Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
klump4u schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Ze hebben bij hen in de omgeving nieuwe waterleidingen in de weg/troittoir gelegd en toen is de druk in de leidingen boven de 6 bar gekomen. daarop begon de inlaatcombinatie water te lozen want deze is maar tot 6 bar. Hierop hebben we een drukregelaar direct na de meter geplaatst en dez op ca 3,5-4 bar gezet en toen werkte de wpb gewoon. echter zij hebben nu de badkamer verbouwd en die druk was nog te hoog daar het water niet voldoende wegloopt in de douche(ander probleem natuurlijk) en daardoor de druk omlaag gezet naar ongeveer 2 bar, vanaf toen is de wpb niet meer aangeweest volgens het display en daarom de vraag of er een soort van beveiliging od iets dergelijks inzit want bij 3,5 bar deed hij het pas weer. temp was idd gezakt onder de 10, nl. 8 graden.
V4 heeft watergebrek beveiliging (volgens de handleiding) v3 weet ik niet.
Maar dan moet het water er uit zijn. En het geeft een melding op het display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
@Surfari
Oh.... ik dacht begrepen te hebben dat het een V4 was. Maar de V3 en V4 verschillen niet zo heelveel van elkaar.
Een water detectie c.q. beveiliging doormiddel van de geleidingsmeting zou kunnen natuurlijk maar staat los van de waterdruk zelf. Ik neem aan dat de tank gewoon vol was dus dan zou die meting verder niets uitmaken.

(je was me net voor zie ik 😁)

[ Voor 5% gewijzigd door Doggieman op 12-01-2025 21:46 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Doggieman schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:44:
@Surfari
Oh.... ik dacht begrepen te hebben dat het een V4 was. Maar de V3 en V4 verschillen niet zo heelveel van elkaar.
Een water detectie c.q. beveiliging doormiddel van de geleidingsmeting zou kunnen natuurlijk maar staat los van de waterdruk zelf. Ik neem aan dat de tank gewoon vol was dus dan zou die meting verder niets uitmaken.

Inderdaad, watergebrek. Pagina 114 'fout 7 geen water in de boiler of open ACI-verbinding.......... Vul de boiler met water....'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Doggieman schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:44:
@Surfari

Inderdaad een v4 en was gewoon vol en er is ook water getapt totdat hij helemaal koud was.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@klump4u

Tja.... dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar het zal geen waterdruk probleem geweest zijn. Zeker niet als de tank gewoon vol zat. Geleidingsmeting is het ook niet geweest want dat zou als storing op het display hebben gestaan.

Persoonlijk heb ik 1x in al die jaren eens gehad dat de boiler niet is aan gesprongen terwijl dit wel mocht en moest. Full disclosure: had al de hele dag zitten rommelen in de diverse menus. Vooral in de aan/uit tijdsblokken. Ik vermoed dat destijds de timers zijn blijven "hangen" in een tijdsblok of gewoon totaal van slag waren (schijnt wel eens vaker voor tekomen)
Destijds na een harde reset (stroom er 5 minuten af) en klok opnieuw instellen deed alles het gewoon weer.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hebben andere gebruikers van AquaMqtt in combinatie van Homeassistant er ook last van dat na herstart van homeassistant het enige tijd kan duren voordat alle entiteiten weer beschikbaar zijn?
Ik vermoed zelf dat de mqtt waarden niet ge-retain'ed worden, waardoor ze pas weer beschikbaar worden als een waarde bijgewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DanTm schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:16:
Hebben andere gebruikers van AquaMqtt in combinatie van Homeassistant er ook last van dat na herstart van homeassistant het enige tijd kan duren voordat alle entiteiten weer beschikbaar zijn?
Ik vermoed zelf dat de mqtt waarden niet ge-retain'ed worden, waardoor ze pas weer beschikbaar worden als een waarde bijgewerkt wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYJp6gNCG3N4y3F3366s-t5Fkmo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CLnjibWUexpRBHORchJbXluE.png?f=fotoalbum_large

Toevallig is de NAS net even uit geweest. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:46
DanTm schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:16:
Dat merk ik ook inderdaad.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Ik zie in de code inderdaad dat de mqtt berichten allemaal geen 'retain' flag hebben, dus de MQTT broker houd de waardes niet vast.
Zal binnenkort eens kijken of ik die tientalle publish regels kan voorzien van een retain=true.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 08:38
Momenteel verwarmen we ons huis + SWW (slechts 150L) nog altijd via een mazoutbrander. Ik zou het opwarmen van SWW willen veranderen naar een WPB van ~270L. Ik las de laatste 10 pagina's van dit onderwerp eens door en heb toch nog wel een bedenking die ik graag beantwoord wil zien.

Al onze sanitaire technieken staan op (een geisoleerde) zolder. Het is dus de bedoeling dat ook de WPB op zolder komt te staan. De zolder is nogal groot, ik schat dat we hier toch makkelijk over een 200m³ spreken.

Hoe maak ik de keuze of ik voor een binnen/binnen of binnen/buiten systeem kies? Kan je ook voor beiden gaan met behulp van een klep en dit handmatig wijzigen al naar gelang de omstandigheden binnen/buiten qua temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
argon007 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:13:

Hoe maak ik de keuze of ik voor een binnen/binnen of binnen/buiten systeem kies?
Gezien de koude lucht die er uit komt zou ik altijd voor output naar buiten gaan.
Maar hoe je objectief/meetbaar de keuze maakt, geen idee :P
Je kan ook nog buiten/buiten, maar dan moet je 2 dakdoorvoeren maken.
Binnen/buiten is wat mij betreft ideaal: ja, je moet een geisoleerde dakdoorvoer maken, maar je blijft niet je koude lucht in huis.
Kan je ook voor beiden gaan met behulp van een klep en dit handmatig wijzigen al naar gelang de omstandigheden binnen/buiten qua temperatuur?
Ja, uiteraard.
Met een T-stuk en 2 van deze: https://www.ventilatielan...eps-diameter-160mm/19467/

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Ik denk dan voornamelijk aan de zomer. Dan mag de WPB de ruimte van de zolder gerust afkoelen (fungeert dan als een soort van airco). De zolder is wel geinsoleerd, maar tijdens de zomer komt het er toch behoorlijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
argon007 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:38:
Ik denk dan voornamelijk aan de zomer. Dan mag de WPB de ruimte van de zolder gerust afkoelen (fungeert dan als een soort van airco). De zolder is wel geinsoleerd, maar tijdens de zomer komt het er toch behoorlijk warm.
Ja.... dat kan prima. Ik trek in de zomer de slang naar buiten er af. Hij staat bij mij in een goed geĆÆsoleerde utility ruimte. Ook daar wordt het in de zomer met 4 inverters aanwezig ook best warm.

Maar stel je er niet teveel van voor. In de zomer is die WB boiler in no time warm. Dus op een zolder van 200m3 zal dit niet veel verschil maken.

Maar inderdaad..... alle beetjes helpen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Hebben jullie trouwens de WPB zelf geinstalleerd of is dit te moeilijk voor een doorsnee mens? Ik ben zelf wel handig en heb een groot deel van het sanitair bij mij thuis zelf geregeld. Komt er naast het fysiek installeren van het toestel nog veel softwarematig instelwerk bij kijken of valt dit al bij al mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
argon007 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:54:
Hebben jullie trouwens de WPB zelf geinstalleerd of is dit te moeilijk voor een doorsnee mens? Ik ben zelf wel handig en heb een groot deel van het sanitair bij mij thuis zelf geregeld. Komt er naast het fysiek installeren van het toestel nog veel softwarematig instelwerk bij kijken of valt dit al bij al mee?
Ja... zelf geinstalleerd. Stelde niet zoveel voor verder. De twee 160mm plat dak doorvoeren waren even wat lastiger. Maar ook wel te doen als je een grote dakleer brander gebruikt. Deze had ik even geleend van een vriend. Was in mijn geval 2 gaten in het dak zagen met een decoupeerzaag en daarna de plak doorvoeren vastbranden. Uurtje werk.
Schuin dak geen ervaring mee. Maar zal wel wat langer duren schat ik zo in. Maar die hoef je niet te branden. Dus geen idee eigenlijk hoelang dat duurt en hoeveel werk dat is.

[ Voor 10% gewijzigd door Doggieman op 14-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
Doggieman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:58:
Schuin dak geen ervaring mee. Maar zal wel wat langer duren schat ik zo in. Maar die hoef je niet te branden. Dus geen idee eigenlijk hoelang dat duurt en hoeveel werk dat is.
Hier schuin dak laten doen (door de schoorsteen-sloper), maar dat was ook niet meer dan reciprozaag er in, dakdoorvoer er op, schroeven/afkitten en buis er in. Minder dan uurtje werk :P
Zie https://www.elektramat.nl...-graden-160-150mm-0169885 met filmpje.

[ Voor 9% gewijzigd door MisterMailman op 14-01-2025 15:22 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

@DanTm duurt enorm lang inderdaad. Klinkt alsof er iets niet optimaal is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:09:
@DanTm duurt enorm lang inderdaad. Klinkt alsof er iets niet optimaal is.
ik heb er een issue voor aangemaakt, lets see what happens.

https://github.com/tspopp/AquaMQTT/issues/59

<edit>
Er is gereageerd op de issue, maar er is momenteel dus geen volledige oplossing.
Ik heb zelf MQTT_FULL_UPDATE_MS aangepast naar 1000 * 60 * 2 (dus elke 2 minuten). Dat zou de pijn ietwat moeten verzachten.

[ Voor 26% gewijzigd door DanTm op 15-01-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:54
Heeft er iemand ervaring met een Remeha Azzorra 250L? Kan ik deze b.v. via Home Assistant aansturen?

Kan deze vraag niet vinden in dit topix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:11
Ik heb sinds vandaag een Daikin Altherma M-HW. Weet iemand of je die op de ONECTA App kunt aansluiten? Ik kan het niet vinden, de installateur weet het niet en Daikin gaat er een week over nadenken. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 11:59
Is hier iemand die er in geslaagd is een Atlantic WPB aan te sturen vanaf een Homey Pro? Ik zie geen mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

@harry59 wat bedoel je met aansturen?
Ik ken Homey niet, maar kun je niet iets meer het PV-contact?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

argon007 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:54:
Nee, stelt niets voor als je een beetje handig bent. Twee luchtslangen, twee waterleidingen en verder de stekker in het stopcontact en de condensleiding naar de afvoer.

Let wel op dat je bij Auer enorm veel gedoe met garantie krijgt als bij een zelf geïnstalleerde boiler iets kapot gaat. Ik ben in de rechtszaal geëindigd. Dus als je zelf wil installeren is het wel belangrijk een merk uit te zoeken waarbij dat niet zo'n punt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 17-01-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
@Yucon kan je iets meer vertellen over je conflict met Auer en hoe het is afgelopen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

RichieB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:26:
@Yucon kan je iets meer vertellen over je conflict met Auer en hoe het is afgelopen?
Eigenlijk vrij simpel. De compressor was kapot gegaan en de leverancier weigerde bij hoog en laag meer te doen dan een vervangende compressor op te sturen. Zo werkt het natuurlijk niet, ik had een compleet apparaat gekocht en geen bouwpakket, maar omdat ik hem zelf geinstalleerd had vond de leverancier dat ik het dan ook maar zelf moest oplossen. Bijkomend probleem was ook nog dat die Auers geen vulnippels op de leidingen voor koelmiddel hebben zitten dus is in de praktijk Auer zelf (cq de vaste reparateur van de importeur) de enige die dit zou kunnen herstellen. Die hebben gereedschap om de leidingen door te knippen en opnieuw af te dichten.

Dus nog los van de vraag of het wel of niet redelijk was was bij voorbaat al duidelijk dat ik hem met die losse compressor onmogelijk gerepareerd zou kunnen krijgen. Uit de verhalen die ik van andere installateurs hoorde begreep ik dat die leverancier zich zo opstelde omdat ze zelf bij Auer ook tegen een muur op liepen in dit soort gevallen. Dat maakt dat je ook bij andere leveranciers waarschijnlijk niet op een soepele manier veel hulp hoeft te verwachten. Als je hem laat installeren valt er niet echt onderuit te komen garantie te verlenen maar als hij zelf geĆÆnstalleerd is zal het voor leveranciers dus aantrekkelijk zijn om te proberen je af te schepen.

Uiteindelijk gedagvaard en na 2 of 3x bij de rechtbank verzocht te hebben om uitstel heeft de leverancier de dag voor de uitspraak het aankoopbedrag + proceskosten terugbetaald en het apparaat opgehaald.

Ik heb nu een atlantic explorer. Die is ondertussen ook al gewisseld omdat er roestwater uit kwam, en dat was bij de vervangende explorer op dag 1 ook direct alweer het geval. Het zit niet heel erg mee }:|

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 17-01-2025 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-04 11:29
beste techneuten ,

Het antwoord zal gerust ergens staan echter is het te groot om dit topic helemaal door te nemen
Graag hoop ik op jullie hulp
Sinds van de week een Atlantic explorer V4 met een nieuwe intergas extreme 30 CV geĆÆnstalleerd welke in serie is gezet dmv duco mengventiel .
Wij lopen tegen het volgende aan .
Water is niet heet genoeg (gevoelsmatig ) terwijl de ingestelde waarde van de WPB op 50 graden staat
Het douchewater is warm maar niet heet , en fluctueert heel erg in (gevoels) temperatuur.
De WPB staat op eco , de tapwaterfunctie van de Intergas stond op comfort , deze eerst op eco gezet en later helemaal uit ..
de installateur zegt dat het mengventiel afgeregeld moet worden en zei ā€œdraai hem maar even 2 slagen naar rechts ā€œ en kijk wat het doet .
Ik merk niet veel verschil
Iemand een idee ? Hoe kan ik het mengventiel goed afstellen zo dat de CV zo min mogelijk bijspringt en het water wel heet is ?
Ik merk ook dat de CV zo nu en dan (om de paar uur ) heel even aanslaat en ook bij een douchebeurt. En kom toch per dag op 0,5-0,7 m3 gasverbruik hierdoor ?
Ter verdere info heb ik 16x 400wp panelen op dak ligging zuid waarmee ik slim wil gaan schakelen .
Wat is de beste instelling voor de WPB
Eco (met bedrijfstijden die je kan inschakelen )
Of auto waarbij dit niet kan volgens mij .

Ik zien ook geen temperatuursaanduiding op het mengventiel ?
Aanvoer lucht komt van binnen en afgevoerd naar buiten

Graag jullie expertise

Mvg
RaymonAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqJeukzljYPFhOsBeOzrtuosEU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AClowC0co4sOErrbjBmVAuV3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Raymon76 op 17-01-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:46
Hoe veel roest water was dat @Yucon ? Ik heb bij mij zeker de eerste liters wel opgemerkt, daarbij was het duidelijk zichtbaar.
Dat heb ik afgedaan als restjes van het productieproces er vanuit gaande dat het eenmalig was.
Echter twijfel ik toch elke ochtend weer of de eerste warme stralen niet enigsinds een roestkleur hebben.
Tevens zit er een soort van luchtje aan heb ik het idee.

Nu staat het apparaat pas een dikke week aangesloten maar na jou post begin ik te twijfelen of ik dit bij de leverancier moet melden of niet.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
hmm, van waar komt die roeste afzetting dan? de kuip van een Atlantic V4 zou van geƫmailleerde staal moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Raymon76 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:04:
beste techneuten ,

Het antwoord zal gerust ergens staan echter is het te groot om dit topic helemaal door te nemen
Sinds van de week een Atlantic explorer V4 met een nieuwe intergas extreme 30 CV geĆÆnstalleerd welke in serie is gezet dmv duco mengventiel .
Water is niet heet genoeg (gevoelsmatig ) terwijl de ingestelde waarde van de WPB op 50 graden staat
Het douchewater is warm maar niet heet , en fluctueert heel erg in (gevoels) temperatuur.
De WPB staat op eco , de tapwaterfunctie van de Intergas stond op comfort , deze eerst op eco gezet en later helemaal uit ..
de installateur zegt dat het mengventiel afgeregeld moet worden en zei ā€œdraai hem maar even 2 slagen naar rechts ā€œ en kijk wat het doet .
Iemand een idee ? Hoe kan ik het mengventiel goed afstellen zo dat de CV zo min mogelijk bijspringt en het water wel heet is ?
Ik merk ook dat de CV zo nu en dan (om de paar uur ) heel even aanslaat en ook bij een douchebeurt. En kom toch per dag op 0,5-0,7 m3 gasverbruik hierdoor ?
Ter verdere info heb ik 16x 400wp panelen op dak ligging zuid waarmee ik slim wil gaan schakelen .

Graag jullie expertise

Mvg
Raymon[Afbeelding]
Geen idee waar het aan ligt maar op de foto zie ik wel dat je veel warmteverlies gaat krijgen op je koude leiding door de thermosifon werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
beste techneuten ,

Graag jullie expertise

Mvg
Raymon[Afbeelding]
Wat voor mengventiel zit er?
Installatievoorschrift volgens website Intergas:
Pag22. 'toestel met warmtepompboiler'
"Het toegepaste th omschakelventiel...... Voor de juiste werking van de combinatie is het omschakelventiel voorzien van een vaste temperatuur instelling......art.nr.v065127"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 11:59
timovd schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 04:21:
@harry59 wat bedoel je met aansturen?
Ik ken Homey niet, maar kun je niet iets meer het PV-contact?
Homey is een slimme app om dito apparaten aan te sturen; zou dan hetzelfde doen als Couzytouch maar dan met de mogelijkheid om de actuele dynamische tarieven te gebruiken in aan automatisering die de boiler aanzet; dan heb je dus een slim sga contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:25
Wolly schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Geen idee waar het aan ligt maar op de foto zie ik wel dat je veel warmteverlies gaat krijgen op je koude leiding door de thermosifon werking.
Hoe kan je dan het beste beide leidingen aansluiten en laten lopen op de WPB?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
harry59 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:37:
[...]
Homey is een slimme app om dito apparaten aan te sturen; zou dan hetzelfde doen als Couzytouch maar dan met de mogelijkheid om de actuele dynamische tarieven te gebruiken in aan automatisering die de boiler aanzet; dan heb je dus een slim sga contact.
Daar kun je HA voor gebruiken in combinatie met PV contact en Nord pool. Maar je zult ook nog naar naar buitentemperatuur moeten kijken (zeker bij split WPB) en naar stilstandverlies.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Hoe kan je dan het beste beide leidingen aansluiten en laten lopen op de WPB?
Altijd de leiding minimaal 5x de buisdiameter laten zakken voor je eventueel omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
beste techneuten ,

Graag jullie expertise

Mvg
Raymon[Afbeelding]
Heb je een wat duidelijkere foto van de rookgasafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:25
Wolly schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Altijd de leiding minimaal 5x de buisdiameter laten zakken voor je eventueel omhoog gaat.
Beide leidingen?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Dus de koudwaterleiding (onderin) zou ook eerst richting de vloer moeten gaan, om daarna pas weer naar boven te gaan?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Wolly schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Koude leiding kan vaak niet want die zit standaard onderaan. Maar een klein stukje naar beneden kan vaak wel en/of eerst horizontaal en dat helpt ook al veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tanuki schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Dus de koudwaterleiding (onderin) zou ook eerst richting de vloer moeten gaan, om daarna pas weer naar boven te gaan?
Correct.Wist ik ook niet totdat @RichieB mij erop wees en het inderdaad bleek dat dit zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Koude leiding kan vaak niet want die zit standaard onderaan. Maar een klein stukje naar beneden kan vaak wel en/of eerst horizontaal en dat helpt ook al veel.
Bij de Explorer geen probleem, koud water zit daar een flink stuk boven de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Correct.Wist ik ook niet totdat @RichieB mij erop wees en het inderdaad bleek dat dit zo was.
Dat klinkt alsof ik even wat aanpassingen mag gaan doen hier. :D Het is op zich ook wel logisch, I guess, want er zit natuurlijk warm water in de tank, wat in mijn geval meteen naar boven gaat, afkomstig van het koud water circuit. Dat zou ik dan dus eerst richting de vloer moeten doen, om daarna pas naar boven te gaan.

Ik ben wel benieuwd wat voor een verlies daar dan precies optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:14

Jerra

Beunhaas in wording

Wolly schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Bij de Explorer geen probleem, koud water zit daar een flink stuk boven de grond.
En is daarmee ook helemaal niet zo "koud" dus helpt het ook echt wel om dit zo toe te passen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Raymon76

Kan niet precies uit je verhaal opmaken hoe je e.e.a. nu hebt aangesloten. Maar houd rekening met het feit dat als je je water uit je WPB door je ketel laat lopen voor naverwarming dat je dan ook de warmtewisselaar in de ketel staat op te warmen. Daar raak je dus al een boel warmte kwijt. Zodra je ketel vind dat er na verwarmd moet worden is dat effect weg en voelt je water weer heet aan.

Ik denk dat het zoiets is. En ja... Lange niet geĆÆsoleerde (koperen leidingen) verliezen ook een hoop warmte. Ze zeggen altijd dat je deze niet mag isoleren ivm legionella. Ik heb ze wel geĆÆsoleerd en dat scheelt echt enorm! Heb veel doorstroming dagelijks dus persoonlijk niet zo bang voor legionella. besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:54
Doggieman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:25:
@Raymon76

Kan niet precies uit je verhaal opmaken hoe je e.e.a. nu hebt aangesloten. Maar houd rekening met het feit dat als je je water uit je WPB door je ketel laat lopen voor naverwarming dat je dan ook de warmtewisselaar in de ketel staat op te warmen. Daar raak je dus al een boel warmte kwijt. Zodra je ketel vind dat er na verwarmd moet worden is dat effect weg en voelt je water weer heet aan.

Ik denk dat het zoiets is. En ja... Lange niet geĆÆsoleerde (koperen leidingen) verliezen ook een hoop warmte. Ze zeggen altijd dat je deze niet mag isoleren ivm legionella. Ik heb ze wel geĆÆsoleerd en dat scheelt echt enorm! Heb veel doorstroming dagelijks dus persoonlijk niet zo bang voor legionella. besmetting.
Ik snap dat je door zo’n warmtewisselaar warmte kwijtraakt. Maar dat is toch alleen significant bij een korte warmtevraag? Zodra je de kraan langer open hebt staan is zo’n warmtewisselaar op een gegeven moment wel opgewarmd toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:35:
[...]

"Het toegepaste th omschakelventiel...... Voor de juiste werking van de combinatie is het omschakelventiel voorzien van een vaste temperatuur instelling......art.nr.v065127"
En pag 23:
"Om te voorkomen...th omschakelventiel.....in verticale stand en zo dicht mogelijk op de warm tapwater aansluiting v d boiler..(maximale afstand 100mm)... .
Om te voorkomen ........ moet de warm tapwater-uit leiding van de combinatie rechtdoor lopen..."

Het is op de foto niet te zien maar het laat zich raden dat hier misschien iets niet goed gaat.
Gezien de opmerking van de installateur: is er een thermostatische mengventiel geplaatst zoals dat bij een zonneboiler zit? Zie pag 23 onderaan. Deze is om de uitgaande temperatuur te begrenzen omdat de zb-boiler heet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Wel balen eigenlijk, ik heb daar geen afsluitkraan o.i.d. zitten, waardoor ik dan vermoedelijk de hele boiler (270 liter) leeg zal moeten maken, om daar een langer stukje buis in te kunnen zetten. Of is daar een handige manier voor?

Ik heb daar enkel een aflaatkraan zitten. Maar geen afsluiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Kerngezond
Ja.... Dat zou wel het geval moeten zijn. Echter als je ook nog een bak warmte kwijt raakt door lange on geĆÆsoleerde leidingen, leidingen in beton vloeren of op een andere manier (na de ketel) dan hou je een fluctuerende temperatuur. Korte (warmwater) leidingen zijn wenselijk en beter bij een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Hoe werken de pv punten op een wpb? Is het signaal the aan/uit? Meer niet? Of heb ik ergens een datapoort?

Ze komen 14 feb installeren en zeggen dat ze een kabel naar de meterkast p1 leggen maar toen ik door vroeg... Snapte de meneer er niet zoveel van. Dus ik denk dat ik het zElf moet gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:52
Awesomo4k schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:37:
Hoe werken de pv punten op een wpb? Is het signaal the aan/uit? Meer niet? Of heb ik ergens een datapoort?

Ze komen 14 feb installeren en zeggen dat ze een kabel naar de meterkast p1 leggen maar toen ik door vroeg... Snapte de meneer er niet zoveel van. Dus ik denk dat ik het zElf moet gaan oplossen.
Bij mijn Explorer V4 is het PV-contact heel simpel. Staat er spanning (230V) op, dan gaat de WPB opwarmen tot 62 graden. Geen spanning meer op het contact, dan houdt hij op met verwarmen(tenzij de temperatuur lager is dan de ingestelde boilertemperatuur natuurlijk.
Wanneer je iets wil met je PV-contact zal je zelf aan het werk moeten, dit zal je installateur wel niet doen.
Bij mijn installatie doe ik alleen de legionella-run met PV-contact. Een Shelly-schakelaar die wordt aangestuurd via HA. Op zondagmiddag is de stroomprijs het laagst, dan schakelt die in. Als de temperatuur 62 graden is stopt de WPB. Via een stroommeter (Shelly) signaleert HA dat er minder dan 10 watt wordt gebruikt. Dan schakelt die de Shelly/PV-contact weer uit.
Verder heb ik de bedrijfstijden aangepast met een blok vanaf 12.00 uur. Dan is er het meeste zon, en is de prijs het laagst. In de winter is de prijs 's nachts soms lager, maar daar doe ik niets mee ivm geluid.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De PV ingang kan een droog contact zijn (spanningsloos) of 230V wat je met een slimme plug kan regelen.
Zie de handleiding, zonder een merk en type blijft het gissen.
Het heeft niet 1 op 1 met de slimme meter te maken, als die als indicator wordt gebruikt dan is dat om een slimme plug aan te sturen bij overproductie (via domotica).
Het verbruik van een wpb is vrij laag en hij werkt niet erg lang, je kan je afvragen of het niet handiger is om hem met de ingebouwde timer alleen overdag te laten draaien.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Mjier schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Bij mijn Explorer V4 is het PV-contact heel simpel. Staat er spanning (230V) op, dan gaat de WPB opwarmen tot 62 graden. Geen spanning meer op het contact, dan houdt hij op met verwarmen(tenzij de temperatuur lager is dan de ingestelde boilertemperatuur natuurlijk.
Wanneer je iets wil met je PV-contact zal je zelf aan het werk moeten, dit zal je installateur wel niet doen.
Bij mijn installatie doe ik alleen de legionella-run met PV-contact. Een Shelly-schakelaar die wordt aangestuurd via HA. Op zondagmiddag is de stroomprijs het laagst, dan schakelt die in. Als de temperatuur 62 graden is stopt de WPB. Via een stroommeter (Shelly) signaleert HA dat er minder dan 10 watt wordt gebruikt. Dan schakelt die de Shelly/PV-contact weer uit.
Verder heb ik de bedrijfstijden aangepast met een blok vanaf 12.00 uur. Dan is er het meeste zon, en is de prijs het laagst. In de winter is de prijs 's nachts soms lager, maar daar doe ik niets mee ivm geluid.
Ik ben momenteel aan het zien om de Explorer V4 aan te kopen. Is het inderdaad zo simpel als in Home Assistant de P1 meter te monitoren en wanneer er een overschot is aan stroom een (Shelly) Plug in te schakelen op de Explorer zodat deze begint op te warmen met behulp van de 1800W weerstand die er in zit? Niets meer, niets minder?

Warmt die sowieso dan op tot aan 62gr, of stopt de weerstand wanneer de gevraagde temperatuur gehaald werd (50gr bvb)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
argon007 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Ik ben momenteel aan het zien om de Explorer V4 aan te kopen. Is het inderdaad zo simpel als in Home Assistant de P1 meter te monitoren en wanneer er een overschot is aan stroom een (Shelly) Plug in te schakelen op de Explorer zodat deze begint op te warmen met behulp van de 1800W weerstand die er in zit? Niets meer, niets minder?

Warmt die sowieso dan op tot aan 62gr, of stopt de weerstand wanneer de gevraagde temperatuur gehaald werd (50gr bvb)?
Je hebt het 1800W element niet nodig, zonder redt ie dat ook en je kan instellen of ie mee doet.
Met pv contact gaat ie door tot 62, vervolgens weer als hij 5 graden is afgekoeld (door te tappen).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@argon007

Ja... zo simpel is het inderdaad. Let wel: die temperatuur wordt uiteindelijk bereikt door een samenwerking van compressor en verwarmingselement (waar nodig) . En je zult e.e.a. moeten instellen in de menus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Ahzo, het blijft een samenwerking tussen de compressor en het verwarmingselement. Ik dacht dat het dan enkel het verwarmingselement was die ging werken.

Het zal aan mij liggen, maar wat is dan net het nut om het verwarmingselement te schakelen? Dan kan ik het toestel eigenlijk gewoon op zonnestroom (en compressor) laten werken om zijn richttemperatuur te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Als de buiten temperatuur in b.v. de winter onder het vriespunt daalt dan zal het alleen draaiende op de compressor een lange tijd duren eer de gewenste temperatuur wordt bereikt (of gewoon niet) Vandaar dat dan het element bij springt (vanaf - 5 graden geloof ik)

Alleen op het element kan wel, maar dan moet je de hele WPB zelf aan gaan sturen via HA of Node red o.i.d.
Heb ik zelf ook heel lang gedaan. Daarvoor dient het element losgekoppeld te worden. En het andere hulp contact dat naast het PV contakt zit word dan ook (mis) gebruikt.

Het element wordt ook gebruikt om snel de tank te "boosten" dit om samen met de compressor de tank temperatuur snel omhoog te jagen wanneer nodig.

[ Voor 46% gewijzigd door Doggieman op 17-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Nu online
Tanuki schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb daar enkel een aflaatkraan zitten. Maar geen afsluiter.
Daar een afsluiter plaatsen is ook niet toegestaan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:51:
De PV ingang kan een droog contact zijn (spanningsloos) of 230V wat je met een slimme plug kan regelen.
Zie de handleiding, zonder een merk en type blijft het gissen.
Het heeft niet 1 op 1 met de slimme meter te maken, als die als indicator wordt gebruikt dan is dat om een slimme plug aan te sturen bij overproductie (via domotica).
Het verbruik van een wpb is vrij laag en hij werkt niet erg lang, je kan je afvragen of het niet handiger is om hem met de ingebouwde timer alleen overdag te laten draaien.
Het is een Remeha azorra ace 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Vandaag hard werken voor de Explorer, wij hebben sinds een week een nieuwe badkamer met een regendouche van 30 cm.
Mijn vriendin had de douche goed getest zeg maar.
7 graden gaf het display nog aan, die staat al vanaf 0830 te draaien en was zojuist 48 graden met 7 defrosts.
Nu is het element erbij gekomen en hij gaat ook nog even een geplande legionellarun doen.
Gelukkig niet al te slechte kWh prijzen vandaag šŸ™‚

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Tja.... regendouche en WPB is vaak geen goede combinatie. Helemaal zonder warmte terugwinning.
Had je een specifieke reden om toch voor een WPB tegaan (van het gas af o.i.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Doggieman
De WPB staat er al sinds april, dit was de laatste stap om van het gas af te gaan inderdaad.
Maar toen hadden we een 20cm regendouche en een douche wtw, toen konden we 45 min douchen.

Met het installeren van de nieuwe badkamer heb ik de douchewtw een nieuw plekje gegeven en opnieuw aangesloten en toen is helaas de schroefdraad gescheurd.
Ligt te wachten op eventuele reparatie door mijzelf en anders bestel ik een high flow douche wtw.
Maar voor de rest gaat het zo ook prima hoor, kan zeker een minuut of 25 douchen

Maar ja vrouwen..... šŸ˜‰

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:39
harry59 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:11:
Is hier iemand die er in geslaagd is een Atlantic WPB aan te sturen vanaf een Homey Pro? Ik zie geen mogelijkheden...
Ik heb zelf AquaMQTT draaien met home assistant, maar als Homey een MQTT app heeft zou dat ook moeten werken.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: AdlƄr Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
Surfari schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Dank voor je antwoord , welk type weet ik niet maar merk is Duco
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDEUltHu-Ch_X8K7ZNoBvZyewpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsV3oagpBcgILJ5n4UzyTntq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
Surfari schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Heb je een wat duidelijkere foto van de rookgasafvoer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyCcffGkxPtAvUAM-q1HihKICxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFxC2RSa42KdyUxcAi4MuLNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Raymon76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 06:00:
[...]

Dank voor je antwoord , welk type weet ik niet maar merk is Duco
[Afbeelding]
Lijkt me een standaard mengventiel. De letters zijn op de foto niet te lezen, maar standaard is de rechter uitgang de menguitgang en links warm in.
Het totaalplaatje is niet te zien maar als ik dit combineer met de vorige foto dan zou je denken dat de menguitgang (M) naar de boiler loopt en dat de warmingang(W) vanaf de cv komt, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 07:36:
[...]

Lijkt me een standaard mengventiel. De letters zijn op de foto niet te lezen, maar standaard is de rechter uitgang de menguitgang en links warm in.
Het totaalplaatje is niet te zien maar als ik dit combineer met de vorige foto dan zou je denken dat de menguitgang (M) naar de boiler loopt en dat de warmingang(W) vanaf de cv komt, klopt dat?
Dat klopt met het plaatje op pag 22. Daar staat ook de uitgang als ingang en de ingang als uitgang(de pijltjes staan tegen de stromingsrichting). Dus dat zou dan het omschreven gemodificeerde ventiel moeten zijn.
Ik schrok van de pijltjesā˜ŗļø

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
@Surfari
Dit is wat overzichtelijker dan .ik heb wat duidelijkere foto’s proberen te maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSQhcqyHlkpWld6q8yQNP5WULi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmjneuHmRonGFLw45IJdi0w1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfVME4A3_i01H31F_uv1nR8kTFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qu6QBiBnIqEstGxAiNKPY7T7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNF27AZH85D7AffgReRkcQXDUtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbDFEMgbni0YOoXWV69yaa01.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
Doggieman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:25:
@Raymon76

Dank voor het antwoord en meedenken . Maar ik ben een leek , in het Duco mengventiel zit toch een thermostaat . Gaat mijn water uit de WPB altijd door de wisselaar van de CV ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
Surfari schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:34:
[...]

En pag 23:
"Om te voorkomen...th omschakelventiel.....in verticale stand en zo dicht mogelijk op de warm tapwater aansluiting v d boiler..(maximale afstand 100mm)... .
Om te voorkomen ........ moet de warm tapwater-uit leiding van de combinatie rechtdoor lopen..."

Het is op de foto niet te zien maar het laat zich raden dat hier misschien iets niet goed gaat.
Gezien de opmerking van de installateur: is er een thermostatische mengventiel geplaatst zoals dat bij een zonneboiler zit? Zie pag 23 onderaan. Deze is om de uitgaande temperatuur te begrenzen omdat de zb-boiler heet kan worden.
Dat staat idd in de aansluit beschrijving ja maar op
Mijn mengventiel zit een draaiknop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNF27AZH85D7AffgReRkcQXDUtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbDFEMgbni0YOoXWV69yaa01.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDEUltHu-Ch_X8K7ZNoBvZyewpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsV3oagpBcgILJ5n4UzyTntq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
De uitgaande leiding van de wpb zit nu op de mengaansluiting van het th ventiel, dat is niet de bedoeling lijkt mij.
Ik zou persoonlijk het ventiel er helemaal tussenuit halen, en de ketel in serie aansluiten op de wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
Ik weet het ook niet meer
Volgens mij is het een voorschrift van intergas om een ventiel te gebruiken met een wpb .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTqvodJVLLLNzrIscRw0gSYsD4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjmeRcwtBt3b7Mm3bZ2Q0XT7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Raymon76 op 18-01-2025 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
-Junkiexp- schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:27:
De uitgaande leiding van de wpb zit nu op de mengaansluiting van het th ventiel, dat is niet de bedoeling lijkt mij.
Ik zou persoonlijk het ventiel er helemaal tussenuit halen, en de ketel in serie aansluiten op de wpb
Lees ff mijn opmerking.
Ik dacht dacht ook welke malle sluit dat zo aan maar het staat zo in de installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
Vraag alleen heb ik het juiste ventiel .
Miet deze er niet op, een omschakelventiel
En niet en mengventiel ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSXzRBYlkGqwxBmbsNHaRSskupk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIZaAUpiP9UYQhx60HCHohtC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door Raymon76 op 18-01-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Surfari schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Lees ff mijn opmerking.
Ik dacht dacht ook welke malle sluit dat zo aan maar het staat zo in de installatiehandleiding.
Ik zie het inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Raymon76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:45:
Vraag alleen heb ik het juiste ventiel .
Miet deze er niet op, een omschakelventiel
En niet en mengventiel ?
[Afbeelding]
Dat zou wel eens heel goed kunnen, een thermostatisch mengventiel voeden op de gemengde kant met warm water lijkt mij nooit goed te gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtJGImYJWKpW163WDjT5x8EzvYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWdkvHmm9gzRl2Qe3RBK9Xw1.jpg?f=fotoalbum_large

In de specsheet van het omschakelventiel kun je dit ook nog zien, dan is het wel correct aangesloten.
De aansluitingen zitten wel aan de goede kant dus als de hartafstanden hetzelfde zijn is dit een easy fix.
Mengventiel ertussen uit en het omschakelventiel er voor in de plaats

Edit: ik denk dat de aansluitingen iets te kort zijn dus wellicht moet je de buizen iets verlengen maar dat is te overzien.

Er is ook een 1/2 versie wellicht dat die 1 op 1 past:
https://www.warmteservice...schakelventiel/p/O0005492

[ Voor 17% gewijzigd door -Junkiexp- op 18-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Raymon76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:37:
Ik weet het ook niet meer
Volgens mij is het een voorschrift van intergas om een ventiel te gebruiken met een wpb .
[Afbeelding]
Hi. Wat een verwarring.
Ik heb hier optisch exact hetzelfde exemplaar als op de foto het is een veel gebruikt type. Aansluitingen altijd stromingsrichting volgens de pijltjes.
Hier zit dat anders.
Intergas heeft een gemodificeerd ventiel als ik op internet kijk is dat zonder de draaiknop die er bij jouw wel op zit.
(En lijkt op de Duco Diverter omschakelventiel die is gemaakt voor een opstelling zoals door Intergas omschreven).
Het exemplaar op de foto lijkt de Docu Mix
Thermostatische mengventiel.
Google maar naar Intergas 065127

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
@Surfari
Dus dan toch niet de goede voorgeschreven als door intergas geadviseerd . En heb ik dus de verkeerde ?
Omschakel is zoals opgemerkt geen mengventiel

[ Voor 77% gewijzigd door Raymon76 op 18-01-2025 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfari
-Junkiexp- schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:57:
[Afbeelding]

In de specsheet van het omschakelventiel kun je dit ook nog zien, dan is het wel correct aangesloten.
De aansluitingen zitten wel aan de goede kant dus als de hartafstanden hetzelfde zijn is dit een easy fix.
Mengventiel ertussen uit en het omschakelventiel er voor in de plaats

Edit: ik denk dat de aansluitingen iets te kort zijn dus wellicht moet je de buizen iets verlengen maar dat is te overzien.

Er is ook een 1/2 versie wellicht dat die 1 op 1 past:
https://www.warmteservice...schakelventiel/p/O0005492
Je was me net voor.
@Raymon76 dit dus. De Intergas ziet er volgens plaatjes op internet hetzelfde uit maar dan met letters en pijltjes die niet lijken te kloppen maar wel overeen komen met plaatjes en text uit de installatiehandleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Raymon76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:00:
@Surfari
Dus dan toch niet de goede voorgeschreven als door intergas geadviseerd . En heb ik dus de verkeerde ?
Omschakel is zoals opgemerkt geen mengventiel
.
Daar lijkt het dus wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
Mannen bedankt ! Zouden jullie het zo geaccepteerd hebben ? Kijk mij is een serie schakeling beloofd mbt cv icm wpb . , dit gaat zo niet werken . Watertemperatuur is niet heet heet … en temp fluctueert erg tijdens douchen .
Dus ga ik vragen om een omschakelventiel!
Laatste vraag wat is de beste instelling voor het tapwater op de cv ?
Thanks allemaal voor jullie tijd en inzicht , TOPšŸ™šŸ»

[ Voor 9% gewijzigd door Raymon76 op 18-01-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, wil je subsidie dan verplicht RVO je een installateur in te schakelen met dit gedoe als gevolg |:(
Die wist dat het geen omschakelventiel is want hij adviseerde hem een paar slagen te geven.
Ik vind de schroefaansluitingen op die dingen niks, 3x kans op lekken :/

Het ding op die plek vervangen is geen oplossing want het mengventiel zit onder op de koud water aansluiting terwijl dat in het schema de 'koude' toevoer op de cvketel is.
Dit mogen de 'specialisten' op Tweakers de installateur vertellen 8)7

Let met zo'n constructie ook goed op of zowel de cvketel als de wpb nog gebruikmaken van een inlaatcombinatie of dat die bij 1 van de 2 ontbreekt, beiden kunnen een beperkte waterdruk hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-01-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Raymon76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:15:
Mannen bedankt ! Zouden jullie het zo geaccepteerd hebben ? Kijk mij is een serie schakeling beloofd mbt cv icm wpb . , dit gaat zo niet werken . Watertemperatuur is niet heet heet … en temp fluctueert erg tijdens douchen .
Dus ga ik vragen om een omschakelventiel!
Laatste vraag wat is de beste instelling voor het tapwater op de cv ?
Thanks allemaal voor jullie tijd en inzicht , TOPšŸ™šŸ»
Ik zou het hele leidngwerk eens in kaart brengen want dat klopt ook niet helemaal.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
@Speedy-Andre
Wat is dan de oplossing ? Ik heb garantie en als het niet goed is gaan ze het maar oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:36:

Het ding op die plek vervangen is geen oplossing want het mengventiel zit onder op de koud water aansluiting terwijl dat in het schema de 'koude' toevoer op de cvketel is.

Let met zo'n constructie ook goed op of zowel de cvketel als de wpb nog gebruikmaken van een inlaatcombinatie of dat dit bij 1 van de 2 ontbreekt, beiden kunnen een beperkte waterdruk hebben.
Zoals ik het interpreteer is de onderste aansluiting nu de uitgaande sww leiding naar de woning toe.
Dus dat zou goed moeten komen als deze wordt vervangen voor een omschakelventiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
@klump4u
Zou je concreter kunnen zijn wat je bedoelt , dan kan ik dit ook aangeven bij de installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:36:
Tja, wil je subsidie dan verplicht RVO je een installateur in te schakelen met dit gedoe als gevolg |:(
Die wist dat het geen omschakelventiel is want hij adviseerde hem een paar slagen te geven.
Ik vind de schroefaansluitingen op die dingen niks, 3x kans op lekken :/

Het ding op die plek vervangen is geen oplossing want het mengventiel zit onder op de koud water aansluiting terwijl dat in het schema de 'koude' toevoer op de wpb is.
Het is ook maar net wie er langs komt.
Als dat de monteur is die snelkoppelingen niet aankan dan zijn de perskoppelingen ook niet gegarandeerd.

Hij zit daar niet op de koud wateraansluiting. Nog beter kijken AndrešŸ˜€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Surfari schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Het is ook maar net wie er langs komt.
Als dat de monteur is die snelkoppelingen niet aankan dan zijn de perskoppelingen ook niet gegarandeerd.

Hij zit daar niet op de koud wateraansluiting. Nog beter kijken AndrešŸ˜€.
Laat die installateur maar veel beter kijken, ik moet het met foto's doen en heb het overzicht niet.
Wat mij betreft zou die klep weg mogen (kan dicht kalken, zit dan vast) en ik vind de hele situatie niet praktisch. Je bespaart niks door een wpb te plaatsen ivm de grote investering want 10 jaar gas voor SWW kost minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
@Raymon76
Er is dus wat verwarring over hoe de leidingen lopen. Niet alles is op de foto's te zien. Maar het komt toch overeen met het schema van Intergas? Daarop staat overigens geen inlaatcombinatie maar die moet voor de boiler en dat zit hij toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie op 1 foto dat de wpb idd via een inlaatcombinatie koud water krijgt zoals het hoort, dan ziet alleen warm er wel vreemd uit met 2 leidingen richting de cvketel.
Het mengventiel werkt op deze manier niet goed aan de wpb kant die nu kennelijk het meeste SWW levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:04:
Ik zie op 1 foto dat de wpb idd via een inlaatcombinatie koud water krijgt zoals het hoort, dan ziet alleen warm er wel vreemd uit met 2 leidingen richting de cvketel.
Het mengventiel werkt op deze manier niet goed aan de wpb kant die nu kennelijk het meeste SWW levert.
Ja mengventiel moet omschakelventiel zijn dat is inmiddels boven water.
Maar het zit aangesloten zoals het voorgeschreven schema van Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
Misschien ter overvloede
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTqvodJVLLLNzrIscRw0gSYsD4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjmeRcwtBt3b7Mm3bZ2Q0XT7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSQhcqyHlkpWld6q8yQNP5WULi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmjneuHmRonGFLw45IJdi0w1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfVME4A3_i01H31F_uv1nR8kTFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qu6QBiBnIqEstGxAiNKPY7T7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OEw-PzTboWyiK5ZJsEV-9Yrf3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKdeOehwnAc6A8nBlQGhcoAW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
De pijltjes van het ventiel staan in het Intergas schema tegen de stromingsrichting in. Textueel staat het ook zo omschreven.

Logisch toch dat daar verwarring uit kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymon76
OkƩ ik n dat heet dus te maken met
het verkeerde ventiel, heb ik dat juist ?

[ Voor 5% gewijzigd door Raymon76 op 18-01-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Goed dan, het mengventiel hoort daar niet want deze situatie werkt alleen goed met een thermische omschakelaar zoals bedoeld in het schema.
Ik blijf het een onpraktische constructie vinden, stel dat ie vast komt te zitten dan zal je water van de cvketel hebben of van de wpb.
Liever heb ik geen 'automatische' dingen in het systeem tenzij het ook nog met de hand bediend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
Alle onhandigheid met de pijltjes en speciaal gemodificeerd product daargelaten, vind ik dit omslagventiel wel een goede oplossing van Intergas. Als je al een CV-backup wilt voor je SWW (lijkt mij vooral letterlijke koudwatervrees) dan is dit beter dan het water altijd door je CV te laten stromen. Dan ben je warmtewisselaar aan het verwarmen en zal de CV door het koude water uit je leidingen altijd even aanslaan.

Het is trouwens wel zaak om dat omslagventiel zo dicht mogelijk bij de uitgang van de WPB te monteren. Je wilt niet dat door het koude water uit de leidingen de eerste liters alsnog via de CV lopen zodat die gaat opstarten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Raymon76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:50:
@klump4u
Zou je concreter kunnen zijn wat je bedoelt , dan kan ik dit ook aangeven bij de installateur
Nu ik een betere foto zie kloppen de leidingen wel, alleen het ventiel is verkeerd, dit moet een inderdaad omschakel ventiel zijn. Maar zoals @RichieB hierboven meld wel kans dat steeds een gedeelte door de cv gaat i.v.m. afkoeling. Waarom door de CV naverwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb de v4 met coil. Coil is nog niet in gebruik. Maar ik was net even aan het analyseren of ik een thermosifon zou hebben, specifiek op de koude aanvoer. Zoals eerder besproken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrhledKbRXAw5DWnrmn9ecKO6ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VJeuqy7MANA4VsJY0czfsnw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is de aflaatkraan een beetje warm. En voorbij de aflaatkraan is er geen warmte meer. De hele uponor buis inclusief de perskoppeling enz is koud.
Dat lijkt me correct?

Wat overigens wel warm is, zijn de 2 zwarte plastic schroefdraad koppelingen. Zou ik die kunnnen afsluiten, gezien de coil niet in gebruik is? Er zijn voor zover ik weet geen dopjes bijgeleverd of zo. Maar door de koelere zolder temperatuur nu verwacht ik dat dit, gezien het niet meer binnen de isolatie van de boiler zit, toch wel wat warmte zal laten wegvloeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tanuki schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:25:
Ik heb de v4 met coil. Coil is nog niet in gebruik. Maar ik was net even aan het analyseren of ik een thermosifon zou hebben, specifiek op de koude aanvoer. Zoals eerder besproken.

[Afbeelding]

Nu is de aflaatkraan een beetje warm. En voorbij de aflaatkraan is er geen warmte meer. De hele uponor buis inclusief de perskoppeling enz is koud.
Dat lijkt me correct?
Dit is een thermosifon op de foto. Dat je het niet voelt betekent niet zoveel, een klein warmtelek over 24/7/365 is op het einde een groot warmtelek.
Pagina: 1 ... 98 ... 113 Laatste