Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-08 11:34
de Peer schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:40:
[...]

En laat je die elektrische boiler dan ook een legionella programma doorlopen elke week?

Wpb's hebben vaak zelf ook een elektrisch element, dus dan is je andere boiler overbodig.?

1 inlaatcombinatie zou kunnen, als je het goed aansluit
Water wat uit de kraan komt is met een beetje geluk 12 graden als ik alvast 100 liter heb wat de wpb in gaat die 20 graden is scheelt dat natuurlijk energie.

Wpb 12->45 graden of 20->45 graden.

Met kamer temperatuur in de 100 liter electrische boiler heb ik geen legionella run nodig.

Hoe zou ik die inlaat combinatie moeten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Twan dz schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:09:
[...]

Met kamer temperatuur in de 100 liter electrische boiler heb ik geen legionella run nodig.
Juist wel! Goed uitkijken hiermee. Boiler spoelt niet voldoende door zoals bij een leiding. Legionella run is dus nodig
Hoe zou ik die inlaat combinatie moeten plaatsen?
Op dezelfde leiding waar beide boilers op aangesloten zitten. En geen kranen / afsluiters ertussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
de Peer schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:19:
[...]

Juist wel! Goed uitkijken hiermee. Boiler spoelt niet voldoende door zoals bij een leiding. Legionella run is dus nodig

[...]

Op dezelfde leiding waar beide boilers op aangesloten zitten. En geen kranen / afsluiters ertussen
Legionella groeit pas vanaf 25 graden toch? 37 graden is optimaal voor Legionella.

Water in de boiler wordt nooit meer dan 22/23 graden (kamer temperatuur) deze lus ik door naar de warmtepomp boiler.. zodat die dus aanvoer temperatuur van +/-8 graden warmer Krijgt dan rechtstreeks uit de leiding. Dus de boiler spoelt altijd door met warm waterverbruik.

Ik wil dus graag in de e boiler en warmtepomp boiler in serie zetten. De E boiler eerst.

[ Voor 6% gewijzigd door Twan dz op 01-05-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Twan dz schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Legionella groeit pas vanaf 25 graden toch? 37 graden is optimaal voor Legionella.

Water in de boiler wordt nooit meer dan 22/23 graden (kamer temperatuur) deze lus ik door naar de warmtepomp boiler.. zodat die dus aanvoer temperatuur van +/-8 graden warmer Krijgt dan rechtstreeks uit de leiding. Dus de boiler spoelt altijd door met warm waterverbruik.

Ik wil dus graag in de e boiler en warmtepomp boiler in serie zetten. De E boiler eerst.
Bij 20 groeit hij ook, maar langzamer. Maar daar krijgt hij bij jou dan alle tijd voor omdat je nooit afdoodt en je spoelt hem ook niet weg.
ik zou het niet aandurven.

Het risico is klein. Dat is waar. Maar ik zou de grens niet zo opzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-05-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
de Peer schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:30:
[...]

Bij 20 groeit hij ook, maar langzamer. Maar daar krijgt hij bij jou dan alle tijd voor omdat je nooit af dood en je spoelt hem ook niet weg.
ik zou het niet aandurven.
Dan wordt het toch een 270 liter vat helaas. Ik wilde graag soms extra warm water tot mijn beschikking hebben ipv Continu onnodig water warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Twan dz schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:35:
[...]

Dan wordt het toch een 270 liter vat helaas. Ik wilde graag soms extra warm water tot mijn beschikking hebben ipv Continu onnodig water warm houden.
Is sowieso het goedkoopst. Elektrisch verwarmen is heel erg duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb al ruim 4 jaar een 80l boiler voor de wpb zitten.
Er wordt bijna dagelijks getapt dus het staat nooit een week stil in de boiler.
Vervolgens verwarmt de wpb het dagelijks tot 52 graden en wekelijks tot 62 graden.
De reden is hier ook dat de wpb water op (bijna) kamer temperatuur krijgt ipv 10-15 graden.
Daarbij is de boiler een backup, ik kan hem met kraantjes voor of na de wpb zetten en zonder wpb.
Zelfs als ik een bad vul redt de 200l wpb het nog, ik doe het niet voor extra warm water maar het kan wel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op maandag 2 mei 2022 @ 01:09:
Ik heb al ruim 4 jaar een 80l boiler voor de wpb zitten.
Er wordt bijna dagelijks getapt dus het staat nooit een week stil in de boiler.
Vervolgens verwarmt de wpb het dagelijks tot 52 graden en wekelijks tot 62 graden.
De reden is hier ook dat de wpb water op (bijna) kamer temperatuur krijgt ipv 10-15 graden.
Daarbij is de boiler een backup, ik kan hem met kraantjes voor of na de wpb zetten en zonder wpb.
Zelfs als ik een bad vul redt de 200l wpb het nog, ik doe het niet voor extra warm water maar het kan wel.
Maar je doet wel gewoon netjes een Legionella run met je 80L boiler neem ik aan?
Een boiler kun je niet 'doorspoelen'. Juist omdat Legionella ook aan de wand groeit als biofilm. Je spoelt de bacterie dus niet weg.

Ik begrijp al dat geknutsel met drinkwaterinstallaties niet. Ik zou daar echt geen risico mee nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-05-2022 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27
Over een aantal weken wordt de Atlantic Explorer v4 270l geinstalleerd in de garage. Geisoleerde garage met kunsstof pui, maar geen actieve verwarming. Plafondhoogte 2,12 m.

Oorspronkelijke plan is om zowel een dakdoorvoer voor aanvoer als retour.te maken.

Voor de aanvoer zou ik liefste op basis van (buiten)temparatuur de aanvoer vanuit buiten of vanuit binnen halen. 's Zomers vanuit buiten, in de koudere periode vanuit garage.

Is zoiets te realiseren? Ik denk aan een T-stuk met een sensor die op basis van temparatuur bepaalde kleppen kan openen of sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:29:
[...]

Maar je doet wel gewoon netjes een Legionella run met je 80L boiler neem ik aan?
Een boiler kun je niet 'doorspoelen'. Juist omdat Legionella ook aan de wand groeit als biofilm. Je spoelt de bacterie dus niet weg.

Ik begrijp al dat geknutsel met drinkwaterinstallaties niet. Ik zou daar echt geen risico mee nemen.
Het is een Itho Daalderop mono koper boiler, welke film gaat daar op komen?
Niks geklooi, met een simpele €200 boiler zou ik het niet gedaan hebben.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Het is een Itho Daalderop mono koper boiler, welke film gaat daar op komen?
Niks geklooi, met een simpele €200 boiler zou ik het niet gedaan hebben.
Oke, dat zal waarschijnlijk een heel ander verhaal zijn dan. :)

https://bureauleiding.nl/...ar%20dat%20is%20tijdelijk.
Maar ik lees hier dat biofilm ook op koper groeit. Wel minder/langzamer.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 02-05-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Idd, er wordt niet voor niks koper voor waterleidingen gebruikt.
Daarbij wordt het water in de wpboiler dagelijks verwarmd en gebruikt wat het risico nog kleiner maakt.
Wil je nog zekerder zijn dan pomp je het water in de wpb rond als hij draait, echter ben je het verbruiks voordeel (energie) dan wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
klump4u schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:17:
[...]

Zoveel hoef je niet aan te sluiten, koud en warm water, stroom en een afvoer van 32mm en aan de bovenkant eventueel een afvoer naar buiten, hier staat de explorer v3 op 80 x 70 cm ruimte.
[Afbeelding]
Jij zuigt dan aan vanuit de ruimte? Hoe groot is de ruimte waar hij in staat?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
@TweakersOnly Ik zou alleen een dakdoorvoer laten maken voor de uitblaas. Dat heb ik ook gedaan. Mijn WPB staat ook in de garage en zuigt de lucht aan van de garage.

Dat je in de zomer de uitblaas in de garage stopt is prima, maar na een half uurtje is dat natuurlijk ook weer warm (je WPB hoeft waarschijnlijk in de zomer maar een uurtje te draaien)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

DaLass schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Jij zuigt dan aan vanuit de ruimte? Hoe groot is de ruimte waar hij in staat?
Is een berging achter de keuken, schat een 20m3 groot, lucht uit deze ruimte met een rooster in de deur naar de keuken en een klein rooster op de buitenmuur. Uitblaas is rechtstreeks naar buiten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 23:31
Beste tweakers

Wij zijn voornemens om een Atlantic Explorer V4, 270L te kopen. Waar ik alleen nog over twijfel is of deze een extra warmtewisselaar moet bevatten of niet.

Wij hebben thuis ook zonnepanelen en vloerverwarming en willen, zodra de markt weer wat afgekoeld is ook een normale warmtepomp kopen.

Lijkt het jullie dan wijsheid om de wpb met of zonder spiraal te kopen?

Daarnaast ben ik ook benieuwd of je de wpb met spiraal kunt gebruiken zonder iets aan de spiraal te koppelen of dat dat niet handig is/goed werkt.

Alvast bedankt!

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 22:29

timovd

Voorsprong door techniek

@doomoo je kunt best een wp-boiler met extra spiraal kopen en die niet gebruiken. Ik denk niet dat je het extra spiraal nodig gaat hebben. De systemen kun je prima gescheiden houden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-08 20:38

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Wat is op dit moment nou de 'beste' aanbieding qua zuinige wpb? Dus merk en model?

Ik zoek een 200 liter monoblock model, voor een split moet er teveel leiding getrokken worden (12-14 meter). Volgens mijn energie monitor app verbruik ik ongeveer 45m3 per maand voor warmwater/douchen - dus tussen de 500 & 600m3 per jaar.

Ik heb pv panelen en zou dus in de toekomst wel gebruik willen maken van een pv / smart grid oplossing om overschotten in met name de zonnige maanden aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
de meester01 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:31:
Wat is op dit moment nou de 'beste' aanbieding qua zuinige wpb? Dus merk en model?

Ik zoek een 200 liter monoblock model, voor een split moet er teveel leiding getrokken worden (12-14 meter). Volgens mijn energie monitor app verbruik ik ongeveer 45m3 per maand voor warmwater/douchen - dus tussen de 500 & 600m3 per jaar.

Ik heb pv panelen en zou dus in de toekomst wel gebruik willen maken van een pv / smart grid oplossing om overschotten in met name de zonnige maanden aan te spreken.
45m3/maand voor sww is best veel, ik denk dat je moeite krijgt om dat met 200l af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Wolly schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:21:
[...]

45m3/maand voor sww is best veel, ik denk dat je moeite krijgt om dat met 200l af te dekken.
Het kan altijd iets omhoog naar 260 of 300 liter natuurlijk :)

Maar dat zal weinig uitmaken in de keuze van merk / model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Wolly schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:21:
[...]

Dat ligt ook aan de soort combi-ketel die nu gebruikt wordt. Onze oude VR ketel had ook ongeveer 40m3 nodig voor het verwarmen van ons douche water (2 volwassenen en een baby). Onze 150L Panasonic WPB verbruikt nu ongeveer 8-11kWh per week (4 weken gemeten tot op heden na plaatsing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Pat-Juh schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Dat ligt ook aan de soort combi-ketel die nu gebruikt wordt. Onze oude VR ketel had ook ongeveer 40m3 nodig voor het verwarmen van ons douche water (2 volwassenen en een baby). Onze 150L Panasonic WPB verbruikt nu ongeveer 8-11kWh per week (4 weken gemeten tot op heden na plaatsing).
Hoe maak je die vertaalslag?

Ik heb me niet zo verdiept in die materie.

We hebben inderdaad een 15 jaar oud Nefit lijk hangen... Mijn plan is om een 'verse' ketel te laten plaatsen om de komende tien jaar te overbruggen icm een warmtepomp boiler voor het SWW (die term moest ik Googelen :+ ). Een Intergas extreme 36. Dan daalt mijn gasverbruik al wat - de oude ketel is niet zo heel erg top voor vloerverwarming - en kan ik ca 500m3 voor SWW besparen en ws nog wat voor verwarming.

Dat is nu samen ca 1.500m3 na diverse isolatie acties. Daar gaat dan misschien 5-10% vanaf door een betere ketel.

Ik vind die all electric installaties namelijk nogal duur. Als ik op het www kijk dan zie ik dat ik meer dan € 8.000 na subsidie moet aftikken (vrijstaand huis, 170m2) en de tweede horde (die ik eigenlijk hoger vindt dan het geld) is dat er in mijn beleving nauwelijks capabele installateurs zijn op dit moment. Ik heb namelijk geen zin meer om zelf aan de slag te gaan. Je moet echt op zoek naar een goede installateur die er verstand van heeft. In mijn beleving kunnen de meeste installateurs wel een all electric plaatsen maar dan is het waarschijnlijk: nou, zo zet je hem aan en succes ermee - doei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Onze VR ketel had een flink verbruik voor het douchewater terwijl mijn vrouw de helft van de tijd op haar werkt douchte (zweminstructrice) en wij relatief minder douchte dan het gemiddelde hadden wij ook 40-50m3 per maand aan gas verbruik hiervoor.

Een Nieuwe ketel zou flink wat zuiniger kunnen zijn in onze situatie. Echter vanwege de hoeveelheid zonnepanelen die ik heb geplaatst hebben wij een WPB genomen voor onze douche en voor de verwarming een lucht/lucht warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:42
Met veel interesse dit topic gelezen, maar kan nog wel wat advies cq suggesties gebruiken ;)

Eerst mijn situatie schetsen:

Sinds een jaartje heb ik in mijn huis (klein vrijstaand huisje van 120m2) drie MHI airco warmtepompen hangen waarmee ik mijn woning nu 100% gasloos verwarm. Dit bevalt me erg goed. Het huis heb ik twee jaar geleden gekocht en stamt uit 1900 maar is geheel gerenoveerd en goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming en een Intergas Extreme 36 HR CV ketel van nu 1,5 jaar oud. Deze wordt nu dus alleen gebruikt voor tapwater in de badkamer en voor douchen. De vloerverwarming wordt dus niet meer gebruikt.

De vloerverwarming mis ik niet echt. In de keuken heb ik vorig jaar al een close-in boilertje van 10L geplaatst en kook ik op inductie. Nu is mijn plan om geheel van het gas af te gaan wat ook vastrecht scheelt en zou afkoppeling nu nog gratis zijn. Mijn plan is dus om de Intergas ketel weg te halen en op die plek een WPB te (laten) plaatsen. Nu woon ik alleen, maar wil graag "capaciteit" hebben voor voor max. twee personen.

Hoeveel liter WPB is aan te raden? Ik lees hier vooral over >200 liter boilers maar ik denk dat dit in mijn geval overkill is. Zou 80 of 100 liter voldoende zijn? Daarnaast is de CV ruimte voorzien van een houten vloer dus ook dat zou wellicht een reden kunnen zijn om niet hoger te gaan dan 100 liter. Ook hangt de CV ketel in een ruimte ter grootte van een toilet op de bovenverdieping waar ook de omvormer van de 8 zonnepanelen hangt. De rookgasafvoer gaat direct boven de ketel door het dak. Kan deze gebruikt worden voor de af en/of aanvoer voor de WPB?

Vloerverwarming heb ik alleen beneden in de woonkamer en wordt dus niet meer gebruikt sinds ik mijn huis met de MHI's verwarm. Er is een aparte verdeler met waterpomp beneden in de trapkast die alleen de vloerverwarming bedient. kan het overgebleven stilstaande water in de vloerverwarmingslangen kwaad? Ik heb de waterpomp wel op een pompschakelaar zitten die deze af en toe (1 keer per dag) even aanschakelt om er voor te zorgen dat deze niet vast gaat zitten. Eventueel kan ik daar later een monoblock o.i.d. op aan sluiten om die als extra comfort voor de voetjes als bijverwarming te gaan gebruiken maar is dit geen noodzaak.

En welk merk WPB is in mijn situeatie aan te raden? Ik lees hier veel over Atlantic maar dat zijn voornamelijk grote >200L jongens.

Hoor graag evt. suggesties en op- of aanmerkingen.

CV kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNRe4zwZcF5y_4Eh9Eo2_5Iq5Ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qk1k8wSEqOHDY0fQwQv7Rbjq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@de meester01 een Intergas 36 klinkt als 36 kW piekvermogen. Dat is mooi wanneer je een bad wilt vullen of 2 douches tegelijk wilt gebruiken. Wanneer je de ketel enkel gebruikt voor vloerverwarming dan kun je beter een nemen met zo min mogelijk vermogen: je raakt maar weinig kwijt in een vloer die op temperatuur is, met een pendelende ketel tot gevolg.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
lbreman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:23:
@de meester01 een Intergas 36 klinkt als 36 kW piekvermogen. Dat is mooi wanneer je een bad wilt vullen of 2 douches tegelijk wilt gebruiken. Wanneer je de ketel enkel gebruikt voor vloerverwarming dan kun je beter een nemen met zo min mogelijk vermogen: je raakt maar weinig kwijt in een vloer die op temperatuur is, met een pendelende ketel tot gevolg.
De hele Xtreme serie (dus de 24 t/m 36kW variant) kan tot 3,6kW omlaag in vermogen.
Dat doet deze serie beter dan vrijwel alle andere CV ketels.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:19
@Tranquility Atlantic Calypso 100L

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
FatalError schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:01:
[...]
De hele Xtreme serie (dus de 24 t/m 36kW variant) kan tot 3,6kW omlaag in vermogen.
Dat doet deze serie beter dan vrijwel alle andere CV ketels.
Dat is ook precies de reden dat ik deze anderhalf jaar geleden heb gekocht. Omdat ik een ligbad heb en een regendouche. Hoewel ik zelden in bad ga ben ik erg tevreden met de Xtreme 36.

Maarja, wil nu van het gas af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Dank, had deze ondertussen ook gevonden.
Alleen weinig (tot geen?) installateurs verkopen deze. Zelf installeren zou ik in principe wel kunnen maar dan krijg je geen subsidie.. Ook ben ik de ATAG Nuos Evo 110L tegengekomen wat ook wel een goede zou zijn. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tranquility schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:06:
[...]

Alleen weinig (tot geen?) installateurs verkopen deze. Zelf installeren zou ik in principe wel kunnen maar dan krijg je geen subsidie.. Ook ben ik de ATAG Nuos Evo 110L tegengekomen wat ook wel een goede zou zijn. Iemand ervaring hiermee?
https://www.esanico.be/nl...-vm-warmtepompboiler.html

Er zijn hier op tweakers wel installateurs die installaties keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:45
De aroSTOR staat en de gaskraan is dicht! Ik merk dat ik nog even aan het puzzelen ben wat ideaal is m.b.t. opwarmtijden en temperaturen. De extra spiraal is voor nu afgedopt, maar zal van de winter eens kijken of ik hem nog wil koppelen aan een radiator die wat te groot is om naar de metaalverwerker te brengen voor een beetje bijverwarming als het echt te koud wordt boven

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
Tranquility schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:06:
[...]

Naast de Calypso kun je ook naar Vaillant kijken. Die hebben diverse aroSTOR WPboilers met kleinere maten: 80, 100 en 150 liter die geschikt zijn voor vloermontage (op driepoot) of voor aan de wand als deze sterk genoeg is. Met de genoemde 3 modellen kun je via een relatief dunne dak- of muurdoorvoer de benodigde lucht laten aanvoeren en/of aanvoeren. Als ik met niet vergis is die doorvoer dezelfde maat als gebruikelijk is voor een gas gestookte CV ketel.

https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:54
Ik heb een offerte binnen voor een wpboiler.
Ik kan absoluut geen bedrijf vinden die de Vaillant kan of wil installeren of ze vertellen dat hij niet bestelbaar is. Nu heb ik ook 2 airco's nodig en dit bedrijf doet het allemaal.

Ik heb voor de wpboiler betreft 2 opties.
LG WH27S.F5 270L of
Atlantic Explorer V4 270 Liter.
Inclusief afsluiten CV en aansluiten achter de mv box.
€3.000,- in het geval van de lg komt er geloof ik weer €950 van terug vanwege de subsidie. Gezien de 10 jaar garantie nu wel geneigd om voor de lg te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door vangoghnl op 06-05-2022 21:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:15
Bij mij draait de WP Boiler sinds gister. CV eruit en gas opgezegd. Met dank aan alle info op dit forum!
Gisteren het vat laten opwarmen naar 45 gr C, daarvan gisteravond en vanmorgen prima kunnen douchen, water zat zo lijkt t.

Wel nog een vraag over of ik de aansluiting in jullie ogen juist gedaan heb.

De handleiding van de Auer Edel air 200 L(dus RVS boilervat) geeft het volgende aan:
"consequently, the appliance should always be connected to copper domestic hot water pipes with a cast-iron or steel link, or with dielectric connections to avoid an iron/copper galvanic bridge"

Aansluiting van het warme water op de leidingen is nu: Boilervat-messing verloopnippel-RVS slang(1,5 meter)-messing koppelstuk - koperleidingen.

Ik weet te weinig van galvanische corrosie om te bepalen of dit correct is. Er staat namelijk specifiek een stalen link vermeld, niet persé RVS. Terwijl er eerder wel gesproken wordt over 'stainless steel'. Voor de zekerheid kan ik er natuurlijk prima een dielctrische koppeling tussenzetten.

Hoe hebben jullie de aansluiting gemaakt?

Edit: ik hem toch maar een extra koppeling ertussen gezet. De extra kosten zijn het wel waard om mij er geen zorgen meer om te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door dt_swiss op 07-05-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even iets anders, ik zie dat mijn wpboiler sheet bekeken wordt, echter heeft iemand er een eigen sheet in gemaakt die niet bepaald relevant is (iets met graaddagen en gasverbruik).
Ik vind het niet netjes om zomaar iemands sheet te gebruiken, doe wat moeite en neem een Google account.
De sheet is inmiddels verborgen, meld het even bij mij via een pb en kopieer de inhoud.
Hoor ik niets dan is hij over een week weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-08 08:07
Ik wil deze week de Arostor gaan installeren en ben bezig met de bestellijst. IK vroeg me even af wat een goede inlaatcombinatie (drukbeveiliging, terugstroombeveiliging en afsluiten)? Moet de max druk nu 6 of 8 bar zijn. Ik kon het niet goed vinden in de handleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als ik dezelfde handleiding lees dan is het 6 bar op pagina 31 bovenaan :)
Normaal gesproken kijk je ook naar de rest van je installatie want de druk staat overal op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:20
6 bar v de Warmteservice voor €20 is prima!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Gieliovd520 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 06:15:
6 bar v de Warmteservice voor €20 is prima!
Dank weer. Bestellijstje is bijna compleet. Ik twijfel nog over twee zaken bij de Arostor 270:

1: diëlectrische isolatiekoppelingen in zowel koud als warmwater aansluiting https://www.praxis.nl/ger...-3/4-f-x-cu-3/4'm/6242401 wel of niet doen? Het vat is van RVS dus wat is het doel?
2) Expansievat in koudwateraanvoer

Beide staan genoemd in de handleiding. Maar heb het gevoel dat ze vaak niet worden geïnstalleerd. Zijn er risico's mbt garantie etc? Heeft iemand het door een erkende installateur laten doen en wat deed die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
RVS en koper kunnen galvanische corrosie veroorzaken. Ik heb het risico niet genomen en maar gewoon geïnstalleerd.

In plaats van een expansievat heb ik zo'n demper ertussen gezet.

Wel mijn ervaring met een Aeur Edel Air 200, maar is volgens mij praktisch gelijk aan die van jou

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zo'n diëlectrische koppeling zit toch alleen op de warmwater kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dt_swiss schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:34:
RVS en koper kunnen galvanische corrosie veroorzaken. Ik heb het risico niet genomen en maar gewoon geïnstalleerd.

In plaats van een expansievat heb ik zo'n demper ertussen gezet.
Met demper bedoel je de inlaatcombinatie?
Wolly schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:53:
Zo'n diëlectrische koppeling zit toch alleen op de warmwater kant?
Ja idd, bij koudwater kant niet nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 09-05-2022 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
midas00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Dank weer. Bestellijstje is bijna compleet. Ik twijfel nog over twee zaken bij de Arostor 270:

1: diëlectrische isolatiekoppelingen in zowel koud als warmwater aansluiting https://www.praxis.nl/ger...-3/4-f-x-cu-3/4'm/6242401 wel of niet doen? Het vat is van RVS dus wat is het doel?
2) Expansievat in koudwateraanvoer

Beide staan genoemd in de handleiding. Maar heb het gevoel dat ze vaak niet worden geïnstalleerd. Zijn er risico's mbt garantie etc? Heeft iemand het door een erkende installateur laten doen en wat deed die?
1. alleen in warm water - zou ik wel doen. Bij Atlantic zit hij erbij en de garantie vervalt bij niet gebruiken.

2. Is niet nodig, maar dan gaat er wel wat water het riool in tijdens het opwarmen. Is een keuze. De kosten van het vaatje - zo is mijn redenatie - kun je héél wat liters warm water voor het riool in laten verdwijnen + complexiteit systeem. Vaatje gaat weer lek, neemt ruimte in, etc.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gieliovd520 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:27:
[...]

1. alleen in koudwater - zou ik wel doen. Bij Atlantic zit hij erbij en de garantie vervalt bij niet gebruiken.
Nee, alleen in warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technologywatch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-08 03:25
Ik overweeg momenteel om een investering te doen in een warmtepompboiler om een bestaande 20-jaar oude 130 liter grote boiler die gevoed wordt door een HR-gascondensatieketel te vervangen en heb nog volgende vragen:
1) Is het rendabel om deze investering te doen?
2) Welke grootte van warmtepompboiler moet ik dan nemen?

Dank bij voorbaat voor jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Technologywatch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:51:
Ik overweeg momenteel om een investering te doen in een warmtepompboiler om een bestaande 20-jaar oude 130 liter grote boiler die gevoed wordt door een HR-gascondensatieketel te vervangen en heb nog volgende vragen:

1: ja
2: groter is beter. 300L is voor de meeste wel genoeg.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
de Peer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:07:
[...]

Met demper bedoel je de inlaatcombinatie?
Nee, zo'n waterslag demper. Advies was om bij leidingen met kleine diameter dan wel dit of een expansievat te monteren. Diameter van waterleiding is 15 mm hier. Bij de wasmachine heb ik dit ook geplaatst na flinke klappers in de leidingen, dus hier maar direct gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Technologywatch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:51:

1.Nee. Met een warmtepompboiler ga je weinig geld besparen, of je moet een hele beroerde startpositie hebben zoals een elektrische boiler.
2. Kleiner is goedkoper in aanschaf maar kan duurder zijn in gebruik vanwege een hogere benodigde temperatuur van het water.
Groter is duurder in aanschaf maar kan goedkoper zijn ingebruik, als je de temperatuur lager instelt.
De meeste mensen kunnen met 200 liter wel af. Wil je het ruim nemen dan ga je een maat groter (300l)

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 09-05-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technologywatch
flippy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:39:
[...]

1: ja
2: groter is beter. 300L is voor de meeste wel genoeg.
Is 300 l niet een beetje overkill? Momenteel heb ik een gewone 130 l boiler (zonder warmtepomp) en deze dekt onze warmwatervoorziening (2 volwassenen) prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Technologywatch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:02:
[...]

Is 300 l niet een beetje overkill? Momenteel heb ik een gewone 130 l boiler (zonder warmtepomp) en deze dekt onze warmwatervoorziening (2 volwassenen) prima.
Op welke temperatuur heb je die?
bij een wpb werk je met 40 tot 60 graden. Daar zit het verschil. Dan heb je dus een groter vat nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
[...]

Je kan ze beter vergelijken als je weet hoe warm je die 130l boiler stookt.
Is dat 85 graden dan heb je veel liters van 40 graden beschikbaar
Een wpboiler stopt (op de wp) meestal bij 62 graden maar kan hoger met een element dat er standaard in zit.
Je kan kijken naar je douchekop en hoeveel l/minuut die doet, dan weet je hoeveel er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

de groter de tank de lager de temperatuur kan wat weer efficienter is.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flippy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:10:
[...]

de groter de tank de lager de temperatuur kan wat weer efficienter is.
Maar wel weer als nadeel dat de wekelijkse legionellarun relatief duur is. Vooral als je die grote capaciteit (eigenlijk) niet nodig hebt.

Dus het is nog best van wat factoren afhankelijk. Vooral van je precieze gebruik en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de Peer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:17:
[...]

Maar wel weer als nadeel dat de wekelijkse legionellarun relatief duur is. Vooral als je die grote capaciteit (eigenlijk) niet nodig hebt.

Dus het is nog best van wat factoren afhankelijk. Vooral van je precieze gebruik en wensen.
zeker, maar elke week een run maken is ook lichtelijk overdreven. en dat warme water gaat niet verloren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technologywatch
de Peer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Op welke temperatuur heb je die?
bij een wpb werk je met 40 tot 60 graden. Daar zit het verschil. Dan heb je dus een groter vat nodig
Hij is momenteel ingesteld op 45°C (en warmt 1 keer per week op gas op tot 67°C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:13
Technologywatch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:25:
[...]

Hij is momenteel ingesteld op 45°C (en warmt 1 keer per week op gas op tot 67°C)
Wat kost je dit aan stroom op jaarbasis?
Delen door 3 word je nieuwe stroom verbruikt, ietsje meer misschien voor legionella.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flippy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:21:
[...]

zeker, maar elke week een run maken is ook lichtelijk overdreven. en dat warme water gaat niet verloren. ;)
Niet als de boiler de hele week op 20-40 graden draait. Zoals bij mij ;)
Dan doe ik toch liever die run 1x per week

Nee het warmewwater gaat niet verloren, maar wordt wel bereid met zeer lage efficiëntie. En koelt relatief snel af. Dus best wat energieverlies.

Maargoed allemaal gerommel in de marge want de wpb verbruikt sowieso erg weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technologywatch
reneeke1970 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Wat kost je dit aan stroom op jaarbasis?
Delen door 3 word je nieuwe stroom verbruikt, ietsje meer misschien voor legionella.
Ik verwarm momenteel op gas. Ik schat de jaarlijkse kost aan gas voor warm water op basis van de huidige gasprijs op 421 EUR (voor 3.333 kWh gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Lastig dat omrekenen, 10kWh gas is 1m3 in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Technologywatch schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:32:
[...]

Ik verwarm momenteel op gas. Ik schat de jaarlijkse kost aan gas voor warm water op basis van de huidige gasprijs op 421 EUR (voor 3.333 kWh gas).
Aha, dan doet jou CV waarschijnlijk bij warmen tijdens douchen, zeer gevaarlijk inschatten welke inhoud je nodig hebt.

Maar goed, zeg voorzichtig 400 kWh tegen huidige prijs???
Dan weet je de besparing. En de kostprijs weet je waarschijnlijk al.

Ik denk dat ik die boiler liet hangen, element in zijn kont steken en je bent gas loos

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bijna klaar, hoe wil je de temperatuur dan regelen zonder thermostaat oid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:44:
Bijna klaar, hoe wil je de temperatuur dan regelen zonder thermostaat oid :?
Nou die kost ook maar een tientje...
En hij zou goed in het element kunnen zitten...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie de winst niet, er wordt niet gesteld dat de cvketel of het gas weg gaat.
Je krijgt met dat element een hoog stroomverbruik terug want 130l is niet niks ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:40:
Ik zie de winst niet, er wordt niet gesteld dat de cvketel of het gas weg gaat.
Je krijgt met dat element een hoog stroomverbruik terug want 130l is niet niks ;w
Oh ik dacht dat dat de bedoeling was, waarom begin je anders aan een wpb

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
sorry om jullie steeds installatiebeginnersvragen te stellen. Maar ik kan voorlopig geen installateur vinden en ben daarom zelf maar begonnen.

laatste vraag (denk ik) ik verleg de huidige 15mm koperleidingen van mijn te verwijderen cv tot ongeveer 50 cm van de Arostor.

Mijn vraag gaat over de laatste 50cm. hoe voer je die het beste uit? Ik zie op dit forum 3 smaken:

1) ook met 15mm koperleiding tot aan het vat
2) met RVS flexibele slangen (DN19)
3) met meerlagen buis (pex) (20mm)

Wat denken jullie dat het beste is? en wat zijn de voor en nadelen tussen deze 3 opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
midas00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:10:
sorry om jullie steeds installatiebeginnersvragen te stellen. Maar ik kan voorlopig geen installateur vinden en ben daarom zelf maar begonnen.

laatste vraag (denk ik) ik verleg de huidige 15mm koperleidingen van mijn te verwijderen cv tot ongeveer 50 cm van de Arostor.

Mijn vraag gaat over de laatste 50cm. hoe voer je die het beste uit? Ik zie op dit forum 3 smaken:

1) ook met 15mm koperleiding tot aan het vat
2) met RVS flexibele slangen
3) met meerlagen buis (pex)

Wat denken jullie dat het beste is? en wat zijn de voor en nadelen tussen deze 3 opties?
Alles is goed, kiezen voor datgene wat je zelf het makkelijkst lijkt, oftewel waar je ervaring mee hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Zelf heb ik het laatste stukje met RVS slang gedaan. Lekker flexibel voor als je toch nog een cm wilt verplaatsen o.i.d., zou het weer gebruiken als ik het opnieuw moest doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
dt_swiss schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:01:
Zelf heb ik het laatste stukje met RVS slang gedaan. Lekker flexibel voor als je toch nog een cm wilt verplaatsen o.i.d., zou het weer gebruiken als ik het opnieuw moest doen
Ik ook!

https://www.technim.nl/sa...0-3-4bi-recht-1000mm-set/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dt_swiss schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:01:
Had ik eerst ook. Maar ik had daar uiteindelijk toch geen goed gevoel bij, vooral de warmwaterleiding. Toch bang dat hij een keer knapt op een onverwacht moment na X jaar.
Check goed of bij die RVS slang 63 graden binnen de specs valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dt_swiss
Jep. Specs van de slang zijn tot 70 graden/10 bar!
Gehaald bij warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dt_swiss schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:57:
Jep. Specs van de slang zijn tot 70 graden/10 bar!
Gehaald bij warmteservice.
Ok, dat klinkt in ieder geval als een goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:27:
[...]

Had ik eerst ook. Maar ik had daar uiteindelijk toch geen goed gevoel bij, vooral de warmwaterleiding. Toch bang dat hij een keer knapt op een onverwacht moment na X jaar.
Check goed of bij die RVS slang 63 graden binnen de specs valt.
Wat heb jij onder je wasbakken zitten?
Aan je kranen..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Wat heb jij onder je wasbakken zitten?
Aan je kranen..
ook RVS flexibele slang idd.
Maar die worden veel minder belast en hangen ook niet kwetsbaar want weggewerkt achter keukenkast.
Mijn WPB staat op zolder, dus meer potentiele schade bij grote lekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juultje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:33
Dank voor dit soort concrete info! Scheelt uitzoekwerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:00:
[...]

ook RVS flexibele slang idd.
Maar die worden veel minder belast en hangen ook niet kwetsbaar want weggewerkt achter keukenkast.
Mijn WPB staat op zolder, dus meer potentiele schade bij grote lekkage.
Druk en temperatuur is hetzelfde hoor, dus dat veiligheid gevoel is maar schijn...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Ok. Ik heb inmiddels eigenlijk alle drie de typen in huis, maar denk dat ik gewoon alles in koper uit ga voeren. Ik dacht dat flexibele slangen wellicht beter waren ivm trillingen.

maar als dat niks uitmaakt dan kan ik ook wel dat laatste stukje ook in koper uitvoeren toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24
dt_swiss schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:34:
Dit is een dingetje wat ik in de praktijk niet goed snap, toch eens vragen. Bij CV systemen worden overal dunwandige stalen buizen (RVS?) toegepast icm messing knelkoppelingen.

Gaat dat goed omdat CV-water in principe zuurstofarm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Franciesco schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Naast de Calypso kun je ook naar Vaillant kijken. Die hebben diverse aroSTOR WPboilers met kleinere maten: 80, 100 en 150 liter die geschikt zijn voor vloermontage (op driepoot) of voor aan de wand als deze sterk genoeg is. Met de genoemde 3 modellen kun je via een relatief dunne dak- of muurdoorvoer de benodigde lucht laten aanvoeren en/of aanvoeren. Als ik met niet vergis is die doorvoer dezelfde maat als gebruikelijk is voor een gas gestookte CV ketel.

https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html
Dank., naar de Vaillant heb ik ook gekeken en lijkt me een prima merk. Heb CV ketels van Vaillant gehad en waren altijd probleemloos. De AroSTOR zijn alleen behoorlijk duurder dan bijvoorbeeld een ATAG Nuos Evo of een Atlantic Calypso.

Ik heb ondertussen een aantal installateurs benaderd en eentje, die ook mijn lucht warmtepompen (airco's) had geïnstalleerd, zei dat hij voornamelijk thermodynamische warmtepompboilers installeert van het merk Climer Benelux. Die ben ik nog niet tegengekomen hier op het forum. Lijkt me een mooi systeem met externe panelen die fungeren als een soort buitenunit die je ook onder je zonnepanelen kan plaatsen. Na een snelle search kreeg ik echter een rolberoerte van de prijzen die zo'n unit blijkbaar moet kosten: €4880,-.

Koekkoek... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
@Tranquility Dat is inderdaad heel veel geld... Zeker als je maar erg beperkt warm water verbruikt.

Als je zelf wilt installeren of een installateur weet die het niet erg vindt als je de wpboiler zelf koopt, dan kun je in Belgie de aroSTOR 150 liter duidelijk goedkoper vinden dan in Nederland. Ter indicatie: rond de €1550 incl BTW voor de VWL B150.
Wellicht gelden diezelfde relatief gunstige prijzen voor de 80 en 100 liter variant. Je kunt daarvoor b.v. https://www.groothandel.be/ benaderen (versturen ook naar Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Het klopt dat je warmtepompboilers een stuk voordeliger kan kopen in België.
Ik heb me ook wat ingelezen over thermodynamische warmtepompboilers en het is echt mooie technologie en als je het samen met je zonnepanelen kan gebruiken (door ze er onder te leggen) heb je daar ook nog eens profijt van want zonnepanelen kunnen warm worden. Maar als het echt zo duur is dan pas ik er voor. Mijn installateur zou nog wat prijzen opvragen dus dat hoor ik nog. Ook vreemd dat er zo weinig over te vinden is!

Verder vind ik het eigenlijk niet echt netjes om zelf een goedkope WPB te kopen in het buitenland en deze door een installateur te laten installeren terwijl hij zelf ook kan leveren. Het is een beetje alsof je zijn broodwinning ontneemt. Ik heb daar altijd een wat vreemd gevoel bij. Het is wat dat betreft echt jammer dat de overheid die installatie eis heeft ingesteld voor de subsidie. Juist voor iets simpels als een WPB is dat onnodig want ik zou dat prima zelf kunnen.

Een ander puntje van twijfel heb ik over het aantal liters wat ik het beste kan nemen. Overal lees ik dat voor 1 'a 2 personen 100 liter meer dan genoeg is. Maar ik heb een regendouche en ook een ligbad. Nu maak ik zelden gebruik van dat ligbad, maar heel soms als je je niet helemaal lekker voelt wil je er toch wel eens gebruik van maken. Kom ik met 100 liter dan niet tekort of moet ik me geen zorgen maken?

Iemand hier met een 100L WPB die een regendouche en/of een ligbad heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Tranquility Voor een ligbad zou ik minimaal 200L nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:29:
Verder vind ik het eigenlijk niet echt netjes om zelf een goedkope WPB te kopen in het buitenland en deze door een installateur te laten installeren terwijl hij zelf ook kan leveren. Het is een beetje alsof je zijn broodwinning ontneemt.
Hij hoeft het niet te doen he? Het is een vraag/voorstel. En dan mag hij een prijs voorstellen.

Ik vind het juist niet netjes dat een installateur niet transparant is over de marge die hij over een apparaat rekent als je het direct bij hem zou bestellen.
Vaak willen ze niet eens de boiler naar wens bestellen, en hebben ze zelf alleen keuze uit 3 hele dure modellen. Ik vind juist keuzevrijheid heel erg belangrijk.

Waarom zou een installateur zijn broodwinning met marge op apparatuur moeten doen in plaats van zijn core business: installatie . :) ?

Subsidie. Lees even goed het topic door. Je kunt ook iemand alleen de 'ingebruikname' laten doen. Dus de stekker erin en een snelle controle.
Daar gaat geen installateur voor komen maar als je het slim combineert met een andere klus kun je op die manier zelf installeren mét subsidie.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 12-05-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Je hebt deels gelijk dat je het natuurlijk altijd kunt vragen. En ik zou ook geen zaken doen met een installateur de zelf bepaalt welk merk er geinstalleerd kan worden. Maar ik heb de voorwaarden nog eens goed nagekeken maar je moet echt een factuur van de aanschaf én installatie overleggen. Voor een controle waarbij hij niet eens langs komt zal geen enkele installateur een rekening maken want dat zou natuurlijk fraude zijn. Ik heb het idee dat er veel te makkelijk wordt geroepen dat alleen een "ingebruikname" zou volstaan terwijl in de voorwaarden duidelijk wordt gesproken over professionele installatie door een installateur. En dat je dat ook moet kunnen bewijzen.

Een installatie kost natuurlijk een bepaald bedrag en een factuur "voor de stekker er in steken" van 20 euro zal waarschijnlijk niet geaccepteerd worden, ze zijn bij de RVO natuurlijk ook niet achterlijk. Dan moet je echt goed bevriend zijn met een installateur die een "factuur naar wens" voor je kan regelen. En als je geen andere klus hebt valt er weinig te combineren.

Het blijft lastige materie die subsidie voorwaarden. Hoe zit het trouwens wanneer je een WPB in België koopt? Ook voor de WPB zelf moet je een factuur kunnen overleggen maar als dat een Belgische factuur is wordt dat dan geaccepteerd door de RVO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:00:
Je hebt deels gelijk dat je het natuurlijk altijd kunt vragen. En ik zou ook geen zaken doen met een installateur de zelf bepaalt welk merk er geinstalleerd kan worden. Maar ik heb de voorwaarden nog eens goed nagekeken maar je moet echt een factuur van de aanschaf én installatie overleggen. Voor een controle waarbij hij niet eens langs komt zal geen enkele installateur een rekening maken want dat zou natuurlijk fraude zijn. Ik heb het idee dat er veel te makkelijk wordt geroepen dat alleen een "ingebruikname" zou volstaan terwijl in de voorwaarden duidelijk wordt gesproken over professionele installatie door een installateur. En dat je dat ook moet kunnen bewijzen.

Een installatie kost natuurlijk een bepaald bedrag en een factuur "voor de stekker er in steken" van 20 euro zal waarschijnlijk niet geaccepteerd worden, ze zijn bij de RVO natuurlijk ook niet achterlijk. Dan moet je echt goed bevriend zijn met een installateur die een "factuur naar wens" voor je kan regelen. En als je geen andere klus hebt valt er weinig te combineren.

Het blijft lastige materie die subsidie voorwaarden. Hoe zit het trouwens wanneer je een WPB in België koopt? Ook voor de WPB zelf moet je een factuur kunnen overleggen maar als dat een Belgische factuur is wordt dat dan geaccepteerd door de RVO?
Ah oké. Eerder kon dat nog wel. Het wordt helaas steeds strenger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:15:
[...]
Ah oké. Eerder kon dat nog wel. Het wordt helaas steeds strenger...
Ik zag na het (opnieuw) doornemen van dit topic wel iemand die " een factuur had geregeld" met een installateur en die ook zijn WPB in Belgie had gekocht, maar heb niet meer vernomen of dat uiteindelijk allemaal gelukt is qua toekenning van de subsidie.

Maar goed, ik wacht nog even bericht af van twee installateurs waar ik een offerte heb aangevraagd.
Dan twijfel ik alleen nog over het aantal liters. Moet je echt 200 liter hebben voor een ligbad? Ik neem aan dat je een ligbad NIET vult met 120 liter heet water van 50 graden maar dat je altijd koud water bijmengt dus zou de netto hoeveelheid water wat daadwerkelijk uit de boiler komt niet een stuk minder zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 12-05-2022 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:24:
[...]
. Moet je echt 200 liter hebben voor een ligbad? Ik neem aan dat je een ligbad NIET vult met 120 liter heet water van 50 graden maar dat je altijd koud water bijmengt dus zou de netto hoeveelheid water wat daadwerkelijk uit de boiler komt niet een stuk minder zijn?
Is lastig.
Eerst 120 liter heet kun je doen maar je verliest dan veel hitte tijdens het vullen van het bad.
Optimaal is denk ik eerst vullen met water van 30 graden en dan aanvullen met heet water.
Maar om dat succesvol te doen moet je heel goed kunnen inschatten hoeveel warmte er nog in de boiler zit. Dus dat risico wil je niet lopen. Ook moet je niet te laat beginnen met heet water toevoegen.

Je haalt idd niet alle warmte uit de boiler meestal.

Maargoed met 200 liter van 63 graden kom je een heel eind hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-05-2022 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor wie mij kent weet dat ik naar zoveel mogelijk (juridische) zekerheden zoek en precies wil weten wat nu de redenen zijn achter dubieuze claims. Zo ook in de waterontharder casus en WPB's. Om mijn persoon achter mijn tweakers account gescheiden te houden in even in mo.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Members only:

Meer garanties dan dit ga ik niet krijgen. Jammer wel dat andere (goedkopere) ontharder leveranciers niet zo stellig durven te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 11-06-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Tranquility schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:24:
[...]

Ik zag na het (opnieuw) doornemen van dit topic wel iemand die " een factuur had geregeld" met een installateur en die ook zijn WPB in Belgie had gekocht, maar heb niet meer vernomen of dat uiteindelijk allemaal gelukt is qua toekenning van de subsidie.
Ja dat werkt zeker, heb het bij 2 l/w warmtepompen die ik zelf heb geïnstalleerd zo gedaan, voor beide de subsidie gekregen, degene die de rekening maakt moet de juiste KVK inschrijving hebben. Hele zoektocht maar het werkt prima.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
klump4u schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Ja dat werkt zeker, heb het bij 2 l/w warmtepompen die ik zelf heb geïnstalleerd zo gedaan, voor beide de subsidie gekregen, degene die de rekening maakt moet de juiste KVK inschrijving hebben. Hele zoektocht maar het werkt prima.
Je moet maar net het geluk hebben iemand te kennen/vinden die bereid is dit voor je te doen. Denk niet dat veel installateurs hiertoe bereid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Tranquility schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:55:
[...]

Je moet maar net het geluk hebben iemand te kennen/vinden die bereid is dit voor je te doen. Denk niet dat veel installateurs hiertoe bereid zijn.
Dat hier een installateur aan wil meewerken, lijkt mij geen gezonde bedrijfsvoering.

Ik heb zelf een WPB gekocht en een installateur gevonden die deze heeft geinstalleerd, heb hem goed betaald, en als ik nu kijk was het niet veel goedkoper. Wel leuker, want vind maar eens een installateur, zal niet meevallen.

[ Voor 24% gewijzigd door GertS1968 op 13-05-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:03
Iemand hier ervaring met de volgende boiler? https://www.lg.com/nl/verwarmingsoplossing/lg-wh20s

Naast dat de boiler er tof uit ziet zijn de specificaties v.g.m. ook meer dan prima. scop (3,85) en geringe geluidsproductie 46db. Heb de 270L versie voor €1899 kunnen aanschaffen en er zit blijkbaar €950 subsidie op.

krijg 'm als alles mee zit aankomende week binnen. Ben benieuwd!

Onze ketel is 20 jaar oud en wil graag zoveel mogelijk elektrisch gaan verwarmen. Voor nu de boiler als ondersteuning en volgend jaar hoogstwaarschijnlijk airco's of een monobloc WP (afhankelijk van een verbouwing).

Nu hopen dat de huidige Vaillant ketel 't nog een winter uithoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Mooi ding!
Jammer dart er alleen een 200 en 270 liter uitvoering van bestaat. Energielabel A++ (alleen voor het 270 liter model) is ook wel erg goed en vandaar de hogere subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:29
Is zo'n inverter model ook stiller? Ik zag een model van Aldes voorbij komen waar het debiet tot ongeveer 60 m3/h kan zakken, dat moet haast wel veel geluid schelen binnen? Langere opwarmtijd is dan wel de prijs uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Nickster! schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:53:
Iemand hier ervaring met de volgende boiler? https://www.lg.com/nl/verwarmingsoplossing/lg-wh20s

Naast dat de boiler er tof uit ziet zijn de specificaties v.g.m. ook meer dan prima. scop (3,85) en geringe geluidsproductie 46db. Heb de 270L versie voor €1899 kunnen aanschaffen en er zit blijkbaar €950 subsidie op.

krijg 'm als alles mee zit aankomende week binnen. Ben benieuwd!

Onze ketel is 20 jaar oud en wil graag zoveel mogelijk elektrisch gaan verwarmen. Voor nu de boiler als ondersteuning en volgend jaar hoogstwaarschijnlijk airco's of een monobloc WP (afhankelijk van een verbouwing).

Nu hopen dat de huidige Vaillant ketel 't nog een winter uithoud.
Ik vind dat ze een beetje weinig uitleggen hoe deze exact werkt. Tot welke temp kan wp only, wat is het energieverlies bij stilstand, etc. En op de plaatjes bouwen ze hem helemaal in zonder kanaal aansluitingen, gaat dat echt werken vraag ik me af... Wel een interessant Atlantic alternatief, prijs is inderdaad gunstig. In elk geval voor mij ook in overweging icm de pana warmtepomp (twijfel nog steeds tussen tank only of wpboiler ernaast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53
Het werkt wel maar de ruimte zal flink afkoelen. WP zal wel werken tot een graad boven nul.
Het lijkt er niet op dat deze geschikt is om op een kanaal aan te sluiten. Eigenlijk alleen gunstig te gebruiken als je hoofdverwarming ook van een WP komt.
Flatisa schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:11:
Is zo'n inverter model ook stiller? Ik zag een model van Aldes voorbij komen waar het debiet tot ongeveer 60 m3/h kan zakken, dat moet haast wel veel geluid schelen binnen? Langere opwarmtijd is dan wel de prijs uiteraard.
Ja, zeker als de compressor ook inverter scroll is.
Zwartoog schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:04:
[...]Gaat dat goed omdat CV-water in principe zuurstofarm is?
Klopt.

[ Voor 55% gewijzigd door Jim423 op 14-05-2022 20:03 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Jim423 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:00:
Het werkt wel maar de ruimte zal flink afkoelen. WP zal wel werken tot een graad boven nul.
Het lijkt er niet op dat deze geschikt is om op een kanaal aan te sluiten.

...
In de brochure staat wel vermeld dat hij ook is aan te sluiten op 1 of 2 kanalen, maar het is me niet duidelijk of dat standaard kan of met een additionele kap o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53
Goed gevonden. We zullen even moeten afwachten of deze kappen er dan ook bij zitten bij nickster!
Daar staat overigens ook in dat de WP tot -5 graden C kan werken. Wat vaak in de praktijk wel het vriespunt inhoud.

[ Voor 37% gewijzigd door Jim423 op 14-05-2022 20:39 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De LG's zijn wel apart, in 2020 toch nog R134a kiezen en 2 elementen ipv 1 die om beurten werken.
Het vat is geen RVS en heeft een anode wat lijkt op de Atlantics met extra protectie.
Er staat steeds 500W bij de compressor terwijl het een inverter is, de turbo mode is wat vaag want werkt die nu met element of niet?
Verder kan ik geen 'PV' sturing ontdekken, dwz dat je hem kan starten met een signaal van buiten.
Door de vormgeving kan de isolatie plaatselijk dikker zijn, maar ik zie ook minimaal 4cm staan.
De lucht aansluiting is wel apart als het idd alleen boven erin en zijkant eruit is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gieliovd520
jurjen_g schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:34:
[...]

In de brochure staat wel vermeld dat hij ook is aan te sluiten op 1 of 2 kanalen, maar het is me niet duidelijk of dat standaard kan of met een additionele kap o.i.d.
Bij deze boiler moet je optionele kanaal adapters aanschaffen. Die zijn niet goedkoop en in Nederland zeer slecht verkrijgbaar.

Het zijn 2 vaste posities voor de kanalen. Mede daarom is deze boiler voor mijn afgevallen in mijn zoektocht.

Verder wel een mooi ding, zuinig, goede garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog even een laatste melding betreffende de 'illegale' tab die iemand in de wpboiler sheet heeft gemaakt, die delete ik vandaag om 14u dus kopieer het anders is alles weg :)

Pagina: 1 ... 4 ... 111 Laatste