Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:45
Possible schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:53:
[...]
Om heel eerlijk te zijn merk ik zelf niks met het douchen.
Het punt is niet dat ik twijfel aan het nut van zacht water. Het punt is dat ik me afvraag wat er precies fout kan gaan met de Atlantic. Je hebt niet op een of andere manier kunnen determineren of de Atlantic hardwarematig nog goed functioneert? Met name dan ook de anode waar het probleem lijkt te zitten.

Anders moet ik Atlantic morgen eens bellen. Ze waren eerst vrij behulpzaam.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:24
Denk dat @wizzopa hier ook wel antwoord op heeft.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

CurlyMo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:43:
Wat is nu wijsheid met het plaatsen van een waterontharder en een Atlantic?

@flippy Ik zag dat jij in het waterontharder topic hier een stuk over had geschreven. Kan jij hier iets over zeggen?
ontharders helpen je boiler alleen maar. het voorkomt dat je boiler 1 groot kalkblok word van binnen.
die onzinverhalen dat "te zacht" water je boiler aantast is onzin even kort door de bocht.

de anode in de atlantic is electricsh en hoef je niks mee te doen zolang je boiler leeft. je moet wel de stroom erop houden anders werkt die niet. daarom ook de waarschuwingen dat je de stroom erop moet laten.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 12-04-2022 21:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:43:
Wat is nu wijsheid met het plaatsen van een waterontharder en een Atlantic?

@flippy Ik zag dat jij in het waterontharder topic hier een stuk over had geschreven. Kan jij hier iets over zeggen?
Kans op doorroesten en bruin water.

Zie bijvoorbeeld https://www.delta-wateron...m-water-is-geel-of-bruin/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat zij dus zeggen is dat je niet een boiler moet plaatsen na een waterontharder, maar andersom kan wel mits er voldoende tijd tussen heeft gezeten zodat beschermende kalkaanslag kan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:41:
[...]

Wat zij dus zeggen is dat je niet een boiler moet plaatsen na een waterontharder, maar andersom kan wel mits er voldoende tijd tussen heeft gezeten zodat beschermende kalkaanslag kan vormen.
Maar de leidingen ontkalken toch als je een tijdje onthard water gebruikt? Dan zal het kalk in je boiler ook langzaam oplossen en dan zit je met de gebakken peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wolly schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:15:
[...]

Maar de leidingen ontkalken toch als je een tijdje onthard water gebruikt? Dan zal het kalk in je boiler ook langzaam oplossen en dan zit je met de gebakken peren.
Ik bel ze morgen wel even. Zou zonde zijn als het niet samen gaat. Of anders alleen op de warm water afvoer van de Atlantic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een elektronische 'ontharder' met 2 spoeltjes, veel goedkoper en geen gesleep met zout of dat lozen.
Het ding laat de kalk in het water zitten maar verandert de vorm waardoor het niet meer hecht.
Dit systeem komt van de voedsel industrie waar stoffen toevoegen aan het water niet gewenst is.
Resultaat is nog nooit verkalkte elementen gezien, weinig wasmiddel nodig en als er al water zichtbaar opdroogt dan veeg je het zo weg.
Met 5Dh is het water hier al zacht, dat helpt natuurlijk :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:50:
Ik heb een elektronische 'ontharder' met 2 spoeltjes, veel goedkoper en geen gesleep met zout of dat lozen.
Het ding laat de kalk in het water zitten maar verandert de vorm waardoor het niet meer hecht.
Dit systeem komt van de voedsel industrie waar stoffen toevoegen aan het water niet gewenst is.
Resultaat is nog nooit verkalkte elementen gezien, weinig wasmiddel nodig en als er al water zichtbaar opdroogt dan veeg je het zo weg.
Met 5Dh is het water hier al zacht, dat helpt natuurlijk :)
Jammer dat de Belgische consumentenbond die dingen uitvoerig heeft getest en dit type als onvoldoende beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:02:
Denk dat @wizzopa hier ook wel antwoord op heeft.
Uit de Engelse gebruiksaanwijzing.
For regions with a lot of scale Th>20°f, ( 11,5 dH )we recommend to treat the water. The hardness after softener has to be higher than 15°f ( 8,4 dH ) The use of a softener does not influence the warranty if the softener is approved for the country of installation and set to the rules of art, with regular checking and maintenance.
Local criteria of drinking water quality have to be respected.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:55:
[...]

Jammer dat de Belgische consumentenbond die dingen uitvoerig heeft getest en dit type als onvoldoende beoordeeld.
Jammer voor hen ja :)
wizzopa schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:06:
[...]
Uit de Engelse gebruiksaanwijzing.
For regions with a lot of scale Th>20°f, ( 11,5 dH )we recommend to treat the water. The hardness after softener has to be higher than 15°f ( 8,4 dH ) The use of a softener does not influence the warranty if the softener is approved for the country of installation and set to the rules of art, with regular checking and maintenance.
Local criteria of drinking water quality have to be respected.
8,4dH is wel hoog, ik ben benieuwd hoe ze daar aan komen ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@Speedy-Andre Hier reken je het om van fH naar dH https://www.waterhardness...NBB7QqyIpYuqpsi3z5da9alvw

Maar dit stukje is belangrijk: De ontharder is geen afwijking van onze garantie, op voorwaarde dat deze is gecertificeerd en wordt ingesteld volgens de regels van de kunst, en regelmatig wordt gecontroleerd en onderhouden.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:18:
@Speedy-Andre Hier reken je het om van fH naar dH https://www.waterhardness...NBB7QqyIpYuqpsi3z5da9alvw

Maar dit stukje is belangrijk: De ontharder is geen afwijking van onze garantie, op voorwaarde dat deze is gecertificeerd en wordt ingesteld volgens de regels van de kunst, en regelmatig wordt gecontroleerd en onderhouden.
Dus geen zelf geïnstalleerd spul van ver :) Ik ga ook wel even bellen met waterluxe.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waterluxe geeft aan dat ze binnen de specs van de Atlantic kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juultje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 08:09
Speedy-Andre schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:14:
[...]

Jep, eigenlijk 3 stuks omdat ik de buis richting wpb wilde kunnen afsluiten.
Op elk punt (wpb, MV en dak doorvoer) zit een t-stuk zodat ik wat meer lucht volume in elke richting heb.
De flex buizen vormen een driehoek zodat er minder weerstand is.
Klinkt interessant! Kun je misschien een foto plaatsen hoe dit zit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
juultje schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:43:
[...]

Klinkt interessant! Kun je misschien een foto plaatsen hoe dit zit? :)
Het hok is nogal krap, ik krijg het geheel er niet duidelijk op en als het al kon dan zitten de MV flexen er voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzBguw9JGxX_mJbra-6E6EwIItw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23OYqH7q9TfItBQJL4twqaBf.jpg?f=fotoalbum_medium

De MV zit rechtsboven en de dak doorvoer links, de filter box is 160mm voor een zo groot mogelijk oppervlak.
Vooraan de elektrische klep die de MV toevoer kan afsluiten, echter is de weg via de dak doorvoer er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juultje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 08:09
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:38:
[...]

Het hok is nogal krap, ik krijg het geheel er niet duidelijk op en als het al kon dan zitten de MV flexen er voor.

[Afbeelding]

De MV zit rechtsboven en de dak doorvoer links, de filter box is 160mm voor een zo groot mogelijk oppervlak.
Vooraan de elektrische klep die de MV toevoer kan afsluiten, echter is de weg via de dak doorvoer er nog.
Herkenbaar, de beoogde ruimte waar ik een WPboiler wil plaatsen is ook vrij krap. Het is wat lastig te zien op je foto maar het geeft wel inspiratie, dank daarvoor _/-\o_ Wil namelijk zelf ook iets doen met de 'verloren warmte' die de MV anders toch maar naar buiten gooit.
Wat voor type filter(box) gebruik je overigens?

Zijn er wellicht meer die hun MV in de implementatie van de WPboiler hebben meegenomen en hun setup willen delen? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is een Ruck filter box met hun filter in een raamwerkje.
De rest is met 125mm uitgevoerd omdat dat al zo was (MV en dak doorvoer).
Er zit ook nog een terugslag klep tussen maar die heb ik blijvend open gezet sinds de filter box er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:29:
[...]

Leuk overzichtje van de COP's. Naar welke temperatuur warm je de boiler op?
En kan het zijn dat je vooral telkens aan het bijwarmen bent ipv boiler leeg douchen en dan weer opwarmen?

Hoogste COP haal je uiteraard als je bijvoorbeeld maar tot 40-45 graden opwarmt, dan iedereen douchen, en vlak voor de volgende cyclus weer opwarmen enkele uren van tevoren.
Ik ben nog aan het aftasten wat fijne waardes zijn, dus lekker blijven tweaken en de WAF factor hoog houden (oftewel, geen lauw water hebben). Ik wil ook juist voorkomen dat we hem helemaal leeg tappen om op te warmen, ik wil juist dat er altijd warm water beschikbaar is om een douche te kunnen pakken. En een warm bad pakt hier al 150-190L puur warm water uit de boiler.

Op dit moment heb ik een thermostaat in domoticz gemaakt die tijdsafhankelijk opwarmt:
Tussen 22:00 en 10:00 aanzetten als temp in het midden onder 44 komt en stoppen als deze boven 47 is (zo is er genoeg capaciteit om sochtends 2x te douchen)
Tussen 10:00 en 16:00 aanzetten als temp onderin onder 47 komt en stoppen als deze boven 50 is
Tussen 16:00 en 22:00 aanzetten als temp onderin onder 54 komt en stoppen als deze boven 57 is (57 graden om veel capaciteit te hebben om het grote bad te kunnen vullen en 2 douchebeurten te hebben)

Sinds dit loopt nog niet 1x lauw water ervaren, terwijl ik dat op dag 2 na installeren al had door op de auto stand te draaien. Op dit moment heb ik alles tussen 10:00 - 22:00 2 graden omlaag gebracht om te kijken hoe dat gaat.

Ook heb ik een script gemaakt om steeds actueel de huidige echte warmwatercapaciteit (> 44g) te berekenen. Dat doe ik door te kijken wat het laatste moment was van opwarmen en vanaf die tijd tot 'nu' het getapte water af te trekken van 257 evenals een berekening om de effectieve boiler temperatuur (40 graden sww) te bepalen. Even kijken hoe dat gaat, dan wil ik de thermostaat niet meer obv temp sturen, maar obv werkelijke capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:52

de Peer

under peer review

padoempats schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:34:
[...]

Ik ben nog aan het aftasten wat fijne waardes zijn, dus lekker blijven tweaken en de WAF factor hoog houden (oftewel, geen lauw water hebben). Ik wil ook juist voorkomen dat we hem helemaal leeg tappen om op te warmen, ik wil juist dat er altijd warm water beschikbaar is om een douche te kunnen pakken. En een warm bad pakt hier al 150-190L puur warm water uit de boiler.

Op dit moment heb ik een thermostaat in domoticz gemaakt die tijdsafhankelijk opwarmt:
Tussen 22:00 en 10:00 aanzetten als temp in het midden onder 44 komt en stoppen als deze boven 47 is (zo is er genoeg capaciteit om sochtends 2x te douchen)
Tussen 10:00 en 16:00 aanzetten als temp onderin onder 47 komt en stoppen als deze boven 50 is
Tussen 16:00 en 22:00 aanzetten als temp onderin onder 54 komt en stoppen als deze boven 57 is (57 graden om veel capaciteit te hebben om het grote bad te kunnen vullen en 2 douchebeurten te hebben)

Sinds dit loopt nog niet 1x lauw water ervaren, terwijl ik dat op dag 2 na installeren al had door op de auto stand te draaien. Op dit moment heb ik alles tussen 10:00 - 22:00 2 graden omlaag gebracht om te kijken hoe dat gaat.

Ook heb ik een script gemaakt om steeds actueel de huidige echte warmwatercapaciteit (> 44g) te berekenen. Dat doe ik door te kijken wat het laatste moment was van opwarmen en vanaf die tijd tot 'nu' het getapte water af te trekken van 257 evenals een berekening om de effectieve boiler temperatuur (40 graden sww) te bepalen. Even kijken hoe dat gaat, dan wil ik de thermostaat niet meer obv temp sturen, maar obv werkelijke capaciteit.
Grappig! Met mijn Domoticz scripts probeer ik juist te bereiken dat de boiler zo leeg mogelijk raakt voor een zo hoog mogelijke cop.

Wij douchen allebei in de ochtend en gebruiken verder geen warm water. Een eventuele extra douche of bad nemen 'bestellen' wij ruim van tevoren via onze telefoon. Dat moet dan wel enkele uren van tevoren. Voor ons werkt dit.

En de gewenste boiler temperatuur heb ik gekoppeld aan de seizoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het mooiste is nog wel om na het douchen mijn 720l aquarium te verversen. Dat doe ik volautomatisch met een mengventiel zOdat er water van 24 het aquarium in gaat. Hierdoor gebruik ik dus ook het lauwe water uit de boiler en wordt de cop nog ietsje hoger. Helaas is dit maar 1x per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:38:
[...]

Grappig! Met mijn Domoticz scripts probeer ik juist te bereiken dat de boiler zo leeg mogelijk raakt voor een zo hoog mogelijke cop.

Wij douchen allebei in de ochtend en gebruiken verder geen warm water. Een eventuele extra douche of bad nemen 'bestellen' wij ruim van tevoren via onze telefoon. Dat moet dan wel enkele uren van tevoren. Voor ons werkt dit.

En de gewenste boiler temperatuur heb ik gekoppeld aan de seizoenen.
Ja helaas werkt dat hier niet, mn vriendin d'r grootste hobby is s'avonds in bad gaan en ik wil ook nog wel eens ongepland s'avonds extra douchen als ik gesport heb. Na 18:00 moet dus eigenlijk gewoon de gehele boiler iig 45 graden zijn.

Ik denk dat je hetzelfde kan bereiken door naar max 45 graden op te warmen, zodra de temp onderin rond de 20 graden is. Je verwarmt immers nog steeds relatief koud water en je hoeft maar een klein stukje op te warmen. Wellicht de beste mix tussen zowel grote capaciteit als hoge cop/laag verbruik. Maar als het zo werkt, helemaal goed, beter in de middag pruttelen op je solar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Goed om op te letten als je overigens in Epe woont. Dat je daar dus geen Atlantic Explorer installeert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKKsvX1H_5Mw-S4YSVhCPj9A9zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hMi3I4q1Csfd8BVUEIUlfAf1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:38
CurlyMo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:52:
Waterluxe geeft aan dat ze binnen de specs van de Atlantic kunnen blijven.
Ik vind die 8,4 dH erg hoog. Dat is het water wat hier binnenkomt, zonder een ontharder ertussen. Water wat nu mijn Atlantic in gaat is 0 / 0,5 dH. Daar kan de Atlantic dan niet tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
"In zones waar het water erg hard is (Th>20°f), bevelen we aan om het te behandelen. Met een
waterontharder moet de hardheid van het water boven de 15ºf blijven." aldus de V3 handleiding.

Hier heb ik 4,7dH wat die (ontharder promotende) website 'tamelijk hard' noemt.
Er is kalkvorming 'dus' mijn V3 is in principe beschermd, mijn ontharder is een jaar na de V3 geplaatst.
Ontharden naar 0,5dH lijkt me overdreven, iets hoger instellen scheelt zout en lozingen.

https://kassa.bnnvara.nl/...ervalt-bij-waterontharder

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-04-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vinom schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:29:
[...]

Ik vind die 8,4 dH erg hoog. Dat is het water wat hier binnenkomt, zonder een ontharder ertussen. Water wat nu mijn Atlantic in gaat is 0 / 0,5 dH. Daar kan de Atlantic dan niet tegen?
Dit is wat Atlantic er zelf over zegt:
Hieronder kan U een tabel vinden die de verhouding tussen franse graden en duitse graden weergeeft. De minimumwaarde in duitse graden zal +/- 5 zijn.
Indien Uw ontharder door een gecertifieerd installateur geplaatst word, deze correct ingesteld is en regelmatig onderhouden word zal dit inderdaad geen negatief effect op de garantie hebben.
Ik vind die ~ 5dH ook best hoog inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
GertS1968 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:59:
Op de Arostor die wij hebben gehad zat geen tilt sensor, wel super goed verpakt / hout / karton / plastic en met een zak aan de onderzijde om deze envoudig te tillen / slepen naar de juiste locatie. Unit zat ook met 1 centrale bout aan de pallet vast.

Het probleem bij ons van de condensatie op de unit is nog niet opgelost, men = Vaillant komt een dezer dagen voor de 2e keer een controle uitvoeren.
Vandaag is Vaillant geweest en de unit is getest op functies en verbruik, zo ook het aantal starts. Volgens de mannen is de COP veel te laag, richting de 1............gelukkig kon ik ook eea zelf laten zien doordat we zelf het verbruik meten. Men heeft geen idee wat er aan de hand is, echter het lijkt dat men ons niet laat zitten. Wellicht een nieuwe unit. Word vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Fijn dat er nu wel erkent is dat de boiler niet goed functioneert @GertS1968. De vervolgstap is dan uiteraard de oplossing. Hopelijk komt die snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 16:29
Momenteel heb ik nog een oude electrische 80L boiler, Daalderop Duo koper, die op de hoogste temperatuur staat ingesteld, 85 graden. Deze wil ik graag vervangen door een Atlantic Explorer V4.
De keuze is tussen een 200 of 270 liter.
Huidige boiler is met 4 personen te klein.
Volgens mij kan ik de 200 liter van de V4 niet vergelijken met de 80 liter daalderop; het water is minder heet.
Ik kan natuurlijk de 270L nemen, maar zou de 200L al niet een flinke verbetering zijn t.o.v. de huidige boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Japiooo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:49:
Momenteel heb ik nog een oude electrische 80L boiler, Daalderop Duo koper, die op de hoogste temperatuur staat ingesteld, 85 graden. Deze wil ik graag vervangen door een Atlantic Explorer V4.
De keuze is tussen een 200 of 270 liter.
Huidige boiler is met 4 personen te klein.
Volgens mij kan ik de 200 liter van de V4 niet vergelijken met de 80 liter daalderop; het water is minder heet.
Ik kan natuurlijk de 270L nemen, maar zou de 200L al niet een flinke verbetering zijn t.o.v. de huidige boiler?
80 x 85 = 6800
200 x 50 = 10000

Dus ja met 200 liter heb je al veel meer capaciteit en eventueel 12000 als je hem op 60 gr zou zetten

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 15-04-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
https://ithodaalderop.com...lektroboilers%20nieuw.pdf

Volgens de tabel haal je er 180l van 40 graden uit als hij op 85 staat.
Bij een wpb van 200l op 55 graden bijna 300l.

Reken wel op een langere opwarmtijd, de 80l boiler heeft 2750W aan elementen en een wpb levert 1800W.
Het sommetje van x liter * x temperatuur gaat uit van de volledige inhoud, in de praktijk is dat tot 25% minder omdat een boiler met koud water wordt gevuld zodra je warm water tapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:07:
https://ithodaalderop.com...lektroboilers%20nieuw.pdf

Volgens de tabel haal je er 180l van 40 graden uit als hij op 85 staat.
Bij een wpb van 200l op 55 graden bijna 300l.

Reken wel op een langere opwarmtijd, de 80l boiler heeft 2750W aan elementen en een wpb levert 1800W.
Het sommetje van x liter * x temperatuur gaat uit van de volledige inhoud, in de praktijk is dat tot 25% minder omdat een boiler met koud water wordt gevuld zodra je warm water tapt.
Ja het ging mij om relatief. Beide boilers hebben dat 'probleem' dus dan kun je nog steeds stellen dat je er zo'n 30 procent op vooruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 16:29
Dank voor de info, ik ga dan toch voor 270 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
Nou de Arostor Boiler is onderweg.

Ik twijfel of ik nu al gelijk de hele CV ga weghalen. Ik heb nog geen oplossing voor ruimteverwarming.

Als ik de CV nog even laat hangen hoe moet ik de WP boiler dan aansluiten?

In serie met de CV zodat er water door de CV blijft stromen (geen legionella)?
Of parallel? maar wat doe ik dan met stilstaand water in de CV en de leidingen daar naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

midas00 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:51:

Ik twijfel of ik nu al gelijk de hele CV ga weghalen. Ik heb nog geen oplossing voor ruimteverwarming.

Of parallel? maar wat doe ik dan met stilstaand water in de CV en de leidingen daar naartoe?
Kun je hem (de ketel) niet volledig afsluiten voor wat betreft SWW?

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 19-04-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

De meeste moderne CV-ketels hebben de mogelijkheid om SWW volledig uit te zetten. Dan kan je daadwerkelijk gewoon de SWW richting de CV afdoppen en enkel de WPB gebruiken.

Wat is overigens de logica om wel al SWW met een WPB te doen maar de CV niet? Een gasgestookte ketel doet SWW meestal zuiniger. De reden dat mensen dan toch de CV-ketel weg doen is om vastrecht te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Door de cvketel laten lopen vind ik niet handig, als die lang uit staat koelt je warme water door de cvketel af.
Je zou wel met kraantjes kunnen gaan 'schakelen' om nog terug te kunnen tot de verwarming geregeld is.
Wel opletten dat je het water niet opsluit, als het warm wordt moet het ergens heen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:16:
Wel opletten dat je het water niet opsluit, als het warm wordt moet het ergens heen kunnen.
Er moet sowieso een inlaatcombinatie aan de kant van de boiler zijn aangebracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:18:
[...]

Er moet sowieso een inlaatcombinatie aan de kant van de boiler zijn aangebracht...
Jep, maar met kraantjes zou je het verkeerd kunnen doen waardoor je een deel van het water opsluit.
Teken het dus goed uit en zorg dat elke inlaatcombinatie z'n werk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:16:
Door de cvketel laten lopen vind ik niet handig, als die lang uit staat koelt je warme water door de cvketel af.
Je zou wel met kraantjes kunnen gaan 'schakelen' om nog terug te kunnen tot de verwarming geregeld is.
Ik laat het ook door de CV lopen en vind het reuze meevallen.
Bij gebruik met kraantjes loop je ook kans op stilstaand water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968

Ik heb de Arostor paralel aangesloten. Alles bij de ketel afgesloten, die doet alleen het CV gedeelte. Stel dat je warmwater te kort komt (en dat kom je de eerste 1-2 weken zeker wel een keer) dan kan je altijd nog besluiten om in serie te schakelen.

of het nu met gas of electra zuiniger is, tja, bij ons komen de kW van het dak, en 1m3 gas is 10.2kWh / met een COP van 3 ca 3.5 kWh aan electra: Bij ons komen de kWh van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GertS1968 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:22:
[...]

Ik heb de Arostor paralel aangesloten. Alles bij de ketel afgesloten, die doet alleen het CV gedeelte. Stel dat je warmwater te kort komt (en dat kom je de eerste 1-2 weken zeker wel een keer) dan kan je altijd nog besluiten om in serie te schakelen.

of het nu met gas of electra zuiniger is, tja, bij ons komen de kW van het dak, en 1m3 gas is 10.2kWh / met een COP van 3 ca 3.5 kWh aan electra: Bij ons komen de kWh van het dak.
Als je kWh's van het dak komen, kan het interessant zijn om die niet te gebruiken voor SWW maar ze terug te leveren tegen 60+ cent per kWh.

Heb je geen overschot dan is je PV-stroom gebruiken voor SWW uiteraard stukken goedkoper dan gas.

Heb je helemaal geen zonnepanelen, ook dan is een warmtepompboiler gebruiken voor SWW bijna altijd goedkoper dan gas, als je het over het hele jaar bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jobr schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:50:
[...]

Ik laat het ook door de CV lopen en vind het reuze meevallen.
Bij gebruik met kraantjes loop je ook kans op stilstaand water.
Ik heb een kranenklit ® gemaakt waarmee ik de boiler en de wpb voor of na elkaar kan schakelen of ieder apart, standaard vul ik de boiler koud zodat die door de omgeving opwarmt en dan naar de wpb.
De boiler neemt de plaats van de cvketel in die al sinds 2017 van de muur af is.
Leuk dat het kan maar sinds de wpb er staat hoefde ik niet aan de kranen te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• midas00
Dank voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik de ketel maar gelijk verwijder en mijn gasaansluiting laat weghalen (dat is dit jaar nog gratis).

Voor mij is van het gas afgaan sinds de recente ontwikkelingen in de wereld een principezaak geworden. Ik zie wel hoe ik de winter doorkom zonder CV. Mijn huis is van 2008 en goed geïsoleerd en ik heb een hoogrendements houtkachel voor als het echt koud wordt. Boven hebben we sowieso nog nooit de radiatoren aan gehad.

Ik heb inmiddels om ruimte te creëren het toilet boven opgeofferd en de wc verplaatst naar de badkamer. Heb nu een mooie ruimte voor de WP boiler die inmiddels is verzonden bij Esanico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
de Peer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:51:
[...]

Als je kWh's van het dak komen, kan het interessant zijn om die niet te gebruiken voor SWW maar ze terug te leveren tegen 60+ cent per kWh.

Heb je geen overschot dan is je PV-stroom gebruiken voor SWW uiteraard stukken goedkoper dan gas.

Heb je helemaal geen zonnepanelen, ook dan is een warmtepompboiler gebruiken voor SWW bijna altijd goedkoper dan gas, als je het over het hele jaar bekijkt.
Als kWh 60 cent is zal gas snel een factor 4 zijn. Met een COP van 3 dan niet echt interessant toch?

1m3 gas is ca. 3.3kWh van de zonnepanelen, en dat is 1.5 paneel van 370Wp op een zonnige dag in Juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GertS1968 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:25:
[...]

Als kWh 60 cent is zal gas snel een factor 4 zijn. Met een COP van 3 dan niet echt interessant toch?

1m3 gas is ca. 3.3kWh van de zonnepanelen, en dat is 1.5 paneel van 370Wp op een zonnige dag in Juni.
Je kunt gewoon verschillende contracten afsluiten voor stroom en gas. Bij verschillende aanbieders dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Nou de bezorger van Esanico stond gisteren onverwachts op de stoep met de Arostor WP boiler. Ik had heme iegenlijk later verwacht. Geeft niet ik heb inmiddels het toilet naast de CV ruimte boven vrij gemaakt door de wc pot naar de baskamer te verplaatsen. Gisteren de boiler met mijn zoon voorzichtig de trap opgetild. Was klusje van niks.
Vanochtend de boiler in de toilet geschoven en.... TIK de condens afvoer raakte de deurpost en brak gelijk af.

balen.

Kwaliteit valt me toch wat tegen. Ook het display zit aan een kant een beetje los. Op zich niet iets om de boiler voor terug te sturen en dat pijpje lijm ik er ook wel weer op.

Dom van mij maar ook dom om dat pijpje al te monteren van Vaillant.

Anyway nu de boel verder installeren. Ondanks dat de boiler van RVS is wordt er in de handleiding toch gesproken over het monteren van dilectrische scheidingen om corrosie te voorkomen. En op het hydraulisch schema staat ook nog een expansievat in de kou waterleiding opgenomen. Is dat allemaal nodig? Ik was van plan om alleen een veiligheidsventiel van 6 bar in de leiding op te nemen en een afsluitkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@midas00 Bij de Atlantic betekent het afbreken van die afvoer einde boiler...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een expansievat hoeft niet als er een inlaatcombinatie is, het water kan immers ergens heen.
Soms wordt het gedaan om de druk te verlagen, dan loos je geen water.
Bij een Atlantic is de afvoer tuut een geheel met een inlegstuk, als die afbreekt kan je het idd vergeten (zeker als het afgebroken stuk ontbreekt zoals ik destijds bij een gebruikte V3 heb gezien met @CurlyMo :)
Een Arostor kleiner dan 200l heeft geen RVS vat, dan is het koppelstukje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:45:
Een Arostar kleiner dan 200l heeft geen RVS vat, dan is het koppelstukje nodig.
Ik hen een vat van 270 liter. Die is dis van RVS en hoeft dan geen dielektrisch koppelstuk begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Volgende vraagstuk is de lucht aan en afvoer. Nu ik heb besloten om de cv maar gelijk te verwijderen komt mijn burgerhout minidelta schoorsteen vrij Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yScSEqMy_u1Ze5Ikx1uJkOdi2QQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1R3ajaD9riGO07FIGo64ldYj.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zit 2x 80 mm cv aan en afvoer op een 150mm geïsoleerde ventilatie aansluiting en een ongebruikte 90 mm rioolontluchting op. Zou ik die prefab schoorsteen zo kunnen gebruiken voor aan en afvoer? Of bestaan er andere schoorsteenkappen speciaal voor 2x ventilatie die ik er in kan zetten? Het totale gat is vierkant 36x36 cm ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
midas00 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:51:
[...]

Ik hen een vat van 270 liter. Die is dis van RVS en hoeft dan geen dielektrisch koppelstuk begrijp ik?
In theorie niet, maar check of de handleiding garantie koppelt met het gebruik ervan.
midas00 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:02:
Volgende vraagstuk is de lucht aan en afvoer. Nu ik heb besloten om de cv maar gelijk te verwijderen komt mijn burgerhout minidelta schoorsteen vrij [Afbeelding]

Daar zit 2x 80 mm cv aan en afvoer op een 150mm geïsoleerde ventilatie aansluiting en een ongebruikte 90 mm rioolontluchting op. Zou ik die prefab schoorsteen zo kunnen gebruiken voor aan en afvoer? Of bestaan er andere schoorsteenkappen speciaal voor 2x ventilatie die ik er in kan zetten? Het totale gat is vierkant 36x36 cm ongeveer
https://burgerhout.com/nl...-Delta-07-2019-online.pdf

Ik denk dat alleen hun smaken een op een passen.
De rookgas afvoer zit bovenop en de riool ontluchting ook, die kunnen samen de lucht aanzuigen.
Afvoer via de dikke WTW aansluiting, de koude lucht blijft dan (hopelijk) laag hangen en de isolatie voorkomt condens vocht..
Het zal wel wat weerstand geven maar je kan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:47:
[...]

Afvoer via de dikke WTW aansluiting, de koude lucht blijft dan (hopelijk) laag hangen en de isolatie voorkomt condens vocht..
Het zal wel wat weerstand geven maar je kan het proberen.
Thnx ga ik proberen. De wp boiler komt ongeveer 1,5 meter hooguit van de schoorsteen te staan dus de rest van de buizen zijn heel kort

Zal sowieso binnenkort eens het dak op gaan om te kjjken of ik die schoorsteen van boven kan open maken om de boel te bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:47:
[...]

De rookgas afvoer zit bovenop en de riool ontluchting ook, die kunnen samen de lucht aanzuigen.
Afvoer via de dikke WTW aansluiting,
Zou ik ook niet de luchttoevoer van de CV meenemen voor de aanvoer van de WP boiler?

Dus: aanvoer: CV in + CV uit + riool
afvoer MV uit

Wat zijn eigenlijk de eisen qua afstand tussen aanvoer en afvoer op het dak? Moeten ze ook ieder naar een andere richting wijzen zodat ze elkaar niet beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb ze zo gekozen dat in en uit gescheiden boven en opzij zitten, aanzuig cv zit denk ik opzij (iets hoger).
Je kan ook met een t-stuk (en een klep) binnen lucht bijmengen, dan is die altijd wat warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
midas00 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:34:
[...]

Zou ik ook niet de luchttoevoer van de CV meenemen voor de aanvoer van de WP boiler?

Dus: aanvoer: CV in + CV uit + riool
afvoer MV uit

Wat zijn eigenlijk de eisen qua afstand tussen aanvoer en afvoer op het dak? Moeten ze ook ieder naar een andere richting wijzen zodat ze elkaar niet beïnvloeden?
Je gaat toch niet de (open)riool verbinding doorverbinden met wpb? Naast mogelijke stankoverlast denk ik dat je die dampen van onbekende oorsprong niet in je apparatuur wilt hebben.

En cv uit als aanvoer voor je wpb lijkt mij ook niet erg slim aangezien rookgasafvoer aan strenge normen moet voldoen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 23-04-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Ik zit ook nog te knoeien met de afvoer.

Ik wil mijn loodpan hergebruiken en een andere pijp erop. Kost klauwen met geld die dingen en totaal onduidelijk of dat op mijn loodpan past met glijschaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjgM1Bgn8PpdTse4zvehtV6oA-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2ch9l0zfZCPKqEaMPocib03.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer ga ik vooralsnog lekker uit huis pakken.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midas00
Wolly schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:13:
[...]

Je gaat toch niet de (open)riool verbinding doorverbinden met wpb? Naast mogelijke stankoverlast denk ik dat je die dampen van onbekende oorsprong niet in je apparatuur wilt hebben.

En cv uit als aanvoer voor je wpb lijkt mij ook niet erg slim aangezien rookgasafvoer aan strenge normen moet voldoen.
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was. De CV gaat helemaal weg. En de rioolontluchting in de schoorsteen is ongebruikt. Dus drie pijpen (80,80 en 90 mm) komen straks helemaal vrij. Eigenlijk heb ik een vierkant gat van 36x36cm door mij dak dat ik kan gebruiken zoals ik wil. Natuurlijk kan ik ook extra dakdoorvoeren laten maken, maar liever niet natuurlijk.

Vandaar dat ik me afvraag of ik een deugdelijke oplossing van mijn bestaande schoorsteen kon maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Gieliovd520 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:05:

Aanvoer ga ik vooralsnog lekker uit huis pakken.
Dat zou voor mij ook een oplossing kunnen zijn: aanvoer vanuit huis en afvoer met een t stuk aansluiten op de ventilatiebuis naar het dak. Maar kan dat? Ik plan de boiler in een voormalige toiletruimte. Kan die genoeg lucht onder de deur door aanzuigen of moet ik een groot ventilatierooster in de deur maken?

Wat is eigenlijk het nadeel van aanvoer vanuit huis? De WP boiler staat op de eerste verdieping waar eigenlijk nooit verwarmd wordt anders dan de opstijgende warme lucht van de begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Nadeel is dat je 300-400 kuub lucht aantrekt uit huis. Je kunt het huis niet vacuüm trekken dus je gaat ergens koude of warme lucht van buiten halen.

Daarnaast zal de warmte opgewekt moeten worden, die je in je boiler stopt. Wat dat betreft is het dus soort van inefficiënt.

Ik heb geen MV in huis dus ik vind een beetje lucht trekken niet zo erg. Mijn warmtepomp pruttelt toch wel door. Het huis is 800 kuub. Laat maar gaan.

Wellicht in de toekomst pak ik een bestaande afvoer die er al zit, met een T-stuk en dan pak ik 50/50 binnen en buiten.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
midas00 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:37:
[...]

Dat zou voor mij ook een oplossing kunnen zijn: aanvoer vanuit huis en afvoer met een t stuk aansluiten op de ventilatiebuis naar het dak. Maar kan dat? Ik plan de boiler in een voormalige toiletruimte. Kan die genoeg lucht onder de deur door aanzuigen of moet ik een groot ventilatierooster in de deur maken?

Wat is eigenlijk het nadeel van aanvoer vanuit huis? De WP boiler staat op de eerste verdieping waar eigenlijk nooit verwarmd wordt anders dan de opstijgende warme lucht van de begane grond
Er moet inderdaad wel genoeg lucht beschikbaar zijn, dus deur open of een rooster. Nadelen zijn dat de lucht overal door je kieren uit je buitenschil wordt getrokken, in de winter kan je dan wel goed merken waar de kieren zitten :+

Verder krijg je, wanneer er niet genoeg kieren zijn, onderdruk in je huis en dat merk je als je je voordeur dan open trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De trek in huis is helemaal niet zo groot als je ook lucht van buiten haalt, waar de minste weerstand is zal de meeste lucht vandaan komen.
Met een (handmatige) klep kan je het doseren.
Als hier de airco het moeilijk heeft (klein bemeten) dan merk ik het wel als de wpb draait, niet aan tocht ofzo maar aan een iets hoger verbruik..
De wpb is in de winter echter binnen 2 uur klaar dus zo lang duurt het ongemak.
Liever dit dan dat de wpb defrosts krijgt door te koude/vochtige lucht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
CurlyMo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:21:
@midas00 Bij de Atlantic betekent het afbreken van die afvoer einde boiler...
Echt waar? Kan toch niet waar zijn. Hieronder wat foto’s van mijn situatie. Ik wil het afgebroken stuk er weer op lijmen en heb een groene viltstift dop er in gestoken om alles bij elkaar te houden. Dan is het toch weer opgelost? Bij mij is die afvoer niks meer dan een geultje waar een nu nog afgebroken tuitje aan vast zit. Kan me niet voorstellen dat dat veel invloed op de werking van de rest van de boiler heeft. Zou ook wel erg jammer zijn. Hij is hagelnieuw en nog niet in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUMBgr-CdkPpf1OZK57ze1qTtV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LM84qkrzx1Rr0A5iwBkeLKP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/276pO1DEZHHk9Ft6OrWqOcbx6gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myq7W5QjprGI8BjFq1vfnvzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV0sxEzcFgcwNIALEyJLWx3J2CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xxKtKOEOWxvaW8apY5CNGjE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VhT1q6AoZywxUw-86_pEVgaUas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8ppVj4584Z00k6c5k2QfawY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCCRwTuYF7WbIn74g1Mp3fBhk6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KBRWnASQ6JAzVOxQhgl8ZTU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door midas00 op 23-04-2022 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat afgebroken deel bij de Atlantic V3 vormde een deel van een gootje, dat is niet met een pijpje erin hersteld.
Als het afgebroken onderdeel er nog was had lijmen een optie geweest denk ik, maar het ontbrak ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Speedy-Andre schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:54:
De trek in huis is helemaal niet zo groot als je ook lucht van buiten haalt, waar de minste weerstand is zal de meeste lucht vandaan komen.
Dank voor de reacties. Ik zat eens te denken. Bij mij is de situatie zo dat ik pal naast de cvruimte het toilet heb vrijgemaakt voor de wp boiler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0czVr3V8nb2-cNb-9VexmM-m8cI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APZPSKoOrsNJzaIjflUlUKsW.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large
In de cv ruimte zitten alle aansluitingen ( koud en warm water, cv verdeler, gas elektra maar ook de prefab schoorsteen met een aansluiting voor de ventilatie, de aan en afvoer van de cv en een nooit gebruikte rioolontluchting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8n5kNa9pyl4nQqiJJv0CGEWXTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPE2NdPT1DVDLuk5Np0KE10O.jpg?f=fotoalbum_large

Is het nu een gek idee om de afvoer van de wp boiler op de ventilatie afvoer aan te sluiten en de aanvoer van de wp boiler te realiseren door domweg een gat in de muur naar de cv ruimte te maken en daar de aanvoerbuis in te steken? De boiler zuigt dan de cv ruimte vacuüm waardoor buitenlucht via de inmiddels losgekoppelde cv aan en afvoer en de rioolontluchting die gewoon los uit het plafond hangen de boiler ingaan. En eventueel lucht van de rest van het huis onder de deur door. Super simpel. If zie ik wat over het hoofd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik zou de cv aan/afvoer wel echt via het gat op de aanvoer vd WPB aansluiten.
Anders worden de 2 ruimtes zeer koud in de winter waardoor je problemen gaat krijgen met condens e.d.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Jim423 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:37:
Ik zou de cv aan/afvoer wel echt via het gat op de aanvoer vd WPB aansluiten.
Anders worden de 2 ruimtes zeer koud in de winter waardoor je problemen gaat krijgen met condens e.d.
De afvoer gaat zeker op de huidige mv afvoer. Maar voor de aanvoer dacht ik gewoon de cv buizen open te laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Probeer het gewoon, de afvoer van de wpb is het belangrijkst (koud) en het is een stuk minder werk dan de boel passend te maken.
Eventueel de temperatuur en RV in het cvhok meten om te zien of het idd goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Het zal nu wel goed gaan.
Maar in de winter komt er door die 3 buizen lucht van -5 graden je hok in.
Heb je een aardige koudebrug :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Jim423 schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:23:
Het zal nu wel goed gaan.
Maar in de winter komt er door die 3 buizen lucht van -5 graden je hok in.
Heb je een aardige koudebrug :)
als de cv buizen straks weg zijn, kan ik het vierkante gat aan de onderkant ook afdichten met een vierkante multiplex plaat waarop ik een160mm aansluiting schroef voor de aanvoer van de wp boiler.

Ik ga denk ik Ubbink geisoleerde buizen gebruiken: [
https://www.ventilatiesho...oleerd-leidingsysteem.pdf

Iemand daar ervaring mee of andere suggesties?

[ Voor 23% gewijzigd door midas00 op 24-04-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Werkt prima voor mijn WTW.
Is die MV afvoer wel 150 of 160mm? Anders is het misschien wat krap voor de WPB afvoer.
En hoe ga je je huidige MV box aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Jim423 schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:05:
Werkt prima voor mijn WTW.
Is die MV afvoer wel 150 of 160mm? Anders is het misschien wat krap voor de WPB afvoer.
En hoe ga je je huidige MV box aansluiten?
de diameter van de MV is denk ik 125mm. ik ga bij de prefab schoorsteen een Ubbink T 160mm T stuk zetten. De aftakking van dat T stuk gaat naar de WP boiler. De onderkant van het T-Stuk gaat via een verloop naar 125mm naar de MV. De MV en de WP boiler delen dus dezelfde afvoer naar het dak.

Die Ubbink 160mm buizen. die schuif je over de aansluitingen van de WP boiler toch? De buitendiameter van die aansluitingen zijn 158mm dus daar zou idd een 160mm buis overheen moeten passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Ik heb een Atlantic dus hoe dat bij jouw boiler zit zou ik niet weten helaas.
Waarschijnlijk heb je wel een koppelstuk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
midas00 schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:56:
[...]

als de cv buizen straks weg zijn, kan ik het vierkante gat aan de onderkant ook afdichten met een vierkante multiplex plaat waarop ik een160mm aansluiting schroef voor de aanvoer van de wp boiler.

Ik ga denk ik Ubbink geisoleerde buizen gebruiken: [
https://www.ventilatiesho...oleerd-leidingsysteem.pdf

Iemand daar ervaring mee of andere suggesties?
Midas, het Vaillant aansluitpakket komt van Ubbink, komt dus helemaal goed. Wel onderling verbinden en bevestigen aan de wand met 169139 EAN 8713645201511.

Let wel op dat het condens goed weg kan uit de unit, en dat je groene adapter niets blokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:09
Iemand toevallig ervaring met een installateur in de regio Zutphen? We willen hier de Vaillant arostor 270liter laten plaatsen. Maar bedrijven die ik hier heb gebeld doen alleen maar, ATAG, LG, of Daikin.

Misschien dat in hem zelf zou kunnen plaatsen maar heb ook iemand nodig die de CV afsluit en verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vangoghnl schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:08:
Iemand toevallig ervaring met een installateur in de regio Zutphen? We willen hier de Vaillant arostor 270liter laten plaatsen. Maar bedrijven die ik hier heb gebeld doen alleen maar, ATAG, LG, of Daikin.

Misschien dat in hem zelf zou kunnen plaatsen maar heb ook iemand nodig die de CV afsluit en verwijderd.
Als je zelf een WPB kan plaatsen, dan kan je zelf ook een CV weghalen. Daarvoor zijn dezelfde technieken nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
CurlyMo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:46:
[...]

Als je zelf een WPB kan plaatsen, dan kan je zelf ook een CV weghalen. Daarvoor zijn dezelfde technieken nodig.
Dat geloof ik. Zit alleen een beetje met het gas durf dat niet goed aan.
Inmiddels een bedrijf gevonden maar die zeggen dat hij niet te bestellen is. Vreemd zie hem namelijk bij meerdere webwinkels op voorraad. Hun rekenen overigens €4500 daar gaat de subsidie nog vanaf. Ik vermoed dat ik beter de subsidie kan laten liggen en hem zelf kan installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@vangoghnl : als je zelf gaat installeren en de boiler zelf besteld: check dan ook even de Belgische webwinkels. Misschien doe je dat al, maar anders de moeite waard omdat ze daar vaak veel goedkoper zijn dan in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• midas00
vangoghnl schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:10:
[...]

Dat geloof ik. Zit alleen een beetje met het gas durf dat niet goed aan.
Inmiddels een bedrijf gevonden maar die zeggen dat hij niet te bestellen is. Vreemd zie hem namelijk bij meerdere webwinkels op voorraad. Hun rekenen overigens €4500 daar gaat de subsidie nog vanaf. Ik vermoed dat ik beter de subsidie kan laten liggen en hem zelf kan installeren.
Ik ga de Arostor ook zelf installeren. Hier in regio Gouda ook weinig installateurs die tijd hebben. Ik heb met mijn vaste installateur die ook geen tijd had afgesproken dat ik het zelf ga doen en dat hij een oplever inspectie met factuur gaat doen.

Ik heb de arostor in België gekocht bij Esanico, daar was hij 3 weken geleden in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Bedankt voor de tips. Ik ga het eens bekijken wacht nu nog even een installateur af.

Is het trouwens perse nodig om bij de Vaillant een dakdoorvoer te gebruiken? Of kan ik gewoon de lucht van zolder gebruiken? Staat toch het hele jaar een raam open namelijk. Ik zou eventueel eentje kunnen gebruiken die nu van de CV ketel is.

[ Voor 59% gewijzigd door vangoghnl op 26-04-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 00:05
vangoghnl schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:40:
Bedankt voor de tips. Ik ga het eens bekijken wacht nu nog even een installateur af.

Is het trouwens perse nodig om bij de Vaillant een dakdoorvoer te gebruiken? Of kan ik gewoon de lucht van zolder gebruiken? Staat toch het hele jaar een raam open namelijk. Ik zou eventueel eentje kunnen gebruiken die nu van de CV ketel is.
Hier ook een Arostar op zolder. Deze laat ik de lucht van de zolder halen. De zolder is hier iets van 72 m2 en je voelt duidelijk dat het op zolder koeler wordt wanneer deze gelopen heeft. Maar dit is voor mij prima.
Het zolderraam altijd open is wel een warmtelek in het huis.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
vangoghnl schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:10:
[...]

Vreemd zie hem namelijk bij meerdere webwinkels op voorraad.
In mijn zoektocht naar een leverancier voor m'n WP gemerkt dat de levertijd op de website vaak niet klopt. Vaak zijn het oude levertijden onder "normale" omstandigheden, maar ik heb het idee dat ze het prima vinden om het als lokkertje te laten staan.

Bellen, bellen, bellen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06 23:11
Hallo iedereen,

Een paar technische vragen ivm de Atlantic v4 warmteboiler:
  • Die rechtstreekse verbinding met de PV panelen (eigenlijk de inverter) en de warmtepomp kan dat bij elke type inverter?
  • Kan ik de afvoer van koude lucht door de schouw laten lopen (boiler komt in de kelder) Zoja zal ik dat waarschijnlijk met een pijp moeten zodat er geen condens gevormd wordt in de schouw? Iemand met ervaring hieromtrent?
Groetjes Illya

[ Voor 4% gewijzigd door illya89 op 27-04-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
GertS1968 schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:53:
[...]

Midas, het Vaillant aansluitpakket komt van Ubbink, komt dus helemaal goed. Wel onderling verbinden en bevestigen aan de wand met 169139 EAN 8713645201511.
Zoals hierboven vermeld heb ik links de Cv ruimte waar de prefab schoorsteen zit. Rechts naast de CV ruimte is het voormalig toilet met de WP boiler. Ik overweeg nu om in de cv ruimte de luchtkanalen van Ubbink te gebruiken en die door grote gaten in de muur te steken. In de ruimte van de WP boiler zou ik graag met flexibele slangen verder gaan. Kan dat? En zo ja wat voor soort flexibele slangen adviseren jullie dan?

Sonoconnect? https://www.maxi-trade.nl/shop/Sonoconnect-160mm of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
@Henielma
Bedankt voor de info. Klopt inderdaad van het raam die zou eigenlijk dicht moeten.

@Zwartoog
Dat is wel echt schandalig dat gaat dan inderdaad een hoop bellen worden. Thanks voor the warning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik ben nog even verder gaan zoeken over water ontharders en boilers. Nu alleen in het Engels:

Deze site is eigenlijk niet samen te vatten want alles wat hij schrijft is erg interessant. Zijn conclusie:
None of this guarantees that water softeners cause water heaters to fail though, so where does this “old-plumber’s tale” come from?…Another anecdotal factor to bear in mind is that “in the old days” when softeners lacked effective electronic controls, it wouldn’t be uncommon that a softener was returned to service after regeneration without being properly rinsed. This would of course induce a very high conductivity solution into the plumbing and create a corrosive condition within the water heater. Lots of water heaters were replaced, and the softeners were rightfully blamed, which inferred incorrect blame on ion exchange softening technology.

How does this all translate into water heater longevity? – Well, the first thing is that hard water can significantly reduce the longevity and energy efficiency of a water heater through scale formation, and softening the water will protect against it; BUT if that water is very hard, is highly alkaline, or has a low pH it can be corrosive after softening. As with all things, we must know and understand the details, for the devil is in the detail.
http://gregknowswater.com...water-heaters-to-corrode/

Oftewel, zacht water is geen probleem of zelfs voordelig, zolang het water maar redelijk pH neutraal blijft.
Powered anode rods, or impressed current anode rods, are made of titanium. While performing the same function as other regular anode rods, the powered option is not supposed to perish.

With a low current passing through the rod, the minerals from hard water are pulled from the water, but the corrosive process is essentially neutralized without the anode rod having to take on the damage.

As long as you have power, your tank is protected from damage. These rods are also intended for use without frequent maintenance, last longer than their sacrificial counterparts, and are intended to increase the life expectancy of your water tank regardless of water quality.
https://hvac-buzz.com/ano...-softener-considerations/
Impressed-current anodes -- that's the technical name -- are not "sacrificial", so they are not consumed during use. They feed a very small amount of electricity into the tank to replace that produced by sacrificial anodes. The electrode is made of titanium. Interestingly, while sacrificial anodes are consumed more rapidly in softened water, powered anodes actually work less hard because higher conductivity makes it easier for electricity to flow between anode and cathode (tank steel).
https://www.smellywater.com/Powered-Anode-FAQ1.html

Het lijkt er dus op dat Atlantic zich vooral wil indekken, want ook in Amerika en Engeland is hard-water een groot probleem en is het gebruik van een boiler gangbaar. Alle bronnen die ik vind geven aan dat een waterontharder bij zwerfstroom anode geen enkel probleem is.

Overigens geeft Aquacell hetzelfde aan in een mailwisseling:
Plaatsing van onze waterontharder zal hoogstwaarschijnlijk geen problemen opleveren.
Als uw boiler een zwerfstroomanode heeft dan kunnen wij garanderen dat er verder niks zal veranderen naast dat u zacht water geleverd krijgt na installatie.
Ik ben benieuwd of ik ook Waterluxe zover krijg die garantie zo op papier te zetten :)

----

Nog wat aanvullende info:
SOFTENED WATER
Water softening is an ion exchange process that exchanges hard water ions like Ca+2 or Mg+2 for single-charged ions like sodium (Na+) or potassium (K+). Water softeners do not remove negative ions like bicarbonate and chlorides. So, what’s the benefit? When in solution with bicarbonate, sodium ions do not exhibit inverse solubility. Even when the bicarbonate ion breaks down upon heating to form carbonate, it is still over 30,000 times more soluble than calcium carbonate. So, as shown below, instead of forming calcium carbonate scale, the sodium and carbonate ions stay in solution to much higher concentrations.

Softened water is one approach to preventing scale build up in steam humidifiers. Water softeners remove hard water cations and exchange them for softened water cations like sodium ions. Also, softening water does not appreciably change the conductivity of the water, because for every calcium ion (containing two positive charges) that is removed, it is replaced with two sodium ions, each of which have one positive charge.
https://dristeem.azureedg...ts-handbk-en.pdf?sfvrsn=2
If we consider the electrical conductivity of water with hardness ions (Ca, Mg) and the electrical conductivity of softened water, i.e. water only with sodium cations, then the electrical conductivity of softened water will almost always be higher than the electrical conductivity of the original hard water.
https://tiwater.info/en/t...exchange-water-softening/

[ Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 05-05-2022 12:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb toch wat nog harder aangedrongen om uitleg te krijgen van Atlantic over waarom ze zo streng zijn qua waterhardheid. Zij geven aan dat bij zachter water de geleidbaarheid van het water onvoldoende is waardoor de anode zijn werk onvoldoende kan doen.

Wat ik dus opvallend vind aangezien meerdere van bovenstaande bronnen het tegenovergestelde beweren in geval van zout gebaseerde ontharders.

De eerste bron schrijft daar specifiek dit over:
A salt-based softener will certainly raise TDS and possibly pH in certain cases. It is quite common to see TDS increase by approximately 10% with Ion-exchange softened water, so if the hard water coming into the home has a TDS of 180, then it would be normal to see the softened water with a TDS of around 200 ppm. This increase in TDS is not because there are more dissolved solids in the water, but because the sodium ions are more electrically conductive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:13:
Ik heb toch wat nog harder aangedrongen om uitleg te krijgen van Atlantic over waarom ze zo streng zijn qua waterhardheid. Zij geven aan dat bij zachter water de geleidbaarheid van het water onvoldoende is waardoor de anode zijn werk onvoldoende kan doen.

Wat ik dus opvallend vind aangezien meerdere van bovenstaande bronnen het tegenovergestelde beweren in geval van zout gebaseerde ontharders.

De eerste bron schrijft daar specifiek dit over:

[...]
En toch zou het kunnen wat ze zeggen. Toen ik mijn Explorer v3 kreeg ging deze bij de eerste aansluiting in storing en deed niks, vanalles geprobeerd en vanuit Atlantic ook de vraag of wij zacht water hadden i.v.m. de geleidbaarheid van water met de titanium anode, nou is bij ons het water redelijk zacht dus weet ik niet of het daar aan gelegen heeft maar na plaatsing van een ander model anode ( via Esanico.be geleverd) deed hij het meteen en nog steeds nu dik 3 jaar, hier een foto van de originele rechts en de andere links.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DisaNj1QbkecZ9j6cVZWfl0t7pk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qB6FwxW3udsD1c3P5m3fksdn.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:42:
[...]

En toch zou het kunnen wat ze zeggen. Toen ik mijn Explorer v3 kreeg ging deze bij de eerste aansluiting in storing en deed niks, vanalles geprobeerd en vanuit Atlantic ook de vraag of wij zacht water hadden i.v.m. de geleidbaarheid van water met de titanium anode, nou is bij ons het water redelijk zacht dus weet ik niet of het daar aan gelegen heeft maar na plaatsing van een ander model anode ( via Esanico.be geleverd) deed hij het meteen en nog steeds nu dik 3 jaar, hier een foto van de originele rechts en de andere links.
[Afbeelding]
Wat voor een soort ontharder heb je en welke anode heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:48:
[...]

Wat voor een soort ontharder heb je en welke anode heb je nu?
Ik heb geen ontharder, en welke anode het nu is weet ik niet maar er zit wel ook nog een magnesium anode in de v3.
Dit is een foto van de binnenkant van de v3 en dan gericht naar boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9lE4vWcUNwXgKm8TLOoUlC-ZU4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrL6dJSwxA4d68O5zFyblNLY.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:11:
[...]

Ik heb geen ontharder, en welke anode het nu is weet ik niet maar er zit wel ook nog een magnesium anode in de v3.
Volgens mij heeft de V4 aan titanium anode toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
En ik heb uiteindelijke alle informatie die ik zocht na een goed gesprek aan de telefoon met Atlantic. Waterhardheid is inderdaad een probleem als de TDS (ppm), geleidbaarheid (uS/cm) en de pH waarden niet goed worden gecontroleerd. Dus de geleidelijkheid van het water (uS/cm), de zuurgraad van het water (pH) en het aantal deeltjes in het water (TDS). Er zit in de Atlantic zowel een magnesium als een titanium anode in zowel de V3 als de V4. De magnesium anode is een opofferingsanode die wat laatste oneffenheden in het boilervat opvangt. De titaniumanode een zwerfstroom anode. De titaniumanode kan zijn werk niet goed doen wanneer de geleidelijkheid van het water te laag is.

Atlantic heeft getracht zo simpel mogelijk de voorwaarden op te stellen door een harde eis van waterhardheid te stellen, maar zolang je de TDS, pH en uS/cm goed houdt na ontharding, dan is er niks aan de hand. Atlantic onderkende ook dat dat met zout ontharding (toevoeging van sodium) wellicht anders is dan met andere technieken van ontharding en de kans inderdaad groot is dat dit geen problemen hoeft op te leveren.

Precies wat mijn eerder genoemde bronnen ook wisten te verwoorden.

@Andrehj Dit is dus het hele verhaal :)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 06-05-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Worden alle WPB's qua voorschriften geplaatst qua ruimte?

Het is mijn opgevallen dat de meeste handleidingen voorschrijven dat er 40 cm rondom de WPB vrij wordt gehouden. Dit betekent dat elke minimale WPB dus 2 vierkante meter in beslag neemt.

Verder zijn er in Nederland heel veel CVs in hokjes gebouwd ter breedte van een deur (dus zeg 80 cm). Daar past dus geen WPB want alleen de vrije ruimte rondom is al (bijna) meer als de breedte van de deur.

Hoe gaat het aansluiten in krappe ruimten? Nogal hou je je er niet aan, hoe installeer je dan zo'n ding? Als je weinig ruimte hebt links of rechts kun je dus niet achter de WPB. De enige optie is dan om de aansluitingen aan de voorkant te maken. Ik heb het hier om de grote modellen (b.v. van 200/300 liter) die vaak op de grond worden geplaatst, want anders heb je ruimte eronder.

Dus je brengt leidingen naar de voorkant (b.v. in de vloer of via de wand) waar de WPB komt te staan, je schuift de WPB op zijn plaatst en sluit deze aan de voorkant aan?? Of zitten de aansluitingen op de achterkant?

Hoe zit dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

traders schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:54:

Het is mijn opgevallen dat de meeste handleidingen voorschrijven dat er 40 cm rondom de WPB vrij wordt gehouden. Dit betekent dat elke minimale WPB dus 2 vierkante meter in beslag neemt.

Verder zijn er in Nederland heel veel CVs in hokjes gebouwd ter breedte van een deur (dus zeg 80 cm). Daar past dus geen WPB want alleen de vrije ruimte rondom is al (bijna) meer als de breedte van de deur.

Hoe gaat het aansluiten in krappe ruimten? Nogal hou je je er niet aan, hoe installeer je dan zo'n ding? Als je weinig ruimte hebt links of rechts kun je dus niet achter de WPB. De enige optie is dan om de aansluitingen aan de voorkant te maken. Ik heb het hier om de grote modellen (b.v. van 200/300 liter) die vaak op de grond worden geplaatst, want anders heb je ruimte eronder.

Dus je brengt leidingen naar de voorkant (b.v. in de vloer of via de wand) waar de WPB komt te staan, je schuift de WPB op zijn plaatst en sluit deze aan de voorkant aan?? Of zitten de aansluitingen op de achterkant?

Hoe zit dit?
Zoveel hoef je niet aan te sluiten, koud en warm water, stroom en een afvoer van 32mm en aan de bovenkant eventueel een afvoer naar buiten, hier staat de explorer v3 op 80 x 70 cm ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-TcB38W90vQ0O7oF5ReFmMvYhk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RZrF04kXRYvS9AqP2bCh7RF.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vitens vermeldt de zuurgraad van hun water, bijv. hier in Almere is het 7,97 (neutraal) bij 4,7dH.
Eigenlijk zouden de fabrikanten als ze al eisen stellen beide waardes moeten specificeren.
Mijn V3 heeft nooit problemen gehad, ook niet nadat ik een elektronische 'ontharder' heb geplaatst.
Misschien kan een anode wel verkeerd samengesteld zijn zodat ie net buiten de marges valt van de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
traders schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:54:

Hoe zit dit?
De extra benodigde ruimte rondom wordt volgens mij ook vaak opgegeven om de buitenmantel te kunnen verwijderen. In het geval dat dat nodig is kun je, lijkt mij, eventueel beslissen om de boiler los te halen zodat hij naar voren geplaatst kan worden.
Ik denk dat het per wpb zal verschillen hoeveel ruimte je echt minimaal nodig hebt. Want de aansluitingen zitten lang niet altijd op dezelfde plaats. En het zal ook weer afhangen van waar de leidingen naartoe moeten. Plus een eventuele anode die soms vervangen moet kunnen worden.

Als je een compacte boiler zoekt en niet heel veel warm water nodig hebt zijn de wandmodellen (tot ca 150 liter) in mijn beleving vaak qua benodigde breedte en diepte het kleinste. Daarbij zitten de aansluitingen ook regelmatig onderaan met enkel een overloopje en stroomaansluiting aan de zijkant. Plus eventuele lucht aanvoer/afvoer aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:35

Zenix

BOE!

Misschien ligt het aan mij, maar zijn er WPB's met RVS en minder dan 200L? Mijn voorkeur gaat uit naar RVS, maar ik heb geen 200L nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 16:47
Hele rare vraag, op dit moment heb ik een cv ketel hangen, en een 100 liter electrische boiler in de garage staan. Ik wil deze boiler graag gebruiken om alvast water kamer temperatuur te laten krijgen en daar achter een 200 liter wpb.

Mocht het nou zo zijn dat er meerdere douche sessies komen kan ik altijd even de electrische boiler tijdelijk aan zetten voor extra capaciteit. Moet ik voor beide een inlaat combinatie hebben? Of is 1 inlaat combinatie tussen de E boiler en de wp boiler voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Twan dz schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:38:
Hele rare vraag, op dit moment heb ik een cv ketel hangen, en een 100 liter electrische boiler in de garage staan. Ik wil deze boiler graag gebruiken om alvast water kamer temperatuur te laten krijgen en daar achter een 200 liter wpb.
En laat je die elektrische boiler dan ook een legionella programma doorlopen elke week?

Wpb's hebben vaak zelf ook een elektrisch element, dus dan is je andere boiler overbodig.?

1 inlaatcombinatie zou kunnen, als je het goed aansluit

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 01-05-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Zenix Kan je die 200L niet gewoon minder warm laten worden?

Pagina: 1 ... 3 ... 109 Laatste