkste.
Geen legionella run.
Betere COP.
Is toch gewoon een kleine hygiëne boiler?
Dat expansievat en de overstort moeten dan aan de wp kant geplaatst worden.
Die 650x500mm zou hier best in een keukenkastje passen zoals gesuggereerd wordt, maar hoe o hoe ga ik dat aansluiten???.
(Ben halverwege het filmpje afgehaakt, misschien heb ik wat gemist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Surfari schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:31:
[...]

Is toch gewoon een kleine hygiëne boiler?
Alleen de spiraal heeft een enorm oppervlak.
Dat expansievat en de overstort moeten dan aan de wp kant geplaatst worden.
Blijven gewoon op hun plek zitten.
Die 650x500mm zou hier best in een keukenkastje passen zoals gesuggereerd wordt, maar hoe o hoe ga ik dat aansluiten???.
(Ben halverwege het filmpje afgehaakt, misschien heb ik wat gemist)
Wel helemaal kijken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Jim423 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:26:
Ik zou de elektrische boiler (kan ook best wat kleiner zijn, bijv. 25L) inderdaad voorschakelen. En dan een (drieweg) kraan tussen de elektrische boiler en WPB om de WPB af te sluiten bij lekkage.
Je bent niet handig genoeg om deze er snel zelf tussen te zetten bij problemen neem ik aan? Idealiter sluit je de elektrische boiler pas aan (waterzijdig) als het nodig is namelijk.
Wat ook nog kan als je genoeg ruimte hebt: WPB aansluiten met flexibele slangen. Bij een probleem verleg je dan gewoon aan- en afvoer. Scheelt extra kranen en inlaatcombinatie. Je hoeft de extra boiler eigenlijk niet eens te installeren: koop gewoon even een klein model als het moment daar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcianoH
@ jim423 waarom is het idealiter om een elektrische boiler pas te plaatsen als het nodig is? En wat bedoel je precies met waterzijdig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wat @Martin7182 zegt dus. Maar dan moet je dus wel handig zijn, of iemand kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-04 15:07
@xtrme bedankt voor het leveren van de onderdelen voor de AquaMQTT, het werkt als een zonnetje.

Ik heb een script welke eerder genoemd is in dit topic geïmplementeerd welke de warmtepomp aanslingert op de goedkoopste uren.

Hoe hebben andere het aanzetten van de warmtepompboiler geregeld middels AquaMQTT? Nu zet ik de Shelly aan die ik ook gebruik als er veel opwekking is door de zon, vraag me af of dit de “beste” manier is. Hoe hebben jullie verder de warmtepomp zelf ingesteld qua tijdschema of staat hij op altijd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:15
Bij mij stroomt de e-boiler mee in het koudwater circuit en kan ik bij storing van de WPB met behulp van kranen “geschakeld” worden. https://i.imgur.com/UiG7PEx.jpeg De temperatuur van de e-boiler regel ik met een Sonoff TH 10 en een Eaton relais.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wicked_fool schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:38:
@xtrme bedankt voor het leveren van de onderdelen voor de AquaMQTT, het werkt als een zonnetje.

Ik heb een script welke eerder genoemd is in dit topic geïmplementeerd welke de warmtepomp aanslingert op de goedkoopste uren.

Hoe hebben andere het aanzetten van de warmtepompboiler geregeld middels AquaMQTT? Nu zet ik de Shelly aan die ik ook gebruik als er veel opwekking is door de zon, vraag me af of dit de “beste” manier is. Hoe hebben jullie verder de warmtepomp zelf ingesteld qua tijdschema of staat hij op altijd aan?
In de toekomst wil ik dit ook gaan doen, als salderen is vervallen. Maar je kan middels AquaMQTT ook gewoon de wp aanzetten door de temperatuur boven de huidige temp te zetten, scheelt je een Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Hoe sluit je nu een Atlantic Explorer aan op je PV? Ik heb deze handleiding gevolgd.

Nu schakel ik via een Zigbee stopcontact B1/B2 van de WP. Ik heb in het installateurs menu aangegeven dat er een PV installatie aanwezig is. Dat symbool zie ik ook verschijnen in het display, maar er staat nergens PV in het display, of de handleiding moet hier naar het symbool refereren.

Maar hoe weet ik nu of dit goed werkt? Als ik de schakelaar handmatig omzet, zie ik verder niks gebeuren. De WP staat in de AUTO stand, volgens deze handleiding moet ik de WP ook nog op solar zetten, althans zo lijkt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb veel nuttige informatie opgedaan, bedankt daarvoor. Nu ben ik zelf bezig met het overstappen op een warmtepompboiler en heb een paar vragen waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.

Ik wil graag de Atlantic Explorer V4 270L aanschaffen. De installatie laat ik doen door iemand die ervaring heeft met warmtepompboilers, maar hij gaf aan dat ik waarschijnlijk een aparte aansluitset moet bestellen. Bij veel merken zie je inderdaad een bijpassende aansluitset staan, maar bij de Explorer V4 kan ik nergens vinden of zoiets nodig is, laat staan wat erin zou moeten zitten.

Ik wil specifiek voor de Atlantic kiezen omdat ik zonnepanelen heb en een variabel contract (via Zonneplan). Het lijkt me handig om de boiler te sturen op basis van wat financieel het voordeligst is, en de Atlantic biedt volgens mij goede mogelijkheden om daarop in te spelen.

Mijn vragen:
1. Is er voor de Atlantic Explorer V4 een specifieke aansluitset nodig, of wordt alles meegeleverd?
2. Zijn er zaken die ik apart moet regelen, zoals een diëlektrische koppeling, expansievat of iets dergelijks?
3. Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden tijdens de installatie?

Over mijn situatie:
• De warmtepompboiler komt in mijn garage (ongeveer 50m³), die enigszins geïsoleerd is.
• In dezelfde ruimte staan ook mijn wasmachine en droger.
• Ik verwarm mijn huis volledig met lucht-lucht warmtepompen (Daikin, 2 buitenunits en 7 binnenunits).
• Ik ben bezig om volledig van stadsverwarming af te gaan en heb eindelijk ruimte voor een warmtepompboiler in mijn nieuwe huis.

Qua luchtaansluiting twijfel ik nog tussen intern-intern, extern-extern, of intern-extern. Bij intern-intern kan ik de warmtepompboiler plaatsen waar ik wil, wat betekent dat ik de leidingen naar de meterkast (waar nu de warmtewisselaar zit) kort kan houden. Het warme water zal op dezelfde plek weer worden aangesloten. Kortere leidingen betekenen minder leidingverlies.

Als ik echter een doorvoer naar buiten moet maken, kan dat alleen aan de achterkant van de garage. Hierdoor worden de leidingen naar de meterkast een stuk langer, met meer leidingverlies als gevolg. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies over de beste keuze in mijn situatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gbJdoxHoklu7vQSWXchQ7MIk0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3QkyB5S8b0WGubMWvPfw6ytl.png?f=fotoalbum_large

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:46
O085105116N schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:45:
Hoe sluit je nu een Atlantic Explorer aan op je PV? Ik heb deze handleiding gevolgd.

Nu schakel ik via een Zigbee stopcontact B1/B2 van de WP. Ik heb in het installateurs menu aangegeven dat er een PV installatie aanwezig is. Dat symbool zie ik ook verschijnen in het display, maar er staat nergens PV in het display, of de handleiding moet hier naar het symbool refereren.

Maar hoe weet ik nu of dit goed werkt? Als ik de schakelaar handmatig omzet, zie ik verder niks gebeuren. De WP staat in de AUTO stand, volgens deze handleiding moet ik de WP ook nog op solar zetten, althans zo lijkt het?
Hoofstuk 10.4 vermeld dat je dit nog moet activeren in het installateur menu, als je dit gedaan hebt zal de warmtepomp starten als het symbool verschijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Iemand al eens gehad dat de Explorer geen legionellerun meer doet?
Staat ingesteld op 4 x per maand maar nu al anderhalve week geen run meer gedaan.
Staat hier op manueel EC met de bedrijfstijden 0930-1730.
Heb nu in het installateursmenu de keuze nog maar eens bevestigd.

Overigens wat ik wel raar vind dat je een tijdvak van minimaal 8 uur moet kiezen (dat is opzicht niet zo raar), als ik dan om 17 uur ga douchen en de delta T zakt onder de 5 graden hij vrolijk nog aanspringt om vervolgens na 20 minuten weer te stoppen.
Beetje krom wel

[ Voor 0% gewijzigd door -Junkiexp- op 30-12-2024 19:17 . Reden: Typo's ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:46
-Junkiexp- schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:16:
Iemand al eens gehad dat de Explorer geen legionellerun meer doet?
Staat ingesteld op 4 x per maand maar nu al anderhalve week geen run meer gedaan.
Staat hier op manueel EC met de bedrijfstijden 0930-1730.
Heb nu in het installateursmenu de keuze nog maar eens bevestigd.

Overigens wat ik wel raar vind dat je een tijdvak van minimaal 8 uur moet kiezen (dat is opzicht niet zo raar), als ik dan om 17 uur ga douchen en de delta T zakt onder de 5 graden hij vrolijk nog aanspringt om vervolgens na 20 minuten weer te stoppen.
Beetje krom wel
Even de stekker eruit en erin, komt af en toe eens voor. Tja en dat starten is inderdaad niet zo heel slim, maar weinig aan te doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Het jaar in cijfertjes.
2 volwassen, Atlantic Explorerv3 270ltr. Binnen-buiten, weekelijks een legionellarun. Temp. op 50gr.
VerbruikVerbruikVerbruikVerbruik kWh2024
WaterWaterWaterElectriciteit
TotaalWarmKoudBoilermaand
7,6211,4566,16543,6jan
7,4051,535,87538,4feb
7,7641,496,27438,7mrt
8,2871,5316,75637apr
9,7231,4598,26431,4mei
3,930,7343,19624,4jun
7,571,1686,40226,7jul
7,7631,386,38327,2aug
5,3050,7914,51426sep
6,7581,4645,29436,6okt
6,9071,235,67734,9nov
6,5021,2995,20339,5dec
85,53515,53270,003404,4Totaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
Iemand ervaring met deze warmtepompboier? Ik overweeg deze aan te schaffen.

Tosot HOMBASK by GREE Warmtepompboiler R290, 270L 230V

De Tosot HOMBASK by GREE Warmtepompboiler R290 met een capaciteit van 270 liter is een duurzame en energiezuinige oplossing voor het leveren van warm water in zowel huishoudelijke als zakelijke omgevingen. Met een A+ energielabel, milieuvriendelijk koudemiddel R290, en de mogelijkheid om via wifi de instellingen te beheren, biedt deze warmtepompboiler een efficiënte en moderne oplossing voor al uw warmwaterbehoeften. Het apparaat werkt op 230V, waardoor het eenvoudig te installeren is in verschillende toepassingen.

Voordelen en functies
Label A+: Deze warmtepompboiler is geoptimaliseerd voor een laag energieverbruik, wat leidt tot lagere energiekosten en een milieuvriendelijke werking.
Capaciteit van 270L: De ruime 270 liter inhoud zorgt ervoor dat deze boiler geschikt is voor grotere huishoudens en zakelijke toepassingen.
Koudemiddel R290: Het gebruik van het milieuvriendelijke R290 koudemiddel vermindert de impact op het broeikaseffect en zorgt voor een duurzamer verwarmingsproces.
Wifi-functionaliteit: Via de ingebouwde wifi is de boiler eenvoudig op afstand te bedienen en te monitoren, waardoor u altijd controle heeft over het energieverbruik en de temperatuurinstellingen.

https://www.ventilatielan...ler-r290-270l-230v/30691/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR78altOIL3aLWn14KfmqpT9BkY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wn37Va7d8sXFbFbeeMUnJDm2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbHUhelrSIYT3Fv6eDEg2BPbd1Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8eZJ3EGkRTgmza8EDYdfUKlL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Of is het beter om voor de Atlantic v4 te gaan? Deze zie ik hier overal terugkomen.

Verder zitten we qua ruimte te twijfelen of een 270 liter gaat passen. Dat zal wellicht net gaan lukken.
We hebben een gezin van 4, over het algemeen snelle douchers. Zou een 200 liter dan kunnen voldoen? Deze zou qua afmetingen beter passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan het blijven vragen, maar die Tosot is hier onbekend en niet de 1e keus ondanks de prijs.
Hij is vrij onpraktisch wat de hoogte betreft, bij de Atlantic kan je de lucht desgewenst van opzij aansluiten.
Als je de airco's als hoofdverwarming gaat gebruiken dan kan je met de wpb erbij van het gas af.
Het is alleen de vraag of je alles in een keer 'moet' doen want stel dat er iets is dat je niet bevalt omdat je er nog geen ervaring mee hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-04 19:26
[...]

de gemeente weet van elk huis wat het energielabel is dit wordt door gegeven ,en zien ze bij het bepalen van de woz waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-04 19:26
siveiro schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:18:
[...]

CV onderhoud € 143,00
gas vast € 60,00
gas belastingen € 142,00
TOTAAL € 640,00

oftewel, € 3 per m3 gas

Of mis ik iets?
ja , neem aan dat je elk jaar van energie maatschapij over stap en een welkomst bonus krijg (want dat is het eerste verdient zonder investering) wanneer je een gas en electra aansluiting heb krijg je een flinke bonus heb je alleen een electra aansluiting dan krijg je of geen bonus of heel weinig , scheelt vaak honderden euro bij de zelfde energie maatschapij , denk zelfs dat als je all electric gaat hierdoor beter de gas aansluiting kan houden en van de welkomst bonus de vastekosten betaald dat je dan nog geld overhoud , en je hebt nog een aansluiting voor nood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Louwm schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:22:
[...]

de gemeente weet van elk huis wat het energielabel is dit wordt door gegeven ,en zien ze bij het bepalen van de woz waarde
Daarom dus zorgen dat je geen nieuw label krijgt als je toch niet gaat verkopen.

Mijn wpb verbruik daalt sinds de L/W warmtepomp draait, de airco's hadden moeite met de extra afzuiging en ze warmden de massa minder op.
Afgezien van een enkele test run die liet zien dat de wpb sneller warm kan zijn helpt de wp niet mee, de wpb blijft alles zelf doen en een legionella run lukt niet met de wp zonder een element te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
Louwm schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:38:
[...]

ja , neem aan dat je elk jaar van energie maatschapij over stap en een welkomst bonus krijg (want dat is het eerste verdient zonder investering) wanneer je een gas en electra aansluiting heb krijg je een flinke bonus heb je alleen een electra aansluiting dan krijg je of geen bonus of heel weinig , scheelt vaak honderden euro bij de zelfde energie maatschapij , denk zelfs dat als je all electric gaat hierdoor beter de gas aansluiting kan houden en van de welkomst bonus de vastekosten betaald dat je dan nog geld overhoud , en je hebt nog een aansluiting voor nood
Slim! Deze optie heb ik nog niet bekeken. Ga ik zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Knielen schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:28:
[...]

Even de stekker eruit en erin, komt af en toe eens voor. Tja en dat starten is inderdaad niet zo heel slim, maar weinig aan te doen.
Thanks dat heeft geholpen.
Ging vandaag gelijk naar 62 graden, was een beste run 😵
Maar wel zonder element 💪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KisJeJjfJNVtbwnLQ6zzrjkuIXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HXPWfo9uiRMF5k9LTXL3u3A.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 96 ... 107 Laatste