Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:34
Wij hebben met 2 personen voor 200ltr gekozen. Hier houdt 1 van de 2 (niet ik) van douches van rond de 20min of meer, geen bad.

We zijn er vanuit gegaan dat we wat speelruimte hebben qua temperatuur. Als het net aan genoeg is zullen we de temperatuur misschien wel op 55 graden zetten. Misschien doen we dat soms, voor wat extra tijdelijke luxe. Maar we hopen eigenlijk samen uit te komen op een 40 a 45graden.

We gaan een meetapparaat (stroomverbruik) op de wpb zetten om te leren wat het effect is van wat we doen. Bij onze airco heeft dat veel geholpen om inzicht te krijgen. We hopen dat het hier hetzelfde resultaat zal hebben.

Maar het blijft een beetje een gok.

Ook om die reden hebben we een doorgaande leiding aangehouden tussen wpb op zolder, douche 1e verdieping, en keuken met elektrische boiler 30ltr. Er zitten kranen tussen en we kunnen zo nodig op elk moment de wpb voor beneden inzetten en de keukenboiler voor de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zijn hier mensen met ervaringen met een wpb afvoer via een ventilatiepan oid (die eventueel onder zonnepanelen zit)?

Dan zou ik eenvoudig de dakdoorvoer van de CV kunnen hergebruiken namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:02
Beekforel schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:32:
Zijn hier mensen met ervaringen met een wpb afvoer via een ventilatiepan oid (die eventueel onder zonnepanelen zit)?

Dan zou ik eenvoudig de dakdoorvoer van de CV kunnen hergebruiken namelijk.
Ja hoor werkt prima https://i.imgur.com/0CE4FIC.jpg

https://i.imgur.com/lupOESS.jpg

https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 22:09
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een wpb met coil die aangesloten is op de cv houtkachel die overwarmte produceert en dit eventueel bij kan helpen met stoken van de wpb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:54
Ventilatiepan is toch te smal kwa diameter? Die van mij zijn 125 volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
rwijnhov schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:30:
Ventilatiepan is toch te smal kwa diameter? Die van mij zijn 125 volgens mij.
Werkt hier al ruim 4,5 jaar zo, 2 pannen boven elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:54
Wat is jouw doorvoer maat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
160 mm https://i.imgur.com/0CE4FIC.jpg wat niet door de ventilatie pannen gaat komt onder de pannen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnpot.eu
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 07:35
Ik wil nog een keer beroep op jullie doen. Misschien is het vloeken in de kerk, dat hoor ik dan ook graag.

De situatie is als volgt. Ik heb een Daiking ekhhe200pcv37 warmtepompboiler aangekocht. Deze moet uiteraard het tapwater gaan leveren. Mijn CV is begin dit jaar vervangen door een Intergas Extreme. Deels noodzaak (defecte CV) en deels omdat ik verwacht niet heel mijn huis te kunnen verwarmen met de airco (5kW) die ik in de woonkamer (60m2) heb. Mijn kantoor en een andere studeerkamer zijn ook voorzien van een airco sinds dit jaar en ik ben benieuwd of we daarmee in de winter het huis kunnen verwarmen. Ik heb overigens niet de intentie of hoop dat ik volledig van het gas af ga. Wellicht op een later moment.

Mijn gedachte was dat ik de Daikin apart zou gaan aansluiten op de tapwaterleiding en de CV er tussen uit zou halen. Degene die helpt zegt dat deze volgens de handleiding moet worden aangesloten en dat de CV er tussen blijft en kan bij verwarmen. Ook geeft hij aan dat er een sensor moet komen die de temperatuur meet van het inkomende water en doorgeeft aan de CV dat deze niet hoeft op te warmen. Nu zie ik die noodzaak voor de sensor in de handleiding niet terug van de Daikin of de Intergas. Wel lees ik dat er een omschakelventiel moet komen (C in de afbeelding 2) van de handleiding van Intergas en volgens de handleiding van Daikin moet er een automatische thermostatische mengapparatuur moet komen (18 in afbeelding 1).

Mijn vragen:
- Is het logisch om het aan te sluiten volgens de handleiding van de CV? Dus de CV in de schakel op te nemen zoals afbeelding 2? Ik begrijp vooral dat tweakers uiteindelijk hun CV weg willen halen. Niet direct mijn intentie dus.
- Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat er geen (koudwater) sensor nodig is die op de CV aangesloten moet worden? Zie afbeelding 3 (zelfde handleiding maar dan van het aansluiten van een zonneboiler). In mijn hoofd is de werking van de afgebeelde boiler hetzelfde als een WTB.
- Begrijp ik het goed dat een omschakelventiel ervoor zorgt dat als het water te koud is dat het water alsnog naar de CV gaat om bij te verwarmen? Wat zou het voordeel zijn van een omschakelventiel tov een sensor?

Bron:
https://myshop.s3-externa...ventielen-en-diverter.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbPRIMiRt7Rw4fLUW2nzHb45eWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mtmJyqLMvProNlFeaM8l06ft.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5ldPSnd1UoSY6GLtWRXslRORik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F5q1Wyhs0f1a57DpF1sNnixJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGS5SMc-nhB-G6HKpvaqqB_IOaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PK2Yas5HF6GG5oUQIbIzsTwi.jpg?f=user_large

Bron: https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door martijnpot.eu op 28-06-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@martijnpot.eu De cv ketel voor tapwater gebruiken is als backup. Als je denkt het te gaan redden met de warmtepompboiler dan zou he wellicht de tapwater functie van de cv niet hoeven te gebruiken?
Als je wel de cv gebruikt zou ik die sensor wel doen, want dan slaat hij niet iedere keer aan voor niks. Wat slecht is voor de cv en weer wat onnodig gasverbruik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Sharpster schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:49:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een wpb met coil die aangesloten is op de cv houtkachel die overwarmte produceert en dit eventueel bij kan helpen met stoken van de wpb ?
Weet ik niet maar dit zou gewoon moeten werken toch?
Wellicht dat aansturing extern moet, bij sommige warmtepompboilers weer onderdeel ervan.

Ik zou ook wel letten op de maximum temperatuur die de warmtepompboiler fijn vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharpster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 22:09
!null schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:02:
[...]

Weet ik niet maar dit zou gewoon moeten werken toch?
Wellicht dat aansturing extern moet, bij sommige warmtepompboilers weer onderdeel ervan.

Ik zou ook wel letten op de maximum temperatuur die de warmtepompboiler fijn vind.
Bedankt voor de tips, ik zal een aftakking making dmv eenweg ventielen en splitsing ventielen waar dus de maximale warmte gemeten wordt en geschakeld richting boilervat of richting het cv netwerk.

Als dit goed werkt kan ik namelijk al van het gas af en scheelt het mooi een paar centjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
Sjamo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:32:
We zijn er vanuit gegaan dat we wat speelruimte hebben qua temperatuur. Als het net aan genoeg is zullen we de temperatuur misschien wel op 55 graden zetten. Misschien doen we dat soms, voor wat extra tijdelijke luxe. Maar we hopen eigenlijk samen uit te komen op een 40 a 45graden.
Ik zou hem gewoon op 55 graden zetten eerlijk gezegd. Kost amper meer.
Pas je wel op voor dood water met al die kranen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

martijnpot.eu schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:32:
Ik wil nog een keer beroep op jullie doen. Misschien is het vloeken in de kerk, dat hoor ik dan ook graag.

De situatie is als volgt. Ik heb een Daiking ekhhe200pcv37 warmtepompboiler aangekocht. Deze moet uiteraard het tapwater gaan leveren. Mijn CV is begin dit jaar vervangen door een Intergas Extreme. Deels noodzaak (defecte CV) en deels omdat ik verwacht niet heel mijn huis te kunnen verwarmen met de airco (5kW) die ik in de woonkamer (60m2) heb. Mijn kantoor en een andere studeerkamer zijn ook voorzien van een airco sinds dit jaar en ik ben benieuwd of we daarmee in de winter het huis kunnen verwarmen. Ik heb overigens niet de intentie of hoop dat ik volledig van het gas af ga. Wellicht op een later moment.

Mijn gedachte was dat ik de Daikin apart zou gaan aansluiten op de tapwaterleiding en de CV er tussen uit zou halen. Degene die helpt zegt dat deze volgens de handleiding moet worden aangesloten en dat de CV er tussen blijft en kan bij verwarmen. Ook geeft hij aan dat er een sensor moet komen die de temperatuur meet van het inkomende water en doorgeeft aan de CV dat deze niet hoeft op te warmen. Nu zie ik die noodzaak voor de sensor in de handleiding niet terug van de Daikin of de Intergas. Wel lees ik dat er een omschakelventiel moet komen (C in de afbeelding 2) van de handleiding van Intergas en volgens de handleiding van Daikin moet er een automatische thermostatische mengapparatuur moet komen (18 in afbeelding 1).

Mijn vragen:
- Is het logisch om het aan te sluiten volgens de handleiding van de CV? Dus de CV in de schakel op te nemen zoals afbeelding 2? Ik begrijp vooral dat tweakers uiteindelijk hun CV weg willen halen. Niet direct mijn intentie dus.
- Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat er geen (koudwater) sensor nodig is die op de CV aangesloten moet worden? Zie afbeelding 3 (zelfde handleiding maar dan van het aansluiten van een zonneboiler). In mijn hoofd is de werking van de afgebeelde boiler hetzelfde als een WTB.
- Begrijp ik het goed dat een omschakelventiel ervoor zorgt dat als het water te koud is dat het water alsnog naar de CV gaat om bij te verwarmen? Wat zou het voordeel zijn van een omschakelventiel tov een sensor?

Bron:
https://myshop.s3-externa...ventielen-en-diverter.pdf

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bron: https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf
Gewoon de cv ketel omzeilen, of door de ketel laten lopen en warmwater functie geheel uitzetten. Je koopt de Wpb om gas te minderen maar via de andere oplossingen is er altijd kans dat je gas gebruikt.
Of zoals sommigen hier (ik ook) met kogel kranen een kring maken die wel nog door de cv kan maar alleen als het nodig is, bij mij in de 4 jaar dat ik de Wpb heb nog nooit gebruikt ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Jim423 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:07:
[...]

Ik zou hem gewoon op 55 graden zetten eerlijk gezegd. Kost amper meer.
Pas je wel op voor dood water met al die kranen?
Als het goed is krijgen we vandaag een paar energy-sockets binnen en kunnen we het verbruik gaan meten.

We willen inderdaad op die temperatuur gaan starten (de installateur heeft hem nu op standaard gezet, en daar laten we hem sowieso op staan tot we kunnen meten).
Wanneer zou blijken dat het maar een betrekkelijk klein verschil gaat geven neigen wij daar ook toe, om rond iets hogere temperatuur te blijven.

Wat betreft het dode water; er zit een rechtstreekse verbinding tussen wpb op zolder en de douche. Idem straks van de e-boiler naar het aanrecht. Het gedeelte daartussen is afgesloten met kranen, maar laten we ook leeg lopen. Daar blijft dus geen water staan.

Het is voor ons een "nood" - constructie die we hopelijk maar zelden nodig zullen hebben. Maar we vinden het prettig dat we de optie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
The_KnarF schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:28:
Hallo BTS,
ik heb ook die Lydos besteld, had mijn bedenkingen, maar omdat ik niet meer ruimte op zolder had en wij niet zo veel douchen (4 persoons huishouden), heb ik de gok genomen.
nu een maand in gebruik.
ik ben niet thuis in de materie, wat bedoel je met een inlaatcombinatie? ik heb er een veiligheidsgroep tussen gezet.
verbruik, als we niet douchen per dag (warmteverlies) 0,4kwh (pomp loopt 2 uur op 200watt)
[Afbeelding]

Als iemand wel geeft gedouched, dan draait de pomp een uur langer.
die piek gisteren in het verbruik, is een legionella run (dan springt warmte element bij).

bevalt eigenlijk wel goed dus.
Mooi om te zien. Helpt wellicht de zelf-leer functie hier niet tegen? Die zou dit wellicht enigzins moeten voorkomen. Maar het is te overzien.

Wat ik me afvraag, heb je enig idee of de COP werkelijk zo slecht is? Er is een COP van 1.89 gerapporteerd voor deze boiler. Terwijl hij er wel lekker lang rustig over doet met een laag debiet van 80m3/h als ik het goed begrijp. Wellicht schakelt hij al vroeg het elektrische element in (als je hem op 60 graden instelt, want bij jou zie ik dat niet denk ik?) en/of is de test wat pessimistisch gedaan. Dat bij andere modellen de COP zonder bijverwarming is gerapporteerd en deze met?

Edit: Oh ik zie wel een piekje van 1200W dus hij besluit soms wel op elektrisch bij te verwarmen? Terwijl de temperatuur nog op dezelfde 50 graden temp stond? Wellicht een resultaat van de leer functie.
Kun je niet, zoals andere boilers, het elektrische element uit forceren?
Ik bedoel, het lijkt erop dat het geen legionella beveiliging is want die staat niet aan bij jou zie ik aan de grafiek en dat hij op 50 graden staat.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 29-06-2022 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
JBtL schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:18:
Ik ben even in de specificaties gedoken van de verschillende warmtepompboilers die nu op de markt zijn - misschien ook handig voor anderen die nu op zoek zijn naar een warmtepompboiler. Overzicht in de link:

https://docs.google.com/s...X_BjuuPk/edit?usp=sharing
Als je de bovenste 3 rijen en wellicht de 2 linker kolommen vastzet in Google Drive dan navigeert hij een stuk makkelijker en kun je ook erin sorteren etc.
Dat kan natuurlijk iedereen ook zelf even doen.

Nogmaals bedankt voor het overzicht.

@Speedy-Andre Kun je deze er niet bij zetten in de TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Ik lees net een advies om de watertemperatuur op 55 graden te zetten.

Hier wordt in de ochtend, tussen 7.30 en 8.30 uur gedoucht. Dat betekent dat daarna normaal automatisch het bijwarmen zou beginnen.

Nu willen wij, in het kader van efficient omgaan met zelf opgewekte zonnestroom, plus een kleine bijdrage doen aan het wegwerken van de mogelijke piek op het stroomnet tussen 12 en 3 uur, graag onze wpb ergens rond die piektijd laten opwarmen.

Oorspronkelijk was ons plan de temperatuur erg laag te zetten, 45 of misschien wel 40 graden. Dat zou, met deze constructie, het risico geven dat het water alweer wat is afgekoeld waardoor het douchen in de ochtend lastiger of minder aangenaam kan worden?

Nav het advies de temp op 55 graden (of in elk geval iets hoger) te laten staan denk ik, lost dit ons dilemma op? Wanneer wij in de middag laten opwarmen, vaak volledig op eigen zonne-energie, tot een voldoende temperatuur dat enkele graden daling over zo'n 16 tot 17uur geen probleem is?
Dat zou wel super zijn.

Ziet iemand hier mogelijke problemen in?

Het zou ons stroomverbruik via de energiemaatschappij beslist verlagen, en dat is ons doel. We richten de zaken waar mogelijk in alsof er geen saldering is. Zien deze periode van saldering als oefen- en wenperiode :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 19:13
@Sjamo wij warmen altijd om 12u op naar 50c dat is geen probleem in de praktijk en indien wel kan je de temperatuur verhogen tot je tevreden bent met het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
@Sjamo Je bent iets teveel vooruit aan het denken, ga het gewoon ervaren zou ik zeggen. Hier start de WPB met verwarmen om 12:00 uur in de middag, tot 45 graden. Ik douche einde van de dag, mijn vrouw meestal in de ochtend.

Als het kouder wordt dan gaat hij naar 50 graden, dit is meestal van oktober tot en met maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:39

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
!null schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:48:
[...]

Als je de bovenste 3 rijen en wellicht de 2 linker kolommen vastzet in Google Drive dan navigeert hij een stuk makkelijker en kun je ook erin sorteren etc.
Dat kan natuurlijk iedereen ook zelf even doen.

@Speedy-Andre Kun je deze er niet bij zetten in de TS?
Dat kan, echter ben ik niet aldoor met mijn topics bezig wegens andere bezigheden :)

Ik heb de post gequote, ik krijg de afbeelding er niet in zoals hij er nu staat.
Mogelijk kan de sheet bij mijn wpboiler sheet, maar dan zit je met editten (rechten) denk ik ...
Een alleen lezen versie kan wel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 14:00
The_KnarF schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:28:
Hallo BTS,
ik heb ook die Lydos besteld, had mijn bedenkingen, maar omdat ik niet meer ruimte op zolder had en wij niet zo veel douchen (4 persoons huishouden), heb ik de gok genomen.
nu een maand in gebruik.
ik ben niet thuis in de materie, wat bedoel je met een inlaatcombinatie? ik heb er een veiligheidsgroep tussen gezet.
verbruik, als we niet douchen per dag (warmteverlies) 0,4kwh (pomp loopt 2 uur op 200watt)
[Afbeelding]

Als iemand wel geeft gedouched, dan draait de pomp een uur langer.
die piek gisteren in het verbruik, is een legionella run (dan springt warmte element bij).

bevalt eigenlijk wel goed dus.
Wij douchen ook niet zoveel, dus ik vind dit wel erg interessante data - het nadeel van de lydos t.o.v. andere WPBs is de (op papier) lage COP.., Kan je misschien een inschatting geven hoeveel liter douchewater je gebruikt per uur dat de WPB 'extra' draait?

0,4 kWh/dag standby is wel in lijn met de specificaties (constant 21W geeft 0,5 kWh, 0,4 kWh daarvan voor stilstandsverlies - misschien 0,1 kWh voor de electronica.

Maar bij vermogen voor een douche (1h extra op 200 W = 200Wh -> met een gespecificeerde COP van 1,79 is dat 358Wh warmte

358Wh = 1288 kJ -> genoeg voor 12,4 liter douchewater van 40 graden (wat met 15 graden het huis binnenkomt. Dus je doucht of heel kort met een zuinige spaardouche, of de COP uit de specificaties is veel lager dan in de praktijk (en neemt inderdaad stilstand, legionella etc mee.

Ik zou uberhaupt graag mijn tabel willen aanvullen met praktijkdata van geinstalleerde boilers - misschien hebben andere ook vergelijkbare gegevens? (standby verbruik + extra stroomverbruik WPB per liter douchewater)? Vooral als de wpb op binnenlucht werken zijn deze goed te vergelijken (omgevingstemperatuur in de ruimte/luchttemperatuur MV is dan ook handig om te weten). Met een grafiek zoals deze uit een smart plug kan je in 2 weken wel een goede indicatie krijgen - wel handig is om dan een paar dagen het aantal minuten douchen te meten, en het aantal l/min van de douchekop.

[ Voor 22% gewijzigd door JBtL op 29-06-2022 16:51 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
JBtL schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Wij douchen ook niet zoveel, dus ik vind dit wel erg interessante data - het nadeel van de lydos t.o.v. andere WPBs is de (op papier) lage COP.., Kan je misschien een inschatting geven hoeveel liter douchewater je gebruikt per uur dat de WPB 'extra' draait?

Ik zou uberhaupt graag mijn tabel willen aanvullen met praktijkdata van geinstalleerde boilers - misschien hebben andere ook vergelijkbare gegevens? (standby verbruik + extra stroomverbruik WPB per liter douchewater)? Vooral als de wpb op binnenlucht werken zijn deze goed te vergelijken (omgevingstemperatuur in de ruimte/luchttemperatuur MV is dan ook handig om te weten).
Mijn verbruik kan je terug vinden in de sheet in TS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
!null schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Mooi om te zien. Helpt wellicht de zelf-leer functie hier niet tegen? Die zou dit wellicht enigzins moeten voorkomen. Maar het is te overzien.

Wat ik me afvraag, heb je enig idee of de COP werkelijk zo slecht is? Er is een COP van 1.89 gerapporteerd voor deze boiler. Terwijl hij er wel lekker lang rustig over doet met een laag debiet van 80m3/h als ik het goed begrijp. Wellicht schakelt hij al vroeg het elektrische element in (als je hem op 60 graden instelt, want bij jou zie ik dat niet denk ik?) en/of is de test wat pessimistisch gedaan. Dat bij andere modellen de COP zonder bijverwarming is gerapporteerd en deze met?

Edit: Oh ik zie wel een piekje van 1200W dus hij besluit soms wel op elektrisch bij te verwarmen? Terwijl de temperatuur nog op dezelfde 50 graden temp stond? Wellicht een resultaat van de leer functie.
Kun je niet, zoals andere boilers, het elektrische element uit forceren?
Ik bedoel, het lijkt erop dat het geen legionella beveiliging is want die staat niet aan bij jou zie ik aan de grafiek en dat hij op 50 graden staat.
Die piek was legionella run i.d.d.
De cop moet ik gokken.
Ik verwarm tot 53 graden na 24 uur niet gebruik, kost het 2 uur om met de warmtepomp te verwarmen (0.4kwh) als ik handmatig na 24 uur verwarm tot 53 graden met warmte element duurt dat een uur (1kwh)
Dus cop ligt nu op ruim 2

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
The_KnarF schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Die piek was legionella run i.d.d.
De cop moet ik gokken.
Ik verwarm tot 53 graden na 24 uur niet gebruik, kost het 2 uur om met de warmtepomp te verwarmen (0.4kwh) als ik handmatig na 24 uur verwarm tot 53 graden met warmte element duurt dat een uur (1kwh)
Dus cop ligt nu op ruim 2
Mooie indicatie. Ik dacht al het is wel erg slecht, zal vast niet zo erg zijn.
Hoe verwarm je handmatig elektrisch? Door Boost knop in te drukken?

Verder leuk ding, niet te veel lawaai en laag debiet en best wel prima om van omgeving lucht gebruik te laten maken.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 29-06-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
JBtL schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:21:
[...]

0,4 kWh/dag standby is wel in lijn met de specificaties (constant 21W geeft 0,5 kWh, 0,4 kWh daarvan voor stilstandsverlies - misschien 0,1 kWh voor de electronica.

Maar bij vermogen voor een douche (1h extra op 200 W = 200Wh -> met een gespecificeerde COP van 1,79 is dat 358Wh warmte

358Wh = 1288 kJ -> genoeg voor 12,4 liter douchewater van 40 graden (wat met 15 graden het huis binnenkomt. Dus je doucht of heel kort met een zuinige spaardouche, of de COP uit de specificaties is veel lager dan in de praktijk (en neemt inderdaad stilstand, legionella etc mee.

Ik zou uberhaupt graag mijn tabel willen aanvullen met praktijkdata van geinstalleerde boilers - misschien hebben andere ook vergelijkbare gegevens? (standby verbruik + extra stroomverbruik WPB per liter douchewater)? Vooral als de wpb op binnenlucht werken zijn deze goed te vergelijken (omgevingstemperatuur in de ruimte/luchttemperatuur MV is dan ook handig om te weten). Met een grafiek zoals deze uit een smart plug kan je in 2 weken wel een goede indicatie krijgen - wel handig is om dan een paar dagen het aantal minuten douchen te meten, en het aantal l/min van de douchekop.
We hebben een 5l/min douchekop, ik weet niet hoe lang er gedoucht is toen.
Ik ben er ook nog niet achter waar de temp sensor zit, als die niet helemaal onderin zit kan het zijn dat kort douchen niet zo veel invloed heeft op de opwarm tijd
ik vond 0,2kwh ook wel weinig inderdaad.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat is zuinig, mijn 200l Ex V3 verbruikt 2W als ie niets doet en bij 15l warm tappen (52 graden) is dat per dag maar 450Wh met deze (warme) dagen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 14:00
The_KnarF schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:55:
[...]

We hebben een 5l/min douchekop, ik weet niet hoe lang er gedoucht is toen.
Ik ben er ook nog niet achter waar de temp sensor zit, als die niet helemaal onderin zit kan het zijn dat kort douchen niet zo veel invloed heeft op de opwarm tijd
ik vond 0,2kwh ook wel weinig inderdaad.
De gerapporteerde COP is schijnbaar gekoppeld aan het tapprofiel - heb deze info dus in de overzichtstabel ingevoerd. Bij tapprofiel M (ca. 5kWh thermisch/dag) - zoals de Lydos - gaat relatief gezien een grotere hoeveelheid warmte verloren door het standbyverbruik, waardoor er een lagere COP uitrolt dan bij tapprofiel L (ca. 11,6kWh/dag) - bij gelijke efficientie van de warmtepomp.

Dat klopt ook wel bij jou - de COP voor verwarmen is ca. 2.5 nu - maar het aangevoerde water is nu relatief warm (ca. 15 graden) bij een gemiddelde aanvoer van 10 graden wordt de COP ca. 2.25. 5kWh/dag = 2.22 kWh electrisch + 0.5 standby verbruik = 2.72. 5kWh/2.72 = 1.84, dat is praktisch gelijk aan de gerapporteerde COP.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JBtL Terechte punten.
Echter is er dan ook nog het praktische aspect.
Een apparaat zoals de Lydos is compact en kan iedereen wel kwijt en is simpel te installeren, omdat hij van ruimte lucht gebruik kan maken (en daar ook niet te veel van pakt zoals een veel grotere boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 12-09 11:50
Knoop doorgehakt. Deze besteld:
https://www.ariston.com/n...ler/monobloc/nuos-plus-1/

[ Voor 25% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-06-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-08 13:57
Corrigeer me als ik het mis heb aub.

Als ik het hier goed lees berekent iedereen de COP door het stroomverbruik van het hele apparaat te meten. Fabrikanten rekenen over het algemeen alleen met het vermogen van de compressor. Bij een wpb valt het misschien mee maar dit kan wel betekenen dat het rendement anders is dan voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de sheet staat een cop reken tool die uit gaat van verwarming met een element (zoals een boiler) en dit naast het verbruik van een wpb zet.
Echter zijn er meer variabelen zoals de lucht temperatuur die invloed hebben op de cop.
Ik denk niet dat we naar de beste cop opzoek zijn maar meer een vergelijk met een boiler.
Een exact getal haal je er niet uit, de fabriek geeft getallen bij een zekere water- (inlaat) en lucht temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-09 20:45
Goedenavond,

In één van de documenten van Atlantic las ik dat ze adviseren om een expansievat te plaatsen tussen de veiligheidsgroep en de WPB, als ik het goed begrijp is dit alleen om het verspillen van water te voorkomen. Hebben jullie ook zo'n vat geïnstalleerd en heeft iemand enig idee hoeveel water verloren gaat zonder een expantievat?

Dit is het document van Atlantic:

https://atlanticbelgium.f...r-toepassingen-een-uitleg

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat verlies is lastig te meten, dan zou ik er een emmer onder moeten zetten :)
Mijn veiligheidsgroep is 8 bar, dan beperk je het verlies ook als je het vergelijkt met bijv. 6 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:55:
Dat verlies is lastig te meten, dan zou ik er een emmer onder moeten zetten :)
Mijn veiligheidsgroep is 8 bar, dan beperk je het verlies ook als je het vergelijkt met bijv. 6 bar.
Ik heb het gevoel dat een expansievat overkill is, qua kosten ga je een expansievat denk ik niet snel terug verdienen met het water dat wordt bespaart. Maar ik ben wel nieuwsgierig of zo'n vat vaak wordt gebruikt.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik heb nog nooit gehoord van een expansievat voor drinkwater, ik heb er alleen een 8 bar inlaatcombinatie voor zitten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
klump4u schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:05:
Ik heb nog nooit gehoord van een expansievat voor drinkwater, ik heb er alleen een 8 bar inlaatcombinatie voor zitten.
Atlantic adviseert deze om (een deel van) het waterverlies via de veiligheidsgroep op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

LT1970 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:09:
[...]

Atlantic adviseert deze om (een deel van) het waterverlies via de veiligheidsgroep op te vangen.
Als ik er aan denk zal ik binnenkort eens meten hoeveel water er verloren gaat tijdens een opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijna
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-09 11:36
Ik ben opzoek naar een plat model wandmontage, max 50cm . Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:42
Nijna schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:18:
Ik ben opzoek naar een plat model wandmontage, max 50cm . Iemand ?
Als je het over diepte hebt dan kan je kijken naar
Atag dit model is iets minder diep dan 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:22
Die vaatjes zijn heel duur, diverse koppelingen nodig... En de membranen gaan geregeld kapot.

Ik heb het ook overwogen. Uit de berekening kwam enkele liters bij verwarmen van 270 liter van 15 naar 50 liter dus dan kies ik eieren voor mij geld. Eenvoudige installatie is mij meer waard dan zo'n dure complexe optie.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Een keer raden wanneer mijn dochter en vriend uit huis zijn gegaan?

maandkWhM3
jan99,14,2
feb904,1
mrt57,62,1
apr46,82,1
mei39,42,1
jun362,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 12:43
Volgens mij is een expansievat voor een warmwaterboiler in Nederland niet eens toegestaan vanwege legionella. (Stilstaand water van risky temperatuur)
Maar in Engeland is het standaard om een warm water expansievat te gebruiken, dus in de praktijk zal het wel meevallen.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
klump4u schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:47:

maandkWhM3
jan99,14,2
feb904,1
mrt57,62,1
apr46,82,1
mei39,42,1
jun362,1
Ik zet in op Maart :+

Waar is die 2.1m3 nog van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

!null schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:35:
[...]

Ik zet in op Maart :+

Waar is die 2.1m3 nog van?
Van mijn vrouw en mij en van onze andere dochter die half hier woont en half bij haar vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Laatst online: 02-09 09:42
klump4u schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:47:

maandkWhM3
jan99,14,2
feb904,1
mrt57,62,1
apr46,82,1
mei39,42,1
jun362,1
Wat gebruik jij/jullie precies voor het uitlezen van het verbruik aan warm water? Wat voor meter hebben jullie geplaatst om dit te meten en hoe krijgen jullie dit in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wicked_fool schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Wat gebruik jij/jullie precies voor het uitlezen van het verbruik aan warm water? Wat voor meter hebben jullie geplaatst om dit te meten en hoe krijgen jullie dit in HA?
Zoiets een sensor die een puls afgeeft als het literplaatje van de meter er voor komt en dan met Windows 10 iot op een raspberry pi de pulsen uitlezen, ik heb geen HA.
Een extra watermeter voor de boiler geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@wicked_fool Ik gebruik hier een din-rail kwh meter samen met een Flukso dit gaat naar PVoutput het warm waterverbruik gaat met een watermeter, verder geen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ja wij lopen achter @wizzopa, iedereen wil tegenwoordig HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
klump4u schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:54:
Ja wij lopen achter @wizzopa, iedereen wil tegenwoordig HA
Gaat hier nog lekker ouderwets in Excel en het een en ander naar PVoutput en natuurlijk diverse Apps.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat HA weer extra stroom kost in de vorm van een scherm met een pc, maar dat zal ik wel verkeerd zien of is het de leeftijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
HA kan ook wel op een Pi.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Mooi, ik heb dit in de meterkast, haha
Maar wel alles naar PVOutput en Domoticz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe0iU85MFgHwOwhJL_-MqpHwbAQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjfMqQ6JcVcuvnzyIclmHLrT.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 01-07-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
klump4u schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:14:
[...]

Mooi, ik heb dit in de meterkast, haha
Maar wel alles naar PVOutput en Domoticz
[Afbeelding]
Cable management😉ga morgen eens kijken naar PI en HA, ESPeasy werkt hier ook met CO2 dus PI hoeft niet zo moeilijk te zin.

Even naar de prijzen gekeken, we slaan dit project maar over😉

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 01-07-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:53
wizzopa schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Cable management😉ga morgen eens kijken naar PI en HA, ESPeasy werkt hier ook met CO2 dus PI hoeft niet zo moeilijk te zin.
Ik heb twee jaar een Pi gedraaid met Domoticz en sinds een half jaartje Domoticz de deur uit gedaan en HA gaan draaien. Werkt prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

LT1970 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:09:
[...]

Hoorde net de boiler aanspringen voor een legionellarun, heb meteen een emmertje onder de inlaatcombinatie geplaatst en een grote emmer onder de condensatoren. Ook de filter op de inlaat maar vervangen want die zat er al vanaf 1 oktober op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1PSHEkk0xdX97vOUVDqAXlM-Hc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEAzP85TOflToaFLj7s5bowX.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZrVf8Ut2xc-kR-r8Z8EgQztD7g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZoljDPCebOLWw3u5WkQxlFj.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdxxbK0xX004lhP-xpvOlqumfw4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZPh0M3KGQJJIc09IYVMCBVP.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 15:23
klump4u schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:26:
[...]

Hoorde net de boiler aanspringen voor een legionellarun, heb meteen een emmertje onder de inlaatcombinatie geplaatst en een grote emmer onder de condensatoren. Ook de filter op de inlaat maar vervangen want die zat er al vanaf 1 oktober op.
Wat voor filter gebruik je eigenlijk? Is dat net zoeits als wat je in een afzuigkap doet? Moet natuurlijk niet te veel weerstand geven lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

midas00 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Wat voor filter gebruik je eigenlijk? Is dat net zoeits als wat je in een afzuigkap doet? Moet natuurlijk niet te veel weerstand geven lijkt me?
Ja een gewone afzuigkapfilter, direct met een klem op de ingang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
midas00 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Ik gebruik deze https://imgur.com/a/6OsAB en hier wat metingen https://imgur.com/a/n370jaB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
klump4u schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:42:
[...]

Ja een gewone afzuigkapfilter, direct met een klem op de ingang.
Klem hoeft niet eens. De zuigkracht is dusdanig dat de WPB heb zelf vast zuigt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Ze zuigt natuurlijk niet de gehele dag. Dus dan valt ie eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

klump4u schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij lekt hij niet tijdens de run maar een aantal uur erna. Alsof de druk eerst opbouwt en dat er dan een trigger moet zijn (fluctuatie druk in waterleiding?).
Momenteel is het 10-20 liter per dag bij mij, maar ik moet daar nog steeds eens achteraan. Even kijken waarom het zo veel is, waarschijnlijk zit er iets verstopt of draait er iets niet meer soepel. Had ik al tips voor gekregen hier in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:19:
Hier niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Jim423 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:19:
Eraf vallen weet ik niet maar genoeg is genoeg😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Update van de meting, boiler is van 50 naar 62 graden opgewarmd door de warmtepomp alleen.
1,4 liter uit de inlaatcombinatie en 0,45 liter condenswater.
Valt nog reuze mee dan en het loont zich totaal niet om een hygiëne expansievat te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoeveel bar is de inlaatcombinatie?
Ik heb een drukmetertje die laat zien dat mijn 8 bar versie inderdaad pas bij 8 bar loost en dat die 8 bar toch wel een uur kan aanhouden (als ik naar 62 graden ga) voor hij loost.
Even een emmertje er onder is hier lastig, de afvoer van koper is kort en weinig flexibel afgezien van het feit dat ik me langs de wpb moet wurmen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:28:
Hoeveel bar is de inlaatcombinatie?
Ik heb een drukmetertje die laat zien dat mijn 8 bar versie inderdaad pas bij 8 bar loost en dat die 8 bar toch wel een uur kan aanhouden (als ik naar 62 graden ga) voor hij loost.
Even een emmertje er onder is hier lastig, de afvoer van koper is kort en weinig flexibel afgezien van het feit dat ik me langs de wpb moet wurmen :P
8 bar is hij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan zal ik 1 liter kwijtraken met mijn 200l V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
wizzopa schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:33:
[...]

Gaat hier nog lekker ouderwets in Excel en het een en ander naar PVoutput en natuurlijk diverse Apps.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat HA weer extra stroom kost in de vorm van een scherm met een pc, maar dat zal ik wel verkeerd zien of is het de leeftijd ;)
Ja dat kost stroom natuurlijk maar dat hoeft niet heel veel te zijn. Door het inzicht en de mogelijkheid om alles aan te sturen zoals ik het wil heb ik ook heel veel kunnen besparen. Voor mij kan het uit maar het is natuurlijk ook gewoon hobby/interesse dus dat het iets kost is ook niet perse erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:54:
Update van de meting, boiler is van 50 naar 62 graden opgewarmd door de warmtepomp alleen.
Valt nog reuze mee dan en het loont zich totaal niet om een hygiëne expansievat te plaatsen.
Het loont sowieso niet, ook niet als hij 20 liter verliest per dag. Het is tenslotte koud water wat eruit gedrukt wordt, en dat is vrijwel gratis in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

TrekVogel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:45:
[...]

Ja dat kost stroom natuurlijk maar dat hoeft niet heel veel te zijn. Door het inzicht en de mogelijkheid om alles aan te sturen zoals ik het wil heb ik ook heel veel kunnen besparen. Voor mij kan het uit maar het is natuurlijk ook gewoon hobby/interesse dus dat het iets kost is ook niet perse erg.
Haha, inderdaad, ik heb hier in huis 6 Raspberry’s draaien en 3 esp’s.
En 11 smart sockets in diversen stopcontacten, gewoon allemaal voor de fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
Het loont financieel niet maar toch vind ik zoveel water wegspoelen wel zonde en verspilling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Het loont sowieso niet, ook niet als hij 20 liter verliest per dag. Het is tenslotte koud water wat eruit gedrukt wordt, en dat is vrijwel gratis in NL.
Niet zo serieus, was gewoon voor de fun.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Gieliovd520 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:22:
Die vaatjes zijn heel duur, diverse koppelingen nodig... En de membranen gaan geregeld kapot.

Ik heb het ook overwogen. Uit de berekening kwam enkele liters bij verwarmen van 270 liter van 15 naar 50 liter dus dan kies ik eieren voor mij geld. Eenvoudige installatie is mij meer waard dan zo'n dure complexe optie.
Nou nou, complex hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvMu6h8-2Kw6TvdJUSntELeY3CA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4feWcbHC4GZkrrxFkymt6pDE.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon een vaatje op een T-stuk zodat hij doorstroomt. Expansievat was 60 euro, 18 liter voor een 300 liter vat. Op de koudwaterinvoer, spoelt gewoon door, en als je water gebruikt druk hij zich helemaal leeg.

Mijn overweging was vooral voor de levensduur van het vat: beetje variatie tot 5 bar max levert zo'n vat minder stress op dan tot 8 bar.

Volgens mij is de reden dat we geen SWW expansievaten kennen in Nederland omdat we geen boilers (meer) hebben.

Hier een stukje van iemand die werkelijk weet wat hij doet :)
Adriaan71 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

EDIT: Dit expansievat is blijkbaar niet geschikt voor drinkwater, aangezien het geen doorstroomvat is. Moet een type zoals Refix DD of Airfix A zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 25-07-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Zwartoog schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Mijn overweging was vooral voor de levensduur van het vat: beetje variatie tot 5 bar max levert zo'n vat minder stress op dan tot 8 bar.
Daarom heb ik er ene 6 bar inlaatcombinatie tussen zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:00
Vandaag een foutmelding in de lg warmtepompboiler.

Dit na het bereiken van 62 graden tijdens een legionella run. Alleen in de app op de boiler zelf niets te zien. Alles lijkt verder te werken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STUB-X6Eci4oRd9-jWzkq3BrcMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfJ3ACvLvXmWc9aVWCQJBJSd.jpg?f=fotoalbum_large

Smart diagnose laat niets geks zien. Alles lijkt ook te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6lJ9Wb5VUP1nHxHABgRu63Bve0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1fME7yGeUMlpW3dkptHaH55.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door vangoghnl op 03-07-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 12-09 11:50
Zwartoog schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Nou nou, complex hoor:
[Afbeelding]

Gewoon een vaatje op een T-stuk zodat hij doorstroomt. Expansievat was 60 euro, 18 liter voor een 300 liter vat. Op de koudwaterinvoer, spoelt gewoon door, en als je water gebruikt druk hij zich helemaal leeg.

Volgens mij is de reden dat we geen SWW expansievaten kennen in Nederland omdat we geen boilers (meer) hebben.

Hier een stukje van iemand die werkelijk weet wat hij doet :)
Heb je nu een terugslagklep er tussen? Want die ik zie ik volgens mij niet zitten?

Hier hebben ze ook een sanitair expansievat er tussen gezet ter verlaging van het verlies aan water. Maar ze laten de veiligheidsgroep zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 04-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
Wat voor druk en inhoud zou zo'n expansievat moeten hebben voor de hier veel besproken boilers? Qua kosten valt het me nog wel mee dus ik overweeg er wel één te installeren als ik aan een wpb begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TrekVogel schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:01:
Wat voor druk en inhoud zou zo'n expansievat moeten hebben voor de hier veel besproken boilers? Qua kosten valt het me nog wel mee dus ik overweeg er wel één te installeren als ik aan een wpb begin.
Waarom zou je dat doen dan, heb je geen afvoer bij de wpb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
de Peer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Waarom zou je dat doen dan, heb je geen afvoer bij de wpb?
Zeker wel. Druk op de boiler verlagen en minder water verspillen vind ik prima redenen om het wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Dacht dat die vaten bedoelt waren om klapperende leidingen tegen te gaan....
Er spreekt hier op forum iemand over 20 liter verlies, dan zal je expansie toch zeker het dubbele moeten zijn lijkt mij.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:24
Hier is vorige week een LG 200 liter warmtepomp geplaatst. Heb de warmtepomp middels de app op Warmtepomp modus gezet (bij automatisch wordt ook spiraal gebruikt). Daarnaast verwarmt de warmtepomp tot 57 graden volgens schema alleen tussen 12 en 16 uur om maximaal gebruik te maken van stroom uit zonnepanelen.

Ervaringen tot nu toe :
- In mijn ogen erg stil
- App is relatief eenvoudig / wat taalfoutjes
- Gedurende de nacht koelt water af van 57 naar 53 graden
- Na 2 douchebeurten staat water op 48 tot 50 graden
- Opwarmen duurt ca. 2 uur en kost 1.5 kwh per dag

Er is nog geen aansluitset voor aan-/afvoer van lucht geleverd, deze staat in backorder. De boiler ontrekt nu lucht van overloop zolder en blaast merkbaar koelere lucht weer de ruimte in. Later zal ik zorgen dat de koele lucht naar buiten wordt geblazen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fn_jueBd6Z5JiMcuA1x_m_N96Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDgu9dyX6bnlxD9mtVVRUfpq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Heb je nu een terugslagklep er tussen? Want die ik zie ik volgens mij niet zitten?

Hier hebben ze ook een sanitair expansievat er tussen gezet ter verlaging van het verlies aan water. Maar ze laten de veiligheidsgroep zitten.

[YouTube: Sanitaire expansievaten]
Ik heb er feitelijk 2 :)

Direct op de muurplaat zit zo'n klein inschoefdingetje:
https://www.warmteservice...-2-bi-x-1-2-bu/p/47659205

Deze leiding komt direct van de DWTW, en daar zit een grotere EA-keerklep met afsluiter voor. De enige reden dat ik de kleine keerklep erbij heb geplaatst, is om de installatie lokaal begrijpelijk te houden voor derden.

Op het boilervat boven zit een overstortventiel. Ik had zo laag namelijk geen ruimte om een inlaatcombinatie te plaatsen die op de afvoer aangesloten kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Lees deze post van @Adriaan71 :

Daarin staat een link naar een Excel sheet om precies te berekenen welk volume vat je nodig hebt. De post zelf beschrijft hoe je het vat op de juiste voordruk brengt zodat je ook binnen de grenzen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TrekVogel schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Zeker wel. Druk op de boiler verlagen en minder water verspillen vind ik prima redenen om het wel te doen.
Dat kan toch ook met een inlaatcombinatie?

Je kunt je afvragen hoe het tegen elkaar opweegt: 2 liter water per dag verspillen of productie+transport+installatie van een expansievat. Qua CO2 uitstoot bijvoorbeeld.
Wie weet wordt er ook wel heel veel water gebruikt voor het maken van zo'n vat.

Volgens mij wordt kraanwater best efficient bereid.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-07-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Er spreekt hier op forum iemand over 20 liter verlies,
hmm ja dat was ik, maar komt waarschijnlijk doordat de inlaatcombinatie blijft hangen ofzo, of blijft nadruppelen. Denk niet dat het representatief is voor iedereen.

Qua uitzetting zou het niet meer dan een paar liter moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-07-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
de Peer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:57:
[...]

hmm ja dat was ik, maar komt waarschijnlijk doordat de inlaatcombinatie blijft hangen ofzo, of blijft nadruppelen. Denk niet dat het representatief is voor iedereen.

Qua uitzetting zou het niet meer dan een paar liter moeten zijn.
Tussen zou moeten en zijn zit soms gewoon proberen :) Wie wil meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zwartoog schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:03:
[...]

Tussen zou moeten en zijn zit soms gewoon proberen :) Wie wil meten?
Daar is al iemand mee bezig:
klump4u in "Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2"
klump4u in "Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 04-07-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
1,4 liter voor 12 graden opwarming bij 8 bar vind ik toch wel aanzienlijk. Wil je je vat minder druk laten lijden, dan zet je de inlaatcombinatie op 6 bar. En normaal warm je ook van kouder water op.

Ofwel: we hebben meer meetpunten nodig :)

Ik ben het overigens met je eens dat je de kosten voor zo'n vat per verspilde liter water er nooit uit gaat krijgen. Mits je je sluipwaterverbruik een beetje in de gaten houdt ivm defecte ventielen.

Maar als je de levensduur van je boilervat met, zeg 5 jaar, kunt verlengen vanwege de verminderde stress, dan kan het er wel uit. Helaas zal er hier weinig data over te vinden zijn.

Edit: rekensommetje voor bovenstaande. Stel je vat kost 2000 euro en zou normaal 20 jaar meegaan. Dan js je afschrijving 100 euro per jaar. Stel deze gaat met expansievat 25 jaar mee. Dan is je afschrijving 80 euro per jaar. Na 3 jaar heb je je expansievat eruit, dus die kun je ook makkelijk een paar keer vervangen tijdens de levensduur van het vat.

Enfin, dit gaat over losstaande boilervaten. Voor een warmtepompboiler is de elektronica (en efficiëntie) wellicht eerder afgelopen dan het vat zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door Zwartoog op 04-07-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zwartoog schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:08:
[...]

[...]

Maar als je de levensduur van je boilervat met, zeg 5 jaar, kunt verlengen vanwege de verminderde stress, dan kan het er wel uit. Helaas zal er hier weinig data over te vinden zijn.
De vraag is of dát nu de limiterende factor is voor de levensduur. Ik heb ook geen idee overigens.
Als er ook maar 1 andere willekeurig (fataal) defect is, gaat jouw hele sommetje niet op ;)

En vergelijk je nu t.o.v. een 8 bar inlaatcombinatie of t.o.v. een 6 bar inlaatcombinatie?

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 04-07-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
de Peer schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:17:
[...]

De vraag is of dát nu de limiterende factor is voor de levensduur. Ik heb ook geen idee overigens.
Wordt her en der wel genoemd als invloedsfactor.

Uit: https://www.artikelmarket...trische-boiler-verlengen/
Dit zijn de oorzaken die de levensduur van de boiler beïnvloeden:

-De kwaliteit van het water.- Meteen de belangrijkste factor. Elektrische boilers zijn tanks die zijn ontworpen voor gebruik van het sanitaire water. Hoge concentraties kalk of zout zijn echter bijzonder schadelijk voor boilers.

– Waterdruk.- Ook dit is een belangrijke factor. Boilers die op een zeer hoge druk moeten werken krijgen te maken met expansieprocessen die vervolgens de binnenbescherming van de ketel kunnen beschadigen.

– De temperatuur waarop de boiler werkt.- Een boiler die altijd op een (te) hoge temperatuur draait, offert zijn duur ook op. Daarom wordt er ook altijd aanbevolen om een temperatuur van ongeveer 55º aan te houden, dit is echt meer dan genoeg om het comfortabel een warme douche te nemen en tevens de levensduur van de boiler te behouden.

– Gebruiksfrequentie.- Het is logisch dat een elektrische boiler die constant aan het werk is en waarvan verwacht wordt elk uur warm water te leveren, niet dezelfde duur heeft als een elektrische boiler die sporadisch of voor een normale dagelijkse douche wordt gebruikt. Je moet in je achterhoofd houden dat elektrische boilers zijn ontworpen voor huishoudelijk gebruik en niet voor intensief of industrieel gebruik. Boilers voor industrieel gebruik bestaan wel, maar dat zijn meestal zeer grote boilers die gemaakt worden van ander materiaal, namelijk; Inox Duplex 2205. Dit is de hoogste kwaliteit momenteel haalbaar voor elektrische boilers en zijn van offshore kwaliteit.
Als er ook maar 1 andere willekeurig (fataal) defect is, gaat jouw hele sommetje niet op ;)

En vergelijk je nu t.o.v. een 8 bar inlaatcombinatie of t.o.v. een 6 bar inlaatcombinatie?
Maargoed, ik bedacht me net al dat een WPB om andere redenen waarschijnlijk al eerder wordt afgeschreven dan problemen aan het vat zelf. Verder heeft een RVS of koperen vat minder last van de gevolgen van de spanningswisselingen dan een geëmailleerde boiler.

Zelf zou ik 6 bar nemen als ik geen SWW vat had. Het water zelf zijn de kosten niet. Ik heb er een 8 bar op zitten die nooit aangetikt zou mogen worden (vat kan tot 10 bar hebben). Het lijkt erop dat ik ook niet snel boven de 5 zal geraken:
Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

[ Voor 10% gewijzigd door Zwartoog op 04-07-2022 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
Bedankt dat je wilde meten (y) . 1,5 liter is inderdaad niet veel. Qua kosten en waterverspilling niet interessant genoeg voor mij om een expansievat te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik heb een 100 liter Ariston / ATAG Energion Lydos Hybride warmtepompboiler. Na zo'n 15 min. douchen is ie leeg en krijg je koud water. Temperatuur van de boiler staat op 53 graden ingesteld.

Nou komt het weleens voor dat je langer dan 15 min. wil douchen of er doucht nog iemand anders achteraan. Wat zijn de mogelijkheden en hoe bereken je e.e.a. precies uit? Ik snap dat als ik de boiler instel op bijv. 70 graden dat ik dan langer kan douchen, maar dan gaat hij elektrisch verwarmen ipv de warmtepomp en kost dat meer stroom. Beetje zonde als de situatie van langer douchen bijv. maar om de week een keertje voorkomt.

Kan je ook nog een tweede koppelen aan elkaar, dat je 2x100 liter hebt?

Kan je het bijv. combineren met een elektrische geiser? Dat bijv. als je boiler leeg is het overstapt op dat apparaat zodat je in die gevallen wel altijd warm water hebt (maar het verbruik veel hoger light).

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:28:
Ik heb een 100 liter Ariston / ATAG Energion Lydos Hybride warmtepompboiler. Na zo'n 15 min. douchen is ie leeg en krijg je koud water. Temperatuur van de boiler staat op 53 graden ingesteld.

Nou komt het weleens voor dat je langer dan 15 min. wil douchen of er doucht nog iemand anders achteraan. Wat zijn de mogelijkheden en hoe bereken je e.e.a. precies uit? Ik snap dat als ik de boiler instel op bijv. 70 graden dat ik dan langer kan douchen, maar dan gaat hij elektrisch verwarmen ipv de warmtepomp en kost dat meer stroom. Beetje zonde als de situatie van langer douchen bijv. maar om de week een keertje voorkomt.

Kan je het bijv. combineren met een elektrische geiser? Dat bijv. als je boiler leeg is het overstapt op dat apparaat zodat je in die gevallen wel altijd warm water hebt (maar het verbruik veel hoger light).
Voor incidenteel meerverbruik kan je toch de Boost indrukken? Hij zal dan zowel de compressor als het electrische element gebruiken om zsm water te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zo'n lydos is een VVE-project-warmtepomboiltertje, niet een "dikke" warmtepompboiler zoals een explorer of calypso split die respectievelijk 3 tot 5x zoveel warmte in de tank kan dumpen. daar zijn deze modellen simpelwel niet voor gemaakt. het WP deel in deze units drukt ongeveer 500W aan warmte in de tank, een explorer v4 doet grofweg 2kW en een calypso split drukt er 3~4kW in zonder het noodelement erbij te pakken.

je moet helaas met deze units je warmwatergebruik aanpassen of veel meer hangen op het noodelement.

je kan een 3 fase 11~15kW doorstroomverwarmer eraan hangen maar dan zit je ook aan 3 fase vast om voldoende vermogen te krijgen en dan moet niet de afwasmachine aanstaan of zo...

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 05-07-2022 22:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:01

watercoolertje

Untertitel

flippy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:03:
zo'n lydos is een VVE-project-warmtepomboiltertje, niet een "dikke" warmtepompboiler zoals een explorer of calypso split die respectievelijk 3 tot 5x zoveel warmte in de tank kan dumpen. daar zijn deze modellen simpelwel niet voor gemaakt. het WP deel in deze units drukt ongeveer 500W aan warmte in de tank, een explorer v4 doet grofweg 2kW en een calypso split drukt er 3~4kW in zonder het noodelement erbij te pakken.

je moet helaas met deze units je warmwatergebruik aanpassen of veel meer hangen op het noodelement.

je kan een 3 fase 11~15kW doorstroomverwarmer eraan hangen maar dan zit je ook aan 3 fase vast om voldoende vermogen te krijgen en dan moet niet de afwasmachine aanstaan of zo...
Toch lijkt dat ding me erg interessant, want gezien de installateurs het hier allemaal afweten ben ik opzoek naar iets wat zelfs ik kan installeren, en gaten in mijn dak maken ga ik zelf niet doen dus de opties zijn dan toch al erg beperkt.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:28:

Kun je de liters per min niet beter begrenzen? Kwartiertje is wel heel kort.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

watercoolertje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:26:
[...]
Toch lijkt dat ding me erg interessant, want gezien de installateurs het hier allemaal afweten ben ik opzoek naar iets wat zelfs ik kan installeren, en gaten in mijn dak maken ga ik zelf niet doen dus de opties zijn dan toch al erg beperkt.
Voor zulke situaties kan je beter zoiets als een calypso split pakken met een 200L hangtank of nog beter de 300L staand. Kan je gewoon bestaande doorvoer gebruiken voor koelleidingen en hang je buiten het buitendeel aan de muur voor het gat. Moet je alleen even lokaal aircomannetje vinden om de leidingen aan te koppelen en in bedijf stellen, heb je meteen je subsidebonnetje te pakken.
Mocht je een dakuitlaat hebben kan je voor een speciale beugel halen zodat je een buitenunit op je dak kan zetten waar je rookgaspijp zit. Is dat ook meteen netjes weggewerkt.
Je bent wat langer aan klussen om het netjes te krijgen maar het is een oplossing die zich zo terugbetaald omdat het gewoon makkelijk 2~3x zo efficient is dan de andere oplossing met hergebruiken van je bestaande rookgasafvoer en niet meer hoeven te leunen op je COP1 noodelement.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 06-07-2022 09:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:01

watercoolertje

Untertitel

flippy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:25:
[...]

Voor zulke situaties kan je beter zoiets als een calypso split pakken met een 200L hangtank of nog beter de 300L staand. Kan je gewoon bestaande doorvoer gebruiken voor koelleidingen en hang je buiten het buitendeel aan de muur voor het gat. Moet je alleen even lokaal aircomannetje vinden om de leidingen aan te koppelen en in bedijf stellen, heb je meteen je subsidebonnetje te pakken.
Mocht je een dakuitlaat hebben kan je voor een speciale beugel halen zodat je een buitenunit op je dak kan zetten waar je rookgaspijp zit. Is dat ook meteen netjes weggewerkt.
Je bent wat langer aan klussen om het netjes te krijgen maar het is een oplossing die zich zo terugbetaald omdat het gewoon makkelijk 2~3x zo efficient is dan de andere oplossing met hergebruiken van je bestaande rookgasafvoer en niet meer hoeven te leunen op je COP1 noodelement.
Allereerst bedankt voor het meedenken, maar geen enkele van die mannetjes reageert dus die hoop heb ik na 4 maanden nu wel opgegeven. Ik zoek dus geen oplossing waar ik weer mensen moet gaan proberen te benaderen die er zelf geen zin in hebben.

En ik durf mijn dak niet op en durf daar ook niet zelf aan te sleutelen verder, dat zou ik altijd uit willen besteden net als het plaatsen van de zonnepanelen.

De huidige dakdoorvoer ligt vrij dicht op de zonnepanelen en dat worden er binnenkort nog meer komen nog 4 panelen onder het voorstel is als volgt, waarmee ik bijna geen ruimte heb naast het uitlaatpijpje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8wRep2Bo7UsKUROntt2iy-mW6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6O7XVsE1cHsvVu6w91MhlD1o.png?f=fotoalbum_large

Zelf zie ik het liever zo voor me, dus daar ben ik nog over in overleg (die onderste rij ben ik nog niet zeker van of die er moet komen en of dat er ook 5 moeten zijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaaQ0C0N3QX8hgPVIUijxhkGD-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmAwkDzGwYGReksl13EUBFIU.png?f=fotoalbum_large

Beetje offtopic maar goed het staat er allemaal wel mee in verband!

Zelf heb ik maar 300m3 per jaar aan gas, daarvan is het 50/50 voor verwarmen en tapwater. Zit op ongeveer 0.5m3 aan tapwater per dag, en dat lijkt mij dus best goed te doen met die Lydos en op tapwater dus wel ruim .

Andere optie is een inlaat maken aan de voorzijde van het huis, en dan een wat grotere unit (200L Nuos Plus SYS Wifi) met een extra warmtewisselaar waarmee ik de CV dan nog kan ondersteunen (samen met de evolution solo die er ook hangt) en daar ook nog wat extra gas op kan besparen. De uitlaat is dan naar binnen (zomer) of via dezelfde afvoer als de solo (winter).

Lang verhaal kort heb mijn zinnen al redelijk gezet op bepaalde opzet/installatie en ben altijd wat lastig te overtuigen om dan wat anders te doen :+

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

met beetje inzet om de inlaat/uitlaat naar de zijkant te verhuizen ipv je dak kan je gewoon je hele dak volblaffen met panelen. ziet er ook meteen een stuk netter uit. al is een calypso split dan handiger omdat je dan maar een klein gat hoeft te boren voor de koelleidingen. je lokale aircoman kan dat buitendeel gewoon buiten voor je aan de muur schroeven en aansluiten. daar heb je geen CV installteur voor nodig.

das betere oplossing dan emmeren met een te klein gat en een COP die minder dan de helft is dan wat een explorer v4 of calypso split kan halen. als je een 100mm gat moet boren voor en rookgaspijp kan je net zo goed 2x 160 boren voor een explorer v4 of 1x 60 voor een calypso split.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 06-07-2022 11:07 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 113 Laatste