Even een update: ik heb deze drukverschilregelaar in serie gezet en het probleem is opgelostMartin7182 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:34:
[...]
Er is wel een klein probleempje, nl. de CV aanvoer trekt ook iets warmte uit het vat als de pomp uit staat. Dit is met name zonde van de energie als het vat op douche- of anti-legionella temperatuur gebracht is. De CV bijverwarming ge debruik ik alleen 's middags als het vat kouder is na een paar keer douchen. De WPB draait dan zo'n 2 uur lang rond de 30-35 graden wat genoeg is om de vloerverwarming een boost te geven.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Het lijkt me geen thermosyphon-werking want de aanvoer loopt vanaf het vat eerst ongeveer 50 cm naar beneden. Zou er natuurlijke doorstroom zijn?
Er zit nog geen keerklep in het systeem, zou het helpen om er eentje toe te voegen? Vanzelfsprekend moet deze in doorstroomrichting staan, wat het probleem in principe niet verhelpt, tenzij hij pas opent bij een bepaalde positieve druk die alleen gehaald wordt als de pomp aanstaat. Of zal ik eens een drukverschilregelaar in serie zetten? Daar kan ik de doorlaatdruk in ieder geval van aanpassen. Heeft iemand een tip wat het probleem zou kunnen veroorzaken?
Het gaat dus om de buis met grijze isolatie:
[Afbeelding]

:no_upscale():strip_exif()/f/image/TLr1c70Mr3SMADZ3hfMw35TE.webp?f=user_large)
Het is in feite een regelbare keerklep, instelbaar tussen 0.1 en 0.5 bar. Deze past in plaats van een knie 22 mm knel. Het probleem was toch redelijk ernstig; de buis was over een paar meter voelbaar warmer. In feite trok de natuurlijke doorstroming de onderste helft van het vat langzaam leeg. Omdat we vaak douchen, viel het niet zo op.