Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:01
Johan-1986 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:58:
[...]

@Technician- Heb je hierin al een keuze gemaakt? Zo ja wat geeft voor jou de doorslag?
Gewone explorers v4
Konden na lang zoeken niets vinden met vertrouwen.

De warmtepompboilers van Remeha waren op papier ook wel leuk. Maar te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:18
Technician- schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:37:
[...]

Gewone explorers v4
Konden na lang zoeken niets vinden met vertrouwen.

De warmtepompboilers van Remeha waren op papier ook wel leuk. Maar te dik.
Heb je de Thermor Aeromax VS nog overwogen? Dat is de iets goedkopere Spaanse variant van de Explorer V4 voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 22:11
Hier een Ariston Nuos Evo 150L hangen, en sinds kort popt de fout melding F4 "empty'' op. Als ik de stekker erin en eruit haalt doet ie het weer. Iemand een idee wat hier aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Laatst online: 15-06 23:10
stefanv010 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:16:
Hier een Ariston Nuos Evo 150L hangen, en sinds kort popt de fout melding F4 "empty'' op. Als ik de stekker erin en eruit haalt doet ie het weer. Iemand een idee wat hier aan de hand is.
Wellicht is er iets mis met je anode?
Dat is een van de eerste zaken die ik online tegen kom als mogelijke oorzaak.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:09
Baldeagle schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:32:
Iemand ervaring met deze warmtepompboier? Ik overweeg deze aan te schaffen.

Tosot HOMBASK by GREE Warmtepompboiler R290, 270L 230V

De Tosot HOMBASK by GREE Warmtepompboiler R290 met een capaciteit van 270 liter is een duurzame en energiezuinige oplossing voor het leveren van warm water in zowel huishoudelijke als zakelijke omgevingen. Met een A+ energielabel, milieuvriendelijk koudemiddel R290, en de mogelijkheid om via wifi de instellingen te beheren, biedt deze warmtepompboiler een efficiënte en moderne oplossing voor al uw warmwaterbehoeften. Het apparaat werkt op 230V, waardoor het eenvoudig te installeren is in verschillende toepassingen.

Voordelen en functies
Label A+: Deze warmtepompboiler is geoptimaliseerd voor een laag energieverbruik, wat leidt tot lagere energiekosten en een milieuvriendelijke werking.
Capaciteit van 270L: De ruime 270 liter inhoud zorgt ervoor dat deze boiler geschikt is voor grotere huishoudens en zakelijke toepassingen.
Koudemiddel R290: Het gebruik van het milieuvriendelijke R290 koudemiddel vermindert de impact op het broeikaseffect en zorgt voor een duurzamer verwarmingsproces.
Wifi-functionaliteit: Via de ingebouwde wifi is de boiler eenvoudig op afstand te bedienen en te monitoren, waardoor u altijd controle heeft over het energieverbruik en de temperatuurinstellingen.

https://www.ventilatielan...ler-r290-270l-230v/30691/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Baldeagle , heb je inmiddels een keuze gemaakt? Ik sta namelijk aan het begin van traject voor een WPB. Valt mij op dat deze wel R290 is maar geen RVS boilervat heeft (geemaileerd icm elektrische anode). Verder is de spec onduidelijk over geluidsdruk maw op welke afstand bepaald. Prijs is heel gunstig wat wellicht gedreven is omdat deze nieuw is en dus nauwelijks marktaandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:18
HarmPeters69 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:24:
[...]

@Baldeagle , heb je inmiddels een keuze gemaakt? Ik sta namelijk aan het begin van traject voor een WPB. Valt mij op dat deze wel R290 is maar geen RVS boilervat heeft (geemaileerd icm elektrische anode). Verder is de spec onduidelijk over geluidsdruk maw op welke afstand bepaald. Prijs is heel gunstig wat wellicht gedreven is omdat deze nieuw is en dus nauwelijks marktaandeel.
Ook de Altantics zijn onder het Thermor merk wel gunstiger geprijsd te vinden als je import een optie vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergeklapwijk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:30
Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:19:
Ik schrijf de Airwell niet direct af hoor, de smalle boiler is vrij uniek en wat de anode betreft haal ik alleen aan wat in de handleiding staat.
De verkrijgbaarheid en eventuele service is wel een ding, ik zie hem vooral ten zuiden van NL :)
Ik ben momenteel ook in de markt voor een WPB. Daarbij zocht ik naar een splituitvoering met een RVS tank van circa 200L. Naast de Airwell vond ik ook de Hitachi Yutampo:

https://www.hdkl.nl/media...-hitachi-yutempo-2020.pdf

Maar dat was na navraag toch wel een erg prijzige oplossing.
Toen viel mijn oog op de Airwell:

https://warmtepompboilers...er-200-liter-lucht-water/

Kan mij alleen niet voorstellen dat die prijs voor binnen+buitenunit is?
Kent iemand nog meer Airwell distributeurs/installateurs voor particulieren die iets noordelijker zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:09
@sergeklapwijk het rare er aan als ik kijk naar de installatie handleiding is er geen buiten unit.. zou dus even de datasheet vragen en installatie manuel om zeker te zijn (in relatie tot de Airwel)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergeklapwijk
Icekiller2k6 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:54:
@sergeklapwijk het rare er aan als ik kijk naar de installatie handleiding is er geen buiten unit.. zou dus even de datasheet vragen en installatie manuel om zeker te zijn (in relatie tot de Airwel)
Volgens mij is de verkeerde handleiding gelinkt, want de brochure toont wel degelijk een variant met aparte buitenunit..dus dat geeft mij nog niet heel veel vertrouwen..

PS: inmiddels hebben ze de prijs aangepast en heb gevraagd naar de juiste handleiding

[ Voor 7% gewijzigd door sergeklapwijk op 23-05-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-06 13:55
Vraag: Onze cv is defect gegaan en tijdelijk gerepareerd, helaas is de staat van de cv slecht, 3 weg klep komt eraan is helemaal verroest, ding is bijna 18 jaar oud dus dat kan ook wel.
Het bedrijf wat er voor zorgde dat deze weer werkt wil de kosten van de reparatie aftrekken van een nieuwe ketel,dat is netjes , prijs is marktconform. Nu wilde ik voor de cv een boiler plaatsen om mijn zonnepanelen stroom te benutten en hij zegt waarom geen warmtetpompboiler ervoor en kwam aam met deze :Lydos Hybrid 100 ltr. die wil ik dan schakelen met een energysocket van home wizard , is dat een goede keuze?
(CV kan niet helemaal weg ivm verwarming en er is niet veel ruimte voor plaatsing van groter voorraadvat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:13
piotr123 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:55:
Vraag: Onze cv is defect gegaan en tijdelijk gerepareerd, helaas is de staat van de cv slecht, 3 weg klep komt eraan is helemaal verroest, ding is bijna 18 jaar oud dus dat kan ook wel.
Het bedrijf wat er voor zorgde dat deze weer werkt wil de kosten van de reparatie aftrekken van een nieuwe ketel,dat is netjes , prijs is marktconform. Nu wilde ik voor de cv een boiler plaatsen om mijn zonnepanelen stroom te benutten en hij zegt waarom geen warmtetpompboiler ervoor en kwam aam met deze :Lydos Hybrid 100 ltr. die wil ik dan schakelen met een energysocket van home wizard , is dat een goede keuze?
(CV kan niet helemaal weg ivm verwarming en er is niet veel ruimte voor plaatsing van groter voorraadvat)
Zo te zien wordt dit model door meerdere merken geleverd. Mijn dochter heeft ook zo'n model en die zijn met twee personen en dat werkt goed. 100 liter is niet al te groot en bij 2 personen achter elkaar douchen moet je wat rekening met elkaar houden qua warm water gebruik.
Wel is me opgevallen dat dit model bij een omgevingstemperatuur van <12 graden C deze volledig overschakelt op het verwarmingselement. Verder een mooi klein en stil model.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-06 08:48
HarmPeters69 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:24:
[...]

Hoi @HarmPeters69 , ik ben uiteindelijk toch voor een LG gegaan. Deze is toch wat bekender. Ook heeft deze goede garantie voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QVdkiEah_yXN0UxxNorpa7FWrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8yWjkMW9VuWapPwLq4EgfYR.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds november een filtertje op de aanzuigende kant van mijn WPB. Ik had dit nog liggen, is anti allergie filter voor in ventilatieroosters. Was vrij dik, maar bestond uit 2 lagen die ik makkelijk van elkaar kon halen.

Zo laat hij voldoende lucht door en lijkt dus best wat te filteren

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04:29
pentaw1nz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:56:
[...]
Weet je dat heel zeker? Ik heb vorig jaar ook z'n filter op mijn WPB gezet maar het elektisch verbruik nam daarmee met tientallen procencenten toe.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
RichieB schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:54:
[...]

Weet je dat heel zeker? Ik heb vorig jaar ook z'n filter op mijn WPB gezet maar het elektisch verbruik nam daarmee met tientallen procencenten toe.
geen last van. Het is echt heel dun en open structuur
Ik check regelmatig verbruik via p1

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 26-05-2025 19:58 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

pentaw1nz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:56:
[Afbeelding]

Sinds november een filtertje op de aanzuigende kant van mijn WPB. Ik had dit nog liggen, is anti allergie filter voor in ventilatieroosters. Was vrij dik, maar bestond uit 2 lagen die ik makkelijk van elkaar kon halen.

Gebruik ik hier al jaren, een wasemkap filter, werkt perfect. Ik kan niet zeggen dat het superveel meer verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdxxbK0xX004lhP-xpvOlqumfw4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZPh0M3KGQJJIc09IYVMCBVP.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
klump4u schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Gebruik ik hier al jaren, een wasemkap filter, werkt perfect. Ik kan niet zeggen dat het superveel meer verbruikt.
[Afbeelding]
Lijkt erg op wat ik gebruik idd, alleen kan ik die van mij splitsen tussen de 2 lagen waardoor het nog net wat opener is naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:22

Jerra

Beunhaas in wording

Mocht het opraken, je huidige voorraad, dan is een wasemkap/afzuigkap filter inderdaad een prima alternatief.
Gezien die kappen ook het doel hebben om echt veel lucht te verplaatsen zijn het behoorlijk open filterdoekjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 13:05
Ivm all-electric maken van huidige hybride WP opstelling heb ik interesse in een WPB gekregen. Daarbij hoeft dit geen joekel van een WPB te zijn, max 150 liter lijkt me ruimschoots voldoende (2 volwassenen waarvan 1 koud doucht, 1 kind, quooker met eigen ww boiler). De Atlantic Calypso lijkt me heel interessant om die reden.

Nu heeft deze geen enorm luchtdebiet. Ergens rond de 180m3/u. Nu lijkt het me heel gaaf om in ieder geval een gedeelte hiervan uit de badkamer te onttrekken, omdat je dan warmte terugwint van de lucht die anders al uitgeblazen werd.

Dit is een veelbesproken onderwerp in dit topic, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden..
Belangrijk is dat ik de MV (nu een heel oude itho box die aan vervanging toe is) geheel wil laten vervangen door de aanzuiging vd WPB (dus niet aansluiten op bestaande MV, maar gewoon hele box eruit).

Volgens de handleiding vd Calypso zie ik dat dit strikt genomen niet een 'verboden configuratie' is.

- Heeft het impact op de levensduur van een WPB als je regelmatig heel vochtige lucht 80%+ afzuigt?
- De Explorer lijkt een soort continu aan modus voor de ventilatie te hebben. De calypso handleiding zegt hier niets over. Wel belangrijk dat als je doucht dat hij aanspringt. Is dit in de praktijk een beetje werkbaar? Met home-assistant/cozy touch integratie iets slims mogelijk?

Idealiter wordt de lucht in de winter naar buiten uitgeblazen en met een regelklep in de zomer binnenshuis uitgeblazen (gratis airco).

Excuus als ik een onderwerp aansnijd die reeds veelvuldig besproken is, maar ik zie zowel tweakers die het wel zo doen als tegengestelde meningen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:05

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Igor4 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:12:
Ivm all-electric maken van huidige hybride WP opstelling heb ik interesse in een WPB gekregen. Daarbij hoeft dit geen joekel van een WPB te zijn, max 150 liter lijkt me ruimschoots voldoende (2 volwassenen waarvan 1 koud doucht, 1 kind, quooker met eigen ww boiler). De Atlantic Calypso lijkt me heel interessant om die reden.

Nu heeft deze geen enorm luchtdebiet. Ergens rond de 180m3/u. Nu lijkt het me heel gaaf om in ieder geval een gedeelte hiervan uit de badkamer te onttrekken, omdat je dan warmte terugwint van de lucht die anders al uitgeblazen werd.

Dit is een veelbesproken onderwerp in dit topic, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden..
Belangrijk is dat ik de MV (nu een heel oude itho box die aan vervanging toe is) geheel wil laten vervangen door de aanzuiging vd WPB (dus niet aansluiten op bestaande MV, maar gewoon hele box eruit).

Volgens de handleiding vd Calypso zie ik dat dit strikt genomen niet een 'verboden configuratie' is.

- Heeft het impact op de levensduur van een WPB als je regelmatig heel vochtige lucht 80%+ afzuigt?
- De Explorer lijkt een soort continu aan modus voor de ventilatie te hebben. De calypso handleiding zegt hier niets over. Wel belangrijk dat als je doucht dat hij aanspringt. Is dit in de praktijk een beetje werkbaar? Met home-assistant/cozy touch integratie iets slims mogelijk?

Idealiter wordt de lucht in de winter naar buiten uitgeblazen en met een regelklep in de zomer binnenshuis uitgeblazen (gratis airco).

Excuus als ik een onderwerp aansnijd die reeds veelvuldig besproken is, maar ik zie zowel tweakers die het wel zo doen als tegengestelde meningen :)
Ik weet niet hoe dit bij de calypso werkt, maar bij mijn ariston begint deze pas te pompen als de temperatuur van het water daar aanleiding toe geeft: dat is dus NA het douchen. De MV die de vochtige lucht afzuigt doet dit zodra de luchtvochtigheid daar aanleiding toe geeft: TIJDENS het douchen. Kortom ik denk dat je een volgordelijkheidsissue hebt tenzij je de sensoren wilt en kunt overrulen.

Daarnaast lijkt me vochtige lucht geen goede uitwerking te hebben op de wisselaar in WPB. De vochtigheid zal veel hoger liggen dan wat ie normaliter uit de buitenwereld naar binnen trekt.

Maar natuurlijk YMMV !

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op een ventilatie box zitten meestal meerdere kanalen zoals badkamer, toilet en keuken.
Zonder die box wordt aansluiten lastig.
Verder denk ik dat de ventilatie altijd hoort te werken, al is het maar 75m3/u want zo zijn de boxen ontworpen voor ventilatiesysteem C.
Dan is er de weerstand van de kanalen, het lijkt me niet fijn voor de wpb als er meer weerstand is dan nodig en dat staat in de specificaties.

Vervang de box voor een nieuwe en sluit die eventueel op de wpb aan met een extra toevoer van buiten of de ruimte waar de wpb komt indien die ruim genoeg is.
Een ventilatie box kan je makkelijker integreren en hoort onafhankelijk te werken, immers werkt de wpb niet dan heb je geen ventilatie meer.
Vocht is niet zo belangrijk, zodra de wpb werkt is er een overvloed aan vocht onder de kap door condensatie.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:46
Wanneer de keuken/wasemkap ook op de MV is aangesloten zou ik die lucht niet gebruiken voor een WPB. De vettigheid is niet goed (lees slecht) voor je WPB.

[ Voor 3% gewijzigd door Mjier op 28-05-2025 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:41:
Owpb niet dan heb je geen ventilatie meer.
Vocht is niet zo belangrijk, zodra de wpb werkt is er een overvloed aan vocht onder de kap door condensatie.
In het verleden waren er users die melden dat de boel stopte vanwege bevriezing bij afzuiging uit de badkamer tijdens douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:07
Igor4 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:12:
Nu lijkt het me heel gaaf om in ieder geval een gedeelte hiervan uit de badkamer te onttrekken, omdat je dan warmte terugwint van de lucht die anders al uitgeblazen werd.
Stel je er niet teveel van voor. Ik weet niet waar je je WPB wilt gaan neerzetten maar als ie ergens binnen staat dan heeft het maar effect gedurende het stookseizoen. Bij mij staat ie in een zolderkamer waarvan de verwarming uit stond dus waar het afhankelijk van de temperatuur buiten tussen de 17 en 20 graden was. Sinds ik daar de radiator open heb gezet en het daar kamertemperatuur is, is het verbruik van de WPB in januari en februari met 10 kWh gedaald (200L, 4 personen). Dat zal buiten het stookseizoen nihil zijn, denk ik.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier zat ooit een gemotoriseerde wasemkap op de MV aangesloten 8)7
Als een verdamper bevriest dan zal er behalve veel vocht mogelijk ook te weinig lucht geweest kunnen zijn, normaal gesproken lost een wpb dat op met een ontdooicyclus die ik hier volgens het log nog nooit heb gehad.

Ik denk dat je met een relatief hard ventilerende wpb meer warmte het huis uit werkt dan de MV normaal doet, niet handig in de winter om over de eventuele tocht die dat geeft niet te spreken.
Verder is een box stukken zuiniger dan een wpb als je het verbruik over een jaar bekijkt.
Het helpt idd om de aanvoerlucht van de wpb warm te houden, echter is er voor die warmte ook energie nodig.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:24
Wolly schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:11:
[...]

In het verleden waren er users die melden dat de boel stopte vanwege bevriezing bij afzuiging uit de badkamer tijdens douchen.
Klopt kan bij mij geweest zijn 1 x gebeurt😉. Werkt dus sinds medio 2019 volgens dit schema. https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png
De regeling heeft na installatie nog nooit ingegrepen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:41:
Op een ventilatie box zitten meestal meerdere kanalen zoals badkamer, toilet en keuken.
Zonder die box wordt aansluiten lastig.
Verder denk ik dat de ventilatie altijd hoort te werken, al is het maar 75m3/u want zo zijn de boxen ontworpen voor ventilatiesysteem C.
Dan is er de weerstand van de kanalen, het lijkt me niet fijn voor de wpb als er meer weerstand is dan nodig en dat staat in de specificaties.

Vervang de box voor een nieuwe en sluit die eventueel op de wpb aan met een extra toevoer van buiten of de ruimte waar de wpb komt indien die ruim genoeg is.
Een ventilatie box kan je makkelijker integreren en hoort onafhankelijk te werken, immers werkt de wpb niet dan heb je geen ventilatie meer.
In mijn geval - jaren 70 huis - is de MV box nu enkel op badkamer aangesloten. Toilet beneden ventileert direct naar buiten en keuken heeft recirculatie afzuiging in kookplaat, geen verdere ventilatie.

Ik begrijp niet zozeer het aansluiten van de WPB op de MV. dan krijg je toch issues met elkaar tegenwerkende ventilatoren zoals in de TS vermeld?

Ik begrijp dat in principe de MV box zuiniger is in verbruik, maar zowel een MV als WPB draaien is minder zuinig dan alleen een WPB. Een mix van buitenlucht en badkamer lucht onttrekken klinkt nog steeds als mooie optie, maar dan moet de WPB wel continue afzuiging ondersteunen. De handleiding van de Calypso rept daar niet over, in de manual vd Explorer wordt er wel vaag zo'n soort stand beschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
wizzopa schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Klopt kan bij mij geweest zijn 1 x gebeurt😉. Werkt dus sinds medio 2019 volgens dit schema. https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png
De regeling heeft na installatie nog nooit ingegrepen.
Dit is wel interessant schema! waarbij ik veronderstel dat je de MV niet geheel vervangen hebt door het ontbreken van een continu functie (of vochtigheid gestuurde regeling?)

Wat voor WPB heb je? En geen issues met 2 ventilatoren achter elkaar als zowel de MV als de WPB draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:24
Igor4 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Dit is wel interessant schema! waarbij ik veronderstel dat je de MV niet geheel vervangen hebt door het ontbreken van een continu functie (of vochtigheid gestuurde regeling?)

Wat voor WPB heb je? En geen issues met 2 ventilatoren achter elkaar als zowel de MV als de WPB draaien?
De MV werkt nog steeds zo als bedoelt, maar met sturing van de RV in de badkamer waarbij de klep in de afzuiging van de keuken en woonkamer wordt dicht gestuurd en de MV naar stand 3 gaat, bij bereiken van de ingestelde RV of na 45 minuten de klep open gaat en de MV weer naar de instelling die hij eerst had.
Verder wordt de MV gestuurd door CO2 in 3 stappen en is de hand bediening in de keuken ook nog te gebruiken stand 1, 2, en 3 waar bij deze ook nog een stand heeft continu op 3 of via een timer voor 40 minuten.

De ventilatoren van MV en WPB staan niet achter elkaar maar een soort van parallel, waar bij de WPB gebruik mag maken van de lucht die de MV verplaatst.

https://imgur.com/yiiQP1v

Hier draait een Atlantic Explorer V3 sinds 22 november 2018

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Vliegvlug

Flight Simple

MuadDib007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:12:
Ik bedoel dat bij de eerste vulling de eerste liters iets aan viezigheid er uit kwam. Wat stukjes, fractie van een milimeter groot. Maar geen roestkleurig water meer zoals bij de eerste boiler gelijk al gebeurde.
Morgenochtend eens kijken wat er met het douchen gebeurt.

Dit (plus nog wat meer, uiteraard te laat de foto genomen) lag er in de wasbak / zeefje dat in de kraan zit:

[Afbeelding]

Ondertussen een douchebeurt verder.
Niets te zien aan het water en ook niets te ruiken.
Begin steeds meer te vermoeden dat die eerste een maandagochtend modelletje is geweest.

Maar goed, voor mij is het eind goed al goed.
Nu nog slim inregelen in HA met de AquaMQTT zodat hij zuinig en goedkoop opwarmt.
Is nu 2 maanden later, nog steeds een goed werkende Atlantic Explorer?

Hopelijk wel en dat degene die je eerst had inderdaad een maandagmorgen exemplaar was.

Ik moet mijn Explorer trouwens nog steeds installeren :X
Misschien maar eens met de endoscoop erin kijken of ik nu al iets van roest zie in die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Igor4 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:35:
[...]

In mijn geval - jaren 70 huis - is de MV box nu enkel op badkamer aangesloten. Toilet beneden ventileert direct naar buiten en keuken heeft recirculatie afzuiging in kookplaat, geen verdere ventilatie.

Ik begrijp niet zozeer het aansluiten van de WPB op de MV. dan krijg je toch issues met elkaar tegenwerkende ventilatoren zoals in de TS vermeld?

Ik begrijp dat in principe de MV box zuiniger is in verbruik, maar zowel een MV als WPB draaien is minder zuinig dan alleen een WPB. Een mix van buitenlucht en badkamer lucht onttrekken klinkt nog steeds als mooie optie, maar dan moet de WPB wel continue afzuiging ondersteunen. De handleiding van de Calypso rept daar niet over, in de manual vd Explorer wordt er wel vaag zo'n soort stand beschreven...
In de TS staat dat het met een toevoer van buiten erbij geen probleem is omdat dit minder weerstand geeft voor de wpb.
Een wpb ventileert gewoonlijk alleen als hij verwarmt, da's veel minder vaak dan de MV die 24/7 draait.
Is het alleen voor de badkamer dan zou ik die niet via de wpb laten gaan en al helemaal niet een onzuinige wpb ventilator continu laten draaien zoals de EX V4 die veel meer lucht verplaatst dan een MV box als je de ventilatie stand kiest.
Wil je dit hoe dan ook en tegen elke prijs dan kan je naar de Nibe wpb's kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuadDib007
Vliegvlug schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Is nu 2 maanden later, nog steeds een goed werkende Atlantic Explorer?

Hopelijk wel en dat degene die je eerst had inderdaad een maandagmorgen exemplaar was.

Ik moet mijn Explorer trouwens nog steeds installeren :X
Misschien maar eens met de endoscoop erin kijken of ik nu al iets van roest zie in die van mij.
Hij draait nog steeds als een zonnetje zonder roestwater 😁

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergeklapwijk
sergeklapwijk schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:03:
[...]

Volgens mij is de verkeerde handleiding gelinkt, want de brochure toont wel degelijk een variant met aparte buitenunit..dus dat geeft mij nog niet heel veel vertrouwen..

PS: inmiddels hebben ze de prijs aangepast en heb gevraagd naar de juiste handleiding
Inmiddels heb ik de handleiding van de Airwell gekregen van Warmtepompboilershop, staat nog niet op hun website. Mocht iemand geïnteresseerd zijn stuur maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 10:16
ok

[ Voor 99% gewijzigd door karine1 op 01-06-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
sergeklapwijk schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Inmiddels heb ik de handleiding van de Airwell gekregen van Warmtepompboilershop, staat nog niet op hun website. Mocht iemand geïnteresseerd zijn stuur maar een DM.
Staat in die handleiding ook het elektrische standby verbruik vermeld? Volgens de specs die ik gevonden heb zou dat een schrikbarend hoge 87Watt zijn. Althans: ik interpreteer ‘standby power input’ als elektrisch standby verbruik en niet als warmteverlies. Of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergeklapwijk
Franciesco schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Staat in die handleiding ook het elektrische standby verbruik vermeld? Volgens de specs die ik gevonden heb zou dat een schrikbarend hoge 87Watt zijn. Althans: ik interpreteer ‘standby power input’ als elektrisch standby verbruik en niet als warmteverlies. Of heb ik het mis?
Die staat niet in de handleiding zover ik kan zien, wel in de brochure.
Ja, zo interpreteer ik het ook, maar dat zou wel erg hoog zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:50
Er klopt wel meer niet in de brochure. De inhoud in liters staat niet vermeld (wtf), maar ik neem even aan dat het 200 liter is. Dan zou de opwarmtijd van 10 °C tot 51 °C bij 2.75 kW thermisch zo'n 3.5 uur moeten zijn, niet bijna 8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
sergeklapwijk schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Die staat niet in de handleiding zover ik kan zien, wel in de brochure.
Ja, zo interpreteer ik het ook, maar dat zou wel erg hoog zijn..
Ok.
87W continue is ca 2kWh per dag aan standby verbruik exclusief het warmteverlies. Dat zou echt bizar veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Franciesco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Ok.
87W continue is ca 2kWh per dag aan standby verbruik exclusief het warmteverlies. Dat zou echt bizar veel zijn.
Nee joh, het is vast 87 W thermisch wat neerkomt op ~30 W elektrisch inclusief warmteverlies. Dus ongeveer 0.75 kWh per dag om het water op temperatuur te houden als je geen warm water gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Martin7182 vanwaar jouw aanname dat die 87W inclusief het thermische verlies is? Ik hoop het ook hoor, maar lees het niet zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Omdat dat een normaal getal is. Met 87 W kun je bijna 45 liter water in een etmaal COP 1 opwarmen. Het elektrisch standby verbruik exclusief thermisch verlies is doorgaans maar enkele W.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 02-06-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Even een check bij jullie voor een offerte die ik heb gekregen voor een WPB voor ons huis. Betreft een huis met plat dak, boilervat moet op de 2e verdieping komen en buitenunit op het platte dak; dakdoorvoer is al aanwezig i.v.m. vroegere zonneboiler (welke verwijderd is). Mede door dit en het feit dat de ruimte waar de WPB in moet vrij beperkt is (zo'n 5.5m3) leek een split unit mij de beste oplossing.

Heb ondertussen 1 offerte gekregen, maar mede door het feit dat de dakdoorvoer er al zit leek mij deze nogal stevig:

Ariston Nuos Split Inverter 150 liter warmtepompboiler met wifi (subsidie € 725,-) Meldcode: KA20144 Energieklasse A+ - € 1.999,00

Installatiekosten inclusief materiaalkosten, steiger etc. - € 1.595,00

Totaal € 3.594,00

Hier gaat nog wel 725 euro subsidie vanaf, maar vooral de installatie lijkt mij nogal stevig. Verder, zijn er nog andere installateurs (omgeving Zuid Holland) die aan te raden zijn voor een split unit WPB?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:25
BlizzarD schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:37:
Even een check bij jullie voor een offerte die ik heb gekregen voor een WPB voor ons huis. Betreft een huis met plat dak, boilervat moet op de 2e verdieping komen en buitenunit op het platte dak; dakdoorvoer is al aanwezig i.v.m. vroegere zonneboiler (welke verwijderd is). Mede door dit en het feit dat de ruimte waar de WPB in moet vrij beperkt is (zo'n 5.5m3) leek een split unit mij de beste oplossing.

Heb ondertussen 1 offerte gekregen, maar mede door het feit dat de dakdoorvoer er al zit leek mij deze nogal stevig:

Ariston Nuos Split Inverter 150 liter warmtepompboiler met wifi (subsidie € 725,-) Meldcode: KA20144 Energieklasse A+ - € 1.999,00

Totaal € 3.594,00

Hier gaat nog wel 725 euro subsidie vanaf, maar vooral de installatie lijkt mij nogal stevig. Verder, zijn er nog andere installateurs (omgeving Zuid Holland) die aan te raden zijn voor een split unit WPB?
Geen idee wat je er aan uit wil geven - maar...
Is die dakdoorvoer groot genoeg voor wat ze willen gaan doen?
Los daarvan - ik gok dat ze altijd het dak op moeten om de zaak waterdicht te krijgen.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Martin7182 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:08:
Omdat dat een normaal getal is. Met 87 W kun je bijna 45 liter water in een etmaal COP 1 opwarmen. Het elektrisch standby verbruik exclusief thermisch verlies is doorgaans maar enkele W.
Atlantic IV 200 l: ca. 3 W elektrisch stand-by
thermisch verlies van de boiler hangt van verschillende factoren af.
Mijn schatting: iets tussen de ca. 30 W en ca. 50 W
(met extra isolatie misschien 20 W?)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 02-06-2025 20:24 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
BlizzarD schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:37:

Totaal € 3.594,00

Ik zou meerdere offertes opvragen. €1600 installatiekosten vind ik wel veel. Hebben ze echt een steiger nodig voor de doos van 32 kg? Aan de andere kant, voor installatie op de begane grond ben je ook zo de helft kwijt (inclusief boren gat buitenmuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 10:52
Bij mij deden ze het met een hoogwerker van Boels. Geen idee wat een steiger kost, maar opzetten lijkt me redelijk wat meer tijd te kosten dan sleutel er in en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
dunklefaser schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Idem voor mijn Vaillant 150 liter WPboiler (ook 3W standby verbruik). Maar ik kan me voorstellen dat dit bij een split WPboiler iets hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn airco zit onder de 1W als ie uit is, echter hoeft ie dan niks te doen.
De warmtepomp zit met ethernet/wifi ding en HeishaMon op 8W, zal zonder dat 2W minder zijn en dan staat ie klaar om te reageren op de metingen die hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:32
Heeft iemand ervaring met Haier wpb?
Begrijp dat het een Chinees product is maar hij zit in het lager segment qua prijs.

Met subsidie dus erg aantrekkelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Stel je toch eens voor dat je in dit topic naar Haier zoekt :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-06 22:36
Begin oktober word ik eigenaar van een jaren '30 woning.
Ik ben van plan om volledig van het gas af te gaan en overweeg daarom de installatie van een warmtepompboiler. De woning heeft momenteel een cv-ketel op de eerste verdieping, die uitsluitend wordt gebruikt voor warm water. De woonkamer wordt elektrisch verwarmd via een airco.

Ik twijfel nog over de beste locatie voor de warmtepompboiler. Er zijn drie mogelijke opties:

1. In de bijkeuken tegen de muur van de woonkamer. Deze ruimte heeft geen deur, en ik vraag me af of het geluid van de warmtepompboiler hier niet storend zal zijn.

2. Op de plek van de huidige cv-ketel. Dit is een kleine ruimte op de eerste verdieping. Ik vermoed dat een warmtepompboiler hier niet gaat passen.

3. Buiten. Dit lijkt me geen geschikte optie, maar ik sta open voor advies.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgNmXlTdg2GGmNy_a2syrR-pSJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3EyPDQgpOJmRjHuzPJFPYWg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyStbZ7Z9c7CeK6_ruHS5m4S66E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzPTO5dld7R2YUEfEivhYxuf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
0re0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:06:
Ik ben van plan om volledig van het gas af te gaan en overweeg daarom de installatie van een warmtepompboiler. De woning heeft momenteel een cv-ketel op de eerste verdieping, die uitsluitend wordt gebruikt voor warm water. De woonkamer wordt elektrisch verwarmd via een airco.

Ik twijfel nog over de beste locatie voor de warmtepompboiler. Er zijn drie mogelijke opties:

1. In de bijkeuken aan de muur van de woonkamer. Deze ruimte heeft geen deur, en ik vraag me af of het geluid van de warmtepompboiler hier niet storend zal zijn.

2. Op de plek van de huidige cv-ketel. Dit is een kleine ruimte op de eerste verdieping. Ik vermoed dat een warmtepompboiler hier niet gaat passen.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
een wpb staat gewoon op de grond. dik 200 liter water hang je meestal niet aan de muur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-06 22:36
No Hands schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:35:
[...]

een wpb staat gewoon op de grond. dik 200 liter water hang je meestal niet aan de muur.
Ook goed! Eenpersoonhuishouden overigens, 120-150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:48
dunklefaser schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:13:
[...]

thermisch verlies van de boiler hangt van verschillende factoren af.
Mijn schatting: iets tussen de ca. 30 W en ca. 50 W
(met extra isolatie misschien 20 W?)
Hier een V4 met 7cm extra pir, warmteverlies is nu 0.4KWh/ per 24 uur (50 graden sww) dus afgerond 20 Watt totaal :)
De meeste warmt verlies (bij standby dus) komt nu door de ventilatie aan/ afvoer buizen, met mijn warmtebeeld camera zie ik dáár nog warmte.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@natural colour Interessant - hoe heb je die 0,4 kWhthermisch/dag gemeten?
Misschien ga ik mijn vat bij gelegenheid nog met PIF inpakken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@natural colour Interessant - Hoe heb je het warmteverlies van 0,4 kWhthermisch/dag exact gemeten? - Uit jouw oorspronkelijke post wordt dit niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
natural colour schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:48:
[...]

Hier een V4 met 7cm extra pir, warmteverlies is nu 0.4KWh/ per 24 uur (50 graden sww) dus afgerond 20 Watt totaal :)
De meeste warmt verlies (bij standby dus) komt nu door de ventilatie aan/ afvoer buizen, met mijn warmtebeeld camera zie ik dáár nog warmte.
Ter vergelijk, hier ook een V4 met 50 graden SWW, maar dan zonder extra isolatie.
Bij mij is het elektrisch standby verbruik circa 3,4 W. Toen we laatst een paar daagjes weg waren was het totaal verbruik circa 0,61 - 0,66 hWh/24h.
Gemiddeld is het warmteverlies zeg iets van 0,65 -/- (elektrisch standby-verbruik 24*0,0034) = 0,57 kWh.
Het isolatievoordeel van 7 cm PIR bij 50 graden SWW is dan iets van 0,15-0,20 kWh/dag.
Uiteraard met een slag om de arm, vanwege allerlei omgevingsfactoren.
Overigens heb ik er voor gekozen om (nog) niet extra te isoleren. In de winter is het warmteverlies extra verwarming binnen de thermische schil van mijn woning, en in de zomer verwarmt de WPB met gratis (lees:vanaf 2027 waardeloze) zonnestroom. Maar ik laat mij graag overtuigen voor een extra klusje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Mjier schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:47:
[...]

Ter vergelijk, hier ook een V4 met 50 graden SWW, maar dan zonder extra isolatie.
Bij mij is het standby verbruik circa 3,4 W. Toen we laatst een paar daagjes weg waren was het verbruik circa 0,61 - 0,66 hWh/24h.
Gemiddeld zeg iets van 0,65 -/- elektrisch standby-verbruik 24*0,0034 = 0,57 kWh.
Dat laatste klopt niet. 3,4 W is alleen het vermogen voor de elektronica, niet het gemiddeld elektrisch vermogen om ook het warmteverlies van het vat te compenseren. 0.65 kWh per dag komt overeen met 27 W gemiddeld elektrisch vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mjier
Ter vergelijk - recent elektrisch! stilstandsverlies van ca. 0,34 kWh/d bij 40 - 45 °C.
(0,27 kWh/d zonder elektr. stand-by)
Niet vergeten dat je voor het thermische verlies nog met de actuele COP moet vermenigvuldigen!

@Martin7182 27 W gemiddeld elektrisch vermogen om de warmteverliezen op dit moment te compenseren?
Lijkt me relatief hoog - als ik dit met een fictieve COP van 3,4 (conservatief!) vermenigvuldig
= 90 W thermisch = 2,2 kWh/d

Ik weet niet wat het gecertificeerde/genormeerde verlies van de kale boiler is,
maar meer dan 1,2 kWh/d verwacht ik eigenlijk niet voor de Atlantic IV 200 l
(en dat is bij hogere boilertemperaturen onder normcondities).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
Martin7182 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Dat laatste klopt niet. 3,4 W is alleen het vermogen voor de elektronica, niet het gemiddeld elektrisch vermogen om ook het warmteverlies van het vat te compenseren. 0.65 kWh per dag komt overeen met 27 W gemiddeld elektrisch vermogen.
heb haakjes in de som toegevoegd ter verduidelijking. Die 0,65 is totaal elektraverbruik. Als je daar het verbruik van de elektronica van aftrekt heb je het elektrisch vermogen om het warmteverlies te compenseren.
Volgens de installatiehandleiding is het "stroomverbruik bij gestabiliseerd regime" 32W, bij 7 graden lucht. dat kan dus wel aardig kloppen met 27W als het wat warmer is.

[ Voor 13% gewijzigd door Mjier op 04-06-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

0re0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:06:

1. In de bijkeuken tegen de muur van de woonkamer. Deze ruimte heeft geen deur, en ik vraag me af of het geluid van de warmtepompboiler hier niet storend zal zijn.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Basisregel: Boiler zo dicht mogelijk bij het grootste afnamepunt opstellen om de leiding en dus het warmteverlies zo kort mogelijk te houden. Denk 3D dus boven de douche of het bad is ook een goede plek. Ik denk dat 1 persoon met 120-150 liter aan de ruime kant is. Maar wellicht houdt je rekening met een 2e persoon in de nabije toekomst ;)
Regel 2: plaatsing zo dicht mogelijk bij de in-/uitlaat van (buiten)lucht. Denk aan tweewegklep in de inlaat zodat je buitenlucht in de zomer kan halen en binnenlucht in de winter. Scheelt weer een beetje opwarmen. Niemand wil meters dikke luchtpijp door z'n huis.

WPB zonder deur ga je horen. Ik heb 110 liter wel aan de muur hangen (echte muur, geen gipsplaatjes), maar zou bij 150 en meer toch ook kijken naar een vloeropstelling evt. met een framepje/stoeltje als dat beter uitkomt.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44
Judge Ming schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:30:
[...]
Regel 2: plaatsing zo dicht mogelijk bij de in-/uitlaat van (buiten)lucht. Denk aan tweewegklep in de inlaat zodat je buitenlucht in de zomer kan halen en binnenlucht in de winter.
Ik probeer het even te visualiseren, maar het wil niet ;)
Bedoel je misschien een driewegklep in de inlaat, zodat je kan wisselen tussen lucht intrekken vanuit buiten vs binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
dunklefaser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:06:
@Mjier
Ter vergelijk - recent elektrisch! stilstandsverlies van ca. 0,34 kWh/d bij 40 - 45 °C.
(0,27 kWh/d zonder elektr. stand-by)
Niet vergeten dat je voor het thermische verlies nog met de actuele COP moet vermenigvuldigen!

@Martin7182 27 W gemiddeld elektrisch vermogen om de warmteverliezen op dit moment te compenseren?
Lijkt me relatief hoog - als ik dit met een fictieve COP van 3,4 (conservatief!) vermenigvuldig
= 90 W thermisch = 2,2 kWh/d

Ik weet niet wat het gecertificeerde/genormeerde verlies van de kale boiler is,
maar meer dan 1,2 kWh/d verwacht ik eigenlijk niet voor de Atlantic IV 200 l
(en dat is bij hogere boilertemperaturen onder normcondities).
Die 27 W is dus inclusief standby-verbruik van de elektronica. Op basis van 0.57 kWh wordt het dus 23.75 W elektrisch. Zo'n 75 W thermisch. Aan de hoge kant, maar ik weet niet hoe hoog die WPB staat en of er misschien onnodige warmtelekken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

jj85 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Ik probeer het even te visualiseren, maar het wil niet ;)
Bedoel je misschien een driewegklep in de inlaat, zodat je kan wisselen tussen lucht intrekken vanuit buiten vs binnen?
3 weg idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Martin7182 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:32:
[...]

Die 27 W is dus inclusief standby-verbruik van de elektronica. Op basis van 0.57 kWh wordt het dus 23.75 W elektrisch. Zo'n 75 W thermisch. Aan de hoge kant, maar ik weet niet hoe hoog die WPB staat en of er misschien onnodige warmtelekken zijn.
Wat ik hierboven zo lees staat de wpb van @Mjier op 50 °C, mag dus tot 45°C afkoelen.
Warmteverlies van 24 W x 3,5 (geschat) = ca. 85 W - In 24 uur ca. 2 kWh verlies bij de huidige temperaturen.
Gelukkig wordt er per dag nog wat water getapt.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 04-06-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
dunklefaser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Wat ik hierboven zo lees staat de wpb van @Mjier op 50 °C, mag dus tot 45°C afkoelen.
Warmteverlies van 24 W x 3,5 (geschat) = ca. 85 W - In 24 uur ca. 2 kWh verlies bij de huidige temperaturen.
Gelukkig wordt er per dag nog wat water getapt.
Een COP van 3,5 lijkt mij wat aan de hoge kant. Als ik op basis van eerder gasverbruik en nu elektraverbruik reken schat ik 3 meer in de richting. Klopt ook aardig met het boekje (2,78 voor een 200l).
Het verlies dat ik in mijn berekening gebruikte was tijdens een vakantie. Toen werd er niet getapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Mjier schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:39:
[...]

Een COP van 3,5 lijkt mij wat aan de hoge kant. Als ik op basis van eerder gasverbruik en nu elektraverbruik reken schat ik 3 meer in de richting. Klopt ook aardig met het boekje (2,78 voor een 200l).
Het verlies dat ik in mijn berekening gebruikte was tijdens een vakantie. Toen werd er niet getapt.
2.78 × 23.75 W elektrisch = 66 W thermisch. Ter vergelijking, mijn indirect gestookt 150L boilervat heeft een (EN12897) stilstandverlies van 63 W. Gecorrigeerd naar 50 °C is dat 42 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mjier Heb je ook gelezen bij welke luchttemperatuur de COP gespecificeerd is? 7°C!
En deze COP is de bedrijfs-COP (10 - 52°C , niet de COP voor het op temperatuur houden van de boilerinhoud.

Het lijkt er op dat "Stroomverbruik bij gestabiliseerd regime (Pes) =32 W" (Absorbed power in steady-state)
het minimale elektrische vermogen bij de test temperatuur (?52,7 °C?) is om de boilerinhoud op temperatuur te houden. Maar ik kan me ook vergissen.

VOORBEELD: Heel grof geschat is het warmteverlies bij eenmaal opwarmen per etmaal (24 uur)
minimaal 200 l x 5 K x 1,16 = ca. 1,2 kWh/d = ca. 48W

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 04-06-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
dunklefaser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:38:
@Mjier Heb je ook gelezen bij welke luchttemperatuur de COP gespecificeerd is? 7°C!
En deze COP is de bedrijfs-COP (10 - 52°C , niet de COP voor het op temperatuur houden van de boilerinhoud.

Het lijkt er op dat "Stroomverbruik bij gestabiliseerd regime (Pes) =32 W"
(Absorbed power in steady-state) het minimale elektrische vermogen bij de test temperatuur (?52,7 °C?) is
om de boilerinhoud op temperatuur te houden. Maar ik kan me ook vergissen.

Heel grof geschat is het warmteverlies bij eenmaal opwarmen per etmaal (24 uur)
minimaal 200 l x 5 K x 1,16 = ca. 1,2 kWh/d = ca. 48W
Waarom 5K? Buiten de bedrijfstijden kan die gemakkelijk afkoelen met bijvoorbeeld 6 of 7K.
De COP, ik heb inderdaad gelezen dat dit bij 7 graden is. Bij een hogere luchttemperatuur zal de COP iets beter zijn. Aan de andere kant, de COP voor het verwarmen van 45 naar 50K is slechter dan die van 10 maar 50K. Het stroomverbruik is oplopend tijdens een run (vandaag oplopend van 430W naar 530W). Dit is niet 1 op1 om te zetten naar een COP, ik weet niet hoeveel warmte er geproduceerd wordt maar het klinkt logisch dat met het stijgen van de watertemperatuur de COP inzakt.
Heeft iemand hier wel eens de COP gemeten tussen 45 en 50 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:48
dunklefaser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:54:
@natural colour Interessant - Hoe heb je het warmteverlies van 0,4 kWhthermisch/dag exact gemeten? - Uit jouw oorspronkelijke post wordt dit niet duidelijk.
Via p1 zoals eerder beschreven, maar óók (en dat had ik niet vermeld) via een kwh meter op de wpb groep in de groepenkast.. soms wordt een een verhaal te complex en te lang om het overzichtelijk te houden, dan hou ik het kort.
Er is alleen gemeten gedurende de periode dat de V4 aan het opwarmen was na 24 uur standby.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

natural colour schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:41:
[...]

Via p1 zoals eerder beschreven, maar óók (en dat had ik niet vermeld) via een kwh meter op de wpb groep in de groepenkast.. soms wordt een een verhaal te complex en te lang om het overzichtelijk te houden, dan hou ik het kort.
Er is alleen gemeten gedurende de periode dat de V4 aan het opwarmen was na 24 uur standby.
Duidelijk genoeg voor mij nu. Misschien kan @Mjier nog iets met jouw (meet)gegevens.
Eventueel nog interessant wat de theoretische en de werkelijke COP betreft:
"COP warmtepomp" (Industrial Heatpumps) - Vermoedelijk ook van toepassing op warmtepompboilers

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 04-06-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Aansturing warmtepompboiler met Homewizard.

Ik heb het voornemen om een warmtepompboiler aan te schaffen en wil laten boosten door homewizard systeem wanneer er meer zonne-energie wordt uitgewerkt dan nodig is.

Nu lees ik dat voor smart grid systemen door een open relais contact wordt aangestuurd.

Ik denk dat dit gaat lukken met een energie socket van homewizard en een schakelrelais 1 maakcontact 12A 230V.

Via de homewizard app stuurt hij de energiesocket aan die vervolgens de schakelrelais bekrachtigd.
Volgens mij ben je dan voor €60 klaar.

Denk ik te simpel of hebben smart grid systemen dure aansturingssystemen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het kan met een smartplug, geen relais nodig want de wpb wil alleen weten of er 230V op een contactje staat.
Verwacht er niet te veel van want een wpb verbruikt 0,5-2kWh per dag afhankelijk van het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Over welke WPB gaat het eigenlijk? Als de saldering afloopt, overweeg ik het elektrisch element te laten draaien op zonnestroom. Uiteraard geschakeld via P1 en mogelijk op half vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het hangt mede af van waar het element zit of dat zoden aan de dijk zet, bij Atlantic zit hij op halve hoogte waardoor het water er onder minder warm blijft maar je kan wel tot 70C gaan.
Gebruik je dat water vervolgens niet dan heb je er maar 1 dag wat aan en sla je wellicht een normale run over.
Ergo alleen het gegeven van overproductie gebruiken lijkt me niet erg praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bij mij zit hij ook op halve hoogte, maar ik heb er een circulatiepomp bij geknutseld die ook tijdens de anti-legionellarun draait. Ik verwacht straks de compressor maar half zo vaak nodig te hebben als nu (dagelijks).
Ik heb nu iets van 500 a 750 kWh overproductie per jaar, dus het kan eigenlijk al lonen. Straks zonder saldering heb ik zomaar 2000 kWh over :)

[ Voor 24% gewijzigd door Martin7182 op 05-06-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Martin7182 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:56:
Bij mij zit hij ook op halve hoogte, maar ik heb er een circulatiepomp bij geknutseld die ook tijdens de anti-legionellarun draait. Ik verwacht straks de compressor maar half zo vaak nodig te hebben als nu (dagelijks).
Ik heb nu iets van 500 a 750 kWh overproductie per jaar, dus het kan eigenlijk al lonen. Straks zonder saldering heb ik zomaar 2000 kWh over :)
Waar loont het dan?, stop die stroom toch ergens anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Het loont denk ik omdat mijn WPB dan fors minder draaiuren maakt. Het ziet er dit jaar naar uit dat ik veel meer dan de genoemde 500 a 750 kWh over houd na saldering (ik zit nu al op 600 en het jaar is nog niet eens halverwege). Ik krijg daar maar €0.02/kWh voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Je bespaard dus alleen maar draai uren van de warmtepomp. Dat is dan jou ‘besparing’ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51
Misschien dat je het in een airco kan stoppen, koelen van de woning.
Tenzij je last hebt van het geluid is het wel zonde om met COP1 te gaan verwarmen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Nee dank je, ik zit er graag warmpjes bij :) We hebben een airco maar die gebruiken we alleen in het stookseizoen.
Maar zou je het zonde vinden van de €0.02/kWh die ik uitgeef? Per dag gaat me dat gemiddeld bijna €0.05 kosten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Welke wpb heeft een verwarmingselement onderin zitten zodat je de hele inhoud kan verwarmen met overproductie van de pv panelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
Buis07 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:44:
Welke wpb heeft een verwarmingselement onderin zitten zodat je de hele inhoud kan verwarmen met overproductie van de pv panelen?
Dat hoeft niet als je een circulatiepomp aanbrengt. Ik breng zo ook al het hele vat boven de 60 °C voor de anti-legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Ik heb nog geen wpb aangeschaft maar wil graag alles goed uitgedacht hebben.
Je hebt een circulatiepomp aangebracht.
Waar plaats je deze dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Buis07 De circulatiepomp zet je tussen de warme uitgang en koude aanvoer van je WPB. Als de pomp draait wordt het water in de WPB gemend en pompt hij van warm naar koud. De Altantic Explorer heeft er een speciale uitgang voor, maar op de ingang moet je een T-stuk zetten.

Ik doe het ook zoals @Martin7182 aangeeft: ik zet de circulatiepomp aan tijdens de legionellarun zodat het hele vat 62 °C wordt op de compressor.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 06-06-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Aanvulling: ik pomp van warm naar koud en gebruik een keerklep in serie om te voorkomen dat koud water wordt aangezogen tijdens het tappen van warm water. Tijdens de WPB run, doet de pomp niet mee want anders wordt ook (relatief veel) warm water aangezogen. Met de pomp uit wordt in theorie ook wel warm water aangezogen, maar in de praktijk is dat verwaarloosbaar. Het zou mooier werken met een elektrische afsluiter/magneetklep, maar dat kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Ok duidelijk Martin7182. Dus de c.pomp gaat alleen aan bij jou wanneer je de wpb in de turbostand zet wanneer er meer elektriciteit wordt opgewekt dan verbruikt en schakel je de c.pomp via de p1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Buis07 Dat is het plan ja. Nu werken circulatiepomp en elektrisch element nog gewoon met stekker in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Buis07 Ik schakel de ciculatiepomp met een slimme stekker: aan bij 55 °C (normale stand is bij mij 48 °C) en weer uit als het stroomverbruik van de WPB onder de 100W komt. Maar een simpel klokschema had ook prima gewerkt. Dan schakel je bijv. 1 dag week het PV-contact en de circulatiepomp tegelijk aan voor 8 uur ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Wanneer ik het allemaal goed begrijp ziet het installatie schema er als volgt uit.

Excuus voor slecht tekenwerk maar ik ben op vakantie op Terschelling en heb dus mooi de tijd om over de wpb die ook als blauwe accu werkt na te denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XXEFKwDCw7K6t6vwrd7PClvVig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiAjhgd4UC84CpWDVOOceYfs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Buis07 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:08:
Wanneer ik het allemaal goed begrijp ziet het installatie schema er als volgt uit.

Excuus voor slecht tekenwerk maar ik ben op vakantie op Terschelling en heb dus mooi de tijd om over de wpb die ook als blauwe accu werkt na te denken.

[Afbeelding]
Grappig, heb op basis van bovenstaande posts vanochtend eenzelfde tekening gemaakt :+
Zit me ook te orienteren, dus ben benieuwd waar je op uit gaat komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
I.p.v. een drukbegrenzer zou ik een inlaatcombinatie pakken.
Ook zou ik nog een beluchter toepassen tenzij de WPB op de BGG staat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Jim423 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:15:
Waar zet je het best de beluchter? Aan de bovenkant, waar je warme water de WPB verlaat (zal in mijn huis het hoogste punt zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17

ThsAdrns

Be the change!

Buis07 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:08:
op vakantie op Terschelling en heb dus mooi de tijd om over de wpb die ook als blauwe accu werkt na te denken.
Weer eens wat anders dan Rummikub :+

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Had een lineaal nodig, dus altijd handig rummikub plankje.

Klopt inderdaad inlaatcombinatie , dit bedoelde ik ook.

Dank jullie dat we er zo samen uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Jim423 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:15:
Dank je voor de verbetering. Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
jj85 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Waar zet je het best de beluchter? Aan de bovenkant, waar je warme water de WPB verlaat (zal in mijn huis het hoogste punt zijn).
Technische documentatie checken, ik zet hem doorgaans na de inlaatcombinatie.
Een T-stuk op de uitgaande leiding kan ook. Let wel er wel op dat je geen dode leiding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdereus1969
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-06 15:33
Hallo tweakers,

Ik heb sinds 6 weken een Atlantic explorer V3, 270 liter WPB in gebruik. De variant met R32 en zou aan te sturen moeten zijn zijn zonder de Cozytouch Bridge. Ik krijg de wpb echter met geen mogelijkheid gekoppeld aan mij mijn wifi/Cozytouch app. Apparaat wordt niet herkend. Installatie gaat via de QR code op het het display van het boilervat. Vraag ligt al enige weken bij Atlantic in Veenendaal, echter nog steeds geen antwoord. Iemand hier ervaring mee? Of iemand die dit wel werkend heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@jj85 Volgens mij moet de beluchter officieel in de koude wateraanvoer maar dan wel geplaatst als hoogste punt, dus boven de uitgang van je WPB. Ik heb hem achteraf geplaatst dus dat vond ik te lastig. Hij zit nu met een T-stuk op de uitgang en dat functioneert prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
hdereus1969 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:44:
Hallo tweakers,

Ik heb sinds 6 weken een Atlantic explorer V3, 270 liter WPB in gebruik. De variant met R32 en zou aan te sturen moeten zijn zijn zonder de Cozytouch Bridge. Ik krijg de wpb echter met geen mogelijkheid gekoppeld aan mij mijn wifi/Cozytouch app. Apparaat wordt niet herkend. Installatie gaat via de QR code op het het display van het boilervat. Vraag ligt al enige weken bij Atlantic in Veenendaal, echter nog steeds geen antwoord. Iemand hier ervaring mee? Of iemand die dit wel werkend heeft?
Zie een eerdere post:
Speedy-Andre schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:25:
[...]

Het werkt draadloos met het Somfy IO protocol (868MHz), gaat prima met een etage er tussen.
Dus de bridge zorgt voor controle via Wifi / Cozytouch app door met 868 MHz met de Atlantic te babbelen zo lijkt het.

[ Voor 23% gewijzigd door MuadDib007 op 07-06-2025 15:45 ]

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste