Ik heb de uitlaat van mijn WTW gewoon ingekort tot 10 cm en er een zonnepaneel overheen gelegd.
Hmm dus ik druk dan voor het douchen de boost in? Zal het eens proberen idd niet aan gedacht, vraag me af hoeveel extra minuten ik dan krijg.Wolly schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Voor incidenteel meerverbruik kan je toch de Boost indrukken? Hij zal dan zowel de compressor als het electrische element gebruiken om zsm water te verwarmen.
Facts don't care about your feelings
moet je dan wel 30~40 min voor je douched doen.YoshiBignose schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:02:
[...]
Hmm dus ik druk dan voor het douchen de boost in? Zal het eens proberen idd niet aan gedacht, vraag me af hoeveel extra minuten ik dan krijg.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Karigflippy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:07:
[...]
moet je dan wel 30~40 min voor je douched doen.
Ja de tijd van fossiel is voorbij. Daarom dus slimmer verwarmen, en tijdig.
Je zou een elektrische boiler in serie aan kunnen sluiten. Deze zet je dan voor je wpb.YoshiBignose schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:28:
Ik heb een 100 liter Ariston / ATAG Energion Lydos Hybride warmtepompboiler. Na zo'n 15 min. douchen is ie leeg en krijg je koud water. Temperatuur van de boiler staat op 53 graden ingesteld.
Nou komt het weleens voor dat je langer dan 15 min. wil douchen of er doucht nog iemand anders achteraan. Wat zijn de mogelijkheden en hoe bereken je e.e.a. precies uit? Ik snap dat als ik de boiler instel op bijv. 70 graden dat ik dan langer kan douchen, maar dan gaat hij elektrisch verwarmen ipv de warmtepomp en kost dat meer stroom. Beetje zonde als de situatie van langer douchen bijv. maar om de week een keertje voorkomt.
Kan je ook nog een tweede koppelen aan elkaar, dat je 2x100 liter hebt?
Kan je het bijv. combineren met een elektrische geiser? Dat bijv. als je boiler leeg is het overstapt op dat apparaat zodat je in die gevallen wel altijd warm water hebt (maar het verbruik veel hoger light).
Weet je dat je gasten over de vloer krijgt dan kun je de boiler aanzetten. Ik ben zelf van plan om na 2025 zoiets in te zetten om het pv-overschot in op te slaan.
[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-07-2022 11:10 ]
Hoop moeite met hetzelfde resultaat toch?fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:10:
[...]
Je zou een elektrische boiler in serie aan kunnen sluiten. Deze zet je dan voor je wpb.
Weet je dat je gasten over de vloer krijgt dan kun je de boiler aanzetten. Ik ben zelf van plan om na 2025 zoiets in te zetten om het pv-overschot in op te slaan.
Je moet die electrische boiler ook aanzetten voordat je verwacht het water nodig te hebben, net als de boost functie die de WPB heeft.
Nee niet hetzelfde resultaat. Met een elektrische boiler ernaast vergroot je de hoeveelheid sww. Dus je kunt langer achter elkaar douchen. Met de Boost functie moet degene die na jou komt eerst nog een tijdje in bed blijven liggen.Wolly schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:37:
[...]
Hoop moeite met hetzelfde resultaat toch?
Je moet die electrische boiler ook aanzetten voordat je verwacht het water nodig te hebben, net als de boost functie die de WPB heeft.
Na activering van de boostfunctie wordt de temperatuur verhoogd tot het ingestelde setpointfRiEtJeSaTe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:52:
[...]
Nee niet hetzelfde resultaat. Met een elektrische boiler ernaast vergroot je de hoeveelheid sww. Dus je kunt langer achter elkaar douchen. Met de Boost functie moet degene die na jou komt eerst nog een tijdje in bed blijven liggen.
Als jij dan lekker gaat douchen is je wpb ook flink aan het racen om dat setpoint te behalen.
Dus wel degelijk dat je daarmee de de hoeveelheid swv vergroot.
BOOST: by activating this mode (via the key), the waterWolly schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:57:
[...]
Na activering van de boostfunctie wordt de temperatuur verhoogd tot het ingestelde setpoint
Als jij dan lekker gaat douchen is je wpb ook flink aan het racen om dat setpoint te behalen.
Dus wel degelijk dat je daarmee de de hoeveelheid swv vergroot.
heater uses the heat pump and heating element simultaneously
to reach the desired temperature in the shortest possible time.
Once this temperature is reached, the system returns to the
previous operating mode. To change the set point in boost mode,
press the and keys.
It is possible to activate continuous boost function via parameter
P25 in the installer menu. The product will remain in boost mode
even when the temperature set point is reached.
Je kunt dus de wpb continue laten boosten. De vraag is of je dat laatste moet willen en of je boiler de hoeveelheid warm water bij kan houden. (denk het niet anders heette het wel een doorstroomverwarmer).
Exact, het is dus een prima functie als je een keer wat langer wilt douchen (of 2 douches achter elkaar).fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:02:
[...]
BOOST: by activating this mode (via the key), the water
heater uses the heat pump and heating element simultaneously
to reach the desired temperature in the shortest possible time.
Once this temperature is reached, the system returns to the
previous operating mode. To change the set point in boost mode,
press the and keys.
It is possible to activate continuous boost function via parameter
P25 in the installer menu. The product will remain in boost mode
even when the temperature set point is reached.
Je kunt dus de wpb continue laten boosten. De vraag is of je dat laatste moet willen en of je boiler de hoeveelheid warm water bij kan houden. (denk het niet anders heette het wel een doorstroomverwarmer).
Even boost drukken, de WPB gaat naar de 70 graden racen (normaliter waarschijnlijk 50-55c) en je krijgt er een aardige verlenging mee van je douchetijd. En nee, dat is niet even snel als een 11kW doorstroomverwarmer maar een 4,2Kw verwarmer.
Maar dan moet je nog een soort van vooruit plannen. Het is toch handiger als je een soort optie hebt om gewoon altijd warm water te krijgen ter plekke? Alleen als ik het goed begrijp heeft zo'n elektrische geiser (of doorstromer) wel krachtstroom nodig heeft... en ik weet niet of je dit dus achter de wpb kan aansluiten zodat ie automatisch gaat werken als de boiler leeg is?fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:10:
[...]
Je zou een elektrische boiler in serie aan kunnen sluiten. Deze zet je dan voor je wpb.
Ik noem het niet slimmer als je juist met meer dingen rekening moet houden...de Peer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:20:
[...]
Ja de tijd van fossiel is voorbij. Daarom dus slimmer verwarmen, en tijdig.
[ Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 07-07-2022 13:37 ]
Hoe hebben ze bij jou de aan- en afvoer gemaakt? Met die speciale verloopset van LG, LG PHDCLA0 ELGBEEU? Ik zie die bijna nergens leverbaar (en overigens ook debiel duur, voor vier plastic plaatjesvangoghnl schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:12:
Allemaal bedankt voor de info de afgelopen tijd. Ze hebben net de LG 270liter wpboiler geïnstalleerd. Staat nu op te warmen.
[Afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door Bra-Jo op 07-07-2022 13:54 ]
Nomen nescio
Een cv-ketel heeft een boiler en kan doorstroomverwarmen.YoshiBignose schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:36:
[...]
Maar dan moet je nog een soort van vooruit plannen. Het is toch handiger als je een soort optie hebt om gewoon altijd warm water te krijgen ter plekke? Alleen als ik het goed begrijp heeft zo'n elektrische geiser (of doorstromer) wel krachtstroom nodig heeft... en ik weet niet of je dit dus achter de wpb kan aansluiten zodat ie automatisch gaat werken als de boiler leeg is?
Sorry grapje. Een doorstroomverwarmer kan, maar het is complex. Het is niet gewoon een kwestie van hang er maar tussen. Genoeg over geschreven denk ik. Daarnaast wat je al aangeeft, krachtstroom nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-07-2022 13:59 ]
Klopt, fossiel was lekker makkelijk vanwege de overcapaciteit die een ketel heeft en de enorme energiedichtheid van fossiele brandstoffen.YoshiBignose schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:36:
[...]
Ik noem het niet slimmer als je juist met meer dingen rekening moet houden...
Bij duurzame bronnen moet je met meer zaken rekening houden, dan zijn slimmigheden dus welkom om daar bij te helpen. Te beginnen bij een goede strategie en voorkomen dat je last minute moet bijwarmen.
Beste forumleden,
Onze situatie om stapsgewijs van het gas te gaan met een twee persoons huishouden in een tussenwoning.
Dit moment nog vast contract bij Essent tot januari 2024.
Op het oost/west dak hebben wij anderhalf jaar 12 zonnepanelen (via Zonneplan) wat al enorm scheelt in kosten.
Eind deze maand wordt er een Daikin Perfera dual split airco geplaatst voor verwarmen en koelen van woonkamer en slaapkamer. Respectievelijk 63 en 40 kubieke meter.
Tevens een inductie fornuis ter vervanging van het gas fornuis.
Op de badkamer inmiddels radiator verwijderd en een infrarood paneel 500W aan het plafond geplaatst.
Door zolder dak drie doorvoer pijpen voor CV, mobiele airco en centrale afzuiging (douche en keuken).
Dit vertrek is onverwarmd en goed geïsoleerd, in de zomer behoorlijk warm en in de winter niet bijzonder koud.
Wij zijn allebei vlotte douche gebruikers. Ongeveer 5 minuten per persoon.
Overweeg een 150 liter WPB op de zolder te plaatsen, in eerste instantie naast onze CV combi-ketel.
Dit water wordt uitsluitend gebruikt voor de badkamer, in de keuken hebben wij een close-in boiler.
De keuze is reuze qua merken en de specificaties wisselend.
Mijn denkwijze hierin is de warme lucht die altijd op zolder is om die te gebruiken en een dak-afvoer te gebruiken voor de koude lucht eventueel met een tussenklep om misschien de ruimte te koelen wanneer er gemusiceerd gaat worden. (Het is een kleine studio).
Mogelijk zijn er forum leden die een soortgelijke situatie hebben qua woning en hebben al maatregelen genomen en ervaring qua WPB gebruik.
Bij voorbaat dank voor reacties.
Onze situatie om stapsgewijs van het gas te gaan met een twee persoons huishouden in een tussenwoning.
Dit moment nog vast contract bij Essent tot januari 2024.
Op het oost/west dak hebben wij anderhalf jaar 12 zonnepanelen (via Zonneplan) wat al enorm scheelt in kosten.
Eind deze maand wordt er een Daikin Perfera dual split airco geplaatst voor verwarmen en koelen van woonkamer en slaapkamer. Respectievelijk 63 en 40 kubieke meter.
Tevens een inductie fornuis ter vervanging van het gas fornuis.
Op de badkamer inmiddels radiator verwijderd en een infrarood paneel 500W aan het plafond geplaatst.
Door zolder dak drie doorvoer pijpen voor CV, mobiele airco en centrale afzuiging (douche en keuken).
Dit vertrek is onverwarmd en goed geïsoleerd, in de zomer behoorlijk warm en in de winter niet bijzonder koud.
Wij zijn allebei vlotte douche gebruikers. Ongeveer 5 minuten per persoon.
Overweeg een 150 liter WPB op de zolder te plaatsen, in eerste instantie naast onze CV combi-ketel.
Dit water wordt uitsluitend gebruikt voor de badkamer, in de keuken hebben wij een close-in boiler.
De keuze is reuze qua merken en de specificaties wisselend.
Mijn denkwijze hierin is de warme lucht die altijd op zolder is om die te gebruiken en een dak-afvoer te gebruiken voor de koude lucht eventueel met een tussenklep om misschien de ruimte te koelen wanneer er gemusiceerd gaat worden. (Het is een kleine studio).
Mogelijk zijn er forum leden die een soortgelijke situatie hebben qua woning en hebben al maatregelen genomen en ervaring qua WPB gebruik.
Bij voorbaat dank voor reacties.
Hierbij wil ik eerst de vele forumleden danken voor alle inspiratie, wijsheid en (goede en helaas soms niet zo goede) ervaringen. Zonder jullie bijdrage had ik wellicht niet de moed gehad om operatie "kom van dat gas af" deze zomer aan te vangen.
Onze huidige boiler van 160L is op 55°C ingesteld en gasgestookt door een 30+ jaar oude 11kW gasketel, inclusief decoratieve waakvlam (ouderwets zeer zeker, maar ik kan daarentegen wel de garage binnen windelen zonder het licht te moeten aansteken
) en die ook de CV verzorgt.
Na rekenwerk met de Thomas-Moore calculator voor warmtepompen, de "koevlaas" formule (waarom krijg ik die naam niet uit mijn hoofd?), correcties omdat ons gas in België een hogere calorische waarde van 11,37 heeft etc. kom ik op 4.80kW uit, of een ~5kW warmtepomp. In principe is dat genoeg voor zowel CV als SWW omdat het SWW relateerde gas verbruik niet kan geisoleerd kon worden, maar om de vrede in huis te bewaren komt er ook een warmtepompboiler...
Omdat ons gezin nu uit twee personen bestaat, dacht ik dat boilers van 100L tot 200L het meest geschikt (op basis van het gebruiksprofiel) en ook het meest efficiënt (op basis van COP/electriciteitsverbruik) zouden zijn. Maar zo eenvoudig is het blijkbaar niet: de COP op kleinere boilers is significant lager dan die op grotere, ongeacht het merk. Of met andere woorden: voor eenzelde hoeveelheid water/warmte gebruik, zal een grotere boiler minder electriciteit verbruiken (en zou dus een vb. een 270L Atlantic de juiste keus voor ons zijn).
Nu heb ik wel een simpele geest en was ook niet altijd aanwezig in de lessen thermodynamica, maar dit kan er bij mij (nog) niet in
.
Toen vond ik dit artikel: https://www.ehpa.org/file...eak_temperature_final.pdf. Zoals ik het begrijp, vinden er in de EN16147 test twee "vaatwasser runs" plaats waarbij de WPB een constante temperatuur van 55° moet behouden. Dit impliceert mijns inziens, onder voorbehoud van een rekenfout, dat voor de kleinste boilers de watertemperatuur tot 60°+ moet opgedreven worden, maar dat hierbij ook het thermische element (COP=1) zal aangesproken worden. Grotere boilers kunnen deze twee "warmteschokken", onder de voorwaarde van een constante water temperatuur van 55°, beter opvangen vanwege hum grotere capaciteit, en bereiken dus een "betere" COP.
Maar hoe realistisch en representatief is deze test (en dus COP-waarde) dan wel? :Onze vaatwasser is wel op het SWW aangesloten, maar draait niet elke dag, en al helemaal niet tweemaal daags, en is bovendien zeer gelukkig met de ECO-stand van 50°. Helaas kan ik het zelf (nog) niet meten en ook uit de Google docs spreadsheet kon ik ook niet echt conclusies trekken daar de meeste boilers 200L+.zijn.
Kan iemand (vb. met een kleinere WPB) helpen om dit mysterie op te lossen? Dank bij voorbaat.
.
Onze huidige boiler van 160L is op 55°C ingesteld en gasgestookt door een 30+ jaar oude 11kW gasketel, inclusief decoratieve waakvlam (ouderwets zeer zeker, maar ik kan daarentegen wel de garage binnen windelen zonder het licht te moeten aansteken
Na rekenwerk met de Thomas-Moore calculator voor warmtepompen, de "koevlaas" formule (waarom krijg ik die naam niet uit mijn hoofd?), correcties omdat ons gas in België een hogere calorische waarde van 11,37 heeft etc. kom ik op 4.80kW uit, of een ~5kW warmtepomp. In principe is dat genoeg voor zowel CV als SWW omdat het SWW relateerde gas verbruik niet kan geisoleerd kon worden, maar om de vrede in huis te bewaren komt er ook een warmtepompboiler...
Omdat ons gezin nu uit twee personen bestaat, dacht ik dat boilers van 100L tot 200L het meest geschikt (op basis van het gebruiksprofiel) en ook het meest efficiënt (op basis van COP/electriciteitsverbruik) zouden zijn. Maar zo eenvoudig is het blijkbaar niet: de COP op kleinere boilers is significant lager dan die op grotere, ongeacht het merk. Of met andere woorden: voor eenzelde hoeveelheid water/warmte gebruik, zal een grotere boiler minder electriciteit verbruiken (en zou dus een vb. een 270L Atlantic de juiste keus voor ons zijn).
Nu heb ik wel een simpele geest en was ook niet altijd aanwezig in de lessen thermodynamica, maar dit kan er bij mij (nog) niet in

Toen vond ik dit artikel: https://www.ehpa.org/file...eak_temperature_final.pdf. Zoals ik het begrijp, vinden er in de EN16147 test twee "vaatwasser runs" plaats waarbij de WPB een constante temperatuur van 55° moet behouden. Dit impliceert mijns inziens, onder voorbehoud van een rekenfout, dat voor de kleinste boilers de watertemperatuur tot 60°+ moet opgedreven worden, maar dat hierbij ook het thermische element (COP=1) zal aangesproken worden. Grotere boilers kunnen deze twee "warmteschokken", onder de voorwaarde van een constante water temperatuur van 55°, beter opvangen vanwege hum grotere capaciteit, en bereiken dus een "betere" COP.
Maar hoe realistisch en representatief is deze test (en dus COP-waarde) dan wel? :Onze vaatwasser is wel op het SWW aangesloten, maar draait niet elke dag, en al helemaal niet tweemaal daags, en is bovendien zeer gelukkig met de ECO-stand van 50°. Helaas kan ik het zelf (nog) niet meten en ook uit de Google docs spreadsheet kon ik ook niet echt conclusies trekken daar de meeste boilers 200L+.zijn.
Kan iemand (vb. met een kleinere WPB) helpen om dit mysterie op te lossen? Dank bij voorbaat.
.
PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren
Aansluitkit LG warmtepompboiler PHDCLA0.ELGBEEU hebben ze inderdaad gebruikt op mijn factuur te zien. De prijs staat alleen niet appart genoteerd. Dus geen idee wat een setje kost. Is geïnstalleerd door rw-airco's. Die hebben geloof ik ook een webshop.Bra-Jo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:51:
[...]
Hoe hebben ze bij jou de aan- en afvoer gemaakt? Met die speciale verloopset van LG, LG PHDCLA0 ELGBEEU? Ik zie die bijna nergens leverbaar (en overigens ook debiel duur, voor vier plastic plaatjesJe zou bijna overwegen om er zelf iets voor te knutselen ).
Gebruiken jullie ook platte dakdoorvoeren schuin pannendak ? Voor de aanvoer en afvoer van de lucht? Zou een warmtepompboiler altantic 270 liter moeten plaatsen bij een kennis. Maar nog wat twijfel over de dakdoorvoer.
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
Misschien een domme vraag. Ik wil de warmwater leiding in de keuken los halen. Hoe voorkom ik dat de 270 arostor rvs boiler die boven staat helemaal leeg loopt? Mijn idee was. Hoofdkraan dicht, dan warm water open tot er niks meer komt. Heb ik dan nog risico op imploderen van de boiler?
geen platte voorvoeren gebruiken op een schuin pannedak.Nock372 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:35:
Gebruiken jullie ook platte dakdoorvoeren schuin pannendak ? Voor de aanvoer en afvoer van de lucht? Zou een warmtepompboiler altantic 270 liter moeten plaatsen bij een kennis. Maar nog wat twijfel over de dakdoorvoer.
kraantje op de aflaatcombinatie dicht. dan knop iets draaien zodat ie open blijft staan en helemaal leegloopt. als je het sneller wilt laten doen zet je ook de warmwaterkraan beneden open.WillemSuper schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:54:
Misschien een domme vraag. Ik wil de warmwater leiding in de keuken los halen. Hoe voorkom ik dat de 270 arostor rvs boiler die boven staat helemaal leeg loopt? Mijn idee was. Hoofdkraan dicht, dan warm water open tot er niks meer komt. Heb ik dan nog risico op imploderen van de boiler?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je kogelkranen dichtdraaien zodat er in zijn geheel geen water uit en in de boiler kan?WillemSuper schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:54:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Gewoon twee warmwater kranen openzetten en open laten zodat de afkoelende boiler lucht kan aanzuigen bij afkoeling.WillemSuper schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:54:
Die boiler loopt trouwens niet leeg zonder waterdruk.
Is het dan een optie om de hoofdkraan dicht te draaien en dan de druk er af te laten en daarna de kraan beneden te wisselen?
Laat me raden: je hebt geen afsluiter op de warmwater kant van het vat?WillemSuper schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:54:
In principe, als je de water-inlaat, danwel de hoofdkraan van je woning, dichtdraait, én eventuele beluchting, dan loopt je boiler niet in één keer leeg. Wel eerst even de warm waterkraan openzetten om de overdruk weg te spoelen.
Dan is het vooral hoe snel en hoe vaardig je werkt, en hoe goed je een plas water kun hebben. Leiding doorsnijden, ontbramen, stopkraan erop zetten, hoeft niet heel lang te duren, maar nat zal het altijd wat worden.
Veiliger is om je vat gewoon wel leeg te laten lopen. De vraag is inderdaad hoe je je vat dan kunt beluchten. Knelkoppelingen kun je onder het leeglopen losdraaien, dan kan hij lucht aanzuigen. Is alles geknepen, dan is dat niet echt een optie.
Heb je foto's ?
Edit: goed om te weten is ook dat je zo'n waterdruk van een paar verdiepingen nog wel met de hand kunt tegenhouden. Ofwel met flink drukken op een open leiding hou je het redelijk tegen.
[ Voor 7% gewijzigd door Zwartoog op 08-07-2022 12:28 ]
Toevallig eergister 1 besteld bij MaxicoolBra-Jo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:51:
[...]
Hoe hebben ze bij jou de aan- en afvoer gemaakt? Met die speciale verloopset van LG, LG PHDCLA0 ELGBEEU? Ik zie die bijna nergens leverbaar (en overigens ook debiel duur, voor vier plastic plaatjesJe zou bijna overwegen om er zelf iets voor te knutselen ).
Leverdatum 03-08-2022 (inkoop €36 ex)
Draai hoofdkraan dichtWillemSuper schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:25:
Is het dan een optie om de hoofdkraan dicht te draaien en dan de druk er af te laten en daarna de kraan beneden te wisselen?
Draai twee warmwater kranen open
Ga klussen aan je kraan
Draai hoofdkraan open
Draai warmwater kranen dicht
Dat is hoe ik het zou doen, er kan dan altijd lucht bij de boiler komen zodat deze geen stress krijgt van de afkoeling.
Ah dat zou dus betekenen dat de set op hun site twee stuks bevat? 72 euro ex.l3p schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:29:
[...]
Toevallig eergister 1 besteld bij Maxicool
Leverdatum 03-08-2022 (inkoop €36 ex)
Tnx voor de tip!
Edit:
@l3p Dammit. Ik vind bijna 90 euro per plastic plaatje echt idioot. Ik twijfelde al tussen de LG en de Atlantic, wil best 200 euro meer uitgeven voor de looks van de LG (en vooral de iets slankere lijn), maar niet als daar ook nog eens 200 euro aan adapters bij komt, al is het maar uit principe dat ik geen 90 euro wil betalen voor 3 euro aan materiaal. *insert middelvinger-smiley*
[ Voor 30% gewijzigd door Bra-Jo op 08-07-2022 13:33 ]
Nomen nescio
Nee helaas, het elektra bedrijf waar ik werk heeft daar sinds kort een dealer account, vandaar de korting die je dan krijgt.
Ze zijn dus met een maand wel weer leverbaar vanuit de fabriek.
Volgens mij is het ook een gepoedercoated metalen frame met geluidisolatie foam.
Ze zijn dus met een maand wel weer leverbaar vanuit de fabriek.
Volgens mij is het ook een gepoedercoated metalen frame met geluidisolatie foam.
[ Voor 37% gewijzigd door l3p op 08-07-2022 13:00 ]
Ik bedoel natuurlijk wel deze die voor een pannendak gemaakt worden. Gewoon geen lange buis maar een korte platte waar eventueel een zonnepaneel overkan.flippy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:06:
[...]
geen platte voorvoeren gebruiken op een schuin pannedak.
[...]
kraantje op de aflaatcombinatie dicht. dan knop iets draaien zodat ie open blijft staan en helemaal leegloopt. als je het sneller wilt laten doen zet je ook de warmwaterkraan beneden open.
Zolang het zonnepaneel hoog genoeg ligt zou dat niet een groot issue moeten zijn.
Aansluiting warme zijde zonder kranen.
:strip_exif()/f/image/KwqLTtxtNkj9uC8eDJOhThMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansluiting koude zijde met drukbeveiliging en aftapkraan.
:strip_exif()/f/image/X4gamzz0dIOIjbxCqWRpEaw1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KwqLTtxtNkj9uC8eDJOhThMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansluiting koude zijde met drukbeveiliging en aftapkraan.
:strip_exif()/f/image/X4gamzz0dIOIjbxCqWRpEaw1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ngvNlc0FNafns0uwQ35pzJ5z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door WillemSuper op 08-07-2022 15:47 ]
Maar welk type gebruiken jullie dan bvb?flippy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:14:
Zolang het zonnepaneel hoog genoeg ligt zou dat niet een groot issue moeten zijn.
Ik vind van Ubbink niet meteen iets terug
@WillemSuper Maak naast de kogelkraan op je warm water uitlaat gelijk even een thermosifon. Dit is niet erg efficiënt zo.
De foto is van de zijkant genomen en de leiding loopt licht naar beneden. Ik zie de warmtepomp boiler alleen aan gaan als we gedouched hebben. Zijn we een aantal dagen weg dan heb ik in deze dagen ook geen runs van de boiler.CurlyMo schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:26:
@WillemSuper Maak naast de kogelkraan op je warm water uitlaat gelijk even een thermosifon. Dit is niet erg efficiënt zo.
Ik begrijp dat warm water omhoog wil. Is minimaal naar beneden voldoende of zou er een grotere lus aan moeten?
[ Voor 30% gewijzigd door WillemSuper op 08-07-2022 22:10 ]
@WillemSuper Thermosifon is redelijk vaak behandeld in dit topic incl. plaatjes en uitleg.
Het water staat gewoon stil hoor, maar de warmte trekt graag omhoog.WillemSuper schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:01:
[...]
Ik begrijp dat warm water omhoog wil. Is minimaal naar beneden voldoende of zou er een grotere lus aan moeten?
Je kan het testen door met je hand te voelen of de tapkraan warm wordt, misschien is het nu net genoeg.
Ik heb dit met een flex leiding gehad, toen tijdelijk een gewicht eraan gehangen zodat ie doorzakt en het gewicht later weer weggehaald omdat de leiding in die vorm bleef zitten en verderop niet meer warm werd.
Of zet er een (ir) thermometer op, dat is nauwkeuriger en zou je wat langer kunnen bekijken (loggen).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Huh nee toch?Speedy-Andre schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:50:
[...]
Het water staat gewoon stil hoor, maar de warmte trekt graag omhoog.
Warm water heeft een lagere dichtheid dan koud water en stijgt dus op, terwijl het koudere water zakt.
Het is maar hoe je het bekijkt, zolang er geen kraan open staat blijft het waar het is, de verdeling verandert idd.de Peer schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:11:
[...]
Huh nee toch?
Warm water heeft een lagere dichtheid dan koud water en stijgt dus op, terwijl het koudere water zakt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Bedoel je niet: geen thermosifon? Je wilt de natuurlijke stroming toch juist stoppen?CurlyMo schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:26:
Doe er in ieder geval het juiste meeMartin7182 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:36:
[...]
Bedoel je niet: geen thermosifon? Je wilt de natuurlijke stroming toch juist stoppen?
In mijn zoektocht naar een warmtepomp boiler kwam ik de Ecodesign ED300 tegen. Bedrijf zit in Duitsland maar ik kan weinig tot geen ervaringen vinden van deze warmtepomp. Heeft iemand hier er toevallig ervaring mee?
Geen ervaring met Ecodesign (want geen subsidie
) ...
De zoveelste chinees met een leuk labeltje?
- R134a
- Tank staal/geëmailleerd dus zwaar
- Vaste lucht aansluiting bovenop
- Opoffering anode
Een voordeel(tje) kan zijn dat hij tot -10 graden nog werkt, al wil je de cop niet weten.
Er is een grotere met 400l inhoud, die zie je niet vaak.
Verder zijn ze er met 1 of 2 spiralen, de 2e is dan wel klein maar het kan blijkbaar
Weinig bijzonder wat (oude) techniek betreft en haast niet met een prijs te vinden, 1x €1995 gezien...
Documentatie is van mei 2019, althans de leaflets en er is nergens een (installatie)handleiding te vinden..
Zo'n onbekend apparaat laten plaatsen en/of servicen wordt lastig denk ik.
- R134a
- Opoffering anode
Een voordeel(tje) kan zijn dat hij tot -10 graden nog werkt, al wil je de cop niet weten.
Verder zijn ze er met 1 of 2 spiralen, de 2e is dan wel klein maar het kan blijkbaar
Weinig bijzonder wat (oude) techniek betreft en haast niet met een prijs te vinden, 1x €1995 gezien...
Documentatie is van mei 2019, althans de leaflets en er is nergens een (installatie)handleiding te vinden..
Als ik een warmtepompboiler inzet uitsluitend voor CV bedrijf (zeer lage vraag) zou ik dit best rechtstreeks op het tapwater vat kunnen doen toch? Het wordt alleen wat vervelend als je hem ooit nog wil gebruiken in tapwater bedrijf. Ik zou ook een spiraal erbij kunnen nemen, maar dan moet het vat dus wel zijn druk kwijt kunnen.
Bij direct aansluiten op CV zou dat opgevangen worden door een expansievat (die dan wellicht iets groter moet zijn vanwege de liters van het vat)
Bij direct aansluiten op CV zou dat opgevangen worden door een expansievat (die dan wellicht iets groter moet zijn vanwege de liters van het vat)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik heb inderdaad twijfels over hoe lang dit leuk blijft. Zijn er over een paar jaar onderdelen te krijgen of is het bij een probleem meteen afgelopen?Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:59:
Geen ervaring met Ecodesign (want geen subsidie) ...
- R134a
- Opoffering anode
R134a is hier niet echt een probleem denk ik, al moet je dat in 2022 misschien gewoon maar niet meer willen plaatsen.
Als ik deze link open, krijg ik een leeg document.JBtL schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:18:
Ik ben even in de specificaties gedoken van de verschillende warmtepompboilers die nu op de markt zijn - misschien ook handig voor anderen die nu op zoek zijn naar een warmtepompboiler. Overzicht in de link:
https://docs.google.com/s...X_BjuuPk/edit?usp=sharing
Ligt dit aan mij?
Nee dit had/heb ik ook, heb zelf wel een kopie gemaakt eerder omdat ik wilde kunnen sorteren, zal even kijken of ik die online kan zetten.Rzaan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:57:
[...]
Als ik deze link open, krijg ik een leeg document.
Ligt dit aan mij?
@JBtL als je dat niet wilt zeg het maar dan haal ik hem offline!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
@watercoolertje
Ik zie in je lijstje de Atlantic Explorer V4 270L/Panasonic PAW-DHW270F staan.
Nu zie ik die bij het Belgische bedrijf waar jij hem vond niet meer staan.
Maar was het model dat je bedoelde met de toevoeging 'C' ?
Bij Airco Druten kost het model met de toevoeging C nu € 2.116,65
De gewone kost € 2.006,54
Ik heb overigens geen idee wat het verschil is tussen een 'gewoon' model en een 'C'-model.
Ik heb overigens geen idee wat het verschil is tussen een 'gewoon' model en een 'C'-model.
[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 15-07-2022 23:12 ]
@Rzaan Ik denk dat dat met of zonder warmtewisselaar is.
In welke situaties of opzetten heb je zo'n warmtewisselaar nodig?CurlyMo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:15:
@Rzaan Ik denk dat dat met of zonder warmtewisselaar is.
Bij https://aircoshop-noord.nl/ nog goedkoper, maar dat is een beetje een pannenkoek-website met verschillende bedragen.
[ Voor 22% gewijzigd door Rzaan op 15-07-2022 23:28 ]
Zou weer moeten werken nuRzaan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:57:
[...]
Als ik deze link open, krijg ik een leeg document.
Ligt dit aan mij?
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Dank voor de tip, aircodruten is voor deze WPBs inderdaad goedkoper dan esanico, Is aangepast in de tabelRzaan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:05:
@watercoolertje
[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 15-07-2022 23:52 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Als je hem aan je wp of zonneboiler wil knopen.Rzaan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:23:
[...]
In welke situaties of opzetten heb je zo'n warmtewisselaar nodig?
Ik zit er ook over te denken om op termijn (volgend jaar) een warmtepompboiler aan te schaffen voor puur SWW. Ik ben mijzelf aan het oriënteren naar de mogelijkheden.
De CV wordt sinds de komst van een pelletkachel en lucht/lucht warmtepomp alleen nog voor warm water gebruikt, het meeste voor douchen (4 personen, ongeveer 4 a 5 minuten per persoon). We hebben een bad maar dat wordt sporadisch gebruikt.
Op zich geen moeilijke case om naar een warmtepompboiler over te gaan. Echter zit ik een beetje met de plaatsing. In de cv ruimte (zolder bijkeuken) heb ik geen ruimte. Maar in de (ongeisoleerde) kelder des te meer. Sta hoogte is daar ongeveer 190cm. De temperatuur in de kelder is in de zomer zo'n 17-19 graden en in de winter zo'n 15-16.
Hoe zit het met aanzuiging cq afvoer van lucht? Is dit nodig en kan dit vanuit/naar de ruimte? De kelderdeur zit normaal gesproken dicht, maar er is wel continue aanzuiging van lucht vanuit de kruipruimte (welke weer lucht van buiten haalt).
Het zou ook qua water aansluiting een handige plek zijn. Water leidingen lopen ook door de kruipruimte, dus zouden makkelijk af te tappen zijn.
De CV wordt sinds de komst van een pelletkachel en lucht/lucht warmtepomp alleen nog voor warm water gebruikt, het meeste voor douchen (4 personen, ongeveer 4 a 5 minuten per persoon). We hebben een bad maar dat wordt sporadisch gebruikt.
Op zich geen moeilijke case om naar een warmtepompboiler over te gaan. Echter zit ik een beetje met de plaatsing. In de cv ruimte (zolder bijkeuken) heb ik geen ruimte. Maar in de (ongeisoleerde) kelder des te meer. Sta hoogte is daar ongeveer 190cm. De temperatuur in de kelder is in de zomer zo'n 17-19 graden en in de winter zo'n 15-16.
Hoe zit het met aanzuiging cq afvoer van lucht? Is dit nodig en kan dit vanuit/naar de ruimte? De kelderdeur zit normaal gesproken dicht, maar er is wel continue aanzuiging van lucht vanuit de kruipruimte (welke weer lucht van buiten haalt).
Het zou ook qua water aansluiting een handige plek zijn. Water leidingen lopen ook door de kruipruimte, dus zouden makkelijk af te tappen zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door B2 op 18-07-2022 09:32 ]
Ja aan en afvoer is nodig in een kelder.B2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:28:
Ik zit er ook over te denken om op termijn (volgend jaar) een warmtepompboiler aan te schaffen voor puur SWW. Ik ben mijzelf aan het oriënteren naar de mogelijkheden.
Afzuigen uit kruipruimte lijkt me niet ideaal. Dat is wel vrij stabiel qua temperatuur maar ook relatief koud. Liever heb je warme lucht.
Daarnaast moet je dan nadenken over waar je het heen gaat blazen. Ik zou niet graag de lucht uit de kruipruimte actief mijn huis in blazen.
Ook zul je de condens af moeten voeren. Dat zal erg veel zijn met lucht uit de kruipruimte denk ik. Denk aan liters per dag.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 18-07-2022 09:39 ]
Zou een warmtepompboiler op basis van retourleidingen bij jou geen optie zijn (Auer Edel Eau)?B2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:28:
Als je al LTV hebt, dan zou je de retourleiding kunnen gebruiken als warmtebron.
Ah never mind, ik zie dat je L/L warmtepomp gebruikt en pelletkachel waarschijnlijk niet in combi met LTV..
Dan is er toch ook vrij makkelijk een aan- en afvoer te maken zodat je sowieso alleen op buitenlucht draait? Daar heb je allerlei varianten mooie oplossingen voor om in je straatwerk / tuin te verwerken.B2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:28:
maar er is wel continue aanzuiging van lucht vanuit de kruipruimte (welke weer lucht van buiten haalt).
Hm, dan moet ik dat eens onderzoeken. Geen straat werk hier, maar grind. En zo'n raam in de kelder wat verdiept ligt t.o.v. tuin niveau.CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:41:
[...]
Dan is er toch ook vrij makkelijk een aan- en afvoer te maken zodat je sowieso alleen op buitenlucht draait? Daar heb je allerlei varianten mooie oplossingen voor om in je straatwerk / tuin te verwerken.
Een ieder bedankt voor de informatie tot nu toe
Hier werkt hij inmiddels 3 weken en ben er best tevreden over. Samen met een collega alles gedaan en intussen alleen nog een thermostatisch omschakelventiel er tussen gezet. Werkt ook super.
Kosten €2000 en een Ierse ossenhaas. Subsidie nu afwachten.
:strip_exif()/f/image/q08vMzHJhAgTtpYhURXc5qY5.jpg?f=fotoalbum_medium)
Of je nou 200L of 270L hebt je zal toch samen thuis een beetje rekening ermee moeten houden.
Bijvoorbeeld 3 personen douchen met een tussenpauze van 10 minuten is te krap. Half uur ertussen is geen probleem.
Tot nu toe gaat het allemaal prima, verbruik ongeveer 2,5 - 3,5 kWh.
Het is zeker nog geen duidelijke vergelijking maar wel grappig.
Ik kook nog op gas.
Week 26 installatie en dus vat moeten vullen/opwarmen. Week 27 weer leeg opnieuw gevuld ivm ventiel.
Hier werkt hij inmiddels 3 weken en ben er best tevreden over. Samen met een collega alles gedaan en intussen alleen nog een thermostatisch omschakelventiel er tussen gezet. Werkt ook super.
:strip_exif()/f/image/q08vMzHJhAgTtpYhURXc5qY5.jpg?f=fotoalbum_medium)
Of je nou 200L of 270L hebt je zal toch samen thuis een beetje rekening ermee moeten houden.
Bijvoorbeeld 3 personen douchen met een tussenpauze van 10 minuten is te krap. Half uur ertussen is geen probleem.
Ik kook nog op gas.
Week 26 installatie en dus vat moeten vullen/opwarmen. Week 27 weer leeg opnieuw gevuld ivm ventiel.
:strip_exif()/f/image/gEs2N8YWV2atJjpFxe4tvSxP.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/JS3MWnEttsNHtYDZnayVRHxW.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 15% gewijzigd door l3p op 18-07-2022 14:04 ]
Dit begrijp ik niet. Strookt niet met mijn ervaringen.l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:06:
In een half uur warmt de boel hooguit 2 of 3 graden op. Of gebruik je de boost stand met elektrisch element?
Sowieso zouden 3 mensen gewoon moeten kunnen douchen met 200-270 liter. Dan kun je beter de temperatuur iets verhogen, of echt op andere tijdstippen douchen (ochtend, avond).
Vier van deze dingen?B2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:38:
[...]
Hm, dan moet ik dat eens onderzoeken. Geen straat werk hier, maar grind. En zo'n raam in de kelder wat verdiept ligt t.o.v. tuin niveau.

Of dit idee, maar dan met een grotere diameter:

@l3p Heb je ook een foto van de aansluitingen aan de achterkant boiler?
dat worden dure eitjes koken....l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:06:
Ik kook nog op gas.
De Atlantic Explorer V4 270L schijnt identiek te zijn aan de Panasonic PAW-DHW270F.
Deze laatste zie ik echter nauwelijks opduiken als ik er op Nederlandse pagina's naar Google.
Is dit hetzelfde model?
Of heeft deze misschien toch nog een andere naam gekregen inmiddels?
Deze laatste zie ik echter nauwelijks opduiken als ik er op Nederlandse pagina's naar Google.
Is dit hetzelfde model?
Of heeft deze misschien toch nog een andere naam gekregen inmiddels?
Geen boost maar alleen warmtepomp, hierbij verbruikt hij tussen de 600-700Wde Peer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:10:
[...]
Dit begrijp ik niet. Strookt niet met mijn ervaringen.
In een half uur warmt de boel hooguit 2 of 3 graden op. Of gebruik je de boost stand met elektrisch element?
Sowieso zouden 3 mensen gewoon moeten kunnen douchen met 200-270 liter. Dan kun je beter de temperatuur iets verhogen, of echt op andere tijdstippen douchen (ochtend, avond).
Wij zijn alle 3 'douchegenieters' en staan 10-15 minuten onder een regendouche.
Wanneer we alle 3 bijv met een half uur ertussen douchen heeft bij nr2 en 3 de boiler toch weer een uur de tijd gehad om op te warmen.
Temperatuur staat hierdoor op max van 60 graden. Hierdoor ook geen legionella runs.
Nee helaas op dit moment niet. Hij is aangesloten met 2 x een flexibele RVS slang van 1m zodat hij nog te schuiven is mocht dat nodig zijn.CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:15:
@l3p Heb je ook een foto van de aansluitingen aan de achterkant boiler?
Staat op de planning voor komende anderhalf jaar. Warmtepomp voor CV en inductie koken en daarmee van het gas af.
Dat ik eerst voor deze LG WPB ben gegaan is omdat ik deze per direct via mijn werk met dichte portefeuille kon regelen.
Die slang hangt bij de warm water kant wel naar beneden?l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:58:
[...]
Nee helaas op dit moment niet. Hij is aangesloten met 2 x een flexibele RVS slang van 1m zodat hij nog te schuiven is mocht dat nodig zijn.
Die ervaring heb ik ook niet, hier in huis met een 100liter boiler op 53 graden kunnen we gewoon achter elkaar douchen, afgelopen zondag nog gedaan in de ochtend, Warmtepomp heeft dan ruim 5 uur nodig om weer op te warmen.l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:06:
/f/image/qjFjX5QyAxOGzV1Cx4Ab7ujs.png?f=fotoalbum_large)
startend met 0,16kwh oplopend naar 0,2 koste deze douchbeurt mij +/-1kwh aan electra.
LG-HM163MR-U34
Ik zie 3 rode vlinderkranen bij de wpb, zijn die met Kiwa keur (meestal niet)?l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:06:
Een ieder bedankt voor de informatie tot nu toe![]()
[Afbeelding]
Ik kook nog op gas.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Stel je hebt de warmtepomp boiler op zolder staan, hier is het in de zomer geregeld zeer warm. In de winter is het op zolder geregeld te koud.
Zou het mogelijk zijn om de pijp waar de koude lucht door gaat naar buiten toe via een klep in de zomer open te zetten zodat je een soort airco op zolder krijgt?
Zou het mogelijk zijn om de pijp waar de koude lucht door gaat naar buiten toe via een klep in de zomer open te zetten zodat je een soort airco op zolder krijgt?
Hij hangt inderdaad in een bochtje naar beneden wanneer hij op zijn plek staat. Heeft dit met warmteval te maken?CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:00:
[...]
Die slang hangt bij de warm water kant wel naar beneden?
Nee dit las ik ook pas vorige week hier op het forum.Speedy-Andre schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:08:
[...]
Ik zie 3 rode vlinderkranen bij de wpb, zijn die met Kiwa keur (meestal niet)?
Ze staan wel altijd open, het is alleen in nood als ik de WPB buiten gebruik wil stellen.
Hier stond dat ze wel bruikbaar zijn hiervoor:
https://documentscdn.wasc..._Technischdocument_01.pdf
De 5-6 uur die hij per dag aanstaat koelt hij de zolder met een graad of 10 af met dit weer. De verdieping daaronder ook met een graad of 2.mathijshooi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:13:
Stel je hebt de warmtepomp boiler op zolder staan, hier is het in de zomer geregeld zeer warm. In de winter is het op zolder geregeld te koud.
Echter gaat hij om 21:30 hier uit en dan warmt het weer snel op.
Ja, maar in de winter wil je dat dus juist niet. Dus is hier een klep of zo voor. 10 graden afkoeling op zolder zou zeer fijn zijn.l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:17:
[...]
Hij hangt inderdaad in een bochtje naar beneden wanneer hij op zijn plek staat. Heeft dit met warmteval te maken?
[...]
Nee dit las ik ook pas vorige week hier op het forum.
Ze staan wel altijd open, het is alleen in nood als ik de WPB buiten gebruik wil stellen.
Hier stond dat ze wel bruikbaar zijn hiervoor:
https://documentscdn.wasc..._Technischdocument_01.pdf
[...]
De 5-6 uur die hij per dag aanstaat koelt hij de zolder met een graag of 10 af met dit weer. De verdieping daaronder ook met een graag of 2.
Naar aanleiding hiervan:l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:17:
De 5-6 uur die hij per dag aanstaat koelt hij de zolder met een graag of 10 af met dit weer. De verdieping daaronder ook met een graag of 2.
Kun je een WPB zo instellen dat hij alleen maar opwarmt op bepaalde uren?
Zodat hij bijvoorbeeld tussen 23.30 en 8.30 niet opwarmt?
Thermosifon is de term die erbij hoort.l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:17:
[...]
Hij hangt inderdaad in een bochtje naar beneden wanneer hij op zijn plek staat. Heeft dit met warmteval te maken?
Bijzonder, hier is dat absoluut niet genoeg.l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:58:
[...]
Wanneer we alle 3 bijv met een half uur ertussen douchen heeft bij nr2 en 3 de boiler toch weer een uur de tijd gehad om op te warmen.
Hoewel, ik redeneer denk ik vanuit de wintersituatie. In de zomer komt het allemaal niet zo nauw.
60 graden is het minimum (voor legionellabestrijding in boilers), maar kan nét.Temperatuur staat hierdoor op max van 60 graden. Hierdoor ook geen legionella runs.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 18-07-2022 14:25 ]
Mijn ervaring.mathijshooi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:13:
de WPB draait in de zomer 2 uurtjes per dag. Dus dat geeft een lekker briesje. Daarna is de zolder 0.1 graad afgekoeld. Het is gewoon verwaarloosbaar in ons huis. De thermische massa van het huis is enorm. Zo'n boiltertje is dan een druppel op een gloeiende plaat.
In de winter doen we het ook zo overigens, juist ook omdat de invloed van de WPB verwaarloosbaar is.
Zeker!Rzaan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Naar aanleiding hiervan:
Zowel via de boiler zelf, of via domotica als je dat gebruikt.
Ik laat hem altijd opwarmen tussen 3 en 6 uur snachts, dus vlak voordat wij gaan douchen. Dan is er het minste warmteverlies.
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 18-07-2022 14:25 ]
Wij gebruiken daar een energy socket voor.Rzaan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Naar aanleiding hiervan:
Onze boilers hebben hun eigen niveau voor zonne-energie waarbij ze mogen gaan laden.
Daarnaast hebben ze beide een korte periode aan het einde van de middag dat ze sowieso mogen laden. Dat laatste is hier bij de wpb nooit nodig geweest. De keukenboiler gebruikt dat heel soms wanneer die bijna leeggebruikt is.
Maar je kan op die socket van alles instellen. Wat hiermee waarschijnlijk niet meer automatiach gaat bij ons is het legionella-protocol? Dus dat bekijken we zelf.
Overigens kan je het volgens mij op onze wpb (Vaillant Arostor 200 liter) zelf ook instellen, per dag.
Zo gauw het wat kouder wordt wil ik het proberen op de extra aansluiting van de MV te zetten.mathijshooi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Ja, maar in de winter wil je dat dus juist niet. Dus is hier een klep of zo voor. 10 graden afkoeling op zolder zou zeer fijn zijn.
Yes dit zit wel in de app van LG. Bij mij mag hij alleen aan tussen 11:00 en 21:30.Rzaan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Naar aanleiding hiervan:
In de toekomst met het afbouwen van saldering zal dit iets strakker worden denk ik.
Wel al een keer gehad dat hij 's morgens om 8 uur al begon op te warmen, vreemd.
Moet deze ook op de warmwater aansluiting?
/f/image/g4P4N5mPTR4JsCckigLe6ZgL.png?f=fotoalbum_medium)
Je lost het simpelweg op door de warm water aansluiting z.s.m. naar beneden te laten lopen voordat je er verder mee gaat in je leidingwerk.
En je hebt de laagste cop als je (ook) van buiten aanzuigtde Peer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:24:
[...]
Ik laat hem altijd opwarmen tussen 3 en 6 uur snachts, dus vlak voordat wij gaan douchen. Dan is er het minste warmteverlies.
Bij weinig gebruik start hij hier om 11u en bij leeg tappen mag hij om 9u met het PV contact.
Bovendien zou ik hem 's nachts horen werken omdat ie niet ver van mijn slaapkamer staat.
ja, dat kunnen ze bijna allemaal. die van mij loopt zelfs alleen tussen 12:00 en 20:00. om 12 uur is de buitenlucht ongeveer op zijn piek aan het raken dus kan hij het meeste uit de buitenlucht pakken.Rzaan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Naar aanleiding hiervan:
in de zomer pakt ie buitenlucht en blaast hij de garage in. in de winter pakt ie lucht uit de garage en blaast ie dat naar buiten.
[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 18-07-2022 14:36 ]
Klopt, daarom zuig ik ook van de warme zolder af, voor optimale COP. Zolder is overdag vrijwel even warm als snachts. dat blijft hangen.Speedy-Andre schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:33:
[...]
En je hebt de laagste cop als je (ook) van buiten aanzuigt
Ja wij horen hem ook. maar juist door hem om 3 uur te laten starten zijn we al in diepe slaapBovendien zou ik hem 's nachts horen werken omdat ie niet ver van mijn slaapkamer staat.
Als ik in 2031 niet meer kan salderen, ga ik hem overdag laten draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-07-2022 14:38 ]
10 graden afkoeling? Dan ben je werkelijk waar spekkoper van het topic of je hebt een defecte thermometer of zeer kleine zolderl3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:17:
[...]
De 5-6 uur die hij per dag aanstaat koelt hij de zolder met een graad of 10 af met dit weer. De verdieping daaronder ook met een graad of 2.
Mijn Atlantic laat ik nu ook binnen uitblazen, kan hij mooi de omvormer die erboven hangt in een koel windje zetten, maar van een serieuze mate van afkoeling is eigenlijk geen sprake.
Wellicht dat het in die twee, drie uurtjes iets minder snel opwarmt maar het is zeker geen 10 graden en ook niet de helft.
Ja da's nog wel een dingetje... Ik twijfel om de aanstaande Atlantic/LG van buiten te laten aanzuigen (en uitblazen), of vanaf de zolder, achter het knieschot. Qua temperatuur zal het denk ik weinig uitmaken, maar scheelt het echt zoveel qua COP?Speedy-Andre schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:33:
[...]
En je hebt de laagste cop als je (ook) van buiten aanzuigt
Moet sowieso ook even kijken of het geen gevolgen gaat hebben voor de (nog aan te leggen) WTW-installatie, als ik 'm naar de zolder trek ipv naar buiten.
Nomen nescio
Dat kan, maar de warmtepomp draait maar 30 a 40 minuten bij mij althans, dus het warmt direct daarna weer op, temperatuur staat bij mij op 50 graden, nadat we allebei douchen, koelt het vat af tot 46 graden.mathijshooi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:13:
In de wpb sheet staat het historisch verbruik van een aantal wpb's, het verbruik per maand verschilt behoorlijk.Bra-Jo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:42:
[...]
Ja da's nog wel een dingetje... Ik twijfel om de aanstaande Atlantic/LG van buiten te laten aanzuigen (en uitblazen), of vanaf de zolder, achter het knieschot. Qua temperatuur zal het denk ik weinig uitmaken, maar scheelt het echt zoveel qua COP?
Moet sowieso ook even kijken of het geen gevolgen gaat hebben voor de (nog aan te leggen) WTW-installatie, als ik 'm naar de zolder trek ipv naar buiten.
Ook kan je zien dat er in de winter meer warm wordt getapt wat ook een hoger verbruik geeft.
In de winter kan je de koude lucht beter afvoeren en deels van binnen aanzuigen.
Van binnen aanzuigen gaat wel enigszins ten koste van de verwarming omdat je meer lucht verplaatst.
Hier is het (water) verbruik vrij constant maar verbruikt de wpb tot 1/3 meer stroom in de winter.
Het koudere leidingwater telt wel mee als de wpb aldoor op een vaste temperatuur staat.
@Bra-Jo de warmte moet ergens vandaan komen. Als je in de winter de warmte binnen gebruikt, dan kan moet een cv ketel of wp de warmte weer aanvullen. De WPB COP lijkt dan hoog, maar moet je verhouden tot de COP van je andere warmte generator.
Eigenlijk heel logisch natuurlijk...CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:16:
@Bra-Jo de warmte moet ergens vandaan komen. Als je in de winter de warmte binnen gebruikt, dan kan moet een cv ketel op wp de warmte weer aanvullen. De WPB COP lijkt dan hoog, maar moet je verhouden tot de COP van je andere warmte generator.
Nomen nescio
De WPB heeft vandaag in 6 uur tijd 3 kWh verbruikt en daarbij het water van 18C naar 59C gebracht. (gister heel veel verbruikt)Wolly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:18:
[...]
10 graden afkoeling? Dan ben je werkelijk waar spekkoper van het topic of je hebt een defecte thermometer of zeer kleine zolder![]()
Mijn Atlantic laat ik nu ook binnen uitblazen, kan hij mooi de omvormer die erboven hangt in een koel windje zetten, maar van een serieuze mate van afkoeling is eigenlijk geen sprake.
Wellicht dat het in die twee, drie uurtjes iets minder snel opwarmt maar het is zeker geen 10 graden en ook niet de helft.
Temperaturen:
Zolder in zelfde ruimte bij WPB: 24C
Zolder direct bij uitblaas van WPB: 20C
Zolder andere ruimte bij computer: 33C
Verdieping daaronder: 25C
foto's
Dus geen 10 graden .. maar zo voelt het wel. Het geeft dus ook zeker een verschil.
De flexibele slang hangt in een lus 10-15cm lager dan waar hij op aangesloten is.CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:31:
[...]
Je lost het simpelweg op door de warm water aansluiting z.s.m. naar beneden te laten lopen voordat je er verder mee gaat in je leidingwerk.
[ Voor 14% gewijzigd door l3p op 18-07-2022 18:07 ]
Heeft iemand van jullie de Bulex Magna Aqua 200/3 aangeschaft en subsidie gekregen via RVO? Ik zie deze uitvoering nu niet op de lijst staan, de 150 en 270L juist weer wel.
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Nu nog een meting een uurtje nadat de WPB is uitgegaan. Dan is veelal de warmte weer terug.l3p schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:05:
[...]
Dus geen 10 graden .. maar zo voelt het wel. Het geeft dus ook zeker een verschil.
Maar in de winter werkt het dus de verkeerde kant op.
Ik weet niet waarom je mij quote, ik corrigeerde alleen zijn foto linkjemathijshooi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:49:
[...]
Maar in de winter werkt het dus de verkeerde kant op.
Als die pc in de winter ook loeit dan kan het handig zijn om zijn warmte binnen te houden.
Misschien is het minder handig om (alleen) binnen aan te zuigen als de wpb vaak draait, bijv. 5u per dag want dan moet er best veel lucht ergens anders vandaan (van buiten?) het huis binnen komen.
Morgen de Lydos 100 plaatsen en in bedrijf (laten) stellen. Eens zien wat het verbruik is van een koude tank water met 24 graden luchttemperatuur.
www.highflow.nl
Ik had de Atlantic v4 besteld bij airco Druten maar de levertijd was misschien november. Veel andere adressen zijn er niet.
De LG zou ik wel kunnen bestellen en vrijdag binnen hebben maar dan zit er geen cv ondersteuning in , de extra spiraal.
Ik heb alleen voor mijn vloerverwarming en badkamer maar rond de 40g nodig ..
Ik baal er wel van.
De LG zou ik wel kunnen bestellen en vrijdag binnen hebben maar dan zit er geen cv ondersteuning in , de extra spiraal.
Ik heb alleen voor mijn vloerverwarming en badkamer maar rond de 40g nodig ..
Ik baal er wel van.
-edit-