Dit klinkt gelijkaardig aan de Atlantic.thomk schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:11:
Ik heb een Tosot hombask 200L aangeschaft.
Draait nu een dag en krijg de wp wel toegevoegd aan de Tosot+ app maar die wordt daar alleen getoond als een onbekend apparaat
Verder blijft de ventilator altijd aan ook als die niet verwarmt. Het verbruik is dan 39 watt.
Het apparaat heeft een wp van 800 watt en kan daarnaast 2000w aan verwarmings element toevoegen.
Ik heb nog geen idee of die in HA gekoppeld kan worden.
Volgens de specs is het display verbonden via rs485 connectie met de rest van de elektronica. Misschien is dat nog een optie via reverse engineering.
[Afbeelding]
Iemand nog tips voor de Tosot?
Geen idee of de boiler bepaalde aansluitingen heeft en/of interfaces waar je data uit kunt halen.
Ik denk dat je op dezelfde manier te werk kan gaan als bij de AquaMQTT: plaats een component tussen de display en de rest van de elektronica, dan kun je alle berichten opvangen en weer doorsturen. En uiteraard kun je dan die berichten ook gaan snappen en beschikbaar maken als sensoren.
Maar dat betekent dus ook dat je het hele protocol mag gaan reverse engineeren, of toch in ieder geval er voldoende van moet gaan snappen om iets nuttigs te doen.
Stap 1 zou al eens kunnen zijn om de kap eraf te halen en bij die stekkers en elektronica te gaan kijken. Misschien lijkt het wel heel erg op de Atlantic Group boilers, wat me totaal niet zou verbazen.
Misschien kun je je eens melden in de Discord zodat je samen met Thomas e.e.a. zou kunnen bekijken?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?