@Doggieman
Ik heb werkelijk geen idee … word er wel een beetje appellig van
Ik heb werkelijk geen idee … word er wel een beetje appellig van
Vertel eens waar, die kraan krijgt nog steeds koud en warm gevoed maar hooguit wat minder heet.Doggieman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:27:
Is die thermostaat kraan in de douche geschikt voor een WPB?
Meen wel eens ergens gelezen te hebben dat niet iedere thermostaatkraan het fijn vind als hij wordt gevoed uit een warmtepomp boiler.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Heb je de kraan al opnieuw gekalibreerd en heb je de de filters gecontroleerd?Raymon76 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:20:
Goedenavond heren techneuten
Volgende situatie ,
Nieuwe cv in serie geschakeld met Warmtepompboiler dmv thermostatisch mengventiel
Cv intergas wpb :AE V4
Hiermee hadden we warm water maar niet heet , en fluctueerde erg qua temperatuur. Nu is het mengventiel omgeruild voor een omschakel ventiel zoals voorgeschreven door Intergas … nu heb ik overal heet water behalve in de douche ? Overige tappunten in de badkamer ook bloedheet maar in de douche lauw? Mengventiel weer terug geplaatst en nu is de temperatuur van het douchewater weer acceptabel? Iemand een idee .
Installateur zegt dat de Hansa douche thermostaat defect is ?
Graag jullie expertise
Thanks in advance
Dat is inderdaad een oplossing. Ik denk zelf dat ik toch ga kijken voor een split unit (met aparte buiten unit). Op ons platte dak hebben we daar genoeg ruimte voor en een kabel doorvoer zit er ook al. Denk dat dat het makkelijkste is.Jim423 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:29:
@Plaagje De enige oplossing die ik dan kan zien is een H stuk plaatsen tussen de buiten 200mm-toevoer WTW-afvoer WTW-toevoer WPB. En dan een terugslagklep naar de toevoer WTW-buiten 200mm.
Zo kan de WPB aanzuigen uit de afvoer WTW en de aanvoer met frisse lucht van buiten maar kan de afvoer-WTW nooit terug de toevoer-WTW in.
De afvoer-WPB kun je dan rechtstreeks aansluiten op de andere 200mm-afvoer naar buiten.
Het is wel een hele constructie voor maar een beperkt rendement denk ik, daarnaast gaat de WTW ook door de WPB heen blazen.
Flying High!
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dat is wat ik eigenlijk bedoelde met m'n opmerking. Afstellen. Geschikt voor een WPB zal iedere kraan wel zijn denk ik.Speedy-Andre schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:40:
[...]
Vertel eens waar, die kraan krijgt nog steeds koud en warm gevoed maar hooguit wat minder heet.
Ik moest dat Hansa opzoeken, kennelijk Duits en je zal hem misschien opnieuw moeten afstellen.
Met mijn Grohe badkraan geen enkel probleem, daar staat afstellen gewoon in de handleiding.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Ja als het opbouw zou zijn is het redelijk makkelijk . Echter is dit een inbouw mengthermostaatSpeedy-Andre schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:40:
[...]
Vertel eens waar, die kraan krijgt nog steeds koud en warm gevoed maar hooguit wat minder heet.
Ik moest dat Hansa opzoeken, kennelijk Duits en je zal hem misschien opnieuw moeten afstellen.
Met mijn Grohe badkraan geen enkel probleem, daar staat afstellen gewoon in de handleiding.
In de aanvoer van de thermostaatkraan kan een filter zitten. Misschien is die vervuild. Dat zit dan in de aansluiting op de muur, in de wartel.Raymon76 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:20:
Volgende situatie ,
Nieuwe cv in serie geschakeld met Warmtepompboiler dmv thermostatisch mengventiel
Hiermee hadden we warm water maar niet heet , en fluctueerde erg qua temperatuur. Nu is het mengventiel omgeruild voor een omschakel ventiel zoals voorgeschreven door Intergas … nu heb ik overal heet water behalve in de douche ? Overige tappunten in de badkamer ook bloedheet maar in de douche lauw? Mengventiel weer terug geplaatst en nu is de temperatuur van het douchewater weer acceptabel? Iemand een idee .
Installateur zegt dat de Hansa douche thermostaat defect is ?
Graag jullie expertise
Thanks in advance
Oef ik had je laatste post nog niet gezien. Geen opbouwkraan dus.Surfari schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:17:
[...]
In de aanvoer van de thermostaatkraan kan een filter zitten. Misschien is die vervuild. Dat zit dan in de aansluiting op de muur, in de wartel.
I.c.m. meer weerstand van het nieuwe ventiel zou dat kunnen.
De kraan moet losgehaald worden om dat te controleren.
Je verhaal is nu anders als je eerst schreefRaymon76 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:00:
[...]
Ja als het opbouw zou zijn is het redelijk makkelijk . Echter is dit een inbouw mengthermostaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is wat meer werk maar valt en staat alleen met het vuilfilter eens nakijken op vervuiling van kalk e.d (onderdeel 9 )
Echter blijf ik het vreemd vinden dat ik het duco mengventiel wel heet water heb (maar dit is niet het voorgeschreven ventiel door intergas ) en met het voorgeschreven omschakelventiel niet …als douche thermostaat zelf stuk zou zijn of vervuild zou je toch bij beide ventielen geen heet water moeten hebben ?
Volgende situatie ,
Hiermee hadden we warm water maar niet heet , en fluctueerde erg qua temperatuur.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Je zou kunnen proberen om eens met een heel klein debiet, dus het spreekwoordelijke pisstraaltje, de thermostaatkraan te proberen. Wordt hij dan wel warm? Dan zou ik het in eerste instantie bij het filter zoeken.Raymon76 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:00:
[...]
Ja als het opbouw zou zijn is het redelijk makkelijk . Echter is dit een inbouw mengthermostaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is wat meer werk maar valt en staat alleen met het vuilfilter eens nakijken op vervuiling van kalk e.d (onderdeel 9 )
Echter blijf ik het vreemd vinden dat ik het duco mengventiel wel heet water heb (maar dit is niet het voorgeschreven ventiel door intergas ) en met het voorgeschreven omschakelventiel niet …als douche thermostaat zelf stuk zou zijn of vervuild zou je toch bij beide ventielen geen heet water moeten hebben ?
Idd klopt helemaal !Jim423 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:44:
Hij bedoeld warm in de douche denk ik, niet heet.
Als ik het goed begrijp is het douchewater dus met moeite 40 graden en met het omschakelventiel ertussen is het nog veel minder dan 40 graden terwijl de overige tappunten wel heet zijn. En de wateropbrengst is wel goed?
Nuance : met het mengventiel had ik water “heter” als met het omschakelventiel . Mengventiel was niet zaligmakend qua echt heet water maar beter als met het omschakelventielWolly schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:40:
[...]
Je verhaal is nu anders als je eerst schreef![]()
[...]
[ Voor 98% gewijzigd door zeegerd op 28-01-2025 11:46 ]
There's nothing moister than an oyster.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube
Weet je zeker dat de vloer of de muur het gewicht kan dragen?RGHW schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:26:
.
Iemand hier een idee hoeveel extra energie het kost om die extra 200 liter warm te houden? Is dat verwaarloosbaar klein, of telt het toch wel op over de jaren?
Je bent wel heel erg off topic, dit topic gaat over warmtepompboilers en niet over tapwater tanks van 500 liter.RGHW schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:26:
Asking for a friend die niet op tweakers zit:
Bij de vriend is met de installatie van de warmtepomp per ongeluk een 500 liter boiler geïnstalleerd ipv de bestelde 300 liter.
Installateur heeft aangeboden die 500 liter te laten zitten zonder meerkosten. Maar ik vraag me dan af of je over de levenscyclus van de boiler niet veel meer energie kwijt bent om hem op temperatuur te houden. Uiteraard is een boiler goed geïsoleerd, maar een beetje warmte lekt toch wel weg, en die extra 200 liter moeten toch ook weer op temperatuur worden gebracht.
Iemand hier een idee hoeveel extra energie het kost om die extra 200 liter warm te houden? Is dat verwaarloosbaar klein, of telt het toch wel op over de jaren?
Het gaat om de LMNT CAWTH-300L, maar ik kan nergens een specificatiesheet vinden waar ik het warmteverlies uit kan afleiden... Ik hoef ook niet specifiek van dit model het te weten, maar hoor graag of jullie denken/weten wat het verschil is tussen 300 & 500 liter.
Als je er vanuit gaat dat de meeste warmte redelijk egaal over het oppervlak verdwijnt is daar met een beetje natuur- en wiskunde wel makkelijk uit te komen. Ik zag aan de specificaties dat ze allebei erg op elkaar lijken qua verhoudingen dus dan wordt het gewoon:RGHW schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:26:
Asking for a friend die niet op tweakers zit:
Bij de vriend is met de installatie van de warmtepomp per ongeluk een 500 liter boiler geïnstalleerd ipv de bestelde 300 liter.
Installateur heeft aangeboden die 500 liter te laten zitten zonder meerkosten. Maar ik vraag me dan af of je over de levenscyclus van de boiler niet veel meer energie kwijt bent om hem op temperatuur te houden. Uiteraard is een boiler goed geïsoleerd, maar een beetje warmte lekt toch wel weg, en die extra 200 liter moeten toch ook weer op temperatuur worden gebracht.
Het gaat om de LMNT CAWTH-300L, maar ik kan nergens een specificatiesheet vinden waar ik het warmteverlies uit kan afleiden... Ik hoef ook niet specifiek van dit model het te weten, maar hoor graag of jullie denken/weten wat het verschil is tussen 300 & 500 liter.
Haha doe niet zo strengWolly schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:25:
[...]
Je bent wel heel erg off topic, dit topic gaat over warmtepompboilers en niet over tapwater tanks van 500 liter.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dat is echt wel een slimme opmerking. Daar had ik nog niet bij stil gestaan en ik denk dat dit weleens een groter effect zou kunnen hebben dan het grotere oppervlak.Speedy-Andre schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:19:
[...]
Haha doe niet zo streng![]()
Hij kan zich misschien wel afvragen of de wp tijd genoeg krijgt om dat (afgekoelde) vat te verwarmen.
Een voordeel is dat je het minder warm hoeft te stoken als je verbruik gebaseerd is op 300ll en dan is het verlies ook wat minder groot.
[ Voor 4% gewijzigd door Robinnoord op 29-01-2025 09:18 ]
Ik vind het een discutabele opmerking. Als je verbruik gebaseerd is op 300 L, dan denk ik aan max. ~200 L en hoef je de temperatuur helemaal niet te veranderen. Wij hebben hier een 150 L vat en de eerste 100 liters zijn allemaal even warm dankzij de gelaagdheid van het vat. Een groter vat zou ik net zo warm moeten stoken als ik niet op comfort in wil leveren.Kerngezond schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 01:09:
[...]
Dat is echt wel een slimme opmerking. Daar had ik nog niet bij stil gestaan en ik denk dat dit weleens een groter effect zou kunnen hebben dan het grotere oppervlak.
[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 29-01-2025 09:25 ]
Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt. Wat bedoel je met wat? Natuurlijk is het zo dat een vat te groot kan zijn als je het bij lange na niet gaat gebruiken, maar als je bijvoorbeeld een 300 liter vat gebruikt en die nagenoeg leeg trekt terwijl hij tot 55 graden verwarmd is dan zal het energie-efficiënter zijn als je een vat van 500 liter gebruikt en die op een lagere temperatuur zet. Ik denk dat de vuistregel hierbij zal zijn dat je vat pas te groot is wanneer je hem op 40 graden zet en daarbij nog ruim water overhoudt.Martin7182 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:19:
[...]
Ik vind het een discutabele opmerking. Als je verbruik gebaseerd is op 300 L, dan denk ik aan max. ~200 L en hoef je de temperatuur helemaal niet te veranderen. Wij hebben hier een 150 L vat en de eerste 100 liters zijn allemaal even warm dankzij de gelaagdheid van het vat. Een groter vat zou ik net zo warm moeten stoken als ik niet op comfort in wil leveren.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: hoeveel liter heb ik per keer maximaal nodig. Als dat 'slechts' 200 L is, dan gaat een 500 L vat je niet helpen.
Of het redelijk is dat is denk ik ietwat subjectief. Het komt neer op 10 watt extra sluipverbruik qua elektriciteit. Niet heel veel maar ook weer niet verwaarloosbaar. Hoe kom je op dit getal? Heb je hierbij ook meegenomen dat je eventueel lager kan verwarmen of is het vat echt veel te groot?RGHW schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:46:
Dank allemaal. Ik snap dat dit forum over WP boilers gaat, maar het gaat dus vooral om het verschil in warmteverlies tussen een 300liter & 500liter vat. En zoals vaker stellen de tweakers mij niet teleur, want er komen een hoop relevante antwoorden.
Probleem is dus de fout die de installateur heeft gemaakt door ongevraagd het 500 liter vat te installeren. Daar is geen behoefte aan, maar de installateur doet nu alsof het een kadootje is waar ze dankbaar voor moeten zijn. De boiler past en de betonnen vloer kan het dragen, maar eigenlijk ben je continue 200 liter extra aan het warmhouden. Daarvoor willen we compensatie vna de installateur, of ze moeten alsnog de 500 liter boiler vervangen door 1 van 300 liter.
Ik kom nu op een extra warmteverlies van 05-1,0 kwh/dag voor de grotere boiler. Een warmtepomp verwarmt de boiler, dus met een COP van 4 ga ik uit van een extra kost van 0,25kwh/dag en dat voor 15 jaar.
Is dat redelijk?
Als ik het goed begrepen heb is het stilstand verlies gerelateerd aan het energielabel. Volgens Google heeft de 300 l boiler labelA en de 500l heb ik niet gevonden.RGHW schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:46:
Dank allemaal. Ik snap dat dit forum over WP boilers gaat, maar het gaat dus vooral om het verschil in warmteverlies tussen een 300liter & 500liter vat. En zoals vaker stellen de tweakers mij niet teleur, want er komen een hoop relevante antwoorden.
Probleem is dus de fout die de installateur heeft gemaakt door ongevraagd het 500 liter vat te installeren. Daar is geen behoefte aan, maar de installateur doet nu alsof het een kadootje is waar ze dankbaar voor moeten zijn. De boiler past en de betonnen vloer kan het dragen, maar eigenlijk ben je continue 200 liter extra aan het warmhouden. Daarvoor willen we compensatie vna de installateur, of ze moeten alsnog de 500 liter boiler vervangen door 1 van 300 liter.
Ik kom nu op een extra warmteverlies van 05-1,0 kwh/dag voor de grotere boiler. Een warmtepomp verwarmt de boiler, dus met een COP van 4 ga ik uit van een extra kost van 0,25kwh/dag en dat voor 15 jaar.
Is dat redelijk?
het gaat niet alleen om hoeveel liter je nodig hebt.. maar ook de temperatuur van die liters.Martin7182 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:19:
[...]
Ik vind het een discutabele opmerking. Als je verbruik gebaseerd is op 300 L, dan denk ik aan max. ~200 L en hoef je de temperatuur helemaal niet te veranderen. Wij hebben hier een 150 L vat en de eerste 100 liters zijn allemaal even warm dankzij de gelaagdheid van het vat. Een groter vat zou ik net zo warm moeten stoken als ik niet op comfort in wil leveren.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: hoeveel liter heb ik per keer maximaal nodig. Als dat 'slechts' 200 L is, dan gaat een 500 L vat je niet helpen.
Dat is een schijnreden om voor een 500 liter vat te kiezen. Als je aan 200 liter water van 40 graden genoeg hebt, dan maakt de grootte van het vat vanaf +/- 300 liter niet uit. Je gaat een 500 liter vat namelijk niet lager dan 40 graden verwarmen.DanTm schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:14:
[...]
het gaat niet alleen om hoeveel liter je nodig hebt.. maar ook de temperatuur van die liters.
Niemand doucht met water van 60 graden. Er wordt dan koud water bijgemengd.
Als je boilervat op een lager temperatuur staat hoeft er minder water bijgemengd te worden.
Lagere temperatuur van het boilervat is minder warmteverlies, en met een WP efficiënter verwarmen.
Dus als je 300 liter vat op 55 graden staat, dan is het voor een 500 liter vat mogelijk voldoende op 45 graden (om dezelfde hoeveelheid water van ong 40 graden te krijgen).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Als.... je daar genoeg aan hebt zeker. Maar heb je dat niet, dan kan het wel degelijk efficiënter zijn om een groter vat te hebben.Martin7182 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:45:
[...]
Dat is een schijnreden om voor een 500 liter vat te kiezen. Als je aan 200 liter water van 40 graden genoeg hebt, dan maakt de grootte van het vat vanaf +/- 300 liter niet uit. Je gaat een 500 liter vat namelijk niet lager dan 40 graden verwarmen.
[ Voor 29% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-01-2025 11:19 ]
Zal toch ook een legionellarun moeten doenzeegerd schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:21:
Op zich een prima gedachte, groter vat op lagere temperatuur stoken want er hoeft minder bijgemengd te worden voor het douchen, plus hogere efficiëntie van de wp.
Maar dan zegt mijn vrouw: ho ho, ik wil geregeld ook even afwas voorspoelen/met de hand doen, en dan is 40 gr C veel te koud (we hebben geen Quooker oid). Handig dat @RGHW hier de behoefte controleert van zijn contact(en).
Je rekensommetje lijkt me redelijk. Tegen een prijs van 0,25 cent per kWh kom ik dan op een vergoeding van bijna 350 euro. Ben je daar blij mee? Je staat natuurlijk volledig in je recht dat ze gratis toch een 300 liter boiler installeren.RGHW schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:46:
Is dat redelijk?
Kun je duidelijk maken waar de 0,5 tot 1 kWh vandaan komt?RGHW schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:46:
Is dat redelijk?
Met een hogere standaard temperatuur heb je niet ineens minder energie nodig om tot de legionella run temperatuur te komen. Een deel van die energie is al eerder in het vat gestopt.RGHW schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:29:
4. lagere temperatuur = meer energie nodig met de legionella run.
4 personen met 300 liter, heb ik toch aardig twijfels over of dat voldoende is, de luxe voor een regen douche of lang douchende puber, is er in ieder geval niet.RGHW schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:29:
Dank allemaal. Ik zal overwegen om een apart topic te starten, maar ik denk dat ik al genoeg input verzameld heb ondertussen. Ik ken de situatie bij de vriend goed, want ik heb meegedacht over de installatie daar. Is inderdaad een L/W warmtepomp + boilervat. Niet helemaal passend hier, maar mijn gok was dat hier meer mensen zouden zitten met verstand van boilers, en dat is gelukkig zo. Mijn conclusies zijn:
1. Vat is zeker te groot voor de behoefte (4 persoons huishouden, 5 persoons zou ook kunnen, maar grotere behoefte is er niet)
2. Groter vat = meer warmteverlies, ergens rond de 1 kWh/dag, maar die wordt opgewarmd met een externe warmtepomp, dus het kost geen 1 kWh aan stroom
3. Groter vat = je kunt volstaan met een lagere temperatuur in het vat, dat scheelt weer energie.
4. lagere temperatuur = meer energie nodig met de legionella run.
5. Is de warmtepomp die geïnstalleerd is voldoende krachtig om deze grote boiler op te warmen? Hij 9,5 kw, dus ik vermoed van wel.
6. Als je met een lagere temperatuur werkt, zijn de leidingen dan ruim genoeg om voldoende water naar de douche te krijgen (want minder koud bijmengen).
Alles bij elkaar, een groter vat verhoogt het totale energieverbruik, maar het is niet schokkend.
Maar het grotere vat heeft eigenlijk geen voordelen voor dit huishouden.
We gaan eens onderhandelen met de installateur. Ik koppel hier nog terug wat eruit komt en als ik nog meer vragen heb, zal ik een separaat topic starten.
Dank allemaal
1 PVoutput . Dongen NB
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Tja wat voor de één een Lust is, is voor de ander een last.haaibaa2 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:16:
500 liter lijkt me absoluut luxe en als je die upgrade gratis krijgt zou ik juist blij zijn.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Als je nog iets aan moet schaffen maak je andere keuzes. Nu heeft hij gratis 500 liter gekregen. Moet ie blij om zijn.Supertip schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:41:
[...]
Tja wat voor de één een Lust is, is voor de ander een last.
Vind ik persoonlijk dat een 300 liter vat op 55 graden voldoende moet zijn voor 4 personen.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee nooit gehoord, puur omdat het hier 28 jaar geleden was dat we de -10 haalde.reneeke1970 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:06:
[...]
Heb je al eens een wp gehoord bij -10 die 55 graden probeert te maken?
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Goeie vraag voor een mooie rekenoefening...arjen888 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:17:
Mag ik inhaken? Wij hebben een offerte gekregen voor 200 liter en hebben een regendouche (wat meneer niet eens gevraagd heeft) Is niet voldoende dus voor 2 volwassenen (ik douche doordeweeks op het werk) en 2 opgroeiende kinderen. Wat is handiger dan, 300 liter, 500 liter?
makes it run like clockwork
Hier ga je 100 antwoorden op krijgen haha, lees maar even twee paginas terug. Ik zou 300 liter nemen met als backup een door stroom verwarmer er achter voor als het water toch koud word.arjen888 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:17:
Mag ik inhaken? Wij hebben een offerte gekregen voor 200 liter en hebben een regendouche (wat meneer niet eens gevraagd heeft) Is niet voldoende dus voor 2 volwassenen (ik douche doordeweeks op het werk) en 2 opgroeiende kinderen. Wat is handiger dan, 300 liter, 500 liter?
1 PVoutput . Dongen NB
De cv ketel gaat weg, als we maar met zn 4en 5 a 10 minuten kunnen douchenreneeke1970 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:22:
[...]
Hier ga je 100 antwoorden op krijgen haha, lees maar even twee paginas terug. Ik zou 300 liter nemen met als backup een door stroom verwarmer er achter voor als het water toch koud word.
[ Voor 7% gewijzigd door arjen888 op 30-01-2025 19:28 ]
Snap ik, maar zo vreemd is het niet, vorige week nog -7 dus.....Supertip schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:16:
[...]
Nee nooit gehoord, puur omdat het hier 28 jaar geleden was dat we de -10 haalde.
1 PVoutput . Dongen NB
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Eens, we zijn als gezin zeer energie bewust en douchen niet als een stel pubers haha, regendouche hebben we al, gaat ook niet meer wegDoggieman schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:40:
@arjen888
Gaat verder nergens om en niet lullig bedoeld, maar het is maar net in hoeverre je je gedrag kunt en wilt aanpassen. Als je perse een regendouche wilt, onbeperkt wilt kunnen douchen (achter elkaar) en 2 pubers hebt die denken dat de bomen tot in de hemel groeien dan zou ik helemaal niet eens een (WP)B overwegen en lekker die ketel aanhouden.
Voor m'n beeldvorming: hoe ga je huis warm houden zonder gasketel. Neem je een WP? en dan een losse WPB voor sanitair warm water?
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om toch op z'n minst rekening te houden dat het debiet van welke boiler dan ook eennkeer eindig is.
Met die info zou ik inschatten dat je aan 270 liter WPB genoeg zou moeten hebben (mits je normaal doet met die regendouche en de boiler tijd heeft om tussentijds weer wat op te warmen)arjen888 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Eens, we zijn als gezin zeer energie bewust en douchen niet als een stel pubers haha, regendouche hebben we al, gaat ook niet meer weg. Dus 5 a 10 minuten douchen, waarbij ik doordeweeks op het werk douche. Heb airco's en een houtkachel. Warm water is het enige gasverbruik nog
.
Wtw op je douchewater is ook een idee, een warmtepomp boiler met backup element 2-2,5 kwarjen888 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:25:
[...]
De cv ketel gaat weg, als we maar met zn 4en 5 a 10 minuten kunnen douchen
Idd 300 liter met een beetje oppassen moet toereikend zijn, en een vette besparing als het gas de deur uit kan.(Met zonnepanelen)arjen888 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:03:
Bedankt voor de reacties, had eenofferte voor een 200 liter, maar heb om een 300 liter gevraagd nu
Als je maximaal maar 300 liter op 40 graden nodig hebt, dan heeft het geen zin om 500 liter te nemen. Want die moet ook naar 40 graden om comfortabel te kunnen douchen. Dat 500 liter vat is groter, zwaarder, heeft meer stilstandverlies en duurt veel langer om op te warmen. Als ik lees dat 260 liter al 9 uur duurt, hoe lang duurt 500 liter dan wel niet?reneeke1970 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:06:
[...]
Als je nog iets aan moet schaffen maak je andere keuzes. Nu heeft hij gratis 500 liter gekregen. Moet ie blij om zijn.
Heb je al eens een wp gehoord bij -10 die 55 graden probeert te maken?
Kan je vertellen dat ie 40 een stuk fijner vind.
Vanwege betere efficiency levert het zelfs een stroom besparing op, weegt zwaarder dan een beetje extra stilstand verlies.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Daarom de naam "boost" en @Awesomo4k met 1800 W ook geen kunstje.-Junkiexp- schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:30:
Hier ook een 200 liter op 50 graden met 2 jongere kinderen.
Gaat prima eigenlijk wel.
Even een stukje bewustwording waar imo niks mis mee is.
Met de nieuwe badkamer met 2x regendouche van 30cm kan het hard gaan, heb al eens 7 graden in het display van de wpb gehad.
Boost functie werkt prima trouwens, die warmt het vat echt wel heel snel op.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Tja zie handleiding, een Atlantic zet een 1800W element aan naast de warmtepomp dus het kost wat stroom.Awesomo4k schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:17:
Weet jij hoeveel W die boost functie trekt?
Ik heb de 270 liter gisteren 3 man gedoucht en ik moest nog douchen stond de boiler op 17 graden , ik denk nou dat word voor mij koud(er) douchen maar niets was minder waar . Had gewoon prima douchewater nog (zonder dat cv bijsprong )-Junkiexp- schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:30:
Hier ook een 200 liter op 50 graden met 2 jongere kinderen.
Gaat prima eigenlijk wel.
Even een stukje bewustwording waar imo niks mis mee is.
Met de nieuwe badkamer met 2x regendouche van 30cm kan het hard gaan, heb al eens 7 graden in het display van de wpb gehad.
Boost functie werkt prima trouwens, die warmt het vat echt wel heel snel op.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ik heb zelf goeie ervaring met Watt Slimmer uit Harderwijk, en ik weet dat Patrick Schimmel (installatietechniek) ook installeert in Flevoland. Die kun je beide vragen.Philos31 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:53:
Iemand die een goed installatiebedrijf weet die ook in Almere de installatie doet? Ik wil vanwege de subsidie het liefst laten doen. (Explorer v4)
De bedrijven die ik nu heb aangeschreven hebben waarschijnlijk druk genoeg want of ik wordt afgewezen of ze reageren helemaal niet eens....
Top ik ga morgen eens bellen.haaibaa2 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:27:
[...]
Ik heb zelf goeie ervaring met Watt Slimmer uit Harderwijk, en ik weet dat Patrick Schimmel (installatietechniek) ook installeert in Flevoland. Die kun je beide vragen.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
BobdeR schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:18:
Afgelopen (koude) dagen gaat onze wpb zoveel ontdooicycli draaien dat hij in storing gaat.
wpb staat opgesteld in de bijkeuken, omgevingslucht (aanzuig) is zeker boven de 10 graden. Bij de laatste foutmelding afgelezen dat de aanzuig temperatuur 16 graden was. Afvoer gaat naar buiten.
Visueel geconstateerd dat het blok ook helemaal niet ingevroren is, toch regelmatig ontdooicycli.
Iemand hier al eens mee gemaakt dat een wpb telkens gaat ontdooien (terwijl dit niet noodzakelijk is)?
Betreft remeha azorra ace 250 (r290).
Foutcode H06.44: curatieve blokkering na te veel vastgestelde curatieve cycli in te korte tijd
Foutcode E06.50: Ontdooien blokkeren
Ik heb exact dezelfde foutcode problematiek Rob. Is er voor jou al een oplossing gekomen?
Ik kan alleen maar handmatig resetten.
vrgr
Eddy
ps: draait op eco modus (zonder bijverwarming van spiraal) en vraag 50 graden water met een hysterese van 5graden
![]() | ![]() |
[ Voor 0% gewijzigd door --Erik-- op 03-02-2025 12:02 . Reden: Typo ]
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik heb hiervoor AquaMQTT gebruikt, gekoppeld aan HA. Best simpel achteraf en het bordje kan je via een Tweaker via dit topic voor 2 tientjes aanschaffen. Via het Adlar topic ben je volgens mij wel bekend met HA.pentaw1nz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:19:
Heb nu al een tijdje de Atlantic Explorer staan, met PV contact aangesloten en in de Energy app een koppeling gemaakt:
- Als er 1200W of meer wordt teruggeleverd, dan treed PV contact in werking en gaat de WPB het water verwarmen.
Dit heeft hij vanmorgen gedaan tot zo'n 62 graden.
Zojuist wordt hij alweer getriggerd, het water is echter nog 60 graden. Beetje overbodig. Iemand een tip om dit wat te finetunen?
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Update maar geen oplossing. Hulp gezocht.stevenP schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:12:
[...]
@Hangover_ohoo
dit inderdaad. Isoleren van je probleem.
1) check of het aardlekschakelaar of -automaat is
2) alles wat er verder op geschakeld staat (als hij eraf ligt, zijn er nog meer lampen of apparaten die uit vallen?) handmatig de stekker eruit halen
Nu weet je zeker dat álleen de WPB iets doet voor je aardlek. Gebeurt het dan nog, dan móet het in de WP zitten en kan je zoals hierboven inderdaad het element even buiten werken stellen. Zo isoleer je langzaam je probleem naar een bron ipv zoeken naar een spelt
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
Wat is er mis mee om van 60°C naar 62°C te gaan? Ik ben benieuwd hoe het komt dat je de behoefte hebt het niet meer in te schakelen.pentaw1nz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:19:
Heb nu al een tijdje de Atlantic Explorer staan, met PV contact aangesloten en in de Energy app een koppeling gemaakt:
- Als er 1200W of meer wordt teruggeleverd, dan treed PV contact in werking en gaat de WPB het water verwarmen.
Dit heeft hij vanmorgen gedaan tot zo'n 62 graden.
Zojuist wordt hij alweer getriggerd, het water is echter nog 60 graden. Beetje overbodig. Iemand een tip om dit wat te finetunen?
Ervaringsdeskundige hierCurlyMo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:21:
@midas00 Bij de Atlantic betekent het afbreken van die afvoer einde boiler...
Volgens mij heeft @klump4u wel eens een component vervangen gekregen via Atlantique Frankrijk. Als je met hun zou kunnen schakelen voor een nieuw element en een beetje handig bent kan je het wellicht zelf repareren?Hangover_ohoo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:49:
[...]
Update maar geen oplossing. Hulp gezocht.
Situatie is onveranderd, als ik element van de atlantic explorer v4 aanzet (handmatig) dan klapt de aardlekautomaat. Ik heb inmiddels de atlantic op een aparte groep geinstalleerd (deelde wat lampjes), probleem blijft bestaan. Ik heb ook de aardlekautomaat van B naar C karakteristiek laten vervangen die schijnt minder kritisch te zijn bij opstartpieken, resultaat blijft hetzelfde.
Zelfs als ik (als test) de aarde op het de WPB losleg (dus niet aangesloten), zodra ik het element aanzet klapt die aardlekautomaat.
Support / garantie van de leverancier (niet nader te noemen maar blijkt categorie dozenschuiver) hoef ik niet te verwachten. Missschien deels eigen schuld want 'zelf' geinstalleerd (niet erkend, wel door loodgieter/electricien).
Ik heb een 'erkend' installateur in mijn woonomgeving benaderd voor hulp, echter die zijn niet happig (want we hebben hem niet zelf geïnstalleerd) om te helpen. Kortom probleem blijft bestaan. Kwamen er telefonisch bijna op uit dat potentiele kosten (uren arbeid + onderdelen zoals element vervangen) zomaar richting bedragen gaan dat ik beter een nieuwe boiler kan aanschaffen....:-(
Zeker met deze koude temperaturen is opwarmen warm water een uitdaging om dit enkel op de warmtepomp te doen. Hij staat echt vele uren te draaien (met veel defrosts) om langzaamaan temp in het water te krijgen. Juist voor dit soort dagen (rond vriespunt, snachts daaronder) is de boostfunctie cruciaal.
Dus wat nu? Ik vermoed sterk dat het probleem IN het apparaat zelf zit. Het element, een weerstand of ???
Weten jullie in omgeving midden brabant een partij die wel kan helpen (dus zonder garantie). Een goede diagnose en prijsindicatie van een fix helpt me al op weg om keuzes te maken. Dank voor de inzichten vast !
Omdat dit betekent dat hij op zonnige dagen meermaals aan zal gaan via PV contact, om minimaal op te warmen.Cbr schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:49:
[...]
Wat is er mis mee om van 60°C naar 62°C te gaan? Ik ben benieuwd hoe het komt dat je de behoefte hebt het niet meer in te schakelen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
[ Voor 99% gewijzigd door Cbr op 03-02-2025 16:09 ]
In Energy app kun je alleen aangeven:argon007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:05:
Als het PV contact stroom krijgt, start de Atlantic dan sowieso op? Stel dat de WPB een uur geleden schakelde en 62graden haalde, na een half uur schakel je het PV contact terug op, wat doet de Atlantic dan?
Ik zou vermoeden dat die intern ziet dat de temperatuur reeds 62 graden heeft en dus eigenlijk niets doet?
Een snelle rekensom, uitgaande van een 1800W element, resulteert in een weerstand ongeveer 30 ohm van het element. Ik denk dat als je de weerstand van het element meet, en het is veel lager dan 30 ohm, dan kan je er zeker van zijn dat je element kapot is.
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Zet die tijd eens op 300 (=5uur) en kijk wat er gebeurt. Je kan immers met je kwh's checken wanneer en hoelang hij gelopen heeft.pentaw1nz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:13:
[...]
In Energy app kun je alleen aangeven:
Als teruglevering = .... W of hoger
Dan inschakelen PV contact en ... minuten aanblijven. Deze tijd heb ik op minimaal 120 minuten gezet.
Dat aanblijven is (volgens mij) de cyclus die de WP afmaakt tot 62 graden. Als hij eerder klaar is dan stopt hij. Ik weet niet of hij dan ook echt 120 minuten wacht voordat hij weer aanslaat, dan zou ik die parameter namelijk eenvoudig kunnen verhogen.
Als hij op dat moment op 55 staat zal die dus langer draaien dan wanneer hij nog 60 graden is.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
First off, hmmHangover_ohoo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:49:
[...]
Update maar geen oplossing. Hulp gezocht.
Situatie is onveranderd, als ik element van de atlantic explorer v4 aanzet (handmatig) dan klapt de aardlekautomaat. Ik heb inmiddels de atlantic op een aparte groep geinstalleerd (deelde wat lampjes), probleem blijft bestaan. Ik heb ook de aardlekautomaat van B naar C karakteristiek laten vervangen die schijnt minder kritisch te zijn bij opstartpieken, resultaat blijft hetzelfde.
Zelfs als ik (als test) de aarde op het de WPB losleg (dus niet aangesloten), zodra ik het element aanzet klapt die aardlekautomaat.
Support / garantie van de leverancier (niet nader te noemen maar blijkt categorie dozenschuiver) hoef ik niet te verwachten. Missschien deels eigen schuld want 'zelf' geinstalleerd (niet erkend, wel door loodgieter/electricien).
Ik heb een 'erkend' installateur in mijn woonomgeving benaderd voor hulp, echter die zijn niet happig (want we hebben hem niet zelf geïnstalleerd) om te helpen. Kortom probleem blijft bestaan. Kwamen er telefonisch bijna op uit dat potentiele kosten (uren arbeid + onderdelen zoals element vervangen) zomaar richting bedragen gaan dat ik beter een nieuwe boiler kan aanschaffen....:-(
Zeker met deze koude temperaturen is opwarmen warm water een uitdaging om dit enkel op de warmtepomp te doen. Hij staat echt vele uren te draaien (met veel defrosts) om langzaamaan temp in het water te krijgen. Juist voor dit soort dagen (rond vriespunt, snachts daaronder) is de boostfunctie cruciaal.
Dus wat nu? Ik vermoed sterk dat het probleem IN het apparaat zelf zit. Het element, een weerstand of ???
Weten jullie in omgeving midden brabant een partij die wel kan helpen (dus zonder garantie). Een goede diagnose en prijsindicatie van een fix helpt me al op weg om keuzes te maken. Dank voor de inzichten vast !
Mijn titanium anode werkte niet bij de eerste installatie, via de verkoper (E-sanico uit Belgie die niet meer bestaat een nieuwe gekregen uit Frankrijk).Wolly schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:58:
[...]
Volgens mij heeft @klump4u wel eens een component vervangen gekregen via Atlantique Frankrijk. Als je met hun zou kunnen schakelen voor een nieuw element en een beetje handig bent kan je het wellicht zelf repareren?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
The easiest way to solve a problem is just to solve it.
Wat let je om nu al van het gas af te gaan?trinite_t schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:33:
Wegens de terugleverboetes e.d. ben ik aan het kijken naar manieren om mijn PV overschot nuttig te gebruiken i.p.v. het direct het net op te blazen. Nu ben ik aan het rekenen wat er slimmer is:
1. Standaard boiler die ik proportioneel aanstuur op het overschot van mijn PV. Deze kan ik dan direct regelen door aan de hand van het vermogen dat ik terugleveren aan het net. Bij gebrek aan zon zal ik dan de (gas) ketel blijven gebruiken om te verwarmen. Aanschafkosten laag, puur sturend op hoog eigen verbruik, maar inefficient (COP van 1).
2. Warmtepomp boiler die ik inschakel bij overschot. Wat ik alleen tot nu toe zie is dat ik deze niet proportioneel kan schakelen (via een API, modbus, etc.). Hierdoor zal ik, naar verwachting, meer van het net halen voor de boiler, en meer terugleveren aan het net, omdat ik minder kan regelen naar eigen verbruik. Ook is zijn aanschaf kosten factoren hoger
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de (in mijn ogen) veel simpelere setup van 1. Hiermee kan ik mijn gasverbruik reduceren/naar 0 brengen in de zomer en terugleveren minimaliseren. Wel is het minder toekomstbestendig (ooit zullen we vast van het gas af moeten).
Zijn er nog dingen die ik hier over het hoofd zie of toch mee zou moeten nemen?
Een ketel die naar verwachting nog zonder groot onderhoud een tijd mee kan, een hoge aanschafwaarde voor een warmtepomp en fornuis (keuken is ook nog niet aan vervanging toe). En het in verhouding lage verbruik van gas (voornamelijk tapwater en minimale bijverwarming, houtkachel voor hoofdverwarming als het koud is).Kerngezond schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:58:
[...]
Wat let je om nu al van het gas af te gaan?
Ik zal hier eens in gaan duiken. Meer tips natuurlijk welkom.Martin7182 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:29:
@trinite_t heb je al eens gedacht aan een modelcontract?;
Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025
Daarnaast kun je 1. en 2. ook combineren met een Hewalex WPB;
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur
The easiest way to solve a problem is just to solve it.
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik denk toch dat je de boost af en toe nodig gaat hebben. Iets met legionella...furian88 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:09:
wellicht stomme vraag.
ik heb een aparte groep aangelegd voor de warmtepompboiler (aquapura 270i).
dit zijn de gegevens volgens de handleiding:
Geabsorb. vermogen BC
(gem./max.) W 400/700
Geabs. vermogen elektrische
ondersteuning W 1500
zou het een ramp zijn als ik op deze groep een kacheltje er bij plaats van max 1500 watt, waarschijnlijk zal dit bijna nooit gehaald worden maar toch... ik ga er eigenlijk ook niet van uit dat we de 1500 watt ondersteuning nodig zullen hebben.. we hebben straks voor mijn vrouw en mij alleen deze warmtepompboiler, de kids hebben hun eigen badkamer... dus een boost hebben we denk ik nooit in gebruik.
Ligt er maar net aan. Die van mij heeft in 2jr tijd pas een enkele keer aangestaan en dat was na handmatig instellen ivm logees (en dus plots meer douchewater-vraag). Met bui-bui opstelling zal hij vaker aanslaan, maar mer bi/bui of op vvw-retourwater zie ik niet waarom die regelmatig aan hoeft.Martin7182 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:25:
[...]
Ik denk toch dat je de boost af en toe nodig gaat hebben. Iets met legionella...
Het wordt aangeraden om apparaten vanaf 2000 W op een eigen groep aan te sluiten, maar ik heb hier een (1000 W) WPB met los vat inclusief 1500 W element. Dus technisch gezien twee apparaten. Als ik daar eens het 1200 W strijkijzer bij aanzet dan kom ik ook op 3700 W
Je kan dit toch gewoon in het menu uitvinken?MuadDib007 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:48:Of zou ik er verstandig aan doen zelf de aansturing voor deze legionella run voor mijn rekening te nemen?
Het liefst wil ik de Explorer zo autonoom mogelijk laten werken.
In geval van verkoop hoeft een nieuwe koper dan niet met mijn Home Assistant installatie aan de slag.
Dat is wat ik ook altijd heb aangenomen. Ik heb bij de laatste legionella run mijn warmtebeeldcamera eens erbij gepakt en de isolatie uit de aansluiting voor de tempsensor helemaal onderin geplukt.Jim423 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:16:
[...]
Ik vind die legionellarun sowieso matig omdat het onderin het vat vaak niet eens boven de 40 graden komt.
Dat is nu juist waar alle sedimenten liggen. (Ik heb hiervoor een circulatiepomp geïnstalleerd).
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Dat hebben enkelen geprobeerd, de wpb schiet dan geregeld in storing vanwege de hoeveelheid vocht in de lucht.furian88 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:24:
heeft iemand van jullie ook de aanzuiging van de wpb in de badkamer geplaatst?
De wpb staat achter de muur van de badkamer, en de loodgieter gaf aan dat het misschien een slim idee was om vanuit de badkamer aan te laten zuigen in plaats van buiten af. En dan alleen de afvoer via het dak naar buiten te laten gaan.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq