PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
De gedachte was als vokgtklump4u schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:11:
[...]
Nu ik een betere foto zie kloppen de leidingen wel, alleen het ventiel is verkeerd, dit moet een inderdaad omschakel ventiel zijn. Maar zoals @RichieB hierboven meld wel kans dat steeds een gedeelte door de cv gaat i.v.m. afkoeling. Waarom door de CV naverwarmen?
Wij zijn een gezin van 4 , 2 volwassenen en 2 pubers
Sommige douchen 2x per dag . En mijn misses staat vaak 15 min onder de douche …als we wel achter elkaar douchen kans dat iemand koud water heeft . Daarom de in serie schakeling van de CV en WPB dat bij veel vraag de cv zou kunnen bijspringen of is dat geen juiste gedachte ?
Omdat hij regelt stroomt er minder water over het cv deel en daardoor wordt de tapdrempel van de cv later bereikt waardoor deze later inschakelt en dan nog steeds mengt. Pas bij boiler aanvoer 43 gr loopt al het water over het cv deel.
Minder gasverbruik t.o.v toestel direct in serie.
Omdat er altijd minimaal 10% water over het cv deel loopt zijn er geen dode leidingen.
Ik denk dat het inderdaad wel beter kan. Ik heb nog een langer stuk buis liggen. Maar dan moet ik ook weer 2 koppelingen hebben aan beide uiteinden.Wolly schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:28:
[...]
Dit is een thermosifon op de foto. Dat je het niet voelt betekent niet zoveel, een klein warmtelek over 24/7/365 is op het einde een groot warmtelek.
En natuurlijk de 270 liter water eruit laten. Dat is wel echt het grootste nadeel helaas.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Creatieve oplossing! Ik was eerder op zoek naar een messing dopje of zo. Maar dit kan natuurlijk ook! Heel slim.
Ik heb nog radiator buis isolatie liggen. Vermoedelijk kan ik dat wel op maat snijden en gebruiken.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Vraag het mij af of de boiler leeg moet, zolang je de warme kant niet opendraait komt er bijna geen water uit (nadat je de druk er even uit hebt gelaten via de warme kraan uiteraard).Tanuki schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:47:
[...]
Ik denk dat het inderdaad wel beter kan. Ik heb nog een langer stuk buis liggen. Maar dan moet ik ook weer 2 koppelingen hebben aan beide uiteinden.
En natuurlijk de 270 liter water eruit laten. Dat is wel echt het grootste nadeel helaas.
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 18-01-2025 12:53 ]
De coil afsluiten is zeker een goed plan, daar verlies je best wel wat warmte mee.Tanuki schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:25:
Ik heb de v4 met coil. Coil is nog niet in gebruik. Maar ik was net even aan het analyseren of ik een thermosifon zou hebben, specifiek op de koude aanvoer. Zoals eerder besproken.
[Afbeelding]
Nu is de aflaatkraan een beetje warm. En voorbij de aflaatkraan is er geen warmte meer. De hele uponor buis inclusief de perskoppeling enz is koud.
Dat lijkt me correct?
Wat overigens wel warm is, zijn de 2 zwarte plastic schroefdraad koppelingen. Zou ik die kunnnen afsluiten, gezien de coil niet in gebruik is? Er zijn voor zover ik weet geen dopjes bijgeleverd of zo. Maar door de koelere zolder temperatuur nu verwacht ik dat dit, gezien het niet meer binnen de isolatie van de boiler zit, toch wel wat warmte zal laten wegvloeien.
Als ik mijn hand ervoor heb zonder de doppen dan voel ik de warmte eruit komen.
En dit bevestigd dat ook:
:strip_exif()/f/image/nOmSEv308IsVGpEdiAEAl51o.jpg?f=fotoalbum_large)
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Het hangt er wel vanaf hoe vaak de boiler draait. Als je eenmaal per dag draait, dan duurt je warmtelek niet zo lang omdat het onderste gedeelte afkoelt. Ik probeer zulke 'problemen' meestal wel op te lossen, al kan het financieel vaak eigenlijk niet uit.Wolly schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:28:
[...]
Dit is een thermosifon op de foto. Dat je het niet voelt betekent niet zoveel, een klein warmtelek over 24/7/365 is op het einde een groot warmtelek.
Niet lullig bedoeld, maar de bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel toch? Als de dames niet willen luisteren dan moeten ze maar voelen denk ik dan. Zo ging dat hier ook met 2 zonen en hun vriendinnen. Lekker uitgebreid douchen tot ze onder een koude douche stonden hahaha. 2x en toen werd er wel rekening mee gehouden.Raymon76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:36:
[...]
De gedachte was als vokgt
Sommige douchen 2x per dag . En mijn misses staat vaak 15 min onder de douche …als we wel achter elkaar douchen kans dat iemand koud water heeft . Daarom de in serie schakeling van de CV en WPB dat bij veel vraag de cv zou kunnen bijspringen of is dat geen juiste gedachte ?
Ik heb later destijds m'n WPB rechtstreeks nog in serie gezet met m'n (destijds nog aanwezige) Atag ketel. Losse temperatuur voeler met schakel kontakt in de aanvoer leiding naar de ketel. Dat kontakt onderbrak gewoon de stroming detectie van de ketel. Dus sloeg niet aan tot dat de voeler melde dat de temperatuur te laag werd en dus de ketel weer moest verwarmen. Kontakt werd gesloten en ketel had weer stromingsdetectie en sprong aan.
Erg simpel (houd ik van) en werkte prima. Maar het nadeel was (zoals in een eerder bericht aangegeven door mij) dat je altijd eerst de warmtewisselaar stond op te warmen in je ketel. En als je dan je WPB ook al niet tehoog hebt ingesteld dan merk je dat echt. Vandaar dat ik het er weer tussen uit heb gehaald. Je kan natuurlijk ook schakelingen bedenken met gestuurde kleppen, maar dat loont echt allemaal niet. De kosten gaan voor de baten dan.
Nogmaals... ben 2 weken boos aangekeken door zoons en schoondochters. Toen was het klaar en hielden ze er rekening mee. Werd er overlegd wie eerst ging. Nu zijn ze het huis uit beiden, dus helemaal geen probleem. Het is een kwestie van mindset omslag.
Nog even dit. Als je het doet om te besparen dan kan een WPB eigenlijk alleen uit als je echt van het gas afgaat dan. Anders is het eigenlijk een beetje lood om oud ijzer wat besparing betreft.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Die laatste alinea snap ik niet. Waarom is het lood om oud ijzer wat besparing betreft? Een warmtepompboiler zorgt toch gewoon voor een lagere gasrekening?Doggieman schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:15:
[...]
Niet lullig bedoeld, maar de bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel toch? Als de dames niet willen luisteren dan moeten ze maar voelen denk ik dan. Zo ging dat hier ook met 2 zonen en hun vriendinnen. Lekker uitgebreid douchen tot ze onder een koude douche stonden hahaha. 2x en toen werd er wel rekening mee gehouden.
Ik heb later destijds m'n WPB rechtstreeks nog in serie gezet met m'n (destijds nog aanwezige) Atag ketel. Losse temperatuur voeler met schakel kontakt in de aanvoer leiding naar de ketel. Dat kontakt onderbrak gewoon de stroming detectie van de ketel. Dus sloeg niet aan tot dat de voeler melde dat de temperatuur te laag werd en dus de ketel weer moest verwarmen. Kontakt werd gesloten en ketel had weer stromingsdetectie en sprong aan.
Erg simpel (houd ik van) en werkte prima. Maar het nadeel was (zoals in een eerder bericht aangegeven door mij) dat je altijd eerst de warmtewisselaar stond op te warmen in je ketel. En als je dan je WPB ook al niet tehoog hebt ingesteld dan merk je dat echt. Vandaar dat ik het er weer tussen uit heb gehaald. Je kan natuurlijk ook schakelingen bedenken met gestuurde kleppen, maar dat loont echt allemaal niet. De kosten gaan voor de baten dan.
Nogmaals... ben 2 weken boos aangekeken door zoons en schoondochters. Toen was het klaar en hielden ze er rekening mee. Werd er overlegd wie eerst ging. Nu zijn ze het huis uit beiden, dus helemaal geen probleem. Het is een kwestie van mindset omslag.
Nog even dit. Als je het doet om te besparen dan kan een WPB eigenlijk alleen uit als je echt van het gas afgaat dan. Anders is het eigenlijk een beetje lood om oud ijzer wat besparing betreft.
De investering verdien je nooit terug omdat de besparing op je energiegebruik minimaal is.Kerngezond schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:28:
[...]
Die laatste alinea snap ik niet. Waarom is het lood om oud ijzer wat besparing betreft? Een warmtepompboiler zorgt toch gewoon voor een lagere gasrekening?
Minder gas, meer elektra.
Door gas de deur uit te doen bespaar je al snel 250 euro o.i.d. per jaar aan vastrecht en standaard kosten van een energieleverancier.
Daar zit de grote winst.
Dus daarom, lood om oud ijzer.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Oké, ik ga er later nog eens voor zitten om het door te rekenen want ik ben er van overtuigd dat het voor mij wel uitkomt. Ik ben zo’n beetje de ideale casus met als enige nadeel dat van het gas af gaan voor verwarming waarschijnlijk niet realistisch is. Ten eerste is van het gas afgaan bij mij een te grote investering omdat de isolatie en vooral radiatoren waarschijnlijk aangepakt moeten worden. Ten tweede heb ik normaliter maar weinig verwarming aan. Ik stook op 18 graden en zodra er een beetje zon staat is m’n huiskamer al op temperatuur door de zon. Ten derde ben ik echter wel een lange doucher. Een groot deel van mijn gas zit in douchewater.MuadDib007 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:35:
[...]
De investering verdien je nooit terug omdat de besparing op je energiegebruik minimaal is.
Door gas de deur uit te doen bespaar je al snel 250 euro o.i.d. per jaar aan vastrecht en standaard kosten van een energieleverancier.
Daar zit de grote winst.
@MuadDib007 was me net voor. Maar z'n uitleg klopt helemaal en is waar ik op doelde. Reken het voor jezelf nog maar een keer eerlijk door. Ook service contract voor de ketel meenemen e.d. Het zou best kunnen dat het in jou specifieke situatie uit kan. Maar over het algemeen win je niks als je gas aan houd. Met name door die bijna 300 euro vastrecht per jaar.Kerngezond schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:28:
[...]
Die laatste alinea snap ik niet. Waarom is het lood om oud ijzer wat besparing betreft? Een warmtepompboiler zorgt toch gewoon voor een lagere gasrekening?
In mijn situatie was het destijds sowieso een no brainer want ik kreeg door de maximale subsidie en zelf installeren de WPB echt letterlijk bijna gratis. Dus een jaartje getest en daarna besloten om gewoon de stap te nemen. Gasaansluiting de deur uiten de gasketel heb ik verkocht. Ook die leverde nog 300 euro op.
[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 18-01-2025 19:04 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Voor een eerlijkere berekening moet ik echt flink gaan meten en rekenen, maar op een bierviltje kom ik uit op het volgende: ik gebruik ongeveer 1500 m^3 gas per jaar. Ik kan mijn historische gebruik op een gemiddelde dag helaas niet nakijken want mijn slimme meter heb ik pas een paar maanden terug toestemming gegeven om elke paar minuten uit te lezen, maar ik kan dat dus wel voor recente dagen en op een winterdag zit nu ongeveer de helft van mijn gas in warm water. Ik betaalde de afgelopen paar jaar zo’n 2000 euro per jaar aan gas. Klinkt alsof die 300 euro vastrecht dan klein bier is, 15% van de totale kosten.Doggieman schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:00:
[...]
@MuadDib007 was me net voor. Maar z'n uitleg klopt helemaal en is waar ik op doelde. Reken het voor jezelf nog maar een keer eerlijk door. Zou best kunnen dat het in jou specifieke situatie uit kan. Maar over het algemeen win je niks als je gas aan houd. Met name door die bijna 300 euro vastrecht per jaar.
In mijn situatie was het destijds sowieso een no brainer want ik kreeg door de maximale subsidie en zelf installeren de WPB echt letterlijk bijna gratis. Dus een jaartje getest en daarna besloten om gewoon de stap te nemen en de gasketel te verkopen. Ook die leverde nog 300 euro op.
Ik ben gewoon echt een vreselijk lange doucher, ruim een half uur is redelijk standaard en ik ken mezelf lang genoeg om te weten dat ik die slechte gewoonte er niet meer uit ga krijgen.
Maar nogmaals.... waarom dan de (behoorlijke) extra financiële uitgave aan een WPB als je gewoon al gas hebt om je huis te stoken en er mee kunt douchen? En tevens eigenlijk ook niet van plan bent dit te veranderen (wat natuurlijk je goed recht is) kook je ook nog op gas?
Kijk... als jij voor jezelf kunt verantwoorden dat die extra uitgave aan een WPB naast gas aanhouden plus een hogere elektriciteitsrekening uit kan voor jou dan prima.
Ben je misschien eigenlijk wel bijna toe aan een nieuwe ketel en wil je ook eigenlijk wel van de kosten voor het service contract van je ketel af (mocht je dat hebben) dan zou ik er toch hard over gaan nadenken om gas de deur uit te doen.
Lang verhaal kort: besparen op gas is mooi. Maar er komt een punt dat die paar kuub gas die overblijft naar verhouding wel heel duur worden verhoudingsgewijs (dit door vastrecht)
Just my two cents 😁
[ Voor 10% gewijzigd door Doggieman op 18-01-2025 19:31 ]
Ik herken het wel, hier met 5 volwasenen een 270 ltr v3 geplaatst en de wpb door de hr ketel laten lopen echter de stromingsschakelaar in de ketel onderbroken en er een schakelaar tussen gemaakt om dezelfde reden als jou, echter nooit nodig gehad. Voordeel van schakelaar is dat de ketel nooit aansprong als er warm water werd getaptRaymon76 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:36:
[...]
De gedachte was als vokgt
:strip_exif()/f/image/c1wp3BggHe2JAF2ponUtHzCK.jpg?f=fotoalbum_medium)
@Kerngezond Hier werd met 5 volwasenen 350M3 per jaar verstookt dus ik denk dat je een beetje hoog zit met de helft gas op een dag.
[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 18-01-2025 19:34 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Het is ook geen verontschuldiging, gewoon een constatering van de harde realiteit.Doggieman schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:24:
Tja.... je hoeft je echt niet te verontschuldigen richting mij hoor hahaha. Je moet zelf de rekening betalen niet ik.
Maar nogmaals.... waarom dan de (behoorlijke) extra financiële uitgave aan een WPB als je gewoon al gas hebt om je huis te stoken en er mee kunt douchen? En tevens eigenlijk ook niet van plan bent dit te veranderen (wat natuurlijk je goed recht is) kook je ook nog op gas?
Kijk... als jij voor jezelf kunt verantwoorden dat die extra uitgave aan een WPB naast gas aanhouden plus een hogere elektriciteitsrekening uit kan voor jou dan prima.
Ben je misschien eigenlijk wel bijna toe aan een nieuwe ketel en wil je ook eigenlijk wel van de kosten voor het service contract van je ketel af (mocht je dat hebben) dan zou ik er toch hard over gaan nadenken om gas de deur uit te doen.
Lang verhaal kort: besparen op gas is mooi. Maar er komt een punt dat die paar kuub gas die overblijft naar verhouding wel heel duur worden verhoudingsgewijs (dit door vastrecht)
Just my two cents 😁
Wat betreft m’n ketel, die is nagelnieuw (één jaar oud) omdat m’n stokoude ketel vorig jaar lente plots kapot ging en ik allang blij was dat ik binnen twee dagen een kwalitatief goede en betaalbare vervanger kon laten installeren, maar dat zorgde ervoor dat het niet het moment was om even rustig uit te zoeken of ik van het gas af kon. Voordeel is wel dat die ketel dus vrij soepel kan samenwerken met een warmtepompboiler aangezien hij volledig traploos een bepaald (minimaal) vermogen kan leveren, dus je kan de boiler vrij mooi op maat kopen omdat je geen rekening hoeft te houden met extra reserve voor de enkele keer dat je een gast hebt.
Ik kook elektrisch.
Waarom de extra uitgave? Nou, simpel, de elektriciteit die een warmtepompboiler gebruikt is een heel stuk goedkoper dan de prijs van het gas wat er anders doorheen gejaagd wordt. Eventueel nog even kijken of een dynamisch energiecontract dan nog wat toevoegt want een boiler kan je natuurlijk opwarmen wanneer je wilt. Ik douche vaak ‘s avonds dus de boiler overdag opwarmen op goedkope stroom is mogelijk. Het wordt uiteindelijk natuurlijk gewoon een rekensommetje en ik wil besparen op m’n energiekosten. Er zal een terugverdientijd berekend kunnen worden. Het zou inderdaad kunnen dat helemaal van het gas afgaan nog goedkoper is op de lange termijn, maar ik heb hier regelmatig gelezen dat ook bij verwarming op een warmtepomp een aparte warmtepompboiler vaak aangeraden wordt, dus die zou er dan sowieso al komen. Verder zal volledig van het gas afgaan toch wel een hele kostbare kwestie worden omdat ik vermoed dat mijn radiatoren net niet groot genoeg zijn en de isolatie ook aangepakt moet worden. Vooral ook als je bedenkt dat een warmtepomp voor de verwarming minstens zeven maanden per jaar stil zal staan lijkt me dat geen efficiënte investering. Dat probleem heb je bij een warmtepompboiler niet want die heb je het hele jaar door nodig.
Het is ook een beetje een raar huis. Op een koude bewolkte winderige dag merk je gewoon dat het huis niet goed geïsoleerd is, maar doordat er veel glas op het zuiden is heb je bij een beetje zon al meteen je verwarming niet meer nodig. Op het zuiden is er dan wel weer een soort afdakje waardoor in de zomer de zon juist weer niet veel naar binnen schijnt overdag. Komt er ook nog eens bij dat mijn verbruik nogal atypisch is (lang douchen, thermostaat juist laag) en dan merk ik dat er veel verschillende meningen zijn over wat voor mij efficiënt is.
@klump4u Als die vijf personen minder dan acht minuten douchen per persoon per dag dan verbruiken ze minder douchewater dan ik in m’n eentje.
Het is vrij eenvoudig, als we uitgaan met een gasprijs van 1,30 en elektra van 0,35. (gas delen door 9. stroomprijs/uitkomst=COP).Kerngezond schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:36:Waarom de extra uitgave? Nou, simpel, de elektriciteit die een warmtepompboiler gebruikt is een heel stuk goedkoper dan de prijs van het gas wat er anders doorheen gejaagd wordt.
Dan heb je dus een COP nodig van minimaal 2,5 om winst te maken. Daar zit je in de zomer wel boven (3,5) maar op dit moment zit je daar wel onder. Je zult dus in de zomer wel winst maken (zeker als je ook zonnepanelen hebt) maar in de winter is het even duur als gas.
[ Voor 32% gewijzigd door Jim423 op 18-01-2025 20:53 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Misschien is het eenvoudig maar je legt het niet makkelijk uit.Jim423 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:48:
[...]
Het is vrij eenvoudig, als we uitgaan met een gasprijs van 1,30 en elektra van 0,35. (gas delen door 9. stroomprijs/uitkomst=COP).
Dan heb je dus een COP nodig van minimaal 2,5 om winst te maken. Daar zit je in de zomer wel boven (3,5) maar op dit moment zit je daar wel onder. Je zult dus in de zomer wel winst maken (zeker als je ook zonnepanelen hebt) maar in de winter is het even duur als gas.
Wat bedoel je met stroomprijs/uitkomst= COP? De COP is toch gewoon de energie-efficiëntie van de warmtepomp volgens COP= Q / E, waarbij Q= warmte-energie en E= elektrische energie? En wat bedoel je met gas delen door 9? Welke eenheden hebben we het over. Mijn natuurkundige kennis is redelijk op orde maar hier kan ik niks mee.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Je bedoelt natuurlijk 9 kWh in plaats van 9 kW, maar dankjewel, nu snap ik wat er bedoeld wordt.-Junkiexp- schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:13:
Ik denk dat hij bedoeld dat 1m3 gas 9 kW aan energie bevat
een berekening maken wat voordeliger is hangt van veel verschillende dingen af en ook van de wensen die iemand heeft , ik vind gas aanhouden persoonlijk nog steeds een goede keus voor reserve of backup en betaal mijn vaste aansluitkosten van de welkomstbonus bij mijn jaarlijkse overstap van energie leverancier , nu levert een overstap met gas en stroom gemiddeld 310 euro op , met alleen een stroomcontract 110 euro welkombonus ,Kerngezond schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:16:
[...]
Je bedoelt natuurlijk 9 kWh in plaats van 9 kW, maar dankjewel, nu snap ik wat er bedoeld wordt.
Ik had hetzelfde idee als jij, maar het gaat niet over. Het wisselt wel; dan weer wat meer, dan weer wat minder. Probeer als je een witte wasbak hebt het maar eens 's ochtends met de warmwaterkraan in de wasbak ipv in de douche. Het ziet er hier af en toe uit alsof iemand in die bak staat te plassen. Eerst komt helder koud water en zodra het warm wordt komt een wolk bruin water mee. Aangezien het koude water helder is kan het ook niet om iets uit de leidingen gaan.. dan zou de eerste koude lading al bruin zijn. Daarnaast kan koper domweg niet bruin roesten.MuadDib007 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:53:
Hoe veel roest water was dat @Yucon ? Ik heb bij mij zeker de eerste liters wel opgemerkt, daarbij was het duidelijk zichtbaar.
Dat heb ik afgedaan als restjes van het productieproces er vanuit gaande dat het eenmalig was.
Echter twijfel ik toch elke ochtend weer of de eerste warme stralen niet enigsinds een roestkleur hebben.
Tevens zit er een soort van luchtje aan heb ik het idee.
Nu staat het apparaat pas een dikke week aangesloten maar na jou post begin ik te twijfelen of ik dit bij de leverancier moet melden of niet.
De eerste is onder garantie gewisseld. Bij het afkoppelen en leeg laten lopen bleek dat onderin ook echt flink bruin water stond. Ik kan me niet herinneren of die gelijk al problemen had maar de vervangende deed het al direct vanaf dag 1.
Op zich zou dat emaille natuurlijk kapot kunnen zijn. Maar daarnaast is er nog iets anders. Bij de warm water uitgang loopt een horizontale buis naar binnen het waterreservoir in. Bij het afkoppelen van de oude heb ik hier een endoscoop in gedaan. Deze buis had allemaal roest in een patroon als van koeienvlekken. Dat verklaart ook die eerste wolk. 's Nachts slaat de roest in die buis neer en 's ochtends komt dat eruit. Het roestwater onderin de boiler zie je verder niet terug in het water omdat de uitstroomopening boven zit.argon007 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:29:
hmm, van waar komt die roeste afzetting dan? de kuip van een Atlantic V4 zou van geëmailleerde staal moeten zijn.
De eerste is door de leverancier gewisseld. Toen ik aangaf dat de nieuwe weer problemen had zei hij dat de fabrikant zei hier nog nooit van gehoord te hebben en dat het wel in het water in mijn woonplaats zou liggen ofzo. Flauwekul natuurlijk want m'n Auer had genoeg problemen maar er kwam verder geen roestwater uit. Als het aan het water zou liggen had ik daar hetzelfde probleem gehad. Ik begreep dat die leverancier dit zelf ook niet zo'n heel sterk verhaal vond, maar ik heb nog geen tijd gehad er dieper in te duiken en ik besloot het dus nog even aan te kijken. Goed om te weten dat er nog meer problemen zijn.
Eerlijk gezegd maakt dat roestwater me zelfs niet eens heel veel uit. Maar je kan er gif op innemen dat dit vroeg of laat tot lekkages gaat leiden, dus in die zin is nu al duidelijk dat dit apparaat niet heel lang mee zal gaan. En dat maakt me wel uit.
Ik maak er een melding van bij Warmte service. Als dit ding te snel doorroest als ze hem niet vervangen dan heb ik in ieder geval bewijs dat het apparaat nooit goed is geweest.
Voor het zelfde geld is het binnen acceptabele grenzen en wordt het apparaat gewoon 12 jaar, wat wel mijn doel is.
Daarna is mijn hybride warmtepomp ook wel op en mag alles vervangen worden door een full electric systeem.
Zouden andere mensen met een Atlantic dit ook eens willen controleren? Niet dat straks iedereen een weg roestend apparaat heeft staan.
Wellicht kan er een pol aangemaakt worden zodat mensen kunnen aangeven of ze dit probleem ervaren of niet?
[ Voor 18% gewijzigd door MuadDib007 op 19-01-2025 21:30 ]
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
We hebben nu een WTW in de kelder (Zehnder Q600) die een toevoerbuis van 200mm heeft. Helaas heb ik geen ruimte om nog 2 buizen van 160mm naar buiten te leggen. Kan ik deze aansluiten op de zelfde toevoer buis als het WTW systeem? Dus dat beide systemen via 1 buis de lucht van buiten aanzuigen en beide via de zelfde buis de "gebruikte" lucht naar buiten blazen?
De Q600 heeft gebruikt maximaal 600m3, een gemiddelde WPB 300m3. Als ze beide op hun max draaien moet er 900m3 door een 200mm buis. Dat moet volgens mij net kunnen.
Flying High!
Er hoort geen bruinig/geel water uit te komen. Ook niet voor eventjes. Dus als je heel zeker weet dat je toch niet ergens een stalen koppeling of verloop hebt zitten of hebt zitten solderen met S39, dan zou ik dit niet accepteren in iedergeval. Die van mij is nu bijna 6 jaar oud geloof ik, maar zo'n kleur water nog nooit gezien.MuadDib007 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:48:
...
Voor het zelfde geld is het binnen acceptabele grenzen en wordt het apparaat gewoon 12 jaar, wat wel mijn doel is.
Daarna is mijn hybride warmtepomp ook wel op en mag alles vervangen worden door een full electric systeem.
of niet?
...
Ik zou eens proberen het op te vangen in een glazen kan o.i.d. Dan laten bezinken en met een magneet eens kijken of het ook echt ijzer deeltjes zijn.
Toevallig geen werkzaamheden in de straat gehad aan het een of ander? (hoeft niet direct aan de waterleiding te zijn)
Kan natuurlijk ook gewoon een slechte batch van Atlantic zijn. Dat er wat tanks slecht geëmailleerd zijn o.i.d. Maar dat zou dan via productie nummers wel achterhaald kunnen worden door de leverancier.
Ik zal het eens opvangen en testen.Doggieman schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:03:
[...]
Er hoort geen bruinig/geel water uit te komen. Ook niet voor eventjes. Dus als je heel zeker weet dat je toch niet ergens een stalen koppeling of verloop hebt zitten of hebt zitten solderen met S39, dan zou ik dit niet accepteren in iedergeval. Die van mij is nu bijna 6 jaar oud geloof ik, maar zo'n kleur water nog nooit gezien.
Ik zou eens proberen het op te vangen in een glazen kan o.i.d. Dan laten bezinken en met een magneet eens kijken of het ook echt ijzer deeltjes zijn.
Toevallig geen werkzaamheden in de straat gehad aan het een of ander? (hoeft niet direct aan de waterleiding te zijn)
Kan natuurlijk ook gewoon een slechte batch van Atlantic zijn. Dat er wat tanks slecht geëmailleerd zijn o.i.d. Maar dat zou dan via productie nummers wel achterhaald kunnen worden door de leverancier.
Als het door werkzaamheden in de straat zou zijn gebeurd moet het met koud water ook optreden naar mijn idee.
De installateur heeft er zelf ook eentje (zonder spiraal) die heb ik gevraagd te testen of hij iets bijzonders merkt.
Een lastig en vervelend verhaal.
Vooral ook wie gaat betalen voor het vervangen indien nodig.
Is er wel een dielectrische koppeling gebruikt?MuadDib007 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:23:
[...]
Ik zal het eens opvangen en testen.
Als het door werkzaamheden in de straat zou zijn gebeurd moet het met koud water ook optreden naar mijn idee.
De installateur heeft er zelf ook eentje (zonder spiraal) die heb ik gevraagd te testen of hij iets bijzonders merkt.
Een lastig en vervelend verhaal.
Vooral ook wie gaat betalen voor het vervangen indien nodig.
Ja, die is op alle SWW aansluitingen gebruikt, ook op de koude.Wolly schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:54:
[...]
Is er wel een dielectrische koppeling gebruikt?
Zojuist nog even foto's doorgestuurd aan Warmte service en die geven aan dat het in orde lijkt.
Helaas sturen die me nu door naar Atlantic.
Overigens is mijn verwarmingselement ook niet in orde.
Bij de eerste keer dat deze aan sprong rook mijn hele bovenverdieping naar verbrand plastic en er is ook een stuk zwartgeblakerd bij het element.
Voor de zekerheid de stekker van het element maar losgetrokken.
Het element lijkt er ook scheef in te zitten.
Hopelijk geen maandagmorgen modelletje.
Aan de andere kant het is een Frans product dus wat verwacht je 🤣
Hierbij wat foto's van hoe dat er uit is komen te zien:
![]() | ![]() | ![]() |
Gewoon een elekradraad met stekker (die naar slimme stekker gaat) en 2 draden naar de PV contact op boiler en dan met slimme stekker of HA schakelen van boiler.Awesomo4k schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:18:
Heeft iemand een voorbeeld van hoe hij/zij fysiek de PV connecties heeft aangesloten op b.v. 230v?
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
De geur is bekend, dat is meerdere malen gemeld in dit topic. Trekt snel weg.MuadDib007 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:07:
[...]
Ja, die is op alle SWW aansluitingen gebruikt, ook op de koude.
Zojuist nog even foto's doorgestuurd aan Warmte service en die geven aan dat het in orde lijkt.
Bij de eerste keer dat deze aan sprong rook mijn hele bovenverdieping naar verbrand plastic en er is ook een stuk zwartgeblakerd bij het element.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat je hem een beetje ruikt bij het eerste gebruik is wel normaal. Dit gaat over na een tijdje. Maar echt stinken door je huis dat lijkt me niet goed. Hij zou ook niet zwart geblakerd mogen zijn.MuadDib007 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:07:
[...]
Ja, die is op alle SWW aansluitingen gebruikt, ook op de koude.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Persoonlijk liet ik na overleg met de leverancier hem helemaal leeg lopen en dan die hele bus met element en al er uit halen (het is een zogenaamd "droog" element) . Dan zou je fatsoenlijk in de tank moeten kunnen kijken en foto's maken. Kan volgens mij niet zo heel veel kwaad. Kwestie van een andere pakking er tussen en weer inelkaar schroeven lijkt me. Dan heb je wel een idee over hoe en wat, en zekerheid of het probleem in de tank zit ja of nee (en waar).
Dat is niet 1 op 1 van toepassing op iedereenMuadDib007 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:35:
[...]
De investering verdien je nooit terug omdat de besparing op je energiegebruik minimaal is.
Daar zit de grote winst.
Ik heb het helemaal uitgerekend
Oude situatie /nieuwe situatie
Vorig jaar 811m3 gas verstookt vaarvan ongeveer 200m3 voor kachel ,
Uitgegaan gem 1,37€ per m3 gas voor 2025 .
Oude situatie : remeha quinta 25 uit 2009
Nieuwe situatie : Intergas externe 30 met Atlantic explorer V4 270l
Huis is van 1995 met overal HR++ glas en 16x400wp panelen zuidligging , opbrengst ong. 5Mwh p/j
Ik heb de wpb nu een week draaien en red het gewoon op ecostand (met ingestelde bedrijfstijden 04:00-11:00u en 11:30u-19:00u om met 4 personen goed te kunnen douchen, en het is vrij koud buiten nu (aanvoer van binnen afvoer naar buiten )
Verbruik 3-4 KWh per dag voor de wpb (1460kwh p/j)
Ik ga ongeveer per jaar 400+ m3 minder gas verstoken voor douchen en het stroomverbruik vang ik volledig op met de zonnepanelen.
En wij gaan ongeveer voor verwarmen 200m3 per jaar gebruiken .kachel staat alleen soms aan in dec,jan feb aan . En dan niet hele dagen .
En ik houd 30% aan voor het bijspringen van de CV in gevallen van veel warmwatervraag :
611m3x30% = 183,3 m3 waar het vast recht van bijkomt
Is ongeveer een totaal gasverbruik van 384 m3 per jaar tegen 0 stroomkosten
Gasbesparing:
811-383m3 =426m3
Daarbij zit ik nu nog bij rattenfall met een variabele opzegbaar contract Inc 350€ teruglever kosten voor overcapaciteit van de panelen (p/j)
Ben ook voornemens te gaan veranderen naar een dynamische energie leverancier waarbij ik geen teruglever kosten meer heb (-350€)
Daarbij heb ik geen verplicht maandelijks service contract hoeven afsluiten voor de nieuwe CV.
Dan nog het feit dat de oude cv een rendement had van ong 85% tegen laten we zeggen 95% van de intergas
Welke ik niet heb meegenomen in de berekening
Tevens zal de COP van de WPB alleen maar omhoog gaan naarmate het warmer word
Oude situatie :Energie kosten Vattenfall zoals op eindafrekening december 2024:
1496,94€ (1439,75 gas+ 57,17 stroom)
Geschatte nieuwe kosten december 2025:
908,74€ (881,55 gas incl vastrecht +57,17 stroom)
Verschil=588,20 €
Aanzienlijke besparing lijkt me zo of zie ik wat over het hoofd ?
Ja, dat je bij een dynamisch contract misschien geen directe terugleverkosten hebt maar wel een lagere opbrengst voor je teruggeleverde energie. Dus je uitdaging wordt om de 350 euro boete bij vattenfall lager te krijgen door veel zelf te verbruiken. En als je daar weinig middelen voor hebt zal de 350 euro boete niet zoveel minder worden bij dynamisch in de vorm van lagere vergoeding voor je teruglevering.Raymon76 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:02:
[...]
Dat is niet 1 op 1 van toepassing op iedereen
Ik heb het helemaal uitgerekend
Oude situatie /nieuwe situatie
Vorig jaar 811m3 gas verstookt vaarvan ongeveer 200m3 voor kachel ,
Uitgegaan gem 1,37€ per m3 gas voor 2025 .
Oude situatie : remeha quinta 25 uit 2009
Nieuwe situatie : Intergas externe 30 met Atlantic explorer V4 270l
Huis is van 1995 met overal HR++ glas en 16x400wp panelen zuidligging , opbrengst ong. 5Mwh p/j
Ik heb de wpb nu een week draaien en red het gewoon op ecostand (met ingestelde bedrijfstijden 04:00-11:00u en 11:30u-19:00u om met 4 personen goed te kunnen douchen, en het is vrij koud buiten nu (aanvoer van binnen afvoer naar buiten )
Verbruik 3-4 KWh per dag voor de wpb (1460kwh p/j)
Ik ga ongeveer per jaar 400+ m3 minder gas verstoken voor douchen en het stroomverbruik vang ik volledig op met de zonnepanelen.
En wij gaan ongeveer voor verwarmen 200m3 per jaar gebruiken .kachel staat alleen soms aan in dec,jan feb aan . En dan niet hele dagen .
En ik houd 30% aan voor het bijspringen van de CV in gevallen van veel warmwatervraag :
611m3x30% = 183,3 m3 waar het vast recht van bijkomt
Is ongeveer een totaal gasverbruik van 384 m3 per jaar tegen 0 stroomkosten
Gasbesparing:
811-383m3 =426m3
Daarbij zit ik nu nog bij rattenfall met een variabele opzegbaar contract Inc 350€ teruglever kosten voor overcapaciteit van de panelen (p/j)
Ben ook voornemens te gaan veranderen naar een dynamische energie leverancier waarbij ik geen teruglever kosten meer heb (-350€)
Daarbij heb ik geen verplicht maandelijks service contract hoeven afsluiten voor de nieuwe CV.
Dan nog het feit dat de oude cv een rendement had van ong 85% tegen laten we zeggen 95% van de intergas
Welke ik niet heb meegenomen in de berekening
Tevens zal de COP van de WPB alleen maar omhoog gaan naarmate het warmer word
Oude situatie :Energie kosten Vattenfall zoals op eindafrekening december 2024:
1496,94€ (1439,75 gas+ 57,17 stroom)
Geschatte nieuwe kosten december 2025:
908,74€ (881,55 gas incl vastrecht +57,17 stroom)
Verschil=588,20 €
Aanzienlijke besparing lijkt me zo of zie ik wat over het hoofd ?
True !
En ik heb alleen de WPB die zal een 25%? Zelf gebruiken en 75% lever ik terug
Misschien wachten tot saldering gestopt word . Moeilijk moeilijk
De ventilatoren van een wpb en een wtw hebben een totaal verschillende karakteristiek. Dat maakt het een probleem om dit zomaar aan elkaar te knopen. Bijv wat is de druk in het afvoerkanaal, kan de wpb hier tegenop als hij ook al aan de zuigkant een negatieve druk heeft? En hoeveel lucht wordt er dan verplaatst? (Wpb ventilator heeft meestal een vast toerental).Plaagje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:47:
Ik ben ook aan het oriënteren op een WPB. Ik loop echter nog tegen 1 dingen aan waar ik even zeker van wil weten dat het geen problemen gaat opleveren:
We hebben nu een WTW in de kelder (Zehnder Q600) die een toevoerbuis van 200mm heeft. Helaas heb ik geen ruimte om nog 2 buizen van 160mm naar buiten te leggen. Kan ik deze aansluiten op de zelfde toevoer buis als het WTW systeem? Dus dat beide systemen via 1 buis de lucht van buiten aanzuigen en beide via de zelfde buis de "gebruikte" lucht naar buiten blazen?
De Q600 heeft gebruikt maximaal 600m3, een gemiddelde WPB 300m3. Als ze beide op hun max draaien moet er 900m3 door een 200mm buis. Dat moet volgens mij net kunnen.
Misschien kun je de afvoerlucht van de wtw gebruiken voor de wpb. Die is wat warmer dan de buitenlucht.
Ik zit met dezelfde uitdaging, geen plek in mijn dak om WTW en WPB losse aan en afvoeren te geven. 2x 200mm zou ik wel kwijt kunnen. Direct opelkaar aansluiten is het makkelijkst, anders moet ik gaan werken met terugslagkleppen en de af en aanvoeren van de WTW en WPB te koppelen.Plaagje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:47:
Ik ben ook aan het oriënteren op een WPB. Ik loop echter nog tegen 1 dingen aan waar ik even zeker van wil weten dat het geen problemen gaat opleveren:
Heeft iemand anders hier ''gewoon'' zijn WPB op de dakdoorvoeren van zijn WTW aangesloten?
Op het display staat de volgende melding:
'Lucht T buiten grensbereik'
Ik heb in het installateursmenu alle testscenario's doorlopen, en er lijkt niets vreemds te zijn.
Ook in de handleiding kan ik niets over deze storing vinden.
Ik heb het warmteelement nu ingeschakeld, maar zou dit graag snappen.
Weet iemand waar deze storing door veroorzaakt wordt? (en hoe ik hem kan verhelpen?)
:strip_exif()/f/image/MmyQZRG2frL9Yx5oVnXS2Xj8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hy9WFRuhJzRFOmCl9RsW1YAL.jpg?f=fotoalbum_large)
Staat hij ingesteld op buiten/buiten? Alleen dan gaat hij door tot -5 aanvoertemperatuur, werd hier recent besproken.Sleutel32 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:16:
Ik heb een Atlantic Explorer V3 270L en vandaag viel het me op dat ik de compressor niet hoorde.
Op het display staat de volgende melding:
'Lucht T buiten grensbereik'
Ik heb in het installateursmenu alle testscenario's doorlopen, en er lijkt niets vreemds te zijn.
Ook in de handleiding kan ik niets over deze storing vinden.
Ik heb het warmteelement nu ingeschakeld, maar zou dit graag snappen.
Weet iemand waar deze storing door veroorzaakt wordt? (en hoe ik hem kan verhelpen?)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie: Destynx in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
[ Voor 3% gewijzigd door Skipper-93 op 21-01-2025 16:29 ]
Ik zal is kijken of ik de configuratie kan wijzigen naar buiten - buiten of het dan weer werkt!
Bedankt!
Wel even checken of het geen geluidsklachten geeft
Met de retain flag blijven die berichten eindeloos bewaard. Je kan het netter oplossen door te abonneren op het status topic van home assistant zelf. Die publiceert "online" zodra hij online komt, waarna jij alle de waarden een keer kan publiceren.DanTm schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:48:
Ik zie in de code inderdaad dat de mqtt berichten allemaal geen 'retain' flag hebben, dus de MQTT broker houd de waardes niet vast.
Zal binnenkort eens kijken of ik die tientalle publish regels kan voorzien van een retain=true.
- Waarom wordt het water naar 62 graden verwarmd? en niet b.v. naar 65 or hoger?
- Ik ga het PV contact gebruiken met een smart stopcontact. Is het ook wijs om dit actief aan te sturen als de stroomprijs laag is? of enkel bij overproductie van de zonnepanelen?
- Hoelang duurt het voordat water van 62 graden is afgekoeld tot de standaard 55 graden(zonder gebruik natuurlijk).
Bedankt alvast!
Zo neem je het risico dat er vreemde spanning in het apparaat aanwezig is als de boiler zelf spanningloos is.mrme12345 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:20:
[...]
Gewoon een elekradraad met stekker (die naar slimme stekker gaat) en 2 draden naar de PV contact op boiler en dan met slimme stekker of HA schakelen van boiler.
Is toch geen good practice.
Als je automatiseert kun je toch ook gewoon een relais aansturen.
Atlantic boiler is nooit spanningsloos ("De titaananode in het midden van het stalen vat wordt aangedreven door een elektronische printplaat die d.m.v. een minimale spanning het opslagvat levenslang beschermt tegen corrosie"). En zover ik weet is dat pv contact ook zo bedoeld.Surfari schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:11:
[...]
Zo neem je het risico dat er vreemde spanning in het apparaat aanwezig is als de boiler zelf spanningloos is.
Is toch geen good practice.
Als je automatiseert kun je toch ook gewoon een relais aansturen.
@Surfari bedoeld waarschijnlijk: als je de stekker er uit zou trekken. Als jij de stekker nu uit je Explorer trekt is de anode ook gewoon spanningsloos.Het gehele apparaat is spanningsloos, en zo hoort het ook.
Maar als je dan bv via een ander stopcontact via zo'n WiFi plug toch spanning kunt zetten op dat PV contact dan is dat niet handig mocht je er aan gaan sleutelen.
Beter is het dan om de spanning van de klemmenstrook in het apparaat zelf te nemen en deze met een spanningsvrij contakt te schakelen (via een Wemos D1 mini oid)
Dan heb je maar 1 voedingskabel naar het apparaat. Wanneer deze er uit is dan kan er ook echt helemaal niks fout gaan of gebeuren mocht er eens een "vreemde" monteur aan jou apparaat moeten werken.
Ok duidelijk, maar dan kan ik toch ook gewoon beide stekkers uit het stopcontact halen (3 zelfs in dit geval: 1 voor de externe calypso, 1 voor de boiler en 1 voor het pv contact)Doggieman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:41:
@mrme12345
@Surfari bedoeld waarschijnlijk: als je de stekker er uit zou trekken. Als jij de stekker nu uit je Explorer trekt is de anode ook gewoon spanningsloos.Het gehele apparaat is spanningsloos, en zo hoort het ook.
Maar als je dan bv via een ander stopcontact via zo'n WiFi plug toch spanning kunt zetten op dat PV contact dan is dat niet handig mocht je er aan gaan sleutelen.
Beter is het dan om de spanning van de klemmenstrook in het apparaat zelf te nemen en deze met een spanningsvrij contakt te schakelen (via een Wemos D1 mini oid)
Dan heb je maar 1 voedingskabel naar het apparaat. Wanneer deze er uit is dan kan er ook echt helemaal niks fout gaan of gebeuren mocht er eens een "vreemde" monteur aan jou apparaat moeten werken.
Jazeker.... dat kan. En moet je ook zeker doen als je er aan gaat werken. Maar weet je handige buurman b.v. dit ook als hij wel ff naar je Explorer komt kijken als deze in storing staat en jij op je werk zit?mrme12345 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:46:
[...]
Ok duidelijk, maar dan kan ik toch ook gewoon beide stekkers uit het stopcontact halen (3 zelfs in dit geval: 1 voor de externe calypso, 1 voor de boiler en 1 voor het pv contact)
Weet het.... ver gezocht, maar je snapt het wel denk ik.
Het is gewoon geen "best practice" om via diverse kabels iets te voeden. Gewoon altijd een kans dat er iets vergeten wordt of over het hoofd wordt gezien.
Ik heb even naar de uitlaat en buiten temperatuur gekeken en de uitlaat temperatuur is inderdaad vaak net een paar graden warmer: (grafiek is van de temperaturen van het afgelopen jaar, blauw = WTW afvoer, oranje = buitenlucht))Surfari schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:44:
[...]
De ventilatoren van een wpb en een wtw hebben een totaal verschillende karakteristiek. Dat maakt het een probleem om dit zomaar aan elkaar te knopen. Bijv wat is de druk in het afvoerkanaal, kan de wpb hier tegenop als hij ook al aan de zuigkant een negatieve druk heeft? En hoeveel lucht wordt er dan verplaatst? (Wpb ventilator heeft meestal een vast toerental).
Misschien kun je de afvoerlucht van de wtw gebruiken voor de wpb. Die is wat warmer dan de buitenlucht.
/f/image/wns4fk1Bx86ArEq9yuHYnw4y.png?f=fotoalbum_large)
Dus dat zou een optie kunnen zijn, alleen krijg je dan niet precies het zelfde probleem (en een extra probleem)?
Stel je hebt een WPB van 300m3:
Als de WTW minder dan 300m3 afvoert moet WPB lucht gaan aanzuigen uit de afvoer ventilatie.
De WPB moet zijn lucht ook afvoeren, maar die buis is nu al in gebruik door de aanvoer, dus moet er volgens mij een extra afvoer in het dak worden gemaakt (waar ik in mijn geval geen ruimte voor heb).
Flying High!
Zo kan de WPB aanzuigen uit de afvoer WTW en de aanvoer met frisse lucht van buiten maar kan de afvoer-WTW nooit terug de toevoer-WTW in.
De afvoer-WPB kun je dan rechtstreeks aansluiten op de andere 200mm-afvoer naar buiten.
Het is wel een hele constructie voor maar een beperkt rendement denk ik, daarnaast gaat de WTW ook door de WPB heen blazen.
[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 23-01-2025 13:37 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Met een beetje pech gooi je ook de balans van je WTW nog in de war.
Ik zuig 100% van buiten aan zie eigenlijk niet zo heel veel verschil in rendement als het buiten iets warmer is.
Zijn geen mega verschillen zeg maar.
Wat ik er van begrijp wordt de Daikin Altherma M-HW (heb er zelf ook een) door een andere fabrikant gemaakt niet Daikin zelf, heb zelf ook gezocht naar de wifi module zoals aangegeven in de handleiding maar kan hier nergens iets over vinden.haaibaa2 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:45:
Weet iemand hoe je de Daikin Altherma M-HW op de ONECTA App van Daikin kunt aansluiten?
Ik heb even het apparaat en de handleiding bekeken en het lijkt allemaal wel heel veel op mijn Ferroli EGEA. Wellicht is die wifi module wel te vinden? Bij Ferrolli is die standaard ingebouwd.Cherdium schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Wat ik er van begrijp wordt de Daikin Altherma M-HW (heb er zelf ook een) door een andere fabrikant gemaakt niet Daikin zelf, heb zelf ook gezocht naar de wifi module zoals aangegeven in de handleiding maar kan hier nergens iets over vinden.
https://www.wasco.nl/arti...e-3265421-3265421/8117554
Het is allemaal heel vaag maar wellicht is dit hem? Dan blijft de vraag of die in een Daikin zou werken
[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 23-01-2025 16:07 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De meeste WTW's toeren op als ze weerstand ondervinden.Elmardus schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:33:
Zijn er hier wel mede-tweakers die bijvoorbeeld de aanvoer van zowel WTW als WPB uit één dakdoorvoer halen? Ik heb beperkt ruimte in het dakvlak boven de WPB en (nog te plaatsen) WTW. Ik zou wel ruimte hebben voor één overgedimensioneerde 200mm doorvoer, maar kan nog niet helemaal inschatten of de WPB of WTW hier last van zoudenkunnen hebben qua debiet/drukverlies.
Ze meten hun eigen m3/h dus dat zou geen problemen moeten geven als ze doorvoer overgedimensioneerd is.
Als de wtw minder volume doet dan gaat dat niet goed, maar als er een geschikte volumeregeling in de wtw zit zou het met een deels open aansluiting(dus deels binnenlucht aanzuigen met de wpb) misschien kunnen werken. Maar ja wie weet of zijn wpb via een druksensor of via een ventilator-kenveld(aangestuurd toerental + gemeten stroom is gerelateerd aan het verplaatste volume) heeft of iets anders, en hoe de software daarop inspeelt? Wellicht zijn er wtw's met specifieke gegevens om op een gemeenschappelijk kanaal aan te sluiten, maar dit gaat misschien wat ver voor een Wpb boiler en dit forum.Plaagje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 02:03:
[...]
Ik heb even naar de uitlaat en buiten temperatuur gekeken en de uitlaat temperatuur is inderdaad vaak net een paar graden warmer: (grafiek is van de temperaturen van het afgelopen jaar, blauw = WTW afvoer, oranje = buitenlucht))
[Afbeelding]
Dus dat zou een optie kunnen zijn, alleen krijg je dan niet precies het zelfde probleem (en een extra probleem)?
Als de WTW minder dan 300m3 afvoert moet WPB lucht gaan aanzuigen uit de afvoer ventilatie.
De WPB moet zijn lucht ook afvoeren, maar die buis is nu al in gebruik door de aanvoer, dus moet er volgens mij een extra afvoer in het dak worden gemaakt (waar ik in mijn geval geen ruimte voor heb).
Ja zoiets.Jim423 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:29:
@Plaagje De enige oplossing die ik dan kan zien is een H stuk plaatsen tussen de buiten 200mm-toevoer WTW-afvoer WTW-toevoer WPB. En dan een terugslagklep naar de toevoer WTW-buiten 200mm.
Zo kan de WPB aanzuigen uit de afvoer WTW en de aanvoer met frisse lucht van buiten maar kan de afvoer-WTW nooit terug de toevoer-WTW in.
De afvoer-WPB kun je dan rechtstreeks aansluiten op de andere 200mm-afvoer naar buiten.
Het is wel een hele constructie voor maar een beperkt rendement denk ik, daarnaast gaat de WTW ook door de WPB heen blazen.
In het ' sluit de wpb aan op de wtw' -schema van de Hewalex pcwu zitten er in de aan- en afvoer naar de wpb een terugslagklep en een instelbare klep in het wtw kanaal wat daartussen zit. Zo loopt de wtw lucht alleen door de wpb als laatste aan is.
Beetje raar als je wpb rendement weinig varieert met de buitenluchttemperatuur.-Junkiexp- schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:34:
Ik zou er niet aan beginnen, rendement is minimaal en ik denk al dat het lastig wordt om de materialen terug te verdienen.
Met een beetje pech gooi je ook de balans van je WTW nog in de war.
Ik zuig 100% van buiten aan zie eigenlijk niet zo heel veel verschil in rendement als het buiten iets warmer is.
Zijn geen mega verschillen zeg maar.
Je hebt een Atlantic v4?
'aansluiten op de mechanische ventilatie' is een verboden configuratie. Geen flauw idee waarom maar ze zullen hun redenen wel hebben.
Het help dus wel😉
Omdat er altijd mensen zijn die hem ook rustig zonder nadenken achter een afzuigkap "hangen". Want ja..... zonde van die warme lucht die je zo naar buiten dumpt. Dat na een halfjaar de WPB niet meer lekker werkt doordat de condensor finaal dicht geslibt is met vettigheid was niet bij stilgestaan.Surfari schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:05:
[...]
Beetje raar als je wpb rendement weinig varieert met de buitenluchttemperatuur.
Je hebt een Atlantic v4?
'aansluiten op de mechanische ventilatie' is een verboden configuratie. Geen flauw idee waarom maar ze zullen hun redenen wel hebben.
Heb het wel eens vaker aangeven hier in dit topic....hou je gewoon aan de aanwijzingen van de fabrikant. Dan kan je ook altijd garantie claimen mocht dat nodig zijn. Ga bv niet proberen om toch die oude gasketel dak doorvoer te gebruiken of de WPB in een overloopkast plaatsen met een kiertje onder en boven de deur. Kan goed gaan, maar is meestal gewoon vragen om problemen.
Persoonlijk draai ik buiten/buiten. Nooit problemen gehad. Die keren dat het zo koud was dat het verwarmingselement er bij aansprong kan ik op 1 hand tellen.
Als je geen ruimte hebt voor minimaal 1 doorvoer van 160mm dan is die locatie gewoon waarschijnlijk niet geschikt. Het liefste direct 2 doorvoeren maken. Dan kan je altijd alle configuraties draaien wanneer nodig, of als je dat zou willen.
Al dat soort pogingen tot "besparingen" en rendement verhogingen is naar mijn mening gerommel in de marge. Het enige dat echt wat opbrengt is extra isolatie van het apparaat zelf.
Ja dan doen ze.Jim423 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:14:
[...]
De meeste WTW's toeren op als ze weerstand ondervinden.
Ze meten hun eigen m3/h dus dat zou geen problemen moeten geven als ze doorvoer overgedimensioneerd is.
Maar zoals eerder vermeld de karakteristiek en het drukverschil van een wtw ventilatie en een wpb ventilator is totaal verschillend. Als je die parallel aansluit dan verliest de wpb het en daar stroomt dan te weinig lucht door.
Hij mag niet rechtstreeks op de mv vanwege druk verschillen, sluit je hem aan als soort van open verdeler gaat het perfect.Surfari schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:05:
[...]
Je hebt een Atlantic v4?
Mv en wpb kunnen zo mooi hun eigen flow behouden.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja mooi hé.wizzopa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:35:
Onze Atlantic werkt al 7 jaar samen met de MV. Afgelopen zaterdag buiten -1,2, aanzuig temperatuur 8,4 graden, uitblaas 1,0 graden.
Het help dus wel😉
Hier is ook eea toegepast wat niet in het boekje staat.
' aansluiten op afzuigkappen die vette of vervuilde lucht afzuigen' is een apart vermelde post in de verboden configuraties. (Wat bedoelen ze sowieso met verboden? Het wordt steeds gekker met global control)Doggieman schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:38:
[...]
Omdat er altijd mensen zijn die hem ook rustig zonder nadenken achter een afzuigkap "hangen". Want ja..... zonde van die warme lucht die je zo naar buiten dumpt. Dat na een halfjaar de WPB niet meer lekker werkt doordat de condensor finaal dicht geslibt is met vettigheid was niet bij stilgestaan.
Heb het wel eens vaker aangeven hier in dit topic....hou je gewoon aan de aanwijzingen van de fabrikant. Dan kan je ook altijd garantie claimen mocht dat nodig zijn. Ga bv niet proberen om toch die oude gasketel dak doorvoer te gebruiken of de WPB in een overloopkast plaatsen met een kiertje onder en boven de deur. Kan goed gaan, maar is meestal gewoon vragen om problemen.
Persoonlijk draai ik buiten/buiten. Nooit problemen gehad. Die keren dat het zo koud was dat het verwarmingselement er bij aansprong kan ik op 1 hand tellen.
Als je geen ruimte hebt voor minimaal 1 doorvoer van 160mm dan is die locatie gewoon waarschijnlijk niet geschikt. Het liefste direct 2 doorvoeren maken. Dan kan je altijd alle configuraties draaien wanneer nodig, of als je dat zou willen.
Al dat soort pogingen tot "besparingen" en rendement verhogingen is naar mijn mening gerommel in de marge. Het enige dat echt wat opbrengt is extra isolatie van het apparaat zelf.
Alle andere regels uit dit lijstje zijn ook voordehandliggend(bijv niet in een ruimte waar het kan vriezen) .
Maar mechanische ventilatie mits goed toegepast zou toch moeten kunnen, maar ik heb dus geen idee waarom verboden. Wellicht omdat mechanische ventilatie afvoer lekdicht zou moeten zijn en dat is de wpb vast niet(wat betreft de lucht )
In de zomer zo'n 40-45 kWh per maand en in de winter zo'n 60-65 Kwh per maand.Surfari schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:05:
[...]
Je hebt een Atlantic v4?
Vind ik niet echt een heel groot verschil.
Ah zo ik dacht dat je het rendement in de zin van cop bedoelde.-Junkiexp- schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:02:
[...]
In de zomer zo'n 40-45 kWh per maand en in de winter zo'n 60-65 Kwh per maand.
Vind ik niet echt een heel groot verschil.
Met het beetje verbruik voor warmwater maakt het inderdaad weinig uit.
Hier draait de wpb ook als cv en dan wordt dat een ander verhaal.
Ah jij gebruikt de spiraal, dan is her inderdaad een heel ander verhaal.Surfari schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:22:
[...]
Ah zo ik dacht dat je het rendement in de zin van cop bedoelde.
Met het beetje verbruik voor warmwater maakt het inderdaad weinig uit.
Hier draait de wpb ook als cv en dan wordt dat een ander verhaal.
De WTW's (Orcon) zijn in hoogbouw per 4 op een gemeenschappelijke dakdoorvoer. Lijkt me geen punt dus.Surfari schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:48:
Maar ja wie weet of zijn wpb via een druksensor of via een ventilator-kenveld(aangestuurd toerental + gemeten stroom is gerelateerd aan het verplaatste volume) heeft of iets anders, en hoe de software daarop inspeelt? Wellicht zijn er wtw's met specifieke gegevens om op een gemeenschappelijk kanaal aan te sluiten, maar dit gaat misschien wat ver voor een Wpb boiler en dit forum.
De WPB's die ik ken zijn (Atlantic, Vailliant) niet zo intelligent, ze houden alleen de temperatuur in de gaten.
Ik gebruik de 125mm MV afvoer via een T-stuk naar de aanvoer WPB. Afvoer WPB via 150mm schoorsteen van de VR-ketel. Niet helemaal volgens de handleiding dus maar het werkt prima. Beide buizen zijn 2m met 2x 90 graden glad.
Bedankt voor je reactie. Het is dus een Ferolli EGEA. Daar was ik nooit opgekomen. Ik zal contact opnemen met de installateur, hopelijk kunnen ze die Wifi module plaatsen, want dit is een beetje onhandig zonder.Glashelder schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:01:
[...]
Ik heb even het apparaat en de handleiding bekeken en het lijkt allemaal wel heel veel op mijn Ferroli EGEA. Wellicht is die wifi module wel te vinden? Bij Ferrolli is die standaard ingebouwd.
https://www.wasco.nl/arti...e-3265421-3265421/8117554
Het is allemaal heel vaag maar wellicht is dit hem? Dan blijft de vraag of die in een Daikin zou werken
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Dit https://i.imgur.com/xsTLmlb.jpeg werkt bij ons al 7 jaarstevenP schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:56:
iemand ervaring met extra demping? Ik overweeg van die bitumen anti-dreunstickers op de deksel en kappen te plaatsen. Als hij draait hoor ik nog gezoem buiten de kast, en als ik mijn hand op verschillende delen behuizing leg voel ik daar duidelijk trillingen. Ben benieuwd of dit wat zal uithalen voor de algemene dreun/zoem door het huis.
Wel jammer dat dit niet vanaf fabriek iets beter in elkaar zit.
Ik weet dat dit topic er vol mee staat maar zie door de bomen het woud niet meer (sorry adhd’er)
Concreet heb de installateur gevraagd om de WPB zoveel mogelijk te laten draaien op de PV installatie (Enphase/Envoy)maar hij zei doodsimpel , dit kun je schakelen met de bedrijfstijden op de WPB . Ik heb ook een Cozytouch v2 besteld want ik wil niet elke keer naar zolder te moeten lopen voor de instellingen .
Is het echt een toevoeging als hij via het PV word aangestuurd of kan het ook zonder .
Is dit veel werk om aan te sluiten ?
Nu staat hij op eco (50 graden ) maar kan ik bv ook met de CT app de temp verhogen bij voldoende opbrengst vd panelen?
Dus is aansluiten op PV contact een musthave of overbodig ?
Graag hoor ik de meningen
Mvg
Mijn mening is neem een AquaMQTT printje, koppel die aan een automatiseringssysteem naar keuze zoals Home Assistant en gebruik dat om de instellingen te overrulen.Raymon76 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:57:
Ik heb nog een vraag mbt PV contact op de AE V4
Ik weet dat dit topic er vol mee staat maar zie door de bomen het woud niet meer (sorry adhd’er)
Concreet heb de installateur gevraagd om de WPB zoveel mogelijk te laten draaien op de PV installatie (Enphase/Envoy)maar hij zei doodsimpel , dit kun je schakelen met de bedrijfstijden op de WPB . Ik heb ook een Cozytouch v2 besteld want ik wil niet elke keer naar zolder te moeten lopen voor de instellingen .
Is het echt een toevoeging als hij via het PV word aangestuurd of kan het ook zonder .
Nu staat hij op eco (50 graden ) maar kan ik bv ook met de CT app de temp verhogen bij voldoende opbrengst vd panelen?
Mvg
Zelf doe ik dit indien overschot PV, WPB naar 62 graden opwarmen.
Dat is inderdaad het simpelst en werkt gewoon goed.Raymon76 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:57:
[...]
Concreet heb de installateur gevraagd om de WPB zoveel mogelijk te laten draaien op de PV installatie (Enphase/Envoy)maar hij zei doodsimpel , dit kun je schakelen met de bedrijfstijden op de WPB .
Welke instellingen bedoel je dan? Die stel je meestal 1x in en daarna nooit meer.Ik heb ook een Cozytouch v2 besteld want ik wil niet elke keer naar zolder te moeten lopen voor de instellingen .
Het is niet echt nodig. Als je het PV contact aanzet gaat de WPB verwarmen tot 62 °C ongeacht je normale doeltemperatuur. Maar omdat de zon meestal overdag schijnt volstaat het instellen van de bedrijfstijd van 12:00 - 23:00 ook prima.Is het echt een toevoeging als hij via het PV word aangestuurd of kan het ook zonder .
Het PV contact wil 230V hebben, dus je zal iets moeten vinden om dat te schakelen. Bijv. een slimme stekker die je met domotica kan aansturen.Is dit veel werk om aan te sluiten ?
Dat gaat met het PV contact vanzelf, maar kan je met domotica via Cozytouch en/of AquaMQTT ook doen. Niet dat het veel uit zal halen. Het verschil in verbruik tussen bijv. 50 °C en 62 °C zal een 1 of 2 kWh zijn. Dat is al deze moeite niet waard IMHO.Nu staat hij op eco (50 graden ) maar kan ik bv ook met de CT app de temp verhogen bij voldoende opbrengst vd panelen?
Mijns inziens is het schakelen op basis van PV opbrengst totaal overbodig. Reken eens uit wat je daarmee zo kunnen besparen tov een simpel tijdschema. Zal om wellicht enkele tientjes per jaar gaan.Dus is aansluiten op PV contact een musthave of overbodig ?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Thanks !
De WPB staat nu op eco 50 graden om stroom te besparen .
Echter van de zomer als er genoeg opbrengst is en er is veel warmwater vraag , dat ik ook eens kan boosten.of op comfort zetten En zomerdag mag de temperatuur van mij wel naar 62 .wij douchen met 4 man (2x per dag )
[ Voor 9% gewijzigd door Raymon76 op 25-01-2025 12:40 ]
Hier staat gewoon de timer aan op 9:00u tot 17:00u, dat is het tijdvak dat er opwek is (hoog of laag) en hij verwarmd dan tot 50gr.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik vind het ideaal schakelen met PV contact. Je bent veel flexibeler in wanneer die aanspringt en ik ben ook verlost van korte reruns om de zoveel uur. Nu draait de atlantic calypse (met buitenunit) max 2 a 3 uur achter elkaar en gaat die daarna via PV contact uit. Daarvoor was het ook 2 a 3 uur hoofdrun en daarna steeds om de paar uur weer kwartier tot half uur. Mijn verbruik is ook afgenomen. En ik plan nu de tijden van de run in de zomer op basis van temperatuur en in de winter op basis van prijs en temperatuur. Alles via HA en werkt perfect. Ik heb trouwens ook een cozy en die is geintegreerd in HA.Raymon76 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:57:
Ik heb nog een vraag mbt PV contact op de AE V4
Mvg
Mijn idee is om daarmee runs in de nacht bijvoorbeeld te voorkomen. PV overschot is goedkoper dan stroom van het net. Ja, het verlies is groter wegens hogere temperatuur van het vat / minder efficiency.klump4u schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:31:
Wat heeft het voor nut om met pv overschot naar 62gr. te gaan? is toch in de meeste gevallen gewoon energie weggooien?
Hier staat gewoon de timer aan op 9:00u tot 17:00u, dat is het tijdvak dat er opwek is (hoog of laag) en hij verwarmd dan tot 50gr.
En ik wil in de ochtend wel voldoende douchewater hebben
Zoals hij nu staat gaat hij dan alsnog indien nodig in de nacht opwarmen.
Maar goed, er zijn allerlei manieren om de boel te automatiseren of in te stellen.
Iedereen kan dat afstemmen op zijn of haar verbruiks patroon.
Dit is iets dat voor mij werkt.
Is de Delta T bij een split zo klein dan?mrme12345 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:23:
[...]
Ik vind het ideaal schakelen met PV contact. Je bent veel flexibeler in wanneer die aanspringt en ik ben ook verlost van korte reruns om de zoveel uur. Nu draait de atlantic calypse (met buitenunit) max 2 a 3 uur achter elkaar en gaat die daarna via PV contact uit. Daarvoor was het ook 2 a 3 uur hoofdrun en daarna steeds om de paar uur weer kwartier tot half uur. Mijn verbruik is ook afgenomen. En ik plan nu de tijden van de run in de zomer op basis van temperatuur en in de winter op basis van prijs en temperatuur. Alles via HA en werkt perfect. Ik heb trouwens ook een cozy en die is geintegreerd in HA.
Want hier draait hij alleen in de ochtend eigenlijk.
Maar wellicht douchen jullie overdag wat meer.
Blijkbaar, want mn als het koud was. En buitenunit maakt lawaai, dus dat wil.ik zo goed mogelijk sturen en met pv contact heb je alle flexibiliteit (tarief, temp, uren) waar je op wil sturen-Junkiexp- schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:07:
[...]
Is de Delta T bij een split zo klein dan?
Want hier draait hij alleen in de ochtend eigenlijk.
Maar wellicht douchen jullie overdag wat meer.
Ik was van plan om mijn Wtw uit als invoer te gebruiken voor mijn wpBoiler. Maar de afvoer van de wtw naar buiten laat ik gewoon zitten en gebruik die voor invoer van mijn wpBoiler. Dan heb ik alleen nog een extra afvoer nodig voor de wpBoiler.Plaagje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 02:03:
[...]
Ik heb even naar de uitlaat en buiten temperatuur gekeken en de uitlaat temperatuur is inderdaad vaak net een paar graden warmer: (grafiek is van de temperaturen van het afgelopen jaar, blauw = WTW afvoer, oranje = buitenlucht))
[Afbeelding]
Ik vroeg mij af of ik dan niet extra veel defrost zou krijgen maar dat lijkt mee tevallen.
Daarnaast is de temperatuur 4 a 5 graden hoger dan de buiten temp. En als de zon schijnt scheelt dit nog meer. (Maar dat komt omdat de lucht onder mijn dakpannen vandaan komt en die is een stuk warmer dan de buiten lucht van middag was dat 15 graden terwijl het buiten 6 graden was)
Zie grafiek met vochtigheid en temp van mij wtw. ( deze staat op 200m3/h)
/f/image/jJLzLkovy5obixCiRj9i7fkR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door thomk op 26-01-2025 00:21 ]
#verkeerdetopic
#dumbass
[ Voor 4% gewijzigd door Bra-Jo op 26-01-2025 16:33 ]
Nomen nescio
Zit je wel in het goede topicBra-Jo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:49:
Goed, ff blonde vraag. Het was hier in huis consequent te warm, dus ik op de controller de shift handmatig 3 (overdag) en 4 graden ('s nachts) omlaag gezet. Precies het gewenste resultaat vooralsnog, maar eh... Welke waarde moet ik nou in m'n stooklijn aanpassen om niet meer te hoefden shiften? Aanvoer, retour of allebei?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nomen nescio
Ik krijg de volgende foutmelding (No response from device), terwijl ik op het zelfde VLAN zit
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
| PS C:\git\AquaMQTT\AquaMQTT> pio run -t upload -e arduino_nano_esp32 Processing arduino_nano_esp32 (framework: arduino; platform: https://github.com/pioarduino/platform-espressif32/releases/download/51.03.05/platform-espressif32.zip; board: arduino_nano_esp 32) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Verbose mode can be enabled via `-v, --verbose` option CONFIGURATION: https://docs.platformio.org/page/boards/espressif32/arduino_nano_esp32.html PLATFORM: Espressif 32 (51.3.5) > Arduino Nano ESP32 HARDWARE: ESP32S3 240MHz, 320KB RAM, 16MB Flash DEBUG: Current (cmsis-dap) External (cmsis-dap, dfu, esp-bridge, esp-builtin, esp-prog, iot-bus-jtag, jlink, minimodule, olimex-arm-usb-ocd, olimex-arm-usb-ocd-h, olimex-arm-usb-tiny-h, ol imex-jtag-tiny, tumpa) PACKAGES: - framework-arduinoespressif32 @ 3.0.5 - framework-arduinoespressif32-libs @ 5.1.0+sha.33fbade6b8 - tool-dfuutil-arduino @ 1.11.0 - tool-esptoolpy @ 4.7.5 - tool-mkfatfs @ 2.0.1 - tool-mklittlefs @ 3.2.0 - tool-mkspiffs @ 2.230.0 (2.30) - tool-openocd-esp32 @ 2.1100.20220706 (11.0) - tool-riscv32-esp-elf-gdb @ 11.2.0+20220823 - tool-xtensa-esp-elf-gdb @ 11.2.0+20230208 - toolchain-riscv32-esp @ 12.2.0+20230208 - toolchain-xtensa-esp32s3 @ 12.2.0+20230208 LDF: Library Dependency Finder -> https://bit.ly/configure-pio-ldf LDF Modes: Finder ~ chain, Compatibility ~ soft Found 47 compatible libraries Scanning dependencies... Dependency Graph |-- RingBuffer @ 1.0.5 |-- FastCRC @ 1.41.0 |-- Time @ 1.6.1 |-- MQTT @ 2.5.2 |-- Adafruit BusIO @ 1.16.1 |-- RTClib @ 2.1.4 |-- Wire @ 3.0.5 |-- SPI @ 3.0.5 |-- SimpleKalmanFilter @ 0.2.0+sha.77372f5 |-- ArduinoJson @ 7.2.0 |-- ArduinoOTA @ 3.0.5 |-- WiFi @ 3.0.5 Building in release mode Retrieving maximum program size .pio\build\arduino_nano_esp32\firmware.elf Checking size .pio\build\arduino_nano_esp32\firmware.elf Advanced Memory Usage is available via "PlatformIO Home > Project Inspect" RAM: [== ] 19.2% (used 62908 bytes from 327680 bytes) Flash: [==== ] 36.1% (used 1134977 bytes from 3145728 bytes) Configuring upload protocol... AVAILABLE: cmsis-dap, dfu, esp-bridge, esp-builtin, esp-prog, espota, esptool, iot-bus-jtag, jlink, minimodule, olimex-arm-usb-ocd, olimex-arm-usb-ocd-h, olimex-arm-usb-tiny-h, olimex-jtag -tiny, tumpa CURRENT: upload_protocol = espota Uploading .pio\build\arduino_nano_esp32\firmware.bin 09:09:07 [DEBUG]: Options: Namespace(esp_ip='x.x.x.x', host_ip='0.0.0.0', esp_port=3232, host_port=40496, auth='', image='.pio\\build\\arduino_nano_esp32\\firmware.bin', spiffs=False, debug=True, progress=True, timeout=10) 09:09:07 [INFO]: Starting on 0.0.0.0:40496 09:09:07 [INFO]: Upload size: 1135344 Sending invitation to 172.16.1.128 09:09:07 [INFO]: Waiting for device... 09:09:17 [ERROR]: No response from device *** [upload] Error 1 =============================================================================== [FAILED] Took 18.63 seconds =============================================================================== Environment Status Duration ------------------ -------- ------------ arduino_nano_esp32 FAILED 00:00:18.633 ========================================================================== 1 failed, 0 succeeded in 00:00:18.633 ========================================================================== |
Uiteraard heb ik platformio.ini aangepast;
1
2
3
| # uncomment the below lines to use over the air update upload_protocol = espota upload_port = x.x.x.x |
Uiteraard met het juiste IP-adres.
Ik gebruik de PlatformIO CLI in VSCode.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Platformio.ini platformio.ini heb je wel aangepast in de gecompileerde versie die momenteel in je Arduino is opgeslagen toch? Anders weet de Arduino niet dat hij OTA moet doen.timovd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:44:
Iemand met de AquaMQTT print die een OTA update heeft uitgevoerd? Ik heb geen zin om iedere keer de print te verbinden met USB.
Ik krijg de volgende foutmelding (No response from device), terwijl ik op het zelfde VLAN zit
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 PS C:\git\AquaMQTT\AquaMQTT> pio run -t upload -e arduino_nano_esp32 Processing arduino_nano_esp32 (framework: arduino; platform: https://github.com/pioarduino/platform-espressif32/releases/download/51.03.05/platform-espressif32.zip; board: arduino_nano_esp 32) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Verbose mode can be enabled via `-v, --verbose` option CONFIGURATION: https://docs.platformio.org/page/boards/espressif32/arduino_nano_esp32.html PLATFORM: Espressif 32 (51.3.5) > Arduino Nano ESP32 HARDWARE: ESP32S3 240MHz, 320KB RAM, 16MB Flash DEBUG: Current (cmsis-dap) External (cmsis-dap, dfu, esp-bridge, esp-builtin, esp-prog, iot-bus-jtag, jlink, minimodule, olimex-arm-usb-ocd, olimex-arm-usb-ocd-h, olimex-arm-usb-tiny-h, ol imex-jtag-tiny, tumpa) PACKAGES: - framework-arduinoespressif32 @ 3.0.5 - framework-arduinoespressif32-libs @ 5.1.0+sha.33fbade6b8 - tool-dfuutil-arduino @ 1.11.0 - tool-esptoolpy @ 4.7.5 - tool-mkfatfs @ 2.0.1 - tool-mklittlefs @ 3.2.0 - tool-mkspiffs @ 2.230.0 (2.30) - tool-openocd-esp32 @ 2.1100.20220706 (11.0) - tool-riscv32-esp-elf-gdb @ 11.2.0+20220823 - tool-xtensa-esp-elf-gdb @ 11.2.0+20230208 - toolchain-riscv32-esp @ 12.2.0+20230208 - toolchain-xtensa-esp32s3 @ 12.2.0+20230208 LDF: Library Dependency Finder -> https://bit.ly/configure-pio-ldf LDF Modes: Finder ~ chain, Compatibility ~ soft Found 47 compatible libraries Scanning dependencies... Dependency Graph |-- RingBuffer @ 1.0.5 |-- FastCRC @ 1.41.0 |-- Time @ 1.6.1 |-- MQTT @ 2.5.2 |-- Adafruit BusIO @ 1.16.1 |-- RTClib @ 2.1.4 |-- Wire @ 3.0.5 |-- SPI @ 3.0.5 |-- SimpleKalmanFilter @ 0.2.0+sha.77372f5 |-- ArduinoJson @ 7.2.0 |-- ArduinoOTA @ 3.0.5 |-- WiFi @ 3.0.5 Building in release mode Retrieving maximum program size .pio\build\arduino_nano_esp32\firmware.elf Checking size .pio\build\arduino_nano_esp32\firmware.elf Advanced Memory Usage is available via "PlatformIO Home > Project Inspect" RAM: [== ] 19.2% (used 62908 bytes from 327680 bytes) Flash: [==== ] 36.1% (used 1134977 bytes from 3145728 bytes) Configuring upload protocol... AVAILABLE: cmsis-dap, dfu, esp-bridge, esp-builtin, esp-prog, espota, esptool, iot-bus-jtag, jlink, minimodule, olimex-arm-usb-ocd, olimex-arm-usb-ocd-h, olimex-arm-usb-tiny-h, olimex-jtag -tiny, tumpa CURRENT: upload_protocol = espota Uploading .pio\build\arduino_nano_esp32\firmware.bin 09:09:07 [DEBUG]: Options: Namespace(esp_ip='x.x.x.x', host_ip='0.0.0.0', esp_port=3232, host_port=40496, auth='', image='.pio\\build\\arduino_nano_esp32\\firmware.bin', spiffs=False, debug=True, progress=True, timeout=10) 09:09:07 [INFO]: Starting on 0.0.0.0:40496 09:09:07 [INFO]: Upload size: 1135344 Sending invitation to 172.16.1.128 09:09:07 [INFO]: Waiting for device... 09:09:17 [ERROR]: No response from device *** [upload] Error 1 =============================================================================== [FAILED] Took 18.63 seconds =============================================================================== Environment Status Duration ------------------ -------- ------------ arduino_nano_esp32 FAILED 00:00:18.633 ========================================================================== 1 failed, 0 succeeded in 00:00:18.633 ==========================================================================
Uiteraard heb ik platformio.ini aangepast;
code:
1 2 3 # uncomment the below lines to use over the air update upload_protocol = espota upload_port = x.x.x.x
Uiteraard met het juiste IP-adres.
Ik gebruik de PlatformIO CLI in VSCode.
1
| pio run -e arduino_nano_esp32 |
Anders zou ik die specifieke melding met het IP-adres ook niet verwachten.
Edit: deze instructies volg ik: https://github.com/tspopp...ee/main/AquaMQTT#flashing
[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 27-01-2025 11:07 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Weet je zeker dat het ip adres 172.16.1.128 klopt?timovd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:05:
@Wolly uiteraard eerst gecompileerd voordat ik de upload heb gedaan.
code:
1 pio run -e arduino_nano_esp32
Anders zou ik die specifieke melding met het IP-adres ook niet verwachten.
Edit: deze instructies volg ik: https://github.com/tspopp...ee/main/AquaMQTT#flashing
En naar mijn idee moest ik dus bij de originele upload (via USB) die setting al aangezet hebben. Heb jij dat ook gedaan of heb je de regels nu pas ge-uncomment?
Volgende situatie ,
Nieuwe cv in serie geschakeld met Warmtepompboiler dmv thermostatisch mengventiel
Cv intergas wpb :AE V4
Hiermee hadden we warm water maar niet heet , en fluctueerde erg qua temperatuur. Nu is het mengventiel omgeruild voor een omschakel ventiel zoals voorgeschreven door Intergas … nu heb ik overal heet water behalve in de douche ? Overige tappunten in de badkamer ook bloedheet maar in de douche lauw? Mengventiel weer terug geplaatst en nu is de temperatuur van het douchewater weer acceptabel? Iemand een idee .
Installateur zegt dat de Hansa douche thermostaat defect is ?
Graag jullie expertise
Thanks in advance
[ Voor 8% gewijzigd door Raymon76 op 27-01-2025 18:56 ]
Meen wel eens ergens gelezen te hebben dat niet iedere thermostaatkraan het fijn vind als hij wordt gevoed uit een warmtepomp boiler.
[ Voor 52% gewijzigd door Doggieman op 27-01-2025 18:28 ]