2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Zo ver zijn we nog nietmarnie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:24:
[...]
Ter info: de nieuwste Atlantic Explorer V6
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mijn primaire verwarming in de bijkeuken waar de WPB komt te staan is een radiator, nu nog verwarmd door een CV ketel maar in de toekomst door een WP. De WPB en WP komen los van elkaar te staan, ik ben niet van plan de WP te gebruiken om de WPB te voeden oid. Maar leidingwerktechnisch zou dat in de toekomst makkelijk kunnen.Jim423 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
Hangt van je primaire verwarming af. Als dit ook WP is kun je aanzuigen vanuit de bijkeuken en 1 afvoer naar buiten maken. Zowel aanvoer als afvoer naar buiten is ook prima natuurlijk. Wel schakelt de WPB dan over op het element als het vriest.
De islam kan uw vrijheid schaden
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
In mijn opinie: better safe than sorry.Daannn1987 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:05:
Ik ga mijn Atlantic v5 in serie zetten met mijn Zonneboiler, uiteraard komt / bljift daar een mengventiel tussen om geen 100 graden de warmtepompboiler in te klappen. Nu zat ik wel na te denken, dan heb ik wel een extra diëlektrische koppeling nodig lijkt mij?
Zelf heb ik ook op iedere aansluiting van het SWW op de Atlantic een dielectrische koppeling zitten.
Nota bene die van Atlantic zelf, waar een lange levertijd op zat.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Dat is een snelle reactie en eens... voor die paar euro.. Ik heb nu 2 van amazon besteld die iedereen hier besteld blijkbaarMuadDib007 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:07:
[...]
In mijn opinie: better safe than sorry.
Zelf heb ik ook op iedere aansluiting van het SWW op de Atlantic een dielectrische koppeling zitten.
Nota bene die van Atlantic zelf, waar een lange levertijd op zat.
De V5 heeft wel echt een stuk degelijkere kap dan de v4 had. Dat maakte het tillen naar zolder ook eigenlijk wel een eitje. De 200 liter liepen we met 2 man zo naar boven. Bovenste stuurt slechts een beetje.
[ Voor 21% gewijzigd door Daannn1987 op 20-08-2025 22:03 ]
/f/image/jdobe2Ot7U4zhuwTVlWeeyic.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig advies?
Edit: na een nachtje laten doen werkt het. Geduld is een schone deugd.
[ Voor 6% gewijzigd door BramVroy op 22-08-2025 08:55 ]
Ga hier ook een bestaande 75L zonneboiler in serie zetten met de nog te plaatsen V5. Snap niet helemaal waarom je dan een extra diëlektrische koppeling zou moeten toepassen? Wat is je redenatie hierbij? Wellicht heb ik het zelf nog niet goed genoeg doordacht.Daannn1987 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:05:
Ik ga mijn Atlantic v5 in serie zetten met mijn Zonneboiler, uiteraard komt / bljift daar een mengventiel tussen om geen 100 graden de warmtepompboiler in te klappen. Nu zat ik wel na te denken, dan heb ik wel een extra diëlektrische koppeling nodig lijkt mij?
Ik snap uberhaubt niet waarom de diëlektrische koppeling op de koudwater wil hebben. Better safe than sorry.Heronimo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:43:
[...]
Ga hier ook een bestaande 75L zonneboiler in serie zetten met de nog te plaatsen V5. Snap niet helemaal waarom je dan een extra diëlektrische koppeling zou moeten toepassen? Wat is je redenatie hierbij? Wellicht heb ik het zelf nog niet goed genoeg doordacht.
Heel eerlijk denk ik dat Atlantic en LG andere dingen meten en meetellen in hun COP berekeningen. Er is namelijk niet echt een standaard voor, behalve de temperatuur. Technisch gezien kun je alleen de compressor meten en die stroomopname gebruiken, dan zal je COP altijd hoger zijn dan wanneer je alle stroomverbruikers meetelt. Toshiba is een merk dat eigenlijk te eerlijk is want zij rekenen alles mee in hun COP berekeningen voor hun warmtepompen. Zij gaan zelfs zo ver dat 4wegklep standaard op verwarmen staat in deze regio om een paar watt te besparen. Hun COP zal op papier wat lager zijn misschien maar wel dichter bij de werkelijkheid. LG kennende zullen ze een ideaal plaatje laten zien op papier. Atlantic is, vermoed ik, wat realistischer in hun berekeningen.FutureTrunksZ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:19:
In dit topic lees ik veel positiefs over de Atlantic Explorer v4, wat op mij doet overkomen alsof dit een echt goede keuze is.
Maar waarom is dat zo? Want als ik kijk naar bijvoorbeeld COP en geluid dan scoort de LG WH27S bijvoorbeeld stukken beter.
Atlantic COP bij 7 graden: 2,79
LG COP bij 7 graden: 3,45
Atlantic: 53 db
LG: 46 dB
Laten we verder ook reëel zijn, de kans dat de compressor in een LG significant efficiënter is dan in een ander merk is nihil. De meeste merken maken ze überhaupt niet zelf. Als die in merk A zoveel beter zou zijn dan zou de rest hetzelfde doen.
Laat je ook niks wijsmaken als het om koudemiddelen gaat. Een apparaat is ontworpen voor een bepaald koudemiddel om daar zo efficient mogelijk mee te werken. Iedereen wil nu R290, oftewel propaan, maar wees je er van bewust dat zoiets vooral voor de fabrikant aantrekkelijk is. R290 is goedkoop, de compressoren zijn ook klein en goedkoop maar wel efficient. Je "oude" R134a/R514A of wat voor variant dan ook is ongeveer even efficient, alleen duurder voor de fabrikant. Een van de weinige uitzonderingen is van R410a naar R32 gaan, dat is circa 8% efficiënter. R290, en in mindere mate R600(a), heeft wel de toekomst. In "residential" is het uitstekend en kan de prijzen nog wel iets omlaag brengen.
* Nee, geen aandelen in Toshiba oid, wel kennis in de manier van werken van verschillende fabrikanten *
Liever heb ik dat een wpb zonder gebruik van een element z'n werk blijft doen.
R290 is leuk, maar kijk eens hoe slecht dat kan gaan (Arostor) als je een van de eersten bent die dat doet.
Nu was dat niet alleen de compressor, ook het bejubelde RVS bleek niet altijd waterdicht (
Dan hebben we het maar niet over het programmeren e.d. en het feit dat ze hem elders inkopen.
LG is een verhaal apart, vreemde constructie met de lucht aansluiting en ze vonden ergens een magazijn met oude compressors die kennelijk weg moesten.
Doe er een glimmend jasje omheen en het lijkt heel wat, het is hun eerste en misschien wel laatste wpb.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Bedoel je Fujitsu? Of waar komt de merknaam Toshiba opeens vandaan?TrekVogel schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:47:
[...]
... Toshiba is een merk ...
... in Toshiba oid, ...
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Nee, ik bedoel Toshiba. Ik haalde hen aan als voorbeeld van een fabrikant die alles meetelt bij de COP berekeningen. Dat was in reactie op dat Atlantic en LG andere COP waarden adverteren. Niet elke fabrikant rekent op dezelfde manier omdat er geen standaard voor is. In de praktijk zullen de waarden waarschijnlijk veel dichter bij elkaar liggen.Tanuki schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:55:
[...]
Bedoel je Fujitsu? Of waar komt de merknaam Toshiba opeens vandaan?
Fujitsu is een merk, maar wat maken ze nog zelf?
Graag weer verder over de V5 die als het goed is al ergens draait
afhankelijk van het verbruik aan warm water, de opstelplaats en niet vergeten de montage
kan het warmteverlies naar mijn ervaring ook belangrijk zijn.
Mijn Atlantic IV 200 l "verbruikt" in stand-by ca. 130-150 kWh elektrisch op jaarbasis. Wat is de COP??
(staat op zolder naast de binnenunit van de wp; luchtaanvoer binnen - ~afvoer buiten)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Een vat dat door een warmtepomp wordt verwarmd idem, ook daar is er warmteverlies.
Daarom heb ik er wel vrede mee als alleen naar het verbruik voor de warmteproductie wordt gekeken, cop gaat immers over verbruik gerelateerd aan warmteproductie.
Dat neemt niet weg dat het warmteverlies beperken zinvol is, vaak een eenmalige actie en/of investering waar je gedurende de levensduur profijt van hebt.
Mijn auto gaat op de snelweg bij een bepaalde snelheid ook niet opeens onzuiniger rijden als ik eerst in de file heb gestaan. Het telt wel mee bij het benzineverbruik in liters.
Waarom is de plaatsing van de beluchter zo kritisch.Wolly schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:28:
[...]
De beluchter is qua plek prima, maar je kan het linkerknietje vervangen met het t stuk, scheelt je een koppeling.
Is het omdat het vacuum dan eerst de water kolom moet 'optillen'?
En zal een washmachine kraan met beluchter en terugslagklep ook voldoen?
Ik moet toch nog twee kranen hebben om er en er na te plaatsen.
:strip_exif()/f/image/vDgrJtKYa7SoCTWLaX9xOwto.png?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door MrMonkE op 24-08-2025 22:46 . Reden: Plaatje en kraan vraag ]
★ What does that mean? ★
Wat zijn varianten die jullie gebruiken?
Ik heb de V5 270 liter afgelopen zaterdag besteld bij Warmteservice, ik hoop hem woensdag of donderdag binnen te krijgen en hem dan ook vlot te kunnen installeren. Maar dat hangt een beetje af van mijn agenda😅
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V6zIkoeWcNaZ2cymJOprIdPd.jpg?f=user_large)
Ik heb dezelfde beluchter aangeschaft. Deze mag een vrij hoge temperatuur hebben (120grC uit mn hoofd).bassie221188 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:56:
Dit (zie hieronder) is de automatische beluchter die ik toe zou willen voegen aan mijn installatie. Dit was zo ongeveer de enige die ik tegen kwam als ik hier naar zocht. Andere zoekresultaten gaven met vaak alleen automatische ontluchters. Dat is niet hetzelfde, of kunnen ze allebei?
Wat zijn varianten die jullie gebruiken?
Ik heb de V5 270 liter afgelopen zaterdag besteld bij Warmteservice, ik hoop hem woensdag of donderdag binnen te krijgen en hem dan ook vlot te kunnen installeren. Maar dat hangt een beetje af van mijn agenda😅
[Afbeelding]
Wat zijn die dingen lastig te krijgen als particulier
Een ontluchter werkt de andere kant op.
[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 26-08-2025 06:46 ]
Boven mijn warmtepomp zit nu een gat van de oude ventilatie - deze is 11 cm, zou het kwaad kunnen als ik deze gewoon zo laat zitten? Ik neem aan dat de pomp minder efficient en wat luidruchtiger gaat werken? zijn er mensen met ervaringen? Ik kan er ook (tijdelijk) voor kiezen om het aanzuigen van warme lucht gewoon uit de ruimte op zolder te laten plaatsvinden en niks op het invoer gat aan te sluiten - zijn er hier meningen over?
at your service
Hoe verwarm je de woning? WP?
Je kan het gat open laten en uit de ruimte aanzuigen. Dit kan alleen niet in de winter want dit gaat tochten.
Stel het is heel lastig om een extra doorvoer te maken kun je nog kiezen om een T-stuk met terugslagklep naar de ruimte op die 110 gat te plaatsen (50/50 bi/bu aanzuigen) of het gat dicht te maken en een rooster in de kamerdeur te plaatsen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
at your service
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Voor de volledigheid, hierbij geldt ook weer dat deze op het hoogste punt moet worden geinstalleerd (dus boven de boiler mocht deze op zolder staan).RichieB schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:39:
@bassie221188 Ik heb als beluchter de Watts N36 vacuumklep geplaatst. Die werkt prima.
BronWordt op hoogste punt van een installatie geïnstalleerd of rechtstreeks op hoogste punt van een boiler.
Dit zal wel gaan werken mits de aanzuigkant binnenlucht is en je een vloeiende vernauwing gebruikt.The_Butler schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:02:
Op dit moment heb ik twee dakdoorvoeren op mijn zadeldak, 1 riool ontluchting en een 110mm diameter gat van de oude ventilatie - dat ventilatie gat staat perfect boven mijn warmtepomp dus die wil ik graag als afvoer van koude lucht gebruiken - maar ik vrees dus dat een 160mmm afvoer aansluiten op een 110mm gat misschien niet het meest slimme is.... De unit staat trouwens op zolder naast het trapgat.
Ook mag de ventilatiepan niet teveel restrictie geven. Wel zal dit je rendement gaan kosten dus het is wel te adviseren om t.z.t. grotere dakdoorvoeren te maken. Je zou ook kunnen proberen het gat te dichten en gewoon bi/bi te draaien en kijken of dit bevalt.
Dat is absoluut het advies. Ik heb hem in de warme afvoer in het midden van de WPB gemonteerd en hij doet het prima.Wolly schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:44:
[...]
Voor de volledigheid, hierbij geldt ook weer dat deze op het hoogste punt moet worden geinstalleerd (dus boven de boiler mocht deze op zolder staan).
[...]
Bron
Dat is fijn, maar mocht het bij een ander op die manier niet perfect werken dan kost hem of haar dat mogelijk wel een boiler omdat de instructies niet zijn nageleefd.RichieB schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:28:
[...]
Dat is absoluut het advies. Ik heb hem in de warme afvoer in het midden van de WPB gemonteerd en hij doet het prima.
Mag ik in het laatste stukje aanvoerleiding, op een laag punt, nog een aftapkraan plaatsen? Stel dat er ooit iets mis is, dan zou ik de boiler via deze kraan leeg kunnen laten lopen. Of is dat zinloos?
Zie afbeelding hieronder (waar de paarse streep staat)
:strip_exif()/f/image/oT909rAy9YITCkiAIlBE4Zpl.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe maak je dan de boiler leeg? Die kan nog steeds geen lucht intrekken. Bij komt de beluchter op de warme kant straks.bassie221188 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:12:
En als ik het nog steeds goed heb komt de beluchter na de inlaatcombinatie op de aanvoerleiding, toch?
Mag ik in het laatste stukje aanvoerleiding, op een laag punt, nog een aftapkraan plaatsen? Stel dat er ooit iets mis is, dan zou ik de boiler via deze kraan leeg kunnen laten lopen. Of is dat zinloos?
Zie afbeelding hieronder (waar de paarse streep staat)
[Afbeelding]
Dat maakt dus niet uit volgens het waterwerkblad.jj85 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:37:
[...]
Hoe maak je dan de boiler leeg? Die kan nog steeds geen lucht intrekken. Bij komt de beluchter op de warme kant straks.
Zie Wolly in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Let wel, fabrikanten kunnen wel de koude leiding opnemen in de handleiding. Deze discussie was vorig jaar ook in dit topic.
[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 26-08-2025 23:02 ]
Dit leek mij ook al tegenstrijdig inderdaad. Aftappunt komt laag in de koudwater toevoer, beluchting in het hoogste punt van de warm water leiding.jj85 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:37:
[...]
Hoe maak je dan de boiler leeg? Die kan nog steeds geen lucht intrekken. Bij komt de beluchter op de warme kant straks.
Waterwerkblad beschrijft in mijn ogen wel een ander scenario dan hier meestal wordt benoemd, namelijk inblokken en afkoelen. Dit scenario is voor alle boilervat relevant, ook als hij niet op zolder staat.Wolly schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:49:
[...]
Dat maakt dus niet uit volgens het waterwerkblad.
Zie Wolly in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Let wel, fabrikanten kunnen wel de koude leiding opnemen in de handleiding. Deze discussie was vorig jaar ook in dit topic.
Hiervoor hoef je enkel de koude kant dicht te draaien en vervolgens de boiler uitzetten (en dan lang genoeg wachten). In dat geval maakt de positie idd niet uit. Interessant
Voor het scenario van installaties op zolder + lange warm water leiding naar beneden maakt de plek ook niet uit, als hij maar op een hoog punt zit. Ik voorzie wel wat praktische uitdagingen met een beluchter aan de koude kant in het geval je de boiler wil legen. Dus vandaar mijn voorkeur voor installatie aan de warme kant.
[ Voor 17% gewijzigd door jj85 op 27-08-2025 07:42 ]
Afgelopen zaterdag met 3 man 2 trappen omhoog gesjouwd. Hij stond binnen 10 minuten in de bak, dus dat viel nog alles mee, ook al zitten er 2 haakse bochten in iedere trap.
Vandaag eind van de middag begonnen met installeren, na anderhalf uur was het klaar en is de boiler gevuld. Om 18:05 heb ik hem aan gezet in de BOOST modus, ik ben benieuwd hoe laat hij klaar is🙂
:strip_exif()/f/image/nFKUfhg83AN9WQlpqj3VsUgB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JkpYUpDtFxD32hGeOmsuivRA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xdKeilLztytfow2QC8hFxqcP.jpg?f=fotoalbum_large)
en gaat dat wel goed met de losse leidingen zoals die met de aftap kraan , gaan deze niet bewegen bij het open en dicht draaien van de warmwaterkraan?
Hoewel het weinig anders zal kunnen ben ik geen fan van die gebogen pijpjes (aanzicht).
Nice! Heel benieuwd. Hier staat de 270l V5 met coil inmiddels op zolder te wachten voor installatie.bassie221188 schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:01:
Hij staat!👌🏼 Het is de Atlantic Explorer V5 270 liter (zonder coil) geworden.
Afgelopen zaterdag met 3 man 2 trappen omhoog gesjouwd. Hij stond binnen 10 minuten in de bak, dus dat viel nog alles mee, ook al zitten er 2 haakse bochten in iedere trap.
Vandaag eind van de middag begonnen met installeren, na anderhalf uur was het klaar en is de boiler gevuld. Om 18:05 heb ik hem aan gezet in de BOOST modus, ik ben benieuwd hoe laat hij klaar is🙂
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even voor de zekerheid, je inlaatcombinatie is 6 bar? Ik zie namelijk eentje met een groene dop, en die ken ik als 8 bar bij Pentec, maar wellicht hebben andere merken ook 6 bar versies in het groen.
De onderste leiding ga ik inderdaad nog vast zetten. Hier wilde ik de beugel aan de onderkant van de WPB voor gebruiken, maar die moet ik nog op maat maken.Louwm schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:20:
2 vragen , ontstaat er nu geen dood water in de opgaande leiding met de beluchter ?
en gaat dat wel goed met de losse leidingen zoals die met de aftap kraan , gaan deze niet bewegen bij het open en dicht draaien van de warmwaterkraan?
Zoals ik het nu zie is de druk meer dan prima. De hoofdaanvoer heb ik verwerkt achter het houten schot. Hier zit maximale druk op.Speedy-Andre schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:38:
Ik vraag me af hoeveel drukverlies je door de aftapkraan of beter de fittingen hebt.
Hoewel het weinig anders zal kunnen ben ik geen fan van die gebogen pijpjes (aanzicht).
Ik ben hier inderdaad wel voor het praktische gegaan, niet voor het meest mooie. Er komt nog een afwerk wandje voor die makkelijk weg te halen is.
Shit.. hier heb ik helemaal niet bij stil gestaan inderdaad🫠😓 die gaat dus nog wel vervangen wordenHeronimo schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:44:
[...]
Nice! Heel benieuwd. Hier staat de 270l V5 met coil inmiddels op zolder te wachten voor installatie.
Even voor de zekerheid, je inlaatcombinatie is 6 bar? Ik zie namelijk eentje met een groene dop, en die ken ik als 8 bar bij Pentec, maar wellicht hebben andere merken ook 6 bar versies in het groen.
Correct, daarom schrijft de fabrikant ook een andere oplossing voor dan waar hier is gekozen.Louwm schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:20:
2 vragen , ontstaat er nu geen dood water in de opgaande leiding met de beluchter ?

7 bar is ook wel te vinden en nog groen ook
[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-09-2025 20:45 ]
:strip_exif()/f/image/L1X499xMJKhnq7EsCJBgjxOw.jpg?f=fotoalbum_large)
Is de klep die onderaan het lijstje staat de inlaatcombinatie?
Of moet ik die nog los aanschaffen?
Zijn er verder nog zaken die ik van tevoren moet aanschaffen?
Catch a smile out there!
Met 3 man de trap op, hoe heb je dat gedaan?bassie221188 schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:01:
Hij staat!👌🏼 Het is de Atlantic Explorer V5 270 liter (zonder coil) geworden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is geen inlaatcombinatie.Glenfiddich schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:27:
Vraagje: ik ga binnenkort een Atlantic Calypso plaatsen. Volgens de handleiding zit dit inbegrepen in de verpakking:
[Afbeelding]
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
De sterkste onderop en de tweede boven, vooral om te sturen. We hadden spanbanden aan de boiler gemaakt.en deze hadden we door de tweede (open) trap heen gehaald. Hier kon ook nog aan getrokken worden. Dit was vooral bij de laatste tredes erg handig, anders kregen we hem moeilijk rechtop. De bovenkant van de V5 is goed vast te houden om aan te trekken.tweakers122018 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 03:20:
[...]
Met 3 man de trap op, hoe heb je dat gedaan?
Er staat volgens mij niets in de manual hoe je die oranje 'klep' moet toepassen, lijkt mij een inlaatcombinatie...Glenfiddich schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:27:
Vraagje: ik ga binnenkort een Atlantic Calypso plaatsen. Volgens de handleiding zit dit inbegrepen in de verpakking:
[Afbeelding]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Of misschien nog beter, vertikaal naar beneden tot de hoogte v.d. aansluiting bij de muur en dan horizontaal naar de muuraansluiting. En dan de beluchter direct aan de boiler of in de koudwatertoevoer. Zo'n lang stuk dode leiding is niet handig i.v.m. legionella.RichieB schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:27:
@bassie221188 De uitgang van je WPB loopt maar heel geleidelijk naar beneden. Waarom niet eerst haaks richting de vloer en dan pas naar de muur? Dat werkt namelijk veel beter als thermosiphon.
[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 02-09-2025 09:38 ]
Wat is het dan wel?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Wie maakt een post met alles wat precies nodig is en op welke volgorde? Ik wil ook wel een poging doen met alle informatie die ik vind in dit topic, maar het zelf écht allemaal begrijpen doe ik niet.
Poging 1 (tekstueel):TereZz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:04:
Wat is er nou allemaal precies nodig om de atlantic explorer v5 aan te sluiten. Ik merk ik dit topic dat iedere plaatser het wiel zelf weer opnieuw uitvind en er dan een discussie ontstaat dat dat toch beter kan. Imposiegevaar, aftapkraan, inlaat, thermossiphon, meegeleverde zaken vs zelf kopen?
Wie maakt een post met alles wat precies nodig is en op welke volgorde? Ik wil ook wel een poging doen met alle informatie die ik vind in dit topic, maar het zelf écht allemaal begrijpen doe ik niet.
Koud water aanvoer, inlaatcombinatie, t-stuk uitgang naar expansievat, andere uitgang t-stuk naar aftapkraan, achter aftapkraan de inlaat van de boiler.
Daar mist de vacuüm klep nog, die heb ik zelf niet geïnstalleerd.
Jullie adviezen zijn waardevol! Ik heb de uitlaat van de WPB aangepast. Hij gaat wel eerst omhoog, omdat ik de beluchter hier op wilde houden. Deze zit nu op een stukje buis van ongeveer 5cm. Vanaf hier direct naar beneden en de muur in. Het zijn uiteindelijk zelfs minder koppelingen geworden👌🏼
De inlaatcombinatie vervangen voor eentje van 6 bar.
Nu de leidingen nog isoleren en vastzetten.
P.s: in BOOST modus was de WPB in 4 uur en 15 minuten van 10° naar 62° geklommen😎
:strip_exif()/f/image/St10gEOGzn0XW1ZQViHDJkE4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L3v561WQUVzArLzT5423GEKk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JUJQaxnXMkfkFjpZtRtiHwOw.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien valt het mee omdat de leiding dun en niet van koper is, maar ik zou het even goed in de gaten houden.
Onder het motto; Al doende leert men?RichieB schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:16:
@bassie221188 Je hebt het nog erger gemaakt. Zoals @Martin7182 al aangeeft: je hebt nu gegarandeerd eenpijpscirculatie die warmte uit je WPB wegtrekt. Dat gaat niet meevallen. Voel zelf maar. Dat stukje wordt en blijft loeiheet. Je moet echt direct vanaf de uitgang verticaal naar beneden. Dan eventueel weer omhoog (heb ik zelf niet gedaan) en dan de beluchter plaatsen.
3x is scheepsrecht zeggen ze wel eens toch? Ik vind het niet erg om het weer aan te passen, ik leer er steeds weer van!🙂
:strip_exif()/f/image/0rmf5rtoUOrkVWlhQDmi6hgJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door bassie221188 op 02-09-2025 12:30 ]
Nice! Is Boost WP only of is dat icm het element? En heb je de wifi en app al geprobeerd?bassie221188 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:49:
Update:
Jullie adviezen zijn waardevol! Ik heb de uitlaat van de WPB aangepast. Hij gaat wel eerst omhoog, omdat ik de beluchter hier op wilde houden. Deze zit nu op een stukje buis van ongeveer 5cm. Vanaf hier direct naar beneden en de muur in. Het zijn uiteindelijk zelfs minder koppelingen geworden👌🏼
De inlaatcombinatie vervangen voor eentje van 6 bar.
Nu de leidingen nog isoleren en vastzetten.
P.s: in BOOST modus was de WPB in 4 uur en 15 minuten van 10° naar 62° geklommen😎
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goeie! Ik zal dit morgen even doen👍🏼k_ers schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:43:
Hoeveel geluid maakt die als die aan opwarmen is? Kan je dit filmen en delen?
Dit is in combinatie met het element, hij verbruikt dan ongeveer 1500 Watt aan vermogen. Vandaag met het zonnetje opgewarmd. Net iets over de 4 uur van koud naar 62 graden. Ik zal de komende week kijken wat hij doet en wat screenshots delen.Heronimo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:45:
[...]
Nice! Is Boost WP only of is dat icm het element? En heb je de wifi en app al geprobeerd?
Ik heb hem al wel gekoppeld met wifi en heb de app, maar daar is niet heel veel aan af te lezen helaas.
Dit was de eerste keer opwarmen gisteren
:strip_exif()/f/image/D93ZlxaUpOSimXdF3LbqUzXz.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou ook voldoende moeten zijn en wat minder belastend voor het stroomnet.
Hoe zou je het geluid omschrijven? Er zitten natuurlijk geen luchtslangen op.
1200W om precies te zijn, zie specificaties.Jim423 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:57:
Interessant, de V5 heeft dus een ~1kW element. (Totaal e-rated op 1,8kW).
Niet slecht wat de "nominale" COP betreft. - maar de realiteit ziet natuurlijk anders uit.
[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 03-09-2025 16:18 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zeker. Eerder bericht van hem had het zelfs over 10 graden.dunklefaser schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:49:
5,7 kWh voor 270l van ca. 20°C naar ca. 62°C en dat nog met continu? support van het 1 kW element.
Niet slecht wat de nominale COP betreft.
Op basis van 20 graden naar 62 graden zou het gaan om ruim 13kWh wat er in gegaan is met 5.7kWh elektrisch. Haal je dan aan beide kanten 4u het element van 1200W (volgens specsheet) er af dan zou het WP only deel 0.9kWh hebben gebruikt voor 8.2kWh warmte maken en dus een COP van tegen de 9.
Ik vermoed dus dat de eind temperatuur in de boiler geen 62 graden is geweest of het element maar 900W is in praktijk. In dat laatste geval zou je met een COP van 9.4/2.1=4.5 nog steeds heel netjes uitkomen.
Dit denk ik ook inderdaad. Er is geen circulatiepomp geplaatst. Als ik hem nu af zou tappen via de onderkant dan zal het eerste water zeker koud zijn.Martin7182 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:50:
Ik vermoed eigenlijk dat niet het hele vat op 62 °C komt, maar alleen het gedeelte boven het elektrische element.
Ik heb de temperatuur van het kraanwater gemeten, dit is op dit moment 12 graden.
Gisteren avond en vanochtend gedoucht, om 10:00 ging de boiler aan volgens planning. De binnen/binnen configuratie zorgt er naar mijn idee wel voor dat hij steeds wat harder moet werken. Meer koude lucht in de omgeving is harder werken om er warmte uit te onttrekken?
Ik heb de ventilatiekanalen al wel staan, maar ik moet eerst het dak nog op, dus dat komt later. Er is wel wat airflow op zolder, maar die vind ik niet storend.
:strip_exif()/f/image/bKZOhFGpTJvkRvsGC2L2oUXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YCvC7VI1v7IT9SIl3tMPeCoW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik filmpjes toevoegen trouwens?😅 Ik heb nog filmpjes met het geluid en een decibel meter (tablet app)
Zonder element verwarmt hij meer volume, de boost is leuk om even snel een voorraad te maken.Martin7182 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:50:
Ik vermoed eigenlijk dat niet het hele vat op 62 °C komt, maar alleen het gedeelte boven het elektrische element.
Opwarmen van 10-53C met de wp duurt ruim 10u, 20 naar 62 misschien nog langer.
Dat het met 1200W extra 2x sneller gaat kan wel kloppen, echter bijna 4x 1,2kWh extra met die lange run.
Een filmpje (YT?) toevoegen kan met met het play symbool rechtsboven als je een bericht schrijft.
Ja - natuurlijk - zo werkt een warmtepomp nou eenmaal, als het anders was zouden de natuurwetten niet meer kloppen."Energie uit het niets" - "perpetuum mobile" of zoiets.Meer koude lucht in de omgeving is harder werken om er warmte uit te onttrekken?
YouTube: Atlantic Explorer V5 270 liter (no coil) geluid test. Binnen/binnen ...
Een andere vergelijking:
De afzuiging van de badkamer🙂 qua volume ongeveer hetzelfde geluid. Dit is de Pro-design badkamer ventilator met een aansluiting voor een 100mm kanaal.
:strip_exif()/f/image/d1OeD3wKOvoHWEAOkmZzkR1M.jpg?f=fotoalbum_large)
Als hij aangesloten is naar buiten/buiten zal het nog wel een stuk stiller zijn.
Oplopend vermogen komt denk ik eerder door de oplopende watertemperatuur. Hier zie ik ook met de Panasonic monoblock dat bij gelijkblijvende compressor frequentie het opgenomen vermogen oploopt naarmate de aanvoertemperatuur stijgt. Volgens mij komt dit oa doordat dan de koelgas drukken toenemen en hij meer vermogen nodig heeft voor de compressor bij gelijk toerental.dunklefaser schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:02:
@bassie221188 Citaat: "
[...]
Ja - natuurlijk - zo werkt een warmtepomp nou eenmaal, als het anders was zouden de natuurwetten niet meer kloppen."Energie uit het niets" - "perpetuum mobile" of zoiets.
Bij ons is de trap en entree naar de zolder open. Als ik in de slaapkamer sta moet ik al goed luisteren inderdaad, dus qua geluid is dit geen probleem. Hij staat overdag aan.Jim423 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:47:
Dat lijkt behoorlijk geruisloos. Waarschijnlijk ook door de zwaardere hoed die erop zit.
Als hij aangesloten is naar buiten/buiten zal het nog wel een stuk stiller zijn.
Soms is het een combinatie van hogere afgiftetemperatuur én lagere aanvoertemperatuur.Heronimo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:05:
[...]
Oplopend vermogen komt denk ik eerder door de oplopende watertemperatuur. Hier zie ik ook met de Panasonic monoblock dat bij gelijkblijvende compressor frequentie het opgenomen vermogen oploopt naarmate de aanvoertemperatuur stijgt. Volgens mij komt dit oa doordat dan de koelgas drukken toenemen en hij meer vermogen nodig heeft voor de compressor bij gelijk toerental.
In het geval van @bassie221188 gaat de wpb de afgekoelde uitblaaslucht ook (deels) weer aanzuigen,
als ik me niet vergis.
Wordt volgens mij niet echt aangeraden

Zonder enige buizen/slangen krijg je inderdaad recirculatie.
[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 03-09-2025 21:20 ]
Mijn vriendin woonde eerst in Eindhoven. Appartement van 35m², kostte blijkbaar 40€ per m² om daar te wonen. Daar hadden ze het gepresteerd om een WPB in een badkamer van 5m² te hangen met binnen/binnen configuratie.dunklefaser schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:02:
[...]
Soms is het een combinatie van hogere afgiftetemperatuur én lagere aanvoertemperatuur.
In het geval van @bassie221188 gaat de wpb de afgekoelde uitblaaslucht ook (deels) weer aanzuigen,
als ik me niet vergis.
Wordt volgens mij niet echt aangeraden![]()
- ook is het maar tijdelijk.
Wat je dan niet moet doen is 2 weken op vakantie gaan met de deur van de badkamer dicht. De ijspegels hingen overal aan🤣
Bij mij gedaan de luchtkanalen er zeker nog op!
Ik heb van zoiets op grotere schaal ook gehoord (en deels gezien) - een 8 kW warmtepomp in een "gesloten" kast (o.k. met een paar luchtgaten) ontworpen en gebouwd voor/door een groter (landelijk?) installatiebedrijf.bassie221188 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:14:
[...]
Mijn vriendin woonde eerst in Eindhoven. Appartement van 35m², kostte blijkbaar 40€ per m² om daar te wonen. Daar hadden ze het gepresteerd om een WPB in een badkamer van 5m² te hangen met binnen/binnen configuratie.
Wat je dan niet moet doen is 2 weken op vakantie gaan met de deur van de badkamer dicht. De ijspegels hingen overal aan🤣
Bij mij gedaan de luchtkanalen er zeker nog op!
Gelukkig kort voor de inbedrijfstelling van de eerste? wp door de wp fabrikant (NL-merk) afgekeurd.
Waarschijnlijk zit er nu een tussenschot o.i.d.in de kast.
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 04-09-2025 12:26 ]
Eens m.b.t. afgiftetemperatuur. Maar m.b.t. aanvoertemperatuur vind ik dit verwarrend, bedoel je water- of lucht-aanvoertemperatuur? Het ging hier volgens mij om het laatste omdat @bassie221188 nog geen buizen heeft aangelegd. Loopt het vermogen a.g.v. de steeds lager wordende luchttemperatuur ook automatisch op?dunklefaser schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:02:
[...]
Soms is het een combinatie van hogere afgiftetemperatuur én lagere aanvoertemperatuur.
als ik me niet vergis.
Wordt volgens mij niet echt aangeraden![]()
- ook is het maar tijdelijk.
Wat ik hier (geen Atlantic) volgens mij zie is dat het simpelweg langer gaat duren, niet dat het opgenomen vermogen groter wordt.
Hoe de warmtepomp uiteindelijk de benodigde energie in het water pompt - door langer met laag vermogen of korter met hoger vermogen te draaien (of een combinatie) - is uiteraard afhankelijk van de firmware van de wp.
Er is iig. relatief meer energie van de compressor nodig - en als de verdamper in een (vochtige?) kleine (bad)kamer "hangt" is het bij dalende luchttemperatuur snel afgelopen -> "ijspegels" zie hierboven
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 04-09-2025 12:29 ]
Idd, de compressor moet bij toenemende druk harder werken. Daarom is bij lage watertemperatuur de cop hoger terwijl het afgegeven vermogen lager is. (Bij eenzelfde aanvoer luchttemperatuur).Heronimo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:05:
[...]
Oplopend vermogen komt denk ik eerder door de oplopende watertemperatuur. Hier zie ik ook met de Panasonic monoblock dat bij gelijkblijvende compressor frequentie het opgenomen vermogen oploopt naarmate de aanvoertemperatuur stijgt. Volgens mij komt dit oa doordat dan de koelgas drukken toenemen en hij meer vermogen nodig heeft voor de compressor bij gelijk toerental.
Ik denk dat het antwoord moet zijn: nee, niet harder maar langer. Hij gaat wel steeds harder werken, maar dat heeft een andere oorzaak.bassie221188 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:30:
[...]
De binnen/binnen configuratie zorgt er naar mijn idee wel voor dat hij steeds wat harder moet werken. Meer koude lucht in de omgeving is harder werken om er warmte uit te onttrekken?
https://www.vaillant.be/d...-arostor-plus-3049009.pdf
Weet iemand daar al meer van? Maakt vaillant die dit keer zelf?
lijkt op deze: https://www.groenehoedduu...ter-zonder-wisselaar.htmlmidas00 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:15:
vaillant komt deze maand met een nieuwe warmtepompboiler:
https://www.vaillant.be/d...-arostor-plus-3049009.pdf
Weet iemand daar al meer van? Maakt vaillant die dit keer zelf?
Bulgaars volgens mij. Dat geeft de burger moed
[ Voor 6% gewijzigd door midas00 op 04-09-2025 17:33 ]
Geen RVS maar zwaarder staal en een magnesium anode die je elke x jaar mag vervangen (Tesy).
Na een poosje getest te hebben met het PV contact in te schakelen bij PV overschot, zie ik eigenlijk niet zo goed meer waarom me dat ooit een goed plan leek. Het ding staat altijd te hakken op de compressor om 62 te halen, 'verbruik' schoot met 40% omhoog. (want inefficiënt op hoge temp)
Vervolgens nam het standverlies toe, want verschil met de omgeving was groter
Dus ik heb besloten het compleet andersom te doen, namelijk: zorgen dat ik op de momenten die er voor ons toe doen, voldoende warm water heb. Ik wil dat de apparaten zich richten op mijn comfort, en niet dat ik acteer om PV of stroomprijsomstandigheden. Mag wel, maar ik wil daar niet over hoeven nadenken, daarbij moet het zijn doel niet voorbij schieten.
m.a.w.
De eerste setting bepaalt dat ik om 06:30 ten minste x graden water in het vat heb
De tweede bepaalt dat ik om 21:00 ten minste x graden water in het vat heb.
De boost lijkt me duidelijk
Als er niet voldaan hoeft te worden aan bovenstaand, dan een 'idle' temp van bijv 42.
Zo hoop ik te voorkomen dat wanneer 's avonds de tank leeg is na een bad (lees: er is nog maar 26 graden over bijv) dat de wp dan op een relatief inefficiënt moment naar de 52 terug gaat, terwijl ik het ook af kan met bijv 42 (in de zomer) of 45 (in de winter)
Daarna mag hij wachten tot bijv de stroomprijs zakt, of dat er PV overschot is.
/f/image/WJsOSoLvrkpAyJZmwOu8JWKG.png?f=fotoalbum_large)
Hebben meer tweakers met een dergelijke methode getest?
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-09-2025 18:30 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het element staat uit en 1x per week gaat ie overdag naar 62 omdat ik dan veel tap.
Ik richt me meer op wanneer er zon is en de lucht het warmst, met 300kWh/jaar doet de stroomprijs weinig.
In het uitzonderlijke geval dat het s avonds op is (door bijv logees die s avonds douchen), dan druk ik handmatig wel de boost aan.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Leuk om al die verschillende benaderingen te zien.
Dus zit nog een beetje te kijken naar zaken als PV voorspelling (Alhoewel die maar zelden klopt in de aflopen twee weken) en/of dynamische tarieven.
Het gaat me er voornamelijk om dat ik mijn tank na het douchen of badderen 's avonds laat niet onnodig hoog sta op te warmen, maar in plaats daarvan naar een temperatuur die de volgende ochtend afdoende is.
Een kleine doorstromer via de warmtepomp had het waarschijnlijk ook gedaan
- ca. 6-7 kW zou voldoende moeten zijn, helaas zijn deze doorstromers er nog niet.
Tot nu toe is mijn insteek hetzelfde. Maar goed, hij staat hier pas een halve week🤣 Wellicht veranderd er in de toekomst nog wel een en ander, ook qua energie contract.MisterMailman schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:29:
Ik hou het hier vooral heel simpel: opwarmen tussen 10 en 18 (zoveel mogelijk zon). En dan heb ik altijd genoeg liters voor bad in de avond en 2x douchen in de ochtend.
In het uitzonderlijke geval dat het s avonds op is (door bijv logees die s avonds douchen), dan druk ik handmatig wel de boost aan.
Wat gebruik je voor het voorspellen? Ik gebruik solcast en dat klopt toch ook de laatste dagen heel aardig.paQ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:44:
Er zit een thuisaccu aan te komen, die in 80% van het jaar alle PV op moet kunnen vangen naar schatting. Dus 'lukraak' opwarmen terwijl ik het niet nodig heb lijkt me redelijk zinloos.
Dus zit nog een beetje te kijken naar zaken als PV voorspelling (Alhoewel die maar zelden klopt in de aflopen twee weken) en/of dynamische tarieven.
Het gaat me er voornamelijk om dat ik mijn tank na het douchen of badderen 's avonds laat niet onnodig hoog sta op te warmen, maar in plaats daarvan naar een temperatuur die de volgende ochtend afdoende is.
ja Solcast ook. Zit er haast structureel naastKnielen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:05:
[...]
Wat gebruik je voor het voorspellen? Ik gebruik solcast en dat klopt toch ook de laatste dagen heel aardig.
(Beide richtingen op overigens)
Vooruit, vandaag best wel heel goed (toevallig?)
/f/image/bano7eeThPdJn5JVXTRB93e2.png?f=fotoalbum_large)
Maar dat is vaker niet het geval dan wel
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
- Huidige tank temp (midden gemeten Atlantic Explorer V4)
- Huidige setpoint
- Resterende tijd als hij actief is (ca 10 min per 1K grof genomen, en veel sneller bij boost)
- "ETA" wanneer setpoint is bereikt
- opgenomen vermogen
- berekende starttijd verschijnt naast de actieve toggle
/f/image/bakTdY3Bcas4Zx4LFHD5qpDs.png?f=fotoalbum_large)
Er kan maar 1 toggle tegelijk aan zijn. Als alles uit gezet wordt, valt ie terug op het "ochtendritueel".
In geval van Boost gaat de warmteweerstand aan.
De 'idle' temperatuur is nu 42 graden, maar kan ik in de yaml een andere waarde geven. Bij {idle - 2} gaat de compressor weer aan. Ben vooral benieuwd hoe dat "in het echt" uitpakt over de dag heen.
Er is 10 min respijt ingebouwd in de ETA.
Als hij de ETA niet dreigt te halen, schakelt de warmteweerstand bij. (minimaal 3 min)
Als dit werkt kan ik me later focussen op de dynamische tarieven, om naast efficiency van de WPB het ook nog zo goedkoop mogelijk plaats te laten vinden zonder dat dat ten koste gaat van het comfort. Met het oog op de thuisaccu, moet ik zo iig niet heter dan nodig stoken in de nacht.
[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 04-09-2025 23:54 ]
Mooi werk!paQ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:25:
Nou, kwa comfort settings ben ik er zo wel denk ik.
- Huidige tank temp (midden gemeten Atlantic Explorer V4)
- Huidige setpoint
- Resterende tijd als hij actief is (ca 10 min per 1K grof genomen, en veel sneller bij boost)
- "ETA" wanneer setpoint is bereikt
- opgenomen vermogen
- berekende starttijd verschijnt naast de actieve toggle
[Afbeelding]
Er kan maar 1 toggle tegelijk aan zijn. Als alles uit gezet wordt, valt ie terug op het "ochtendritueel".
In geval van Boost gaat de warmteweerstand aan.
De 'idle' temperatuur is nu 42 graden, maar kan ik in de yaml een andere waarde geven. Bij {idle - 2} gaat de compressor weer aan. Ben vooral benieuwd hoe dat "in het echt" uitpakt over de dag heen.
Er is 10 min respijt ingebouwd in de ETA.
Als hij de ETA niet dreigt te halen, schakelt de warmteweerstand bij. (minimaal 3 min)
Als dit werkt kan ik me later focussen op de dynamische tarieven, om naast efficiency van de WPB het ook nog zo goedkoop mogelijk plaats te laten vinden zonder dat dat ten koste gaat van het comfort. Met het oog op de thuisaccu, moet ik zo iig niet heter dan nodig stoken in de nacht.
UItgaande van de UI heb je dit in Home Assistant zitten? Zo ja, is de code hierachter deelbaar of ergens op Github te vinden?
Heronimo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:47:
[...]
Mooi werk!
UItgaande van de UI heb je dit in Home Assistant zitten? Zo ja, is de code hierachter deelbaar of ergens op Github te vinden?
Ja is HA, met custom js.
Ben nog wel behoorlijk aan het debuggen. De WPB zelf heeft natuurlijk ook een .... wil
Zo heb ik werkelijk nog geen idee of hij nu wel een legionella run gaat doen eens in de week bijv
Zelf automatiseren / overrulen vind ik nooit zo erg, maar dan probeer ik wel dat de MITM de boel niet helemaal overhoop haalt waardoor de hardware zelf niet meer bediendbaar is.
Zal de .js wel delen als het soort van af is, en dan zul je zelf nog de nodige helpers moeten aanmaken, en uiteraard moeten zorgen dat je de WPB ook kunt bedienen.
Er zit nu een AquaMQTT V2 boardje tussen van @AUijtdehaag
Zo heb ik hem gisteravond laat schijnbaar iets te veel 'los' gelaten, waardoor hij zelf besloot van 42.0 naar 45 te gaan ergens in de nacht waar ik dat niet voorzien had. (incl de 'standaard' overshoot van 0.4 graden bij het 200l model)
debugging venstertje toegevoegd en nog wat zaken op de achtergrond gewijzigd.
/f/image/gZEUDUBPfT5vztkA9pi7yp2X.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 05-09-2025 09:56 ]
Dit lukt natuurlijk alleen als je minder dan 150L tapwater gebruikt per etmaal.Knielen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:42:
En ik doe het weer anders. Ik kijk of er de volgende dag weinig zon is voorspeld, als dat zo is warm ik extra op met PV zodat ik de volgende dag niet uit het net hoef te pakken.
Leuk om al die verschillende benaderingen te zien.
Helaas lukt dit bij mij niet, jammer genoeg pastte 270L (of zelfs 400L) niet onder het schuine dak.
Het wordt wel steeds interessanter om een zo groot mogelijk vat te plaatsen met de huidige ontwikkelingen, zo kun je zelfs meerdere dagen voort.