Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:05
Jupijn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:57:
[...]

Dat laatste. Het is een oude boerderij uit ergens de 19e eeuw, exacte bj weten we niet eens... Het is totaal niet serieus te nemen qua afdichting op dit moment, kieren, openingen overal. Ik zat eraan te denken een geïsoleerde cocon te bouwen in het schuurtje en dan de ketel erin?

[...]

Ik dacht dat een wpb juist 24/7 moest draaien omdat hij relatief lang erover doet om op te warmen? Zijn de nachtelijke uren dan juist niet wat je nodig hebt om 'de dag goed te maken'?
Ik zou gewoon eens de temperatuur meten op een winderige kouwe takkedag als deze. Als je dan ergens rond de 10 graden Celsius zit zou ik me niet te sappel maken.

Wat betreft de draaitijd van een warmtepompboiler. Dat hoeft zeker geen 24 uur per dag te zijn maar hangt erg af van het type en het gebruik. Als je 's avonds doucht en de rest van de dag relatief weinig warm water gebruikt dan zou het zomaar kunnen dat je hem bijvoorbeeld in de daluren van 10:00 - 16:00 uur opwarmt en hem op de andere uren uit hebt staan. Als je 's ochtends alleen je snoet even wast heb je dan nog altijd lauw water wat goed genoeg is, en daarna slaat hij toch wel aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:51
Ondertussen is de installateur weer bij mijn Atlantic geweest. De koppeling van het warm en koud water heb en we los gehad en met een endoscopische camera geïnspecteerd.

Helaas is de warmwater buis al flink gaan roesten.
Vergelijk ik dat met de koudwater aansluiting is het een wereld van verschil. Gelukkig lijkt er op de bodem van het vat geen bezinksel o.i.d. te liggen.

Daarnaast hebben we het verwarmingselement verwijderd en geïnspecteerd.
Daarbij is veel afgebladerde verf te zien rondom de koker waar deze in zit.
Het lijkt haast wel of er sprake is geweest van oververhitting.

Samen met de installateur vandaag Atlantic gebeld om een reactie / ondersteuning te krijgen maar helaas niet teruggebeld.

Morgen maar weer eens bellen.

We hebben tijdens het controleren de ACI hybride anode gecontroleerd en die lijkt gelukkig wel prima te werken.

Wat typisch is dat mijn installateur bij zijn niet-coil versie 2 diëlektrisch koppelingen geleverd heeft gekregen evenals 4 stelpootjes en ik maar 2 Stelpootjes en 1 diëlektrisch koppeling.

To be continued maar de hoeveelheid roest sinds 9 januari is echt betreurenswaardig.

Filmpje koude aansluiting: YouTube: Koude aansluiting Atlantic Explorer V4
Filmpje warme aansluiting:
YouTube: 12 februari 2025

[ Voor 11% gewijzigd door MuadDib007 op 12-02-2025 08:39 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-08 12:06
Wij gaan een renovatie beginnen en gaan vloerverwarming voorzien.

Graag had ik ook een wpb gehad om het gasverbruik wat te doen verlagen.

Onze sanitair man vond het een goed idee maar omdat onze technische berging pal boven de slaapkamer ligt had hij dit sterk afgeraden.

Douchen of in bad gaan gebeurd savonds het water wat terug in het vat komt moet terug opgewarmd worden dus dit zal dan ook beginnen of bezig zijn wanneer de mensen in bed liggen.

Nu zit ik in een tweestrijd.

Alles is wel zowiezo voorzien moest ik het nu niet installeren dan kan dit wel in de toekomst nog gedaan worden.

Mijn gevoel zelf zegt nu voor het niet te doen die 260 kuub gas wat ik op jaarbasis kan besparen weegt niet zozeer op tegen het geluidsoverlast .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
@Philtjens Waarom moet het water s’avonds na het douchen/badderen meteen weer opgewarmd worden? Als er s’avonds gedouched wordt (wat je schreef), dan kan het opwarmen toch ook gewoon overdag gebeuren?

Of verwacht je ook in de vroege ochtend al weer veel warm water nodig te hebben voor andere doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Franciesco schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:11:
@Philtjens Waarom moet het water s’avonds na het douchen/badderen meteen weer opgewarmd worden? Als er s’avonds gedouched wordt (wat je schreef), dan kan het opwarmen toch ook gewoon overdag gebeuren?

Of verwacht je ook in de vroege ochtend al weer veel warm water nodig te hebben voor andere doeleinden?
Kan dit door een timer dan ingesteld worden of hoe moet ik dit bekijken ? Dan zou het wellicht nog interessant kunnen worden misschien.

Als ik de plaats heb natuurlijk een vat van 200 liter zal er net wel of net niet gaan inpassen.

Overdag geen warm water nodig nee hooguit voor de afwas maar dan word het water genomen uit de quooker kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:28

martijn v o

Certified by Enphase.

Bij ons draait de WPB van 10.00 uur tot 22.00 uur en daarna niet.
Gaat prima, wel warmwater geen geluidsoverlast.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
@Philtjens ja, bijna elke wpboiler kun je inprogrammeren met één of meerdere tijdslots per dag om wel/niet te verwarmen. Pas ook nog besproken in dit topic.

Als je de benodigde lucht voor de wpboiler van buiten gaat aanzuigen heeft overdag opwarmen ook nog het voordeel van een beter rendement. Doorgaans is de buitentemperatuur immers hoger overdag dan in de avond/de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Franciesco schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:21:
@Philtjens ja, bijna elke wpboiler kun je inprogrammeren met één of meerdere tijdslots per dag om wel/niet te verwarmen. Pas ook nog besproken in dit topic.

Als je de benodigde lucht voor de wpboiler van buiten gaat aanzuigen heeft overdag opwarmen ook nog het voordeel van een beter rendement. Doorgaans is de buitentemperatuur immers hoger overdag dan in de avond/de nacht.
Bedankt zeer nuttige info wel.
Dat veranderd de zaak weer.
Morgens eens meten als het zou passen maar kan het in de toekomst ook nog plaatsen moest het zijn bedankt voor de info 👍🏻😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wall-E95
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-08 11:48
MuadDib007 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:30:
Ondertussen is de installateur weer bij mijn Atlantic geweest. De koppeling van het warm en koud water heb en we los gehad en met een endoscopische camera geïnspecteerd.

To be continued maar de hoeveelheid roest sinds 9 januari is echt betreurenswaardig.

Indien er interesse is wil ik de beelden die ik gemaakt heb wel online zetten.
Hier ook een Explorer V4 geleverd eind december via Warmte Service. Sinds een week is deze aangesloten en levert nu geel water de eerste seconden dat wij warm uit de kraan hebben.

Ik vermoed dan mogelijk een slechte batch. Eens kijken hoe we dit opgelost gaan krijgen. Ligt de bal niet bij Warmteservice, zij zijn de verkoper toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Wall-E95 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 02:03:
[...]

Hier ook een Explorer V4 geleverd eind december via Warmte Service. Sinds een week is deze aangesloten en levert nu geel water de eerste seconden dat wij warm uit de kraan hebben.

Ik vermoed dan mogelijk een slechte batch. Eens kijken hoe we dit opgelost gaan krijgen. Ligt de bal niet bij Warmteservice, zij zijn de verkoper toch?
Als puntje bij paaltje komt dan is Warmte service de aangewezen partij omdat zij hem verkocht hebben aan mij.
Echter zullen zij vast iets vinden van de wijze van installatie.

Ik wil nu eerst zeker zijn van het gebruik van juiste aansluitingen / oorzaak brandlucht van het verwarmingselement.
Zodra Atlantic daar een zinnige uitspraak over heeft gedaan kan ik de vervolgstappen gaan bekijken.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:29
Philtjens schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:07:
Wij gaan een renovatie beginnen en gaan vloerverwarming voorzien.

Graag had ik ook een wpb gehad om het gasverbruik wat te doen verlagen.

Onze sanitair man vond het een goed idee maar omdat onze technische berging pal boven de slaapkamer ligt had hij dit sterk afgeraden.

Douchen of in bad gaan gebeurd savonds het water wat terug in het vat komt moet terug opgewarmd worden dus dit zal dan ook beginnen of bezig zijn wanneer de mensen in bed liggen.

Nu zit ik in een tweestrijd.

Alles is wel zowiezo voorzien moest ik het nu niet installeren dan kan dit wel in de toekomst nog gedaan worden.

Mijn gevoel zelf zegt nu voor het niet te doen die 260 kuub gas wat ik op jaarbasis kan besparen weegt niet zozeer op tegen het geluidsoverlast .
Omdat een WPB water op hogere temperaturen maakt is de COP meestal niet zo denderend dat je er echt veel mee bespaart tov. gas voor SWW. Het is meestal de laatste stap om van het gas af te gaan, het wegvallen van het vastrecht voor gas maakt de WPB financieel gezien de moeite waard. Als je dat nog aanhoudt bespaar je misschien een paar tientjes per jaar. Je haalt de aanschaf + installatie er dan niet uit.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Destynx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Omdat een WPB water op hogere temperaturen maakt is de COP meestal niet zo denderend dat je er echt veel mee bespaart tov. gas voor SWW. Het is meestal de laatste stap om van het gas af te gaan, het wegvallen van het vastrecht voor gas maakt de WPB financieel gezien de moeite waard. Als je dat nog aanhoudt bespaar je misschien een paar tientjes per jaar. Je haalt de aanschaf + installatie er dan niet uit.
Precies.
Comfort van SSW zou wel wat hoger zijn volgens de sanitair man foor het groot buffervat wat op temp word gehouden.
Gasketel gaat hier niet weg vooral omdat ik niet enkel en alleen afhankelijk wil zijn van 1 warmtebron als gas duur is kan ik met airco verwarmen en andersom ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:39

Jerra

Beunhaas in wording

Comfort is niet hoger met of zonder WPB wat mij betreft.
Als de gasketel niet weggaat zou ik alleen een WPB nemen voor de milieu impact, maar voor financieel rendement moet je het niet doen dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wie een goed gedimensioneerde wpb aanschaft en de cv-ketel alleen nog als backup voor warm-water aanhoudt - heeft duidelijk last van ongegronde :Y koudwater vrees (mag natuurlijk wat extra kosten _O- )

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wall-E95
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-08 11:48
MuadDib007 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:33:
[...]

Als puntje bij paaltje komt dan is Warmte service de aangewezen partij omdat zij hem verkocht hebben aan mij.
Echter zullen zij vast iets vinden van de wijze van installatie.

Ik wil nu eerst zeker zijn van het gebruik van juiste aansluitingen / oorzaak brandlucht van het verwarmingselement.
Zodra Atlantic daar een zinnige uitspraak over heeft gedaan kan ik de vervolgstappen gaan bekijken.
Dan ben ik ook erg nieuwsgierig naar de reactie van Atlantic, graag hoor ik wat ze te zeggen hebben.

Ik ga vandaag proberen het gele water op te vangen, mogelijk dat we er aan kunnen zien of ruiken dat het daadwerkelijk roest is of toch wat anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:39
Wall-E95 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Dan ben ik ook erg nieuwsgierig naar de reactie van Atlantic, graag hoor ik wat ze te zeggen hebben.

Ik ga vandaag proberen het gele water op te vangen, mogelijk dat we er aan kunnen zien of ruiken dat het daadwerkelijk roest is of toch wat anders..
Ik sta op het punt een Atlantic Explorer V4 te bestellen bij Warmteservice, maar heb geen zin in een verkeerde 'batch'. Zeker niet het gedoe om het apparaat van en naar zolder te verslepen, en al helemaal niet als dat nog een keer moet.... Daar heb ik wel een paar honder euro voor over.

Dus nu twijfel ik omdat er al meerder berichten zijn op het forum mbt deze klachten. Iemand die recent een boiler heeft besteld die wel goed is?
Een (goed) betrouwbaar alternatief is nog niet zo makkelijk. Vaillant is niet probleemloos, LG lijkt ook niet geweldig, Aquapura ellende, iemand nog een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb nu 2 jaar een Ferroli LT-200 in gebruik en heb echt geen enkele klacht. Minder uitleesmogelijkheden (denk ik, heb er nooit serieus naar gekeken) dan de Atlantic omdat e.a. op Tuya gebaseerd lijkt te zijn maar de app biedt genoeg instelmogelijkheden.

Heeft wel een magnesium anode maar ik denk dat de recente problemen met de V4 wel bewijzen dat die elektrische anode ook niet heilig is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Tromp.et schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Ik sta op het punt een Atlantic Explorer V4 te bestellen bij Warmteservice, maar heb geen zin in een verkeerde 'batch'. Zeker niet het gedoe om het apparaat van en naar zolder te verslepen, en al helemaal niet als dat nog een keer moet.... Daar heb ik wel een paar honder euro voor over.

Dus nu twijfel ik omdat er al meerder berichten zijn op het forum mbt deze klachten. Iemand die recent een boiler heeft besteld die wel goed is?
Een (goed) betrouwbaar alternatief is nog niet zo makkelijk. Vaillant is niet probleemloos, LG lijkt ook niet geweldig, Aquapura ellende, iemand nog een gouden tip?
Bij mijn dochter in november zelf een V4 200ltr geplaatst, gekocht bij Warmteservice. Nog niks te zien

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:32
Destynx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Op basis van gangbare energieprijzen ja. Maar wij hebben zonnepanelen en daarom een stroomprijs van €0.02 / kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Philtjens schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Precies.
Comfort van SSW zou wel wat hoger zijn volgens de sanitair man foor het groot buffervat wat op temp word gehouden.
Gasketel gaat hier niet weg vooral omdat ik niet enkel en alleen afhankelijk wil zijn van 1 warmtebron als gas duur is kan ik met airco verwarmen en andersom ook.
Je doelt denk ik op de snelheid waarop je warm water uit de kraan krijgt. Dat klopt, maar je levert ook in omdat je geen onbeperkte hoeveelheid warm water hebt. Met een regendouche kan 4 man geen 15 minuten gaan douchen uit een 270L boiler.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Martin7182 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Op basis van gangbare energieprijzen ja. Maar wij hebben zonnepanelen en daarom een stroomprijs van €0.02 / kWh :)
Ja daar kan je wel heel veel kWh’s verstoken voor je aan de kosten van een kuub gas zit :9

Neemt niet weg dat je na de afbouw van de salderingsregeling dan wel op je panelen de boiler moet verwarmen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Destynx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Met een regendouche kan 4 man geen 15 minuten gaan douchen uit een 270L boiler.
Misschien maar goed ook. Een beetje meer nederigheid in onze luxe westerse wereld kan geen kwaad.

15 minuten douchen 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Destynx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Ja daar kan je wel heel veel kWh’s verstoken voor je aan de kosten van een kuub gas zit :9

Neemt niet weg dat je na de afbouw van de salderingsregeling dan wel op je panelen de boiler moet verwarmen ;)
Dat klopt, maar ruim de helft van het jaar is er zonneschijn genoeg. Anders misschien een thuisaccu of gewoon stroom inkopen. De ketel was sowieso op na 24 jaar trouwe dienst, i.p.v. een nieuwe heb ik nu een WPB. Stoken en koken doen we al even elektrisch. Dus er is een jaarlijkse bonus van €300 omdat we geen gas meer hebben. Maar het gevoel niet meer afhankelijk te zijn van de grillige gasmarkt is misschien nog wel meer waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Martin7182 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Dat klopt, maar ruim de helft van het jaar is er zonneschijn genoeg. Anders misschien een thuisaccu of gewoon stroom inkopen. De ketel was sowieso op na 24 jaar trouwe dienst, i.p.v. een nieuwe heb ik nu een WPB. Stoken en koken doen we al even elektrisch. Dus er is een jaarlijkse bonus van €300 omdat we geen gas meer hebben. Maar het gevoel niet meer afhankelijk te zijn van de grillige gasmarkt is misschien nog wel meer waard :)
Dit is mooi meegenomen maar de stroomprijzen zullen komende jaren ook nog gaan stijgen.

Denk aan gasloze huizen elecktrisch rijden ... Er zullen nog vele aanpassingen aan het stroomnet moeten gebeuren en dit zal ook resulteren in prijsverhoging / btw aczijnen.

Vandaar ik nooit enkel van 1 warmtebron of energie afhankelijk wil zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Philtjens op 12-02-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Glashelder schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:50:
Ik heb nu 2 jaar een Ferroli LT-200 in gebruik en heb echt geen enkele klacht. Minder uitleesmogelijkheden (denk ik, heb er nooit serieus naar gekeken) dan de Atlantic omdat e.a. op Tuya gebaseerd lijkt te zijn maar de app biedt genoeg instelmogelijkheden.

Heeft wel een magnesium anode maar ik denk dat de recente problemen met de V4 wel bewijzen dat die elektrische anode ook niet heilig is.
Dank voor deze tip, ga ik onderzoeken. Prijs is iets hoger en anode dient idd vervangen te worden (lijkt onhandig wat aan de achterkant vd boiler te zitten en is 40cm lang, hoe lang moet zoiets meegaan?). Lager vermogen is mss een nadeel (of een voordeel ivm pv opbrengst over een dag). De aansluitingen voor lucht zijn niet draaibaar, bij het 260model is dat wellicht krap. App is wel een toevoeging tov de atlantic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De locatie van die anode is inderdaad een flinke misser. Heb ik zelf ook wat onderschat want volgens mij kan hij er bij mij net niet uit nu :+

Ik meen dat je hem om de 2 jaar moet controleren, maar er was hier laatst iemand volgens mij (uit het professionele veld) die zei dat zo'n anode eigenlijk de boiler moet overleven. Als hij aangetast wordt, dan heb je sowieso een ander probleem met je boiler omdat het stalen vat is aangetast :)

Ik denk dat ik zelf pas na een jaar of 5 ga kijken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Philtjens Ik heb me laten vertellen dat als er problemen met mijn stroomaansluiting zijn
de gasketel helaas ook niet meer werkt.

Maar natuurlijk kan je met een passende O-) UPS de ketel een aantal uren laten draaien, m.n. de circulatiepomp :Y .

Een "warmtebatterij" in de kruipruimte voor enkele dagen? (Thermochemische opslag)

Helpt een beetje - maar kost ook wat verzekeringspremie (lees investering).

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 12-02-2025 13:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
Philtjens schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Dit is mooi meegenomen maar de stroomprijzen zullen komende jaren ook nog gaan stijgen.

[...]
Dat is nog maar de vraag. Aanbod aan stroom wordt steeds groter. Mogelijk gaat politiek een rol spelen (minder belasting op stroom)?

Onlangs een artikel verschenen over mogelijke prijsdalingen van elektriciteitstarieven:

"In een context van een energiecrisis, verergerd door de oorlog in Oekraïne, brengt een studie van de Universiteit van Cambridge een hoop op lagere elektriciteitstarieven in Europa. Laten we de gegevens van 29 Europese landen analyseren, waaruit blijkt dat een toename van hernieuwbare energie de prijsfluctuaties kan verminderen, wat tot 25% lagere tarieven mogelijk maakt. De optimistische voorspellingen voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland wijzen zelfs op dalingen van respectievelijk 44% en 43%."

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een warmtepompboiler kan je desnoods ook (via een thuisbatterij) met goedkope dynamische stroom "laden"
naast het directe laden via de aanwezige pv-installatie.
Natuurlijk ben je dan nog niet off-grid. Maar al dat kost extra geld en soms extra ruimte.

@hansvk Tarieven is een ding - leverzekerheid is een ander.
En dan hebben we nog "Dunkelflaute" (de afgelopen weken) vs. "Hellbrise" (soms).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
hansvk schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Dat is nog maar de vraag. Aanbod aan stroom wordt steeds groter. Mogelijk gaat politiek een rol spelen (minder belasting op stroom)?

Onlangs een artikel verschenen over mogelijke prijsdalingen van elektriciteitstarieven:

"In een context van een energiecrisis, verergerd door de oorlog in Oekraïne, brengt een studie van de Universiteit van Cambridge een hoop op lagere elektriciteitstarieven in Europa. Laten we de gegevens van 29 Europese landen analyseren, waaruit blijkt dat een toename van hernieuwbare energie de prijsfluctuaties kan verminderen, wat tot 25% lagere tarieven mogelijk maakt. De optimistische voorspellingen voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland wijzen zelfs op dalingen van respectievelijk 44% en 43%."
Ik heb nog nooit geweten dat er ooit iets blijvend goedkoper is geworden.
Met eender welk product alles wordt duurder in deze tijden van crisis en blijvende inflaties.

Kijk naar bouwgronden, diesel , voedsel stroom, maakt niet uit wat het is ondanks dat er zowel tekorten als teveel is blijven de prijzen doorstijgen.

Maar goed we wijken nu redelijk af van het topic dus wat mij betreft teylrug verder gaan met WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Philtjens schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Denk aan gasloze huizen elecktrisch rijden ... Er zullen nog vele aanpassingen aan het stroomnet moeten gebeuren en dit zal ook resulteren in prijsverhoging / btw aczijnen.

Vandaar ik nooit enkel van 1 warmtebron of energie afhankelijk wil zijn.
Dat is grappig, in mijn beleving is er maar 1 energiebron en is de rest ervan afgeleid. Maar goed, ik heb dus nog een oliekachel achter de hand voor nood (olie = omgezet zonlicht) ;)
Wat mij betreft wel de killer feature van een WPB: hij loopt grotendeels op duurzame energie van eigen dak, btw-vrij en met minimale transportverliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44
klump4u schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Bij mijn dochter in november zelf een V4 200ltr geplaatst, gekocht bij Warmteservice. Nog niks te zien
Afgelopen december een atlantic v4 besteld bij warmteservice,geen probleem mee gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kerngezond
Glashelder schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Misschien maar goed ook. Een beetje meer nederigheid in onze luxe westerse wereld kan geen kwaad.

15 minuten douchen 8)7
Nu durf ik niet meer te zeggen hoe lang ik douche. :$

Het is betrekkelijk wat je nederigheid of spaarzaamheid noemt. Ik douche echt allemachtig lang, maar heb geen auto, ga fietsend naar m'n werk en ga bijna nooit op vakantie. Laten we wel wezen, veel mensen die warmtepompen aanschaffen doen dat voor hun eigen portemonnee en uit interesse, niet omdat ze begaan zijn met de klimaatdoelstellingen. Anders zouden ze ook niet meer met het vliegtuig op vakantie gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:12
Kerngezond schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:16:
[...]

Nu durf ik niet meer te zeggen hoe lang ik douche. :$

Het is betrekkelijk wat je nederigheid of spaarzaamheid noemt. Ik douche echt allemachtig lang, maar heb geen auto, ga fietsend naar m'n werk en ga bijna nooit op vakantie. Laten we wel wezen, veel mensen die warmtepompen aanschaffen doen dat voor hun eigen portemonnee en uit interesse, niet omdat ze begaan zijn met de klimaatdoelstellingen. Anders zouden ze ook niet meer met het vliegtuig op vakantie gaan.
Check!
Ik vlieg niet meer en ik heb een warmtepompboiler, ze zijn er hoor zulke types!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Ckriek schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Afgelopen december een atlantic v4 besteld bij warmteservice,geen probleem mee gehad.
De 200L of 270?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:48

Vergelijk ik dat met de koudwater aansluiting is het een wereld van verschil. Gelukkig lijkt er op de bodem van het vat geen bezinksel o.i.d. te liggen.

Samen met de installateur vandaag Atlantic gebeld om een reactie / ondersteuning te krijgen maar helaas niet teruggebeld.

We hebben tijdens het controleren de ACI hybride anode gecontroleerd en die lijkt gelukkig wel prima te werken.

Wat typisch is dat mijn installateur bij zijn niet-coil versie 2 diëlektrisch koppelingen geleverd heeft gekregen evenals 4 stelpootjes en ik maar 2 Stelpootjes en 1 diëlektrisch koppeling.

Heb ooit lang gezocht naar een betrouwbare WPB.
Bij Atlantic zag ik in al die reacties in de topics geen storingen/klachten.
Komt dat wat jij hebt nu vaker voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:08
Glashelder schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:42:
De locatie van die anode is inderdaad een flinke misser. Heb ik zelf ook wat onderschat want volgens mij kan hij er bij mij net niet uit nu :+

Ik meen dat je hem om de 2 jaar moet controleren, maar er was hier laatst iemand volgens mij (uit het professionele veld) die zei dat zo'n anode eigenlijk de boiler moet overleven. Als hij aangetast wordt, dan heb je sowieso een ander probleem met je boiler omdat het stalen vat is aangetast :)

Ik denk dat ik zelf pas na een jaar of 5 ga kijken :p
Het is een opofferingsanode dus hij wordt zowiezo kleiner maar dat gaat meestal niet zo snel.
Maar als hij op is wordt de boiler opgeofferd dus zover moet het niet komen.
'dat zo'n anode eigenlijk de boiler moet overleven.'. De boiler zal de anode niet lang overleven dus in dat opzicht klopt die stelling wel.
Heb in het verleden bij een paar boilers die dingen vervangen. Allemaal 5 a 10 jaar oud en helemaal versleten.
Hou er rekening mee dat bij een schroefdraad aansluiting dit na al die jaren erg vast kan gaan zitten. De dopsleutel met verlengpijp die dan nodig is veroorzaakt onverantwoord veel stress op het boilervat. Dus misschien liever iets eerder vervangen, die vier jaar die je noemt is misschien zo gek nog niet.
Maar zonder controle mis je het mocht het ding sneller slijten. Dat is het nadeel. Anode op=Boiler wordt opgeofferd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:24

Sebazzz

3dp

Je hebt een AquaMQTT geinstalleerd in je boiler, en daardoor misschien alle veiligsheidsgordels losgeklikt en daarmee je ketel gesloopt door het verwarmingselement te lang aan te sturen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Glashelder schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:42:
er was hier laatst iemand volgens mij (uit het professionele veld) die zei dat zo'n anode eigenlijk de boiler moet overleven.
In de handleiding van de Atlantic staat dat ie de levensduur van de ketel moet meegaan.
Als hij aangetast wordt, dan heb je sowieso een ander probleem met je boiler omdat het stalen vat is aangetast :)
Nee, dat is juist het hele doel van de anode: aangetast worden zodat het vat niet aangetast wordt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
Bij ons komt er naar alle waarschijnlijkheid een ATAG NUOS Plus! Kan iemand mij exact uitleggen hoe deze wpb met een Homewizard plug gaat aangesloten worden? Is dat een aparte aansluiting die dit aanstuurt? Omdat anders de wpb hard geschakeld gaat worden toch? Hoe werkt dit? En hoe lang blijft het water dan op temperatuur? Wat als de zon niet schijnt? Kunnen we sochtends douchen? Of houd ie dat niet zolang vol? Zou mooi zijn als jullie wat ervaringen kunnen delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Sebazzz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:52:
[...]

Je hebt een AquaMQTT geinstalleerd in je boiler, en daardoor misschien alle veiligsheidsgordels losgeklikt en daarmee je ketel gesloopt door het verwarmingselement te lang aan te sturen?
Er zit een thermische beveiliging rechtstreeks op het verwarmingselement met een draad die naast het verwarmingselement in de koker van de hybride anode steekt.
Daarnaast heeft het element luttele minuten aangestaan.
Als het apparaat daar al niet tegen kan is het simpelweg slecht geproduceerd.

Tevens bij het installeren van een AquaMQTT ontkoppel je / plaats je deze alleen tussen de HMI (Display met knoppen) en de besturingsprint.

De besturingsprint heeft in principe het laatste woord.
Bijvoorbeeld als de Hybride ACI ontkoppeld raakt geeft hij storing, ondanks dat de AquaMQTT er tussen zit.

Dus nee, het lijkt me niet dat de AquaMQTT van enige invloed is geweest.

Maar dan nog mag er geen roestvorming in de leidingen optreden, want dat is waarschijnlijk een groter probleem dan het verwarmingselement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:48
@arjen888 Je kan de WPB zelf instellen op 1 of 2 tijdstippen dat deze op temperatuur moet zijn.
Als je deze strategisch kiest kan je zorgen dat deze overdag opwarmt.
Daarnaast kun een HWE socket op de SG ingang aansluiten waarmee je die 1 of 2 tijden kan overbruggen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Technician- schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Heb ooit lang gezocht naar een betrouwbare WPB.
Bij Atlantic zag ik in al die reacties in de topics geen storingen/klachten.
Komt dat wat jij hebt nu vaker voor?
In dit topic komt in ieder geval 1 ander persoon voor die deze klachten heeft gehad en waarbij de boiler is omgeruild.
Helaas bleek de nieuwe dezelfde problemen te hebben.

Verder heb ik geen idee.

Mn installateur heeft de 200 liter zonder coil en die zegt nergens last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
ron321 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:19:
@arjen888 Je kan de WPB zelf instellen op 1 of 2 tijdstippen dat deze op temperatuur moet zijn.
Als je deze strategisch kiest kan je zorgen dat deze overdag opwarmt.
Daarnaast kun een HWE socket op de SG ingang aansluiten waarmee je die 1 of 2 tijden kan overbruggen.
Als je hem elke dag om 19:00 uur warm wilt hebben, heeft zo'n plug dus weinig zin, want grote kans dat je hem van via de zon pakt? Of kan die plug hem op wattage aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

arjen888 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:44:
[...]

Als je hem elke dag om 19:00 uur warm wilt hebben, heeft zo'n plug dus weinig zin, want grote kans dat je hem van via de zon pakt? Of kan die plug hem op wattage aansturen?
Waarom zo’n gedoe? Bij mij is de 200 liter WPB neergezet, temperatuur op 55 graden, buiten-buiten aansluiting en hij draait al anderhalf jaar zonder er omkijken naar te hebben. Altijd genoeg warm water beschikbaar ondanks uitgebreid met regendouche douchen. Verbruik 600 kWh per jaar……

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
PeepPeepPeep schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:01:
[...]

Waarom zo’n gedoe? Bij mij is de 200 liter WPB neergezet, temperatuur op 55 graden, buiten-buiten aansluiting en hij draait al anderhalf jaar zonder er omkijken naar te hebben. Altijd genoeg warm water beschikbaar ondanks uitgebreid met regendouche douchen. Verbruik 600 kWh per jaar……
Vandaar mijn vragen, heeft het zin dan :). Met het wegvallen van het salderen is voor mij de truc natuurlijk om zoveel mogelijk warm water via de zon te creëren zomers :). Of bijvoorbeeld verwarmen bij goedkopere kwh prijs middels dynamische tarieven.

[ Voor 6% gewijzigd door arjen888 op 12-02-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:48
MuadDib007 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:20:
[...]

In dit topic komt in ieder geval 1 ander persoon voor die deze klachten heeft gehad en waarbij de boiler is omgeruild.
Helaas bleek de nieuwe dezelfde problemen te hebben.

Verder heb ik geen idee.

Mn installateur heeft de 200 liter zonder coil en die zegt nergens last van te hebben.
Mja nooit eerder problemen gehoord.
Ook niet bij de tientallen die we daarvan weggezet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Technician- schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Mja nooit eerder problemen gehoord.
Ook niet bij de tientallen die we daarvan weggezet hebben.
Hier ook geen problemen, 200L - zoemt inmiddels al anderhalf jaar.

@MuadDib007 Wat is jouw waterhardheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
@Sebazzz

7,95 dH volgens Brabant water.
Teststripje van het zwembad zegt ongeveer 100 ppm dus ik vermoed dat wat Brabant water aangeeft juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

arjen888 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Vandaar mijn vragen, heeft het zin dan :). Met het wegvallen van het salderen is voor mij de truc natuurlijk om zoveel mogelijk warm water via de zon te creëren zomers :). Of bijvoorbeeld verwarmen bij goedkopere kwh prijs middels dynamische tarieven.
In de zomer schijnt genoeg zon, dus met zonnepanelen krijg je die 2 kWh wel om de WPB zijn werk te laten doen. Met dynamisch is het ‘s nachts het goedkoopst. Of een thuisbatterij erbij van een paar kWh. Maar een hoop moeite doen om hooguit wat kWh’s goedkoper uit te zijn…. Zoek de oplossing dan in andere dingen waarbij het wel zoden aan de dijk kan zetten.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Vliegvlug

Flight Simple

Ben erg benieuwd wat je via Atlantic gaat horen en of het een productiefout betreft of niet.

Heb hier zelf een Atlantic Explorer 270L staat zonder extra coil die ik ook bij Warmteservice vandaan heb, geleverd eind november 2024.

Moet nog geïnstalleerd worden maar als er inderdaad een probleem is met een bepaalde batch heb ik die natuurlijk liever omgeruild voordat hij geïnstalleerd is.

Wat betreft de twee filmpjes zie ik eerlijk gezegd weinig verschil maar blijkbaar let ik niet op het juiste ofzo.
Wat is het waar ik op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
@Vliegvlug
Bij de beelden van de koude aansluiting ziet alles er mooi ijzerkleurig uit.
Echter bij de warme aansluiting lijkt het net of een groot gedeelte van de buis verkleurd is.

Ik ben het met je eens dat het niet heel goed te zien is, het is en blijft een Ali cameraatje.

We hebben ook even met een doekje op een schroevendraaier in de opening rondgedraaid en deze kwam vol met roest terug.

Tevens lag er duidelijk een ophoping van roest bij de koppeling van de warm wateraansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uB-0NfeOsxNos5ZMbntTnHBFR6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CL6Rmjm5gAq5loyV56AQNOSq.jpg?f=fotoalbum_large

• Awesomo4k
  • Laatst online: 20-07 23:23
Morgen komen ze bij mij de WPB installeren! Sta eigenlijk te popelen haha!

Voor de standaard instellingen, wat kan ik het beste vragen aan de installateurs?

Ik woon in België(dus geen salderen) en heb een variabel(geen dynamisch) contract. Mijn stroomprijs is gelijk de hele dag. Ik ga een smartcontact aansturen via HA indien er veel zon overschot is dat hij de PVcontacten sluit en opwarmt op de zon ipv netstroom. Ter info: De ketel blijft altijd op spanning via het hoofdstopcontact.

Ideeen over de beste instellingen?

Zelf dacht ik:
- Indien overproductie tussen 11u en 14u +1kW dan opwarmen op PV punt naar 62 graden. Dit kan zonder boost dus lijkt me 1kW genoeg? Klopt dat?
- Standaardprogramma laten draaien tussen 14u en 16u << Instelling van de WPB zelf

Zo denk ik het meeste uit de zonnestroom te halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik zou het standaardprogramma zo laag mogelijk zetten (bijv 40 of 50 graden).
En een naloop in je smartcontact is misschien ook wel slim om veel start/stops te voorkomen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-08 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een timer zo krap instellen lijkt me niet handig, hier is hij in de winter met binnen/buitenlucht ruim 3u bezig om van 44 naar 62 te gaan.
Het pv contact zou ik langer aansturen, 400-600W verbruik heb je al snel als overproductie.
Als hij op temperatuur is slaat hij af, kijk ook naar wanneer je veel wil tappen zodat je juist dan voorraad hebt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Voor de Calypso split gebruik ik voor vakanties de knoppen op het display. Dit is een beetje prutsen en maakt de vakantie nogal statisch (wat als ik een dag eerder of later naar huis wil).

Via de piek\dal schakeling op het apparaat schakel ik via Home Assistant op basis van dynamische tarieven.

Ik had een keer een probleem met de dynamische tarieven en ongemerkt heeft de warmtepomp toen 24 uur geen run gedraaid.

Ik heb het idee dat ik mijn vakantieregeling dus gewoon op afstand en via HA kan doen door te zorgen dat die piek\dal schakelaar de hele vakantie uit blijft. Kan iemand bevestigen dat dit werkt? Of zou hij toch op een gegeven moment die piek\dal regeling gaan negeren?

• Awesomo4k
Jim423 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:50:
Ik zou het standaardprogramma zo laag mogelijk zetten (bijv 40 of 50 graden).
En een naloop in je smartcontact is misschien ook wel slim om veel start/stops te voorkomen.
De installateur kon mij vertellen als ik de pv contacten signaal geef dat de WPB min een programma van 30 mins laat draaien. Dat zal de naloop wel opvangen lijkt me? Of zou je toch voor de zekerheid een naloop instellen?

En met standaard zeg... 50 graden. Kom ik dan niet in de problemen op dagen zoals vandaag... waar ik nog geen genoeg licht/zon heb om mijn eigenverbruik op te vangen? Of is 50 graden ook zat voor een bad te vullen en een douchebeurt van 4-5 mins?

De WPB heeft een capaciteit van 250L.

• Awesomo4k
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:55:
Een timer zo krap instellen lijkt me niet handig, hier is hij in de winter met binnen/buitenlucht ruim 3u bezig om van 44 naar 62 te gaan.
Het pv contact zou ik langer aansturen, 400-600W verbruik heb je al snel als overproductie.
Als hij op temperatuur is slaat hij af, kijk ook naar wanneer je veel wil tappen zodat je juist dan voorraad hebt.
Met timer bedoel ik het programma van de fabrikant. Hoe zou jij vragen dit af te stellen?

Pv contact aansturen bij minder overproductie is geen probleem, bedankt voor je advies. Ik heb ook nog een batterij dus ik vraag me af wat de beste volgorde is. Eerste batterij vullen of een beetje van beide of eerste de WPB opwarmen.

We tappen voornamelijk af in de avond 2x per week een bad rond 20.00 - 21.00 en douche 3x per week ook in de avond.

Warm water keuken is met Quooker dus die heeft geen vraag van de WPB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Awesomo4k Ik zelf zou het gewoon uitproberen in mijn eigen situatie - dan weet je bijna zeker onder welke omstandigheden je nog wat bij moet verwarmen, m.n. bij een bad van ??? liter.
Met een beetje planning red je het bijverwarmen op de warmtepomp.

• Awesomo4k
Ja testen zal het zeker worden. Dat is ook geen probleem en zal ik doen.

Altijd fijn om een basis te maken vanuit de ervaring van de kenners :) Vandaar mijn gevis hier.

Ik weet b.v. niet precies hoeveel liter in mijn bad kan... Maar na een bad? Stel er is water uit en weer erbij en er zit nog 40 graden water in. Dat de dag erna op de zon laten opwarmen? Mijn WPB gaat waarschijnlijk meteen bijwarmen? Toch? Aan de andere kant... Als we mooie zonnige dagen hebben, is het natuurlijk geen probleem dat hij warmt met de stroom uit de batterij.

[ Voor 0% gewijzigd door Awesomo4k op 13-02-2025 11:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Na een bad kun je niet meer douchen. Of het moet een heel klein bad zijn.
Dus ik zou zeggen de timer 50graden instellen op 06.00 tot 22.00u bijv.

Je zou ook een soort knop kunnen maken, uurtje voor het badderen indrukken om het contact te schakelen.
De andere dagen met alleen douche draai je gewoon op 50 graden 24/7.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Awesomo4k
Bad is redelijk klein. 168cm * 85cm en heeft volgens de website capaciteit van 350L. Je vult natuurlijk niet helemaal tot de rand.

Meestal wordt er in bad gegaan op gezette tijden na de wekelijkse sport. Dus die kan ik ook wel automatiseren. Mooi om over na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-08 12:46
Of eventueel als je een legionellarun aanhoudt 1x per week, deze standaard plannen op een dag dat ook in bad gegaan wordt. Dan kun je mogelijk wel in bad + douchen. En dan gewoon op WPB only, zonder booster e.d. Dan heb je wel langer verbruik, maar relatief laag dus heb je vaak wel continu zonverbruik (mits er enigszins zon is)

• Awesomo4k
Langer verbruik is geen probleem. In België kijken ze ook hoe ''hard'' je het net belast. Dus een piek van 5kW of langer 500W is daardoor ook belangrijk.

Aangezien je wordt aangeslagen voor minimaal 2.5kW kan je dus beter lang minder belasten dan kort hoog.

Natuurlijk blijft de hobby... Zoveel mogelijk vanuit de zonnepanelen want dat is ''gratis'' stroom.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:08
Awesomo4k schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:10:
[...]

De installateur kon mij vertellen als ik de pv contacten signaal geef dat de WPB min een programma van 30 mins laat draaien. Dat zal de naloop wel opvangen lijkt me? Of zou je toch voor de zekerheid een naloop instellen?
Als de aansluiting in de wpb 'SG ready' is dan moet het aan de randvoorwaarden van sg voldoen.
https://www.waermepumpe.d...dy_Regularien_2.0_ENG.pdf
Dus wachttijd na uitschakelen van het contact zou minimaal 10 minuten zijn. Dan is het weer in te schakelen.

• Kerngezond
Awesomo4k schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:35:
Langer verbruik is geen probleem. In België kijken ze ook hoe ''hard'' je het net belast. Dus een piek van 5kW of langer 500W is daardoor ook belangrijk.

Aangezien je wordt aangeslagen voor minimaal 2.5kW kan je dus beter lang minder belasten dan kort hoog.

Natuurlijk blijft de hobby... Zoveel mogelijk vanuit de zonnepanelen want dat is ''gratis'' stroom.
Hé, wat interessant dat het vermogen ook een bepalende factor is in de prijs. Daar heb ik in Nederland nog nooit van gehoord. Wel een goed idee eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomo4k
Surfari schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Als de aansluiting in de wpb 'SG ready' is dan moet het aan de randvoorwaarden van sg voldoen.
https://www.waermepumpe.d...dy_Regularien_2.0_ENG.pdf
Dus wachttijd na uitschakelen van het contact zou minimaal 10 minuten zijn. Dan is het weer in te schakelen.
De installateur zegt dat ik 2 opties heb.

- De standaard pv contacten
- De SG contacten

Bij de SG optie moest mijn omvormer dat ondersteunen en dat doet hij niet. Ik doe dus straks een dom(aan/uit) signaal sturen naar de WPB via HA/smartplug

Misschien komt er in de toekomst nog iets dat een mogelijkheid geeft met een ESPtje maar dat zie ik tzt.

• Awesomo4k
Kerngezond schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:57:
[...]

Hé, wat interessant dat het vermogen ook een bepalende factor is in de prijs. Daar heb ik in Nederland nog nooit van gehoord. Wel een goed idee eigenlijk.
Van de ene kant natuurlijk wel... Maar een auto thuis opladen met 22kW(ook niet wanneer het net leeg is) zit er dan natuurlijk nooit meer in.. Je betaalt +/- 50.- EUR per kW/jaar... Dan ga je van 125.- EUR per jaar ineens naar 1.100.- EUR. Het werkt zo dat als je 15mins het vermogen gebruikt is dat je aanslag voor die maand. Mijn oude WG wilde dat ik thuis ging laden maar toen ik zei dat ik dan wel mijn tarief tot dit bedrag door hen betaald wilde hebben trokken ze snel de keutel in. >:)

Zit nu met de batterij mooi op... je raadt het al... 2.5kW... Ik reserveer 15% batterij om de pieken op te vangen. Dus b.v. hottub pak +/- 40 mins 3kW, dan springt de batterij bij voor 0.5kW voor die 40 mins. Mooi systeem :) Daarna(vermogen weer onder de 2.5kW) laadt de batterij weer bij via het net tot die 15%. Ik moet natuurlijk alleen zorgen dat er altijd iets in zit maar tot nu toe gaat het al lang goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Hij is er! +/-3kWh gebruikt km op te warmen. Verbruik vandaag 640Wh... Even instellen dat hij zijn runs later op de dag doet aangezien nu uit het net is gekomen terwijl ik nu overschot op de zonnestroom heb.

Leuk speelgoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
Awesomo4k schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:36:
[...]

Van de ene kant natuurlijk wel... Maar een auto thuis opladen met 22kW(ook niet wanneer het net leeg is) zit er dan natuurlijk nooit meer in.. Je betaalt +/- 50.- EUR per kW/jaar... Dan ga je van 125.- EUR per jaar ineens naar 1.100.- EUR. Het werkt zo dat als je 15mins het vermogen gebruikt is dat je aanslag voor die maand. Mijn oude WG wilde dat ik thuis ging laden maar toen ik zei dat ik dan wel mijn tarief tot dit bedrag door hen betaald wilde hebben trokken ze snel de keutel in. >:)

Zit nu met de batterij mooi op... je raadt het al... 2.5kW... Ik reserveer 15% batterij om de pieken op te vangen. Dus b.v. hottub pak +/- 40 mins 3kW, dan springt de batterij bij voor 0.5kW voor die 40 mins. Mooi systeem :) Daarna(vermogen weer onder de 2.5kW) laadt de batterij weer bij via het net tot die 15%. Ik moet natuurlijk alleen zorgen dat er altijd iets in zit maar tot nu toe gaat het al lang goed.
Klinkt alsof je het prima opgelost hebt toch? Maar ik snap je punt wel. Het zou een beter idee zijn om een hoog vermogen alleen te beprijzen op piekmomenten. Een soort spitsheffing. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Ja of b.v. in de nacht mag je wel meer gebruiken... Soort.. 2de teller.... Ow wacht waar ken ik dat idee van haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drrataplan
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:09
Wij gaan over naar een all-electric oplossing en wij hebben een Atlantic Explorer 4 270L op het oog. We gaan hem buiten/buiten configureren. We zijn met drie personen, de kleine neemt 1x per week een bad van grofweg 120L. De 270L is vooral omdat we soms met 4-6 volwassenen zijn die allemaal douchen.

Nu komt deze bij ons vlak bij de woonkamer te staan. Wel achter een deur, in een vaste kast waar we de muren voor geluid hebben geisoleerd.

We zijn een beetje bang voor het geluid. Hoe zit dit bij bestaande eigenaren? Hoe lang staat hij aan (c.q. hoe lang maakt hij geluid)? Zouden we hem in kunnen stellen dat hij alleen tussen 2 en 7 geluid maakt, of heeft hij meer tijd nodig om het water warm te krijgen? Is dit constant maximaal volume, of is dit in de praktijk alleen bij legionelaruns?

Wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomo4k
Ik hoor de mijne... Enkel "opstart" gehoord... Alsof er een ventilator op standje 3 draait. Geen idee in boost functie maar volgens mij wordt er dan een element aangestuurd en zorgt dat voor geen extra geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het geluid is vrij constant, een brom van de compressor (ongeregeld) en lucht van de ventilator.
In de winter zal hij langer werk hebben als hij koude en/of vochtige lucht krijgt.
Hier draait een 200l V3 op binnen/buitenlucht en doet er een kleine 3 uur over van 44 naar 62 (1x/week).
Laat je hem overdag werken dan zal je minstens een tijdvenster van 8u in moeten stellen, zo is ie gemaakt.
Aangezien hij in 3u klaar is zal je bij aanvang van het tijdvak wat horen als de isolatie het niet genoeg dempt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drrataplan
bedankt! duidelijk, dus voor de wekelijkse run een paar uur (fors) geluid, en dagelijks wat korter, voor het verwarmen van verbruikt water. Kan je dat venster nog opsplitsen (vier uur in de nacht, vier uur in de middag), of werkt dat niet zo?

Daarbuiten is hij stil, of maakt hij ook (luid) geluid buiten het tijdsvak?

[ Voor 19% gewijzigd door drrataplan op 15-02-2025 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Als hij warm is is hij stil natuurlijk.
Er zijn 2 vensters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drrataplan
Duidelijk! Bedankt allemaal, we gaan het er op wagen, hopelijk binnen een paar weken een update!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat kan 1x 8u zijn of 2u en 6u, als het maar 8u totaal is.
Vanwege de efficiëntie (en langere looptijd) zou ik de nanacht en vroege ochtend vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:12
Pixal schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:02:
Voor de Calypso split gebruik ik voor vakanties de knoppen op het display. Dit is een beetje prutsen en maakt de vakantie nogal statisch (wat als ik een dag eerder of later naar huis wil).

Via de piek\dal schakeling op het apparaat schakel ik via Home Assistant op basis van dynamische tarieven.

Ik had een keer een probleem met de dynamische tarieven en ongemerkt heeft de warmtepomp toen 24 uur geen run gedraaid.

Ik heb het idee dat ik mijn vakantieregeling dus gewoon op afstand en via HA kan doen door te zorgen dat die piek\dal schakelaar de hele vakantie uit blijft. Kan iemand bevestigen dat dit werkt? Of zou hij toch op een gegeven moment die piek\dal regeling gaan negeren?
Zet je het helemaal uit? Of zet je hem op lagere temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

siveiro schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Zet je het helemaal uit? Of zet je hem op lagere temp?
Uit, net als de vakantie stand. Dan voer je vertrek en thuiskomst datum in en de dag voordat je thuiskomt gaat ie weer aan en doet hij meteen een legionellarun.

Ik doe de boiler ook altijd iets eerder uit op de dag van vertrek zodat we het warme water zo goed als op maken. Zonde van de energie als hij begint te verwarmen terwijl we bijna in de auto stappen.

Inmiddels kan ik bevestigen dat het niet schakelen van de PV contacten hier zorgt dat de boiler niet aan gaat.

Ik heb in HA een schakelaar "vakantie", als die aan staat gaat de boiler niet aan, de verwarming laag en nog wat andere zaken. De run van de boiler gebeurt normaalgesproken 2x per dag als de stroom het goedkoopst is (dynamisch contract) tenzij de vakantie stand aan staat dus. Ben blij dat het zo kan want ik vond vakantieregeling op het apparaat instellen echt een beetje 1995.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Schakel je dan het apparaat volledig uit als je op vakantie gaat of is het b.v. via SG vakantiemodus op het apparaat schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Awesomo4k schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:22:
Schakel je dan het apparaat volledig uit als je op vakantie gaat of is het b.v. via SG vakantiemodus op het apparaat schakelen?
Afwezigheids timer in het menu. Maar ik heb een slimme schakelaar op de piek/dal contacten zitten dus zolang ik die niet inschakel gaat hij ook geen water verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
Pixal schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Afwezigheids timer in het menu. Maar ik heb een slimme schakelaar op de piek/dal contacten zitten dus zolang ik die niet inschakel gaat hij ook geen water verwarmen.
Is dat bij de meeste warmtepompboilers geen probleem? Kan je zomaar gewoon de stroom onderbreken zonder dat er mechanisch of elektronisch dingen ontregeld worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:22
Kerngezond schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:52:
[...]

Is dat bij de meeste warmtepompboilers geen probleem? Kan je zomaar gewoon de stroom onderbreken zonder dat er mechanisch of elektronisch dingen ontregeld worden?
Dat is bij een Atlantic Explorer niet aan te bevelen. Water opwarmen hoeft natuurlijk niet, maar er moet wel stroom op het apparaat blijven ivm de opofferings anode.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik wil niet vervelend zijn maar heb nu in volgens mij al mijn posts aangegeven dat ik de PV/ piek dal schakeling gebruik of de vakantie stand. In beide gevallen blijft er spanning op de Wpb staan, in mijn geval een Calypso split 200l.

Ik kwam hier met een vraag, in de hoop dat iemand het al had geprobeerd maar kreeg geen antwoord dus heb ik het inmiddels uitgeprobeerd en kan ik bevestigen dat je niet je afwezigheid hoeft te regelen op het display als je zelf met een slimme schakeling de PV / piek dal schakeling regelt. Want zolang je die niet inschakelt gaat de Wpb ook geen run draaien en kan je net zo lang of kort afwezig zijn als je zelf wil en bijvoorbeeld een dag voordat je naar huis komt zet je de normale schakeling weer aan. Dit is natuurlijk extreem goed te automatiseren via HA evt in combinatie met Node Red.

Niet geheel onbelangrijk maar het stilstandsverlies wordt anders dagelijks aangevuld en dan worden er onnodig kWh's verspild. Als je langer dan 3 dagen afwezig bent kan het besparen als je de boiler "uit" zet. Ik houd het verbruik bij en het viel me overigens erg mee hoe snel hij weer op temperatuur was na een week afwezigheid, ik vermoed dat het water in de boiler nog steeds best warm was.

[ Voor 19% gewijzigd door Pixal op 17-02-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-08 11:28
Is deze discussie niet wat geneuzel in de marge? Als ik naar mijn eigen situatie kijk:
- is mijn stroomverbruik bij gebruik van mijn WPB 1-2 kWh per dag. Het stilstandverlies heb ik niet paraat maar zal ver onder 1 kWh/dag (stroomverbruik) liggen.
- Het grootste deel van het jaar warmt de WPB met eigen zonnestroom (opwarmtijd vanaf 12.00 uur). In aanmerking nemend dat ik minder stroom verbruik als ik weg ben heb ik op die dagen meer overschot. Na afschaffing saldering is dat dus ook nog eens "gratis".
- De WPB staat binnen de verwarmde schil. Stilstandsverlies is gewoon verwarming. Op dagen met wat zon ook nog gratis verwarming.
Mijn gevoel zegt dat het stroomverbruik van deze discussie op de server van Tweakers al groter is dan een mogelijke besparing;)
Maar serieus, heeft iemand inzichtelijk wat de energiebesparing is?

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Doggieman schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:25:
[...]

Dat is bij een Atlantic Explorer niet aan te bevelen. Water opwarmen hoeft natuurlijk niet, maar er moet wel stroom op het apparaat blijven ivm de opofferings anode.
De explorer heeft geen opofferings anode, dat ding gaat levenslang mee en hoeft nooit vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mjier schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:28:
Is deze discussie niet wat geneuzel in de marge? Als ik naar mijn eigen situatie kijk:
- is mijn stroomverbruik bij gebruik van mijn WPB 1-2 kWh per dag. Het stilstandverlies heb ik niet paraat maar zal ver onder 1 kWh/dag (stroomverbruik) liggen.
- Het grootste deel van het jaar warmt de WPB met eigen zonnestroom (opwarmtijd vanaf 12.00 uur). In aanmerking nemend dat ik minder stroom verbruik als ik weg ben heb ik op die dagen meer overschot. Na afschaffing saldering is dat dus ook nog eens "gratis".
- De WPB staat binnen de verwarmde schil. Stilstandsverlies is gewoon verwarming. Op dagen met wat zon ook nog gratis verwarming.
Mijn gevoel zegt dat het stroomverbruik van deze discussie op de server van Tweakers al groter is dan een mogelijke besparing;)
Daarnaast komt er altijd direct een legionella run overheen als je de boiler weer van vakantiestand afhaalt, als de timing ongelukkig is kost dit ook weer extra kWh’s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:22
Wolly schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:34:
[...]

De explorer heeft geen opofferings anode, dat ding gaat levenslang mee en hoeft nooit vervangen te worden.
Ja... Klopt... Da's wat ik eigenlijk bedoelde😏. Vandaar dat deze aan de stroom moet blijven staan

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hoezo is energiebesparing gerommel in de marge. Als dat ding water staat warm te houden als ik het niet gebruik is dat verlies. Als ik op vakantie ben staat de verwarming lager dus wat hij verliest in de verwarmde schil is nog steeds tamelijk verloren, vooral omdat de warmtepomp efficiënter stookt dan de Wpb. Dat een discussie daarover meer energie verbruikt is borrelpraat van iemand die kennelijk geen interesse heeft in kleine besparingen, prima, stook nog wat.

Maar goed, kennelijk ben ik de enige die op vakantie gaat en wat apparaten uitzet of in vakantiemodus zet. Mijn woning verbruikt tijdens vakantie alleen nog het sluipverbruik en nog wat om de temp niet onder 14 graden te laten zakken.

Ik heb een dynamisch energiecontract dus de boiler gaat aan en doet legionellarun als stroom goedkoop is. Dat is vaak als de zon schijnt maar vaak ook 's nachts dus ik geef niet zo om wat ik opwek met zonnepanelen en wat ik daarvan gebruik, wat ik niet gebruik wordt verkocht tegen de dan actuele kWh prijs.

We leven in een wereld die we zo goed mogelijk moeten doorgeven aan onze kinderen, elke kWh die je niet verbruikt kan ergens anders voor gebruikt worden. Gerommel in de marge betekent een tv niet in standby laten staan, en niet onnodig water verwarmen, bij ieder huishouden een beertje rommelen in de marge betekent in the end een paar windmolens of een kerncentrale minder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSj18yXysgV7_9mapTpP8civOSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVWpwCVc4fGVO6ZyFWDx2rr5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF8hsUxDlnPhWDYySFQFMej-13Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glBWXfiayE39uzwO32qe1ncp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Pixal op 17-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
Pixal schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:29:
Als ik op vakantie ben staat de verwarming lager dus wat hij verliest in de verwarmde schil is nog steeds tamelijk verloren, vooral omdat de warmtepomp efficiënter stookt dan de Wpb. Dat een discussie daarover meer energie verbruikt is borrelpraat van iemand die kennelijk geen interesse heeft in kleine besparingen, prima, stook nog wat.
Ook als de verwarming lager staat zal die nog steeds verwarmen. Het verschil zit inderdaad in het verschil in COP tussen de WPB en de verwarming. Waarbij je ook weer in aanmerking moet nemen dat de de WPB opwarmt op momenten van lage prijzen (veel stroom beschikbaar), en de afgifte gelijkmatig over de 24 uur plaats vindt. De WBP fungeert als een verwarmingsbuffer.
Overigens werp ik je suggestie dat ik niet geïnteresseerd ben in kleine besparingen of de planeet doorgeven aan mijn kinderen verre van mij. Wel probeer ik het leven leuk te houden met af en toe wat humor. En daarmee te laten zien dat groen niet hetzelfde is als zuur.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Pixal schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:33:
Niet geheel onbelangrijk maar het stilstandsverlies wordt anders dagelijks aangevuld en dan worden er onnodig kWh's verspild. Als je langer dan 3 dagen afwezig bent kan het besparen als je de boiler "uit" zet.
Als de boiler weer aan gaat moet er extra verwarmd worden, dus dat 'bespaarde' stilstandsverlies ben je dan grotendeels alsnog kwijt.
Als je zonnepanelen hebt en het geen december is vraag ik me af of het zin heeft hem uit te zetten, zelfs als je één week weg gaat.

Hoe langt duurt het voordat het water de omgevingstemperatuur bereikt als ie uit staat?

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-02-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Mjier schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Ook als de verwarming lager staat zal die nog steeds verwarmen. Het verschil zit inderdaad in het verschil in COP tussen de WPB en de verwarming. Waarbij je ook weer in aanmerking moet nemen dat de de WPB opwarmt op momenten van lage prijzen (veel stroom beschikbaar), en de afgifte gelijkmatig over de 24 uur plaats vindt. De WBP fungeert als een verwarmingsbuffer.
Overigens werp ik je suggestie dat ik niet geïnteresseerd ben in kleine besparingen of de planeet doorgeven aan mijn kinderen verre van mij. Wel probeer ik het leven leuk te houden met af en toe wat humor. En daarmee te laten zien dat groen niet hetzelfde is als zuur.
Dan verwerp ik de suggestie dat ik zuur ben :P
Olaf van der Spek schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Als de boiler weer aan gaat moet er extra verwarmd worden, dus dat 'bespaarde' stilstandsverlies ben je dan grotendeels alsnog kwijt.
Als je zonnepanelen hebt en het geen december is vraag ik me af of het zin heeft hem uit te zetten, zelfs als je één week weg gaat.

Hoe langt duurt het voordat het water de omgevingstemperatuur bereikt als ie uit staat?
Er zal toch echt een omslagpunt zijn, dat kan je niet negeren of ontkennen. Zeker in de zomer ben ik soms 2 of 3 weken weg. Het bespaart ook gewoon starts en stops en andere slijtage, liever een wat langere run aan het einde van de vakantie dan een heleboel kleintjes.

Ik vind het opmerkelijk dat na een vakantie een run niet veel langer duurt dan eentje als we met zn allen gedoucht hebben. Dat betekent dat het omslagpunt bij ons al met een paar dagen is.

[ Voor 37% gewijzigd door Pixal op 17-02-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Mjier schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:28:
- Ons stilstandverlies heb ik eens vastgesteld op 0.4 kWh/d (elektrisch). Maar als het binnen kouder is, dan wordt het iets meer.
- Na afschaffing saldering stappen we over naar een dynamisch contract, de stroomprijs in de winter kan dan best hoog oplopen.
- Als we weg zijn dan is (extra) "verwarming" niet zo nuttig, zeker niet op zolder waar de WPB staat.
- Ik denk dat een week weg ons ongeveer 3 kWh stroom bespaart als we de WPB uitzetten. Niet veel, maar alle beetjes helpen. Het uitzetten van alles wat we niet gebruiken heeft ons bij elkaar toch al wel veel bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Pixal schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:01:
Er zal toch echt een omslagpunt zijn, dat kan je niet negeren of ontkennen.
Zeker, vandaar mijn vraag hoe lang het duurt tot de watertemp gelijk is aan de ruimtetemp.
Zeker in de zomer ben ik soms 2 of 3 weken weg. Het bespaart ook gewoon starts en stops en andere slijtage, liever een wat langere run aan het einde van de vakantie dan een heleboel kleintjes.
Weken stilstaan is misschien minder goed dan een paar keer draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Ik ga in de zomer ook 3 weken weg maar laat via de zon wel 3x een legionella run laat draaien(met PV smart stopcontact) ondanks dat ik de vakantiemodus wel aan zet.

Geen idee of het ''slim'' is maar lijkt me ook geen grote impact te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Martin7182 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:07:
[...]

- Ons stilstandverlies heb ik eens vastgesteld op 0.4 kWh/d. Maar als het binnen kouder is, dan wordt het iets meer.
- Na afschaffing saldering stappen we over naar een dynamisch contract, de stroomprijs in de winter kan dan best hoog oplopen.
- Als we weg zijn dan is (extra) "verwarming" niet zo nuttig, zeker niet op zolder waar de WPB staat.
- Ik denk dat een week weg ons ongeveer 3 kWh stroom bespaart als we de WPB uitzetten. Niet veel, maar alle beetjes helpen. Het uitzetten van alles wat we niet gebruiken heeft ons bij elkaar toch al wel veel bespaard.
Lees ik je bericht goed als jouw stilstandsverlies 0,4 kWh/dag is, je hiermee bedoelt het stroomverbruik? En dat het warmteverlies pak en beet (COP 2,8) 1 kWh is?
Of verwarming op zolder nuttig is of niet kan ik voor jou niet beoordelen. Als algemeenheid kun je wel stellen dat als het op de zolder een graadje warmer is, je vanuit de verwarmde ruimtes minder warmteverlies naar boven hebt. En kun je dus beneden ook weer op een lagere temperatuur verwarmen, met een hogere COP.
Het hangt er ook vanaf hoe goed je zonder is geïsoleerd, of je een WTW hebt, enz enz.
Overigens zet ik mijn WPB tijdens vakantie niet uit. Wij doen aan huizenruil, en we vinden warm water voor onze gasten wel sympathiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Olaf van der Spek schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:08:
[...]

Zeker, vandaar mijn vraag hoe lang het duurt tot de watertemp gelijk is aan de ruimtetemp.

[...]

Weken stilstaan is misschien minder goed dan een paar keer draaien..
Het maakt in essentie niet uit hoe lang dat duurt; elke graad temperatuur verlaging betekent minder warmteverlies. Het beste speel je hier ook op in voorafgaand aan het vertrek, door de boiler de laatste dag o.i.d. al uit te zetten.
Wat betreft stil staan, dat maakt echt niet uit. Ja, de circulatiepomp kan vast gaan zitten. Die geef je dan even een zetje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Mjier schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:17:
[...]

Lees ik je bericht goed als jouw stilstandsverlies 0,4 kWh/dag is, je hiermee bedoelt het stroomverbruik? En dat het warmteverlies pak en beet (COP 2,8) 1 kWh is?
Of verwarming op zolder nuttig is of niet kan ik voor jou niet beoordelen. Als algemeenheid kun je wel stellen dat als het op de zolder een graadje warmer is, je vanuit de verwarmde ruimtes minder warmteverlies naar boven hebt. En kun je dus beneden ook weer op een lagere temperatuur verwarmen, met een hogere COP.
Het hangt er ook vanaf hoe goed je zonder is geïsoleerd, of je een WTW hebt, enz enz.
Overigens zet ik mijn WPB tijdens vakantie niet uit. Wij doen aan huizenruil, en we vinden warm water voor onze gasten wel sympathiek ;)
Ja elektrisch inderdaad, ik heb mijn post even aangepast. Het klopt dat je iets minder hoeft te verwarmen, maar bij elkaar genomen kost het altijd meer om een WPB op temperatuur te houden. Elke dag dat wij de WPB niet aanzetten bespaart ongeveer 1 douchebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als de Wpb vast gaat zitten van een paar weken niet draaien ben ik echt bang dat het van Ali express kwam. In mijn geval een buitenunit moet daar geen enkel probleem mee hebben. Een buitenunit van de airco staat bij de meeste mensen 10 maanden per jaar stil. (Behalve bij de mensen die erachter zijn gekomen dat ze er best efficiënt mee kunnen verwarmen)
Martin7182 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Het maakt in essentie niet uit hoe lang dat duurt; elke graad temperatuur verlaging betekent minder warmteverlies. Het beste speel je hier ook op in voorafgaand aan het vertrek, door de boiler de laatste dag o.i.d. al uit te zetten.
Wat betreft stil staan, dat maakt echt niet uit. Ja, de circulatiepomp kan vast gaan zitten. Die geef je dan even een zetje :)
Ja precies, dat is idd de essentie, is dat je de laatste dag bij normaal gebruik op maakt wat anders verloren zou raken. Vervolgens gebeurt het opwarmen pas een dag voordat je thuiskomt. Dus ik denk dat je echt bespaart want je laat de boiler tamelijk afgekoeld achter. Ookal is dat geen tientallen kWh's.

[ Voor 53% gewijzigd door Pixal op 17-02-2025 13:22 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 111 Laatste