Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:13
De uitgaande SWW leiding is dan geen probleem, de ingaande koudwaterleiding wellicht wel. Maar omdat die aansluiting altijd onderaan zit is het nooit een groot probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03
Goedemiddag, ik heb mijn best gedaan en alle pagina's doorgescrolled en ik heb een vraag. Wellicht dat ik m al gemist heb, maar ik heb de volgende situatie.

Ik heb een jaren30 huis in NL, van onder tot boven geïsoleerd, zonnepanelen op het dak en sinds 3 jaar draait er een Remeha Elga Ace hybride WP naast mijn CV-ketel. Op een enkele hele koude dag in de winter na, gebruik ik mijn CV dus alleen voor SWW. Ik wil nu eigenlijk ook mijn SWW via een WPB gaan laten lopen, om zo nog minder gas te gebruiken en om het overschot van mijn zonnepanelen beter te benutten. Mijn CV blijft dan alleen over als back-up voor de hele koude dagen.

Voor de WPB heb ik twee uitdagingen:
- Formaat
- Ruimte

Formaat: Welk apparaat heb ik nodig voor een gezin van 4? De meningen lopen uiteen bij de verschillende websites. Ik kan op zich voor zeker gaan en een apparaat van 270liter plaatsen, maar daar heb ik eigenlijk niet de ruimte voor (uitgaande van een Atlantic) en sta ik dan niet voor Jan met de korte achternaam 270liter warm te houden die ik nooit geheel gebruik? Bijkomende uitdaging is dat ik 2 kinderen van 18 en 16 heb, die de komende jaren de ambitie hebben om op zichzelf te gaan wonen, dan heb ik met 2 personen zeker teveel aan 270l > sta ik continu 270l warm te houden die ik niet nodig heb.

Ruimte: De WPB moet op zolder komen te staan maar daar is beperkte hoogte onder het dak, ik rkijg m eigenlijk niet goed geplaatst.

Nu 2 mogelijke oplossingen:
- Een losse WP en een boiler vat zou kunnen, die vaten kunnen dan ook liggend geplaatst worden. Echter begrijp ik dat het rendement minder is van deze oplossing? En een 270l vat plaatsen wordt nog steeds een uitdaging.
- Creatieve oplossing: Zou ik in-regel-technisch mijn CV als back-up kunnen houden van mijn WPB? Dan kan ik een kleinere WPB met het oog op de toekomst plaatsen (150l) en als die uitstroom onder een bepaalde temperatuur komt dat mijn CV dan bijspringt.

Die laatste oplossing spreekt mij aan maar kan dit en wordt dit vaker gedaan?

Zijn er nog andere suggesties die ik over het hoofd zie?

Ik weet dat ik dan nog aansluitkosten vor mijn gasaansluiting blijf betalen, maar dat neem ik voorlopig voor lief, de Elga Ace heeft op hele koude dagen nog een beetje ondersteuning nodig. Kostentechnisch wellicht niet de meest efficiënte oplossing, maar wel minder gas en meer zonnestroom zelf gebruiken, dat is mijn doel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:00
jurjen13 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:00:
Goedemiddag, ik heb mijn best gedaan en alle pagina's doorgescrolled en ik heb een vraag. Wellicht dat ik m al gemist heb, maar ik heb de volgende situatie.

Ik heb een jaren30 huis in NL, van onder tot boven geïsoleerd, zonnepanelen op het dak en sinds 3 jaar draait er een Remeha Elga Ace hybride WP naast mijn CV-ketel. Op een enkele hele koude dag in de winter na, gebruik ik mijn CV dus alleen voor SWW. Ik wil nu eigenlijk ook mijn SWW via een WPB gaan laten lopen, om zo nog minder gas te gebruiken en om het overschot van mijn zonnepanelen beter te benutten. Mijn CV blijft dan alleen over als back-up voor de hele koude dagen.

- Formaat
- Ruimte

Formaat: Welk apparaat heb ik nodig voor een gezin van 4? De meningen lopen uiteen bij de verschillende websites. Ik kan op zich voor zeker gaan en een apparaat van 270liter plaatsen, maar daar heb ik eigenlijk niet de ruimte voor (uitgaande van een Atlantic) en sta ik dan niet voor Jan met de korte achternaam 270liter warm te houden die ik nooit geheel gebruik? Bijkomende uitdaging is dat ik 2 kinderen van 18 en 16 heb, die de komende jaren de ambitie hebben om op zichzelf te gaan wonen, dan heb ik met 2 personen zeker teveel aan 270l > sta ik continu 270l warm te houden die ik niet nodig heb.

Ruimte: De WPB moet op zolder komen te staan maar daar is beperkte hoogte onder het dak, ik rkijg m eigenlijk niet goed geplaatst.

- Een losse WP en een boiler vat zou kunnen, die vaten kunnen dan ook liggend geplaatst worden. Echter begrijp ik dat het rendement minder is van deze oplossing? En een 270l vat plaatsen wordt nog steeds een uitdaging.
- Creatieve oplossing: Zou ik in-regel-technisch mijn CV als back-up kunnen houden van mijn WPB? Dan kan ik een kleinere WPB met het oog op de toekomst plaatsen (150l) en als die uitstroom onder een bepaalde temperatuur komt dat mijn CV dan bijspringt.

Ik weet dat ik dan nog aansluitkosten vor mijn gasaansluiting blijf betalen, maar dat neem ik voorlopig voor lief, de Elga Ace heeft op hele koude dagen nog een beetje ondersteuning nodig. Kostentechnisch wellicht niet de meest efficiënte oplossing, maar wel minder gas en meer zonnestroom zelf gebruiken, dat is mijn doel
Zou een 200 liter wel passen?
Ik heb mijn Elga Ace nu aan de Atlantic gekoppeld waarbij de Atlantic de backup is, dus eigenlijk de CV vervangt.

Met beperking van de doorstroming tot 7 l/m kunnen we makkelijk 30-40 minuten douchen of een klein bad vullen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
Een 200liter zou minder moeilijk passen ;) maar dan kom ik bij puntje 2, zou ik dan mijn CV als back-up in kunnen laten springen? Mocht er dus op een koude dag in de winter door 4 personen achter elkaar gedoucht worden en na 2-3 personen is mijn WPB leeg, dat mijn systeem dat registreert en dat dan de CV bijspringt? Eigenlijk hetzelfde wat gebeurd bij de ELga Ace. Als die niet genoeg warmte levert, dan springt de CV ketel bij voor het verwarmen van het huis.

Ik weet niet of het nodig is, misschien red ik het prima met een 200l WPB, maar die back-up zou wel fijn zijn, heeft die CV-ketel wellicht toch nog wel een sporadische functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jurjen13 Wat verbruik je aan gas voor warmwater per jaar en wat verstook je voor de cv?
Zonder het verbruik voor warm water blijven er waarschijnlijk enkele dure m³ gas voor de cv over.
Maar meten is weten.
Vaste kosten gas zijn iets van € 450,-/jaar (netbeheer, vaste leverancierskosten, onderhoud cv-ketel).
Warmwater kan je desnoods ook met het elektrische element van de wpb "boosten".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-07 15:36
@jurjen13 Gezin met 2 kinderen hier. Ik heb toch een paar enkele keren gehad dat het water niet helemaal lekker warm werd nadat iedereen had gedouched in de winter. Het is niet gelijk ijskoud, en ik moet ook toegeven dat ik wel hou van een net iets te hete douche in de winter, maar toch loop ik in onze situatie dus soms wel tegen een limiet aan met ons 270l vat.

Persoonlijk zou ik voor een 270l vat gaan en als de kinderen uit huis zijn de temperatuur van de boiler verlagen om het stroomverbruik ook lager te krijgen. Een kleiner vat is natuurlijk beter qua stroom verbruik dan, maar ik zou persoonlijk het risico niet willen lopen. Dat je er geen ruimte voor hebt is wel een probleem tho :P

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
Mijn primaire reden is niet of het rendabel is, maar of ik minder gas kan gebruiken en efficienter van mijn zonnepanelen (in de zonnige maanden) kan gebruik maken.

Maar de afgelopen 12 maanden verbruikte ik ongeveer 400m3 gas, waarvan ongeveer 150m3 voor verwarmen en dus ongeveer 250m3 voor douchen/bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-07 22:36
jurjen13 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:01:
zou ik dan mijn CV als back-up in kunnen laten springen? Mocht er dus op een koude dag in de winter door 4 personen achter elkaar gedoucht worden en na 2-3 personen is mijn WPB leeg, dat mijn systeem dat registreert en dat dan de CV bijspringt?
Dit zou toch moeten kunnen, als je CV een zonneboiler-functie heeft, lijkt mij. Bij mijn Nefit-ketel kun je een zonneboiler aansluiten, de gebruiksaanwijzing zegt "Bij een zonne-energiesysteem verwarmt de zon het tapwater. Indien de zon onvoldoende energie levert, moet het tapwater worden naverwarmd. Dit cv-toestel voldoet aan de specifieke eisen voor die functie en is dus voorzien van het NZ-label".

Of het nou een zonneboiler of een wpb is, zou voor deze functie niet uit moeten maken, lijkt me. Checken of je ketel zo'n functie (met NZ-label) heeft, lijkt me een goed startpunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
jurjen13 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:58:
Mijn primaire reden is niet of het rendabel is, maar of ik minder gas kan gebruiken en efficienter van mijn zonnepanelen (in de zonnige maanden) kan gebruik maken.

Maar de afgelopen 12 maanden verbruikte ik ongeveer 400m3 gas, waarvan ongeveer 150m3 voor verwarmen en dus ongeveer 250m3 voor douchen/bad.
Laten we €1,30 per m3 gas nemen en € 0,30 per kWh. Aangezien je nog niet van het gas af kan/wil blijf je vastrecht betalen dus dat speelt geen rol. Je kosten voor SWW zijn nu € 325 per jaar. Het verbruik van een WPB is enkele kWh per dag. Laten we zeggen dat de helft daarvan op zonnige dagen door je PV kan worden geproduceerd. Dan moet alsnog 365 kWh per jaar inkopen, dat kost € 109,50. Per jaar kan je dus zo'n € 215 besparen. Het plaatsen van een WPB kost al snel het 10-voudige. Niet een hele goede business case.

Zo lang je de gasaansluiting behoudt (en de gasprijs niet gigantisch gaat stijgen) is een WPB plaatsen economisch niet heel interessant. Ga je full-electric dan kan het allemaal een stuk beter uit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen13
Hi Richie, bedankt voor je reactie. Zoals ik al omschreef, of het financieel interessant is, is niet mijn belangrijkste motivatie, ik wil mijn gas gebruik verminderen (of liever nog helemaal vanaf), dit kan met een WPB en ik kan dan ook efficiënter gebruik maken van mijn zonnepanelen.

@glaswerk even nagezocht en mijn CV ketel heeft inderdaad zonneboiler functie, dus dat is mooi! Dan krijg ik dus ongeveer het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDJ10L7bRiQmulYrtPKqhF223zs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2UY9XCJw2PiePyTtL4F57uPg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
jurjen13 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:58:
[...[
ik kan dan ook efficiënter gebruik maken van mijn zonnepanelen.
[...]
Ik lees dat hier wel vaker, maar dat aspect wordt volgens mij erg overschat. Afhankelijk van je SWW-verbruik zal een WPB 1 a 2 kWh per dag verbuiken. Plan je dat verbruik op de meest zonnige uren van de dag dan zal dan wellicht 50% van de dagen van je PV komen. Dan heb je het dus over 365 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zit qua energieverbruik van de boiler nu op 380 kWh, sinds 8 augustus 2024. We moeten dus letterlijk nog 1 maand en dan hebben we een jaar erop zitten. Ik verwacht dat we net boven de 400 kWh zullen eindigen.

Een groot deel van die energie is daadwerkelijk van de zon gekomen, ook in de winter / herfst / minder zonnige dagen.

Het is ideaal dat de boiler ergens tegen de 500 watt per uur verbruikt (slowly increasing), want op een minder zonnige dag kunnen de zonnepanelen dat ook nog wel opbrengen.

Ik heb geen exacte berekening gemaakt nog, maar ik had in ieder geval niet verwacht dat zo'n groot deel van de zonne energie in de boiler zou kunnen. Ik had het wat minder gunstig ingeschat.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Tanuki Mijn zonnepanelen wekken per jaar 15.000 kWh op. De 400 kWh die daarvan naar de WPB gaan maken het verschil niet. Met of zonder PV maakt voor de WPB niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:49:
@Tanuki Mijn zonnepanelen wekken per jaar 15.000 kWh op. De 400 kWh die daarvan naar de WPB gaan maken het verschil niet. Met of zonder PV maakt voor de WPB niet veel uit.
Mee eens, maar wat ik eerder noemde: Het verbruik van 500 watt (met de warmtepomp in de boiler) past perfect in zonnepanelen opbrengst en door dat lage getal ook zelfs in de winter te halen. En het kan ook prima naast nog andere verbruikers omdat het zo laag is.

Ik sta er van te kijken hoe makkelijk je het verbruik, ook op minder zonnige dagen, perfect kan tekenen binnen de zonnepanelen opbrengst.

Ook als je een stuk minder wattpiek hebt liggen dan jij. :)

Dat maakt de rekensom dus alleen maar nòg gunstiger. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 04-07-2025 19:09 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-07 19:37
jurjen13 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:00:

- Formaat
- Ruimte

gewoon de gas aansluiting houden en deze van de jaarlijkse overstap bonus betalen , overstap bonus met gas aansluiting is 3 tot 4 maal zo hoog als een aansluiting zonder gas ,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:25
@jurjen13 een WPB is slim om te plaatsen. Kan je met goedkope stroom veel uren per jaar SWW maken.
Let er op dat je kan instellen wanneer deze verwarmt (kies de goedkope uren). Hoe groter de boiler , hoe lager je de SWW temperatuur kan instellen / hoe langer je kan wachten met weer verwarmen.

Je gasverbruik in de zomermaanden per dag kan je omrekenen naar je SWW behoefte en zo kan je bepalen wat de maat is die je wil. (vaak is 200 liter echt voldoende)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Louwm schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:02:
[...]

gewoon de gas aansluiting houden en deze van de jaarlijkse overstap bonus betalen , overstap bonus met gas aansluiting is 3 tot 4 maal zo hoog als een aansluiting zonder gas ,
Bedoel je met overstap bonus het welbekende welkomst cadeau bij het afsluiten van een contract?

Als het gas wordt afgesloten betaal je het vastrecht niet meer.. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dat welkomst cadeau geen ~ 300 EUR haalt. En dan heb je alsnog het welkomst cadeau er bovenop.

Zodra je gas gewoonweg niet meer nodig is, is het prima om dat gewoon af te sluiten. Zou natuurlijk wel handig zijn als je WP full electric ready is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:49
Heeft iemand alle details over de nieuwe Atlantic explorer v5? Die draait nu op r290 heeft een nieuw display en zou beter werken via een EMS. Verder heb ik zelf nog geen delta check gedaan met de V4 maar high level details staan op internet. De levering zou in Q3 starten is mij verteld?

Merk Atlantic
Leverancierscode 886116
EAN-Code 3410538861160
Breedte 600 mm
Model Monobloc
Hoogte 2056 mm
Diepte 650 mm
Gewicht 105 kg
Opwarmtijd 10.52 h
Opgenomen vermogen 1.8 kW
Materiaal reservoir Staal geëmailleerd
Met verwarmingsaansluiting Nee
Ingangsvermogen aanvullende verwarming 1.2 kW
Geschikt voor wandmontage Nee
Nom. inhoud 270 l
Circulatie-aansluiting 3/4"
Bedrijfsdruk (waterzijdig) 8 bar
Solar-integratie Nee
Max. watertemperatuur 62 °C
Met luchtkanaalaansluiting Ja
Warmtebron Ruimtelucht of buitenlucht
Aansluitspanning 230 V
Zelflerend Nee
Capaciteitsprofiel XL
Met IFTTT ondersteuning Nee
Verstelbare lucht uitblaas Ja
Type thermostaat Elektronisch
Koudemiddelinhoud 0.15 kg
Verwarmingselement met speksteen huls Ja
Anode beveiliging Titanium
Compatible met Apple HomeKit Nee
Compatible met Google Assistant Nee
Compatible met Amazon Alexa Nee
Nom. opgenomen vermogen warmtepomp volgens EN 16147 (7°C) 0.6 kW
Nom. opgenomen vermogen warmtepomp volgens EN 16147 (20°C) 0.6 kW
Vermogen standby-periode volgens EN 16147 21 kW
Global warming potential (GWP) 0.45
Energie-efficiëntieklasse (812/2013/EU) A+
Temperatuurtraject ten behoeve van opwarmtijd 15 - 53
Met circulatie-aansluiting Ja
Drie fase uitvoering Nee
Aansluiting tapwater 3/4"
Met digitaal display Ja
Type koudemiddel R290
Geschikt voor vloermontage Ja
Luchttemperatuur -5 - 43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8E7IIT3gA35H1WIDyjZSkVnTj8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/175TcoeF5JliUqQGcEtGH50j.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSXPiAKbd5YURSk5l8q2i1G9G0A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lHD8pA9LIc8Os8PCe5nXlZ2l.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnu2IYZyioitsfmUlaMW71bH9do=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6kf78m7amFSV3cgI1Ilnj1sV.png?f=user_large

[ Voor 77% gewijzigd door jeroenkleen op 06-07-2025 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:48
@jeroenkleen wat zou het voordeel van r290 zijn ten opzichte van het r513a koelmiddel?
(Naast: beter voor het milieu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:55
Wel jammer dat ze niet naar een 800W compressor zijn gegaan.
Het concept lijkt wel een beetje hetzelfde gebleven als de v3 en v4.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Wow, in deze versie zit het warme water onderin. Dat is wel een hele verandering. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

RichieB schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Wow, in deze versie zit het warme water onderin. Dat is wel een hele verandering. :+
Tja dat is het voordeel van r290 ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Ze hebben gewoon de stekker verkeerd ingeprikt, bij + en - verwisselen gaat ie andersom werken. Echt een beginnersfout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Je zal zien dat onervaren WPB gebruikers er nu naar gaan streven om dat schermpje zo snel mogelijk weer helemaal rood te krijg; anders komt er koud water bovenuit het vat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Keken er maar meer eens naar het schermpje, dat scheelt hier rtfm vragen :)
Goed om te zien dat het V5 ontwerp niet is zoals de Franse Egéo met het display op kniehoogte :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Van de ene kant jammer dat er niks van wifi of iets dergelijks op zit maar van de andere kant is het ook gewoon vast instellen en laten hobbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
klump4u schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:42:
Van de ene kant jammer dat er niks van wifi of iets dergelijks op zit maar van de andere kant is het ook gewoon vast instellen en laten hobbelen.
Schermpje heeft wel een wifi symbool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

jj85 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:06:
[...]

Schermpje heeft wel een wifi symbool...
Klopt maar wordt nergens vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
jeroenkleen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 05:19:
Heeft iemand alle details over de nieuwe Atlantic explorer v5? Die draait nu op r290 heeft een nieuw display en zou beter werken via een EMS. Verder heb ik zelf nog geen delta check gedaan met de V4 maar high level details staan op internet. De levering zou in Q3 starten is mij verteld?

Merk Atlantic
Leverancierscode 886116
EAN-Code 3410538861160
Breedte 600 mm
Model Monobloc
Hoogte 2056 mm
Diepte 650 mm
Gewicht 105 kg
Opwarmtijd 10.52 h
Opgenomen vermogen 1.8 kW
Materiaal reservoir Staal geëmailleerd
Met verwarmingsaansluiting Nee
Ingangsvermogen aanvullende verwarming 1.2 kW
Geschikt voor wandmontage Nee
Nom. inhoud 270 l
Circulatie-aansluiting 3/4"
Bedrijfsdruk (waterzijdig) 8 bar
Solar-integratie Nee
Max. watertemperatuur 62 °C
Met luchtkanaalaansluiting Ja
Warmtebron Ruimtelucht of buitenlucht
Aansluitspanning 230 V
Zelflerend Nee
Capaciteitsprofiel XL
Met IFTTT ondersteuning Nee
Verstelbare lucht uitblaas Ja
Type thermostaat Elektronisch
Koudemiddelinhoud 0.15 kg
Verwarmingselement met speksteen huls Ja
Anode beveiliging Titanium
Compatible met Apple HomeKit Nee
Compatible met Google Assistant Nee
Compatible met Amazon Alexa Nee
Nom. opgenomen vermogen warmtepomp volgens EN 16147 (7°C) 0.6 kW
Nom. opgenomen vermogen warmtepomp volgens EN 16147 (20°C) 0.6 kW
Vermogen standby-periode volgens EN 16147 21 kW
Global warming potential (GWP) 0.45
Energie-efficiëntieklasse (812/2013/EU) A+
Temperatuurtraject ten behoeve van opwarmtijd 15 - 53
Met circulatie-aansluiting Ja
Drie fase uitvoering Nee
Aansluiting tapwater 3/4"
Met digitaal display Ja
Type koudemiddel R290
Geschikt voor vloermontage Ja
Luchttemperatuur -5 - 43
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp is de v5 wel een stukje stiller met 47dB (volgens energielabel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBNzHYEJs3PDmYi0jTb2wvqjGxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ln9WM9A8u3LgGkUzAorXG5ub.png?f=fotoalbum_large

Hier in de brochure overigens nog wat meer specs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgiulq-dWY9K2CHNS02fiLUe_Hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zd6LXxYKqfT2bYVuMDLpzchv.png?f=fotoalbum_large

Ook wifi (@klump4u )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odY2OV9PWWaWL9YdTVYQVleWOIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a6vDFBC8A4T6kvAWC0ADMazQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:49
bedankt voor alle details; dus misschien geen cozybridge meer nodig maar direct op de WiFi?
Heeft iemand al ergens een levertijd gevonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
jeroenkleen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:04:
bedankt voor alle details; dus misschien geen cozybridge meer nodig maar direct op de WiFi?
Heeft iemand al ergens een levertijd gevonden?
Ben er ook benieuwd naar. Stond op het punt een V4 te bestellen, maar ga toch nog even wachten op de V5.
Iets hogere COP en (volgens specs) aanzienlijk minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:40
heel apart dat die 240 de hoogste COP heeft met coil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
jpvdheijn schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:13:
Wat is daar zo apart aan? De verschillen met/zonder spiraal zijn te verwaarlozen. De 240 kan zuiniger zijn dan de 200 vanwege schaalvoordeel en ook zuiniger dan 270 vanwege minder warmteverlies. Of er zijn andere valide redenen die dit veroorzaken. 240 is voor dit model blijkbaar de 'sweet spot'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De COP is een ding, maar vaak belangrijker voor een laag energieverbruik zijn de warmteverliezen via de mantel (en vooral via de leidingen). Dit is tenminste mijn (beperkte) ervaring.
In de technische specs hierboven vind ik hierover niets.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Zit dat niet verwerkt in EN16147?
Scope:
It applies to water heaters supplied as a complete package, consisting of a heat pump and a hot water storage tank. It does not specify requirements for the quality of the used water itself.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-07 21:08
jpvdheijn schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:13:
Niet echt, aan de V40 ERP volume kan je duidelijk zien dat deze getest/gecertifieerd/labeltechnisch de temperatuurinstelling lager heeft staan dan de andere twee. Waarschijnlijk iets van een 52 graden ipv 54graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Ik heb geen idee of mijn vraag wel past in dit forum, misschien wordt het als commercieel gezien, maar laat ik hem stellen. Ik hoor wel of het ongepast is.

Wij willen dit najaar de nieuwe Atlantic Explorer laten installeren. Mijn eigen installateur, die al jaren de CV ketel onderhoud, is langs geweest en heeft na 6 weken en extra navragen nog geen offerte neergelegd. Mijn andere plaatselijke installateurs reageren niet op mijn aanvraag voor een offerte voor levering en installatie van de Explorer, verplaatsing van het warmtepomp buffervat en netjes maken van het leidingwerk.

Heeft iemand een advies welke installateur in mijn omgeving bekend is met het installeren van een warmtepompboiler en waar ik een prijs kan opvragen? Omgeving Noord Drenthe, onder de rook van Groningen.

Hebben anderen ook moeite om een installateur te vinden?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:39

Rzaan

Altijd zoekende

marnie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:36:
Ik heb geen idee of mijn vraag wel past in dit forum, misschien wordt het als commercieel gezien, maar laat ik hem stellen. Ik hoor wel of het ongepast is.

Wij willen dit najaar de nieuwe Atlantic Explorer laten installeren. Mijn eigen installateur, die al jaren de CV ketel onderhoud, is langs geweest en heeft na 6 weken en extra navragen nog geen offerte neergelegd. Mijn andere plaatselijke installateurs reageren niet op mijn aanvraag voor een offerte voor levering en installatie van de Explorer, verplaatsing van het warmtepomp buffervat en netjes maken van het leidingwerk.

Heeft iemand een advies welke installateur in mijn omgeving bekend is met het installeren van een warmtepompboiler en waar ik een prijs kan opvragen? Omgeving Noord Drenthe, onder de rook van Groningen.

Ik denk dat je met hulp van hier en een loodgieter heel ver komt.
Mijn Atlantic is door mijn aannemer geplaatst en die man die het deed is niet eens specifiek een loodgieter. Weet er wel veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-07 21:10
marnie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:36:

Eigenlijk een vraagje voor Vraag en Aanbod: https://tweakers.net/aanbod/#highlightCat:910

Zet in je aanvraag dat er per uur wordt betaald, dan komen ze wel, er is vaak wel een monteur die even niet verder kan op zijn reguliere klus, en dan bij jou verder kan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste