Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Dat hebben enkelen geprobeerd, de wpb schiet dan geregeld in storing vanwege de hoeveelheid vocht in de lucht.
Da's iets te kort door de bocht, dan meng je blijkbaar geen andere lucht bij en het zou een nauwe doorgang kunnen zijn waardoor de wpb te weinig lucht aanzuigt en het daarom fout gaat.
Hoe werd die badkamer zonder wpb afgezogen en kon er nog lucht van elders in de badkamer komen?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
Speedy-Andre schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:54:
[...]

Da's iets te kort door de bocht, dan meng je blijkbaar geen andere lucht bij en het zou een nauwe doorgang kunnen zijn waardoor de wpb te weinig lucht aanzuigt en het daarom fout gaat.
Hoe werd die badkamer zonder wpb afgezogen en kon er nog lucht van elders in de badkamer komen?
eventueel kan ik ook een combi maken, dat hij zowel lucht van de badkamer kan afzuigen en vanaf het platte dak...

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
furian88 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:59:
[...]

eventueel kan ik ook een combi maken, dat hij zowel lucht van de badkamer kan afzuigen en vanaf het platte dak...
Dat lijkt me beter, let er op dat er een vergelijkbare toevoer is als de 16cm aansluiting (de 2 toevoeren samen) en vermijd scherpe bochten of knikken die weerstand geven.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Wolly schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Dat is wat ik ook altijd heb aangenomen. Ik heb bij de laatste legionella run mijn warmtebeeldcamera eens erbij gepakt en de isolatie uit de aansluiting voor de tempsensor helemaal onderin geplukt.

Dan zie je dus de stalen buitenkant van het vat.

Tot mijn verbazing was die buitenkant van het vat volgens de meter 62c! Die zit op 50cm hoogte, dus ik betwijfel of het onderin 'niet eens boven de 40c komt'.
Jij bedoeld de onderste dop? Dat is nog veel te hoog, daar meet ik ongeveer 55 graden, ik heb echt over de bodem van het vat (waar al het kalk verzameld). Heb wel een V3, misschien dat het bij de V4 beter geregeld is. Als de circulatiepomp aanslaat zie ik wel even de temperatuur teruglopen van 62 naar 55 graden, er zit dus wel een coldpocket op de bodem bij mij, vandaar de pomp.
Wolly schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Dat hebben enkele geprobeerd, de wpb schiet dan geregeld in storing vanwege de hoeveelheid vocht in de lucht.
Was dit niet 50/50 buiten/douche lucht? Volgens Atlantic mag het niet, Aquapura zal er ook wel een probleem van maken dan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
dit is wat ik vind trouwens in de handleiding van de aquapura..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcNXUd_P2fbqTfAM0hbUctt7w2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQql43Wj3lad7xvSH6TdPJwH.png?f=fotoalbum_large

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:28
klump4u schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Mijn titanium anode werkte niet bij de eerste installatie, via de verkoper (E-sanico uit Belgie die niet meer bestaat een nieuwe gekregen uit Frankrijk).
Het vervangen, is dat lastig/zelf te doen ? Want anders bestel ik gewoon een nieuw element if possible.
Van leverancier en 'erkend installateurs' hoef ik iig niks te verwachten is me al duidelijk helaas. Zelfs niet puur een fix (geen beroep op garantie). 'Wij hebben hem niet geinstalleerd dus...." en "nee, druk" etc..

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:49
stevenP schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Ligt er maar net aan. Die van mij heeft in 2jr tijd pas een enkele keer aangestaan en dat was na handmatig instellen ivm logees (en dus plots meer douchewater-vraag). Met bui-bui opstelling zal hij vaker aanslaan, maar mer bi/bui of op vvw-retourwater zie ik niet waarom die regelmatig aan hoeft.
Doe jij niet aan legionellapreventie dan? Of laat je de WPB tot minimaal 60 °C lopen? Dat laatste zou ik met R410/R32 niet doen, met R290 misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hangover_ohoo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Het vervangen, is dat lastig/zelf te doen ? Want anders bestel ik gewoon een nieuw element if possible.
Van leverancier en 'erkend installateurs' hoef ik iig niks te verwachten is me al duidelijk helaas. Zelfs niet puur een fix (geen beroep op garantie). 'Wij hebben hem niet geinstalleerd dus...." en "nee, druk" etc..
Elektrisch element kun je zo vervangen zonder water eruit te hoeven laten, is een droog element. Weet alleen niet waar dit los tekrijgen is en of dat natuurlijk de boosdoener is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mq89ZjYyVZjtyYbxqPiNRwjtQI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElWLIxuwX7kbxIMR8dQEHxkv.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
Martin7182 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Doe jij niet aan legionellapreventie dan? Of laat je de WPB tot minimaal 60 °C lopen? Dat laatste zou ik met R410/R32 niet doen, met R290 misschien wel.
Legionellarun staat op interval van 1w, ik zie in energieverbruik dat hij daar zelf niet automatisch zijn element voor in zet. R134a wpb.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij mijn Atlantic IV 200 l gaat de booster heater aan het einde van de legionellarun eventueel bijspringen.
Bij mij verbruikt die dan in de laatste 20 minuten ca. 0,5 kWh om vanaf ca. 60°C even nog wat bij te te verwarmen.
Maar meestal redt de wpb het zonder booster element.
Waar het precies van afhangt is mij niet bekend.

Het hete water direct na een legionella run heeft ca. 67 °C
Instromend (koud) water is nu maar 7,1 °C - in de zomer soms ca. 18 °C.

Onderstaand meetdata van de warmtemeter tijdens het douchen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Wed  5 Feb 14:10:01 CET 2025
 8                 6624 Flow temperature (1e-2 deg C)
 9                  706 Return temperature (1e-2 deg C)
10                 5918 Temperature Difference (1e-2  deg C)
11                   91 Power (100 W)
13                  134 Volume flow (m m^3/h)
Wed  5 Feb 14:10:05 CET 2025

[ Voor 44% gewijzigd door dunklefaser op 06-02-2025 17:14 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:49
Martin7182 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Waarom zou je dat niet doen?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:23
klump4u schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Elektrisch element kun je zo vervangen zonder water eruit te hoeven laten, is een droog element. Weet alleen niet waar dit los tekrijgen is en of dat natuurlijk de boosdoener is.

[Afbeelding]
Hier kun je in de catalogus op zoek naar partnummers:
https://espace-sav.atlant...06-4a06-8608-9a77a443e8d1

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ron321 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Waarom zou je dat niet doen?
Overmatige slijtage vs. stroomprijs. Ik heb stroom over en met een TLV van €0.02 / kWh kost het gebruik van het element dus praktisch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
Hangover_ohoo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Misschien kun je eerst de kap eens lichten ter inspectie en evt voorzover mogelijk demonteren.
Er kan een kabeltje klem zitten onder de kap, corrosie bij contacten of condens en/of een zwetende pakking die de omgeving vochtig maakt, dat soort zaken dat is met goed kijken op te sporen. Er hoeft niet per sé iets defect te zijn, de onderdelen zijn niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
Martin7182 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Overmatige slijtage vs. stroomprijs. Ik heb stroom over en met een TLV van €0.02 / kWh kost het gebruik van het element dus praktisch niks.
ik snap wel wat je zegt hoor, ik vind 'm ook lang aanstaan (het is maar een 250w compressortje). Wij hebben een 150L op 55C, als ik meer ruimte op zolder had was ik liever voor 200-270L op 45C gegaan. Maargoed, je hebt het niet altijd voor het kiezen ;)

Ik heb al vaker nagedacht om ook bij het laatste staartje van verwarmen even het element aan te zetten, maar de beperkte settings en meetgegevens die uit dat ding komen maken het nagenoeg onmogelijk..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 12:34
RGHW schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:29:
Dank allemaal.

We gaan eens onderhandelen met de installateur. Ik koppel hier nog terug wat eruit komt en als ik nog meer vragen heb, zal ik een separaat topic starten.
Ik zou nog terugkoppelen. Het 500 liter vat is gebleven, de installateur heeft 300 euro aangeboden ter compensatie en de installatie draait.

Nogmaals dank.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Heeft iemand toevallig weet van een plek waar je een beetje overzichtelijk hebt hoe het warmtepompboilerlandschap eruit ziet?

Als ik iets nieuws wil kopen dan struin in reviews af op verkoopsites, maar die zijn er nauwelijks. Meestal wordt 90% van de markt bediend door x aantal merken en heb je die vrij snel door, maar ook dat vind ik lastig.

Ariston is heel prominent aanwezig als je Google gebruikt, maar ik heb het topic hier op het forum doorgespit en ik ben een beetje afgeknapt. Alleen wat er dan verder is? Wat is bijvoorbeeld de Ferrari onder de wpb? Wat is er buiten de cop en decibel belangrijk (komt boven slaapkamer)?

Edit / Ik heb bijvoorbeeld de Haier hp110m8-9-110l op t oog, maar probeer maar eens wat te vinden… geen reviews, geen enkel idee of Haier een A of B merk is… echt lastig / Edit

[ Voor 25% gewijzigd door Jupijn op 07-02-2025 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Ja... veel keuze tegenwoordig. Maar als je "bewezen" degelijkheid wilt dan zou ik zeggen ga voor een Atlantic Explorer V4 WPB. Zoek maar in de diverse fora..... weinig klachten. Veel kennis aangaande het apparaat hier op het forum. En nog wel een beetje te tweaken ook als dat je ding is.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
Doggieman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:21:
Ja... veel keuze tegenwoordig. Maar als je "bewezen" degelijkheid wilt dan zou ik zeggen ga voor een Atlantic Explorer V4 WPB. Zoek maar in de diverse fora..... weinig klachten. Veel kennis aangaande het apparaat hier op het forum. En nog wel een beetje te tweaken ook als dat je ding is.
Thnx dit helpt al. Wellicht hele gare vraag; moet je nou ook een groter volume nemen omdat het langer duurt om weer op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:29

Jerra

Beunhaas in wording

Ja zeker, indien je zelf opgestelde gebruikersprofiel dat vereist ;)

Zonder ongein, als je een 100 liter boiler hebt die er 3 uur over doet om altijd weer klaar te zijn voor 1 badsessie of een lange regendouche sessie, dan is die in essentie geschikt voor 1 gebruiker, of meerdere gebruikers als die nooit achter elkaar gebruik willen maken van de natte ruimtes.

Echter in de meeste huishoudens zijn er wel, binnen de opwarmtijd, meerdere gebruikers en daar bereken je dan ook je nodige volume op en watertemperatuur die je aanhooud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
De v4 200 Liter van Atlantic gaat m worden. Ik woon ook nog eens in Frankrijk dus perfect (Frans merk blijkbaar). Gezin van 3, mogelijk ooit 4.

Installatie in ruimte gangkast naast slaapkamer dus zal nog wel wat geluidsisolatie moeten toepassen. Eveneens aan en afvoer van lucht.

Genoeg werk weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Jupijn

Mooi! Gefeliciteerd 😁 doe jezelf dan meteen een plezier en beknibbel niet op het aan en afvoer buizen werk voor de lucht. Netjes 160mm nemen en geisoleerd. Want neem aan dat je gezien het geluid die deur dicht gaat houden dus ook geen "binnen" lucht gaat gebruiken (dus lucht van buiten haalt en ook weer afvoerd)
In de zomer kan je dan de afvoer nog wel buiten je kast blazen. Soort van airco. Al moet je je daar niet veel van voorstellen omdat in die periode de WPB ook zo weer op temperatuur is meestal.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Jupijn schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Thnx dit helpt al. Wellicht hele gare vraag; moet je nou ook een groter volume nemen omdat het langer duurt om weer op te warmen?
Ligt helemaal aan je zelf zoals eerder ook al aangegeven door anderen hier. Maar je zult er rekening mee moeten houden dat een WPB geen oneindige gasketel is. Maar door de bank genomen kan je met de 200 ltr uitvoering (afhankelijk van hoe warm je hem zet) best 3 a 4 keer "normaal" douchen. Da's dan wel met een beetje water besparende douchkop en geen regendouche natuurlijk.

Als je een beetje kunt plannen/verdelen dat er wat tijd tussen de douchebeurten zit scheelt dat ook al weer aanzienlijk. Dan kan hij weer wat tussendoor opwarmen.

Wij hebben nooit problemen gehad. Het is even wennen en zoeken naar de instellingen en regime die voor jullie passen. Maar als je gewend was om rustig een half uur onder de douche te staan direct na elkaar met 4 personen dan is een WPB niks voor jullie ben ik bang. Dan zal de ervaring letterlijk een lauwe douche zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
Ja we hebben nu een 80 liter Daalderop, maar die warmt sneller op natuurlijk ook.

Nee ik ga zeker niet beknibbelen ;). Ik dacht alleen wel gwn een 160 mm rooster in mn deur te doen, of is dat niet handig? Eventueel naar het dak is geen probleem overigens, maar ik heb nog een ‘lege’ 160 mm doorvoer dakpan erin zitten (per toeval), anders moet ik er nog eentje bijleggen.

Oh heeft het trouwens nog zin die C variant te kopen met het oog op toekomstige aansluiting op de zon? Of moet je dat dan direct ook aanleggen? (Ik zit dus niet ver van het dak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:31
Een zonneboiler zou ik, ondanks mooi principe, niet meer maken/kopen. Het is te complex/duur voor wat het oplevert. Een coil variant zou ik enkel aanraden als je het gaat combineren met een (ruimte verwarming) warmtepomp of nog een goede gasketel hebt die als snelle backup heater kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik overweeg een warmtepompboiler voor mijn ouders in de huidige CV-ruimte. Die staat helaas direct naast de slaapkamer, dus er zou ook een geluidsdichte deur moeten komen als het storend is.

Dat terzijde, zoek ik ook een manier om de PV-opwek slimmer te benutten zonder a. dure systemen zoals van SolarEdge en dergelijke en b. ook zonder centrale domotica. Mijn ouders zijn niet zo handig en het moet 'gewoon werken'. Ze hebben wel een heel assortiment van HomeWizard, zoals de P1 meter en heel wat kWh meters en sockets.

Stel we laten een Atlantic Explorer plaatsen. Die heeft een "SG/PV contact" op 230V. Kan ik dan dit PV contact schakelen met een HomeWizard Energy Socket en daar een simpel aansluitsnoer c.q. netsnoer in en de open uiteinde aansluiten op B1 / B2 van het PV-contact?

In de HW app (die gebruikt mijn vader wel en ik kan er ook bij) kan ik dan met zonnetaken wel de socket schakelen en dus ook de boiler op zonne-energie (aanvullend) laten draaien. Mis ik dan nog iets? Simpel en doeltreffend lijkt me.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:29:
Ik overweeg een warmtepompboiler voor mijn ouders in de huidige CV-ruimte. Die staat helaas direct naast de slaapkamer, dus er zou ook een geluidsdichte deur moeten komen als het storend is.

Dat terzijde, zoek ik ook een manier om de PV-opwek slimmer te benutten zonder a. dure systemen zoals van SolarEdge en dergelijke en b. ook zonder centrale domotica. Mijn ouders zijn niet zo handig en het moet 'gewoon werken'. Ze hebben wel een heel assortiment van HomeWizard, zoals de P1 meter en heel wat kWh meters en sockets.

Stel we laten een Atlantic Explorer plaatsen. Die heeft een "SG/PV contact" op 230V. Kan ik dan dit PV contact schakelen met een HomeWizard Energy Socket en daar een simpel aansluitsnoer c.q. netsnoer in en de open uiteinde aansluiten op B1 / B2 van het PV-contact?

In de HW app (die gebruikt mijn vader wel en ik kan er ook bij) kan ik dan met zonnetaken wel de socket schakelen en dus ook de boiler op zonne-energie (aanvullend) laten draaien. Mis ik dan nog iets? Simpel en doeltreffend lijkt me.
Als het simpel moet schedule je de wp boiler gewoon tussen 12.00 en 18.00u.

Dat zijn de tijden waarop de zon evt. schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
Ik heb een probleem met mijn V3. Deze staat vanaf 2019 in de garage met uitblaas naar buiten. Filter op de inlaat en staat ingesteld op buiten/ buiten.
Als er veel warmtevraag is omdat we veel water gebruikt hebben doet de boiler er naar het lijkt steeds langer over om het water warm te krijgen. Soms lukt het niet om het water binnen 12 uur warm te krijgen bij een legionella run waarna hij het de volgende dag weer probeert enzovoort.

Als hij lang draait krijg ik steeds vaker de "inefficiënt ontdooien" melding in het scherm. De boiler gaat pas weer verwarmen als ik even kort de voeding uitschakel.

Wat ik al heb gedaan: kap verwijderd, condensor is redelijk schoon(door filter), filter gewassen, slang naar buiten nagelopen, condenswater afvoer is in orde.

Ruimte temp komt niet onder de 9/10 graden.

Hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:45
Wolly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:52:
[...]

Als het simpel moet schedule je de wp boiler gewoon tussen 12.00 en 18.00u.

Dat zijn de tijden waarop de zon evt. schijnt.
Zo heb ik het ook idd. En dan hebben we s ochtends prima warm water voor 2 lange douchebeurten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:48
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:50:
Vanwege de verschillende benaderingen heb ik geen beluchter in de TS staan, het rechter plaatje lijkt met een circulatieleiding te zijn maar dan zitten er wel 2.
Sinds 2019 maak ik dankbaar gebruik van een Explorer V4. Ivm een verhuizing wil ik in de nieuwe woning er ook een plaatsen (ik zie nog geen beter model).
Ik wil een beluchter plaatsen op de goede plek, dus op de koudwater aanvoer boven de boiler (het linker schema waarnaar deze post verwijst).
Zou het volgens instructie akkoord zijn ivm thermo sifo om eerst de koudwater omlaag te doen, en vervolgems de leiding omhoog en boven de boiler de beluchter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Log je het vermogen?
Kun je eens bijhouden hoe hard de temperatuur stijgt per uur (zonder warm water te tappen)?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@scoobinoobi kijk ook even in het monteurs menu bij systeem status daar kan je de temperaturen zien, minima en maxima. Eventueel resetten is ook mogelijk.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tromp.et schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:31:
[...]

Sinds 2019 maak ik dankbaar gebruik van een Explorer V4. Ivm een verhuizing wil ik in de nieuwe woning er ook een plaatsen (ik zie nog geen beter model).
Ik wil een beluchter plaatsen op de goede plek, dus op de koudwater aanvoer boven de boiler (het linker schema waarnaar deze post verwijst).
Zou het volgens instructie akkoord zijn ivm thermo sifo om eerst de koudwater omlaag te doen, en vervolgems de leiding omhoog en boven de boiler de beluchter?
Waarom de beluchter niet plaatsen aan de warmwaterzijde? Die zit immers al hoger en dat zie ik in dit forum ook wel eens voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het lijkt me dat je zo'n ding niet warm wilt maken.
Waarschijnlijk komt ie dan vast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Jim423 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:56:
Het lijkt me dat je zo'n ding niet warm wilt maken.
Waarschijnlijk komt ie dan vast te zitten.
Ze zitten ook bovenop SWW voorraadvaten dus dat lijkt me geen probleem.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Het geeft wel iets meer warmteverlies. Bij een CV ketel zitten overdrukventiel, circulatiepomp, driewegklep en expansievat ook in de retour i.p.v. in de aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mister_muller schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Waarom de beluchter niet plaatsen aan de warmwaterzijde? Die zit immers al hoger en dat zie ik in dit forum ook wel eens voorbij komen.
Omdat de fabrikant voorschrijft dat het op de koude leiding moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ron321 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Ze zitten ook bovenop SWW voorraadvaten dus dat lijkt me geen probleem.
Dat zijn volgens mij ontluchters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Wolly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:11:
[...]

Dat zijn volgens mij ontluchters.
Nee hoor beluchter om imploderen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Hoe werkt die dan op de warm water leiding?

Je koud water leiding staat dicht, en je hebt alsnog ergens een warm water leiding open staan.

De onderdruk in de boiler loopt iets op, er zit geen beluchter op de koud water leiding, loopt er dan maar een paar liter warm water uit de boiler?
En daarna alleen nog maar lucht?
Of krijg je zo'n afwisselend lucht water lucht water geklots uit de kraan?
Want de boiler moet eerst weer wat lucht krijgen voordat er warm water uit kan, tegen de stroming in laten we maar zeggen.

Ik begrijp oprecht de toevoeging niet van de beluchter op de warme leiding, geloof wel dat de boiler dan niet implodeert maar het lijkt me alleen maar nadelen hebben versus plaatsing op de ingaande leiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
JanHenk schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:29:

Als geluid een issue is, neem de Calyso Split. Iets duurder, maar je hebt maar 1 kleine dakdoorvoer nodig, dus dat scheelt kluswerk/kosten.
Het geluid zit dan volledig buiten. Onze buitenunit (slechts 25kg) hebben ze op veren+strips gezet. Echt 0,0 geluid binnen. Wij slapen er ook direct naast en hij draait regelmatig ook 's nachts.

De nieuwe versie (v3) heeft ook een PV-contact op 230v. Maar moet toegeven, wij hebben zonnepanelen en heb hem gewoon geschakeld dat ie om 12u aan gaat. Werkt prima.
Enige reden waarom ik met het contact zou werken is omdat ie dan naar 62gr verwarmt ipv de max 55 via normaal bedrijf. Gezin met 5 man is 270l soms aan de krappe kant, vooral bij badderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:19
Wolly schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:11:
[...]

Omdat de fabrikant voorschrijft dat het op de koude leiding moet.
De Caleffi beluchter kan volgens Caleffi tot 120 graden. Dat is best warm:
https://www.caleffi.com/n...aties-3040-caleffi-304040
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGcSXFEznDCLB2xeOoVikViZfuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKxLVQuigmEFUptAPr0RxLaz.jpg?f=fotoalbum_large
Op het toepassingsschema staat de beluchter ook in de warmwaterleiding getekend.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mjier schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:10:
[...]

De Caleffi beluchter kan volgens Caleffi tot 120 graden. Dat is best warm:
https://www.caleffi.com/n...aties-3040-caleffi-304040
[Afbeelding]
Op het toepassingsschema staat de beluchter ook in de warmwaterleiding getekend.
Volgens mij is het linkerplaatje van toepassing op de wpb’s die wij hier bespreken.

Daarnaast zie je dat de fabrikant in het rechterplaatje waar jij over spreekt zelfs twee beluchters voorschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Wolly schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Volgens mij is het linkerplaatje van toepassing op de wpb’s die wij hier bespreken.

Daarnaast zie je dat de fabrikant in het rechterplaatje waar jij over spreekt zelfs twee beluchters voorschrijft.
Het ging om de vraag of die tegen warm water kon toch? Dat antwoord is ja volgens de plaatjes.
In het linker plaatje gaat de warm water niet naar beneden. Ik leg de plaatjes uit "als de waterleiding naar beneden loopt, en de boiler vacuüm kan zuigen met je een beluchter toepassen".

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mjier schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Het ging om de vraag of die tegen warm water kon toch? Dat antwoord is ja volgens de plaatjes.
Waarom reageer je dan op mijn post? Ik heb nergens de vraag gesteld of hij wel op de warme leiding kan.
In het linker plaatje gaat de warm water niet naar beneden. Ik leg de plaatjes uit "als de waterleiding naar beneden loopt, en de boiler vacuüm kan zuigen met je een beluchter toepassen".
Volgens mij is de beluchter vooral praktisch als je boiler hoger staat dan het laagste warmwater tappunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
Jerra schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:30:
Hoe werkt die dan op de warm water leiding?

Je koud water leiding staat dicht, en je hebt alsnog ergens een warm water leiding open staan.

De onderdruk in de boiler loopt iets op, er zit geen beluchter op de koud water leiding, loopt er dan maar een paar liter warm water uit de boiler?
En daarna alleen nog maar lucht?
Of krijg je zo'n afwisselend lucht water lucht water geklots uit de kraan?
Want de boiler moet eerst weer wat lucht krijgen voordat er warm water uit kan, tegen de stroming in laten we maar zeggen.

Ik begrijp oprecht de toevoeging niet van de beluchter op de warme leiding, geloof wel dat de boiler dan niet implodeert maar het lijkt me alleen maar nadelen hebben versus plaatsing op de ingaande leiding
Mijn ervaring n=1
Mijn wpb staat op de 2e verdieping. De WPB is aangesloten met zowel koud als warm waterleiding ongeveer ter hoogte halverwege het boilervat. (met thermo-sifon) Het warm water loopt vanaf de 2e naar beneden, onder de 1e verdiepingsvloer naar de badkamer. Daar weer omhoog naar de wastafel en douche. Als ik de WPB leeg wil laten lopen: eerst inlaatcombinatie dicht, warm waterkraan open. Doordat het warm water in het onderste stuk onder 1e verdiepingsvloer niet weg kan heb ik geen luchtaanvoer in het boilervat, en loopt die niet leeg was mijn ervaring. Dat heb ik opgelost met een beluchter in de warm waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 14:07

timovd

Voorsprong door techniek

Dit is mijn condensafvoer is dit normaal? En hoe voorkom je dit of hoe maak je dit goed schoon? Er zit een bocht in deze buis die moet dienen als sifon.

Klikken op eigen risico:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Axhrf2-djGSsxYEJX2TZyvJSrz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlvjjkZCRRF4GuCrB7U4jDPh.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:02:
Dit is mijn condensafvoer is dit normaal? En hoe voorkom je dit of hoe maak je dit goed schoon? Er zit een bocht in deze buis die moet dienen als sifon.

Klikken op eigen risico:
spoiler:
Dat is normaal, heb hetzelfde bij zowel wpb als wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
Doggieman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:28:
@Jupijn

Mooi! Gefeliciteerd 😁 doe jezelf dan meteen een plezier en beknibbel niet op het aan en afvoer buizen werk voor de lucht. Netjes 160mm nemen en geisoleerd. Want neem aan dat je gezien het geluid die deur dicht gaat houden dus ook geen "binnen" lucht gaat gebruiken (dus lucht van buiten haalt en ook weer afvoerd)
In de zomer kan je dan de afvoer nog wel buiten je kast blazen. Soort van airco. Al moet je je daar niet veel van voorstellen omdat in die periode de WPB ook zo weer op temperatuur is meestal.
Was nog ff benieuwd; denk je dat dat kan; een inlaatrooster in de deur zetten en dan uitlaat via het dak? De deur komt uit op een onverwarmde gang, prima als hij daar lucht weg kaapt en die gang komt weer uit op nog een gang dus ruimschoots 20m3. Scheelt me namelijk een gat in t dak maken.

En nog ander vraagje; hij zou 53 DB geluid produceren, wat voor geluid is het? Vergelijkbaar met een koelkast bijv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
In onze setup maakt het volgens mij niets uit of de beluchter op de ingaande of uitgaande leiding zit.
Stel de hoofdkraan gaat dicht en hij zit op de ingaande leiding: bij koud tappen (onwaarschijnlijk vanwege de keerklep in de inlaatcombinatie) zal hij lucht inlaten en de koude leiding loopt leeg. bij warm tappen zal er lucht omhoog borrelen in de tank totdat het waterniveau onder de uitgaande leiding komt, daarna loopt de warme leiding leeg. Als de beluchter op de warme leiding zit zal deze lucht geven aan de tank bij koud tappen of lucht geven aan de warme leiding bij warm tappen, deze loopt daarna leeg. Het is wel belangrijk dat de beluchter altijd boven de bovenkant hoogte WPB wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@Jim423 heb je geen keerklep dan?
Ik wil echt niet dat het onderste deel van de boiler terugloopt het drinkwatercircuit in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Jupijn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:12:
[...]

Was nog ff benieuwd; denk je dat dat kan; een inlaatrooster in de deur zetten en dan uitlaat via het dak? De deur komt uit op een onverwarmde gang, prima als hij daar lucht weg kaapt en die gang komt weer uit op nog een gang dus ruimschoots 20m3. Scheelt me namelijk een gat in t dak maken.

En nog ander vraagje; hij zou 53 DB geluid produceren, wat voor geluid is het? Vergelijkbaar met een koelkast bijv?
Jawel... dat kan technisch wel, maar houd er rekening mee dat je dan wel "trek" of tocht kunt krijgen in je huis. Je trekt nu eenmaal een bak lucht weg uit andere ruimtes dat aangevuld moet worden om vacuüm te voorkomen. Dus afhankelijk van wat voor soort ventilatie je hebt in huis is dat effect meer of minder. Ikzelf zou dit niet willen. Je trekt bovendien ook een hoop warmte uit je huis in de winter wat ook ergens uit je huis moet komen en dus ook aangvuld moet worden.

Mijn advies: die kast kan en is verder prima. Maar maak gewoon twee doorvoeren door dat dak. Ja... Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Of je die 53 decibel hoort is heel persoonlijk. De 1 hoort een zoemende vlieg, en de ander hoort de stofzuiger niet op de gang. Ik persoonlijk vind het geluid wel mee vallen. Als je er naast staat hoor je hem wel ja. Maar in een overloopkast waar de deur van dicht is (en dus geen ventilatie toevoer opening heeft!) zal het wel meevallen denk ik.

Kijk anders hier eens. Dat is die van mij:

https://m.youtube.com/watch?v=g60c0_fT-IA

Is in een utility ruimte met betonnen vloer en verder niet veel aanwezig. Buiten hoor je hem niet. Ook niet als het stil is. Maar in een keuken of naast een slaapkamer zou ik persoonlijk hem niet hebben willen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
timovd schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:02:

Klikken op eigen risico:
spoiler:
Ja... is redelijk normaal. Heb ik hier ook. 1x per jaar haal ik de kap er af voor onderhoud. Dan haal ik ook meteen die slang even los (is bij mij 50cm lang tot aan een PVC afvoer) Leg hem dan in een emmer met heet water en soda, waarna ik er een pijpenragger doorheen haal.
Zit er aan te denken om de hele slang weg te laten en gewoon een sifon onder de uitlaat te maken. Maar ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
--Erik-- schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:59:
Ik ga de Calypso split 270L V3 aansluiten, maar loop even vast op de perskoppelingen die ik erop moet draaien. Ik heb Heima24 meerlagenbuis: 16mm koud aanvoer, 20mm warm uit.
Op de warm water uitgang gaat de meegeleverde diëlektrische koppeling. Daarop moet ik dan gaan aansluiten met een perskoppeling naar de 20mm meerlagenbuis. Welke perskoppeling gebruik ik hiervoor? Vlakdichtend, met O-ring, of kan ik hier met loctite55 op de diëlektrische koppeling overgaan naar een perskoppeling 20?

Op de koudwater ingang kan ik direct overgaan naar de meerlagenbuis, zonder diëlektrische koppeling (zegt de handleiding). Dit is een kunstof aansluiting, waar ik met 16mm meerlagenbuis op aan wil sluiten.
Wat is hier wijsheid? De vlakdichtende, met O-ring, of die zonder en weer met loctite55 draad werken?

Dan heb je, indien niet vlakdichtend, ook nog de keus tussen een koppeling met schroefverbinding en zonder schroefverbinding, wat is hierin wijs?

[Afbeelding][Afbeelding]
Nog even mezelf quoten met openstaande vraag over de te gebruiken perskoppelingen. Ik zag dat @mister_muller, @mrme12345, @rrrrichhh, @-Junkiexp- en @Icebear1079 ervaringen hebben met de Calypso split. Kunnen jullie me op weg helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door --Erik-- op 08-02-2025 19:48 ]

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
--Erik-- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Nog even mezelf quoten met openstaande vraag over de te gebruiken perskoppelingen. Ik zag dat @mister_muller, @mrme12345, @rrrrichhh, @-Junkiexp- en @Icebear1079 ervaringen hebben met de Calypso split. Kunnen jullie me op weg helpen?
Geen idee, hier heeft de installateur alles old school koper aangelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Doggieman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:15:
[...]

Zit er aan te denken om de hele slang weg te laten en gewoon een sifon onder de uitlaat te maken. Maar ach...
Dat kan een slecht idee zijn. De unit kan een lichte onderdruk hebben als hij draait, je wilt dan geen valse lucht aanzuigen. Je voorkomt dat door de slang tot onder in de sifon te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Martin7182 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:49:
[...]

Dat kan een slecht idee zijn. De unit kan een lichte onderdruk hebben als hij draait, je wilt dan geen valse lucht aanzuigen. Je voorkomt dat door de slang tot onder in de sifon te laten lopen.
Niet lullig bedoeld, en leer graag bij.....

Waarom zou dat dan b.v. slecht (kunnen) zijn? Ik bedoel... de slang hangt nu ook al jaren "los" in de 40mm PVC afvoer. Daar kan dus gewoon lucht aangezogen worden (wat het dan ook doet). Heb zelf hierdoor nog nooit iets vreemds aan het gedrag van de WPB gezien of gehoord. En ja.... Er wordt lucht door dat tuitje en slang aangezogen als de WPB in werking is. Hoor het af en toe gorgelen. Maar zo is het gewoon ontworpen ennkan naar mijn overtuiging verder geen kwaad.

Zo uit m'n hoofd staat hierover verder ook niks in het manual geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Veel kwaad zal het niet kunnen, mogelijk gaat een klein deel van de lucht niet door de warmtewisselaar en is de efficiency niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
Doggieman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Jawel... dat kan technisch wel, maar houd er rekening mee dat je dan wel "trek" of tocht kunt krijgen in je huis. ….
Je hebt me overtuigd thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Martin7182 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:10:
Veel kwaad zal het niet kunnen, mogelijk gaat een klein deel van de lucht niet door de warmtewisselaar en is de efficiency niet optimaal.
Inderdaad gaat er wat lucht naar binnen via die afvoerslang. Maar die afvoer zit aan de zelfde kant als de lucht aanvoer. Dus naar mijn mening gaat dan alle lucht gewoon door de warmtewisselaar. Dus de normale aangezogen lucht en het beetje aangevoerde lucht van die afvoerslang.

In mijn geval is dat lucht uit de utility ruimte en die is in deze periode (bijna) altijd warmer dan de aangezogen buitenlucht (mijn WPB draait altijd buiten/buiten) Dus dat kan naar mijn idee dan ook alleen maar een (minimaal) voordeel zijn ipv een nadeel.

Als ik iets mis of over het hoofd zie dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:38
Bij het kijken naar een warmtepomp boiler kwam ik het volgende tegen:
De warmtepomp gebruikt in plaats van olie en gas voor het grootste deel omgevingswarmte, zoals de afgegeven warmte van het verwarmingssysteem in de opstelruimte.
Dat heeft toch weinig zin als je de energie niet uit de buitenlucht onttrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Antonl91 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:05:

[...]

Ja. Alle warmte die de boiler aan je huis onttrekt wordt moet aangevuld worden door je verwarming.

Daarom is die hoge COP puur schijn bij binnen/binnen of binnen/buiten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:04
Antonl91 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:05:

[...]

Glashelder schreef op zondag 9 februari 2025 @ 04:36:
[...]

Ja. Alle warmte die de boiler aan je huis onttrekt wordt moet aangevuld worden door je verwarming.

Ligt een beetje aan de situatie. Als de ruimte waar de warmte aan onttrokken wordt niet per se verwarmd hoeft te zijn dan is het wel lucratief. Ik kan me voorstellen dat er wel wat huizen zijn waarbij de verwarmingsketel in een ruimte staat die verder niet gebruikt wordt en niet verwarmd hoeft te zijn. Als zo’n ketel dan een boel restwarmte aan de ruimte afgeeft kan ik me voorstellen dat je op deze manier die warmte nog zinnig kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Glashelder schreef op zondag 9 februari 2025 @ 04:36:
[...]

Wat maakt die COP uit, hier ook binnen/buiten en de binnen warmte wordt door een WP gemaakt en die haalt de warmte uit de buitenlucht. Het gaat er uiteindelijk om wat je op het einde van het jaar moet betalen aan je leverancier ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Icebear1079 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:33:
[...]

Geen idee, hier heeft de installateur alles old school koper aangelegd.
Hier hetzelfde

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

klump4u schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:18:
[...]

Wat maakt die COP uit, hier ook binnen/buiten en de binnen warmte wordt door een WP gemaakt en die haalt de warmte uit de buitenlucht. Het gaat er uiteindelijk om wat je op het einde van het jaar moet betalen aan je leverancier ;)
Zo is het maar net. Maar als je binnen/buiten of binnen/binnen hebt omdat je dan een betere COP haalt dan hou je jezelf voor de gek ;)
Kerngezond schreef op zondag 9 februari 2025 @ 04:42:
Ligt een beetje aan de situatie. Als de ruimte waar de warmte aan onttrokken wordt niet per se verwarmd hoeft te zijn dan is het wel lucratief. Ik kan me voorstellen dat er wel wat huizen zijn waarbij de verwarmingsketel in een ruimte staat die verder niet gebruikt wordt en niet verwarmd hoeft te zijn. Als zo’n ketel dan een boel restwarmte aan de ruimte afgeeft kan ik me voorstellen dat je op deze manier die warmte nog zinnig kan gebruiken.
Zit op zich wat in, maar als die ruimte aan het huis zit dan gaat die onherroepelijk ook uit de rest van het huis lucht onttrekken. Verplaatst nou eenmaal een hoop lucht zo’n WPB.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:38
Glashelder schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Zo is het maar net. Maar als je binnen/buiten of binnen/binnen hebt omdat je dan een betere COP haalt dan hou je jezelf voor de gek ;)

[...]

Zit op zich wat in, maar als die ruimte aan het huis zit dan gaat die onherroepelijk ook uit de rest van het huis lucht onttrekken. Verplaatst nou eenmaal een hoop lucht zo’n WPB.
Daarom snap ik die subsidie op warmtepomp boilers niet zo bij installaties waarbij de warmte uit de woning onttrokken word. Ik heb inmiddels wel op een rijtje hoe ik een warmtepomp boiler wil laten installeren, inclusief twee ventilatie kanalen naar buiten. Dus vandaar dat ik er naar zat te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Je kunt een binnen/buiten opstelling ook als een vorm van ventileren zien. Wij hebben de WPB op zolder staan waar we 's nachts dus 'ventileren' terwijl het SWW vat opwarmt. Het zal best even tochten in huis, maar we liggen dan toch onder een dekbed. En 's ochtends is de douche warm en de binnenlucht weer lekker vers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Goedemorgen allemaal,

Situatie: ketel is 24 jaar jong, en wordt tijd om deze eens een keer te gaan vervangen. Verwarmen doen we met de airco, ketel wordt nu alleen gebruikt voor warm water/douche.

Waarom kiezen jullie voor een Hewalex warmte pomp of een Atlantic Explorer V4.

Als je beide systemen zou kwijt kunnen welke wordt er dan gekozen, is het dan financeel/geluid/moeiljkheid graad? enz.

alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

k_ers schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:58:
Goedemorgen allemaal,

Situatie: ketel is 24 jaar jong, en wordt tijd om deze eens een keer te gaan vervangen. Verwarmen doen we met de airco, ketel wordt nu alleen gebruikt voor warm water/douche.

Waarom kiezen jullie voor een Hewalex warmte pomp of een Atlantic Explorer V4.

Als je beide systemen zou kwijt kunnen welke wordt er dan gekozen, is het dan financeel/geluid/moeiljkheid graad? enz.

alvast bedankt!
Lastige vraag want waarschijnlijk kan niemand die 2 echt vergelijken, ze hebben namelijk maar 1 van de 2 staan en delen daar hun ervaring van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het gaat om de Hewalex 200L WPB?
Volgens mij heeft deze een mag. anode, dit verdiend niet de voorkeur lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gaat eerder om geld, de Hewalex staat als gewone wp op de isde lijst vanwege z'n vermogen.
Als je al een geschikte boiler hebt dan kan dat voordelig zijn maar hij kent z'n beperkingen (o.a. slechte prestaties met vorst en veel luchtverplaatsing).
Glashelder schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:11:
[...]

[...]

Een wpb die voorspelbaar werkt en niet hoeft te ontdooien vind ik best prettig ondanks wat meer verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Nu online
Daar was ik al bang voor, begrijp inderdaad dat ze maar 1 systeem hebben staan.

Mischien heeft iemand het verlossende antwoord 8)7 haha
klump4u schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Lastige vraag want waarschijnlijk kan niemand die 2 echt vergelijken, ze hebben namelijk maar 1 van de 2 staan en delen daar hun ervaring van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Nu online
En het syteem is natuurlijk eenvoudiger opgebouwd
Speedy-Andre schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:17:
Gaat eerder om geld, de Hewalex staat als gewone wp op de isde lijst vanwege z'n vermogen.
Als je al een geschikte boiler hebt dan kan dat voordelig zijn maar hij kent z'n beperkingen (o.a. slechte prestaties met vorst en veel luchtverplaatsing).

[...]

Een wpb die voorspelbaar werkt en niet hoeft te ontdooien vind ik best prettig ondanks wat meer verbruik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Welke Hewalex bedoel je eigenlijk? Je hebt losse units, maar ook met geïntegreerd vat.
De losse unit heeft het voordeel van flexibiliteit. Ik had er zelf een heel goedkoop tweedehands RVS vat bij gevonden op MP.

[ Voor 42% gewijzigd door Martin7182 op 09-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Volgens mij heeft de Hewalex pcwu bij lage buitentemperaturen meer rendement dan de Explorer, En kan ook bij lagere temperaturen draaien (omdat er een electronisch geregeld expansieventiel in zit) en heeft een omschakelventiel zodat er efficiënt ontdooit kan worden.
Omdat het vermogen >3x van de Explorer is kan deze veel sneller opwarmen.
Het zijn totaal verschillende apparaten.
Explorer is kant en klaar alleen lucht water en afvoer aansluiten. De pcwu is alleen een tapwater warmtepomp en moet dus op een aparte boiler aangesloten worden. Configuratie en uitvoering hiervan heeft veel invloed op het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Nu online
Losse unit met vat
Martin7182 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:19:
Welke Hewalex bedoel je eigenlijk? Je hebt losse units, maar ook met geïntegreerd vat.
De losse unit heeft het voordeel van flexibiliteit. Ik had er zelf een heel goedkoop tweedehands RVS vat bij gevonden op MP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zie verder het Hewalex topic, het is een ouder apparaat met R410a en een wisselende bouwkwaliteit.
Nog even opgezocht, 350m3/u is vergelijkbaar met een wpb vanaf 200l.
Nibe heeft diverse vergelijkbare wp's met een iets ander prijskaartje en modernere techniek.
Vraag je ook af of een installateur er aan wil beginnen, een wpb is een stuk eenvoudiger te plaatsen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Surfari schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:32:
Volgens mij heeft de Hewalex pcwu bij lage buitentemperaturen meer rendement dan de Explorer, En kan ook bij lagere temperaturen draaien (omdat er een electronisch geregeld expansieventiel in zit) en heeft een omschakelventiel zodat er efficiënt ontdooit kan worden.
Omdat het vermogen >3x van de Explorer is kan deze veel sneller opwarmen.
Het zijn totaal verschillende apparaten.
Explorer is kant en klaar alleen lucht water en afvoer aansluiten. De pcwu is alleen een tapwater warmtepomp en moet dus op een aparte boiler aangesloten worden. Configuratie en uitvoering hiervan heeft veel invloed op het rendement.
Ik dacht dat zoiets met een spiraal werkte maar blijkbaar gaat er echt tapwater doorheen en heb je nog een externe tapwaterpomp nodig (met KIWA?). Persoonlijk heb ik toch liever de Atlantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Speedy-Andre schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:17:
Ding staat hier twee jaar en ondanks vrieskou, wind en wat dan ook hebben we nog nooit geen warm water gehad. Ding staat in de beperkt verwarmde schuur.

Wij hebben overigens ook geen programma ingesteld. Ding gaat gewoon opwarmen wanneer hij vind dat het nodig is. In de schuur hebben we toch geen last van het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Jim423 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:14:
[...]

Ik dacht dat zoiets met een spiraal werkte maar blijkbaar gaat er echt tapwater doorheen en heb je nog een externe tapwaterpomp nodig (met KIWA?). Persoonlijk heb ik toch liever de Atlantic.
Die pomp zit erbij maar dan heb je ook nog een vat nodig.
De pcwu is omslachtig als het alleen om een wpboiler tbv tapwater gaat, en is dan ook niet aantrekkelijk, ook niet qua prijs want het leidingwerk en koppelingen etc is niet gesubsidieerd.
Waarom zou je het zowiezo doen als je een complete wpb kwijt kunt.

Als je op buitenlucht gaat werken zijn er zuinigere exemplaren dan de Explorer, maar aangezien de energierekening voor tapwater niet zo hoog is heeft dat in dit topic weinig aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
Doggieman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:07:
[...]

https://m.youtube.com/watch?v=g60c0_fT-IA

Is in een utility ruimte met betonnen vloer en verder niet veel aanwezig. Buiten hoor je hem niet. Ook niet als het stil is. Maar in een keuken of naast een slaapkamer zou ik persoonlijk hem niet hebben willen staan.
Zit nog eens even terug te kijken en zie dit nu pas. Naast een slaapkamer is exact waar ik m gepland had. Mijn huis is ook niet zo groot, ik zou met wat vlieg en kunstwerk wellicht de schuur naast de keuken kunnen pakken maar die ik weet niet of die 100% zeker nooit bevriest...

53DB is wel veel he? Ik vond je filmpje wel verhelderend maar schrok idd wel voor naast een slaapkamer.

Zou je een ruimte helemaal geluiddicht kunnen maken denk je? Het zou een gangkast zijn, ik heb nog ruimte om m helemaal vol te stouwen met geluidsisolerende zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
Jupijn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Zit nog eens even terug te kijken en zie dit nu pas. Naast een slaapkamer is exact waar ik m gepland had. Mijn huis is ook niet zo groot, ik zou met wat vlieg en kunstwerk wellicht de schuur naast de keuken kunnen pakken maar die ik weet niet of die 100% zeker nooit bevriest...

53DB is wel veel he? Ik vond je filmpje wel verhelderend maar schrok idd wel voor naast een slaapkamer.

Zou je een ruimte helemaal geluiddicht kunnen maken denk je? Het zou een gangkast zijn, ik heb nog ruimte om m helemaal vol te stouwen met geluidsisolerende zooi.
Zonder er zelf ervaring mee te hebben, maar je kan de ruimte nooit helemaal volstouwen met geluidsisolerend materiaal want sowieso zal de in- en uitlaat vrij moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
Kerngezond schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:42:
[...]

Zonder er zelf ervaring mee te hebben, maar je kan de ruimte nooit helemaal volstouwen met geluidsisolerend materiaal want sowieso zal de in- en uitlaat vrij moeten zijn.
Ja excuus het was een beeldspraak, uiteraard binnen het redelijke en volgens de normen. Afijn; hoe meer ik erover nadenk hoe beter die schuur eigenlijk is.

Weet iemand hoe vorst werkt? Is er niet een soort wijsheid dat dingen met een deur nooit van binnen bevriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:46

Cbr

Jupijn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Weet iemand hoe vorst werkt? Is er niet een soort wijsheid dat dingen met een deur nooit van binnen bevriezen?
Helaas, die wijsheid bestaat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Jupijn verwacht je dat de wpboiler ook gedurende de nacht aan zal moeten staan? Want de meeste wpboilers kun je inprogrammeren zodat hij alleen het water verwarmd tijdens bepaalde uren. Bijvoorbeeld overdag tussen 10-17hr om maar iets te noemen. Dan heb je s’nachts geen last van het geluid dat hij maakt. En indien je lucht van buiten gebruikt voor de boiler, dan is de buitentemperatuur doorgaans hoger overdag met een betere cop/minder stroomverbruik tot gevolg.

De opstelruimte geluidstechnisch isoleren zal de eventuele geluidsoverlast vast kunnen verminderen. Dat zou je dan met bv zware katoenisolatie (Metisse) kunnen doen + goede kieridchting. Bij dit laatste aangenomen dat je de wpboiler buiten/buiten wilt gaan aansluiten.

Een ongeisoleerde schuur vind ik suboptimaal voor de plaatsing van een wpboiler omdat dat gepaard zal gaan met extra warmteverlies. En dat verlies ook echt verlies is. Dit in tegenstelling tot het warmteverlies van een wpboiler die binnen de geisoleerde schil van de woning staat en daardoor bijdraagt aan de verwarming van de woning. Wel kun je eventueel de boiler extra isoleren om dit nadeel te verkleinen. Daarnaast wellicht extra lange waterleidingen naar de woning die ook extra warmte- en waterverlies geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
Jupijn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Ja excuus het was een beeldspraak, uiteraard binnen het redelijke en volgens de normen. Afijn; hoe meer ik erover nadenk hoe beter die schuur eigenlijk is.

Hoe zit die schuur aan je huis vast? Is het een los schuurtje wat toevallig tegen je huis aan staat of is het echt inpandig? Een inpandige schuur bevriest vrijwel nooit. Huizen zijn tegenwoordig zodanig goed geïsoleerd dat alles wat er zich in dat huis bevindt niet kan bevriezen, zelfs al heb je de verwarming daar nooit aanstaan. Ik heb zo’n schuurtje in mijn huis. Mijn huis is helemaal niet zo heel goed geïsoleerd maar in dat schuurtje komt de temperatuur nooit onder de 10° Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
Kerngezond schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:54:
[...]

Hoe zit die schuur aan je huis vast? Is het een los schuurtje wat toevallig tegen je huis aan staat of is het echt inpandig?
Dat laatste. Het is een oude boerderij uit ergens de 19e eeuw, exacte bj weten we niet eens... Het is totaal niet serieus te nemen qua afdichting op dit moment, kieren, openingen overal. Ik zat eraan te denken een geïsoleerde cocon te bouwen in het schuurtje en dan de ketel erin?
Franciesco schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:07:
@Jupijn verwacht je dat de wpboiler ook gedurende de nacht aan zal moeten staan?
Ik dacht dat een wpb juist 24/7 moest draaien omdat hij relatief lang erover doet om op te warmen? Zijn de nachtelijke uren dan juist niet wat je nodig hebt om 'de dag goed te maken'?

Pfff al met al best complex. ofwel ik gebruik inderdaad een suboptimale schuur, maar wel beter qua geluid, of ik zit letterlijk naast een slaapkamer.. Ik ga die decibel app ook eens downloaden. Ik heb zo'n bouwstofzuiger van Karcher die je langzaam kan laten oplopen qua intensiteit, ik denk dat het geluid best wel eens te vergelijken kan zijn.

:edit: Net even getest, de stofzuiger zit al op 74DB helaas. Daarentegen zit de pelletkachel in opstartfase op ongeveer 53. Nu is hij alweer terug op 43. Het lijkt mij niet geheel onmogelijk als ik meerdere lagen isolatie + geluidsdemping erin zet?

Ik heb nog een zoldertje, maar daar past dit ding never ever in. Jammer dat ze geen liggende modellen maken }:O

:edit:

[ Voor 12% gewijzigd door Jupijn op 10-02-2025 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Jupijn het hangt erg van het warm water gebruik af. Ik zelf laat de WPboiler alleen gedurende de dag draaien (11:00-17:30). En dat is voor ons gebruik (2 persoons huishouden met een 150 liter WPboiler) meer dan voldoende. De meeste dagen draait hij bij lange na niet elke dag die hele tijdspanne.

Er zijn veel meer mensen in dit topic die ook met tijdslots werken. En als je bijvoorbeeld voornamelijk in de avond douched (zoals wij), dan is overdag tijd genoeg om de boiler op te warmen. Wordt er zowel in de ochtend als avond gedouched, dan zou het krap kunnen zijn. Maar ook afhankelijk van hoeveel warm water er dan gebruikt wordt, hoe groot de boiler is en hoe heet het water ingesteld staat. Met 55 graden boilertemperatuur kun je immers veel meer water van 38 graden maken dan met 45 graden boilertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Jupijn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Wat ik al eerder aangaf.... Naast een slaapkamer of in een keuken zou ik hem zelf nooit plaatsen. E.e.a. ook afhankelijk van het soort vloer en wanden ivm geluidsoverdracht. Nog los daarvan...... als je ooit een lekkage oid krijgt dan zal je blij zijn dat je dat ding op de beganegrond en liefst in een aparte ruimte heb staan denk ik. Verder wil je ook wat ruimte hebben om dat ding heen om aan te kunnen werken wanneer nodig.

Je kunt zo'n Atlantic helemaal inpakken in een extra "jas". Erg goed tegen stilstand verlies ook, en het scheelt geluid. Alleen even een kijkgat vrijlaten voor het display. Afhankelijk van het soort vloer en wanden in die kast zou je tevens de kast zelf kunnen isoleren tegen geluid. Maar mijn ervaring daarmee zijn niet echt goed bij houten vloeren en gipswandjes (maat het kan wel)

Er zijn zelfs isolatie firma's die opmaat gemaakte isolatie dekens maken in ieder vorm en uitvoering. Kost wat, maar esthetisch zeer netjes.

Bevriezen van de WPB zelf zal wel loslopen denk ik. Dit gezien de inwendige temperatuur en volume. Het is meer het aan, en afgaande leidingwerk waar ik dan bang voor zou zijn dat het kan bevriezen.

Als het uiterlijk er verder niet veel toe doet..... dan gewoon in die ongeisoleerde schuur plaatsen en 2 rollen isover er omheen draaien en daarna een rol huishoudfolie om dat op z'n plaats te houden. Niet fraai maar wel effectief. Denk dan ook aan je aan en afvoer leidingwerk! Maarja.... tevens kans dat er ongedierte als muizen oid het ook een leuk huis gaan vinden dan.

Als het echt zo moeilijk wordt dan (zoals door iemand al eerder aangegeven) misschien een split unit WPB overwegen? Dan hou je i.i.g. de geluidsproductie buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
Ik neig het met je eens te zijn. Ik snap de opmerking van Franciesco over het plaatsen binnen de beschermde schil van het huis, maar dan moet ik eenvoudigweg een hele goede geïsoleerde kast maken in het schuurtje. Het risico op geluidsoverlast is gwn te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan ook het beetje warmteverlies accepteren en het zien als winst omdat het je schuur waarschijnlijk wel vorstvrij houdt. Moet je natuurlijk geen tochthok hebben..

Mijn WPB heeft in de koude schuur 70* kWh verbruikt in januari. Stel dat het 20 kWh meer is dan binnen, dan is dat 6 euro bij 30 cent per kWh. Krijg je nauwelijks nog een biertje voor in de horeca.

* 2 personen (douchen om de dag, regendouche) met een baby van 6 maanden. Vaatwasser tapt uit de boiler en elke nacht spoelen we 1 of meerdere flesjes om met heet water uit de boiler. Stiekem verbruikt dat toch best wat warm water omdat de leiding naar de badkamer vrij lang is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupijn
  • Nu online
Hier ook een baby van 6 maanden ;). Die schuur is een 100% tochthok. Ik ga me helemaal uitleven denk ik, en een geïsoleerde betonnen vloertje storten en vervolgens een hok maken speciaal voor die boiler, met deur erin en alles. Dan geïsoleerde leidingen de keuken in. Zal plm 3 meter zijn schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:45
Jupijn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:30:
Dan geïsoleerde leidingen de keuken in. Zal plm 3 meter zijn schat ik.
Denk je aan legionella? Warm waterleiding wil je niet lauw houden, maar af laten koelen. En 3m is zo doorgespoeld, dus je hebt toch snel warm water.
Als het om energieverlies gaat, zorg dan voor een goede thermosifon aan je boiler.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MisterMailman schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:37:
[...]

Denk je aan legionella? Warm waterleiding wil je niet lauw houden, maar af laten koelen. En 3m is zo doorgespoeld, dus je hebt toch snel warm water.
Als het om energieverlies gaat, zorg dan voor een goede thermosifon aan je boiler.
Ik snap die heisa niet zo om geisoleerde warmwater leidingen. Zeker in een tochthok koelen die leidingen snel genoeg af.

Genoeg huizen in dit land waar het in de zomer dik 30 graden wordt in huis. Dan lopen we toch ook niet als angstige smurfen om de haverklap onze leidingen door te spoelen? Dan is dat water veel langer warm dan in zijn tochthokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
MisterMailman schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:37:
[...]

Dat is altijd een heel gevoelige discussie. Maar wil toch graag het volgende hierop aangeven met tevens het waarom:
Ik heb m'n warmwaterleiding dus gewoon wel geisoleerd. Ten eerste tappen we meerdere keren warmwater per dag in de keuken. Ten tweede koelt ook een geisoleerde leiding uiteindelijk gewoon af. Op dat moment wil je gewoon dat hij niet kan bevriezen. Ook wil je geen warmte lek via (koperen) buizen. Ja... een warmte sifon helpt zeker.
Ik stel wel netjes 1x per week m'n legionella run in. Just in case. Maar ook daar heb ik zo wel m'n eigen bedenkingen en gedachten bij.

Dus ja... Na 2 weken zomervakantie even de tuinslang die in de volle zon heeft gelegen doorspoelen is erg verstandig (niet sproeien) . Hetzelfde voor je leidingwerk in huis en je doucheslang ook.
Maar bij regelmatig gebruik is er gewoon niet echt veel aan de hand.

Dus als er kans is dat die (warmwater) leidingen kunnen bevriezen dan zou ik ze zeker toch isoleren.

Just my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Glashelder schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Ik snap die heisa niet zo om geisoleerde warmwater leidingen. Zeker in een tochthok koelen die leidingen snel genoeg af.

Genoeg huizen in dit land waar het in de zomer dik 30 graden wordt in huis. Dan lopen we toch ook niet als angstige smurfen om de haverklap onze leidingen door te spoelen? Dan is dat water veel langer warm dan in zijn tochthokje.
Daar zijn voorschriften voor, ik meen dat de leiding binnen 20 minuten afgekoeld moet zijn. Met goede isolatie (ook in een tochthok) haal je dat niet. Dik 30 graden in de zomer is mogelijk ook een probleem ja. Legionella schijnt zich ook in plassen water op straat en in de tuin te ontwikkelen en in tuinslangen.
Al heb ik ook twijfels over het daadwerkelijke gevaar, zeker bij regelmatig gebruik; ik ben geen expert en probeer me daarom maar aan de regels te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Mijn Atlantic Explorer v4 staat in een vrij koude bijkeuken. Daardoor kan het lang duren voordat het water de gewenste temperatuur heeft en springt het element bij; apparaat staat dan automatisch in de Boost modus.
Op zich een handige functie maar deze stopt pas bij 62 graden, de standaard ingestelde watertemperatuur is 54 graden. Ik zou graag hebben dat hij met het bereiken van de 54 graden stopt met de Boost modus. Ik kan dar echter geen instelling van vinden.
Hebben jullie een idee waar dat eventueel is aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martin7182 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Daar zijn voorschriften voor, ik meen dat de leiding binnen 20 minuten afgekoeld moet zijn. Met goede isolatie (ook in een tochthok) haal je dat niet. Dik 30 graden in de zomer is mogelijk ook een probleem ja. Legionella schijnt zich ook in plassen water op straat en in de tuin te ontwikkelen en in tuinslangen.
Al heb ik ook twijfels over het daadwerkelijke gevaar, zeker bij regelmatig gebruik; ik ben geen expert en probeer me daarom maar aan de regels te houden.
Tsja, in de landen om ons heen zijn de regels veel soepeler en daar vallen mensen ook niet bij bosjes om door legionella. Nederland heeft zoals altijd de neiging om compleet door te slaan in regelgeving als er eens iets gebeurd (Wikipedia: Westfriese Flora).

Als ik dan een risico inschatting moet maken tussen legionella of een bevroren leiding dan denk ik dat die tweede een waarschijnlijker probleem is in een zeer tochtige schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
scoobinoobi schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:30:
Ik heb een probleem met mijn V3. Deze staat vanaf 2019 in de garage met uitblaas naar buiten. Filter op de inlaat en staat ingesteld op buiten/ buiten.
Als er veel warmtevraag is omdat we veel water gebruikt hebben doet de boiler er naar het lijkt steeds langer over om het water warm te krijgen. Soms lukt het niet om het water binnen 12 uur warm te krijgen bij een legionella run waarna hij het de volgende dag weer probeert enzovoort.

Als hij lang draait krijg ik steeds vaker de "inefficiënt ontdooien" melding in het scherm. De boiler gaat pas weer verwarmen als ik even kort de voeding uitschakel.

Wat ik al heb gedaan: kap verwijderd, condensor is redelijk schoon(door filter), filter gewassen, slang naar buiten nagelopen, condenswater afvoer is in orde.

Ruimte temp komt niet onder de 9/10 graden.

Hebben jullie een idee?
Ik denk zelf wat gevonden te hebben. Vandaag weer de hele dag aan het draaien voor een legionella run. Het tekentje van de buh staat aan maar ik meet op het element geen spanning.

Gelijk de volgende vraag, is dit een bekend iets? Heb even gezocht maar zie niet zo snel een zekering oid.
Pagina: 1 ... 101 ... 113 Laatste