Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Zoals ik het begrijp kan er dus van de warme naar de koude kant een stroom gaan lopen.
Zodra je bij 1 van de 2 aansluitingen een scheider plaatst kan dit niet meer. De stroom i.c.m. het materiaalverschil maakt de corrosie.
Nee niet van koud naar warm.
Van het ene metaal (kathode) naar het andere metaal (anode) , via het water (electrolyt) . Net als bij een batterij dus. Maar dan moeten die 2 metalen wel met elkaar in verbinding zijn, en juist dat onderbreek je met zo'n koppeling.

Of andersom, ik haal kathode en anode altijd door elkaar.
https://www.mlochemie.nl/...e/h11-h21/h15electcel.png
Zie deze afbeelding. Het draadje dat de 2 metalen verbind is dam het directe metaal-metaal contact.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 04-08-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Ronald.42 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Het boiler vat hangt niet aan de aarde van het net?
Impedantie schijnt te hoog te zijn van de netaarding. Daar doen ze dus niet moeilijk om.
Over 15 jaar zullen we het wel weten hier :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Atlantic zet ergens een kleine dc spanning op om de anode te beschermen, ik denk dat het koppelstuk een isolator is die zorgt dat die spanning niet ergens anders heen gaat en zo de bescherming verstoort.
Tegelijk heb je dan geen 2 verschillende metalen op de warme aansluiting zodat daar geen corrosie ontstaat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

LT1970 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:58:
[...]

Ik wil de Shelly Pro 4PM gaan gebruiken, Op 1 poort de standaard WPB aansluiting zodat ik het verbruik kan meten. Op de tweede poort de aansluiting voor de PV modus. Poort 3 voor de circulatiepomp en de laatste voor de terras heater buiten.

Het plan nu is om 's middags de boiler op temperatuur te brengen vanwege de hogere temperatuur en de hoogste productie van de zonnepanelen. Dankzij de salderingsregeling is er nog geen financiële prikkel maar ik wil vast optimaliseren voor als de regeling over is. Verder ontlast ik het net als ik de PV opbrengst zoveel mogelijk zelf gebruik, alle kleine beetjes helpen.
600w is een druppel op een gloeiende plaat idd. Maargoed kwaad kan het niet.
Ik ga pas rond 2030, als ik niet meer kan salderen, tijdens de zonuren verwarmen. Dan is mijn Atlantic explorer al weer 12 jaar oud en misschien al wel aan vervanging toe. Dus zover vooruit kijken doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Impedantie schijnt te hoog te zijn van de netaarding. Daar doen ze dus niet moeilijk om.
Over 15 jaar zullen we het wel weten hier :)
Ik zet er ook 2 diëlektrische koppelingen tussen daar niet van.

Maar mijn leidingwerk hangt allemaal aan de aarde en ik neem aan dat het boilervat ook aan de aarde hangt.

Ik denk er ook maar niet te veel over na.

Ik kom aan met een 25mm tyleen dan komt de watermeter daarna een koperen verdeel stuk dan gaat het door messing stopkraan dan een rvs warmtewisselaar om het tapwater eventueel voor te verwarmen dan komt er een messing inlaatcombinatie en dan met koper weer op de boiler....
Vanuit de boiler met koper richting tappunten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
LT1970 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:58:
[...]

Ik wil de Shelly Pro 4PM gaan gebruiken, Op 1 poort de standaard WPB aansluiting zodat ik het verbruik kan meten. Op de tweede poort de aansluiting voor de PV modus. Poort 3 voor de circulatiepomp en de laatste voor de terras heater buiten.
Let wel op hoe je de Shelly belast, 10A of 2300W doet de wpb met het element erbij.
De Shelly pro 4 pm kan maximaal 40A aan op z'n ingang maar dat is nou niet echt een gebruikelijk iets in een meterkast :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-09 20:45
Speedy-Andre schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Let wel op hoe je de Shelly belast, 10A of 2300W doet de wpb met het element erbij.
De Shelly pro 4 pm kan maximaal 40A aan op z'n ingang maar dat is nou niet echt een gebruikelijk iets in een meterkast :P
Er komt een nieuwe meterkast en ik dacht zelf aan een nieuwe groep voor de WPB en de tuin. De eerste twee uitgangen van de Shelly zijn voor de WPB en komen samen niet boven de 10A. De circulatiepomp zal niet veel gebruiken en de terrasheater wil ik bewust via deze Shelly aansturen zodat ik er voor kan zorgen dat nooit de WPB en de heater tegelijk aan staan.

PS, ik weet nog niet of het haalbaar is maar het element wil ik in principe niet gebruiken en dan gebruikt de WPB "slechts" 3A of 700W als ik het goed heb.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LT1970 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Er komt een nieuwe meterkast en ik dacht zelf aan een nieuwe groep voor de WPB en de tuin. De eerste twee uitgangen van de Shelly zijn voor de WPB en komen samen niet boven de 10A. De circulatiepomp zal niet veel gebruiken en de terrasheater wil ik bewust via deze Shelly aansturen zodat ik er voor kan zorgen dat nooit de WPB en de heater tegelijk aan staan.

PS, ik weet nog niet of het haalbaar is maar het element wil ik in principe niet gebruiken en dan gebruikt de WPB "slechts" 3A of 700W als ik het goed heb.
Ik heb begrepen dat de Atlantic bij de PV modus gewoon verwarmt tot 62 graden, tenzij je natuurlijk het contact verbreekt. In dat opzicht is het natuurlijk wel weer zonde van je electriciteit, het leidt nl. tot meer verlies als je zo hoog opwarmt.

Of heb je iets bedacht om het PV contact tijdig te verbreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-09 20:45
Wolly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Ik heb begrepen dat de Atlantic bij de PV modus gewoon verwarmt tot 62 graden, tenzij je natuurlijk het contact verbreekt. In dat opzicht is het natuurlijk wel weer zonde van je electriciteit, het leidt nl. tot meer verlies als je zo hoog opwarmt.

Of heb je iets bedacht om het PV contact tijdig te verbreken?
Het plan is om twee temperatuursensoren te plaatsen op de Atlantic en de data door te sturen naar Home Assistant. Daar kan ik lekker fröbelen om op basis van (water)temperatuur, verwachte opbrengst zonnepanelen, uurtarief elektriciteit, geplande afspraken en andere maffe criteriums een optimaal opwarmschema te maken. 8)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik 'misbruik' het pv contact voor als ik van plan ben veel te tappen en dan is de legionella run gelijk gedaan ;)
Nu is plannen met 1 persoon erg simpel, weinig onverwachte vraag hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Laatst online: 22:04
Rzaan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:44:
Kent iemand Airco Shop Noord uit het Groningse Opende?

Ze verkopen de Atlantic Explorer V4 270L C voor een redelijk laag bedrag.
Namelijk € 1.940.

Maar ze hebben een beetje een onduidelijke website.
Als je bijvoorbeeld de categorie Warmtepompen aanklikt, krijg je een melding dat de pagina niet gevonden wordt.
In de tekst bij de warmtepomp staat ook dat deze € 1.850 kost, maar in de titel staat € 1.940.
Schenkt allemaal niet superveel vertrouwen, maar kan ook komen doordat iemand vooral druk is met de spullen en niet veel kaas heeft gegeten van marketing.

EDIT: Op hetzelfde adres zit ook Solar Shop Noord en daar staat dat de Atlantic niet leverbaar is.
Gasten komen vast om door de drukte en doen niet veel aan internet.
Heb die van mij uiteindelijk bij RW Airconditioning besteld. 24 juni besteld, vandaag afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:58
Ik ga een electrische warmte pomp aanschaffen en van het gas af.
Nu ben ik wellicht verward door termen of begrijp ik het concept niet.

Ik heb dus een sww nodig maar ik zie warmte pomp boilers waar ik begrijp dat ze een ingebouwde warmte pomp hebben en dus zonder de warmte pomp die ik ga aanschafffen kunnen werken.

Moet ik als ik een warmte pomp heb voor de verwarming op zoek naar een aparte sww die geen warmte pomp heeft ingebouwd zodat mijn warmte pomp voor de verwarming het verhitten van het water voor zijn rekening neemt? Hoe heten dezen? Hoe te filteren op websites?

Ik weet dat er warmte pompen zijn met ingebouwde sww, wat is de argumentatie om dit niet ingebouwd te nemen maar juist apart? Ook is mij geadviseerd om de sww op zolder te zetten (waarom niet duidelijk) maar als deze in de warmte pomp voor het verwarmen van de woning is ingebouwd dan komt die toch beneden te staan.

Ik hoop dat iemand mij qua termen en concepten het een en ander duidelijk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

The Source schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:29:

Ik heb dus een sww nodig maar ik zie warmte pomp boilers waar ik begrijp dat ze een ingebouwde warmte pomp hebben en dus zonder de warmte pomp die ik ga aanschafffen kunnen werken.

Moet ik als ik een warmte pomp heb voor de verwarming op zoek naar een aparte sww die geen warmte pomp heeft ingebouwd zodat mijn warmte pomp voor de verwarming het verhitten van het water voor zijn rekening neemt? Hoe heten dezen? Hoe te filteren op websites?

Ik weet dat er warmte pompen zijn met ingebouwde sww, wat is de argumentatie om dit niet ingebouwd te nemen maar juist apart? Ook is mij geadviseerd om de sww op zolder te zetten (waarom niet duidelijk) maar als deze in de warmte pomp voor het verwarmen van de woning is ingebouwd dan komt die toch beneden te staan.

Ik hoop dat iemand mij qua termen en concepten het een en ander duidelijk kan maken.
Sww (sanitair warm water) kun je maken met een wpb (warmtepompboiler). Vaak zet je die op zolder omdat de cv ketel daar vaak hangt.

Aparte wpb is vaak goedkoper en je hebt meer keuze. Ook meer subsidie, namelijk op beide apparaten.

Je kunt de wpb ook elders neerzetten. Als je hem maar kunt aansluiten om een warmwaterleiding

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 05-08-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
de Peer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Sww (sanitair warm water) kun je maken met een wpb (warmtepompboiler). Vaak zet je die op zolder omdat de cv ketel daar vaak hangt.

Aparte wpb is vaak goedkoper en je hebt meer keuze. Ook meer subsidie, namelijk op beide apparaten.

Je kunt de wpb ook elders neerzetten. Als je hem maar kunt aansluiten om een warmwaterleiding
Dank je. In het overzicht met wpb https://docs.google.com/s...juuPk/edit#gid=2038015537 zie ik deze bijvoorbeeld niet:

https://www.remeha.nl/producten/warmwater-boilers
https://www.vaillant.nl/c...r-warmtepompen-20096.html

Is dit omdat het een andere type is, of omdat de lijst niet compleet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dit topic gaat over de combinatie van warmtepomp en boiler voor SWW, in 1 behuizing of een split versie.
In de startpost moet dat toch duidelijk zijn door de plaatjes en de beschrijving ...
Je kan die boilers eventueel met een Hewalex of Nibe ventilatie warmtepomp gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-08-2022 13:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
Wellicht is de naam van het topic ook een beetje verwarrend voor nieuwe lezers die zich willen verdiepen in warmtepompboilers. Het gaat over warmtepompboiliers in zijn algemeenheid, maar achter de topic titel staat (voor CV ondersteuning) wat eigenlijk een onofficieel gebruik is van de extra spiraal die sommige WPB's hebben, die oorspronkelijk bedoeld is voor zonnecollectoren of voor gebruik als hybride systeem i.c.m. een gasgestookte CV ketel. Het lijkt mij handiger om de naam gewoon te veranderen naar: "Warmtepomp boiler topic".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is pas de eerste keer in tig jaar dat iemand dit topic anders interpreteert dan het bedoeld is :)
De cv ondersteuning wordt weldegelijk besproken maar het hoeft niet prominent in de titel.
Wel grappig dat de cv ondersteuning zoals het oorspronkelijk bedacht is (een cvketel helpt mee via de spiraal) door de huidige energieprijzen juist niet wordt toegepast terwijl dat zelfs in de menu's van geschikte wob's zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:14
Eens met @Tranquility. Ik dacht dat dit topic zou gaan over wpb’s die naast sww maken ook de ketel ondersteunen bij het verwarmen van het huis. Maar het is een (het) topic over warmtepompboilers.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zet het toch niet zomaar in de topic titel, sterker nog het 1e topic ging er juist over om te toetsen of dit een bruikbaar idee is.

Het antwoord is ja met de kanttekening dat je niet het hele huis moet willen (helpen) verwarmen als je de wpb tegelijk voor tapwater gebruikt.
Het apparaat kan maar 1800W warmte leveren en heeft dit grotendeels voor het tapwater nodig.
Daarom heb ik mijn ervaring erin gezet en die is dat je een paar radiators een tijdje kan verwarmen.

Toen ik het 1e topic startte was er zoveel subsidie dat een wpb bijna gratis was (afgezien van extra materiaal).
Een enkeling heeft toen zelfs een 2e wpb genomen die via de spiraal de cv helpt verwarmen, in dat geval kan je bijna alle beschikbare warmte gebruiken.

Combineer je het met tapwater gebruik dan is er minder warmte beschikbaar, het hangt dan van de situatie af of het loont want de cop blijft laag vergeleken met een normale L/W wp.
Voor mij is het een leuke aanvulling op 2 airco's die niet elke kamer kunnen verwarmen, in die ruimtes kan de wpb tijdelijk wat warmte verzorgen en dat regel ik met domotica die radiatorknoppen bestuurt.
Voordeel is voor mij dat de hele cv installatie nog enig nut heeft en toch het gas de deur uit kon.

In het uiterste geval zou mijn woning opnieuw aan het gas kunnen, alles is nog aanwezig op gasmeter en de leiding in de straat na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:49
Ook ik was in eerste instantie in verwarring door de topic titel en kwam er pas een tijdje later achter dat het in dit topic inderdaad ook of misschien wel met name over reguliere warmtepompboilers gaat.
En ik heb al meerdere mensen gelezen die min of meer hetzelfde hadden.

Dus net als @Tranquility en @Groen ben ik ook een voorstander van het hernoemen van dit topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:57
Afgelopen dinsdag mijn warmtepompboiler geïnstalleerd. Was 28-07 besteld en netjes 01-08 geleverd. Atlantic Explorer v4 270L.

Tot nu toe zeer tevreden.

Enige jammere is dat echt overal de Atlantic Cozytouch Bridge 'uitverkocht' is. Iemand nog enig idee waar ik die kan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wasco heeft ze meestal wel liggen. moet je even iemand aan de mouw trekken die daar kan bestellen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De reguliere wpb heeft de overhand, net als in het vorige topic die ook (bijna) dezelfde titel had.
Ik ga er even op broeden, in principe is elke soort en gebruik van de wpb welkom in dit topic.
Het is wel mijn kindje <3

Ik gebruik een Python script om de Cozytouch in Domoticz uit te lezen, als dat kan dan zal je de data ook wel ergens anders heen kunnen sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
flippy schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:30:
wasco heeft ze meestal wel liggen. moet je even iemand aan de mouw trekken die daar kan bestellen.
Heb zelf een KvK nummer, heb een account aangemaakt, helaas nergens op voorraad.

Iemand nog een idee waar ik z'n bridge kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Step-han schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Heb zelf een KvK nummer, heb een account aangemaakt, helaas nergens op voorraad.

Iemand nog een idee waar ik z'n bridge kan krijgen?
https://www.ebay.fr/itm/4...0b4664:g:XmkAAOSw6Exi6UZb

Of andere retailers in .fr ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

r0bert schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 03:35:
[...]

Ik snap niet goed hoe het SWW-vat verwarmt wordt op de momenten dat VVW uit staat?

Zo schetsen ze het op hun eigen website, maar dan kun je toch alleen SWW verwarmen als je het ook door je VVW rondpompt? Hoe zorg je ervoor dat bij warmtevraag vanuit je vat, het water van de WP bij het vat komt, zonder de kamer op te stoken?
[Afbeelding]
De edel eau heeft een eigen pompje.
Zie het topic in mijn signature.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Heb er ook meerdere keren over getwijfeld en zelfs gezocht of er dan ook misschien een main topic is voor WPB's voor standaard gebruik ;)
Het CV ondersteunings verhaal kan je toch in TS toevoegen?

Misschien anders: "Warmtepomp boiler topic (met evt cv ondersteuning)"

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de functie en uitvoering van de wpb wat duidelijker gemaakt in de TS en ook de cv ondersteuning beter uitgelegd (de oorspronkelijke functie staat er nu bij).
Een topic titel moet wel bondig zijn, ik zal het extra woordje meenemen in mijn overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:53
Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:45:
Ik heb de functie en uitvoering van de wpb wat duidelijker gemaakt in de TS en ook de cv ondersteuning beter uitgelegd (de oorspronkelijke functie staat er nu bij).
Een topic titel moet wel bondig zijn, ik zal het extra woordje meenemen in mijn overweging.
Ook ik heb dit topic in eerste instantie een poosje gemeden vanwege de titel.

Misschien heel dom gedacht, maar is het een optie om (voor cv-ondersteuning) te vervangen door (ook voor cv-ondersteuning) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step-han
Thanks voor de tip.

Heb hem gister besteld, beste man heeft hem vandaag al op de post gedaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De topic titel is aangepast, als het nu nog verwarrend is dan weet ik het niet meer... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Franciesco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:15:
Ook ik was in eerste instantie in verwarring door de topic titel en kwam er pas een tijdje later achter dat het in dit topic inderdaad ook of misschien wel met name over reguliere warmtepompboilers gaat.
En ik heb al meerdere mensen gelezen die min of meer hetzelfde hadden.

Dus net als @Tranquility en @Groen ben ik ook een voorstander van het hernoemen van dit topic. :)
Toen ik voor het eerst info zocht over warmtepompboilers heb ik eerst zitten zoeken naar een warmtepompboiler topic die ik in eerste instantie niet kon vinden en zag ik alleen dit topic met die aanvulling in de titel. En die bleek dus voornamelijk te gaan over.... warmtepompboilers :Y

Pas veel later las ik ook over de mogelijkheden met de extra spiraal, maar dat was (en is) niet de hoofdlijn van dit topic had ik al snel in de gaten. dus ja, van mij mag de titel aangepast worden om duidelijkheid te scheppen. Maar goed, het is niet mijn topic dus ik kan alleen maar een suggestie doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:14:
De topic titel is aangepast, als het nu nog verwarrend is dan weet ik het niet meer... :9
Kijk eens aan, geweldig! d:)b
Dankjewel. Lekker duidelijk nu :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebaoui
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-08-2022
Help,

Op 5/8/22 Atlantic Explorer V4 geinstalleerd in serie voor mijn CV-ketel.

WPB staat op 58gr en toch start de CV-ketel steeds op en blijft aan tot er geen vraag meer is.

CV-ketel is een Vaillant Ecotec plus VCW346.

Heb het warmwater op de CV ketel heb ik ingesteld op het minimum.(=35gr) en nog start ketel mee op ( OK eerste water dat er door komt is nog rest water dat in de leidingen zit), maar na zelfs 5 min. blijft de ketel aanslaan…

Verder vind ik niet echt meer info in de handleiding van Vaillant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sebaoui schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:21:
Help,

Op 5/8/22 Atlantic Explorer V4 geinstalleerd in serie voor mijn CV-ketel.

WPB staat op 58gr en toch start de CV-ketel steeds op en blijft aan tot er geen vraag meer is.

CV-ketel is een Vaillant Ecotec plus VCW346.

Heb het warmwater op de CV ketel heb ik ingesteld op het minimum.(=35gr) en nog start ketel mee op ( OK eerste water dat er door komt is nog rest water dat in de leidingen zit), maar na zelfs 5 min. blijft de ketel aanslaan…

Verder vind ik niet echt meer info in de handleiding van Vaillant
Kun je de tapwater functie niet uitzetten op die ketel?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Sebaoui je kunt met een thermostaat de stromingsschakelaar onderbreken als de boiler warm genoeg is, of uitzoeken hoe een zonneboiler aangesloten kan worden. Daar is vast een standaardkit voor.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:36:
@Sebaoui je kunt met een thermostaat de stromingsschakelaar onderbreken als de boiler warm genoeg is, of uitzoeken hoe een zonneboiler aangesloten kan worden. Daar is vast een standaardkit voor.
Dat is idd ook een handig idee gewoon de flow switch in de ketel door een thermostaat laten onderbreken.
Dan springt de ketel nog bij als je boiler koud is.

Maar de tapwater bereiding moet toch ook gewoon uit kunnen op die ketel?
Ik ben te lui om de handleiding op te zoeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebaoui
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-08-2022
Ben door de handleiding gegaan en door het menu van de ketel. Kan je niet uitschakelen, enkel verwarming…

Enkel stekker uittrekken 😉, maar daar lees ik ook niet veel positiefs over…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Bij mijn Intergas HReco heb ik de stromingssensor onderbroken d.m.v. een aan/uit schakelaar, met de bedoeling om ook de Wpb er doorheen te laten gaan, maar plannen zijn gewijzigd en ik heb inmiddels een lw/warmtepomp erbij geplaatst zodat de ketel overbodig is geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Cbuh7n9c4Ce-9no15T4xZGHCzw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAEZDCRXGdi3XihNgjT3jW6U.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJkX7UfqRTfQbr7h5whlzJF7RDA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1wp3BggHe2JAF2ponUtHzCK.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
The Source schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:29:

Misschien was mijn vraag onduidelijk en was er geen reden om de titel van dit topic te wijzigen.
Hierbij een plaatje was mijn vraag hopelijk verduidelijkt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mpr6ONB.png
Er zijn dus monoblock en split WPB's.
Nu zie ik op de website van atlantic dat bij de split WPB de buiten unit meegeleverd wordt.

Maar als ik al een warmte pomp heb voor mijn (vloer) verwarming, kan ik dan niet een WPB daarop aansluiten? En waarom zou ik dit niet doen? heeft dit met vermogen te maken?

Hiervoor heb ik dus een 'versie' van de split WPB nodig zonder de buitenunit (omdat ik die reeds heb). Mocht hiervoor een apart model bestaan dan weet ik graag hoe ik daarna moeten zoeken/filteren.

En misschien zit ik in het verkeerde topic, of stel ik domme vragen, maar help me dan aub op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

The Source schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Maar als ik al een warmte pomp heb voor mijn (vloer) verwarming, kan ik dan niet een WPB daarop aansluiten? En waarom zou ik dit niet doen? heeft dit met vermogen te maken?
Ik snap het niet. Je wilt een warmtepompboiler op een warmtepomp aansluiten? waarom?

Of wil je een voorraadvat aansluiten op je warmtepomp en noem jij dat een warmtepompboiler?

Meestal is het juist handig om SWW en centrale verwarming gescheiden te houden omdat het verschillende toepassingen zijn. Je vloerverwarming wil je op 20-30 graden hebben misschien en het SWW af en toe boven de 60 graden. Met gescheiden apparaten zitten ze elkaar ook nooit in de weg.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 07-08-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
de Peer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Ik snap het niet. Je wilt een warmtepompboiler op een warmtepomp aansluiten? waarom?

Of wil je een voorraadvat aansluiten op je warmtepomp en noem jij dat een warmtepompboiler?

Meestal is het juist handig om SWW en centrale verwarming gescheiden te houden omdat het verschillende toepassingen zijn. Je vloerverwarming wil je op 20-30 graden hebben misschien en het SWW af en toe boven de 60 graden. Met gescheiden apparaten zitten ze elkaar ook nooit in de weg.
Ok duidelijk, ik denk dus verkeerd. Was idd in de veronderstelling dat ik op de warmte pomp voor de (vloer) verwarming ook een SWW kon aansluiten en deze op verschillende termperaturen kon stoken. Dit komt vooral omdat tegen mij was gezegd dat ik voor warm water ongeveer 1 tot 1.5 kWh bij mijn warmte behoefte moest optellen bij het berekenen van een warmte pomp. Dank je voor de moeite om mij iets te leren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

The Source schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Ok duidelijk, ik denk dus verkeerd. Was idd in de veronderstelling dat ik op de warmte pomp voor de (vloer) verwarming ook een SWW kon aansluiten en deze op verschillende termperaturen kon stoken. Dit komt vooral omdat tegen mij was gezegd dat ik voor warm water ongeveer 1 tot 1.5 kWh bij mijn warmte behoefte moest optellen bij het berekenen van een warmte pomp. Dank je voor de moeite om mij iets te leren :)
Dat klopt ook wel, maar dan moet je dus een 'all in one' warmtepomp kopen. Dat is over het algemeen een stuk prijziger en er is ook minder keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De topic titel gaf om andere redenen verwarring, het leek alleen voor een bepaalde (extra) toepassing te zijn terwijl het topic juist heel breed is bedoeld.
Hoewel het mij duidelijk leek heb ik de startpost aangepast en de wpb wat uitgebreider beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

de Peer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Dat klopt ook wel, maar dan moet je dus een 'all in one' warmtepomp kopen. Dat is over het algemeen een stuk prijziger en er is ook minder keuze.
Dat is wel erg kort door de bocht. Aan bijna elke bestaande WP kan je wel een boiler hangen. Dat maakt het nog geen warmtepompboiler, maar warm water kan je er prima mee maken ;) Je moet dan wel de juiste onderdelen (klep en besturing) er bij aansluiten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rimco schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Aan bijna elke bestaande WP kan je wel een boiler hangen. Dat maakt het nog geen warmtepompboiler, maar warm water kan je er prima mee maken ;) Je moet dan wel de juiste onderdelen (klep en besturing) er bij aansluiten.
Met boiler bedoel jij een voorraadvat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@de Peer als jij dat zo wilt noemen ;) ze noemen het ook wel een indirect gestookte/verwarmde boiler.

[ Voor 5% gewijzigd door Rimco op 07-08-2022 15:58 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rimco schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:56:
@de Peer als jij dat zo wilt noemen ;) ze noemen het ook wel een indirect gestookte/verwarmde boiler.
Een boiler is een vat mét verwarmingsapparaat (elektrisch element of een warmtepomp)
Een voorraadvat is alleen een vat en kan zelf niet verwarmen.

Vandaar de verwarring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@de Peer 't wordt dan wel wat verwarrend als je ook rekening houdt met buffervaten ;)

Ik zou zeggen "Boilers":
  • Elektrische boiler
  • Warmtepompboiler
  • Indirect gestookte boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hoe noem je een tank voor warm water die geen eigen element heeft maar die van de warmtepomp gebruikt?
moet je het label van de tank veranderen als je in een later stadium wel een element erin stopt?

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 07-08-2022 16:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Indirect gestookte boiler dus, of voorraadvat/buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dan mag er wel een flinke namenlijst komen in de TS zodat iedereen de juiste benamingen gebruikt voor elke vorm en versies van tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
:?

_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Kan in ieder geval nu niet meer terug...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AnNF2YfhnpSNxmXPi7qnzKJGvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cj5ul6J4qPQNSTDhS38m2Q5W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvfD8vBjuh3nQEtU1D1LZOsecvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUG1oPpyPRvmxU9nI2aMpTpP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKTDejkbv8fVkY_kACaAtKjjeQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuEnsGs5KJlUlubftswrPzCG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-jAjdJ5KyjqRxgejWO3Mc-wzhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkJx2Olh3DguFYB26rkXvj98.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Op de kop koffie na zie ik vooral een hoop oud ijzer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het verbaast me dat die verroeste gasleidingen niet lekten, of ging het spul daarom weg? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:49:
Het verbaast me dat die verroeste gasleidingen niet lekten, of ging het spul daarom weg? :+
Hij lekte niet, nou ja het buffervaatje was laatst lek die heb ik toen tijdelijk even gerepareerd.
De ketel wel in onderdelen eruit gesloopt anders was hij me te zwaar door die smalle deur.

De wpb hangt inmiddels en wordt gevuld met warm water via een wisselaar en het 1000 liter buffervat in de schuur, die had ik al even laten opstoken naar 50 graden.(dat zal normaal 35 graden worden maar nu even wat warmer zodat we straks snel weer warm water hebben)
Dat kan in de toekomst geschakeld worden via de flow switch uit de ketel die heb ik er weer bij tussen geknutseld.

Straks nog even de gasmeter terug hangen en een stukje pvc afvoer onder de inlaatcombinatie en de condens afvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRS8-7B4kXvjmL2km64eXgaQzHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfCozRBJDocvDbsutJUusxts.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhhfnTp85LtPfIqTUN3CYCgz3c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAym4i75BkMVDvW3GarK01zZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 17:40
Benieuwd naar jullie advies. Wij wonen met 5 personen in een vrijstaande woning uit 1975, matig geïsoleerd en 's winters niet zo comfortabel. 's Winters staat de thermostaat op 17 graden en stoken we in de woonkamer een houtkachel. Vanwege een tweetal ontwikkelingen moet er op korte termijn iets gebeuren:
- CV ketel is oud (2005), driewegklep blijft hangen, met alle problemen van dien
- Energiecontract loopt af, naar verwachting veelvoud van de huidige gasprijs

Een vriend had 6 zonnepanelen over, dus binnenkort ligt er 1.800 wp op het dak.

Ik wil naar een zo duurzaam mogelijke situatie toe, die ook kostenbesparing oplevert. Het huis volledig verwarmen met een warmtepomp gaat niet, daar is het huis niet genoeg voor geïsoleerd. Mijn oplossing voor de korte termijn is als volgt:
- vloerisolatie (we hebben vooral last van de koude vloer, vooral voor de kinderen die op de grond spelen)
- warmtepompboiler (vandaar dit topic). De Explorer V4 270 Liter C Warmtepompboiler met warmtewisselaar lijkt me op basis van dit topic een goede optie?
- nieuwe, kleine CV op gas
- flexcontract voor energie (day ahead tarieven)
- slimme aansturing via domotica (Home Assistant)

Paar vragen:
1. Als ik het goed begrijp kan ik de WPB gebruiken voor het voorverwarmen van CV-water? Dat zou namelijk betekenen dat ik voor een relatief klein model CV kan kiezen. Nieuwe CV's kunnen over het algemeen overweg met boilers. Moet wel voorkomen dat de CV de boiler opwarmt i.p.v. andersom.
2. De Explorer is via PV-ingang en Cozytouch gateway aan te sturen. Wat ik zou willen is een script maken in Home Assistant dat o.b.v. beschikbare/verwachte zonne-energie, de verwachte buitentemperatuur en de flextarieven bedenkt wat een wenselijke situatie is. Klopt het dat de PV-ingang alleen 'aan/uit' is, en dat via de gateway ook verschillende standen gekozen kunnen worden en de spiraal bediend kan worden (aan/uit)?

Benieuwd of er iemand is met een vergelijkbare set-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09
Daar lijkt een WPB me niet geschikt voor.
Ieder huis is de verwarmen d.m.v. een warmtepomp. Echter, je zal vaak nog iets aan de afgifte moeten doen: grotere radiatoren, vloerverwarming, dikkere buizen o.i.d.. Daar kan je beter een nieuw topic over openen.
Als je nog geen/amper vloerisolatie hebt (huis uit 1975 heeft meestal geen vloerisolatie), en het is redelijk goed aan te brengen, doe dat als eerste (of laat het doen)
Daar heb je echt een boel profijt van. Met een beetje geluk heb je dat er voor de winter al in.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ik zie dat de atlantic explorer het meest gebruikt wordt, ik overweeg deze. Heeft hier iemand ervaring met integratie in Homey?

Daarnaast zie ik dat ze koude lucht in de zomer ook naar binnen geblazen kan worden en het dus als airco gebruikt kan worden. Dit is enkel bij het verwarmen van het tapwater na het douchen BV. Een optie voor mij is om deze op de geïsoleerde zolder te zetten en zo in de zomer de zolder te koelen. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je een cvketel van 2005 vervangt is een nieuwe altijd wel zuiniger.
Het rendement van de wpb is relatief laag, hoewel je gas bespaart zou ik een huis met zoveel warmteverlies niet willen bijstoken.
Juist wanneer je minder stroom van het dak hebt (kortere dagen en zon staat laag) neemt de warmtevraag toe.

De spiraal in een wpb is juist dat, je sluit er iets op aan en de wpb doet er verder niets mee.
Het PV contact is idd aan/uit, de wpb gaat verwarmen tot max 62 graden tenzij het contact eerder uit is.
Met de Cozytouch kan je de gewenste temperatuur instellen, de Boost starten/stoppen en een 'vakantie' periode instellen (alles wat met de app kan).

Eerder in dit topic heb ik naar een Python script verwezen, zoek op Cozytouch en script.
Dit script communiceert in feite met de server en volgens mij zit dat ook in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

The Source schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:31:
Ik zie dat de atlantic explorer het meest gebruikt wordt, ik overweeg deze. Heeft hier iemand ervaring met integratie in Homey?

Daarnaast zie ik dat ze koude lucht in de zomer ook naar binnen geblazen kan worden en het dus als airco gebruikt kan worden. Dit is enkel bij het verwarmen van het tapwater na het douchen BV. Een optie voor mij is om deze op de geïsoleerde zolder te zetten en zo in de zomer de zolder te koelen. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Je kunt de zolder er niet mee koelen. Hij draait in de zomer misschien 1 of 2 uur per dag en dan is er wel een fris briesje op je zolder, maar daarna keert de temperatuur binnen no time terug naar de oorspronkelijke temperatuur.

Intergratie homey zul je grotendeels zelf moeten knutselen denk ik. Ik heb ook alles zelf gemaakt met het PV contact en een smart switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 17:40
FatalError schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:09:
Ieder huis is de verwarmen d.m.v. een warmtepomp. Echter, je zal vaak nog iets aan de afgifte moeten doen: grotere radiatoren, vloerverwarming, dikkere buizen o.i.d.. Daar kan je beter een nieuw topic over openen.
Als je nog geen/amper vloerisolatie hebt (huis uit 1975 heeft meestal geen vloerisolatie), en het is redelijk goed aan te brengen, doe dat als eerste (of laat het doen)
Daar heb je echt een boel profijt van. Met een beetje geluk heb je dat er voor de winter al in.
Dit is zeker het perspectief op de lange termijn: volledig verwarmen met warmtepomp. En vloerisolatie komt er inderdaad voor de winter.
Speedy-Andre schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:31:
Als je een cvketel van 2005 vervangt is een nieuwe altijd wel zuiniger.
Het rendement van de wpb is relatief laag, hoewel je gas bespaart zou ik een huis met zoveel warmteverlies niet willen bijstoken.
Rendement van een WPB is toch hoger dan dat van een moderne CV? Iedere besparing van gas lijkt me op dit moment welkom..
Juist wanneer je minder stroom van het dak hebt (kortere dagen en zon staat laag) neemt de warmtevraag toe.
Dat snap ik. Het gaat me niet alleen om de zonnepanelen, maar ook om de flextarieven. Stel dat het tarief een bepaald uur erg laag is, dan zou ik de boost willen inschakelen. Misschien wel iets verzinnen met te bedienen afsluiters om de CV-leidingen wel/niet via de WPB te sturen.
Eerder in dit topic heb ik naar een Python script verwezen, zoek op Cozytouch en script.
Dit script communiceert in feite met de server en volgens mij zit dat ook in HA.
Inmiddels gevonden, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jandufeu schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:24:

Rendement van een WPB is toch hoger dan dat van een moderne CV? Iedere besparing van gas lijkt me op dit moment welkom..

[...]

Dat snap ik. Het gaat me niet alleen om de zonnepanelen, maar ook om de flextarieven. Stel dat het tarief een bepaald uur erg laag is, dan zou ik de boost willen inschakelen. Misschien wel iets verzinnen met te bedienen afsluiters om de CV-leidingen wel/niet via de WPB te sturen.

[...]

Inmiddels gevonden, dank!
Met een cop van 3 (gunstige omstandigheden} is de wpb net vergelijkbaar wat tapwater betreft, voor ruimte verwarming is een cop van 4 of hoger gangbaar.
Het hangt ook af van waar de wpb de lucht aanzuigt, als dat uit het huis is dan moet dat aangevuld worden.
Daarbij gaat het ten koste de voorraad warm tapwater die afkoelt.

Maar goed, koop je de stroom erg gunstig in dan is het rendement minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 12:49
Beste tweakers,

Ik heb een warmtepompboiler van remaha en zou deze graag laten schakelen door mijn "overschot" op de zonnepanelen.
Nu vraag ik mij af of ik deze ingang gewoon kan scakelen op 230v door middel van een relais.

In de handleiding vind ik iets over een HP/HC aansluiting waarmee het wel zou moeten lukken.
De informatie mbt tot het inkomend signaal in de service handleiding is echter erg karig. Zie p38; aansluitschema p43
Er staat dat er geen 230v rechtstreeks op mag aangesloten worden maar wat dan wel?

Heeft hier iemand ervaring mee. Ik heb een domoticasyteem van loxone waar ik eventueel wel een laag voltage dc mee kan sturen.

Erg bedankt voor jullie hulp!

https://products.remeha.b...t/download/asset_id/18336

[ Voor 9% gewijzigd door jozakin op 08-08-2022 21:15 ]

Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:44
@jandufeu Zoals veel vaker gezegd in dit topic. Een WPB is een sluitstuk om van het gas te gaan, als beginpunt is het nauwelijks rendabel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@jozakin de warmtepomp verwacht een potentiaalvrij contact zoals een (mechanisch) relais. Als X11-1 en X11-2 met elkaar kortgesloten worden, gaat de warmtepompboiler op hogere temperatuur werken.

De spanning een stroom vond ik niet in de specs, maar met een relais van 230V/2A moet het sowieso werken (kan ook prima 5V en 2 mA blijken te zijn, dan werkt dat relais ook ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 12:49
Proton_ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:52:
@jozakin de warmtepomp verwacht een potentiaalvrij contact zoals een (mechanisch) relais. Als X11-1 en X11-2 met elkaar kortgesloten worden, gaat de warmtepompboiler op hogere temperatuur werken.

De spanning een stroom vond ik niet in de specs, maar met een relais van 230V/2A moet het sowieso werken (kan ook prima 5V en 2 mA blijken te zijn, dan werkt dat relais ook ;) )
Bedankt!

Dit lijkt idd logisch eigenlijk moet ik enkel een kabel naar naar mijn kast trekken om deze te kortsluiten via een relais.

Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
de Peer schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:57:
[...]
Intergratie homey zul je grotendeels zelf moeten knutselen denk ik. Ik heb ook alles zelf gemaakt met het PV contact en een smart switch.
PV contact bedoel je stroom verbruik uitlezen? EN smart switch het aan en uit zetten?

Ik zie dat er een app voor is: https://homey.app/nl-nl/a...Somfy-TaHoma-&-Connexoon/. Zou dit via de cloud kunnen of moet ik daarvoor die wifi bridge kopen waar ik eerder in het topic mensen over zag praten? Gerelateerd, kun je de Atlantic App gebruiken zonder die wifi bridge.

https://kreathermshop.be/...one-tablet-001231-002449/

De functies van de homey plug-in zijn als volgt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KegSz9eWEAR3jn9VF9QVbG1Fke8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eo8GkQBCM6SKHAWD5QAnRvgb.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of ik waardes zoals termperatuur, waterverbruik en stroom verbruik kan uitlezen, dit zijn enkel de triggers voor scripting. Kan iemand screenshots van de app posten zodat ik kan zien wat de app kan? Als de app het niet kan, dan is het meestal ook niet remote uit te lezen.

Mbt de installatie wat zijn de mogelijkheden?
- In heb enkele instalateurs bekeken maar meestal voeren die hun eigen merken.
- Zelf heb ik 2 linker handen, dus als het leiding werk door een instalateur op zijn plaats wordt gezet kan ik alles zelf wel aansluiten. En dan heb ik hem nog nodig voor de subidie, niet? Maar recent zijn ze allemaal druk bezig dus kleine kans...
Enige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:28

watercoolertje

Untertitel

FatalError schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:09:
Hij heeft het toch over voorverwarmen met de WPB? De uiteindelijke stooktemp zal dus wel hoger worden, nadeel is dan vooral dat de cv warmte af gaat geven aan de wpb(oilervat) en je dus vermogen om verwarmen verliest aan je vat met warm water, tenzij die dezelfde temp zijn.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

The Source schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 01:13:
[...]

PV contact bedoel je stroom verbruik uitlezen? EN smart switch het aan en uit zetten?
Als je stroom op het PV contact zet, gaat hij verwarmen naar 62 graden.
Dus als je dat alleen doet als er zon is, door middel van een smart switch, gaat hij alleen verwarmen als er zon is.
is veel over geschreven in dit topic en in deel 1.

goh ik had niet verwacht dat Homey kant en klare ondersteuning heeft voor Atlantic. Ik neem aan dat je dan wel eerst aanvullende hardware (Cozytouch gateway) moet kopen, aangezien het apparaat zelf geen wifi oid heeft.
Het topic doorlezen, en ook deel 1.
Zoek even op woorden als installateur, subsidie, Cozytouch etc.
Alles wat je vraagt is al heel erg vaak besproken, en dan geven wij weer allemaal dezelfde antwoorden :D

Je kunt dus voor kant en klaar gaan (Cozytouch) of zelf wat knutselen met het PV contact, daar moet je wel een klein beetje handig voor zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 09-08-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vraagje over de inlaatcombinatie.
Ik wilde hem even open en dicht doen omdat ik begrepen had dat het goed kan zijn om hem even door te spoelen.
Dat blijkt met dit type niet te kunnen, die heeft geen draaiknop op de ontlastklep.
Dus dan laat ik het maar zo.

Ik zie wel wat kalk bovenop de inlaatcombinatie. Is dit kwalijk? Dat komt dus door de naden van het plastic heen blijkbaar.

Overigens lijkt hij nog gewoon goed te werken en gaat alles ook altijd netjes het riool in.

Een tijdje terug vond ik dat hij te veel afvoerde. soms wel meer dan 5 liter per dag. Maar de laatste week is het weer netjes max 1 L per dag, wat acceptabel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEj3k7HRqNOPkeQa6OZTlNHhdq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWuD86SdPZln5bU1plbZ6XfI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:34:
Ik wilde hem even open en dicht doen omdat ik begrepen had dat het goed kan zijn om hem even door te spoelen.
Dat blijkt met dit type niet te kunnen, die heeft geen draaiknop op de ontlastklep.

Ik zie wel wat kalk bovenop de inlaatcombinatie. Is dit kwalijk? Dat komt dus door de naden van het plastic heen blijkbaar.

Overigens lijkt hij nog gewoon goed te werken en gaat alles ook altijd netjes het riool in.

Een tijdje terug vond ik dat hij te veel afvoerde. soms wel meer dan 5 liter per dag. Maar de laatste week is het weer netjes max 1 L per dag, wat acceptabel is.

[Afbeelding]
Hoe oud is hij?
Verder als hij goed functioneert en je druk dus niet te hoog wordt in de boiler (heb je er toevallig een meter op?)
Zou ik me er niet al te druk om maken, volgens je verhaal hou je het wel aardig in de gaten mocht je het niet vertrouwen dan gewoon vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[Afbeelding]
Die blauwe knop kun je toch draaien?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

klump4u schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

Die blauwe knop kun je toch draaien?
Nee. Is een dop. Geen knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ronald.42 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:40:
[...]

Hoe oud is hij?
Verder als hij goed functioneert en je druk dus niet te hoog wordt in de boiler (heb je er toevallig een meter op?)
Zou ik me er niet al te druk om maken, volgens je verhaal hou je het wel aardig in de gaten mocht je het niet vertrouwen dan gewoon vervangen..
4 jaar oud. Ja ga het in de gaten blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb dus sinds maandag de wpb arostor 150 liter erin hangen.
Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik hem gevuld heb en de stekker erin en aangezet, dus nog niks ingesteld.
Maandag was ik er wel klaar mee, gister de hele dag weg geweest en vandaag wezen vissen met de oudste telg.
Douchen en badderen gaat overigens prima nog geen koud water gehad.
Maar ik ben van plan om morgen dat ding eens even op tijd te zetten in te stellen.

Iemand nog tips of trucks waar ik rekening mee zou kunnen of moeten houden?

Pv contact gebruik ik nu dus nog niet maar wil ik tzt aansturen met een smartsocket van HOMEWIZARD om zo bijv de legionella run tijdens de hoogtij momenten van de zonnepanelen te doen. Maar is nu nog niet van toepassing.

Eerst nog 2 kwh meters en een aantal sockets plus watermeter bestellen.

Dus als iemand nog een tip heeft houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46

Het deel met het tuitje wat in de afvoer steekt is evt. te verwijderen(klik lipje links op de foto) daaronder is een deel van het messing huis te zien. Let op als het plastic niet vers is breekt het lipje makkelijk af. Maar om eerlijk te zijn zou ik het laten zitten. De kalk aan de buitenkant is maar een beetje en doorlaten doet hij(door aan zo'n knop die je niet hebt te draaien kun je testen of hij doorlaat). Als hij niet of amper doorlaat loopt de druk te veel op.
Of hij teveel doorlaat houdt je al in de gaten.
Als het water niet opwarmt zou er geen water uit mogen komen, als dat wel zo is sluit hij niet goed af.

• Tranquility
Ik heb nog nooit een inlaatcombo gezien zonder een draaibare knop. Zo te zien is dit dus een oudje.
Ik zou er gewoon een nieuwe opzetten.

• CurlyMo
Tranquility schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:59:
Waarbij ik nog een nieuwe 6 bar heb liggen mocht iemand interesse hebben.

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:52

De draaiknop zit onder de dop.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tranquility schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:59:
Ik heb nog nooit een inlaatcombo gezien zonder een draaibare knop. Zo te zien is dit dus een oudje.
Nee deze is 4 of 5 jaar oud. geen oude. Is gemonteerd toen ik de Atlantic kocht.
gerzon schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:36:

De draaiknop zit onder de dop.
Ook onder de dop zit geen draaiknop. Tenminste, ik kan hem met mijn hand niet draaien en er staat ook geen pijl op oid.

Volgens mij heeft deze simpelweg de functionaliteit niet.

[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 11-08-2022 18:54 ]

• Tranquility
de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Volgens mij heeft deze simpelweg de functionaliteit niet.
Alleen daarom al zou ik gewoon een nieuwe halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36
In verband met een beperkte installatieruimte ben ik op zoek naar een relatief kleine (80/100liter) oplossing zonder buitenunit. Het maken van een aan/afvoer van lucht naar buiten is wel mogelijk. De rest van de ruimte is een vliering van ca. 20m2 met open trapgat.

Helaas is mijn loodgieter vrij onwetend dus ben ik zelf maar gaan googelen. Ik heb al van alles gevonden maar praktisch bij alle oplossingen (Auer Edel Air 100L / Atlantic Calypso VM 100 liter etc.) past de unit wel maar is er (volgens de installatievoorschriften) te weinig vrij ruimte erom heen.

Als laatste redmiddel (want ouderwets elektrisch wil ik gezien mijn portemonnee echt niet) kijk ik nu naar een kleine warmtepomp met los boilervat, bv deze:

https://galmet.com.pl/pl/produkt/small.

Heeft iemand hier wellicht nog een betere suggestie/advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR0kYbYZaNK4pAJ67fvJn41CnlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/75KZIhEchpCy2xTCz3GIUJ8N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Henkes schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:48:
In verband met een beperkte installatieruimte ben ik op zoek naar een relatief kleine (80/100liter) oplossing zonder buitenunit. Het maken van een aan/afvoer van lucht naar buiten is wel mogelijk. De rest van de ruimte is een vliering van ca. 20m2 met open trapgat.

Helaas is mijn loodgieter vrij onwetend dus ben ik zelf maar gaan googelen. Ik heb al van alles gevonden maar praktisch bij alle oplossingen (Auer Edel Air 100L / Atlantic Calypso VM 100 liter etc.) past de unit wel maar is er (volgens de installatievoorschriften) te weinig vrij ruimte erom heen.

Als laatste redmiddel (want ouderwets elektrisch wil ik gezien mijn portemonnee echt niet) kijk ik nu naar een kleine warmtepomp met los boilervat, bv deze:

[Afbeelding]
Heb je al gezocht naar een liggend vat?
Al weet ik niet of die er ook zijn zonder buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Henkes Kijk ook eens naar de Hewalex. Is ook een apart topic over.

En de Atlantic Calypso tegen de rechter muur? Die is vrij laag.

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 12-08-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Henkes schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:48:

[Afbeelding]
Als ik jouw foto en afmetingen goed interpreteer, dan zou een Vaillant aroSTOR van 80 of 100 liter moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SCLP6qYGNM43e_37g2O0ge5gBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mx68bsfHhC08sfARb0Y0txBy.png?f=user_large

De aroSTOR 80, 100 (en 150 liter) zijn eventueel ook op een driepoot te plaatsen en dan is afmeting D hetzelfde. Zie ook de installatiehandleiding.

Edit: ik zie nu dat je waarschijnlijk niet genoeg diepte hebt van de tussenmuur richting het dak?

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 12-08-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Als ik jouw foto en afmetingen goed interpreteer, dan zou een Vaillant aroSTOR van 80 of 100 liter moeten kunnen.

[Afbeelding]

De aroSTOR 80, 100 (en 150 liter) zijn eventueel ook op een driepoot te plaatsen en dan is afmeting D hetzelfde. Zie ook de installatiehandleiding.

Edit: ik zie nu dat je waarschijnlijk niet genoeg diepte hebt van de tussenmuur richting het dak?
Dank voor de vele reacties, nog een keer nagemeten en wellicht gaat de aroSTOR 80 net aan passen. Op de benodigde hoogte van B+E+G=136cm is de vrije ruimte naar het dak net wel/niet de benodigde 52,5 cm voor het vat. Qua installatie kan ik helaas geen centimertje ofzo smokkelen omdat ik (denk ik) gebonden ben aan een driepoot. Op de buitenmuur loopt al een airco-leiding die de muurbeugel in de weg zal zitten en ik vrees dat het rechterwandje (houtskelet+gips) niet sterk genoeg is.

@de Peer @CurlyMo Dank voor de Helawex optie, daar ga ik me ook nog verder in verdiepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Henkes op 12-08-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zat met de arostor 150 ook wat te klooien met de hoogte.
Ik wou onder in ieder geval genoeg ruimte om het element en de anode er fatsoenlijk uit te kunnen krijgen.
Dat resulteerde in het feit dat de kap er boven niet meer op of af kon.
Ik heb de popnagels uit de kap geboord zodat ik een losse ring en een plat deksel heb.
En dan kan het er wel op en af.

Als het niet kan zoals het moet... Dan moet het maar zoals het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Henkes de Vaillant driepoot is gemakkelijk op maat te maken. Hij wordt namelijk in onderdelen geleverd en de drie metalen pijpen kun je op maat zagen. Wel is het handig om rekening te houden met die minimale hoogte omdat je anders waarschijnlijk de anode niet meer kan vervangen zonder dat je de boiler moet weghalen. Al is dat laatste misschien ook geen drama (zal misschien eens in de X jaar moeten gebeuren) en kun je hierdoor nog wat extra centimeters winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
@Ronald.42 @Franciesco Check, goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb even wat foto's gemaakt van de ruimte aan de bovenzijde van de arostor 150.
Volgens mij is die 300mm vrije ruimte voor de wpb bij dit model gelijk.

Maar ik heb dus iets minder ruimte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWBwqdSMunBhjpbc5su7jZg5uzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoAPjZjRzxQAZRjuALUjNoHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/799hMYc2RS2aDqpVUUEjeFwuKg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBoVclL9eMo5n3eIyBnbAKnX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOVpa-nYNZ4AMbrXEkQdT1mvzDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2q3bg1aSbmZo714NrdKAlNS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eff-K4ibSt-7POs4vZpgoPt5soY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqfpLVPVSvxCYJY2UoOWTvXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 18:21
Mijn WP boiler zou in de kelder komen te staan.(155m²-370m³) Keldertemperatuur is steeds 18-20 graden.
Bedoeling is om lucht uit te kelder te halen en lucht af te voeren naar buiten. Er is daar één verluchtingsgat van 165mm.
Is het een probleem dat de lucht een 50 cm naar boven door het verluchtingsgat moet afgevoerd worden of kan je dan condensproblemen krijgen in de wp boiler ?
Of is het zelfs een haalbare zaak om de afgevoerde lucht in de kelder te blazen ? Lijkt me nog goed om de vochtigheid daar te verlagen in de zomermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
een kleine (luie) vraag, weet iemand toevallig zo een leverancier die Vaillant arostor VWL B 80/5 snel kan leveren? Uiteraard ga ik ook zelf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Henkes schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:36:
een kleine (luie) vraag, weet iemand toevallig zo een leverancier die Vaillant arostor VWL B 80/5 snel kan leveren? Uiteraard ga ik ook zelf zoeken.
Volgens mij doet @Adriaan71 daar wel eens wat mee.
Mischien kun je die eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

karine1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:24:
Mijn WP boiler zou in de kelder komen te staan.(155m²-370m³) Keldertemperatuur is steeds 18-20 graden.
Bedoeling is om lucht uit te kelder te halen en lucht af te voeren naar buiten. Er is daar één verluchtingsgat van 165mm.
Is het een probleem dat de lucht een 50 cm naar boven door het verluchtingsgat moet afgevoerd worden of kan je dan condensproblemen krijgen in de wp boiler ?
Of is het zelfs een haalbare zaak om de afgevoerde lucht in de kelder te blazen ? Lijkt me nog goed om de vochtigheid daar te verlagen in de zomermaanden.
De boiler heeft een condensafvoer. Dus volgens mij gaat dat gewoon goed.

Die kelder is wel enorm trouwens, dus hij zal wel op temperatuur blijven als je daar ook uitblaast. Bij zo'n enorme kelder gaat de boiler geen invloed hebben op temperatuur en luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
karine1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:24:
Het meeste vocht condenseert al in de wp op de condensor verdamper en wordt dan afgevoerd via het riool.

Ik ga ongeveer 70 cm omhoog met de afvoer door het dak.

Enige probleem zou kunnen zijn dat je condens op die afvoerbuis krijgt maar die zou je kunnen isoleren met armaflex dan ben je daar ook van af.

Kijk wel even wat aangegeven wordt bij de wpb qua lengte en diameter van de afvoerbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 18:21
In de kelder is geen afvoer, dus moet naar boven gepompt worden.
Hebben jullie een Idee over hoeveel water het dan gaat dat moet afgevoerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
karine1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:02:
In de kelder is geen afvoer, dus moet naar boven gepompt worden.
Hebben jullie een Idee over hoeveel water het dan gaat dat moet afgevoerd worden?
Dat hangt van de luchtvochtigheid in je kelder af maar je hebt ook nog je inlaatcombinatie die nu en dan wat water laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Henkes schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:36:
Contacteer eventueel ook de Belgische webshops. Mijn aroSTOR 150 was daar (Q1 dit jaar) honderden euro's goedkoper te krijgen.
B.v.:
https://www.groothandel.be/
https://www.esanico.be/nl/
Pagina: 1 ... 14 ... 113 Laatste