Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Louwm schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:38:
[...]

ja , neem aan dat je elk jaar van energie maatschapij over stap en een welkomst bonus krijg (want dat is het eerste verdient zonder investering) wanneer je een gas en electra aansluiting heb krijg je een flinke bonus heb je alleen een electra aansluiting dan krijg je of geen bonus of heel weinig , scheelt vaak honderden euro bij de zelfde energie maatschapij , denk zelfs dat als je all electric gaat hierdoor beter de gas aansluiting kan houden en van de welkomst bonus de vastekosten betaald dat je dan nog geld overhoud , en je hebt nog een aansluiting voor nood
Even snelle test o.b.v. 2 personen, via gaslicht.com:
Met panelen(*): met gas: €172, zonder gas: €52
Geen panelen: met gas: €482, zonder gas: €397
Modelcontract zonder gas: -€120

(*) Evenveel teruglevering als afname.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Knoop doorgehakt. Atlantic Explorer warmtepomp boiler V4 200L besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin1962
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-02 13:25
goedendag,

heeft u inmiddels hier al een oplossing voor?
ik zit hier met hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wie is 'u' en om welk probleem gaat het?
Er lopen hier allerlei zaken door elkaar :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-br
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01 10:31
Goedemiddag,

Wij hebben een alfea extensa 10 kw warmtepomp met 200 liter vat. Met z’n 2en was dit ruim voldoende warm water. Echter met inmiddels 2 kinderen is dit eigenlijk niet meer toereikend.
Begin 2e kwartaal worden de badkamers verbouwt, hier zal dan een douche water wtw geplaatst worden dus dit zal iets schelen.
Echter zou ik ook graag de capaciteit uitbreiden.

Raden jullie aan om een warmtepompboiler naast de warmtepomp te plaatsen of toch een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:46
Tom-br schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:49:
Goedemiddag,

Wij hebben een alfea extensa 10 kw warmtepomp met 200 liter vat. Met z’n 2en was dit ruim voldoende warm water. Echter met inmiddels 2 kinderen is dit eigenlijk niet meer toereikend.
Begin 2e kwartaal worden de badkamers verbouwt, hier zal dan een douche water wtw geplaatst worden dus dit zal iets schelen.

Raden jullie aan om een warmtepompboiler naast de warmtepomp te plaatsen of toch een andere oplossing?
De meeste wpboilers die hier langskomen hebben veel minder vermogen dan de 10kW die er nu is. Dat kan nogal gevolgen hebben voor de opwarmtijd laat je daar dus niet door verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Surfari schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:02:
[...]

De meeste wpboilers die hier langskomen hebben veel minder vermogen dan de 10kW die er nu is. Dat kan nogal gevolgen hebben voor de opwarmtijd laat je daar dus niet door verrassen.
Dat telt en hoe zou hij dat dan willen inpassen?

https://www.atlantic.be/b...a-i-duo-10-r32#schematics

Waarschijnlijk is het een split met een ingebouwde boiler die via een spiraal wordt verwarmd.
Als je toch gaat verbouwen dan zou ik de wpb voor 1 badkamer gebruiken en de andere via de huidige wp.
Een mogelijkheid is misschien een vat in serie zetten als je tenminste iets op die spiraal kan aansluiten zodat je geen extra pomp met sturing nodig hebt.
Wel heb je dan een uitdaging met sensors en wellicht het feit dat de wp de extra belasting niet incalculeert.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Tom-br schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:49:
Goedemiddag,

Dat snap ik niet zo goed, waarin schiet de WP tekort? Met 10 kW verwarm je een 200 liter vat van helemaal koud naar 45 graden 's winters in ongeveer drie kwartier, 's zomers nog een stuk sneller. Met 10 kW vermogen kun je in principe onbeperkt lang douchen met een middelmatige waterstraal.
Een WPB heeft doorgaans een vermogen van 0.8 - 3 kW, die staat zo minimaal twee uur te draaien om het vat op te warmen. Als je meer waterinhoud wilt hebben en de WP doet het verder goed, dan zou ik eerder een groter vat kopen. Maar misschien eerst de effecten van de wtw afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-br
Martin7182 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Dat snap ik niet zo goed, waarin schiet de WP tekort? Met 10 kW verwarm je een 200 liter vat van helemaal koud naar 45 graden 's winters in ongeveer drie kwartier, 's zomers nog een stuk sneller. Met 10 kW vermogen kun je in principe onbeperkt lang douchen met een middelmatige waterstraal.
Een WPB heeft doorgaans een vermogen van 0.8 - 3 kW, die staat zo minimaal twee uur te draaien om het vat op te warmen. Als je meer waterinhoud wilt hebben en de WP doet het verder goed, dan zou ik eerder een groter vat kopen. Maar misschien eerst de effecten van de wtw afwachten.
Hoi Martin,

In praktijk is dit zeker niet onbeperkt door douchen.
Waar wij vooral tegen aan lopen is dat wanneer de kinderen in bad zijn geweest het water op is. Of wanneer ze mee gaan onder de douche, het ook allemaal snel moet om warm te eindigen.
Wel is het vat inderdaad snel weer op temperatuur maar willen graag gewoon achter elkaar door kunnen.
Groter vat zou ook kunnen, echter is dit een split unit met ingebouwd vat dus zal dan wel wat verbouwd moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt @Tom-br dus het is inderdaad wat @Speedy-Andre al veronderstelde. Dan sluit ik me aan bij zijn idee. Je zou eventueel ook een (3-fase) doorstroomverwarmer in serie kunnen zetten. Die werkt niet efficient, maar wordt alleen actief om het water bij te verwarmen zodra dat nodig is. Ik denk dat de extra stroomkosten wel meevallen en de installatie ervan is natuurlijk ook makkelijk. Maar goed ik weet niet hoeveel water jullie gebruiken. Met 200 L en 10 kW zou je ook iets van 300 a 400 L moeten kunnen wegdouchen zonder dat de temperatuur inzakt. Misschien helpt het om de regeling aan te passen zodat de WP alvast begint voordat de sensor (waar zit die?) een temperatuurdaling ziet. Je kunt anders ook een iets hogere temperatuur instellen. Dat gaat ten koste van de efficiency, maar ja, het scheelt wel een extra apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:01
Tom-br schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:45:
[...]

Hoi Martin,

Waar wij vooral tegen aan lopen is dat wanneer de kinderen in bad zijn geweest het water op is. Of wanneer ze mee gaan onder de douche, het ook allemaal snel moet om warm te eindigen.
Wel is het vat inderdaad snel weer op temperatuur maar willen graag gewoon achter elkaar door kunnen.
Groter vat zou ook kunnen, echter is dit een split unit met ingebouwd vat dus zal dan wel wat verbouwd moeten worden
Je hebt een Atlantic 10KW all in one model met 200L vat intern.

Wat je ook kunt doen is een elektraboiler van 100L ofzo er tussen zetten. Deze alleen aanzetten op de dagen dat er gebadderd en gedoucht wordt.
Dat hebben wij ook, als de kinderen weer ouder worden en niet in bad gaan heb je die niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Aan die boiler moet je wel steeds denken en die kan lang bezig zijn als je koud begint.
Een wpb maakt dan weer geluid en je mag nadenken over de lucht toe/afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:38
Tom-br schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:45:
[...]

Hoi Martin,

Mogelijk kan je de temperatuur van de SWW vat hoger zetten, dan beschik je over meer warm water.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Die douche wtw scheelt aanzienlijk. Ik kan met een 200L wpb ongeveer 45-50 min douchen.
Voor ons meer dan genoeg, wij douchen allebei max 10 min en de jonge kinderen samen 2x per week 20 min.
Met een bad is het uiteraard een ander verhaal, dan heb je ook niets aan je douche wtw.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zit R32 in en er wordt 55C vermeld, hoger doet ie denk ik met een 1,6kW element dus dat schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Speedy-Andre schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:41:
Aan die boiler moet je wel steeds denken en die kan lang bezig zijn als je koud begint.
Een wpb maakt dan weer geluid en je mag nadenken over de lucht toe/afvoer.
Het mooie van een elektrische boiler ertussen van b.v. 100 L is dat in principe telkens de eerste 200 L warm water goedkoop is en pas de extra 100 L duur. Maar je hebt natuurlijk wel extra COP 1 stilstandverlies dat 3 × zo hard aantikt als het verlies van een WPB met COP 3.
Ik noemde hierboven al een doorstromer ertussen, die heeft geen stilstandverlies en het verbruik gaat ook pas tellen zodra de WPB leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-br
-Junkiexp- schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:17:
Die douche wtw scheelt aanzienlijk. Ik kan met een 200L wpb ongeveer 45-50 min douchen.
Voor ons meer dan genoeg, wij douchen allebei max 10 min en de jonge kinderen samen 2x per week 20 min.
Met een bad is het uiteraard een ander verhaal, dan heb je ook niets aan je douche wtw.
Bedankt voor je reactie! Goed om te weten dat een wtw zoveel verschil maakt. Hebben jullie een normale douchekop of een spaarkop?
Dan wachten we die installatie eerst nog even af.
Ik ga ondertussen wel kijken of we de temperatuur nog iets kunnen verhogen dat het wel efficiënt verwarmd blijft dmv de warmtepomp en niet met het elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Tom-br schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:51:
[...]

Bedankt voor je reactie! Goed om te weten dat een wtw zoveel verschil maakt. Hebben jullie een normale douchekop of een spaarkop?
Dan wachten we die installatie eerst nog even af.
Ik ga ondertussen wel kijken of we de temperatuur nog iets kunnen verhogen dat het wel efficiënt verwarmd blijft dmv de warmtepomp en niet met het elektrisch element.
Wij hadden een 20cm regendouche.

Toevallig nu de badkamer aan het verbouwen en er komt een 30cm regendouche voor terug, moet zelf nog ondervinden wat dat scheelt.
Maar die hoef uiteraard ook niet volledig open te staan

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:39
Wij hebben sinds oktober een Atlantic V4 270L WPB. Deze staat in een onverwarmde de garage (40m3) met binnen/binnen configuratie. Temperatuur komt in de garage nooit onder het vriespunt.

Tot nu toe heeft de Atlantic het prima gedaan, maar vannacht (bedrijfstijden zijn ‘s nachts vanwege daltarief van 15 cent) heeft deze het water maar van 24 tot 31 graden verwarmd. Elektrisch element staat uit. Laagste aanvoertemperatuur was 2 graden. Volgens de handleiding moet deze het tot -5 kunnen doen.

Iemand een idee wat ik kan checken? Hij lijkt bij een aanvoertemperatuur van 2 graden te stoppen volgens HA, wacht dan tot het weer 5,5 graden is en draait weer tot het 2 graden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aaudgg46EfBlV2TctfXw8jEGgfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUiUynn9vDrm6MSMCM1BwA8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhFlTstuyza4CFVI56enO6d8S5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDlHVjvtpsgnGXa813MjNtbc.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:30
RichieB schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:44:
Ik krijg net het nieuwe energielabel binnen voor mijn 97-jaar oude woning. Ik ben van een G, via F (na HR++ glas en spouwmuurisolatie) naar A+++ gegaan. Dat is best een mooie bekroning van het plaatsen van dakisolatie, vloerisolatie, warmtepompboiler, warmtepomp en zonnepanelen.

Wat ik wel interessant vind is dat onder Warm Water => Warmwatertoestellen staat: "Elektrische boiler". Kennelijk is er in het energielabel geen mogelijkheid om een warmptepompboiler te noteren. Wel wordt het energielabel van de wpb meegenomen in de beoordeling. Ook het advies om een zonneboiler met zonnecollectoren te plaatsen vind ik raar. Volgens mij is de consensus hier dat je de ruimte op je dak beter kan gebruiken voor (extra) zonnepanelen dan voor een zonnecollector. Mijn dak ligt dan ook vol met zonnepanelen en ik zou die echt niet willen inruilen voor een zonnecollector.

Om de maximale score van A++++ te halen zou ik nog een douche-wtw en decentrale wtw-ventilatie kunnen plaatsen. Die eerste komt er misschien nog, maar ventilatiekanalen plaatsen is te ingrijpend.
Een WTW douche plaatsen is toch ook ingrijpend, want een verbouwing benodigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Destynx schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:18:
Wij hebben sinds oktober een Atlantic V4 270L WPB. Deze staat in een onverwarmde de garage (40m3) met binnen/binnen configuratie. Temperatuur komt in de garage nooit onder het vriespunt.

Tot nu toe heeft de Atlantic het prima gedaan, maar vannacht (bedrijfstijden zijn ‘s nachts vanwege daltarief van 15 cent) heeft deze het water maar van 24 tot 31 graden verwarmd. Elektrisch element staat uit. Laagste aanvoertemperatuur was 2 graden. Volgens de handleiding moet deze het tot -5 kunnen doen.

Iemand een idee wat ik kan checken? Hij lijkt bij een aanvoertemperatuur van 2 graden te stoppen volgens HA, wacht dan tot het weer 5,5 graden is en draait weer tot het 2 graden is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik denk dat je veel defrosts hebt vanwege de vochtige lucht, een warmtepomp of airco draait met dit weer ook niet zonder defrosts.
Je kiest trouwens wel de minst gunstige uren om hem te laten draaien, de winst van het tarief ben je kwijt door al die defrosts en je krijgt hem niet snel warm.
ik snap dat plaatsen in een koude garage niet, veel slechter kan het niet worden voor een wpb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer het eens met de deuren naar buiten toe open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Hier staat de wpb in een ongeisoleerde en onverwarmde schuur van van 20m3 en zuigt zijn lucht daar aan net onder het schuurdak.
Op dit moment 3.8 graden daar en dus af en toe wat defrosts en dus een wat hoger verbruik.

Maar in de zomer wordt er lucht aangezogen van 30+ graden dus dan is de run vrij snel klaar.
Jaarverbruik van 500 kWh dus dat is prima
Heb ik er wel over om de wpb nooit te horen, niet naar boven te hoeven sjouwen en ook geen ruimte op zolder mis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Onder de 0 graden gaat mijn Atlantic uit. (V3) Je zult dan via het element moeten verwarmen. Als deze uitgeschakeld is heb je geen warm water.

Heb je wel een slang cq. afvoer op de uitgang van de WPB zitten?

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 05-01-2025 12:34 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:05:
[...]

ik snap dat plaatsen in een koude garage niet, veel slechter kan het niet worden voor een wpb.
Ik had liever niet 270 liter water in het trapgat hangen in een apparaat wat behoorlijk geluid maakt en in de garage heb ik ruimte genoeg.

Het zal ongetwijfeld de nodige kWh’s schelen op jaarbasis, maar voor ons was dit de netto de meest gunstige oplossing.

Moet zeggen dat de LG het prima doet in de onverwarmde garage (afvoer hebben wij wel maar buiten), eerst wel behoorlijk wat defrosts in de volledig WP functie , in automatisch eigenlijk zelden doordat de WP op een lager vermogen draait

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2025 12:54 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Speedy-Andre schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:05:
[...]

ik denk dat je veel defrosts hebt vanwege de vochtige lucht, een warmtepomp of airco draait met dit weer ook niet zonder defrosts.
Je kiest trouwens wel de minst gunstige uren om hem te laten draaien, de winst van het tarief ben je kwijt door al die defrosts en je krijgt hem niet snel warm.
Dat weet ik, we hebben ook een warmtepomp en dit weer is inderdaad funest. Afgelopen periode ging het prima met weinig defrosts ‘s nachts, vandaar de keuze.

Ook overdag (heb hem net weer aangezet) krijg ik hetzelfde gedrag. Hij doet 2 defrosts, 45 minuten tussen beide en dan stopt hij er mee en schakelt nu het elektrisch element in. Weer is die 2 graden aanvoerlucht de grens waarop hij uitschakelt.

Garage was voor ons de enige optie helaas, het is geen drama als het elektrisch element aan moet, maar we hebben al kouder weer gehad waarbij het geen issue was, vandaar mijn verbazing. Ook omdat de handleiding tot -5 aangaf.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Jim423 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:34:
Onder de 0 graden gaat mijn Atlantic uit. (V3) Je zult dan via het element moeten verwarmen. Als deze uitgeschakeld is heb je geen warm water.

Heb je wel een slang cq. afvoer op de uitgang van de WPB zitten?
Condensafvoer wel, koude lucht gaat gewoon de garage is (wat volgens de installatie handleiding prima is met een ruimte van 40m3). Zit wel te overwegen een dakdoorvoer te maken voor afvoer, dan voorkom ik deze issues ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Wolly schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Probeer het eens met de deuren naar buiten toe open?
Staan nu open, kijken of daar wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:36

Jerra

Beunhaas in wording

Wel interessant eigenlijk, in het algemeen lijkt binnen/buiten me veel gunstiger voor de cop (je koelt immers de ruimte niet zelf af waaraan je al warmte wilt onttrekken).
Maar qua defrosts..? trek je dan wel via de kieren in de garage de vochtige buitenlucht aan... terwijl de uitgeblazen lucht vrij droog is?

Ben benieuwd wat gunstiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Jerra schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:57:
Wel interessant eigenlijk, in het algemeen lijkt binnen/buiten me veel gunstiger voor de cop (je koelt immers de ruimte niet zelf af waaraan je al warmte wilt onttrekken).
Maar qua defrosts..? trek je dan wel via de kieren in de garage de vochtige buitenlucht aan... terwijl de uitgeblazen lucht vrij droog is?

Ben benieuwd wat gunstiger is.
Beter voor de cop, maar je koelt wel je huis af en dat moet dan weer gecompenseerd worden door de primaire warmtebron hiervoor.
Zo'n wpb zuigt een behoorlijk aantal m3 lucht aan, kan mij ook voorstellen dat je trek krijgt via de ventilatieroosters in de woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als een garage, schuur of bijkeuken de enige mogelijkheid is dan hoort dit tijdelijke ongemak er bij.
Hoewel ik hem in huis kon plaatsen en niet in een schuur (staat achterin de tuin) is het ook een compromis, ik moet mezelf er langs wurmen als ik andere dingen in dat hok wil doen en hij draait alleen overdag.
Met de extra trek valt het hier wel mee, ik zuig de helft van buiten aan en hij is niet lang bezig.
De airco had destijds wel wat moeite met de extra luchtstroom, mede omdat hij eigenlijk te krap bemeten is (geeft minder warmte bij vorst).
Met de wp hindert het minder omdat die alle kamers kan verwarmen waardoor er meer warmte in de massa zit.

Lucht naar buiten afvoeren kan helpen, dan koelt de ruimte minder snel af en draait de wpb minder lang.
Isoleer je de wpb dan hoeft hij minder verlies te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Destynx schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Condensafvoer wel, koude lucht gaat gewoon de garage is (wat volgens de installatie handleiding prima is met een ruimte van 40m3). Zit wel te overwegen een dakdoorvoer te maken voor afvoer, dan voorkom ik deze issues ook.
Het kan zijn dat hij zijn eigen lucht weer opzuigt. Daarom is het wel goed om de afvoer en aanvoer zover mogelijk van elkaar te scheiden. Voor nu kun je proberen de afvoer opzij te draaien op de machine.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
siveiro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Een WTW douche plaatsen is toch ook ingrijpend, want een verbouwing benodigd
Ja en nee. Mijn badkamer ligt boven de bijkeuken. Alle aan- en aanvoeren zijn zichtbaar op het plafond van de bijkeuken (zit een verlaagd plafond met opbergruimte in). De verticale hoofdafvoerleiding loopt ook door de bijkeuken. Het is niet heel moeilijk om de afvoer van de douche om te leggen naar een verticale WTW-afvoer en de koudwater aanvoer daar ook op aan te sluiten. Maar waarschijnlijk wacht ik daar mee totdat we de badkamer gaan renoveren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:36
Met de kerstdagen heb ik het stilstand verlies over 24 uren van een extra geïsoleerde de Atlantic V4 200 liter warmtepompboiler redelijk nauwkeurig kunnen meten.

De extra isolatie bestaat uit 7 cm PIR in een houten 'dicht geschroefde' vrijstaande kast, de onderzijde is nagenoeg niet extra geïsoleerd, voor onderhoud zijn alle noodzakelijke panelen los te schroeven, het display is via een luikje af te lezen.

Tijdens verwarmen van de wpb is het opgenomen vermogen gemeten via de P1 meter en de HomeWizard app.
Het vermogen van de wpb is eerst 375 Watt, na 10 minuten is het een constante 477 Watt.
Na 50 minuten was het opwarmen tot de ingestelde temperatuur van 50°C voltooit.

De luchttemperatuur van de ruimte (master-bedroom met inloop douche) waar de wpb is opgesteld en waarin ook de koudere afvoerlucht wordt geblazen bedroeg eerst ruim 18 graden, de aanvoer is vanuit de overloop die iets warmer is, er is een open verbinding tussen beide ruimten voor de normale ventilatie die geluid gedempt is.

Het warmteverlies van de Atlantic V4 200 liter wp-boiler, is over 24 uren (afgerond naar boven): 0.4 KWh.
Volgens de temperatuur meter in het display koelt de wpb na 24 uur af tot 46°

Het geluidniveau is nu ook zeer laag, geen exacte meting hier, maar ligt op 'fluister' niveau rond de 30 DB

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Jim423 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Het kan zijn dat hij zijn eigen lucht weer opzuigt. Daarom is het wel goed om de afvoer en aanvoer zover mogelijk van elkaar te scheiden. Voor nu kun je proberen de afvoer opzij te draaien op de machine.
Ik heb ze inderdaad al zover mogelijk uit elkaar gedraaid. Ga toch maar even informeren naar een dakdoorvoer van 160mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Destynx schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Ik heb ze inderdaad al zover mogelijk uit elkaar gedraaid. Ga toch maar even informeren naar een dakdoorvoer van 160mm.
Anders monteer je tijdelijk even een stuk slang van 160mm door de deur naar buiten, kun je mooi testen wat het verschil is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 21:01
Vraagje over aansturing op afstand van de Nibe MT-WH21, met name warmtepompbedrijf en verwarmingsspiraal.

Volgens de handleiding ( https://www.nibe.eu/assets/documents/25589/OE01_967-1804.pdf ) kan dit bijv met de SG-ready-functie (zie blz 37, functie D27).

Op het board (blz 24) zijn hiervoor 2 ingangen aanwezig: SG1 (spanning/nul) en SG2 (spanning/nul).

Voor zover ik begrijp zijn er dus 4 combinaties mogelijk, stel dat er 0V of 3V op wordt gezet, dan interpreteer ik de handleiding:
0/0 = functie is nvt/uit
3/3 = wp en spiraal aan
0/3 = alleen wp aan
3/0 = wp geforceerd uitgezet

Nu is het normaal zo dat je handmatig voor één van de instellingen kiest, zoals de genoemde 4 opties.
Het lijkt me dat de instelling door de spanning op SG1/SG2 wordt gestuurd in dit geval.

Nu ben ik geen deskundige op het vlak van elektrotechniek, maar hoe zou je dit op afstand, zonder wifi, kunnen aansturen? Aanwezig is bijv: Home Assistant met RFXCOM (433MHz), kan bijv KaKu-stekkerschakelaars gebruiken, ook op basis van P1-data en/of dynamische tarieven.

Idee kan dan zijn om 2 kleine voedingen te gebruiken, bijv 230V AC naar 3V DC, aangenomen dat deze spanning voldoende is. Klinkt dit redelijk, of zijn er betere ideeën? En wat voor voeding dan bijv?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Sg contacten zijn voorzover mij bekend bedoeld om op een potentiaalvrij contact aan te sluiten. Het Sg-contact wordt dan doorverbonden naar gnd. Geen externe 3 volt benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@natural colour Interessant wat extra isolatie met het verbruik doet (compensatie warmteverlies).

Hier de afgelopen 10 dagen geen warm water verbruik want met vakantie - ook geen legionella:
Mijn, niet extra geïsoleerde, Atlantic IV 200 l verbruikte ca. 550 +/-30 Wh per dag
voor het opwarmen naar 50 °C. Temperatuur in het verwarmingshok op zolder was ca. 17-18 °C.
Geluid is alleen op zolder te horen.

Ik weet natuurlijk niet wat het warmteverlies is. Ik schat iets van 1,2-1,5 kWh/dag

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 21:01
Surfari schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:03:
Sg contacten zijn voorzover mij bekend bedoeld om op een potentiaalvrij contact aan te sluiten. Het Sg-contact wordt dan doorverbonden naar gnd. Geen externe 3 volt benodigd.
Bedoel je dat die SG (gnd/input) *met elkaar* verbonden moeten worden mbv een externe schakelaar (die slim aangestuurd wordt)? Een relais dan?

Ik vind dit allemaal nogal karig (niet echt...) uitgelegd in de handleiding. GC1 wordt bijv juist gebruikt voor een (variërende) spanning & nul, vanaf extern, bijv om de ventilator aan te sturen - wat ik al doe. Dus ja, als relatieve leek ben je maar zo op het verkeerde been gezet. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door zeegerd op 06-01-2025 16:05 ]

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:02:
@natural colour Interessant wat extra isolatie met het verbruik doet (compensatie warmteverlies).

Hier de afgelopen 10 dagen geen warm water verbruik want met vakantie - ook geen legionella:
Mijn, niet extra geïsoleerde, Atlantic IV 200 l verbruikte ca. 550 +/-30 Wh per dag
voor het opwarmen naar 50 °C. Temperatuur in het verwarmingshok op zolder was ca. 17-18 °C.
Geluid is alleen op zolder te horen.

Ik weet natuurlijk niet wat het warmteverlies is. Ik schat iets van 1,2-1,5 kWh/dag
Mijn atlantic schakelt pas in als hij minimaal 5 graden onder zijn doeltemperatuur zit.

Had jij dan elke dag minimaal 5 graden verlies??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolly schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Mijn atlantic schakelt pas in als hij minimaal 5 graden onder zijn doeltemperatuur zit.

Had jij dan elke dag minimaal 5 graden verlies??
Retorische vraag? - Als ik me niet vergis startte de opwarmrun gewoon elke dag bij begin van de toegestane tijdsperiode, dus ik vermoed dat de gemeten temperatuur dan <45 °C was.

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 06-01-2025 19:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Retorische vraag? - Als ik me niet vergis startte de opwarmrun gewoon elke dag bij begin van de toegestane tijdsperiode, dus ik vermoed dat de gemeten temperatuur dan <45 °C was.
Geen retorische vraag, ik heb een 270l v3. Sta wel verbaasd over die enorme temperatuurdaling in stilstand, dat is bij mijn 270l stukken minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wolly schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Geen retorische vraag, ik heb een 270l v3. Sta wel verbaasd over die enorme temperatuurdaling in stilstand, dat is bij mijn 270l stukken minder.
Onze v3 270ltr. draait ook iedere dag als we op vakantie zijn, behalve na een legionellerun dan 2 dagen niet.
ingestelde temperatuur is 50gr. en hij zakt naar 45gr.in 24 uur.
Staat in een ruimte waar het rond de 17-19 graden is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolly schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Heb je misschien een warmwaterleiding in rvs? Bij mij heeft de monteur helaas voor koper gekozen
en van eenpijpscirculatie had hij nooit gehoord.
Hij mocht van mij de eerst horizontale leidingvoering dan ook weer "ombuigen".
Nu gaat de leiding eerst 30 cm omlaag.
Maar het blijft natuurlijk koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:19:
[...]

Heb je misschien een warmwaterleiding in rvs? Bij mij heeft de monteur helaas voor koper gekozen
en van eenpijpscirculatie had hij nooit gehoord.
Hij kon de eerst horizontale leidingvoering dan ook weer "ombuigen". Nu gaat de leiding eerst 30 cm omlaag.
Maar het blijft natuurlijk koper.
Ik heb van die flexibele slangen.
Afbeeldingslocatie: https://www.econo.nl/images/thumbs/0002157_flexibele-verbindingsslangen-dubbel-wartel-34_600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolly Zouden de pijpfitters eigenlijk voor alle boilers moeten gebruiken
- nog minder warmtegeleiding dan rvs. Ooit leren ze het nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
zeegerd schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Bedoel je dat die SG (gnd/input) *met elkaar* verbonden moeten worden mbv een externe schakelaar (die slim aangestuurd wordt)? Een relais dan?

Ik vind dit allemaal nogal karig (niet echt...) uitgelegd in de handleiding. GC1 wordt bijv juist gebruikt voor een (variërende) spanning & nul, vanaf extern, bijv om de ventilator aan te sturen - wat ik al doe. Dus ja, als relatieve leek ben je maar zo op het verkeerde been gezet. ;)
Idd doorverbinden met relais. De SG contacten hebben m.i. betrekking op het SGR protocol Smart-Grid-Ready.
Formeel bedoeld om op een SG uitgang (relais uitgang) van een apparaat met SG protocol aan te sluiten. Zelf kun je ook deze contacten maken in de zin van Tweaken. NB1 protocol stelt eisen aan wachttijden etc. NB2 Het zijn software(-keuzes) beïnvloedende contacten het is niet gezegd dat de acties altijd opgevolgd worden. De handleiding is hier idd ook niet duidelijk over; de vier schakel mogelijkheden komen wel overeen met wat in het protocol wordt genoemd.
Maar als het expliciet als vrijgave of blokkeer contacten zou werken dan zou je verwachten dat dat er ook bij staat beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
revolution-nl schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Ik had liever niet 270 liter water in het trapgat hangen in een apparaat wat behoorlijk geluid maakt en in de garage heb ik ruimte genoeg.

Het zal ongetwijfeld de nodige kWh’s schelen op jaarbasis, maar voor ons was dit de netto de meest gunstige oplossing.

Moet zeggen dat de LG het prima doet in de onverwarmde garage (afvoer hebben wij wel maar buiten), eerst wel behoorlijk wat defrosts in de volledig WP functie , in automatisch eigenlijk zelden doordat de WP op een lager vermogen draait
Je kan ook nog met Duct aan/uit spelen.
Ik heb hem op automatisch staan en meestal Duct aan. Dan is er ook nooit een defrost (staat in onverwarmde garage op binnenlucht in en blaast uit naar buiten. De binnen temperatuur is nu zo'n 10 graden, garage zit aan keuken vast en wtw unit blaast uit in garage)
Dit was 04-01 op auto stand en duct uit, diverse defrosts en heeft redelijk in het begin met element aan gedraaid omdat ik de doeltemperatuur waarschijnlijk te hoog had ingesteld in het begin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlJh-8qBptsod6lsedbZ98NISK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/folY8mjVfCP8ZLzaeWPxOarv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was 05-01 op auto stand met Duct aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0yy3M4ypGLObGu23r6U9kvrxlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxHdzHcJYXjVlYr0VaINQiiN.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op het totale verbruik, heb hem gisteren steeds hoger gezet tot aan de 60 graden, heeft tot ver in de nacht doorgelopen, maar geen tussentijdse pieken van defrosts

[ Voor 40% gewijzigd door Robinnoord op 06-01-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Robinnoord schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:28:
[...]

Ik heb hem op automatisch staan en meestal Duct aan. Dan is er ook nooit een defrost (staat in onverwarmde garage op binnenlucht in en blaast uit naar buiten. De binnen temperatuur is nu zo'n 10 graden, garage zit aan keuken vast en wtw unit blaast uit in garage)
Dit was 04-01 op auto stand en duct uit, diverse defrosts en heeft redelijk in het begin met element aan gedraaid omdat ik de doeltemperatuur waarschijnlijk te hoog had ingesteld in het begin.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let niet op het totale verbruik, heb hem gisteren steeds hoger gezet tot aan de 60 graden, heeft tot ver in de nacht doorgelopen, maar geen tussentijdse pieken van defrosts
Waar zit die optie? Die heb ik nog niet gezien.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Waar zit die optie? Die heb ik nog niet gezien.
Bedoel je de Duct modus. Die zet je aan/uit door de 2 onderste knoppen in te drukken totdat je wat pingeltjes hoort. Aan of uit gaat op dezelfde manier, het geluid is alleen net anders bij aan of uitzetten.
De ventilator gaat hierdoor zacht of hard blazen

[ Voor 6% gewijzigd door Robinnoord op 07-01-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
[...]garage zit aan keuken vast en wtw unit blaast uit in garage)
Gaat het dan niet stinken in de garage?
Misschien is het beter om deze op de ingang van de WPB aan te sluiten met een T-stuk met daarop een terugslagklep in de buis die lucht pakt uit de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
Omdat ik op mijn vraag van twee weken geleden nog geen antwoord heb gekregen en intussen zelf al een deel heb kunnen uitzoeken, wil ik naar aanleiding van de recente discussie over binnen/binnen en binnen/buiten nogmaals mijn situatie en vraag duidelijk voorleggen.

Situatie

Ik overweeg om een warmtepompboiler (wpb) te plaatsen in een onverwarmde, maar enigszins geïsoleerde garage. Mijn plan is om deze in een binnen/binnen-configuratie te gebruiken, zodat de luchtstroom binnen de garage blijft. De garage is aangesloten op het huis, en er vindt enige warmtelekkage van het huis naar de garage plaats. Daarnaast staan in de garage een droger en wasmachine, die ook warmte afgeven tijdens gebruik.

Een paar specifieke aspecten die invloed hebben op mijn overwegingen:
• Luchtafvoer: Als ik kies voor een binnen/buiten-configuratie, kan ik alleen een doorvoer maken aan de achterkant van de garage. Dit zou betekenen dat de leidingen naar de warmtepompboiler langer worden, wat leidt tot extra leidingverlies.
• Binnen/buiten-configuratie: Mijn idee is dat een afvoer naar buiten een vacuüm in de garage creëert, waardoor koude buitenlucht wordt aangezogen. Dit kan ook indirect warme lucht uit mijn huis naar de garage zuigen en tocht veroorzaken.
• Temperatuur in de garage: Ik verwacht dat de garage over het algemeen warmer zal zijn dan de buitenlucht, mede door de warmtelekkage vanuit het huis en de restwarmte van apparaten. Mocht de temperatuur in de garage ooit lager worden dan buiten, zou ik eventueel ventilatie kunnen overwegen om koudere lucht af te voeren en warmere buitenlucht binnen te halen.

Vraag

Wat is de beste configuratie voor deze situatie, binnen/binnen of binnen/buiten, rekening houdend met de volgende factoren:
1. Vermindering van warmteverlies in leidingen.
2. Voorkomen van tocht en het aanzuigen van koude buitenlucht.
3. Maximale efficiëntie van de warmtepompboiler, ook bij koudere temperaturen.
4. Gebruik van restwarmte van de droger, wasmachine en warmtelekkage vanuit het huis.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:38
Philos31 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:03:
Omdat ik op mijn vraag van twee weken geleden nog geen antwoord heb gekregen en intussen zelf al een deel heb kunnen uitzoeken, wil ik naar aanleiding van de recente discussie over binnen/binnen en binnen/buiten nogmaals mijn situatie en vraag duidelijk voorleggen.

Situatie

Ik overweeg om een warmtepompboiler (wpb) te plaatsen in een onverwarmde, maar enigszins geïsoleerde garage. Mijn plan is om deze in een binnen/binnen-configuratie te gebruiken, zodat de luchtstroom binnen de garage blijft. De garage is aangesloten op het huis, en er vindt enige warmtelekkage van het huis naar de garage plaats. Daarnaast staan in de garage een droger en wasmachine, die ook warmte afgeven tijdens gebruik.

• Luchtafvoer: Als ik kies voor een binnen/buiten-configuratie, kan ik alleen een doorvoer maken aan de achterkant van de garage. Dit zou betekenen dat de leidingen naar de warmtepompboiler langer worden, wat leidt tot extra leidingverlies.
• Binnen/buiten-configuratie: Mijn idee is dat een afvoer naar buiten een vacuüm in de garage creëert, waardoor koude buitenlucht wordt aangezogen. Dit kan ook indirect warme lucht uit mijn huis naar de garage zuigen en tocht veroorzaken.
• Temperatuur in de garage: Ik verwacht dat de garage over het algemeen warmer zal zijn dan de buitenlucht, mede door de warmtelekkage vanuit het huis en de restwarmte van apparaten. Mocht de temperatuur in de garage ooit lager worden dan buiten, zou ik eventueel ventilatie kunnen overwegen om koudere lucht af te voeren en warmere buitenlucht binnen te halen.

Vraag

Wat is de beste configuratie voor deze situatie, binnen/binnen of binnen/buiten, rekening houdend met de volgende factoren:
4. Gebruik van restwarmte van de droger, wasmachine en warmtelekkage vanuit het huis.
Ik zou inderdaad binnen/binnen doen. Dan heeft de WPB het niet zo moeilijk als het buiten echt koud is. Verder gebruik je dan de onnodige warmte in de garage voor warm water. Hier heb ik binnen/binnen op een flinke zolder. Werkt al jaren prima.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Philos31 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:03:

Situatie

Vraag

Ik heb een onverwarmde garage met een 270L Atlantic in binnen/binnen configuratie. Afgelopen week ging hij over op het elektrisch element omdat de garage te koud was geworden <2 graden. De temperatuurdaling als de boiler aan staat is ongeveer 5 graden (10 naar 5) waarbij de boiler <2 graden aanvoer krijgt en overschakelt naar het elektrisch element.

Ben zelf bezig om een binnen/buiten situatie te creëren om de koude lucht naar buiten te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks!
Weet jij toevallig bij wat voor geluid de duct modus is ingeschakeld, is dit wanneer er 3 hoge piepjes worden gegeven als geluidssignaal? De handleiding is hier niet duidelijk over en ik zie ook geen icoon in het display verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Destynx schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Ik heb een onverwarmde garage met een 270L Atlantic in binnen/binnen configuratie. Afgelopen week ging hij over op het elektrisch element omdat de garage te koud was geworden <2 graden. De temperatuurdaling als de boiler aan staat is ongeveer 5 graden (10 naar 5) waarbij de boiler <2 graden aanvoer krijgt en overschakelt naar het elektrisch element.

Ben zelf bezig om een binnen/buiten situatie te creëren om de koude lucht naar buiten te blazen.
Die Explorer V4 moet het toch gewoon doen tot -5?

Ik heb geen Atlantic (heb een Ferroli) maar de mijne doet het tot -7 en die heb ik bij -3 gewoon zien werken zonder element. Wel buiten/buiten. Mijn schuur is 2,5 bij 2,5 bij 2,5 ofzo. Te klein voor binnen/binnen.

[ Voor 47% gewijzigd door Glashelder op 07-01-2025 21:33 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
Jim423 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Gaat het dan niet stinken in de garage?
Misschien is het beter om deze op de ingang van de WPB aan te sluiten met een T-stuk met daarop een terugslagklep in de buis die lucht pakt uit de garage.
Ja het ruikt/stinkt af en toe wel (na koken)
Het is overigens een kleine wtw unit (Blauberg D105A) die ik zelf achteraf aangelegd heb.
De afvoer lucht naar wpb brengen is te omslachtig/te ver.
Verse buitenlucht gaat via wtw aan de voorkant de woonkamer in en de afgezogen lucht achter uit halfopen keuken via wtw de aangrenzende garage in.
Vanuit de garage pakt de wpb zijn lucht en blaast direct naar buiten. Via de zolder van de garage heb ik wel een open verbinding naar buiten via rooster, zodat er geen vacuüm ontstaat.
De wpb zal een gedeelte van wtw lucht gebruiken, een beetje lekkage lucht vanaf keuken deur en de rest via zolder van garage uiteindelijk van buiten. De tijd dat de wpb niet aan staat zal de garage een beetje warmer worden van de wtw afvoer lucht. Als hij wel aan staat heeft hij een warmere invoer als een buiten/buiten aansluiting van wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:32:
[...]

Thanks!
Weet jij toevallig bij wat voor geluid de duct modus is ingeschakeld, is dit wanneer er 3 hoge piepjes worden gegeven als geluidssignaal? De handleiding is hier niet duidelijk over en ik zie ook geen icoon in het display verschijnen.
Ja, klopt, 4 x ting bij mij.
Als hij aan staat hoor je na een korte tijd ook echt wel de ventilator hard draaien. Op niet Duct hoor ik eigenlijk alleen de compressor, op Duct best hard de ventilator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Robinnoord schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Ja, klopt, 4 x ting bij mij.
Als hij aan staat hoor je na een korte tijd ook echt wel de ventilator hard draaien. Op niet Duct hoor ik eigenlijk alleen de compressor, op Duct best hard de ventilator
Hij werkt, wat een enorm verschil in lucht debit en geluid. Gelukkig maakt het geluid niet uit.
Ben heel benieuwd naar het resultaat. Bedankt voor de tip

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:43:
[...]

Hij werkt, wat een enorm verschil in lucht debit en geluid. Gelukkig maakt het geluid niet uit.
Ben heel benieuwd naar het resultaat. Bedankt voor de tip
Ja, het is jammer dat er niet een tussen stand op zit.
Het verbruik door de Duct modus stijgt ook zo'n 30 watt op dat moment, maar daar tegenover zal het water waarschijnlijk sneller de gewenste temperatuur bereiken (helaas kan ik dit niet meten/bewijzen)

[ Voor 3% gewijzigd door Robinnoord op 07-01-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Robinnoord schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:56:
[...]

Ja, het is jammer dat er niet een tussen stand op zit.
Het verbruik door de Duct modus stijgt ook zo'n 30 watt op dat moment, maar daar tegenover zal het water waarschijnlijk sneller de gewenste temperatuur bereiken
Het gaat mij er vooral om dat ik zo min mogelijk defrosts heb, dat is niet goed voor de efficiëntie en slijtage.
Werkt de duct modus ook in stand automatisch, of als je wisselt van modus of moet je duct steeds met de hand weer inschakelen.
/edit duct lijkt ook te werken in automatisch :), ik had niet in de warmtepomp modus de eerste defrost alweer dus ik hem heb teruggezet naar automatisch met duct aan.

Slecht dat de handleiding hier zo summier in is.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Het gaat mij er vooral om dat ik zo min mogelijk defrosts heb, dat is niet goed voor de efficiëntie en slijtage.
Werkt de duct modus ook in stand automatisch, of als je wisselt van modus of moet je duct steeds met de hand weer inschakelen.

Slecht dat de handleiding hier zo summier in is.
Ja, ook bij Automatisch. Duct blijft er gewoon op staan bij wisselen tussen Auto en Warmtepomp.

Wel opletten dat bij de Auto stand de gewenste temperatuur niet te ver van de actuele temperatuur ligt, anders gaat hij tijdelijk met het electrische element mee bij verwarmen.
Defrosts heb ik op de auto stand met Duct aan nog niet gezien.

Ik verlaag na opwarmen boiler altijd de temperatuur naar 35. Na alle douchebeurten/bad kijk ik de volgende ochtend waar de boiler (LG27) op staat. Dan verhoog ik de temperatuur zo'n 5 graden zodat hij aan springt. Na aanspringen weer een paar graden terug. Na een/enkele uren een paar graden boven de actuele boiler temperatuur blijven verhogen, totdat je de gewenste eind temperatuur bereikt.
Het is wat omslachtig maar zodoende kan ik een hele opwarm run op de lage Auto stand de boiler verwarmen.

Edit: we hadden deze conversatie eigenlijk in het "LG warmtepompboiler ervaringen" moeten voeren

[ Voor 3% gewijzigd door Robinnoord op 07-01-2025 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Robinnoord schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Ja, ook bij Automatisch. Duct blijft er gewoon op staan bij wisselen tussen Auto en Warmtepomp.

Wel opletten dat bij de Auto stand de gewenste temperatuur niet te ver van de actuele temperatuur ligt, anders gaat hij tijdelijk met het electrische element mee bij verwarmen.

Ik verlaag na opwarmen boiler altijd de temperatuur naar 35. Na alle douchebeurten/bad kijk ik de volgende ochtend waar de boiler (LG27) op staat. Dan verhoog ik de temperatuur zo'n 5 graden zodat hij aan springt. Na aanspringen weer een paar graden terug. Na een/enkele uren een paar graden boven de actuele boiler temperatuur blijven verhogen, totdat je de gewenste eind temperatuur bereikt.
Het is wat omslachtig maar zodoende kan ik een hele opwarm run op de lage Auto stand de boiler verwarmen.
Als dit een methode is om het electrisch element te killen, dan is hier met home-assistent met een automation wel een mouw aan te passen.

Ik heb weer wat huiswerk hoor ik al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Ik zit me toch nog steeds af te vragen waarom er in de handleiding staat dat een binnen binnen configuratie niet in een verwarmde ruimte mag.
Zou dat te maken hebben met de gedachte dat verwarmde lucht minder vocht bevat en zo dus minder energie inhoud heeft?
Dan kan buiten buiten misschien toch beter zijn soms?

In ons voorbeeld drogen we op zolder de was en staat de wp boiler op binnen binnen op zolder. Er is wel verwarming maar die staat uit.
Ik heb altijd het gevoel dat beide feiten elkaar helpen. De was is eerder droog en de wpboiler is eerder klaar als er was hangt.
Dat zou de gedachte van de energie inhoud bevestigen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Warme lucht bevat meestal juist meer vocht (in absolute zin). Bij condensatie daarvan komt warmte vrij. Door vocht kan er juist meer energie in, die is er door het drogen van de was of andere verdamping bijgekomen. Maar goed, verdampen verlaagt ook de temperatuur; het drogen van de was in een afgesloten en perfect geïsoleerde ruimte verhoogt per saldo niet de energie in de lucht.
De was is eerder droog, maar dat komt denk ik omdat er warmte vanuit het huis toegevoegd wordt. Dat de WPB de binnenlucht droogt helpt wel, maar tegelijkertijd koelt hij ook de ruimte af waardoor de was weer minder snel droogt. Het tweede effect zal/moet sterker zijn, want het energieverschil zit in je opgewarmde SWW vat. Ergo, in een afgesloten ruimte helpen ze elkaar niet.
Wij hebben hier dezelfde opstelling en de was is toch eerder droog. Dat komt omdat de WPB bij binnen/binnen opstelling de lucht sterk afkoelt en we een open zolder hebben waardoor extra snel warmte van onderen aangevoerd wordt. Bij een grotere delta-T krijg je een grotere delta-E. Ook bij binnen/buiten droogt de was sneller, maar nu omdat de WPB warme lucht aanzuigt die eerst langs de was gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Martin7182 op 08-01-2025 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Glashelder schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:32:
[...]

Die Explorer V4 moet het toch gewoon doen tot -5?

Ik heb geen Atlantic (heb een Ferroli) maar de mijne doet het tot -7 en die heb ik bij -3 gewoon zien werken zonder element. Wel buiten/buiten. Mijn schuur is 2,5 bij 2,5 bij 2,5 ofzo. Te klein voor binnen/binnen.
Dat dacht ik ook, maar toch stopte hij er mee omdat het elektrisch element eerst uitgeschakeld was. Toen ik deze aanzette ging hij alleen daarmee verwarmen tot de garage weer wat warmer was en sprong er over op de warmtepomp. Dat herhaalde zich een aantal keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Robinnoord schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Edit: we hadden deze conversatie eigenlijk in het "LG warmtepompboiler ervaringen" moeten voeren
Vannacht had ik de eerst run sinds de plaatsing zonder defrosts, ben benieuwd wat het verschil in verbruik is over een week gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
Destynx schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Ja ik had je verhaal gelezen, en aangezien ik ook naar een Atlantic lonk (nog niet uit 270 of 200) is het wel interessant om te lezen. Ik moet maar eens garage en buitentemperatuur gaan meten over een paar dagen en nachten en kijken wat er precies gebeurt. Ben net een paar maanden hier komen wonen dus ben daar nog niet aan toegekomen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Philos31 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:53:
[...]

Ja ik had je verhaal gelezen, en aangezien ik ook naar een Atlantic lonk (nog niet uit 270 of 200) is het wel interessant om te lezen. Ik moet maar eens garage en buitentemperatuur gaan meten over een paar dagen en nachten en kijken wat er precies gebeurt. Ben net een paar maanden hier komen wonen dus ben daar nog niet aan toegekomen.
Het ligt er een beetje aan waar je woont, maar in het westen is het overdag bijna nooit zo koud. Voor die paar dagen dat je dan af en toe het electrische element nodig hebt is dat natuurlijk te overzien. Mijn Atlantic heb ik wel zien werken bij -5 (buiten/buiten), maar dat duurt wel zo ontiegelijk lang dat je dan al gauw het element aanzet :+

Veel belangrijker is de lokatie van de boiler ten opzichte van bestaande leidingen en aftappunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Wolly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Veel belangrijker is de lokatie van de boiler ten opzichte van bestaande leidingen en aftappunten.
Dankjewel. Ja het verschil is behoorlijk, aangezien ik nu stadswarmte heb zal de boiler aangesloten moeten worden in de meterkast op de warmwaterleiding ingang. Als ik de wpb binnen binnen kan gebruiken verleng ik de leiding met zo'n 4 meter, moet hij met een afvoer dan komt daar direct een meter of 5 a 6 bij.

Later kan ik nog kijken of ik wat met luchtaanvoer/afvoer kan, er zit namelijk ook nog een behoorlijke zolder boven de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Philos31 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Dankjewel. Ja het verschil is behoorlijk, aangezien ik nu stadswarmte heb zal de boiler aangesloten moeten worden in de meterkast op de warmwaterleiding ingang. Als ik de wpb binnen binnen kan gebruiken verleng ik de leiding met zo'n 4 meter, moet hij met een afvoer dan komt daar direct een meter of 5 a 6 bij.

Later kan ik nog kijken of ik wat met luchtaanvoer/afvoer kan, er zit namelijk ook nog een behoorlijke zolder boven de garage
De boiler kan gewoon 'ergens' inprikken in je warmwater leidingen. Als die leidingen allemaal dezelfde diameter hebben is het makkelijk, anders is het aan te raden een plek te zoeken waar je kan koppelen aan de dikste diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Baldeagle schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:23:
Knoop doorgehakt. Atlantic Explorer warmtepomp boiler V4 200L besteld!
Na bestellen kreeg ik het bericht dat hij pas half mei geleverd zou kunnen worden. En dit terwijl er 2 werkdagen bij stond (Bedankt Ventilatieland) :( Dus maar geannuleerd.

Nu kwam ik deze aanbieding tegen (LG WH20S). Ongeveer dezelfde prijs als de Atlantic Explorer V4.
https://www.airco-webwink...lg-warmtepompboiler-200l/

Waarschijnlijk gaat het deze worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Mijn Nederlandse groothandel heeft de Explorer volop op voorraad dus raar dat ze pas half mei kunnen leveren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Ter lering en vermaak :9 :

Ik heb in de garage met gastenverblijf een Atlantic explorer v4 staan voor SWW maar tap via het extra spiraal ook warmte af voor de vloerverwarming. Werkte best prima tot hij van de week steeds een diepe brommende toon begon te maken.

Vandaag heb ik hem dan toch maar eens open getrokken en hij zat compleet vol met ijs. Denk dat er zo'n 15l uit is gekomen. Zelfs in het eerste deel van de ventilator behuizing.

Gelijk schoon gemaakt en nu loopt hij weer als een trein.

Ik denk dat ik hem teveel belast met de extra verwarming taak maar misschien is er nog wat winst te halen met een betere ontdooi instelling.
Iemand nog een ander idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEExKLOz2mxm-V7ysW_It2spTw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fYVwxLYcR1veEzk5a4v8adj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kBD_axbUFL2eQAMq6G9CwvFKnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlKTpZk0I3cua0rYivAEFd8d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZAeavL8rWNk-a2uT4zxrfbt-gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQiqz1ZDOz8AAr7vhHQJuFiw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyM04DE9BecchM5zGcmfRBRSW_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKSje3FBifuSNuyCsttQtLje.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:46
Vandaag is mijn Atlantic Explorer V4 200 liter met Coil geplaatst inclusief circulatiepomp en koppeling aan mijn Elga Ace als backup verwarming.

De uitblaas moet nog wel door het dak heen maar verder is alles gereed.

Even een fotootje omdat 'trots'

Tevens gelijk de AquaMQTT ingebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MyhdEYKLVR_ob5xmA1kMwHZeuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLiZIGAJFh15I82JH7JxdFDj.jpg?f=fotoalbum_large

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
-Junkiexp- schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:18:
Mijn Nederlandse groothandel heeft de Explorer volop op voorraad dus raar dat ze pas half mei kunnen leveren
Ja vreemd. Nu staat er plotseling levertijd 12 weken op hun website..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Doen jullie er geen (wasmachine) lekbak onder? Mocht de boel onverwachts gaan lekken? Of zou dat niet nodig zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Baldeagle op 10-01-2025 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
tim-1985 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:20:
Ter lering en vermaak :9 :

Ik heb in de garage met gastenverblijf een Atlantic explorer v4 staan voor SWW maar tap via het extra spiraal ook warmte af voor de vloerverwarming. Werkte best prima tot hij van de week steeds een diepe brommende toon begon te maken.

Vandaag heb ik hem dan toch maar eens open getrokken en hij zat compleet vol met ijs. Denk dat er zo'n 15l uit is gekomen. Zelfs in het eerste deel van de ventilator behuizing.

Gelijk schoon gemaakt en nu loopt hij weer als een trein.

Ik denk dat ik hem teveel belast met de extra verwarming taak maar misschien is er nog wat winst te halen met een betere ontdooi instelling.
Iemand nog een ander idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je mag denk ik blij zijn dat het ijs niets kapot heeft gedrukt.
Continu bedrijf is hij niet voor gemaakt maar je probeert het toch zo te zien ;w
Met het huidige weer is het niet vreemd dat dit gebeurt, staat ie zijn ruimte ook nog eens af te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 01:34:
[...]

Je mag denk ik blij zijn dat het ijs niets kapot heeft gedrukt.
Continu bedrijf is hij niet voor gemaakt maar je probeert het toch zo te zien ;w
Met het huidige weer is het niet vreemd dat dit gebeurt, staat ie zijn ruimte ook nog eens af te koelen?
Het ijs groeit langzaam een beetje, iedere keer na een defrost en niet alles in 1 keer. Ik verwacht dat hierdoor het ijs niet (zoveel) uitzet, want er is niets geks te zien na de schoonmaak.
Hij haalt lucht van buiten en blaast deze ook weer naar buiten toe, dus de ruimte wordt niet bewust actief gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:29
Baldeagle schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Na bestellen kreeg ik het bericht dat hij pas half mei geleverd zou kunnen worden. En dit terwijl er 2 werkdagen bij stond (Bedankt Ventilatieland) :( Dus maar geannuleerd.

Nu kwam ik deze aanbieding tegen (LG WH20S). Ongeveer dezelfde prijs als de Atlantic Explorer V4.

Warmte service, 2 dagen levertijd 1769 euro voor de explorer v4 200 ltr
Gratis levering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
MuadDib007 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:32:
Vandaag is mijn Atlantic Explorer V4 200 liter met Coil geplaatst inclusief circulatiepomp en koppeling aan mijn Elga Ace als backup verwarming.

De uitblaas moet nog wel door het dak heen maar verder is alles gereed.

Tevens gelijk de AquaMQTT ingebouwd.
[Afbeelding]
Vanwaar die omgekeerde warmtesiphon? Je had toch gewoon met twee bochtjes minder naar beneden kunnen gaan?
Zo te zien heb je dezelfde Grundfos 7W circulatiepomp als hier. Mooi stil ding is het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ckriek schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:28:
[...]

Warmte service, 2 dagen levertijd 1769 euro voor de explorer v4 200 ltr
Gratis levering
Uiteindelijk toch voor de LG gegaan. De garantie en stillere werking gaf de doorslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Martin7182 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Vanwaar die omgekeerde warmtesiphon? Je had toch gewoon met twee bochtjes minder naar beneden kunnen gaan?
Zo te zien heb je dezelfde Grundfos 7W circulatiepomp als hier. Mooi stil ding is het :)
Dit is de keuze geweest van de installateur die enkele dagen ervoor hem zelf thuis ook had geïnstalleerd.
Daarbij merkte hij op hoe sterk de sifon werking wel niet is.

Nu de CV leidingen nog isoleren want die stralen ook aardig wat warmte af.

Mijn Elga lijkt ook goed overweg te kunnen met de warmte uit de spiraal tijdens de defrost.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
MuadDib007 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:32:
Vandaag is mijn Atlantic Explorer V4 200 liter met Coil geplaatst
[…]
[…]
[Afbeelding]
Ik denk dat je installateur niet helemaal snapt hoe een warmtesiphon werkt. Bij de rode aansluiting had hij meteen omlaag gekund. Door expres omhoog te gaan heb je kans dat daar toch 1-pijpcirculatie ontstaat. Bij de blauwe aansluiting en spiraal “uit” gaat hij een heel stuk horizontaal, daar ga je toch wat warmte verliezen uit de onderkant van je vat.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Baldeagle schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:02:
[...]

https://www.warmteservice...epompboiler-V4/p/03180005, ook nog goedkoper
Te snel

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MuadDib007 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Dit is de keuze geweest van de installateur die enkele dagen ervoor hem zelf thuis ook had geïnstalleerd.
Daarbij merkte hij op hoe sterk de sifon werking wel niet is.
Misschien ligt het aan mij, maar ik snap het extra stukje omhoog niet. Ja, daar krijg je wel sterke sifonwerking van als de buis niet eerst naar beneden zou lopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Jim423 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:04:
Misschien dat hij gaat defrosten?
Alle codes met 04X lijken te maken te hebben met ijs/ventilator/verdamper.
Even hierop terugkomend: je had helemaal gelijk. Ik heb de afgelopen dagen de boiler in de gaten gehouden. Op een gegeven moment verscheen er een defrost-icoontje (een sneeuwvlokje) op het scherm. Vervolgens heb ik direct gecontroleerd of er een melding in het foutenmenu stond, en jawel, daar was de befaamde 046-melding weer prominent aanwezig.

Het lijkt erop dat 046 niet zozeer een foutmelding is, maar meer een informatieve melding voor de installateur. Een defrost op zichzelf is natuurlijk niks bijzonders, maar als een installatie bijvoorbeeld 10 keer in één uur een defrost uitvoert, duidt dat wel op een probleem. In dat geval kan er iets mis zijn met de installatie, zoals te weinig koudemiddel of een buitenunit die te dicht tegen een muur staat.

Nogmaals bedankt voor je tip! Weer een mysterie opgelost.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Martin7182 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap het extra stukje omhoog niet. Ja, daar krijg je wel sterke sifonwerking van als de buis niet eerst naar beneden zou lopen ;)
Is dat niet gewoon gedaan om de pomp bereikbaar te houden?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
snameroc schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:42:
[...]

Is dat niet gewoon gedaan om de pomp bereikbaar te houden?
Dat zou kunnen, maar aan die pomp valt niks te doen, er zit niet eens een schakelaar o.i.d. op. Ik heb hem zelf ook (zo lijkt het tenminste). Dan nog zou ik de uitgaande leiding met twee bochten minder maken, b.v. door hem iets verder naar onderen door te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Komende week komt de installateur langs om wat restpuntjes aan te pakken, de warmwaterleiding in deze vorm werkt echt super om warmteverlies tegen te gaan.
Dat voel je zeer goed bij het vastpakken van de leiding.
Alleen de koudwaterleiding en de Spiraal uitgang hebben nog wel redelijk wat afstraling dus die proberen we aan te pakken.
Momenteel is het verbruik van de WPB nog redelijk hoog (5kWh per dag), vermoedelijk o.a. door deze punten.
Er wordt met deze temperaturen veel gebruik gemaakt van de spiraal om de Elga te ondersteunen bij defrosts, dat zal ook wel het nodige vermogen vragen.
Ik kijk uit naar de verbruikscijfers zonder defrost en na aanpassing van de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oplossing voor nu was de configuratie op “buiten/buiten” instellen, dan gaat hij netjes door (laagste aanvoer volgens HA is 1,1 graden). Ik hou de ruimte temperatuur goed in de gaten, het komt niet onder de 3 graden met de deuren dicht.

Als test ook goedkope luchtafvoerslang van 160mm gehaald om te kijken of dat helpt. Als dat een succes is komt er een dakdoorvoer naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zit er iets van waterdruk beveiliging in de Expolrer V4?
Bij mijn dochter was afgelopen woendag de waterdruk verlaagd naar 2bar en nu blijkt dat vanaf deze verlaging de ExplorerV4 niet meer aan is geweest, vanmorgen alleen nog maar koud water eruit.
Het apparaat gereset maar deed niks, element weer aangezet in het menu en daar ging hij wel op verwarmen.
In het testmenu deed de warmtepomp het wel gewoon.
Pas na opnieuw een reset en druk verhoging naar 3 bar deed hij het weer.
Toestel staat op binnen/buiten en is ook zo aangesloten in een onverwarmde kelder onder het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
klump4u schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:09:
Bij mijn dochter was afgelopen woendag de waterdruk verlaagd naar 2bar en nu blijkt dat vanaf deze verlaging de ExplorerV4 niet meer aan is geweest, vanmorgen alleen nog maar koud water eruit.
Het apparaat gereset maar deed niks, element weer aangezet in het menu en daar ging hij wel op verwarmen.
Toestel staat op binnen/buiten en is ook zo aangesloten in een onverwarmde kelder onder het huis.
Minimum waterdruk voor de inlaatcombinatie te laag?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

natural colour schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Minimum waterdruk voor de inlaatcombinatie te laag?
Ja, na de watermeter zit een regelaar, inlaatcombinatie is 6 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
klump4u schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Ja, na de watermeter zit een regelaar, inlaatcombinatie is 6 bar.
6 bar is de maximale werkdruk, nog meer en de inlaatcombinatie loost water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
klump4u schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:09:
Misschien een te lage watertemperatuur, volgens het boekje schakelt de wp uit onder 5 gr c en pas weer in boven 10 gr c. Het elektrisch element schakelt dan in die had je uit staan, na een beetje opwarmen hiermee werkte de wp weer. Ja, na nog een reset maar wie weet was hij zonder reset toch wel bijgekomen het element was immers weer ingeschakeld.
2 bar leiding druk is laag maar het zou genoeg moeten zijn. Maar bijzondere drukken in de waterleiding, dan zijn daar toch werkzaamheden aan geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Surfari schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Misschien een te lage watertemperatuur, volgens het boekje schakelt de wp uit onder 5 gr c en pas weer in boven 10 gr c. Het elektrisch element schakelt dan in die had je uit staan, na een beetje opwarmen hiermee werkte de wp weer. Ja, na nog een reset maar wie weet was hij zonder reset toch wel bijgekomen het element was immers weer ingeschakeld.
2 bar leiding druk is laag maar het zou genoeg moeten zijn. Maar bijzondere drukken in de waterleiding, dan zijn daar toch werkzaamheden aan geweest?
Ze hebben bij hen in de omgeving nieuwe waterleidingen in de weg/troittoir gelegd en toen is de druk in de leidingen boven de 6 bar gekomen. daarop begon de inlaatcombinatie water te lozen want deze is maar tot 6 bar. Hierop hebben we een drukregelaar direct na de meter geplaatst en dez op ca 3,5-4 bar gezet en toen werkte de wpb gewoon. echter zij hebben nu de badkamer verbouwd en die druk was nog te hoog daar het water niet voldoende wegloopt in de douche(ander probleem natuurlijk) en daardoor de druk omlaag gezet naar ongeveer 2 bar, vanaf toen is de wpb niet meer aangeweest volgens het display en daarom de vraag of er een soort van beveiliging od iets dergelijks inzit want bij 3,5 bar deed hij het pas weer. temp was idd gezakt onder de 10, nl. 8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
@klump4u
Zover als ik weet zit er geen (water) drukmeting op de tank of het leidingwerk van de Exlorer V4. Heb ook nog nergens een aansluiting kunnen ontdekken van (of voor) een druksensor.

Als de Explorer V4 wel een (water) drukmeting zou hebben dan had dit ongetwijfeld wel bij de storingscodes gestaan ga ik vanuit?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Doggieman schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:18:
@klump4u
Zover als ik weet zit er geen (water) drukmeting op de tank of het leidingwerk van de Exlorer V4. Heb ook nog nergens een aansluiting kunnen ontdekken van (of voor) een druksensor.

Als de Explorer V4 wel een (water) drukmeting zou hebben dan had dit ongetwijfeld wel bij de storingscodes gestaan ga ik vanuit?
Kennelijk gaat het om een v3. Maar zit dan veel anders dan v4? Op internet is weinig docu van v3 te vinden.
De v4 heeft volgens de docu watergebrek beveiliging. Ik denk dat deze gecombineerd is met de corrosie bescherming. Dat werkt middels de geleiding van water.
Pagina: 1 ... 97 ... 113 Laatste