Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:54
Bij mij word de 270 liter 16 juni geïnstalleerd. In combinatie met airco's gaat het gas die dag gelijk de deur uit. Hij word op kanalen aangesloten en mogelijk via mv kanalen maar dit bekijken ze ter plekken.

Ook zit er gewoon een aansluiting op voor je pv panelen maar die gaan we hier niet erop aansluiten. Zal jullie laten weten hoe die bevalt als die draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:03
vangoghnl schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Bij mij word de 270 liter 16 juni geïnstalleerd. In combinatie met airco's gaat het gas die dag gelijk de deur uit. Hij word op kanalen aangesloten en mogelijk via mv kanalen maar dit bekijken ze ter plekken.

Ook zit er gewoon een aansluiting op voor je pv panelen maar die gaan we hier niet erop aansluiten. Zal jullie laten weten hoe die bevalt als die draait.
Kijk aan! Ben benieuwd. Hoe zit dat nou precies met die kanaaladapters? Heb jij ze erbij moeten bestellen of zijn ze bijgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:42
vangoghnl schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:24:
[...]
Een WPB zit toch altijd "aangesloten" op je zonnepanelen als je die hebt, net als alle andere apparaten in je huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Een WPB zit toch altijd "aangesloten" op je zonnepanelen als je die hebt, net als alle andere apparaten in je huis?
Ja maar hij bedoelt een directe verbinding van omvormer naar wpb. Dus niet via meterkast.

Sommige mensen vinden dat handig blijkbaar. Als je geen domotica hebt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-08 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nee zo werkt het niet :)
Wat de PV ingang doet is de wpb starten wanneer dat gunstig is (of gewenst is).
Het nut is vrij beperkt omdat een wpb weinig verbruikt of je moet ook een element inschakelen.
Dan nog draait hij misschien een paar uurtjes tot hij de maximum temperatuur bereikt.
Het idee is dat je een buffer aanlegt en die later kan aanspreken.
Ik gebruik het pv contact als ik van plan ben om de wpb bijna leeg te trekken (bijv. een bad vullen),

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:54
Nickster! schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Kijk aan! Ben benieuwd. Hoe zit dat nou precies met die kanaaladapters? Heb jij ze erbij moeten bestellen of zijn ze bijgeleverd?
Ik heb de wpboiler niet zelf besteld. Installatie bedrijf heeft hem besteld en neemt de wpboiler mee op de dag van installatie. Ze staan wel op de offerte 2 x
LG PHDCLA0.ELGBEEU
Dus ik gok dat je ze erbij moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Iemand ervaring met bestellen uit belgie? (specifiek: https://www.boiler-shop.b...atlantic-explorer-v4-270/) ik lees daar Belgisch model, maar merk ik daar wat van? Zag overigens wel goede ervaring met https://www.esanico.be/ in dit topic voorbij komen, daar is die hetzelfde qua prijs. Maakt dat nog wat uit voor de subsidie?
Ook las ik iets over waterhardheid, de ene website geeft voor mijn woonplaats een hardheid van 7,4dH de andere website 10,30dH, is dat nog iets om rekening mee te houden?
En heeft een warmtepomp boiler een eigen 16A groep nodig? Of zou die bijv. op de wasmachine of wasdroger er bij kunnen?

[ Voor 10% gewijzigd door Oid op 17-05-2022 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het staat allemaal in dit topic, moeten wij het voor je opzoeken?
Waterhardheid check je bij het waterbedrijf dat je water levert, de zuurgraad (neutraal) is ook belangrijk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inderdaad. Dit topic en zijn voorganger (deel 1) zijn een schat aan informatie. Gebruik de juiste zoektermen (België, hardheid, Esanico, 16A, etc) en je vragen zijn zo beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Nee zeker niet, had inderdaad al zitten lezen en zoeken maar blijkbaar de verkeerde termen, excuses! Had ook niet gezien dat er een deel 1 was, totaal overheen gekeken. Dank beide!

[ Voor 28% gewijzigd door Oid op 17-05-2022 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:19
Oid schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:56:
Nee zeker niet, had inderdaad al zitten lezen en zoeken maar blijkbaar de verkeerde termen, excuses! Had ook niet gezien dat er een deel 1 was, totaal overheen gekeken. Dank beide!
Ik heb echt vorige week nog een hele samenvatting over mijn zoektocht naar waterhardheid en boilers hier neergezet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb iets over water hardheid in de TS gezet, dat ontbrak daar en is toch wel een actueel onderwerp :)
Een algemeen advies is lastig, elk merk heeft weer andere eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik ben aan het kijken voor een oplossing voor een WP-boiler in een kleine ruimte. We hebben geen ruimte voor een uitgebreide installatie binnenshuis, en verwarmen doen we met airco's.

Onze vliering waar de CV hangt en alle leidingen naar toe lopen is slechts 1.2m hoog. Alle warmtepompboilers die ik tegen kom zijn veel hoger en staande modellen: past dus niet.

Zijn er ook WP-boilers waarbij de (binnen)warmtepomp en boilervat los van elkaar zijn? En kan zo'n WP dan werken met een liggend vat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

boxlessness schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:01:
Ik ben aan het kijken voor een oplossing voor een WP-boiler in een kleine ruimte. We hebben geen ruimte voor een uitgebreide installatie binnenshuis, en verwarmen doen we met airco's.

Onze vliering waar de CV hangt en alle leidingen naar toe lopen is slechts 1.2m hoog. Alle warmtepompboilers die ik tegen kom zijn veel hoger en staande modellen: past dus niet.

Zijn er ook WP-boilers waarbij de (binnen)warmtepomp en boilervat los van elkaar zijn? En kan zo'n WP dan werken met een liggend vat?
Kijk eens in deel 1 van dit topic met de zoekwoorden 'liggend' en in een andere zoekopdracht 'Hewalex'
Ideaal is het volgens mij niet, maar er zijn mogelijkheden.

en:
warmtepomp boiler vraag...losse boiler + losse (kucht) wmtp

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 17-05-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-08 08:07
klump4u schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Ja dat werkt zeker, heb het bij 2 l/w warmtepompen die ik zelf heb geïnstalleerd zo gedaan, voor beide de subsidie gekregen, degene die de rekening maakt moet de juiste KVK inschrijving hebben. Hele zoektocht maar het werkt prima.
Moet er nog iets specifieks qua tekst inde factuur? En moet het bedrag realistisch zijn? Ik heb iemand gevonden die een opleverkeuring wil doen, maar vraag me af hoe de factuur er uit moet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

midas00 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Moet er nog iets specifieks qua tekst inde factuur? En moet het bedrag realistisch zijn? Ik heb iemand gevonden die een opleverkeuring wil doen, maar vraag me af hoe de factuur er uit moet zien.
Bij mij stond erin: Aansluiten en in bedrijfstellen van warmtepomp ‘merk en typenummer’ met ‘serienummer’
Verder gegevens van mij en gegevens van rekeningmaker met KVK nummer.
Bij de aanvraag heb ik ook een foto van geplaatste warmtepomp met zichtbaar het serienummer en typenummer.
Bedrag rekening was €150,-

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Bij mij stond erin: Aansluiten en in bedrijfstellen van warmtepomp ‘merk en typenummer’ met ‘serienummer’
Verder gegevens van mij en gegevens van rekeningmaker met KVK nummer.
Bij de aanvraag heb ik ook een foto van geplaatste warmtepomp met zichtbaar het serienummer en typenummer.
Bedrag rekening was €150,-
En de subsidiecode. Dat lijkt me de belangrijkste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
thnx voor de uitleg over de factuur. Was overigens geen onwil om de installatie niet door een installateur uit te laten voeren. Ik kon alleen geen enkele installateur vinden die de komende maanden tijd heeft.

Bizar. Ik was gisteren op de VSK en heb met wat WP producenten gesproken. Het is één groot drama met levertijden en beschikbaarheid installateurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:09:
[...]

En de subsidiecode. Dat lijkt me de belangrijkste
Nee dat hoeft niet, deze vul je online in bij de subsidie aanvraag, betreffende het bedrag van €150,- op de rekening van mij dat was voor een Panasonic monoblock L/W warmtepomp, voor een wpb zou max €100,- genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Nee dat hoeft niet, deze vul je online in bij de subsidie aanvraag, betreffende het bedrag van €150,- op de rekening van mij dat was voor een Panasonic monoblock L/W warmtepomp, voor een wpb zou max €100,- genoeg zijn.
Niet noodzakelijk nee. Echter had RVO aangegeven hier de voorkeur aan te geven. Daarom werd het in deel 1 van dit topic regelmatig geadviseerd.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Niet noodzakelijk nee. Echter had RVO aangegeven hier de voorkeur aan te geven. Daarom werd het in deel 1 van dit topic regelmatig geadviseerd.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Dan hoeven ze zelf niet de code op te zoeken, makkelijker voor hun dus maar het kan erin inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
De Arostor draait sinds zaterdag. heb hem toch met flexibele slangen aangesloten voor het gemak. Nu probeer ik weer een stapje verder te gaan en probeer wat instellingen aan te passen.

De gew. watertemperatuur staat op 54 graden.is dat goed of moet die op een andere temperatuur?

legionellla heb ik van nee op 7 (dagen gezet)

zijn er nog andere instellingen die ik zou moeten aanpassen?

[ Voor 43% gewijzigd door midas00 op 18-05-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

midas00 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:28:

De gew. watertemperatuur staat op 54 graden.is dat goed of moet die op een andere temperatuur?
Het is maar net wat je denkt nodig te hebben. Ik draai op 35-40.

Kom je vanzelf achter. Voortschrijdend inzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Hoe lager hoe beter neem ik aan qua verbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53
Klopt. Je stopt vanzelf eerder met douchen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Weet iemand waarom alleen warmtepompboilers van 200 liter en groter een RVS vat hebben? Ik zit te kijken naar een 150 liter WPB maar die zijn zonder uitzondering allemaal van pisbakkenijzer... Qua prijs/liter verhouding zijn de kleinere modellen ook niet goedkoper, dus wat hiervoor de reden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:20:
Weet iemand waarom alleen warmtepompboilers van 200 liter en groter een RVS vat hebben? Ik zit te kijken naar een 150 liter WPB maar die zijn zonder uitzondering allemaal van pisbakkenijzer... Qua prijs/liter verhouding zijn de kleinere modellen ook niet goedkoper, dus wat hiervoor de reden is?
Waarschijnlijk toch de prijs. anders zouden ze nog duurder zijn geweest. Je kunt de prijs niet 1 op 1 schalen. Veel dezelfde componenten zitten ook in de kleinere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Om deze reden neig ik nu toch naar een 200 liter aroSTOR of een Auer Edel Air 200 L wat dezelfde is als de Vaillant. Hoewel ik 200L voor mijn gevoel overkill vindt voor één persoon met af en toe een logé heb ik ook een ligbad, waar ik overigens niet veel gebruik van maak, hooguit een paar keer per jaar. Ik verbaas mij er overigens over dat de hier veelbesproken Atlantics ook geen RVS-vat hebben. Sterker nog, voor zover ik kan zien hebben alleen Vaillant en Euer Edel een RVS vat (vanaf 200 liter).

Enige zorg die ik dan nog heb is of mijn houten vloer in het CV-hok op de verdieping het gewicht van een 200 liter WPB aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:55:
Hoewel ik 200L voor mijn gevoel overkill vindt voor één persoon
Valt wel mee denk ik. Kun je hem lekker op 45 graden zetten en daar 2 of 3 dagen van douchen. En dan maar enkele keren per week opwarmen.
Enige zorg die ik dan nog heb is of mijn houten vloer in het CV-hok op de verdieping het gewicht van een 200 liter WPB aan kan.
Dat lijkt me wel. 200 liter is natuurlijk niet veel. Er zouden toch ook 2 of 3 personen op die plek moeten kunnen staan zonder dat de boel instort? Er is in dit topic wel het nodige over geschreven dus zoek maar even terug.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 19-05-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:17:
[...]
Valt wel mee denk ik. Kun je hem lekker op 45 graden zetten en daar 2 of 3 dagen van douchen. En dan maar enkele keren per week opwarmen.
[...]
Dat lijkt me wel. 200 liter is natuurlijk niet veel. Er zouden toch ook 2 of 3 personen op die plek moeten kunnen staan zonder dat de boel instort? Er is in dit topic wel het nodige over geschreven dus zoek maar even terug.
Dank je, ik heb uiteraard het hele topic incl. deel 1 al helemaal doorgenomen en zag inderdaad een vergelijkbare vraag hierover voorbijkomen. Maarja, wat extra bevestiging kan geen kwaad denk ik dan maar. :)
Nu nog wachten op offertes van installateurs, maar dat duurt wel lang, ze nemen de tijd. Waarschijnlijk vanwege enorme drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-08 12:05
Ik ben bezig met het proberen van het gas af te komen.
Koelen en verwarmen zal met een L/L warmtepomp gaan gebeuren, dit probleem is getackeld. Alleen nu het warme tapwater nog. Er zijn natuurlijk boilers om dat op te lossen, maar ik zit ook met ruimte die er niet in overmaat is. Het betreft een appartement met een WTW unit. 2 ventilatieschachten naar de gemeenschappelijke koker. De cv ketel zal verwijderd worden, deze ruimte komt dan vrij.

Ik heb een berging/technische ruimte waar alles in moet komen. Nu staan ook de wasmachine en droger daar, die zullen daar moeten blijven staan, iig de wasmachine ivm wateraansluiting.
De WTW unit wil ik ook vervangen ivm leeftijd en eventueel een kleiner model. Nu hangt er een Ferroli Optifor 350. Afmeting van de unit = 90 cm hoog; 69 cm breed; 60 cm diep.
Eventueel kan deze unit daarvoor in de plaats: Itho Daalderop HRU 200. Deze heeft wel een kleinere capaciteit dan wat ik nu heb. Is dit erg/kan dit kwaad? De huidige turbostand gebruik ik nooit!

Indien de ruimte en de betreffende wpb het toelaten wil ik de koude lucht die wpb uitstoot in de zomer gebruiken om de woning iets mee af te koelen. De luchtuitlaat van de wpb zou dan op de ventilatieschacht worden aangesloten die de woning in blaast. Met een extra klep waardoor de lucht ook eventueel naar de schacht kan, die naar buiten loopt (voor in de winter).

Het liefst wil ik een boiler die op de grond staat, de muren er omheen zijn niet van beton en kunnen denk ik ook niet het gewicht van de boiler+water houden. Of is dat wel het geval voor een boiler van bijvoorbeeld 100 liter?
Ik heb geen waterontharder en het water uit de kraan is hier gemiddeld pH 8,0, geleidbaarheid gemiddeld 44 mS/m.
Uit wat voor wpb heb ik dan keuze?
Zelf heb ik de Vaillant VWL B 100/5 gevonden, deze kan eventueel op pootjes worden gezet. Is 100 liter en het formaat is 1287 mm hoog, diameter 525 mm.
https://www.vaillant.nl/c...stor-53760.html#downloads

Op de foto's de situatie hoe het er nu voor staat. De laatste foto is de wateraansluiting, die zit rechts van de wasmachine, dit is de enige aansluiting voor water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_nZhSEHyl77T4a_WEfH9_WXLHE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxE8X03yiss2HTe7FIp2I1o5.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jol90QuH4bHKHi1cxoTP2GL0QOc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04vbkoIGEUmL8NipjVqMKiig.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCtr1FHccw-oRqO1Vtsv2G4E-l8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygLdnc9NvZvlMNJXqL1AYcIS.jpg?f=fotoalbum_small

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Henielma schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:18:
[...]

Hier ook een Arostar op zolder. Deze laat ik de lucht van de zolder halen. De zolder is hier iets van 72 m2 en je voelt duidelijk dat het op zolder koeler wordt wanneer deze gelopen heeft. Maar dit is voor mij prima.
Het zolderraam altijd open is wel een warmtelek in het huis.
Kan de Arostor ook de koude lucht via een eigen leiding weg laten lopen? In de handleiding zie ik dat de in- en uitlaat voor de lucht een soort van in elkaar zitten.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@OneTimer De Atlantic Calypso pas ook. Een wandunit van 100L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:55
OneTimer schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:16:
[...]

Kan de Arostor ook de koude lucht via een eigen leiding weg laten lopen? In de handleiding zie ik dat de in- en uitlaat voor de lucht een soort van in elkaar zitten.
Dit is mogelijk verschillend voor de staande types en de hangende types.
Op het staande 200 liter type wat ik heb kan je een aanvoer en een aparte afvoerbuis aansluiten. Beide hebben een diameter van 160 mm dacht ik.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:17
Tranquility schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:55:
Om deze reden neig ik nu toch naar een 200 liter aroSTOR of een Auer Edel Air 200 L wat dezelfde is als de Vaillant. Hoewel ik 200L voor mijn gevoel overkill vindt voor één persoon met af en toe een logé heb ik ook een ligbad, waar ik overigens niet veel gebruik van maak, hooguit een paar keer per jaar. Ik verbaas mij er overigens over dat de hier veelbesproken Atlantics ook geen RVS-vat hebben. Sterker nog, voor zover ik kan zien hebben alleen Vaillant en Euer Edel een RVS vat (vanaf 200 liter).

In mijn eentje heb mijn eigen wpb van 200 Liter al eens leeg gedoucht; gaat sneller dan je denkt.

Een stalen vat in menig wpb?? met messing koppelingen en staal bij elkaar gaat dat toch heel snel oxideren?
Zijn die stalen vaten niet van binnen verkopert?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ondertussen heb ik de eerste offerte binnen voor een aroSTOR 200 liter incl. installatie en materialen: €3500,-.
Is dezelfde installateur die ook mijn lucht-lucht warmtepompen heeft geïnstalleerd (naar tevredenheid overigens)
Vindt dit best wel een stevig bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
natural colour schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:44:
[...]
In mijn eentje heb mijn eigen wpb van 200 Liter al eens leeg gedoucht; gaat sneller dan je denkt.
Gisteren ben ik met mijn regendouche aan het experimenteren geslagen en heb hem zuiniger gemaakt.. :P

De douchekop is een afschroefbare ronde metalen plaat met 100 gaatjes erin van geborsteld RVS die aan de bovenkant van het douchepaneel zit. Achter die plaat zit een soort rubberen "mat" met eveneens 100 gaatjes erin. Nu heb ik ongeveer 40 van die gaatjes om-en-om dichtgestopt met kleine laptopschroefjes (je bent tweaker of je bent het niet) die precies het juiste formaat hebben en ik er mooi in kon drukken.

Nu is hij denk ik een stuk zuiniger geworden en is het comfort naar mijn mening ook nog eens beter geworden omdat de straal nu harder is geworden wat ik prettiger vind. Ik heb net even gemeten met een emmer met literaanduiding en er komt nu precies 10 liter water (op temperatuur) per minuut uit. Ik heb helaas niet gemeten wat het verbruik voor de "modificatie" was maar weet zeker dat dat een stuk meer was gezien de verminderde stroom naar het putje..
Een stalen vat in menig wpb?? met messing koppelingen en staal bij elkaar gaat dat toch heel snel oxideren?
Zijn die stalen vaten niet van binnen verkopert?
Volgens mij is het geëmailleerd staal. Ik blijf het vreemd vinden waarom ze niet allemaal RVS toepassen. Nu moeten ze gaan "klooien" met anodes van verschillende materialen om het niet te laten roesten. Doe het dan goed en pas dan gewoon RVS toe. Die dingen zijn als zo duur en vind het een domme bezuiniging die zich naar mijn mening niet echt vertaalt naar significant lagere prijzen.

Ik wil dan wel graag dat ze voor dat geld een tijdje meegaan. Minimaal zolang als een CV-ketel zonder een verhoogde kans op lekkage. Daarom staat de aroSTOR momenteel bij mij op de eerste plaats. Of de Auer Edel Air die identiek is. Voor de rest kan ik geen andere merken die een RVS vat hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door Tranquility op 22-05-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:16:
Ondertussen heb ik de eerste offerte binnen voor een aroSTOR 200 liter incl. installatie en materialen: €3500,-.
Is dezelfde installateur die ook mijn lucht-lucht warmtepompen heeft geïnstalleerd (naar tevredenheid overigens)
Oei wat een geld ja. Dat ga je in ieder geval nooit terug verdienen. Misschien toch ook alternatieven overwegen.

Gaat nog wel subsidie af toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Schaarste :)
Tranquility schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:21:
[...]

Volgens mij is het geëmailleerd staal. Ik blijf het vreemd vinden waarom ze niet allemaal RVS toepassen. Nu moeten ze gaan "klooien" met anodes van verschillende materialen om het niet te laten roesten. Doe het dan goed en pas dan gewoon RVS toe. Die dingen zijn als zo duur en vind het een domme bezuiniging die zich naar mijn mening niet echt vertaalt naar significant lagere prijzen.
Ja, maar dan koop je geen nieuwe over 10 jaar :P
Hetzelfde als veel auto's, een laagje tectyl van 10 euro aan de onderkant zou een hoop roestproblemen voorkomen...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Als je het zelf kan doen ben je nog goedkoper uit ondanks dat je dan subsidie misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Ik zou de Arostor het liefst op een zo hoog mogelijke temperatuur instellen zonder dat het elektrisch element bijspringt om de temperatuur te halen. Dus 100% WP.

Hoe stel ik dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En zoiets? Dan heb je een hybride
https://123boilers.nl/pro...GCENF-MeZTIAaAt7LEALw_wcB

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

midas00 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Ik zou de Arostor het liefst op een zo hoog mogelijke temperatuur instellen zonder dat het elektrisch element bijspringt om de temperatuur te halen. Dus 100% WP.

Hoe stel ik dat in?
Ik heb geen idee. Ik heb een Atlantic die gewoon tot 63 graden komt zonder element. Element is permanent uitgeschakeld. Die heb ik nog nooit gebruikt in de 5 jaar dat ik de wpb heb.

Het zal wel in de handleiding staan? Of zelf beetje zoeken in het menu?

Bedenk wel dat het rendement van de warmtepomp fors omlaag gaat bij hogere temperaturen.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 21-05-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:15:
[...]

Oei wat een geld ja. Dat ga je in ieder geval nooit terug verdienen. Misschien toch ook alternatieven overwegen.

Gaat nog wel subsidie af toch?
Ja de subsidie gaat er dan nog wel van af. Het was volgens hem wel een ruwe schatting, dus inclusief materialen en een dakdoorvoer. Er zit al een dakdoorvoer van de ketel, dus dan zou er eentje bij moeten, dat is wat ik uit het verhaal begrijp..

Nu ik al een tijdje stook met m'n L-L warmtepompen gebruik ik zo weinig gas dat ik er gewoon vanaf wil, ook vanwege de toch wel stevige vastrechtkosten van bijna €300,- per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Ja de subsidie gaat er dan nog wel van af. Het was volgens hem wel een ruwe schatting, dus inclusief materialen en een dakdoorvoer. Er zit al een dakdoorvoer van de ketel, dus dan zou er eentje bij moeten, dat is wat ik uit het verhaal begrijp..

Nu ik al een tijdje stook met m'n L-L warmtepompen gebruik ik zo weinig gas dat ik er gewoon vanaf wil, ook vanwege de toch wel stevige vastrechtkosten van bijna €300,- per jaar.
Vanuit financieel standpunt blijft gas dan aantrekkelijk voor je. Maar er zijn natuurlijk andere redenen om van het gas te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
CurlyMo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Als je het zelf kan doen ben je nog goedkoper uit ondanks dat je dan subsidie misloopt.
Of het dan onder de streep uiteindelijk echt zoveel uitmaakt betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat kun je wel uitrekenen.
We hebben daarvoor het gasverbruik nodig, onderhoudscontract cv-ketel, leeftijd cv-ketel en kosten van de WPB. En of je gebruik wilt gaan maken van overschot zonnepanelen.
Als de gasaansluiting de deur uit gaat kan het wel uit. Blijft de gasaansluiting in stand (hybride HR-ketel/WPB) kan het financieel vaak niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 21-05-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Jim423 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:41:
Dat kun je wel uitrekenen.
We hebben daarvoor het gasverbruik nodig, onderhoudscontract cv-ketel, leeftijd cv-ketel en kosten van de WPB. En of je gebruik wilt gaan maken van overschot zonnepanelen.
Als de gasaansluiting de deur uit gaat kan het wel uit. Blijft de gasaansluiting in stand (hybride HR-ketel/WPB) kan het financieel vaak niet uit.
Als de gasaansluiting blijft is het duidelijk dat gas (nog) voordeliger is dan de investeringen van een WPB, maar het is vooral het vastrecht wat zuinig gasverbruik onaantrekkelijk maakt. En de verwachting is dat gas alleen maar duurder gaat worden met de ontwikkelingen in Oekraïne en Rusland, tenzij Nederland opeens een hele grote gasbel vind en die aanboort want Groningen gaat hoe dan ook dicht.

Maar ook gevoel speelt natuurlijk mee om fossiel definitief de deur te wijzen, zeker als je al gasloos verwarmt en ook zonnepanelen en een EV hebt. Tel daarbij op dat het laten weghalen van de gasaansluiting dit jaar nog kosteloos is voordat de nieuwe gaswet van kracht wordt. Het is niet een kwestie van alleen de meter weg halen, maar de hele gasleiding vanaf de hoofdleiding bij de weg weg naar het huis moet worden verwijderd, dus de hele oprit moet dan open hier. Als je dat zelf moet gaan betalen gaat dat honderden euro's kosten. Al met al redenen om dit laatste stapje naar gasloos toch te willen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 23:41
Tranquility schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:26:
[...]
Ik wil ook van het gas af gaan en de vaste kosten van een gasaansluiting die je kunt wegstrepen moeten het wel rendabel kunnen maken, dan hebben we het nog niet eens over de prijs van gas zelf.

In mijn geval betalen we aan vaste kosten inclusief Energiewacht contract €460,- per jaar. Als we een afschrijvingstermijn van 10 jaar voor de L/L wamtepomp en WP boiler nemen kan ik een fraaie installatie neerzetten voor het geld van de vaste kosten. Er vanuitgaande dat gas niet ineens veel goedkoper wordt kun je dan behoorlijk besparen.

Financien zijn voor ons maar een deel van de motivatie, maar het lijkt op zich wel uit te kunnen. Dat het beter voor het milieu is, we geen gas uit Rusland hoeven gebruiken en dat de mensen in Groningen veilig kunnen wonen zijn voor ons zeker belangrijke aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-07 20:35

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Hier ook interesse in warmtepompboiler tapwater. Gezin 4 personen enkel douchen maar weet niet welk type nu meest geschikt is. Vaillant, Atlantic? Uitgangspunt gas er volledig uit, verwarmen en koelen met L/L warmtepompen en t gaat dus over t tapwater. Dit ter vervanging van huidige cv ketel van 20 jaar oud. Huidig gasverbruik enkel tapwater is 300m3 per jaar. Hoor graag ervaringen. Heb geen wtw en ook geen MV. Uitblazen dan ook in de zolderruimte. Geluid zo beperkt mogelijk

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24
Tranquility schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Als de gasaansluiting blijft is het duidelijk dat gas (nog) voordeliger is dan de investeringen van een WPB, maar het is vooral het vastrecht wat zuinig gasverbruik onaantrekkelijk maakt.
Of een goed getimede EOL van de CV-ketel. Dan is het óf 1000-1400 voor een nieuwe ketel, of dat geld investeren in een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Zwartoog schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Of een goed getimede EOL van de CV-ketel. Dan is het óf 1000-1400 voor een nieuwe ketel, of dat geld investeren in een boiler.
Klopt.
Nu is mijn ketel (Intergas Xtreme 36) nog geen twee jaar oud, maar die kan ik makkelijk verkopen voor een redelijk bedrag. Op Marktplaats heb ik er al meerdere gezien die zo weg waren. En zeker nu met de plannen van het kabinet zullen veel mensen nog snel een nieuwe ketel willen. Een jong gebruikte Xtreme is dan een aantrekkelijke keuze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ook een mooie strategie :) Ketel hier is 16 jaar oud, en heeft wat kuren. Zou eigenlijk ook eens naar gekeken moeten worden, maar de WP staat klaar en het boilervat komt over een week. Dat vat kost dan praktisch niets extra's.

Alleen is ons gasfornuis nog lang niet aan vervanging toe, dus vastrecht blijven we nog even houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zwartoog schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:24:
Ook een mooie strategie :) Ketel hier is 16 jaar oud, en heeft wat kuren. Zou eigenlijk ook eens naar gekeken moeten worden, maar de WP staat klaar en het boilervat komt over een week. Dat vat kost dan praktisch niets extra's.

Alleen is ons gasfornuis nog lang niet aan vervanging toe, dus vastrecht blijven we nog even houden.
Dus dan betaal je 200 euro per jaar extra om met dit gasstel te kunnen koken?
Ik zou hem dan toch echt op marktplaats zetten en een inductiekookplaat uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
de Peer schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:26:
[...]

Dus dan betaal je 200 euro per jaar extra om met dit gasstel te kunnen koken?
Ik zou hem dan toch echt op marktplaats zetten en een inductiekookplaat uitkiezen.
Ik weet het, maar een 6-pitter met oven kost ook al snel 1500,- euro. Overigens gaat je vastrecht van gas na een paar jaar ook omlaag. Al met al, loopt zo berekenend de terugverdientijd behoorlijk op.

Elektra ligt overigens klaar, kan ook best zijn dat we op veel kortere termijn overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:22
Tranquility schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:03:
[...]

Klopt.
Nu is mijn ketel (Intergas Xtreme 36) nog geen twee jaar oud, maar die kan ik makkelijk verkopen voor een redelijk bedrag. Op Marktplaats heb ik er al meerdere gezien die zo weg waren. En zeker nu met de plannen van het kabinet zullen veel mensen nog snel een nieuwe ketel willen. Een jong gebruikte Xtreme is dan een aantrekkelijke keuze. ;)
Xtreme 30 (2 jaar oud) was hier binnen een dag weg met iets van 3 mensen op de wachtlijst voor als de eerste reservering hem niet kwam halen. Die raak je idd zo kwijt.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Zwartoog schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:24:

Vastrecht wordt wel lager bij een lager gasverbruik. Bij Stedin <500 m3/jaar = gereduceerd vastrecht. Scheelt een paar tientjes op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
Ik heb zojuist een installateur gevraagd voor arostor 270L warmtepompboiler. En hij zei dat het op de houten vloer niet mogelijk is om een warmtepompboiler te plaatsen. Is dat correct? Zo ja, wat is daarvoor het goede alternatief?

[ Voor 12% gewijzigd door hainv201 op 22-05-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

hainv201 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:11:
Ik heb zojuist een installateur gevraagd voor arostor 270L warmtepompboiler. En hij zei dat het op de houten vloer niet mogelijk is om een warmtepompboiler te plaatsen. Is dat correct? Zo ja, wat is daarvoor het goede alternatief?
Kijken welke vloerbalken je hebt en hoe ze liggen en dan misschien het gewicht verdelen d.m.v. balken en vloerplaten overdwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
klump4u schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:17:
[...]

Kijken welke vloerbalken je hebt en hoe ze liggen en dan misschien het gewicht verdelen d.m.v. balken en vloerplaten overdwars.
Bedankt voor uw informatie. Daarnaast zei hij ook dat de ruimte tussen het dak en de ketel minimaal 60 cm moet zijn. Klopt het?

[ Voor 23% gewijzigd door hainv201 op 22-05-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
hainv201 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:22:
[...]

Bedankt voor uw informatie. Daarnaast zei hij ook dat de ruimte tussen het dak en de ketel minimaal 60 cm moet zijn. Klopt het?
Als de vloer vrij is van vloerbedekking (dus vloerplanken), dan kun je kijken waar deze op de balken gespijkerd is. Daar zitten de balken.

Qua positie is tegen de muur natuurlijk ook een constructief een betere keuze. Wat nog wel een risico is, is dat soms de zoldervloer als niet-draagbare vloer werd gebouwd, dus alleen als buffer tussen de dakpannen en bovenste verdieping. Je zult dus ook de dikte van de balken moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxSSYRhGKRdXCgGk2YKsdu1gJAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j01yfSbZnN2TIShFw89GiPpA.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is mijn zolderverdieping waar mijn huidige cv, wasmachine en droger staan. Er is een kamer ernaast. De maximale hoogte van de vloer tot het dak is 1m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een alternatief kan een losse wp zijn zoals de Hewalex of een Nibe.
Dan eventueel 2 kleine vaten koppelen zodat je minder hoogte nodig hebt.
Begin echter bij de vloer, als die niet sterk genoeg is zal je alles aan een (draag)muur moeten bevestigen.
Of kijk naar een andere plek, in een bijkeuken of schuur kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
hainv201 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:12:
[Afbeelding]

Hier is mijn zolderverdieping waar mijn huidige cv, wasmachine en droger staan. Er is een kamer ernaast. De maximale hoogte van de vloer tot het dak is 1m8
Oe, wat zijn die zwarte vlekken onderaan het dak? :o Hoop geen schimmel, anders moet je ook goed kijken naar de isolatie daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
hainv201 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:11:
Ik weet niet wat je gezinssamenstelling is, maar is een iets kleinere 200 liter geen optie?

Ik heb ook een houten vloer in het CV-hok. Als ik een aroSTOR 200 liter laat plaatsen leg ik voor de zekerheid een dikke multiplex plaat over de hele breedte van de vloer. Die kan het gewicht dan nog wat beter verdelen.

Aan de muur is geen optie, want die is ook van hout en een kleiner model daar aan ophangen lijkt me nog steeds veel te zwaar. Vandaar de keuze voor een 200 liter staand model. Heb nog een paar offertes uitstaan, maar ik merk dat installateurs helemaal geen haast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Zo te zien staat daar al voor meer dan 200 kilo..
De WPB komt op een kamer ernaast te staan begrijp ik? Wellicht met een dikke multiplex plaat van een vierkante meter o.i.d. eronder kan het wellicht toch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Tranquility schreef op maandag 23 mei 2022 @ 00:20:
[...]

Ik weet niet wat je gezinssamenstelling is, maar is een iets kleinere 200 liter geen optie?

Ik heb ook een houten vloer in het CV-hok. Als ik een aroSTOR 200 liter laat plaatsen leg ik voor de zekerheid een dikke multiplex plaat over de hele breedte van de vloer. Die kan het gewicht dan nog wat beter verdelen.

Aan de muur is geen optie, want die is ook van hout en een kleiner model daar aan ophangen lijkt me nog steeds veel te zwaar. Vandaar de keuze voor een 200 liter staand model. Heb nog een paar offertes uitstaan, maar ik merk dat installateurs helemaal geen haast hebben.
Bedankt voor je advies. Wij zijn een gezin met 5 personen. Dat is de reden dat ik voor de 270L-versie heb gekozen.
En dat kunnen we niet in de volgende kamer plaatsen.
We hebben een berging op 5 meter afstand van de achterkant van het huis. Ik weet niet of het een goede plek is voor de warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Zwartoog schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Oe, wat zijn die zwarte vlekken onderaan het dak? :o Hoop geen schimmel, anders moet je ook goed kijken naar de isolatie daar.
Welke zwarte vlek bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Speedy-Andre schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:26:
Een alternatief kan een losse wp zijn zoals de Hewalex of een Nibe.
Dan eventueel 2 kleine vaten koppelen zodat je minder hoogte nodig hebt.
Begin echter bij de vloer, als die niet sterk genoeg is zal je alles aan een (draag)muur moeten bevestigen.
Of kijk naar een andere plek, in een bijkeuken of schuur kan ook.
Bedankt. Welk model van Hewalex of Nibe bedoel je? Ik ben van plan om een lucht-lucht warmtepomp aan te schaffen. We hebben 5 kamers die we willen verwarmen en koelen. Ik heb nog geen offerte ontvangen. Maar ik denk dat we 1 enkele unit en 1 multi-split unit nodig hebben. Als we nog een warmtepomp krijgen, hebben we 3 buitenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
hainv201 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:26:
[...]

Welke zwarte vlek bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swx9QvPzNGpx-Xwb2MGpNkTpNjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaLhOj9ChWXwPOpL18Nl3TRY.jpg?f=fotoalbum_large

Kan natuurlijk lichtval zijn, maar zo op de foto is het erg grauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
hainv201 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:39:
[...]

Bedankt. Welk model van Hewalex of Nibe bedoel je? Ik ben van plan om een lucht-lucht warmtepomp aan te schaffen. We hebben 5 kamers die we willen verwarmen en koelen. Ik heb nog geen offerte ontvangen. Maar ik denk dat we 1 enkele unit en 1 multi-split unit nodig hebben. Als we nog een warmtepomp krijgen, hebben we 3 buitenunits.
Een Nibe F130
https://www.nibe.eu/nl-be...elucht-water-warmtepompen

of Hewalex pcwu 2.5/3.0kW.
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Beide zijn ventilatie wp's dus voor binnenshuis nabij de MV cq een vervanger voor de MV box.
Omdat je dan losse units hebt kan je het gewicht verdelen en een vat kan minder hoog zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Speedy-Andre schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Een Nibe F130
https://www.nibe.eu/nl-be...elucht-water-warmtepompen

of Hewalex pcwu 2.5/3.0kW.
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Beide zijn ventilatie wp's dus voor binnenshuis nabij de MV cq een vervanger voor de MV box.
Omdat je dan losse units hebt kan je het gewicht verdelen en een vat kan minder hoog zijn..
Bedankt. Het systeem zal bestaan uit 1 ventilatiewarmtepomp en 1 ketel? Het is goed? Mijn huis heeft geen ventilatiesysteem en geen ventilatierooster raam. Ik was dus van plan om L/L warmtepomp als ventilatiesysteem te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
hainv201 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Bedankt. Het systeem zal bestaan uit 1 ventilatiewarmtepomp en 1 ketel? Het is goed? Mijn huis heeft geen ventilatiesysteem en geen ventilatierooster raam. Ik was dus van plan om L/L warmtepomp als ventilatiesysteem te gebruiken.
Het is een beetje plannen maar wanneer straks de cvketel weg is kan je de dak doorvoer gebruiken om de lucht van de wpb (combi) af te voeren (dit is koude lucht).
Als de ruimte waar de wpb komt groot genoeg is kan je de lucht van binnen als aanvoer gebruiken.
Het is geen L/L wp, hij brengt de warmte uit de lucht over op water in een vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-07 22:39
Weet iemand waarom er een opvangbak onder een Explorer v4 zou moeten staan? Is dit tegen lekkages of condens van het boilervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Ik heb de Vaillant arostor 270. Bevalt tot nu toe prima maar heb lukt alleen niet om de legionella functie aan de praat te krijgen. Ik heb nu ingesteld staan dat de boiler tussen 8 uur s'morgens en 6 uur s'avonds mag verwarmen. Tot 2uur s'middags in de eco mode en daarna comfort. Heb de legionella functie ingesteld op 30 dagen. Nu krijg ik de melding anti legionella error. Wat ook vreemd is dat ik nog nooit gezien heb dat hij het electrisch element bijschakeld. Iemand ideeën of tips waar naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MaartenXM in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Zoek in dat topic een paar posts terug van Maarten, dan zie je wat hij probeert om het op te lossen.
De Arostor doet vreemd met timers, als ze overlappen krijg je dit soort gedoe :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:15
WillemSuper schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:11:
Ik heb de Vaillant arostor 270. Bevalt tot nu toe prima maar heb lukt alleen niet om de legionella functie aan de praat te krijgen. Ik heb nu ingesteld staan dat de boiler tussen 8 uur s'morgens en 6 uur s'avonds mag verwarmen. Tot 2uur s'middags in de eco mode en daarna comfort. Heb de legionella functie ingesteld op 30 dagen. Nu krijg ik de melding anti legionella error. Wat ook vreemd is dat ik nog nooit gezien heb dat hij het electrisch element bijschakeld. Iemand ideeën of tips waar naar te kijken?
Niet de eco mode gebruiken, maar de comfort-mode en dan het hulp element uitzetten. ( bij de minimale temperatuur instelling en max opwarmtijd instelling)
been there :-)

bij mij is het schema 13.00 tot 22.00 comfort, verder anti-vorst. Dan komt het er eigenlijk op neer dat de boiler elke dag tussen 13.00 en 16.00 aan het opwarmen is. (als het buiten het warmst is, ik gebruik de buiten-buiten opstelling). Ik heb legionella op 60 graden staan, 7 dagen timer. Dat gaat op de compressor. (arostor 200)
Met de legionella timer op 7 dagen doet hij elke 8 dagen een legionella-run.

[ Voor 4% gewijzigd door MaartenXM op 24-05-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
MaartenXM schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Niet de eco mode gebruiken, maar de comfort-mode en dan het hulp element uitzetten. ( bij de minimale temperatuur instelling en max opwarmtijd instelling)

bij mij is het schema 13.00 tot 22.00 comfort, verder anti-vorst. Dan komt het er eigenlijk op neer dat de boiler elke dag tussen 13.00 en 16.00 aan het opwarmen is. (als het buiten het warmst is, ik gebruik de buiten-buiten opstelling). Ik heb legionella op 60 graden staan, 7 dagen timer. Dat gaat op de compressor. (arostor 200)
Met de legionella timer op 7 dagen doet hij elke 8 dagen een legionella-run.
Ga ik dat proberen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
[
Als je de installateur nu eens zegt: ik zorg dat de WPB boven op zijn plaats staat, en jij sluit het aan? Vaillant leverd bij de unit een transportzak met handles, met twee man til (verticaal) je de unit wel naar boven.

Er staat niets in de installatie voorschriften over minimale hoogte naar dakbeschot, maar wel dat je ca. 300 mm nodig hebt voor eventueel onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:42
wicked_fool schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:42:
Weet iemand waarom er een opvangbak onder een Explorer v4 zou moeten staan? Is dit tegen lekkages of condens van het boilervat?
Enige condens die ontstaat is bij de warmtepomp, maar dat wordt afgevoerd met een slangetje het riool in. Zal dus voor lekkage zijn, maar vraag me af hoe nuttig dat is. Ik heb het niet in ieder geval. Als werkelijk je vat lek raakt heb je een flinke bak nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-07 12:33
Goedemorgen mensen,

Beetje een dillema met de huidige regeling betreft afbouwen van saldering de volgende situatie is aanwezig:

* 22 tal panelen circa 300 wp Oost west gericht. Hierdoor een verspreide dagopbrengst
* houtkachel
*cv ketel circa 5 jaar oud.

Gasverbruik is circa 1000 kuub per jaar vrijstaande woning van 600 m3

Zolder zouden we willen koelen met een airco unit die nog niet aanwezig is. (Hiervoor zal genoeg stroom zijn ivm zonnige dagen )

Nu omdat wij gemakkelijk aan brandstoffen kunnen komen voor de houtkachel en deze moet blijven van de vrouw zag ik misschien de volgende oplossing voor winterverwarming.

Spiraal om de kachel heen bouwen met de benodigde veiligheid betreft stoom etc met een buffervat van 300 liter deze aansluiten op de verwarming installatie om warmte door huis te verdelen.

Om van het gas af te gaan wou ik een warmtepomp boiler met nog een vat van 200 of 300 liter aansluiten bij de installatie van het buffervat voor de verwarming van het kraanwater

Met wintermaanden zal het vat circa 30 tot 50 graden verwarmen en het huis op de bovenste 2 woonlagen voldoende warm houden ivm volledig erg goed geïsoleerde woning.

Indien douche / kraan water benodigd is zal water door het eerste warmtevat heen lopen en daarna naar de wp boiler die het nog eens verder verwarmd naar de benodigde temperatuur van circa 65 gr waardoor de wp boiler minder zijn werk hoeft te doen en daardoor minder stroom verbruikt tussen de pieken waar geen stroom opgewekt zal worden eventueel in de toekomst een accu hiervoor natuurlijk een mogelijkheid

Dit kan allemaal gemonteerd worden eventueel in onze kruipruimte van 1.5 meter hoog die goed begaanbaar is.

Wat vinden jullie van dit idee of zijn er nog andere methodes of zelfs een verbeterde versie ?

Het hoofd idee was de warmte van de kachel te betrekken/verdelen door de rest van de woning en op te slaan en door de warmtepomp boiler van het gas af te gaan.

Bedankt alvast en ben benieuwd naar jullie informatie en ideeën

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Iemand hier van Varme gehoord?
Dit lijkt me een mooi model met een ideale tussenmaat van 166 liter. Voor wie 200 liter net teveel van het goede vind.
Vierkant model en mét RVS tank, prijs valt met €1999,- ook mee en is goedkoper dan bijv. een 200 liter aroSTOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Beetje dom klinkende vraag, maar mag je een inlaatcombinatie ook aan de "uitlaat" van een boiler hangen?

De "inlaat" zit bij sommige vaten logischerwijs erg laag, alsmede de watertoevoerleiding bij mij. Probleem is dus dat de overdruk niet richting afvoer kan.

In theorie kan ik natuurlijk een lus omhoog maken. Maar in de praktijk zal de druk aan de uitgang praktisch net zo hoog zijn als bij de ingang (minus het hoogteverschil dus).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:55
Zwartoog schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:32:
Beetje dom klinkende vraag, maar mag je een inlaatcombinatie ook aan de "uitlaat" van een boiler hangen?

De "inlaat" zit bij sommige vaten logischerwijs erg laag, alsmede de watertoevoerleiding bij mij. Probleem is dus dat de overdruk niet richting afvoer kan.

In theorie kan ik natuurlijk een lus omhoog maken. Maar in de praktijk zal de druk aan de uitgang praktisch net zo hoog zijn als bij de ingang (minus het hoogteverschil dus).
Nee dat mag niet. De drukverhoging die dan in de boiler ontstaat door de verwarming drukt het koude water terug de leiding in en dat mag niet. Er ontstaat dan een kans dat het water van jou waterleiding bij de buren in de waterleiding komt.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Henielma schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Nee dat mag niet. De drukverhoging die dan in de boiler ontstaat door de verwarming drukt het koude water terug de leiding in en dat mag niet. Er ontstaat dan een kans dat het water van jou waterleiding bij de buren in de waterleiding komt.
Ah, dat is de gedachte erachter. Bedankt :)

Nu zit er bij mij een DWTW voor met een keerklep. Mag het dan wel, of valt dat onder "technisch geen probleem, maar niemand die het later snapt" ? >:)

Alternatief is een inlaatcombinatie op de inlaat (of daar alleen een keerklep voor de vorm), en een overdrukbeveiliging op de uitlaat ?. Overigens komt er ook een sanitair expansievat tussen wat de normale overdruk sowieso zou moeten begrenzen.

Edit: samenvattend. Als ik het netjes zou willen oplossen, zou dit goed zijn?
koude leiding - keerklep - sanitair expansievat - boiler - overstortventiel 8 bar - warme leiding

[ Voor 10% gewijzigd door Zwartoog op 27-05-2022 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Zwartoog schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:32:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2Aftf71aBGu8QH_YFVz3UJ8MbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byOfgdXHzrrwYQlWa4z9qCJc.jpg?f=fotoalbum_large

Exact hoe je met dat soort "problemen" omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
Omdat wij van het gas af willen zoek ik een goede oplossing voor warm tapwater. Een warmtepompboiler is voor ons een reële optie. Ik kom er alleen niet uit hoe groot die boiler zou moeten zijn omdat de adviezen en berekeningen heel erg uit elkaar lopen. Ik hoop dat ervaringsdeskundigen hier wat duidelijkheid in kunnen brengen. De situatie is als volgt:

- We zijn met z'n tweeën
- We douchen meestal 's ochtends, misschien een uur na elkaar
- We hebben een normale en een regendouche, exacte verbruik gaan we nog bepalen
- Ik douche normaal zo'n 6 minuten, mijn vrouw zeker het dubbele
- In het weekend wil er nog wel eens langer gedoucht worden
- Warm water voor de keuken zou met een aparte boiler mogen
- We douchen op zo'n 38 graden
- Aanpassing van gedrag is bespreekbaar maar de WAF is leidend

Ik neig naar 270L modellen, maar is dat niet veel te veel?
Zou ik het comfortabel met 200L kunnen doen?
Kan het nog kleiner en zou dit wenselijk zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

TrekVogel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:23:
Omdat wij van het gas af willen zoek ik een goede oplossing voor warm tapwater. Een warmtepompboiler is voor ons een reële optie. Ik kom er alleen niet uit hoe groot die boiler zou moeten zijn omdat de adviezen en berekeningen heel erg uit elkaar lopen. Ik hoop dat ervaringsdeskundigen hier wat duidelijkheid in kunnen brengen. De situatie is als volgt:

- We zijn met z'n tweeën
- We douchen meestal 's ochtends, misschien een uur na elkaar
- We hebben een normale en een regendouche, exacte verbruik gaan we nog bepalen
- Ik douche normaal zo'n 6 minuten, mijn vrouw zeker het dubbele
- In het weekend wil er nog wel eens langer gedoucht worden
- Warm water voor de keuken zou met een aparte boiler mogen
- We douchen op zo'n 38 graden
- Aanpassing van gedrag is bespreekbaar maar de WAF is leidend

Ik neig naar 270L modellen, maar is dat niet veel te veel?
Zou ik het comfortabel met 200L kunnen doen?
Kan het nog kleiner en zou dit wenselijk zijn?
Als je plaats hebt en ook zonnepanelen gewoon een 270ltr plaatsen. Altijd genoeg water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
klump4u schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Als je plaats hebt en ook zonnepanelen gewoon een 270ltr plaatsen. Altijd genoeg water.
Zonnepanelen zijn er. Ruimte kan net voor 270L maar houdt vooral verticaal niet over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

TrekVogel schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Zonnepanelen zijn er. Ruimte kan net voor 270L maar houdt vooral verticaal niet over.
Dan een 200ltr en gewoon een beetje opletten met die regendouche. Krijg je vanzelf een ritme in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:15
De 200 liter die wij hebben geeft vrijwel onbeperkt warm water met 3 personen. En dat op 44 graden, wel met douche wtw.

Je kan altijd nog naar 55-60 graden mocht het echt te weinig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

CurlyMo schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]

Exact hoe je met dat soort "problemen" omgaat.
Je kan ook gewoon een losse keerklep en overstort pakken. Wel zorgen dat er geen kraan zit tussen de boiler en de overstort. Soms zit die overstort zelfs op de boiler zelf.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
dt_swiss schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:19:
De 200 liter die wij hebben geeft vrijwel onbeperkt warm water met 3 personen. En dat op 44 graden, wel met douche wtw.

Je kan altijd nog naar 55-60 graden mocht het echt te weinig zijn
Zonder WTW moet je zeker naar de 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
MaartenXM schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Hoi Maarten,

Ook ik heb te maken met de onbegrijpelijke userinterface en dito handleiding van de Arostor.

Waarom kun je niet de eco mode gebruiken? Dan is toch automatisch het element uitgeschakeld? Waarom dan de "workaround" via de comfort-mode? Wil het kunnen begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenXM
midas00 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:03:
[...]

Hoi Maarten,

Ook ik heb te maken met de onbegrijpelijke userinterface en dito handleiding van de Arostor.

Waarom kun je niet de eco mode gebruiken? Dan is toch automatisch het element uitgeschakeld? Waarom dan de "workaround" via de comfort-mode? Wil het kunnen begrijpen.
Ivm de foutmelding dat de legionella-run niet gelukt is. (ook al zet je die op 60 graden wat gewoon op de pomp gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Dank Maarten,

Ik ga het aanpassen. Hoe kun je zien of het element al dan niet is gebruikt? Puur op basis van kWh verbruik? Of is er ook een menu waarin je dat kan zien?

Vind het sowieso onhandig dat je zaken als boilertemperatuur alleen maar via het instellingen menu kunt opvragen. Lijkt me toch wel relevante informatie niet allen voor de installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenXM
In het installateurs-menu kan je uitlezen hoe vaak het element gebruikt is.
Ik heb er een sensor bijgeprikt en de boiler zit op een kw/h meter met s0 puls via een ESP in domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor iedereen die twijfelt of het bad vullen goed gaat met een 200L. Onlangs is onze badkamer verbouwd en is er een nieuw bad gekomen. Nu specifiek bedacht op zuinigheid met water zonder in te leveren op comfort. We vinden hem zelfs comfortverhogend, maar daar zullen de smaken over verschillen. Het nieuwe bad is nu makkelijk te vullen op basis van een boiler temperatuur (door de Atlantic zelf gerapporteerd) van 49 graden.

Waar ik ooit nogal twijfelde of een 200L genoeg is, is dit ook nogal bad specifiek. Dat blijkt wel weer. Nu hoef ik niet meer specifiek een legionella run te plannen om lekker in bad te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:42:
Nu specifiek bedacht op zuinigheid met water zonder in te leveren op comfort.
Waar moet ik dan aan denken?
klein/smal en diep? Geisoleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een zitbad :+

Pagina: 1 ... 5 ... 111 Laatste