Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
!null schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Wat is de verwachtte/voorgeschreven aansluitmanier hiervoor?
Ik bedoel, een tweaker krijgt het sowieso wel voor elkaar, maar de gemiddelde omvormer heeft geen losse configureerbare 230v output. Daar gaat dan weer een kastje bij om dit mogelijk te maken?

Ik bedoel dit in de context van consument of eventueel installateur, niet in de context van wat handige tweakers met wat custom domotica waarbij dit makkelijk is.
Bij een Atlantic wpb heb je een extra snoer doorvoer rechts van de kap, je kan er een netsnoer met stekker op schroeven (polariteit of fase maakt niet uit).
Een omvormer weet (meestal) niet of er overproductie is, de slimme meter wel en daar kan je bijv. zoals eerder aangegeven een Homewizard module voor gebruiken met bij de wpb een losse plug die de 230V schakelt.

Bij mij zou een Nodemcu die de P1 uitleest een plug met Tasmota of de huidige Sonoff 4x schakelaar kunnen aansturen bij overproductie, waarbij de Nodemcu naast de rapportage deze taak krijgt.
Echter zit ik niet altijd op een extra warme wpb te wachten, als hij 2 uur draait kan ik er maar 1kWh in kwijt en een wpb op 62 graden koelt sneller af dan als hij kouder is.

Wat de Atlantic betreft is het pv contact zo simpel uitgevoerd dat hij alleen naar 62 graden kan gaan, je moet aardig gaan prutsen met sensors als je hem automagisch eerder wil laten stoppen :P

Ik denk eigenlijk niet dat de 400-500W van de wpb de spanning doet dalen, dan moet het element erbij.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@jobr @Speedy-Andre Ja de warmtepomp doet het amper dalen.
Ik dacht wellicht gaat het elektrische element aan bij hogere temperaturen.

Het zit hem meer in toekomst met flexibele tarieven en andere connected zaken, extern (buitenshuis)

En een kleine warmtepompboiler levert inderdaad weinig opslag.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 08-06-2022 17:52 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het eerste wat ik deed was het element geheel uitschakelen, daar heb ik geen wpb voor :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:22
Ja voor nu weinig interessant mits goede vergoeding voor het overschot, maar in de toekomst met salderen weg wordt het wel leuk. In je boiler stoppen of gratis het net op duwen?

Mijn element staat aan, laat hem maar bijzetten als het nodig is. Ik doe de aanname dat hij hem niet gebruikt tenzij broodnodig.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou de handleiding erbij pakken, dan weet je tenminste wanneer hij hem gebruikt en hoe lang.
Nu heb ik maar 1 fase en ik heb eerst een boiler gebruikt die 2500W vroeg, dan wil je wel weten of een ander zwaar apparaat op die groep niet gelijktijdig aan gaat :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gieliovd520 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:12:
Ja voor nu weinig interessant mits goede vergoeding voor het overschot, maar in de toekomst met salderen weg wordt het wel leuk. In je boiler stoppen of gratis het net op duwen?

Mijn element staat aan, laat hem maar bijzetten als het nodig is. Ik doe de aanname dat hij hem niet gebruikt tenzij broodnodig.
Als het volgens de huidige voorstellen gaat dan krijg je als salderen weg is 80% van het kale leveringstarief dus gratis het net opduwen zal er niet bij zijn. Mijn element staat al 4 jaar uit en is behoudens de test bij de eerste aansluiting nog nooit aangeweest, 62gr. Haalt die ook wel met alleen de warmtepomp aan. Bovendien kun je hem ook via de timer alleen overdag bij zonlicht laten draaien.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:34
De vaillant puzzel gaat verder.
Ik heb wat extra draden getrokken om via een ESP en relais de pv-contacten te kunnen schakelen.
PV-mode aangezet in het menu, en pv-voorrang op JA gezet, zodat ik hoopte dat het tijdschema zou blijven werken. Maar nu warmt de boiler niet op op zijn normale tijden.

INST. MENU → PV MODE → VOORRANG.
◁ JA : de signalen van aansluitstekker nr. 1 en nr. 2
hebben voorrang op vorstbeveiliging en Eco­modus.
◁ nee : vorstbeveiliging en Eco­modus hebben voorrang op de signalen van aansluitstekker nr. 1 en nr.
2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat werkt bij een Atlantic eenvoudiger, die gaat naar 62 graden ongeacht de menu instellingen en timers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoe gebruikt men hier de CV ondersteuning als je ook SWW ingebruik hebt?
Ik lees dat er wat lage temperatuur vanaf komt vanwege spiraal onder in het vat, maar als ik zo'n Atlantic zie, dan zit de spiraal best hoog. Dat betekent dat hij, bij afname warmte door spiraal, de SWW voorraad behoorlijk wordt aangetast, en niet alleen de onderste 100 liter o.i.d.

Waar het me om gaat is, wanneer besluit je niet meer uit de warmtepomp boiler warmte te trekken voor verwarming?

Ik probeer een casus uit te werken voor een extreem zuinige woning met zuinige gebruikers. Meer dan de helft is SWW gebruik, en het is nog steeds weinig. Ik werk hem uit voor een klassieke L/W warmtepomp. Maar ook voor de alternatieve manier, dat is bijvoorbeeld een Atlantic voor SWW en deels voor verwarming. De warmtepompboiler gaat dan half van buiten en half van binnen (mechanische ventilatie) lucht pakken. Het idee is dan om een miniscule elektrische CV ketel te plaatsen (2 of 3kW) die sowieso pompt en alleen bijverwarmt als het dus niet meer warm uit de warmtepompboiler komt. Alles lage temperatuur verwarming.

Maar ik wil natuurlijk niet de SWW functie teveel ondermijnen. Ik zou sowieso hem slechts de helft kunnen laten pakken uit de warmtepompboiler, of in ieder geval mixen dat ik niet meer dan 30 graden pak.
En sowieso een warmtepompboiler een maatje groter pakken dan nodig is voor SWW.

Echter met die spiralen die hoog doorlopen ondermijn je de SWW functie toch te veel lijkt me.

Ik probeer ook COP=1 te vermijden, daarom het compromis met warmtepompboiler ondersteuning. Maar met hun zeer zuinige case kan het nauwelijks uit om een volledige warmtepomp installatie neer te zetten. Ondanks de hoge energieprijzen en de hoge subsidies op warmtepompen. Maar goed, ze kunnen straks kiezen met alle gegevens. Wellicht willen ze toch behoorlijk wat meer uitgeven voor het echte werk, en vinden ze het niet zo belangrijk dat het lang duurt om terug te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
!null schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:54:
Ik lees dat er wat lage temperatuur vanaf komt vanwege spiraal onder in het vat, maar als ik zo'n Atlantic zie, dan zit de spiraal best hoog. Dat betekent dat hij, bij afname warmte door spiraal, de SWW voorraad behoorlijk wordt aangetast, en niet alleen de onderste 100 liter o.i.d.

Waar het me om gaat is, wanneer besluit je niet meer uit de warmtepomp boiler warmte te trekken voor verwarming?

Ik probeer een casus uit te werken voor een extreem zuinige woning met zuinige gebruikers. Meer dan de helft is SWW gebruik, en het is nog steeds weinig. Ik werk hem uit voor een klassieke L/W warmtepomp. Maar ook voor de alternatieve manier, dat is bijvoorbeeld een Atlantic voor SWW en deels voor verwarming. De warmtepompboiler gaat dan half van buiten en half van binnen (mechanische ventilatie) lucht pakken. Het idee is dan om een miniscule elektrische CV ketel te plaatsen (2 of 3kW) die sowieso pompt en alleen bijverwarmt als het dus niet meer warm uit de warmtepompboiler komt. Alles lage temperatuur verwarming.

Maar ik wil natuurlijk niet de SWW functie teveel ondermijnen. Ik zou sowieso hem slechts de helft kunnen laten pakken uit de warmtepompboiler, of in ieder geval mixen dat ik niet meer dan 30 graden pak.

Echter met die spiralen die hoog doorlopen ondermijn je de SWW functie toch te veel lijkt me.

Ik probeer ook COP=1 te vermijden, daarom het compromis met warmtepompboiler ondersteuning. Maar met hun zeer zuinige case kan het nauwelijks uit om een volledige warmtepomp installatie neer te zetten. Ondanks de hoge energieprijzen en de hoge subsidies op warmtepompen. Maar goed, ze kunnen straks kiezen met alle gegevens. Wellicht willen ze toch behoorlijk wat meer uitgeven voor het echte werk, en vinden ze het niet zo belangrijk dat het lang duurt om terug te verdienen.
Ik zou een wpb nemen, daarbij een kleine boiler met extra element erin. In die boiler een spiraal met daarop een circulatie pomp voor de verwarming.
Over de wpb en boiler zet je een sww pompje zodat de wpb ook die boiler makkelijk naar 40 graden krijgt.
Temperatuur schakelingen kun jij denk ik zelf heel goed erbij denken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:07:
[...]

Ik zou een wpb nemen, daarbij een kleine boiler met extra element erin. In die boiler een spiraal met daarop een circulatie pomp voor de verwarming.
Over de wpb en boiler zet je een sww pompje zodat de wpb ook die boiler makkelijk naar 40 graden krijgt.
Temperatuur schakelingen kun jij denk ik zelf heel goed erbij denken....
Ja dat is ook wel een goed idee. En dan lukt de regeling ook wel ja, is dan allemaal niet zo moeilijk.
Het is vooral moeilijk als je alles met 1 warmtepompboiler doet, hoe de afweging maken tussen CV verwarming en SWW bedrijf. Ik krijg dat niet helemaal goed waar je dan op regelt.

Ik moet wel zeggen, gezien je op iedere warmtepompboiler subsidie krijgt, kan het nuttig zijn om er gewoon nog 1 naast te zetten. En de SWW en CV functies volledig te scheiden.

Lijkt allemaal op elkaar met COP=1 ondersteuning erbij, maar jouw oplossing is beter. Want dan ben ik figuurlijk de bovenkant van het temperatuurbereik aan het wegregelen (alles wat beschikbaar is met behoud van SWW op 45 graden o.i.d.).
Via spiraal regel je alleen de onderkant van het temperatuurbereik weg, wat tot slechtere SWW zal leiden.

En dan kan ik een warmtepompboiler zonder spiraal kiezen, dus wat meer keuze. (al doe ik altijd met spiraal als prijsverschil klein is)

Als ik uiteindelijk iets van 150m3 voor verwarming moet wegregelen, ook nog eens lekker inefficient pendelend op een kleine vloerverwarming (dus zal iets van 1000kWh thermisch zijn), dan lonen dit soort oplossingen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:07
Ik zou niet kiezen voor 2 WPB's.
2x het stilstandsverlies en eentje staat stil als het sww op temperatuur is.
Ik weet niet voor welke WPB je gaat maar bij de AEV3 is dit echt geen punt: ook de bovenkant koelt iets af.
Er ontstaat vanzelf een balans tussen cv-watertemp en sww-vattemp. Het is inderdaad zo dat het aansluiten via een wisselaar of tweede boiler met spiraal iets betere COP geeft maar ik verwacht dat dit zo nihil zal zijn dat het zonde van de moeite is. Het idee met de e-CV (met pomp) op de spiraal in de WPB spreekt me toch nog steeds het meeste aan. Het moet ook te servicen zijn als jij er niet bent natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jim423 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:11:
Ik zou niet kiezen voor 2 WPB's.
2x het stilstandsverlies en eentje staat stil als het sww op temperatuur is.
Inderdaad. Maar ook wel 2x het vermogen (1.8kW bijvoorbeeld x2)
Ik weet niet voor welke WPB je gaat maar bij de AEV3 is dit echt geen punt: ook de bovenkant koelt iets af.
Dit is juist waar ik bang voor ben, dat de boiler dus afkoelt en er geen SWW van 45 graden geleverd kan worden. Vooral als CV bedrijf net start en veel warmte ontrekt.

Maar meer in zijn algemeen is er geen beveiliging op het ondermijnen van SWW functie. Het losse vat (wat wellicht maar 100 liter hoeft te zijn) is daar automatisch een beveiliging tegen.

Tenzij het ontwerp dus zo is dat er altijd wel 45 graden in bovenste helft beschikbaar blijft.
Dan zou het idee zijn: Stel ik zou met 200 liter variant normaal gesproken genoeg hebben, dan neem ik een 270 of 300 liter variant en heb ik in ergste geval grofweg 150 liter bruikbaar ten alle tijden. Maar dan moet bovenkant dus niet af gaan koelen.
Er ontstaat vanzelf een balans tussen cv-watertemp en sww-vattemp.
Hierbij ga je denk ik uit van een scenario waarbij er niet meer warmte ontrokken wordt dan toegevoegd kan worden middels warmtepomp?
Het is inderdaad zo dat het aansluiten via een wisselaar of tweede boiler met spiraal iets betere COP geeft maar ik verwacht dat dit zo nihil zal zijn dat het zonde van de moeite is. Het idee met de e-CV (met pomp) op de spiraal in de WPB spreekt me toch nog steeds het meeste aan. Het moet ook te servicen zijn als jij er niet bent natuurlijk.
Ja een elektrische CV ketel is beter te servicen en komt al met eigen pomp en thermostaat.
Mijn idee is wel om de setup met werking te documenteren en dat er fysiek bij te hangen.
Ook al doe ik alleen e-CV op warmtepomp boiler, dan nog zal een willekeurige installateur toch even raar op kijken, en moet er ook wat documentatie bij, al is het maar 1 A4-tje. Is mijn mening.
Alleen een losse warmtepompboiler en een losse e-CV behoeven geen verdere uitleg, maar is het onzuinigst.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 09-06-2022 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:24:
[...]

Inderdaad. Maar ook wel 2x het vermogen (1.8kW bijvoorbeeld x2)

[...]

Dit is juist waar ik bang voor ben, dat de boiler dus afkoelt en er geen SWW van 45 graden geleverd kan worden. Vooral als CV bedrijf net start en veel warmte ontrekt.

Maar meer in zijn algemeen is er geen beveiliging op het ondermijnen van SWW functie. Het losse vat (wat wellicht maar 100 liter hoeft te zijn) is daar automatisch een beveiliging tegen.

Tenzij het ontwerp dus zo is dat er altijd wel 45 graden in bovenste helft beschikbaar blijft.
Dan zou het idee zijn: Stel ik zou met 200 liter variant normaal gesproken genoeg hebben, dan neem ik een 270 of 300 liter variant en heb ik in ergste geval grofweg 150 liter bruikbaar ten alle tijden. Maar dan moet bovenkant dus niet af gaan koelen.

[...]

Hierbij ga je denk ik uit van een scenario waarbij er niet meer warmte ontrokken wordt dan toegevoegd kan worden middels warmtepomp?

[...]

Ja een elektrische CV ketel is beter te servicen en komt al met eigen pomp en thermostaat.
Mijn idee is wel om de setup met werking te documenteren en dat er fysiek bij te hangen.
Ook al doe ik alleen e-CV op warmtepomp boiler, dan nog zal een willekeurige installateur toch even raar op kijken, en moet er ook wat documentatie bij, al is het maar 1 A4-tje. Is mijn mening.
Alleen een losse warmtepompboiler en een losse e-CV behoeven geen verdere uitleg, maar is het onzuinigst.
Als de warmte vraag echt zo klein is, is het niet de moeite voor tweede wpb.
Extra geluid, extra ventilatie, en twee keer de prijs, heb je al bijna een gewone wp betaald.
Voor die enkele keer dat je wat te kort komt zou ik het dan gewoon een element laten doen. Ik denk ook alleen dat je te kort komt met massa verwarmen, is het zon zwevende vloer verwarming of ltv radiatoren dan is het een makkie. Sww neemt 3 uur in beslag, rest van dag is voor verwarmen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:20
Tweakers, vraag vanuit mijn kant.

Over 2 maanden komen ze bij mij de warmtepomp installeren voor de verwarming in het huis. Overal vloerverwarming en ongeveer 200/240m2 aan oppervlakte. Nu is het probleem dat mijn warmwater vanuit de zolder komt, daar hangt ook de CV ketel. Het punt is dus dat ik mijn bestelde warmtepomp enkel ga inzetten voor het stoken van mijn woning dit kon technisch echt niet anders gemaakt worden. Gas verbruik zit op ongeveer 1500m3 waarvan volgens mijn berekeningen 250m3 +/- voor warmwater is.

Nu geeft mijn installateur aan dat de enige optie om volledig van het gas te kunnen een ventilatie warmtepomp bolier is op zolder. Daar zit ook mijn mechanische ventilatie. Deze zuigt de lucht in vele ruimtes binnen het woonhuis af en de afvoer gaat via de schoorsteen/dak naar buiten. Nu is het zo dat mijn zolder luik maximaal 64CM aan doorvoer heeft en de hoogte van de zolder maximaal 1,75 is. We hebben 2 badkamers en 2 baden. Deze 2 baden worden niet veel gebruikt en sowieso niet tegelijk maar ik wil dit natuurlijk wel het beste op kunnen vangen. Het liefste zou ik een 400L boiler neerzetten maar dit gaan gewoon weg niet met de ruimte. (Zoldervloer kan volgens mijn aannemer makkelijk 300/400 kilo dragen anders eventueel 2 balken eronder die het gewicht beter verdelen)

Wat is jullie advies hierin? Mijn installateur zegt dat hij eventueel een Nibe F135 kan installeren en daar een losse boiler langs van 300L (laag model). Zijn er eventueel betere oplossingen of zou dit juist perfect kunnen werken? Mijn warmtepomp voor de verwarming gaat ook een Nibe worden (NIBE S2125-12)

Huis is van 2013 met rietenkap en goede isolatie overal.

Alvast dank!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@!null Er is wel een 'beveiliging' en dat is de temperatuursensor die hem in werking houdt.
Maar net als bij alleen SWW kan je hem koud tappen bij teveel vraag.
Een 2e boiler vertraagt dat wel maar die is (zonder element) wel een belasting.
De spiraal in de AE V3 en V4 is best flink en kan bij 60 graden 16kW afstaan bij 1,5m3/uur debiet.
Eventueel kan je een recirculatiepomp plaatsen, slecht voor de gelaagdheid maar onderin heb je meer warmte.
Met 1 inch is de spiraal aansluiting lekker groot bij de AE V3 en V4, doorstroming zal het probleem niet zijn.

Pas wel op voor dit soort situaties :9

Eigenlijk zou je vooraf moeten weten hoeveel warmtevraag er is bij vorst, de wpb levert 1,8kW en geeft bij continu gebruik een foutmelding (na 2 dagen dacht ik).
Echter zit er wel een continu stand op (circulatie kringloop) die hem op 65 graden houdt zonder timers enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:37
!null schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:54:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:37
Wellicht is het volgende te realiseren :
Plaats bij de intrede van je spiraal een 3 weg klep, welke elektrisch bedient is.
Als je dan een thermostaat (of via elektronica) plaatst in de boiler, kan je een simpele regeling maken:
Boiler warm, cv water loopt door de boiler. Boiler koud, cv water word via 3 weg klep ge-bypast en gaat je e-ketel in. Als je klep een voeding geeft als je cv pomp draait(dus warmtevraag) gaat hij dus hele dag open/dicht.
Hiermee krijg je normaal wel je woning warm. Op de echt koude momenten zal je e-ketel bijspringen.
Stel je de thermostaat in op 40-45 graden, en je boiler word nooit meer te koud als je aan het verwarmen bent. Uiteraard kan je tijdens het douchen wel gewoon je boiler leeg trekken, daar heeft dit verder geen invloed op.

Je kunt zelfs een 2e drieweg klep plaatsen om je boiler snel te laden via je e-ketel (uiteraard cop 1) als je wil kan ik je hier wel meer over vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tim123 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:18:
Wellicht is het volgende te realiseren :
Plaats bij de intrede van je spiraal een 3 weg klep, welke elektrisch bedient is.
Als je dan een thermostaat (of via elektronica) plaatst in de boiler, kan je een simpele regeling maken:
Boiler warm, cv water loopt door de boiler. Boiler koud, cv water word via 3 weg klep ge-bypast en gaat je e-ketel in. Als je klep een voeding geeft als je cv pomp draait(dus warmtevraag) gaat hij dus hele dag open/dicht.
Hiermee krijg je normaal wel je woning warm. Op de echt koude momenten zal je e-ketel bijspringen.
Stel je de thermostaat in op 40-45 graden, en je boiler word nooit meer te koud als je aan het verwarmen bent. Uiteraard kan je tijdens het douchen wel gewoon je boiler leeg trekken, daar heeft dit verder geen invloed op.

Je kunt zelfs een 2e drieweg klep plaatsen om je boiler snel te laden via je e-ketel (uiteraard cop 1) als je wil kan ik je hier wel meer over vertellen...
Dit is ook wel wat ik had bedacht en dit kan ik bouwen.
Maar, als er dus teveel wordt ingevreten op levering SWW, kan het dus niet.

Verder denk ik vooral dat je van die zaagtand grafiekjes krijgt, want je stuurt niet op vermogen, je trekt een boiler koud en laat hem dan weer warm worden om hem weer koud te trekken.
Als hij dan in de koudere gedeeltes van die zaagtand maar beperkt warm water levert ga je hier dus veel tegenaan lopen in de winter.

Ik wil zelf overigens maar 30 tot 35 graden maken voor de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrsp81
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
Hallo allen,

Na een hele poos op de achtergrond meegelezen te hebben heb ik de stap ook genomen om voor een warmtepomp boiler te gaan voor mijn sww en de gas aansluiting vaarwel te zeggen.
Na een behoorlijke tijd lezen is mijn keuze gevallen op de Atlantic v4 270 liter want men was daar redelijk over te spreken en ik ook maar na 2 weken de boiler in huis te hebben heb ik 4 van de 6 weken totaal tramalant met de boiler.
Na een week of 2 vond ik water in de bijkeuken niet veel maar toch en mijn gedachte ging uit naar het overdrukventiel want ik had daar het slangetje nog niet aan naar de sifon, slangetje er aan probleem opgelost toch? nee.... volgende dag weer water in de bijkeuken en ik dacht van hmmm waar komt dat nou weer vandaan maar weer droog gemaakt en er kwam ook geen meer water bij op dat moment maar het zit je dan niet lekker, volgende dag weer water in de bijkeuken WTF... zoeken en maar zoeken niet kunnen vinden toen haalde ik de blauwe afdekapje van de boiler en bingo water!! maar waar kom dat nou weer vandaag geen idee maar kon het wederom niet vinden.
Ik contact opzoeken met de leverancier uhmm.. mijn boiler is lek!! meneer das vervelend maar we gaan het oplossen...heeft u voor mij wat foto's? dan neem ik contact op met de fabrikant, ik foto's opgestuurd na een paar dagen meneer u heeft geen recht op garantie want u heeft een flexibele slang er tussen en dan de overdrukventiel en dat mag niet ,WAT!!! ik zei tegen de fabrikant ik weet niet waar jullie de sifon hebben maar niemand heeft de sifon zo laag dat past niet eens.
Maar na heel veel mail verkeer en telefoontjes is het nog steeds niet opgelost met elke dag een liter water in de bijkeuken heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de boiler uit elkaar gesleuteld en wat blijkt nu de pakking van de verwarmingselement zat niet goed en zat vuil tussen dus als het water warm werd en er kwam te veel druk op de ketel ging hij lekken op de pakking zo de mantel/isolatie in en kwam bij de koude inlaat er uit druppen.

Probleem nu opgelost maar voor mij noooooit geen Atlantic weer wat een slechte service is dat zeg pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Volgens mij staat er niet in de handleiding dat het overdrukventiel vast aan de koude aansluiting moet zitten, er mag alleen geen afsluiter voor zitten (bij de AE V3 althans).
Een lekkende of vervuilde pakking hoort natuurlijk niet, maar wees blij dat het iets is waar je bij kan en dat het eenvoudig is te herstellen.
Ik weet niet waar je woont (land) en wie hem leverde, maar over de grens is het natuurlijk wat lastiger.
Bedenk ook dat het vrij lastig zoeken is aan de hand van foto's, zeker als het apparaat niet open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
vtrsp81 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:45:
Hallo allen,

Na een hele poos op de achtergrond meegelezen te hebben heb ik de stap ook genomen om voor een warmtepomp boiler te gaan voor mijn sww en de gas aansluiting vaarwel te zeggen.
Na een behoorlijke tijd lezen is mijn keuze gevallen op de Atlantic v4 270 liter want men was daar redelijk over te spreken en ik ook maar na 2 weken de boiler in huis te hebben heb ik 4 van de 6 weken totaal tramalant met de boiler.
Na een week of 2 vond ik water in de bijkeuken niet veel maar toch en mijn gedachte ging uit naar het overdrukventiel want ik had daar het slangetje nog niet aan naar de sifon, slangetje er aan probleem opgelost toch? nee.... volgende dag weer water in de bijkeuken en ik dacht van hmmm waar komt dat nou weer vandaan maar weer droog gemaakt en er kwam ook geen meer water bij op dat moment maar het zit je dan niet lekker, volgende dag weer water in de bijkeuken WTF... zoeken en maar zoeken niet kunnen vinden toen haalde ik de blauwe afdekapje van de boiler en bingo water!! maar waar kom dat nou weer vandaag geen idee maar kon het wederom niet vinden.
Ik contact opzoeken met de leverancier uhmm.. mijn boiler is lek!! meneer das vervelend maar we gaan het oplossen...heeft u voor mij wat foto's? dan neem ik contact op met de fabrikant, ik foto's opgestuurd na een paar dagen meneer u heeft geen recht op garantie want u heeft een flexibele slang er tussen en dan de overdrukventiel en dat mag niet ,WAT!!! ik zei tegen de fabrikant ik weet niet waar jullie de sifon hebben maar niemand heeft de sifon zo laag dat past niet eens.
Maar na heel veel mail verkeer en telefoontjes is het nog steeds niet opgelost met elke dag een liter water in de bijkeuken heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de boiler uit elkaar gesleuteld en wat blijkt nu de pakking van de verwarmingselement zat niet goed en zat vuil tussen dus als het water warm werd en er kwam te veel druk op de ketel ging hij lekken op de pakking zo de mantel/isolatie in en kwam bij de koude inlaat er uit druppen.

Probleem nu opgelost maar voor mij noooooit geen Atlantic weer wat een slechte service is dat zeg pfff
Tnkx. Bedankt voor de info. Aftersales vind ik misschien nog wel belangrijker dan de verkoop (dat kunnen ze allemaal). Hier nog niets concreets maar druk met orienteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-09 22:40

Rzaan

Altijd zoekende

vtrsp81 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:45:
Ik contact opzoeken met de leverancier

.....

Waar had je hem gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Dit is ook wel wat ik had bedacht en dit kan ik bouwen.
Maar, als er dus teveel wordt ingevreten op levering SWW, kan het dus niet.

Verder denk ik vooral dat je van die zaagtand grafiekjes krijgt, want je stuurt niet op vermogen, je trekt een boiler koud en laat hem dan weer warm worden om hem weer koud te trekken.
Als hij dan in de koudere gedeeltes van die zaagtand maar beperkt warm water levert ga je hier dus veel tegenaan lopen in de winter.

Ik wil zelf overigens maar 30 tot 35 graden maken voor de verwarming.
In de circulatie leiding tussen boiler en wpb gewoon een meng ventiel plaatsen en geen klep, gaat vanzelf kouder dan 45 terug naar wpb,en warmer dan 45 vanzelf naar boiler. Altijd voldoende om te douchen, en geen schommelingen in temp. Circulatie pomp kan blijven circuleren zodat gehele wpb op temp komt, geen verrassingen door gelaagdheid.
Kamer thermostaat hoeft alleen de pompen te starten en rest gaat vanzelf. Backup element stuur je aan met tweede thermostaat die je een graadje lager instelt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:27:
@!null Er is wel een 'beveiliging' en dat is de temperatuursensor die hem in werking houdt.
Maar net als bij alleen SWW kan je hem koud tappen bij teveel (verwarmings)vraag.
Dat laatste is inderdaad het probleem wat ter discussie staat. De rest is makkelijk.
Een 2e boiler vertraagt dat wel maar die is (zonder element) wel een belasting.
De oplossing van @reneeke1970, vooral met laatste toevoeging, zorgt ervoor dat je de wpb altijd op (bijvoorbeeld) minimaal 45 graden houdt. De wpb probeert dan wel naar 50 of 55 graden te komen, en dat verschil stop je dan in de 2e boiler. Op die manier heb je altijd 45 graden (of wat je ook in hebt gesteld) in de boiler.
2e boiler wordt dan dus op 50 of 55 graden gehouden door wpb als dat hem lukt. Het elektrische element erin zal ik dan pas bij laten schakelen bij 30 a 35 graden, dat het COP=1 gebeuren niet te snel ingrijpt.

Tot nu toe de enige oplossing die ik zie om SWW te blijven garanderen.
De cv verwarming blijven garanderen is namelijk in allerlei opzetten heel makkelijk.
De spiraal in de AE V3 en V4 is best flink en kan bij 60 graden 16kW afstaan bij 1,5m3/uur debiet.
Eventueel kan je een recirculatiepomp plaatsen, slecht voor de gelaagdheid maar onderin heb je meer warmte.
Met 1 inch is de spiraal aansluiting lekker groot bij de AE V3 en V4, doorstroming zal het probleem niet zijn.

Pas wel op voor dit soort situaties :9
Ik ben wel benieuwd wat ze daar hebben gedaan, wellicht iets vergelijkbaars maar dan alleen met warmtepompboiler en geen backup o.i.d.
Die backup, dat je altijd verwarming hebt, is niet zo moeilijk. Maar ondermijnen van SWW is dus lastiger te beschermen.
Eigenlijk zou je vooraf moeten weten hoeveel warmtevraag er is bij vorst, de wpb levert 1,8kW
Wellicht lukt het nog de originele warmteverliesberekening terug te halen. Maar het is niet zo heel relevant.
Want ik weet dat die 1.8kW niet altijd genoeg zal zijn. Of het vat wat kouder. Dus je weet altijd al dat je een backup nodig hebt, en dat zal een COP=1 boilerelement of elektrische CV zijn. Die moet de verwarmfunctie waarborgen.
Daarom heb ik het liefst een 3kW element in de boiler of e-CV, dat is voldoende.

De kunst is de "overcapaciteit" van de warmtepomboiler te benutten. Dus alles wat hij meer kan maken dan nodig is voor SWW. Daarom is @reneeke1970's idee wel goed, omdat je dan altijd SWW waarborgt.
Maar gezien er flink wat kW geleverd kan worden met een goede spiraal, zou dat ook weer mooi zijn om te gebruiken middels een regeling, puur voor het opstarten.
en geeft bij continu gebruik een foutmelding (na 2 dagen dacht ik).
Zoiets vermoede ik al, en dat is ook logisch.
Echter zit er wel een continu stand op (circulatie kringloop) die hem op 65 graden houdt zonder timers enz.
Interessant, maar dit zal dan veel het elektrisch element gebruiken? Warmtepomp doet tot 62 graden.
En liever hou je temperatuur iets lager voor de efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
!null schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:00:
Tot nu toe de enige oplossing die ik zie om SWW te blijven garanderen.
De cv verwarming blijven garanderen is namelijk in allerlei opzetten heel makkelijk.
In mijn installatie is SWW altijd gegarandeerd. Als je de spiraal op vloerverwarming aansluit is het misschien anders. Maar de spiraal krijgt de bovenkant van het vat niet afgekoeld onder de 50 graden. Ik zou de WPB wel minimaal op 55 graden instellen in het geval van de AE.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jim423 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:35:
[...]

In mijn installatie is SWW altijd gegarandeerd. Als je de spiraal op vloerverwarming aansluit is het misschien anders. Maar de spiraal krijgt de bovenkant van het vat niet afgekoeld onder de 50 graden. Ik zou de WPB wel minimaal op 55 graden instellen in het geval van de AE.
Jij hebt cv ketel met radiatoren en laat de retour van cv systeem permanent door wpb lopen voordat hij weer naar cv ketel gaat?
Mocht je het ergens uitgeschreven hebben, waarschijnlijk in dit topic, lees ik dat graag.

Mijn idee is inderdaad om warmte pompboiler dan te overdimensioneren. Dus 200 liter nodig, 270 liter gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 10-06-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 15:23
Heb mijn Arostor van eco modus naar comfort gezet ivm de legionella run. Ik zie nu ineens een ander verbruikspatroon met diepe dalen. Dit was eerst niet. Hoort dat zo? Of gaat er iets mis?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuSHTcZ56XH-6TbYGzdTG4_GBbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VRlB38IkUlp2CPMHhEDJdoAK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:13

de Peer

under peer review

midas00 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:11:
Heb mijn Arostor van eco modus naar comfort gezet ivm de legionella run. Ik zie nu ineens een ander verbruikspatroon met diepe dalen. Dit was eerst niet. Hoort dat zo? Of gaat er iets mis?[Afbeelding]
Vreemd, je zou het ook moeten kunnen horen dan lijkt me, dat hij tijdens die 'pauzes' stiller is omdat de compressor dan niet draait.

Kan ook zijn dat er iets aan de logging mankeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vtrsp81
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
Rzaan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:30:
[...]

Waar had je hem gekocht?
Chillair in Wateringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Ik zal morgen nog eens kijken of de wpb weer zo cyclisch draait.

Zag net dat mijn vrouw per ongeluk een zak met wc rollen voor de aanzuigslang ( die nu nog los hangt) had gezet. Zou dit het cyclisch gedrag verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-09 09:53
Ik heb op mijn dak nog ruimte voor of 7x370 wattpiek of 3 zonnecollectoren. We willen dit gebruiken voor een warmte/zonneboiler. Wat heeft de voorkeur en waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
!null schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:50:
[...]

Jij hebt cv ketel met radiatoren en laat de retour van cv systeem permanent door wpb lopen voordat hij weer naar cv ketel gaat?
Mocht je het ergens uitgeschreven hebben, waarschijnlijk in dit topic, lees ik dat graag.

Mijn idee is inderdaad om warmte pompboiler dan te overdimensioneren. Dus 200 liter nodig, 270 liter gebruiken.
Klopt: ik heb een pompnaloop ingesteld van 60min in de cv-ketel: dus in feite wordt de cv-ketel puur als pomp/thermostaat gebruikt. Retour radiatoren loopt door de WPB, staat ingesteld op 62 geen element. Geen kleppen/pompen/schakelingen heel simpel dus. Met 4 personen geen tekort aan SWW. Gasverbruik is van 1800 naar 300 gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
rwijnhov schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:48:
Ik heb op mijn dak nog ruimte voor of 7x370 wattpiek of 3 zonnecollectoren. We willen dit gebruiken voor een warmte/zonneboiler. Wat heeft de voorkeur en waarom?
Van elektra kan je vrij makkelijk warm water maken, van warm water een stuk minder makkelijk elektra.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jim423 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:55:
[...]

Klopt: ik heb een pompnaloop ingesteld van 60min in de cv-ketel: dus in feite wordt de cv-ketel puur als pomp/thermostaat gebruikt. Retour radiatoren loopt door de WPB, staat ingesteld op 62 geen element. Geen kleppen/pompen/schakelingen heel simpel dus. Met 4 personen geen tekort aan SWW. Gasverbruik is van 1800 naar 300 gegaan.
Kijk, heel mooi!
Dat schept vertrouwen.

Hoe doe je de luchtaanvoer? Van buiten of (half) van binnen?

Edit: Ik moet wel zeggen 1500m3 reductie zal wel iets te positief gerekend zijn. Want dat zou 15000kWh thermisch zijn (is natuurlijk niet 100% efficient), laat het 12000kWh zijn. Dat is over jet jaar heen bijna 20 uur per dag aam draaiuren op de 1.8kW die de warmtepompboiler kan doen.

Dan zou ik denken dat je genoeg momenten (im de winter) in die foutcode loopt dat hij al 2 dagen achter elkaar bezig is.

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 11-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Als de zonneboiler heet is in de zomer dan heb je niks meer aan de extra zon, met zonnepanelen heb je dan nog wel wat aan de extra stroom voor bijv. een Warmtepompboiler e.d.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

7 x 370 is 2590 Wp wat waarschijnlijk tussen de 2300 en 2700 kWh opbrengt per jaar, trek daar 750 vanaf voor verbruik van een warmtepompboiler en je hebt nog 1500 tot 2000 kWh over voor andere dingen of die lever je gewoon extra terug. Zonneboiler is warm en levert niks extra op en in de winter moet je dat water nog naverwarmen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn2OXbwo2YDyIZqSObpRFknDLs0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vtgAoLYEDs9pSSPoTEmgTYT5.png?f=fotoalbum_large

Nou alles ziet er weer normaal uit. Zullen toch wel de toilet rollen zijn geweest die de aanzuiging belemmerden. Ter lering ende vermaak: kan iemand uitleggen waarom de wpb gaat cyclen. Als de aanzuiging wordt geknepen? Antifrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
ik heb zo'n beertje alle drraadjes doorgelezen. Heb ik het goed als ik zeg dat de atlantic explorer v4 de voorkeur heeft? Ik heb al overal airco's hangen als verwarming en zou dan graag de v4 willen gebruiken om enkel ook mijn badkamer te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:00
Ik ben ook bij mijn laatste stap aangekomen om mijn woning gasvrij te maken : SWW
Ik zou graag een warmtepompboiler hebben die
  • groot genoeg is voor 4 personen (vooral douche, af en toe eens een bad) : 250 - 300 l
  • geen buitenunit heeft (na het plaatsen van L/L warmtepomp wil mijn vrouw er buiten niets meer bij)
  • aan te sturen is : contacten voor wijzigen setpoint of een api
  • stil is en horizontaal geplaatst kan worden. Tussen de slaapkamers hebben we een kleine berging waar nu de CV ketel hangt. We hebben een schuin dak. Rechtopstaand past er geen vat van 270l in. 200l misschien wel maar dan kan de deur niet meer helemaal open. Het kamertje is een L vorm met de basis van de l onder het schuine dak. Als er dus een WPB bestaat die horizontaal geplaatst kan worden (met enkel binnenunit dus) die niet te veel lawaai maakt zou dat echt fantastisch zijn! Voordeel is dat de badkamer (grootste verbruiker van warm water) hier direct naast ligt. Als dit niet bestaat moet de WPB in de garage (verdieping lager) waardoor het water wat langer onderweg is naar de badkamer...
  • uit te lezen is : opvragen van de temperatuur van het water (op verschillende hoogtes?) met api
Items staan in volgorde van belangrijkheid.
Zelf ben ik al bij de Arostor 270l uitgekomen omdat die twee potentiaalvrije contacten heeft. Eentje voor PV ECO (signaal weinig zon) en eentje voor PV MAX (signaal veel zon). Aan de hand daarvan wordt dan het setpoint voor de water temperatuur aangepast. Deze heeft dan helaas geen API en kan ook niet horizontaal geplaatst worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Ik zie ook die unit van zonneboilermagazijn. 3 collectoren en wp en boiler. Subsidie wise is die wel heel interessant. Of toch gewoon de explorer v4? En waarom? Lawaai vinden we wel heel belangrijk aangezien we ook werken op de zolder waar deze zou moeten komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

rwijnhov schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:16:
ik heb zo'n beertje alle drraadjes doorgelezen. Heb ik het goed als ik zeg dat de atlantic explorer v4 de voorkeur heeft? Ik heb al overal airco's hangen als verwarming en zou dan graag de v4 willen gebruiken om enkel ook mijn badkamer te verwarmen.
"Tapwater verwarmen met een warmtepomp boiler is waar dit topic over gaat"
Dat staat op pagina 1.
Dus bedoel je het SanitairWarmWater of echt de verwarming middels bijvoorbeeld een radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Nee ik bedoel idd. Sww maar lees dat je met een extra spiraal ook je CV zou kunnen voeden. Nu heb ik al overal airco hangen voor verwarming. Dus nu is de vraag kan ik dan met die Explorer enkel mijn badkamer radiator verwarmen samen met SWw dat zou mooi zijn want dan kan ik een infrarood paneel besparen op de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
rwijnhov schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:49:
Nee ik bedoel idd. Sww maar lees dat je met een extra spiraal ook je CV zou kunnen voeden. Nu heb ik al overal airco hangen voor verwarming. Dus nu is de vraag kan ik dan met die Explorer enkel mijn badkamer radiator verwarmen samen met SWw dat zou mooi zijn want dan kan ik een infrarood paneel besparen op de badkamer.
Als dat verwarmen incidenteel gebeurt dan kan dat, een van mijn redenen voor een wpb met spiraal :)
Ik verwarm al sinds 2015 met airco's (iemand moet de eerste zijn :P) en heb in de badkamer een IR paneel achter de grote handdoek radiator geplaatst (goedkoop 400W ding).
De radiator is op papier 1300W en belast de wpb in het begin behoorlijk, hij wordt 40-45 graden en mogelijk meer als de wpb warmer is.
Omdat een draaiende wpb maar 1,8kW warmte produceert zal duidelijk zijn dat het radiator vermogen lager dient te zijn.
Vanwege de vrij lage temperatuur zal je eerder moeten gaan verwarmen dan je de warme ruimte nodig hebt,
het is geen cvketel die er even tig KW warmte in pompt.

In principe kan ik in de hele woning met radiators verwarmen maar je kan zo uitrekenen dat dit niet werkt.
Daarom zitten hier overal thermostaatknoppen op de radiators die ik met domotica aanstuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Na weken doorlezen, meelezen, schrikken van prijzen, levertijden en afkortingen googlen wil ik ook graag een WPB (jaja) plaatsen. Dit voornamelijk in verband met de renovatie die we 2 jaar geleden hebben gedaan waarbij we een nieuwe badkamer hebben inclusief regendouche en ligbad.
Ik heb toch wat vragen omdat ik totaal geen ervaring heb met loodgieteren, ook omdat ik weer net een andere situatie heb dan anderen hier. Wel héél interessant allemaal. d:)b

Misschien geef ik teveel informatie, maar liever teveel dan te weinig. Huidige systeem:

Intergas Extreme 36 + gateway (1,5 jaar)
Programma staat van Ma tm Vr ingesteld op verwarmen van 16:30 tot 22:00 naar 22°C
Programma staat van Za tm Zo ingesteld op verwarmen van 12:00 tot 23:00 naar 22°C
We gebruiken alleen vloerverwarming in de woonkamer en keuken, radiatoren boven staan dicht.
Tapcomfort staat op ECO en tapwater temp staat op 55°C
Verbruik per jaar gas 1000m³, water 150m³

Itho CVE-S OPTIMA met vocht, CO2 sensor en Wifi add-on (1,5 jaar)
Best tevreden over nu met add-onn, hij staat zo ingesteld dat hij goed stil is, afhankelijk van CO2 gehalte tussen de 600-1000RPM. Wanneer we douchen meet hij binnen 20 seconden dat de luchtvochtigheid boven de 50% is en gaat hij 30-45 minuten lang op 2000RPM.

SolarEdge SE6000H - 21x 325 Wp met energiemeter (2 jaar)
18x 325 Wp op zuid-west
3x 325 Wp op noord-oost sinds 6 maanden
Productie van 7 MWh p/j

Pentair/Fleck 5600 SXT 10L Waterontharder (2jaar)
Ik weet niet precies de hardheid, met het testsetje 1 druppel dus ik denk >1dH?

We hebben dus een goed geïsoleerd tussenhuis uit 2005. Soms zelfs te goed en moet de airco in de woonkamer ’s avonds aan omdat het 26°C is.
We zijn met 3 personen die ieder elke dag ’s avonds 15 minuten douchen of/en in bad gaan. (180x80x50 285L)

Dat is voornamelijk de reden dat ik naar een WPB kijk, maar ook omdat ik heb een hele warme zolder heb waardoor ik denk dat dat wel goed samen zou gaan.
- Intergas Extreme
- Solaredge omvormer
- Siemens wasmachine
- Siemens warmtepomp droger
- Ruimte ernaast waar ik knutsel en waar een server/miner/NAS staat die constant 200-600W aan warmte produceert. (winter/zomer - 25/35 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBzgDruDTiIDvWfWieeNvYbuwe4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohotCqjvpA6HD01xt6A9KZ1T.jpg?f=fotoalbum_medium

Op de plek van de wasbak hing eerst een zonneboiler maar deze is weg.
De afgesloten witte ribbelslang loopt door een gipswand naar de hobbykamer en hing vorig jaar zomer boven mijn server/miner. De zwarte antenne kabel is van een Helium miner (5W verbruik)

Het gaat dus voornamelijk om tapwater en voor nu eerst in samenwerking met Extreme36.
De Atlantic Explorer V4 270C lijkt de beste keus ivm de prijs en ondersteuning hier.

Wat voor mij nog niet 100% duidelijk is:
  • Omdat ik de Extreme eerst nog wil behouden, sluit ik dan de WPB uit aan op de Intergas tapwater in?
  • Geluid, hij komt op de zolderoverloop, dat is open naar de 1e verdieping.
    Liefst dus wel een zo stil mogelijk oplossing. Is de Atlantic stil genoeg of misschien toch een LG?
  • De extra spiraal, is deze in mijn geval op wat voor manier dan ook te gebruiken voor bijvoorbeeld CV? Al is het in de toekomst? Anders misschien de versie zonder nemen?
  • De lucht afvoer zou normaal naar buiten moeten gaan maar ik heb echter alleen de uitblaas van de MV beschikbaar. Is hier iets voor om dat toch te kunnen combineren? De MV draait immers perfect zo en zou ik niet willen ‘storen’. Een extra pijp is eigenlijk geen optie.
    Of .. moet ik gewoon de WPB aan laten zuigen op de warme zolder en uit laten blazen op zolder zodat het daar ook wat afkoelt?
Sorry als ik te veel vragen stel of iets overduidelijk gemist heb in het vorige topic. Ik hoor graag tips!

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik mis nog wat getallen hoor :+
Je hebt 2 grootverbruikers, het bad (hoeveel liter?) en de douche (hoeveel liter/minuut?).
Een wpb heeft tijd nodig om op te warmen, verbruik je veel achter elkaar dan kan je een keer te kort komen.
Echter kan je hem vooraf extra warm stoken zodat er meer beschikbaar komt.
De warme zolder is wel praktisch en die koelt niet ver af als er permanent een pc staat te stampen.
Het is wel handig om te weten hoeveel volume de ruimte heeft waar de wpb komt, daar zijn wat eisen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
!null schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:44:
[...]Dan zou ik denken dat je genoeg momenten (im de winter) in die foutcode loopt dat hij al 2 dagen achter elkaar bezig is.
Ik doe half binnen via MV en half van buiten.
PV signaal wordt elke dag 30 min onderbroken via een tijdschakelaar zodat er geen foutmeldingen komen. In de winter draait de WPB dus gewoon 24/7. Totaal verbruik was iets van 3200kWh afgelopen jaar geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Lijkt me echt leuk om met dat soort getallen qua opwarmtijd en opwarmtemperatuur te spelen.
Het is een ligbad van 180x80x50 - 285L
De douchekop, ik heb eigenlijk geen idee, we douchen wel lang. 10-15 minuten.

Hier even een sketch hoe een V4 270L in verhouding zou staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e_rU6DvFo8PoOAF6PAL3PkGeRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZfGM9JMTn9bfypO2pjR7eE9.png?f=fotoalbum_large

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan ook even kijken naar een calypso split. die is even groot qua liters maar heeft een buitendeel van een airco en de tank is ook 40~50cm lager. die is dus binnen helemaal stil maar heeft wel ~2x het verwarmingsvermogen van de explorer en een iets hogere COP. wel wat duurder maar kan wel weer gezeik schelen omdat je niet 2x 160mm door je dak hoeft te krijgen.

bad is geen probleem. wel even de boost fucntie gebruiken zodat de boiler in de bad-tijd weer kan bijtrekken.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 12-06-2022 01:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:46:
[...]

PV signaal wordt elke dag 30 min onderbroken via een tijdschakelaar zodat er geen foutmeldingen komen. In de winter draait de WPB dus gewoon 24/7. Totaal verbruik was iets van 3200kWh afgelopen jaar geloof ik.
Wat een enorm verbruik. (edit: oh dat is natuurlijk inclusief verwarmen van radiatoren...)
dus je verwarmt 24/7 tot 62 graden?
Meeste comfort maar ook minst efficiënt natuurlijk.

Net even gekeken. Wij zitten op 550 kWh afgelopen jaar. Dat is 2 personen en een aquarium van 720 liter dat wekelijks voor 50% ververst wordt met water van 24 graden. Atlantic Explorer V3 200L. Elke week een legionellarun.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-06-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vraagje. Hebben jullie een idee hoeveel (koud) water je verliest per dag door de inlaatcombinatie?
Ik krijg de indruk dat het bij mij om zo'n 20 liter gaat en dat vind ik toch vrij veel en ik vraag me dan ook af of dat wel klopt.

Ik verwarm altijd 's nachts en sinds ik mijn (analoge) watermeter aan het loggen ben, zie ik telkens rond 5-6 uur, aan het einde van de run, zo'n 20L verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:00:
Vraagje. Hebben jullie een idee hoeveel (koud) water je verliest per dag door de inlaatcombinatie?
Ik krijg de indruk dat het bij mij om zo'n 20 liter gaat en dat vind ik toch vrij veel en ik vraag me dan ook af of dat wel klopt.

Ik verwarm altijd 's nachts en sinds ik mijn (analoge) watermeter aan het loggen ben, zie ik telkens rond 5-6 uur, aan het einde van de run, zo'n 20L verbruik.
Meten is weten, slang met (grote) emmer eronder zetten, bij mijn Explorer v3 verdwijnt er bijna niks tijdens opwarming, ik meet zowel de koude als warme kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:00:

Density verschil is ongeveer je verlies aan water door de inlaatcombinatie

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

yingli405 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Density verschil is ongeveer je verlies aan water door de inlaatcombinatie
Uiteraard, dus opwarming kan niet de verklaring zijn want de uitzetting is maar minimaal (enkele liters max). Echter wel de trigger, waarna het nadruppelen misschien te lang doorgaat. En wie weet is de waterdruk in de vroege ochtend sowieso wat hoger.

Meten met emmer gaat niet lukken omdat de inlaatcombinatie al in een afvoer hangt en dat zit gelijmd.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 12-06-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Uiteraard, dus opwarming kan niet de verklaring zijn want de uitzetting is maar minimaal (enkele liters max). Echter wel de trigger, waarna het nadruppelen misschien te lang doorgaat. En wie weet is de waterdruk in de vroege ochtend sowieso wat hoger.

Meten met emmer gaat niet lukken omdat de inlaatcombinatie al in een afvoer hangt en dat zit gelijmd.
Toevallig nog aparte overstort aan je boiler?
Mijne liep ook aardig door, paar keer hendeltje op en neer en was weer goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

6.6L als je een volle run maakt van 20 graden naar 55 gaat in een 270L tank. B)
bij 30 graden is het nog iets van 4.5 liter.
dat kost je dus iets van 2 cent per jaar aan water of zo.

zoizo wel handig om 1x per maand de draaiknop op de combinatie een draai te geven over de klik heen. blijft het mechaniek soepel en als hij niet stopt weet je ook dat ie niet goed meer is.

[ Voor 81% gewijzigd door flippy op 12-06-2022 12:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:04:
[...]

Toevallig nog aparte overstort aan je boiler?
Mijne liep ook aardig door, paar keer hendeltje op en neer en was weer goed.
Ja heb ik. Dan ga ik dat eens doen, wie weet helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Ja heb ik. Dan ga ik dat eens doen, wie weet helpt het.
Het was mij opgevallen omdat de slang, die in een lus hing, vol met water stond

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Jim423 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:46:
[...]

Ja ik dacht zelf aan groot T stuk tussen MV box en dakdoorvoer. Als MV dan wat harder draait tijdens douchen, dan komt er wat extra uit. En verder zoekt het de weg van monste weerstand.

Maar wellicht is dit te simpel. Ik ga nog even het topic doorploegen voor oplossingen want staat genoeg in.
PV signaal wordt elke dag 30 min onderbroken via een tijdschakelaar zodat er geen foutmeldingen komen.
Ah ok, beantwoord ook meteen mijn vraag dat je dus de PV ingang kan doen met elektrisch element uitgeschakeld.

Wellicht volstaat het ook om gewoon op 50 graden te draaien, en hem dan in zijn eigen tijdschema even in standby/uit te laten gaa.
In de winter draait de WPB dus gewoon 24/7. Totaal verbruik was iets van 3200kWh afgelopen jaar geloof ik.
Ja dus 1000m3 gas bespaar je er sowieso wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:40
Hallo, ik zit eraan te denken om ook voor WPB te kiezen voor mijn SWW, en deze zou in de technische ruimte moeten komen waar nu nog mijn CV staat. Ik zie echter in veel handleidingen dat de aansluitmaat 150-160mm is terwijl ik nu 2* 125mm gaten door mijn betonnen vloeren heb.
Ik las dat de topic starter van deel 1 de aan & afvoer heeft verkleind naar 125mm direct op zijn altantic Explorer, maar ik vroeg me af om hier meer ervaring mee is?

MV box heeft 3m vaste spirobuis van technische ruimte om naar buiten te komen, ik snap dat ik deze wellicht zou moeten isoleren, hier nog tips voor?

Ik las bijvoorbeeld dat aroSTOR 150L een concentrische 125/80mm aansluiting heeft, maar de 200L 2x 158mm. Ik vind dit persoonlijk wel een erg groot verschil in netto aanzuig/afvoer oppervlakte..

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 12-06-2022 13:23 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

125 is te klein. Teveel weerstand. Je levert efficientie in en hij moet meer ontdooislagen maken. Als je niet de luchtkanalen goed kan doen met ie gewoon de calypso split nemen. Dat is dan de superieure oplossing en voorkom je een berg gebeun en gekloot.

De arostor is een VVE projectboilertje voor flats. Niet doen tenzij je niey anders kan. Liever een split dan.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 12-06-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Toby-Wan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:20:
Hallo, ik zit eraan te denken om ook voor WPB te kiezen voor mijn SWW, en deze zou in de technische ruimte moeten komen waar nu nog mijn CV staat. Ik zie echter in veel handleidingen dat de aansluitmaat 150-160mm is terwijl ik nu 2* 125mm gaten door mijn betonnen vloeren heb.
Grotere gaten boren?
Soms is de simpelste oplossing de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Toby-Wan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:20:

Ik las dat de topic starter van deel 1 de aan & afvoer heeft verkleind naar 125mm direct op zijn altantic Explorer, maar ik vroeg me af om hier meer ervaring mee is?
Niet helemaal, de wpb aanzuiging is idd versmald maar vervolgens met een t-stuk 2x 125mm erop.
Voordeel is dat alles richting de MV 1 maat wordt en dat de filter box e.d. een maatje kleiner konden omdat er weinig ruimte voor is.
De wpb afvoer gaat met 160mm naar een 150mm verloop, daar dus weinig verschil.
Wat het doet is plaatselijk de lucht snelheid verhogen waarna het weer minder wordt (afsplitsingen).

Isoleren kan met stijve buizen (en koppelstukken) waar isolatie omheen zit of eventueel flexibele buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Rzaan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:59:
[...]

Grotere gaten boren?
Soms is de simpelste oplossing de beste.
Ik denk als je naar 125mm gaat en daarna gelijk weer naar 150mm of 160mm dat het wel kan hoor.
Het gaat om de weerstand op lange stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:40
@Rzaan dat snap ik en is principe ook geen probleem, vraag was meer ingegeven door de maten zie ik zag bij verschillende aroSTOR modellen & de (door mij verkeerd gelezen) eerste post. Bestaand gat vergroten van 125 naar 160mm diameter door gewapend beton is iets wat boven mijn doe het zelf capaciteiten uitgaat..

@Jim423 bedankt voor de suggestie, zal ik meenemen!

@Speedy-Andre Oke, dan heb ik het verkeerd gelezen, sorry daarvoor. Als ik het wel goed probeer te begrijpen is jouw luchtaanvoer via 125mm T-stuk, waarvan 1 naar MV-box uitblaaszijde gaat en de andere naar dakdoorvoer, beide met 125mm pijp?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Toby-Wan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:22:

@Speedy-Andre Oke, dan heb ik het verkeerd gelezen, sorry daarvoor. Als ik het wel goed probeer te begrijpen is jouw luchtaanvoer via 125mm T-stuk, waarvan 1 naar MV-box uitblaaszijde gaat en de andere naar dakdoorvoer, beide met 125mm pijp?
Geen probleem, het is maar een kort stukje van 125mm of je kiest een 160mm t-stuk met een 125mm aansluiting zoals deze.
Het is verstandig om zoveel mogelijk grote diameters te gebruiken en waar het niet anders kan kleiner.
Hier zit een aparte MV dak doorvoer van 125mm, vandaar dat ik met 125mm werk bij de aanzuig kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Vandaag de LG-WH20S.F5 200L besteld omdat de 270L versies van Atlantic en LG een verwachtte levertijd hebben van Sept/Okt.
Toch de stap maar genomen via deze leverancier waar ik via het bedrijf waar ik werk in kon kopen.(€1290,- ex btw.)
Hij is hoogst waarschijnlijk toch te klein (zelfs de 270L) maar alle beetjes helpen? En stiekem een beetje spannend dat er nog weinig gebruikers zijn met een LG.
Ook moet ik iets te doen hebben de komende warme maanden :)

[ Voor 9% gewijzigd door l3p op 13-06-2022 18:10 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
l3p schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:06:
Vandaag de LG-WH20S.F5 200L besteld omdat de 270L versies van Atlantic en LG een verwachtte levertijd hebben van Sept/Okt.
Toch de stap maar genomen via deze leverancier waar ik via het bedrijf waar ik werk in kon kopen.(€1290,- ex btw.)
Hij is hoogst waarschijnlijk toch te klein (zelfs de 270L) maar alle beetjes helpen? En stiekem een beetje spannend dat er nog weinig gebruikers zijn met een LG.
Ook moet ik iets te doen hebben de komende warme maanden :)
Vandaag heb ik toevallig net mijn Auer edel wpb air 200 ltr rvs in gebruik genomen, zette hem om 10,30 aan
Temperatuur instelling op 50 graden was om 14.30 op temperatuur, Compressor ging dus keurig uit, kosten en gebruik meet ik, met de home wizzard engerie socket 1.8 kWh gebruikt
Vanmiddag mijn eerste douche genomen, Compressor bleef uit temperatuur in het vat gaf nog aan 50 graden.
Rest van het huis verwarm ik met 4,2 kw daikin stylish voor huiskamer, op slaapkamer met 2,5 kw perfera van daikin, laat volgende week het gas afsluiten.
Heb 3300wp aan zonnepanelen leggen, dus nu all electric.
Iemand ervaring met de Auer Edel Air 200 of 270 ltr, wil nog graag ervaringen van andere gebruikers horen, tips zijn altijd welkom.
Totzover even mijn verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rare trend, wat ik nodig heb heeft een levertijd dus neem ik maar iets anders zonder levertijd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ckriek schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Vandaag heb ik toevallig net mijn Auer edel wpb air 200 ltr rvs in gebruik genomen, zette hem om 10,30 aan
Temperatuur instelling op 50 graden was om 14.30 op temperatuur, Compressor ging dus keurig uit, kosten en gebruik meet ik, met de home wizzard engerie socket 1.8 kWh gebruikt
Vanmiddag mijn eerste douche genomen, Compressor bleef uit temperatuur in het vat gaf nog aan 50 graden.
Rest van het huis verwarm ik met 4,2 kw daikin stylish voor huiskamer, op slaapkamer met 2,5 kw perfera van daikin, laat volgende week het gas afsluiten.
Heb 3300wp aan zonnepanelen leggen, dus nu all electric.
Iemand ervaring met de Auer Edel Air 200 of 270 ltr, wil nog graag ervaringen van andere gebruikers horen, tips zijn altijd welkom.
Totzover even mijn verhaal.
Heeft deze Warmtepompboiler ook een verwarmingsspiraal of juist niet?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Nu online
Rob roelofs 1 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:00:
[...]

Heeft deze Warmtepompboiler ook een verwarmingsspiraal of juist niet?
Jazeker spiraal van 1200 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

En springt deze spiraal ook in? Of springt deze alleen maar in naar gelang behoefte?
En is de Auer Edel er ook zonder spiraal? En het kopen met spiraal wat heeft dit voor na- en voordelen tov kopen zonder spiraal?
Ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Even een beginnersvraag: hoe kun je op een Arostor nagaan of de legionellarun is geweest? Is er een teller oid? Of moet je steeds checken of de boilertemperatuur naar 60 graden is gegaan? Dat laatste gaat vrij lastig bij de arostor met

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-09 22:38
Er is een teller in 1 van de menu's voor de legionella runs.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie dat hier ook noobs zitten, een spiraal is een warmtewisselaar waar water doorheen kan zoals bijv. van een zonneboiler.
Er zitten 2 extra water aansluitingen op een wpb met spiraal.
Een element is de ingebouwde elektrische verwarming, vergelijkbaar met een (grote) dompelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ik bedoel idd of hij een voorziening heeft om met extra elektriciteit zorg te dragen voor verwarming. En zijn er ook wbp zonder en wat zijn de voors en tegens. En ja ben beginner, sorrie voor woordkeuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Nu online
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:04:
En springt deze spiraal ook in? Of springt deze alleen maar in naar gelang behoefte?
En is de Auer Edel er ook zonder spiraal? En het kopen met spiraal wat heeft dit voor na- en voordelen tov kopen zonder spiraal?
Ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
Zit een boost functie op( is alleen element spiraal van 1200 watt
Mijn wpb staat ingesteld op 55 graden, dus alleen op warmtepompfunctie, om de 7 dagen doet de warmtepomp de temperatuur ( met spiraal van 1200 watt de temperatuur verhogen naar 60 graden, de zogenaamde legionella run, dit om die legionella te doden.
Mocht je onverhoopt water te kort komen, dan kan je deze boost functie ook gebruiken om de boiler snel op te warmen, voor sneller weer een douche of bad.
Elke wpb is uitgevoerd met zoo,n spiraal ,( mede voor een legionella run)
De Auer edel is ook in een uitvoering met een extra cv spiraal, om een radiator of stukje vloer te verwarmen, deze heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk dat bedoel ik, met alle termen door elkaar krijg je vreemde antwoorden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:59:
Kijk dat bedoel ik, met alle termen door elkaar krijg je vreemde antwoorden :9
Ja je hebt gelijk, alle termen door elkaar, maar je hebt het volgens mij al duidelijk gemaakt, sorry als, ook ik bijdraag tot deze verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De meeste wpb's hebben een elektrisch element, mocht de warmtepomp iets mankeren dan kan je toch nog warm water maken.
Als de warmtepomp zelf tot 60 graden gaat dan heb je het element niet nodig voor een legionella run.
Sterker nog, ik heb het element geheel uitgeschakeld omdat ik juist zo min mogelijk stroom wil verbruiken.
Het heeft ook (een beetje) te maken met mijn 1 fase aansluiting, daar doe ik all-electric mee en het liefst zonder dat er groepen uit knallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Henielma schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:24:
Er is een teller in 1 van de menu's voor de legionella runs.
Dank voor je bericht maar ik zie in de handleiding van de Arostor alleen de volgende tellers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHKA4H5vDwnblrfZMEvg1dKqycE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7C5xBCFJOYWrPgulCEVSKJM.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Levert een WP-Boiler eigenlijk ook sneller warm water dan een traditionele CV ketel (comfort stand uitgeschakeld)?

Het duurt bij ons vaak een paar liter water alvorens de kraan warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Yaay schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:43:
Levert een WP-Boiler eigenlijk ook sneller warm water dan een traditionele CV ketel (comfort stand uitgeschakeld)?

het duurt zolang het duurt voor het water door de leiding is. maar omdat je afhankelijk bent van de koude water toevoer naar de boiler zal het doorgaans even hard doorlopen als koud water. dus je kan even hard warm water tappen als koud water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-09 22:38
midas00 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Dank voor je bericht maar ik zie in de handleiding van de Arostor alleen de volgende tellers:
[Afbeelding]

Kijk ik verkeerd?
Je hebt gelijk, ik was in de war met de teller voor het verwarmingselement. Bij de twee legionella runs hier is dit verwarmingselement niet aangegaan en staat die teller nog op 0.

Je kan instellen om de hoeveel dagen je een legionella run kan doen en die voert die dan uit volgens dat ritme. Hier heb ik een temperatuursensor via een sensorbuis midden in de boiler geplaatst via de middelste wateraansluiting van de boiler. Hiermee kan je mooi volgen wat er gebeurd en of bijvoorbeeld de legionella runs uitgevoerd worden. Gisteren was zo'n legionella run. Zie onderstaand screenshot van Domoticz die de logging van deze sensor doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl8tmIRcH1tg9C56ZPYCioTm_dA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LUPnwyA07JY8FTGdj0Izg41D.png?f=fotoalbum_large

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Yaay schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:43:

Het leidingverlies blijft gelijk, ofwel je zult altijd een aantal liters uit je leiding moeten tappen voor het warme water er is. De hoeveelheid is afhankelijk van de afstand.

Waar je wel wint, is dat het water direct warm is. Er is geen gas dat onstoken moet worden, geen warmtewisselaar die warm moet worden, geen pomp die moet starten, etc.

Wel zal het niet direct "heet" zijn aangezien je systeem (leidingen en koudebruggen) ook eerst een beetje moeten opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Henielma schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:33:
[...]

Hier heb ik een temperatuursensor via een sensorbuis midden in de boiler geplaatst via de middelste wateraansluiting van de boiler. Hiermee kan je mooi volgen wat er gebeurd en of bijvoorbeeld de legionella runs uitgevoerd worden.

[Afbeelding]
Ik heb helaas nog geen temperatuursensor. Zag gisteren. Wel via het omslachtige instellingenmenu dat de boiler temperatuur 56 graden was terwijl 50 is ingesteld. De legionellarun zal dan wel zijn geweest. Toch raar dat Zoiets belangrijks niet duidelijker in beeld wordt gebracht bij de Arostor.

Zitten wel meer rare dingen in de interface. Bij mij gaat het icoontje (kraantje) warmwatervraag niet aan als ik de warmwaterkraan open draai, maar wel als de compressor draait. Hebben anderen dat ook? Software foutje?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9fx7jYS5gzB-ca31jfLZJofuLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olSynoVmq8phrSMaHbmoPiNU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

midas00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:17:
[...]

Ik heb helaas nog geen temperatuursensor. Zag gisteren. Wel via het omslachtige instellingenmenu dat de boiler temperatuur 56 graden was terwijl 50 is ingesteld. De legionellarun zal dan wel zijn geweest. Toch raar dat Zoiets belangrijks niet duidelijker in beeld wordt gebracht bij de Arostor.

Zitten wel meer rare dingen in de interface. Bij mij gaat het icoontje (kraantje) warmwatervraag niet aan als ik de warmwaterkraan open draai, maar wel als de compressor draait. Hebben anderen dat ook? Software foutje?[Afbeelding]
Bij de Atlantic Explorer v3 zie je ook nergens da een legionellarun is geweest, wat zegt de gebruiksaanwijzing over dat kraantje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
klump4u schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:20:
[...]

wat zegt de gebruiksaanwijzing over dat kraantje?
Warrmwatervraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dan zal er een stromingssensor geplaatst zijn die misschien niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
misschien dat hier nog mensen zijn die een cozytouch zoeken ik heb er een op de V&A staan.
is verkocht

[ Voor 6% gewijzigd door maartentmm op 16-06-2022 14:20 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
maartentmm schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:23:
misschien dat hier nog mensen zijn die een cozytouch zoeken ik heb er een op de V&A staan.
is verkocht
Heb je ook zoiets als de
Cosytouch voor de arostor van vaillant (= auer edel air)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
niet dat ik weet

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:00
Allemaal bedankt voor de info de afgelopen tijd. Ze hebben net de LG 270liter wpboiler geïnstalleerd. Staat nu op te warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxKJsUOnXsDqkIHyulnc5yUk748=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPJFU3dHdlFzcQDPyXfOeo6F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnpot.eu
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 07:35
vangoghnl schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:12:
Allemaal bedankt voor de info de afgelopen tijd. Ze hebben net de LG 270liter wpboiler geïnstalleerd. Staat nu op te warmen.

[Afbeelding]
Hoe heb je deze fatsoenlijk door je trappengat / naar boven gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
martijnpot.eu schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Hoe heb je deze fatsoenlijk door je trappengat / naar boven gekregen?
Dat ging eigenlijk vrij makkelijk. Omdat ze ook 3 airco's hebben opgehangen om helemaal van het gas te gaan. Waren ze met 3 monteurs moest wel even helpen. 2 man onder en 2 boven kon die rechtop omhoog getild worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnpot.eu
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 07:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v_T7l6Gj-2icyK3HwND9_zR4b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnEBzWKphJngn3FSFniXaOcO.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels staat deze boven. Het is wel wat regelwerk: inkopen, naar zolder (94kg), dakdoorvoer op een lastige plek maken, leidingen aansluiten en mijn laatste actie iemand vinden die de zonnecollector op dit apparaat kan kopen en aansluiten. I

k las in de handleiding dat dit echt door iemand van Daikin dat moet doen (en dat de instelling achter een wachtwoord zit). Mocht iemand nog daarvoor een tip hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

[Afbeelding]
Mooi! En is hij echt zo (relatief) stil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-08 13:57
martijnpot.eu schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:25:
[Afbeelding]

Inmiddels staat deze boven. Het is wel wat regelwerk: inkopen, naar zolder (94kg), dakdoorvoer op een lastige plek maken, leidingen aansluiten en mijn laatste actie iemand vinden die de zonnecollector op dit apparaat kan kopen en aansluiten. I

k las in de handleiding dat dit echt door iemand van Daikin dat moet doen (en dat de instelling achter een wachtwoord zit). Mocht iemand nog daarvoor een tip hebben dan hoor ik het graag.
Er is vast wel iemand die het standaard wachtwoord weet. Bij veel merken is het vrij simpel, maar helaas weet ik die van Daikin niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:15
[Afbeelding]
Echt een mooi ding om te zien!

Ik heb ook ondertussen een WPB besteld. Het is een aroSTOR 200 liter geworden.Deze is relatief klein en past mooi in mijn CV hok. En met een RVS ketel. Vanwege de extreem lange levertijden heb ik hem in België besteld waar hij binnen zes weken leverbaar zou zijn. Ook scheelt het ruim €400,- met Nederlandse prijzen. En heb een installateur die hem wil installeren, dus prima geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
!null schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:25:
[...]

Mooi! En is hij echt zo (relatief) stil?
Ik heb geen vergelijk met andere wpboilers dus vind het moeilijk te zeggen.
Het klinkt voor mij alsof er een wasmachine staat de centrifugeren. Maar dan bij de buren ofzo ver weg. Maar ik zou er niet naast willen slapen. De buitenunit van mijn airco's zijn echt stiller.

Ook zitten er in de lg app wel veel schoonheidsfoutjes. In het hoofdmenu kun je het huidig verbruik zien bijvoorbeeld. Er zou dan moeten staan 530w maar hij zet er 530kw neer. Als je door klikt klopt het dan weer wel maar veel van dit soort fouten.

Voordeel is wel dat we echt sneller warm water beneden hebben scheelt zeker de helft.
Pagina: 1 ... 7 ... 113 Laatste