Vraagje.
Ik zit er over te denken een warmtepompboiler op de zolderverdieping te plaatsen ter vervanging van de CV-ketel die enkel nog voor warm water in de badkamer dient.
We hebben een ventilatiesysteem met WTW.
Nu zat ik te denken aan de volgende aansluiting, schematisch weergegeven:
- warmtepompboiler voert lucht af naar buiten met gebruikmaking van de bestaande opening in het dak waar de CV-aan/afvoer nu op zit
- op de afvoer vanuit de WTW naar buiten maak ik een aftakking (T-stuk) naar de aanvoer voor de warmtepompboiler. Mijn gedachte daarbij is dat dat in de winter warmere lucht is dan de buitenlucht dus efficiënter voor de warmtepompboiler. En het bespaart een dakdoorvoer omdat die gedeeld wordt met die van de WTW.
Traject van WTW naar buiten toe is 200mm diameter. Hoeveelheid afgevoerde lucht hangt er van af hoe hard de WTW op dat moment draait.
Mijn gedachte is dat als de warmtepompboiler minder lucht aanzuigt dan wat de WTW afvoert, de warmtepompboiler door de overdruk grotendeels de lucht uit de WTW zal gebruiken, en dat als de WTW minder lucht afvoert dan de warmtepompboiler nodig heeft, door de onderdruk de warmtepompboiler de dakdoorvoer van de WTW dan zal gebruiken om lucht van buiten aan te zuigen.
Echter, als ik in bijvoorbeeld de installatiehandleiding van de Atlantic Calypso VM kijk dan zie ik onder het kopje "Verboden configuraties" staan:
• Boiler die lucht aanzuigt uit een verwarmde ruimte of lucht die oplosmiddelen of explosieve stoffen bevat.
• Aansluiting op de mechanische ventilatie of op zolderruimtes.
• Plaatsen van kanalen op de luchtinlaat voor aanzuiging van buitenlucht en uitblazen van koele lucht binnen.
Dat zou betekenen dat wat ik wil, van de fabrikant van de warmtepompboiler niet mag. (Sterker nog, dat het hele ding niet eens op zolder zou mogen hangen

)
Ik snap echter niet waarom dit een verboden configuratie zou zijn. Wat is het bezwaar? Zou het niet werken?