Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan bij Esanico vragen wat de levertijd is ,,,

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Speedy-Andre Bedankt voor de tip. levertijd 1 week naar NL. Ik heb hem besteld!
ik wilde het extra spiraal hebben voor eventueel meehelpen een buffervat te verwarmen om dan weer mijn vloerverwarming te verwarmen.

De LG ziet er wel top uit, maar geen pv aansluiting en ook geen extra spiraal.
Spannend, ik wil hem zelf aansluiten.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

nike schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 06:02:
Ik had de Atlantic v4 besteld bij airco Druten maar de levertijd was misschien november. Veel andere adressen zijn er niet.
Moest je bij Airco Druten bij de bestelling het gehele bedrag vooruit betalen?
(Ondanks dat de levering waarschijnlijk pas in November zou plaatsvinden_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Yup, maar na een paar uur werd ik al gebeld over lange levering.
Bestelling maar geannuleerd en de volgende dag had ik mijn geld weer terug.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

nike schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:44:
Yup, maar na een paar uur werd ik al gebeld over lange levering.
Bestelling maar geannuleerd en de volgende dag had ik mijn geld weer terug.
Dat is toch eigenlijk wel absurd dat je ze je sowieso de volle mep laten betalen.
Als ze tussentijds failliet gaan, ben je alles kwijt.
Een aanbetaling (zoals wel meer zaken met leveringsproblemen doen) zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 15:58

watercoolertje

Untertitel

Rzaan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:29:
[...]

Dat is toch eigenlijk wel absurd dat je ze je sowieso de volle mep laten betalen.
Een aanbetaling (zoals wel meer zaken met leveringsproblemen doen) zou beter zijn.
Ik heb daar zelf geen issue mee, maar als iemand dat wel heeft is het gelukkig ook niet de enige shop en ligt die keus dus bij de koper. Zelf heb ik meer moeite met de shops in het buitenland.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 12:36
Eind maart heb ik mijn Atlantic Explorer V4 270L ontvangen. Deze alvast besteld met het idee om de installatie ergens in de zomer uit te voeren. Dat moment zit er nu aan te komen (begin september).

Ter voorbereiding heb ik nog 2 zaken waar ik nog niet helemaal uit ben:

- Vloerverwarming:
Op de benedenverdieping heb ik vloerverwarming liggen. Die wordt al 1,5 jaar niet meer gebruikt i.v.m. verwarmen met airco's, maar ik heb wel gekozen voor de Explorer met het extra spiraal om de vloerverwarming op te kunnen warmen als aanvullend comfort in de winter. Het CV leidingwerk naar de benedenverdieping bevat alleen de vloerverwarming en het is ook de bedoeling dat ook alleen dit stuk op de WPB komt. De vloerverwarmingsverdeler heeft al een eigen pomp (die nog elke dag een paar minuten draait, die werkt dus nog), moet ik dan nog een pomp bij de WPB plaatsen voor de circulatie van het CV water naar beneden? Of zou de pomp op de verdeler beneden voldoende moeten zijn?

- Circulatiepomp t.b.v. verbeteren performance/legionellabestrijding:
Bij het zoeken naar bovenstaande kom ik in de topics ook het plaatsen van een circulatiepomp op de boiler tegen t.b.v. verbeteren performance en betere legionellabestrijding. Dit moet dan een circulatiepomp zijn die geschikt is voor drinkwater. Ik vond een afbeelding van @Henri. met daarop een Wilo Star-Z Nova, die kost momenteel 209 euro bij Amazon.nl. Is dat de beste oplossing, of zijn er nog andere mogelijkheden (die wellicht ook nog gunstiger geprijst zijn)? En heb ik het dan goed dat ik dan tussen aanvoer en afvoer van de boiler een bypass maak die het water terug laat lopen van de afvoer (bovenkant boiler) naar de aanvoer (onderkant boiler)? Misschien kan iemand een afbeelding delen hoe het is aangesloten?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

de Peer

under peer review

DaLass schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:49:
Eind maart heb ik mijn Atlantic Explorer V4 270L ontvangen. Deze alvast besteld met het idee om de installatie ergens in de zomer uit te voeren. Dat moment zit er nu aan te komen (begin september).

- Vloerverwarming:
Op de benedenverdieping heb ik vloerverwarming liggen. Die wordt al 1,5 jaar niet meer gebruikt i.v.m. verwarmen met airco's, maar ik heb wel gekozen voor de Explorer met het extra spiraal om de vloerverwarming op te kunnen warmen als aanvullend comfort in de winter. Het CV leidingwerk naar de benedenverdieping bevat alleen de vloerverwarming en het is ook de bedoeling dat ook alleen dit stuk op de WPB komt. De vloerverwarmingsverdeler heeft al een eigen pomp (die nog elke dag een paar minuten draait, die werkt dus nog), moet ik dan nog een pomp bij de WPB plaatsen voor de circulatie van het CV water naar beneden? Of zou de pomp op de verdeler beneden voldoende moeten zijn?

- Circulatiepomp t.b.v. verbeteren performance/legionellabestrijding:
Bij het zoeken naar bovenstaande kom ik in de topics ook het plaatsen van een circulatiepomp op de boiler tegen t.b.v. verbeteren performance en betere legionellabestrijding. Dit moet dan een circulatiepomp zijn die geschikt is voor drinkwater. Ik vond een afbeelding van @Henri. met daarop een Wilo Star-Z Nova, die kost momenteel 209 euro bij Amazon.nl. Is dat de beste oplossing, of zijn er nog andere mogelijkheden (die wellicht ook nog gunstiger geprijst zijn)? En heb ik het dan goed dat ik dan tussen aanvoer en afvoer van de boiler een bypass maak die het water terug laat lopen van de afvoer (bovenkant boiler) naar de aanvoer (onderkant boiler)? Misschien kan iemand een afbeelding delen hoe het is aangesloten?
Ik was 84 euro kwijt voor de Wilo pomp. Op de Duitse Ebay pagina van Klimaworld.
Ze hebben hem ook gewoon in hun webshop:
https://www.klimaworld.com/catalogsearch/result/?q=wilo

Zal kijken of ik nog een foto van het aansluiten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gevonden:
de Peer in "Voorkomen legionella in boilers"

Vergeet de keerklep niet, zodat water maar in 1 richting kan stromen.
Je zou er ook 2 kunnen plaatsen, voor het geval er 1 gaat lekken in de toekomst.

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 20-07-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:54:
[...]

Ik was 84 euro kwijt voor de Wilo pomp. Op de Duitse Ebay pagina van Klimaworld.
Ze hebben hem ook gewoon in hun webshop:
https://www.klimaworld.com/catalogsearch/result/?q=wilo

Zal kijken of ik nog een foto van het aansluiten heb.
Er zijn verschillende versies van de Wilo Star-Z NOVA. Heb jij nog voor een specifieke gekozen?
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:55:
Gevonden:
de Peer in "Voorkomen legionella in boilers"

Vergeet de keerklep niet, zodat water maar in 1 richting kan stromen.
Je zou er ook 2 kunnen plaatsen, voor het geval er 1 gaat lekken in de toekomst.
Super! En die keerklep / terugslagklep heb je dan neem ik aan op de koudwater aanvoer zitten, voor het bypass gedeelte? Zodat er voorkomen wordt dat de circulatiepomp het warme water de koude aanvoer in pompt?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DaLass schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Er zijn verschillende versies van de Wilo Star-Z NOVA. Heb jij nog voor een specifieke gekozen?
WILO | STAR-Z NOVA | Brauchwasserpumpe | Hocheffizienzpumpe | 84mm

Denk dat het niet zo veel uitmaakt. Sowieso is de pomp al aardig overkill qua debiet.
[...]

Super! En die keerklep / terugslagklep heb je dan neem ik aan op de koudwater aanvoer zitten, voor het bypass gedeelte? Zodat er voorkomen wordt dat de circulatiepomp het warme water de koude aanvoer in pompt?
In de bypass. Heb hem zowel voor als direct achter de pomp gehad. Werkt beide goed. Dus je voorkomt dat er iets tegen de pomprichting in kan stromen als de pomp uit staat.

de pomp zelf houdt het water niet tegen als hij uitstaat. dus dan krijg je koud water bijgemengd bij je warme water vanuit de boiler. en dat wil je niet.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 20-07-2022 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
[...]

Om die reden grote aankopen ook altijd met creditcard betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Om die reden grote aankopen ook altijd met creditcard betalen.
Dan moet zo'n zaak daar wel de mogelijkheden toe hebben.
Bij Airco Druten bijvoorbeeld zie ik vooralsnog alleen Ideal.
Bij andere zaken betaal je dan een aardige toeslag soms.

Denk dat ik nog maar even wacht met bestellen.
Heb hem pas in januari of februari nodig.
De situatie zal dan niet veel beter/slechter zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Rzaan op 20-07-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Rzaan schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Dan moet zo'n zaak daar wel de mogelijkheden toe hebben.
Bij Airco Druten bijvoorbeeld zie ik vooralsnog alleen Ideal.
Bij andere zaken betaal je dan een aardige toeslag soms.

Denk dat ik nog maar even wacht met bestellen.
Heb hem pas in januari of februari nodig.
De situatie zal dan niet veel beter/slechter zijn.
Het is inderdaad een beetje zoeken, en soms betaal je inderdaad wat meer. Zie het als een verzekeringspremie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik had even gebeld met een leverancier.
Die gaf aan dat ik ook een aanbetaling kan doen.
Dus dat is ook al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 20:09

- Vloerverwarming:
Zo te horen heb je nu een neutrale verdeler. Je kan hem misschien hydraulisch actief maken: de verdeler zuigt dan zelf aan door het cv leidingwerk. Anders heb je inderdaad ook een pomp nodig op de WPB spiraal.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Jim423 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Zo te horen heb je nu een neutrale verdeler. Je kan hem misschien hydraulisch actief maken: de verdeler zuigt dan zelf aan door het cv leidingwerk. Anders heb je inderdaad ook een pomp nodig op de WPB spiraal.
Daar moet ik mij dan even in verdiepen, ik ga vanavond eens kijken wat er precies aan de vloerverwarming hangt nu.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

moet ik dan nog een pomp bij de WPB plaatsen voor de circulatie van het CV water naar beneden? Of zou de pomp op de verdeler beneden voldoende moeten zijn?
de pomp beneden zou voldoende moeten zijn. In een gesloten circuit doet hoogte er namelijk niet toe. Maar ik weet niet of je daar op doelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:02:
[...]

de pomp beneden zou voldoende moeten zijn. In een gesloten circuit doet hoogte er namelijk niet toe. Maar ik weet niet of je daar op doelde.
Waar ik op doelde is dat de CV leiding naar beneden rechtstreeks naar de vloerverwarmingsverdeler gaat. Daar zit een pomp op en ik vraag mij dus af of die pomp voldoende is om het water door het spiraal van de WPB te laten lopen.

Volgens @Jim423 hangt dat dus af van het type verdeler, dus dat moet ik even checken.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
@DaLass ik heb precies dezelfde situatie.
Mijn v4 met spiraal komt eind vd week binnen.
Mijn plan is dus ook om met het extra spiraal de vloerverwarming te voeden (eigen verdeler 5 groepen met pomp)

Ik zat zelf na te denken om dan een buffervat te plaatsen, dus de warmtepomp boiler stopt het in een buffervat hierin zit nog een extra elektrisch element en dan je vloerverwarming voeden.
(dan kan ik ook mijn badkamer radiator voeden)
Ze noemen dat een boilervat en dan 200liter ofzo.... geen idee

Ik hoop dat zoets mogelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door nike op 20-07-2022 11:03 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Waarom willen jullie eigenlijk de vloerverwarming ermee verwarmen?
Waarom dan niet voor een fatsoenlijke L/W warmtepomp gaan die een hoge COP kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:05:
Waarom dan niet voor een fatsoenlijke L/W warmtepomp gaan die een hoge COP kan halen?
In mijn geval puur voor wat extra comfort aan de voeten, dus aanvullend. Primaire verwarming is een L/L warmtepomp die de afgelopen 2 winters ook op de hele koude dagen prima zijn werk gedaan heeft.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
@de Peer de peer
Voor mij is het dat de ketel op zolder hang,(2e etage) met alle leidingwerk.
een buitenunit ergens plaatsen is word lastig.... tuurlijk alles is mogelijk, maar ook ik verwarm wel met airco en als me voetjes een beetje warm worden is het al oke.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ok helder. Ik verwarm zelf ook al een paar jaar met airco maar heb ik vloerverwarming.
Als ik vloerverwarming zou hebben zou ik bijvoorbeeld een Panasonic Monobloc kopen en daar de vloerverwarming mee opwarmen. Dat is een stuk efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:05:
Omdat de warmtevraag soms laag is? Een simpele L/W warmtepomp, een Panasonic 5kW kost alweer 4K momenteel (en lastig leverbaar)

Ik ben ook met een huis bezig met zeer lage warmtelast, en dan is een grote L/W overkill.
Laten we zeggen dat je tot max 1000kWh thermisch nodig hebt. Dat is met een warmtepompboiler op lage temp (35 graden) niet veel slechter dan een L/W warmtepomp. Die doet het wellicht iets beter, maar bespaart je zeer weinig kWh bij zo weinig warmtevraag.

Ik wil in dat huis nu eigenlijk 2 warmtepompboilers plaatsen, waarvan eentje gewoon vol voor verwarming, niks anders.

Alleen moet ik nog wel even een oplossing vinden voor -10 (dat de warmtepompboiler niet langer kan werken op de buitenlucht), het elektrische backup element is dan niet sterk genoeg.
Ik weet niet of ik die zomaar kan vervangen door een sterkere.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 20-07-2022 11:25 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:23:
Ok helder. Ik verwarm zelf ook al een paar jaar met airco maar heb ik vloerverwarming.
Als ik vloerverwarming zou hebben zou ik bijvoorbeeld een Panasonic Monobloc kopen en daar de vloerverwarming mee opwarmen. Dat is een stuk efficienter.
Hoeveel gas gaat er nog doorheen bij jou voor de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De vloerverwarming is traag, hou er rekening mee dat het ten koste gaat van de boiler temperatuur.
Je gebruikt namelijk warm water nadat de vv zijn werk heeft gedaan zodat de wpb iets is afgekoeld.
De spiraal kan aardig wat warmte afgeven, ik hang er bijvoorbeeld een 1200W radiator aan en die zorgt dat de wpb niet stopt met opwarmen omdat de warmte er net zo snel uit gaat als hij het kan verwarmen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Omdat de warmtevraag soms laag is?
Aha. oke in dat geval snap ik het wel. Als het echt een nieuwbouwhuis is. Dan heb je mooi 2 in 1 met een WPB.

Toen ik voor het laatst naar een Monobloc keek kosten ze ongeveer 1000-1500 euro na aftrek subsidie. Kan goed dat dat nu niet meer zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Hoeveel gas gaat er nog doorheen bij jou voor de vloerverwarming?
Geen. Ik heb in 2018 van het gas gegaan, nadat de airco er hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:29:
De vloerverwarming is traag, hou er rekening mee dat het ten koste gaat van de boiler temperatuur.
Je gebruikt namelijk warm water nadat de vv zijn werk heeft gedaan zodat de wpb iets is afgekoeld.
De spiraal kan aardig wat warmte afgeven, ik hang er bijvoorbeeld een 1200W radiator aan en die zorgt dat de wpb niet stopt met opwarmen omdat de warmte er net zo snel uit gaat als hij het kan verwarmen :)
Daarom ga ik bij dat huis ook een aparte warmtepompboiler voor de verwarming doen omdat ze anders een keer gaan klagen in de winter, als de vloer helemaal koud is en de thermostaat de boel aanslingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Aha. oke in dat geval snap ik het wel. Als het echt een nieuwbouwhuis is. Dan heb je mooi 2 in 1 met een WPB.
2 in 1 ben ik wat huiverig voor, vanwege bovenstaande. Ik durf het wel met een oplossing van Climer, dat is gewoon een supergrote warmtepompboiler die 4kW kracht heeft. Maar het is allemaal weer groter en meer luchtverplaatsing.
Toen ik voor het laatst naar een Monobloc keek kosten ze ongeveer 1000-1500 euro na aftrek subsidie. Kan goed dat dat nu niet meer zo is.
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Geen. Ik heb in 2018 van het gas gegaan, nadat de airco er hing.
Ah ok dus nu doet je vloer niks.
Dedicated warmtepompboiler om vloer dan op temperatuur te maken in de ochtend en/of avond is dan best mooie oplossing denk ik, tenzij er gebrekkige isolatie is.

Inderdaad moet je ook weer de subsidie eraf halen en zitten ze best dichtbij elkaar in de buurt.
Het is meer het installatie werk wat er bij komt kijken, en dat hangt heel erg van het huis af.

Bij dit ene huis wil ik niet zo'n unit in de voortuin parkeren, met leidingwerk tegen de gevel, die dan echt 98% van het jaar niks zit te doen. En dan 50 tot 100kWh bespaart jaarlijks ten opzichte van de warmtepompboiler oplossing.
Bij het andere huis is het weer super makkelijk om zo'n monobloc te plaatsen en is dat toch echt de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:48:
[...]

2 in 1 ben ik wat huiverig voor, vanwege bovenstaande. Ik durf het wel met een oplossing van Climer, dat is gewoon een supergrote warmtepompboiler die 4kW kracht heeft. Maar het is allemaal weer groter en meer luchtverplaatsing.

[...]

[...]

Ah ok dus nu doet je vloer niks.
Klopt, ik heb geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
@!null Waarom dan geen Hewalex? Dan zit je niet met je wateropslag, maar heb je wel een WP die je binnen kan hangen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
CurlyMo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:33:
@!null Waarom dan geen Hewalex? Dan zit je niet met je wateropslag, maar heb je wel een WP die je binnen kan hangen.
Voor 1 huis kan ik zoiets toepassen ja. De Hewalex of die van Climer.
Maar voor andere huizen zijn ze helaas te luidruchting.
De nieuwbouw binnenmuurtjes (gibo) en deuren houden weinig tegen, en hetzelfde geldt voor de later ingebouwde houten wandjes.

Wellicht dat ik hem nog flink kan dempen en daardoor in nog een huis een dergelijke oplossing kan toepassen.

Ik zie nu wel dat er een Hewalex topic is, dus ga me ook daar even inlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Dit moet dan een circulatiepomp zijn die geschikt is voor drinkwater. Ik vond een afbeelding van @Henri. met daarop een Wilo Star-Z Nova, die kost momenteel 209 euro bij Amazon.nl.
Ik zag mijn naam voorbij komen :)
Deze pomp deed perfect waar hij voor aangesloten was. De Wpb ondersteunde de centrale verwarming prima.
Ik zeg deed, omdat ik ga verhuizen en de koper van ons huis dit systeem niet over wil nemen.
De pomp is dus in de verkoop en niet voor €209 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Henri. schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:14:
[...]

Ik zag mijn naam voorbij komen :)
Deze pomp deed perfect waar hij voor aangesloten was. De Wpb ondersteunde de centrale verwarming prima.
Ik zeg deed, omdat ik ga verhuizen en de koper van ons huis dit systeem niet over wil nemen.
De pomp is dus in de verkoop en niet voor €209 8)
Hey wat interessant, behoort die installatie dan niet bij het huis en had je die op de optielijst ter overname aangeboden?

Ik denk wel eens hoe gaat dat werken qua verkoopbaarheid bij mensen die het gas afsluiten en twee airco’s ophangen op de plekken waar ze vaak zijn, is dit ook zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 08:59
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:59:
Geen ervaring met Ecodesign (want geen subsidie :9 ) ...
De zoveelste chinees met een leuk labeltje?

- R134a
- Tank staal/geëmailleerd dus zwaar
- Vaste lucht aansluiting bovenop
- Opoffering anode

Een voordeel(tje) kan zijn dat hij tot -10 graden nog werkt, al wil je de cop niet weten.
Er is een grotere met 400l inhoud, die zie je niet vaak.
Verder zijn ze er met 1 of 2 spiralen, de 2e is dan wel klein maar het kan blijkbaar :)
Weinig bijzonder wat (oude) techniek betreft en haast niet met een prijs te vinden, 1x €1995 gezien...
Documentatie is van mei 2019, althans de leaflets en er is nergens een (installatie)handleiding te vinden..

Zo'n onbekend apparaat laten plaatsen en/of servicen wordt lastig denk ik.
Bedankt, dat wordt ‘m niet :) Dan wordt het een Vaillant aroSTOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
[...]

Daar had ik dus ook een beetje moeite mee, en alleen via iDeal / bankoverschrijving. Zeker omdat de reviews van Airco Druten niet allemaal positief zijn. Vervolgens maar in Belgie een adres gezocht waar ik met creditcard kon betalen. (Esanico, Ariston Nuos Plus wifi)

Maar het wachten duurt zoooo langgg. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-07-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:31
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Daar had ik dus ook een beetje moeite mee, en alleen via iDeal / bankoverschrijving. Zeker omdat de reviews van Airco Druten niet allemaal positief zijn. Vervolgens maar in Belgie een adres gezocht waar ik met creditcard kon betalen. (Esanico, Ariston Nuos Plus wifi)

Maar het wachten duurt zoooo langgg. ;)
I feel your pain. ;)

Ik heb mijn aroSTOR op 11 juni daar besteld met de mededeling dat het hooguit 6 weken zou gaat duren.
Ik heb op dezelfde dag met een collega precies dezelfde WPB besteld en heeft hij hem afgelopen maandag al binnengekregen. Ik dacht dat ik ook wel een mailtje zou krijgen omdat wij vlak bij elkaar wonen, dus dat het met dezelfde vrachtwagen zou gaan, maar helaas.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Binnenkort komt mijn antlantic v4 270C binnen.
Deze wil ik zelf installeren, heb dit youtube filmpje gevonden.
Echter word hier een expansie vat geplaatst die ik in deze topics nergens voorbij zag komen.
Is het dan wel nodig? en raden jullie de extra circulatie pomp aan?

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@nike Expansievat voor sww is hier pas nog uitgebreid besproken. Als je op expansievat zoekt binnen dit topic, dan vind je waarschijnlijk alle info die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Ik krijg even kortsluiting. Help.

Ik wil toch maar over gaan tot beide kanalen aansluiten op dakdoorvoeren.

De gemakkelijkste weg is gewoon 2 geïsoleerde doorvoeren. Maar.... Is dat wel nodig?

Condens slaat neer op koude oppervlakken.

Afvoer is altijd koud want warmtepomp. Dus met warm weer slaat hier eventueel aan de buitenkant vocht aan.

Aanvoer is alleen koud in de winter. Binnen is het warm, dan slaat daar binnen vocht aan of buitenkant van de pijp. Dat is niet handig.

Is mijn gedachte logisch?

Kan ik gewoon de afvoer ongeisoleerd maken en aanvoer beter geïsoleerd?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Nou nou, complex hoor:
[Afbeelding]

Gewoon een vaatje op een T-stuk zodat hij doorstroomt. Expansievat was 60 euro, 18 liter voor een 300 liter vat. Op de koudwaterinvoer, spoelt gewoon door, en als je water gebruikt druk hij zich helemaal leeg.

Mijn overweging was vooral voor de levensduur van het vat: beetje variatie tot 5 bar max levert zo'n vat minder stress op dan tot 8 bar.

Volgens mij is de reden dat we geen SWW expansievaten kennen in Nederland omdat we geen boilers (meer) hebben.

Hier een stukje van iemand die werkelijk weet wat hij doet :)
Adriaan71 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Nu het weer over SWW-expansievaten gaat, zal ik mijn post nog even corrigeren. Ik werd er later op gewezen dat bovenstaand vat geen doorstroomvat is, dus niet geschikt voor drinkwatervoorzieningen. Hier moet dus een Reflex DD of Airfix A type op.

Die zijn overigens ook een stuk duurder en moeilijk te krijgen. En nog moeilijker om ze niet te duur te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:39:
[...]

I feel your pain. ;)

Ik heb mijn aroSTOR op 11 juni daar besteld met de mededeling dat het hooguit 6 weken zou gaat duren.
Ik heb op dezelfde dag met een collega precies dezelfde WPB besteld en heeft hij hem afgelopen maandag al binnengekregen. Ik dacht dat ik ook wel een mailtje zou krijgen omdat wij vlak bij elkaar wonen, dus dat het met dezelfde vrachtwagen zou gaan, maar helaas.. :/
24 juli besteld vandaag binnen *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHZWdCXS0097FHbG5pNwiKXQOso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEWTENqwRZvYvJznvQxGgjl0.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben ze die van jou hier geleverd.. >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Die aroSTOR ziet er bekend uit @Ronald.42 ! :)
(heb dezelfde)

Mooie korte levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:33
Hier dezelfde (Arostor, wij de 200) in gebruik, een kleine maand nu.

Hij staat op zolder en gebruikt de omgevingslucht om te verwarmen. Dat lijkt erg goed te gaan. Wel is het vrij lawaaierig wanneer hij verwarmt. We horen het als we goed luisteren beneden nog (blaasgeluid). Kou nauwelijks waarneembaar nu nog.

Hij heeft inmiddels 1 dag het verwarmen overgeslagen (door onze eigen instelling) en ook de 2e dag konden wij met lichte aanpassing (verhouding koud/warm water) nog erg goed douchen.

We hebben de wpb middels een energy socket zo ingesteld dat hij verwarmt wanneer er voldoende stroom beschikbaar is via onze zonnepanelen. We hebben inmiddels een moment ingebouwd dat hij toch verwarmt, ook wanneer er die dag geen zonne-energie was.

De wpb staat ingesteld op 55 graden.
We douchen hier ongeveer 20 minuten per dag (5,5 ltr/minuut). Voor overig gebruik warm water hebben we een 30ltr e-boiler in de keuken.

Het verbruik van de wpb ligt hier nu gemiddeld vrij stabiel op ongeveer 750W per dag. We gaan er vanuit dat dat in de winter natuurlijk wat meer zal worden, maar dan nog zijn we er erg blij mee.

Off topic:
De 30ltr boiler verbruikt voor afwassen etc. gemiddeld zo'n 570W per dag, waar we ook best tevreden mee zijn.
Omgerekend per liter is het natuurlijk niet te vergelijken, maar wanneer we dit verbruik (beneden) ook van de wpb (zolder) hadden moeten halen was de efficientie/ het verbruik daarvan waarschijnlijk ook heel anders geworden. Alleen al omdat we beneden vaak en korter warm water gebruiken, wat dan telkens helemaal van boven moet komen. Bovendien is deze boiler mooi klein en past in een keukenkast.

Voor ons werkt deze combinatie in de praktijk zoals we in theorie bedacht en gehoopt hadden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:54:

We hebben de wpb middels een energy socket zo ingesteld dat hij verwarmt wanneer er voldoende stroom beschikbaar is via onze zonnepanelen. We hebben inmiddels een moment ingebouwd dat hij toch verwarmt, ook wanneer er die dag geen zonne-energie was.
Kan je delen hoe je dat gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hij heeft inmiddels 1 dag het verwarmen overgeslagen (door onze eigen instelling) en ook de 2e dag konden wij met lichte aanpassing (verhouding koud/warm water) nog erg goed douchen.
Kun je hem nog extra (geluids-) isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Wolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Kan je delen hoe je dat gedaan hebt?
De energy socket werkt met home wizard. Die gebruikt energy app. Daarin kan je taken aangeven per socket. Die taken kunnen tijdgestuurd zijn, zonne-energie gestuurd of volgens een meting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ6EBSTGXhyc_b9yh5MNL1GQyjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Pcoz7u3sTB1U5vl6ajcPDaT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDaDSeN8Mjo2p7ShX5hiJfRsh3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9cqjzv2MnQDTSXfhA7BuxFX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkFCsK0UMTYYZpV8F_rxhrslSKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIziD63InLdDGsAgEqey0I9i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Sjamo op 26-07-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-06 14:49
Hier dezelfde (Arostor, wij de 200) in gebruik, een kleine maand nu.

Hij staat op zolder en gebruikt de omgevingslucht om te verwarmen. Dat lijkt erg goed te gaan. Wel is het vrij lawaaierig wanneer hij verwarmt. We horen het als we goed luisteren beneden nog (blaasgeluid). Kou nauwelijks waarneembaar nu nog.

De wpb staat ingesteld op 55 graden.
We douchen hier ongeveer 20 minuten per dag (5,5 ltr/minuut). Voor overig gebruik warm water hebben we een 30ltr e-boiler in de keuken.

Het verbruik van de wpb ligt hier nu gemiddeld vrij stabiel op ongeveer 750W per dag. We gaan er vanuit dat dat in de winter natuurlijk wat meer zal worden, maar dan nog zijn we er erg blij mee.

Off topic:
De 30ltr boiler verbruikt voor afwassen etc. gemiddeld zo'n 570W per dag, waar we ook best tevreden mee zijn.
Omgerekend per liter is het natuurlijk niet te vergelijken, maar wanneer we dit verbruik (beneden) ook van de wpb (zolder) hadden moeten halen was de efficientie/ het verbruik daarvan waarschijnlijk ook heel anders geworden. Alleen al omdat we beneden vaak en korter warm water gebruiken, wat dan telkens helemaal van boven moet komen. Bovendien is deze boiler mooi klein en past in een keukenkast.

Voor ons werkt deze combinatie in de praktijk zoals we in theorie bedacht en gehoopt hadden :)
Ik heb de arostor 270 maar hoor hem niet zuigen/ blazen. Misschien eens een paar meter flexibele geïsoleerde slang eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
WillemSuper schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Ik heb de arostor 270 maar hoor hem niet zuigen/ blazen. Misschien eens een paar meter flexibele geïsoleerde slang eraan?
Kan het zijn dat jij de buitenlucht gebruikt voor aanzuig en/of afvoer van de lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 08:44
Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:08:
[...]

De energy socket werkt met home wizard. Die gebruikt energy app. Daarin kan je taken aangeven per socket. Die taken kunnen tijdgestuurd zijn, zonne-energie gestuurd of volgens een meting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan zet je hem uit door eigenlijk gewoon de stekker uit het stopcontact te trekken? Of gebruik je een relais en het pv contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Sjamo gebaseerd op mijn ervaringen wordt het geluid duidelijk minder als je de aan- en/of afvoer naar buiten hebt.
Ik had namelijk toen de dakdoorvoer nog niet gereed was ook de aan- en afvoer tijdelijk in huis. En het verschil in geluid met nu een dakdoorvoer naar buiten is duidelijk waarneembaar.

Mijn aroSTOR 150 staat in de bijkeuken. En met de deur dicht hoor ik hem wel een beetje in de keuken, maar storend is het absoluut niet. Als de wasmachine draait (ook in de bijkeuken) hoor je die minstens zo goed.
Idem voor de aan de bijkeuken grenzende werkkamer. De ventilator van mijn laptop overstemd haast al de achtergrondruis die de wpboiler maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MaartenXM schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Dan zet je hem uit door eigenlijk gewoon de stekker uit het stopcontact te trekken? Of gebruik je een relais en het pv contact?
Klopt. Je moet dan dus ook zelf de legionella-routines zelf bijhouden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar gooi je dan de spanning van het complete apparaat af? Gaat dat wel goed met de anode of hoeft die niet continu onder spanning te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Klopt. Je moet dan dus ook zelf de legionella-routines zelf bijhouden bijvoorbeeld.
Er zit een PV contact en een PV mode in, waarom zo omslachtig het hele apparaat schakelen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Er zit een PV contact en een PV mode in, waarom zo omslachtig het hele apparaat schakelen :?
Nav alle vragen hebben we besloten vanavond nog eens gezamenlijk in de handleiding te duiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:15:
@Sjamo gebaseerd op mijn ervaringen wordt het geluid duidelijk minder als je de aan- en/of afvoer naar buiten hebt.
Ik had namelijk toen de dakdoorvoer nog niet gereed was ook de aan- en afvoer tijdelijk in huis. En het verschil in geluid met nu een dakdoorvoer naar buiten is duidelijk waarneembaar.

Mijn aroSTOR 150 staat in de bijkeuken. En met de deur dicht hoor ik hem wel een beetje in de keuken, maar storend is het absoluut niet. Als de wasmachine draait (ook in de bijkeuken) hoor je die minstens zo goed.
Idem voor de aan de bijkeuken grenzende werkkamer. De ventilator van mijn laptop overstemd haast al de achtergrondruis die de wpboiler maakt.
We kiezen er bewust voor de omgevingslucht te gebruiken (stabieler qua temperatuur).
Het geluid horen we maar we hebben er geen last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
https://www.vaillant.nl/p...0020285057-01-1878933.pdf
Pagina 16 en 27, er staat ook in dat je het apparaat zelf niet op een schakelklok mag zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dan zou je met die socket beter een relais kunnen aansturen dat het pv contact schakelt als je die app wil blijven gebruiken.

Tenminste dat denk ik, laat de kenners eerst maar even oordelen..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:36:
[...]

We kiezen er bewust voor de omgevingslucht te gebruiken (stabieler qua temperatuur).
Het geluid horen we maar we hebben er geen last van.
Wat bedoel je met 'ongevingslucht'?
Buiten of juist binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Ronald.42 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:41:
[...]
24 juli besteld vandaag binnen *O*
Hebben ze die van jou hier geleverd.. >:)
Is dit de 200 liter? Zo te zien aan de foto lijkt dit meer op de 270 liter. Wellicht is die makkelijker leverbaar omdat er minder vraag naar is. Anders zou het wel heel raar zijn. Mij is verteld dat bestellingen op volgorde van bestelling worden uitgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Rzaan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:15:
[...]

Wat bedoel je met 'ongevingslucht'?
Buiten of juist binnen?
We gebruiken de lucht op de zolder voor de aan- en afvoer van de benodigde lucht voor de wpb. Dus geen doorvoeren naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Tranquility schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Is dit de 200 liter? Zo te zien aan de foto lijkt dit meer op de 270 liter. Wellicht is die makkelijker leverbaar omdat er minder vraag naar is. Anders zou het wel heel raar zijn. Mij is verteld dat bestellingen op volgorde van bestelling worden uitgeleverd.
Het is de 150 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Serieus? Wat lijkt 'ie dan groot op de foto. Lijkt wel twee meter.
De 150 liter is toch ook een wandmodel?
Ik zie net op de Esanico site dat de 200 liter kleiner is maar wel dikker.
Maar ik gok dat er naar de 200 liter veel meer vraag is en moeilijker leverbaar dan de andere formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:09:
[...]
We gebruiken de lucht op de zolder voor de aan- en afvoer van de benodigde lucht voor de wpb. Dus geen doorvoeren naar buiten.
Is het dan niet handiger om de afvoer naar buiten te leiden? Nu "ademt" hij zijn eigen lucht in en wordt deze steeds kouder en daalt dus de efficiëntie.
Ik ben van plan bij het plaatsen van de WPB de dakdoorvoer van de CV-ketel te gebruiken (en deze evt. iets te vergroten indien noodzakelijk) voor de afvoer van de koude lucht en vervolgens de aanvoer van binnen te pakken. Dit zorgt tevens ook voor minder vervuiling van de WPB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Tranquility schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Serieus? Wat lijkt 'ie dan groot op de foto. Lijkt wel twee meter.
De 150 liter is toch ook een wandmodel?
Ik zie net op de Esanico site dat de 200 liter kleiner is maar wel dikker.
Maar ik gok dat er naar de 200 liter veel meer vraag is en moeilijker leverbaar dan de andere formaten.
Het is echt de 150 liter maar hij staat nog op een pallet en een transport ondersteuning.
En het is idd een wandmodel.

Heb inmiddels bijna alles liggen om hem aan te sluiten wacht alleen nog op een 6 bar inlaatcombinatie en 2 diëlectrische koppelingen.
Dan kan de ketel eruit en dit ding er weer in.

Ik ga de oude rookgas afvoer gebruiken om de lucht naar buiten te blazen en hij mag de lucht uit de binnenruimte aanzuigen.
Alleen even zien hoe dat gaat, er loopt een 250mm pvc buis uit de kruipruimte naar die kast en de lucht boven het plafond van hal,wc en badkamer kan die kant ook op.
Kan altijd nog een rooster in de deur maken als er te weinig lucht beschikbaar is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6T5KXrcnvWpp3hQezxzOBdtgAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5NCKH2nPlf0mhZ2ZWZmI5vJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7EkXFBBDiIR-x6UjxjoXv2h3_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKZ7e5X5P7ossuIbTvyrncJP.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is nu 180cm vanaf de grond maar daar gaat dus nog een stukje af voor de eigenlijke hoogtemaat

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald.42 op 26-07-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Ronald.42 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:56:
[...]
Het is echt de 150 liter maar hij staat nog op een pallet en een transport ondersteuning.
En het is idd een wandmodel.

Heb inmiddels bijna alles liggen om hem aan te sluiten wacht alleen nog op een 6 bar inlaatcombinatie en 2 diëlectrische koppelingen.
Dan kan de ketel eruit en dit ding er weer in.

Ik ga de oude rookgas afvoer gebruiken om de lucht naar buiten te blazen en hij mag de lucht uit de binnenruimte aanzuigen.
Alleen even zien hoe dat gaat, er loopt een 250mm pvc buis uit de kruipruimte naar die kast en de lucht boven het plafond van hal,wc en badkamer kan die kant ook op.
Kan altijd nog een rooster in de deur maken als er te weinig lucht beschikbaar is..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij is nu 180cm vanaf de grond maar daar gaat dus nog een stukje af voor de eigenlijke hoogtemaat
Mooi hoor! (y)
Ik ga hem op dezelfde manier aansluiten, d.w.z. de uitvoer op de bestaande rookgasafvoer en de aanvoer van binnen. In het CV-ketel hok hangt nu nog de CV-ketel en de deur heeft ook twee roosters en kan er idd altijd eentje extra bijmaken indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tranquility schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Is het dan niet handiger om de afvoer naar buiten te leiden? Nu "ademt" hij zijn eigen lucht in en wordt deze steeds kouder en daalt dus de efficiëntie.
Ik ben van plan bij het plaatsen van de WPB de dakdoorvoer van de CV-ketel te gebruiken (en deze evt. iets te vergroten indien noodzakelijk) voor de afvoer van de koude lucht en vervolgens de aanvoer van binnen te pakken. Dit zorgt tevens ook voor minder vervuiling van de WPB.
Het lijkt eigenlijk vrij goed te gaan. Je merkt nauwelijks dat het kouder wordt.
Vervuiling weet ik niet. We gaan het zien denk ik.
Wat ik wel weet is dat het hier op de zolder in de winter tussen de 10 en 15 graden is, wat warmer is dan buiten. Wij denken dat dat gemiddeld een positief effect op de cop zal hebben. Maar ook dat gaan we zien neem ik aan.
Ik ga er vanuit dat er straks in de winter genoeg cijfers gedeeld gaan worden om een indruk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:04:
[...]
Het lijkt eigenlijk vrij goed te gaan. Je merkt nauwelijks dat het kouder wordt.
Vervuiling weet ik niet. We gaan het zien denk ik.
Wat ik wel weet is dat het hier op de zolder in de winter tussen de 10 en 15 graden is, wat warmer is dan buiten. Wij denken dat dat gemiddeld een positief effect op de cop zal hebben. Maar ook dat gaan we zien neem ik aan.
Ik ga er vanuit dat er straks in de winter genoeg cijfers gedeeld gaan worden om een indruk te krijgen.
Aanvoer van binnen is natuurlijk zeker aan te raden van zo'n warme zolder, maar het gaat juist om de afvoer. Als het in de winter op je zolder tussen de 10 en 15 graden is dan wordt het met de WPB in werking snel kouder. Dan kun je die koude lucht beter afvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-06 14:49
Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Kan het zijn dat jij de buitenlucht gebruikt voor aanzuig en/of afvoer van de lucht?
Ik zuig uit de woning en blaas naar buiten. Het aanzuigen laat ik op zolder gebeuren. Daar zit een slang van een meter aan die op de zolderverdieping achter de knieschotten aanzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Dat is alleen een probleem als de ruimte klein is. Bij een grote ruimte of als je de afvoer een trappengat in kunt leiden speelt het geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:08:
[...]

Aanvoer van binnen is natuurlijk zeker aan te raden van zo'n warme zolder, maar het gaat juist om de afvoer. Als het in de winter op je zolder tussen de 10 en 15 graden is dan wordt het met de WPB in werking snel kouder. Dan kun je die koude lucht beter afvoeren.
Daarmee zuig je dus koude lucht van buiten aan,wat ook niet altijd ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hoe koud is die lucht uit een wpb eigenlijk? iemand dat al eens gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ronald.42 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:32:
Hoe koud is die lucht uit een wpb eigenlijk? iemand dat al eens gemeten?
Zo'n 10 graden kouder dan de lucht die er in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:29:
[...]
Daarmee zuig je dus koude lucht van buiten aan,wat ook niet altijd ideaal is.
Dit snap ik niet helemaal.
Met het direct naar buiten voeren van de koude lucht en de aanvoer van binnen pakken krijg je toch minder koude lucht binnen dan wanneer je de WPB zijn koude lucht naar binnen laat blazen? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Dit snap ik niet helemaal.
Met het direct naar buiten voeren van de koude lucht en de aanvoer pakken van binnen krijg je toch minder koude lucht binnen dan wanneer je de WPB zijn koude lucht naar binnen laat blazen? Of zie ik iets over het hoofd?
Klopt voor de ruimte waar de wpb staat. Wat ik bedoelde is dat je door de onderdruk van de wpb dan koude lucht van buiten je huis, je huis binnen zuigt. De lucht moet tenslotte ergens vandaan komen. Je kunt geen vacuüm zuigen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 26-07-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Als je lucht van binnen haalt van zeg 20 graden zul je het uitblazen met ongeveer 10 graden.
Dus zolang het dan buiten warmer is dan 10 graden heb je winst.
Want wat je wegblaast zal ook weer binnen komen via ventilatie of tocht..

Dan is alleen het punt luchtvochtigheid wat dan nog het voor of nadeel kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ronald.42 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:41:
Als je lucht van binnen haalt van zeg 20 graden zul je het uitblazen met ongeveer 10 graden.
Dus zolang het dan buiten warmer is dan 10 graden heb je winst.
Want wat je wegblaast zal ook weer binnen komen via ventilatie of tocht..

Dan is alleen het punt luchtvochtigheid wat dan nog het voor of nadeel kan bepalen.
Ja zo zie ik het ook wel ongeveer.
het maakt ook nog wel uit waar in huis die koude lucht binnen komt. In de woonkamer of kieren op zolder.
In het eerste geval zul je daardoor meer gaan stoken waarschijnlijk en in geval van een (niet bewoonde) zolder niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Klopt voor de ruimte waar de wpb staat. Wat ik bedoelde is dat je door de onderdruk van de wpb dan koude lucht van buiten je huis, je huis binnen zuigt. De lucht moet tenslotte ergens vandaan komen. Je kunt geen vacuüm zuigen.
Ah, op die manier. :)
Als de ruimte groot genoeg is (een zolder bijvoorbeeld) dan lijkt me dat niet echt een issue en zal de lucht die tussen de kieren van buiten komt in het geheel de ruimte niet sneller afkoelen dan wanneer de WPB zijn koude lucht rechtstreeks de ruimte inblaast?

In mijn geval zal dat anders zijn omdat mijn WPB in een CV-hok ter grootte van een toilet komt te staan. Ik ga gewoon kijken hoe het gaat met de twee brede roosters die boven en onder in de toegangsdeur van het CV-hok zitten en eventueel maak ik er een rooster bij of desnoods een opening voor rechtstreekse aanzuiging in de muur van de trapruimte waar het CV-hok aan grenst. De trapruimte is open van/naar de overloop en de hal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13
Hier zit het al sinds Januari 2018 zo lucht van buiten met bijmengen van lucht uit de MV. Verbruikcijfer in de sheet in TS.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Ah, op die manier. :)
Als de ruimte groot genoeg is (een zolder bijvoorbeeld) dan lijkt me dat niet echt een issue en zal de lucht die tussen de kieren van buiten komt in het geheel de ruimte niet sneller afkoelen dan wanneer de WPB zijn koude lucht rechtstreeks de ruimte inblaast?
Nouja wel Dus als het buiten kouder is dan de uitblaas van binnen.
Alle lucht die je aanzuigt komt van buiten. Dus als het buiten vriest dan zuig je dat naar binnen.
Je zult het niet zo merken omdat je dan denk ik vooral de muren/stenen afkoelt en minder direct de lucht op zolder. En omdat de aanzuig inderdaad verspreid is over een hele verdieping of huis. Maar energetisch is het wel echt ongunstiger om (indirect) lucht van buiten aan te zuigen die kouder is dan de uitblaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:00:
[...]

Nouja wel Dus als het buiten kouder is dan de uitblaas van binnen.
Alle lucht die je aanzuigt komt van buiten. Dus als het buiten vriest dan zuig je dat naar binnen.
Je zult het niet zo merken omdat je dan denk ik vooral de muren/stenen afkoelt en minder direct de lucht op zolder. En omdat de aanzuig inderdaad verspreid is over een hele verdieping of huis. Maar energetisch is het wel echt ongunstiger om (indirect) lucht van buiten aan te zuigen die kouder is dan de uitblaas
Je hebt hier zeker een punt. Alleen in hoeverre is dit gunstiger/ongunstiger dan de aanvoer van buiten pakken? Ik kan me voorstellen dat de lucht die door kieren van buiten aangezogen wordt door het vacuüm wat gecreëerd wordt door de WPB langzaam verwarmd wordt door de massa van het huis en dat dit altijd warmer is dan koude lucht rechtstreeks van buiten pakken. Uiteraard alleen als het buiten kouder is.
Lastige materie.. ;)

Ander vraagje:
Heb je bij een WPB met een RVS vat ook diëlektrische koppelingen nodig en klopt het dat bij gebruik van flexibele leidingen die sowieso niet nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Je hebt hier zeker een punt. Alleen in hoeverre is dit gunstiger/ongunstiger dan de aanvoer van buiten pakken? Ik kan me voorstellen dat de lucht die door kieren van buiten aangezogen wordt door het vacuüm wat gecreëerd wordt door de WPB langzaam verwarmd wordt door de massa van het huis en dat dit altijd warmer is dan koude lucht rechtstreeks van buiten pakken. Uiteraard alleen als het buiten kouder is.
Lastige materie.. ;)

Ander vraagje:
Heb je bij een WPB met een RVS vat ook diëlectrische koppelingen nodig en klopt het dat bij gebruik van flexibele leidingen die sowieso niet nodig zijn?
Ja verder is het lastig inderdaad en erg situatie afhankelijk. Dan kun je beter gaan meten met testopstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-06 16:39
Is het niet, mits de ruimte groot genoeg is, altijd gunstiger om de lucht binnen/binnen te hebben? Zomers koelt dat de ruimte zodat het niet heel warm wordt. Al is dat maar weinig.
En in de winter pakt de wpb 10 graden van zolder die buiten op dat moment 0 graden is.
Als je in de winter de lucht naar buiten blaast krijg je een vacuüm waar door er door kieren lucht naar binnen wordt gezogen van 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Twan dz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:55:
Is het niet, mits de ruimte groot genoeg is, altijd gunstiger om de lucht binnen/binnen te hebben? Zomers koelt dat de ruimte zodat het niet heel warm wordt. Al is dat maar weinig.
En in de winter pakt de wpb 10 graden van zolder die buiten op dat moment 0 graden is.
Als je in de winter de lucht naar buiten blaast krijg je een vacuüm waar door er door kieren lucht naar binnen wordt gezogen van 0 graden.
en hoe warm je die lucht op in je huis? O-)

zo werkt het dus helaas niet. ;)

beetje de logica van vooruit rennen in een trein om sneller te gaan. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 26-07-2022 22:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Twan dz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:55:
Dat was ook ons idee inderdaad. Vooral ook omdat er eigenlijk altijd wel wat warmte weglekt naar boven ook. Die warmte zou nu dan ook nog goed benut worden.

Nou is theorie nog niet hetzelfde als praktijk, dus we hebben hier gezegd dat we het eens een jaartje op deze manier proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-06 16:39
flippy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:01:
[...]

en hoe warm je die lucht op in je huis? O-)

zo werkt het dus helaas niet. ;)

beetje de logica van vooruit rennen in een trein om sneller te gaan. ;)
Ik snap dat die warmte van zolder ergens vandaan moet komen. Maar stel de delta is 10 graden tussen inlaat en uitlaat van de wpb.

Zolder is 15 graden in de winter en buiten vriest het. Dan blaas je 5 graden naar buiten waar het 0 graden is. Dan kun je beter die 5 graden uitgeblazen lucht nogmaals gebruiken (zonder dat er menging zou zijn) IPV die 0 graden buiten. Is heel kort door de bocht maar denk dat je snapt welke kant ik op wil:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Twan dz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:28:
[...]

Ik snap dat die warmte van zolder ergens vandaan moet komen. Maar stel de delta is 10 graden tussen inlaat en uitlaat van de wpb.

Zolder is 15 graden in de winter en buiten vriest het. Dan blaas je 5 graden naar buiten waar het 0 graden is. Dan kun je beter die 5 graden uitgeblazen lucht nogmaals gebruiken IPV die 0 graden buiten. Is heel kort door de bocht maar denk dat je snapt welke kant ik op wil:)
Concentreer nu eerst even op waar de warmte in je huis af komt voor je naar iets anders kijkt.
De warmte in huis is niet "afval", die moet gewoon aangevuld worden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:31:
[...]

Concentreer nu eerst even op waar de warmte in je huis af komt voor je naar iets anders kijkt.
De warmte in huis is niet "afval", die moet gewoon aangevuld worden.
Misschien vanuit de verkeerde hoek benaderd, maar kan je ook zeggen dat de warmte die altijd naar boven lekt nu juist nuttig gebruikt wordt? Het is niet zo dat we een thermostaat op zolder hebben staan, en dat een lagere temperatuur daar automatisch meer verwarmen betekent.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjamo op 27-07-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
We hebben inmiddels het "wanneer verwarmen" terug gebracht naar de wpb zelf. We hebben gekozen voor een tijdstip waarvan in de afgelopen maand is gebleken dat er vaak voldoende zonne-energie beschikbaar was.

We hebben inmiddels ook de legionella-run geactiveerd, 1x per 14 dagen. Het bleek dat dat niet automatisch aanstond. Heel benieuwd hoe dat qua verbruik gaat werken, en of dat dat ook automatisch binnen de gestelde opwarmtijd gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:47:
[...]

Misschien vanuit de verkeerde hoek benaderd, maar kan je ook zeggen dat de warmte die altijd naar boven lekt nu juist nuttig gebruikt wordt?

Wij waren overigens juist van plan komende winter wat ruimer te verwarmen, dus wat dat betreft zou het geen probleem hoeven te zijn lijkt me :)
Het is een verleidelijke manier van denken maar de natuurkunde werkt helaas niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Misschien vanuit de verkeerde hoek benaderd, maar kan je ook zeggen dat de warmte die altijd naar boven lekt nu juist nuttig gebruikt wordt? Het is niet zo dat we een thermostaat op zolder hebben staan, en dat een lagere temperatuur daar automatisch meer verwarmen betekent.
Zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Sjamo
Beter zo, dit soort apparatuur steeds aan en uitschakelen is niet goed voor de levensduur denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
[...]

Hypothetisch:
De warmte op zolder wordt veroorzaakt door "lekwarmte" van de verdieping beneden waardoor het op zolder in de winter rond de 15 graden blijft. Die warmte lekt op zolder via het dak en de kieren weer naar buiten. Deze wordt dan weer "aangevuld" door de "lekwarmte" van beneden. Dit is dus een continue proces. Die warmte kun je dus prima benutten voor de WPB.

Als het buiten vriest en je blaast 5 graden "warmte" naar buiten komt dat volgens mij op hetzelfde neer als wanneer je die 5 graden in de zolderruimte blaast waardoor het daar sneller afkoelt en het weer (extra) aangevuld moet worden van beneden wat dan niet snel genoeg gaat waardoor de temperatuur op zolder toch naar beneden gaat.

In de zomer, als het buiten warm is, zal het vermoedelijk niet veel uitmaken als je de WPB naar binnen laat blazen in een warme zolderruimte. Die lucht is immers in no-time weer opgewarmd zonder dat de verwarming aanstaat. In de winter is dat een ander verhaal. Aangezien de warmte daar op zonder sowieso aanwezig is, is het zonde om dat te laten afkoelen door de WPB naar binnen te laten blazen en kun je dat beter naar buiten doen lijkt me.

Maar als je een grote zolder hebt zou je ook aan de uitgang van de WPB een buis kunnen maken die de koude lucht naar de andere kant van de zolder leidt waarna de lucht daar weer langzaam op kan warmen voordat het weer bij de WPB aankomt.

Zomaar wat gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als je koude lucht uitblaast op zolder zal je dat moeten aanvullen met warmte. Dit kan door te stoken of door zonnestraling.

Daarnaast zakt koude lucht en komt deze dus op de lager gelegen verdiepingen terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tranquility schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Hypothetisch:
De warmte op zolder wordt veroorzaakt door "lekwarmte" van de verdieping beneden waardoor het op zolder in de winter rond de 15 graden blijft. Die warmte lekt op zolder via het dak en de kieren weer naar buiten. Deze wordt dan weer "aangevuld" door de "lekwarmte" van beneden. Dit is dus een continue proces. Die warmte kun je dus prima benutten voor de WPB.

Als het buiten vriest en je blaast 5 graden "warmte" naar buiten komt dat volgens mij op hetzelfde neer als wanneer je die 5 graden in de zolderruimte blaast waardoor het daar sneller afkoelt en het weer (extra) aangevuld moet worden van beneden wat dan niet snel genoeg gaat waardoor de temperatuur op zolder toch naar beneden gaat.

In de zomer, als het buiten warm is, zal het vermoedelijk niet veel uitmaken als je de WPB naar binnen laat blazen in een warme zolderruimte. Die lucht is immers in no-time weer opgewarmd zonder dat de verwarming aanstaat. In de winter is dat een ander verhaal. Aangezien de warmte daar op zonder sowieso aanwezig is, is het zonde om dat te laten afkoelen door de WPB naar binnen te laten blazen en kun je dat beter naar buiten doen lijkt me.

Maar als je een grote zolder hebt zou je ook aan de uitgang van de WPB een buis kunnen maken die de koude lucht naar de andere kant van de zolder leidt waarna de lucht daar weer langzaam op kan warmen voordat het weer bij de WPB aankomt.

Zomaar wat gedachten.
Sorry, ik zie het probleem niet.

Wij hebben een oude woning, overal scheef, en er zullen altijd kieren en gaten zijn. Dat ondanks vloerisolatie, spouwmuurisolatie en grondige, zeer efficiente dakisolatie. Dat is in deze woning een gegeven. Die " tocht" zal er zijn, ongeacht of er een wpb lucht gebruikt en kouder uitblaast op zolder.
Daarnaast gebruiken wij voor een groot gedeelte van het jaar (meer dan 10 vd 12 maanden) natuurlijke ventilatie via raamroosters en vaak ook open ramen.

Een ander gegeven voor deze woning is dat wij eigenlijk alleen beneden verwarmen. Dat betekent dat er altijd warmte naar boven lekt. Dat ongeacht een wpb op zolder of niet.
Deze lekwarmte kunnen we wat verminderen met een dik gevoerd gordijn voor de trapopgang, maar afgelopen jaar is dat door de nieuwe dakisolatie niet meer nodig gebleken.

Maar de invloed van die paar graden die de wpb de temperatuur op zolder, waar wij bij voorkeur niet komen, zal verlagen, dat maakt ons niet veel uit. Wij regelen onze temperatuur beneden. Voor de slaapkamers hebben we lekkere dikke wollen dekbedden, en miv komende winter hoeven we ons ook geen zorgen meer te maken over mogelijk bevriezende leidingen op de slaapkamers.

Eigenlijk is onze eerste verdieping al een buffer tussen de 2 andere lagen in.

Wij verbruiken minimaal voor verwarming dus ik voorzie geen problemen daar.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjamo op 27-07-2022 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Sjamo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:47:
[...]
Sorry, ik zie het probleem niet.
Eigenlijk is onze eerste verdieping al een buffer tussen de 2 andere lagen in.
Wij verbruiken minimaal voor verwarming dus ik voorzie geen problemen daar.
Zeg ik dan dat er een probleem is? Het waren alleen maar wat gedachten.
Zo te horen is er helemaal geen probleem. Als het een grote zolder is zou ik me ook geen zorgen maken over de afvoer. Gewoon doen waar je je het beste bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Wellicht een klein beetje offtopic, maar volgens mij zitten hier de experts mbt de Atlantic Explorer warmtepompboilers, dus vandaar de vraag:

Net als velen hier heb ik een Atlantic Explorer V3 WP boiler (niet gebruikt voor CV ondersteuning).
Na ca. 3 jaar trouwe dienst doet de boiler opeens niets meer.
De unit gaat in het geheel niet meer aan. Display is uit en reageert niet op de knoppen. Zo kan ik dus ook geen foutcodes oid lezen :s.
Stroomtoevoer is in orde. Iemand enig idee waar ik kan beginnen met kijken?
De klantenservice van Atlantic zelf is niet erg behulpzaam, verwijzen me meteen door naar de installateur (dat ben ik zelf :) )

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kaasmakert schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:53:
Wellicht een klein beetje offtopic, maar volgens mij zitten hier de experts mbt de Atlantic Explorer warmtepompboilers, dus vandaar de vraag:

Net als velen hier heb ik een Atlantic Explorer V3 WP boiler (niet gebruikt voor CV ondersteuning).
Na ca. 3 jaar trouwe dienst doet de boiler opeens niets meer.
De unit gaat in het geheel niet meer aan. Display is uit en reageert niet op de knoppen. Zo kan ik dus ook geen foutcodes oid lezen :s.
Stroomtoevoer is in orde. Iemand enig idee waar ik kan beginnen met kijken?
De klantenservice van Atlantic zelf is niet erg behulpzaam, verwijzen me meteen door naar de installateur (dat ben ik zelf :) )
begin maar eens met zekering op de printplaat.

Pagina: 1 ... 12 ... 109 Laatste