Precies om de reden die jij aangeeft is mijn voorkeur ook om lucht van binnen aan te zuigen en naar buiten uit te blazen. 's zomers is het in dat hok sowieso warm, ook door de omvormer van de zonnepanelen die daar hangt. Als ik die warmte kan benutten is dat natuurlijk een mooie bonus. Dan alleen de afvoer. Is het erg dat die door een 125mm dikke voormalige CV-rookgasafvoerpijp gaat of neemt de weerstand dan te veel toe en moet ik de dakdoorvoer laten vergroten voor een pijp van 160mm?de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:25:
[...]
Grootte ruimte is niet relevant als je daar aanzuigt maar elders uitblaast.
Wat jij bedoelt is als je aanzuigt en uitblaast in de zelfde ruimte want dan koelt die kleine ruimte te ver af.
Het is ook beetje wat je doel is. Wil je koelen dan blaas je in dezelfde ruimte terug. Wil je zoveel mogelijk warme lucht gebruiken in de zomer dan blaas je naar buiten. Bedenk dan dus wel dat je warme lucht naar binnen trekt.
Bij een Atlantic kan je instellen hoe hard de ventilator draait, de laagste stand werkt goed met smallere buizen.
Hier zit de afvoer op een 150mm dak doorvoer en aanzuiging is 125mm (gesplitst in binnen(MV)/buiten.
Het geeft wat meer weerstand maar met korte stukken is dat te overzien.
Zuig je van binnen aan dan wordt die lucht idd aangevuld met lucht van buiten, echter is dat hooguit een paar uur per dag.
Je kan dat een beetje sturen door bepaalde roosters of ramen te openen en andere niet.
Hier zit de afvoer op een 150mm dak doorvoer en aanzuiging is 125mm (gesplitst in binnen(MV)/buiten.
Het geeft wat meer weerstand maar met korte stukken is dat te overzien.
Zuig je van binnen aan dan wordt die lucht idd aangevuld met lucht van buiten, echter is dat hooguit een paar uur per dag.
Je kan dat een beetje sturen door bepaalde roosters of ramen te openen en andere niet.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Wat is jullie perceptie op de grootte van het te kiezen vat? Een groot vat verbruikt aanzienlijk meer stroom (bijna x2) als ik de datasheets bekijk. Gaat die stroom op aan het warm houden van het vat? Of gaat men ervan uit dat je ook meer warm water verbruikt? De COP van een groter vat is vaak ook beter (bijv. hier: 3.5 vs. 2.7)
Wij zijn met 2 personen, douche-wtw, meestal douchen we 10 min. p.p., soms 2x op een dag (ochtend / avond). Ik wil niet in de situatie komen dat het ww op is want dan krijg ik 'm om m'n oren van m'n vrouw.
M.a.w. is het slimmer om te kiezen voor een groot vat dat 50% leeg wordt gedoucht en dus minder hoeft te verwarmen. Of liever een kleiner vat dat 90% wordt leeg getrokken en vervolgens het hele vat weer moet opwarmen? Ik wil de wpb alleen gebruiken voor sww, zonder te combineren met cv-ketel oid.
Wij zijn met 2 personen, douche-wtw, meestal douchen we 10 min. p.p., soms 2x op een dag (ochtend / avond). Ik wil niet in de situatie komen dat het ww op is want dan krijg ik 'm om m'n oren van m'n vrouw.
M.a.w. is het slimmer om te kiezen voor een groot vat dat 50% leeg wordt gedoucht en dus minder hoeft te verwarmen. Of liever een kleiner vat dat 90% wordt leeg getrokken en vervolgens het hele vat weer moet opwarmen? Ik wil de wpb alleen gebruiken voor sww, zonder te combineren met cv-ketel oid.
[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-06-2022 10:58 ]
Dat laatste is energetisch toch al snel het meest efficient: een koude boiler weer opwarmen naar 40-45 graden.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:55:
Wat is jullie perceptie op de grootte van het te kiezen vat? Een groot vat verbruikt aanzienlijk meer stroom (bijna x2) als ik de datasheets bekijk. Gaat die stroom op aan het warm houden van het vat? Of gaat men ervan uit dat je ook meer warm water verbruikt? De COP van een groter vat is vaak ook beter (bijv. hier: 3.5 vs. 2.7)
Of liever een kleiner vat dat 90% wordt leeg getrokken en vervolgens het hele vat weer moet opwarmen?
Bedenk ook dat je af en toe een legionella run moet doen en het hele vat naar boven de 60 graden moet brengen. Dat is een stukje duurder bij een groter vat, vooral als je je extra grootte eigenlijk niet echt nodig hebt.
De andere kant van het verhaal is: een groter vat kun je prima op 40 graden houden en dan heb je genoeg warm water om mee te douchen. een kleiner vat moet je misschien op 45-50 graden houden. Opwarmen naar hogere temp = lagere COP.
Al met al zijn er best wat factoren die invloed hebben en dat hangt dus ook erg af van je gedrag.
met 2 personen zou ik denk ik toch voor 200L gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 11:06 ]
Dat zal het waarschijnlijk uit veiligheidsoverwegingen ook wel worden.de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:04:
[...]
met 2 personen zou ik denk ik toch voor 200L gaan.
Maar het blijft lastig om het gemiddelde jaarverbruik te kunnen schatten als een leverancier niet aangeeft hoe deze waarde tot stand is gekomen. Gemiddelde weersomstandigheden snap ik, maar het maakt dus nogal uit of je de boiler dagelijks leeg trekt of niet.
Ik snap wel dat ze daar weinig over kunnen zeggen, te veel factoren die een rol spelen. Douchen, ook een bad? hoe vaak legionella-run? moet het vat altijd op 50 graden gehouden worden (telkens bijwarmen) of mag hij leeg en dan weer volledig opwarmen. Wel/niet water-besparende douchekop. Binnen of buiten aanzuigen etc etc etc.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:09:
[...]
Dat zal het waarschijnlijk uit veiligheidsoverwegingen ook wel worden.
Maar het blijft lastig om het gemiddelde jaarverbruik te kunnen schatten als een leverancier niet aangeeft hoe deze waarde tot stand is gekomen. Gemiddelde weersomstandigheden snap ik, maar het maakt dus nogal uit of je de boiler dagelijks leeg trekt of niet.
In dit topic hebben wel mensen wel benoemd hoeveel m3 gas ze voorheen gebruikten en hoe veel kWh dat nu is met de WPB.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 11:14 ]
Aanvullend op de posts van @de Peer : bedenk ook wat je allemaal met je warme water wilt doen. B.v. soms ook een relatief vette koekenpan met de hand afwassen, dan vind ik 40 graden watertemperatuur te weinig en werkt tegen de 50 graden veel beter.
Overigens ben ik (met 2 personen, zonder douche wtw en zonder bad) voor een 150 liter variant gegaan die tot nu toe (sinds in gebruik name enkele weken geleden) op 50 graden ingesteld staat en ruim voldoende water levert. Maar wij zijn met rond de 5-8 minuten geen hele lange douchers (vind het behalve de extra energie ook zonde van het water). En in de zomer is het nog lastig testen want dan douche ik niet erg warm (misschien iets van 32 graden versus rond de 36 in de winter).
Sowieso lijkt het me goed om te meten hoeveel water/minuut uit de douchekop komt bij de stand die je normaal gesproken gebruikt. Al is dat i.c.m. de ingestelde thermostaat temperatuur niet direct 1 op 1 te gebruiken omdat je een douche wtw hebt.
Overigens ben ik (met 2 personen, zonder douche wtw en zonder bad) voor een 150 liter variant gegaan die tot nu toe (sinds in gebruik name enkele weken geleden) op 50 graden ingesteld staat en ruim voldoende water levert. Maar wij zijn met rond de 5-8 minuten geen hele lange douchers (vind het behalve de extra energie ook zonde van het water). En in de zomer is het nog lastig testen want dan douche ik niet erg warm (misschien iets van 32 graden versus rond de 36 in de winter).
Sowieso lijkt het me goed om te meten hoeveel water/minuut uit de douchekop komt bij de stand die je normaal gesproken gebruikt. Al is dat i.c.m. de ingestelde thermostaat temperatuur niet direct 1 op 1 te gebruiken omdat je een douche wtw hebt.
Persoonlijk zou ik dan de waterkoker even 30 seconden aanzetten voor een bodempje in de panFranciesco schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:17:
dan vind ik 40 graden watertemperatuur te weinig en werkt tegen de 50 graden veel beter.
Maar ik heb eigenlijk nog nooit een pan met de hand gewassen de laatste 10 jaar. Vaatwasser lost het wel op, ook bij de pannen die er eigenlijk niet in zouden 'mogen'.
Vanochtend bij Esanico de Ariston Lydos Hybrid 100 besteld, moet ik nog ergens aan denken behalve de inlaatcombinatie veranderen van 8 naar 6 bar?
Ik had als test een 80 liter boiler gemonteerd met voldoende ruimte eronder en boven en zo makkelijk om te wisselen naar de warmtepompboiler.
Ik had als test een 80 liter boiler gemonteerd met voldoende ruimte eronder en boven en zo makkelijk om te wisselen naar de warmtepompboiler.
www.highflow.nl
Hallo BTS,
ik heb ook die Lydos besteld, had mijn bedenkingen, maar omdat ik niet meer ruimte op zolder had en wij niet zo veel douchen (4 persoons huishouden), heb ik de gok genomen.
nu een maand in gebruik.
ik ben niet thuis in de materie, wat bedoel je met een inlaatcombinatie? ik heb er een veiligheidsgroep tussen gezet.
verbruik, als we niet douchen per dag (warmteverlies) 0,4kwh (pomp loopt 2 uur op 200watt)
/f/image/m8CqT6r7uRJcFissQVE3sd6Z.png?f=fotoalbum_large)
Als iemand wel geeft gedouched, dan draait de pomp een uur langer.
die piek gisteren in het verbruik, is een legionella run (dan springt warmte element bij).
bevalt eigenlijk wel goed dus.
ik heb ook die Lydos besteld, had mijn bedenkingen, maar omdat ik niet meer ruimte op zolder had en wij niet zo veel douchen (4 persoons huishouden), heb ik de gok genomen.
nu een maand in gebruik.
ik ben niet thuis in de materie, wat bedoel je met een inlaatcombinatie? ik heb er een veiligheidsgroep tussen gezet.
verbruik, als we niet douchen per dag (warmteverlies) 0,4kwh (pomp loopt 2 uur op 200watt)
/f/image/m8CqT6r7uRJcFissQVE3sd6Z.png?f=fotoalbum_large)
die piek gisteren in het verbruik, is een legionella run (dan springt warmte element bij).
LG-HM163MR-U34
Als je met een aantal mensen achter elkaar in bad of douche gaat (wat bij ons dus gebeurd!) en de WBP is leeg, dan gaat de cv-ketel het warme water maken, dus verbuik je wel gas!klump4u schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:26:
[...]
Waarom is het niet realistisch dat je die 500m3 gas bespaard? Je Wpb heeft geen gas nodig.
Arriving Somewhere but not here....
Kwestie van gedrag aanpassen. Alles kan als je wilt.Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:35:
[...]
Als je met een aantal mensen achter elkaar in bad of douche gaat (wat bij ons dus gebeurd!) en de WBP is leeg, dan gaat de cv-ketel het warme water maken, dus verbuik je wel gas!
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
In de TS staat een link naar een Excelsheet met daarin oa mijn verbruik van water en stroom.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:09:
[...]
Dat zal het waarschijnlijk uit veiligheidsoverwegingen ook wel worden.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Vind je dat niet zonde? Je bent dus telkens van (bijvoorbeeld) 45 graden terug naar 50 graden aan het verwarmen. Dat gaat met een vrij lage efficientie (lage COP) vanwege de hoge temperatuur.The_KnarF schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:28:
Hallo BTS,
nu een maand in gebruik.
[Afbeelding]
Wat je ook zou kunnen doen: proberen te verwarmen vlak voor het douchen. Dus niet onnodig op (hoge) temperatuur houden.
Ik heb zelf vrijwel geen warmteverliezen. Wij douchen beiden in de ochtend en vlak daarvoor warm ik de boiler op. De rest van de dag zit er nog wat lauw water in de boiler wat dus weinig energie verliest.
Nadeel is dan wel: je kunt niet zo maar nog even warm water tappen zonder dat de boiler eerst een paar uur aan moet. Voor ons is dat prima, want wij gebruiken het alleen om te douchen.
Ons verbruik met 2 douches per dag is 0.6 kWh per dag, in de zomer.
Maar als je echt dat 50 graden standy by wilt hebben en direct gebruiken, dan snap ik het.
tja, wij hebben vooraf geen idee wanneer er gedoucht word, dus enkel uren vooraf de WPB laten opwarmen gaat bij ons in huis niet werken.
ik ben nog aan het zoeken naar de juiste temperatuur, kan best zijn dat die uiteindelijk naar 40 graden gaat, dan zullen de verliezen al minder zijn.
trouwens ik verwarm het water overdag als de kans groot is dat de zon schijnt en dat deze energie dus komt van het overschot aan zonnepanelen.
ik ben nog aan het zoeken naar de juiste temperatuur, kan best zijn dat die uiteindelijk naar 40 graden gaat, dan zullen de verliezen al minder zijn.
trouwens ik verwarm het water overdag als de kans groot is dat de zon schijnt en dat deze energie dus komt van het overschot aan zonnepanelen.
LG-HM163MR-U34
De volgende stap is dat je vrouw muntjes mee moet nemen om te douchen?de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:11:
[...]
Vind je dat niet zonde? Je bent dus telkens van (bijvoorbeeld) 45 graden terug naar 50 graden aan het verwarmen. Dat gaat met een vrij lage efficientie (lage COP) vanwege de hoge temperatuur.
Wat je ook zou kunnen doen: proberen te verwarmen vlak voor het douchen. Dus niet onnodig op (hoge) temperatuur houden.
Ik heb zelf vrijwel geen warmteverliezen. Wij douchen beiden in de ochtend en vlak daarvoor warm ik de boiler op. De rest van de dag zit er nog wat lauw water in de boiler wat dus weinig energie verliest.
Nadeel is dan wel: je kunt niet zo maar nog even warm water tappen zonder dat de boiler eerst een paar uur aan moet. Voor ons is dat prima, want wij gebruiken het alleen om te douchen.
Ons verbruik met 2 douches per dag is 0.6 kWh per dag, in de zomer.
Maar als je echt dat 50 graden standy by wilt hebben en direct gebruiken, dan snap ik het.
Dat wilden wij hier ook doen, met stroom van onze panelen, maar dan voornamelijk het weer op temperatuur brengen na het douchen in de ochtend. De rest weet ik nog niet hoe we dat het beste kunnen doen.The_KnarF schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:27:
tja, wij hebben vooraf geen idee wanneer er gedoucht word, dus enkel uren vooraf de WPB laten opwarmen gaat bij ons in huis niet werken.
Misschien zet ik wel tijdelijk het apparaatje dat we nu op onze airco hebben voor vastleggen verbruik, op de wpb.
haha nou ik heb inderdaad wel eens nagedacht over een maximum douchetijd of maximum temperatuur, maar dan meer met het oog op het eerlijk verdelen van de warmte over meerdere personen. Bij 4-6 personen lijkt me dat wel de moeite waard.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:29:
[...]
De volgende stap is dat je vrouw muntjes mee moet nemen om te douchen?
Hmm ja na 2030 ga ik dat ook doen, dan is het financieel interessant voor mij omdat ik dan niet meer kan salderen.The_KnarF schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:27:
Voor nu is het financieel interessanter om het rendement van de boiler te maximaliseren, en dat doe ik dus door hem vroeg in de ochtend of einde van de nacht te laten draaien en dan na gebruik niet gelijk terug laten verwarmen waardoor hij de rest van de dag warm staat te wezen voor niets (in ons specifieke geval).
Sterker nog, soms ga ik hardlopen later op de dag, en dan douch ik nog even met het lauwe water zodat de boiler nog kouder wordt. En dan soms nog even het aquarium verversen.
En dan de volgende ochtend optimaal rendement want helemaal van koud naar warm opwarmen
[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 14:41 ]
+1!The_KnarF schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:27:
Hier ook wisselende douchemomenten, dus lastig te plannen.
Overdag (met hogere buitentemperaturen) is het rendement van de WPboiler ook hoger dan gedurende de koudere nacht/vroege ochtend. Dus ik heb hem nu ingesteld dat hij mag (bij)verwarmen van 11hr in de ochtend tot 17:30. Voor nu in de zomer is die periode ruim, in de winter moet ik het nog gaan bekijken maar verwacht ik dat dat ook wel goed is.
De mijne begint overigens met bijverwarmen als de watertemp op 45 graden zakt (50 graden ingesteld als doel temp).
Het direct gebruiken van de zonneenergie zie ik ook nog als voordeeltje van overdag (bij)verwarmen.
Als je de boilertemperatuur op 40 graden zou zetten: vanaf welke minimale temp gaat de boiler in jouw geval dan bijverwarmen? Als dat b.v. vanaf 35 graden is, dan is een ingestelde temp van 40 graden misschien net wat te laag om in de winter nog comfortabel te kunnen douchen (los van de eerder genoemde mogelijke reden voor b.v. afwassen).
Niet als je van binnen aanzuigtFranciesco schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:41:
[...]
Overdag (met hogere buitentemperaturen) is het rendement van de WPboiler ook hoger dan gedurende de koudere nacht/vroege ochtend.
Ok op een echt hete dag is het buiten wel warmer ja.
wat is het voordeel dan? of gewoon een leuk idee?Het direct gebruiken van de zonneenergie zie ik ook nog als voordeeltje van overdag (bij)verwarmen.
Inderdaad: als je van binnen aanzuigt is het (in de meeste gevallen) anders @de Peer.
Mijn WPboiler staat in de bijkeuken waar het niet echt heet wordt.
Het direct gebruiken van de eigen zonneenergie is vooral een leuk idee ja. Daarom stelde ik ook "zie ik".
Al zal dat t.z.t. met het (mogelijk) afbouwen van de salderingsregeling ook financieel een voordeeltje kunnen betekenen.
Mijn WPboiler staat in de bijkeuken waar het niet echt heet wordt.
Het direct gebruiken van de eigen zonneenergie is vooral een leuk idee ja. Daarom stelde ik ook "zie ik".
Al zal dat t.z.t. met het (mogelijk) afbouwen van de salderingsregeling ook financieel een voordeeltje kunnen betekenen.
Inlaatcombinatie of veiligheidsgroep klinkt mij als hetzelfde. Zorgt ervoor dat de boel niet op een te hoge druk komt te staan met verwarmen. Sommige boilers kan 8 bar, de lydos 6 bar.The_KnarF schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:28:
Hallo BTS,
nu een maand in gebruik.
[Afbeelding]
Ik heb voor 200,- de boiler gekocht en nog wat klein materiaal erbij voor het aansluiten. Als de warmtepompboiler er is dan mag de boiler op marktplaats voor een 2de leven.
www.highflow.nl
Als je ruimte heb zou ik de boiler lekker laten hangen en er straks na de salderings regeling direct de zonnestroom in opslaan, doe ik hier ook.BTS schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:09:
[...]
Inlaatcombinatie of veiligheidsgroep klinkt mij als hetzelfde. Zorgt ervoor dat de boel niet op een te hoge druk komt te staan met verwarmen. Sommige boilers kan 8 bar, de lydos 6 bar.
Ik heb voor 200,- de boiler gekocht en nog wat klein materiaal erbij voor het aansluiten. Als de warmtepompboiler er is dan mag de boiler op marktplaats voor een 2de leven.
@wizzopa die ruimte ontbreekt, anders had ik ook zeker een staand model genomen die minder compact was.
www.highflow.nl
Beetje late reactie van mij maar misschien heb je er nog wat aan.Sjamo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:13:
Ook hier een binnenkort nieuwe wpb-gebruiker.
Binnenkort wordt hier een Vaillant Arostor 200 liter op zolder geinstalleerd.
Heeft het voor het verbruik zin om nog wat extra isolatie om het vat te wikkelen? We hebben nog wat isofolie over van de isolatie van de vloer en de zolder (isolatiemateriaal bestaande uit lagen plastic, aluminiumfolie en lucht). Of zijn dit soort boilervaten al zo goed geïsoleerd dat dat geen zin heeft?
Wij willen de temperatuur graag zo laag mogelijk instellen, om warmteverlies in standby zo klein mogelijk te maken. Uiteraard moeten we nog kijken hoe zich dat verhoudt tot gebruik en alles. Maar wat is een goede lage temperatuur voor een warmtepompboiler? 45 graden?
Hier ook een Arostor 200 liter. Met behulp van een temperatuursensor door een sensorbuis in de middelste wateraansluiting heb ik het volgende gemeten voor en na isolatie. Dit was rond eind april van dit jaar.
Net voordat ik met 80mm PIF folie de WPB extra geïsoleerd heb:
/f/image/pOMHsGTnWs7S6zYLxrS77eOZ.png?f=fotoalbum_large)
In 6 uur daalt de temperatuur weer ongeveer 1 graad per 6 uur. Benieuwd hoe dit veranderd na het toevoegen van de extra isolatie.
Met isolatie is de temperatuurdaling ongeveer 1,7 graad per 12 uur dus 15% minder verlies.
/f/image/fMPrdYF90mNvjWpkz3ZaQNdf.png?f=fotoalbum_large)
In beide gevallen is er in de tussentijd geen warm water gebruikt.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Daar heb ik zeker wat aan, dank jeHenielma schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:32:
[...]
Beetje late reactie van mij maar misschien heb je er nog wat aan.
Hier ook een Arostor 200 liter. Met behulp van een temperatuursensor door een sensorbuis in de middelste wateraansluiting heb ik het volgende gemeten voor en na isolatie. Dit was rond eind april van dit jaar.
[Afbeelding]
In 6 uur daalt de temperatuur weer ongeveer 1 graad per 6 uur. Benieuwd hoe dit veranderd na het toevoegen van de extra isolatie.
Met isolatie is de temperatuurdaling ongeveer 1,7 graad per 12 uur dus 15% minder verlies.
[Afbeelding]
Heb je er rekening mee gehouden dat het buiten ook zowat 44 graden was vandaag en gister niet? Ofwel, wat was de omgevingstemperatuur van de ruimte op beide dagen?Henielma schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:32:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hi,
Eigenlijk zijn wij op zoek naar ervaringen mbt een warmtepomp boiler met ketel of een hybride warmtepomp met ketel. We hebben op dit moment de keuze om het goed aan te pakken en we zijn benieuwd wat de tweakers vinden.
Situatie:
Vrijstaand
Van het gas af is niet mogelijk
Zonnepanelen met overcapaciteit (40-50%)
Twee badkamers die wellicht in de toekomst simultaan gebruikt worden (tegelijk douchen bijv, warm water vraag)
Gasverbruik +- 2200 m3
Wie kan ons helpen de juiste beslissing te maken?
Prijs hybride systeem (zonder boiler): 12.000 euro
Prijs ketel + warmtepomp boiler: 8.000 euro
Beide prijzen zijn ex subsidie
Hoor graag van jullie :)! Thanks!
Eigenlijk zijn wij op zoek naar ervaringen mbt een warmtepomp boiler met ketel of een hybride warmtepomp met ketel. We hebben op dit moment de keuze om het goed aan te pakken en we zijn benieuwd wat de tweakers vinden.
Situatie:
Vrijstaand
Twee badkamers die wellicht in de toekomst simultaan gebruikt worden (tegelijk douchen bijv, warm water vraag)
Gasverbruik +- 2200 m3
Ga je dit nog toelichten?Angermanagement schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 01:57:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Als ik de grafiek goed bekijk is het verlies dus gelijk.Henielma schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:32:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij een start van 49 gr. Zakt hij in 7 uur naar 48 gr.
Zijn er mensen die de afvoer van koude lucht van de WPB naar een andere binnenruimte uitblazen (bijvoorbeeld de overloop)? Ik heb nu een tijd geprobeerd met de Atlantic Explorer v4 op binnen/binnen in dezelfde ruimte, maar merk dat de temperatuur wel erg daalt in die ruimte. Naast deze ruimte is de overloop (van de 2de etage) en hier is relatief eenvoudig een doorvoer te maken. Aanvoer blijft dan vanuit de ruimte waar de WPB staat. Het laten maken van een dak doorvoer kan wel, maar hier zitten wel hogere kosten aan omdat het een redelijk stijl en hoog dak is (moet worden gedaan door een dakdekker).
Ja, dat doe ik nu zo'n 4 jaar en bevalt prima. WPB staat op (open) zolder en ik blaas de koude lucht naar beneden het trappenhuis in, of gewoon verder de zolder op.wicked_fool schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:30:
Zijn er mensen die de afvoer van koude lucht van de WPB naar een andere binnenruimte uitblazen (bijvoorbeeld de overloop)?
Tijdens de run komt er inderdaad frisse lucht uit, maar na afloop is het verwaarloosbaar. De ruimte koelt nog geen 0.1 graad af.
als de WPB in een kleine ruimte staat is het een ander verhaal, je moet voorkomen dat hij zijn eigen koude lucht gaat opzuigen.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 14:49 ]
Niet goed genoeg geïsoleerd, vrijstaand en oudere bouw.
Laat ik het zo zeggen: De investering die daarvoor gedaan dient te worden is nu geen optie. Daarom de vraag, hybride warmtepomp met ketel vs ketel met warmtepomp boiler. Want ik heb geen idee welke nou uiteindelijk voordeliger is.
[ Voor 36% gewijzigd door Angermanagement op 24-06-2022 17:51 ]
Dit is gemeten op 23 en 24 april 2022. De temperatuur op zolder was 20,1 graad Celsius op beide dagen.Zwartoog schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:19:
[...]
Heb je er rekening mee gehouden dat het buiten ook zowat 44 graden was vandaag en gister niet? Ofwel, wat was de omgevingstemperatuur van de ruimte op beide dagen?
Voor de extra isolatie was de daling 1 graad Celsius per 6 uur en na de isolatie 1 graad Celsius per 7 uur. Zoals ik al aangaf is dit een verschil van ongeveer 15 %.KaDoos schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:30:
[...]
Als ik de grafiek goed bekijk is het verlies dus gelijk.
Bij een start van 49 gr. Zakt hij in 7 uur naar 48 gr.
Zoals ook in de WP faq is genoemd gaat het bij een WP voornamelijk om afgifte, minder om isolatie. Ik zou isolatie dus niet als doorslaggevende factor beschouwen.Angermanagement schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:48:
[...]
Niet goed genoeg geïsoleerd, vrijstaand en oudere bouw.
Sorry maar dan reken je naar jezelf toe, de helling is precies gelijk en bij uitvergroten kan ik er niet 1 uur verschil uithalen.Henielma schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:19:
[...]
Dit is gemeten op 23 en 24 april 2022. De temperatuur op zolder was 20,1 graad Celsius op beide dagen.
[...]
Voor de extra isolatie was de daling 1 graad Celsius per 6 uur en na de isolatie 1 graad Celsius per 7 uur. Zoals ik al aangaf is dit een verschil van ongeveer 15 %.
Als je het zo wilt zien prima, maar ik zie iets anders, ik zou zeggen, de boiler was al bijzonder goed geïsoleerd.
Kan je ook gewoon een antwoord geven op de vraag? Verschil tussen beide, wat is wijsheid? Want van jouw antwoorden worden wij niet veel wijzer.CurlyMo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:27:
[...]
Zoals ook in de WP faq is genoemd gaat het bij een WP voornamelijk om afgifte, minder om isolatie. Ik zou isolatie dus niet als doorslaggevende factor beschouwen.
Ik niet nee, want dan ga ik je verkeerd voorlichten. Enige wat ik kan doen is je doorverwijzen naar dit eerdere antwoord hier:Angermanagement schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:27:
[...]
Kan je ook gewoon een antwoord geven op de vraag? Verschil tussen beide, wat is wijsheid? Want van jouw antwoorden worden wij niet veel wijzer.
de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Een WPB koop je over het algemeen ook niet om geld te besparen maar als laatste sluitpost om van het gas af te gaan, want dáár zit de grootste besparing. Geen vastrecht meer en niet meer afhankelijk van de stijgende gasprijs.
Nee hoor, daarom heb ik in de oorspronkelijke post ook over een langere tijd aangegeven, namelijk 12 uur. En of je het van mij wil aannemen of niet moet je zelf weten maar toentertijd heb ik gedurende meerdere dagen er goed op gelet en de helling net na het extra isoleren was duidelijk minder stijl.KaDoos schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:40:
[...]
Sorry maar dan reken je naar jezelf toe, de helling is precies gelijk en bij uitvergroten kan ik er niet 1 uur verschil uithalen.
Als je het zo wilt zien prima, maar ik zie iets anders, ik zou zeggen, de boiler was al bijzonder goed geïsoleerd.
Waarom zou je denken dat extra isolatie niet helpt? Wanneer je bij je huis extra isolatie aanbrengt ga je ook minder stoken, dat is hier hetzelfde ondanks dat die boilers inderdaad al goed geïsoleerd zijn.
Je moet wat meer info over de systemen geven, niet alleen wat prijzen. En wat voor verwarming je hebt.Angermanagement schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:27:
[...]
Kan je ook gewoon een antwoord geven op de vraag? Verschil tussen beide, wat is wijsheid? Want van jouw antwoorden worden wij niet veel wijzer.
En kun je niet verder isoleren?
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 25-06-2022 08:39 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Bij een gasverbruik van 2200m3 kun je met een warmtepomp van 12Kw goed je huis verwarmen mits je afgifte goed is, flink boilervat erbij van 300 liter of meer en je kunt gewoon direct van het gas af.Angermanagement schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 01:57:
Hi,
Situatie:
Vrijstaand
Gasverbruik +- 2200 m3
Afkatten van mede tweakers doen we niet want iedereen help elkaar belangeloos hier.
maar dan moet je neem ik aan wel lage temperatuur radiatoren hebben of vloerverwaming? Aangezien ik beide niet hebben. Hebben wij gekozen voor verwarming met airco's.klump4u schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:55:
[...]
Bij een gasverbruik van 2200m3 kun je met een warmtepomp van 12Kw goed je huis verwarmen mits je afgifte goed is, flink boilervat erbij van 300 liter of meer en je kunt gewoon direct van het gas af.
Afkatten van mede tweakers doen we niet want iedereen help elkaar belangeloos hier.
Hoeft niet, heb ik ook niet.rwijnhov schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:35:
[...]
maar dan moet je neem ik aan wel lage temperatuur radiatoren hebben of vloerverwaming? Aangezien ik beide niet hebben. Hebben wij gekozen voor verwarming met airco's.
Ik ben nu ook bezig met Climer voor wat huizen en het ziet er toch wel erg goed uit eigenlijk. En de prijzen zijn iets duurder en goed te verantwoorden.Tranquility schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:21:
van het merk Climer Benelux. Die ben ik nog niet tegengekomen hier op het forum. Lijkt me een mooi systeem met externe panelen die fungeren als een soort buitenunit die je ook onder je zonnepanelen kan plaatsen. Na een snelle search kreeg ik echter een rolberoerte van de prijzen die zo'n unit blijkbaar moet kosten: €4880,-.
Koekkoek...
Vooropgesteld: Ik heb er zelf nog geen praktijkervaring mee. Maar ik wil ze wel gaan toepassen.
De reguliere warmtepompboilers zijn inderdaad duurder, maar er zijn toch wel grote verschillen. Ze zijn namelijk van hoge kwaliteit RVS wat de Atlantics volgens mij niet zijn.
Daarnaast is hun thermodynamische versie vrijwel hetzelfde geld als de lucht versie. Voor de lucht versie relatief wat duurder (maar dus RVS) dan de bekende hier gebruikte merken.
De thermodynamische versie vind ik eigenlijk best goedkoop. Echter, er komt veel meer installatiewerk bij kijken waardoor je tot zulke offertes komt. Maar je krijgt wel een serieus beter systeem.
De COP waardes in winterbedrijf (op lucht) zijn vergelijkbaar met wat er hier veel gebruikt wordt, echter als je dan kijkt naar de thermodynamische versie, dan gaat de COP in de zomer naar 7. Je maakt namelijk van je zonnepanelen PVT zonnepanelen. En gezien die versie geen lucht gebruikt is hij binnen veel stiller.
Of dat het waard is, is de vraag, maar voor een grootverbruikend gezin kan het wel interessant zijn. Of niet zo'n luidrichting ding op de zolder kunnen hebben omdat het geen afgesloten ruimte is.
Daarnaast werken de laatste lucht versies gewoon vrolijk tot -15 graden, best netjes.
Bijna op de bestel knop gedrukt. Nog 1 ding wat me tegen houdt.
Hoe krijg ik een 90kg gevaarte de smalle keldertrap af. Qua afmetingen zou het moeten passen. Maar met 2 man / vrouw / non-binair tillen wordt dan maximum want meer ruimte is er niet. Iemand ervaring met verplaatsen van zijn wpb gevaarte? Is het te doen met z'n 2en? In het slechtste geval krijgt 1 van de 2 op enig moment dus 90kg voor de kiezen.
Hoe krijg ik een 90kg gevaarte de smalle keldertrap af. Qua afmetingen zou het moeten passen. Maar met 2 man / vrouw / non-binair tillen wordt dan maximum want meer ruimte is er niet. Iemand ervaring met verplaatsen van zijn wpb gevaarte? Is het te doen met z'n 2en? In het slechtste geval krijgt 1 van de 2 op enig moment dus 90kg voor de kiezen.

Dat was voor ons 1 van de redenen om er voor te kiezen een klein stukje van de subsidie te gebruiken om de wpb te laten installeren.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:02:
Nu weegt die van ons (vaillant arostor 200) wat minder, maar dan nog. 2 gedraaide trappen op naar zolder is niet niks met zo'n 60kg.
Aanv Ik geloof dat mijn man het er over had dat er een draagzak bij zat. Dat zou wel handig zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 25-06-2022 11:26 ]
Met een LG 200L van 100Kg is gelukt met 1 man onder en 1 man boven via 2 draaitrappen.
Heel onhandig en glad ding.
We hadden wat kleine ongemakkelijke tussenpauzes nodig half in de trap en spierpijn de volgende dag
Als ik het van te voren wist had ik zoiets aangeschaft.
Heel onhandig en glad ding.
We hadden wat kleine ongemakkelijke tussenpauzes nodig half in de trap en spierpijn de volgende dag

Als ik het van te voren wist had ik zoiets aangeschaft.
[ Voor 44% gewijzigd door l3p op 25-06-2022 11:13 ]
Naast bovenstaande is het m.i. dat Climer een echte warmtepompboiler voor CV heeft (zo noem ik het maar), wat velen hier proberen te bereiken. Dus iedereen "misbruikt" hier de extra spiraal in warmtepompboilers om CV ondersteuning te doen zonder dat de fabrikant het zo bedoelt heeft, met goede resultaten.
Climer heeft een variant (en ja die is een stuk duurder dan een normale warmtepompboiler) die alles andersom doet. Het is een warmtepompboiler die juist CV water opslaat met daarin 1 lange tapwater spiraal. En kan dus op buitenlucht draaien of thermisch achterop je zonnepanelen. En je gebruikt het dus op een manier zoals de fabrikant het heeft bedoeld.
Laatst poste ik hier ook wat over een situatie waarin de warmtevraag zo laag was dat ik uitsluitend een warmtepompboiler met spiraal wilde gebruiken met ondersteuning elektrische CV.
Nu heb ik deze Climer gevonden en wil ik die toepassen, zodat ik een apparaat gebruik zoals hij bedoelt is en het hopelijk uitsluitend op warmtepomp kan draaien.
Het zijn van die huizen waar je het liefst een installatie wil zonder buitenunit, omdat het kan vanwege lage warmtevraag (5kW of lager vermogen), maar het daardoor ook goedkoper uit moet komen.
Nu heb je daar een reeks producten voor maar die zijn of megaduur (alsnog richting 10K zoals Nibe of Inventum) of niet langer beschikbaar (Ducobox) of nog niet beschikbaar (de Vincent).
Daarom ben ik wel blij met die Climer. Maar ik moet me er nog verder op inlezen en alle specs krijgen.
Bovenstaande gaat dus niet om een warmtepompboiler die je voor weinig hebt staan, maar om een huis volledig gasloos te krijgen, dus een totaal systeem met meer vermogen. Dus dan vergelijk ik de prijs met dat van de andere oplossingen zoals Ducobox Eco en de aankomende Vincent of die Nibe alles in 1 varianten.
Nogmaals, ik heb hier zelf nog geen ervaring mee maar binnenkort hopelijk wel.
https://climer-benelux.com/producten/climer-ecoheat-td-2c/
Edit: Ik moet nog het e.e.a. uitzoeken, het kan zo zijn dat ik het verkeerd begrepen heb en bovenstaande unit juist alleen maar met thermodynamisch kan en niet met luchtbuizen. (de andere warmtepompboilers kan dat wel tot -15)
Climer heeft een variant (en ja die is een stuk duurder dan een normale warmtepompboiler) die alles andersom doet. Het is een warmtepompboiler die juist CV water opslaat met daarin 1 lange tapwater spiraal. En kan dus op buitenlucht draaien of thermisch achterop je zonnepanelen. En je gebruikt het dus op een manier zoals de fabrikant het heeft bedoeld.
Laatst poste ik hier ook wat over een situatie waarin de warmtevraag zo laag was dat ik uitsluitend een warmtepompboiler met spiraal wilde gebruiken met ondersteuning elektrische CV.
Nu heb ik deze Climer gevonden en wil ik die toepassen, zodat ik een apparaat gebruik zoals hij bedoelt is en het hopelijk uitsluitend op warmtepomp kan draaien.
Het zijn van die huizen waar je het liefst een installatie wil zonder buitenunit, omdat het kan vanwege lage warmtevraag (5kW of lager vermogen), maar het daardoor ook goedkoper uit moet komen.
Nu heb je daar een reeks producten voor maar die zijn of megaduur (alsnog richting 10K zoals Nibe of Inventum) of niet langer beschikbaar (Ducobox) of nog niet beschikbaar (de Vincent).
Daarom ben ik wel blij met die Climer. Maar ik moet me er nog verder op inlezen en alle specs krijgen.
Bovenstaande gaat dus niet om een warmtepompboiler die je voor weinig hebt staan, maar om een huis volledig gasloos te krijgen, dus een totaal systeem met meer vermogen. Dus dan vergelijk ik de prijs met dat van de andere oplossingen zoals Ducobox Eco en de aankomende Vincent of die Nibe alles in 1 varianten.
Nogmaals, ik heb hier zelf nog geen ervaring mee maar binnenkort hopelijk wel.
https://climer-benelux.com/producten/climer-ecoheat-td-2c/
Edit: Ik moet nog het e.e.a. uitzoeken, het kan zo zijn dat ik het verkeerd begrepen heb en bovenstaande unit juist alleen maar met thermodynamisch kan en niet met luchtbuizen. (de andere warmtepompboilers kan dat wel tot -15)
[ Voor 20% gewijzigd door !null op 25-06-2022 11:25 ]
https://i.imgur.com/jKw1p45.jpgfRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:02:
https://i.imgur.com/9MDLvSI.jpg
https://i.imgur.com/MZtbYg5.jpg
De prijzen die ik had gevonden was voor de warmtepomp zelf, niet inclusief installatie, dus dat komt er ook nog bij. En omdat het inderdaad om een soort splitunit gaat (met die panelen) is installatie in feite net zo "complex" (en dus duur) qua werk als het plaatsen van bijvoorbeeld een splitunit airco.!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Ik ben nu ook bezig met Climer voor wat huizen en het ziet er toch wel erg goed uit eigenlijk. En de prijzen zijn iets duurder en goed te verantwoorden.
Vooropgesteld: Ik heb er zelf nog geen praktijkervaring mee. Maar ik wil ze wel gaan toepassen.
De reguliere warmtepompboilers zijn inderdaad duurder, maar er zijn toch wel grote verschillen. Ze zijn namelijk van hoge kwaliteit RVS wat de Atlantics volgens mij niet zijn.
Daarnaast is hun thermodynamische versie vrijwel hetzelfde geld als de lucht versie. Voor de lucht versie relatief wat duurder (maar dus RVS) dan de bekende hier gebruikte merken.
De thermodynamische versie vind ik eigenlijk best goedkoop. Echter, er komt veel meer installatiewerk bij kijken waardoor je tot zulke offertes komt. Maar je krijgt wel een serieus beter systeem.
De COP waardes in winterbedrijf (op lucht) zijn vergelijkbaar met wat er hier veel gebruikt wordt, echter als je dan kijkt naar de thermodynamische versie, dan gaat de COP in de zomer naar 7. Je maakt namelijk van je zonnepanelen PVT zonnepanelen. En gezien die versie geen lucht gebruikt is hij binnen veel stiller.
Of dat het waard is, is de vraag, maar voor een grootverbruikend gezin kan het wel interessant zijn. Of niet zo'n luidrichting ding op de zolder kunnen hebben omdat het geen afgesloten ruimte is.
Daarnaast werken de laatste lucht versies gewoon vrolijk tot -15 graden, best netjes.
Wat RVS betref heb je gelijk en heb ik juist om die reden voor de Vaillant aroSTOR gekozen omdat die als een van de weinige WPB's een RVS boilervat heeft. De Atlantics hebben dat niet en moet je dus "klooien" met opofferingsanodes e.d. Daar moet ik persoonlijk niks van hebben. Ik vind het eigenlijk dan ook vreemd dat Atlantic hier zo de hemel in worden geprezen. Ja, de aroSTORs zijn een paar honderd euro duurder dan bijv een Atlantic van gelijke inhoud, maar dat heb ik er graag voor over. Andere merken met een RVS vat die ik heb gevonden zijn Auer Edel (technisch identiek aan de Vaillant aroSTOR) en het relatief onbekende Varme.
@Tranquility de Atlantic heeft geen (primaire) opofferingsanode, maar een zwerfstroomanode.
@Tranquility Inderdaad, de thermodynamische panelen worden met koelgas gedaan en dienen dus door STEK monteur te worden aangesloten. Daar komt de hogere installatieprijs door, versus gewoon wat luchtbuizen aansluiten zonder het dak op te hoeven.
Echter zijn de thermodynamische panelen wel mooi. Je zou ze overal kunnen zetten (als schutting bijvoorbeeld) maar ze gaan dus mooi achter een bestaande PV installatie. En als het er echt om spant (heel koud en grote warmtevraag) is het een voordeel dat er koelmiddel in zit en niet glycol zoals bij bekende PVT panelen. Dat kan dan stroperig worden en hebben we een bevroren PV dak.
Echter is die vergelijking ook weer niet eerlijk want de PVT systemen op de markt proberen vaak de gehele warmtevraag te doen, waar dit meestal gaat om alleen tapwater. Maar bij een lagere warmtevraag (5kW of lager) doet ook Climer dat volledig met de thermodynamische panelen.
Anyway, het is zoals zo vaak een beslissing tussen technisch de beste oplossing en wat het meest praktisch is (en lagere installatiekosten).
Ik heb 2 huizen met platte daken met al PV erop, waar ik ook nog makkelijk en veilig op kan komen. Wellicht dat ik het allemaal zelf ga doen en dan dus de thermodynamische panelen laat aansluiten door STEK monteur.
Dit is het dan waard omdat de huizen dan volledig van het gas af gaan zonder buitenunit.
De COP kan iets beter met een reguliere lucht/water warmtepomp in deze huizen. Maar de winst is klein omdat er weinig verwarming nodig is, en de installatiekosten moeten dus veel lager uitkomen.
Echter zijn de thermodynamische panelen wel mooi. Je zou ze overal kunnen zetten (als schutting bijvoorbeeld) maar ze gaan dus mooi achter een bestaande PV installatie. En als het er echt om spant (heel koud en grote warmtevraag) is het een voordeel dat er koelmiddel in zit en niet glycol zoals bij bekende PVT panelen. Dat kan dan stroperig worden en hebben we een bevroren PV dak.
Echter is die vergelijking ook weer niet eerlijk want de PVT systemen op de markt proberen vaak de gehele warmtevraag te doen, waar dit meestal gaat om alleen tapwater. Maar bij een lagere warmtevraag (5kW of lager) doet ook Climer dat volledig met de thermodynamische panelen.
Anyway, het is zoals zo vaak een beslissing tussen technisch de beste oplossing en wat het meest praktisch is (en lagere installatiekosten).
Ik heb 2 huizen met platte daken met al PV erop, waar ik ook nog makkelijk en veilig op kan komen. Wellicht dat ik het allemaal zelf ga doen en dan dus de thermodynamische panelen laat aansluiten door STEK monteur.
Dit is het dan waard omdat de huizen dan volledig van het gas af gaan zonder buitenunit.
De COP kan iets beter met een reguliere lucht/water warmtepomp in deze huizen. Maar de winst is klein omdat er weinig verwarming nodig is, en de installatiekosten moeten dus veel lager uitkomen.
Als volledig CV en SWW systeem zou het inderdaad wellicht goed uitkomen en is het met die panelen echt een mooi systeem, zeker als je ze onder de PV kan leggen, wat ook weer voor extra rendement zorgt, vooral in de zomer, door de warmte die de PV afgeven. En een volledig warmtepompsysteem voor CV en SWW geniet natuurlijk een (veel) hogere subsidie waardoor het dus wél financieel antrekkelijk wordt. Maar puur alleen als splitunit WPB is het een veel te duur systeem waarbij er nog steeds max. €725,- subsidie op zit, net als praktisch alle WPB's. In mijn geval verwarm ik mijn huis al volledig met lucht-lucht warmtepompen en is de WPB de laatste stap in het volledig gasloos worden en kan de gasaansluiting verwijderd worden.!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:49:
@Tranquility Inderdaad, de thermodynamische panelen worden met koelgas gedaan en dienen dus door STEK monteur te worden aangesloten. Daar komt de hogere installatieprijs door, versus gewoon wat luchtbuizen aansluiten zonder het dak op te hoeven.
@Tranquility Ja mee eens hoor. Lastige concurrentie positie voor de gewone warmtepompboiler, weliswaar de concurrentie met RVS vergelijken. Ik moet wel zeggen dat ook de luchtversies iets stiller lijken te zijn dan anderen (geen 53db ofzo maar 46 dacht ik) maar dat is soms weerbarstiger in de prakijk.
Het is echter wel weer een mooi systeem als je dus helemaal (decentrale) balansventilatie hebt en je geen binnenlucht kunt ontrekken. Toch moet het dan nog concurreren op alleen maar buitenlucht buizen.
De meeste mensen zullen aanschafprijs toch het belangrijkst vinden en ik probeer meestal ook die praktische kant te kiezen.
Ze hebben overigens ook wel een "toren" met bovengenoemde warmtepompboiler erin, en onderin een klein buffervat voor verwarming waar de CV op draait op een monoblock. Soort van tegenstrijdig, 2 systemen in 1.
Echter komt het wel goed uit in oude huizen, waar ik graag zie dat de verwarmingscapaciteit niet wordt gehinderd door tapwater in hartje winter. En hun monoblocks gaan tot 12kW zonder dat het een grote toren wordt zoals bij de rest.
Het is hun insteek om de buitenunit ook lekker stil te houden want hij kan dan altijd lage temperatuur doen voor het LTV systeem, en hoeft nooit tapwater te doen.
Lijkt daarmee niet veel duurder uit te komen dan de geduchte concurrent, een Panasonic monoblock, met een wat beter resultaat.
Alles heeft zijn voor en nadelen, maar ik vind het wel interessante opties. Dus vermoedelijk ga ik Climer wel gebruiken voor allerlei opzetten behalve een conventionele lucht warmtepompboiler, en daarmee zijn we offtopic
Het is echter wel weer een mooi systeem als je dus helemaal (decentrale) balansventilatie hebt en je geen binnenlucht kunt ontrekken. Toch moet het dan nog concurreren op alleen maar buitenlucht buizen.
De meeste mensen zullen aanschafprijs toch het belangrijkst vinden en ik probeer meestal ook die praktische kant te kiezen.
Ze hebben overigens ook wel een "toren" met bovengenoemde warmtepompboiler erin, en onderin een klein buffervat voor verwarming waar de CV op draait op een monoblock. Soort van tegenstrijdig, 2 systemen in 1.
Echter komt het wel goed uit in oude huizen, waar ik graag zie dat de verwarmingscapaciteit niet wordt gehinderd door tapwater in hartje winter. En hun monoblocks gaan tot 12kW zonder dat het een grote toren wordt zoals bij de rest.
Het is hun insteek om de buitenunit ook lekker stil te houden want hij kan dan altijd lage temperatuur doen voor het LTV systeem, en hoeft nooit tapwater te doen.
Lijkt daarmee niet veel duurder uit te komen dan de geduchte concurrent, een Panasonic monoblock, met een wat beter resultaat.
Alles heeft zijn voor en nadelen, maar ik vind het wel interessante opties. Dus vermoedelijk ga ik Climer wel gebruiken voor allerlei opzetten behalve een conventionele lucht warmtepompboiler, en daarmee zijn we offtopic
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 25-06-2022 12:28 ]
Ik ben even in de specificaties gedoken van de verschillende warmtepompboilers die nu op de markt zijn - misschien ook handig voor anderen die nu op zoek zijn naar een warmtepompboiler. Overzicht in de link:
:strip_exif()/f/image/excWTkQqP1MRnAf0OSeqBksl.jpg?f=fotoalbum_large)
https://docs.google.com/s...X_BjuuPk/edit?usp=sharing
Paar dingen die me opvielen:
- Een aantal warmtepompboilers worden onder verschillende merken verkocht - op basis van de specificaties zijn dit hoogstwaarschijnlijk exact dezelfde producten. De prijzen lopen voor de verschillende merken wel flink uiteen.
1. Auer Edel Air/Vaillant AroStor/Bulex Magna Aqua/Dimplex Edel
2. Ariston/ATAG
3. Atlantic/Panasonic
4. Metrotherm/NIBE
5. Nilan/Varme/Eco Design
- De gerapporteerde COP wordt nogal eens gemeten bij aangepaste omstandigheden dan de 'standaard' 7/10/55 (omgevingslucht/water in/water uit). Ik heb een poging gedaan om dit vergelijkbaar te maken, door de verbetering van COP bij kleinere dT te schatten op ongeveer 0.05/graad (op basis van een aantal modellen waar de COP bij meerdere temperaturen wordt gegeven)
- De geluidsproductie loopt enorm uiteen - met name de Ariston modellen (behalve de Lydos) vallen op in negatieve zin
Mocht iemand foute gegevens of andere modellen/prijzen vinden dan hoor ik het graag
:strip_exif()/f/image/excWTkQqP1MRnAf0OSeqBksl.jpg?f=fotoalbum_large)
https://docs.google.com/s...X_BjuuPk/edit?usp=sharing
Paar dingen die me opvielen:
- Een aantal warmtepompboilers worden onder verschillende merken verkocht - op basis van de specificaties zijn dit hoogstwaarschijnlijk exact dezelfde producten. De prijzen lopen voor de verschillende merken wel flink uiteen.
1. Auer Edel Air/Vaillant AroStor/Bulex Magna Aqua/Dimplex Edel
2. Ariston/ATAG
3. Atlantic/Panasonic
4. Metrotherm/NIBE
5. Nilan/Varme/Eco Design
- De gerapporteerde COP wordt nogal eens gemeten bij aangepaste omstandigheden dan de 'standaard' 7/10/55 (omgevingslucht/water in/water uit). Ik heb een poging gedaan om dit vergelijkbaar te maken, door de verbetering van COP bij kleinere dT te schatten op ongeveer 0.05/graad (op basis van een aantal modellen waar de COP bij meerdere temperaturen wordt gegeven)
- De geluidsproductie loopt enorm uiteen - met name de Ariston modellen (behalve de Lydos) vallen op in negatieve zin
Mocht iemand foute gegevens of andere modellen/prijzen vinden dan hoor ik het graag
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik zal ff wat uitgebreider zijn als het helpt:!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:39:
[...]
Je moet wat meer info over de systemen geven, niet alleen wat prijzen. En wat voor verwarming je hebt.
En kun je niet verder isoleren?
Het huis hebben we vorig jaar gekocht. Het betreft een bestaande bouw uit 1975 (ish) waarbij een stuk nieuw is aangebouwd in 2008. Het gehele huis heeft dakisolatie, muur/gevel isolatie, kunstof kozijnen en HR ++ glazen (overal). Het heeft geen vloer/bodem isolatie (althans, in twee kamers wel, daar is een nieuwe betonnen vloer+fundering gemaakt wegens verzakking). De CV ketel is 15 jaar oud.
Zoals eerder aangegeven: 20 zonnepanelen die ong 6800 opwekken waar wij er 4000 van gebruiken.
Wij hebben geen vloerverwarming en dat is nagenoeg ook niet mogelijk. Althans, we hebben laatst de boel verbouwd en een groot deel van het huis heeft nog houten vloeren. Het is bij ons ook wat bijzonder want er is ooit een soort gietvloer overheen gegaan wat nagenoeg niet meer weg te krijgen is zonder de "originele" houten vloer te beschadigen. Wij hebben er zelf laminaat overheen gelegd. In het "nieuwe gedeelte" (2008) is alles beton. Alleen hebben we dus net de bijkeuken helemaal opnieuw laten doen.
Mbt verwarming: Overal hangt nog gewone verwarming.
Maximaal budget: 12.000 - 15.000 euro
Twee offertes:
Vaillant ECOtec HR Plus 25Kw Solo verwarmingsketel en Vaillant aroSTOR warmtepompboiler met (staande)
roestvastalenboiler van 270 liter
Kosten: 8.000
Vaillant ECOtec HR Plus 30/36kW Comfortklasse 5 met Vaillant aroTHERM Plus VWL 75/6 A 230V 7Kw
Kosten: 12.000
Gasverbruik dus 2100m3.
Is dit voldoende uitleg?
@Angermanagement Wat is oppervlakte van het huis? En hoeveel gas gaat er doorheen in een zomermaand? Dus alleen douchen etc.
Nog mogelijk om vloerisolatie toe te voegen?
@JBtL Mooi overzicht! Die kan wel in topic start! Dank voor het maken.
Haha wat een prijzen, de Vaillant kost in de duurste shop €1265 en de Arostor €2160 als je even zoekt.
Dan doet hij er €4575 bovenop voor wat materiaal en de installatie
Een cvketel vervangen kost gewoonlijk weinig tijd en materiaal.
Dan doet hij er €4575 bovenop voor wat materiaal en de installatie

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Oppervlakte: 170 met mogelijkheid tot 210m2 (verbouwing zolder)!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:04:
@Angermanagement Wat is oppervlakte van het huis? En hoeveel gas gaat er doorheen in een zomermaand? Dus alleen douchen etc.
Verbruik juni (2022): 46m3
Verbruik mei (2022): 112m3
Verbruik augustus (2021): 35m3
Verbruik juli (2021): 30m3
Verbruik november (2021): 273m3
Verbruik december (2021): 376m3
De CV ketel dient op een andere plek te komen dan nu. Aan de andere zijde. Leidingen dienen verlegd te worden en opnieuw door de betonnen vloer heen. Wellicht is dat hetSpeedy-Andre schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:09:
Haha wat een prijzen, de Vaillant kost in de duurste shop €1265 en de Arostor €2160 als je even zoekt.
Dan doet hij er €4575 bovenop voor wat materiaal en de installatie![]()
[ Voor 30% gewijzigd door Angermanagement op 25-06-2022 14:14 ]
Dat is meer werk, gasleiding verleggen en die vloer kost ook wat.Angermanagement schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:13:
[...]
De CV ketel dient op een andere plek te komen dan nu. Aan de andere zijde. Leidingen dienen verlegd te worden en opnieuw door de betonnen vloer heen. Wellicht is dat het
Daarom zegt een bedrag zo weinig als niet duidelijk is wat daar voor wordt uitgevoerd.
In dat licht vraag ik me af of full electric dan zoveel duurder zal zijn omdat dit deel vervalt.
Heb je oudere overbemeten radiators dan is het mogelijk dat een warmtepomp het redt en daar komt dan een los vat bij voor tapwater ipv een wpb of toch een wpb als je de lucht aan/afvoer goed kan regelen.
@Angermanagement Wat hierboven gezegd wordt ben ik het mee eens.
Hoe is je ventilatie nu geregeld? Mechanische ventilatie box op zolder?
@Angermanagement met selectief wat radiatoren opwaarderen zie ik het probleem voor full-electric nog niet. Kosten zullen ook niet heel anders zijn.
Voor die bedragen worden de leidingen dus verlegt, en de CV ketel van de ene muur naar de andere verplaatst. (feitelijk van in de kamer naar buiten de kamer). Leidingen moeten weer door de vloer geboord worden etc en de oude leidingen dienen verwijderd te worden.Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:47:
[...]
Dat is meer werk, gasleiding verleggen en die vloer kost ook wat.
Daarom zegt een bedrag zo weinig als niet duidelijk is wat daar voor wordt uitgevoerd.
In dat licht vraag ik me af of full electric dan zoveel duurder zal zijn omdat dit deel vervalt.
Heb je oudere overbemeten radiators dan is het mogelijk dat een warmtepomp het redt en daar komt dan een los vat bij voor tapwater ipv een wpb of toch een wpb als je de lucht aan/afvoer goed kan regelen.
Verder standaard zaken volgens mij:
Aansluit materiaal o.a.: PVC afvoer, expansievat, inlaatcombinatie,
Cv afsluitkranen, overstortventiel, vulkraan, gaskraan, koppelingen
en leidingen maar ook rookgas kanaal verplaatsen en inclusief thermostaat (Senso nog wat)
Alleen ventilatie in beide badkamers. Lamp aan, ventilator aan. Meer verstand heb ik er niet van dus meer info heb ik niet.!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:51:
@Angermanagement Wat hierboven gezegd wordt ben ik het mee eens.
Ik vraag mij dus nog steeds af, als je beide keuzes hebt wat dan de beste optie is als je kijkt naar vermindering van gasverbruik (en dus niet volledige uitsluiting). Ook de aannemer die hier was zei dat ik met volledig elektrisch ik het hier (nu) niet ga halen. Die laat ik dus ook varen, enige waar ik dus mee zit nu is hybride+CV of cv+warmtepomp boiler.
Heb echt niet meer info jongens om te geven haha
@Angermanagement Zoals al gezegd: met hybride bespaar je in alle waarschijnlijkheid een stuk meer gas, wp-boiler is meestal het 'sluitstuk' om volledig gasloos te kunnen. Dus dat antwoord is al wel duidelijk gegeven.
Wat je ook nog kunt doen is hybride + wp-boiler. Als je je hybride dan een beetje fatsoenlijk dimensioneert kun je mogelijk na wat aanpassingen alsnog van het gas af, mocht je erachter komen dat de aannemer de waarheid toch niet helemaal in pacht heeft...
Wat je ook nog kunt doen is hybride + wp-boiler. Als je je hybride dan een beetje fatsoenlijk dimensioneert kun je mogelijk na wat aanpassingen alsnog van het gas af, mocht je erachter komen dat de aannemer de waarheid toch niet helemaal in pacht heeft...
Dan kan ik dus beter anticiperen op de toekomst door een zwaardere type pomp te nemen dan de 7kw die ons nu aanbevolen is denk ik? (2100m3 gas)Anomi schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:17:
@Angermanagement Zoals al gezegd: met hybride bespaar je in alle waarschijnlijkheid een stuk meer gas, wp-boiler is meestal het 'sluitstuk' om volledig gasloos te kunnen. Dus dat antwoord is al wel duidelijk gegeven.
Er is al door @klump4u aangegeven dat je met een 12kW waarschijnlijk van het gas kan. Je zal denk ik wel aan je afgifte moeten werken.Angermanagement schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:06:
[...]
Dan kan ik dus beter anticiperen op de toekomst door een zwaardere type pomp te nemen dan de 7kw die ons nu aanbevolen is denk ik? (2100m3 gas)
Ligt er een beetje aan. Als je alleen radiatoren hebt, is het minimum vermogen van de pomp belangrijk. Je wilt zeker weten dat de WP zijn minimum vermogen altijd kwijt kan (anders pendelen = probleem) en dat is met radiatoren niet vanzelfsprekend. Tegelijk is bij bijvoorbeeld de Panasonics het minimumvermogen van de 7kW en de 9kW gelijk (althans, dat blijkt uit ervaring van medetweakers, zie ook de Pana-topics). Dan kun je dus net zo goed een 9kW nemen. Bij een ander merk kan het weer anders zijn. Dat lijkt me in jullie geval eigenlijk de meest relevante overweging voor het kiezen van het vermogen. Qua prijs scheelt het meestal vrij weinig.Angermanagement schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:06:
[...]
Dan kan ik dus beter anticiperen op de toekomst door een zwaardere type pomp te nemen dan de 7kw die ons nu aanbevolen is denk ik? (2100m3 gas)
Als je richting de 12kW gaat dan heb je meestal al een dubbel gestapelde WP:Anomi schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:22:
[...]
Ligt er een beetje aan. Als je alleen radiatoren hebt, is het minimum vermogen van de pomp belangrijk. Je wilt zeker weten dat de WP zijn minimum vermogen altijd kwijt kan (anders pendelen = probleem) en dat is met radiatoren niet vanzelfsprekend. Tegelijk is bij bijvoorbeeld de Panasonics het minimumvermogen van de 7kW en de 9kW gelijk (althans, dat blijkt uit ervaring van medetweakers, zie ook de Pana-topics). Dan kun je dus net zo goed een 9kW nemen. Bij een ander merk kan het weer anders zijn. Dat lijkt me in jullie geval eigenlijk de meest relevante overweging voor het kiezen van het vermogen. Qua prijs scheelt het meestal vrij weinig.
Het wordt dan interessant, juist voor dat minimale vermogen, om twee WP's in serie te zetten. Dan heb je het beste van beide werelden, ook wat betreft subsidie.
Even een vraag van deze kant.
Een buurman was hier even wezen kijken ivm met de wp en zo al pratende....
Hij heeft vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen en had nu het idee om voor het douchen elektrische boilers te gaan plaatsen.
Nu heb ik hem dat uit zijn hoofd gepraat en hem richting de wp boiler gekregen.
Maar nu vraagt hij mij om een advies voor een boiler..
Ze zijn met zijn tweeën en een afwisselende hoeveelheid kinderen.
Pubers dus er wordt veel gedouched.
Dus ik dacht iets richting een 250 liter boiler.
Maar wat is er op dit moment nog redelijk te verkrijgen en welk merk en type is een beetje makkelijk in de omgang.
Hij heeft vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen en had nu het idee om voor het douchen elektrische boilers te gaan plaatsen.
Maar wat is er op dit moment nog redelijk te verkrijgen en welk merk en type is een beetje makkelijk in de omgang.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb alles zelf geplaatst en krijg ook veel vragen van hoe en wat en welke, zoek een bedrijf die daar in gespecialiseerd is en vraag daar verder zeg ik dan want is er wat staan ze eerst bij jou op de stoep, kan natuurlijk dat je dat niet erg vindt maar ik heb daar geen zin in (iets met een ezel en steen)Ronald.42 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:40:
Even een vraag van deze kant.
Van het zelf plaatsen of dat ik dat eventueel zou doen is nog geen sprake.klump4u schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:59:
[...]
Ik heb alles zelf geplaatst en krijg ook veel vragen van hoe en wat en welke, zoek een bedrijf die daar in gespecialiseerd is en vraag daar verder zeg ik dan want is er wat staan ze eerst bij jou op de stoep, kan natuurlijk dat je dat niet erg vindt maar ik heb daar geen zin in (iets met een ezel en steen)
Het gaat me er meer om wat de ervaringen zijn met bepaalde merken en types.
Dus concreet welk merk en type is met 250 liter the way to go en waarom.
Ik heb me namelijk nog helemaal niet verdiept in de warmtepomp boiler toestanden.
Ben nu net bezig met het plaatsen van een monoblock voor de verwarming in ons eigen huis, als dat goed voldoet ben ik volgend jaar ook in de markt voor een wp boiler teneinde afscheid van het gas te nemen.
Dus het kan geen kwaad om alvast wat advies in te winnen en met een beetje geluk staat er voordat ik er aan toe ben een voorbeeld bij de buren.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Pff hier zelfde type trap en de wp boiler van 200 liter staat al 3 dagen in de gang omdat ik het nog niet aan durf om die met vrouwmens naar boven te tillen. Aankomende weekend maar even kijken als we wat hulp krijgen en eventueel met behulp van een takel oid.
Als je je er nog niet in verdiept hebt snap ik niet dat je je buren advies geeft.Ronald.42 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:19:
[...]
Van het zelf plaatsen of dat ik dat eventueel zou doen is nog geen sprake.
Het gaat me er meer om wat de ervaringen zijn met bepaalde merken en types.
Dus concreet welk merk en type is met 250 liter the way to go en waarom.
Ik heb me namelijk nog helemaal niet verdiept in de warmtepomp boiler toestanden.
Ben nu net bezig met het plaatsen van een monoblock voor de verwarming in ons eigen huis, als dat goed voldoet ben ik volgend jaar ook in de markt voor een wp boiler teneinde afscheid van het gas te nemen.
Dus het kan geen kwaad om alvast wat advies in te winnen en met een beetje geluk staat er voordat ik er aan toe ben een voorbeeld bij de buren.
Zou eens goed kunnen dat hij het bij het juiste eind had....
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat een wp boiler een stuk zuiniger met je stroom omspringt dan een gewone elektrische boiler.reneeke1970 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:25:
[...]
Als je je er nog niet in verdiept hebt snap ik niet dat je je buren advies geeft.
Zou eens goed kunnen dat hij het bij het juiste eind had....
En volgens mij zijn er hier een hoop ervaringsdeskundige op het gebied van wp boilers.
Dus waarom hier niet eens wat kennis opdoen om die vervolgens te kunnen delen met een minder internet/forum minded buurman.
Of is de informatie die je hier op kunt doen geheim?
Ik heb het ook geprobeerd met een steekwagen met daar op de boiler en dat aan een handtakel.Volkerk schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:24:
[...]
Pff hier zelfde type trap en de wp boiler van 200 liter staat al 3 dagen in de gang omdat ik het nog niet aan durf om die met vrouwmens naar boven te tillen. Aankomende weekend maar even kijken als we wat hulp krijgen en eventueel met behulp van een takel oid.
Na 5 treden maar weer laten zaken.
Toen een de vriend van mijn dochter, hij trekken aan de spanbanden en mijn dochter en ik om te sturen.
Met 5 minuten klaar😉
A
12kW is van de zotte voor zon klein huis. 9kW is dat al als ik het zo lees.CurlyMo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:44:
[...]
Als je richting de 12kW gaat dan heb je meestal al een dubbel gestapelde WP:
[Afbeelding]
Het wordt dan interessant, juist voor dat minimale vermogen, om twee WP's in serie te zetten. Dan heb je het beste van beide werelden, ook wat betreft subsidie.
vraag is alleen hoeveel afgifte @Angermanagement heeft hangen aan de muur. immers heeft het gewoon 0 zin om meer vermogen te kopen dan je kwijt kan aan je afgiftesysteem. dan ben je gewoon geld aan het weggooien.
en die offertes zijn bijna crimineel.
denk dat het gewoon een kwestie gaat worden om links en rechts mogelijk een radiatortje te vervangen voor een T33 en verder gewoon een 7kW monoblokje in de tuin te mieteren ergens en een warmtepompboiler op de zolder/plek van oude CV. totaal 6~7k en een weekeindje klussen met een handige buur.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 26-06-2022 22:50 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb nu bijna 4 jaar de Atlantic Explorer v3 270ltr. in gebruik.Ronald.42 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:33:
[...]
Volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat een wp boiler een stuk zuiniger met je stroom omspringt dan een gewone elektrische boiler.
En volgens mij zijn er hier een hoop ervaringsdeskundige op het gebied van wp boilers.
Dus waarom hier niet eens wat kennis opdoen om die vervolgens te kunnen delen met een minder internet/forum minded buurman.
Of is de informatie die je hier op kunt doen geheim?
Een tijd met 5 personen en nu nog met ons tweeën en een of twee keer per week mijn dochter als ze hier is.
Was toentertijd als vervanging van 300 m3 gas voor tapwater en dat ging prima, nu met ons tweeën is 270ltr. overkill dus heb ik hem op max 50gr. gezet. Zeer tevreden over en een prima investering vind ik.
Dat is een mooi slank apparaat en toch niet gek hoog.klump4u schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:52:
[...]
Ik heb nu bijna 4 jaar de Atlantic Explorer v3 270ltr. in gebruik.
Een tijd met 5 personen en nu nog met ons tweeën en een of twee keer per week mijn dochter als ze hier is.
Was toentertijd als vervanging van 300 m3 gas voor tapwater en dat ging prima, nu met ons tweeën is 270ltr. overkill dus heb ik hem op max 50gr. gezet. Zeer tevreden over en een prima investering vind ik.
Hoe heb je dat met de lucht toe en afvoer?
Is dat altijd hetzelfde of heb je daar ook iets van omschakelen bij zodat je in de zomer nog wat kunt koelen in huis.
Ik zie hem zo even staan voor 2000,- netto dus min de subsidie, dat is een redelijke prijs of heb ik een dure leverancier aan geklikt?
Opwarmtijd van 10 naar 65 is ruim 10 uur maar hoe gaat dat in de praktijk.
Nummer 1 douched van bijv. 65 naar 40 of houd hij dat redelijk bij?
@Ronald.42 Iedereen is altijd blij je te helpen met alle vragen, maar deze laatste zijn echt allemaal uitputtend al behandeld in dit en het vorige topic. Neem eerst even de tijd iig de laatste 25 pagina's rustig door te akkeren.
Die 9 of 10 is denk ik genoeg idd. Weet de inhoud van ons huis even niet, alleen de oppervlakte (170m2, mogelijkheid tot 210m2 ish)flippy schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:48:
[...]
12kW is van de zotte voor zon klein huis. 9kW is dat al als ik het zo lees.
vraag is alleen hoeveel afgifte @Angermanagement heeft hangen aan de muur. immers heeft het gewoon 0 zin om meer vermogen te kopen dan je kwijt kan aan je afgiftesysteem. dan ben je gewoon geld aan het weggooien.
en die offertes zijn bijna crimineel.
denk dat het gewoon een kwestie gaat worden om links en rechts mogelijk een radiatortje te vervangen voor een T33 en verder gewoon een 7kW monoblokje in de tuin te mieteren ergens en een warmtepompboiler op de zolder/plek van oude CV. totaal 6~7k en een weekeindje klussen met een handige buur.
Ja die afgifte waar iedereen het over heeft bedoel je de radiatoren toch? Wij hebben in het hele huis radiatoren met twee panelen en dan zitten aan beide panelen van die soort lamellen of iets vast. In elke slaapkamer 1, badkamer heeft design radiatoren, woonkamer heeft er drie, keuken heeft er 1 en bijkeuken heeft er 2.
Helaas heb ik geen handige buur hier die mij met zulke dingen kan helpen haha. Alleen jij zegt dus dat ik met een WP van 7kw en een warmtepomp boiler helemaal van het gas af kan? Dat lijkt mij gezien dit huis, de ligging, de isolatie etc. wel optimistisch om eerlijk te zijn.
Des te meer info ik hier krijg en vanuit openbare bronnen, des te meer neig ik er naar om in elk geval de optie CV ketel + warmtepomp boiler te laten vervallen en wat meer geld te investeren in de offerte CV + warmtepomp (en evt later de warmtepomp boiler ooit nog eens te plaatsen). Na subsidie is dat ong 10.000 euro. Alleen mijn grootste zorg is dat die 7kw niet genoeg is omdat andere forumleden aangaven dat gezien het verbruik (2100m3) je meer richting een 9kw gaat?
Zal ik morgen doen!CurlyMo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:16:
@Ronald.42 Iedereen is altijd blij je te helpen met alle vragen, maar deze laatste zijn echt allemaal uitputtend al behandeld in dit en het vorige topic. Neem eerst even de tijd iig de laatste 25 pagina's rustig door te akkeren.
Weet je wat nu echt heel dicht in die handige buur komt. Het openen van een eigen topic. Ik heb echt heel blij dat je full-electric langzaam in overweging gaat nemen, maar het antwoord dat ik van plan was te typen over je radiatoren gaat wel heel erg offtopic voor WPB's. Dat ligt niet per se aan jou, maar dat is hoe jouw advies traject is geëvolueerd. Maar dan is dit denk ik wel het moment om echt tot gedetailleerde advisering over te gaan in dus je eigen topic.Angermanagement schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:19:
[...]
Helaas heb ik geen handige buur hier die mij met zulke dingen kan helpen haha.
Neem voor dat eigen topic deze FAQ overigens als leidraad. Dat scheelt een hoop vragen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 26-06-2022 23:23 ]
ik zie nergens een reden waarom je niet gasloos kan. enigste waar je beetje mee moet pielen qua opties is je warm water. maar zoals hierboven al is gezegt moet je even door de fak heen en een topicje voor jezelf beginnen en je situatie goed uitbeelden. ik pak wel 10% van wat je onder die 15k van je budget kwijt bent.Angermanagement schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:19:
[...]
Die 9 of 10 is denk ik genoeg idd. Weet de inhoud van ons huis even niet, alleen de oppervlakte (170m2, mogelijkheid tot 210m2 ish)
Ja die afgifte waar iedereen het over heeft bedoel je de radiatoren toch? Wij hebben in het hele huis radiatoren met twee panelen en dan zitten aan beide panelen van die soort lamellen of iets vast. In elke slaapkamer 1, badkamer heeft design radiatoren, woonkamer heeft er drie, keuken heeft er 1 en bijkeuken heeft er 2.
Helaas heb ik geen handige buur hier die mij met zulke dingen kan helpen haha. Alleen jij zegt dus dat ik met een WP van 7kw en een warmtepomp boiler helemaal van het gas af kan? Dat lijkt mij gezien dit huis, de ligging, de isolatie etc. wel optimistisch om eerlijk te zijn.
Des te meer info ik hier krijg en vanuit openbare bronnen, des te meer neig ik er naar om in elk geval de optie CV ketel + warmtepomp boiler te laten vervallen en wat meer geld te investeren in de offerte CV + warmtepomp (en evt later de warmtepomp boiler ooit nog eens te plaatsen). Na subsidie is dat ong 10.000 euro. Alleen mijn grootste zorg is dat die 7kw niet genoeg is omdat andere forumleden aangaven dat gezien het verbruik (2100m3) je meer richting een 9kw gaat?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dit topic gaat over wpb's en wat je daar mee kan doen, niet over of een warmtepomp ergens zou kunnen.
Daar zijn genoeg andere topics over die er veel specifieker op in gaan.
Een eigen topic om de beste keuze te maken mag natuurlijk altijd
Daar zijn genoeg andere topics over die er veel specifieker op in gaan.
Een eigen topic om de beste keuze te maken mag natuurlijk altijd
Lucht uit de ruimte waar hij staat , dat is bij mij achter de keuken in een ruimte van 25m3, in de deur naar de keuken heb ik een rooster gemaakt en in de muur van die ruimte zit een opening van 80mm doorsnee, afvoerlucht gaat direct naar buiten, koelen stelt niks voor als je dat doet, je ruimte is na stoppen binnen 10 minuten weer op temperatuur.Ronald.42 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:08:
[...]
Dat is een mooi slank apparaat en toch niet gek hoog.
Hoe heb je dat met de lucht toe en afvoer?
Is dat altijd hetzelfde of heb je daar ook iets van omschakelen bij zodat je in de zomer nog wat kunt koelen in huis.
Ik zie hem zo even staan voor 2000,- netto dus min de subsidie, dat is een redelijke prijs of heb ik een dure leverancier aan geklikt?
Opwarmtijd van 10 naar 65 is ruim 10 uur maar hoe gaat dat in de praktijk.
Nummer 1 douched van bijv. 65 naar 40 of houd hij dat redelijk bij?
Hier heb ik en vele anderen hier hem gekocht, https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/
Tja hoe vaak douche je dat ding helemaal leeg? En is hij bijna leeg dan zal het 5 a 6 uur duren voor hij weer warm is maar dan verbruik je ook niet veel warm water, overigens is de max. temperatuur bij gewoon gebruik 55gr. en je kunt hem via een ander contact laten oplopen naar 62gr. maximaal
Wat is het stilstandverlies gemiddeld in Kwh van een 200L boiler?
Als hij eenmaal op temperatuur is, hoeveel ben je dan kwijt om het vat temperatuur te houden? Lijkt me dan dit 's nachts makkelijk te meten is.
Andere vraag, heeft iemand al subsidie proberen aan te vragen op de Ariston NUOS EVO A+ 150L? Deze staat niet op de lijst maar lijkt toch dat die dezelfde subsidie krijgt als de 110L variant? En kan ik 2 van deze apparaten aanschaffen, in serie zetten, en dan 2x subsidie ontvangen?
Als hij eenmaal op temperatuur is, hoeveel ben je dan kwijt om het vat temperatuur te houden? Lijkt me dan dit 's nachts makkelijk te meten is.
Andere vraag, heeft iemand al subsidie proberen aan te vragen op de Ariston NUOS EVO A+ 150L? Deze staat niet op de lijst maar lijkt toch dat die dezelfde subsidie krijgt als de 110L variant? En kan ik 2 van deze apparaten aanschaffen, in serie zetten, en dan 2x subsidie ontvangen?
[ Voor 255% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-06-2022 12:08 ]
MIjn arostor draait al een paar weken naar tevredenheid. En op het terug ontvangen van de subsidie na zit mijn klus er op denk ik. Op naar de volgende klus. Het verwarmen van mijn huis met een warmtepomp. De CV en de gasmeter hebben mijn WPB traject namelijk niet overleefd, maar ik heb nog geen alternatief voor de ruimteverwarming. De radiatoren hangen er nog wel en het huis is van 2008 en goed geïsoleerd.CurlyMo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:21:
[...]
Neem voor dat eigen topic deze FAQ overigens als leidraad. Dat scheelt een hoop vragen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Komende winter laten we dat maar even zo. De markt is voor mij wat te dol nu en ik heb nog een HR houtkachel just in case.
Maar is het "Ik wil een WP-FAQ" een goed topic om verder te gaan mbt de ruimteverwarming of zijn er andere goede topics waar ik me goed in kan lezen voordat ik de stap naar een ruimteverwarming WP ga maken?
zoals hierboven gezegd denk ik dat ik wel een beetje klaar ben met het WPB traject. Wat ik me wel afvraag is: helemaal in het begin en zeker in het eerste deel van dit topic las je dat iedereen bezig was om kleppen te bouwen tussen de MV en de aan of afvoer van de WPB.
Daar lees ik de laatste tijd niet veel meer over en ik heb daarom ook de WPB simpel met een T stuk zonder klep tussen de uitgang van de MV box en de afvoer op het dak aangesloten.
Nu nog om koude lucht naar buiten te blazen en in de winter draai ik de buizen om en dan haalt de WPB de warme lucht eerst zoveel mogelijk uit de MVbox.
wat is nu de laatste stavaza? hebben kleppen nog nut? En zo ja waarvoor dan?
Daar lees ik de laatste tijd niet veel meer over en ik heb daarom ook de WPB simpel met een T stuk zonder klep tussen de uitgang van de MV box en de afvoer op het dak aangesloten.
Nu nog om koude lucht naar buiten te blazen en in de winter draai ik de buizen om en dan haalt de WPB de warme lucht eerst zoveel mogelijk uit de MVbox.
wat is nu de laatste stavaza? hebben kleppen nog nut? En zo ja waarvoor dan?
@midas00 Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic is inderdaad fijn voor het overzicht, maar (gegeven zijn doel) ook beperkt. Er is ook nog het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen, en het Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis.
Ik heb zelf heel veel gehad aan het bijhouden en teruglezen van de merkspecifieke topics (met name Mitsubishi Ecodan, Vaillant aroTHERM en de Panasonic topics).
En uiteindelijk kom je dan vanzelf terecht bij de fancoil topics en dergelijke
Ik heb zelf heel veel gehad aan het bijhouden en teruglezen van de merkspecifieke topics (met name Mitsubishi Ecodan, Vaillant aroTHERM en de Panasonic topics).
En uiteindelijk kom je dan vanzelf terecht bij de fancoil topics en dergelijke
Fijn om te lezen dat het goed bevalt (zeg ik vanuit een licht eigenbelangmidas00 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:33:
[...]
MIjn arostor draait al een paar weken naar tevredenheid. En op het terug ontvangen van de subsidie na zit mijn klus er op denk ik. Op naar de volgende klus. Het verwarmen van mijn huis met een warmtepomp. De CV en de gasmeter hebben mijn WPB traject namelijk niet overleefd, maar ik heb nog geen alternatief voor de ruimteverwarming. De radiatoren hangen er nog wel en het huis is van 2008 en goed geïsoleerd.
Komende winter laten we dat maar even zo. De markt is voor mij wat te dol nu en ik heb nog een HR houtkachel just in case.
Maar is het "Ik wil een WP-FAQ" een goed topic om verder te gaan mbt de ruimteverwarming of zijn er andere goede topics waar ik me goed in kan lezen voordat ik de stap naar een ruimteverwarming WP ga maken?
Wij doen het andersom. Zijn vorig jaar mei overgestapt op lucht/lucht warmtepomp (airco) voor koeling maar vooral ook verwarming. Houtkachel als reserve in noodgevallen, cv nu nog voor warm water.
Dat ging hier zo goed, dat morgen een vaillant arostor 200 ltr boiler geinstalleerd wordt voor warm water en de cv-ketel (voorlopig verkocht) van de muur kan worden gehaald, samen met de radiatoren. Onze wpb staat dan op zolder en we verwachten de ruimte daar te gebruiken voor de benodigde lucht.
Daar (in de keuken) komt dan een klein elektrisch boilertje bij voor de keuken.
Morgen wordt ook decentrale ventilatie geinstalleerd, en in augustus gaan we hier van het gas af
Wat de kleppen betreft, dat is optioneel en er kan net iets meer mee fout gaan (iets vergeten of niet zien).
Bij mij is het momenteel passief, ik blaas met een vaste afvoer naar buiten en aanzuigen gaat via een t-stuk
op de MV en diens afvoer naar buiten (de extra pijpjes even niet meegeteld).
Dit werkt het hele jaar door goed en mijn wpb heeft nog nooit een ontdooi cyclus hoeven doen.
De airco's koelen een stuk beter en waar ik het wil, ook heb ik dan altijd schone lucht.
Bij mij is het momenteel passief, ik blaas met een vaste afvoer naar buiten en aanzuigen gaat via een t-stuk
op de MV en diens afvoer naar buiten (de extra pijpjes even niet meegeteld).
Dit werkt het hele jaar door goed en mijn wpb heeft nog nooit een ontdooi cyclus hoeven doen.
De airco's koelen een stuk beter en waar ik het wil, ook heb ik dan altijd schone lucht.
- kan ik 2 (110L of 150L) warmtepompboilers kopen en deze in serie zetten?
- ontvang ik dan 2x subsidie?
- wat zijn de nadelen van 2 boilers t.o.v. 1 grote?
In Italie kost een Ariston Nuos Evo A + WH 110L: €1051,15
Met 2x €725 subsidie en €200 verzendkosten is dat €852,30.
- ontvang ik dan 2x subsidie?
- wat zijn de nadelen van 2 boilers t.o.v. 1 grote?
In Italie kost een Ariston Nuos Evo A + WH 110L: €1051,15
Met 2x €725 subsidie en €200 verzendkosten is dat €852,30.
[ Voor 31% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-06-2022 15:57 ]
JafRiEtJeSaTe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:53:
- kan ik 2 (110 of 150l) warmtepompboilers kopen en deze in serie zetten?
Ja- ontvang ik dan 2x subsidie?
Meer regelwerk, mogelijk meer warmteverlies.- wat zijn de nadelen van 2 boilers t.o.v. 1 grote?
Zou je voor 2 personen voor een 200L gaan? Wij zijn ook maar met z'n tweeën maar ik twijfel. De aanschafprijs van een 270L is nou ook weer niet zo veel hoger. Hoe groot is de overkill ongeveer?klump4u schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:52:
[...]
Ik heb nu bijna 4 jaar de Atlantic Explorer v3 270ltr. in gebruik.
Met betrekking tot 200 VS 270 liter: houd even rekening met de locatie ivm gewicht. Een 200 liter model weegt gevuld vaak richting de 270-300 kg. Dat kan nog vrij gemakkelijk geplaatst worden op een standaard zoldervloer aldus een constructeur die ik sprak..
Ja en nee,TrekVogel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:50:
[...]
Zou je voor 2 personen voor een 200L gaan? Wij zijn ook maar met z'n tweeën maar ik twijfel. De aanschafprijs van een 270L is nou ook weer niet zo veel hoger. Hoe groot is de overkill ongeveer?
Ja is meer dan genoeg voor 2 personen
Nee als je van plan bent binnen enkele jaren te verhuizen of als je een bad wilt vullen en daarna douchen.
Dank voor jullie reacties. De vloer is op zich geen probleem maar kleiner en lichter is altijd fijn. We blijven met z'n tweeën en willen niet verhuizen dus dat is prima, een bad hebben we ook niet.