Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:58
kaasmakert schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:53:
Wellicht een klein beetje offtopic, maar volgens mij zitten hier de experts mbt de Atlantic Explorer warmtepompboilers, dus vandaar de vraag:

Net als velen hier heb ik een Atlantic Explorer V3 WP boiler (niet gebruikt voor CV ondersteuning).
Na ca. 3 jaar trouwe dienst doet de boiler opeens niets meer.
De unit gaat in het geheel niet meer aan. Display is uit en reageert niet op de knoppen. Zo kan ik dus ook geen foutcodes oid lezen :s.
Stroomtoevoer is in orde. Iemand enig idee waar ik kan beginnen met kijken?
De klantenservice van Atlantic zelf is niet erg behulpzaam, verwijzen me meteen door naar de installateur (dat ben ik zelf :) )
Hier het schema https://i.imgur.com/zzy9XSm.jpg begin bij het begin😉

En een mogelijke oorzaak https://i.imgur.com/dD4FV0N.jpg https://i.imgur.com/fOBes72.png

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 27-07-2022 19:10 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-06 20:00

Rzaan

Altijd zoekende

kaasmakert schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:53:
De klantenservice van Atlantic zelf is niet erg behulpzaam, verwijzen me meteen door naar de installateur (dat ben ik zelf :) )
Maar je kunt wellicht wel bij de leverancier aankloppen.
Dat is juridisch gezien de aangewezen persoon.
Een WPB hoort niet stuk te gaan binnen 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
flippy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:02:
[...]

begin maar eens met zekering op de printplaat.
Bedankt, tevens ook @wizzopa. Super waardevol deze info!
Ik heb de print er inmiddels uit, zekering is nog in orde.
Ook geen sprake van waterschade door condens (dat is althans wat ik begreep uit de foto @wizzopa)
Nu weer verder speuren..

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kaasmakert schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:00:
[...]

Bedankt, tevens ook @wizzopa. Super waardevol deze info!
Ik heb de print er inmiddels uit, zekering is nog in orde.
Ook geen sprake van waterschade door condens (dat is althans wat ik begreep uit de foto @wizzopa)
Nu weer verder speuren..
kijk even of de hogedrukpressostaat niet afgegaan is. dan even zien of je 5V op je printplaat hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 27-07-2022 21:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
flippy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:10:
[...]

kijk even of de hogedrukpressostaat niet afgegaan is. dan even zien of je 5V op je printplaat hebt.
Het is opgelost. Uiteindelijk was het de 230V connector. (AL op het plaatje)
Deze zat af fabriek waarschijnlijk niet helemaal vastgeklikt, waardoor hij na verloop van tijd slecht contact is gaan maken. Bij het demonteren van de print ging hij ook al erg makkelijk los.
Na goed aandrukken (harder dan de andere connectoren van dit type) klikt ie in de vergrendeling. Alles loopt nu weer. Bedankt voor het meedenken!

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je had dus geen 5v op de printplaat. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 10:49
Sjamo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:32:
Wij hebben met 2 personen voor 200ltr gekozen. Hier houdt 1 van de 2 (niet ik) van douches van rond de 20min of meer, geen bad.
De 200 heeft toch ook een extra spiraal net als de Atlantic Explorer.
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de (vloerverwarming) CV op die spiraal van de aroSTOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28
thomasdebans schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:59:
[...]
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de (vloerverwarming) CV op die spiraal van de aroSTOR?
Volgens mij heeft de 200 liter aroSTOR geen extra spiraal. Tenzij je het extra verwarmingselement bedoelt (voor o.a. de legionellarun). Ik dacht dat alleen de 270 liter leverbaar is met een extra spiraal voor een zonneboiler waarop je ook vloerverwarming op kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
thomasdebans schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Dit zegt Vaillant er over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh314ZO23lsDnujdpvQYUAx7XL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CynuPslmik2J4hK7sXUpN8WR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Hmm, apart.
Ik ging er van uit dat alleen de 270 liter leverbaar is met een extra spiraal omdat je bij Esanico alleen het 270 model kan selecteren voor een extra spiraal. Bij de 200 liter zegt 'ie dat deze niet bestaat. Maar misschien is de situatie voor België anders dan voor Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_oVjwxMua26r4neki5HAzEs3ss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Eox0zDSgIJ4b0YcsiP2c4A7l.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Tranquility op 28-07-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Tranquility schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:48:
Hmm, apart.
Ik ging er van uit dat alleen de 270 liter leverbaar is met een extra spiraal omdat je bij Esanico alleen het 270 model kan selecteren voor een extra spiraal. Bij de 200 liter zegt 'ie dat deze niet bestaat. Maar misschien is de situatie voor België anders dan voor Nederland.

[Afbeelding]
Mijn informatie is een folder van Vaillant die we in het voorjaar gedownload hebben, in de tijd dat we die van ons kochten.

Misschien wordt de 200 met extra element inmiddels niet meer geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 22:10
beestemans schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:37:
Als je een warmtepomp overweegt als hoofdverwarming en genoeg capaciteit hebt in je vloerverwarming zou ik een water-water warmtepompboiler overwegen. Heb dat hier zelf ook gedaan en dat bevalt prima! De COP zit ruim boven de 4 en nagenoeg geen geluid productie (vergelijkbaar met een koelkast).
Ik snap niet goed hoe het SWW-vat verwarmt wordt op de momenten dat VVW uit staat?

Zo schetsen ze het op hun eigen website, maar dan kun je toch alleen SWW verwarmen als je het ook door je VVW rondpompt? Hoe zorg je ervoor dat bij warmtevraag vanuit je vat, het water van de WP bij het vat komt, zonder de kamer op te stoken?
Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2018/11/chauffe-eau-thermodynamique-plancher-hiver_EN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 16:17
Ik heb zojuist ook een warmtepompboiler besteld, wordt maandag al geleverd.

Besteld bij chillair (https://www.chillair.nl/atlantic-explorer-v4-270-liter.html).

Keuze gevallen op de Atlantic Explorer v4.

Ik verwarm mijn huis met airco's en/of pelletkachel. CV gaat er dus helemaal uit.

Eigenlijk zit ik nog met aantal vragen.
- Zit bij de v4 de 'cozytouch' technologie ingebakken en heb je dus niet een bridge nodig om de WPB te koppelen met de app?
- Ik zie diverse intergraties in HomeAssistant, heeft iemand daar een voorbeeld van, tips, of welke integratie je gebruikt? Welke gegevens zijn er beschikbaar om te monitoren?
- We gaan de WPB zelf installeren, zijn er nog specifieke dingen waarmee rekening te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Step-han schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:02:
Ik heb zojuist ook een warmtepompboiler besteld, wordt maandag al geleverd.

Besteld bij chillair (https://www.chillair.nl/atlantic-explorer-v4-270-liter.html).

Keuze gevallen op de Atlantic Explorer v4.
UIT VOORRAAD LEVERBAAR

Dat staat erbij.
Is dat werkelijk zo, of is het nog blijven staan van maanden geleden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 16:17
Rzaan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:21:
[...]

UIT VOORRAAD LEVERBAAR

Dat staat erbij.
Is dat werkelijk zo, of is het nog blijven staan van maanden geleden?
Ik heb de WPB gister avond besteld, wordt aanstaande maandag ochtend geleverd.

Had ze inderdaad eerst ook gebeld, want veel webshops adverteren dat 'ie op voorraad is en na bestellen is het ineens uitverkocht en moet je wachten.

Hij vertelde donderdag dat 'ie er nog behoorlijk wat had staan. Alleen de 270. Wilde eigenlijk een 200 maar die had 'ie niet meer voorradig. Toen maar een 270 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-06 21:18

B2

wa' seggie?

B2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:28:
Ik zit er ook over te denken om op termijn (volgend jaar) een warmtepompboiler aan te schaffen voor puur SWW. Ik ben mijzelf aan het oriënteren naar de mogelijkheden.

De CV wordt sinds de komst van een pelletkachel en lucht/lucht warmtepomp alleen nog voor warm water gebruikt, het meeste voor douchen (4 personen, ongeveer 4 a 5 minuten per persoon). We hebben een bad maar dat wordt sporadisch gebruikt.

Op zich geen moeilijke case om naar een warmtepompboiler over te gaan. Echter zit ik een beetje met de plaatsing. In de cv ruimte (zolder bijkeuken) heb ik geen ruimte. Maar in de (ongeisoleerde) kelder des te meer. Sta hoogte is daar ongeveer 190cm. De temperatuur in de kelder is in de zomer zo'n 17-19 graden en in de winter zo'n 15-16.

Hoe zit het met aanzuiging cq afvoer van lucht? Is dit nodig en kan dit vanuit/naar de ruimte? De kelderdeur zit normaal gesproken dicht, maar er is wel continue aanzuiging van lucht vanuit de kruipruimte (welke weer lucht van buiten haalt).

Het zou ook qua water aansluiting een handige plek zijn. Water leidingen lopen ook door de kruipruimte, dus zouden makkelijk af te tappen zijn.
De opstelling zoals ik die voor ogen had in de kelder lijkt niet echt te lukken. Bijkeuken is voor bovenstaande volgens mij niet echt een optie vanwege het geluid, wat ik zie is de geluidsdruk 53dB of meer, dat zou je door het hele huis horen. Tenzij dat maar sporadisch is.

Ben ik dan aangewezen op een split systeem? En welke bijvoorbeeld? Buiten is genoeg plek voor een buitenunit. (Misschien dan weer niet het juiste topic hiervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine201
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06-2024
Dag allemaal

Ik wil een WP boiler van 200 liter ophangen met cv ondersteuning voor m’n badkamer en toilet
Nu verwarm ik dit met een ouderwetse hr ketel die aan vervanging toe is
Probleem is dat de locatie waar de WP boiler moet staan op de vliering is en dus klein is
De modellen die ik hier langs zie komen zijn te groot
Ik heb wel de mogelijkheid om een split unit te plaatsen op de dakkapel en de boiler dan binnen op te hangen
Dan moet het passen volgens mij
Hebben jullie tips voor een unit die hier geschikt voor is, dus met extra spiraal voor cv ondersteuning

Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:09
Toine201 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:38:
Hebben jullie tips voor een unit die hier geschikt voor is, dus met extra spiraal voor cv ondersteuning
1x Atlantic Calypso Split of 2x Atlantic Calypso VM

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

CurlyMo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Hoe bedoel je precies 2x een Calypso VM? Mijn vraag is denk ik hetzelfde :)
En is de Calypso Split nog wel een gangbaar model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine201
CurlyMo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Volgens mij heeft de calypso M geen extra spiraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Toine201 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Volgens mij heeft de calypso M geen extra spiraal
Inderdaad, die had ik gemist. Dit zijn de twee modellen die me te binnen schoot.

@B2 De meeste mensen hebben hier een Atlantic Explorer staan, maar ik denk dat de Calypso split niet onder zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

CurlyMo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Inderdaad, die had ik gemist. Dit zijn de twee modellen die me te binnen schoot.

@B2 De meeste mensen hebben hier een Atlantic Explorer staan, maar ik denk dat de Calypso split niet onder zal doen.
De Explorer is er 1 met luchtkanalen toch? Hoe is het geluid van de Explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
B2 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:17:
[...]

De Explorer is er 1 met luchtkanalen toch? Hoe is het geluid van de Explorer?
Heb je dit topic doorzocht en plaatjes van de Explorer bekeken? Hier zijn genoeg ervaringen gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

CurlyMo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Heb je dit topic doorzocht en plaatjes van de Explorer bekeken? Hier zijn genoeg ervaringen gedeeld.
Wanneer ik in het topic op geluid zoek vind ik wat ervaringen over het aanpassen van leidingen. Niet het antwoord op mijn vraag of het een constant of sporadisch geluid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
B2 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Wanneer ik in het topic op geluid zoek vind ik wat ervaringen over het aanpassen van leidingen. Niet het antwoord op mijn vraag of het een constant of sporadisch geluid is.
Mijn dochter sliep “ naast dwz gescheiden door 2 plaatjes gips “ de Atlantic die had er geen last van, hier kan hij verwarmen tussen 12:30 en 22:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

wizzopa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Mijn dochter sliep “ naast dwz gescheiden door 2 plaatjes gips “ de Atlantic die had er geen last van, hier kan hij verwarmen tussen 12:30 en 22:00.
En “slaat” de Atlantic dan om de zoveel tijd aan of is het een continue brom van de compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
B2 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:28:
[...]

En “slaat” de Atlantic dan om de zoveel tijd aan of is het een continue brom van de compressor?
Het is net een koelkast: hij slaat aan en dan hoor je zowel de ventilator als de compressor werken.
Is het water op de ingestelde temperatuur dan slaat hij af en is hij stil.
Met de timer kan je instellen wanneer hij mag werken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
B2 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:28:
[...]

Temperatuur 5 graden onder setpoint start tot het setpoint weer bereikt is.

In de winter met buiten / buiten duurt het natuurlijk langer dan in de zomer.

Zie de link in het onderschrift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine201
CurlyMo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:11:
[...]

De Atlantic explorer gaat niet passen, ik heb slechts 150 cm vrije ruimte, de explorer is 161 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de calypso heeft bijna 2x zoveel productievermogen en is ook efficienter, dus je kan makkelijker wegkomen met een kleinere tank. ja, je mist de spiraal maar als je een WBP hebt kan je ook een monoblok neerzetten voor je verwarming en beide aparaten hun eigen ding laten doen. als je niet de ruimte hebt voor een grote tank kan je ook niet veroorloven om je boiler bij je verwarming te schakelen. je hebt dan gewoon niet genoeg capactieit in de winter.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 30-07-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine201
flippy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:14:
de calypso heeft bijna 2x zoveel productievermogen en is ook efficienter, dus je kan makkelijker wegkomen met een kleinere tank. ja, je mist de spiraal maar als je een WBP hebt kan je ook een monoblok neerzetten voor je verwarming en beide aparaten hun eigen ding laten doen. als je niet de ruimte hebt voor een grote tank kan je ook niet veroorloven om je boiler bij je verwarming te schakelen. je hebt dan gewoon niet genoeg capactieit in de winter.
Dat is op zicht niet zo probleem, ik stook in de winter een houtkachel erbij dus op echt koude dagen kom ik niet in de problemen
het gaat puur om in de ochtend even de badkamer en toilet op te warmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Toine201 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:05:
[...]

De Atlantic explorer gaat niet passen, ik heb slechts 150 cm vrije ruimte, de explorer is 161 cm
De mono calypso kan je ophangen en is een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Gieliovd520 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:40:
Ik krijg even kortsluiting. Help.

Ik wil toch maar over gaan tot beide kanalen aansluiten op dakdoorvoeren.

De gemakkelijkste weg is gewoon 2 geïsoleerde doorvoeren. Maar.... Is dat wel nodig?

Condens slaat neer op koude oppervlakken.

Afvoer is altijd koud want warmtepomp. Dus met warm weer slaat hier eventueel aan de buitenkant vocht aan.

Aanvoer is alleen koud in de winter. Binnen is het warm, dan slaat daar binnen vocht aan of buitenkant van de pijp. Dat is niet handig.

Is mijn gedachte logisch?

Kan ik gewoon de afvoer ongeisoleerd maken en aanvoer beter geïsoleerd?
Iemand hier nog een idee over?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-06 20:01
Toine201 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:38:
Dag allemaal

Ik wil een WP boiler van 200 liter ophangen met cv ondersteuning voor m’n badkamer en toilet
Nu verwarm ik dit met een ouderwetse hr ketel die aan vervanging toe is
Probleem is dat de locatie waar de WP boiler moet staan op de vliering is en dus klein is
De modellen die ik hier langs zie komen zijn te groot
Ik heb wel de mogelijkheid om een split unit te plaatsen op de dakkapel en de boiler dan binnen op te hangen
Dan moet het passen volgens mij

Alvast bedank!
Model air met losse liggende knieschot boiler. Niet optimaal, maar als ruimte je beperking is, bouwhoogte ligt rond 1m als je alles eruit haalt en je doorvoer maakt waar die dan uitkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37
Toine201 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:01:
[...]

Dat is op zicht niet zo probleem, ik stook in de winter een houtkachel erbij dus op echt koude dagen kom ik niet in de problemen
het gaat puur om in de ochtend even de badkamer en toilet op te warmen
Even opwarmen lukt met geen enkele warmtepomp. Wanneer je dat wilt moet je een andere oplossing zoeken, bv infraroodpanelen of een l/l warmtepomp cq. Airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:32
ivm met nieuwe badkamer in wording en bestelde monoblock WP (welke nog lang niet geleverd gaat worden) ben ik zoekende naar een (tussen) oplossing voor het warme water in de badkamer. Deze komt op de begane grond, een kelder onder de hal ernaast.

Ik heb hier beperkte hoogte (150cm).
Ideaal zou zijn als ik voldoende boiler inhoud in de kelder kwijt kan.
Badkamer krijgt een bad, normale douche en een 25cm douche kop (naar zeggen ~14l/m, exacte info is aangevraagd) en een WTW douche goot (Joulia 5P)

Maar boven de 200L zit ik met hoogte in de kelder.
de explorer en andere ventilatie WPB's zijn te hoog, dus zat naar de calypso split te kijken in 200L.
daar is momenteel een levertijd op via belgie van 8-12 weken.

we twijfelen of 200L voldoende is. Douchen doen we niet heel lang, gemiddeld max 5-10 min maar we zijn met 4 thuis. douchen doen we meestal na het eten s'avonds.

er zijn een paar opties waar ik aan denk:
1. calypso split 200l en kijken of dit voldoende is.
2. indien 1 niet voldoende, een 2e boiler erbij indien mogelijk
3. tijdelijk met de CV voeden vanaf de zolder met lange wachtijd voor warm water
4. 200L boiler op de WP (pana 9j) zodra deze geleverd over ~6maanden en dan kijken of 200l voldoende is. zo niet 2e erbij.

Probleem is een beetje dat ik met de verdeling van de groepenkast zit.
- quooker 2,9KW
- inductie 11KW wordt ingebouwd op bestaand gas fornuis
- ovens in fornuis ~7KW
- was, droog, vaat etc...
- 2 groepen in de schuur met boilertje, compressor, zaag/las/zuigspul (maar niet continue hoor)
- WP 2 groepen
- WPB 1 groep (wp+heater, zit op 1 groep toch bij de calypso?)

als ik dan 2x een boiler naast elkaar zet zou ik 400L hebben wat met ruim voldoende lijkt, maar dan komt er nog een extra heater bij voor legionella.

Ik houd het graag "kiss" dus geen complexe schakelingen en regelingen.
WP en aparte WPB lijkt me fijn vanwege "kiss" maar geeft qua aansluitwaarde de nodige uitdagingen.

dan heb ik het nog niet over extra kosten voor een 2e boiler.

Heeft iemand ideeën wat nou verstandig is? heb een beetje keuze stress ;-)
andere opties dan een calypso split? kom weinig split boilers tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Calypso is de beste oplossing, deze heeft meer vermogen dan een explorer (ongeveer 4kW op de WP+2kw met element erbij) en kan je waarschijnlijk gewoon zonder element gebruiken als er geen wereldvredeoplossingen worden bedacht in de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
flippy schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:11:
Calypso is de beste oplossing, deze heeft meer vermogen dan een explorer (ongeveer 4kW op de WP+2kw met element erbij) en kan je waarschijnlijk gewoon zonder element gebruiken als er geen wereldvredeoplossingen worden bedacht in de douche.
bedankt voor je input.

zat nog even te kijken naar de ruimte in de kelder onder de trap naar boven, dan wordt de ingang van de kelder wat krap, maar nog redelijk te doen. dan zou er een 270L variant in kunnen. (175cm hoogte onder de gasmeter, die er uiteindelijk uitgaat, maar nu nog niet)

enig idee waarom er zoveel verschil zit in de datasheets voor V40td voor verschillende boilers?
de calypso 270 geeft V40td van 427 liter, en een Auer Edel van 270l geeft 650liter aan. dat lijkt me een beetje vreemd, natuurkundig gezien. welke is realistischer (ik denk 427 :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kijk even bij welke temperatuur die v40td liters word gerekend... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
flippy schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:05:
Kijk even bij welke temperatuur die v40td liters word gerekend... ;)
staat geen temperatuur bij.
Bij de Calypso staat: V40td Promotelec in 8u
van Auer een Franse PDF (kan geen Frans, maar lijkt toch vergelijkbaar) iets met 8uur,

dan komen ze toch beide op 427-428L na 8uur draaien

Promotelec is blijkbaar een soort norm, zie in dat Auer document ook staan dat ze uitgaan van koudwater van 15°C volgens , wat me hoog lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35
Maurice1066 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

staat geen temperatuur bij.
Bij de Calypso staat: V40td Promotelec in 8u
van Auer een Franse PDF (kan geen Frans, maar lijkt toch vergelijkbaar) iets met 8uur,

dan komen ze toch beide op 427-428L na 8uur draaien

Promotelec is blijkbaar een soort norm, zie in dat Auer document ook staan dat ze uitgaan van koudwater van 15°C volgens , wat me hoog lijkt.
Volgens mij rekent Auer dat je hem 2 keer per dag kunt opwarmen en daarom dus zo'n hoog V40 getal. Dat kun je ook zien aan hun brochures waar met het aantal douche plus bad ook iets bijstaat van 's ochtends plus 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Maurice1066 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

bedankt voor je input.

zat nog even te kijken naar de ruimte in de kelder onder de trap naar boven, dan wordt de ingang van de kelder wat krap, maar nog redelijk te doen. dan zou er een 270L variant in kunnen. (175cm hoogte onder de gasmeter, die er uiteindelijk uitgaat, maar nu nog niet)

enig idee waarom er zoveel verschil zit in de datasheets voor V40td voor verschillende boilers?
de calypso 270 geeft V40td van 427 liter, en een Auer Edel van 270l geeft 650liter aan. dat lijkt me een beetje vreemd, natuurkundig gezien. welke is realistischer (ik denk 427 :/ )
Wellicht heb je hier zelf al rekening mee gehouden of interpreteer ik het verkeerd (ik ken het betreffende toestel niet), maar hou je bij hoogte (en andere maten?) ook rekening met eventuele extra hoogte die er boven het apparaat moet zijn? Dat soort dingen staat vaak ik een handleiding, niet in de standaard omschrijving bij een leverancier.

Bij onze wpb moesten we rekening houden met 30cm extra boven de wp ivm het af kunnen halen van de kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 17:48
Sjamo schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Wellicht heb je hier zelf al rekening mee gehouden of interpreteer ik het verkeerd (ik ken het betreffende toestel niet), maar hou je bij hoogte (en andere maten?) ook rekening met eventuele extra hoogte die er boven het apparaat moet zijn? Dat soort dingen staat vaak ik een handleiding, niet in de standaard omschrijving bij een leverancier.

Bij onze wpb moesten we rekening houden met 30cm extra boven de wp ivm het af kunnen halen van de kap.
Ik heb een aueredel 200 ltr, is 162 hoog, kap eraf komt er 30 a40 cm bij, deze totale hoogte heb, dus totaal 2 meter heb je ook nodig om je aan en afvoer aan te sluiten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En na een dag klussen werkt alles.
Wellicht niet heel fraai maar hij werkt.

Het is geworden de atlantic 270L met extra spiraal.
Ik heb er een expansievat van 12 liter tussen gezet.

Volgende uitdaging mijn vloerverwarming aansluiten op het extra spiraal samen met mijn badkamer kachel.
Ik wil hiervoor een 200l buffervat kopen met 1 spiraal. De warmtepomp boiler moet dit vat gaan vullen en het biffervat moet deze op 45g houden.
Een circulatie pomp er bij en ik hoop dat dat in de winter deze opstelling mijn vloer behagelijk is.
Ik verwarm dan bij met de airco.
Ik heb 20 zonnepanelen dus met die overschot het buffervat op temperatuur houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyChsKgPigqfGlCJJ_U1GvYgX9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pd9PtFj7JJE9OpoymVH70Qzp.jpg?f=fotoalbum_large

Nog verder deze week:
- 2x extra groep naar zolder trekken voor de warmtepomp boiler en toekomstig buffervat
- afvoer wat netter maken
- verzinnen hoe ik de 160mm buizen ga maken, wel niet naar buiten, met versmalling
- cv ketel demonteren

[ Voor 3% gewijzigd door nike op 01-08-2022 20:10 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine201
Maurice1066 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:12:
ivm met nieuwe badkamer in wording en bestelde monoblock WP (welke nog lang niet geleverd gaat worden) ben ik zoekende naar een (tussen) oplossing voor het warme water in de badkamer. Deze komt op de begane grond, een kelder onder de hal ernaast.

Ik heb hier beperkte hoogte (150cm).
Ideaal zou zijn als ik voldoende boiler inhoud in de kelder kwijt kan.
Badkamer krijgt een bad, normale douche en een 25cm douche kop (naar zeggen ~14l/m, exacte info is aangevraagd) en een WTW douche goot (Joulia 5P)

Maar boven de 200L zit ik met hoogte in de kelder.
de explorer en andere ventilatie WPB's zijn te hoog, dus zat naar de calypso split te kijken in 200L.
daar is momenteel een levertijd op via belgie van 8-12 weken.

we twijfelen of 200L voldoende is. Douchen doen we niet heel lang, gemiddeld max 5-10 min maar we zijn met 4 thuis. douchen doen we meestal na het eten s'avonds.

er zijn een paar opties waar ik aan denk:
1. calypso split 200l en kijken of dit voldoende is.
2. indien 1 niet voldoende, een 2e boiler erbij indien mogelijk
3. tijdelijk met de CV voeden vanaf de zolder met lange wachtijd voor warm water
4. 200L boiler op de WP (pana 9j) zodra deze geleverd over ~6maanden en dan kijken of 200l voldoende is. zo niet 2e erbij.

Probleem is een beetje dat ik met de verdeling van de groepenkast zit.
- quooker 2,9KW
- inductie 11KW wordt ingebouwd op bestaand gas fornuis
- ovens in fornuis ~7KW
- was, droog, vaat etc...
- 2 groepen in de schuur met boilertje, compressor, zaag/las/zuigspul (maar niet continue hoor)
- WP 2 groepen
- WPB 1 groep (wp+heater, zit op 1 groep toch bij de calypso?)

als ik dan 2x een boiler naast elkaar zet zou ik 400L hebben wat met ruim voldoende lijkt, maar dan komt er nog een extra heater bij voor legionella.

Ik houd het graag "kiss" dus geen complexe schakelingen en regelingen.
WP en aparte WPB lijkt me fijn vanwege "kiss" maar geeft qua aansluitwaarde de nodige uitdagingen.

ik

dan heb ik het nog niet over extra kosten voor een 2e boiler.

Heeft iemand ideeën wat nou verstandig is? heb een beetje keuze stress ;-)
andere opties dan een calypso split? kom weinig split boilers tegen?
Is een liggende boiler een optie, bijv de NIBE RSH 240, die kan je voeden met een buiten unit denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Sjamo schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Tnx, Zover ik kan zien heeft de calypso alleen de warmwater aansluiting boven. Zit geen kap op.

Als de gasmeter ergens komend jaar weggaat is er wat neer ruimte.
Toine201 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Is een liggende boiler een optie, bijv de NIBE RSH 240, die kan je voeden met een buiten unit denk ik
Die is 220 liter. Wat ik begrijp is dat deze minder efficiënt zijn. Dan zou een 200l verticale beter zijn verwacht ik.

Ik neig het meest naar de Calypso 270 momenteel.
Wordt deze onderin ook warm genoeg? Of zou het zinvol Ijn hier een Wilo circulatie pomp op te zetten voor iets meer capaciteit en voor betere legionella preventie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kent iemand Airco Shop Noord uit het Groningse Opende?

Ze verkopen de Atlantic Explorer V4 270L C voor een redelijk laag bedrag.
Namelijk € 1.940.

Maar ze hebben een beetje een onduidelijke website.
Als je bijvoorbeeld de categorie Warmtepompen aanklikt, krijg je een melding dat de pagina niet gevonden wordt.
In de tekst bij de warmtepomp staat ook dat deze € 1.850 kost, maar in de titel staat € 1.940.
Schenkt allemaal niet superveel vertrouwen, maar kan ook komen doordat iemand vooral druk is met de spullen en niet veel kaas heeft gegeten van marketing.

EDIT: Op hetzelfde adres zit ook Solar Shop Noord en daar staat dat de Atlantic niet leverbaar is.
Gasten komen vast om door de drukte en doen niet veel aan internet.

[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 02-08-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 18:36
Hallo allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor alle info in dit topic! Ik heb deel 2 helemaal gelezen. Deel 1 heb ik alleen even geopend en specifiek wat dingen in opgezocht. Na veel overwegen en rekenen is mijn oog gevallen op de WPB van LG. Deels door de hoge COP, deels doordat dakdoorvoeren in mijn ruimte maken wat omslachtig is, deels doordat hij mooi is en deels omdat ik al best wat LG apparaten heb en dus alles al via één app bedien. Daarnaast is de prijs ook niet verkeerd. Ik heb al uitgerekend dat voor mij de gecombineerde COP van de LG + de Daikin L-L warmtepomp in de ruimte ernaast (waar een deel van de warmte vandaag gestolen zou worden) heel acceptabel is voor een heel jaar door gerekend. Een buiten-buitenopstelling zou daar niet heel veel in winnen (als het al wint). Maar dat wil ik nog beter gaan uitrekenen en dan eventueel de kappen van LG erbij bestellen op een later moment.

Echter, ik zit nu met de aloude vraag 200 of 270L? Onze douchekop verbruikt 4.5L/min, dus ik zou uit de 200L variant al snel 60 minuten kunnen douchen (gerekend bij een koudwater temp van 10 graden en WPB temp van 55 graden). Dat vinden we prima acceptabel met een gezin van 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen van bijna 4 en anderhalf). Echter worden kinderen groot en eigenwijs (dat zijn ze nu al...), dus helemaal 100% gerust ben ik er niet op. Maar we hebben het idee vanuit energiebezuiniging en goede afspraken dat 200L voor ons eigenlijk prima is, als we puur naar verbruik kijken. Maar nu komt mijn twijfel. De 270L versie heeft namelijk als voordeel dan ik de temperatuur van de WPB lager kan instellen, waardoor ik een hogere COP heb en minder stilstandverlies. Grappig genoeg vindt LG de 270L versie ook zuiniger voor hetzelfde tapprofiel: 709kWh per jaar voor de 200L versie versus 646kWh per jaar voor de 270L versie bij belastingprofiel Groot (p12-13 van de brochure: https://www.lgklimaat.nl/..._losse-paginas_online.pdf). Uiteraard zit je met de legionellarun die hij 1x per week doet (naar 60 graden). Dat zal voor de 270L versie wat meer energie kosten.

Qua kosten maakt het ook niet niet heel veel uit. De 200L versie is netto (na subsidie) maar 165€ goedkoper. Ik draai alles nu nog op een ruim overschot van zonnepanelen, dus qua elektrakosten maakt het nu nog niet megaveel uit, maar als ik die gerapporteerde kWh/jaar van LG vergelijk tussen de 200L en 270L versie dan zou ik die 165€ uiteindelijke ook wel terugverdienen met de 270L versie (helemaal als ik die op 45graden zet oid). Verder is de vloer waar hij op moet komen op de begane grond en van beton, dus de belasting zit ook wel in orde. Eigenlijk zegt alles dus min of meer: ga gewoon voor de 270L versie, maar zie ik wellicht nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Rzaan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:44:
Kent iemand Airco Shop Noord uit het Groningse Opende?

Ze verkopen de Atlantic Explorer V4 270L C voor een redelijk laag bedrag.
Namelijk € 1.940.

Maar ze hebben een beetje een onduidelijke website.
Als je bijvoorbeeld de categorie Warmtepompen aanklikt, krijg je een melding dat de pagina niet gevonden wordt.
In de tekst bij de warmtepomp staat ook dat deze € 1.850 kost, maar in de titel staat € 1.940.
Schenkt allemaal niet superveel vertrouwen, maar kan ook komen doordat iemand vooral druk is met de spullen en niet veel kaas heeft gegeten van marketing.

EDIT: Op hetzelfde adres zit ook Solar Shop Noord en daar staat dat de Atlantic niet leverbaar is.
Gasten komen vast om door de drukte en doen niet veel aan internet.
Als ik me niet vergis is dit bedrijf laatst al een keer langsgekomen in dit topic en niet in een hele positieve zin. Ik weet niet goed hoe ik die quotes hier moet combineren, maar zoek even op "noord" in dit topic en je vindt wat posts van 21 juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
E-Hoog schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:05:

Echter, ik zit nu met de aloude vraag 200 of 270L? Onze douchekop verbruikt 4.5L/min, dus ik zou uit de 200L variant al snel 60 minuten kunnen douchen (gerekend bij een koudwater temp van 10 graden en WPB temp van 55 graden).
4,5l per minuut is natuurlijk bar weinig, het is de vraag of je dat in de toekomst ook zo zal houden gezien je zelf ouder wordt en meer comfort wilt plus dat je kinderen opgroeien.

Hoe kom je aan die 60 minuten? De econo calculator geeft 36 minuten?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FHMmjFcg/screenshot-265.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Wolly schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

4,5l per minuut is natuurlijk bar weinig, het is de vraag of je dat in de toekomst ook zo zal houden gezien je zelf ouder wordt en meer comfort wilt plus dat je kinderen opgroeien.

Hoe kom je aan die 60 minuten? De econo calculator geeft 36 minuten?

[Afbeelding]
Goed punt inderdaad van de toekomst :)

Die 36 minuten begrijp ik niet helemaal eerlijk gezegd uit die calculator. Als ik op 55 graden zou douchen (wat natuurlijk niet zo is) dan zou ik toch al 200/5 =40 minuten kunnen douchen bij 5L/min? Bij een douche van 60min*4.5L/min kom ik op 270L douchewater uit. Stel dat ik die 200L uit de WPB helemaal gebruik (in de praktijk zal dat wellicht niet helemaal gaan) en meng met 70L water van 10 graden dan kom ik op (200*55+70*10)/270= een douchetemp van 43 graden uit (en dan nog wat leidingverliezen eraf). Zo kwam ik aan die 60 minuten.

Edit: ik ga er dan overigens ook van uit dat het warm water in de WPB dan niet mengt met het koud water waarmee de WPB wordt aangevuld tijdens het leegtappen.

[ Voor 6% gewijzigd door E-Hoog op 02-08-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
E-Hoog schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Goed punt inderdaad van de toekomst :)

Die 36 minuten begrijp ik niet helemaal eerlijk gezegd uit die calculator. Als ik op 55 graden zou douchen (wat natuurlijk niet zo is) dan zou ik toch al 200/5 =40 minuten kunnen douchen bij 5L/min? Bij een douche van 60min*4.5L/min kom ik op 270L douchewater uit. Stel dat ik die 200L uit de WPB helemaal gebruik (in de praktijk zal dat wellicht niet helemaal gaan) en meng met 70L water van 10 graden dan kom ik op (200*55+70*10)/270= een douchetemp van 43 graden uit (en dan nog wat leidingverliezen eraf). Zo kwam ik aan die 60 minuten.
De nuttige inhoud van de boiler is geen 100%, eerder 80%.

Zie bijvoorbeeld ook deze site van een fabrikant, waarbij je wel rekening moet houden dat de opgaves die een fabrikant doet in de praktijk vaak anders uitpakken :+ Denk bijvoorbeeld aan het verbuik per 100km bij een nieuwe auto vs de catalogus specificaties.
Edit: ik ga er dan overigens ook van uit dat het warm water in de WPB dan niet mengt met het koud water waarmee de WPB wordt aangevuld tijdens het leegtappen.
Dat is exact wat er wel gebeurt, hoe krijg je anders het water uit je boiler zonder druk?

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 02-08-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Die equivalente 40 graden liters komen inderdaad voornamelijk van websites van fabrikanten idd, dus dat is een goed punt! Dat maakt dan de keuze voor een 270L versie sowieso eigenlijk zo'n beetje de enige keuze voor ons :). Bedankt!

Edit: Wb je laatste punt: ik had wellicht iets te veel vertrouwd op de temperatuur "gelaagdheid" in de WPB.

[ Voor 19% gewijzigd door E-Hoog op 02-08-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
E-Hoog schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:31:
Die equivalente 40 graden liters komen inderdaad voornamelijk van websites van fabrikanten idd, dus dat is een goed punt! Dat maakt dan de keuze voor een 270L versie sowieso eigenlijk zo'n beetje de enige keuze voor ons :). Bedankt!

Edit: Wb je laatste punt: ik had wellicht iets te veel vertrouwd op de temperatuur "gelaagdheid" in de WPB.
Om het nog wat moeilijker te maken >:)

Als je niet achter elkaar een douche neemt heeft de wpb weer tijd om op te warmen naar de doeltemperatuur. Douchen je kinderen bijvoorbeeld in de avond en jij en je parter alleen in de ochtend dan komt het wellicht beter uit. Zit je wel weer met mogelijk geluid van de machine op tijdstippen dat je dat niet wilt.

Maar wederom, leefpatronen veranderen en een wpb neem je voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

E-Hoog schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Als ik me niet vergis is dit bedrijf laatst al een keer langsgekomen in dit topic en niet in een hele positieve zin. Ik weet niet goed hoe ik die quotes hier moet combineren, maar zoek even op "noord" in dit topic en je vindt wat posts van 21 juni
En daar had ik zelf op gereageerd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-06 14:25
Beste tweakers,

Heb een offerte binnen gekregen voor een 260L Daikin warmtepompboiler. Type 230V- EKHHE-CV37. Ons gezin bestaat uit 4 volwassenen die graag lang onder de douche staan en af en toe een ligbad nemen.

https://www.daikin-ce.com...ts/ekhhe-pcv37.table.html

Prijs 3499 exc BTW 6% all-in, waaronder verplaatsen van een bestaande regenwaterpomp.

Is dit een correcte prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Nilos128 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:24:
Beste tweakers,

Heb een offerte binnen gekregen voor een 260L Daikin warmtepompboiler. Type 230V- EKHHE-CV37. Ons gezin bestaat uit 4 volwassenen die graag lang onder de douche staan en af en toe een ligbad nemen.

[Afbeelding]

Prijs 3499 exc BTW 6% all-in, waaronder verplaatsen van een bestaande regenwaterpomp.

Is dit een correcte prijs?
Bij Climasense kom ik volgens de site zo'n €700,- goedkoper uit. Heb toevallig net met hen gebeld voor een L/W inclusief boiler en kom daar op max 10 mille uit. Kreeg daar offertes voor van 19 mille. 8)7 Ik zou toch nog eens even rond kijken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Daikin wpb is nogal basic zonder extra's die andere merken (die ze al langer leveren) wel hebben.

Wat je liever niet hebt maar er toch in zit:
  • R134a met een hoog GWP
  • 2 opoffer anodes die je elke zoveel jaar moet vervangen (dan 'even' de wpb legen)
Wat je misschien wel graag hebt maar ontbreekt:
  • Recirculatie aansluiting
  • Richtbare lucht aansluitingen ipv alleen recht omhoog
Wat mij betreft een opgekocht ouder model dat in een jasje van Daikin is gestoken ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
Bedankt voor jullie snelle reactie heren!
Op de belgische website van daikin vind ik enkel deze terug:

https://www.daikin.be/con...e_ECPEN17-828_English.pdf

Dit is misschien het nieuwe model dan? Ofwel heeft de installateur zich vergist, want tegen mij vertelde hij dat er slechts één uitlaat was opzij in de muur en niet naar boven...?

[ Voor 16% gewijzigd door Nilos128 op 02-08-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie weinig verschil, behalve de grijze top kap zit er R134a in.
https://www.daikin.eu/con...lation%20manual_Dutch.pdf
Uit de documentnaam leid ik af dat deze van 2019 zal zijn en in het document (laatste pagina) staat 6-2017 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:00:
Ik zie weinig verschil, behalve de grijze top kap zit er R134a in.
https://www.daikin.eu/con...lation%20manual_Dutch.pdf
Uit de documentnaam leid ik af dat deze van 2019 zal zijn en in het document (laatste pagina) staat 6-2017 :/
O.K. maar dat wil niet zeggen dat deze wpb niet deftig zou werken, ik zie een COP tot 3.6? Dit valt toch mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zal de nadelen wat beter toelichten :>

https://www.climasense.nl...magnesium-anode-l400.html

2 stuks als je pech hebt en dat mag een monteur voor je doen.

Misschien ga je hierdoor nog wat beter zoeken:
https://www.ferroli.com/media/1598256991.pdf

Ferroli heeft dezelfde wpb's :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Als je een WPB koopt met een RVS vat zoals de Vaillant aroSTOR (200 of 270 liter) heb je deze anode ellende niet en hebben R290 als koudemiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:10:
Ik zal de nadelen wat beter toelichten :>

https://www.climasense.nl...magnesium-anode-l400.html

2 stuks als je pech hebt en dat mag een monteur voor je doen.

Misschien ga je hierdoor nog wat beter zoeken:
https://www.ferroli.com/media/1598256991.pdf

Ferroli heeft dezelfde wpb's :X
Tnkx voor de info. _/-\o_ Heb toevallig hier 3 weken geleden een installateur binnen gehad en die wil L/W van Ferroli gaan aanbieden. Lijkt me ook daarvoor geen topmerk. Kan er weinig over vinden. Heb jij toevallig hierover heel even offtopic wat info? Ik vermoed.....niet doen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tranquility schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:13:
Als je een WPB koopt met een RVS vat zoals de Vaillant aroSTOR (200 of 270 liter) heb je deze anode ellende niet en hebben R290 als koudemiddel.
de explorer v4 heeft een electrische electrode die onderhoudsvrij is. en het koelmiddel maakt geen biet uit behalve dat je voor een R290 geen enkele reparateur gaat vinden als die buiten de garantie valt en in veel kleine zolderhokjes en kleine garages niet mag neerzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 02-08-2022 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MotorBeast schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Tnkx voor de info. _/-\o_ Heb toevallig hier 3 weken geleden een installateur binnen gehad en die wil L/W van Ferroli gaan aanbieden. Lijkt me ook daarvoor geen topmerk. Kan er weinig over vinden. Heb jij toevallig hierover heel even offtopic wat info? Ik vermoed.....niet doen. 8)
Ferroli is bekend van de beroerde cvketels en vaten, je kan beter niet te zuidelijk kijken :+
Hoewel er een service organisatie in NL is blinken ze uit in afschuiven en geen garantieclaims honoreren.
Ik verwacht met wp's en wpb's een nog slechtere service omdat ze alles moeten inkopen, laat staan dat je veel installateurs gaat vinden die er mee willen werken.
Helaas zijn er overal tekorten en hoge prijzen, geen gunstige periode om dit soort apparatuur aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
flippy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
de explorer v4 heeft een electrische electrode die onderhoudsvrij is. en het koelmiddel maakt geen biet uit behalve dat je voor een R290 geen enkele reparateur gaat vinden als die buiten de garantie valt en in veel kleine zolderhokjes en kleine garages niet mag neerzetten.
Dan ga je straks dus geen enkele installateur meer vinden, want steeds meer WBP's hebben R290. Het heeft de minste milieubelasting met de laagste GWP (3). Nergens gehoord overigens dat je deze niet in kleine ruimtes mag plaatsen. Denk dat het allemaal wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tranquility schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:32:
[...]

Dan ga je straks dus geen enkele installateur meer vinden, want steeds meer WBP's hebben R290. Het heeft de minste milieubelasting met de laagste GWP (3). Nergens gehoord overigens dat je deze niet in kleine ruimtes mag plaatsen. Denk dat het allemaal wel meevalt.
Je klinkt als een vastzittened plaat met dat GWP. Dat is in geen enkele factor relevant voor de gebruiker. Lees je eerst maar eens wat meer in op de practische zaken rond propaan in koelsystemen ipv constant hetzelfde nikszeggende marketingzinnetje te herhalen. GWP kan de gebruiker niks schelen als je niemand kan vinden om het te repareren of als de verzekering niet dekt als je een te groot systeem in een te kleine ruimte hebt gezet. Gewoon even iets verder kijken dan die marketingfolder die je naast je heb liggen.
Propaam heeft wat voordelen (het is super goedkoop voor de fabrikant) maar het heedt ook een boel nadelen die het gewoon onverkoopbaar maakt in grote systemen voor de industrie en commercie. Daarom zal je het ook de aankomende 20+ jaar niet gaan vinden op een dak van een bedrijf en blijft het beoerkt tot zeer kleine aparaten zoals de koelschap waar de pizzabakker zijn verse waar in pakt. <knip>

Het mag allemaal wat aardiger. We zijn hier om van elkaar te leren dus als je wilt reageren plaats dan de info met een links (maar geen link drop).

[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 03-08-2022 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:37
@flippy: met alle respect voor je kennis & ervaring, maar ook jouw plaat blijft hangen.
De Europese regels dwingen fabrikanten om naar koudemiddelen met een lage GWP te gaan. Zoals R32 en R290. Dat het ene koudemiddel beter in bepaalde situaties past als het andere zal niemand ontkennen. Grote commerciële systemen zijn wat mij betreft volledig off topic.

De hoeveelheid R290 in b.v. Vaillant WPboilers is 0,10 tot 0,15kg. Dat is nog minder dan zo'n heel klein camping gasflesje (en vaak butaan is). Voor dit soort kleine hoeveelheden is er bij mijn weten geen minimale eis aan de grote van de ruimte waarin zo'n boiler opgesteld wordt. In de installatiehandleidingen wordt daar ook niets over gezegd. Als jij andere info hebt bij dit soort kleine R290 hoeveelheden, dan lees ik dat graag.

Voor mij was R290 wel een pluspunt voor zowel de WP (monobloc) als de WPboiler. En met mij ongetwijfeld voor meer mensen (zoals @Tranquility), dus jouw "is in geen enkele factor relevant voor de gebruiker" mag wel wat minder stellig.

Over de repareerbaarheid na de garantieperiode (5 jaar bij Vaillant WPboilers) kan ik niets zinnigs zeggen, dat is afwachten (al hoop ik het uiteraard niet nodig te gaan hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Franciesco schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:28:Voor dit soort kleine hoeveelheden is er bij mijn weten geen minimale eis aan de grote van de ruimte waarin zo'n boiler opgesteld wordt. In de installatiehandleidingen wordt daar ook niets over gezegd. Als jij andere info hebt bij dit soort kleine R290 hoeveelheden, dan lees ik dat graag.
ga dan eerst maar eens op onderzoek uit naar de kleine lettertjes die fabrikanten niet zeggen in hun marketing.
als men zo pro-propaan is moet men wel op de hoogte zijn van de nadelen die zulke koelmiddelen hebben, iets waar ik de pro-propaan mensen gewoon resoluut niet over hoor praten en stellig onder de mat schuiven als iets wat niet bestaat.

en de GWP eisen zijn zo slap dat er 0 noodzaak is voor R290 en vergelijkbare middelen. de enigste reden waarom fabrikanten R290 is gaan verkopen is simpelweg de kosten van het koelmiddel, niet om het groen-wit gestippelde bosuiltje op de veluwe te redden. en GWP is niet alles wat aangeeft hoe goed/slecht een koelmiddel is.

en R290 is geen nieuw koelmiddel, dat en enkele andere exotische middelen worden heel gericht gebruikt in de wat extremere zijde van de koeltechniek. en ondanks dat zijn de mensen die eraan/ermee kunnen werken met wat ervaring en volgens de regels op slechts enkele handen te tellen in nederland. en nee, de fabrikant zal wel zeggen dat ze het kunnen repareren maar het enigste wat hun doen is ding van de muur trekken en een nieuwe ophangen. men gaat niet in een afgesloten ruimte met een R290 systeem een gasbrander erbij pakken om een lekkage te repareren. dan kan/mag je eerst dat ding naar buiten slepen.
dus nee, repareren is er niet bij voor de doorsnee neerlander, die kan gewoon een nieuwe kopen als de garantie verlopen is. ook al zou je een monteur vinden die hem kan repareren zal het uurloon al erg snel over de prijs gaan van een nieuwe machine.

mocht men wat droog leesvoer willen kan men de NPR7600 erbij pakken. die is van toepassing op zulke systemen die meer dan 150 gram erin hebben zitten. immers is R290 een A3 brandbaar gas, dus de regels eromheen zijn heel anders dan die voor bijvoorbeeld R32 of R410a.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 03-08-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
flippy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:41:
[...]
ga dan eerst maar eens op onderzoek uit naar de kleine lettertjes die fabrikanten niet zeggen in hun marketing.
als men zo pro-propaan is moet men wel op de hoogte zijn van de nadelen die zulke koelmiddelen hebben, iets waar ik de pro-propaan mensen gewoon resoluut niet over hoor praten en stellig onder de mat schuiven als iets wat niet bestaat.

en de GWP eisen zijn zo slap dat er 0 noodzaak is voor R290 en vergelijkbare middelen. de enigste reden waarom fabrikanten R290 is gaan verkopen is simpelweg de kosten van het koelmiddel, niet om het groen-wit gestippelde bosuiltje op de veluwe te redden. en GWP is niet alles wat aangeeft hoe goed/slecht een koelmiddel is.

en R290 is geen nieuw koelmiddel, dat en enkele andere exotische middelen worden heel gericht gebruikt in de wat extremere zijde van de koeltechniek. en ondanks dat zijn de mensen die eraan/ermee kunnen werken met wat ervaring en volgens de regels op slechts enkele handen te tellen in nederland. en nee, de fabrikant zal wel zeggen dat ze het kunnen repareren maar het enigste wat hun doen is ding van de muur trekken en een nieuwe ophangen. men gaat niet in een afgesloten ruimte met een R290 systeem een gasbrander erbij pakken om een lekkage te repareren. dan kan/mag je eerst dat ding naar buiten slepen.
dus nee, repareren is er niet bij voor de doorsnee neerlander, die kan gewoon een nieuwe kopen als de garantie verlopen is. ook al zou je een monteur vinden die hem kan repareren zal het uurloon al erg snel over de prijs gaan van een nieuwe machine.

mocht men wat droog leesvoer willen kan men de NPR7600 erbij pakken. die is van toepassing op zulke systemen die meer dan 150 gram erin hebben zitten. immers is R290 een A3 brandbaar gas, dus de regels eromheen zijn heel anders dan die voor bijvoorbeeld R32 of R410a.
Tjonge. Ben echt verbaasd over de mate van agressie voor een simpele reactie over koelmiddel. Het is wel duidelijk dat het geen zin heeft met dit soort mensen normaal in discussie te gaan. Zoek het lekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tranquility schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Tjonge. Ben echt verbaasd over de mate van agressie voor een simpele reactie over koelmiddel. Het is wel duidelijk dat het geen zin heeft met dit soort mensen normaal in discussie te gaan. Zoek het lekker uit.
Vervelend dat je het zo opvat. Maar een beetje neuraal zicht op het practische deel van dit soort koelmiddelen die door de fabrikanten momenteel worden aangeprezen als de 2 komst van jesus door het lage GWP is gewoon noodzakelijk. Je kan niet alleen maar focusen over hoe geweldig het GWP is om vervolgens volledig te negeren dat het voor de aankomende 10 jaar niet te repareren is voor de regulieren consument in de praktijk buiten eventuele garantieperikelen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Franciesco schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:28:
@flippy: met alle respect voor je kennis & ervaring, maar ook jouw plaat blijft hangen.
De Europese regels dwingen fabrikanten om naar koudemiddelen met een lage GWP te gaan. Zoals R32 en R290. Dat het ene koudemiddel beter in bepaalde situaties past als het andere zal niemand ontkennen. Grote commerciële systemen zijn wat mij betreft volledig off topic.

De hoeveelheid R290 in b.v. Vaillant WPboilers is 0,10 tot 0,15kg. Dat is nog minder dan zo'n heel klein camping gasflesje (en vaak butaan is). Voor dit soort kleine hoeveelheden is er bij mijn weten geen minimale eis aan de grote van de ruimte waarin zo'n boiler opgesteld wordt. In de installatiehandleidingen wordt daar ook niets over gezegd. Als jij andere info hebt bij dit soort kleine R290 hoeveelheden, dan lees ik dat graag.

Voor mij was R290 wel een pluspunt voor zowel de WP (monobloc) als de WPboiler. En met mij ongetwijfeld voor meer mensen (zoals @Tranquility), dus jouw "is in geen enkele factor relevant voor de gebruiker" mag wel wat minder stellig.

Over de repareerbaarheid na de garantieperiode (5 jaar bij Vaillant WPboilers) kan ik niets zinnigs zeggen, dat is afwachten (al hoop ik het uiteraard niet nodig te gaan hebben).
Dank!
Dit is ook precies hoe ik er over denk. Het gaat hier over consumentenwarmtepompen, niet over grote bedrijfsinstallaties. En inderdaad is de hoeveelheid gebruikte R290 in een consumenten-WPB zo minimaal dat dat nauwelijks tot gevaar zal leiden. En wat de garantie betreft: niemand kan daar inderdaad nog een zinnig woord over zeggen. De tijd zal het leren. We zijn wat dat betreft allemaal nog pioniers met dit soort relatief nieuwe boilersystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[b]Tranquility in "Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2"Tranquility schreef En inderdaad is de hoeveelheid gebruikte R290 in een consumenten-WPB zo minimaal dat dat nauwelijks tot gevaar zal leiden.
De wetgeving denkt daar momenteel anders over en trekt de grens bij 150 gram. Het verhogen van die grens stokt al vele jaren. Niemand wil zijn vingers eraan branden.

En als de industie extreem terughoudend is met de adoptie van A3 koelmiddelen zal je ook geen monteur gaan vinden ervoor. Dat is de practische kant van het gebruik van dit soort middelen.

Hou er rekening mee dat niet iedereen blind staart opvhet GWP maar ook een aparaat wilt wat te repareren is. Dus wees open en eerlijk over de nadelen als je R290 en vergelijkbare koelmiddelen aanprijst.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-08-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dat de grens momenteel bij 150 gram ligt betekent mijn inziens dat men dit als veilige hoeveelheid ziet.
150 gram zit in een 270 liter WPboiler en 100 gram tot 150 liter. Dus voor de kleine en middelgrote WPboilers kan R290, voor de grotere WPboilers moet dan een ander koudemiddel gebruikt worden.
Prima toch?

Overigens heb ik meerdere keren gezocht naar de "kleine lettertjes", maar ze zijn zo klein dat ik ze niet hebben kunnen vinden. ;)
Als jij ze wel ergens gevonden hebt @flippy, dan lees ik graag waar.

En nogmaals: elke koudemiddel heeft zijn voor- en nadelen c.q. is in bepaalde situaties wel/ of juist minder geschikt. Er is hier volgens mij niemand die heeft gezegd dat R290 het perfecte koudemiddel is voor alle situaties en systemen. Net zoals R32, R134a etc dat ook niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Zojuist een Calypso split 270 besteld. ben benieuwd wanneer de levering gaat plaatsvinden.

Iemand een idee of er bij de calypso ook stelvoetjes bijzitten of in kunnen? mijn keldervloer is niet helemaal waterpas zeg maar...

Kan ik de inlaat combinatie op zeg 1meter boven de koud water inlaat installeren ivm de afvoer in de kelder die wat hoger dan de vloer is.

Is het verstandig zowel de warm als de koud water aansluiting te voorzien van een dielectrische ontkoppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
flippy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:15:
[...]
Hou er rekening mee dat niet iedereen blind staart opvhet GWP maar ook een aparaat wilt wat te repareren is. Dus wees open en eerlijk over de nadelen als je R290 en vergelijkbare koelmiddelen aanprijst.
Ik heb GWP, noch R290 aangeprijsd maar alleen vermeld dat het steeds vaker toegepast gaat worden uit milieuoverwegingen. Mij maakt het ook niks uit welk middel er in zit, tja dan liever het minst vervuilende, maar wat voor mij een belangrijker overweging was om voor de WPB te kiezen die ik heb besteld is dat deze een RVS vat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Toch grappig die discussie over r290.

Hele volksstammen racen rond met 80 liter lpg in hun auto.
Of knopen een propaan fles aan hun bbq.
Of de propaan flessen die massaal mee over de wereld worden gesleept in een camper caravan of klapkar.
Daarnaast worden ook de gasleidingen in veel woningen aangepast met een gasbrander.

Er zijn overigens wel regels over het gebruik van propaan als koelmiddel met betrekking tot de ruimte waar één en ander staat opgesteld.
Alsook aan het repareren ervan

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Maurice1066 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:23:
Zojuist een Calypso split 270 besteld. ben benieuwd wanneer de levering gaat plaatsvinden.

Iemand een idee of er bij de calypso ook stelvoetjes bijzitten of in kunnen? mijn keldervloer is niet helemaal waterpas zeg maar...

Kan ik de inlaat combinatie op zeg 1meter boven de koud water inlaat installeren ivm de afvoer in de kelder die wat hoger dan de vloer is.

Is het verstandig zowel de warm als de koud water aansluiting te voorzien van een dielectrische ontkoppeling?
Maakt het wat uit hoe hoog de inlaatcombinatie is? Van daar uit gaat de leiding immers toch naar beneden met een flexibele leiding of kunststof leiding naar de inlaat van de WPB. Wanneer je die laatste gebruikt heb je volgens mij ook geen diëlektrische koppelingen nodig maar dat is een aanname (mij lijkt het logisch) dus correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tranquility schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Maakt het wat uit hoe hoog de inlaatcombinatie is? Van daar uit gaat de leiding immers toch naar beneden met een flexibele leiding of kunststof leiding naar de inlaat van de WPB. Wanneer je die laatste gebruikt heb je volgens mij ook geen diëlektrische koppelingen nodig maar dat is een aanname (mij lijkt het logisch) dus correct me if i'm wrong.
Ik zou wel opletten dat je vanaf de wpb niet direct omhoog gaat, dan lekt er warmte weg.
Een diëlektrische koppeling is alleen op de warme aansluiting nodig, hij wordt meegeleverd dus altijd er tussen.
Het gaat om de reactie tussen 2 materialen, staal en rvs in dit geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmVXIocifpZjvk1ahGsOFlA_6Q4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j0HFGGtd3Dt45C07WZJBfT6x.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:55:
[...]
Ik zou wel opletten dat je vanaf de wpb niet direct omhoog gaat, dan lekt er warmte weg.
Een diëlektrische koppeling is alleen op de warme aansluiting nodig, hij wordt meegeleverd dus altijd er tussen.
Het gaat om de reactie tussen 2 materialen, staal en rvs in dit geval.

[Afbeelding]
De warmwateraansluiting zit bij de meeste boilers al aan de bovenkant, in ieder geval bij de Explorer V4 en de aroSTOR zo op de foto's te zien. Is het zinvol het korte stukje ww leiding te isoleren met buisisolatie als extra?

Dat tabelletje voor het potentiaalverschil tussen de diverse metalen is handig, maar als er kunststof leidingen worden gebruikt dan is er toch geen potentiaalverschil meer? Ik las ook ergens dat zelfs flexibele leidingen geen diëlektrische koppeling nodig hebben, maar die hebben wel een gevlochten mantel, dus lijkt mij dat er dan wel een potentiaalverschil op kan treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

De warmwateraansluiting zit bij de meeste boilers al aan de bovenkant, in ieder geval bij de Explorer V4 en de aroSTOR zo op de foto's te zien. Is het zinvol het korte stukje ww leiding te isoleren met buisisolatie als extra?
Het mag niet ivm legionella volgens mij. Ik heb het wel gedaan omdat ik een wekelijkse legionella-run doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het ging toch over een waterleiding op 1m hoogte?
Daar zou ik een lus tussen doen.
Atlantic laat zelfs de garantie afhangen van het koppelstukje, een kapotte schroefdraad betekent total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Ging mij om de avoer onder de inlaat combinatie. Die zit op de koid water aansluiting aan de onderzijde. Dat word een heel klein lusje naar de vloer. Warme aansluiting zit midden bovenop. Hoeveel lager moet de lus komen? Halve meter genoeg?

Snap eigenlijk niet zo goed waarom er alleen op de warme aansluiting een ontkoppeling moet. Als ik met dezelfde type leiding de koude aansluiting maak heb je toch nog steeds een probleem?

Ben er nog niet uit welk materiaal in ga gebruiken om de boiler aan te sluiten. Zal deels koper, deels henco worden. Mogelijk flex voor laatste stukje naar de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat komt (mede) door de temperatuur en er staat een dc spanning op de warme aansluiting.
De voetjes is een apart verhaal, bij de Explorer staan ze overal ingetekend maar pas bij de V4 zaten ze er (soms) inderdaad onder en dan 2 ipv 4.
Een lus van 0,5m zal wel helpen, bij mij is hij nog kleiner (meer een doorhangende flex) maar het werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maurice1066 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:29:

Snap eigenlijk niet zo goed waarom er alleen op de warme aansluiting een ontkoppeling moet. Als ik met dezelfde type leiding de koude aansluiting maak heb je toch nog steeds een probleem?
In warm water gaat de reactie (galvanische corrosie) volgens mij veel sneller dan in koud water.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 04-08-2022 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Als dat koppelstukje(s?) meegeleverd wordt is het natuurlijk een no-brainer en zou ik die er lekker tussen zetten, maar als er kunststof leiding wordt gebruikt van- en naar de boiler is er dan nog steeds sprake van potentiaalverschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Komen de metalen koppelingen die je op de (kunststof)leidingen zet niet sowieso in aanraking met de boiler?

Ik heb ondanks gebruik van kunststofleidingen diëlektrische koppelstukken er opgezet (voor zowel de warme als de koude aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:00:
Als dat koppelstukje(s?) meegeleverd wordt is het natuurlijk een no-brainer en zou ik die er lekker tussen zetten, maar als er kunststof leiding wordt gebruikt van- en naar de boiler is er dan nog steeds sprake van potentiaalverschillen?
Het gaat niet om de leiding zelf, maar om de koppelingen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
de Peer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:22:
[...]
Het gaat niet om de leiding zelf, maar om de koppelingen volgens mij.
Duidelijk, maar een stroom moet toch ergens naar toe lopen? Als er een kunststof leiding zit stopt dat zou je denken. Maar goed, zo veel moeite en geld kosten die koppelingen niet en als ze meegeleverd worden dan is het natuurlijk helemaal geen issue, maar voor mij is het vooral interesse.
[edit]
Worden die dingen trouwens altijd met de WPB meegeleverd of alleen bij Atlantic?

[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 04-08-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Duidelijk, maar een stroom moet toch ergens naar toe lopen? Als er een kunststof leiding zit stopt dat zou je denken. Maar goed, zo veel moeite en geld kosten die koppelingen niet en als ze meegeleverd worden dan is het natuurlijk helemaal geen issue, maar voor mij is het vooral interesse.
Ja van de ene koppeling naar de andere koppeling, dat kan dus ook een afstand van 1 millimeter zijn.

Die metalen hebben een potentiaalverschil.

https://www.ampp.org/reso...roup-1/galvanic-corrosion

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-08-2022 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
[...]

Worden die dingen trouwens altijd met de WPB meegeleverd of alleen bij Atlantic?
Nee, bij Vaillant worden ze b.v. niet meegeleverd.
Ik heb de diëlektrische koppelingen bij onderstaande webshop besteld (al zullen er vast alternatieven zijn).

https://www.verwarming-sh.../4MF-3015/20-182433215/20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranquility
Franciesco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:37:
[...]
Nee, bij Vaillant worden ze b.v. niet meegeleverd.
Ik heb de diëlektrische koppelingen bij onderstaande webshop besteld (al zullen er vast alternatieven zijn).
https://www.verwarming-sh.../4MF-3015/20-182433215/20
Dank, ik heb net twee van deze besteld voor €21,36 incl. verzending.
Dan heb ik ze tenminste al vast in huis voordat de WPB komt, weet niet of een installateur dit standaard monteert. Better safe than sorry. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 20:26
Hallo,

Wie kan me wat duidelijkheid verschaffen over het aansluiten van de Atlantic Explorer V4 op een PV systeem?

Ik had altijd aangenomen dat als de Explorer in PV modus is, de warmtepomp gebruik maakt van de stroom van de panelen om het water te verwarmen. Maar ik lees in de handleiding dat in PV modus de gewenste temperatuur is afgesteld op 62 graden, wordt dit bereikt dmv het extra verwarmingselement en dus met een COP van 1?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LT1970 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:23:
Hallo,

Wie kan me wat duidelijkheid verschaffen over het aansluiten van de Atlantic Explorer V4 op een PV systeem?

Ik had altijd aangenomen dat als de Explorer in PV modus is, de warmtepomp gebruik maakt van de stroom van de panelen om het water te verwarmen. Maar ik lees in de handleiding dat in PV modus de gewenste temperatuur is afgesteld op 62 graden, wordt dit bereikt dmv het extra verwarmingselement en dus met een COP van 1?
Is in dit topic al heel erg vaak besproken dus even teruglezen.
het enige dat de PV modus doet is verwarmen op het moment dat je er 230v op zet. Gewoon met de warmtepomp (compressor) dus zonder het element.

Er zullen waarschijnlijk wel omvormers bestaan die je er direct op aan kunt sluiten maar dat lijkt me niet praktisch.

Handiger is om dmv domotica en een smart switch de boiler te laten verwarmen wanneer jij dat wil. Bijvoorbeeld als de zon schijnt.

In Nederland is er overigens geen financiële reden om tijdens de zonne-uren te verwarmen omdat we de salderingsregeling hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 04-08-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
de Peer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Is in dit topic al heel erg vaak besproken dus even teruglezen.
het enige dat de PV modus doet is verwarmen op het moment dat je er 230v op zet. Gewoon met de warmtepomp (compressor) dus zonder het element.
Dank je, zo had ik het ook in mijn hoofd. Maar vandaag uitgebreid de handleiding gelezen die bij de WPB is geleverd en toen kwam ik aan het twijfelen. Het zal aan mij liggen maar het was zo vaag beschreven dat ik het niet meer wist.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:16
[...]

[edit]
Zoals ik het begrijp kan er dus van de warme naar de koude kant een stroom gaan lopen.
Zodra je bij 1 van de 2 aansluitingen een scheider plaatst kan dit niet meer. De stroom i.c.m. het materiaalverschil maakt de corrosie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
LT1970 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Dank je, zo had ik het ook in mijn hoofd. Maar vandaag uitgebreid de handleiding gelezen die bij de WPB is geleverd en toen kwam ik aan het twijfelen. Het zal aan mij liggen maar het was zo vaag beschreven dat ik het niet meer wist.
Bij de arostor (ander merk dus) is dit wel een keuze met het pv contact. En instellingen in het programma.

◁ PV ECO = laag niveau van de fotovoltaïsche
stroomopwekking. De warmtepomp genereert een
verhoogde warmwatertemperatuur. De verhoogde
warmwatertemperatuur moet tussen de normale
warmwatertemperatuur en 60 °C liggen.
– Fabrieksinstelling: 60 ℃
◁ PV MAX = hoge niveau van de fotovoltaïsche
stroomopwekking. De warmtepomp en het verwar-
mingselement genereren een verhoogde warmwater-
temperatuur. De verhoogde warmwatertemperatuur
moet tussen de warmwatertemperatuur van de PV
ECO ­modus en 65 °C liggen.
– Fabrieksinstelling: 65 ℃

Wel belabberd geschreven maar goed....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Zoals ik het begrijp kan er dus van de warme naar de koude kant een stroom gaan lopen.
Zodra je bij 1 van de 2 aansluitingen een scheider plaatst kan dit niet meer. De stroom i.c.m. het materiaalverschil maakt de corrosie.
Het boiler vat hangt niet aan de aarde van het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
de Peer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Handiger is om dmv domotica en een smart switch de boiler te laten verwarmen wanneer jij dat wil. Bijvoorbeeld als de zon schijnt.

In Nederland is er overigens geen financiële reden om tijdens de zonne-uren te verwarmen omdat we de salderingsregeling hebben.
Ik wil de Shelly Pro 4PM gaan gebruiken, Op 1 poort de standaard WPB aansluiting zodat ik het verbruik kan meten. Op de tweede poort de aansluiting voor de PV modus. Poort 3 voor de circulatiepomp en de laatste voor de terras heater buiten.

Het plan nu is om 's middags de boiler op temperatuur te brengen vanwege de hogere temperatuur en de hoogste productie van de zonnepanelen. Dankzij de salderingsregeling is er nog geen financiële prikkel maar ik wil vast optimaliseren voor als de regeling over is. Verder ontlast ik het net als ik de PV opbrengst zoveel mogelijk zelf gebruik, alle kleine beetjes helpen.

Pagina: 1 ... 13 ... 109 Laatste