Ivm all-electric maken van huidige hybride WP opstelling heb ik interesse in een WPB gekregen. Daarbij hoeft dit geen joekel van een WPB te zijn, max 150 liter lijkt me ruimschoots voldoende (2 volwassenen waarvan 1 koud doucht, 1 kind, quooker met eigen ww boiler). De Atlantic Calypso lijkt me heel interessant om die reden.
Nu heeft deze geen enorm luchtdebiet. Ergens rond de 180m3/u. Nu lijkt het me heel gaaf om in ieder geval een gedeelte hiervan uit de badkamer te onttrekken, omdat je dan warmte terugwint van de lucht die anders al uitgeblazen werd.
Dit is een veelbesproken onderwerp in dit topic, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden..
Belangrijk is dat ik de MV (nu een heel oude itho box die aan vervanging toe is) geheel wil laten vervangen door de aanzuiging vd WPB (dus niet aansluiten op bestaande MV, maar gewoon hele box eruit).
Volgens de handleiding vd Calypso zie ik dat dit strikt genomen niet een 'verboden configuratie' is.
- Heeft het impact op de levensduur van een WPB als je regelmatig heel vochtige lucht 80%+ afzuigt?
- De Explorer lijkt een soort continu aan modus voor de ventilatie te hebben. De calypso handleiding zegt hier niets over. Wel belangrijk dat als je doucht dat hij aanspringt. Is dit in de praktijk een beetje werkbaar? Met home-assistant/cozy touch integratie iets slims mogelijk?
Idealiter wordt de lucht in de winter naar buiten uitgeblazen en met een regelklep in de zomer binnenshuis uitgeblazen (gratis airco).
Excuus als ik een onderwerp aansnijd die reeds veelvuldig besproken is, maar ik zie zowel tweakers die het wel zo doen als tegengestelde meningen