Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobdeR
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-08 14:35
Afgelopen (koude) dagen gaat onze wpb zoveel ontdooicycli draaien dat hij in storing gaat.

wpb staat opgesteld in de bijkeuken, omgevingslucht (aanzuig) is zeker boven de 10 graden. Bij de laatste foutmelding afgelezen dat de aanzuig temperatuur 16 graden was. Afvoer gaat naar buiten.

Visueel geconstateerd dat het blok ook helemaal niet ingevroren is, toch regelmatig ontdooicycli.

Iemand hier al eens mee gemaakt dat een wpb telkens gaat ontdooien (terwijl dit niet noodzakelijk is)?

Betreft remeha azorra ace 250 (r290).
Foutcode H06.44: curatieve blokkering na te veel vastgestelde curatieve cycli in te korte tijd
Foutcode E06.50: Ontdooien blokkeren

ps: draait op eco modus (zonder bijverwarming van spiraal) en vraag 50 graden water met een hysterese van 5graden

[ Voor 7% gewijzigd door BobdeR op 24-11-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Is dat ook een vailliant cloon?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobdeR
  • Laatst online: 27-08 14:35
Durf ik niet te zeggen, maar vermoed van niet, voor zover ik kan zien hebben de vaillant boilers een andere inhoud .... zijn daar de problemen van bekend?

[ Voor 37% gewijzigd door BobdeR op 24-11-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
Log je ook het vermogen?
Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen
Even de kap eraf en kijken of het hetzelfde is. Check ook of de airflow goed is, het moet echt blazen zoals een mobiele airco.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Volgens de handleiding van mijn NIBE MT-WH21-019-F(S) afgelopen weekend de anode doorgemeten.
Dat moet 1x per jaar.
Het klusje stelt niet zoveel voor.
De gemeten waarde moet boven de 0,3 mA liggen maar ik kwan zelfs boven de 1,0 mA uit.
Zijn hier meer mensen die dit zelf doen? Zo ja, hoe oud is jouw anode en wat heb jij gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
xtrme schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:57:
ik heb inmiddels alle aquamqtt pcb en onderdelen binnen
en ga aanstaande week hem testen in de boiler
wel doe ik met een arduino compatible board (scheelt 60%)

eventueel kan ik paar meer solderen
v&a aangeboden: AquaMQTT Warmtepompboiler Controller
dus bij meer gegadigden
flashen moet je wel zelf doen ivm hardcoden van wifi credentials en mqtt broker in HASS
Een update van mijn kant over de AquaMQTT
ik heb de software aangepast van de github (was even puzzelen als newbie in platformio)

maar nu wordt de ESP32-S3-Nano ondersteund
deze kost ipv 23e (arduino nano esp32) slechts 10e
en maakt de MitM oplossing slechts ~15e

code voor de Platformio
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[platformio]
default_envs = esp32-s3-devkitc-1

[env]
test_framework = googletest

[env:esp32-s3-devkitc-1]
platform = espressif32
board = esp32-s3-devkitc-1
board_build.mcu = esp32s3
framework = arduino
build_flags = -std=c++11
lib_deps = 
    locoduino/RingBuffer@1.0.5
    FrankBoesing/FastCRC@1.41.0
    PaulStoffregen/Time@1.6.1
    256dpi/MQTT@2.5.2
    adafruit/Adafruit BusIO@1.16.1
    adafruit/RTClib@2.1.4
    Wire@3.0.5
    SPI@3.0.5
    https://github.com/denyssene/SimpleKalmanFilter.git#v0.2
    ArduinoJSON@7.2.0

[ Voor 3% gewijzigd door xtrme op 25-11-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:30
xtrme schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:49:
[...]

Een update van mijn kant over de AquaMQTT
ik heb de software aangepast van de github (was even puzzelen als newbie in platformio)

maar nu wordt de ESP32-S3-Nano ondersteund
deze kost ipv 23e (arduino nano esp32) slechts 10e
en maakt de MitM oplossing slechts ~15e

code voor de Platformio
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[platformio]
default_envs = esp32-s3-devkitc-1

[env]
test_framework = googletest

[env:esp32-s3-devkitc-1]
platform = espressif32
board = esp32-s3-devkitc-1
board_build.mcu = esp32s3
framework = arduino
build_flags = -std=c++11
lib_deps = 
    locoduino/RingBuffer@1.0.5
    FrankBoesing/FastCRC@1.41.0
    PaulStoffregen/Time@1.6.1
    256dpi/MQTT@2.5.2
    adafruit/Adafruit BusIO@1.16.1
    adafruit/RTClib@2.1.4
    Wire@3.0.5
    SPI@3.0.5
    https://github.com/denyssene/SimpleKalmanFilter.git#v0.2
    ArduinoJSON@7.2.0
Was aanpassen überhaupt nodig dan?
Ik heb een tijdje geleden zo'n ding van Ali gehaald en dat compileerde prima.

Via MQTT wordt hij gezien.

Helaas nog geen Atlantic, al wordt die deze week geleverd, om hem in te testen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
MuadDib007 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:08:
[...]

Was aanpassen überhaupt nodig dan?
Ik heb een tijdje geleden zo'n ding van Ali gehaald en dat compileerde prima.

Via MQTT wordt hij gezien.

Helaas nog geen Atlantic, al wordt die deze week geleverd, om hem in te testen.
Zonder aanpassing ging hij bij mij in een bootloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-09 17:19
Ik overweeg om mijn 200L elektrische boiler te vervangen door een warmtepomp model. De vraag is of het rendabel gaat zijn.
De boiler staat nu in een onverwarmde schuur en ik heb niet echt een praktische mogelijkheid om deze in de verwarmde schil te plaatsen. In de herfst, en winter wordt het in die schuur dus soms best wel koud, Het vriest er nooit, maar december tm begin maart kan de temperatuur daar wel een graad of 6-7 zijn. Het zijn dikke natuurstenen muren die ook niet makkelijk even weer opwarmen als de omgeving temperatuur even wat hoger is in het stookseizoen. De ruimte blijft dus constant vrij fris.
In de specificaties van de warmtepomp boilers lees ik dat de COP fors daalt als de omgevingstemperatuur onder de 12-14 graden zakt. Ik zou er dus maar een bepaald deel van het jaar profijt van hebben en de terugverdientijd kan wel eens lang gaan duren op die manier.

Zijn er ook warmtepomp boilers die wel goed presteren bij lagere temperaturen zoals een airco die ook nog een prima COP haalt bij 6-7 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:09
Thieu79 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:02:
Ik overweeg om mijn 200L elektrische boiler te vervangen door een warmtepomp model. De vraag is of het rendabel gaat zijn.
De boiler staat nu in een onverwarmde schuur en ik heb niet echt een praktische mogelijkheid om deze in de verwarmde schil te plaatsen. In de herfst, en winter wordt het in die schuur dus soms best wel koud, Het vriest er nooit, maar december tm begin maart kan de temperatuur daar wel een graad of 6-7 zijn. Het zijn dikke natuurstenen muren die ook niet makkelijk even weer opwarmen als de omgeving temperatuur even wat hoger is in het stookseizoen. De ruimte blijft dus constant vrij fris.
In de specificaties van de warmtepomp boilers lees ik dat de COP fors daalt als de omgevingstemperatuur onder de 12-14 graden zakt. Ik zou er dus maar een bepaald deel van het jaar profijt van hebben en de terugverdientijd kan wel eens lang gaan duren op die manier.

Zijn er ook warmtepomp boilers die wel goed presteren bij lagere temperaturen zoals een airco die ook nog een prima COP haalt bij 6-7 graden?
Dan kun je beter een split nemen met een losse buitenunit dus, die zijn ervoor gemaakt om bij lagere buitentemperatuur te werken.
Ik zou wel een extra geïsoleerde kast om je boilervat heen bouwen, wat het stilstandsverlies zal groot zijn bij dit soort omgevingstemperatuur. Als je daar de ruimte voor hebt...

Als de efficiëntie heel laag wordt dan kun je ook nog denken aan een doorstroomverwarmer, dan ben je in ieder geval het stilstandsverlies kwijt, maar die dingen vereisen wel veel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
ASW1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:14:
[...]

Dan kun je beter een split nemen met een losse buitenunit dus, die zijn ervoor gemaakt om bij lagere buitentemperatuur te werken.
Ik zou wel een extra geïsoleerde kast om je boilervat heen bouwen, wat het stilstandsverlies zal groot zijn bij dit soort omgevingstemperatuur. Als je daar de ruimte voor hebt...

Als de efficiëntie heel laag wordt dan kun je ook nog denken aan een doorstroomverwarmer, dan ben je in ieder geval het stilstandsverlies kwijt, maar die dingen vereisen wel veel vermogen.
Ik was me er niet van bewust dat ze ook in een split variant bestonden. Dat is goed nieuws. Ruimte is er genoeg. Met de huidige boiler heb ik overigens geen hoog stilstandsverlies. Die simpele boilers zijn schijnbaar best goed geïsoleerd.

Een doorstroomboiler is lastig te realiseren hier, omdat ik op een 9kVa monofase aansluiting zit en het energiebedrijf hier niet happig is om dit aan te passen. Ik woon op honderden meters van de trafo en nieuwe kabels trekken wordt een prijzige grap.

Ik ga me oriënteren op een split boiler, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:09
Thieu79 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:22:
[...]
Met de huidige boiler heb ik overigens geen hoog stilstandsverlies. Die simpele boilers zijn schijnbaar best goed geïsoleerd.
Uit nieuwschierigheid; als je een dag geen warm water tapt hoeveel verbruikt je huidige boiler dan in de winter en hoe groot is die boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
ASW1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:32:
[...]

Uit nieuwschierigheid; als je een dag geen warm water tapt hoeveel verbruikt je huidige boiler dan in de winter en hoe groot is die boiler?
De boiler is 200 liter. Het komt niet vaak voor dat er een dag geen warm water wordt getapt.
Maar als we een weekendje weg zijn dan denk ik (ik heb geen aparte energie meter op de boiler) dat het verlies ongeveer 1.5 kw per dag is op basis van het spookverbruik in mijn leverancier app.
Ik zal er eens een meter tussen plaatsen om het nauwkeurig te kunnen stellen. Misschien is het wel wat meer dan ik denk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
@Thieu79 volgens mij hoef je niet gelijk naar een split te kijken. Het probleem van koude omgevingslucht blijf je houden in beide systemen (of het is de schuur of het is de buitenlucht die koud is). Of je hebt een waterbron waar je de warmte uit kan onttrekken?

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
beestemans schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:57:
@Thieu79 volgens mij hoef je niet gelijk naar een split te kijken. Het probleem van koude omgevingslucht blijf je houden in beide systemen (of het is de schuur of het is de buitenlucht die koud is). Of je hebt een waterbron waar je de warmte uit kan onttrekken?
Ok, mijn airco's halen wel een hoge COP bij die temperaturen maar dat is wellicht dan toch een ander verhaal.
Ik heb vorig jaar een nieuwe 160mm bron laten boren op 75 meter diepte.De bron heeft een gigantische doorstroming en een groot debiet. In de loop van de winter stroomt hij zonder pompdruk (zo'n 10m3 per 24 uur dat wegstroomt, daar moet het bedrijf nog een goede oplossing voor verzinnen) Echter gebruik ik die voor de watervoorziening in huis (geen leidingwater hier). Ik weet niet of er een techniek bestaat die naast de huidige diepwaterpomp kan staan voor die toepassing.

[ Voor 12% gewijzigd door Thieu79 op 25-11-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Thieu79 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:02:
Hoeveel warm water gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Dat varieert. We wonen hier maar met z'n tweeën dus eigenlijk is die boiler wat overgedimensioneerd. Echter houden we ook wel van een lange douche op zijn tijd, dus dan komt die inhoud wel weer van pas. Ook is het wel handig dat er bij visite genoeg douchewater beschikbaar is.

[ Voor 9% gewijzigd door Thieu79 op 25-11-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik heb een oude 160 L boiler en die heeft volgens mij iets van 2 of 3 kWh per dag stilstandsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Olaf van der Spek schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:08:
Ik heb een oude 160 L boiler en die heeft volgens mij iets van 2 of 3 kWh per dag stilstandsverlies.
De boiler die hier hangt is een vrij nieuwe generatie. Vermoedelijk zijn die dan weer wat beter geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thieu79 schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:14:
[...]

De boiler die hier hangt is een vrij nieuwe generatie. Vermoedelijk zijn die dan weer wat beter geïsoleerd.
1,5 kWh per dag is toch een gloeilamp van 60W 24/7 aan hebben staan.

Dat vind ik niet erg zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Wolly schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:22:
[...]

1,5 kWh per dag is toch een gloeilamp van 60W 24/7 aan hebben staan.

Dat vind ik niet erg zuinig.
Ik begrijp je punt en het is dan ook zaak om dat bij een nieuwe boiler zoveel mogelijk te voorkomen. Zeker omdat die geplaatst wordt om efficiëntie te bevorderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn Ferroli WPB staat in een onverwarmde schuur en ik heb niet echt het idee dat het verbruik daarvan nu buitensporig is met 45 kWh in oktober en 46,7 tot op heden in november. Vorig jaar in december 53,3 en 57,3 in januari.

Dat is in de koude wintermaanden gemiddeld 50,57 kWh. Gemiddeld 1,66 kWh per dag.
In juli verbruikt ie 41,5 kWh. Dat betekend dus ongeveer een verbruik van zo'n 10 kWh meer in de koude wintermaanden. Nog geen 0,3 kWh per dag aan extra verlies/mindere effieciency.

Daar zou ik me niet zo druk over maken. Deze WPB staat overigens ook buiten/buiten aangesloten en om normaal tapwater te maken doet ie alles op de compressor (geloof dat ie het kan tot -7 op de compressor). Alleen voor een legionellarun pakt ie ook het elektrische element want dan gaat ie tot 75 graden. Dat zit ook allemaal al in dit verbruik dus (kost zo'n 2 kWh en hij doet het eens per 2 weken). Een Atlantic gaat maar tot 62 voor een legionellarun en doet dat op de compressor dus daar zal dat verbruik iets minder zijn. Ik geloof echter niet dat 62 graden bovenin het vat genoeg is voor een fatsoenlijke legionellarun dus ik ben wel happy met deze manier van werken. De onderkant wordt bij deze WPB ook 68 graden na een legionellarun.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:32
Glashelder schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:06:
Mijn Ferroli WPB staat in een onverwarmde schuur en ik heb niet echt het idee dat het verbruik daarvan nu buitensporig is met 45 kWh in oktober en 46,7 tot op heden in november. Vorig jaar in december 53,3 en 57,3 in januari.

Dat is in de koude wintermaanden gemiddeld 50,57 kWh. Gemiddeld 1,66 kWh per dag.
In juli verbruikt ie 41,5 kWh. Dat betekend dus ongeveer een verbruik van zo'n 10 kWh meer in de koude wintermaanden. Nog geen 0,3 kWh per dag aan extra verlies/mindere effieciency.

Daar zou ik me niet zo druk over maken. Deze WPB staat overigens ook buiten/buiten aangesloten en om normaal tapwater te maken doet ie alles op de compressor (geloof dat ie het kan tot -7 op de compressor). Alleen voor een legionellarun pakt ie ook het elektrische element want dan gaat ie tot 75 graden. Dat zit ook allemaal al in dit verbruik dus (kost zo'n 2 kWh en hij doet het eens per 2 weken). Een Atlantic gaat maar tot 62 voor een legionellarun en doet dat op de compressor dus daar zal dat verbruik iets minder zijn. Ik geloof echter niet dat 62 graden bovenin het vat genoeg is voor een fatsoenlijke legionellarun dus ik ben wel happy met deze manier van werken. De onderkant wordt bij deze WPB ook 68 graden na een legionellarun.
Legionella kan ontstaan als water met een temperatuur tussen 20 en 50°C langere tijd (ca. een week of meer) stil staat. Je kunt dus gerust de legionellaruns op lagere temperatuur doen. Na een vakantie dan de kranen/douche even goed laten doorstromen en een legionellarun doen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hansvk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:17:
[...]

Legionella kan ontstaan als water met een temperatuur tussen 20 en 50°C langere tijd (ca. een week of meer) stil staat. Je kunt dus gerust de legionellaruns op lagere temperatuur doen. Na een vakantie dan de kranen/douche even goed laten doorstromen en een legionellarun doen.
Dat kan deze boiler niet, die doet gewoon op zijn eigen manier elke twee weken een legionellarun. En na het lezen van dit topic vind ik het ook wel prima dat ie dat op die manier doet ;) Zeker omdat ie dan onderin ook >62 graden wordt. No way dat je Atlantic onderin 62 graden wordt bij een legionellarun als de ingestelde temperatuur 62 graden is.

IwanvA in "Voorkomen legionella in boilers"

Overigens was het niet mijn intentie om hier te gaan discusseren over legionellaruns. Ik noemde het omdat mijn boiler het op deze manier doet en dat nou eenmaal wat extra energie kost. Dat leek me relevant voor als iemand de cijfers zou gaan vergelijken met een boiler die geen legionallerun doet tot 75 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 26-11-2024 09:29 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:30
Ondertussen is mijn Atlantic Explorer V4 200LC onderweg.

Helaas tot op heden nog niemand gevonden die deze naar de zolder kan sjouwen.

Mochten hier mensen zijn in de omgeving Tilburg die hem over 2 trappen naar zolder kunnen brengen (uiteraard tegen een redelijke vergoeding) laat maar weten via een DM.

Via Werkspot ben ik wel in contact met een installateur die het aansluiten waarschijnlijk kan organiseren.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Thieu79 schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:01:
[...]

Ok, mijn airco's halen wel een hoge COP bij die temperaturen maar dat is wellicht dan toch een ander verhaal.
Ik heb vorig jaar een nieuwe 160mm bron laten boren op 75 meter diepte.De bron heeft een gigantische doorstroming en een groot debiet. In de loop van de winter stroomt hij zonder pompdruk (zo'n 10m3 per 24 uur dat wegstroomt, daar moet het bedrijf nog een goede oplossing voor verzinnen) Echter gebruik ik die voor de watervoorziening in huis (geen leidingwater hier). Ik weet niet of er een techniek bestaat die naast de huidige diepwaterpomp kan staan voor die toepassing.
Hoe hoog is de COP? Uiteindelijk zal het beter zijn dan je huidige opstelling.
Die bron die je nu hebt liggen is enkel voor drinkwater? Oftewel je spoelt altijd water weg? Op zich kan dat ook, kost je wel wat water maar dat heb je wellicht in overvloed beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningen84
  • Laatst online: 09-09 22:55
Goedenavond,

Na een aantal maanden met het idee rond gelopen te hebben om te investeren in een warmtepomp boiler ben ik er nog niet uit. En aangezien het volgend jaar anders lijkt te zijn met ISDE subsidie ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen na dit een poos te hebben laten rusten en ik toch wel de druk voel om nu nog te investeren.

Waar ik ten eerste over twijfel. Kan het uit voor een gezin met 2 volwassen en een baby met een gemiddeld jaarverbruik aan gas van ongeveer 750 kuub. Ik lees ergens dat het gemiddeld 300 kuub aan gas kost voor een gemiddeld gezin. Nu moet ik wel zeggen dat wij over het algemeen lang douchen. Het is niet de bedoeling om geheel van het gas af te gaan. Daarnaast hebben we ook nog 12 zonnepanelen op het dak liggen met een gemiddelde jaaropbrengst van 3.75 tot 4.25 MWh. Ik hoef nu nog geen rekening te houden met terug salderen.

Daarnaast kan ik de figuurlijke bomen door het bos niet zien aan warmtewaterboilers. Het idee is een boiler van ongeveer 100 tot 120 liter welke geplaatst zal worden in een enkel steens garage. Er zullen dan ook twee afvoeren door het dak gemaakt worden voor aan en afvoer. Tevens zal de boiler dan voor de cv geplaats worden zodat in geval van storing of een lege ketel er alsnog warm water is.

Zoals jullie dus lezen kom ik er gewoon niet uit om een keuze te maken en zou ik graag jullie ideeën, ervaringen en misschien tips horen om iets wel of niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
beestemans schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:43:
[...]

Hoe hoog is de COP? Uiteindelijk zal het beter zijn dan je huidige opstelling.
Die bron die je nu hebt liggen is enkel voor drinkwater? Oftewel je spoelt altijd water weg? Op zich kan dat ook, kost je wel wat water maar dat heb je wellicht in overvloed beschikbaar?
De COP van mijn multisplit is met temperaturen van 6-7 graden (de temperatuur van de schuur gemiddeld in de winter) ongeveer rond de 5.
De bron is voor huishoudelijk water inderdaad. Het is zuiver van kwaliteit maar wordt nog extra gefilterd en voor de zekerheid door UV-C geleid.
Op dit moment spoelt er inderdaad bijzonder veel water weg doordat het statische niveau in de loop van de winter ver boven oppervlakte niveau stijgt (ik woon op een soort vlakte omgeven door bergen). Het wordt nu met een overflow afgevoerd naar een greppel die uitloopt in een grote sloot. Er is hier dan ook geen tekort aan water ondanks de zeer hete droge zomers.
Ik ben gisteren even gaan zoeken, maar zie dat dat soort systemen met glycol leidingen werken. Dat wil ik niet naast mijn huishoudelijk water hebben lopen (mogelijke lekkages) Ik vraag me sowieso af of het mogelijk zou zijn. Ik zie lig dat die pompen/warmtewisselaars extreem prijzig zijn. Dat kan nooit rendabel zijn voor enkel heet water. Zelfs voor verwarming of koeling is de terugverdientijd heel lang en dan mag je hopen dat het systeem langer dan 15 jaar meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
Groningen84 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:54:
Goedenavond,

Na een aantal maanden met het idee rond gelopen te hebben om te investeren in een warmtepomp boiler ben ik er nog niet uit. En aangezien het volgend jaar anders lijkt te zijn met ISDE subsidie ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen na dit een poos te hebben laten rusten en ik toch wel de druk voel om nu nog te investeren.

Waar ik ten eerste over twijfel. Kan het uit voor een gezin met 2 volwassen en een baby met een gemiddeld jaarverbruik aan gas van ongeveer 750 kuub. Ik lees ergens dat het gemiddeld 300 kuub aan gas kost voor een gemiddeld gezin. Nu moet ik wel zeggen dat wij over het algemeen lang douchen. Het is niet de bedoeling om geheel van het gas af te gaan. Daarnaast hebben we ook nog 12 zonnepanelen op het dak liggen met een gemiddelde jaaropbrengst van 3.75 tot 4.25 MWh. Ik hoef nu nog geen rekening te houden met terug salderen.

Daarnaast kan ik de figuurlijke bomen door het bos niet zien aan warmtewaterboilers. Het idee is een boiler van ongeveer 100 tot 120 liter welke geplaatst zal worden in een enkel steens garage. Er zullen dan ook twee afvoeren door het dak gemaakt worden voor aan en afvoer. Tevens zal de boiler dan voor de cv geplaats worden zodat in geval van storing of een lege ketel er alsnog warm water is.

Zoals jullie dus lezen kom ik er gewoon niet uit om een keuze te maken en zou ik graag jullie ideeën, ervaringen en misschien tips horen om iets wel of niet te doen.
Hoeveel gas verbruik je in een zomermaand als je niet stookt? Dat maal 12 en je hebt het verbruik van warm water en evt koken op gas. Hoelang douchen jullie totaal per dag? En heb je zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Goedenavond,

Opmerkingen:
  1. Je vertelt dat jullie over het algemeen lang douchen, op de een of andere manier heb ik het idee dat jullie ook elke dag douchen, of iig vaak douchen? Waarom overweeg je dan een 100 tot 120 liter boiler? Je zou echt aan een grotere boiler willen denken. Idealiter 270 / 300 liter. Zeker gezien je hem prima in je garage kwijt zal kunnen.
  2. Lang douchen is niet meer van deze tijd ;) Maar goed, dit is wel iets persoonlijks natuurlijk en als jullie dat graag willen, dan moeten jullie dat gewoon blijven doen. Ik heb wel het idee dat de gemiddelde boiler er niet op ingesteld is om meer dan 40 minuten tot een uur aan warm water te leveren. Op den duur sta je dus onder een koude douche.
  3. Je kan boosten, wat betekent dat het "Heating element" wordt gebruikt, maar dan gebruik je dus de warmtepomp in je boiler niet. A.k.a., COP 1. Je moet dus echt die boosts willen vermijden.
  4. ISDE: Als je hem nu dit jaar koopt, mag je hem volgend jaar laten installeren. Installatie is overigens ook prima zelf te doen. :) Waardoor de installateur enkel nog maar moet komen keuren. Tenzij je een split unit neemt natuurlijk.
  5. De CV ketel als backup is leuk, maar eigenlijk een gekke gedachte m.i.: Toen je nog een CV ketel gebruikte om mee te douchen, had je ook niets om op terug te vallen. Van het gas af gaan is niet eng. ;)
  6. Isolatie is nog een ding om aan te denken, gezien de enkelsteens garage. Het zal daar koud worden. Zoek eens in dit topic op "PIF isolatie" - Er zijn mensen die daar heel goede resultaten mee behalen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ErgoStijn schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:34:
[...]

Hoeveel gas verbruik je in een zomermaand als je niet stookt? Dat maal 12 en je hebt het verbruik van warm water en evt koken op gas. Hoelang douchen jullie totaal per dag? En heb je zonnepanelen?
Dat maal 12 klopt niet, in de winter is de aanvoertemperatuur lager en douche je al gauw warmer.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 26-11-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Laatst online: 11:51
Goedenavond,

Wat wordt dan de nieuwe regeling voor de ISDE voor warmtepompboilers in 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 13:53
Tanuki schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:37:
[...]

• ISDE: Als je hem nu dit jaar koopt, mag je hem volgend jaar laten installeren. Installatie is overigens ook prima zelf te doen. :) Waardoor de installateur enkel nog maar moet komen keuren. Tenzij je een split unit neemt natuurlijk.
Weet iemand waar een duidelijk uitleg over de regelwijzigingen voor 2025 te vinden is? Even googlen levert mij weinig op, dan krijg je voornamelijk resultaten over reguliere warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
Wolly schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:41:
[...]

Dat maal 12 klopt niet, in de winter is de aanvoertemperatuur lager en douche je al gauw warmer.
Maar geeft wel een aardige basis, mijn wpb (2 personen en 1 baby) is het verschil 4kwh op een maand, (10%). Dat zou je voor de 4 maanden het gasverbruik wat kunnen ophogen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
svenk91 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:54:
[...]

Weet iemand waar een duidelijk uitleg over de regelwijzigingen voor 2025 te vinden is? Even googlen levert mij weinig op, dan krijg je voornamelijk resultaten over reguliere warmtepompen.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/isde/isde-wat-wijzigt-er-2025 eerste hit op Google.
Voor warmtepompen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas in 2025 worden geïnstalleerd, geldt een overgangsregeling. Als u een bewijs van aanschaf aanlevert, ontvangt u de subsidie die gold in 2024. Dit bewijs kan zijn: een kopie van de opdracht of opdrachtbevestiging uit 2024, een digitaal getekende offerte of een digitale schriftelijke bevestiging van het installatiebedrijf.

[ Voor 33% gewijzigd door Tanuki op 26-11-2024 21:58 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:41:
[...]

Het kan verkeren.
501/12 = 41,75.
Denk dat je wel redelijk uitkomt...

Hangt een hoop af van waar je de lucht weg haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlJuBLQfWbKbO7ll36nZsOkDjgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBpDT2eQBydRCiP7SRdxnHra.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Laatst online: 11:51
In de quote staat wat er gebeurt bij een wp gekocht in 2024. Maar wat is nu de subsidide bij een wpb gekocht in 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ErgoStijn schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:54:
[...]

Maar geeft wel een aardige basis, mijn wpb (2 personen en 1 baby) is het verschil 4kwh op een maand, (10%). Dat zou je voor de 4 maanden het gasverbruik wat kunnen ophogen ja.
Mijn wpb doet 27kWh in juli en 54kWh in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Thieu79 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:14:
[...]

De COP van mijn multisplit is met temperaturen van 6-7 graden (de temperatuur van de schuur gemiddeld in de winter) ongeveer rond de 5.
De bron is voor huishoudelijk water inderdaad. Het is zuiver van kwaliteit maar wordt nog extra gefilterd en voor de zekerheid door UV-C geleid.
Op dit moment spoelt er inderdaad bijzonder veel water weg doordat het statische niveau in de loop van de winter ver boven oppervlakte niveau stijgt (ik woon op een soort vlakte omgeven door bergen). Het wordt nu met een overflow afgevoerd naar een greppel die uitloopt in een grote sloot. Er is hier dan ook geen tekort aan water ondanks de zeer hete droge zomers.
Ik ben gisteren even gaan zoeken, maar zie dat dat soort systemen met glycol leidingen werken. Dat wil ik niet naast mijn huishoudelijk water hebben lopen (mogelijke lekkages) Ik vraag me sowieso af of het mogelijk zou zijn. Ik zie lig dat die pompen/warmtewisselaars extreem prijzig zijn. Dat kan nooit rendabel zijn voor enkel heet water. Zelfs voor verwarming of koeling is de terugverdientijd heel lang en dan mag je hopen dat het systeem langer dan 15 jaar meegaat.
Inderdaad te lastig! Lekker laten gaan.

Nogmaals, ik zou een warmtepompboiler op buitenlucht niet gelijk afschieten voor in je schuur. Of dat een split unit lucht pakt van buiten of een normale unit lucht pakt van buiten is altijd nog hetzelfde qua werking. Alleen is die laatste wel een stuk makkelijker te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Dit gaat dus niet over warmtepompboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
beestemans schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:19:
[...]

Nogmaals, ik zou een warmtepompboiler op buitenlucht niet gelijk afschieten voor in je schuur. Of dat een split unit lucht pakt van buiten of een normale unit lucht pakt van buiten is altijd nog hetzelfde qua werking. Alleen is die laatste wel een stuk makkelijker te installeren.
Ik was in de veronderstelling dat ze enkel in monoblocks bestonden en die hebben dus een zeer slechte COP onder de 12-14 volgens de specificaties. @ASW1 wees me erop dat ze ook als split bestonden en dat die efficiënter werken. Ik heb er vandaag even op gezocht en heb wat leveranciers hier in de buurt gevonden die ze leveren. Ze hebben dan lig een COP van 3 bij die temperaturen, wat het een interessant alternatief maakt voor mijn simpele elektrische boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
mister_muller schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:08:
[...]

In de quote staat wat er gebeurt bij een wp gekocht in 2024. Maar wat is nu de subsidide bij een wpb gekocht in 2025?
Dan geldt de subsidie zoals die in 2025 wordt gehanteerd.

Enkel als je hem koopt en betaalt in 2024, krijg je in 2025 nog de subsidie zoals die was in 2024 ervoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 27-11-2024 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:36:
[...]

MisterMailman schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:34:
@Vliegvlug goed dat ze bellen, maar ik zou de gemaakte afspraken toch wel even schriftelijk van ze willen hebben. Want als volgend jaar je boiler stuk is, vraag ik me af of ze dit verhaal nog kennen ;)

Heb inderdaad gevraagd of ze het ook als reactie om mijn email kunnen terugsturen maar nog niets gezien
Helaas geen email meer gekregen met een samenvatting van het gesprek dus na 2 dagen wachten zelf maar mijn samenvatting naar ze gemaild.
Daar nu 3 dagen later nog geen antwoord op gekregen maar had dat al een beetje verwacht dus erin gezet dat ik het hierbij bevestigd vond als ze van hun kant niet zouden reageren.

Valt me wel tegen dat ze niet reageren trouwens, maar kan nu in elk geval verwijzen naar die email over wat er is afgesproken mocht dat in de toekomst nodig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/issues/14

Dat gaat goed met de V3 :)
In HA te zien, hij geeft de gemeten temperatuur van water en de air intake weer wat eigen sensors scheelt :)
Als het detecteren van een legionellarun werkt dan kan je daar wellicht iets mee (beter plannen).
Iemand kreeg het met een goedkopere Esp32 S3 werkend, te laat voor mij maar goed.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkruyt75
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-12-2024
Hai beste mensen, we hebben een Atlantic warmtepompboiler staan die binnenkort zal worden aangesloten. Onze cv moet eerst worden vervangen. Cv is al ruim 16 jaar in bedrijf dus tijd voor vervanging. Hebben jullie tips welke cv's het beste compatibel zijn met een warmtepompboiler zoals Atlantic?

Alvast bedankt voor de moeite mensen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
@pkruyt75
Dan zal je toch eerst moeten aangeven wat je wilt/verwacht met/van de combi gasketel/WPB.

Want in principe zijn ze allebei stand-alone. Je kan ze ook in serie zetten (voor naverwarming) of je kan de gasketel gebruiken om de WPB te helpen tijdens koude periodes.

Persoonlijk zou ik voor stand-alone gaan en de warm tapwater voorziening uitzetten op de ketel.
Ik begrijp dat je je gas (combi) ketel wilt houden?
E.e.a. is geheel afhankelijk van wat je uiteindelijk wilt. Maar eigenlijk kan het boven genoemde allemaal wel met een beetje moderne combi ketel

[ Voor 14% gewijzigd door Doggieman op 27-11-2024 17:03 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
heeft iemand een betrouwbaar adres voor 1 van deze 2 relatief goedkoop gekocht kan worden (compleet, leidingwerk tussen de units is nog te regelen via monteur)

Ariston Nuos Split Inverter Wifi 270 FS
of
calypso split v3 270l

google stuurt me alle kanten op waarbij meerdere sites terugkomen wat gewoon 1 bedrijfje is wat ik niet heel sjofel vind.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningen84
ErgoStijn schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:34:
[...]

Ik heb het even via de app van Nefit terug gekeken en ik zie dat we op een gemiddeld gebruik per jaar zitten van 150 kuub gas. Tel dan nog voor de zekerheid 50 kuub bij en dan zit je op 200 kuub. Ik schat dat wij rond de 10 minuten per persoon douchen. Thuis wordt er ongeveer 3 keer per week gedoucht. De rest gebeurt op de sportschool. We hebben 12 zonnepanelen met een gemiddelde opbrengst tussen de 3.75 MWh en 4.25 MWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningen84
Tanuki schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:37:
[...]

Opmerkingen:
  1. Je vertelt dat jullie over het algemeen lang douchen, op de een of andere manier heb ik het idee dat jullie ook elke dag douchen, of iig vaak douchen? Waarom overweeg je dan een 100 tot 120 liter boiler? Je zou echt aan een grotere boiler willen denken. Idealiter 270 / 300 liter. Zeker gezien je hem prima in je garage kwijt zal kunnen.
  2. Lang douchen is niet meer van deze tijd ;) Maar goed, dit is wel iets persoonlijks natuurlijk en als jullie dat graag willen, dan moeten jullie dat gewoon blijven doen. Ik heb wel het idee dat de gemiddelde boiler er niet op ingesteld is om meer dan 40 minuten tot een uur aan warm water te leveren. Op den duur sta je dus onder een koude douche.
  3. Je kan boosten, wat betekent dat het "Heating element" wordt gebruikt, maar dan gebruik je dus de warmtepomp in je boiler niet. A.k.a., COP 1. Je moet dus echt die boosts willen vermijden.
  4. ISDE: Als je hem nu dit jaar koopt, mag je hem volgend jaar laten installeren. Installatie is overigens ook prima zelf te doen. :) Waardoor de installateur enkel nog maar moet komen keuren. Tenzij je een split unit neemt natuurlijk.
  5. De CV ketel als backup is leuk, maar eigenlijk een gekke gedachte m.i.: Toen je nog een CV ketel gebruikte om mee te douchen, had je ook niets om op terug te vallen. Van het gas af gaan is niet eng. ;)
  6. Isolatie is nog een ding om aan te denken, gezien de enkelsteens garage. Het zal daar koud worden. Zoek eens in dit topic op "PIF isolatie" - Er zijn mensen die daar heel goede resultaten mee behalen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik zal proberen om bovenstaande vragen te beantwoorden.

We douchen gemiddeld 3 keer per week en dan 10 min per persoon. De andere dagen douchen we in de sportschool dus dat scheelt. Ik heb overwogen om een grotere boiler neer te zetten maar ik zit ook met de ruimte. Daarnaast duurt het bij een grotere boiler ook langer voordat wij hem terugverdiend hebben denk ik.

Daarnaast was de boiler vooral bedoeld om het gas te gaan besparen wat we nu verbruiken aan het stoken van het warm water. Het is niet de bedoeling dat we volledig van het gas af gaan. De CV ketel zal er naast blijven hangen. Het zou mooi zijn als we de CV zometeen alleen gebruiken voor de verwarming.

Ik schat het jaarverbruik aan gas voor warm water op 200 kuub per jaar. Als ik dit vermenigvuldig met een gemiddelde gasprijs per kuub van € 1.30 zit ik per jaar op € 260,-.

De vraag is dan ook of dit überhaupt uit kan, wat zijn de gemiddelde ervaringen hierin? En in het geval dat dit uit kan wat voor boiler zou er dan door jullie aangeraden worden? We zouden in de garage 2 doorvoeren kunnen maken voor aan en afvoer maar die zouden dan wel gerealiseerd moeten worden. Ik heb daarnaast ook nog het plan om de schuur in de toekomst te gaan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:06
10 minuten douchen is toch niet lang :D

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningen84
MisterMailman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:10:
10 minuten douchen is toch niet lang :D
Ik noem expres "gemiddeld 10 min". ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik snap niet helemaal waarom je een wpb zou nemen als de cvketel blijft, dat schiet toch niet op?
Je verschuift het verbruik naar stroom maar het is er nog steeds terwijl je een flinke investering doet.
Of je moet een goed gevoel krijgen van minder gas gebruiken, duur grapje vind ik :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Speedy-Andre schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:18:
Ik snap niet helemaal waarom je een wpb zou nemen als de cvketel blijft, dat schiet toch niet op?
Je verschuift het verbruik naar stroom maar het is er nog steeds terwijl je een flinke investering doet.
Of je moet een goed gevoel krijgen van minder gas gebruiken, duur grapje vind ik :)
@Speedy-Andre
Je was me net voor. Zou het zelf alleen doen als ik het hele gas de deur uit kan doen dan. (al weer weer paar jaar geleden gedaan hier) Scheelt je het vastrecht.

[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 27-11-2024 19:23 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:20
@Groningen84 Zoals @Doggieman en @Speedy-Andre zeggen: een WPB bespaart alleen geld tov gas als je het vastrecht meerekenkt. Doe je de gasaansluiting niet weg, dan blijf je vastrecht betalen en kan je net zo goed gewoon met gas SWW blijven maken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:57:
@Groningen84 Zoals @Doggieman en @Speedy-Andre zeggen: een WPB bespaart alleen geld tov gas als je het vastrecht meerekenkt. Doe je de gasaansluiting niet weg, dan blijf je vastrecht betalen en kan je net zo goed gewoon met gas SWW blijven maken.
Ook als je de meeste maanden van het jaar eigen energie van zonnepanelen ervoor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
Olaf van der Spek schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:04:
[...]

Ook als je de meeste maanden van het jaar eigen energie van zonnepanelen ervoor gebruikt?
Dat is een rekensom die je alleen zelf kan maken. De uitkomst hangt af van je gasverbruik voor SWW, COP van je WPB, terugleververgoeding en terugleverboete per kWh en je overschot buiten de zon-maanden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningen84
@Speedy-Andre @Doggieman

Goeie vraag, aangezien wij nu 2 jaar zonnepanelen hebben en een aanzienlijk overschot aan stroom was mijn eerste gedachte om er een electrische boiler bij te plaatsen om zodoende het overschot te gebruiken. Door een collega werd ik getipt om als ik dat dan van plan was te kijken naar een warmtepompboiler. Zodoende zit ik hier dus ook over te dubben.

Aangezien wij in huis geen vloerverwarming hebben en in het nabije toekomst waarschijnlijk niet krijgen dacht ik dat ik zou kunnen besparen op gas als ik dus een wwb zou plaatsen. Met aftrek van de ISDE subsidie zou ik dan voor alleen een boiler ongeveer € 700,- a € 900,- moeten investeren. Dit leek me redelijk, Er zouden dan nog wel kosten bij komen voor plaatsing maar dit zal binnen de perken blijven.

3 jaar geleden hebben we de beneden verdieping voorzien van HR++ glas en is de vloer geisoleerd. Daarna zijn we van een jaarverbruik van 1350 kuub terug gegaan naar gemiddeld 750 kuub. Ik had gedacht om dan vervolgens met een wpb nog meer te besparen. Maar als het dus aan het einde meer kost als het oplevert moet ik het dus niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met pv is het momenteel lastig, dat wordt per 1-1-2027 weer anders.
Een overschot verkleinen ben ik wel voor, maar een wpb is een apparaat dat beter een paar uur achtereen dan een kwartier werkt.
Een gewone boiler is daar flexibeler in en die zou je zelfs met een 'dimmer' kunnen aansturen (regelbaar).
Daarbij verbruikt een wpb veel minder dan een boiler (2-3x minder) en hij is daardoor langer bezig met verwarmen.
Zolang salderen bestaat en de boete te overzien is kan je een deel van het verbruik afdekken, maar het gaat om slechts 600-1200kWh per jaar wat afhangt van hoe vaak hij zal werken.

Kijk je verder vooruit dan kan een wpb een warmtepomp voor verwarming (en koeling) betaalbaarder maken omdat daar dan geen extra vat of regeling voor nodig is en de wp kan rond de zomer uit blijven.
Ik verwarm trouwens nu bijna een jaar met een wp en alleen radiatoren, dat lukt met een normaal verbruik en zelfs een 1-fase (35A) aansluiting.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-11-2024 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Ik doe dat inmiddels voor de 3e winter achter 1x 35 en alleen radiatoren. We laden ook nog een EV op op die aansluiting. Wel met maar 2 kW.
Een wp boiler heeft het grote voordeel dat er zelfs in de winter vaak nog genoeg pv opbrengst is om het water direct te verwarmen en dat de wp nagenoeg nooit op hoog vermogen hoeft te lopen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Groningen84

Het is zoals eerder al aangegeven een rekensom met alle parameters die in jou situatie zouden gelden. Gas besparen is natuurlijk mooi, maar bedenk wel dat iedere kuub gas die alsnog overblijft gewoon naar verhouding steeds duurder wordt.

Ikzelf "speel" in de zomer en het voor en najaar ook wel wat met m'n overschot aan PV. Dump het dan deels in m'n WPB. Maar het zet in mijn geval geen zoden aan de dijk hoor.

Als ik je verhaal zo lees zeg ik voor m'n gevoel dat jij beter af bent met een goed geisoleerde "gewone" electrische boiler. Deze stoken op puur overschot als straks het salderen er af is. Deze kan je op een seconde sturen en als het moet zou je deze ook in serie kunnen zetten met je gasketel voor naverwarming. Is er geen PV overschot genoeg dan is in iedergeval het water al een beetje opgewarmd voor het je ketel in gaat. Maar neem van mij aan dat ook dat geen zoden aan de dijk zet, en de boel nodeloos ingewikkeld maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Even wellicht aanvulllend met wat getallen:

Juli 2022 is een WPB (200 liter Vaillant) geplaatst. Huishouden 2 personen, dagelijks normaal douchen. Gasverbruik voor warm water per maand tussen de 15 en 18 m3 (ruim genomen 200 m3). De WPB verbruikt in zomer gemiddeld 40 kWh per maand, in winter tussen 60 en 70 kWh per maand (zo'n 600 kWh per jaar).

Dus inderdaad, het zet zo geen zoden aan de dijk. Het wordt echt interessant in een combinatie verwarmen/warm water/koken alles elektrisch en dan volledig gasloos. En dan nu (met salderen nog) opwek zonnepanelen dekkend voor verbruik.

Die situatie heb ik nu (verwarmen en L/L warmtepomp, WPB voor warm water en inductie kookstel). Verbruik vorig jaar rond 6600 kWh, opwek was ook 6600 kWh dus speelde quitte. Voorschot van 10 Euro voor energie. En gas is dus helemaal weg gehaald. Scheelt flink aan vastrecht (ik dacht iets van 30 Euro per maand) die je zo in je zak steek.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
nokiaan958GB schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:05:
Volgens de handleiding van mijn NIBE MT-WH21-019-F(S) afgelopen weekend de anode doorgemeten.
Dat moet 1x per jaar.
Het klusje stelt niet zoveel voor.
De gemeten waarde moet boven de 0,3 mA liggen maar ik kwan zelfs boven de 1,0 mA uit.
Zijn hier meer mensen die dit zelf doen? Zo ja, hoe oud is jouw anode en wat heb jij gemeten?
Hoe oud is jou WPB?

Heb zelf ook een Nibe en deze draait nu ongeveer 2,5jr.
Maandje geleden de anode gemeten en kwam op 0,5mA uit.
Echter dit was de eerste dat ik dit heb gedaan, dus geen idee op welk moment ik deze moet vervangen.
Uiteraard ga ik de komende maanden dit vaker controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Groningen84 , ik begrijp je gedachte gang, zo ben ik ook begonnen, zonnepanelen, toen een wpb om gas te besparen , daarna een seizoen een airco erbij om te verwarmen maar dat werd al gauw een wp monoblock, ik heb gewoon radiatoren en als laatste de gaskookplaat vervangen door inductie en de gasaansluiting weg.
Gewoon doen. Je moet ergens beginnen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Olaf van der Spek
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:52:
daarna een seizoen een airco erbij om te verwarmen maar dat werd al gauw een wp monoblock,
Waarom niet tevreden met de airco?

• beestemans
Doggieman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:24:
@Groningen84

Het is zoals eerder al aangegeven een rekensom met alle parameters die in jou situatie zouden gelden. Gas besparen is natuurlijk mooi, maar bedenk wel dat iedere kuub gas die alsnog overblijft gewoon naar verhouding steeds duurder wordt.

Ikzelf "speel" in de zomer en het voor en najaar ook wel wat met m'n overschot aan PV. Dump het dan deels in m'n WPB. Maar het zet in mijn geval geen zoden aan de dijk hoor.

Als ik je verhaal zo lees zeg ik voor m'n gevoel dat jij beter af bent met een goed geisoleerde "gewone" electrische boiler. Deze stoken op puur overschot als straks het salderen er af is. Deze kan je op een seconde sturen en als het moet zou je deze ook in serie kunnen zetten met je gasketel voor naverwarming. Is er geen PV overschot genoeg dan is in iedergeval het water al een beetje opgewarmd voor het je ketel in gaat. Maar neem van mij aan dat ook dat geen zoden aan de dijk zet, en de boel nodeloos ingewikkeld maakt.
Is een elektrische boiler zo veel goedkoper dan een WPB? Die laatste heeft vaak ook een element en dan heb je tenminste keuze welke je gebruikt. Plus het is een stuk voorbereiding voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
beestemans schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:44:
[...]

Is een elektrische boiler zo veel goedkoper dan een WPB? Die laatste heeft vaak ook een element en dan heb je tenminste keuze welke je gebruikt. Plus het is een stuk voorbereiding voor de toekomst.
Het WP gedeelte kost nogal wat.. een 200 L niet-WP boiler heb je vanaf 700 euro.

• Doggieman
beestemans schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:44:
[...]

Heel kort (en niet sarcastisch bedoeld) Ja.

Alleen een electrische boiler is een heel stuk goedkoper dan een WPB. Helemaal als je even een beetje rond kijkt. Je zou hem desnoods redelijk nieuw tweedehands kunnen kopen of 1 via een outlet o.i.d. Dan kan die persoon het een jaartje proberen met weinig investering.

Hij kan ook gewoon helemaal niets doen. Gewoon gas blijven gebruiken voor SWW. Vooral als hij toch van plan is om voorlopig te blijven verwarmen op gas.

In mijn optiek heeft een WPB alleen zin als je geheel van het gas af gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
Ik volg het laatste onderwerp stilletjes en het blijft boeiend.
Het is inderdaad een rekensom van alles. Als het puur om het geld gaat is het voor het waterverbruik van @Groningen84 heel lastig te bepalen, het gaat tenslotte om een bescheiden bedrag dus investeringen laten zich niet makkelijk terugverdienen.
Maar.. het goedbedoelde advies van de collega had ook betrekking met pv. @Groningen84 die 12 panelen dat is ?2 a 5 kW of zo? Dus als ze 10 a 20 % opwekken kan er een wp boiler op draaien zodat je effectief terugleveren kunt vermijden. Hoe dat financieel zit weet ik niet, is het sowieso al bekend hoe dat geregeld is? En het zal ook gerelateerd zijn aan de energieprijs en die is niet per se stabiel en voorspelbaar.
Oftewel rekensom is niet te maken.
WPB die je teruglevering inperkt is wel mogelijk.
Mocht het zo zijn dat je de investering makkelijk kunt hebben, dan is een hybride warmtepomp wellicht een betere keuze, omdat je dan ook verwarmingsgas kunt besparen en dat zet meer zoden aan de dijk. Dat gaat dus om een buitenunit en een binnenunit(vaak naast het cv toestel). En misschien is op een later moment de woning beter te isoleren, indien nodig warmteafgifte aanpassen(convectoren ipv radiatoren), en hopla je kunt van het gas af. Dus als je of iemand de hybride oplossing kiest neem dan voldoende vermogen zodat er na latere maatregelen niet nog een toestel bij moet om van het gas af te gaan.
Naast $$$ kunnen er natuurlijk ook andere motieven zijn om gas te besparen. Er gaat tenslotte niets boven @Groningen84?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De meeste boilers kun je warmer stoken dan een wpb, een maatje kleiner geeft net zo veel warm water.
Ik heb een 80l Itho Daalderop mono (goedkope gebruikte) die aan mijn wpb vooraf ging, ik moest iets toen ik in 2017 opeens 'gratis' van het gas af kon vanwege een rondje onderhoud waarbij de straat open ging.
De wpb kwam er omdat er veel isde op zat en je hem nog zelf mocht plaatsen.
Daarmee was ik van de 2,5kW af die de boiler trekt, niet fijn met een 1-fase aansluiting, inductie en 2 airco's.

• Groningen84
Allereerst bedankt voor jullie meedenken en uitgebreide antwoorden. Super dat het kan op zo'n forum en dat we kunnen horen van elkaars ervaringen hierin.

Het idee was in eerste instantie bedoelt om het overschot wat op de PV zit te verbruiken. Vorig jaar hebben 4.5 MWh opgewekt en dit jaar zit ik tot nu toe op 3.75 MHw. Ons verbruik in in het huishouden zit op een jaarverbruik van 2750 KWh. Zoals je ziet zit er dus een redelijke overschot op. Tot nu toe heb ik hier geen problemen mee omdat ik nog een ouderwetse meter heb. ;) Ik hoop dit ook zo lang mogelijk te houden.

Aangezien mijn collega aanraade om een elektrische boiler te gaan doen ben ik daar naar gaan kijken. Die kan ik zoals @Doggieman zegt voor eend paar honderd wel krijgen. Maar toen ik verder ging kijken zag ik dat ik een 100 liter Ariston Energion Lydos wpb kon krijgen voor nu € 965,- met wifi. Zonder wifi zelfs nog minder. En daar krijg ik dan ook nog € 500,- van terug.

De rekensom was dus snel gemaakt. Iets meer investeren om dan vervolgens via lucht en stroom warm water te hebben en zou dus ook simpel gas te besparen. Daarnaast heb ik zoals eerder vermeld tot nu toe niet de intentie om van het gas af te gaan. Simpel ook omdat het nogmaals een forse investering vraagt om volledig van het gas af te gaan en daarnaast niet hoog op het verlanglijstje staat.

Ik dacht dus met een kleine investering makkelijk gas te gaan besparen. Geschat warm water jaarverbruik van 200 kuub. Maar als ik de reacties zo lees zijn de meningen dus verdeeld.

• svenk91
Groningen84 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:03:
Allereerst bedankt voor jullie meedenken en uitgebreide antwoorden. Super dat het kan op zo'n forum en dat we kunnen horen van elkaars ervaringen hierin.

Het idee was in eerste instantie bedoelt om het overschot wat op de PV zit te verbruiken. Vorig jaar hebben 4.5 MWh opgewekt en dit jaar zit ik tot nu toe op 3.75 MHw. Ons verbruik in in het huishouden zit op een jaarverbruik van 2750 KWh. Zoals je ziet zit er dus een redelijke overschot op. Tot nu toe heb ik hier geen problemen mee omdat ik nog een ouderwetse meter heb. ;) Ik hoop dit ook zo lang mogelijk te houden.

Aangezien mijn collega aanraade om een elektrische boiler te gaan doen ben ik daar naar gaan kijken. Die kan ik zoals @Doggieman zegt voor eend paar honderd wel krijgen. Maar toen ik verder ging kijken zag ik dat ik een 100 liter Ariston Energion Lydos wpb kon krijgen voor nu € 965,- met wifi. Zonder wifi zelfs nog minder. En daar krijg ik dan ook nog € 500,- van terug.

De rekensom was dus snel gemaakt. Iets meer investeren om dan vervolgens via lucht en stroom warm water te hebben en zou dus ook simpel gas te besparen. Daarnaast heb ik zoals eerder vermeld tot nu toe niet de intentie om van het gas af te gaan. Simpel ook omdat het nogmaals een forse investering vraagt om volledig van het gas af te gaan en daarnaast niet hoog op het verlanglijstje staat.

Ik dacht dus met een kleine investering makkelijk gas te gaan besparen. Geschat warm water jaarverbruik van 200 kuub. Maar als ik de reacties zo lees zijn de meningen dus verdeeld.
Ik overweeg die WPB ook. Na subsidie nauwelijks duurder dan een gewone boiler als je die nieuw zou halen. Er zit ook nog een element bij om met cop1 te verwarmen snel indien nodig.

Wat bij mij ook meespeelt is dat het kan helpen net een label sprong te maken voor bij de verkoop van de woning ooit. Een ‘moderne WPB’ staat misschien ook net wat beter in het funda artikel dan een ‘ouderwetse’ boiler, zelfs al is het de beste keuze in een bepaalde situatie.

Vergeet er niet bij dat je nog wel voor de installatie moet betalen om de subsidie te kunnen krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door svenk91 op 28-11-2024 20:11 ]

• Doggieman
@Groningen84

Geen punt man. Graag gedaan. En als jij voor jezelf kunt verantwoorden dat het in jou situatie uit kan, dan zeker doen!
Heb je er wel aangedacht dat je voor het overschot dat je in de boiler dumpt dan ook geen vergoeding meer krijgt? Dat moet je wel in je berekening mee nemen. Na 2027 maakt dit niet veel meer uit schat ik zo in.

Dus als je voor €495 een WPB kan aanschaffen gewoon doen. Ik ken dat merk/type niet persoonlijk maar kijk eerst even op het world wide web of de ervaringen een beetje ok zijn van dat merk/type.
Vaak is het: You get what you pay for!

Succes!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Groningen84 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:03:
Je gedachte is zeker goed. SWW met stroom kost met de huidige energieprijzen grosso modo net zoveel als met gas. Stel dat de helft van de stroom niets kost a.g.v. zonnepanelen, dan bespaar je jaarlijks ongeveer € 135. Voor veel huishoudens is SWW elektrisch de laatste stap om van het gas te kunnen, in dat geval bespaar je jaarlijks ongeveer € 250 extra, dus € 385 in totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:42:
[...]

Waarom niet tevreden met de airco?
De woonkamer lekker warm, aangrenzende keuken minder, de rest van het woonhuis steenkoud, nu het hele huis 20,5 graden behalve onze slaapkamer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
wezep schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:28:
[...]

Hoe oud is jou WPB?

Heb zelf ook een Nibe en deze draait nu ongeveer 2,5jr.
Maandje geleden de anode gemeten en kwam op 0,5mA uit.
Echter dit was de eerste dat ik dit heb gedaan, dus geen idee op welk moment ik deze moet vervangen.
Uiteraard ga ik de komende maanden dit vaker controleren.
iets van 15 maanden oud

controle hoeft maar 1x per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducktape7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-07 20:40
Ik heb een vraag waarbij ik hopelijk hier in dit topic terecht kan. Ik heb zojuist een wtb laten installeren (daikin) , en die heeft een kabel met 6 draden voor externe communicatie. Als ik 2 draden er van zou verbinden met een relais die dichtgaat op commando (wil via home assistant kunnen aansturen) , dan kan de boiler in zonne-energie modus om enkel bij PV overschot te werken.
Nu ben ik dus op zoek naar een dergelijke relais, met bv zigbee, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Veel zigbee schakelaars die ik tegenkom dienen voor licht schakelaars, waardoor je enkel 230V kunt aan of schakelen, en niet 2 aparte draden.
De schakelaar die ik zoek moet natuurlijk ook stroom hebben (van bv inbouw in een stopcontact of usb voeding) , iets van communicatieprotocol (zigbee lijkt me het handigst) en dan een relais voor de wtb connectie.
Iemand die me op weg kan helpen? Ik ben niet helemaal thuis in de juiste terminologie, maar ik leer graag bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Ducktape7

Bedoel je te zeggen dat je een spanningsvrij contakt nodig hebt? Zo ja dan kan in principe iedere wifi schakelaar wel gebruikt worden. Dan laat je die wifi
schakelaar weer een relais aansturen waarvan je dan zelf de contakten kunt bepalen. Beetje omslachtig maar werkt.

Ikzelf gebruik veel de Wemos D1 mini (tasmota, MQTT) in combinatie met een bijpassend mini relais printje. Dan kan je potentiaal vrij/onafhankelijk zaken schakelen.

Waarschuwing: weet niet hoe "handig" je bent met stroom, maar 230 Volt kan dodelijk zijn he! Je moet wel weten wat je doet en waar je mee bezig bent. Beetje lullig als je wat zaken zou mollen aan je nieuwe WPB door verkeerde spanningen op verkeerde aansluitingen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducktape7
Ik denk dat een spanningsvrij contact inderdaad de bedoeling is, waardoor 2 aders van de communicatie kabel verbonden worden. Dat is volgens de handleiding van de boiler.
Dat wil ik automatisch laten gebeuren via home assistant.
Het leek me alsof daarvoor wel al een apparaatje zoals een zigbee schakelaar moest bestaan, maar kon het niet direct vinden, aangezien die meestal 230V schakelen en geen spanningsvrije contacten.
Ken genoeg van stroom om geen domme dingen te doen, maar het gaat om het vinden van de juiste componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 20:52
Als je iets kant en klaars wilt hebben, kun je kijken naar bijvoorbeeld een Shelly 1, of een Shelly 1 mini, ook te vinden bij NL shops (zoals robbshop, home2link, etc).

Dit is er een met een patentiaalvrij contact (dus waar het apparaatje zelf geen voeding op zet)

[ Voor 4% gewijzigd door Kingiez op 01-12-2024 15:34 ]

Its me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ducktape7 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:30:
Ik denk dat een spanningsvrij contact inderdaad de bedoeling is, waardoor 2 aders van de communicatie kabel verbonden worden. Dat is volgens de handleiding van de boiler.
Dat wil ik automatisch laten gebeuren via home assistant.
Het leek me alsof daarvoor wel al een apparaatje zoals een zigbee schakelaar moest bestaan, maar kon het niet direct vinden, aangezien die meestal 230V schakelen en geen spanningsvrije contacten.
Ken genoeg van stroom om geen domme dingen te doen, maar het gaat om het vinden van de juiste componenten.
Ok... duidelijk. Dan zoals @Kingiez al aangaf zo'n Shelly gebruiken of b.v. zo'n Wemos D1 zoals als ik al eerder aangaf. E.e.a. afhankelijk van je voorkeur en handigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducktape7
Bedankt! Ben uiteindelijk voor deze gegaan: https://www.amazon.nl/dp/...k_typ_quicklook_titleToDp.
Leek nog iets meer wat ik wou, makkelijk te voeden met 5V. Inbouwen en voeden op 230V kan ook, maar dan zou ik de datakabel ook mee in een lasdoos/stopcontact/schakelaar moeten steken, wat misschien niet helemaal netjes is voor een keuring.
Zoeken naar droge contacten heeft geholpen, dus bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningen84
Ik zit nog even na te denken aan alle informatie die vorige week voorbij gekomen is naar aanleiding van mijn vraag in dit topic en het verbaast me dat het relatief lang duurt voordat je de investering terug verdiend hebt en dat de winstmarge per jaar best klein is en dat eea ook nog afhangt van het vastrecht wat je nog betaalt.

Ik had in een andere post nog de 100 liter Ariston Energion Lydos wpb genoemd als een optie. Zijn er nog mensen met een suggestie voor een wpb waar ze goede ervaringen mee hebben voor ongeveer € 200,- duurder als bovengenoemde wpb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Mocht iemand nog op zoek zijn naar de Atlantic Explorer v4 270L met coil, hier staat hij wel erg goedkoop: https://www.deroijallroun...er-v4-270-liter-met-coil/ (ik heb niets met deze website te maken)

Toevallig zit dit bedrijf +- 10 km van mijn huis af. Had ik dit maar eerder geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Groningen84

Tja... als je niet van het gas af gaat/kan als je een WPB aanschaft dan duurd het erg lang voor je die WPB terug verdiend.

Dat was jaren terug wel anders! Mijn Atlantic Explorer V4 was destijds echt (bijna) gratis. Ik heb alleen wat aansluitmateriaal moeten kopen en de installatie zelf gedaan.
Je kreeg destijds echt een bult subsidie en mocht zelf nog aansluiten. Maakte voor het verkrijgen v/d. subsidie niets uit. Dus die subsidie stak ik destijds mooi zelf in m'n zak ipv dat dit naar de installateur ging! Dus tja... die was na een jaar echt wel terug verdiend. Geinstaleerd in oktober 2019, en heb er nog iedere dag plezier van. Nog nooit wat mee gehad en ik heb er al heel wat mee geëxperimenteerd (wat aansluiten en besturen/uitlezen aangaat)

Dus als je echt een WPB wilt kan ik je persoonlijk alleen maar een Atlantic Explorer aanbevelen. Dit merk/type komt hier in de diverse fora op Tweakers eigenlijk nooit voor met wat voor problemen dan ook.

Ja...ik weet het... klinkt allemaal als de getuigenis van een Atlantic Explorer fanboy. Klopt. Maar dat ding is ook gewoon erg goed naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:10
Groningen84 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:06:
Ik zit nog even na te denken aan alle informatie die vorige week voorbij gekomen is naar aanleiding van mijn vraag in dit topic en het verbaast me dat het relatief lang duurt voordat je de investering terug verdiend hebt en dat de winstmarge per jaar best klein is en dat eea ook nog afhangt van het vastrecht wat je nog betaalt.

Ik had in een andere post nog de 100 liter Ariston Energion Lydos wpb genoemd als een optie. Zijn er nog mensen met een suggestie voor een wpb waar ze goede ervaringen mee hebben voor ongeveer € 200,- duurder als bovengenoemde wpb?
Wij hebben nu vijf jaar een Atlantic Calypso vm150 hangen die tot nu toe probleemloos functioneert. Deze is er ook in 100ltr uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die Atag/Ariston (hybrid) kan je haast geen wpb noemen, de wp stopt al bij lucht van 12 graden en warmt op tot 53C waarna een element het overneemt.
Kijk behalve naar de prijs ook naar de inhoud, je haalt er meestal maar 3/4 van de inhoud warm uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Speedy-Andre schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:32:
Die Atag/Ariston (hybrid) kan je haast geen wpb noemen, de wp stopt al bij lucht van 12 graden en warmt op tot 53C waarna een element het overneemt.
Kijk behalve naar de prijs ook naar de inhoud, je haalt er meestal maar 3/4 van de inhoud warm uit.
Dat die stopt bij 12 graden is niet zo’n issue gezien dit apparaat ontworpen is om binnenlucht te gebruiken. Dat is niet anders voor warmtepompdrogers geloof ik.

Het zal zeker niet voor iedereen een goede oplossing zijn, maar voor het retrofitten van appartementen waar je niet zomaar door de gevel mag boren is het wel een uitkomst. Veel WPB’s hebben een heel hoog luchtdebiet wat ze niet geschikt maakt voor appartementen, daar is deze met 80 kuub per uur een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Groningen84 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:06:

Waarom moet het apparaat "terugverdiend" worden? Je gasketel "verdien" je toch ook niet terug? Een WPB erbij is net als een tweede auto; het rijdt misschien zuiniger dan je eerste maar als je niet veel rijdt dan kost het in totaal toch meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:17
svenk91 schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:05:
[...]

Dat die stopt bij 12 graden is niet zo’n issue gezien dit apparaat ontworpen is om binnenlucht te gebruiken. Dat is niet anders voor warmtepompdrogers geloof ik.

Het zal zeker niet voor iedereen een goede oplossing zijn, maar voor het retrofitten van appartementen waar je niet zomaar door de gevel mag boren is het wel een uitkomst. Veel WPB’s hebben een heel hoog luchtdebiet wat ze niet geschikt maakt voor appartementen, daar is deze met 80 kuub per uur een uitkomst.
Bij mijn dochter was dit de enige WPB die door het vlizo trapgat kon. De 100 liter versie heeft maar een diameter van 48 cm dacht ik. Er kunnen allerlei argumenten zijn om een WPB te kiezen voor een bepaalde situatie. Rendement is er maar 1 van.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningen84
@Martin7182 Omdat eenmaal bij een cv ketel alles alleen maar geld kost. De cv installatie en het gas wat je koopt. Als je een wpb koopt heb je de investering, als het goed er na een paar jaar uit. Bij een cv ketel is dat niet zo.

En daarom hinkel ik dus ook op twee gedachten. ;)

@Doggieman ik heb ook al gekeken naar een Atlantic maar die is in de aanschaf momenteel nog te duur voor wat ik qua uitgave in gedachten heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martin7182 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:42:
[...]

Waarom moet het apparaat "terugverdiend" worden? Je gasketel "verdien" je toch ook niet terug? Een WPB erbij is net als een tweede auto; het rijdt misschien zuiniger dan je eerste maar als je niet veel rijdt dan kost het in totaal toch meer.
Waarom zou je anders meer geld uitgeven voor minder comfort?

Een gasketel biedt het ultieme comfort: ongelimiteerd warm water. Een WPB heeft een eindige voorraad water van ook nog eens een beperkte temperatuur. Het neemt veel ruimte in en sommige modellen maken een behoorlijke hoeveelheid geluid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:48:
[...]

Een gasketel biedt het ultieme comfort: ongelimiteerd warm water. Een WPB heeft een eindige voorraad water van ook nog eens een beperkte temperatuur. Het neemt veel ruimte in en sommige modellen maken een behoorlijke hoeveelheid geluid.
En het brengt je footprint fors omlaag, en dat is niet iets wat je uitdrukt in geld maar ook belangrijk in deze tijd. Een kuub gas is ca 10 kwh 'domme' vervuilende energie en als je via net je wpb opwarmt is in NL al zeker 50% van die stroom groen en je hebt veel minder energie nodig met een COP van 3. Niet alles is in geld uit te drukken.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:14

Jerra

Beunhaas in wording

Mee eens met beide bovenstaande berichten, het is wel echt én én.

Milieuoverwegingen, energiebesparing, kosten beperken, allemaal redenen om een WPB te overwegen. Maar het feit blijft wel dat de installatie en zo'n vat een enorme ruimte inneemt t.o.z. van een cv ketel en vaak fors meer geluid produceert.
In dat oogpunt is het wel een technisch minder mooie oplossing, maar de andere zaken kunnen daar tegenop wegen.

Aan ieder om zelf de afweging te maken, ik heb er zelf een genomen om van de vastrechtkosten af te komen en daarmee denk ik er financieel wel op vooruit te gaan.
(Uiteindelijk dus twee warmtepompen, wel echt met de hoop dat het op de lange termijn een hele duurzame keuze blijkt te zijn, bij elkaar is het een duur feestje).

Maar om op de verbazing van @Groningen84 terug te komen, er zullen genoeg deelnemers aan dit topic zijn die hem misschien wel helemaal niet terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
@Jerra

Ben ik het ook mee eens hoor. Bij mij is het inderdaad ook beide. Ik verdien hem terug doordat ik gas de deur uitgedaan heb en ik vind het belangrijk om van vieze brandstoffen af te komen en om zoveel mogelijk van mijn eigen PV opwek te gebruiken. Dus het is indersdaad en en. Maar alleen focus op geld brengt ons niet verder...

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mrme12345 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:02:
[...]

En het brengt je footprint fors omlaag, en dat is niet iets wat je uitdrukt in geld maar ook belangrijk in deze tijd. Een kuub gas is ca 10 kwh 'domme' vervuilende energie en als je via net je wpb opwarmt is in NL al zeker 50% van die stroom groen en je hebt veel minder energie nodig met een COP van 3. Niet alles is in geld uit te drukken.
Maar dat is een keus. Er zijn genoeg mensen die het geen reet intresseert en alleen maar de financieel voordeligste oplossing willen. En dan zijn er nog de Boze Nederlanders die sowieso tegen alles is wat ze opgedrongen wordt.

En het mag allemaal in dit vrije land. Om eerlijk te zijn heb ik ook een warmtepomp en WPB omdat het financieel gewoon stom was om niet te doen. Eenmalig een bak zonnepanelen neerleggen en totdat salderen afgeschaft zou worden is alles gratis nadat de panelen zijn terugverdiend :o En dan ben ik ook nog eens zo'n burger met een energiecontract zonder terugleverkosten tot begin 2027 :+

Bottom line: je investeringen terug willen verdienen is gewoon valide als je dat zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:48:
[...]

In onze situatie was het veel minder uitgeven voor iets minder comfort (waar ik ook niet zoveel om geef). De gasketel was "op" en is vervangen door airco, inductiekookplaat en WPB. Daarmee kon het gas helemaal de deur uit. Aangezien wij weinig gas verbruikten, is het wegvallen van het vastrecht de grootste besparing. En stroom kunnen we zelf opwekken, gas niet. Je staat toch relaxter onder de douche wetende dat het opwarmen van de boiler maar 5 cent kost (volgend jaar 2 cent :)). Verder speelt veiligheid ook wel een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Van het weekend heb ik wat aanpassingen gedaan in het leidingwerk, beluchter en extra afsluitkraan geplaatst en boiler klein stukje verplaatst..

Hiervoor moest de boiler leeg, wat duurt dat lang :Z

Na het weer vullen van de boiler kreeg ik allerlei bruine smurrie uit de kraan. Ben wel benieuwd hoe vies zo´n boiler eigenlijk is aan de binnenkant })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Wolly daar kan best wat 'smurrie' in zitten (lijkt vooral heel vies), maar op Facebook zag ik een keer een passende opmerking van iemand daarop:

'oh no, minerals'

En dat is eigenlijk waar het op neer komt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
  • Laatst online: 12:02
Iemand ervaring met een wpb neerzetten zonder toe en afvoer buizen in een net te kleine ruimte?

Ik zit te kijken naar een atlantic v4 en in die handleiding staat voor binnen/binnen minimaal 20m3. Mijn beoogde locatie is 13,6 m3, wel met een deur naar de overloop. Dus helemaal luchtdicht is de ruimte van 13,6m3 niet.

Ik heb nog geen mogelijkheid tot een dakdoorvoer van 160mm, er zit er wel 1 van 125mm. Dus misschien dat ik de afvoer daar tegenaan kan richten maar niet helemaal vast zet zodat het grootste gedeelte nogsteeds door de 125mm naar het dak toe gaat? En dan gewoon de aanzuig zonder buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:06
David5757 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:26:
Iemand ervaring met een wpb neerzetten zonder toe en afvoer buizen in een net te kleine ruimte?
Kun je je dakdoorvoer niet laten aanpassen naar 160mm? Heb ik hier ook gedaan (met deze).
Qua aanzuigen zou je nog een rooster in de deur kunnen overwegen.
Maar aanzuigen en uitblazen in zo'n kleine afgesloten ruimte lijkt me verre van ideaal (dat ding trekt serieus veel lucht weg en blaast echt koude lucht uit).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Pagina: 1 ... 94 ... 113 Laatste