Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hee mensen! Eerste post in dit topic, ben ook bezig met gasloos en de eerste stappen zijn al gezet met een boel isolatie en een airco inverter die de 9e julij geplaatst gaat worden (of is het julei) ...

Volgende ding om aan te pakken is tapwater, dus dacht ook meteen aan een wpb, en dan liefst een split model, vanwege de potentiele herrie en beperkte binnenruimte. Ik heb buiten wel ruimte zat langs mn gevel en op mn garage.

Mijn gezin is in wisselde samenstelling en op piek zijn we met 5. Ik zou wel graag en in bad kunnen (180x70) en daarna 10 minuten afspoelen (2 x regendouche). En dan nog iemand er eventueel achteraan zou mooi zijn, maar die mag ook wel ff wachten. Dus ja, denk op piek momenten best veel.

Mn oog was gevallen op een Atlantic Calypso Split 270l. Nu zie ik alleen sites in Belgie die deze verkopen. Iemand enig idee hoe het dan met de subsidie zit? Ik had namelijk ook begrepen dat als je voor die subsidie in aanmerking wilt komen, een bedrijf de wpb in bedrijf moet stellen etc. Heeft iemand hier ervaring mee? En is de split bij de binnenunit een onder of bovenaansluiting? Of zijn er nog andere interessante split modellen? Heel veel split wpb's zie je niet, ze zijn vaker geintegreerd. Dat zou op zich ook kunnen, want ik heb al een dakdoorvoer over van de cv ketel dan.

Alle tips en ideeen welkom!

[ Voor 8% gewijzigd door ronaldtop op 18-06-2022 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Lijkt een onderaansluiting!! Beterrr! Minder koelleiding nodig, blijf ik tussen de 6m en 7m.. 5m minimum, dus precies goed!

https://www.atlantic-comf...er-installation-manualpdf

[ Voor 12% gewijzigd door ronaldtop op 18-06-2022 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:28
Ook hier een binnenkort nieuwe wpb-gebruiker.

Binnenkort wordt hier een Vaillant Arostor 200 liter op zolder geinstalleerd.

Heeft het voor het verbruik zin om nog wat extra isolatie om het vat te wikkelen? We hebben nog wat isofolie over van de isolatie van de vloer en de zolder (isolatiemateriaal bestaande uit lagen plastic, aluminiumfolie en lucht). Of zijn dit soort boilervaten al zo goed geïsoleerd dat dat geen zin heeft?

Wij willen de temperatuur graag zo laag mogelijk instellen, om warmteverlies in standby zo klein mogelijk te maken. Uiteraard moeten we nog kijken hoe zich dat verhoudt tot gebruik en alles. Maar wat is een goede lage temperatuur voor een warmtepompboiler? 45 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:34
Is het vermelde geluidsniveau op het EU-energielabel betrouwbaar? Fabrikanten spelen veel met de decibels maar bij dit label zou het lijkt me niet moeten kunnen.

Voor de LG staat 55 decibel, de V4 Atlantic 53 decibel dus dan is die toch niet zo stil. Ik heb mede op basis hiervan maar de Calypso genomen waar 45 decibel op staat. Iets minder grote boiler maar het geluidsverschil is wel erg fors..in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 23:23
Leuke tip voor mensen met een warmtepomp boiler......

Haal met de warme dagen de afvoer pijp los van de warmtepomp boiler, er komt dan heerlijk koude lucht naar je woning :-D

Sla je 2 vliegen in één klap.... je krijgt warm water én een koel huis.

Bij mij is ie nu zo ingesteld dat hij wacht tot ca 1400. Dan gaat hij aan en maakt hij heerlijk de woning koel.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 18:56
Tja, alleen als je toilet/badkamer MV op de ingang zit aangesloten is die lucht soms niet zo heerlijk :D
In mijn geval koppel ik ze dus beide af en dop ik het T-stuk richting de WPB af.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:50
mouse86 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:20:
Bij mij is ie nu zo ingesteld dat hij wacht tot ca 1400. Dan gaat hij aan en maakt hij heerlijk de woning koel.
Daar geloof ik helemaal niks van ;) Legio tweakers (waaronder ik) hebben hier al laten zien dat je huis bij het afslaan van de WP je huis in no-time weer op zijn oude temperatuur is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:01

Rzaan

Altijd zoekende

CurlyMo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Daar geloof ik helemaal niks van ;) Legio tweakers (waaronder ik) hebben hier al laten zien dat je huis bij het afslaan van de WP je huis in no-time weer op zijn oude temperatuur is.
Vandaag is de dag om met een thermometer aan de slag te gaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Sjamo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:13:
Ook hier een binnenkort nieuwe wpb-gebruiker.

Binnenkort wordt hier een Vaillant Arostor 200 liter op zolder geinstalleerd.

Heeft het voor het verbruik zin om nog wat extra isolatie om het vat te wikkelen? We hebben nog wat isofolie over van de isolatie van de vloer en de zolder (isolatiemateriaal bestaande uit lagen plastic, aluminiumfolie en lucht). Of zijn dit soort boilervaten al zo goed geïsoleerd dat dat geen zin heeft?

Wij willen de temperatuur graag zo laag mogelijk instellen, om warmteverlies in standby zo klein mogelijk te maken. Uiteraard moeten we nog kijken hoe zich dat verhoudt tot gebruik en alles. Maar wat is een goede lage temperatuur voor een warmtepompboiler? 45 graden?
Ligt eraan hoeveel warm water je nodig hebt en hoe laag je kunt instellen op de Wpb. Onze explorer v3kan niet lager dan 50gr. instelling en springt dus bij 45gr. weer aan.
Extra isoleren kan maar dan ook de leidingen een stuk meenemen, winst zal niet spectaculair zijn.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
klump4u schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:48:
[...]

Ligt eraan hoeveel warm water je nodig hebt en hoe laag je kunt instellen op de Wpb. Onze explorer v3kan niet lager dan 50gr. instelling en springt dus bij 45gr. weer aan.
Extra isoleren kan maar dan ook de leidingen een stuk meenemen, winst zal niet spectaculair zijn.
Als ik het goed lees is het bereik van het warme water op de warmtepomp 30 tot 60 graden. Het water dat we gebruiken voor douchen is ongeveer 32 graden uit de kraan. Daarom dachten we dat 40, mits verstandig, misschien een mooie temperatuur kon zijn.
Maar natuurlijk kan het zijn dat daar nadelen aan kleven die wij niet kennen, vandaar mijn vraag hier.

En ok, isolatie zal dus wel iets doen, al zal het niet wonderbaarlijk zijn. Dan gaan we dat oppakken, want het materiaal hebben we nog liggen. Leidingen ook meenemen had ik niet aan gedacht, dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 08:03
vangoghnl schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:12:
Allemaal bedankt voor de info de afgelopen tijd. Ze hebben net de LG 270liter wpboiler geïnstalleerd. Staat nu op te warmen.

[Afbeelding]
ik ben heel benieuwd hoe die bevalt. Heb daar ook al regelmatig naar gekeken. Hoeveel was je kwijt incl. montage? En heb je uitgaande lucht op een doorvoer zitten?

Verder van de week een offerte gekregen voor:
3kw warmte pomp
3x zonnecollectoren
pomp
1x boilervat
1x drukvat
1x ww om de warmtepomp ook op de cv te zetten.
etc.
Alle aansluitmaterialen en dakdoorvoeren etc.
compleet gemonteerd voor 8560. En daar krijg ik dan 5349 subsidie op terug. Is dat een beetje een schappelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
CurlyMo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Haha >:) goed opgemerkt.

Ik had niet woning moeten zeggen maar werkkamer.
Hij staat bij mij op in de hal BG, vlak naast mijn kantoor.
En als hij dan aan gaat, is ie zo twee uur bezig.
Gedurende deze twee uur voel je echt wel goede kou ervan komen.
Als hij afslaat, gaat de airco weer aan :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
Sjamo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Als ik het goed lees is het bereik van het warme water op de warmtepomp 30 tot 60 graden. Het water dat we gebruiken voor douchen is ongeveer 32 graden uit de kraan. Daarom dachten we dat 40, mits verstandig, misschien een mooie temperatuur kon zijn.
Maar natuurlijk kan het zijn dat daar nadelen aan kleven die wij niet kennen, vandaar mijn vraag hier.

En ok, isolatie zal dus wel iets doen, al zal het niet wonderbaarlijk zijn. Dan gaan we dat oppakken, want het materiaal hebben we nog liggen. Leidingen ook meenemen had ik niet aan gedacht, dank voor de tip.
Vergeet niet dat je leidingafstand ook verlies geeft in temperatuur.

En tijdens het douchen, komt er ijskoud water in je boiler, dat gaat zich vermengen in je boiler, dus die 40 graden die je erin had zitten, is snel een stuk kouder dan 40 graden door het nieuwe water wat je boiler in stroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:32
mouse86 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:56:
En tijdens het douchen, komt er ijskoud water in je boiler
Woon je op de noordpool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05 21:48
rwijnhov schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:59:
[...]

ik ben heel benieuwd hoe die bevalt. Heb daar ook al regelmatig naar gekeken. Hoeveel was je kwijt incl. montage? En heb je uitgaande lucht op een doorvoer zitten?

Verder van de week een offerte gekregen voor:
3kw warmte pomp
3x zonnecollectoren
pomp
1x boilervat
1x drukvat
1x ww om de warmtepomp ook op de cv te zetten.
etc.
Alle aansluitmaterialen en dakdoorvoeren etc.
compleet gemonteerd voor 8560. En daar krijg ik dan 5349 subsidie op terug. Is dat een beetje een schappelijke prijs?
toon volledige bericht
De wpboiler kost €2220 wat het installeren precies koste weet ik niet. Ze hebben namelijk ook airco's geplaatst en arbeid was een totaal prijs. Op de boiler zit nog €950 subsidie.

Tot nu toe bevalt die prima. Maar is nog wel heel kort natuurlijk.

Uitblaast gaat naar buiten door het dak. Lucht zuigt die van de zolder aan.

[ Voor 4% gewijzigd door vangoghnl op 18-06-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vangoghnl schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:18:
[...]

De wpboiler kost €2220 wat het installeren precies koste weet ik niet. Ze hebben namelijk ook airco's geplaatst en arbeid was een totaal prijs. Op de boiler zit nog €950 subsidie.

Tot nu toe bevalt die prima. Maar is nog wel heel kort natuurlijk.

Uitblaast gaat naar buiten door het dak. Lucht zuigt die van de zolder aan.
Gaaf ding! Ben je niet bang dat je ventilatiesysteem (indien aanwezig) ontregeld raakt door van binnen aan te zuigen? En in de winter moet je ook op de een of andere manier zorgen dat het systeem zijn lucht krijgt zonder dat alle kieren en gaten in je huis gaan fluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

En tijdens het douchen, komt er ijskoud water in je boiler, dat gaat zich vermengen in je boiler, dus die 40 graden die je erin had zitten, is snel een stuk kouder dan 40 graden door het nieuwe water wat je boiler in stroomt.
dat gebeurt niet. het koude water blijft ondering en het warme water blijft boven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Gelaagdheid noemen ze dat, koud blijft onderin en duwt warm omhoog. Zoals hierboven ook gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05 21:48
Wolly schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:26:
[...]

Gaaf ding! Ben je niet bang dat je ventilatiesysteem (indien aanwezig) ontregeld raakt door van binnen aan te zuigen? En in de winter moet je ook op de een of andere manier zorgen dat het systeem zijn lucht krijgt zonder dat alle kieren en gaten in je huis gaan fluiten.
Er is hier inderdaad een MV box. Ben ik niet echt bang voor. Boven verwarmen we nooit, daarnaast staat het dakraam op zolder het hele jaar op een kier. Dus ik verwacht dat de wpboiler het eerder van buiten trekt.

Toen we nog een CV ketel hadden was ons gasverbruik zo'n 700 m3. Waarvan iets meer dan de helft voor warm water. Daarnaast een overproductie van zo'n 800kw. Verwacht nu dus stroom bij te moeten kopen. Ben benieuwd over een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:11
Een vraagje over de legionella run. Je wpb heeft een wekelijkse legionella run dus daar zit je safe. Hoe zit het dan met je warm water leidingen (en douche kop) die je na een vakantie moet doorspoelen met +60gr water, krijg je die dan wel gedesinfecteerd?

Met een cv wordt er standaard +60gr water door de warm water leidingen en daar heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:30

de Peer

under peer review

Kapotto schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:51:
Een vraagje over de legionella run. Je wpb heeft een wekelijkse legionella run dus daar zit je safe. Hoe zit het dan met je warm water leidingen (en douche kop) die je na een vakantie moet doorspoelen met +60gr water, krijg je die dan wel gedesinfecteerd?

Met een cv wordt er standaard +60gr water door de warm water leidingen en daar heb je dat probleem niet.
1x in de week na de legionella run gaat er dus wel heet water door die leiding. Bovendien spoel je het ook gewoon weg.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
ronaldtop schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:18:
Hee mensen! Eerste post in dit topic, ben ook bezig met gasloos en de eerste stappen zijn al gezet met een boel isolatie en een airco inverter die de 9e julij geplaatst gaat worden (of is het julei) ...

Volgende ding om aan te pakken is tapwater, dus dacht ook meteen aan een wpb, en dan liefst een split model, vanwege de potentiele herrie en beperkte binnenruimte. Ik heb buiten wel ruimte zat langs mn gevel en op mn garage.

Mijn gezin is in wisselde samenstelling en op piek zijn we met 5. Ik zou wel graag en in bad kunnen (180x70) en daarna 10 minuten afspoelen (2 x regendouche). En dan nog iemand er eventueel achteraan zou mooi zijn, maar die mag ook wel ff wachten. Dus ja, denk op piek momenten best veel.

Mn oog was gevallen op een Atlantic Calypso Split 270l. Nu zie ik alleen sites in Belgie die deze verkopen. Iemand enig idee hoe het dan met de subsidie zit? Ik had namelijk ook begrepen dat als je voor die subsidie in aanmerking wilt komen, een bedrijf de wpb in bedrijf moet stellen etc. Heeft iemand hier ervaring mee? En is de split bij de binnenunit een onder of bovenaansluiting? Of zijn er nog andere interessante split modellen? Heel veel split wpb's zie je niet, ze zijn vaker geintegreerd. Dat zou op zich ook kunnen, want ik heb al een dakdoorvoer over van de cv ketel dan.

Alle tips en ideeen welkom!
toon volledige bericht
Hallo, heeft iemand mss een ervaring om te delen met de aanschaf van een wpb in Belgie en hoe dat dan met de subsidie allemaal goed gekomen is? Gaat om een Atlantic Calypso Split, welke ik nergens in NL aangeboden zie, maar vlgs mij wel door diverse Tweakers in gebruik is .. en mss wat ervaringen om te delen over dat ding? Hooor het graag! Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ronaldtop schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:02:
[...]

Hallo, heeft iemand mss een ervaring om te delen met de aanschaf van een wpb in Belgie en hoe dat dan met de subsidie allemaal goed gekomen is? Gaat om een Atlantic Calypso Split, welke ik nergens in NL aangeboden zie, maar vlgs mij wel door diverse Tweakers in gebruik is .. en mss wat ervaringen om te delen over dat ding? Hooor het graag! Groeten!
Mag je rustig in het buitenland kopen, voor de subsidie heb je een officiële rekening nodig van aansluiting en ingebruikstelling, velen waaronder ik ook hebben een Wpb in België gekocht en subsidie gekregen (4jaar geleden en toen mocht je hem nog zelf installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Thanks! Zit je dus alleen met de garantie, of zit dat wel goed met Esanico? Leveren die zoveel in NL dat dat niet uitmaakt? De meeste Atlantics komen daar ook vandaan vlgns mij. Ik heb ook een Duitse keuken, maar daarvan zie je gewoon de bussen hier inmiddels ook rondrijden ..

Frankrijk levert ze ook, maar je dan iets onder garantie moet regelen ... adacadabra ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ronaldtop schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:45:
Thanks! Zit je dus alleen met de garantie, of zit dat wel goed met Esanico? Leveren die zoveel in NL dat dat niet uitmaakt? De meeste Atlantics komen daar ook vandaan vlgns mij. Ik heb ook een Duitse keuken, maar daarvan zie je gewoon de bussen hier inmiddels ook rondrijden ..

Frankrijk levert ze ook, maar je dan iets onder garantie moet regelen ... adacadabra ...
Die van mij werkte niet toen ik hem de eerste keer wilde opstarten, bleek de titanium anode stuk te zijn. Kreeg ik netjes een nieuwe anode opgestuurd van hun, moet je wel zelf vervangen er komt niemand langs van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:43
Ik zit ook te kijken naar een ventilatielucht boiler. Het zal mijn volledige MV box vervangen.

Bij de Nibe heb je een remote dat je als accessoire kunt kopen om zelf de ventilatiestand in te stellen. Bestaat er ook zoiets voor de Vaillant of Daikin? Kan er namelijk niks over vinden.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Rainesh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:14:
Ik zit ook te kijken naar een ventilatielucht boiler. Het zal mijn volledige MV box vervangen.

Bij de Nibe heb je een remote dat je als accessoire kunt kopen om zelf de ventilatiestand in te stellen. Bestaat er ook zoiets voor de Vaillant of Daikin? Kan er namelijk niks over vinden.
Ik dacht altijd dat het ventilatie-gedeelte van een ventilatie-warmtepompboiler er in zat dat de aangezogen en afgevoerde lucht primair in de ruimte gebeurt waar de boiler staat, in dienst van het opwarmen van het water), met soms een optie deze op een een en afvoer voor lucht aan te sluiten.

Dat in tegenstelling tot een split-warmtepompboiler waar de aan- en afvoer van lucht buitenshuis gebeurt via een buiten-unit.

Ik probeer nog de link voor mv (mechanische ventilatie?) te maken voor mezelf.

Wij hebben een Vaillant Arostor besteld, maar daar zit zoiets niet op.
Ik ben benieuwd naar meer informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
klump4u schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:06:
[...]

Die van mij werkte niet toen ik hem de eerste keer wilde opstarten, bleek de titanium anode stuk te zijn. Kreeg ik netjes een nieuwe anode opgestuurd van hun, moet je wel zelf vervangen er komt niemand langs van hun.
ok tx, maar verder kwalitatief goed ding? En de diagnose moet je ook zelf stellen dus begrijp ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Sjamo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Ik dacht altijd dat het ventilatie-gedeelte van een ventilatie-warmtepompboiler er in zat dat de aangezogen en afgevoerde lucht primair in de ruimte gebeurt waar de boiler staat, in dienst van het opwarmen van het water), met soms een optie deze op een een en afvoer voor lucht aan te sluiten.

Dat in tegenstelling tot een split-warmtepompboiler waar de aan- en afvoer van lucht buitenshuis gebeurt via een buiten-unit.

Ik probeer nog de link voor mv (mechanische ventilatie?) te maken voor mezelf.

Wij hebben een Vaillant Arostor besteld, maar daar zit zoiets niet op.
Ik ben benieuwd naar meer informatie :)
https://www.nibe.eu/nl-nl...ater-warmtepompen/mt-wh21

Maakt de NIBE MT-WH21 gebruik van ventilatielucht, dan vervangt hij de mechanische ventilatiebox (mv-box) in je huis en bedraagt de COP meer dan 4,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ronaldtop schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:35:
[...]

ok tx, maar verder kwalitatief goed ding? En de diagnose moet je ook zelf stellen dus begrijp ik..
Ik heb de Atlantic Explorer v3, diagnose werd samen telefonisch bepaald, hij draait nu al 4 jaar, is geen split maar met warmtepomp erboven op en luchtafvoer naar buiten in luchtinlaat van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Rainesh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Maakt de NIBE MT-WH21 gebruik van ventilatielucht, dan vervangt hij de mechanische ventilatiebox (mv-box) in je huis en bedraagt de COP meer dan 4,0.
Bedankt voor de link!

Ik vind het bijzonder dat er steeds meer van dit soort mooie producten komen.
Dat is een opmerkelijk hoge cop voor een warmtepompboiler lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Sjamo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:14:
[...]

Bedankt voor de link!

Ik vind het bijzonder dat er steeds meer van dit soort mooie producten komen.
Dat is een opmerkelijk hoge cop voor een warmtepompboiler lijkt me.
Inderdaad.

Het scheelt wel weer een mv box. Enige issue bij mij is dat plafond 236 hoog is (uit mijn hoofd) en dat dit net aan wordt.

Een Arostor 270bm is 176 dus dat past prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bithash
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07-2024
Kapotto schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:51:

goed opgemerkt, wil je je tappunt ook desinfecteren moet het uitstromende water ook minimaal 55gr. zijn. dwz flink doorspoelen (een minuut of langer) met een watertemp. >55gr. Stop de douchekop (indien mogelijk) onder water in een bv een emmer om nevel te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bithash schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:17:
[...]

goed opgemerkt, wil je je tappunt ook desinfecteren moet het uitstromende water ook minimaal 55gr. zijn. dwz flink doorspoelen (een minuut of langer) met een watertemp. >55gr.
Dit is volgens mij onjuist. Voor desinfectie legionella geldt minimaal 60 graden en dan zo'n 20 minuten.
55 graden is om groei te voorkomen, en kun je dus preventief (continu, zoals bij CV) gebruiken, maar niet voor desinfectie.

Maargoed, desinfectie is ook niet echt nodig in een leiding. Doorspoelen volstaat, zeker als je daarna weer 2 x per dag gaat doorspoelen/douchen.
Stop de douchekop (indien mogelijk) onder water in een bv een emmer om nevel te voorkomen.
Ja die is erg belangrijk. Sommige mensen denken dat bij terugkomst van vakantie het helpt om heet water door te spoelen maar het is wel van essentieel belang om die eerste nevel niet in te ademen. Dus idd onder water houden of gewoon 5-10min niet in de badkamer komen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 19-06-2022 12:32 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bithash
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07-2024
[quote]de Peer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Dit is volgens mij onjuist. Voor desinfectie legionella geldt minimaal 60 graden en dan zo'n 20 minuten.
55 graden is om groei te voorkomen, en kun je dus preventief (continu, zoals bij CV) gebruiken, maar niet voor desinfectie.

Maargoed, desinfectie is ook niet echt nodig in een leiding. Doorspoelen volstaat, zeker als je daarna weer 2 x per dag gaat doorspoelen/douchen.

[...]

je hebt gelijk, desinfectie is het verkeerde woord, doorspoelen is beter. Bij temperaturen boven de 55gr. wordt de bacterie al wel gedood.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
[...]

Altijd leuk, die oude techniek in een nieuw jasje ...
Er zit R134a in met een hoog GWP en een AC ventilator die tot 85W slurpt 8)7
Dat gaat geen zuinige MV box vervanger zijn :>

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Speedy-Andre schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Altijd leuk, die oude techniek in een nieuw jasje ...
Er zit R134a in met een hoog GWP en een AC ventilator die tot 85W slurpt 8)7
Dat gaat geen zuinige MV box vervanger zijn :>
Dan neig ik nu nog meer naar een Arostor 270 met extra spiraal. Ik heb op mijn voorste dakkapel plek voor een PV of zonnecollector.

Overigens lees ik hier dat haast niemand zonne collectoren gebruiken ter ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:20
Rainesh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Dan neig ik nu nog meer naar een Arostor 270 met extra spiraal. Ik heb op mijn voorste dakkapel plek voor een PV of zonnecollector.

Overigens lees ik hier dat haast niemand zonne collectoren gebruiken ter ondersteuning.
dat klopt, de algemene tendens is namelijk dat zonne-collectoren vooral handig zijn als je een zwembad wilt verwarmen of andere bizarre warmtevraag in de zomer hebt. In de 4 echt goede maanden (mei t/m augustus) is het zo dat je zonne-collector meestal het vat al om 10 uur op temperatuur heeft en dan de rest van de dag niks doet. Zonnepanelen gaan gewoon de hele dag door en zijn veel flexibeler inzetbaar. Ook scheelt het weer een extra installatie in je huis om te onderhouden etc. Daarom kiezen niet heel veel mensen hier voor een zonnecollector. PV is gewoon veel meer multi-inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
Rainesh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:27:
[...
Heeft het wel zin om de extra spiraal te koppelen aan een warmtepomp voor ruimteverwarming sie in de buurt van de wpb hangt? Zo ja wat ls daarvan het voordeel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Fr33z schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:44:
[...]

dat klopt, de algemene tendens is namelijk dat zonne-collectoren vooral handig zijn als je een zwembad wilt verwarmen of andere bizarre warmtevraag in de zomer hebt. In de 4 echt goede maanden (mei t/m augustus) is het zo dat je zonne-collector meestal het vat al om 10 uur op temperatuur heeft en dan de rest van de dag niks doet. Zonnepanelen gaan gewoon de hele dag door en zijn veel flexibeler inzetbaar. Ook scheelt het weer een extra installatie in je huis om te onderhouden etc. Daarom kiezen niet heel veel mensen hier voor een zonnecollector. PV is gewoon veel meer multi-inzetbaar.
Maar lees ik het dan goed dat het een aparte PV is enkel voor wpb? Ik heb nu wel 10 panelen aan de voorzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:36
Rainesh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:19:
[...]

Maar lees ik het dan goed dat het een aparte PV is enkel voor wpb? Ik heb nu wel 10 panelen aan de voorzijde.
Je hebt maar 1x dakoppervlak en wat leg je erop? collector of pv. niet apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Dapdodo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:31:
[...]

Je hebt maar 1x dakoppervlak en wat leg je erop? collector of pv. niet apart
Ik ben behoorlijk nieuw in de wereld van wpb.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn pv systeem kan benutten / aansluiten als ik bijvoorbeeld een Arostor met extra spiraal heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
De lg 270 is toch wel heel aantrekkelijk. 950 euro subsidie vs de 750 op de atlantics.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:36
Rainesh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Ik ben behoorlijk nieuw in de wereld van wpb.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn pv systeem kan benutten / aansluiten als ik bijvoorbeeld een Arostor met extra spiraal heb?
niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Die Atlantic apparaten, valt daar nog eea inzichtelijk van te maken? mqtt oid? Iemand ervaringen mee? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Speedy-Andre in "Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2"

Als je het topic leest vind je vanzelf iets.
Mqtt is niet gangbaar voor warmtepompen, je mag al blij zijn als bovenstaande door iemand wordt gehobbyd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Frans! haha, eerste waar een streep doorheen ging toen ik mocht kiezen =) Bedankt, zal ff wat huiswerk doen eerst ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 13:24
Allereerst een disclaimer: Ik ben Belg, dus dat maakt de situatie misschien niet helemaal vergelijkbaar.
Na installatie van PV (4kWh, maar door suboptimale orientatie eerder 3,5 kWh) met 4,2 kWh thuisbatterij vorige lente, en L/L warmtepompen voor koeling + verwarming binnen enkele weken ben ik nu aan het uitkijken naar een warmtepompboiler met het doel:

- PV-overschot in de zomer verder benutten
- onafhankelijker worden van gas
- afhankelijk van de prijsevolutie zef kunnen kiezen hoe te verwarmen/SWW te voorzien.

sinds de installatie van PV ben ik onze energiebehoefte beginnen loggen, en daardoor onder andere tot de conclusie gekomen dat onze huidige gasketel met doorstromer onder andere een niet uit te schakelen comfortstand heeft die toch wel wat gas verbruikt, enkel en alleen om te zorgen dat er sneller warm water is.

Vroeger natuurlijk geen probleem, maar met de huidige gasprijzen kost dat grapje me al snel zo'n €350 per jaar. Dit is momenteel opgelost door er een smart relais tussen te zetten die aangestuurd wordt via Zigbee/Home-Assistant.

Aanezien het hebben van een gasaansluiting zonder of met laag verbruik geen grote meerkost is voor ons, en de CV-ketel eigenlijk perfect werkt had ik volgend idee:

200L warmtepompboiler met hoge COP laten installeren. Deze in Serie voor de doorstromer CV-ketel plaatsen. In 99,9% van de gevallen zal 200L voldoende zijn (Of zelfs te veel).
Voor de resterende 0,1% kan ik dan de CV-Ketel inschakelen die het uitstromende water van de WPB verder zal opwarmen.

Zit hier al ergens een denkfout of iets dat technisch niet mogelijk is?

Dan over aanvoer en afvoer van de WPB: Deze zou op de opslagzolder geplaatst worden, deze heeft een opervlakte van +/- 45m2, en zit onder een goed geïsoleerd dak, maar met echter wel 2 veluxen zonder zonnewering.
In de zomer is het hier steeds veel te warm.
In de winter is het hier ook net iets warmer dan binnen in huis. Het lijkt mij dat ik hier perfect gewoon zonder aanzuig/afvoer naar buiten kan werken, en dat dit uiteindelijk enkel voordelig is aangezien ik aan een interessant COP zal werken, aangezien ik nooit de extreem lage temperaturen van buiten zal hebben.

Alweer, zit er hier ergens een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Laatst online: 14:29
Iemand hier ervaring met het bestellen van een Atlantic Explorer V4 270L C bij aircoshop-noord / solarshop-noord? Deze kunnen hem voor een nette prijs leveren (wel backorder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:02
Brokencore schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:44:
Iemand hier ervaring met het bestellen van een Atlantic Explorer V4 270L C bij aircoshop-noord / solarshop-noord? Deze kunnen hem voor een nette prijs leveren (wel backorder).
Weet je zeker dat je daar iets wilt bestellen, gezien de slechte google reviews? Heb zelf geen ervaring met dit bedrijf maar dat zou mij er toch van weerhouden :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 13:47
offtopic:
Even een eerstehands ervaring met solarshop-noord, ze leveren wel, maar het geleverd krijgen had bij mij nog heel wat voeten in de aarde (lees een aantal weken en niet nakomen afspraken voor wat zonnepanelen die ze op voorraad hadden).

[ Voor 5% gewijzigd door Lieuwe15 op 21-06-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Heb hier nog steeds af en toe een Hogedruk foutmelding waardoor de Boiler stopt met verwarmen.

Het lijkt volkomen random te gebeuren, onafhankelijk van buiten temperatuur etc. Het afgelopen weekend ging alles prima, en nu vanochtend, terwijl het 17 graden was buiten, ging hij weer in de foutmelding.

Wat zou ik aan de opstelling kunnen veranderen om dit probleem te verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HksjlSlGZea8kVKmeHqmJh2rtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKDhRjHr4IjY6MSDrEZKqzLp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarkVissers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Brokencore schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:44:
Daar heb ik ervaring mee, ik heb hem daar besteld:
Ik had telefonisch bij ze nagevraagd of de WPB nog op voorraad was en wat de levertijd zou zijn. Er is mij toen gezegd dat dit enkele dagen zou zijn en dat ze op voorraad zijn. Nog dezelfde dag een order geplaatst. Daarna een automatische orderbevestiging ontvangen, en toen bleef het stil ....
Er werd niet op de mail gereageerd. Telefonisch zijn ze ook heel slecht bereikbaar. En als je ze dan al een keer telefonisch te pakken krijgt wordt er alleen maar gedreigd met het opzeggen van je order of ze weten nergens iets vanaf en moet je bij de collega zijn die er toevallig op dat moment niet is. Uiteindelijk is de WPB wel bezorgd, maar in plaats van een paar dagen is dit bijna 2 maanden geworden.

Tenzij je tijd over hebt om ze achterna te zitten zou ik ergens anders bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeriuM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
[...]

Bedankt voor de link, ik ben mij momenteel aan het verdiepen in een NIBE als mogelijke warmtepomp boiler om mijn tapwater mee te verwarmen. Ik zit echter met twee prangende vragen, omdat ik de warmtepomp graag in mijn energy management system wil inbouwen. Op de website kan ik er niks over vinden (of ik kijk niet goed?)

Zijn deze ook modulerend aan te sturen? En kan je deze aansturen middels een API of Modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-05 21:38
BasvanS schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:43:
Heb hier nog steeds af en toe een Hogedruk foutmelding waardoor de Boiler stopt met verwarmen.

Het lijkt volkomen random te gebeuren, onafhankelijk van buiten temperatuur etc. Het afgelopen weekend ging alles prima, en nu vanochtend, terwijl het 17 graden was buiten, ging hij weer in de foutmelding.

Wat zou ik aan de opstelling kunnen veranderen om dit probleem te verhelpen?

[Afbeelding]
Is het niet je Mv box die aanslaat op vocht of co2 en hogedruk creeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 18:56
Hogedruk slaat niet zozeer op de lucht maar op de koudemiddeldruk.
Als je kanalen gewoon vrij zijn (waar gaan deze naartoe) is de boiler gewoon defect denk ik.
Je kan wel als test even de MV afdoppen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Dashlane schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Is het niet je Mv box die aanslaat op vocht of co2 en hogedruk creeert.
Hij staat niet op automatisch maar op standje 2.

Ik zal de slang eens afkoppelen er word met dit mooie weer toch meer dan genoeg geventileerd in huis. Kijken of we dan een weekje storing vrij kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Laatst online: 14:29
MarkVissers schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Daar heb ik ervaring mee, ik heb hem daar besteld

Tenzij je tijd over hebt om ze achterna te zitten zou ik ergens anders bestellen.
Bedankt, ik ga eens bij Airco Druten en rw-airconditioning.nl informeren, deze lijken beter aangeschreven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 13:20
Ik overweeg een warmtepompboiler als eerste stap om van het gas af te komen. Deze zou alleen het SWW op zich nemen, en in de kelder komen te staan. Hier is het altijd ongeveer 18 graden. Mijn vraag is presteert een WPB beter naarmate de omgevingstemperatuur stijgt? Ik wil hem ook gebruiken om het huis te koelen.

Idee is als volgt:
- klep op de luchtaanvoer, buitentemp boven 18gr buitenlucht aanzuigen
- klep op luchtafvoer, buitentemp boven x graden koele lucht richting woonkamer sturen

SWW is 600m3 per jaar dus aanzienlijk. Totaal verbruik incl. cv 1400m3. Ketel heeft z’n beste tijd gehad dus misschien gaan we voor een 2dehandsje. We hebben op dit moment niet het geld voor een cv warmtepomp.

En een 2e vraag, hoeveel lucht zuigt hij aan? De ruimte in de kelder is niet zo groot (+/- 6m2), en het overige deel staat in verbinding met de woonkamer (als in vloer niet luchtdicht).

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 21-06-2022 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:33:
Mijn vraag is presteert een WPB beter naarmate de omgevingstemperatuur stijgt?
Jazeker. Hoe warmer hoe hoger de cop (efficiëntie)
Maar dat gaat met name over de aangezogen lucht. De temperatuur van de ruimte zelf heeft niet zo veel invloed, behalve dan dat je meer warmteverlies hebt als het er koud is.
Ik wil hem ook gebruiken om het huis te koelen.
Daar is hij niet erg geschikt voor.
Bij mij draait de WPB in de zomer maar 1 of 2 uurtjes. En tijdens dat hij draait is het een fris briesje dat eruit komt. Na afloop is de ruimte ongeveer 0.1 graad kouder.

Bedenk ook dat als jij lucht van 30 graden afzuigt van buiten dan blaas je vervolgens lucht van 20-25 graden naar binnen. Dat is niet echt koelen.

Als je lucht van binnen (23 graden) aanzuigt dan is de uitblaast misschien 13-18 graden. Dat koelt al iets meer.

Maar eigenlijk is de koeling gewoon verwaarloosbaar.

Hij zuigt zeer veel lucht aan. Debiet moet je even opzoeken. Een ruimte van 6 m2 zal flink afkoelen als je daar afzuigt en dat maakt die ruimte eigenlijk niet geschikt.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 21-06-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
de Peer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:38:
[...]
Hij zuigt zeer veel lucht aan. Debiet moet je even opzoeken. Een ruimte van 6 m2 zal flink afkoelen als je daar afzuigt en dat maakt die ruimte eigenlijk niet geschikt.
Merk je dit zelf thuis? Dat je stookkosten bijv omhoog gaan, of dat het merkbaar afkoelt in een aangelegen ruimte?

[ Voor 49% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 21-06-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Merk je dit zelf thuis? Dat je stookkosten bijv omhoog gaan, of dat het merkbaar afkoelt in een aangelegen ruimte?
De bries is koud. De afkoeling van ruimtes is verwaarloosbaar. Het is maar een heel klein beetje warmte die je opwekt he. Dat is peanuts vergeleken met de warmte die een huis bevat in al het beton enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
de Peer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:53:
[...]

De bries is koud. De afkoeling van ruimtes is verwaarloosbaar. Het is maar een heel klein beetje warmte die je opwekt he. Dat is peanuts vergeleken met de warmte die een huis bevat in al het beton enzo.
Wat dat betreft zou aanzuiging vanaf de zolder dan beter zijn. Daar verdwijnt in de winter de warme lucht toch uiteindelijk naar toe, en in de zomer verzamelt zich daar ook de meeste warmte. En geen gedoe met kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Wat dat betreft zou aanzuiging vanaf de zolder dan beter zijn. Daar verdwijnt in de winter de warme lucht toch uiteindelijk naar toe, en in de zomer verzamelt zich daar ook de meeste warmte. En geen gedoe met kleppen.
Dat is wat ik doe ja. Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
de Peer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:58:
[...]

Dat is wat ik doe ja. Klopt.
Kun je ook iets zeggen over het volume van je vat, en hoeveel kwh je jaarlijks kwijt bent om het vat te verwarmen, zodat ik dit kan weg zetten tegen gaskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Kun je ook iets zeggen over het volume van je vat, en hoeveel kwh je jaarlijks kwijt bent om het vat te verwarmen, zodat ik dit kan weg zetten tegen gaskosten?
200 liter. In de zomer 30 kwh per maand en in de winter het dubbele. Per jaar dus iets van 600 kwh.
2 personen.

Maar ik gebruik dus binnenlucht en speel een beetje vals.
gebruik je alleen buitenlucht dan heb je meer verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 21-06-2022 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@fRiEtJeSaTe Ik zat op iets van 200/240m3 gas per jaar voor SWW met HR 15 jaar oude ketel en met mijn 270l WPB is dat nu 630kWh per jaar.

En dat is met luchtaanvoer van buiten en elektrisch element uitgeschakeld (op een zeer enkele keer na).

[ Voor 27% gewijzigd door Wolly op 21-06-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Wolly schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:20:
@fRiEtJeSaTe Ik zat op iets van 200/240m3 gas per jaar voor SWW met HR 15 jaar oude ketel en met mijn 270l WPB is dat nu 630kWh per jaar.

En dat is met luchtaanvoer van buiten en elektrisch element uitgeschakeld (op een zeer enkele keer na).
In de winter lukt het je dan ook om het vat volledig te verwarmen? Heeft de grootte van je vat hier iets mee te maken? Ik mik zelf op 150l icm douche wtw (2 personen maar we houden wel van douchen).

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 21-06-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:23:
[...]

In de winter lukt het je dan ook om het vat volledig te verwarmen? Heeft de grootte van je vat hier iets mee te maken? Ik mik zelf op 150l icm douche wtw.
Toen het een keer overdag -8 was heb ik het element maar aangezet omdat het anders echt 8+ uur duurde.

En je hebt gelijk, wij douchen het vat niet volledig leeg, meestal gaat het om een temperatuurverschil tot een graad of 10 wat hij weer moet 'bijstoken'.

Er zijn ook mensen in dit topic die de luchtaanvoer bijmengen met lucht van binnen, waardoor het niet zo heel veel uitmaakt of het buiten vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-04 15:07
Brokencore schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Bedankt, ik ga eens bij Airco Druten en rw-airconditioning.nl informeren, deze lijken beter aangeschreven te zijn.
Ik heb die van mij recent bij esanico.be besteld. Deze was initieel niet op voorraad maar toch binnen 3 weken mogen ontvangen. Verder goede service en communicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
Even benieuwd naar jullie meningen:

Mijn huidige CV ketel (Nefit Ecomline HR 30, met 25l boiler) is 22 jaar oud en die wil ik voor de winter gaan vervangen. Nu komen er binnen een paar weken 9 PV panelen (390 Wattpiek) op ons dak (goed voor 2700-3000 kWh per jaar). Wij verstoken circa 1500 m3 gas per jaar; 1000 tbv CV en 500 tbv warm water.
Op de begane grond hebben we vloerverwarming en nog 2 radiatoren in de woonkamer, op de andere verdiepingen alleen radiatoren waarvan die in de badkamer als enige altijd aanstaat. Ons huis is van b.j. 2000 en redelijk tot goed geïsoleerd.

Ik zat dus (met de huidige gasprijzen) te denken aan een CV ketel icm hybride warmtepomp of een CV ketel icm een warmtepomp boiler.

Gisterenavond is hier een installateur geweest om mij advies te geven en die vertelde het volgende:
  • CV + warmtepomp is een no go met deze verbruiken; dat haal je er nooit uit; Mijn gasverbruik zou hooguit tussen de 500 en 700 m3 dalen per jaar en daar staat dan een extra investering van circa 10k tegenover incl installatie en subsidie!
  • CV + WPB is een mogelijkheid maar vanwege de hoge extra investering van 3.5k voor de WPB, die dan hooguit éénderde van het gasverbruik tbv warmwater zou besparen [dat is circa 150 m3 per jaar!], ook niet rendabel.
  • CV + gewone electrische boiler is een betere mogelijkheid; die kost rond de 850,- die dan dezelfde 150 m3 gas kan besparen. Daartegenover staat dat die wel 2kW trekt en ik dus een extra groep in de meterkast moet gaan bijbouwen, geen idee wat dat kost, maar ook al gauw een paar honderd euro. Dus wat is dan de terugverdientijd? Al snel minimaal 5 jaar. Daarnaast kost het redelijk wat extra ruimte.
  • Alleen een nieuwe CV; Vailliant Ecotec+ VHR30/36. Ik voel hier nog het meeste voor.
Wat denken jullie?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
XeriuM schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:03:
[...]
Ik zit echter met twee prangende vragen, omdat ik de warmtepomp graag in mijn energy management system wil inbouwen. Op de website kan ik er niks over vinden (of ik kijk niet goed?)

Zijn deze ook modulerend aan te sturen? En kan je deze aansturen middels een API of Modbus?
Ik heb dezelfde vragen. Heeft er hier iemand wat info over? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:50
Een degelijker adviestraject ingaan hier op het forum. Er zijn namelijk maar weinig echte goede WP adviseurs, dus de kans is groot dat er vast wel meer mogelijk is. Even een eigen topic aanmaken nadat je deze Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic hebt gelezen.

Kleine hint. Ik kan me best voorstellen dat full-electric in jouw situatie zou moeten kunnen. Voor zekerheid hebben we alleen meer info nodig.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Joop_Klepzeiker
Jouw installateur int in feite alle subsidies, zoveel doet ie op de prijs :9
Hij vergeet dat een gewone boiler 3x meer verbruikt dan de wpb, dat hoeft hij niet af te tikken maar jij wel.
Straks mag hij geen cvketel meer verkopen zonder warmtepomp dus pusht ie nu de cvketel en maakt ie de combi met warmtepomp zo duur dat niemand die kiest.
Een wpb heb je voor rond €2000 en daar gaat €750-€850 subsidie af, vraag eens waar die €3500 voor is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:47
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:51:

Mijn huidige CV ketel (Nefit Ecomline HR 30, met 25l boiler) is 22 jaar oud en die wil ik voor de winter gaan vervangen. Nu komen er binnen een paar weken 9 PV panelen (390 Wattpiek) op ons dak (goed voor 2700-3000 kWh per jaar). Wij verstoken circa 1500 m3 gas per jaar; 1000 tbv CV en 500 tbv warm water.
Op de begane grond hebben we vloerverwarming en nog 2 radiatoren in de woonkamer, op de andere verdiepingen alleen radiatoren waarvan die in de badkamer als enige altijd aanstaat. Ons huis is van b.j. 2000 en redelijk tot goed geïsoleerd.

Ik zat dus (met de huidige gasprijzen) te denken aan een CV ketel icm hybride warmtepomp of een CV ketel icm een warmtepomp boiler.

Gisterenavond is hier een installateur geweest om mij advies te geven en die vertelde het volgende:
  • CV + warmtepomp is een no go met deze verbruiken; dat haal je er nooit uit; Mijn gasverbruik zou hooguit tussen de 500 en 700 m3 dalen per jaar en daar staat dan een extra investering van circa 10k tegenover incl installatie en subsidie!
  • CV + WPB is een mogelijkheid maar vanwege de hoge extra investering van 3.5k voor de WPB, die dan hooguit éénderde van het gasverbruik tbv warmwater zou besparen [dat is circa 150 m3 per jaar!], ook niet rendabel.
  • CV + gewone electrische boiler is een betere mogelijkheid; die kost rond de 850,- die dan dezelfde 150 m3 gas kan besparen. Daartegenover staat dat die wel 2kW trekt en ik dus een extra groep in de meterkast moet gaan bijbouwen, geen idee wat dat kost, maar ook al gauw een paar honderd euro. Dus wat is dan de terugverdientijd? Al snel minimaal 5 jaar. Daarnaast kost het redelijk wat extra ruimte.
  • Alleen een nieuwe CV; Vailliant Ecotec+ VHR30/36. Ik voel hier nog het meeste voor.
Wat denken jullie?
toon volledige bericht
Waar is de optie:
- Gas-CV de deur uit en warmtepomp all-e doen

Dat moet toch mogelijk zijn met een verbruik van 1000m3, tenzij je in een huisje van 20 m2 woont?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:51:

Wat denken jullie?
toon volledige bericht
Grappig, hier exact dezelfde ketel met dezelfde leeftijd. Ik heb echter nog geen installateur over de vloer gehad. Hier geen vloerverwarming helaas, wel afgelopen winter met maximale CV temperatuur van 50 graden gedraaid, dat trok de ketel makkelijk. Tijdens de koudste dagen kwam de CV-water temperatuur niet boven de 45 gr. Dan zou een Hybride WP toch nauwelijks gas moete verbruiken voor verwarmen toch?
Als een WPB goed dimensioneert dan zou je toch ook meer dan 1/3 van dat gas moeten kunnen besparen?
Wij verbruiken 1850m3 gas waarvan circa 500 voor warmwater. Alle online tools van leverancier die je invult komen op hybride uit maar mijn gevoel zegt ook dat all electric misschien wel haalbaar moet zijn. Deze houden natuurlijk geen rekening met de 50 graden test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
Wij hebben dit opgelost door 2 airco units te plaatsen op de bgg. Op de 1e verdieping hing er al een. Wij verbruiken normaal 2000m3 waarvan een 500-600m3 voor tapwater. We gaan deze winter proberen volledig op airco te verwarmen. Tevens voornemens een lg warmterpompboiler te plaatsen voor het tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Switek schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Grappig, hier exact dezelfde ketel met dezelfde leeftijd. Ik heb echter nog geen installateur over de vloer gehad. Hier geen vloerverwarming helaas, wel afgelopen winter met maximale CV temperatuur van 50 graden gedraaid, dat trok de ketel makkelijk. Tijdens de koudste dagen kwam de CV-water temperatuur niet boven de 45 gr. Dan zou een Hybride WP toch nauwelijks gas moete verbruiken voor verwarmen toch?
Als een WPB goed dimensioneert dan zou je toch ook meer dan 1/3 van dat gas moeten kunnen besparen?
Wij verbruiken 1850m3 gas waarvan circa 500 voor warmwater. Alle online tools van leverancier die je invult komen op hybride uit maar mijn gevoel zegt ook dat all electric misschien wel haalbaar moet zijn. Deze houden natuurlijk geen rekening met de 50 graden test.
Ik heb er zelf ook nog eens aan zitten rekenen:
  • Als ik met de tool van "hieropgewekt" reken, dan is de terugverdientijd van een hybride warmtepomp (met mijn data) 8 tot 10 jaar.
  • Als ik de gewone electraboiler neem, dan kost mij dat ruim 2600 kWh extra per jaar, volgens opgave van Nefit Bosch. Stel dat ik dan de hele 500 kuub gas zou besparen (wat zeker niet het geval is). dan bespaar ik met een gasprijs van 2,- en een stroomprijs van 0.40 dus helemaal NIETS!, Sterker nog, dit kost mij alleen maar extra geld tbv aanschaf en aanpassing meterkast!
  • Neem ik een WPB, die een factor 3 minder elektra verbruikt, dan kom ik op max besparing uit van 650,- per jaar, dan moet ik dus de complete 500 kuub gas besparen wat niet realistisch is! Ook dan is de terugverdientijd > 5 jaar (in de praktijk > 8 jaar) en dan mag er al niets kapot gaan
Ik ga dus voor de gewone CV ketel en kijk over een aantal jaren wel of het interessant is om een hybride WP erachter te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:47:
[...]

• Als ik met de tool van "hieropgewekt" reken, dan is de terugverdientijd van een hybride warmtepomp (met mijn data) 8 tot 10 jaar.
  • Als ik de gewone electraboiler neem, dan kost mij dat ruim 2600 kWh extra per jaar, volgens opgave van Nefit Bosch. Stel dat ik dan de hele 500 kuub gas zou besparen (wat zeker niet het geval is). dan bespaar ik met een gasprijs van 2,- en een stroomprijs van 0.40 dus helemaal NIETS!, Sterker nog, dit kost mij alleen maar extra geld tbv aanschaf en aanpassing meterkast!
  • Neem ik een WPB, die een factor 3 minder elektra verbruikt, dan kom ik op max besparing uit van 650,- per jaar, dan moet ik dus de complete 500 kuub gas besparen wat niet realistisch is! Ook dan is de terugverdientijd > 5 jaar (in de praktijk > 8 jaar) en dan mag er al niets kapot gaan
Ik ga dus voor de gewone CV ketel en kijk over een aantal jaren wel of het interessant is om een hybride WP erachter te zetten.
Een WPB koop je over het algemeen ook niet om geld te besparen maar als laatste sluitpost om van het gas af te gaan, want dáár zit de grootste besparing. Geen vastrecht meer en niet meer afhankelijk van de stijgende gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
[...]

Die tool is trouwens wel erg conservatief - met name het aandeel van de warmtepomp in de verwarming. Die staat standaard op 60%, terwijl >90% makkelijk haalbaar is. De SCOP is ook vrij laag. Ik denk dat een terugverdientijd van ca. 4 jaar op dit moment realistischer is in jouw situatie - kan je ook nog extra zonnepanelen op het dak leggen dan wordt het <2 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 22-06-2022 16:06 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29
rwijnhov schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:59:
Wij hebben dit opgelost door 2 airco units te plaatsen op de bgg. Op de 1e verdieping hing er al een. Wij verbruiken normaal 2000m3 waarvan een 500-600m3 voor tapwater. We gaan deze winter proberen volledig op airco te verwarmen. Tevens voornemens een lg warmterpompboiler te plaatsen voor het tapwater.
Hier idem.
Verwarmen met lucht-lucht warmtepompen bevalt me na ruim een jaar uitstekend. Heb ondertussen een aroSTOR besteld bij Esanico en verwacht deze zomer Liander de opdracht te kunnen geven mijn gasaansluiting te komen verwijderen. Dat is dit jaar nog kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tranquility schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Hier idem.
Verwarmen met lucht-lucht warmtepompen bevalt me na ruim een jaar uitstekend. Heb ondertussen een aorSTOR besteld bij Esanico en verwacht deze zomer Liander de opdracht te kunnen geven mijn gasaansluiting te komen verwijderen. Dat is dit jaar nog kosteloos.
Benieuwd hoe het bevalt :)
Wij doen min of meer hetzelfde.
Gebruiken nu ruim een jaar L/L-warmtepomp voor verwarmen en koelen. Volgende week een 200ltr arostor, een kleine (30ltr) E-boiler voor de keuken, en een climarad sensa v2x voor decentrale ventilatie in de woonkamer.

Eind augustus staat voor ons gepland dat het gas weggehaald wordt.

Misschien een tip? Pas op met een evt aangegeven levertijd voor een warmtepompboiler. Wij hadden een 80ltr in bestelling staan, maar de levertijd van 5 weken werd niet gehaald, zou zeker 4 maanden bijkomen.
Daarom hier voor keuken uitgeweken naar betrekkelijk efficiente e-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
JBtL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Die tool is trouwens wel erg conservatief - met name het aandeel van de warmtepomp in de verwarming. Die staat standaard op 60%, terwijl >90% makkelijk haalbaar is. De SCOP is ook vrij laag. Ik denk dat een terugverdientijd van ca. 4 jaar op dit moment realistischer is in jouw situatie - kan je ook nog extra zonnepanelen op het dak leggen dan wordt het <2 jaar.
Ik reken ook graag conservatief ;)
Een auto verbruikt in de praktijk ook veel meer dan in de folder!
Want 2 jaar is wel heeeeel optimistisch. Daar geloof ik dus helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Een WPB koop je over het algemeen ook niet om geld te besparen maar als laatste sluitpost om van het gas af te gaan, want dáár zit de grootste besparing. Geen vastrecht meer en niet meer afhankelijk van de stijgende gasprijs.
Dat is precies wat er hier gebeurt. :)

In mijn CV hok wordt binnenkort de huidige Intergas Xtreme 36 CV-ketel verwijderd en daar een Vaillant aroSTOR 200 geplaatst.
Nu vraag ik mij alleen af wat is wijsheid: uitblazen naar buiten via de oude dakdoorvoer van de CV-ketel, die er vlak boven zit en de aanvoer van binnen pakken, of toch een extra dakdoorvoer er bij laten maken voor de aanvoer? Of kan ik de inlaat toch van binnen in de CV-ruimte pakken? Er zitten zowel boven als onder in de deur naar de overloop ventilatieroosters.

CV-hok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNRe4zwZcF5y_4Eh9Eo2_5Iq5Ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qk1k8wSEqOHDY0fQwQv7Rbjq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Sjamo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:13:
[...]

Benieuwd hoe het bevalt :)
Wij doen min of meer hetzelfde.
Gebruiken nu ruim een jaar L/L-warmtepomp voor verwarmen en koelen. Volgende week een 200ltr arostor, een kleine (30ltr) E-boiler voor de keuken, en een climarad sensa v2x voor decentrale ventilatie in de woonkamer.

Eind augustus staat voor ons gepland dat het gas weggehaald wordt.

Misschien een tip? Pas op met een evt aangegeven levertijd voor een warmtepompboiler. Wij hadden een 80ltr in bestelling staan, maar de levertijd van 5 weken werd niet gehaald, zou zeker 4 maanden bijkomen.
Daarom hier voor keuken uitgeweken naar betrekkelijk efficiente e-boiler.
Ik heb ook al sinds ik hier woon (2 jaar) een 10 liter close-in boilertje geplaatst in de keuken. Puur vanwege het snel hebben van WW in de keuken en het hebben van PV. Maar omdat ik ook een ligbad heb waar ik een paar keer per jaar gebruik van wil maken en een regendouche (die ik ondertussen met succes gelimiteerd heb naar 10 liter water per minuut) heb ik een 200 liter WPB besteld. Maar die zal dus alleen voor de badkamer worden gebruikt.

Had jij hem ook bij Esanico besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tranquility schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Ik heb ook al sinds ik hier woon (2 jaar) een 10 liter close-in boilertje geplaatst in de keuken. Puur vanwege het snel hebben van WW in de keuken en het hebben van PV. Maar omdat ik ook een ligbad heb waar ik een paar keer per jaar gebruik van wil maken en een regendouche heb (die ik ondertussen met succes gelimiteerd heb naar 10 liter per minuut) heb ik een 200 liter WPB besteld. Maar die zal dus alleen voor de badkamer worden gebruikt.

Had jij hem ook bij Esanico besteld?
Nee, de 200ltr hadden wij net voor de mega-drukte besteld uit voorraad, ergens mrt denk ik. De 80-ltr hadden we begin mei besteld, maar dat hebben we geannuleerd ivm de, naar nu blijkt, enorme leverdatum.

Ik zag net dat jij in Belgie besteld hebt :) daar hadden we niet eens aan gedacht.

Wij hebben beide boilers zo aangesloten dat ze apart gebruikt worden (boven en beneden), maar dat ze ook beide voor het andere doel gebruikt kunnen worden in geval van een storing bij 1 van de apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Dat is precies wat er hier gebeurt. :)

In mijn CV hok wordt binnenkort de huidige Intergas Xtreme 36 CV-ketel verwijderd en daar een Vaillant aroSTOR 200 geplaatst.
Nu vraag ik mij alleen af wat is wijsheid: uitblazen naar buiten via de oude dakdoorvoer van de CV-ketel, die er vlak boven zit en de aanvoer van binnen pakken, of toch een extra dakdoorvoer er bij laten maken voor de aanvoer? Of kan ik de inlaat toch van binnen in de CV-ruimte pakken? Er zitten zowel boven als onder in de deur naar de overloop ventilatieroosters.

CV-hok:
[Afbeelding]
hmm je moet dus in eerste instantie gaan beslissen of je van binnen wilt aanzuigen of van buiten. Daarover verschillen de meningen. Ik ben voorstander van: binnen afzuigen. Zeker als het veel moeite en geld kost om een aanvoerbuis aan te leggen. Maar aanzuigen van buiten kan ook, of een mengsel van binnen en buiten. Zoek in dit topic maar eens terug naar discussies over wel of niet binnen afzuigen.

Ik denk dat die 2 roostertjes net niet genoeg zijn. Maar dat zou je proefondervindelijk kunnen testen door te kijken of er verschil in gedrag en verbruik is bij een open en dichte deur. Dan kun je eventueel een extra rooster toevoegen of de deur op een kier laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Ik reken ook graag conservatief ;)
Een auto verbruikt in de praktijk ook veel meer dan in de folder!
Want 2 jaar is wel heeeeel optimistisch. Daar geloof ik dus helemaal niets van.
Ik heb hem even ingevuld met de praktijkgegevens van mijn situatie - dus geen voorspelling, echte data over het afgelopen jaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhMv-OsOJxnbpRkFbo6CEogaRvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSiexzx4B6Ess4A0XInuvthY.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat je het extra stroomverbruik de komende paar jaar nog kan salderen is de TVT nog lager als je de (hybride) warmtepomp of warmtepompboiler kan combineren met nog wat extra panelen.

De tool rekent echt met een zeer matig geisoleerd vrijstaand huis uit de jaren 30, waarin een mini hybride warmtepompje wordt geplaatst. En gaat ook er vanuit dat de bestaande CV-ketel 100% efficient is - in de praktijk is dat max. 90%. Een beetje het tegenovergestelde van het verbruik van een auto dus.

Maar goed, niet echt on topic.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 22-06-2022 20:00 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:03
@Tranquility De aroSTOR 200 heeft 2* doorvoer van 160 nodig en de concentrische aan/afvoer van de Xtreme 36 is maar 125mm
Voor zover ik meekrijg in deze topic heb je bij aanzuiging uit de ruimte toch wel een water grotere ruimte nodig dan de +/- 2m2 die ik van jouw foto schat
Niettemin benieuwd wat de ervaringsdeskundigen te zeggen hebben, omdat ik wel aan eenzelfde oplossing zit te denken (ook zelfde CV in eenzelfde grootte CV-hok)

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Toby-Wan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:58:
@Tranquility De aroSTOR 200 heeft 2* doorvoer van 160 nodig en de concentrische aan/afvoer van de Xtreme 36 is maar 125mm
Voor zover ik meekrijg in deze topic heb je bij aanzuiging uit de ruimte toch wel een water grotere ruimte nodig dan de +/- 2m2 die ik van jouw foto schat
Niettemin benieuwd wat de ervaringsdeskundigen te zeggen hebben, omdat ik wel aan eenzelfde oplossing zit te denken (ook zelfde CV in eenzelfde grootte CV-hok)
Het platte dak is er vlak boven, dus de pijp is maar kort. Ik weet niet in hoeverre het een probleem is als de oude rookgasafvoerpijp iets smaller is. Ik weet dat de aroSTOR aansluiting 160mm is. Wordt de weerstand dan toch te hoog zodat het de efficientie aantast of zal dit wel los lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Waarom is het niet realistisch dat je die 500m3 gas bespaard? Je Wpb heeft geen gas nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Toby-Wan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:58:
Grootte ruimte is niet relevant als je daar aanzuigt maar elders uitblaast.

Wat jij bedoelt is als je aanzuigt en uitblaast in de zelfde ruimte want dan koelt die kleine ruimte te ver af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Kudo’s voor de openingspost, veel aan gehad.
Het concept met een extra boiler voor de wpb klinkt aantrekkelijk. Met name omdat het in mijn kelder altijd een stabiele 18 graden is. Hoe gaat het natuurlijk voorverwarmen in z’n werk?
  • koop je gewoon een elektrische boiler die je vervolgens uit laat of instelt op niet verwarmen? Lijkt me een zonder isolatie? Misschien een koperen vat?
  • wordt het vullen elektronisch geregeld?
  • wat betekent dit voor de waterdruk met 2 boilers achter elkaar?
  • zit er een extra legionella risico bij?

[ Voor 17% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-06-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:07:
Kudo’s voor de openingspost, veel aan gehad.
Het concept met een extra boiler voor de wpb klinkt aantrekkelijk. Met name omdat het in mijn kelder altijd een stabiele 18 graden is. Hoe gaat het natuurlijk voorverwarmen in z’n werk?
  • koop je gewoon een elektrische boiler die je vervolgens uit laat of instelt op niet verwarmen? Lijkt me een zonder isolatie? Misschien een koperen vat?
  • wordt het vullen elektronisch geregeld?
  • wat betekent dit voor de waterdruk met 2 boilers achter elkaar?
  • zit er een extra legionella risico bij?
Dank je :)

De boiler staat in serie met de wpb, de leiding druk heeft daar geen last van.
Hij vult zich vanzelf, net als de wpb (warme kraan open en voilá hij loopt vol).
Met een koper (bekleed) vat is er weinig risico en de wpb verwarmt het uiteraard plus er is doorstroming.

Ik heb de boiler eerst gebruikt om snel van het gas af te kunnen gaan, het hele wpb gebeuren zat toen nog in de pijplijn.
Later zag ik dat @wizzopa een kranenklit® had gemaakt waarmee je de boiler op elke plek t.o.v. de wpb kan plaatsen.
Het is nu alleen voorverwarming van water, mijn cvhok wordt in de zomer lekker warm dankzij o.a. de PV omvormer en die warmte gebruik ik hier voor.
Ik kan hem eventueel opstoken om een bad te vullen maar de wpb redt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
@Speedy-Andre bedankt voor je antwoord.
Een boilervat is meestal geisoleerd. Ik heb i.t.t. tot jou nog geen vat (en wpb) dus moet even gaan rekenen of het wel uit komt. Zonder isolatie warmt het water sneller op maar ik zou niet weten waar ik zoiets ga vinden dat geschikt is voor sanitair water. Moet ik nog rekening houden met expansie? (lijkt me niet toch)

[ Voor 8% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-06-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn boiler (Itho Daalderop mono 80) is prima geïsoleerd maar na een dag geen gebruik warmt ie toch op.
Het is een gebruikte en hij kostte enkele tientjes, ik heb hem hoog geplaatst waar de cvketel hing zodat hij nog meer warmte opneemt.
Als de omgeving 18 graden blijft heb je er minder aan dan ik, het hok is nu 25 graden.
Op de wpb komt een inlaatcombinatie, die loost water vanaf x druk en ook als de boiler die druk veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 14:31
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:47:
@Speedy-Andre bedankt voor je antwoord.
Een boilervat is meestal geisoleerd. Ik heb i.t.t. tot jou nog geen vat (en wpb) dus moet even gaan rekenen of het wel uit komt. Zonder isolatie warmt het water sneller op maar ik zou niet weten waar ik zoiets ga vinden dat geschikt is voor sanitair water. Moet ik nog rekening houden met expansie? (lijkt me niet toch)
Ik heb het hier gedaan met een indirect gestookte 80 liter koperen cv boiler daar achter een 80 liter koperen electro boiler en dan de wpb.

Het element van 1000 watt van de e-boiler gebruik ik om pieken van mijn pv mee op te vangen dus direct van pv naar warm water.

https://i.imgur.com/UiG7PEx.jpg
https://i.imgur.com/quEALdu.jpg
https://i.imgur.com/bge9aga.jpg
https://i.imgur.com/QsAczHI.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
wizzopa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:59:
[...]

Ik heb het hier gedaan met een indirect gestookte 80 liter koperen cv boiler daar achter een 80 liter koperen electro boiler en dan de wpb.

Het element van 1000 watt van de e-boiler gebruik ik om pieken van mijn pv mee op te vangen dus direct van pv naar warm water.

https://i.imgur.com/UiG7PEx.jpg
https://i.imgur.com/quEALdu.jpg
https://i.imgur.com/bge9aga.jpg
https://i.imgur.com/QsAczHI.jpg
En je indirect gestookte 80 liter boiler staat dan ‘aan de lucht’ te verwarmen? Of heb je nog iets gedaan dmv een warmtewisselaar oid? Een boiler is vooral gemaakt om warmte binnen te houden (isolatie?). Maar eigenlijk wil je dat het water zsm de temperatuur aanneemt van de ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-06-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 14:31
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:14:
[...]

En je indirect gestookte 80 liter boiler staat dan ‘aan de lucht’ te verwarmen? Of heb je nog iets gedaan dmv een warmtewisselaar oid?
Klopt, verwarmt met omgeving lucht 1,5 tot 2 graden boven de water aanvoer temperatuur en de e boiler doet daar ook nog wat bij.

Hier een grafiek van het verwarmen van de e-boiler met directe zonnestroom.

https://pvoutput.org/intr...0751&dt=20220621&gs=0&m=0

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
wizzopa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:23:
[...]

Klopt, verwarmt met omgeving lucht 1,5 tot 2 graden boven de water aanvoer temperatuur en de e boiler doet daar ook nog wat bij.

Hier een grafiek van het verwarmen van de e-boiler met directe zonnestroom.

https://pvoutput.org/intr...0751&dt=20220621&gs=0&m=0
Heb je ooit geprobeerd om een externe warmtewisselaar / radiateur onder de boiler te zetten om het vat wat sneller te verwarmen? Een ventilatortje gebruikt niet veel stroom en warmte stijgt omhoog. Evt een circulatiepompje.
Pagina: 1 ... 8 ... 107 Laatste