Maurice1066 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:12:
ivm met nieuwe badkamer in wording en bestelde monoblock WP (welke nog lang niet geleverd gaat worden) ben ik zoekende naar een (tussen) oplossing voor het warme water in de badkamer. Deze komt op de begane grond, een kelder onder de hal ernaast.
Ik heb hier beperkte hoogte (150cm).
Ideaal zou zijn als ik voldoende boiler inhoud in de kelder kwijt kan.
Badkamer krijgt een bad, normale douche en een 25cm douche kop (naar zeggen ~14l/m, exacte info is aangevraagd) en een WTW douche goot (Joulia 5P)
Maar boven de 200L zit ik met hoogte in de kelder.
de explorer en andere ventilatie WPB's zijn te hoog, dus zat naar de calypso split te kijken in 200L.
daar is momenteel een levertijd op via belgie van 8-12 weken.
we twijfelen of 200L voldoende is. Douchen doen we niet heel lang, gemiddeld max 5-10 min maar we zijn met 4 thuis. douchen doen we meestal na het eten s'avonds.
er zijn een paar opties waar ik aan denk:
1. calypso split 200l en kijken of dit voldoende is.
2. indien 1 niet voldoende, een 2e boiler erbij indien mogelijk
3. tijdelijk met de CV voeden vanaf de zolder met lange wachtijd voor warm water
4. 200L boiler op de WP (pana 9j) zodra deze geleverd over ~6maanden en dan kijken of 200l voldoende is. zo niet 2e erbij.
Probleem is een beetje dat ik met de verdeling van de groepenkast zit.
- quooker 2,9KW
- inductie 11KW wordt ingebouwd op bestaand gas fornuis
- ovens in fornuis ~7KW
- was, droog, vaat etc...
- 2 groepen in de schuur met boilertje, compressor, zaag/las/zuigspul (maar niet continue hoor)
- WP 2 groepen
- WPB 1 groep (wp+heater, zit op 1 groep toch bij de calypso?)
als ik dan 2x een boiler naast elkaar zet zou ik 400L hebben wat met ruim voldoende lijkt, maar dan komt er nog een extra heater bij voor legionella.
Ik houd het graag "kiss" dus geen complexe schakelingen en regelingen.
WP en aparte WPB lijkt me fijn vanwege "kiss" maar geeft qua aansluitwaarde de nodige uitdagingen.
ik
dan heb ik het nog niet over extra kosten voor een 2e boiler.
Heeft iemand ideeën wat nou verstandig is? heb een beetje keuze stress ;-)
andere opties dan een calypso split? kom weinig split boilers tegen?