Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 109 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdereus1969
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-09 20:28
Dank je wel voor je reactie, echter deze laatste serie is zonder bridge en moeten rechtstreeks koppelen. Ik zie het netwerk uitgezonden worden, maar de app weigert te koppelen. Verschillende devices geprobeerd. Installateur weet het ook niet, en heeft het bij Atlantic belegt, daar blijft het nog steeds stil. WPB zelf werkt prima, en bevalt erg goed. Alleen kan niets zien/uitlezen bewaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Uit de handleiding begrijp ik dat je de wpb via menu Parameters/connectiviteit in de koppelmodus zet.
Mijn app zegt dat ie de QR-code gaat scannen (op display of stikker van de wpb) of dat je handmatig gegevens van de wpb kan invullen..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdereus1969
Dat klopt inderdaad, maar dan komt er al heel snel de melding dat hij geen verbinding kan maken, apparaat niet herkend. QR code scannen of handmatig SSID invoeren geeft het zelfde resultaat. Ik kan een telefoon/tablet aanmelden op het SSID van de WPB, krijg dan ook een ip adres van de WPB, maar het gaat mis in de koppeling met de cozytouch app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:21

Jerra

Beunhaas in wording

Mogelijk een open deur maar heb je al geprobeerd je 2,4gHz netwerk een losse eigen naam te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdereus1969
Dag Jerra,

Ook gedaan, ik heb veel meer IOT devices die alleen op de 2,4 Ghz werken. Daar zit het hem niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Daar was ik al wel bang voor, helaas verder geen ervaring met deze WPB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
https://www.reddit.com/r/...h_application_is_it_scam/

Daar lijkt het te gaan om bepaalde (ongebruikelijke) poorten die je niet met elke router open kan zetten.
Een niet herkend apparaat zou kunnen, de wifi modellen zijn er sinds 2024 lees ik elders en de app onderscheidt wpb's niet duidelijk van warmtepompen tenzij het onder boilers valt (er zijn ook gewone boilers).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdereus1969
Dag Speedy-Andre,

Ik ken dat Reddit artikel, mijn telefoon, met de cozytouch app staat in de DMZ van mijn router, en dus alle poorten open. Dit blijft hetzelfde resultaat geven. Het enige vreemde wat mij opvalt is dat het SSID van de WPB een weergave is van een Mac adres. Echter, als ik een poortscan doe op het SSID van de WPB zie ik een ander Mac adres, of dit klopt weet ik niet. Had gehoopt op een webinterface of zo uit te komen als ik de gateway probeer te benaderen die zich bevindt in de WPB. Het blijft dus een zoektocht, dank voor het meedenken, allemaal, maar ik ben er nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoei
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-09 07:47
Op dit moment ben ik bezig om een schuur om te bouwen tot (tijdelijke) woonruimte omdat we eind dit jaar starten met de verbouwing van het huis (naar verwachting voor zo'n 1,5 tot 2 jaar). Aangezien de afstand tot de hudige CV ketel te groot is (+30m) ben ik opzoek naar ene andere oplossing voor warmwater. Nu overweeg ik dus om een warmtepompboiler aan te schaffen. We zijn met 2 volwassenen en twee kleine kinderen, enkel een douch, geen bad, 200 liter zou dus toereikend moeten zijn.

Nu kom ik de volgende warmtepompboiler tegen (AquaPura 200 liter - https://www.123-kaminofen.de/product/200-liter/). De aanbieding icm de subsidie maakt het erg interessant, of is deze 'deal' te mooi om waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MarcianoH in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Goedkoop is vaak duurkoop...
Dan nog die slechts 3 maanden garantie omdat hij er kennelijk mee stopt.
Je kan er geluk mee hebben maar als er een reparatie nodig is dan vind je niemand die dat kan/wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
Whoei schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:57:
Op dit moment ben ik bezig om een schuur om te bouwen tot (tijdelijke) woonruimte omdat we eind dit jaar starten met de verbouwing van het huis (naar verwachting voor zo'n 1,5 tot 2 jaar). Aangezien de afstand tot de hudige CV ketel te groot is (+30m) ben ik opzoek naar ene andere oplossing voor warmwater. Nu overweeg ik dus om een warmtepompboiler aan te schaffen. We zijn met 2 volwassenen en twee kleine kinderen, enkel een douch, geen bad, 200 liter zou dus toereikend moeten zijn.

Nu kom ik de volgende warmtepompboiler tegen (AquaPura 200 liter - https://www.123-kaminofen.de/product/200-liter/). De aanbieding icm de subsidie maakt het erg interessant, of is deze 'deal' te mooi om waar te zijn?
Kan je denk ik beter 300 euro meer uitgeven voor een Atlantic/Thermor WPB: https://groupsumi.nl/airc...x-vs-van-270-liter-286043

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Apart dat Thermor voor loopt op Atlantic, ik zie daar 'Calypso' modellen met R290 :)
Geen idee hoe het met de service in NL zit, in de winkelwagen komt er nog aardig wat bij.

[ Voor 35% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-06-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoei
Heronimo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Kan je denk ik beter 300 euro meer uitgeven voor een Atlantic/Thermor WPB: https://groupsumi.nl/airc...x-vs-van-270-liter-286043
Dank voor je reactie, waarom zou je voor de Thermor gaan? Zo kan ik terugvinden dat voor de Thermor Aéromax V4 wel subsidie mogelijk is maar voor de Thermor Aéromax VS niet, maar wellicht zijn dit dezelfde modellen.

Als ik puur naar de prijzen kijk
- AquaPura: €1250 + €29 verzendkosten = €1319 - €950 subsidie = €369
- Thermor: €1569 + €119 verzendkosten = €1688 - €725 subsidie = €963

Kijk ik naar de cijfers:
AquaPura
- COP (bij 14°C aanvoer): 3,72
- Geluidsniveau: 36 dB

Thermor
- COP (bij 14°C aanvoer): 3,01
- Geluidsniveau: 53 dB

Even vooropgesteld, ik ben niet bekend met warmtepompboilers, dus kan momenteel enkel uitgaan van cijfers en advies / ervaringen van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ga gerust voor de goedkoopste, da's de lichtste als je hem vanwege niet te repareren mag gaan vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoei
Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:10:
Ga gerust voor de goedkoopste, da's de lichtste als je hem vanwege niet te repareren mag gaan vervangen :)
Hmm dat klinkt redelijk sarcastisch haha, vooral het stukje "niet te repareren" klinkt hoopvol.. :/

Zijn er hier mensen met slechte ervaringen met bepaalde modellen? Of juist modellen welke aan te raden zijn? Omdat het voor een tijdelijke oplossing is willen we wel een beetje op de prijs letten, maar betrouwbaarheid is wel een dingetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kan je de wpb later niet in de woning gebruiken?
Dan kijk je denk ik iets meer naar de kwaliteit en service op de langere termijn.
Of je neemt een normale boiler, wellicht is het hogere verbruik minder duur dan alles wat bij een wpb komt kijken en heb je geen geluid of lucht die ergens heen moet.
Ik heb destijds met een 80l boiler gewerkt die instelbaar is van 65-85C, die kan ik nog altijd gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Laatst online: 14-09 19:09
Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:52:
Apart dat Thermor voor loopt op Atlantic, ik zie daar 'Calypso' modellen met R290 :)
Geen idee hoe het met de service in NL zit, in de winkelwagen komt er nog aardig wat bij.
Ja, dat was mij ook al opgevallen. Ik hoopte stiekem op een R290 model van 200+ liters, maar die zijn er helaas nog niet. Andere merken lijken ook erg veel technische problemen te hebben met R290 boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Heronimo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Ja, dat was mij ook al opgevallen. Ik hoopte stiekem op een R290 model van 200+ liters, maar die zijn er helaas nog niet. Andere merken lijken ook erg veel technische problemen te hebben met R290 boilers.
Ik zag de Aeromax access (200 en 250L) in R290 uitvoering
https://www.thermor.com/o...er-heaters/aeromax-access
https://www.thermor.fr/pr...eromax-access-stable-250l

Zijn er voordelen om naar R290 te gaan t.o.v. R513a?
(buiten de milieu-aspecten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Whoei schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:48:
[...]

Hmm dat klinkt redelijk sarcastisch haha, vooral het stukje "niet te repareren" klinkt hoopvol.. :/

Zijn er hier mensen met slechte ervaringen met bepaalde modellen? Of juist modellen welke aan te raden zijn? Omdat het voor een tijdelijke oplossing is willen we wel een beetje op de prijs letten, maar betrouwbaarheid is wel een dingetje..
Koop dan gewoon een fatsoenlijke boiler op marktplaats voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jj85 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Zijn er voordelen om naar R290 te gaan t.o.v. R513a?
(buiten de milieu-aspecten)
Hoewel het schetsen zijn lijkt het element lager te zitten en breder te zijn.
Het bedienpaneel zit vreemd laag en heeft alleen nog symbolen, de rest gaat via de app.
Er zitten nu rechthoekige luchtroosters aan de zij- en bovenkant, geen opstel voorbeelden meer met een pijp naar buiten of een andere ruimte en geen lucht volume specificatie waarbij de wp nog tot 450W trekt.
Hier zou ik hem niet zomaar kunnen vervangen omdat in een klein hok staat, tenzij er opties komen om toch een buis aan te kunnen sluiten.
2. Prohibited configurations
• Water heater drawing air from a heated room or air containing solvents or explosive materials.
• Connection to the CMV or attic.
• Duct <====
• Connection to an underground heat exchanger.
• Water heater installed in a room containing a natural draught boiler and ducted externally for discharge
only.
• Aeraulic connection of the appliance to a dryer.
• Installation in dusty rooms.
• Connection to hoods evacuating greasy or polluted air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:41
Iemand meldde hier niet zo lang geleden dat er een nieuwere versie van de Atlantic op de markt zou komen. Iemand die hier toevallig al iets meer heeft over vernomen of dit klopt en wanneer men verwacht deze vrij te geven? Ik ben momenteel in de running voor een WPB maar heb op zich wel nog even de tijd om te wachten. Het lijkt mij mooi meegenomen om het nieuwe model te kopen tegenover het "oudere".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
argon007 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:47:
Iemand meldde hier niet zo lang geleden dat er een nieuwere versie van de Atlantic op de markt zou komen. Iemand die hier toevallig al iets meer heeft over vernomen of dit klopt en wanneer men verwacht deze vrij te geven? Ik ben momenteel in de running voor een WPB maar heb op zich wel nog even de tijd om te wachten. Het lijkt mij mooi meegenomen om het nieuwe model te kopen tegenover het "oudere".
Een tijd geleden werd hier wel gemeld dat groothandel MaxiCool Atlantic Explorer heeft vervangen voor de Tosot Hombask. Misschien heb je dat gezien?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 09:38
Ik ben zelf ook nog druk bezig met een Altantic Explorer. Echter de voordelen van de nieuwe V5 versie schijnen wel mee te vallen.
De prijs wordt ierdergeval weer een stuk meer.
Hij moet zich dan eerst maar weer zien te bezijzen zonder kinderziektes.
Levering wordt ergens beging volgend jaar verwacht.
Bron; aircosolutions zwolle

Kortom ik ga gewoon voor de V4 versie van 270 liter.
Die heeft zijn dienst inmiddels wel bewezen.
Ik hoop deze ergens eind juli in bedrijf te kunnen nemen zodat het gas eraf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:35
Tanuki schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Een tijd geleden werd hier wel gemeld dat groothandel MaxiCool Atlantic Explorer heeft vervangen voor de Tosot Hombask. Misschien heb je dat gezien?
Ik denk dat argon007 dit bericht van bassie221188 bedoelt: https://gathering.tweaker...message/82367784#82367784

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Whoei schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:28:
Zo kan ik terugvinden dat voor de Thermor Aéromax V4 wel subsidie mogelijk is maar voor de Thermor Aéromax VS niet, maar wellicht zijn dit dezelfde modellen.
Ik vraag me ook al een tijdje af hoe dit zit. We hebben al een Calypso VM150 hangen in ons gastenverblijf en willen binnenkort een tweede ophangen in de woning die we aan het renoveren zijn. Nu zie ik de Thermor Aeromax VM 150 op groupsumi staan voor €941, maar deze boiler staat niet op de ISDE lijst terwijl het exact dezelfde boiler is als de Calypso. Het is dan uitgesloten om subsidie te krijgen neem ik aan? Hoe komt zo'n apparaat uberhaupt op de lijst? Is dat aan de importeur? Er staan wel wat andere warmtepompboilers van Thermor op.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28
@mvdklip Als je iets mist op de ISDE lijst kan je zelf de documentatie opsturen om de lijst aan te laten vullen: https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/meldcodelijsten

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie de Thermor V4 200 en 270l (coil) sinds 2019 op de isde lijst, het is niet duidelijk wie de distributeur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Laatst online: 04-09 17:29
RichieB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:21:
@mvdklip Als je iets mist op de ISDE lijst kan je zelf de documentatie opsturen om de lijst aan te laten vullen: https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/meldcodelijsten
Thanks. Dat lijkt niet eenvoudig maar ik heb wel vast de EPREL link erbij gezocht:

https://eprel.ec.europa.e...oduct/waterheaters/110810

En dit is de Atlantic Calypso:

https://eprel.ec.europa.e...oduct/waterheaters/110800

[ Voor 10% gewijzigd door mvdklip op 13-06-2025 09:18 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09 15:54
Omdat destijds de hybride warmtepomp met cv ketel in de geïsoleerde garage is geplaatst zijn alle aansluitingen voor een warmtepompboiler dus aanwezig en is zelf installeren een eenvoudige klus die ik zelf kan doen.

Echter voor de subsidie heb ik een installateur nodig die de warmtepompboiler inbedrijf gaat stellen en inregelt.

K
Heeft iemand ervaring met een bedrijf in noord Nederland die dit zou willen doen en mij voor de geleverde dienst een factuur wil sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
Buis07 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:40:
Omdat destijds de hybride warmtepomp met cv ketel in de geïsoleerde garage is geplaatst zijn alle aansluitingen voor een warmtepompboiler dus aanwezig en is zelf installeren een eenvoudige klus die ik zelf kan doen.

Echter voor de subsidie heb ik een installateur nodig die de warmtepompboiler inbedrijf gaat stellen en inregelt.

K
Heeft iemand ervaring met een bedrijf in noord Nederland die dit zou willen doen en mij voor de geleverde dienst een factuur wil sturen?
Indien hier geen tips komen zou je eens op Werkspot een aanvraag kunnen doen.
Zo ben ik aan een installateur in mijn regio gekomen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Officieel geldt dit:
Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist.
Als er al leidingen ter plekke liggen dan is laten installeren denk ik geen enorme klus.
Je kan dingen voorbereiden om het werk van de installateur te beperken en het naar je eigen idee in te richten.
Rvo verwacht een factuur waar 'installatie' op staat, wat hier van afwijkt verkleint de kans op subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Heeft iemand een AquaPura 200 liter warmtepompboiler in huis en wat zijn de ervaringen hiermee?

Wij hebben een waterontharder en lees hier enkele opmerkingen over in dit forum maar geen duidelijk antwoord.

Ten tweede lees ik slechte berichten op dit forum over aquapura en met name lekkage. Nu heeft deze pomp een veel hogere RVO subsidie dan de andere pompen en hierdoor wordt de aquapure erg goedkoop.

Is goedkoop duurkoop?

[ Voor 72% gewijzigd door Buis07 op 15-06-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 08:35
Buis07 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:02:
Heeft iemand een AquaPura 200 liter warmtepompboiler in huis en wat zijn de ervaringen hiermee?
Heb je dit topic al doorzocht met de term 'Aquapura' ?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een voordeel hebben de hogere temperaturen op zolder in het hok waar de wpb staat,
de warmteverliezen worden minder en de warmtepomp heeft minder te doen.

Bij ca. 19°C ca. 0,34 kWh en vandaag maar 0,26 kWh bij ca. 27°C om de warmteverliezen te compenseren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaygoffin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:58
Onze Atlantic Explorer V3 geeft foutnr. 25 (hogedruk-veiligheid) aan het einde van de legionellacyclus (water is dan 61 graden).Op aanraden van Atlantic heb ik de verdamper schoongemaakt (was redelijk vuil), maar dat was helaas niet de oplossing. Breman, Feenstra etc werken enkel met abo's (niet zo'n trek in) en enkele verkooppunten van de WPB geven aan dat ze me niet kunnen helpen met dit model en/of deze foutmelding. Kent iemand toevallig een monteur de me kan helpen met dit probleem (regio Utrecht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
kaygoffin schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:35:
Onze Atlantic Explorer V3 geeft foutnr. 25 (hogedruk-veiligheid) aan het einde van de legionellacyclus (water is dan 61 graden).Op aanraden van Atlantic heb ik de verdamper schoongemaakt (was redelijk vuil), maar dat was helaas niet de oplossing. Breman, Feenstra etc werken enkel met abo's (niet zo'n trek in) en enkele verkooppunten van de WPB geven aan dat ze me niet kunnen helpen met dit model en/of deze foutmelding. Kent iemand toevallig een monteur de me kan helpen met dit probleem (regio Utrecht)?
Hoe zit het met je expansievat en inlaatcombinatie? En heb je een manometer (al dan niet digitaal) geinstalleerd, zodat je die druk ook daadwerkelijk kan zien?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Tanuki schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Hoe zit het met je expansievat en inlaatcombinatie? En heb je een manometer (al dan niet digitaal) geinstalleerd, zodat je die druk ook daadwerkelijk kan zien?
De storing is denk ik het gevolg van hoge druk in het warmtepomp deel en niet in het sww deel.

Misschien defecte sensor? Sensor temperaturen kan je in het display / menu uitlezen.
Deze is van de V2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJTncrY3yxniFwd5v3H6VDiloKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRWr06iHgUHJHKlYK5ldbxcJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door wizzopa op 17-06-2025 15:46 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaygoffin
Tanuki schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Manometer en expansievat zijn afwezig (installatie vorige bewoner in 2018). Inlaatcombinatie is wel aanwezig. Ik had hem geïnterpreteerd dat de fout in het koelgascircuit zit en niet in het watercircuit.
wizzopa schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:28:
[...]

De storing is denk ik het gevolg van hoge druk in het warmtepomp deel en niet in het sww deel.

Misschien defecte sensor? Sensor temperaturen kan je in het display / menu uitlezen.
Deze is van de V2.
[Afbeelding]
Ik heb hem vanmorgen via de PV-ingang geforceerd en hij toont vlak voor de foutmelding deze temperaturen (kolom actueel) en hij doet op dat moment 730 Watt volgens de Shelly:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VLrgjEAb6zIOrjzW1b_8SLKYTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W47zwsxsHsAlmm20ivexZui5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat verder opvalt is dat het water dat zojuist uit de kraan komt 67 graden is. Is het normaal dat de uitgang aan de bovenkant 7 graden warmer is dan wat de sensor in het midden laat zien?

Als ik doorklik op de foutmelding geeft hij ook nog een andere code:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygIuhWXXcQO3ciyOxzwodkEzAss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiRbZcVk6Y5uC4vO4odpVOON.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht iemand snappen waar het mis gaat, hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@kaygoffin als de temperatuur van je out. Comp: zie is dat erg hoog dat zal de rede zijn dat hij in storing gaat.

Dat deel is voor het verwarmen van je water.

Ik zou de shelly even niet meer gebruiken.

Wachten tot hij weer zou kunnen starten dus je water temp 5 gr onder het setpoint, resetten, starten en in het menu de temperaturen ook resetten.

Je element is uitgeschakeld in het menu?

[ Voor 31% gewijzigd door wizzopa op 17-06-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb die fout vorig jaar een paar keer gezien met mijn V3, zelfs na 5 minuten draaien al.
Het was steeds op een erg warme dag en de 1e keer had ik de MV niet op 2 staan maar op 1 (die zit samen met een pijp naar buiten) waardoor hij weerstand ondervond in de lucht aanvoer.

725W is idd veel zonder element en dat zou een overbelaste compressor kunnen zijn, warmer water uit de kraan dan de wpb aangeeft zou wel kunnen omdat de wpb niet bovenin meet maar en stuk lager.
Ik zou eens verder kijken wat de lucht toevoer betreft, misschien is de ventilator vervuild en/of loopt hij aan.

Een smart plug of Shelly gaat op een gegeven moment kapot als die de wpb voedt en dat kan mogelijk een oorzaak zijn (voeding wordt minder stabiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
kaygoffin schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:35:
Behalve de verdamper zou je de hele ventilatiegang kunnen controleren.
Ventilator- zit er wat tegen de binnenkant van de schoepen, een blaadje of stukje plastic of losgelaten isolatie? Is het holle deel van de schoepen erg vervuild? Draait de ventilator soepel?
Loopt de lucht netjes over de verdamper(dus dat het er niet langs gezogen wordt i.p.v. erdoor)?
Of een nest in de afvoer?

Maar je meet 67 gr in de boiler? Was dit voorheen ook zo.
Als de meting klopt dan is dat hoger dan het setpoint, misschien wijkt de regelsensor af. Aangezien het setpoint kennelijk hoog staat, 60 gr?, is de druk bij het bereiken van het setpoint al erg hoog. Als door afwijkende meting de druk verder oploopt dan zit je al gauw op de maximale druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:15:
Ik heb die fout vorig jaar een paar keer gezien met mijn V3, zelfs na 5 minuten draaien al.
Het was steeds op een erg warme dag en de 1e keer had ik de MV niet op 2 staan maar op 1 (die zit samen met een pijp naar buiten) waardoor hij weerstand ondervond in de lucht aanvoer.

725W is idd veel zonder element en dat zou een overbelaste compressor kunnen zijn, warmer water uit de kraan dan de wpb aangeeft zou wel kunnen omdat de wpb niet bovenin meet maar en stuk lager.
Ik zou eens verder kijken wat de lucht toevoer betreft, misschien is de ventilator vervuild en/of loopt hij aan.

Een smart plug of Shelly gaat op een gegeven moment kapot als die de wpb voedt en dat kan mogelijk een oorzaak zijn (voeding wordt minder stabiel).
Met een ShellyEM (met CT) kan het geschetste probleem niet ontstaan (bij mij in gebruik).
Bij een legionellarun kan aan het eind (kort voordat eventueel de boosterheater aangaat)
bij mij ca. 685 W max. gemeten worden - de netspanning is dan wel 242-245 V door de pv.
- Geen foutmeldingen op mijn 200 l V4.
Meestal iets van 620-640 W bij lagere netspanning.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 17-06-2025 18:40 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
67 graden water is vrij normaal. Mijn cv-ketel staat in serie en meet 65 graden doorgaans.
720W (als dit klopt) is veel te hoog, het hoogste wat ik ooit gezien heb is 620W. Ik vrees toch dat er iets mis is en het lijkt erop dat dit niet door een sensor komt. Ik zal binnenkort eens kijken wat de compressortemperatuur bij mij is. De netspanning is een goede, ik zou om te beginnen deze eens controleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 17-06-2025 19:19 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Jim423 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:18:
67 graden water is vrij normaal. Mijn cv-ketel staat in serie en meet 65 graden doorgaans.
720W (als dit klopt) is veel te hoog, het hoogste wat ik ooit gezien heb is 620W. Ik vrees toch dat er iets mis is en het lijkt erop dat dit niet door een sensor komt. Ik zal binnenkort eens kijken wat de compressortemperatuur bij mij is. De netspanning is een goede, ik zou om te beginnen deze eens controleren.
De compressorstroom is hoger omdat de druk hoger is. Te hoog en daarom grijpt de drukbeveiliging in.
Er zijn grenzen maar de elektromotor in de compressor is niet zo gevoelig voor spanning variatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaygoffin
Dank voor alle input. De Shelly met de CT-klem zit in de groepenkast en heeft verder geen invloed op de voeding van de WPB. De 2e Shelly op de PV-ingang en schakelt enkel dat contact (gebruik ik voorlopig niet meer).

Over het opgenomen vermogen: de ventilator doet 59 W (te zien de 15 minuten voorafgaand aan een run, dan staat enkel de ventilator aan), de compressor kan tot 665 W (staat op zijkant boiler). De netspanning gisteren vlak voor de foutmelding (dus op max vermogen) was 239 V, niet heel bijzonder in de middag. Alles bij elkaar opgeteld is 730 W opgenomen vermogen volgens mij gewoon de max van de WPB.

Het element staat uit (nog nooit gebruikt).

Het setpoint staat al jaren op 50 gr en die haalt hij momenteel gewoon (dan eindigt de run op 620 W, waarbij ik niet meer weet of dit vorige jaren op soortgelijk vermogen eindigde).

Ik heb zojuist de kap er wederom vanaf gehaald: Ventilator draait vrij, uitgangskanaal door dak is volledig vrij. Verdamper is schoon.

Ondanks jullie input kom ik toch weer even terug bij mijn eerste vraag: is er iemand die goede ervaring heeft met een monteur? Ik zou denken dat een gemiddelde aircomonteur een evt lek, wegen koudemiddel en weer vullen ook zou moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@kaygoffin de 50 graden met bijbehorende 620 Watt is hoger dan bij die van mij, daar kom ik bij 50 graden niet verder dan 557 Watt.

En ik weet helaas geen monteur voor je.

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 18-06-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een aircomonteur heeft denk ik geen R134a paraat en in de wpb zitten niet van die mooie kraantjes voor koelmiddel zoals op een airco.
Mijn V3 is met coil waar de L/W wp op is aangesloten, ik zou nog verder kunnen mocht het hier mis gaan.
Overigens zijn er wel enkele monteurs die een wpb konden repareren, maar dat was een aardige ingreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
@kaygoffin Ik kom met mijn V4 200LC en een legionella run op maximaal 665 watt.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Hm, sinds een paar dagen weer "vreemd" gedrag van de Atlantic v4 boiler: na een simpele douchebeurt (met wat kouder water, gezien de temperaturen, toevallig) dropt de temperatuur (gemeten met aquamqtt als bron voor de data) van +- 45 graden naar 34 graden. Puur en alleen door die douche actie 19:00 meten we 45 graden, 19:45 meten we 34 graden.

Zijn er mensen die dit ook hebben gezien? Is het wellicht te wijten aan de sensor? Of een ander logisch verklaarbare reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
De temperatuur zakt altijd nog even door vanwege stromingen in het vat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:46
Tanuki schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:01:
Hm, sinds een paar dagen weer "vreemd" gedrag van de Atlantic v4 boiler: na een simpele douchebeurt (met wat kouder water, gezien de temperaturen, toevallig) dropt de temperatuur (gemeten met aquamqtt als bron voor de data) van +- 45 graden naar 34 graden. Puur en alleen door die douche actie 19:00 meten we 45 graden, 19:45 meten we 34 graden.

Zijn er mensen die dit ook hebben gezien? Is het wellicht te wijten aan de sensor? Of een ander logisch verklaarbare reden?
"sinds een paar dagen" dus eerder niet ?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
natural colour schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:18:
[...]

"sinds een paar dagen" dus eerder niet ?
Jawel, er staat 'weer' bij :)
Ik zou het vreemd vinden als de temperatuur niet zou veranderen zodra er koud water in stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28
Martin7182 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:16:
Aanvulling: ik pomp van warm naar koud en gebruik een keerklep in serie om te voorkomen dat koud water wordt aangezogen tijdens het tappen van warm water.
[...]
De keerklep intrigeerde mij. Ik heb die er niet tussen zitten op mijn Atlantic Explorer v4 270C waarbij ik tijdens de legionella run het water van de circulatieuitgang weer in de aanvoer onderop pomp. Ik heb nu de temperatuur van de circulatieleiding gemeten en die verandert niet tijdens het douchen. Er loopt dus bij SWW gebruik bij mij geen koud water via de circulatieleiding naar boven (anders zou de temperatuur van die leiding dalen). Ik denk niet dat mijn Wilo pomp een keerklep heeft, dus ik vermoed dat die in de circulatie-uitgang van de Explorer zit. Of zou de interne weerstand van de pomp voldoende zijn om de flow te stoppen als er een andere weg is met minder (vrijwel geen) weerstand?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:52
@RichieB interessant, als de circulatieaansluiting een stukje onder de warme uitgang zit dan krijg je bij het tappen van warm water natuurlijk nauwelijks onderdruk waardoor je warmte zou verliezen. Ik heb een Hewalex met los boilervat en gebruik de circulatieaansluiting alleen voor de WP. Tijdens de anti-legionellarun liet ik de pomp altijd doorlopen om het water te mengen, maar omdat het elektrisch element een stukje hoger zit (halverwege het vat), werkte dit niet heel goed. Nu circuleert het water vanaf de warme uitvoer en dat gaat prima. Wel met keerklep want anders lekt er toch iets warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Denken jullie dat de komende tijd de prijzen van wpb lager zullen worden door toename van concurrentie?

Of blijven de prijzen hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:00:
[...]

Jawel, er staat 'weer' bij :)
Ik zou het vreemd vinden als de temperatuur niet zou veranderen zodra er koud water in stroomt.
Inderdaad, ik heb dit wel eens eerder gezien en dit toen beschouwd als een "one off", maar nu zie ik het dus weer.

Een paar variabelen:
1. De aquamqtt is weer een beetje "eigenwijs" en zorgt ervoor dat de boiler niet meer opwarmt op het ingestelde tijdstip (14:00), waardoor ik dit zelf moet triggeren met het pv contact wat ik uiteraard niet doe omdat ik het niet door had
2. We douchen een stuk kouder omdat de temperatuur buiten natuurlijk flink hoger is

Een plaatje van het verloop vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/use0Ou5xwnJA3OGCX-Tsb9WHATU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hrpRkd88Y8Nn0tQHXUpbmuia.png?f=fotoalbum_large

Wat zien we:

Eergisteren de boiler verwarmd omdat het water flink was afgekoeld (vrouwlief moest koud douchen)

Gisteren rond 19:20 gaan douchen met kouder water dan we voorheen deden (de regendouche mengt dus veel minder warm water van de boiler bij) water temperatuur = 46 graden

19:45 gestopt met douchen (was blijkbaar toch een best lange douche beurt) water temperatuur = 36 graden
21 juni 7:47 gaan douchen, water dropte naar 24,6 graden om 8:00

De hele dag weg geweest, maar door de hitte op zolder zal de boiler "gratis" zijn opgewarmd, dus de temperatuur meting is vrij correct lijkt me, het was dus niet onderdeel van een opwarm cyclus of zo.

Vrouwlief is net even gaan douchen vandaar de drop aan het einde. Ze vertelde gewoon met warm water te hebben gedouched, dus niet de +- 26 graden die je uit de grafiek zou halen.

Hebben mensen dit eerder gezien op deze manier? Ik ben dit verloop niet gewend uit het verleden.

Zou misschien de temperatuur sensor niet meer op de juiste plek zitten?

En er is nog een openstaande issue met de boiler: de warm water uitlaat heeft een thermosifon, dus die loopt meteen flink naar beneden om zo geen eenpijpcirculatie te hebben, maar de koud water inlaat heeft dat nog niet.
Zou de koud water inlaat op die manier, door het douchen met (veel) koud water ook wat warm/lauw water uit de boiler trekken?
Ik moet dus nog het buisje dat er nu loopt doorknippen (is meerlagenbuis) en dan een stukje ertussen zetten of de hele buis vervangen met een wat langere. Zodat het eerst naar beneden loopt en dan naar boven om uit te monden in de inlaat van de boiler (waar ook nog een aftapkraantje zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingiez
  • Laatst online: 13-09 23:48
Tanuki schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Inderdaad, ik heb dit wel eens eerder gezien en dit toen beschouwd als een "one off", maar nu zie ik het dus weer.

Een paar variabelen:
1. De aquamqtt is weer een beetje "eigenwijs" en zorgt ervoor dat de boiler niet meer opwarmt op het ingestelde tijdstip (14:00), waardoor ik dit zelf moet triggeren met het pv contact wat ik uiteraard niet doe omdat ik het niet door had
2. We douchen een stuk kouder omdat de temperatuur buiten natuurlijk flink hoger is

Een plaatje van het verloop vandaag:
[Afbeelding]

Wat zien we:

Eergisteren de boiler verwarmd omdat het water flink was afgekoeld (vrouwlief moest koud douchen)

Gisteren rond 19:20 gaan douchen met kouder water dan we voorheen deden (de regendouche mengt dus veel minder warm water van de boiler bij) water temperatuur = 46 graden

19:45 gestopt met douchen (was blijkbaar toch een best lange douche beurt) water temperatuur = 36 graden
21 juni 7:47 gaan douchen, water dropte naar 24,6 graden om 8:00

De hele dag weg geweest, maar door de hitte op zolder zal de boiler "gratis" zijn opgewarmd, dus de temperatuur meting is vrij correct lijkt me, het was dus niet onderdeel van een opwarm cyclus of zo.

Vrouwlief is net even gaan douchen vandaar de drop aan het einde. Ze vertelde gewoon met warm water te hebben gedouched, dus niet de +- 26 graden die je uit de grafiek zou halen.

Hebben mensen dit eerder gezien op deze manier? Ik ben dit verloop niet gewend uit het verleden.

Zou misschien de temperatuur sensor niet meer op de juiste plek zitten?

En er is nog een openstaande issue met de boiler: de warm water uitlaat heeft een thermosifon, dus die loopt meteen flink naar beneden om zo geen eenpijpcirculatie te hebben, maar de koud water inlaat heeft dat nog niet.
Zou de koud water inlaat op die manier, door het douchen met (veel) koud water ook wat warm/lauw water uit de boiler trekken?
Ik moet dus nog het buisje dat er nu loopt doorknippen (is meerlagenbuis) en dan een stukje ertussen zetten of de hele buis vervangen met een wat langere. Zodat het eerst naar beneden loopt en dan naar boven om uit te monden in de inlaat van de boiler (waar ook nog een aftapkraantje zit).
Lees mijn vorige reactie nog eens door, wat je ziet is naar mijn idee heel normaal.

Als je er vanuit gaat dat je boiler een grote gradient is (ofwel, bovenin zit heet, en onderin "koud", en alles ertussen gelijkmatig verdeeld kwa temperatuur) en je dan realiseert dat de temperatuur sensor ongeveer halverwege je boiler zit, dan zou je kunnen zeggen dat de temp die je kan uitlezen de "gemiddelde" temperatuur is van je water.

Zeker als je water al enige tijd niet verwarmd is geweest, zal het proces van gelaagdheid naar gradient langzaam maar zeker steeds meer plaatsvinden; afgekoeld water zal nu eenmaal zakken (of hitte stijgt op, is maar net hoe je het ziet :z ).

Wat je daarnaast kan zien in mijn eerdere post, is dat de uitvoer temperatuur relatief hoog blijft, ook al keldert de temperatuur die de wpb rapporteert via aquamqtt. Zie hier nog een voorbeeld van mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw0smdKggSOw2IDkj79mHaJqMcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GD5iv8ATvNauzC0pNyufNJQN.png?f=fotoalbum_large

2x douchen 1x om 6:30 en 1x om 7:15. Je ziet duidelijk dat de middle temp keldert naar 25 graden, maar de warmwater temp blijft hoog.

Wat je ziet is dus niets om je zorgen om te maken. Als je meer inzicht wil hebben, moet je meer meten :D ; dan zou je provisorisch kunnen gaan uitrekenen hoeveel liters met minimaal 40 graden water je nog in de boiler hebt O-) en daar wat op kunnen sturen.

offtopic:
Zo heb ik dus een temp sensor op aanvoer, uitvoer en pijlbuis gezet, zodat ik per sectie in de gradient kan uitrekenen waar het 40 graden punt zit en zo een guesstimate uitrekenen hoeveel liters ik nog heb. (en dus op basis van 7.5 liter/minuut gebruik hoelang ik nog kan douchen.. :D

Its me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het lijkt (een beetje) op wat ik had, de wpb kan de AquaMQTT niet (altijd) stabiel 5V geven.
Dat betekent dat de communicatie tussen de display print en de hoofdprint wegvalt, de timer start hem dan niet maar het display kan dit niet zien of melden.
Daarom heb ik een aparte usb voeding op mijn AquaMQTT gezet.
Speedy-Andre schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:05:
Ik heb een Itho box nabij de omvormers hangen, er is een ventiel dat de lucht afzuigt en dat de hele dag door.
Een wpb draait maar kort, idd weinig zinvol om daarmee een omvormer een uurtje te koelen.
Die slang zou je beter op een MV ventiel kunnen zetten indien daar aanwezig.

Sinds ik een 5V adapter op de AquaMQTT heb is het niet meer gebeurd dat hij zomaar herstartte.
Plaatjes erbij die iets vertellen over de online status:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Raad eens wanneer de usb adapter erop werd gezet :)
Nu is mijn situatie wellicht ongebruikelijk omdat ik een 4-voudige Sonoff schakelaar vanuit de wpb voed, het schakelen geeft wellicht wat storing op de wpb voeding en die is al wat jaartjes in gebruik (feb 2018).
Ik veronderstel dat de 5V van de wpb niet is gedimensioneerd op een extra belasting die de AquaMQTT is, mogelijk geeft dat het minder stabiele gedrag.
Bij mij kon ik in HA zien dat de AquaMQTT regelmatig offline was en dit was mijn probleem:
Speedy-Andre schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:36:
Nog niks geprobeerd, wel ging de wpb buiten de timer om aan omdat ie gereset leek of de Esp deed dat |:(
Het gedrag van de wpb was datum/tijd instellen alsof de prik weg is geweest en blijkbaar start ie dan als de temperatuur laag genoeg is.
Stel dat de 5V van de wpb niet al te schoon is, dan zou dat met een usb voeding erbij beter moeten gaan.
De wpb voedt een Sonoff 4-voudige schakelaar, die is volgens het log niet herstart.
Bij het kopje Status van AquaMQTT is te zien dat hij even offline was toen het gebeurde.
Mogelijk piekt er iets bij mij omdat ik rond de tijd dat de wpb startte diverse apparatuur inschakel.
Nog niet eerder gezien dit, het moet de Esp haast wel geweest zijn.
Mogelijk speelt dat bij jou ook, kijk eens naar dat online ding, die hoort geen onderbrekingen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Dank voor de waardevolle reacties heren! Dit vandaag of morgen eens even wat nauwer bekijken icm jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
kaygoffin schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:21:
Dank voor alle input. De Shelly met de CT-klem zit in de groepenkast en heeft verder geen invloed op de voeding van de WPB. De 2e Shelly op de PV-ingang en schakelt enkel dat contact (gebruik ik voorlopig niet meer).

Over het opgenomen vermogen: de ventilator doet 59 W (te zien de 15 minuten voorafgaand aan een run, dan staat enkel de ventilator aan), de compressor kan tot 665 W (staat op zijkant boiler). De netspanning gisteren vlak voor de foutmelding (dus op max vermogen) was 239 V, niet heel bijzonder in de middag. Alles bij elkaar opgeteld is 730 W opgenomen vermogen volgens mij gewoon de max van de WPB.

Het element staat uit (nog nooit gebruikt).

Het setpoint staat al jaren op 50 gr en die haalt hij momenteel gewoon (dan eindigt de run op 620 W, waarbij ik niet meer weet of dit vorige jaren op soortgelijk vermogen eindigde).

Ik heb zojuist de kap er wederom vanaf gehaald: Ventilator draait vrij, uitgangskanaal door dak is volledig vrij. Verdamper is schoon.

Ondanks jullie input kom ik toch weer even terug bij mijn eerste vraag: is er iemand die goede ervaring heeft met een monteur? Ik zou denken dat een gemiddelde aircomonteur een evt lek, wegen koudemiddel en weer vullen ook zou moeten kunnen?
Helaas een monteur weer ik niet voor je.
Ik zou het ook niet zoeken in koudemiddel lekkage, dat leidt eerder tot lagedruk problemen.
Maar volgens een handleiding op internet kan fout 25 ook duiden op de thermische beveiliging van de compressor('fout25 opening pressostaat of thermische beveiliging compressor')(de pressostaat en de compressor motor beveiliging staan in serie geschakeld) dat kan wel gerelateerd zijn aan te weinig koudemiddel maar dan zou je dat moeten merken aan een langere opwarmtijd dan normaal. Een slechte start condensator zou dat ook kunnen veroorzaken.
Als het probleem door te hogedruk wordt veroorzaakt zijn er nog een paar mogelijkheden. De voeler van het expansieventiel kan verkeerd meten, misschien is hij losgekomen van de leiding of is de isolatie niet goed meer, dat moet eenvoudig te controleren zijn.

Geen idee of je zelf E kunt of wilt meten. Om het probleem te scheiden tussen hogedruk of thermische storing. Volgens het schema hier is deze beveiliging de rode en bruine draad op r1, normaal is dit altijd gesloten, als er een beveiliging schakelt niet meer. De thermische beveiliging van de compressor zal niet zomaar terug schakelen want de compressor moet eerst afkoelen, met de netstekker eruit is dat dan op de compressor eenvoudig te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 22 juni 2025 @ 01:32:
Het lijkt (een beetje) op wat ik had, de wpb kan de AquaMQTT niet (altijd) stabiel 5V geven.
Dat betekent dat de communicatie tussen de display print en de hoofdprint wegvalt, de timer start hem dan niet maar het display kan dit niet zien of melden.
Daarom heb ik een aparte usb voeding op mijn AquaMQTT gezet.

[...]

Bij mij kon ik in HA zien dat de AquaMQTT regelmatig offline was en dit was mijn probleem:

[...]

Mogelijk speelt dat bij jou ook, kijk eens naar dat online ding, die hoort geen onderbrekingen te krijgen.
Dat lijkt bij mij prima in orde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajbyQS9_3rAsxBdCgwIKWy7hgFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XIM1sCu9TCXj5FAVAR0HiUl.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vandaag de boiler opgewarmd tot legionella run temperatuur. Ik ga hem vanaf nu elke dag opwarmen, om te zien of we dat gedrag nog steeds spotten. Vermoedelijk zien we het probleem niet meer en betekent het dus dat het inderdaad is wat @Kingiez omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het online gedrag kan een verschil tussen de V3 en V4 zijn, ik heb geen last van niet starten zolang de klok goed staat.
De originele AquaMQTT had trouwens een optie voor een RTC zodat ie zelf de tijd bij kon houden.

[ Voor 28% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-06-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:47:
Het online gedrag kan een verschil tussen de V3 en V4 zijn, ik heb geen last van niet starten zolang de klok goed staat.
De originele AquaMQTT had trouwens een optie voor een RTC zodat ie zelf de tijd bij kon houden.
Inderdaad, maar die optie was altijd experimenteel en is tot op heden nooit actief geweest. M.a.w., je kon die RTC erop prikken, maar hij werd nooit aangesproken.

Dat is ook de reden dat hij simpelweg kon vervallen bij Rev 2.0.

Het zou inderdaad puur te maken kunnen hebben met hoeveel volt op die 5V pin komt en wat dat verder doet tijdens belasting en dergelijke. Wellicht is dat geheel veel stabieler bij de v4.

[ Voor 14% gewijzigd door Tanuki op 23-06-2025 05:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
hpmkruit schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:49:
[...]

Ik wil juist de WPB op de beste plek. Dat lijkt garage, aanpassen van leidingwerk doe ik het liefst. Huis is gebouwd met breedplaatvloeren en al het leiding werk is ingestort. Afkoppelen op max 10cm van laatste t-stuk betekent dat ik het tegelwerk in de badkamer eraf moet halen. Daar zit ik dan niet zo op te wachten eerlijk gezegd :P
Weer tijd gehad voor vervolg onderzoekje. Goed nieuws: het blijkt dat er 2 SWW leidingen van zolder naar beneden gaan: 1 voor 1e etage en 1 voor begane grond.

Plan is nu om de leiding op de begane grond vanaf de keuken naar de garage door te trekken en daar de WPB op aan te sluiten. Op zolder koppel ik de 2 leidingen aan elkaar en haal zo de CV ketel uit de loop.

Vervolgvraag: om condens/overdruk afvoer netjes aan te sluiten op de riolering moet ik een aardig gat (60 cm, 32mm) maken door de vloer van de garage en fundering huis. Eenvoudiger is het om het water te lozen op HWA afvoer van de garage of zelfs direct de tuin in. Wat zijn jullie meningen/ervaringen hierover?

Daarnaast lees ik in de handleiding geen noodzaak tot een expansievat, maar zie ik deze in installaties hier wel eens terug. Wanneer is het handig dit wel/niet te doen? En op de warme of koude kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Expansievat komt op de koude kant. Het expansievat zal er ook voor zorgen dat je inlaatcombinatie geen water zal lozen. Tenminste, hier nog nooit zien gebeuren.
Vermoedelijk zie ik dat wèl gebeuren als het expansievat kapot is.

De condensafvoer zal niet heel veel doen qua volume en druk: het sijpelt er mondjesmaat een beetje uit.

Dus in jouw geval is een expansievat waarschijnlijk een prima idee.

Ik heb deze: https://lbge.be/product/w...nsievat-18-liter-6511842/

In mijn geval een 270 liter boiler, 5% daarvan is 13,5 liter, groter mag altijd, dus 18 liter is prima.

Dit heeft Atlantic ook zo bevestigd aan mij.

(Ook goed kijken naar de draad afmetingen, het 24 liter vat was ietsje goedkoper, maar had 1" draad, terwijl de rest van mijn boiler circuit 3/4" was, niet handig dus.)

[ Voor 11% gewijzigd door Tanuki op 23-06-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:52
hpmkruit schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:04:
[...]

Weer tijd gehad voor vervolg onderzoekje. Goed nieuws: het blijkt dat er 2 SWW leidingen van zolder naar beneden gaan: 1 voor 1e etage en 1 voor begane grond.

Plan is nu om de leiding op de begane grond vanaf de keuken naar de garage door te trekken en daar de WPB op aan te sluiten. Op zolder koppel ik de 2 leidingen aan elkaar en haal zo de CV ketel uit de loop.
Haal je de ketel er tussenuit en verbind je de uiteinden, of sluit je de koudwater toevoer af en verbind je de 2 SWW leidingen met elkaar? Het eerste geval wil ik eigenlijk niet aan denken en in het tweede geval loopt het warm water voor de 1e etage via de zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
Martin7182 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Haal je de ketel er tussenuit en verbind je de uiteinden, of sluit je de koudwater toevoer af en verbind je de 2 SWW leidingen met elkaar? Het eerste geval wil ik eigenlijk niet aan denken en in het tweede geval loopt het warm water voor de 1e etage via de zolder.
Het laatste. Komt dus voor de douche en bad een paar meter extra leiding ivm de langere route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Speedy-Andre schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:47:
Dit laat mij eraan denken dat de Atlantic V3, na een power outage staat te piepen en pas stopt en weer werkt nadat je de tijd heb ingesteld.
Is dit iets wat opgelost kan worden? Dit met een vakantie in aantocht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
loyske schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:01:
[...]

Dit laat mij eraan denken dat de Atlantic V3, na een power outage staat te piepen en pas stopt en weer werkt nadat je de tijd heb ingesteld.
Is dit iets wat opgelost kan worden? Dit met een vakantie in aantocht ;)
Da's een lastige, als de Esp 5V behoudt dan zal het goed gaan, anders als listener gebruiken (niet getest).
In theorie zou het kunnen werken als de Esp eerst 5V krijgt via usb en de wpb wat later prik krijgt.
Dat laatste lijkt me lastig om te maken, echter zijn er timer relais die dat kunnen.
Een 5V mini ups kastje zou ook kunnen, die houdt de Esp in de lucht als de uitval niet te lang duurt.

Nog wat brainstormen, met een klein relais kan je de data pinnen los van de pcb en met elkaar verbinden.
Dit kan je zodanig doen dat het relais zodra de prik terug komt aantrekt en even later afvalt zodat ie bij normaal bedrijf niks verbruikt.

Dat data missen lijkt bij de Ex V4 te gebeuren en niet bij de V3, tenzij ik iets heb gemist :)
Om dat te testen zou er in de software een watchdog gemaakt kunnen worden die een Esp herstart registreert, ik heb enkele 8266 Esp's met EspEasy waar dat standaard in zit (met een log).

Iets minder veilig is de header voor de listen mode met een relais verbinden, alleen weet de Esp dat niet als hij in MTM mode staat wat even een verstoorde werking kan geven.
Echter kan je zo wel alle kabels heel houden.

Even getest met de jumper er op, met en zonder usb 5V gaat de V3 piepen omdat de tijd weg is :/

[ Voor 44% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-06-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Huh interessant. Ik heb in de afgelopen paar maanden (sinds ik de AquaMQTT heb) twee keer last gehad van een koude boiler die een aantal opwarm momenten had gemist. De stekker eruit en er weer in lost het probleem op en dan gaat het weer een tijdje goed. Qua sensors zag ik niets bijzonders waarop je zou kunnen aflezen dat het ding in storing staat. Op de Github pagina van AquaMQTT zag ik ook geen issues volgens mij die hier mogelijk iets mee te maken konden hebben.

Laatste keer zat er volgens mij een maand ofzo tussen. Om te detecteren of er een probleem is heb ik HA een automation gemaakt die checkt of het verbruik van het aparaat 24 uur onder een bepaalde drempel ligt + of de water temperatuur onder de 40 graden is, als dat zo is krijg ik een notification om even na te kijken of alles wel werkt zodat er geen vrouw of kinderen onder een koude douche terecht komen.

Laatste keer heb ik de een update uitgevoerd just to be sure. Mocht het probleem zich weer voordoen dan ga ik wel even kijken of ik een aparte 5V input kan realiseren en dan zal ik ook een issue op de Github pagina van AquaMQTT aanmaken zodat er centraal over gediscussieerd kan worden eventueel.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
@Soepstengel Ik zou het sterk vinden dat het aan de 5V input ligt. Het lijkt me eerder iets software matigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
hpmkruit schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:04:
[...]

Vervolgvraag: om condens/overdruk afvoer netjes aan te sluiten op de riolering moet ik een aardig gat (60 cm, 32mm) maken door de vloer van de garage en fundering huis. Eenvoudiger is het om het water te lozen op HWA afvoer van de garage of zelfs direct de tuin in. Wat zijn jullie meningen/ervaringen hierover?

Daarnaast lees ik in de handleiding geen noodzaak tot een expansievat, maar zie ik deze in installaties hier wel eens terug. Wanneer is het handig dit wel/niet te doen? En op de warme of koude kant?
Expansievat wordt in Nederland niet geadviseerd om te installeren ivm legionella besmetting (stilstaand water in vat). De legionella zit graag op het rubber van de expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Tanuki schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:26:
Expansievat komt op de koude kant. Het expansievat zal er ook voor zorgen dat je inlaatcombinatie geen water zal lozen. Tenminste, hier nog nooit zien gebeuren.
Vermoedelijk zie ik dat wèl gebeuren als het expansievat kapot is.

De condensafvoer zal niet heel veel doen qua volume en druk: het sijpelt er mondjesmaat een beetje uit.

Dus in jouw geval is een expansievat waarschijnlijk een prima idee.

Ik heb deze: https://lbge.be/product/w...nsievat-18-liter-6511842/

In mijn geval een 270 liter boiler, 5% daarvan is 13,5 liter, groter mag altijd, dus 18 liter is prima.

Dit heeft Atlantic ook zo bevestigd aan mij.

(Ook goed kijken naar de draad afmetingen, het 24 liter vat was ietsje goedkoper, maar had 1" draad, terwijl de rest van mijn boiler circuit 3/4" was, niet handig dus.)
Waar heb jij het vat zitten? Ik neem aan tussen de wpb en de inlaatcombi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
hpmkruit schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 00:25:
[...]

Waar heb jij het vat zitten? Ik neem aan tussen de wpb en de inlaatcombi?
Ik heb deze video gevolgd, dus mijn setup is identiek: YouTube: DIY: Zelf je Atlantic warmtepompboiler plaatsen met Easykit
Wel heb ik er bij mij nog 2 watermeters enz tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Buis07 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:51:
[...]

Expansievat wordt in Nederland niet geadviseerd om te installeren ivm legionella besmetting (stilstaand water in vat). De legionella zit graag op het rubber van de expansievat.
Daarom moet zo'n vat met de aansluiting naar beneden hangen en een voordruk hebben die hoger is dan de koudwaterleiding druk. (Wat bij het genoemde Watts vat misschien niet gehaald wordt). En uiteraard op een t-stuk op de waterleiding en niet met een afgetakte leiding zoals meestal bij cv.
Als de boiler koud is of er wordt getapt dan wordt het vat volledig leeg gedrukt, bij opwarmen volgt expansie.
De biofilm hecht idd makkelijker aan epdm dan aan de boilerwand en leidingen, daar zit ook biofilm maar met veel meer oppervlakte. Die biofilm verdwijnt niet door spoelen of anti-legionella cyclus.
Zonder vat zit je met een leiding tussen boiler en inlaatcombinatie die regelmatig lauw is.

Waar komt het vandaan dat dit niet geadviseerd wordt in Nederland? Omdat dat in het verleden niet mocht misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
ik heb geen idee waarom een expansievat in NL niet gebruikelijk is...

maar aangezien de fabrikant het voorschreef (Auer, dus die gaan uit van Franse regels gok ik) heb ik gewoon een doorstroom-expansievat geinstalleerd. Daarbij wordt een deel van het water altijd via het expansievat geleid. Zie bijvoorbeeld de Flamco Airfix A serie (op Amazon redelijk voordelig te krijgen trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft iemand nog tips voor het verbinden van een Atlantic Explorer v4 aan een Cozytouch Bridge?
De bridge is geinstalleerd en werkt volgens de Coyztouch app. Ik zie in mijn router ook een IP adres.

Als ik vervolgens in de app de warmtepomp wil toevoegen, moet je in het menu van de warmtepomp naar de verbindingsmode gaan en in de app pairen.

Dan krijg ik telkens 'Verbinding mislukt'.
Dit Youtube filmpje is van iemand met exact hetzelfde probleem (maar geen oplossing):
YouTube: Cozytouch bridge

Kan verder op internet ook niet heel erg veel meer informatie hierover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
dj1981 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:17:
ik heb geen idee waarom een expansievat in NL niet gebruikelijk is...

maar aangezien de fabrikant het voorschreef (Auer, dus die gaan uit van Franse regels gok ik) heb ik gewoon een doorstroom-expansievat geinstalleerd. Daarbij wordt een deel van het water altijd via het expansievat geleid. Zie bijvoorbeeld de Flamco Airfix A serie (op Amazon redelijk voordelig te krijgen trouwens)
Isso zegt wel wat over de gevaren voor legionella.

en een overdrukventiel is mijn inziens voldoende.
Wanneer je een expansievat gebruik dan moet het wel een doorstroomvat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mr. Jinx schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:13:
Heeft iemand nog tips voor het verbinden van een Atlantic Explorer v4 aan een Cozytouch Bridge?
De bridge is geinstalleerd en werkt volgens de Coyztouch app. Ik zie in mijn router ook een IP adres.

Als ik vervolgens in de app de warmtepomp wil toevoegen, moet je in het menu van de warmtepomp naar de verbindingsmode gaan en in de app pairen.

Dan krijg ik telkens 'Verbinding mislukt'.
Dit Youtube filmpje is van iemand met exact hetzelfde probleem (maar geen oplossing):
YouTube: Cozytouch bridge

Kan verder op internet ook niet heel erg veel meer informatie hierover vinden.
Als ik met de app een boiler toevoeg ipv een warmtepomp dan verschijnen er plaatjes met een passend paneel, met een warmtepomp lijken de plaatjes er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
In het filmpje zie je inderdaad niet exact hetzelfde.
Als ik het doe, dan kan ik wel het paneel kiezen dat overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja dan houdt het even op als de meest logische dingen niet werken.
De app wordt steeds aangepast om met meer apparaten te kunnen werken.
Vraag aan de app maker of je het goed doet en zo niet dat ze je er mee helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramVroy
  • Laatst online: 29-08 12:47
Dag allen, Speedy Andre wees me op dit topic, waarvoor dank!

Ik ontvang drie offertes voor een warmtepompboiler. Te plaatsen in België voor 3 personen.

Offerte 1:

- Prijs: 3681,30 euro
- Atlantic Calypso VM 150 liter (COP: 2,94-3,21; geluid: 50dBA)
- Geen bijkomend expansievat
- Zowel invoer en afvoer van lucht langs buiten. Hij raadde dit aan omdat er in dezelfde ruimte ook een stookolieketel staat (voor centrale verwarming), maar die ruimte lijkt me verder wel groot genoeg (~20-22m2) dus weet niet of dat van belang is

Offerte 2:

- Prijs: 3165,54 euro
- Daikin Altherma M HW 200 liter (COP: 3,23-3,49; geluid: 50dBA)
- Expansievat 18 liter / 4 bar
- Invoer van binnen, afvoer naar buiten

Offerte 3:

- Prijs: 2859,39
- Ariston Nuos Plus (COP: 3,10; geluid: 55dBA)
- Expansievat 18 liter / 6 bar
- magnesium anode en actieve anode

---

Over de woning:

- bouwjaar 2005
- niet super goed geisoleerd. Ik meen te hebben gelezen op de plannen: 5cm glaswol
- zonnepanelen maar geen batterij. Ruim energieoverschot overdag
- tot nu toe werd verwarmd met stookolieketel die in de garage/bergruimte staat (er staat geen auto dus is eigenlijk gewoon een grote bergruimte van 20-25m2). Centrale Verwarming = stookolieketel, sanitair = stookolie->spiraalboiler. Het sanitair water zou nu vervangen worden maar stookolie blijft voorlopig voor CV.
- dus WPB zou in dezelfde ruimte komen als stookolieketel, wasmachine, droogkast, zekeringskast en zonnepanelenomvormer

Welke draagt jullie voorkeur?

[ Voor 23% gewijzigd door BramVroy op 27-06-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-09 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

BramVroy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:42:

Ik ontvang drie offertes voor een warmtepompboiler. Te plaatsen in België voor 3 personen.
Kun je nog iets meer vertellen over je huis? Is het goed geisoleerd bijvoorbeeld?
Ik heb bijvoorbeeld aanvoer binnen en afvoer binnen.
Mijn WPB staat in de ruimte waar ook de omvormer van de zonnepanelen hangt. Die produceert ook warmte en die warmte pikt de WPB op en koelt deze.
Voordeel is dat je geen gaten in het dak hoeft te maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Rzaan op 27-06-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Rzaan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:47:
[...]

Kun je nog iets meer vertellen over je huis? Is het goed geisoleerd bijvoorbeeld?
Ik heb bijvoorbeeld aanvoer binnen en afvoer binnen.
Mijn WPB staat in de ruimte waar ook de omvormer van de zonnepanelen hangt. Die produceert ook warmte en die warmte pikt de WPB op en koelt deze.
Voordeel is dat je geen gaten in het dak hoeft te maken.
Dank voor het snelle antwoord, ik heb meer info toegevoegd in mijn vorige bericht onderaan.

In mijn geval zou de WPB op het gelijkvloers komen te staan. De afvoer zou dus langs de zijgevel gaan, wat geen probleem is voor mij - daar loopt ook al de afzuiging van de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Is 150 liter voor 3 personen niet een beetje weinig?
Wij zijn met z'n 2-en (wel zeer regelmatig loge's die lang blijven) en hebben 270 liter.
Atlantic Explorer V4 270L C.
Die koop je voor rond de € 2.000.
Ging bij ons over de trap naar binnen, en installatie kan elke loodgieter doen. Fluitje van een cent.
Water aanvoer, afvoer en op riolering aansluiten.

EDIT: Als je hem niet de trap op hoeft te tillen... Hoera.
Laat je die gaten achterwege. Wordt je ruimte wel iets koeler in de winter, maar ook in de zomer.

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 27-06-2025 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:27
BramVroy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:42:

Offerte 1:

- Prijs: 3681,30 euro
- Atlantic Calypso VM 150 liter (COP: 2,94-3,21; geluid: 50dBA)
- Geen bijkomend expansievat
- Zowel invoer en afvoer van lucht langs buiten. Hij raadde dit aan omdat er in dezelfde ruimte ook een stookolieketel staat (voor centrale verwarming), maar die ruimte lijkt me verder wel groot genoeg (~20-22m2) dus weet niet of dat van belang is

Offerte 2:

- Prijs: 3165,54 euro
- Daikin Altherma M HW 200 liter (COP: 3,23-3,49; geluid: 50dBA)
- Expansievat 18 liter / 4 bar

Offerte 3:

- Prijs: 2859,39
- Ariston Nuos Plus (COP: 3,10; geluid: 55dBA)
- Expansievat 18 liter / 6 bar
- magnesium anode en actieve anode

---

Over de woning:

- bouwjaar 2005
- niet super goed geisoleerd. Ik meen te hebben gelezen op de plannen: 5cm glaswol
- zonnepanelen maar geen batterij. Ruim energieoverschot overdag
- tot nu toe werd verwarmd met stookolieketel die in de garage/bergruimte staat (er staat geen auto dus is eigenlijk gewoon een grote bergruimte van 20-25m2). Centrale Verwarming = stookolieketel, sanitair = stookolie->spiraalboiler. Het sanitair water zou nu vervangen worden maar stookolie blijft voorlopig voor CV.
- dus WPB zou in dezelfde ruimte komen als stookolieketel, wasmachine, droogkast, zekeringskast en zonnepanelenomvormer

Welke draagt jullie voorkeur?
Ik.heb 150 liter en dat is al erg krap aan voor 2 mensen als je beiden 10 minuten douchet. Voor 3 mensen is 150 echt heel weinig. Die Calypso is ook niet zo best geïsoleerd. Ik zou die dakdoorvoeren laten zitten en met de bespaarde kosten een Atlantic Explorer V4 laten plaatsen van 270 liter. Die heeft ook een grotere compressor, die in de Calypso is echt miniscuul. Die doet hier (ik heb hem dus thuis) iets van 270 watt, terwijl de Explorer ongeveer 600 watt doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Flatisa op 27-06-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
@BramVroy Is de aangeboden Nuos 200 of 250 liter?
Deze hebben een nog wat grotere WP als de Atlantic.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
ron321 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:10:
@BramVroy Is de aangeboden Nuos 200 of 250 liter?
Deze hebben een nog wat grotere WP als de Atlantic.
Gaat om de 200 liter.
Rzaan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:02:
Is 150 liter voor 3 personen niet een beetje weinig?
Wij zijn met z'n 2-en (wel zeer regelmatig loge's die lang blijven) en hebben 270 liter.
Atlantic Explorer V4 270L C.
Die koop je voor rond de € 2.000.
Ging bij ons over de trap naar binnen, en installatie kan elke loodgieter doen. Fluitje van een cent.
Water aanvoer, afvoer en op riolering aansluiten.

EDIT: Als je hem niet de trap op hoeft te tillen... Hoera.
Laat je die gaten achterwege. Wordt je ruimte wel iets koeler in de winter, maar ook in de zomer.
Klinkt goed inderdaad maar ik ben zelf niet technisch genoeg om het aan te pakken, en de stookolieketel moet worden afgekoppeld, de elektriciteit van de huidige boiler moet aangepast worden (is met een apart zekeringenkastje), dus weet niet of elke loodgieter dat kan.

De Calypso VM 150 valt dus al af. Dus nu nog twijfelen over de twee andere!

[ Voor 67% gewijzigd door BramVroy op 28-06-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BramVroy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:12:

Klinkt goed inderdaad maar ik ben zelf niet technisch genoeg om het aan te pakken, en de stookolieketel moet worden afgekoppeld, de elektriciteit van de huidige boiler moet aangepast worden (is met een apart zekeringenkastje), dus weet niet of elke loodgieter dat kan.
Dan een elektricien voor 2 of 3 uurtjes en een loodgieter voor een uurtje of 5. Dan staat het wel.
Moet natuurlijk zorgvuldig gebeuren, maar is echt geen rocket science.

Over de Atlantic Explorer V4 270L C heb ik alleen nog maar positieve geluiden gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Een WPB is toch helemaal niet zo interessant als je qua CV verder niet gasloos gaat? Of doe je een groot deel van je verwarming nog met een ander systeem ernaast?

Ik vergis me mogelijk omdat je stookolie hebt, dus misschien is warm water nu je enige gasverbruiker, dan is het wel weer rendabel te maken.

Verder ben ik groot voorstander van uberhaupt verduurzamen, minder energie gebruiken is altijd mooi meegenomen natuurlijk.
Maar als dat de reden is zou ik eerst naar de hoofdverbruiker (de CV) kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BramVroy Niet elke loodgieter kan een (warmtepomp)boiler correct installeren.
Ik zou bijvoorbeeld vragen of hij iets met het begrip "thermosifon" kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dunklefaser schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:07:
@BramVroy Niet elke loodgieter kan een (warmtepomp)boiler correct installeren.
Ik zou bijvoorbeeld vragen of hij iets met het begrip "thermosifon" kan beginnen.
Over WPB's in het algemeen weet ik het niet, maar een Atlantic Explorer v4 installeren is volgens mij echt standaard loodgieterswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rzaan schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:49:
[...]

Over WPB's in het algemeen weet ik het niet, maar een Atlantic Explorer v4 installeren is volgens mij echt standaard loodgieterswerk.
Toevallig een Atlantic Explorer V4 hier
- en in eerste instantie ging het goed mis met het "standaard" loodgieterswerk.
Gelukkig kon ik de monteur nog op tijd de leidingvoering laten aanpassen.
Toen ik de (hulp)monteurs iets over de warmteverliezen via "eenpijpscirculatie"
liet zien keken ze me aan als of ze water zagen branden - nog nooit iets van gehoord.

September 2024 vond een vakblad dat "de standaard" nog niet echt standaard was
(tenminste in NL)

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 28-06-2025 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BramVroy
Jerra schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:36:
Een WPB is toch helemaal niet zo interessant als je qua CV verder niet gasloos gaat? Of doe je een groot deel van je verwarming nog met een ander systeem ernaast?

Ik vergis me mogelijk omdat je stookolie hebt, dus misschien is warm water nu je enige gasverbruiker, dan is het wel weer rendabel te maken.

Verder ben ik groot voorstander van uberhaupt verduurzamen, minder energie gebruiken is altijd mooi meegenomen natuurlijk.
Maar als dat de reden is zou ik eerst naar de hoofdverbruiker (de CV) kijken.
Ik heb geen gas (ligt hier niet in de straat). Huidige installatie is dus stookolie die enerzijds naar CV gaat en anderzijds door een spiraalboiler loopt voor sanitair water. Deze laatste is versleten en heeft dringend nood aan vervanging. Kwestie van te verduurzamen, mijn overtollige zonne-energie te gebruiken, mijn EPC omhoog krijgen met een goede COP, en ook nog eens goed voor de portemonnee, was een WPB een logische keuze.

De stookolieketel vervangen voor CV is een toekomstplan, maar wel een heel wat duurder plan. Een warmtepomp zetten kost veel en daarvoor zou ik eerst m'n woning beter moeten laten isoleren ook. In Vlaanderen wil men ook van gas afstappen (gasaansluitingen zijn verboden in nieuwbouw) al lijkt me dat niet heel haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ah ja ik dacht al zoiets, CV bedoelde ik dan ook als stookolieCV en niet gasketelCV.

Overigens heb ik zelf een Hewalex PCWU geïnstalleerd, met los buffervat, en dat was echt goed te doen.

Zelfs standaardinstallateurs gaan nog wel eens de fout in, kun je het net zo goed zelf doen.
Zeker op marktplaats kun je er ook goedkoop aankomen, hoef je nu ook geen subsidie aanvraag te regelen met een installateur die een installatieverklaring moet afgeven.

De Atlantic v4 en LG WH27 ken ik beide uit de praktijk ook als solide opties waar mensen erg tevreden over zijn.
Let op, bij die LG krijg je volgens mij standaard niet de adapters om de luchtslangen naar buiten te brengen.

[ Voor 78% gewijzigd door Jerra op 28-06-2025 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:29:
[...]

Als ik met de app een boiler toevoeg ipv een warmtepomp dan verschijnen er plaatjes met een passend paneel, met een warmtepomp lijken de plaatjes er niet op.
Nog even hierop terugkomend... je had helemaal gelijk.
Ik koos telkens voor warmtepomp omdat dat plaatje het meest leek op de Explorer. Het paneel dat je daarna kon kiezen leek ook 1 op 1.
Nu koos ik voor boiler en het werkt meteen. Het kan zo simpel zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Even een vraag over elektriciteit en de AREI in Vlaanderen.

Als ik een WPB <2kW in de garage plaats, mag dat dan achter een 20A zekering waar ook een diepvries en een regenwaterpomp achter hangen (en nog een ander ongebruikt stopcontact, bedoeld voor een automatische garagepoort)? En is het aan te raden om het via een vaste aansluiting te werken of is via het stopcontact voldoende?

Edit: heb het even uitgerekend. Zou oké moeten zijn. Enkel als hij elektrisch aan het bijverwarmen is en de regenwaterpomp schiet aan wordt er mogelijk de volle 20A getrokken door de kortstondige hoge startkost van de regenwaterpomp. De type C zekering houdt het dan hopelijk wel uit.

[ Voor 30% gewijzigd door BramVroy op 28-06-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
BramVroy schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:19:
Even een vraag over elektriciteit en de AREI in Vlaanderen.

Als ik een WPB <2kW in de garage plaats, mag dat dan achter een 20A zekering waar ook een diepvries en een regenwaterpomp achter hangen (en nog een ander ongebruikt stopcontact, bedoeld voor een automatische garagepoort)? En is het aan te raden om het via een vaste aansluiting te werken of is via het stopcontact voldoende?

Edit: heb het even uitgerekend. Zou oké moeten zijn. Enkel als hij elektrisch aan het bijverwarmen is en de regenwaterpomp schiet aan wordt er mogelijk de volle 20A getrokken door de kortstondige hoge startkost van de regenwaterpomp. De type C zekering houdt het dan hopelijk wel uit.
Het gaat in de elektra wereld niet om of het "soms kan", het gaat erom dat het nooit fout mag gaan. M.a.w., overwegingen:

- Idealiter heb je de WPB op een eigen groep, je mag niet enkel met de warmtepomp rekenen (je moet ook het backup element meerekenen)
- In het stopcontact op diezelfde groep kun je een telefoonoplader pluggen van 1 watt, maar ook een elektrische heater van 3000 watt, in dat laatste geval gaat het fout
- Je regenwaterpomp heeft een relatie met buiten, dus foutgevoeliger
- Van je diepvries is het essentieel dat deze aan blijft, ook als bijvoorbeeld de WPB kortsluiting/aardfout zou creeren

Dus ook al zou het kunnen, zou ik hem toch echt op een eigen groep zetten.

Een voorbeeld dat wel kan: Vroeger moest de wasmachine op een eigen groep met geen enkele andere verbruiker. Nu is de max. rating van een moderne wasmachine wat lager en hebben we zeer efficiente warmtepompdrogers. Wij hebben dus de warmtepompdroger (900 watt max) en de wasmachine (1800 watt max) op dezelfde groep. Ze staan ook nooit gelijktijdig aan. Ze hebben wel impact op elkaar, m.a.w., als de ene de zekering laat klappen, is de andere ook uit en andersom. En er zitten verder geen stopcontacten op de groep, waar iemand een willekeurig apparaat zou kunnen inpluggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tanuki op 29-06-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Tanuki schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Het gaat in de elektra wereld niet om of het "soms kan", het gaat erom dat het nooit fout mag gaan. M.a.w., overwegingen:

- Idealiter heb je de WPB op een eigen groep, je mag niet enkel met de warmtepomp rekenen (je moet ook het backup element meerekenen)
- In het stopcontact op diezelfde groep kun je een telefoonoplader pluggen van 1 watt, maar ook een elektrische heater van 3000 watt, in dat laatste geval gaat het fout
- Je regenwaterpomp heeft een relatie met buiten, dus foutgevoeliger
- Van je diepvries is het essentieel dat deze aan blijft, ook als bijvoorbeeld de WPB kortsluiting/aardfout zou creeren

Dus ook al zou het kunnen, zou ik hem toch echt op een eigen groep zetten.

Een voorbeeld dat wel kan: Vroeger moest de wasmachine op een eigen groep met geen enkele andere verbruiker. Nu is de max. rating van een moderne wasmachine wat lager en hebben we zeer efficiente warmtepompdrogers. Wij hebben dus de warmtepompdroger (900 watt max) en de wasmachine (1800 watt max) op dezelfde groep. Ze staan ook nooit gelijktijdig aan. Ze hebben wel impact op elkaar, m.a.w., als de ene de zekering laat klappen, is de andere ook uit en andersom. En er zitten verder geen stopcontacten op de groep, waar iemand een willekeurig apparaat zou kunnen inpluggen.
Bedankt voor de feedback. Heb dit meegenomen en er wordt nu een nieuwe kring aangesloten voor de WPB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Als ik een WPB op zolder plaats en de uitgaande SWW leiding vervolgens vrijwel direct naar beneden laat lopen (naar de badkamer een verdieping lager); in hoeverre moet ik dan nog rekening houden met het thermosifon / éénpijpscirculatie effect?

Volgens mij moet dit dan toch geen probleem meer zijn? Het warme water bevindt zich altijd op het hoogste punt in het vat.
(maar wellicht mis ik nog iets, vandaar toch hier nog even deze vraag)
Pagina: 1 ... 109 ... 114 Laatste