Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Een bubbelbad isoleer je wat lastiger en omdat ie niet tegen een buitenmuur staat hoeft het ook niet.
Verder verwarm ik hem via de luchtblazer en de pomp met thermostaat erin, met een flow verwarmt hij.
Ik heb nog niet getest of het met een koudere wpb lukt (nu 62) maar hier zal er ook max 180l in gaan.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nu zitten er in de bestaande ruimte aan en afvoeren naar de WTW unit toe, beide zijn van een doorvoer van 150mm. Ik vroeg me af of het slim is om 1 of allebei de aansluitingen op de WTW af en aanvoer te koppelen. Echter heeft de Explorer 160mm aansluitingen dus dit moet al verkleint worden.
Alternatief is het af en/of aanvoer te koppelen aan de overloop waar de ruimte waar de WPB instaat. Als het echt niet anders kan dan zal ik 2 dak toevoeren moeten (laten) maken, echter zijn al die torentjes op het dak niet het mooiste uitzicht.
Graag hoor ik jullie mening en advies.
Ik weet niet hoe groot de ruimte is, maar ik doe dat ook op zolder.wicked_fool schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:17:
Komende zaterdag wordt mijn Atlantic Explorer V4 270L aangesloten. Nu was ik in eerste instantie van plan om binnen de ruimte waar hij staat (waar ook de WTW, wasmachine, droger en CV (die niet meer gebruikt wordt) staan) de lucht te gaan recirculeren, echter begreep ik dat het de ruimte heel erg kan afkoelen en weet ik niet wat voor impact dit heeft op de wasmachine en droger.
Daar koelt het misschien 1-2 graden af en na 2 uur is het weer even warm.
Is dat een open zolder of afgesloten met een Luik en vliezotrap?jobr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:26:
[...]
Ik weet niet hoe groot de ruimte is, maar ik doe dat ook op zolder.
Open zolder. WPB draait ongeveer 1,5-2 uur gemiddeldKaDoos schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:18:
[...]
Is dat een open zolder of afgesloten met een Luik en vliezotrap?
[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 01-06-2022 20:22 ]
je moet de leidingen absoluut niet verkleinen. hij moet maximale doorvoer hebben. stilste is gewoon 2 losse pijpen naar buiten. niet flexibel maar gewoon 160mm geisoleerde spirobuis.wicked_fool schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:17:
Komende zaterdag wordt mijn Atlantic Explorer V4 270L aangesloten. Nu was ik in eerste instantie van plan om binnen de ruimte waar hij staat (waar ook de WTW, wasmachine, droger en CV (die niet meer gebruikt wordt) staan) de lucht te gaan recirculeren, echter begreep ik dat het de ruimte heel erg kan afkoelen en weet ik niet wat voor impact dit heeft op de wasmachine en droger.
Nu zitten er in de bestaande ruimte aan en afvoeren naar de WTW unit toe, beide zijn van een doorvoer van 150mm. Ik vroeg me af of het slim is om 1 of allebei de aansluitingen op de WTW af en aanvoer te koppelen. Echter heeft de Explorer 160mm aansluitingen dus dit moet al verkleint worden.
Alternatief is het af en/of aanvoer te koppelen aan de overloop waar de ruimte waar de WPB instaat. Als het echt niet anders kan dan zal ik 2 dak toevoeren moeten (laten) maken, echter zijn al die torentjes op het dak niet het mooiste uitzicht.
Graag hoor ik jullie mening en advies.
je kan in de zomer de afvoer naar buiten afkoppelen (of een klep een een T stuk met een dop die je eraf haalt) en koude lucht gewoon het huis inblazen als je hem vanaf 12 uur laat starten of zo.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Maar dan wordt de ruimte waar de WPB staat kouder, en dan wordt toch ook de WPB kouder?flippy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:23:
je kan in de zomer de afvoer naar buiten afkoppelen (of een klep een een T stuk met een dop die je eraf haalt) en koude lucht gewoon het huis inblazen als je hem vanaf 12 uur laat starten of zo.
die is wel geïsoleerd, maar zou hij dan niet iets harder moeten werken om het water op temperatuur te krijgen?
Harder dan wat?Rzaan schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:27:
[...]
Maar dan wordt de ruimte waar de WPB staat kouder, en dan wordt toch ook de WPB kouder?
die is wel geïsoleerd, maar zou hij dan niet iets harder moeten werken om het water op temperatuur te krijgen?
In de zomer heb je een hoog rendement. En echt koud wordt een ruimte niet hoor. 21 graden in plaats van 24 graden is nog steeds een hoop warme lucht. Werkt prima. Ik doe het al bijna 5 jaar zo. Ook in de winter.
De ruimte is ongeveer 8m2 met een aan 1 kant vanaf 1.20m een schuin dak. Onder de deur zit wat speling naar de overloop (er kan eventueel ook een rooster worden ingezet).jobr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:26:
[...]
Ik weet niet hoe groot de ruimte is, maar ik doe dat ook op zolder.
Hoe vaak springt de warmtepomp gedurende de dag aan? Ik wilde middels een sturing de wpb ook extra laten verwarmen als de zonnepanelen voldoende opwekken.
Harder dan dat hij zou werken als je de lucht niet afkoelt.de Peer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:31:
[...]
Harder dan wat?
In de zomer heb je een hoog rendement. En echt koud wordt een ruimte niet hoor. 21 graden in plaats van 24 graden is nog steeds een hoop warme lucht. Werkt prima. Ik doe het al bijna 5 jaar zo. Ook in de winter.
Kun je dan niet beter die koude lucht naar een ruimte ernaast uitblazen, of naar het trappenhuis of de overloop?
Ja ietsje, maar is vrijwel verwaarloosbaar op bijvoorbeeld een zolder. Tenzij hij echt in een bezemkast staat en de lucht dus nergens heen kan, dan wordt het een ander verhaal.Rzaan schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:42:
[...]
Harder dan dat hij zou werken als je de lucht niet afkoelt.
Kun je dan niet beter die koude lucht naar een ruimte ernaast uitblazen, of naar het trappenhuis of de overloop?
Na afloop is de zolder hooguit 0,3 graden kouder ofzo. Tijdens het koelen kan de lucht wel 3 of 4 graden kouder zijn.
Dank.de Peer schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:13:
[...]
Ja ietsje, maar is vrijwel verwaarloosbaar op bijvoorbeeld een zolder. Tenzij hij echt in een bezemkast staat en de lucht dus nergens heen kan, dan wordt het een ander verhaal.
Na afloop is de zolder hooguit 0,3 graden kouder ofzo. Tijdens het koelen kan de lucht wel 3 of 4 graden kouder zijn.
Als het maar zo weinig scheelt, zou het dan ook niet veel uitmaken of je de inlaat van binnen haalt?
(ik zit de topics over WPB's nog te lezen, maar het is veel
klopt.Rzaan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:49:
[...]
Dank.
Als het maar zo weinig scheelt, zou het dan ook niet veel uitmaken of je de inlaat van binnen haalt?
(ik zit de topics over WPB's nog te lezen, maar het is veel)
Ik heb zowel de inlaat als uitlaag binnen. werkt prima.
Een huis/zolder heeft heel veel 'massa' met een bepaalde temperatuur. Denk aan al het beton etc.
Dus een paarduizend kilo aan massa met een temperatuur van 23 graden. En je gaat daar 200 liter mee verwarmen van 15 naar 50 graden. Die massa van de zolder hoeft dan maar een heeel klein beetje warmte af te staan.
Ik zit te denken om het ook zo te doen, vandaar de vraag.de Peer schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:52:
[...]
klopt.
Ik heb zowel de inlaat als uitlaag binnen. werkt prima.
Een huis/zolder heeft heel veel 'massa' met een bepaalde temperatuur. Denk aan al het beton etc.
Dus een paarduizend kilo aan massa met een temperatuur van 23 graden. En je gaat daar 200 liter mee verwarmen van 15 naar 50 graden. Die massa van de zolder hoeft dan maar een heeel klein beetje warmte af te staan.
Dus de aanvoer en afvoer in de ruimte op zolder waar ik de WPB plan.
Dat zal ongeveer 9 M2 zijn, maar ik wil een rooster in de deur maken.
En dan in de zomer zowel de aanvoer en afvoer via een naastgelegen ruimte, waar gesport wordt.
Dan kan die ruimte wat afkoelen.
Naast de airco die sowieso in de ruimte komt te hangen.
Die ruimte zal dan inderdaad koeler zijn als de WPB aan het verwarmen is, maar daarna merk je er niets meer van en is het verwaarloosbaar. Dus alleen als je tijdens het verwarmen van het water gaat sporten heeft dat nut.Rzaan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:00:
[...]
Ik zit te denken om het ook zo te doen, vandaar de vraag.
Dus de aanvoer en afvoer in de ruimte op zolder waar ik de WPB plan.
Dat zal ongeveer 9 M2 zijn, maar ik wil een rooster in de deur maken.
En dan in de zomer zowel de aanvoer en afvoer via een naastgelegen ruimte, waar gesport wordt.
Dan kan die ruimte wat afkoelen.
Naast de airco die sowieso in de ruimte komt te hangen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/B4qc43QiAC6Byxp9epLgIac5.png?f=user_large)
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Dan ben ik al weer een stuk verder.
Daar heeft @CurlyMo uitgebreid onderzoek naar gedaan. Zoek zijn posts even op in dit topic.Rzaan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:27:
Nu nog uitvinden welke WPB er aangesloten mag worden als er ook al een waterontharder wordt gebruikt.
Dan ben ik al weer een stuk verder.
Deel 1 dan, neem ik aan?de Peer schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:29:
[...]
Daar heeft @CurlyMo uitgebreid onderzoek naar gedaan. Zoek zijn posts even op in dit topic.
Interessant.de Peer schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:42:
[...]
Nee, deel 2.
Zie o.a. hier:
CurlyMo in "Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2"
Weer meer leesvoer.
Vanwege dat ik de WPB graag op zolder wil plaatsen, speelt gewicht ook een rol.
Ik wil een zo groot mogelijke boiler.
Voor zover ik begrijp betreft het dan in 99% van de gevallen een 270 liter boiler.
Als ik het goed begrepen heb, kan ik dan het beste een RVS-exemplaar nemen.
Deze zou - mits natuurlijk goed beschermd - ook horizontaal door een raam getild mogen worden.
Heb ik dit correct begrepen?
De atlantic v4 mag met 1 specifieke zijde horizontaal.Rzaan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:47:
[...]
Interessant.
Weer meer leesvoer.
Voor zover ik begrijp betreft het dan in 99% van de gevallen een 270 liter boiler.
Deze zou - mits natuurlijk goed beschermd - ook horizontaal door een raam getild mogen worden.
Rvs hoeft niet, de v4 heeft een electrische electrode die je nooit hoeft te vervangen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Als ik het goed begrijp weegt deze 92 kg.flippy schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:02:
[...]
De atlantic v4 mag met 1 specifieke zijde horizontaal.
Rvs hoeft niet, de v4 heeft een electrische electrode die je nooit hoeft te vervangen.
Dat lijkt nog te doen.
Een Auer Edel Air 270L+ RVS Warmtepompboiler weegt 'maar' 68 kg.
En dat is maar een van mijn reacties over waterontharders in dit topic...
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
ik had 1cm over: MaartenXM in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"Rzaan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:47:
[...]
Interessant.
Weer meer leesvoer.
Ik ga het allemaal lezen.CurlyMo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:47:
[...]
En dat is maar een van mijn reacties over waterontharders in dit topic...
Lees zoveel verhalen die elkaar tegenspreken.
Dat ligt aan je gebruik. Je stelt (bij een Atlantic explorer) een tijdswindow in waarin de WPB mag draaien. Ik heb dat bijv va 14:00-22:00. Als de temp in de WPB dan in die periode onder de ingesteld temp staat dan gaat deze draaien totdat dat de ingestelde temp is bereikt.wicked_fool schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:31:
Hoe vaak springt de warmtepomp gedurende de dag aan? Ik wilde middels een sturing de wpb ook extra laten verwarmen als de zonnepanelen voldoende opwekken.
Maak je dan gebruik van WW en komt deze weer onder de ingestelde temp dan gaat deze weer draaien.
Bij mij draait deze meestal maar eenmaal 2 uur per dag.
Heeft iemand enig idee waardoor deze Hoge druk storing (bij grote vraag) kan ontstaan?
te weinig lucht over de verdamper doorgaans. (dus teweel weerstand in de pijpwerk en/of de fan staat te laag)BasvanS schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:05:
Heeft iemand enig idee waardoor deze Hoge druk storing (bij grote vraag) kan ontstaan?
het is ook beetje euvel van deze dingen dat ze propaan gebruiken. dat is lekker goedkoop voor de fabrikant maar voor dit soort toepassingen is er gewoon minder marge.
[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 04-06-2022 18:40 ]
Hmm, even kijken of ik de fan wat kan opvoeren via het menu!flippy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:37:
[...]
te weinig lucht over de verdamper doorgaans. (dus teweel weerstand in de pijpwerk en/of de fan staat te laag)
het is ook beetje euvel van deze dingen dat ze propaan gebruiken. dat is lekker goedkoop voor de fabrikant maar voor dit soort toepassingen is er gewoon minder marge.
Heb overigens wel het idee dat het om hoge druk in het vat gaat. Gebaseerd op de 'Oplossingen' uit de handleiding:
-- Controleer of het product correct met water
gevuld en ontlucht is
– Watertemperatuursensor vervangen
– Controleer of de warmwatertemperatuursensor correct in de dompelbuis zit
[ Voor 25% gewijzigd door BasvanS op 04-06-2022 19:13 ]
klopt, de hogedrukzijde zit in/aan het vat. echter word de hogedruk veroorzaakt door iets anders. een kapotte sensor kan maar is onwaarschijnlijk. ontluchten zal het niet zijn als je ding al een poos hebt staan. dan blijft er andere variabelen over als het gebeurt met een koude condensor (de tank). dus als er relatief weinig lucht over de verdamper gaat zal de temperatuur van het feestje in de compressor veranderen en zal je compressor dus stukken heter worden omdat die harder moet werken. en omdat propaan qua drukken relatief minder groot bereik heeft dan bijvoorbeeld 134a, R32 of r410 zal hij ook sneller/eerder fouten geven. als ik het goed heb zit er een cappilair buisje in dat ding en geen EXV, dus als de tank koud is loopt de koelhuishouding gewoon niet tof en krijg je dit soort dingen. daarom hebben koelkasten ook een bepaalde kenmerk gekregen voor bepaalde gebieden ivm de buitentemperatuur. als je een nederlandse koelkast in zuid spanje zet zal die ook snel de brui eraan geven.BasvanS schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:08:
[...]
Hmm, even kijken of ik de fan wat kan opvoeren via het menu!
Heb overigens wel het idee dat het om hoge druk in het vat gaat. Gebaseerd op de 'Oplossingen' uit de handleiding:
-- Controleer of het product correct met water
gevuld en ontlucht is
– Watertemperatuursensor vervangen
– Controleer of de warmwatertemperatuursensor correct in de dompelbuis zit
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 04-06-2022 19:39 ]
Goed om te weten, het probleem doet zich al wel langer voor, hoe zou ik het vat kunnen ontluchten? De warm water koppeling op het vat is het hoogste punt van het warm water circuit..flippy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:37:
[...]
klopt, de hogedrukzijde zit in/aan het vat. echter word de hogedruk veroorzaakt door iets anders. een kapotte sensor kan maar is onwaarschijnlijk. ontluchten zal het niet zijn als je ding al een poos hebt staan. dan blijft er andere variabelen over als het gebeurt met een koude condensor (de tank). dus als er relatief weinig lucht over de verdamper gaat zal de temperatuur van het feestje in de compressor veranderen en zal je compressor dus stukken heter worden omdat die harder moet werken. en omdat propaan qua drukken relatief minder groot bereik heeft dan bijvoorbeeld 134a, R32 of r410 zal hij ook sneller/eerder fouten geven. als ik het goed heb zit er een cappilair buisje in dat ding en geen EXV, dus als de tank koud is loopt de koelhuishouding gewoon niet tof en krijg je dit soort dingen. daarom hebben koelkasten ook een bepaalde kenmerk gekregen voor bepaalde gebieden ivm de buitentemperatuur. als je een nederlandse koelkast in zuid spanje zet zal die ook snel de brui eraan geven.
dus hij is ontlucht.BasvanS schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:48:
[...]
Goed om te weten, het probleem doet zich al wel langer voor, hoe zou ik het vat kunnen ontluchten? De warm water koppeling op het vat is het hoogste punt van het warm water circuit..
ik zou eerst eens kijken naar je pijpwerk voor je luchtaan/afvoer en of er voldoende lucht door de verdamper kan.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 04-06-2022 19:51 ]
Dat kan het toch niet zijn?
Vandaag middels een Shelly 1 en HA zelf “smartgrid” aangesloten en dat lijkt ook goed te werken. Ik neem aan dat als het water 62 graden is hij stopt met verwarmen ook al krijgt hij nog signaal op de “smartgrid”?
Heeft iemand een CozyTouch op een v4? Zo ja wat kun je er allemaal mee uitlezen (liefst in HA)?
[ Voor 0% gewijzigd door wicked_fool op 05-06-2022 11:53 . Reden: Typo ]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Dit wil ik zeker meenemen in mijn overweging welke boiler ik koop.Vandaag middels een Shelly 1 en HA zelf “smartgrid” aangesloten en dat lijkt ook goed te werken. Ik neem aan dat als het water 62 graden is hij stopt met verwarmen ook al krijgt hij nog signaal op de “smartgrid”?
Heeft iemand een CozyTouch op een v4? Zo ja wat kun je er allemaal mee uitlezen (liefst in HA)?
kWhwicked_fool schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:15:
Gisteren is mijn Atlantic Explorer v4 270l geplaatst en ik moet zeggen dat het opwarmen me niet tegen viel. Binnen net geen 7 uur was het water 55 graden en het verbruik was 3,03kW.
Ja en besef dat dit een vrij extreem scenario is. van een compleet koude boiler naar 55 graden. In de praktijk zal je hem vrijwel nooit zo koud krijgen, omdat je als stopt met water afnemen als het water lauw is.
Dus voortaan zul je maar 3-5 uur bezig zijn om naar 55 graden te verwarmen.
Ja dan stopt hij inderdaad.Vandaag middels een Shelly 1 en HA zelf “smartgrid” aangesloten en dat lijkt ook goed te werken. Ik neem aan dat als het water 62 graden is hij stopt met verwarmen ook al krijgt hij nog signaal op de “smartgrid”?
:strip_exif()/f/image/iuXwVgBLnSMFPo3Hv2DLBgYL.jpg?f=fotoalbum_medium)
https://easydomoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=4671
Ik zeg Frans leren, heb ik ook gedaan
Wat oudere versies:
:strip_exif()/f/image/ZJmfhgsczrI9mp01MFGJNenn.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/yZeFIdhvUxLbxiDWVphgfBwK.jpg?f=fotoalbum_medium)
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
2 uur per dag is afhankelijk van diverse variabelen.jobr schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:56:
[...]
Dat ligt aan je gebruik. Je stelt (bij een Atlantic explorer) een tijdswindow in waarin de WPB mag draaien. Ik heb dat bijv va 14:00-22:00. Als de temp in de WPB dan in die periode onder de ingesteld temp staat dan gaat deze draaien totdat dat de ingestelde temp is bereikt.
Maak je dan gebruik van WW en komt deze weer onder de ingestelde temp dan gaat deze weer draaien.
Bij mij draait deze meestal maar eenmaal 2 uur per dag.
Hoeveel inhoud heeft de boiler?
Tot hoeveel graden laat je hem opwarmen?
Hoeveel warm water verbruik je tussen runs?
Wat is de kamertemperatuur in de ruimte waar je afzuigt? Is deze temperatuur constant over het hele jaar?
Is die twee uur constant over het gehele jaar?
aanzuigen vannuit binnen is niet aan te raden als efficeintie je doel is.Wolly schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:33:
Wat is de kamertemperatuur in de ruimte waar je afzuigt? Is deze temperatuur constant over het hele jaar?
Volgens anderen hier maakt het nauwelijks uit.flippy schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:44:
[...]
aanzuigen vannuit binnen is niet aan te raden als efficeintie je doel is.
Kun je uitleggen waarom jij denkt dat het wel zo is?
En wat zou het verschil zijn op jaarbasis? (in kWh)
Heeft het ook niet te maken met in wat voor soort ruimte het apparaat staat en waar je eventueel weer uitblaast.
als je het uit de woning trekt moet die warmte weer aangevuld worden. als je dat nog steeds met gas doet is dat natuurlijk kapitaalvernietiging eerste klas tegenwoordig. en zelfs met een warmtepomp als verwarming verlies je efficeintie te opzichte van het gewoon van buiten trekken. als je een atlanitc op buiten/buiten schakelt gaat de fan veel harder draaien en trekt veel meer lucht door de verdamper wat hem weer efficienter maakt.Rzaan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:48:
[...]
Volgens anderen hier maakt het nauwelijks uit.
Kun je uitleggen waarom jij denkt dat het wel zo is?
En wat zou het verschil zijn op jaarbasis? (in kWh)
Heeft het ook niet te maken met in wat voor soort ruimte het apparaat staat en waar je eventueel weer uitblaast.
welke diameter, welk spul (flex of sprio) en wat voor uitlaat/inlaat zit erop buiten?BasvanS schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:59:
1.5 meter.. 50 CM omhoog, dan 100 CM met een bocht van 90 graden door gevel.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 05-06-2022 13:07 ]
Welke diameter buis gebruik je? Is de verdamper erg vuil?BasvanS schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:59:
1.5 meter.. 50 CM omhoog, dan 100 CM met een bocht van 90 graden door gevel.
Nu het buiten warm is kan je natuurlijk proberen om lucht uit de binnenruimte te pakken, kijken of je er dan nog last van heb. Gewoon de buis los aan de inlaatkant.
Ik heb gisteren na een half jaar het filter vervangen wat ik in een filterbox op de inlaat heb zitten. Zo goor
[ Voor 37% gewijzigd door MaartenXM op 05-06-2022 13:08 ]
als je vrij aanzuigt van binnen of naar binnen uitblaast moet je scroefje eruit halen en het draaiding waar de buis op gaat eraf halen. grotere opening = meer beterMaartenXM schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Welke diameter buis gebruik je? Is de verdamper erg vuil?
Nu het buiten warm is kan je natuurlijk proberen om lucht uit de binnenruimte te pakken, kijken of je er dan nog last van heb. Gewoon de buis los aan de inlaatkant.
160MM buis, Thermoduct, geisoleerd, systeem draait nog geen jaar. Op de Inlet zit een extra debiet van 150m3 (Huisventilatie,125mm flex). Dat kan natuurlijk nogal wat extra stof betekenen, al vermoed ik dat de DUCO die eruit filtert.MaartenXM schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Welke diameter buis gebruik je? Is de verdamper erg vuil?
Ik heb gisteren na een half jaar het filter vervangen wat ik in een filterbox op de inlaat heb zitten. Zo goor. Blij dat ik er een filterbox tussen heb zitten.
Jij adviseert dus een extra 160mm filterbox kort voor de inlet?
Wolly schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:33:
[...]
2 uur per dag is afhankelijk van diverse variabelen.
Hoeveel inhoud heeft de boiler?
200
Tot hoeveel graden laat je hem opwarmen?
55
Hoeveel warm water verbruik je tussen runs?
Ongeveer 125
Wat is de kamertemperatuur in de ruimte waar je afzuigt?
21 graden
Is deze temperatuur constant over het hele jaar?
Ja
Is die twee uur constant over het gehele jaar?
Ja, het schommelt tussen anderhalf en tweeënhalf uur.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou eerst even bekijken hoe vies de verdamper is. Filterbox kwam als tip langs in deel 1, ik ben blij dat ik het gedaan heb. Filter is wel weer weerstand natuurlijk.BasvanS schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:15:
[...]
160MM buis, Thermoduct, geisoleerd, systeem draait nog geen jaar. Op de Inlet zit een extra debiet van 150m3 (Huisventilatie,125mm flex). Dat kan natuurlijk nogal wat extra stof betekenen, al vermoed ik dat de DUCO die eruit filtert.
word alles aangezogen vanaf je duco of heb je nog een open pijp van 160 naar buiten om vrij aan te zuigen?BasvanS schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:15:
[...]
160MM buis, Thermoduct, geisoleerd, systeem draait nog geen jaar. Op de Inlet zit een extra debiet van 150m3 (Huisventilatie,125mm flex). Dat kan natuurlijk nogal wat extra stof betekenen, al vermoed ik dat de DUCO die eruit filtert.
1. Dit is alleen van toepassing op de winter. In de zomer is het juist handig als de warmte uit de woning getrokken wordt.flippy schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:02:
[...]
als je het uit de woning trekt moet die warmte weer aangevuld worden. als je dat nog steeds met gas doet is dat natuurlijk kapitaalvernietiging eerste klas tegenwoordig. en zelfs met een warmtepomp als verwarming verlies je efficeintie te opzichte van het gewoon van buiten trekken. als je een atlanitc op buiten/buiten schakelt gaat de fan veel harder draaien en trekt veel meer lucht door de verdamper wat hem weer efficienter maakt.
2. Warmte moet niet aangevuld worden, maar kan aangevuld worden. Dat is een keuze. Als je niet 24/7 je woning verwarmt maar bijvoorbeeld maar een paar dagen of avonden per week dan gaat dit niet helemaal op.
3. Het 'aanvullen' van de warmte kan vanuit verschillende bronnen: Inderdaad je eigen warmtepomp of CV ketel, maar ook door zonnewarmte, apparatuur in huis, of warmte van je buren, als je geen vrijstaand huis hebt.
4. Je kunt een Atlantic die binnen aanzuigt ook op 'Buiten/buiten' zetten
5. Bij erg lage buitentemperaturen is het rendement bij gebruik van buitenlucht sowieso om te huilen.
6. Ook de plaatsing van de WPB speelt een rol. Staat hij in een verwarmde ruimte, op zolder, schuur etc?
Ik denk dat er dus wel wat nuance is en dat er meerdere invalshoeken zijn om het te bekijken. Ik denk dat beide mogelijkheden (buiten/buiten en binnen/binnen) niet per definitie slecht of goed zijn en dat het van heel veel factoren af hangt. Met name: vrijstaand huis?, welke warmtebronnen zijn er?, hoe en wanneer wordt er gestookt?
het is in ieder geval te simpel om te stellen dat alle warmte direct 1 op 1 afkomstig is van je eigen CV ketel of warmtepomp, en dat dat altijd direct aangevuld moet worden.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 14:05 ]
Die staat ook in de TS van deel 2MaartenXM schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:19:
[...]
Ik zou eerst even bekijken hoe vies de verdamper is. Filterbox kwam als tip langs in deel 1, ik ben blij dat ik het gedaan heb. Filter is wel weer weerstand natuurlijk.
Hier blijft hij er tussen zitten ondanks het beetje drukverlies, de schone verdamper is me meer waard.
Wij hebben een vrijstaand huis.de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:54:
Ik denk dat er dus wel wat nuance is en dat er meerdere invalshoeken zijn om het te bekijken. Ik denk dat beide mogelijkheden (buiten/buiten en binnen/binnen) niet per definitie slecht of goed zijn en dat het van heel veel factoren af hangt. Met name: vrijstaand huis?, welke warmtebronnen zijn er?, hoe en wanneer wordt er gestookt?
Over een jaar VV met L/W Warmtepomp.
Huis wordt zo optimaal mogelijk geïsoleerd
Beiden bijna de hele dag thuis.
Wat zou dan de uitkomst zijn?
Geen idee, is erg lastig te zeggen. Er zijn simpelweg te veel factoren die een rol spelen. Ik denk persoonlijk dat het verschil qua efficiëntie tussen buiten afzuigen of binnen uiteindelijk klein is. Als 1 van de 2 scenario's al 'beter' gaat zijn dan de andere, dan gaat het hooguit om een paar tientjes per jaar.Rzaan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:00:
[...]
Wij hebben een vrijstaand huis.
Over een jaar VV met L/W Warmtepomp.
Huis wordt zo optimaal mogelijk geïsoleerd
Beiden bijna de hele dag thuis.
Wat zou dan de uitkomst zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 14:07 ]
Een doorvoor door het dak maken, kost ook geld.de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:03:
[...]
Geen idee, is erg lastig te zeggen. Er zijn simpelweg te veel factoren die een rol spelen. Ik denk persoonlijk dat het verschil qua efficiëntie tussen buiten afzuigen of binnen uiteindelijk klein is. Als 1 van de 2 scenario's al 'beter' gaat zijn dan de andere, dan gaat het hooguit om een paar tientjes per jaar.
Dat zou je - om een eerlijkere berekening te maken - ook mee moeten nemen.
Als je binnen afzuigt, heeft je compressor altijd genoeg vermogen om zelfstandig je boiler te verwarmen. Als je voor buiten kiest kan het gebeuren dat je element ingeschakeld word.Rzaan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:14:
[...]
Een doorvoor door het dak maken, kost ook geld.
Toen ik overstapte van sww met gas ketel, naar een wpb die binnen zuigt, kwam er 400 kWh extra aan stroom bij, tov 250 kuub gas voor sww.
Als iemand dat nog zuiniger kan hoor ik het graag.
1 PVoutput . Dongen NB
Het belangrijkste is de koude lucht van de wpb afvoeren, vaak kan je de rookgas afvoer hergebruiken.Rzaan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:14:
[...]
Is er een MV (met of zonder WTW) dan heb je in principe de mogelijkheid om lucht van buiten aan te zuigen.
Een MV doorvoer is in feite multifunctioneel omdat er zowel binnen lucht als buitenlucht doorheen kan gaan.
Waar de nadruk op ligt hangt af van hoe hard de MV box draait en daar maak ik handig gebruik van
Is jaarlijks 300kWh iets?reneeke1970 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:22:
[...]
Als je binnen afzuigt, heeft je compressor altijd genoeg vermogen om zelfstandig je boiler te verwarmen. Als je voor buiten kiest kan het gebeuren dat je element ingeschakeld word.
Toen ik overstapte van sww met gas ketel, naar een wpb die binnen zuigt, kwam er 400 kWh extra aan stroom bij, tov 250 kuub gas voor sww.
[ Voor 28% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-06-2022 14:25 ]
niet helemaal, men kijkt beetje rooskleurig. de natuurwetten zijn nog steeds van toepassing. dus ook al ontrek je warmte uit een woning zal die toch de volgende dag als de verwarming weer aanspringt weer aangevuld moeten worden. dat is niks anders dan paar uur alle ramen open zetten. de warmte MOET ergens vandaan komen. of je nu direct probeert bij te trekken met je CV of de volgende ochtend verandert daar weinig aan. als je nog steeds je huis warmstookt op gas ben je gewoon erg duur warm water aan het maken als je in de woning aanzuigt. de atlantic op buiten/buiten zetten terwijl je binnen aanzuigt verandert daar weinig aan. behalve dat je je huis vacuum aan het trekken bent als je in de winter de ramen en roosters dicht hebt zitten.de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:54:
[...]
1. Dit is alleen van toepassing op de winter. In de zomer is het juist handig als de warmte uit de woning getrokken wordt.
2. Warmte moet niet aangevuld worden, maar kan aangevuld worden. Dat is een keuze. Als je niet 24/7 je woning verwarmt maar bijvoorbeeld maar een paar dagen of avonden per week dan gaat dit niet helemaal op.
3. Het 'aanvullen' van de warmte kan vanuit verschillende bronnen: Inderdaad je eigen warmtepomp of CV ketel, maar ook door zonnewarmte, apparatuur in huis, of warmte van je buren, als je geen vrijstaand huis hebt.
4. Je kunt een Atlantic die binnen aanzuigt ook op 'Buiten/buiten' zetten
5. Bij erg lage buitentemperaturen is het rendement bij gebruik van buitenlucht sowieso om te huilen.
6. Ook de plaatsing van de WPB speelt een rol. Staat hij in een verwarmde ruimte, op zolder, schuur etc?
het is in ieder geval te simpel om te stellen dat alle warmte direct 1 op 1 afkomstig is van je eigen CV ketel of warmtepomp, en dat dat altijd direct aangevuld moet worden.
de gemiddelde temperatuur buiten in nederland ligt rond de 12 graden. dat is lager dan de 20 in huis natuurlijk maar die 20 in je huis was niet gratis om te maken. die 12 graden buiten wel. dus onder de streep moet je wel even goed bekijken waar je prioriteiten liggen. als efficentie en minste gezeik je doel is ontkom je niet aan buiten/buiten leidingen. ben je bereid wat te doen kan je paar T stukken en een 2 tal kleppen gebruiken om bijvoorbeeld in de zomer van buiten aan te zuigen en koude lucht naar binnen als hij op de zolder staat bijvoorbeeld. je kan ook de werking gebruiken zodat die energie niet verloren is in dat opzicht maar in de basis ontkom je er niet aan dat buiten/buiten gewoon de meest efficiente oplossing is voor het gros van de gebruikers.
zet het noodelement uit in het installatiemenu.reneeke1970 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:22:
[...]
Als je binnen afzuigt, heeft je compressor altijd genoeg vermogen om zelfstandig je boiler te verwarmen. Als je voor buiten kiest kan het gebeuren dat je element ingeschakeld word.
ding is wel langer bezig maar hij blijft zoizo tot -7 rustig doortokkelen.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 05-06-2022 14:28 ]
Uiteraard, zo bedoelde ik hem ook niet. Natuurlijk wordt de warmte onttrokken aan de rest van het huis. Maar dat wil niet zeggen dat je die vervolgens (voor 100%) moet aanvullen met extra stoken.flippy schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:27:
[...]
niet helemaal, men kijkt beetje rooskleurig. de natuurwetten zijn nog steeds van toepassing. dus ook al ontrek je warmte uit een woning zal die toch de volgende dag als de verwarming weer aanspringt weer aangevuld moeten worden. dat is niks anders dan paar uur alle ramen open zetten. de warmte MOET ergens vandaan komen.
Zeker wel. De factor tijd speelt een grote rol. Nogmaals, de CV is slechts 1 van de warmtebronnen in huis. Als je de CV niet aanzet zullen de andere warmtebronnen een grotere rol spelen.of je nu direct probeert bij te trekken met je CV of de volgende ochtend verandert daar weinig aan.
Als ik in de winter de verwarming een maand niet aan zet en wel de WPB van binnen aan laat zuigen, dan blijft mijn huis echt wel boven de 14 of 15 graden, door de aanwezige warmtebronnen in huis, en vanuit de buren.
te simplistisch. Maar ik ben het met je eens dat dat geval zou zijn als alle warmte voor de boiler afkomstig is van je CV ketel. Dat is alleen vrijwel nooit het geval.als je nog steeds je huis warmstookt op gas ben je gewoon erg duur warm water aan het maken als je in de woning aanzuigt.
Klopt, maar je gaf zelf aan dat dat de efficiëntie iets verhoogt, waar ik het mee eens ben.de atlantic op buiten/buiten zetten terwijl je binnen aanzuigt verandert daar weinig aan.
In mijn geval zuig en blaas ik binnen, dus netto geen effect. Dat werkt daarom goed samen met de WTW-installatie.behalve dat je je huis vacuum aan het trekken bent als je in de winter de ramen en roosters dicht hebt zitten.
Ik zie dat dus anders...maar in de basis ontkom je er niet aan dat buiten/buiten gewoon de meest efficiente oplossing is voor het gros van de gebruikers.
En ik wil ook niet het tegenovergestelde beweren want daar zou simpelweg heel veel data en analyse voor nodig zijn. Maar je kunt het gewoon niet zo stellig beweren. er is nuance.
Alleen als die koude lucht kouder is dan de buitentemperatuur. Bij uitblazen naar buiten zuig je namelijk automatisch (nog koudere?) lucht van buiten aan.Speedy-Andre schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:22:
[...]
Het belangrijkste is de koude lucht van de wpb afvoeren
Is de uitgeblazen lucht warmer dan de buitenlucht, dan kun je volgens mij beter binnen uitblazen.
Dan hebben we vochtgehalte nog even buiten beschouwing gelaten, dus eigenlijk is het complexer.
Absoluut. Als je dat zelf doet kan het relatief goedkoop. Maar besteed je dat uit dan kan het behoorlijk prijzig worden.Rzaan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:14:
[...]
Het is handiger als er een bestaande doorvoer is, bijvoorbeeld van de CV ketel.
of gewoon binnen in en uitblazen
Er is heel veel mogelijk
[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 15:01 ]
nee, hoor. het is hele simpele natuurkunde. het gaat om watts, die moeten ergens vandaan komen. en je verwarming is in de periodes dat het frisser is gewoon de hoofdbron. dat de zon wat opwarmt zal wel maar dat geld weer niet voor de rijtjeshuizen die op het westen/oosten staan, die hebben bijna geen zoninval. dus onder de streep is het wel handig om het gewoon simpel te houden en wat generaliseren voor de mensen die meelezen en voorkomen dat mensen denken dat jouw idee de regel is. onder de streep is het gewoon zo dat het standaard neerlansch rijtjeshuis gewoon beter op buiten/buiten kan draaien en je gemiddelde van 12 graden pakt en de hogere efficentie meepakt van meer kuubs door de verdamper jagen tegenover binnen aantrekken en minder kuubs lucht erdoor doen. verschil is alleen dat je in het laatste geval zelf de opwarming moet betalen en dat is altijd duurder dan gratis van buiten. de specificaties die worden gegeven door de fabrikanten stellen dit ook in hun COP gegevens.de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:37:
Ik zie dat dus anders![]()
En ik wil ook niet het tegenovergestelde beweren want daar zou simpelweg heel veel data en analyse voor nodig zijn. Maar je kunt het gewoon niet zo stellig beweren. er is nuance.
je kan het rustig anders zien, maar opletten dat je niet teveel met oogkleppen kijkt en het grote plaatje niet uit het oog verliest. je wint vast wel wat in de zomer als je niet verwarmt maar in de winter raak je het veel harder weer kwijt als je die watts weer aan moet vullen met je dure kuubjes russisch gas...
Ik denk dat alles gezegd isflippy schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:04:
[...]
nee, hoor. het is hele simpele natuurkunde. het gaat om watts, die moeten ergens vandaan komen. en je verwarming is in de periodes dat het frisser is gewoon de hoofdbron. dat de zon wat opwarmt zal wel maar dat geld weer niet voor de rijtjeshuizen die op het westen/oosten staan, die hebben bijna geen zoninval. dus onder de streep is het wel handig om het gewoon simpel te houden en wat generaliseren voor de mensen die meelezen en voorkomen dat mensen denken dat jouw idee de regel is. onder de streep is het gewoon zo dat het standaard neerlansch rijtjeshuis gewoon beter op buiten/buiten kan draaien en je gemiddelde van 12 graden pakt en de hogere efficentie meepakt van meer kuubs door de verdamper jagen tegenover binnen aantrekken en minder kuubs lucht erdoor doen. verschil is alleen dat je in het laatste geval zelf de opwarming moet betalen en dat is altijd duurder dan gratis van buiten. de specificaties die worden gegeven door de fabrikanten stellen dit ook in hun COP gegevens.
je kan het rustig anders zien, maar opletten dat je niet teveel met oogkleppen kijkt en het grote plaatje niet uit het oog verliest. je wint vast wel wat in de zomer als je niet verwarmt maar in de winter raak je het veel harder weer kwijt als je die watts weer aan moet vullen met je dure kuubjes russisch gas...
Ik blijf erbij dat beide scenario's niet veel verschillen qua efficiëntie en dat er ook scenario's zijn waarbij binnen in en uitblazen efficiënter is.
Jij redeneert meer richting een gemiddeld rijtjes huis met gas zonder zoninval en buren die niet stoken. En dat 24/7 of in ieder geval dagelijks op een bepaalde temperatuur gestookt wordt.
Terwijl ik zelf bijvoorbeeld in een goed geïsoleerd huis woon, verwarmd met LL-warmtepomp, met zeer veel zoninval, buren die flink stoken, WPB op zolder waar wat restwarmte blijft hangen etc. Ook stoken (met airco) wij sowieso weinig, vaak alleen in de avond een beetje.
Verduurzaming is altijd maatwerk, dus uitgaan van een gemiddelde situatie is ook niet altijd logisch.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 15:30 ]
Je koppelt dingen aan elkaar die niet verbonden (hoeven te) zijn en ook behoorlijk zwart/wit.de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:57:
[...]
Alleen als die koude lucht kouder is dan de buitentemperatuur. Bij uitblazen naar buiten zuig je namelijk automatisch (nog koudere?) lucht van buiten aan.
Is de uitgeblazen lucht warmer dan de buitenlucht, dan kun je volgens mij beter binnen uitblazen.
Dan hebben we vochtgehalte nog even buiten beschouwing gelaten, dus eigenlijk is het complexer.
Dat hele verhaal gaat niet op wanneer je (deels) van binnen aanzuigt en deels van buiten.
Èn stel dat je het letterlijk opvolgt, dan wordt het erg ingewikkeld om de afvoerlucht steeds ergens heen te sturen omdat het op dat moment 'het beste is'.
Ik blaas standaard naar buiten uit ongeacht het weer en waar vandaan ik aanzuig.
Koelen doe ik met airco's, die doen dat veel efficiënter, sneller en alleen waar het gewenst is.
Het enige wat ik regel is de MV snelheid, als de wpb draait dan is dat stand 2 van 3.
Lekker simpel en het gaat altijd goed met een enorm laag verbruik als ik het met anderen vergelijk.
Klopt, maar dat is dan ook een vrij specifieke situatie die niet veel mensen hebben. Wel een goede overigens.Speedy-Andre schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:35:
[...]
Dat hele verhaal gaat niet op wanneer je (deels) van binnen aanzuigt en deels van buiten.
Dus dat onderschrijft alleen maar: er zijn heel veel manieren om je opstelling te maken en afhankelijk van de situatie is de ene optie beter dan de andere.
Ik heb de WPB op binnen/binnen staan en het hok waar hij in staat is niet heel groot en dat merk je wel in de temperatuur in die ruimte. Deze zakt van 21 (en een beetje) naar ongeveer 17 graden.
:strip_exif()/f/image/kjlPjRAdrGMlaIBGVJCF9bhl.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen ga ik eens kijken of het minder lang duurt als de deur naar de ruimte openstaat en de lucht zich kan vermengen met die van de overloop. Alternatieven die er nog zijn:
- ventilatierooster in de deur
- WTW ook in deze ruimte laten afzuigen (niet heel efficient voor de WTW denk ik)
- Afzuigen uit een andere ruimte
- Uitblazen in een andere ruimte
Het lastige hieraan is dat je dan wel (ongeveer) dezelfde startsituatie moet hebben.wicked_fool schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:33:
Morgen ga ik eens kijken of het minder lang duurt als de deur naar de ruimte openstaat en de lucht zich kan vermengen met die van de overloop.
Bij mij (Atlantic Explorer V3, 200L) duurde het afgelopen zaterdag 1 uur om van 47 naar 55 graden te gaan, met een verbruik van 0.5 kWh. Temperatuur in de ruimte was tussen de 18 en 20 graden.wicked_fool schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:33:
Interessant om te lezen hoe iedereen de aan-/afvoer van de WPB geregeld heeft. Vandaag voor de tweede dag gedraaid. De WPB heeft ongeveer 5 uur gedraaid om van 48 naar 55 op te warmen (na douchen van 2 personen en 1 handafwas), verbruik hiervan was 2,49 kWh.
Waar het (denk ik) fout gaat is dat de inhoud van jouw boiler niet daadwerkelijk 48 graden was, maar vermoedelijk alleen op de plek waar de temperatuursensor zit. Ik denk dat de boiler dus 'leger' was dan je eigenlijk dacht. Dat zie ik bij mij ook, pas als ik hem (ongeveer?) 3/4 leeg gedouched heb gaat hij opeens van 60 graden naar 20 graden ofzo. Dat heeft met de gelaagdheid te maken. De temperatuursensor zegt dan dus niet zo veel over de warmteinhoud van de gehele boiler.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 18:44 ]
Douche zal hetzelfde zijn, de afwas niet. We zullen morgen eens zien.de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:39:
Het lastige hieraan is dat je dan wel (ongeveer) dezelfde startsituatie moet hebben.
Dat kan, ik heb zelf de 270l variant misschien dat daar ook verschil inzit.de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:39:
Bij mij (Atlantic Explorer V3, 200L) duurde het afgelopen zaterdag 1 uur om van 47 naar 55 graden te gaan, met een verbruik van 0.5 kWh. Temperatuur in de ruimte was tussen de 18 en 20 graden.
Waar het (denk ik) fout gaat is dat de inhoud van jouw boiler niet daadwerkelijk 48 graden was, maar vermoedelijk alleen op de plek waar de temperatuursensor zit. Ik denk dat de boiler dus 'leger' was dan je eigenlijk dacht.
In een kleine ruimte daalt de temperatuur natuurlijk, meet eens bij de inlaat.
Ter vergelijking, ik douche 115l weg (koud) en heb dan warm 60l getapt (2e watermeter achter de wpb).
als geluid niet een grote factor is moet je hem op buiten/buiten zetten. dan draait de fan harder.wicked_fool schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:33:
Interessant om te lezen hoe iedereen de aan-/afvoer van de WPB geregeld heeft. Vandaag voor de tweede dag gedraaid. De WPB heeft ongeveer 5 uur gedraaid om van 48 naar 55 op te warmen (na douchen van 2 personen en 1 handafwas), verbruik hiervan was 2,49 kWh.
Ik heb de WPB op binnen/binnen staan en het hok waar hij in staat is niet heel groot en dat merk je wel in de temperatuur in die ruimte. Deze zakt van 21 (en een beetje) naar ongeveer 17 graden.
[Afbeelding]
Morgen ga ik eens kijken of het minder lang duurt als de deur naar de ruimte openstaat en de lucht zich kan vermengen met die van de overloop. Alternatieven die er nog zijn:Als laatste is het maken van dakdoorvoer(en) altijd een oplossing, maar kostbaar en (redelijk) veel werk.
- ventilatierooster in de deur
- WTW ook in deze ruimte laten afzuigen (niet heel efficient voor de WTW denk ik)
- Afzuigen uit een andere ruimte
- Uitblazen in een andere ruimte
Ik zal morgen eens kijken voordat we gaan douche en erna. Die tweede meter had ik ook moeten doen, nu is het lastig te bepalen hoeveel van het verbruik aan warm water is en hoeveel aan koud (meng) water. Qua temperatuur zal ik de sensoren die eerst op de leidingen van de CV zaten op de WPB zetten.Speedy-Andre schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:03:
Kijk eens op de watermeter hoeveel liter je er doorheen jast, ik denk dat je schrikt![]()
In een kleine ruimte daalt de temperatuur natuurlijk, meet eens bij de inlaat.
Ter vergelijking, ik douche 115l weg (koud) en heb dan warm 60l getapt (2e watermeter achter de wpb).
Wat voor effect zal dit hebben? Met de deur dicht hoor ik de WPB bijna niet op dit momentflippy schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:41:
[...]
als geluid niet een grote factor is moet je hem op buiten/buiten zetten. dan draait de fan harder.
meer lucht over de verdamper is meer efficienter.wicked_fool schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:26:
Wat voor effect zal dit hebben? Met de deur dicht hoor ik de WPB bijna niet op dit moment
Duco zit op T-stuk, 160mm pijp gaat 50 cm verderop naar buiten. Ik zie zo geen problemen met de flow, hooguit filter vies. Morgen even kijken waar de filter zit. Dan weet ik ook hoe vies hij (al) is.flippy schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:41:
[...]
word alles aangezogen vanaf je duco of heb je nog een open pijp van 160 naar buiten om vrij aan te zuigen?
We willen graag een warmtepompboiler installeren. We hebben wat betreft locatie twee opties: in de cv-ruimte, maar die staat al aardig vol met een extra koelkast en wasmachine / droger. De andere locatie is de kelder. Onze kelder is 4x3 meter, maar slechts 1.7 meter hoog. Er zijn wel warmtepompboilers die kleiner zijn dan 1.7 meter, maar dit zijn vaak modellen met een klein volume of bijvoorbeeld de Vaillant Arostor 200 - die is ongeveer 1.5 meter, maar volgens het instructieboekje moet er 30 centimeter boven zitten en dan is het dus 10 cm te laag bij ons. In de beschrijving van de Auer Edel 200 zie ik ook een hoogte van 147cm, maar kan ik geen vereiste vinden voor ruimte boven de warmtepompboiler.
Wat zouden jullie doen in een kelder tot 1.7 meter hoog?
Is in serie schakelen van 2 kleine warmtepompboilers een vreemd idee?
Dank
calypso split. 1.60 hoog en geen vrije ruimte nodig. alleen gat van 5cm voor de koelleidingen naar buiten.dbos schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:07:
Hi
We willen graag een warmtepompboiler installeren. We hebben wat betreft locatie twee opties: in de cv-ruimte, maar die staat al aardig vol met een extra koelkast en wasmachine / droger. De andere locatie is de kelder. Onze kelder is 4x3 meter, maar slechts 1.7 meter hoog. Er zijn wel warmtepompboilers die kleiner zijn dan 1.7 meter, maar dit zijn vaak modellen met een klein volume of bijvoorbeeld de Vaillant Arostor 200 - die is ongeveer 1.5 meter, maar volgens het instructieboekje moet er 30 centimeter boven zitten en dan is het dus 10 cm te laag bij ons. In de beschrijving van de Auer Edel 200 zie ik ook een hoogte van 147cm, maar kan ik geen vereiste vinden voor ruimte boven de warmtepompboiler.
Dank
afhankelijk van je gebruiksprofiel kan je ook de 200L pakken. die is 1.30 of zo en kan je aan de muur hangen.
let wel dat de split versie veel sterker is dan de reguliere modellen met luchtkanalen dus heb je ook niet zoveel liters nodig.
Koelkast, wasmachine en droger naar de kelder toe verplaatsen. Of alleen de koelkast?dbos schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:07:
Hi
Dank
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dank. De koelkast is 1.8 meter hoog, die past ook niet. Het zou niet praktisch zijn om de was in de kelder te gaan doen, het is een gammel trapje wat ok is om een paar rollen beschuit te halen, maar met wasmanden erover te zeulen is niet echt haalbaar :-)klump4u schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:35:
[...]
Koelkast, wasmachine en droger naar de kelder toe verplaatsen. Of alleen de koelkast?
Dank. Ik ga me inlezen in hun producten. De explorer 200 is 161.7 cm hoog.flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:13:
[...]
calypso split. 1.60 hoog en geen vrije ruimte nodig. alleen gat van 5cm voor de koelleidingen naar buiten.
afhankelijk van je gebruiksprofiel kan je ook de 200L pakken. die is 1.30 of zo en kan je aan de muur hangen.
let wel dat de split versie veel sterker is dan de reguliere modellen met luchtkanalen dus heb je ook niet zoveel liters nodig.
Nou ik heb ook een anti legionella erreor en heb nu de instellingen aangepast aan bovenstaande. Bij het teruglezen van oude posts vertelde @MaartenXM dat hij de circulatieaansluiting had afgedopt met RVS. Nu heb ik de circulatieaansluiting en de aansluitingen van de extra warmtewisselaar allemaal met messing doppen afgedopt op de Arostor.MaartenXM schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:25:
[...]
Niet de eco mode gebruiken, maar de comfort-mode en dan het hulp element uitzetten. ( bij de minimale temperatuur instelling en max opwarmtijd instelling)
been there :-)
bij mij is het schema 13.00 tot 22.00 comfort, verder anti-vorst. Dan komt het er eigenlijk op neer dat de boiler elke dag tussen 13.00 en 16.00 aan het opwarmen is. (als het buiten het warmst is, ik gebruik de buiten-buiten opstelling). Ik heb legionella op 60 graden staan, 7 dagen timer. Dat gaat op de compressor. (arostor 200)
Met de legionella timer op 7 dagen doet hij elke 8 dagen een legionella-run.
Is dat erg ivm corrosie? Heb wel de hoofdaansluitingen warm en koud voorzien van een dilektrische koppeling.
ik heb heb (helaas) een variabel energiecontract en zit momenteel op ~1,9e per m3 gas en 0,44 cent per kWh.
Er van uitgaande dat 15 a 20% van mijn gasverbruik naar SWW gaat (is dit realistisch)? zou ik met een WPB i.c.m. een PV overschot van 1500kw ongeveer 250m3 gas per jaar moeten besparen. Oftewel ~€500,- op jaarbasis. De boiler kost incl. subsidie 1300e en incl installatie 1650. Bovenstaand zou betekenen dat mijn tvt rond de drie jaar zit met de huidige tarieven.
Mijn gevoel zegt alleen dat 't een optimistische rekensom is... wat inzicht van mensen met meer verstand over dit onderwerp zou prettig zijn.
Ter aanvulling:
We zitten met een ketel uit het jaar 2001; en wil graag z.s.m. over naar iets nieuws. Her en der op de forums lees ik wisselende verhalen over een WPB + Losse WP voor CV. En een monobloc of split unit + boilervat haalt voor ons (vgm) niets uit omdat we dan overal vloerverwarming zouden moeten laten leggen.. tegelijkertijd zitten we met een ketel die hard aan vervanging toe is. Ik ben even het spoor bijster wat betreft de beste oplossing.
Ja iets te optimistisch: je vergeet dat het stroomverbruik van de warmtepompboiler ook wat kost (zeg 500 kWh per jaar uit de dikke duim). Dus het kost ook 200 euro per jaar aan stroom = 300 euro per jaar voordeel. Tvt dus 6 jaar (maar nog steeds prima). Als je getallen verder kloppen, ik denk dat 250m3 gas voor SWW best reëel zou kunnen zijn.Nickster! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:46:
Een vraag over de aanschaf / terugverdientijd.
ik heb heb (helaas) een variabel energiecontract en zit momenteel op ~1,9e per m3 gas en 0,44 cent per kWh.
Er van uitgaande dat 15 a 20% van mijn gasverbruik naar SWW gaat (is dit realistisch)? zou ik met een WPB i.c.m. een PV overschot van 1500kw ongeveer 250m3 gas per jaar moeten besparen. Oftewel ~€500,- op jaarbasis. De boiler kost incl. subsidie 1300e en incl installatie 1650. Bovenstaand zou betekenen dat mijn tvt rond de drie jaar zit met de huidige tarieven.
Mijn gevoel zegt alleen dat 't een optimistische rekensom is... wat inzicht van mensen met meer verstand over dit onderwerp zou prettig zijn.
Ter aanvulling:
We zitten met een ketel uit het jaar 2001; en wil graag z.s.m. over naar iets nieuws. Her en der op de forums lees ik wisselende verhalen over een WPB + Losse WP voor CV. En een monobloc of split unit + boilervat haalt voor ons (vgm) niets uit omdat we dan overal vloerverwarming zouden moeten laten leggen.. tegelijkertijd zitten we met een ketel die hard aan vervanging toe is. Ik ben even het spoor bijster wat betreft de beste oplossing.
Zo lang we kunnen salderen en ik met een overschot zit aan opgewekte energie kost het me toch helemaal geen stroom? Of bedoel je i.c.m. een teruglever tarief?jurjen_g schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:22:
[...]
Ja iets te optimistisch: je vergeet dat het stroomverbruik van de warmtepompboiler ook wat kost (zeg 500 kWh per jaar uit de dikke duim). Dus het kost ook 200 euro per jaar aan stroom = 300 euro per jaar voordeel. Tvt dus 6 jaar (maar nog steeds prima). Als je getallen verder kloppen, ik denk dat 250m3 gas voor SWW best reëel zou kunnen zijn.
Je moet de "gratis stroom" inderdaad wel het juiste bedrag geven: datgene wat je wel gebruikt voor de boiler lever je niet meer terug of moet je extra afnemen dus dat moet je meenemen tegen de juiste kostprijs. Als je een overschot is komt dat overeen met je teruglevertarief inderdaad (maar als die laag is en je hebt echt substantieel overschot zou ik nu snel overstappen naar een andere aanbieder, er zijn voorbeelden van > 60 cent teruglevertarief in het grote teruglevertarief topic)Nickster! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:25:
[...]
Zo lang we kunnen salderen en ik met een overschot zit aan opgewekte energie kost het me toch helemaal geen stroom? Of bedoel je i.c.m. een teruglever tarief?
[ Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 07-06-2022 15:37 ]
Dit kun je makkelijk nagaan als je via je energieleverancier of op je jaarnota kunt zien hoeveel gas je verbruikt in de zomer. Bijvoorbeeld: gebruik je in juni / juli / augustus gemiddeld 15m3 per maand (compenseren voor eventuele vakanties), dan is je gasverbruik voor SWW op jaarbasis 180m3. Als je tijdens het stookseizoen vaker in bad gaat of warmer doucht moet je er natuurlijk nog iets bij optellen.Nickster! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:46:
Er van uitgaande dat 15 a 20% van mijn gasverbruik naar SWW gaat (is dit realistisch)?
[ Voor 10% gewijzigd door Anomi op 07-06-2022 15:44 ]
Helaas wonen hier nog niet zo lang en hebben daar nog geen inzicht in. Daarbovenop missen we momenteel de meterstanden van april & mei ivm vervanging van de slimme meter. Ik denk dat ergens tussen de 15 en 20m3 gas voor sww wel realistisch is. We zijn lange douchers en juni staat nu al op 5m3Anomi schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:40:
[...]
Dit kun je makkelijk nagaan als je via je energieleverancier of op je jaarnota kunt zien hoeveel gas je verbruikt in de zomer. Bijvoorbeeld: gebruik je in juni / juli / augustus gemiddeld 15m3 per maand (compenseren voor eventuele vakanties), dan is je gasverbruik voor SWW op jaarbasis 180m3. Als je tijdens het stookseizoen vaker in bad gaat of warmer doucht moet je er natuurlijk nog iets bij optellen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Isoleren moet je natuurlijk altijd doen als het enigszins mogelijk is, maar is niet perse een vereiste voor lucht/lucht warmtepompen.
Ik wil ook de laatste stap zetten om het gas definitief de deur uit te doen, want ik gebruikt de CV ketel alleen nog voor SWW en verbruik sinds ik mijn huis met lucht/lucht warmtepompen verwarm nog maar zeer weinig gas en dat vind ik gewoon zonde van het vastrecht. Dus er gaat hier ook een WPB komen. Alleen schijnt alles zo'n beetje enorme levertijden te hebben van maanden..
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 07-06-2022 16:41 ]
Ik weet het niet. Al dat corrosie gedoe is moeilijk. Met RVS leek het mij zeker goed (en hoefde ik het verder niet uit te zoeken).midas00 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:17:
[...]
Bij het teruglezen van oude posts vertelde @MaartenXM dat hij de circulatieaansluiting had afgedopt met RVS. Nu heb ik de circulatieaansluiting en de aansluitingen van de extra warmtewisselaar allemaal met messing doppen afgedopt op de Arostor.
Is dat erg ivm corrosie? Heb wel de hoofdaansluitingen warm en koud voorzien van een dilektrische koppeling.
https://www.dyka.nl/ducob...or-inbedrijfstelling.html
(ik vind ze niet bij Duco op de site, vreemd?)
Deze wordt zo geschakeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kUz5mgAIoEryGkDPzxFgqrj1.png?f=user_large)
Ik wil nu enkele nieuwbouw (2015) huizen van het gas afkrijgen. Dit is eigenlijk vrij makkelijk, goed geïsoleerd en al vloerverwarming etc.
Maar ze hebben dus allemaal deze WTW bij de CV ketel hangen. Dus ik vraag me af wat handig is.
Het lijkt me makkelijker als deze units gewoon weg gaan, daar wordt de installatie simpeler van, en de lucht/water warmtepomp zal prima draaien.
Echter, ze hangen er al, en ze draaien op ventilatie lucht reststroom. Ze brengen waarschijnlijk weinig meer op bij verkoop.
Ze hebben nog best een aardige COP van 4.2 of 4.4.
Wat ik niet snap is dat ze parallel geschakeld zijn aan het CV systeem. Ik zou verwachten inline op de retour?
Dat zou ik dan ook bij de warmtepomp willen doen.
Echter sommige warmtepompen vinden het helemaal niet leuk om warmer water binnen te krijgen dan ze zelf maken en gaan dan in foutmelding.
Wel jammer dat ze niet tapwater doen, dan waren ze wat makkelijker te hergebruiken.
Er zit 1 woning bij die al onder de 500m3 per jaar zit. Hiervan zal een aanzienlijk deel tapwater zijn (weet ik straks). Ik kan me voorstellen dat het verwarmingsdeel nog maar 200m3 gas is o.i.d., en dat ik wellicht een pomp en naverwarmer al eraf kan zijn. Dus een soort elektrische CV ketel die afgestemt is op deze Duco box. Zodat hij het liefst maar 1.4kW trekt uit de voorraad boiler. En bij meer vraag met COP=1 bij verwarmt hartje winter.
En dan nog een warmtepompboiler/zonneboiler voor tapwater.
[ Voor 19% gewijzigd door !null op 08-06-2022 11:33 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Uitgezogen lucht vanuit de warmtepompboiler wordt in ieder geval naar buiten afgezogen via een dakdoorvoer.
Voor de aanzuigende lucht zou ik het liefst met een klep splitsing willen maken tussen aanzuigende lucht vanuit de garage in de winter en aanzuigende lucht vanuit buiten in de zomer.
Ik weet dat er dergelijke kleppen zijn, maar heeft iemand concrete ervaring hiermee. Waar kan ik dergelijke kleppen vinden?
Wordt je lucht naar buiten afgezogen (actief dus) of wordt het gewoon afgevoerd?TweakersOnly schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:56:
Binnen een aantal weken wordt de Atlantic Explorer V4 270 in de garage geinstalleerd. De garage is al geisoleerd en wordt ook voorzien van een kunsstof pui met HR++ beglazing.
Uitgezogen lucht vanuit de warmtepompboiler wordt in ieder geval naar buiten afgezogen via een dakdoorvoer.
Voor de aanzuigende lucht zou ik het liefst met een klep splitsing willen maken tussen aanzuigende lucht vanuit de garage in de winter en aanzuigende lucht vanuit buiten in de zomer.
Ik weet dat er dergelijke kleppen zijn, maar heeft iemand concrete ervaring hiermee. Waar kan ik dergelijke kleppen vinden?
Voor de kleppen zou je eens op de site van Ventilatieland moeten kijken.
die hebben enorm veel.
Wat is de verwachtte/voorgeschreven aansluitmanier hiervoor?Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:15:
De PV ingang werkt best eenvoudig, je zet er 230V op en dan start de wpb met opwarmen als ie niet draaide.
Haal je de spanning weg dan stopt hij na een minuut of 10.
Wel praktisch is dat hij met PV contact actief blijft tot hij 62 graden bereikt, zonder PV is dat de ingestelde temperatuur op het display.
Ik bedoel, een tweaker krijgt het sowieso wel voor elkaar, maar de gemiddelde omvormer heeft geen losse configureerbare 230v output. Daar gaat dan weer een kastje bij om dit mogelijk te maken?
Ik bedoel dit in de context van consument of eventueel installateur, niet in de context van wat handige tweakers met wat custom domotica waarbij dit makkelijk is.
Zelf dacht ik uiteindelijk als mijn raspberry pi binnen is (pas in november besteld dus wat verwacht je /sarcasme) het vermogen dat geleverd wordt uit te lezen en daarmee en slimme tussenstekker aan te sturen en simpelweg een contact 230 naar de boiler te sturen.
Maar inderdaad niet plug en play.
Alternatief is met een stroomrelais te werken in de groepenkast, daarmee een contact sluiten. Kost ook weer €35 en daarmee moet je een fase doorlusssen, extra draad trekken van de groepenkast naar boiler...
Ver van simpel voor de consument!
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Ik maak gebruik van homewizard p1 meter, de plug kun je dan gebruiken om bij een zelf ingesteld overschot aan energie om dan de plug in te schakelen. Deze ga ik aansluiten aan de pv aansluiting l.!null schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:46:
[...]
Wat is de verwachtte/voorgeschreven aansluitmanier hiervoor?
Ik bedoel, een tweaker krijgt het sowieso wel voor elkaar, maar de gemiddelde omvormer heeft geen losse configureerbare 230v output. Daar gaat dan weer een kastje bij om dit mogelijk te maken?
Ik bedoel dit in de context van consument of eventueel installateur, niet in de context van wat handige tweakers met wat custom domotica waarbij dit makkelijk is.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Daar kun je dan een actie URL invoeren. If meer dan 1000W > roept een actie URL aan van weer een Shelly plug om die aan te zetten en later weer uit.
Dan kan je hetzelfde maken als Dashlane hier beschrijft.
Ja genoeg mogelijkheden, het is ook erg simpel. Voor ons in ieder geval wel.Dashlane schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:08:
[...]
Ik maak gebruik van homewizard p1 meter, de plug kun je dan gebruiken om bij een zelf ingesteld overschot aan energie om dan de plug in te schakelen. Deze ga ik aansluiten aan de pv aansluiting l.
Maar gemiddelde consument of zelfs sommige installateurs van oude stempel zullen het niks vinden.
Soms zal dat het geval zijn ja. En de 62 graden lijkt een harde instelling te zijn vanuit fabrikant.klump4u schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:39:
Waarom willen jullie hem perse op 62 graden hebben (buiten de ingestelde legionellarun om) is toch weggegooide energie uiteindelijk?
Maar het is geen weggegooide energie, als dit helpt om te voorkomen dat je omvormer uitschakelt wegens te hoog netspanning midden op de dag.
Of straks met externe incentives. Flexibele tarieven of de hulpmiddelen om het grid onder controle te krijgen met teveel wind/zon.
Voor velen nu nog geen reden om iets te doen, financieel gezien. Maar super mooi dat zoiets simpels er al op zit, dat maakt het wat toekomstbestendiger allemaal.
Zul je wel het electrisch element moeten gebruiken en dan nog vraag ik me af dit het uitschakelen zal voorkomen.!null schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:44:
Maar het is geen weggegooide energie, als dit helpt om te voorkomen dat je omvormer uitschakelt wegens te hoog netspanning midden op de dag.