Ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb veel nuttige informatie opgedaan, bedankt daarvoor. Nu ben ik zelf bezig met het overstappen op een warmtepompboiler en heb een paar vragen waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.
Ik wil graag de Atlantic Explorer V4 270L aanschaffen. De installatie laat ik doen door iemand die ervaring heeft met warmtepompboilers, maar hij gaf aan dat ik waarschijnlijk een aparte aansluitset moet bestellen. Bij veel merken zie je inderdaad een bijpassende aansluitset staan, maar bij de Explorer V4 kan ik nergens vinden of zoiets nodig is, laat staan wat erin zou moeten zitten.
Ik wil specifiek voor de Atlantic kiezen omdat ik zonnepanelen heb en een variabel contract (via Zonneplan). Het lijkt me handig om de boiler te sturen op basis van wat financieel het voordeligst is, en de Atlantic biedt volgens mij goede mogelijkheden om daarop in te spelen.
Mijn vragen:
1. Is er voor de Atlantic Explorer V4 een specifieke aansluitset nodig, of wordt alles meegeleverd?
2. Zijn er zaken die ik apart moet regelen, zoals een diëlektrische koppeling, expansievat of iets dergelijks?
3. Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden tijdens de installatie?
Over mijn situatie:
• De warmtepompboiler komt in mijn garage (ongeveer 50m³), die enigszins geïsoleerd is.
• In dezelfde ruimte staan ook mijn wasmachine en droger.
• Ik verwarm mijn huis volledig met lucht-lucht warmtepompen (Daikin, 2 buitenunits en 7 binnenunits).
• Ik ben bezig om volledig van stadsverwarming af te gaan en heb eindelijk ruimte voor een warmtepompboiler in mijn nieuwe huis.
Qua luchtaansluiting twijfel ik nog tussen intern-intern, extern-extern, of intern-extern. Bij intern-intern kan ik de warmtepompboiler plaatsen waar ik wil, wat betekent dat ik de leidingen naar de meterkast (waar nu de warmtewisselaar zit) kort kan houden. Het warme water zal op dezelfde plek weer worden aangesloten. Kortere leidingen betekenen minder leidingverlies.
Als ik echter een doorvoer naar buiten moet maken, kan dat alleen aan de achterkant van de garage. Hierdoor worden de leidingen naar de meterkast een stuk langer, met meer leidingverlies als gevolg. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies over de beste keuze in mijn situatie.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey