Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 17:28
Brokencore schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:13:
Hebben mensen ervaring om het extra spiraal Explorer V4 C aan te sluiten op een Panasonic Mono-bloc L/W warmtepomp (WH-MDC09J3E5)?

Zou vanaf een bepaalde onder drempel in de boiler de extra warmtepomp willen bijschakelen om niet zonder warm water te komen. Zodra de SWW vraag weg is mag de Explorer in zijn ééntje de boel weer bijverwarmen en kan de extra warmtepomp weer verder met het warmstoken van de woning.
Dit zou wel te doen moeten zijn als je zelf iets klust met domotica. Dat je een SWW run van de Panasonic forceert op het moment dat de temperatuur sensor (die je dan aan een Heishamon koppelt) onder een bepaalde waarde komt. En dat je die weer laat stoppen zodra je boven een hogere waarde komt.

Ik volg dit in ieder geval even, omdat ik iets dergelijks ook in gedachten heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Ik heb bewust voor 2 systemen gekozen zodat beide lekker hun ding kunnen doen. Mede vanwege een wat onderbemeten WP voor grote woning (213m²/800 kuub en 9KW). Laat die maar het huis doen de boiler het SWW.

[ Voor 7% gewijzigd door Gieliovd520 op 25-03-2022 14:00 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ik heb een Atlantic explorer 4 (al een paar jaar). Ik gebruik binnen/binnen op zolder (dus geen buitenlucht).
Nu viel het mij op dat de afgelopen weken er helemaal geen condenswater uit komt. Nu kijk ik niet elke dag maar de slang ziet er erg droog uit. De WPB lijkt verder prima te werken. Stroomverbruik is nog steeds normaal.

Is het normaal dat er een tijd geen condenswater is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:06

de Peer

under peer review

jobr schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:31:
Ik heb een Atlantic explorer 4 (al een paar jaar). Ik gebruik binnen/binnen op zolder (dus geen buitenlucht).
Nu viel het mij op dat de afgelopen weken er helemaal geen condenswater uit komt. Nu kijk ik niet elke dag maar de slang ziet er erg droog uit. De WPB lijkt verder prima te werken. Stroomverbruik is nog steeds normaal.

Is het normaal dat er een tijd geen condenswater is ?
Lijkt me wel ja, droge lucht momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark!
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:38
Na lang wachten is eindelijk mijn Atlantic Explorer 270L C binnen :). Ik hoop alleen dat jullie mij met de volgende aansluit vragen kunnen helpen:

Ik durf het bijna niet te vragen, maar in de handleiding staat dat de WPB met 4 verstelbare poten wordt geleverd. Ik kan nergens vinden waar ik deze moet laten. In de handleiding staat alleen dat de WPB op een vlakke ondergrond geplaatst moet worden. Maar over pootjes wordt met geen woord gerept :? . En hier natuurlijk tijdens het plaatsen niet op gelet.

Aan de zijkant, naast het warm water, zit nog een aansluiting, maar ik heb geen idee waar deze voor dient (en of ik deze moet afsluiten zodat er geen water zomaar uitloopt 8)7).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHjwYC-mRhX676zRfF29WKjNAyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6fruGoSCg6PS2qPQMcC55w8a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Mark! schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:01:
Na lang wachten is eindelijk mijn Atlantic Explorer 270L C binnen :). Ik hoop alleen dat jullie mij met de volgende aansluit vragen kunnen helpen:

Ik durf het bijna niet te vragen, maar in de handleiding staat dat de WPB met 4 verstelbare poten wordt geleverd. Ik kan nergens vinden waar ik deze moet laten. In de handleiding staat alleen dat de WPB op een vlakke ondergrond geplaatst moet worden. Maar over pootjes wordt met geen woord gerept :? . En hier natuurlijk tijdens het plaatsen niet op gelet.

Aan de zijkant, naast het warm water, zit nog een aansluiting, maar ik heb geen idee waar deze voor dient (en of ik deze moet afsluiten zodat er geen water zomaar uitloopt 8)7).
[Afbeelding]
Staat in de handleiding, is de recirculatie aansluiting en die moet je afdoppen anders krijg je een waterballet, zit ook een dop voor erbij, tenminste bij mijn versie 3 wel.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan zal het diëlektrische koppelstukje voor de warme aansluiting wel op dezelfde plek zoek zijn (zakje) :)
Pootjes kunnen er onder (er zijn schroefgaten voor) maar die zitten er gek genoeg niet bij.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Inmiddels hier de Atlantic Explorer V4 200L nu bijna een jaar in gebruik en bevalt over het algemeen goed (zeker ook omdat we daardoor volledig van het gas afkonden :D), stroomverbruik is met ~350kWh ook veel lager dan verwacht met 2-5 personen (varieert een beetje).

Wel enige hinder van het geluid, met name de lage (50Hz) bromtoon van de compressor. Mede hierom recent het eerste stuk leiding uit de boiler vervangen, van koper naar flexible slang met messing eindstukken. Dit heeft wel iets geholpen met het bromgeluid omdat de trillingen nu minder makkelijk door de leidingen door de muur heen kunnen. Hierbij ook ontdekt dat de meegeleverde diëlektrische koppeling lek was in het midden (waar de twee materialen als het ware over elkaar heen schuiven). Dit niet eerder ontdekt omdat ik de leidingen, zeker de begin stukken, had geïsoleerd met buisisolatie om stilstaand verlies tegen te gaan. Het was geen groot lek, maar wel net genoeg om na een jaar met kleine druppeltjes er voor te zorgen dat de aansluitingen bij de tank waren gaan roesten :( . Nu besloten, in overleg met de loodgieter, om het diëlektrische koppelstuk weg te laten, omdat het nu is tank <> messing koppeling <> messing van flex slang <> rubber van slang <> messing van flex slang <> messing koppeling <> koper en er dus geen direct ijzer <> koper contact meer is.

Foto's oude situatie, bij de koudwater aansluiting zit ook roest door druppels van boven van de diëlektrische koppeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THozadNMrxezUTwons4RrqxzDT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj21XgxxRey1jXYHijEOLqt8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x0VEafr5rj5OxE33y1jvMzf2I0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsa0kWAXnwhXopEdE411XUQT.jpg?f=fotoalbum_tile

Wellicht is de volgende stap nog om de compressor zelf verder te isoleren zoals in de TS ook staat. Vind dit een interessant optie, maar moet dan nog even onderzoeken welk isolatie materiaal hier het meest geschikt voor is. Iets van zwaar rubber vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:16
@noobynater Heb je wel aan de thermosiphon gedacht?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:41:
@noobynater Heb je wel aan de thermosiphon gedacht?
Thermosiphon? Wij hebben hier de Explorer V4 staan zonder warmtewisselaar voor een zonnecollector (dat is naar mijn weet het "C" model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
noobynater schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:45:
[...]

Thermosiphon? Wij hebben hier de Explorer V4 staan zonder warmtewisselaar voor een zonnecollector (dat is naar mijn weet het "C" model).
Google maar even en zoek maar even terug in dit (en het vorige) topic, dan snap je wel wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Google maar even en zoek maar even terug in dit (en het vorige) topic, dan snap je wel wat ik bedoel :)
Ik snap wat een thermosiphon is. Heb even dit topic en ook deel 1 doorgezocht, maar kan niks vinden wat relevant is. Er wordt hier geen water rondgepompt de boiler in en uit, hier is het koud water in onder > warm water uit boven. Heb je wellicht per ongeluk de verkeerde persoon getagged?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
noobynater schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Ik snap wat een thermosiphon is. Heb even dit topic en ook deel 1 doorgezocht, maar kan niks vinden wat relevant is. Er wordt hier geen water rondgepompt de boiler in en uit, hier is het koud water in onder > warm water uit boven. Heb je wellicht per ongeluk de verkeerde persoon getagged?
Nee, ik zie een warmwaterleiding waarvan het lijkt dat het best een stukje horizontaal loopt. Dat is niet handig. Daar reageer ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:57:
[...]

Nee, ik zie een warmwaterleiding waarvan het lijkt dat het best een stukje horizontaal loopt. Dat is niet handig. Daar reageer ik op.
De warmwaterleiding loopt een klein stukje horizontaal de boiler uit, dan een stuk naar beneden, dan weer horizontaal en dan splits ie naar verschillende plekken in het huis. Er is dus weinig ruimte voor een soort van closed loop circulatie in de leiding met het buffervat van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
noobynater schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:10:
[...]

De warmwaterleiding loopt een klein stukje horizontaal de boiler uit
Dat wil je dus niet, want het heeft alleen maar nadelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BO2ercRJT0JPk0Wey9rfaPhmQc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QsfOhYyWaxcrTvBOLcHxxutq.jpg?f=user_large
Dit is wat ik een klein stukje horizontaal noem ;) Wat overigens nu wel geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:16:
[...]

[Afbeelding]
Dit is wat ik een klein stukje horizontaal noem ;) Wat overigens nu wel geïsoleerd is.
Thanks voor de tip/het advies in ieder geval :)

Wanneer ik in de toekomst weer ooit een grote ingreep doe zal ik er rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:16:
[...]

[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid, ik las dat je minimaal 12x de leidingdiameter moet gebruiken om te dalen en dan vervolgens in U vorm weer die lengte naar boven moet gaan?

En dat alleen op de warme uitgang?

En hier zeggen ze weer dat dat niet helpt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:46:
Dan zal het diëlektrische koppelstukje voor de warme aansluiting wel op dezelfde plek zoek zijn (zakje) :)
Pootjes kunnen er onder (er zijn schroefgaten voor) maar die zitten er gek genoeg niet bij.
Jij hebt die pootjes er dus niet onder zitten?

Ik heb mijn Atlantic ook binnengekregen dinsdag en er zaten maar 2 pootjes bij i.p.v. de 4 die in de handleiding staan, maar hij lijkt ook prima te staan zonder de pootjes eronder.
(Nog niet op zijn definitieve plaats overigens).

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark!
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:38
klump4u schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Staat in de handleiding, is de recirculatie aansluiting en die moet je afdoppen anders krijg je een waterballet, zit ook een dop voor erbij, tenminste bij mijn versie 3 wel.
Ik vroeg mij al af welke aansluiting ze daar mee bedoelden. De dop zit er bij mij ook bij, ik zal hem er op draaien.
DaLass schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Ik heb mijn Atlantic ook binnengekregen dinsdag en er zaten maar 2 pootjes bij i.p.v. de 4 die in de handleiding staan, maar hij lijkt ook prima te staan zonder de pootjes eronder.
Bij mij staat hij nu ook zonder pootjes. Dat lijkt mij prima, hij staat erg stabiel. Ik heb ook maar 2 pootjes gekregen, maar voordat ik met de leverancier contact opneem dat ze missen wilde ik even checken dat het nut heeft om daar over te gaan klagen. Anders is het zonde van iedereen zijn tijd/moeite/geld om 2 pootjes na te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Die pootjes zullen waarschijnlijk zijn om hem op een scheve vloer te zetten zodat je hem waterpas kunt stellen, hier staat hij op een waterpas betonvloertje van 60x60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
DaLass schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Bij de V3 zaten destijds geen pootjes, geen probleem met mijn betonnen vloer.
We gaan vooruit met nu 2 pootjes :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Mark! schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:13:
Bij mij staat hij nu ook zonder pootjes. Dat lijkt mij prima, hij staat erg stabiel. Ik heb ook maar 2 pootjes gekregen, maar voordat ik met de leverancier contact opneem dat ze missen wilde ik even checken dat het nut heeft om daar over te gaan klagen. Anders is het zonde van iedereen zijn tijd/moeite/geld om 2 pootjes na te sturen.
Als je maar zorgt dat deze waterpas staat (voor het condenswater wat er uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:39
Ik heb een installateur over de vloer gehad die alleen werkt met de auer edel. Zelf zou ik dan gaan voor de eau. Hebben hier mensen ervaring met het geluid van deze machine? Of toch kiezen om zelf een atlantic te installeren, dit zou dan op zolder om binnen/binnen gaan.

Ik kan tot op heden alleen nog niemand vinden die een factuurtje zou willen maken voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-05 09:01
Veel te lang gelurkt binnen dit topic en binnekort ook maar eens de kogel door de kerk jagen voor de aanschaf van een WPB om het huis zoveel mogelijk van het gas af te halen. Natuurlijk besteld bij onze onze Belgische vrienden. Al gaven ze aan dat ze even een (Prachtig woord dit) stockbreuk hadden.

Eerste opzet gaat gewoon boiler in ECO modus zijn om warm water te leveren zonder dat dit direct geld gaat besparen. (moet immers ergens beginnen om van het gas af te gaan.) Misschien van de zomer wel iets van koeling verkrijgen door het verwarmen met de binnenlucht. En natuurlijk even iemand charteren voor een factuurtje.

Wat betreft waterverbruik.
  • Douche gebruikt +- 7 liter water per minuut.
  • Watertemperatuur zit zo rond de 36/38 graden afhankelijk van het geluk van het draaien met de ouderwetse mengkraan. Dus die gaat er ook uit gelukkig.
  • 2 personen in huishouden en douchen voornamelijk op verschillende momenten op de dag. (Zij liever in de avond en ik in de ochtend.)
Atlantic (200L) geeft 260 liter van 40c (aldus het energielabel, dus wel even nemen met een korrel zout) Ik kon de vrouw des huize wel gelukkig maken met +-37 minuten doucheplezier. Ze heeft me hier gelukkig al groen licht voor gegeven. _/-\o_. En ik mag de fabrikant de schuld geven als dit niet gehaald wordt. Win-Win!

270 met coil zie ik zelf niet zo zitten, naast gewicht (2 trappen en niet super hoge plafonds) en draagvermogen van betonvloer, wil ik in de nabije toekomst de badkamer verbouwen en een verticale DWtW aanleggen. Als ik even zo reken verdubbel je bijna je capaciteit dan. Dus dan staat de unit eigenlijk alleen maar extra water op te slaan dat niet gebruikt wordt.

Mooie was dat dit redelijk in lijn lag met wat ik zelf kon berekenen #nattevingerwerk met 80% tapbaarheid als marge.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Y * boilertemp - beginwatertemp = X * douchetemp - beginwatertemp
80% aanhouden als max capaciteit van wat uit berekening komt. Ga nooit uit van 100% 55c ook al heb je circulatie. 

vb.
200l boiler
55c opslag
10c watertemp uit leiding
Energie om 1liter 10c naar 55c te brengen = energie om X liter 10c naar 38c te brengen. (energie is opgeslagen als water in boiler.) 
38c douchetemp
10c watertemp
200*(55-10)=X*(38-10)
321liter

(Vergeet niet 80% te rekenen) 
256,8 Liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 23:00

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Beste allen, ben ook voornemens om van het gas af te gaan en de overweging aan het maken om te kiezen voor een warmtepompboiler. Halfvrijstaand woonhuis, bj. 1988. Gasverbruik huidig 360m3 per jaar, enkel benodigd voor tapwater. Geen vloerverwarming, cv ketel voor tapwater gebruik. Verwarmen doe ik met 2 daikin airco units al 5 jaar lang en dat bevalt ons goed. Ons gezin bestaat uit 4 personen (2 dochters van 10 en 12 jaar oud). We hebben een bad wat we bijna niet gebruiken en 1 douche. Welke WPB zouden jullie ons adviseren? Welk stroomverbruik zou ik ongeveer rekening mee moeten houden ivm bijplaatsen PV panelen. Heb geen mechanische ventilatie in huis. En ja; ik lees natuurlijk heel veel over de Atlantic Explorer, maar mss zou ander merk (bijvoorbeeld Auer) ook een optie kunnen zijn?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rob roelofs 1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:25:
Beste allen, ben ook voornemens om van het gas af te gaan en de overweging aan het maken om te kiezen voor een warmtepompboiler. Halfvrijstaand woonhuis, bj. 1988. Gasverbruik huidig 360m3 per jaar, enkel benodigd voor tapwater. Geen vloerverwarming, cv ketel voor tapwater gebruik. Verwarmen doe ik met 2 daikin airco units al 5 jaar lang en dat bevalt ons goed. Ons gezin bestaat uit 4 personen (2 dochters van 10 en 12 jaar oud). We hebben een bad wat we bijna niet gebruiken en 1 douche. Welke WPB zouden jullie ons adviseren? Welk stroomverbruik zou ik ongeveer rekening mee moeten houden ivm bijplaatsen PV panelen. Heb geen mechanische ventilatie in huis. En ja; ik lees natuurlijk heel veel over de Atlantic Explorer, maar mss zou ander merk (bijvoorbeeld Auer) ook een optie kunnen zijn?
1 a 2 extra zonnepanelen. Maar verbruik afdekken met panelen is wel erg 2015 natuurlijk ;) . Gewoon dak vol leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 23:00

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

de Peer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:28:
[...]

1 a 2 extra zonnepanelen. Maar verbruik afdekken met panelen is wel erg 2015 natuurlijk ;) . Gewoon dak vol leggen.
Dat was ik ook van plan :).

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dochter + vriend het huis uit en meteen bijna halvering van warm water verbruik alsmede stroomverbruik.
57,6 kWh om 2.113 m3 warm water te maken.
Atlantic explorer v3 270ltr.
Heb nu de max temp. op 50gr. gezet, kijken wat dat brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:18
Pfff… ik wil bij onze Belgische vrienden de Atlantic explorer of Vaillant Arostor warmtepompboiler bestellen, maar vooralsnog vind ik in Limburg geen enkel installatiebedrijf dat vanuit garage de waterleidingen wil leggen naar meterkast:
- geen reactie
- geen tijd
- alleen eigen klanten

Als iemand tips/ervaringen met bedrijven regio Limburg heeft, die deze werkzaamheden wel kunnen en willen uitvoeren, dan houd ik me zeer aanbevolen. Mag uiteraard ook via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

TweakersOnly schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:00:
Pfff… ik wil bij onze Belgische vrienden de Atlantic explorer of Vaillant Arostor warmtepompboiler bestellen, maar vooralsnog vind ik in Limburg geen enkel installatiebedrijf dat vanuit garage de waterleidingen wil leggen naar meterkast:
- geen reactie
- geen tijd
- alleen eigen klanten

Als iemand tips/ervaringen met bedrijven regio Limburg heeft, die deze werkzaamheden wel kunnen en willen uitvoeren, dan houd ik me zeer aanbevolen. Mag uiteraard ook via PM.
Zelf doen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Helaas, ik ben geboren met twee linkerhanden. Tot vorig jaar had ik nog een handige Harry in familie, maar inmiddels zit deze beste man aan de zuurstof. 😡

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gieliovd520
Plofketel van de muur, alle leidingwerk weg gesloopt dat overbodig was.

En draaien maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mFSUj-O53Sq0w9VGHo4uIxBBfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StkiBSjshdCclBoyGYVTYftf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcIsA6siqzgF_FpvlZi_Uz-TM5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yfgP6p7ttAweNirtwD4R1Ic.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP-2unfb-_jJh9MtsimSPpE6DlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIq1kILXaVFmOgNQQJNhMNtB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYXo2ej-b6IKM733fG8_VI_3Epw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hya2ilpOcymIQ58uJFUMdJuW.jpg?f=fotoalbum_large

Nog ff inlaatcombinatie op riool aansluiten in plaats van emmer, afblaas aansluiten op dakdoorvoer.

Inductie plaat ligt ook klaar. Kabel ligt al voor de helft getrokken dus dat duurt niet lang meer een de gaskraan gaat definitief dicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Gieliovd520 op 02-04-2022 18:31 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
En de condens afvoer van de wpb zelf natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TweakersOnly schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:14:
[...]

Helaas, ik ben geboren met twee linkerhanden. Tot vorig jaar had ik nog een handige Harry in familie, maar inmiddels zit deze beste man aan de zuurstof. 😡
Wat is de regio? Een boiler aansluiten is niet zo moeilijk dus er zullen vast tweakers zijn die kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 17:04
Het gaat volgens mij om waterleidingen leggen.
Misschien een beun via werkspot ofzo? Zelf pex aanleveren. (Vaak hebben ze niks bij zich).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
CurlyMo schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:55:
[...]

Wat is de regio? Een boiler aansluiten is niet zo moeilijk dus er zullen vast tweakers zijn die kunnen helpen.
Ik woon in Roermond. Elektrapunt wordt al aangelegd. Er moet een warm- en koudwaterleiding worden gelegd vanuit garage naar kruipruimte onder meterkast. Er zijn al gaten geboord naar kruipruimte

Probleem is dat ik voor aanvraag subsidie wel factuur met KVK nummer nodig heb

[ Voor 8% gewijzigd door TweakersOnly op 02-04-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurdie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 22:59
Ik zit te overwegen om een Atlantic explorer v4 270 aan te schaffen. Nu heb ik een nis waar deze mooi in geplaatst kan worden, maar deze is maar 67 cm breed (stond een koelkast in).

In de handleiding geven ze aan dat er nog 12cm ruimte naast vrij moet zijn. Is dit voor de aansluitpunten van de leidingen aan de zijkanten? Ik wil de luchtleidingen buiten/buiten aansluiten.

Vraag is; zou deze incl water leidingen passen in deze ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
Speedy-Andre schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:56:
En de condens afvoer van de wpb zelf natuurlijk :)
Die zit al :7

Ik zit met de hoogte van de riolering en de inlaatcombinatie. Ze konden helaas niet in dezelfde pijp als waar de ketel op zat. Die zit te hoog. Moet dus ff nieuwe aansluiting maken en bedacht me net dat er dan nog een sifon bij moet :O

Ik had het eerder al gelezen, maar ook bij mij blijven de koppelingen op de boiler en beetje druppelen. Erg irritant.

Alles zit spanningsvrij, recht, de fiberring perfect gecentreerd, koppeling al nagedraaid toen de fiberring nat geworden was.

En toch, minimale druppeltjes. Gisteren alleen de koud aansluiting, vanmorgen ook de dielektrische koppeling.

[ Voor 18% gewijzigd door Gieliovd520 op 03-04-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gurdie schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:50:
Ik zit te overwegen om een Atlantic explorer v4 270 aan te schaffen. Nu heb ik een nis waar deze mooi in geplaatst kan worden, maar deze is maar 67 cm breed (stond een koelkast in).

In de handleiding geven ze aan dat er nog 12cm ruimte naast vrij moet zijn. Is dit voor de aansluitpunten van de leidingen aan de zijkanten? Ik wil de luchtleidingen buiten/buiten aansluiten.

Vraag is; zou deze incl water leidingen passen in deze ruimte?
Een flex leiding met een haakse aansluiting kan wellicht, er is ook wat ruimte nodig om eventueel de kap eraf te halen mocht er iets niet goed werken.
De inlaatcombinatie zou je direct op de koude aansluiting kunnen monteren of op de flex leiding.
Als hij eenmaal gevuld is kan je verplaatsen wel vergeten tenzij je daar iets voor maakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
Grappig om over die pootjes te lezen trouwens. Het boekje is duidelijk, 4 pootjes. Ik kreeg er maar 2 bij en heeft een week geduurd maar leverancier heeft netjes nageleverd.

Inlaatcombinatie zit nu ook aan het riool.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZWuKR5El5symmehUafgyRX4M1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgGErhpKnunNvVFbFfgDot0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9D3B87UuOsRTlFbZavYhRtzVrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHo3DerMtUDuzOeF0tKPfMKw.jpg?f=fotoalbum_large

Gat naar de verdieping erboven ook gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8CJ9Egs-Rb-wz0I46mNfCPJdiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQBRA9ZltVjtGIuK4iZRzH6h.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de spaghetti door. Vorige eigenaar en bouwer waren niet zo kritisch boven het plafond qua leidingloop helaas. Gat ondertussen ook rond.

Ff geluiddemper annex flex buis bestellen en iets verzinnen voor dakdoorvoer voor de koude lucht.

Aanvoer laat ik ieder geval vooralsnog lekker uit huis putten. Wellicht in de toekomst ook door het dak, wellicht met T stuk op MV box, T stuk on winter binnen te pakken en zomer van buiten etc etc. Plannen genoeg. Eerst maar eens stabiel draaiende krijgen zonder open deuren en zijn eigen koude lucht deels weer opzuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-06 21:25
Of in de zomer dezelfde dakdoorvoer gebruiken om de warme lucht binnen te halen en de koele ontvochtigde lucht aan de uitgang in de ruimte laten komen, gratis koeling.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:14
Hoe kun je controleren of een boiler goed vervoerd is geweest :?

Dat hij niet op z'n kant wordt afgeleverd wil niet zeggen dat hij niet onderweg op z'n kant heeft gelegen.

Andere tips om te testen of een boiler intern niet beschadigd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-06 18:42
@Zwartoog Zit er niet zo’n kantelindicator op de doos waaraan je dit kunt zien? Bij mijn aroSTOR is dat het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdgu4xyUqQ0npowpQpQTW1O4e8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgZWpGWGa5K9Mf72ARYmOaZF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:14
Franciesco schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:23:
@Zwartoog Zit er niet zo’n kantelindicator op de doos waaraan je dit kunt zien? Bij mijn aroSTOR is dat het geval.

[Afbeelding]
Kijk, zoiets hoopte ik al! Is zo'n sticker standaard bij alle boilers met spiraal?

Ik heb nog niets, maar wil een vat bestellen die de boel vanuit het buitenland verscheept (4seizoenenmarkt). Dan komt zo'n vat langs meerdere vervoerders, en is controle toch lastiger. Zo'n verklikker helpt dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Of zo’n indicator altijd geplaatst wordt weet ik niet, maar ik zou er vanuit gaan als dit voor het betreffende product van belang is. Mijn boiler kwam overigens uit België.

Eventueel de fabrikant en/of leverancier vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Henielma schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:35:
Of in de zomer dezelfde dakdoorvoer gebruiken om de warme lucht binnen te halen en de koele ontvochtigde lucht aan de uitgang in de ruimte laten komen, gratis koeling.
Toch dit maar weer eens ontkrachten, er komt wel koele lucht uit maar dat is in de zomer echt een druppel op een gloeiende plaat.

Oftewel, je merkt er geen zak van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Op de Arostor die wij hebben gehad zat geen tilt sensor, wel super goed verpakt / hout / karton / plastic en met een zak aan de onderzijde om deze envoudig te tillen / slepen naar de juiste locatie. Unit zat ook met 1 centrale bout aan de pallet vast.

Het probleem bij ons van de condensatie op de unit is nog niet opgelost, men = Vaillant komt een dezer dagen voor de 2e keer een controle uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Franciesco schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:39:
Of zo’n indicator altijd geplaatst wordt weet ik niet, maar ik zou er vanuit gaan als dit voor het betreffende product van belang is. Mijn boiler kwam overigens uit België.

Eventueel de fabrikant en/of leverancier vragen?
Ga je de warmtepompboiler zelf installeren? Voor ISDE subsidie is KVK nummer van installatiebedrijf verplicht, maar er is geen enkel bedrijf dat leidingen wil installeren zonder verkoop. En in Nederland is de Arostor überhaupt niet te leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:30
Sinds afgelopen weekend een mooie junkers (Bosch) supraeco 270 liter in gebruik genomen. Voor een mooie prijs ongebruikt (2 jaar in de doos gestaan) over kunnen nemen. Was nog even spannend aan het begin omdat de circulatiepomp vast bleek te zitten (gaf onduidelijke errors) maar sinds ik dat heb opgelost staat de CV nu helemaal uit. Toch wel een mooie mijlpaal.

Als ik het overzicht uit de TS bekijk dan zitten de meesten hier zo rond de 55 graden insteltemperatuur? Standaard stond deze op 50 graden maar ik moest de warmwaterkraan wel heel ver open draaien voor een normale temperatuur op deze stand. Heb hem dus ook op 55 staan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Niltag schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:33:
Standaard stond deze op 50 graden maar ik moest de warmwaterkraan wel heel ver open draaien voor een normale temperatuur op deze stand.
Zonder thermostaatkraan bedoel je? Tsja als je de warme kraan open zet krijg je gewoon het water uit de boiler (minus 1 of 2 graden afkoeling onderweg waarschijnlijk). 50 graden zou dan meer dan genoeg moeten zijn. Ik werk zelf met 45 in de winter en 35 in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:30
de Peer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:50:
[...]

Zonder thermostaatkraan bedoel je? Tsja als je de warme kraan open zet krijg je gewoon het water uit de boiler (minus 1 of 2 graden afkoeling onderweg waarschijnlijk). 50 graden zou dan meer dan genoeg moeten zijn. Ik werk zelf met 45 in de winter en 35 in de zomer.
Nou dat is het vreemde. Ik heb wel een thermostaatkraan (geen goedkope) maar moest toch de temperatuur hoger draaien om op dezelfde temperatuur uit te komen. Is ook wel een groot verschil met een CV op 65 waarbij de leidingen ook nog een stuk korter waren vanaf het afgifte-punt.

Wij douchen ook wel heet (rond de 40) dus met 35 graden gaat het sowieso niet lukken. Verder heeft een stortdouche ook wel volume uit de koudwaterleiding nodig om genoeg volume over te houden en kan ik volgens mij moeilijk op het volume van 1 aanvoerleiding draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Niltag schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:40:
[...]

Nou dat is het vreemde. Ik heb wel een thermostaatkraan (geen goedkope) maar moest toch de temperatuur hoger draaien om op dezelfde temperatuur uit te komen. Is ook wel een groot verschil met een CV op 65 waarbij de leidingen ook nog een stuk korter waren vanaf het afgifte-punt.

Wij douchen ook wel heet (rond de 40) dus met 35 graden gaat het sowieso niet lukken. Verder heeft een stortdouche ook wel volume uit de koudwaterleiding nodig om genoeg volume over te houden en kan ik volgens mij moeilijk op het volume van 1 aanvoerleiding draaien.
Dan klinkt het alsof je thermostaatkraan niet goed werkt en altijd wat koud water doorlaat en niet de mogelijkheid heeft om alleen water uit de warme leiding door te laten.

Of, als je een recirculatieloop hebt bij je boiler, dat er daar koud water de warmwaterleiding in kan lopen en daarmee de boiler bypassed.

Recent heb ik dit namelijk ook gehad. Ik heb een temperatuursensor op mijn warmwaterleiding zitten op zolder en het viel me op dat die op een gegeven moment niet meer dezelfde temperatuur bereikte als de boilertemperatuur. Wat wel het geval moet zijn tijdens het douchen.

Wat bleek, de keerklep die er voor zorgt dat mijn recirculatieloop maar in 1 richting water doorlaat, was defect of zat vast. Na plaatsen van een nieuwe keerklep werkte alles weer goed en had ik weer gewoon heet water ipv lauw.

Jij zou ook de leidingtemperatuur kunnen controleren, dan kun je uitsluiten dat het aan de thermostaatkraan ligt.
Niltag schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:40:
[...]
Verder heeft een stortdouche ook wel volume uit de koudwaterleiding nodig om genoeg volume over te houden en kan ik volgens mij moeilijk op het volume van 1 aanvoerleiding draaien.
Oei, dat is energetisch gezien wel heel onwenselijk/inefficient. Dan moet je je boiler dus extra heet opwarmen (lage COP) om alsnog lauw water over te houden.
Ik kan me niet voorstellen dat het zo werkt eigenlijk. Een thermostaatkraan houdt toch geen rekening met debiet/waterdruk?

Ik kan daar niet over meepraten, wij douchen met 5 liter per minuut :D

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 08-04-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik weet dat het niet verstandig is om een WP boiler in serie met de aan/afvoer van de mechanische ventilatie te zetten.

Kun je wel de afvoer van de ventilatie delen met de WP boiler door een T-stuk te plaatsen? (parallel dus eigenlijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

midas00 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:56:
Ik weet dat het niet verstandig is om een WP boiler in serie met de aan/afvoer van de mechanische ventilatie te zetten.

Kun je wel de afvoer van de ventilatie delen met de WP boiler door een T-stuk te plaatsen? (parallel dus eigenlijk)?
Als de ventilatie ook in de badkamer afzuigt en dus veel vocht afzuigt, dan weet ik niet of dat aan te raden is. Maar technisch gezien kan het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:02:
[...]

Als de ventilatie ook in de badkamer afzuigt en dus veel vocht afzuigt, dan weet ik niet of dat aan te raden is. Maar technisch gezien kan het gewoon.
thnx. Ja hij zuigt ook de badkamer af. Maar ik heb een dakraam in de badkamer. die kan ik dus altijd open zetten.

Wat is eigenlijk het probleem om de afvoer van de mechanische ventilatie als invoer van de WP boiler te nemen? Zou voor mij goed uitkomen om dit zo te doen. Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb dat zo al 3 jaar op m'n V3 zitten, werkt prima :)
Zodra de wpb start zet ik de Itho Ecofan op stand 2 zodat de wpb wat meer warme lucht krijgt.
De wpb afvoer zit op een eigen dak doorvoer.
Vocht komt er toch wel als de wpb draait, immers heb je condensatie in de afvoer omdat die van binnen veel kouder wordt dan van buiten en dat voert hij netjes af via de condens afvoer..
Omdat de Itho ook op de dak doorvoer zit krijg je geen groot drukverschil, daarmee doel ik op de 300m3/u van de wpb vs 175m3/u van de Itho op stand 2.
Dat is weer prettig voor de lagers van beide ventilators.

In deze situatie functioneert de gezamenlijke MV dak doorvoer als aanzuigkanaal als de wpb draait, immers is de wpb sterker dan de MV.
Vanwege deze opzet heb ik wel een grof luchtfilter op de invoer van de wpb gezet omdat er nu troep van zowel het dak als de MV richting de wpb kan gaan.
De wpb blijft schoon van binnen (met name de radiator) en ik neem de iets mindere efficiëntie voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Speedy-Andre schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:44:

Omdat de Itho ook op de dak doorvoer zit krijg je geen groot drukverschil, daarmee doel ik op de 300m3/u van de wpb vs 175m3/u van de Itho op stand 2.
Dat is weer prettig voor de lagers van beide ventilators.

In deze situatie functioneert de gezamenlijke MV dak doorvoer als aanzuigkanaal als de wpb draait, immers is de wpb sterker dan de MV.
heb je de WPB dan met een T-stuk op de afvoer van de MV gezet? Heb je ook nog instelbare kleppen gebruikt of alleen een T-stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:26
Heren,

Al zeer veel info gelezen op dit forum, dankbaar gebruik gemaakt van de vele info hier. Ik post niet veel, maar lees wel veel.
Inmiddels gebruiken wij de CV alleen nog maar voor warm water. Met een WPB zouden we van 't gas af kunnen, dus die stap wil ik gaan zetten.

Ik twijfel tussen een 150 of 200 liter boiler, en zit een beetje met de aansluitingen naar buiten in m'n (figuurlijke) maag.

Situatie:
-4 persoonshuidshouden
-Douche WTW, douchekop van 5 liter/minuut
-Typisch jaren '70 rijtjeshuis, met huidige CV in een kleine ruimte boven. Hier zou de WPB ook komen

Vragen:
-) Welke grote zouden jullie kiezen? Gevoelsmatig halen we het met 150 liter prima, maar mijn vrouw heeft liever iets meer marge. 200 liter geeft ook weer meer vloerbelasting, waar ik weinig informatie over kan vinden.
-) Als ik de handleiding van de Auer Edel Air 150L goed lees, kan ik deze gewoon aansluiten op de (achterblijvende) rookgasafvoer van de huidige CV. Klopt dit? Of, zouden jullie dit anders doen?
Zie https://www.cairox.be/NL/...L-150-Air-Handleiding.pdf, pagina 15.

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dt_swiss schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:25:
Heren,

Al zeer veel info gelezen op dit forum, dankbaar gebruik gemaakt van de vele info hier. Ik post niet veel, maar lees wel veel.
Inmiddels gebruiken wij de CV alleen nog maar voor warm water. Met een WPB zouden we van 't gas af kunnen, dus die stap wil ik gaan zetten.

Ik twijfel tussen een 150 of 200 liter boiler, en zit een beetje met de aansluitingen naar buiten in m'n (figuurlijke) maag.

Situatie:
-4 persoonshuidshouden
-Douche WTW, douchekop van 5 liter/minuut
-Typisch jaren '70 rijtjeshuis, met huidige CV in een kleine ruimte boven. Hier zou de WPB ook komen

Vragen:
-) Welke grote zouden jullie kiezen? Gevoelsmatig halen we het met 150 liter prima, maar mijn vrouw heeft liever iets meer marge. 200 liter geeft ook weer meer vloerbelasting, waar ik weinig informatie over kan vinden.
-) Als ik de handleiding van de Auer Edel Air 150L goed lees, kan ik deze gewoon aansluiten op de (achterblijvende) rookgasafvoer van de huidige CV. Klopt dit? Of, zouden jullie dit anders doen?
Zie https://www.cairox.be/NL/...L-150-Air-Handleiding.pdf, pagina 15.

Alvast hartelijk dank!
Ik zou voor 200 gaan. 150 is inderdaad wel wat krap. En 150 zul je waarschijnlijk op een hogere temperatuur zetten dan de 200 liter dus dat is energetisch ook minder gunstig.

Je zou eventueel nog kunnen overwegen lucht van binnen te gebruik ipv buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:39:
[...]

Ik zou voor 200 gaan. 150 is inderdaad wel wat krap. En 150 zul je waarschijnlijk op een hogere temperatuur zetten dan de 200 liter dus dat is energetisch ook minder gunstig.

Ook voor enkel een douche? Dan lijkt me 150 met een zuinige douchekop meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
TweakersOnly schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:01:
[...]

Ga je de warmtepompboiler zelf installeren? Voor ISDE subsidie is KVK nummer van installatiebedrijf verplicht, maar er is geen enkel bedrijf dat leidingen wil installeren zonder verkoop. En in Nederland is de Arostor überhaupt niet te leveren
Nee, de wp boiler gaat door een installateur geplaatst worden. Dus subsidie zou goed moeten komen.
Of de aroSTORs in Nederland nog te krijgen zijn weet ik niet. Vanwege de gunstige prijs heb ik de mijne in Belgie besteld (en ontving ik hem binnen een maand thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
midas00 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:09:
[...]

heb je de WPB dan met een T-stuk op de afvoer van de MV gezet? Heb je ook nog instelbare kleppen gebruikt of alleen een T-stuk?
Jep, eigenlijk 3 stuks omdat ik de buis richting wpb wilde kunnen afsluiten.
Op elk punt (wpb, MV en dak doorvoer) zit een t-stuk zodat ik wat meer lucht volume in elke richting heb.
De flex buizen vormen een driehoek zodat er minder weerstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:53:
[...]

Ook voor enkel een douche? Dan lijkt me 150 met een zuinige douchekop meer dan prima.
Tsja ik lees wel 4 personen. De zuinige douchekop wordt dan wel echt een harde eis. Als 1 van de 4 personen een écht hete douche wil, gaat het hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
De gaskraan is sinds vanmorgen dicht.

Zit nog wel met de lucht kanalen. Heb een doos geïsoleerde slang gehaald maar moet nog door het dak.

160mm dakdoorvoer is duur! Iemand de gouden tip? Ik wilde de rookgasafvoer slopen maar die is maar 125 dus dat is wat klein voor de WPB.

Aanvoer wil ik vooralsnog lekker in huis laten pakken. Er is geen MV aanwezig behalve een box specifiek voor de badkamer waar ik nog wat ventielen aan knoop maar draait altijd op laagste stand behalve tijdens douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan het met een verloopstuk naar 125 proberen, dat geeft meer weerstand maar het kan wel.
Zeker als de snelheid lager staat (300m3/u ipv 390m3/u) ofwel binnen/binnen op de V4.
Let wel op de aansluiting, heb je een gat (dak doorvoer) waar je iets in kan schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gieliovd520 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:50:
De gaskraan is sinds vanmorgen dicht.

160mm dakdoorvoer is duur! Iemand de gouden tip?
Afvoer ook in huis doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:39:
[...]

CurlyMo schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:53:
[...]

Dank voor jullie input. Hoe zien jullie dat qua vloerbelasting? Ik kan daar vrij weinig over vinden, maar zo'n 200 liter boiler geeft toch iets van 250 kg op minder dan 1 m2, dat is meer dan waar de meest vloeren op berekend zijn. Aldus google. Is dat nog een factor om rekening mee te houden?

En met het 'binnen' houden van de lucht afvoer/aanvoer, hoe zijn jullie ervaringen qua afkoelen van de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dt_swiss schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:27:
[...]

[...]

Dank voor jullie input. Hoe zien jullie dat qua vloerbelasting? Ik kan daar vrij weinig over vinden, maar zo'n 200 liter boiler geeft toch iets van 250 kg op minder dan 1 m2, dat is meer dan waar de meest vloeren op berekend zijn. Aldus google. Is dat nog een factor om rekening mee te houden?

En met het 'binnen' houden van de lucht afvoer/aanvoer, hoe zijn jullie ervaringen qua afkoelen van de ruimte?
Afkoeling is verwaarloosbaar. Alleen tijdens de run is het wel wat frisser.
Maar dan heb ik het wel over een zolder, open.

Als de boiler in een kamertje van 5m2 staat dan is het een ander verhaal.

Vloerbelasting is geen probleem. Of heb je een houten vloer?

250kg per m2 max Vloerbelasting moet je niet per m2 bekijken maar per 10 m2 bijvoorbeeld. Daar mag dan 2500 kg op staan. Kijk dus ook naar wat er omheen staat.

Waar jij op doelt is meer een soort puntbelasting en die mag veel hoger zijn dan 250 kg/m2

250kg is sowieso niet veel. Dat wegen 2 zware mannen ook.
Ik heb in mijn woonkamer een aquarium neergezet van meer dan 1000kg. Dan wordt het iets spannender maar nog steeds lang niet kritisch.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 09-04-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Speedy-Andre schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:41:
Je kan het met een verloopstuk naar 125 proberen, dat geeft meer weerstand maar het kan wel.
Zeker als de snelheid lager staat (300m3/u ipv 390m3/u) ofwel binnen/binnen op de V4.
Let wel op de aansluiting, heb je een gat (dak doorvoer) waar je iets in kan schuiven?
Er zit een schuin dak doorvoer op met standaard CV rookgas afvoer 80/125 ofzo. Dit wilde ik ombouwen met een soort hoedje op de pijp die verder open is dan. Terugslagklep komt erin tegen de tocht.

Ik zal nog eens denken ja. Hij staat momenteel inderdaad op binnen binnen.

Binnen blijven afblazen kan ook. Scheelt ook wel weer negatieve luchtdruk in huis.

Wellicht eerst maar experimenteren met de bestaande pijp ombouwen.

Als zo'n doorvoer niet zit beginnen bij €130 dan deed ik niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:33:
[...]

Nee, gewoon beton. Thanks voor je info!

Kan gewoon in een vrij grote zolderkamer komen, dus dat gaat geen probleem geven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:33:
[...]
Ik heb een 200L op een houten vloer staan, maar wel extra verstevigd. Gaat prima. Zie voor meer info:
Draagkracht houten verdiepingsvloer berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Speedy-Andre schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:14:
[...]

Jep, eigenlijk 3 stuks omdat ik de buis richting wpb wilde kunnen afsluiten.
Op elk punt (wpb, MV en dak doorvoer) zit een t-stuk zodat ik wat meer lucht volume in elke richting heb.
De flex buizen vormen een driehoek zodat er minder weerstand is.
wow indrukwekkend! Kun je daar een foto van sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Nou ik heb gisteren een 270 liter arostor gekocht bij Esanico.

De versie met warmtewisselaar was 100 euro goedkoper dan zonder. Raar maar waar. Dus die heb ik maar gekocht. Ik heb nog niet direct plannen om een zonnecollector te plaatsen of de warmtewisselaar op de cv aan te sluiten oid.

Het kan toch geen kwaad om de warmtewisselaar voorlopig onaangesloten te laten. Of moet ik met iets rekening houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
midas00 schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:46:
Het kan toch geen kwaad om de warmtewisselaar voorlopig onaangesloten te laten. Of moet ik met iets rekening houden?
Gewoon afdoppen en isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
En qua subsidie in 2022, ik lees dat zelf aansluiten echt kansloos is voor de aanvraag.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dt_swiss schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:05:
En qua subsidie in 2022, ik lees dat zelf aansluiten echt kansloos is voor de aanvraag.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Zelf aansluiten kan wel, maar iemand zal wel voor jou iets op een rekening moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 08:00
Iemand een idee hoe ik de atlantic explorer (v4) alleen nog maar kan laten opwarmen obv de PV-trigger? In domoticz heb ik zelf een thermostaat script gemaakt om op te warmen als temp bepaalde staat heeft, maar daarnaast heeft de atlantic ook zijn eigen programma. Ik moet per se 2 time windows opgeven van 4 uur waar die zelf gaat opwarmen, en de minimale temp die ik kan opgeven is 50 graden. Ik zou hem over de nacht tot 18:00 op minimaal 46 graden willen hebben en vanaf dan mag die opwarmen naar 55 graden (voor meer capaciteit). Maar nu heb ik om 10:00-14:00 en 18:00-22:00 een window staat waar die mag opwarmen. Het alternatief is Auto, maar dat lijkt niet handiger. En ik verwacht in 'Absence' mode dat die niet triggered op PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
padoempats schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:17:
Iemand een idee hoe ik de atlantic explorer (v4) alleen nog maar kan laten opwarmen obv de PV-trigger? In domoticz heb ik zelf een thermostaat script gemaakt om op te warmen als temp bepaalde staat heeft, maar daarnaast heeft de atlantic ook zijn eigen programma. Ik moet per se 2 time windows opgeven van 4 uur waar die zelf gaat opwarmen, en de minimale temp die ik kan opgeven is 50 graden. Ik zou hem over de nacht tot 18:00 op minimaal 46 graden willen hebben en vanaf dan mag die opwarmen naar 55 graden (voor meer capaciteit). Maar nu heb ik om 10:00-14:00 en 18:00-22:00 een window staat waar die mag opwarmen. Het alternatief is Auto, maar dat lijkt niet handiger. En ik verwacht in 'Absence' mode dat die niet triggered op PV.
In het geheime technische menu kan je de minimale temperatuur op 40 graden zetten. Daarmee geef je jezelf zoveel mogelijk controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
CurlyMo schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:28:
[...]

In het geheime technische menu kan je de minimale temperatuur op 40 graden zetten. Daarmee geef je jezelf zoveel mogelijk controle.
In installer menu vind ik geen instelbare min temp? Installer menu is het geheime menu waar je het over hebt, menu ingedrukt houden en naar rechts draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
padoempats schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:43:
[...]

In installer menu vind ik geen instelbare min temp? Installer menu is het geheime menu waar je het over hebt, menu ingedrukt houden en naar rechts draaien?
Nee, nog geheimer dan dat menu :) Zoek maar even in dit of het vorige topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:02
Nog geheimer dan het geheime menu wist ik ook niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je hem op 'afwezig' zet reageert het PV contact gewoon, dan is het minimum in feite zelfs 15 graden :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
CurlyMo schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:48:
[...]

Nee, nog geheimer dan dat menu :) Zoek maar even in dit of het vorige topic.
Nice, gevonden. In installateursmenu menu ingedrukt houden dan knop stuk naar links dan stuk naar rechts en je hebt diagnostics menu. Daar ook gelijk 'radio' uitgezet, misschien scheelt dat een beetje standby verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Heb een query/grafiek gemaakt om de COP te berekenen en over de tijd te zetten. Wat ik doe:
aggregatie over 3 dagen om wat stabielere waardes te krijgen:
dT = Max uitgaande temp (warmwater leiding) minus min ingaande temp (koudwater leiding)
Liters meet ik met watermeter op koud voor de boiler
kWh meet ik met zigbee Blitzwolf plug

En dan: 4.19 * liters * dT / 3600 / kWh.

Zo meet ik ook alle stilstandsverliezen etc mee. Wat mij opvalt, eerst had ik Sonoff maar die heb ik vervangen met blitzwolf. Die meet gewoon 5-10% meer watts, dus ook meer kWh. kWh meters zullen sterk wisselen.
Ook de uitgaande tempmeting is niet heel nauwkeurig, omdat ik een tempmeter aan de warmwaterleiding heb getaped. In ieder geval, dit is het beste wat in de beurt komt van COP-metingen over de tijd.
COP valt me best tegen, ik kom deze 2 maanden uit op zo'n 2.3. In de zomer zal het fractie beter worden met hogere koudwater temp en hogere temp in de garage (ik doe binnen-binnen, met continu ±16c aanvoer temp).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPOLIsUXfIol3erbe2QZ0uhsMk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFasZXk1T1fJ8b8gqgoSXvOE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Noteer het verbruik dat de Atlantic zelf meet eens, dan weet je of de Blitzwolf een beetje goed zit.
Op de leiding meten geeft geen stabiel resultaat, dan varieert het sterk en met name als je tapt.
Sommigen hebben een sensor bij het verwarmingselement in de buis gepropt, dat is wel krap maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Speedy-Andre schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:36:
Noteer het verbruik dat de Atlantic zelf meet eens, dan weet je of de Blitzwolf een beetje goed zit.
Op de leiding meten geeft geen stabiel resultaat, dan varieert het sterk en met name als je tapt.
Sommigen hebben een sensor bij het verwarmingselement in de buis gepropt, dat is wel krap maar het kan.
Naast het verwarmingselement meet ik ook, maar dan weet ik natuurlijk niet de temp die eruit gaat, dat is de temp in het midden van de boiler. Maar in principe moet die max waarde daar ook wel de waarde zijn die eruit gaat. Als ik de query aanpas om die temp te gebruiken, komt de gemiddelde COP over die periode van 2.29 naar 2.54. Maar de max temp over 3 dagen nemen is ook niet eerlijk want het gaat erom welke temp er uit gaat op het moment van tappen, al valt het verschil qua berekening nog mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
padoempats schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:07:
[...]

Nice, gevonden. In installateursmenu menu ingedrukt houden dan knop stuk naar links dan stuk naar rechts en je hebt diagnostics menu. Daar ook gelijk 'radio' uitgezet, misschien scheelt dat een beetje standby verbruik
Radio uitzetten geeft 0,0 verschil in watt-verbruik, dat is dus ook niet de moeite. Misschien wat minder frequentievervuiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Hmm..mijn Explorer V3 heeft dat menu ook maar daar is geen optie om radio uit te zetten of de temperatuur te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
padoempats schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:05:
[...]

Radio uitzetten geeft 0,0 verschil in watt-verbruik, dat is dus ook niet de moeite. Misschien wat minder frequentievervuiling
Wel veiliger tegen scriptkiddies die boilers hacken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:02
Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:18:
[...]

Hmm..mijn Explorer V3 heeft dat menu ook maar daar is geen optie om radio uit te zetten of de temperatuur te verlagen.
Same here, V3 heeft die optie niet lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Leuk overzichtje van de COP's. Naar welke temperatuur warm je de boiler op?
En kan het zijn dat je vooral telkens aan het bijwarmen bent ipv boiler leeg douchen en dan weer opwarmen?

Hoogste COP haal je uiteraard als je bijvoorbeeld maar tot 40-45 graden opwarmt, dan iedereen douchen, en vlak voor de volgende cyclus weer opwarmen enkele uren van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Voor de mensen bij Esanico besteld hebben: hoe lang is de levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat is nu wijsheid met het plaatsen van een waterontharder en een Atlantic?

@flippy Ik zag dat jij in het waterontharder topic hier een stuk over had geschreven. Kan jij hier iets over zeggen?

[ Voor 44% gewijzigd door CurlyMo op 12-04-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TweakersOnly schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:31:
Dat was hier drie dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TweakersOnly schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:31:
Enkele dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:35
CurlyMo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:43:
Wat is nu wijsheid met het plaatsen van een waterontharder en een Atlantic?
Ik heb zelf de aqmos rd32 met de boiler. Gaat prima.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:47:
[...]

Ik heb zelf de aqmos rd32 met de boiler. Gaat prima.
Jij hebt nog vrij kort een Atlantic of niet. Hoe heb je vastgesteld dat het prima gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
CurlyMo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:48:
[...]

Jij hebt nog vrij kort een Atlantic of niet. Hoe heb je vastgesteld dat het prima gaat?
Wat is kort? De boiler 3 jaar nu en de ontharder 2 jaar.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:49:
[...]

Wat is kort? De boiler 3 jaar nu en de ontharder 2 jaar.
Wat is de hardheid van je water na ontharding? En wat is nu precies het risico van zacht water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
CurlyMo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:50:
[...]

Wat is de hardheid van je water na ontharding? En wat is nu precies het risico van zacht water?
De hardheid is van 8 naar 0,5 gegaan. Eerste tests ik het elke maand om te zien of ik de juiste instellingen had. Dit kan nog wel eens verschillen (zie ontharder topic)

De reden voor de ontharder was eigenlijk omdat we een nieuwe keuken kregen. Dus nieuwe vaatwasser en quooker.

Om heel eerlijk te zijn merk ik zelf niks met het douchen.

Pagina: 1 2 ... 109 Laatste