Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
Martin7182 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:34:
[...]

Er is wel een klein probleempje, nl. de CV aanvoer trekt ook iets warmte uit het vat als de pomp uit staat. Dit is met name zonde van de energie als het vat op douche- of anti-legionella temperatuur gebracht is. De CV bijverwarming ge debruik ik alleen 's middags als het vat kouder is na een paar keer douchen. De WPB draait dan zo'n 2 uur lang rond de 30-35 graden wat genoeg is om de vloerverwarming een boost te geven.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Het lijkt me geen thermosyphon-werking want de aanvoer loopt vanaf het vat eerst ongeveer 50 cm naar beneden. Zou er natuurlijke doorstroom zijn?
Er zit nog geen keerklep in het systeem, zou het helpen om er eentje toe te voegen? Vanzelfsprekend moet deze in doorstroomrichting staan, wat het probleem in principe niet verhelpt, tenzij hij pas opent bij een bepaalde positieve druk die alleen gehaald wordt als de pomp aanstaat. Of zal ik eens een drukverschilregelaar in serie zetten? Daar kan ik de doorlaatdruk in ieder geval van aanpassen. Heeft iemand een tip wat het probleem zou kunnen veroorzaken?

Het gaat dus om de buis met grijze isolatie:
[Afbeelding]
Even een update: ik heb deze drukverschilregelaar in serie gezet en het probleem is opgelost *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xojs8oLiXIjhTSZGf6QdJlO9fKg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/TLr1c70Mr3SMADZ3hfMw35TE.webp?f=user_large
Het is in feite een regelbare keerklep, instelbaar tussen 0.1 en 0.5 bar. Deze past in plaats van een knie 22 mm knel. Het probleem was toch redelijk ernstig; de buis was over een paar meter voelbaar warmer. In feite trok de natuurlijke doorstroming de onderste helft van het vat langzaam leeg. Omdat we vaak douchen, viel het niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Dat is een AVDO voor cv, vraag mij af er kiwa op zit

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Klopt. Er zit geen Kiwa op en hoeft volgens mij ook niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:35:
Dat is een AVDO voor cv, vraag mij af er kiwa op zit
Voor zover ik begrijp wordt deze niet gemonteerd in het sww circuit. :) Zit in het cv circuit.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Weet iemand of je de mechanische ventilatie stand van de Atlantic Explorer V4 ook kunt aansturen? (Behalve via het installatie menu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:01

timovd

Voorsprong door techniek

@DanTm dat kan met een apart bordje/AquaMQTT

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou niet weten waarom je die 300m3/uur zou willen als de wpb niet verwarmt, schakelen is idd wel handig want het is alles of niets (altijd aan of steeds in het menu klooien).
Morgen eens die print in elkaar zetten om te zien wat er met de Ex V3 kan, hopelijk gaat d Esp flashen in een keer goed.
Volgens mij moet ik vrij eenvoudig extra 1-wire sensors kunnen toevoegen, dan vervalt een Esp8266 maar die gebruikt z'n ADC ingang voor mijn druksensor.
Of die nog over is op deze print is de vraag....

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
timovd schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:32:
@DanTm dat kan met een apart bordje/AquaMQTT
Top, ga eens kijken of ik er eentje kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:04:
Ik zou niet weten waarom je die 300m3/uur zou willen als de wpb niet verwarmt, schakelen is idd wel handig want het is alles of niets (altijd aan of steeds in het menu klooien)
In de lage stand is het 200m3/uur. En alleen afzuiging als de Wpb draait is niet voldoende voor het hele huis. De hele dag aan is dan weer teveel denk ik, daarom wil ik het kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
DanTm schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:15:
[...]

In de lage stand is het 200m3/uur. En alleen afzuiging als de Wpb draait is niet voldoende voor het hele huis. De hele dag aan is dan weer teveel denk ik, daarom wil ik het kunnen schakelen.
Dat vind ik nog veel, mijn Itho box begint bij 75m3/uur.
Daarbij zegt Atlantic dat het 'verboden' is :P
Een reden daar voor kan de vervuilde lucht zijn en te veel drukverlies omdat het systeem maar 125mm is en vertakkingen heeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Ik zou niet weten waarom je die 300m3/uur zou willen als de wpb niet verwarmt, schakelen is idd wel handig want het is alles of niets (altijd aan of steeds in het menu klooien).
Morgen eens die print in elkaar zetten om te zien wat er met de Ex V3 kan, hopelijk gaat d Esp flashen in een keer goed.
Volgens mij moet ik vrij eenvoudig extra 1-wire sensors kunnen toevoegen, dan vervalt een Esp8266 maar die gebruikt z'n ADC ingang voor mijn druksensor.
Benieuwd naar je bevindingen met de Explorer V3!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Die zou je denk ik niet nodig moeten hebben, gezien de aquamqtt al heel wat temperatuur gerelateerde zaken doorgeeft. :)

Of heb je nog wat 1 wire sensors op leidingen bevestigd oid? Want dat doet het printje uiteraard niet.

Ook ik ben erg benieuwd hoe goed het werkt met de v3!

Oh, en er is wat gedoe met platformio. Je moet dfu drivers installeren of via Arduino ide de esp selecteren. Anders krijg je flink wat foutmeldingen enz.

Ik had daar op mijn MacBook geen last van, maar misschien kwam dat omdat ik ook Arduino ide al had geïnstalleerd.

Dus bereid je vast voor. :p

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
redah schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:03:
[...]

De AquaMQTT. Ik heb nog wat ds18b20's liggen, die zou ik eens aan een ESP kunnen hangen en op de buizen kunnen plakken.

De douche heb ik getest, en die levert op de laagste stand 7,12 liter per minuut. Lijkt me prima.
Heb je het probleem gevonden?
In theorie heb je aan 200 liter 62 °C meer dan 30 minuten voordat 10 °C water het vat heeft ververst (en daarmee volledig afkoelt) bij 7 liter/minuut verbruik (en dan ga ik er gemakshalve vanuit dat je niet mengt). Als jij dat sneller bereikt, is er wellicht iets mis met de begin situatie?

[ Voor 28% gewijzigd door beestemans op 13-11-2024 12:53 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 16:30
beestemans schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:49:

Heb je het probleem gevonden?
In theorie heb je aan 200 liter 62 °C meer dan 30 minuten voordat 10 °C water het vat heeft ververst (en daarmee volledig afkoelt) bij 7 liter/minuut verbruik (en dan ga ik er gemakshalve vanuit dat je niet mengt). Als jij dat sneller bereikt, is er wellicht iets mis met de begin situatie?
Probleem niet gevonden, wel een sensor op de uitvoer van de WPB gedaan en deze zakt net zo hard als dat de interne sensor aangeeft. Om een of andere reden stijgt deze ook weer vrij snel bij het stoppen van de douche, wat niet overeenkomt met de opwarmtemperatuur. Dus het lijkt alsof er bij het 'tappen' toch net iets meer koud water mee naar boven komt, en zodra ik stop met tappen de boel weer stabiliseert. Ik denk dat met ons douchegebruik er gewoon niets anders op zit dan een 270l vat te plaatsen.

Wat ik heel raar vind... Maar goed. Ze zeggen dat regels gemaakt zijn om te breken, in dit geval ben ik dan maar even diegene die dat met de natuurkundige regels doet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door redah op 13-11-2024 13:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
@redah Het klinkt nog het meest alsof je aanvoer en afvoer verkeerd om zit aangesloten? Dan krijg je juist snel koud water door de gelaagdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
redah schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:50:
[...]

Probleem niet gevonden, wel een sensor op de uitvoer van de WPB gedaan en deze zakt net zo hard als dat de interne sensor aangeeft. Om een of andere reden stijgt deze ook weer vrij snel bij het stoppen van de douche, wat niet overeenkomt met de opwarmtemperatuur. Dus het lijkt alsof er bij het 'tappen' toch net iets meer koud water mee naar boven komt, en zodra ik stop met tappen de boel weer stabiliseert. Ik denk dat met ons douchegebruik er gewoon niets anders op zit dan een 270l vat te plaatsen.

Wat ik heel raar vind... Maar goed. Ze zeggen dat regels gemaakt zijn om te breken, in dit geval ben ik dan maar even diegene die dat met de natuurkundige regels doet ;)
Kun je eens foto's plaatsen van de installatie? En dan met name met koppelingen en de route van het water enz zichtbaar? Misschien kan iemand iets spotten. :) @llevering heeft potentieel al een terechte opmerking, dat zou dan ook meteen duidelijk worden op die foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Omdat mijn oude ketel (Calenta 40C) waarschijnlijk geen 10 jaar meer mee zal gaan, wil ik alvast voorbereiden voor een eventuele warmtepomp als warmtebron. Uiteraard moet er dan ook een oplossing voor SWW gevonden worden.

Ik lees al een tijdje mee in het warmtepomp-boiler topic en de Atlantic Explorer leek me een jaar of 5 geleden een goede keuze maar is dat nog altijd zo? Zijn Tweakers nog altijd tevreden met de recente modellen of zijn er inmiddels betere alternatieven dan de V4 op de markt?
Met "beter" bedoel ik in dit geval efficienter met gelijke kwaliteit/betrouwbaarheid van zeg een V4.
Subsidie is in mijn geval niet belangrijk, ik wil het zelf aanschaffen / installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

MzKzM73 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:06:
Omdat mijn oude ketel (Calenta 40C) waarschijnlijk geen 10 jaar meer mee zal gaan, wil ik alvast voorbereiden voor een eventuele warmtepomp als warmtebron. Uiteraard moet er dan ook een oplossing voor SWW gevonden worden.

Ik lees al een tijdje mee in het warmtepomp-boiler topic en de Atlantic Explorer leek me een jaar of 5 geleden een goede keuze maar is dat nog altijd zo? Zijn Tweakers nog altijd tevreden met de recente modellen of zijn er inmiddels betere alternatieven dan de V4 op de markt?
Met "beter" bedoel ik in dit geval efficienter met gelijke kwaliteit/betrouwbaarheid van zeg een V4.
Subsidie is in mijn geval niet belangrijk, ik wil het zelf aanschaffen / installeren.
Atlantic explorer V4 is een van de beste keuzes. De R290 zijn minder betrouwbaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Carboy54 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:09:
[...]

Atlantic explorer V4 is een van de beste keuzes. De R290 zijn minder betrouwbaar.
Je bedoelt dan de EGEO serie? Of in het algemeen als koudemiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

MzKzM73 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:06:

Ik zou ook voor de Explorer v4 gaan, morgen wordt er een 200ltr versie bij mijn dochter bezorgd, €1679,- €1769,- incl. bezorging via Warmteservice. hebben we weer wat te klussen binnenkort.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
klump4u schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:13:
[...]

Ik zou ook voor de Explorer v4 gaan, morgen wordt er een 200ltr versie bij mijn dochter bezorgd, €1679,- incl. bezorging via Warmteservice. hebben we weer wat te klussen binnenkort.
Vertel? Ik kom op niet lager dan €1769 in de BTW voor de 200l versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MzKzM73 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:31:
[...]

Vertel? Ik kom op niet lager dan €1769 in de BTW voor de 200l versie.
Klopt, typvautje :'(

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Is er iemand die nog een aquamqtt bordje over heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
  • Laatst online: 13-09 16:30
DanTm schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:02:
Bij mij zijn de laatste paar die ik gereserveerd had allemaal vandaag door Tweakers betaald en verzonden. Mocht er nou heel veel interesse zijn wil ik wel een nieuwe kant-en-klare batch regelen, maar volgens mij zijn er meer Tweakers die losse PCB's en onderdelen hebben besteld, mocht je solderen leuk vinden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op donderdag 7 november 2024 @ 00:38:
Zit al een tijdje naar een Atlantic Explorer 270L te kijken en ook de afweging te maken of de C(oil) variant de moeite waard is. Is wat duurder in aanschaf maar biedt wel een extra mogelijkheid voor later hoewel ik die nu nog niet nodig heb.
Nu zag in de specificaties dat de versie met een extra warmtewisselaar erin wel een hoger standverlies heeft:
[Afbeelding: Specificaties Atlantic Explorer warmtepompboiler]
Gaat om 33 vs 28 voor de 270L variant.

Die waarde ansich zegt me weinig maar wel dat het niet alleen initiële kosten zijn waar ik rekening mee moet houden. Maar ook dat alleen het hebben van die coil blijkbaar al voor een minder zuinig apparaat zorgt ook al gebruik je die niet.
Maar is dat echt significant? En hoeveel euro per jaar gaat het dan over?

Ik heb ook niet echt een idee wat ik met zo’n coil kan en is dus waarschijnlijk meer een FOMO gevalletje.
Er moet hier nog wel een warmtepomp (monoblock of split, daar ben ik nog niet uit) komen, maar of er dan wel iets met die coil te doen is?

Zou zo’n coil versie de moeite waard zijn of gewoon mijn fomo negeren?
Inmiddels de Atlantic Explorer V4 270L WPB zonder coil besteld! :)

Kreeg hier en in het WP topic de info dat zo’n coil eigenlijk nauwelijks nuttig in te zetten is, enkel in bijzondere gevallen en dat de installatie en aansturing ook complexer en duurder daardoor wordt.
En dat gekoppeld aan het feit dat de coil versie een hoger standverlies heeft en in aanschaf €89 duurder is heeft er toe geleid dat die versie het niet geworden is.
Dank voor de input die ik hier kreeg!

• Wolly
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:54:
[...]

Inmiddels de Atlantic Explorer V4 270L WPB zonder coil besteld! :)

Kreeg hier en in het WP topic de info dat zo’n coil eigenlijk nauwelijks nuttig in te zetten is, enkel in bijzondere gevallen en dat de installatie en aansturing ook complexer en duurder daardoor wordt.
En dat gekoppeld aan het feit dat de coil versie een hoger standverlies heeft en in aanschaf €89 duurder is heeft er toe geleid dat die versie het niet geworden is.
Dank voor de input die ik hier kreeg!
Ik ga de coil gebruiken om een alternatieve manier te hebben (warmtepomp) om het vat te verwarmen. Bijvoorbeeld in de winter of als dat kleine warmtepompje van de wpb het begeeft.

En extra warmteverlies? Heb je het dan over die 5watt :?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:07:
[...]

Ik ga de coil gebruiken om een alternatieve manier te hebben (warmtepomp) om het vat te verwarmen. Bijvoorbeeld in de winter of als dat kleine warmtepompje van de wpb het begeeft.
Dat kan inderdaad maar maakt het wel complexer en zit je met extra kosten en gedoe voor het aanleggen en aansturen daarvan, plus het kan ook stuk, wat ik zelf niet de moeite waard vind omdat ik het niet vind opwegen tegen hoe weinig nut het uiteindelijk heeft. Zo vaak zal het hier niet nuttig gebruikt worden, is vooral extra snelheid bij opwarmen van het vat wat je er mee wint. Is uiteraard een eigen afweging.
Ja klopt, alle beetjes tellen toch weer op en zonde om dat extra verlies te nemen waar je bij aanschaf ook nog eens extra voor moet betalen, zeker als je het niet gaat gebruiken. Telt toch flink op bij een levensduur van ruim 10 jaar die ik toch wel hoop te halen.

• DanTm
  • Niet online
redah schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:34:
[...]

Bij mij zijn de laatste paar die ik gereserveerd had allemaal vandaag door Tweakers betaald en verzonden. Mocht er nou heel veel interesse zijn wil ik wel een nieuwe kant-en-klare batch regelen, maar volgens mij zijn er meer Tweakers die losse PCB's en onderdelen hebben besteld, mocht je solderen leuk vinden :)
Kant en klaar is zeker makkelijker, en solderen niet persee leuk.
Ik heb nu een cozy touch, dus het meeste kan ik al, alleen de ventilator in/uit schakelen niet.
Mocht niemand meer wat hebben zal ik eens overdenken of ik genoeg zin heb in een soldeerklus😀

• Martin7182
[...]

Is dat 5 W thermisch? Dus maximaal maar iets van 2 W elektrisch. Je kunt dit bij niet aangesloten spiraal bijna naar 0 brengen met dikke isolatie om de aansluitpunten. Als de spiraal aangesloten is, dan heb je wel iets verlies.

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 16:54
Maakt de ondergrond van de WPB veel uit? Ik wil hem in een kelder plaatsen. De vloer is nu: tegels op zand.

We hebben er een laagje zand uitgehaald en opnieuw getegeld. Zou de WPB wat kunnen verzakken door zijn gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
[...]

Erg vreemd, heeft de warmtepomp een circulatieleiding aansluiting?

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
DanTm schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:02:
Ik heb nog meer dan 90 bordjes liggen. :) Ik stuur je een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
[...]

Probleem niet gevonden, wel een sensor op de uitvoer van de WPB gedaan en deze zakt net zo hard als dat de interne sensor aangeeft. Om een of andere reden stijgt deze ook weer vrij snel bij het stoppen van de douche, wat niet overeenkomt met de opwarmtemperatuur.
Misschien zijn ze in de fabriek de deflector tubes vergeten in het vat?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
Iemand die me kan vertellen waar bij de Atlantic Calypso Split 270L de twee meegeleverde isolatiemoffen zich bevinden? Ik kom deze zo op het eerste gezicht namelijk niet tegen in de verpakking.

Daarnaast viel op dat er een "vage" vlek op de boilertank zit na het uitpakken. Iemand een idee wat dit is en wat er het beste mee te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sHgDFdxwexj4fUQuZTGmnXaiGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cre44hC6Qg8GtkBtzfg1Iocr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2I-4-xzOJ7PwIH8FBu4_SbdKq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6x2QSIMzDsU3HCvjXGCdRzz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:00
Is het geen gemorste pur isolatie waarmee ze de tank isoleren?
Als het onderliggend roest is.. :o

[ Voor 24% gewijzigd door natural colour op 16-11-2024 18:44 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Als je dat grijze kapje rechtsboven op je tweede foto verwijdert zouden daar de moffen achter moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
natural colour schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:30:
Is het geen gemorste pur isolatie waarmee ze tank isoleren?
Als het onderliggend roest is.. :o
Lijkt inderdaad een laagje op te zitten, maar door de kleur twijfel ik toch wat. Hoe het beste deze "unknown" substantie proberen te verwijderen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
ASW1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:39:
Als je dat grijze kapje rechtsboven op je tweede foto verwijdert zouden daar de moffen achter moeten zitten.
Ah bedankt 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
[...]

Als je met lage temperatuur verwarmt, heeft de coil ook niet per se heel veel nut - Het water zal dan 25-35 graden zijn. Vaak is het water in je boiler warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tanuki schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:18:
[...]

Als je met lage temperatuur verwarmt, heeft de coil ook niet per se heel veel nut - Het water zal dan 25-35 graden zijn. Vaak is het water in je boiler warmer.
:?

Mijn warmtepomp heeft een temperatuur van 50c als hij SWW gaat maken. Dat zal elke warmtepomp hebben overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik heb ook degene met een coil. Bij het bestellen dacht ik er nog wel eens zonnecollectoren aan te gaan koppelen want op het dak van de schuur waar die in staat is daar nog wel plaats voor.
Maar als ik kijk naar verbruik in de zomer laat ik het voorlopig zo.
Ik zuig aan net onder het niet geïsoleerde dak wat op het zuiden ligt en daar is het makkelijk 30-35 graden.
Nu het wat kouder is zie je het verbuik wel wat stijgen.

Ik kom voor november rond de 60 kWh uit tov 40-45 kWh in de zomermaanden.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:32:
[...]

:?

Mijn warmtepomp heeft een temperatuur van 50c als hij SWW gaat maken. Dat zal elke warmtepomp hebben overigens.
Hier wordt e.e.a. door elkaar gehaald: Met de wpb als sww voorziening, zul je voor verwarming nog een andere warmtepomp (lucht/water bijvoorbeeld) erbij hebben.

En precies dat is het probleem: die lucht/water warmtepomp gaat dan geen sww meer maken, dat is namelijk de taak van de wpb.

Wat is dan nog over van de l/w wp? Enkel het verwarmings gedeelte. Dat gedeelte zal niet snel 50 graden water opleveren, immers, dat wil je niet in je vloer hebben. Het is een lage temperatuur systeem.
Dat warm/lauwe water zal niet zoveel doen in de coil van je wpb, m.a.w., is niet zo een nuttige toepassing van de coil.

Dè toepassing van de coil is, denk ik, een zonnecollector die flinke hitte de wpb in kan duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:17
Hi @Tanuki Ik heb ook interesse, zou je mij ook een berichtje kunnen sturen? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-09 20:45
Ik had hetzelfde idee, afgelopen week het bordje geplaatst en merkte dat mijn kennis niet voldoende is om extra sensors te plaatsen.

Mocht het jou lukken, zou je de oplossing willen delen?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tanuki schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:28:
[...]

Hier wordt e.e.a. door elkaar gehaald: Met de wpb als sww voorziening, zul je voor verwarming nog een andere warmtepomp (lucht/water bijvoorbeeld) erbij hebben.

En precies dat is het probleem: die lucht/water warmtepomp gaat dan geen sww meer maken, dat is namelijk de taak van de wpb.

Wat is dan nog over van de l/w wp? Enkel het verwarmings gedeelte. Dat gedeelte zal niet snel 50 graden water opleveren, immers, dat wil je niet in je vloer hebben. Het is een lage temperatuur systeem.
Dat warm/lauwe water zal niet zoveel doen in de coil van je wpb, m.a.w., is niet zo een nuttige toepassing van de coil.

Dè toepassing van de coil is, denk ik, een zonnecollector die flinke hitte de wpb in kan duwen.
Volgens mij haal jij wat door elkaar :>

Ik ga de coil gebruiken om met de warmtepomp het vat te verwarmen. Dit voor als het bijvoorbeeld heel koud is en het anders uren zou duren (buiten/buiten) om het vat te verwarmen.

De warmtepomp kan er veel meer vermogen tegenaan gooien om het vat in één of twee uur te verhitten. De overige 22 uur kan de warmtepomp meer dan prima het huis verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:18:
[...]

Volgens mij haal jij wat door elkaar :>

Ik ga de coil gebruiken om met de warmtepomp het vat te verwarmen. Dit voor als het bijvoorbeeld heel koud is en het anders uren zou duren (buiten/buiten) om het vat te verwarmen.

De warmtepomp kan er veel meer vermogen tegenaan gooien om het vat in één of twee uur te verhitten. De overige 22 uur kan de warmtepomp meer dan prima het huis verwarmen.
Je bedoelt 'een' warmtepomp? Niet de warmtepomp die in de warmtepompboiler zit. Een externe unit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:30:
[...]

Je bedoelt 'een' warmtepomp? Niet de warmtepomp die in de warmtepompboiler zit. Een externe unit.
Exact. Zie de eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:32:
[...]

Exact. Zie de eerdere post.

[...]
Ja ik snapte het wel maar ik had het idee dat het voor anderen onduidelijk bleef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:36:
[...]

Ja ik snapte het wel maar ik had het idee dat het voor anderen onduidelijk bleef :)
Dan had je dit ook kunnen uitbreiden:
De toepassing van de coil is dat een externe warmtebron er flinke hitte in kan duwen. Bijvoorbeeld een zonnecollector of een warmtepomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
LT1970 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:04:
[...]

Ik had hetzelfde idee, afgelopen week het bordje geplaatst en merkte dat mijn kennis niet voldoende is om extra sensors te plaatsen.

Mocht het jou lukken, zou je de oplossing willen delen?
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/issues/45

Dat is blijkbaar een V3, mijn wpb geeft ook sw versie E/E en die heeft een ander protocol dan de V4.
Voor zo ver ik kan zien hebben ze er alleen een tijd/ timer en de ingestelde temperatuur uit gehaald.
Ik heb hem nog niet geflasht en zo te zien had ik er weinig mee kunnen doen :)
Eerst maar zien hoe ver ze er mee komen, dat debuggen duurt wel lang met nu al 2 weken geen voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
Speedy-Andre schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:43:
[...]

https://github.com/tspopp/AquaMQTT/issues/45

Dat is blijkbaar een V3, mijn wpb geeft ook sw versie E/E en die heeft een ander protocol dan de V4.
Voor zo ver ik kan zien hebben ze er alleen een tijd/ timer en de ingestelde temperatuur uit gehaald.
Ik heb hem nog niet geflasht en zo te zien had ik er weinig mee kunnen doen :)
Eerst maar zien hoe ver ze er mee komen, dat debuggen duurt wel lang met nu al 2 weken geen voortgang.
Wij hebben inderdaad de V4 en daar werkt het prima, ik heb 3 losse temperatuur sensoren, in de aan/afvoer van de lucht en in de coil. Achteraf gezien gebruik ik de luchttemperatuur in de aan/afvoer niet maar in de coil vind ik wel handig.

Hopelijk komt er nog de mogelijkheid om de sensor aan AquaMQTT toe te voegen, en anders blijft het zoals het nu is met twee esp bordjes.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
LT1970 schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:48:
[...]

Wij hebben inderdaad de V4 en daar werkt het prima, ik heb 3 losse temperatuur sensoren, in de aan/afvoer van de lucht en in de coil. Achteraf gezien gebruik ik de luchttemperatuur in de aan/afvoer niet maar in de coil vind ik wel handig.

Hopelijk komt er nog de mogelijkheid om de sensor aan AquaMQTT toe te voegen, en anders blijft het zoals het nu is met twee esp bordjes.
De aan- en afvoer lucht krijg ik al te zien met de AquaMQTT; Ik vermoed dat je daar dus geen extra sensor voor nodig hebt? Of zie je andere waardes tussen de meting van de boiler en jouw temperatuur sensoren?

Ik heb de coil zelf niet in gebruik, dus geen idee of de temperatuur daarvan ook al wordt uitgelezen door AquaMQTT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
Tanuki schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:56:
[...]

De aan- en afvoer lucht krijg ik al te zien met de AquaMQTT; Ik vermoed dat je daar dus geen extra sensor voor nodig hebt? Of zie je andere waardes tussen de meting van de boiler en jouw temperatuur sensoren?

Ik heb de coil zelf niet in gebruik, dus geen idee of de temperatuur daarvan ook al wordt uitgelezen door AquaMQTT.
Bedoel je "Evaporator Air Temperature" en "Evaporator Air Temperature Lower"? Hier had ik nog niet serieus naar gekeken omdat deze een hogere waarde dan de luchttemperatuur heeft.

Maar ik realiseer me nu dat deze hogere waarde is wanneer de WPB in rust is, en dit kan worden veroorzaakt door stralingswarmte van de WPB zelf. Ik zal eens kijken of de temperatuur wel overeenkomt zodra de WPB actief is.

De coil is de spiraal die onder in de WPB zit, ik heb hier in sensor ingedrukt waardoor de temperatuur onder in het vat wordt gemeten. Dit geeft een goede indicatie hoeveel warmte er nog in het vat zit. Deze temperatuur wordt niet gemeten door de WPB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben even in de source code gedoken en ik zie dat er dingen ontbreken voor 1-wire sensors:
- 1-wire library
- DallesTemp library

Er zijn nog vrije gpio pinnen, je hebt er maar 1 nodig voor meerdere sensors en code die er iets mee doet.
Ook zie ik een reeks ADC pinnen die ik voor mijn druksensor kan gebruiken, echter zal ik daar code voor moeten schrijven of zoeken.
Jammer dat Aquamqtt niet met een voorgebakken omgeving kan zoals Esphome of EspEasy.
Bij de Esp8266 had je een menu waar je een hele reeks sensors kon kiezen en instellen, ook mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shogenh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-12-2024
Heeft een van jullie ervaring met de Stiebel Eltron WWK221? Deze staat bij mij in storing E64. Enig idee of dit zelf op te lossen is? Of suggesties voor een goede monteur in de regio Amsterdam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoWRz4UdqYC1kvC9PCq3nNcJCCE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y2DnLUUc4rFE1hjupKN5xmK8.png?f=user_large

Lijkt me lastig die zelf op te lossen.. Wellicht gewoon even een uur de stekker eruit en opnieuw kijken of ie het weer doet? Na een uurtje is die vast wel ontdooit. Maar het kan dus zijn dat je 4-weg klep stuk is.. (het 'omschakelventiel').

@Speedy-Andre 4 dan :+

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 20-11-2024 17:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vermoed dat er een 4-wegklep in zit, het is geen water dat omschakelt.
Met lucht van buiten zou het ontdooien wel eens lastig kunnen worden momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vandaag is mijn Atlantic Explorer v4 270L bezorgd! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/gojkl0097zQvLRS8NsYbS6fE.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/K0j9qJUMFdZ2QbC4dPfXX8WH.jpg

Het naar binnen krijgen ging echter niet al te soepel. Hij bleef klem zitten onder de tuinpoort vanwege de hoogte en dat het pad iets omhoog liep en is toen door de bezorger met de nodige kracht van de pallet afgeduwd op de palletwagen die hij daar achter had opgesteld omdat het met pallet echt geen millimeter meer vooruit ging. Heeft toch zeker 10 minuten trekken en duwen gekost.

Toen ik de doos een stuk optilde toen hij eenmaal binnen stond zag het er zo uit:
Atlantic Explorer v4 270L - Onderkant na uitpakken
Foto’s zijn vanaf linksonder tegen de klok in genomen waarbij de bovenste foto het terugleggen van het piepschuim is waar het eigenlijk hoorde.

Kreeg dat voorste losse stuk piepschuim er echter niet meer tussen want dat was te hoog.
Toen viel me op dat die onderste rand volgens mij niet zo hoort te zitten, zit schuin en is links lager dan rechts.
Is ook duidelijk te zien aan het ovale gat links wat rechts ook zit maar dan net onder de richel valt.
Atlantic Explorer v4 270L - transportschade

Heb die onderste rand al voorzichtig naar boven geduwd in de hoop dat hij er weer inklikt ofzo maar ik krijg er geen beweging in.

Iemand die weet wat er achter dat grijze front zit en of het kwaad kan het wat harder te proberen?
Anders maar contact op nemen met de winkel waar ik de WPB heb gekocht.
Wel balen dit maar hopelijk is het alleen cosmetisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 20-11-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Vliegvlug daaronder zit niks achter dat paneel, pas vanaf het midden omhoogzit er iets achter, wel balen natuurlijk en ik zou zeker contact opnemen met de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als dit hetzelfde zit als bij de V3 dan kan je de grijze schacht met 2 schroeven bovenin (zijkanten) losmaken.
Dan heb je meer zicht op hoe het onderaan eruit ziet.
Dat wordt een gevalletje verzekering (transporteur) als je het hersteld wil hebben en dat zal geen vlotte procedure zijn.
Maar eerst bekijken hoe het eruit ziet en of de leverancier de goede werking nog garandeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@klump4u in elk geval fijn te horen dat er niets achter zit aan de onderkant maar ik ga voor de zekerheid het melden bij de winkel.

@Speedy-Andre Bij deze v4 zitten ook alleen twee schroeven bovenaan maar om die zelf te gaan losschroeven zie ik eigenlijk niet zitten. Ik ga afwachten wat ze bij de winkel gaan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Akkoord, dat kan je beter aan een vakman overlaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Voor de rest, je kon het gewoon uitpakken en horizontaal naar binnen tillen. Staat in de handleiding maar die lees ja pas als je het uitpakt. Ze zouden het op de doos moeten zetten. Wij zaten ook met dat ding verticaal op een wiebelpallet en wiebel pad te kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

No Hands schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:11:
Voor de rest, je kon het gewoon uitpakken en horizontaal naar binnen tillen. Staat in de handleiding maar die lees ja pas als je het uitpakt. Ze zouden het op de doos moeten zetten. Wij zaten ook met dat ding verticaal op een wiebelpallet en wiebel pad te kloten.
Ik had de handleiding al uitgebreid gelezen voordat ik de warmtepompboiler bestelde dus wist wel dat hij op één bepaalde kant gelegd kon worden, maar ging me niet bemoeien met hoe de bezorger zijn werk doet.
Zag later trouwens dat het degelijk op de doos wordt aangegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/tDuCDnDAO3Quw565xx9ZJAeq.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Vliegvlug op 20-11-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:52:
[...]

Ik had de handleiding al uitgebreid gelezen voordat ik de warmtepompboiler bestelde dus wist wel dat hij op één bepaalde kant gelegd kon worden, maar ging me niet bemoeien met hoe de bezorger zijn werk doet.
Zag later trouwens dat het degelijk op de doos wordt aangegeven:

[Afbeelding]
Bijzonder, je laat liever de bezorger kloten met mogelijk schade als gevolg dan dat je even een handje toesteekt en je apparaat veilig binnen kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

yep, no hands :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

No Hands schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:47:
[...]

Bijzonder, je laat liever de bezorger kloten met mogelijk schade als gevolg dan dat je even een handje toesteekt en je apparaat veilig binnen kan zetten?
Weet niet waar je negatieve insteek of aannames vandaan komen maar ik heb de bezorger uiteraard geholpen, meteen al mijn hulp aangeboden zelf nog voordat de WPB klem kwam te zitten onder de poort. Toen liep ik er namelijk al achter om het ding in balans te houden juist om te voorkomen dat hij zou beschadigen door omvallen.

Toen de WPB eenmaal klem zat heb ik meermaals voorgesteld om weer achteruit te gaan en het dan via de voordeur te proberen want die is een stukkie hoger maar de bezorger wilde van geen wijken weten. Het moest en zou door die poort gaan.

Heb daar nog zelfs bij geholpen om te voorkomen dat het te wild werd en enkel aan de onderkant tegen het piepschuim waar hij op stond geduwd.
Maar dat deed de bezorger zelf wat minder subtiel.

Maar tegelijkertijd is hij de bezorger en is het zijn werk en heeft er veel ervaring mee en weet vast wat kan en wat niet. Heb er zelf ook altijd een hekel aan als anderen mij even gaan vertellen hoe ik mijn werk moet doen terwijl ze er zelf weinig vanaf weten maar wel precies denken te weten hoe iets moet.

En wat betreft het kantelen; ik wist niet dat het op de doos stond, dat stond aan de kant van de bezorger en niet aan mijn kant en zag ik pas doen hij in huis stond.
Bovendien heb jij duidelijk de handleiding niet goed gelezen want je mag de WPB alleen zo verplaatsen als je de daarvoor bedoelde handgrepen op de boiler zelf gebruikt.
Dat lukt dus niet als hij nog in de doos zit. En uitpakken ging sowieso niet omdat de boiler klem zat onder de poort.
Dat had dus pas gekund nadat hij er onderuit was en toen was de noodzaak van kantelen er ook niet meer want de achterdeur was hoog genoeg!

Volgende keer graag even wat meer nadenken voordat je er allemaal aannames uitgooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:30:
[...]

En wat betreft het kantelen; ik wist niet dat het op de doos stond, dat stond aan de kant van de bezorger en niet aan mijn kant en zag ik pas doen hij in huis stond.
Bovendien heb jij duidelijk de handleiding niet goed gelezen want je mag de WPB alleen zo verplaatsen als je de daarvoor bedoelde handgrepen op de boiler zelf gebruikt.
Dat lukt dus niet als hij nog in de doos zit.
Dat staat niet in de handleiding.

Daarnaast staat duidelijk op de doos dat je hem kan kantelen aan een bepaalde zijde met een plaatje van de doos in een steekkar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:34:
[...]

Dat staat niet in de handleiding.
Ik stel voor dat jij de online handleiding pagina 86 even leest!
Daarnaast staat duidelijk op de doos dat je hem kan kantelen aan een bepaalde zijde met een plaatje van de doos in een steekkar.
Wat op de doos staat gaat over neerleggen!
Je kan die boiler niet eens goed tillen in de doos want die zit er als een losse huls overheen.

Verder zeker mijn verhaal hierboven maar half gelezen dat het ding klem zat en niet eens gekanteld kon worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:39:
[...]

Ik stel voor dat jij de online handleiding pagina 86 even leest!
Ik heb die pagina allang gelezen, daar staat niet dat je hem alleen mag verplaatsen als je de handgrepen gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VNTQ8dBv/screenshot-402.png
[...]

Wat op de doos staat gaat over neerleggen!
Je kan die boiler niet eens goed tillen in de doos want die zit er als een losse huls overheen.

Verder zeker mijn verhaal hierboven maar half gelezen dat het ding klem zat en niet eens gekanteld kon worden. ;)
Dat plaatje betekent dat je hem op die manier in je steekkar moet zetten (= neerleggen).

Zie pagina 85
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mky5tDMQ/screenshot-403.png

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 20-11-2024 22:47 ]

• shogenh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-12-2024
Glashelder schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:42:
[Afbeelding]

Lijkt me lastig die zelf op te lossen.. Wellicht gewoon even een uur de stekker eruit en opnieuw kijken of ie het weer doet? Na een uurtje is die vast wel ontdooit. Maar het kan dus zijn dat je 4-weg klep stuk is.. (het 'omschakelventiel').

@Speedy-Andre 4 dan :+
Heb em gisteravond een paar uur uitgezet. En geen idee of het iets toevoegde, maar ook de ruimte waar die in staat flink verwarmd. De storing is nu weer (even?) weg. Thanks voor de tip. Al vrees ik dat er toch wel iets hardwarematigs gedaan moet worden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:45:
[...]
Ik heb die pagina allang gelezen, daar staat niet dat je hem alleen mag verplaatsen als je de handgrepen gebruikt.

[Afbeelding]
Daar staat letterlijk “Om de ketel te verplaatsen … , de onderste en bovenste handgrepen gebruiken. >:)
Er staan op het plaatje zelfs handen getekend om te laten zien waar die zitten.
[...]

Dat plaatje betekent dat je hem op die manier in je steekkar moet zetten (= neerleggen).

Zie pagina 85
[Afbeelding]
Ook goed, maar dat maakt mijn punt alleen maar sterker dat je ‘m niet mag vervoeren door ‘m in de doos horizontaal te gaan lopen tillen. Moet blijkbaar op een steekwagen, waarbij hij ook goed van de onderkant wordt ondersteund.

En voor de derde keer; sowieso was dit in mijn situatie geen optie want de boiler zat klem en kon niet gekanteld worden!
Want dat was namelijk het verwijt waar deze discussie mee begon, dat ik die bezorger niet even had gezegd hoe het moest en geholpen. :P

Edit:
Ik verbaasde me er sowieso over dat de bezorger alleen kwam. Hij gaf aan dat hij nog wel veel zwaardere apparaten moest bezorgen maar dat wanneer ze echt te zwaar werden hij ze simpelweg op de pallet voor de deur neerzet en dan was het klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 21-11-2024 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:40:
[...]

Daar staat letterlijk “Om de ketel te verplaatsen … , de onderste en bovenste handgrepen gebruiken. >:)
Er staan op het plaatje zelfs handen getekend om te laten zien waar die zitten.
...naar de plaats van installatie. Dat is dus de laatste meters als je al in de ruimte bent waar hij komt te
staan.
Ook goed, maar dat maakt mijn punt alleen maar sterker dat je ‘m niet mag vervoeren door ‘m in de doos horizontaal te gaan lopen tillen.
Dat punt heb ik gemist en is ook niet aan de orde. We hebben het immers over kantelen zodat hij ergens onderdoor past en niet over horizontaal vervoeren.
Moet blijkbaar op een steekwagen, waarbij hij ook goed van de onderkant wordt ondersteund.
Uiteraard, precies zoals op het plaatje op de doos staat 8)
En voor de derde keer; sowieso was dit in mijn situatie geen optie want de boiler zat klem en kon niet gekanteld worden!
Want dat was namelijk het verwijt waar deze discussie mee begon, dat ik die bezorger niet even had gezegd hoe het moest en geholpen. :P
Dat kon dus gemakkelijk voorkomen worden als de bezorger wat verstandiger had gehandeld.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:51:
[...]

...naar de plaats van installatie. Dat is dus de laatste meters als je al in de ruimte bent waar hij komt te
staan.
Zo lees ik het ook. Het zou bij mij om 6m extra lopen zijn gegaan dus denk niet dat het echt veel verschil had gemaakt als hij wel uit de doos was gehaald en dan dat stukje extra getild, maar zou me heel goed kunnen voorstellen dat de bezorger de spullen niet zelf mag uitpakken en in doos binnen moet zetten.
[...]

Dat kon dus gemakkelijk voorkomen worden als de bezorger wat verstandiger had gehandeld.
Zeker weten ja!
Ik gaf toen we voor de poort stonden al aan dat het naar mijn idee te laag was maar hij wilde het toch proberen.
En toen de boiler eenmaal klem zat wilde hij ook niet meer achteruit, dan was nog de een na beste optie geweest.

Maar goed, het is nu eenmaal zoals het is. Ik wacht de reactie van de winkel waar ik ‘m gekocht heb af.
Vind het prima als ze even iemand sturen om te kijken of alles achter het grijze front nog oké is en dan het randje aan de onderkant er netjes recht op zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:30:
[...]

Weet niet waar je negatieve insteek of aannames vandaan komen maar ik heb de bezorger uiteraard geholpen, meteen al mijn hulp aangeboden zelf nog voordat de WPB klem kwam te zitten onder de poort. Toen liep ik er namelijk al achter om het ding in balans te houden juist om te voorkomen dat hij zou beschadigen door omvallen.

Toen de WPB eenmaal klem zat heb ik meermaals voorgesteld om weer achteruit te gaan en het dan via de voordeur te proberen want die is een stukkie hoger maar de bezorger wilde van geen wijken weten. Het moest en zou door die poort gaan.

Heb daar nog zelfs bij geholpen om te voorkomen dat het te wild werd en enkel aan de onderkant tegen het piepschuim waar hij op stond geduwd.
Maar dat deed de bezorger zelf wat minder subtiel.

Maar tegelijkertijd is hij de bezorger en is het zijn werk en heeft er veel ervaring mee en weet vast wat kan en wat niet. Heb er zelf ook altijd een hekel aan als anderen mij even gaan vertellen hoe ik mijn werk moet doen terwijl ze er zelf weinig vanaf weten maar wel precies denken te weten hoe iets moet.

Dat lukt dus niet als hij nog in de doos zit. En uitpakken ging sowieso niet omdat de boiler klem zat onder de poort.
Dat had dus pas gekund nadat hij er onderuit was en toen was de noodzaak van kantelen er ook niet meer want de achterdeur was hoog genoeg!

Volgende keer graag even wat meer nadenken voordat je er allemaal aannames uitgooit ;)
Het was een vraag, meer niet. Maar bedankt voor je heldere beschrijving van hoe het echt gegaan is.

• Tijnzz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-12-2024
Mijn Atlantic Explorer V4 zuigt lucht aan vanaf de zolder en blaast uit via een schoorsteen in het dak.
Normaal gesproken gebruikt de boiler bij het verwarmen alleen de warmtepomp en bij een legionellarun het elektrisch element. Vannacht heeft de boiler verwarmd met het elektrisch element én de warmtepomp terwijl de aanvoertemperatuur van de lucht 10c was. Het lijkt me dan toch niet nodig om het element te gebruiken? De lucht is warm genoeg om warmte uit te onttrekken. Zijn er meer mensen waarbij de Atlantic random verwarmt met het elektrisch element én de warmtepomp? Dit kostte me 7+ kwh aan stroom, terwijl de boiler normaal gesproken +/- 2,5 kwh gebruikt. Niet zo fraai :X

edit; de temperatuur van het water is 55c, dus er is geen legionellarun geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Tijnzz op 21-11-2024 10:34 ]

• DanTm
  • Niet online
Tijnzz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:29:
Mijn Atlantic Explorer V4 zuigt lucht aan vanaf de zolder en blaast uit via een schoorsteen in het dak.
Normaal gesproken gebruikt de boiler bij het verwarmen alleen de warmtepomp en bij een legionellarun het elektrisch element. Vannacht heeft de boiler verwarmd met het elektrisch element én de warmtepomp terwijl de aanvoertemperatuur van de lucht 10c was. Het lijkt me dan toch niet nodig om het element te gebruiken? De lucht is warm genoeg om warmte uit te onttrekken. Zijn er meer mensen waarbij de Atlantic random verwarmt met het elektrisch element én de warmtepomp? Dit kostte me 7+ kwh aan stroom, terwijl de boiler normaal gesproken +/- 2,5 kwh gebruikt. Niet zo fraai :X

edit; de temperatuur van het water is 55c, dus er is geen legionellarun geweest.
als je hem op Eco zet zou hij het elektrische element niet moeten gebruiken.
Bij mij gebruikt hij die zelfs bij een legionella run niet, maar mijn aanvoerlucht is ook niet onder de 15 graden.

• Tijnzz
DanTm schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:17:
[...]

als je hem op Eco zet zou hij het elektrische element niet moeten gebruiken.
Bij mij gebruikt hij die zelfs bij een legionella run niet, maar mijn aanvoerlucht is ook niet onder de 15 graden.
Dat is een goede tip! Echter is de watertemperatuur dan maar 55c, gezien het gebruik van warmwater hier thuis stel ik'm liever in op 60C. Zo weet ik zeker dat er genoeg water beschikbaar is. :9 Is er een manier om de temperatuur toch op 60c te zetten en het elektrisch element uit te schakelen?

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:48
Iemand een doos voor een Atlantic Calypso 150?

Fout op fout…

Ik ben zo dom geweest door:
- De verkeerde boiler te bestellen qua hoogte: 150l ipv 100l
- De boiler via de aannemer te bestellen (dus zakelijke bestelling)
- Tijdens het naar boven tillen de doos te beschadigen.

Het bedrijf waar wij de boiler hebben gekocht wil deze niet ruilen voor een 100 liter versie omdat de doos is beschadig, zie foto.

Nu ben ik op zoek naar iemand die de buitenste doos nog heeft en deze eventueel wil ruilen voor de beschadigde op de foto.
Zo niet, zal ik deze maar op marktplaats moeten verkopen ben ik bang :(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX2aU5FycWgvUJmiGExK5sXWAk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeJ6zBT0wtUEDVSWHxHZU0rE.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog ideeën?

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
@Tijnzz
Ja... dat zou (deels) wel kunnen, maar dat kan problemen geven. Er is een kans dat die 60 graden gewoon dan niet gehaald wordt. De WPB valt dan in storing na een tijdje (max. looptijd overschreden)

Ze (lees: warmtepomp boilers) hebben over het algemeen veel meer moeite om die hogere temperaturen te bereiken puur op de compressor.

Even los van alles..... Trek je die boiler geheel leeg of zo in de avond? Want 7kWh verbruik vind ik nogal wat!

Mocht je (veel) PV hebben dan zou je kunnen overwegen om bij momenten van PV overschot dit in de WPB te dumpen. Dit doe ik zelf ook. Ik had bv deze ochtend tussen de sneeuwbuien door toch nog een teruglevering af en toe van 2 kW. Dit ondanks dat er ook 1 airco draaide voor verwarming. Geen vetpot in deze periode natuurlijk maar alle beetjes helpen.

Heb deze PV dump regeling puur gemaakt voor de toekomst als proof of concept. Want ik kan gelukkig nog salderen zonder terugleverboete tot 2027.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Tijnzz
Doggieman schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:01:
@Tijnzz
Ja... dat zou (deels) wel kunnen, maar dat kan problemen geven. Er is een kans dat die 60 graden gewoon dan niet gehaald wordt. De WPB valt dan in storing na een tijdje (max. looptijd overschreden)

Ze (lees: warmtepomp boilers) hebben over het algemeen veel meer moeite om die hogere temperaturen te bereiken puur op de compressor.

Even los van alles..... Trek je die boiler geheel leeg of zo in de avond? Want 7kWh verbruik vind ik nogal wat!

Mocht je (veel) PV hebben dan zou je kunnen overwegen om bij momenten van PV overschot dit in de WPB te dumpen. Dit doe ik zelf ook. Ik had bv deze ochtend tussen de sneeuwbuien door toch nog een teruglevering af en toe van 2 kW. Dit ondanks dat er ook 1 airco draaide voor verwarming. Geen vetpot in deze periode natuurlijk maar alle beetjes helpen.

Heb deze PV dump regeling puur gemaakt voor de toekomst als proof of concept. Want ik kan gelukkig nog salderen zonder terugleverboete tot 2027.
Is die storing van de WP boiler dan gemakkelijk (zelf) op te lossen?
In dat geval zou ik het wel eens willen proberen. Moet ik dan een setting veranderen?

We trekken de boiler inderdaad regelmatig leeg op een dag. Gisteravond stond de temperatuur van het vat op 14c. In de zomer overigens nooit last van gehad. Ik heb het idee dat doordat het leidingwater een stuk kouder is er toch e.e.a. gemixt wordt waardoor het vat minder capaciteit heeft ofzo. Meer mensen met dit probleem?

En inderdaad, ik probeer'm ook zo veel mogelijk te laten lopen op zonnestroom. Maar het liefst laat ik'm lopen in de nacht i.v.m. geluid.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
ik heb inmiddels alle aquamqtt pcb en onderdelen binnen
en ga aanstaande week hem testen in de boiler
wel doe ik met een arduino compatible board (scheelt 60%)

eventueel kan ik paar meer solderen
v&a aangeboden: AquaMQTT Warmtepompboiler Controller
dus bij meer gegadigden
flashen moet je wel zelf doen ivm hardcoden van wifi credentials en mqtt broker in HASS

• Martin7182
Tijnzz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:34:
[...]

In dat geval zou ik het wel eens willen proberen. Moet ik dan een setting veranderen?

We trekken de boiler inderdaad regelmatig leeg op een dag. Gisteravond stond de temperatuur van het vat op 14c. In de zomer overigens nooit last van gehad. Ik heb het idee dat doordat het leidingwater een stuk kouder is er toch e.e.a. gemixt wordt waardoor het vat minder capaciteit heeft ofzo. Meer mensen met dit probleem?

En inderdaad, ik probeer'm ook zo veel mogelijk te laten lopen op zonnestroom. Maar het liefst laat ik'm lopen in de nacht i.v.m. geluid.
Kouder water is zwaarder en zou juist minder goed gemixt moeten worden. Wij hadden laatst een ongewenste mix waardoor na een douchebeurt de (midden-)temperatuur juist hoger was dan normaal, en de temperatuur bovenin lager dan normaal. Met een goede gelaagdheid, wordt het vat middenin inderdaad iets van 14 a 18 °C terwijl het bovenin op de ingestelde temperatuur (44 °C) blijft.

Zit je waterinlaat wel onderin, zoals het hoort?

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Tijnzz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:34:
[...]

@Tijnzz
Ja.... die storing van te lange looptijd is zelf op te lossen. Sterker nog.... die reset zichzelf als er een tijd "rust" verstreken is. Dus opzich kan dat niet zoveel kwaad als dat een keer gebeurd.

Als je dat zou willen testen dan gewoon eens in 1 v/d menu's de ondersteuning v/d hulp weerstand uitzetten. Dan gaat de WPB de gevraagde temperatuur proberen te halen op alleen de compressor. Dat zal dus even duren dan als de aanvoer temperatuur al laag is.

Maar als je echt constant en altijd die 60 graden in je WPB wilt hebben dan moet je jezelf toch eens af gaan vragen of die WPB wel de juiste keuze is in jou situatie. Ik ken je thuis situatie natuurlijk niet, maar anders zit er niet veel anders meer op dan het hoge stroomverbruik in koudere periodes te accepteren ben ik bang.

Flow (lees: afname) beperken zou nog kunnen helpen. Dan heeft de WPB meer tijd om tijdens het verbruik van warmwater e.e.a. weer te compenseren. Maar daar heb je natuurlijk niets aan als je een bad wilt vullen. Regen douchekoppen zijn ook vaak geen vrienden met een WPB.
Een andere goede optie zou een warmteterugwinning op je afvoer kunnen zijn. Dat ik combinatie met een water besparende douchkop zet wel merkbaar zoden aan de dijk.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijnzz
Doggieman schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:43:
[...]

@Tijnzz
Ja.... die storing van te lange looptijd is zelf op te lossen. Sterker nog.... die reset zichzelf als er een tijd "rust" verstreken is. Dus opzich kan dat niet zoveel kwaad als dat een keer gebeurd.

Als je dat zou willen testen dan gewoon eens in 1 v/d menu's de ondersteuning v/d hulp weerstand uitzetten. Dan gaat de WPB de gevraagde temperatuur proberen te halen op alleen de compressor. Dat zal dus even duren dan als de aanvoer temperatuur al laag is.

Maar als je echt constant en altijd die 60 graden in je WPB wilt hebben dan moet je jezelf toch eens af gaan vragen of die WPB wel de juiste keuze is in jou situatie. Ik ken je thuis situatie natuurlijk niet, maar anders zit er niet veel anders meer op dan het hoge stroomverbruik in koudere periodes te accepteren ben ik bang.

Flow (lees: afname) beperken zou nog kunnen helpen. Dan heeft de WPB meer tijd om tijdens het verbruik van warmwater e.e.a. weer te compenseren. Maar daar heb je natuurlijk niets aan als je een bad wilt vullen. Regen douchekoppen zijn ook vaak geen vrienden met een WPB.
Een andere goede optie zou een warmteterugwinning op je afvoer kunnen zijn. Dat ik combinatie met een water besparende douchkop zet wel merkbaar zoden aan de dijk.
Dank voor de tips. Ik ga eens even vogelen in de instellingen om die hulpweerstand bij wijze van proef eens uit te zetten. :) Normaal gesproken red de boiler het nl. makkelijk met alleen de warmtepomp, maar ik wil die enkele keren voorkomen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Exxus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:01:
Iemand een doos voor een Atlantic Calypso 150?

Fout op fout…

Ik ben zo dom geweest door:
- De verkeerde boiler te bestellen qua hoogte: 150l ipv 100l
- De boiler via de aannemer te bestellen (dus zakelijke bestelling)
- Tijdens het naar boven tillen de doos te beschadigen.

Het bedrijf waar wij de boiler hebben gekocht wil deze niet ruilen voor een 100 liter versie omdat de doos is beschadig, zie foto.

Nu ben ik op zoek naar iemand die de buitenste doos nog heeft en deze eventueel wil ruilen voor de beschadigde op de foto.
Zo niet, zal ik deze maar op marktplaats moeten verkopen ben ik bang :([Afbeelding]

Iemand nog ideeën?
Dat is wel enorm balen inderdaad.
Een nieuwe doos gaat je waarschijnlijk ook niet helpen aangezien er ook een sticker met serienummer op zit , en op de doos van mijn Atlantic Explorer is deze er niet heel af te krijgen.
Misschien dat je hem kan uitsnijden en vanaf de andere kant voorzichtig afpellen tot hij dun genoeg is maar ik verwacht niet dat jouw leverancier de boiler dan wel accepteert met duidelijk een andere sticker over de oorspronkelijk geplakt.

En tweedehands verkopen gaat je wel verlies geven aangezien je hem niet particulier hebt gekocht en dus geen garantie erbij hebt. Of je moet iemand treffen die daar niet om maalt of er niet aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:32
Hoe doen anderen het hier die geen geschikte onverwarmde technische ruimte hebben voor een WPB en geen mogelijkheid tot aan/afvoer van lucht buiten? Ik zit zelf met wat beperkingen ivm. dat het een appartement is en de VVE niet zomaar nieuwe luchtkanalen toestaat.

Ik overweeg zelf om een Atag Ariston Lydos 100L te plaatsen in mijn badkamer. De badkamer beschikt over de vereiste 13 kuub, en krijgt na een kleine renovatie enkel infraroodverwarming (niet op de te plaatsen WPB gericht) als ik zelf in de badkamer ben, verder is er continue lucht afvoer via type C mechanische ventilatie en onttrekt de badkamer lucht uit de woonkamer die wel verwarmd is. Zou dit uitkunnen?

Ik kies specifiek de Ariston Lydos omdat:
  1. Goedkoop, het is een 1 persoons huishouden waar max 65 kuub gas voor sww wordt gebruikt in een jaar
  2. Het lage luchtdebiet van de Lydos (80m3 per uur)
  3. Atag is nog een gangbaar merk zodat het installateurs niet afschrikt in de toekomst
Ivm. van het gas af gaan moet ik sowieso richting een boiler. Met mijn lage gebruik van sww lijkt een gewone elektrische boiler mij ook prima, waarschijnlijk ook financieel het meest voordelig, maar de hoop is dat een WPB ook net het verschil kan maken voor een labelsprong in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 21:39
svenk91 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:39:
Hoe doen anderen het hier die geen geschikte onverwarmde technische ruimte hebben voor een WPB en geen mogelijkheid tot aan/afvoer van lucht buiten? Ik zit zelf met wat beperkingen ivm. dat het een appartement is en de VVE niet zomaar nieuwe luchtkanalen toestaat.

Ik overweeg zelf om een Atag Ariston Lydos 100L te plaatsen in mijn badkamer. De badkamer beschikt over de vereiste 13 kuub, en krijgt na een kleine renovatie enkel infraroodverwarming (niet op de te plaatsen WPB gericht) als ik zelf in de badkamer ben, verder is er continue lucht afvoer via type C mechanische ventilatie en onttrekt de badkamer lucht uit de woonkamer die wel verwarmd is. Zou dit uitkunnen?

Ik kies specifiek de Ariston Lydos omdat:
  1. Goedkoop, het is een 1 persoons huishouden waar max 65 kuub gas voor sww wordt gebruikt in een jaar
  2. Het lage luchtdebiet van de Lydos (80m3 per uur)
  3. Atag is nog een gangbaar merk zodat het installateurs niet afschrikt in de toekomst
Ivm. van het gas af gaan moet ik sowieso richting een boiler. Met mijn lage gebruik van sww lijkt een gewone elektrische boiler mij ook prima, waarschijnlijk ook financieel het meest voordelig, maar de hoop is dat een WPB ook net het verschil kan maken voor een labelsprong in de toekomst.
Je kan even kijken naar een Aer Edel Eau (Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen). Deze onttrekt warmte uit een vloerverwarmingscircuit. Ik ben alleen bang dat een klein appartement niet genoeg VVW oppervlakte heeft voor deze boiler (of uberhaupt vloerverwarming).

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Destynx schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:57:
[...]

Je kan even kijken naar een Aer Edel Eau (Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen). Deze onttrekt warmte uit een vloerverwarmingscircuit. Ik ben alleen bang dat een klein appartement niet genoeg VVW oppervlakte heeft voor deze boiler (of uberhaupt vloerverwarming).
Hoofdverwarming gaat via airco, vloerverwarming komt niet goed uit omdat ik maar weinig kan opbouwen en ook niet verwacht dat ik mijn onderbuur overtuigd krijg haar plafond goed te isoleren voor mij :P

Ook zonder het moeten aanleggen van VVW is de al Aer Edel Eau significant duurder ook, het gaat niet enkel om zo goedkoop mogelijk alles doen maar er zijn zaken waar mijn geld meer impact op mijn energieverbruik kan maken bij zulke bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
svenk91 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:02:
[...]

Hoofdverwarming gaat via airco, vloerverwarming komt niet goed uit omdat ik maar weinig kan opbouwen en ook niet verwacht dat ik mijn onderbuur overtuigd krijg haar plafond goed te isoleren voor mij :P

Ook zonder het moeten aanleggen van VVW is de al Aer Edel Eau significant duurder ook, het gaat niet enkel om zo goedkoop mogelijk alles doen maar er zijn zaken waar mijn geld meer impact op mijn energieverbruik kan maken bij zulke bedragen.
Helaas,

Ik weet niet of je een split unit kwijt kan (buitenunit op het balkon ofzo), dan zou een Atlantic Calypso Split met buitenunit bijvoorbeeld een optie zijn. Ik twijfel alleen of dat financieel rendabel is, het gaat lang duren voordat je de aanschaf er uit hebt tov. een elektrische boiler met jouw verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Destynx op 22-11-2024 14:32 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Destynx schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:31:
[...]

Helaas,

Ik weet niet of je een split unit kwijt kan (buitenunit op het balkon ofzo), dan zou een Atlantic Calypso Split met buitenunit bijvoorbeeld een optie zijn. Ik twijfel alleen of dat financieel rendabel is, het gaat lang duren voordat je de aanschaf er uit hebt tov. een elektrische boiler met jouw verbruik.
De calypso split overwoog ik ook inderdaad, die zou op zich kunnen daar waar nu de gasketel zit. Dan moet ik wel toestemming van de vve krijgen voor een extra warmtepomp buitenunit op de gevel achter (1 hoog). Leidingen kunnen via het uitvoerkanaal van de ketel die nu daar ook door de gevel gaat. Maar de meerprijs ten opzichte van een Lydos is wel groot (daar kan de 225 euro extra subsidie niet tegen op), en installatie kosten zullen ook hoger uitvallen. Als ik mij niet vergis maakt het voor het energielabel ook niet zoveel uit direct, WPB is gewoon een checklist item, alleen indirect zie je het aan het lagere gebruik.

Maar zijn er dan significante beperkingen aan een zwakke WPB als de Lydos in een badkamer plaatsen? Het is natuurlijk niet optimaal, maar zou dit verder prima werken of krijg je dan issues met bijv. de hoge luchtvochtigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
svenk91 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:51:
[...]

De calypso split overwoog ik ook inderdaad, die zou op zich kunnen daar waar nu de gasketel zit. Dan moet ik wel toestemming van de vve krijgen voor een extra warmtepomp buitenunit op de gevel achter (1 hoog). Leidingen kunnen via het uitvoerkanaal van de ketel die nu daar ook door de gevel gaat. Maar de meerprijs ten opzichte van een Lydos is wel groot (daar kan de 225 euro extra subsidie niet tegen op), en installatie kosten zullen ook hoger uitvallen. Als ik mij niet vergis maakt het voor het energielabel ook niet zoveel uit direct, WPB is gewoon een checklist item, alleen indirect zie je het aan het lagere gebruik.

Maar zijn er dan significante beperkingen aan een zwakke WPB als de Lydos in een badkamer plaatsen? Het is natuurlijk niet optimaal, maar zou dit verder prima werken of krijg je dan issues met bijv. de hoge luchtvochtigheid?
Ik zou vooral de temperatuur een dingetje vinden samen met eventueel lawaai (als er bijvoorbeeld een slaapkamer naast zit). Onze garage (40 kuub) met redelijk wat ventilatie gaat toch wel een aantal graden naar beneden als onze Explorer V4 270L aan staat. Ook geen fijne verblijfruimte met binnen/binnen configuratie.
Als je er nog lang woont zou ik een split wel een fijnere oplossing vinden. Wel het verbruik van een warmtepompboiler zonder de hinder die je normaal binnenshuis er van ondervind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-09 16:56

Jerra

Beunhaas in wording

@svenk91 met zo'n laag luchtdebiet zie ik inderdaad ook wel mogelijkheden, kun je hem niet tussen de mechanische ventilatie zetten?
Ontrek je wel lucht uit je badkamer/keuken/woonverblijf, maar blaas je de gekoelde lcuht in ieder geval niet terug (maar naar buiten via het bestaande kanaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Jerra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:11:
@svenk91 met zo'n laag luchtdebiet zie ik inderdaad ook wel mogelijkheden, kun je hem niet tussen de mechanische ventilatie zetten?
Ontrek je wel lucht uit je badkamer/keuken/woonverblijf, maar blaas je de gekoelde lcuht in ieder geval niet terug (maar naar buiten via het bestaande kanaal).
De afzuiging in de badkamer zit nu net boven mijn douche, en waar de mechanische ventilatiebox zit (in de keuken maar strak tegen het luchtkanaal door de muur tussen mijn badkamer en keuken) is geen ruimte. In de badkamer kan ik hem wel plaatsen tussen waar de lucht de kamer in komt en de douchehoek.

Volgens mij heeft dit model ook geen mogelijkheid om in een luchtkanaal uit te blazen, anders was waar nu de ketel zit (andere hoek van de open keuken) ook een optie gezien daar het afvoerkanaal voor de cv ketel zit. Andere modellen hebben echter een veel hoger debiet en dat is voor mij een no-go in de woonkamer-keuken.

Ik kan even niet meer het plaatje met airflow vinden. Maar het gaat er linksonder in bij het rooster (die mik ik dus richting waar de lucht vandaan komt naar de badkamer) en komt er aan de onderkant weer uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FYC9jgkCDX-B9wH7M9Rdt4x4ec=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/k5Z65vqf5648V52N9WxwXrU8.webp?f=user_large

Ik moet zeggen dat ik hier waarschijnlijk pas in het voorjaar aan toe kom, dan kan de cv ketel pas weg. Ik ben mij nu nog aan het oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:17
argafal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:34:
Ik heb een Atlantic Explorer v4. Ik heb het elektrische element uitgeschakeld. Ik heb een ontdekking gedaan over vorstbescherming en het B1/B2-contact die ik met jullie wil delen. Misschien is het nuttig voor iemand.

Achtergrond:
Ik ben vaak op reis en weet vaak niet precies op welke dag ik terugkom. Ik heb een relais op het PV-contact (B1/B2) om het setpoint tijdelijk te kunnen verhogen. In Explorer v3 heeft het PV-contact een hogere prioriteit dan de afwezigheidsmodus. Helaas is dit in versie 4 niet het geval. De afwezigheidsmodus heeft voorrang op het PV-contact. Ik kan het PV-contact dus niet gebruiken om het water op te warmen voordat ik thuiskom.

Oplossing:
De contacten B1/B2 kunnen op een andere manier worden geconfigureerd, zoals beneden getoend. Namelijk om aan te geven dat een externe zonneboiler het water in de tank verwarmt. Dat schakelt de ingebouwde warmtepomp van de Explorer uit. Ik heb geen zonneboiler, de extra warmtewisselingsspiraal van mijn Explorer v4 is niet aangesloten. In de zomer gebruikte ik het B1/B2-contact als een handig alternatief voor de "afwezigheidsmodus": Als ik het huis verlaat, zet ik de modus "zonneboiler" aan. Hierdoor wordt de warmtepompboiler uitgeschakeld en koelt het water af. Voordat ik thuiskom, schakel ik het contact "zonneboiler" uit. Hierdoor wordt het water in de tank verwarmd. Perfect.

[Afbeelding]

Vorstbescherming:
Echter: Wanneer de modus "zonneboiler" aanstaat, lijkt er geen vorstbeveiliging meer via de wamtepomp te zijn. Ik heb een temperatuursensor die ik op afstand uitlees. Deze bevindt zich in de opening naast de zonneboilerspiraal. Het water is nu 13 graden en de warmtepompboiler doet er nog steeds niets aan. Let op: ik had het elektrische element uitgeschakeld in de instellingen. Het kan dus anders zijn als het elektrische element mag werken.

Natuurlijk kan ik het contact "zonneboiler" gemakkelijk in- en uitschakelen op basis van de thermometer die ik uitles. Zo kan ik het water rond de 15 graden houden. Maar ik vond het toch een belangrijke observatie. Ik had verwacht dat Atlantic vorstbescherming de hoogste prioriteit zou geven.

Kunnen anderen een soortgelijk gedrag bevestigen? Misschien treedt de vorstbeveiliging van de warmtepompboiler pas in werking bij een lagere watertemperatuur, maar ik durf het niet te proberen.
Goedemiddag @argafal

Kan ik dit B1/B2 contact met 230V inschakelen op een V4 als ik geen verwarming van de warmtepomp boiler of elektrische spiraal wil?
En kan ik dat met bijvoorbeeld een Klikaanklikuit schakelaar doen? Dus bij aan 230 V op het contact en bij uit niets? Zonder zekering ertussen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gisteren ben ik gebeld door de winkel nav de beschadiging aan mijn nieuwe WPB die woensdag bezorgd was, zie Vliegvlug in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Ze hadden contact opgenomen met hun leverancier die aangaf dat er de eerste 40 á 50cm vanaf onder niets achter het grijze front zit en dat beschadiging hoger door het duwen en trekken niet waarschijnlijk was.
Ook gaven ze aan dat een andere leveren minstens een week ging duren. Wat ze naar mijn idee vooral zeiden om te voorkomen dat ik over omwisselen zou beginnen maar ze wisten niet dat de boiler op zijn vroegst pas in de kerstvakantie geïnstalleerd gaat worden.

Nu hoef ik ook niet per se nieuwe, zonde van het heen en weer gesleep, maar wil geen gezeur als ik er pas over een tijd achter kom dat het alsnog beschadigd blijkt.
Dat was geen probleem, dus dat is fijn.

Het kapje aan de onderkant kon ik zelf terug duwen zeiden ze. Ik gaf aan dat ik het al voorzichtig geprobeerd had maar dat het niet meegaf. Moest ik gewoon wat harder duwen zeiden ze.
Nog niet aan toe gekomen.

Op zich ben ik er nog niet helemaal gerust op maar ze gingen niet iemand langssturen hiervoor.

Iemand hier gaf eerder aan dat het frontje met maar 2 schroeven vast zit.
Is dit eenvoudig los te maken, zonder dat de boel uit elkaar valt?
Dan kan ik kijken of hetgeen er onder zit er nog goed uit ziet.
En hopelijk is het kapje dan ook makkelijker terug te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:56
@Vliegvlug goed dat ze bellen, maar ik zou de gemaakte afspraken toch wel even schriftelijk van ze willen hebben. Want als volgend jaar je boiler stuk is, vraag ik me af of ze dit verhaal nog kennen ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

MisterMailman schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:34:
@Vliegvlug goed dat ze bellen, maar ik zou de gemaakte afspraken toch wel even schriftelijk van ze willen hebben. Want als volgend jaar je boiler stuk is, vraag ik me af of ze dit verhaal nog kennen ;)
Heb inderdaad gevraagd of ze het ook als reactie om mijn email kunnen terugsturen maar nog niets gezien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 20:09
Vliegvlug schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:32:
[...].

Iemand hier gaf eerder aan dat het frontje met maar 2 schroeven vast zit.
Is dit eenvoudig los te maken, zonder dat de boel uit elkaar valt?
Dan kan ik kijken of hetgeen er onder zit er nog goed uit ziet.
En hopelijk is het kapje dan ook makkelijker terug te klikken.
Ja, is eenvoudig. Genoeg gebruikers hier die de kap eraf hebben gehad om een extra sensor te plaatsen of hardware voor monitoring aan te sluiten.
Staat ook in de handleiding onder "Het product openen voor onderhoud"

[ Voor 6% gewijzigd door hansvk op 23-11-2024 16:20 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrHAQWDernQzmGliKnyu7T_c7zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZxVrdj5jCEyjKmozlfCo00W.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een lastig dagje voor de Explorer, vanochtend was het vat nog 28 graden en dan vandaag ook de legionellarun zonder element met een aanzuig van 5 graden.
Had die beter morgen kunnen doen.
Pas net in de gaten anders had ik de run afgebroken.
Nu al op 56 graden 🙂

Pagina: 1 ... 93 ... 113 Laatste