Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat is wat makkelijker om te inventariseren dan alles in dit topic opzoeken.
Vul maar in
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Gisteren een test gedaan met onze huidige douchekop en kom op 10l per minuut uit. Als ik de specsheet van de 270l variant erbij pak betekent dit ongeveer 35 minuten douchen? Zou dit nog op te rekken zijn door een circulatiepomp toevoeging? Met huishouden van 5 personen betekent dit max 7 min douchen per persoon en het bad is dan zeker niet meer bruikbaar.
Douchekop vervangen voor een zuiniger exemplaar heb je dan ook snel terugverdiend.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Is een WPB voor jullie wel de oplossing? Is er nog gas in huis, dan zou ik lekker met de gasketel verwarmen. Douchewater is relatief helemaal niet de grootverbruiker.
Heb je een WP, dan misschien overwegen een boilervat te nemen, een echte WP warmt het vat véél sneller op dan een WPB.
Dus ja. Het zijn een paar knoppen waar je aan kunt draaien.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Zeker niet circuleren, door de gelaagdheid blijft het koude water onderin, en het bruikbare warme blijft bovenin beschikbaar. Ik heb zelf mijn douche kop naar 5 liter terug gebracht, en daar wen je best snel aan.hpmkruit schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:03:
We zijn ons nog aan het oriënteren op een WPB en aangezien de V5 nog niet uit is heb ik nog even dit topic doorgenomen.
Gisteren een test gedaan met onze huidige douchekop en kom op 10l per minuut uit. Als ik de specsheet van de 270l variant erbij pak betekent dit ongeveer 35 minuten douchen? Zou dit nog op te rekken zijn door een circulatiepomp toevoeging? Met huishouden van 5 personen betekent dit max 7 min douchen per persoon en het bad is dan zeker niet meer bruikbaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij een volgende verbouwing zit een douche WTW wel in de planning, voor de komende 5-10 jaar zit dat er nog niet in.timovd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:12:
@hpmkruit hangt van de temperatuur af. Als je allemaal achter elkaar gaat douchen, gaat een douche-wtw ook flink helpen (maar vraagt vaak om een flinke verbouwing).
Douchekop vervangen voor een zuiniger exemplaar heb je dan ook snel terugverdiend.
Denk dat we eerst een proefronde met een waterbesparende douchekop (5 liter per minuut) proberen. Als dat door de commissie komt dan zit daar de snelste winst.
Op dit moment is SWW nog 50% van ons totale gasverbruik en de laatste stap voor ketelvervanging zou dan een L/W warmtepomp voor verwarming zijn. Mogelijk kunnen we die stap in 1 keer nemen als er een boilervat bijgeplaatst wordt.
Volgens mij geeft een extra circulatiepomp juist een averechts effect want die verstoort de gelaagdheid van het vat. Bij de anti-legionellarun met elektrisch element heeft het wel zin omdat je zo het hele vat op temperatuur kunt brengen.hpmkruit schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:03:
We zijn ons nog aan het oriënteren op een WPB en aangezien de V5 nog niet uit is heb ik nog even dit topic doorgenomen.
Ik heb, voordat ik gepost had, mn uiterste best gedaan om hier en andere bronnen wat informatie te vinden.dunklefaser schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:16:
[...]
Je hebt waarschijnlijk nog niet goed in dit topic (en diverse wp-topics) gezocht. Enkele trefwoorden: eenpijpscirculatie, Einrohrzirkulation, thermo-sifon
Dat was niet succesvol, vandaar mijn vraag.
Kun je me wat berichten aanbevelen om mn vraag te beantwoorden?
Kan je niet zelf zoeken? Voorbeeld: "eenpijpscirculatie" en de diverse links - heb je notabene zelf genoemd.jj85 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:02:
[...]
Ik heb, voordat ik gepost had, mn uiterste best gedaan om hier en andere bronnen wat informatie te vinden.
Kun je me wat berichten aanbevelen om mn vraag te beantwoorden?
Hier op tweakers Casestudy eenpijpscirculatie.
Als bonus een recent artikel van september 2024. Op Internep kan je beter met "Einrohrzirkulation" zoeken
Ik hoop dat het e.e.a. nu duidelijker is.
@Speedy-Andre Vreemd genoeg staat er nog niets in de topicstart, ook niet van diverse gerelateerde topics
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 29-07-2025 14:57 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat heb ik gedaan. Daarom gaf ik ook aan: Ik heb, voordat ik gepost had, mn uiterste best gedaan om hier en andere bronnen wat informatie te vinden.
Bovengenoemde topics etc heb ik allemaal al wel doorgenomen. Op basis daarvan was mijn conclusie dat het eenpijpscirculatie effect minimaal is als ik met de leidingen recht naar beneden ga. Waarbij de WPB op het hoogste punt in huis staat.Voorbeeld: "eenpijpscirculatie" en de diverse links - heb je notabene zelf genoemd.
Hier op tweakers "Casestudy eenpijpscirculatie".
Als bonus een recent artikel van september 2024. Op Internep kan je beter met "Einrohrzirkulation" zoeken
Ik hoop dat het e.e.a. nu duidelijker is.
@Speedy-Andre Vreemd genoeg staat er nog niets in de topicstart, ook niet van diverse gerelateerde topics.
Hiervoor zocht/zoek ik een stukje bevestiging, that's all
Even de juiste link voor die Casestudy
En idd, in de TS staat hier nog maar heel weinig over. Voor zo'n belangrijk onderwerp verdient dat idd wel wat meer aandacht.
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 29-07-2025 11:30 ]
Die bal kaats ik naar je terug, er staat een kopje Warmte sifon in de TS.dunklefaser schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:00:
[...]
@Speedy-Andre Vreemd genoeg staat er nog niets in de topicstart, ook niet van diverse gerelateerde topics.
Niet met allerlei linkjes die mogelijk vervallen, dan zou ik dat ook nog bij moeten gaan houden...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@Speedy-Andre Misschien nog "eenpijpscirculatie" en "Einrohrzirkulation" additioneel noemen?
En een of twee plaatjes opnemen (zeggen meer dan 1.000 woorden) en links op tweakers?
[ Voor 65% gewijzigd door dunklefaser op 29-07-2025 11:35 ]
/f/image/i8QMiLJitpzeeVWGvv01eB7x.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6drEiLlvBkLzQoz5Ffg0WhFQ.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.proklima-hann...te_Einrohrzirkulation.pdf
Ik heb sinds 2017 een Panasonic Aquarea WP-boiler (120 liter).
Ik zie die hier nooit voorbij komen.
Is dat zo iets uitzonderlijks?
Ik vond het een beetje lastig, dat de legionella-run (ik dacht in dit geval opwarmen naar 75°C) niet specifiek is in te stellen.
Hij gaat dat doen, 2 weken nadat voor het laatst een temperatuur van 65°C is gemeten.
Ik heb de watertemperatuur op 52°C staan, dus die 65°C wordt voor het laatst gemeten als de boiler na de legiionella-run aan het afkoelen is.
Maar dat verschuift dus qua tijd. Immers het tijdstip waarop de boiler weer is afgekoeld naar 65°C is o.a. afhankelijk van je warm water verbruik.
Maar aangezien ik de legionella-run graag overdag heb (ivm zoveel mogelijk eigen PV-stroom gebruiken), is dat dus een beetje vervelend.
Ik heb de draad naar het verwarmingselement onderbroken en daar een relais in gezet. Het relais wordt aangestuurd door een simpele tijdschakelaar. Vrijgave om 12:00 uur 's middags.
Op deze wijze gaat hij eens in de twee weken wel de legionella-run maken, maar dan op het door mij gewenste tijdstip.
Het symbool van de legionella-run is dan wel op het display te zien, maar vanwege het relais gebeurt er dus niets.
Uiteraard kan het dan langduren voordat de legionella-run daadwerkelijk is afgelopen, maar dat geeft verder geen foutmeldingen oid op het display.
Overigens gebruik ik maar 1 van de 2 elementen van 1000 Watt elk, ook om daarmee het aandeel PV-stroom zo groot mogelijk te maken.
Het totale verbruik zal mogelijk iets stijgen, omdat de boiler op deze wijze iets langer op een hogere temperatuur is.
Ik heb overigens het boilervat wel ingebouwd in een omkasting met extra isolatie waardoor ik het stilstandsverlies tot ongeveer de helft heb beperkt.
Misschien kennen anderen deze problematiek van instellen legionella-run ook?
[ Voor 7% gewijzigd door Zwerius op 29-07-2025 11:47 ]
Zwerius Kriegsman
De andere linkjes verwijzen o.a. naar een grote startpost waar je je een ongeluk zoekt ipv een exacte beschrijving of de plek waar die staat.
Als ik dat oversla dan doet een ander dat wellicht ook
@jj85 Mooi maar veel te groot voor een TS en dan ook nog in het Duits...
@Zwerius [Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie
Dat topic blijkt de aanzet voor mij te zijn geweest voor een algemeen wpb topic
Bij de meeste wpb's kan je de legionella run uitschakelen en het zelf regelen via een PV contact of vergelijkbaar, dan hoef je niet met de bedrading te gaan klooien.
Zorg dat indien er een maximaal thermostaat tussen zit dat deze actief blijft.
Dat zo'n kleine wpb 2 elementen heeft is apart maar wel handig, je hebt idd vaker 1kW pv over dan 2kW.
[ Voor 49% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-07-2025 12:13 ]
Als al het douchen op vaste tijden gebeurt heeft een circulatiepomp zeker nut.hpmkruit schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:03:
Dan kan je het hele vat vantevoren op temperatuur brengen.
Zo doe ik het ook als ik in bad wil.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Een V5 met extra spiraal waarop je een externe wp of wat dan ook dat warm water kan maken op aansluit, is dat geen mogelijkheid om sneller het sanitaire water mee te verwarmen?hpmkruit schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:03:
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dat lijkt mij een goede optie, vooral als er op de spiraal een zonnecollector kan worden aangesloten (gratis energie). Aan de andere kant is zo'n installatie met coil vrij complex, of er nu een warmtepomp, cv-ketel of zonnecollector op de coil wordt aangesloten. Ik ben daarom wel voorstander van het aansluiten van de combiketel (met NZ keurmerk) in serie op de warmwateruitgang van de warmtepompboiler. De ketel springt dan bij als het water in de warmtepompboiler onder de drempelwaarde van de gasketel komt.natural colour schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:22:
[...]
Een V5 met extra spiraal waarop je een externe wp of wat dan ook dat warm water kan maken op aansluit, is dat geen mogelijkheid om sneller het sanitaire water mee te verwarmen?
Aan de andere kant kan je in mijn opinie best wel wat met 350l gemengd warm tapwater. De warmtepompboiler zou evt. twee laadcycli per dag kunnen doen. Kan je toch 70min douchen.
Ik zag je berichten over dit probleem en je bent niet de enige: Ik heb het ondertussen ook al een keer of 3 gehad in een half jaar tijd. In de avond ontdekken dat de WPB zijn ochtendrun niet gedaan had. Ook bij mij een power cycle om het op te lossen.Soepstengel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:29:
Ik heb deze toendertijd gekocht: v&a aangeboden: AquaMQTT Warmtepompboiler Controller met de Arduino Nano ESP32.
Ik denk eraan om de Shelly Power meter te gaan vervangen door eentje die ook kan schakelen, dan doe ik elke maand (iets korter denk ik) een power flip en dan is het probleem in principe ook 'opgelost'. Niet heel erg netjes, maar dit probleem debuggen gaat lastig worden aangezien het elke keer bijna een maand duurt voordat het weer optreedt.
Overigens, volgens mij heb ik dit probleem niet altijd al gehad. Ik moet even in mijn history terug kijken of het vaker teurg komt, maar dat moet mijn vakantie data ook even overheen omdat dan de unit uiteraard niet opwarmt.
edit: in plaats van de Shelly aanpak kan ik inderdaad beter kijken of ik via de software een reboot van de esp kan doen, binnenkort maar even kijken of ik met Copilot wat voor elkaar kan krijgen.
Hardware : Atlantic Explorer v4, AquaMQTT bordje gekocht bij @Tanuki .
Zelf heb ik er nog niet de tijd voor gevonden om erin te duiken. Hij zit bij mij achter een slimme stekker, dus ik kan hem evt schakelen als hij zijn moment mist, maar is inderdaad geen nette oplossing.
Je mag de plaatjes natuurlijk ook kleiner maken en idd. de Duitsers hebben het eerder en diepgaander onderzocht. In het Nederlands vindt je dit nog niet.@jj85 Mooi maar veel te groot voor een TS en dan ook nog in het Duits...
Toen was het in NL blijkbaar geen thema - ook nu vaak nog niet bij veel installateurs.
Dat ik alles van anderen nog mag aanpassen ook vind ik niet redelijk, wees blij dat ik na zo veel jaar het topic nog een beetje bij hou.
Ergo het Duitse bericht staat nu in een post en zo'n lap wil je met een mobieltje eigenlijk niet tegenkomen vind ik als (aspirant) web designer.
https://atlanticclimate.n...armtepompboiler-atlantic/
Een andere optie voor meer douchebeurten is de Atlantic Calypso warmtepompboiler met buitenunit, opwarm tijd van ruim 10 en half uur naar ruim 3 en half uur, heeft geen extra spiraal.Zeeuwmeeuw3 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:36:
[...]
Dat lijkt mij een goede optie, vooral als er op de spiraal een zonnecollector kan worden aangesloten (gratis energie). Aan de andere kant is zo'n installatie met coil vrij complex, of er nu een warmtepomp, cv-ketel of zonnecollector op de coil wordt aangesloten. Ik ben daarom wel voorstander van het aansluiten van de combiketel (met NZ keurmerk) in serie op de warmwateruitgang van de warmtepompboiler. De ketel springt dan bij als het water in de warmtepompboiler onder de drempelwaarde van de gasketel komt.
Aan de andere kant kan je in mijn opinie best wel wat met 350l gemengd warm tapwater. De warmtepompboiler zou evt. twee laadcycli per dag kunnen doen. Kan je toch 70min douchen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Mooi nieuw product met r290 en warmtewisselaar. Erg aan het twijfelen om deze aan te schaffen.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Ze zijn bij Atlantic bang dat de fantômes dans le grenier in de boiler zich ophopen en bij het douchen uit de kraan komen..jj85 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:50:
In de Explorer V5 handleiding worden een aantal verboden configuraties genoemd.
Iemand een idee wat er met aansluiting op zolder bedoeld wordt? Wil hem juist op zolder hebben![]()
[Afbeelding]
Je moet dat zien als een Explorer die op de eerste verdieping of begane grond staat, waarvan de kanalen voor aanzuig en uitblaas naar zolder of vliering worden geleid.jj85 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:50:
Iemand een idee wat er met aansluiting op zolder bedoeld wordt? Wil hem juist op zolder hebben
Als je beneden in je huis je waterleiding los koppelt heeft hij de neiging om leeg te lopen, die kan ervoor zorgen dat hij implodeerdjj85 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:50:
Iemand een idee wat er met aansluiting op zolder bedoeld wordt? Wil hem juist op zolder hebben![]()
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Nah, inlaatcombinatie bevat een keerklep. Dus aan koude kant onmogelijk.reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:40:
[...]
Als je beneden in je huis je waterleiding los koppelt heeft hij de neiging om leeg te lopen, die kan ervoor zorgen dat hij implodeerd
Warme kant zit bovenop, dus leeglopen is ook niet echt relevant.
Hoe groter het hoogteverschil, hoe groter het vacuüm. Je loopt wel degelijk risico op implosie als er warm water getapt wordt terwijl de koude kant dicht staat voor b.v. onderhoud.jj85 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:48:
[...]
Nah, inlaatcombinatie bevat een keerklep. Dus aan koude kant onmogelijk.
Warme kant zit bovenop, dus leeglopen is ook niet echt relevant.
Zeker een rvs versie, is maar flinter dun, sla je zo een deuk inMartin7182 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:20:
[...]
Hoe groter het hoogteverschil, hoe groter het vacuüm. Je loopt wel degelijk risico op implosie als er warm water getapt wordt terwijl de koude kant dicht staat voor b.v. onderhoud.
1 PVoutput . Dongen NB
Niet te onderschatten is dat veel mengkranen met keramische schijven intern kunnen lekken tussen warme en koude kant. Dat merk je pas als aan beide kanten niet dezelfde druk heerst.
Dus als je bijvoorbeeld de boiler moet aftappen, natuurlijk zo dat er geen vacuüm kan ontstaan,
kan het zijn dat via de warmwaterleiding en een lekkende mengkraan water in de boiler druppelt of loopt.
Via een passende afsluiter is dit eventueel te voorkomen.
De split blijft op V3 hangen lijkt het.Zeeuwmeeuw3 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:18:
Explorer V5 (200-270l) wordt in augustus leverbaar vernam ik. Er staat al e.e.a. online op de NL website: link
De split V3 is al voorzien van het laatste display met direct wifi, gelijk aan Explorer V5.
Het waterpeil kan alleen zakken als er lucht bijkomt. Dat gebeurt niet via de smalle waterleiding, dus je trekt het vat vacuüm. Je kunt dit voorkomen met een beluchter/vacuümklep. Ik heb er zelf eentje in de toevoer zitten die dus opent bij negatieve druk in het vat.dunklefaser schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:10:
@Martin7182 Het mogelijke vacuüm is waarschijnlijk een stuk kleiner dan bij leegloop via de koude kant, of niet? Immers de leegloop stopt als het waterpeil onder de warmwateraansluiting zakt.
De 1 bar atmosferische druk waar je het over hebt is de luchtdruk op het water dat de leiding verlaat of erin hangt. In de boiler heerst een sterk negatieve druk a.g.v. de 10 m waterkolom die eronder hangt.
[ Voor 36% gewijzigd door Martin7182 op 01-08-2025 10:50 ]
Interessant om te weten en goed dat installateurs dit eventueel toepassen.Zeeuwmeeuw3 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:57:
Gangbaar is om bij meer dan 1 verdieping verschil tussen warmtepompboiler en laagste tappunt (tappunt lager dan boiler) een vacuümbreker toe te passen. Dat geldt dus voor de meeste woningen bij plaatsing op de zolder.
Dus bij een hoogteverschil van meer dan pakweg 3 m (=> ca. 0,3 bar "negatieve" druk)
tussen boiler en laagste tappunt, als ik me niet vergis.
Is er nog een specifieke plek waar die vacuumbreker geplaatst zou moeten worden? In elke afgaande leiding, of gewoon bij de boiler nog voordat de afgaande leidingen vertakken?Zeeuwmeeuw3 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:57:
Gangbaar is om bij meer dan 1 verdieping verschil tussen warmtepompboiler en laagste tappunt (tappunt lager dan boiler) een vacuümbreker toe te passen. Dat geldt dus voor de meeste woningen bij plaatsing op de zolder.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik zie in Configuration.h deze regel:
1
2
3
4
| /** * Choose if the time and date values sent to the main controller should override the ones sent by the hmi controller. */ constexpr bool OVERRIDE_TIME_AND_DATE_IN_MITM = false; |
False is wat ik er van probeer te maken, standaard staat deze op true.
Nu bedacht ik me dat bij power up de Esp niet zo snel de tijd via de ntp binnenhaalt en dat ie dus een 'lege' tijd naar de wpb stuurt waar deze over struikelt maar het kan ook zo zijn dat de Esp nog niet is gestart.
Helaas lukt het me (alweer) niet om te compileren (VSC met platformio), ik krijg deze fout tig keer achter elkaar omdat dezelfde file met een fout wordt opgeroepen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| Compiling .pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\message\next\MainEnergyMessage.cpp.o In file included from src/handler/RTC.cpp:5: include/config/Configuration.h:152:11: error: 'EOperationMode' does not name a type 152 | constexpr EOperationMode OPERATION_MODE = EOperationMode::MITM; | ^~~~~~~~~~~~~~ Compiling .pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\message\next\MainStatusMessage.cpp.o In file included from src/main.cpp:4: include/config/Configuration.h:152:11: error: 'EOperationMode' does not name a type 152 | constexpr EOperationMode OPERATION_MODE = EOperationMode::MITM; | ^~~~~~~~~~~~~~ In file included from src/handler/Wifi.cpp:3: include/config/Configuration.h:152:11: error: 'EOperationMode' does not name a type 152 | constexpr EOperationMode OPERATION_MODE = EOperationMode::MITM; | ^~~~~~~~~~~~~~ In file included from src/handler/OTA.cpp:6: include/config/Configuration.h:152:11: error: 'EOperationMode' does not name a type 152 | constexpr EOperationMode OPERATION_MODE = EOperationMode::MITM; | ^~~~~~~~~~~~~~ *** [.pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\handler\RTC.cpp.o] Error 1 *** [.pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\handler\Wifi.cpp.o] Error 1 In file included from include/task/MQTTTask.h:8, from src/main.cpp:11: include/config/Configuration.h:152:11: error: 'EOperationMode' does not name a type 152 | constexpr EOperationMode OPERATION_MODE = EOperationMode::MITM; | ^~~~~~~~~~~~~~ *** [.pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\handler\OTA.cpp.o] Error 1 *** [.pio\build\esp32-s3-devkitc-1\src\main.cpp.o] Error 1 ======================================================= [FAILED] Took 9.19 seconds ======================================================= |
Kennelijk komt de regel met EOperationMode er niet door, het maakt niet uit of daar MITM staat of iets anders.
Dus als ik het goed begrijp, bij een plaatsing op zolder:Martin7182 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:43:
In de aanvoer maar wel na de inlaatcombinatie. Hoger is inderdaad beter, maar hier zit hij op halve hoogte en dat werkt ook prima.
(Excuus voor mijn slechte paint skills😅)
:strip_exif()/f/image/dmPXeWg9tvqiS9MOfeUO1nth.png?f=user_large)
- Vanaf koud water aanvoer naar inlaatcombinatie. Deze mag verticaal geplaatst worden?
- Hierna omhoog, voorbij het hoogste punt van het vat. Hier komt de beluchter, verticaal geplaatst, in t-stuk.
- Vervolgens helemaal omlaag (zo laag mogelijk?) dit om eenpijpscirculatie tegen te gaan
- Als laatste weer een klein stukje omhoog naar de aansluiting op het boilervat
Mijn vraag;
Klopt het als het zo aangesloten zit? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden? Moet er ook nog iets geplaatst worden tussen de warm water afvoer leiding?
De beluchter is qua plek prima, maar je kan het linkerknietje vervangen met het t stuk, scheelt je een koppeling.bassie221188 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, bij een plaatsing op zolder:
(Excuus voor mijn slechte paint skills😅)
[Afbeelding]
- Vanaf koud water aanvoer naar inlaatcombinatie. Deze mag verticaal geplaatst worden?
- Hierna omhoog, voorbij het hoogste punt van het vat. Hier komt de beluchter, verticaal geplaatst, in t-stuk.
- Vervolgens helemaal omlaag (zo laag mogelijk?) dit om eenpijpscirculatie tegen te gaan
- Als laatste weer een klein stukje omhoog naar de aansluiting op het boilervat
Mijn vraag;
Klopt het als het zo aangesloten zit? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden? Moet er ook nog iets geplaatst worden tussen de warm water afvoer leiding?
Verder zou je nog een aftapkraan kunnen overwegen in de koude leiding op het laagste punt in je tekening.
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 04-08-2025 18:29 ]
@Wolly bedankt voor de aanvullingen! Ik neem ze mee in de voorbereidingen👍🏼Wolly schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:28:
[...]
De beluchter is qua plek prima, maar je kan het linkerknietje vervangen met het t stuk, scheelt je een koppeling.
Verder zou je nog een aftapkraan kunnen overwegen in de koude leiding op het laagste punt in je tekening.
Nu ook bij warmteservice op de siteGieliovd520 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:34:
Ja, laat je niet afschrikken, dit zijn bruto adviesprijzen. Bij Wasco koop je de V5 270L voor €1470 ex in als installateur.
270L met coil model blijft net onder de 2k.
Voordeliger dan de v4?
https://www.warmteservice...boiler-V5-COIL/p/03180055
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 05-08-2025 13:21 ]
Het gaat om een boiler geleverd door Warmteservice (vestiging Haaksbergen als ik het mij goed herinner). Ik ga vanavond wat water opvangen om te kijken of ik ook roestdeeltjes zie en of het roestig ruikt. Ik merk op dat meer mensen last hebben (gehad) van dit probleem, vandaar dat ik hier ook even een melding doe.
Wil je eens foto's delen van je aansluitingen op het vat? Zit daar een goede dielectrische koppeling op indien je naar koperen leidingen gaat?.joepiedepoepie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:58:
Sinds halverwege vorige maand draait hier de Atlantic Explorer v4 270L zonder coil. Na enkele dagen zag ik dat er tijdens de eerste seconden warm water roestig/bruin/geel water uit de leiding kwam. Een week na het aansluiten zijn wij 2 weken op vakantie gegaan. Tijdens deze periode hebben opa en oma op het huis gepast en hen heb ik niet gehoord over dit probleem. Nu we weer terug zijn merk ik nog steeds op dat het eerste warme water bruin/geel is dus ik verwacht niet dat tijdens onze vakantie het probleem weg was.
Het gaat om een boiler geleverd door Warmteservice (vestiging Haaksbergen als ik het mij goed herinner). Ik ga vanavond wat water opvangen om te kijken of ik ook roestdeeltjes zie en of het roestig ruikt. Ik merk op dat meer mensen last hebben (gehad) van dit probleem, vandaar dat ik hier ook even een melding doe.
De koppeling wordt er normaliter eentje bij de boiler geleverd voor zover ik weet.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik heb zo geen foto's, maar kan je wel direct vertellen dat de bijgeleverde dielektrische koppeling niet is gebruikt. In plaats daarvan heb ik die van Amazon gebruikt (die zijn hier vaker in dit topic gepost). Deze zit aangesloten op zowel de koudwater- als warmwaterleiding.MuadDib007 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:48:
[...]
Wil je eens foto's delen van je aansluitingen op het vat? Zit daar een goede dielectrische koppeling op indien je naar koperen leidingen gaat?
De koppeling wordt er normaliter eentje bij de boiler geleverd voor zover ik weet.