Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:37
Glashelder schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Het is sowieso niet gezond om warm water te drinken uit een verwarmingstoestel dat hier niet expliciet geschikt voor is. Warm/heet water dat door leidingen stroomt zal meer deeltjes oplossen dan koud water. Daar zit doorgaans een iets verhoogd aantal aan koperdeeltjes en andere metalen (afhankelijk waar je kraan/douche van gemaakt is).

Bij een Cooker kan dit bijv. wel omdat het voorraadvat, leiding en kraan van geschikte materialen zijn.
Nooit gerealiseerd, maar je hebt waarschijnlijk gelijk.
mister_muller schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:16:
[...]

Waarbij de quooker combi+ weer gevoed kan worden met warm water uit die "niet geschikte waterbron, de wpb?
Is dit gebruikelijk? Het lijkt me dat zo’n apparaat gevoed moet worden met koud water.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Huh whut..

Dus al die bijna 50 jaar dat ik warm water uit geisers, boilers, cv ketels en nu een warmtepompboiler heb gedronken was niet goed?

Ik ga even mijn uitvaartverzekering checken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mister_muller schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:16:
[...]

Waarbij de quooker combi+ weer gevoed kan worden met warm water uit die "niet geschikte waterbron, de wpb?
Is het niet zo dat het CV water daarbij de boiler bypassed?

Er is daarbij volgens mij een verschil tussen ‘warm water’ of ‘kokend water’ (als in: andere leidingen) ?

Anders is dat water eigenlijk niet geschikt om te drinken :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:32
Kerngezond schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:19:
[...]

Nooit gerealiseerd, maar je hebt waarschijnlijk gelijk.

[...]

Is dit gebruikelijk? Het lijkt me dat zo’n apparaat gevoed moet worden met koud water.
Voor de combi+ wel. Het idee is dan dat je onbeperkt warm water hebt. Eerst warmte vanuit de quooker boiler en daarna vanuit het warmwater circuit. Boiler zelf vult normaal gewoon met koud water overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:32
Glashelder schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:23:
[...]

Is het niet zo dat het CV water daarbij de boiler bypassed?

Er is daarbij volgens mij een verschil tussen ‘warm water’ of ‘kokend water’ (als in: andere leidingen) ?

Anders is dat water eigenlijk niet geschikt om te drinken :)
Ja bypass is het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:37
Ronald.42 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:20:
Huh whut..

Dus al die bijna 50 jaar dat ik warm water uit geisers, boilers, cv ketels en nu een warmtepompboiler heb gedronken was niet goed?

Ik ga even mijn uitvaartverzekering checken.
Ik denk dat je het niet moet overdrijven. Bij een normale ketel zal er mogelijk een verhoogde concentratie koper- en mangaandeeltjes in het water zitten, dat is het voornaamste wat ik tegenkom op de websites van de waterleidingbedrijven. Ik zal me er maar niet al te veel zorgen over maken tenzij je loden leidingen hebt of wanneer je echt macroscopische deeltjes in je water ziet. Koper is in lage concentraties verder niet giftig voor mensen aangezien het gewoon door je lichaam uitgescheiden kan worden, en in zeer lage concentraties zelfs nodig is voor je lichaam. Hetzelfde geldt voor mangaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kerngezond schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Ik denk dat je het niet moet overdrijven. Bij een normale ketel zal er mogelijk een verhoogde concentratie koper- en mangaandeeltjes in het water zitten, dat is het voornaamste wat ik tegenkom op de websites van de waterleidingbedrijven. Ik zal me er maar niet al te veel zorgen over maken tenzij je loden leidingen hebt of wanneer je echt macroscopische deeltjes in je water ziet. Koper is in lage concentraties verder niet giftig voor mensen aangezien het gewoon door je lichaam uitgescheiden kan worden, en in zeer lage concentraties zelfs nodig is voor je lichaam. Hetzelfde geldt voor mangaan.
Lood hebben we hier niet.
En voor de rest eens met dat opgeloste metalen als koper of ijzer geen kwaad kunnen.
Aluminium geen idee.
Rvs zou normaal niet moeten oplossen in water maar met een ontharder zou je dat wel kunnen lukken.
Sowieso los je met een ontharder of dan onthard water meer metalen op in water.

Maar ik maak me er geen zorgen over.
Dan zou ik me overigens eerder zorgen maken over de dn100 gietijzer hoofdleiding die hier in de straat ligt.
Die stamt uit de tijd van schaarste dus de samenstelling van die leiding is twijfelachtig.
Mijn oudeheer is 40 jaar werkzaam geweest in de waterleiding eerst waterleiding Friesland toen is het een kort moment wat anders geweest en daarna werdt het vitens.
Die had nog wel eens wat praktijk ervaringen met dat oude gietijzer.
De asbest leidingen hebben hem waarschijnlijk de das om gedaan.
In die tijd was dat nog allemaal prima spul zeg maar.
Stonden ze asbest leidingen aan te boren of op maat te slijpen dan was het gat in de grond soms gewoon wit van het stof.
En daar stond ik als klein jochie dan bij te kijken.

Vroeger was alles beter _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:38
mister_muller schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:23:
[...]

Voor de combi+ wel. Het idee is dan dat je onbeperkt warm water hebt. Eerst warmte vanuit de quooker boiler en daarna vanuit het warmwater circuit. Boiler zelf vult normaal gewoon met koud water overigens.
Tenzij de boiler en Quooker zo ongeveer naast elkaar staan, vind ik het een zot idee. Als je elke keer maar een beetje heet water nodig hebt (max. enkele liters), dan warm je voor niets dat water een extra keer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Martin7182 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 06:38:
[...]

Tenzij de boiler en Quooker zo ongeveer naast elkaar staan, vind ik het een zot idee. Als je elke keer maar een beetje heet water nodig hebt (max. enkele liters), dan warm je voor niets dat water een extra keer op.
We gaan een beetje off topic hier (is meer iets voor het Quookertopic denk ik), maar hier zit er een Quooker tussen WPB en kraan om:
1) sneller warm water te hebben (WPB=zolder)
2) zodat ik geen doodlopende warmwaterleiding overhield (afdoppen kon niet op de juiste plek)
3) 'onbeperkt' warm water in de keuken te hebben (zodra Quooker leeg is)
Comfort is ook wat waard ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:38
MisterMailman schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:13:
[...]

We gaan een beetje off topic hier (is meer iets voor het Quookertopic denk ik), maar hier zit er een Quooker tussen WPB en kraan om:
1) sneller warm water te hebben (WPB=zolder)
2) zodat ik geen doodlopende warmwaterleiding overhield (afdoppen kon niet op de juiste plek)
3) 'onbeperkt' warm water in de keuken te hebben (zodra Quooker leeg is)
Comfort is ook wat waard ;)
Punt 1 is precies het 'probleem'. Onze WPB staat ook op zolder. Als ik een grote hoeveelheid warm water tap (duurt sowieso lang), dan vind ik het niet erg dat de eerste 2 liter koud is. Als ik vaak kleine beetjes nodig heb, dan zou ik het irritant vinden als dat water twee keer zou worden opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Martin7182 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Punt 1 is precies het 'probleem'. Onze WPB staat ook op zolder. Als ik een grote hoeveelheid warm water tap (duurt sowieso lang), dan vind ik het niet erg dat de eerste 2 liter koud is. Als ik vaak kleine beetjes nodig heb, dan zou ik het irritant vinden als dat water twee keer zou worden opgewarmd.
Snap ik. Als het alleen om punt 1 zou gaan, zou ik ook geen hotfill adviseren.
Maar gecombineerd met 2 en 3 wel. En dan heb je idd wat nadeel qua 2 keer warmen, maar wel 2 extra voordelen ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:12
Wat met het gebruik van regenwatern in een WPB? Zijn daar opmerkingen rond of kan de WPB perfect om met regenwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
@argon007 ik zou me zorgen maken over bacterievorming etc. Regenwater (zeker dat via een dak opgevangen wordt) is erg vuil. Zet dat op een lekkere temperatuur op kweek en je hebt een broedplaats voor ziekteverwekkers.

En daarnaast zul je wellicht nog tegen andere eigenschappen aanlopen zoals hardheid van het regenwater.

Al zijn de ziekteverwekkers toch echt mijn grootste zorg.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:23
Ik weet niet echt of ik hier in het juiste topic ben. Eigenlijk wil ik met de salderingsregeling die eraf gaat meer eigen energie gebruiken. Nu zit ik te kijken naar een warmtepompboiler, maar sommige zijn zo dat je er zonnepanelen op kan aansluiten, maar is dit handig als mijn zonnepanelen al liggen en in de meterkast uitkomen of is een WPB die op dynamische tarieven kan sturen niet voordeliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:04
Voor degene die dit interessant vinden: Sinds ik op de zolderkamers twee Jaga's heb opgehangen is het verbruik van mijn 200L Atlantic Explorer v4 (lokatie:zolder, binnen/buiten) in de periode november-februari gedaald van circa 80kWh per maand naar circa 70kWh per maand.
(En ja, het verbruik van mijn WP zal wel 10kWh gestegen zijn :) )

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-09 11:41
0xygen500 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:44:
Ik weet niet echt of ik hier in het juiste topic ben. Eigenlijk wil ik met de salderingsregeling die eraf gaat meer eigen energie gebruiken. Nu zit ik te kijken naar een warmtepompboiler, maar sommige zijn zo dat je er zonnepanelen op kan aansluiten, maar is dit handig als mijn zonnepanelen al liggen en in de meterkast uitkomen of is een WPB die op dynamische tarieven kan sturen niet voordeliger?
Volgens mij kan beide. Ik heb hem echter gewoon op de stroom laten aansluiten en op tijdklok van 11.00 - 16.00 geprogrammeerd. WPB verbruikt amper energie zonder element(rond de 250/300 watt).

Er zijn ook modellen waarbij je de fotovoltaïsche functie kunt instellen(PV). Maar dat zul je aan een installateur moeten vragen.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de PV ingang (werking) in de TS gezet, wat je er mee doet is een ander verhaal :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
Mijn Atlantic Calypso 100l is ook binnen
En die moet aangesloten worden
Nu lees is dat de bijgeleverde diëlektrische koppeling niet aangeraden wordt en ben ik dus opzoek naar een andere
Nu zie ik op internet ook kunstof koppelingen, zo weet je zeker dat er geen enkele mogelijkheid is op eventuele lekstroom
Wat is jullie mening hierover?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dRfFl1tcXy4gwQN2uee0vk29p8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J9SaGnX3J42pKfMo0fdE6OJS.jpg?f=user_large
https://www.atagverwarmin...al-geemailleerde-boilers/

[ Voor 124% gewijzigd door creon op 01-04-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben geen fan van kwetsbaar kunststof maar het kan niet anders dan dat het werkt.
Met de ringen hoef je het niet met veel kracht vast te zetten, doe het wel in 1 keer goed.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
creon schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:35:
Mijn Atlantic Calypso 100l is ook binnen
En die moet aangesloten worden
Nu lees is dat de bijgeleverde diëlektrische koppeling niet aangeraden wordt en ben ik dus opzoek naar een andere
Nu zie ik op internet ook kunstof koppelingen, zo weet je zeker dat er geen enkele mogelijkheid is op eventuele lekstroom
Wat is jullie mening hierover?
[Afbeelding]
https://www.atagverwarmin...al-geemailleerde-boilers/
Geen schroefdraad pakking gebruiken voor de koppeling die erop komt want dan komt er kracht op te staan

[ Voor 4% gewijzigd door Surfari op 02-04-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
Surfari schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:45:
[...]

Geen schroefdraad pakking gebruiken voor de koppeling die erop komt want dan komt er kracht op te staan
Als er een rubberen ring bij zit moet die daarop afsluiten, dus dan idd niets anders gebruiken dan die bijgevoegde ring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hm, ik zie zojuist dat de boiler (Atlantic v4) al een paar dagen(?) het water niet meer heeft verwarmd.

Het water is nu 27 graden. Deze middag om 14:00 had hij het water moeten opwarmen. (Gebeurt elke dag.)

Meer mensen die dit weleens hebben gezien?
Ik ga eens proberen met de AquaMQTT de boiler te laten verwarmen met de warmtepomp, wat effectief hetzelfde moet zijn als wat hij vanmiddag zou hebben gedaan.

Pv mode heatpump aangezet, is nu aan het verwarmen...

Laatste keer dat dit wel was gebeurd was 1 april 14:00. Toen nog tot 55 graden verwarmd. 2 april is hij niet aan gegaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Tanuki op 04-04-2025 20:31 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat kan met de AquaMQTT te maken hebben, zo degelijk is de bekabeling niet en er is geen afscherming.
Ik ben er nog mee bezig, hij komt hier buiten de wpb vanwege de trillingen, temperatuur en vochtigheid.
Ook ga ik kijken of hetgeen aan kabels dat onder de kap blijft ingepakt en geborgd kan worden.
Het is toch iets wat goed moet werken en juist nu je dat wil kunnen checken valt ie uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:35
Tanuki schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:29:
Hm, ik zie zojuist dat de boiler (Atlantic v4) al een paar dagen(?) het water niet meer heeft verwarmd.

Het water is nu 27 graden. Deze middag om 14:00 had hij het water moeten opwarmen. (Gebeurt elke dag.)

Meer mensen die dit weleens hebben gezien?
Ik ga eens proberen met de AquaMQTT de boiler te laten verwarmen met de warmtepomp, wat effectief hetzelfde moet zijn als wat hij vanmiddag zou hebben gedaan.

Pv mode heatpump aangezet, is nu aan het verwarmen...

Laatste keer dat dit wel was gebeurd was 1 april 14:00. Toen nog tot 55 graden verwarmd. 2 april is hij niet aan gegaan.
Ik heb met mijn V4 ook een paar keer gehad dat er geen warm water meer was, het bleek dat als de spanning er af moest vanwege werkzaamheden aan de stroom de V4 in storing kwam en niet meer wilde opwarmen.
De V4 zit dan ook nu op een aparte groep.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
SLOAPERT schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:34:
Aan de gebruikers met een AquaMQTT in hun Atlantic boiler. Hoe gebruiken jullie dit?
Ik heb zowel de MHI als AquaMQTT op afwezig staan, en schakel "PV Mode Heat Pump" in, de boiler gaat dan verwarmen, zoals ook gewenst.

Ik zou echter ook graag het element op een simpele manier inschakelen, maar het inschakelen van "PV Mode Heating Element" doet niks. Pas als ik ga prutsen met "Operation Mode" en "Enable use of heat element" gaat het element opeens aan.

Heeft iemand duidelijk of is er ergens beschreven met welke settings er wat gebeurt of moet ik bv 5min geduld hebben na het aanpassen van een setting?
Heb je toevallig dit al werkend? Ik heb inmiddels ook een bordje binnen van @AUijtdehaag en deze werkt super op een v3 Atlantic. Was 5 min werk. Nu wil ik gewoon op een simpele knop kunnen drukken om het element te schakelen.

1. Kap los maken bij het display (zitten twee schroefjes) en naar beneden duwen.
2. Deze kabel losmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpMuj0Y7qXNJB9vEs7b0O-y3fP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIR6VIx2y8gVGFAMaCNrYw6b.jpg?f=fotoalbum_large

3. Vervolgens die kabel verbinden op het bordje ''HMI BOARD"
4. Meegeleverde kabel op ''MAIN BOARD" plaatsen van het bordje en de andere kant van de kabel weer naar het mainboard van de boiler zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-uvR92j6KDUrCOCY7ByNuuTIv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFWpAqpwbRcFJSddYLZyC8Nr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0H9E73dTMl8jipYN6kGckkRGfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMmud3KPDWqmZIUrFwW3Uqgh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Possible op 06-04-2025 19:55 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Possible schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:26:
[...]

Heb je toevallig dit al werkend? Ik heb inmiddels ook een bordje binnen van @AUijtdehaag en dese werkt super op een v3 Atlantic. Was 5 min werk. Nu wil ik gewoon op een simpele knop kunnen drukken om het element te schakelen.
Als je de standaard configuratie (van tspopp Github) gebruikt, krijg je deze controls gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VMpTFlpXp6VWHXw1i1inY8E33s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sNf1IsCGxQpxrmMcMNYXjxLv.png?f=fotoalbum_large

Als je dan op "PV mode Heat Pump" klinkt, dan gaat ie op een zuinige manier verwarmen. Tot de max die is ingesteld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Tanuki schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:57:
[...]

Als je de standaard configuratie (van tspopp Github) gebruikt, krijg je deze controls gewoon:
[Afbeelding]

Als je dan op "PV mode Heat Pump" klinkt, dan gaat ie op een zuinige manier verwarmen. Tot de max die is ingesteld.
En met pv mode element zal hij alleen het element gaan inschakelen? Want als ik dat doe, dan gebeurd er niks.

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 06-04-2025 19:01 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Possible schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:00:
[...]

En met pv mode element zal hij alleen het element gaan inschakelen? Want als ik dat doe, dan gebeurd er niks.
Yes, dat is wat hij hier iig doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Tanuki schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:02:
[...]

Yes, dat is wat hij hier iig doet. :)
Vreemd, dat doet hij hier niet. Zou je misschien jouw code hier eens kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:05:
[...]

Vreemd, dat doet hij hier niet. Zou je misschien jouw code hier eens kunnen plaatsen?
Ik neem aan dat overal dezelfde code in zit, ik ga deze (is onderweg) ook in m'n V3 testen.
Ben wel benieuwd of je nu de huidige temperatuur kan zien, dat lukte niet met de Cozytouch (integratie).
Wat bij een V4 werkt hoeft niet met de V3 te lukken en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Speedy-Andre schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:16:
[...]

Ik neem aan dat overal dezelfde code in zit, ik ga deze (is onderweg) ook in m'n V3 testen.
Ben wel benieuwd of je nu de huidige temperatuur kan zien, dat lukte niet met de Cozytouch (integratie).
Wat bij een V4 werkt hoeft niet met de V3 te lukken en andersom.
Ik kan gewoon de temperatuur zien ja:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeeLfzRe_IIGzY6qHwXLxk_YThU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rki5HWYxIHxifo9buKwqmwTb.png?f=fotoalbum_large

Maar zodra ik element wil inschakelen dan lijkt hij niks te doen. Ik hoor ook geen relais klik bij de boiler zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je hebt hem op heatpump only staan, geldt dat dan niet ook voor de pv ingang?
De eco stand geeft de voorkeur aan de wp, even opzoeken wanneer het element wel mee mag doen.
Ik schakel het element nooit in (installateur of 'geheim' menu) dus dan doet AquaMQTT wellicht niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Speedy-Andre schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:40:
Je hebt hem op heatpump only staan, geldt dat dan niet ook voor de pv ingang?
De eco stand geeft de voorkeur aan de wp, even opzoeken wanneer het element wel mee mag doen.
Ik schakel het element nooit in (installateur of 'geheim' menu) dus dan doet AquaMQTT wellicht niks.
Ja klopt. Ik gebruik het element ook nooit, maar straks als salderen gaat verdwijnen is het fijn om al die overtollige energie bij terugleveren in de boiler te pompen. Ik heb de setting al proberen aan te passen, maar tis nog ff zoeken hoe het werkt.

Dit zou hem moeten zijn, maar krijg het niet voor elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cH2FINj1vDnfJEvCxYt_fgTGMX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hxCXUUVszfWR3IniJaJOY160.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Possible op 07-04-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bKb33vbzMbCocwvltayR89iCKk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkCoa8kEwdmMfjwH1t0JA9NG.jpg?f=fotoalbum_medium

Als het hier al fout gaat...

De tekst die je laat zien hoeft niet 1 op 1 op de V3 van toepassing te zijn, wij hebben 1800W bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Boost-modus gebruikt toch de warmtepomp èn het element?

Onze Atlantic Explorer V4 bleek uit te staan (automaat in de meterkast stond uit) en de temperatuur wat het water stond op 29 graden. Toen ik ik m weer aan deed heb ik ook Boost-modus geactiveerd maar het valt mij nu op dat het verbruik nog steeds circa 500W is. Dat betekent dat het element niet aan staat. Wanneer wordt die bijgeschakeld? Of werkt die niet als PV-modus ook aan staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qGbToXdhD3uTpZyVj00NfWPE2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yZF746tCS64eAhWi3Eu3mEJr.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Aziona op 08-04-2025 11:59 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zoekt en gij zult vinden, zoals in de handleiding en dit topic/startpost.
Zelfs mijn vorige post is blijkbaar niet leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Speedy-Andre schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:19:
Zoekt en gij zult vinden, zoals in de handleiding en dit topic/startpost.
Het spijt me, @Speedy-Andre ,maar ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-09 11:41
Aziona schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:54:
Boost-modus gebruikt toch de warmtepomp èn het element?

Onze Atlantic Explorer V4 bleek uit te staan (automaat in de meterkast stond uit) en de temperatuur wat het water stond op 29 graden. Toen ik ik m weer aan deed heb ik ook Boost-modus geactiveerd maar het valt mij nu op dat het verbruik nog steeds circa 500W is. Dat betekent dat het element niet aan staat. Wanneer wordt die bijgeschakeld? Of werkt die niet als PV-modus ook aan staat?
[Afbeelding]
500 watt voor alleen de warmtepomp functie lijkt me ook wat stevig trouwens. Die trekt hier tussen de 250-300 watt.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Heb jij wel een V4?
De V3 en V4 gebruiken tussen de 470 en 570 Watt bij mij. Dat is ook wel logisch met een 700W compressor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:09
Mijn V4 gebruikt tussen de 400 en 500 Watt.
Als die zondagmiddag naar de 62 graden gaat komt ie tot iets van 600 Watt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtYoJiipiXt0Ru_Dhf0fkX2r0Lk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZysJd7i6WGFsg5OrO6js3DHe.jpg?f=user_large

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
Aziona schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:19:
[...]
Het spijt me, @Speedy-Andre ,maar ik kan het niet vinden.
Kijk even in je handleiding hoe je in het installatiemenu komt, daar kan je kiezen of het element aan mag springen. En zet de Eco modus uit. Als die aan staat zal het element ook niet gebruikt worden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RichieB schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:10:
[...]

Kijk even in je handleiding hoe je in het installatiemenu komt, daar kan je kiezen of het element aan mag springen. En zet de Eco modus uit. Als die aan staat zal het element ook niet gebruikt worden.
Dat probeerde ik nu juist te vermijden, dat handleiding voorlezen en mijn plaatje zegt blijkbaar niks :+

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-04-2025 19:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:26
Hier vandaag ook het AquaMQTT bordje ontvangen van @AUijtdehaag. Installeren eigenlijk een makkie in de V3 en hij werd meteen auto discovered door MQTT.

Alleen het heating element inschakelen is mij overigens ook nog niet gelukt @Possible
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNs6cqtGJgVppdB8yDsbxkQiFNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZn9CC715waBdPyY1RW6jwX4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/285uz09lNrk9C-JfrWU0FNEW1cU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XM9t4dSvPrPz6LI4cfh9TyGK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5_WSGiNAm3uB3h9vxM-Ars51RQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GCTuri3YDXISVr6pKEX82akP.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
vinom schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:58:
Hier vandaag ook het AquaMQTT bordje ontvangen van @AUijtdehaag. Installeren eigenlijk een makkie in de V3 en hij werd meteen auto discovered door MQTT.

Alleen het heating element inschakelen is mij overigens ook nog niet gelukt @Possible
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb een issue aangemaakt op GitHub m.b.t dit probleem.

Ik heb de nieuwste firmware erop gezet echter is water nu 60 graden dus te warm om te testen haha.

Ik laat het je weten!

https://github.com/tspopp/AquaMQTT/tree/t/next_fix_pvhe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01

SLOAPERT

Wunderbar

Ik heb afgelopen week ook de laatste versie er op gezet, en bij mij gaat nu met de settings zoals ze hieronder staan, en bij het inschakelen van "Boost" het element verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F87bJDGIlUSONnWV2tbfvipw8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2XBEdWfm7gdiGwApL1iGJTkq.png?f=fotoalbum_large

Als ik "PV Mode Heating Element" inschakel, veranderen de instellingen naar Heatpump only en Man eco off, maar gaat het element niet verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeFZoC6wBFKGmwj9Tsqd_cpw6pQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6HyjHa60BFkuSSEkGYy3ORyI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
SLOAPERT schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:59:
Ik heb afgelopen week ook de laatste versie er op gezet, en bij mij gaat nu met de settings zoals ze hieronder staan, en bij het inschakelen van "Boost" het element verwarmen.

[Afbeelding]

Als ik "PV Mode Heating Element" inschakel, veranderen de instellingen naar Heatpump only en Man eco off, maar gaat het element niet verwarmen.

[Afbeelding]
Welke Atlantic Explorer? V3 of V4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01

SLOAPERT

Wunderbar

vinom schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:11:
[...]

Welke Atlantic Explorer? V3 of V4?
V4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
SLOAPERT schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou de ''main' branch gewoon gaan installeren. Deze werkt namelijk wel goed voor de V4

m.b.t switch.aquamqtt_pv_mode_heat_pump --> Deze werkt ook niet bij mijn V3. Dus deze zou alleen de pomp zelf moeten schakelen maar gebeurd niks.

@vinom Als jij deze schakelaar omzet (dus alleen de pomp) gaat hij dan wel draaien/aan?

[ Voor 11% gewijzigd door Possible op 09-04-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Possible schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:04:
[...]

Ik zou de ''main' branch gewoon gaan installeren. Deze werkt namelijk wel goed voor de V4

m.b.t switch.aquamqtt_pv_mode_heat_pump --> Deze werkt ook niet bij mijn V3. Dus deze zou alleen de pomp zelf moeten schakelen maar gebeurd niks.

@vinom Als jij deze schakelaar omzet (dus alleen de pomp) gaat hij dan wel draaien/aan?
Nope, doet niks bij mij inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-08 11:29
Zou het mogelijk zijn om twee of drie warmtepompboilers van 270L met spiraal parallel aan elkaar te koppelen en te gebruiken voor het verwarmen van een goed geisoleerde woning met enkel vloerverwarming? Het water van de CV zit dan in het vat en niet in de spiraal, de units worden dus niet gebruikt voor tapwater, enkel voor CV. In de koudste maanden laat je dan 65-70 graden water door de spiralen lopen wat verwamd wordt door een pellet CV. Deze pellet CV kan normaal gesproken makkelijk heel de woning verwarmen.

De voordelen die ik zie:
- eenvoudige installatie, zelf te onderhouden i.p.v. een warmtepomp installatie
- bij drie units mag zelfs een unit uitvallen, er is redundantie; drie units geeft het voordeel dat niet iedere unit wordt "overbelast", een unit is normaal gesproken bedoeld om 8 - 12 uur per dag aan te staan
- doordat enkel vloerverwarminig wordt gekoppeld is lage temperatuur voldoende, wat aansluit bij de maximum temperatuur van het vat (ongeveer 60 graden); er is een traag proces met geen grote temperatuurschommelingen
- wanneer het zonnig is, of de stroom goedkoop, kun je extra energie opslaan van panelen in de vorm van water

De vraag is, zou CV water in the vat verwarmt kunnen worden, dit is natuurlijk niet altijd even schoon (ook al maak je gebruik van vuilafscheider). Werkt een CV pomp ook in dit geval, m.a.w. kun je het water met hogere druk door de boiler laten lopen i.p.v. de standaard waterdruk wannneer je de unit gebruikt voor tapwater. De CV pomp krijg je wel geschakeld d.m.v. domotica. De vraag is dus of dit kan, even los van de toe/afvoervoer van lucht (ze moeten waarschijnlijk niet allemaal tegelijkertijd aanstaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:32
jenssen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:17:
Zou het mogelijk zijn om twee of drie warmtepompboilers van 270L met spiraal parallel aan elkaar te koppelen en te gebruiken voor het verwarmen van een goed geisoleerde woning met enkel vloerverwarming? Het water van de CV zit dan in het vat en niet in de spiraal, de units worden dus niet gebruikt voor tapwater, enkel voor CV. In de koudste maanden laat je dan 65-70 graden water door de spiralen lopen wat verwamd wordt door een pellet CV. Deze pellet CV kan normaal gesproken makkelijk heel de woning verwarmen.

De voordelen die ik zie:
- bij drie units mag zelfs een unit uitvallen, er is redundantie; drie units geeft het voordeel dat niet iedere unit wordt "overbelast", een unit is normaal gesproken bedoeld om 8 - 12 uur per dag aan te staan
- doordat enkel vloerverwarminig wordt gekoppeld is lage temperatuur voldoende, wat aansluit bij de maximum temperatuur van het vat (ongeveer 60 graden); er is een traag proces met geen grote temperatuurschommelingen
- wanneer het zonnig is, of de stroom goedkoop, kun je extra energie opslaan van panelen in de vorm van water

De vraag is, zou CV water in the vat verwarmt kunnen worden, dit is natuurlijk niet altijd even schoon (ook al maak je gebruik van vuilafscheider). Werkt een CV pomp ook in dit geval, m.a.w. kun je het water met hogere druk door de boiler laten lopen i.p.v. de standaard waterdruk wannneer je de unit gebruikt voor tapwater. De CV pomp krijg je wel geschakeld d.m.v. domotica. De vraag is dus of dit kan, even los van de toe/afvoervoer van lucht (ze moeten waarschijnlijk niet allemaal tegelijkertijd aanstaan).
Geen goed plan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:25

martijn v o

Certified by Enphase.

Inderdaad een slecht idee.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jenssen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:17:

De voordelen die ik zie:

Een cv circuit heeft maximaal 3 bar druk, drinkwater al gauw 4 a 5, maar verder geen slim idee, monoblock wp is goedkoper.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:01

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zie ook echt niet in hoe dit minder complex is dan een enkele monoblock WP of een hewalex pcwu (als je toch weinig vermogen nodig hebt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Possible
Het element probleem is opgelost. Ook voor de V3 is het nu mogelijk om deze apart te schakelen:

Clone het volgende project en pas aan waar nodig:

hierin zit te fix waarmee je het element kan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er is iemand bezig met een web interface om wifi in te stellen zodat er straks een image kan komen die je in een keer flasht ipv dat waardeloze compileren wat snel fouten oplevert als je niet 'schoon' begint.
Dat werkt ongeveer zoals de meeste standaard images die een wifi AP aan zetten bij de eerste start.
Dan heeft Alfons daar straks geen werk meer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ja het is wel irritant dat je per devices alles moet gaan compilen per gebruiker. Ben er ook uren mee bezig geweest. Samen met die ontwikkelaar wat testen uitgevoerd om dat element voor elkaar te krijgen 🤪 Maar het is gelukt gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:05:
Het element probleem is opgelost. Ook voor de V3 is het nu mogelijk om deze apart te schakelen:

Clone het volgende project en pas aan waar nodig:

hierin zit te fix waarmee je het element kan schakelen.
404 - page not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Whoops, ik zie dat hij inmiddels op “main” branch staat. Is dus al verplaatst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:18
Wordt 'brand' gevuld bij andere aquamqtt gebruiken? Heb een explorer v4.

Bijna al het andere lijkt inmiddels bekend, maar brand blijft op unknown staan.

Kom eigenlijk niet veel screenshots tegen waar de waarde uberhaupt in staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3Ba1y3mqjzPFjwAM10XLlQi8bg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lFrI0zNayYWpkGSufWQfZCEt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9oV96B509gulA9V-Pf1KBWPEXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/otQzcuPTXGihe4nc7rb8bfQ0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
freaky schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eigenlijk nooit op gelet. De meeste informatie gebruik ik ook niet namelijk. Wat is de entity naam? Kan hem zo snel ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Hij heet sensor.aquamqtt_dhw_heat_pump_boiler_brand en is automatisch toegevoegd met discovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 16:28
freaky schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:07:

[...]
Ergens in het geheime monteursmenu op de WPB kun je het merk kiezen. Bij mij staat deze op Atlantic en dus ook via AquaMQTT daarop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_0dIyPkDpHXOoSMowSX5Ter7xU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gdZ97ngLoYrFKXGBqlz1mSdm.png?f=user_large

Ik vermoed dat als je hier een ander merk kiest, dat deze dan daar verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Hmm zal zo eens zoeken. Na plaatsen bordje is systeem spanningsloos geweest. Hij gaf toen wel aan dat er een monteur moest komen omdat bepaalde functionaliteit niet meer zou functioneren of zoiets.

Die melding ging wel weg na instellen van de klok... Duur geintje zo'n klok instellen :D

Installateurs menu doorlopen, maar zie geen optie om het in te stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door freaky op 10-04-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
freaky schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:32:
Hmm zal zo eens zoeken. Na plaatsen bordje is systeem spanningsloos geweest. Hij gaf toen wel aan dat er een monteur moest komen omdat bepaalde functionaliteit niet meer zou functioneren of zoiets.

Die melding ging wel weg na instellen van de klok... Duur geintje zo'n klok instellen :D

Installateurs menu doorlopen, maar zie geen optie om het in te stellen.
Ik bedoelde het Geavanceerd menu. In de TS staat hoe je daar in komt. ;)
Daar kun je een aantal dingen doorlopen zoals hoeveel liters, merk, wattage element, etc. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Kan je nou met AquaMQTT de current water temp uitlezen van een Explorer V3?
Ik zie in de screenshots ook verbruik. Is dit nauwkeurig?
En hoe komen ze aan Total Water Production?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
loyske schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:45:
Kan je nou met AquaMQTT de current water temp uitlezen van een Explorer V3?
Ik zie in de screenshots ook verbruik. Is dit nauwkeurig?
En hoe komen ze aan Total Water Production?
Dat is allemaal data die door de boiler zelf al beschikbaar wordt gesteld (of beschikbaar is door de communicatie waar de AquaMQTT als MITM tussen zit).

Het is dus zo nauwkeurig als Atlantic het zelf heeft gemaakt.
(Ik weet ook niet precies welke berekeningen er achter die waardes zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Wat is "FAN EXHAUST CONFIGURATION" in AquaMQTT?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
Sebazzz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:50:
Wat is "FAN EXHAUST CONFIGURATION" in AquaMQTT?
Bepaalt dat niet of de FAN altijd blijft draaien ongeacht of het nodig is voor de warmteopwek of dat hij uit gaat als het apparaat op temperatuur is?

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MuadDib007 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:25:
[...]

Bepaalt dat niet of de FAN altijd blijft draaien ongeacht of het nodig is voor de warmteopwek of dat hij uit gaat als het apparaat op temperatuur is?
Oh ja, dat ding kan ook werken als een shitty mechanische afzuiging.

Hoe dan ook, die instelling lijkt op de aquamqtt niets te doen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@Sebazzz dan staat hij niet op binnen/buiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

timovd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:14:
@Sebazzz dan staat hij niet op binnen/buiten.
Ja, dat klopt inderdaad - want hij is geinstalleerd als binnen/buiten. Dan maakt het ding significant minder herrie en hij lijkt nog net zo efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
TiBoD schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:25:
[...]

Ik bedoelde het Geavanceerd menu. In de TS staat hoe je daar in komt. ;)
Daar kun je een aantal dingen doorlopen zoals hoeveel liters, merk, wattage element, etc. Succes!
Daar staat het gewoon op 'Atlantic'. Alles oke gegeven in dat menu, geen wijziging. Kan wel even kijken als ik morgen thuis ben om het merk even aan te passen te terug te zetten. Geen idee of dat gevolgen heeft voor andere defaults. Lijkt meer esthetisch dan wat anders ook, tenzij de code andere beslissingen maakt op basis van die waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Het ziet er naar uit dat het toch niet werkt. Het lijkt erop dat de values ineens niet meer met elkaar communiceren voor de V3 gebruikers. Als je bijvoorbeeld het element inschakelt via MQTT, dan zie je de flag ook veranderen naar:

flagPVModeHeatElement = 1

Echter gebeurt er niks. Als je het element via de controller zelf in en uitschakelt, dan zie je flagPVModeHeatElement niet veranderen. Terwijl dit gister dus wel het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Ik zit met het volgende. Ik heb een Junkers SupraEco W Swi 270 liter geinstalleerd rond 2020. Deze begint wat kuren te vertonen (regelmatig in anti-freeze terwijl de temperaturen gewoon goed zijn). Na een reset en even met het verwarmingselement erbij (die heb ik normaal uit staan) trekt hij dan wel weer bij maar dit is dit jaar al 3 keer gebeurd. Ben dus bang dat het warmtepompje bovenop het aan het begeven is. Ik ga nog even kijken of er niks verstopt is maar ik zie het einde al aankomen.

Probleem is dat hij in 2020 met heel veel moeite naar boven is getakeld via het trapgat met een automatische lier die hiervoor aan een dakbalk was bevestigd. Het huis was toen verder nog niet geverfd dus weinig kans op schade onderweg.

Ik zit er dus totaal niet op te wachten om deze te moeten vervangen voor een andere tank. Mijn back-up plan is dus een klein warmtepompje van 2,5 - 3 kW die ik los op het vat aansluit als de WP het daadwerkelijk begeeft.

Ik heb echter grote moeite een beetje betaalbaar los lucht-water warmtepompje te vinden. In de topic start staat er 1'tje maar ik vind het lastig te geloven dat zoiets evenveel moet kosten als een hele boiler. Het is ten slotte niet meer dan een compressortje met een ventilator. Je ziet wel veel zwembad warmtepompjes voor betere prijzen maar dat gaat hem natuurlijk niet worden. Is er iemand die iets in die richting kent? Ik zoek vooral ook even de juiste zoekterm voor op google. Moet toch wat te vinden zijn voor <1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Niltag misschien is een Hewalex aan te sluiten op de tank van het huidige systeem.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
timovd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:31:
@Niltag misschien is een Hewalex aan te sluiten op de tank van het huidige systeem.
Ja die had ik gezien inderdaad. Lijkt me prima maar 1900 euro vind ik nog best prijzig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Niltag voor of na subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
Als ik dit zelf installeer zal een subsidie wel lastig worden tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
Sebazzz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:19:
[...]

Ja, dat klopt inderdaad - want hij is geinstalleerd als binnen/buiten. Dan maakt het ding significant minder herrie en hij lijkt nog net zo efficient.
Op welke stand maakt 'ie precies minder herrie?
Die van mij is ook binnen/buiten geïnstalleerd, maar als dat met een instelling stiller kan worden, houd ik me aanbevolen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:05
Niltag schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:18:
Ik zit met het volgende. Ik heb een Junkers SupraEco W Swi 270 liter geinstalleerd rond 2020. Deze begint wat kuren te vertonen (regelmatig in anti-freeze terwijl de temperaturen gewoon goed zijn). Na een reset en even met het verwarmingselement erbij (die heb ik normaal uit staan) trekt hij dan wel weer bij maar dit is dit jaar al 3 keer gebeurd. Ben dus bang dat het warmtepompje bovenop het aan het begeven is. Ik ga nog even kijken of er niks verstopt is maar ik zie het einde al aankomen.

Probleem is dat hij in 2020 met heel veel moeite naar boven is getakeld via het trapgat met een automatische lier die hiervoor aan een dakbalk was bevestigd. Het huis was toen verder nog niet geverfd dus weinig kans op schade onderweg.

Ik zit er dus totaal niet op te wachten om deze te moeten vervangen voor een andere tank. Mijn back-up plan is dus een klein warmtepompje van 2,5 - 3 kW die ik los op het vat aansluit als de WP het daadwerkelijk begeeft.

Ik heb echter grote moeite een beetje betaalbaar los lucht-water warmtepompje te vinden. In de topic start staat er 1'tje maar ik vind het lastig te geloven dat zoiets evenveel moet kosten als een hele boiler. Het is ten slotte niet meer dan een compressortje met een ventilator. Je ziet wel veel zwembad warmtepompjes voor betere prijzen maar dat gaat hem natuurlijk niet worden. Is er iemand die iets in die richting kent? Ik zoek vooral ook even de juiste zoekterm voor op google. Moet toch wat te vinden zijn voor <1000 euro.
Hier is na 3 jaar de compressor van de Valliant Arostor defect geraakt. Heb geen zin om veel negatieve energie te steken in Valliant of de installateur daarom heb ik maar besloten om gewoon met het verwarmingselement te gaan werken. Zoals ik dat zie met het verbruik en de geleverde warmte zou volledig verwarmen met het element in ons geval maar EUR 85 tot 100 per jaar duurder zijn. Dit volgens de gegevens zoals Domoticz die gemeten heeft afgelopen jaren. Vandaag ook even gekeken naar een Hewalex oplossing. Maar dat is toch weer een heel gedoe om dat gekoppeld te krijgen met de WPB. En dan heb je nog energie nodig voor extra pomp(en).
Het element schakelt hier nu aan wanneer de stroomprijs van die dag lager is dan het laagste uur + 2 cent. Hiermee wordt de boiler op 55 graden gebracht. Dat is hier voldoende voor een hele dag.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

TiBoD schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:29:
[...]

Op welke stand maakt 'ie precies minder herrie?
Die van mij is ook binnen/buiten geïnstalleerd, maar als dat met een instelling stiller kan worden, houd ik me aanbevolen. :)
Als je de configuratie op binnen/binnen zet dan gaat de ventilator minder hard draaien. Scheelt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26
Vraagje.

Ik zit er over te denken een warmtepompboiler op de zolderverdieping te plaatsen ter vervanging van de CV-ketel die enkel nog voor warm water in de badkamer dient.

We hebben een ventilatiesysteem met WTW.

Nu zat ik te denken aan de volgende aansluiting, schematisch weergegeven:

- warmtepompboiler voert lucht af naar buiten met gebruikmaking van de bestaande opening in het dak waar de CV-aan/afvoer nu op zit
- op de afvoer vanuit de WTW naar buiten maak ik een aftakking (T-stuk) naar de aanvoer voor de warmtepompboiler. Mijn gedachte daarbij is dat dat in de winter warmere lucht is dan de buitenlucht dus efficiënter voor de warmtepompboiler. En het bespaart een dakdoorvoer omdat die gedeeld wordt met die van de WTW.

Traject van WTW naar buiten toe is 200mm diameter. Hoeveelheid afgevoerde lucht hangt er van af hoe hard de WTW op dat moment draait.

Mijn gedachte is dat als de warmtepompboiler minder lucht aanzuigt dan wat de WTW afvoert, de warmtepompboiler door de overdruk grotendeels de lucht uit de WTW zal gebruiken, en dat als de WTW minder lucht afvoert dan de warmtepompboiler nodig heeft, door de onderdruk de warmtepompboiler de dakdoorvoer van de WTW dan zal gebruiken om lucht van buiten aan te zuigen.

Echter, als ik in bijvoorbeeld de installatiehandleiding van de Atlantic Calypso VM kijk dan zie ik onder het kopje "Verboden configuraties" staan:

• Boiler die lucht aanzuigt uit een verwarmde ruimte of lucht die oplosmiddelen of explosieve stoffen bevat.
• Aansluiting op de mechanische ventilatie of op zolderruimtes.
• Plaatsen van kanalen op de luchtinlaat voor aanzuiging van buitenlucht en uitblazen van koele lucht binnen.

Dat zou betekenen dat wat ik wil, van de fabrikant van de warmtepompboiler niet mag. (Sterker nog, dat het hele ding niet eens op zolder zou mogen hangen 8)7 )

Ik snap echter niet waarom dit een verboden configuratie zou zijn. Wat is het bezwaar? Zou het niet werken?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Die redenen hierachter zijn verschillend.
Maar aansluiting op zolderruimtes bedoelen ze mee dat je niet de aan en afvoer op een zolder mag aansluiten.
Niet dat het apparaat niet op zolder mag hangen. Dit komt omdat een zolder niet teveel mag afkoelen.
Officieel is het inderdaad niet toegestaan via een T-stuk (en ook je cv pijpje voldoet niet volgens mij) maar in de praktijk zal dit wel gewoon werken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26
Jim423 schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:26:
Die redenen hierachter zijn verschillend.
Maar aansluiting op zolderruimtes bedoelen ze mee dat je niet de aan en afvoer op een zolder mag aansluiten.
Niet dat het apparaat niet op zolder mag hangen. Dit komt omdat een zolder niet teveel mag afkoelen.
Officieel is het inderdaad niet toegestaan via een T-stuk (en ook je cv pijpje voldoet niet volgens mij) maar in de praktijk zal dit wel gewoon werken.
Er komt dan natuurlijk een nieuwe doorvoer in, ik bedoelde aan te geven dat ik het gat dat er al zit kan benutten. Mogelijk moet het gat iets vergroot als de warmtepompboiler een grotere diameter moet hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 13-04-2025 14:36 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dan moet er ook op het dak het e.e.a. worden aangepast denk ik.
Officieel is het 160mm maar een 150mm doorvoer werkt ook prima.
De doorvoer (200) van de WTW is dermate groot dat deze geen storing zal veroorzaken op de WTW unit (verwacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glenfiddich schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:45:
Vraagje.

- op de afvoer vanuit de WTW naar buiten maak ik een aftakking (T-stuk) naar de aanvoer voor de warmtepompboiler. Mijn gedachte daarbij is dat dat in de winter warmere lucht is dan de buitenlucht dus efficiënter voor de warmtepompboiler. En het bespaart een dakdoorvoer omdat die gedeeld wordt met die van de WTW.
Een WTW haalt 95% efficientie en verplaatst veel minder lucht dan je wpb. Is het in de winter 4 graden buiten dan blaast je wtw iets van 5 graden uit.
Ik denk dat je er qua efficientie dus niet veel van moet verwachten. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de wpb een open geheel is, er zitten geen kleppen op oid dus het kan 'doorwaaien' door je wpb. Geen idee of dat nog nadelig kan zijn voor je wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nouja ik heb een Orcon maar die lucht is wel minimaal 3-4 graden meer dan de buitenlucht.
Maar de rendementswinst zal inderdaad beperkt zijn.
Dat de WTW ook een deel door de WPB naar buiten blaast zal voor de WTW geen effect hebben lijkt me, hoogstens een iets hogere weerstand door het T-stuk op stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
RichieB schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:10:
[...]Kijk even in je handleiding hoe je in het installatiemenu komt, daar kan je kiezen of het element aan mag springen. En zet de Eco modus uit. Als die aan staat zal het element ook niet gebruikt worden.
Ik heb het element inmiddels kunnen activeren in het installateursmenu van de Atlantic Explorer V4. Ik had per ongeluk ook NOOD aangezet dus inmiddels kunnen merken dat het element het doet.

Ik krijg uit de handleiding de indruk dat je uit verschillende scenario's kunnen selecteren wanneer het element aan moet gaan. Die instellingen heb ik niet kunnen vinden. Mis ik iets of heb ik het niet goed gelezen/begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
het is hier vaker voorgekomen.. echter wil ik de vraag nogmaals stellen.

Ik heb de aquapura 270i laten installeren.. Het apparaat doet het perfect.
Echter na alle discussies met monteurs en dingen die ik gelezen heb kwam ik recentelijk pas erachter dat wpb's (niet alle blijkt) helemaal onthard water niet leuk vinden..Dit is mij door niemand verteld..erg handig.. dit had de keuze kunnen beïnvloeden..

Amysoft zegt in een mailtje doodleuk,vraag je leverancier maar, wij adviseren altijd 100% kalk vrij water. Hier heb ik natuurlijk weinig aan.
Aquapura een mailtje sturen levert mij ongetwijfeld de contra reactie op; wij adviseren geen onthard water.

Eventueel de anode vervangen voor een titanium versie? iemand die zoiets geprobeerd heeft?
Het leidingwerk aanpassen zodat de boiler alleen onthard water krijgt vind ik eigenlijk doodzonde voor onze nieuwe doucheruimte.. De wasmachine en droger zitten tevens op dezelfde leidingwerk aangesloten..

ik hoor graag wat jullie gedaan hebben in deze situatie.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Waarom zou je naar 0dH ontharden, zo'n apparaat is instelbaar en iets minder ontharden scheelt zout.
Ik ben in principe tegen ontharders die kilo's zout in het riool dumpen, er zijn andere mogelijkheden.
In de TS staat iets over ontharden, echter is er niet per merk en type bekend wat wel of niet kan.
Voor zo ver ik weet gaat er mogelijk iets fout bij wpb's met een zwerfstroom anode, die doen een meting.
Het lijkt me lastig om dat achteraf aan te brengen vanwege de montage, aansturing en dimensionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:14:
Waarom zou je naar 0dH ontharden, zo'n apparaat is instelbaar en iets minder ontharden scheelt zout.
Ik ben in principe tegen ontharders die kilo's zout in het riool dumpen, er zijn andere mogelijkheden.
In de TS staat iets over ontharden, echter is er niet per merk en type bekend wat wel of niet kan.
Voor zo ver ik weet gaat er mogelijk iets fout bij wpb's met een zwerfstroom anode, die doen een meting.
Het lijkt me lastig om dat achteraf aan te brengen vanwege de montage, aansturing en dimensionering.
@CurlyMo heeft dit een keer tot de bodem uitgezocht. Staat ook in de OP.

CurlyMo in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 14-04-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:18:
[...]

@CurlyMo heeft dit een keer tot de bodem uitgezocht. Staat ook in de OP.

CurlyMo in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Een linkje naar zijn post staat in de TS bij ontharden, maar ja wie leest er nog een TS (found one!) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
Speedy-Andre schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:21:
[...]

Een linkje naar zijn post staat in de TS bij ontharden, maar ja wie leest er nog een TS (found one!) ;)
ik heb dit gelezen, echter heeft hij het direct over de titanium anode.. en niet over bv de magnesium node die in de aquapura zit.. (of ik moet het echt verkeerd begrijpen :F )

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
furian88 schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:51:
[...]

ik heb dit gelezen, echter heeft hij het direct over de titanium anode.. en niet over bv de magnesium node die in de aquapura zit.. (of ik moet het echt verkeerd begrijpen :F )
De meeste Tweakers zijn bezig met een apparaat dat ze zelf hebben, toch staat er aardig wat info in de posts er na.
Het is niet alleen de samenstelling van de anode die bepaalt hoe snel hij wordt opgeofferd, in de Atlantic en anderen met een lange levensduur zit elektronica die er een dc spanning op zet en de geleiding meet.
De werking is vooraf getest en berekend op het soort vat, de constructie en de inhoud.
Dat zou je allemaal zelf moeten uitzoeken als je een standaard opoffer anode wil vervangen voor iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Possible
Voor diegene met het bordje van @AUijtdehaag , heb ik samen met de developer voor v3 het element en time modes bug opgelost.

De fix staat hier:

https://github.com/tspopp/AquaMQTT/releases/tag/v1.7.1

Inmiddels getest en hij werkt bij mijn V3 naar behoren. Laat maar weten of jullie nog tegen andere zaken aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-09 14:05
Ik heb een Tosot hombask 200L aangeschaft.
Draait nu een dag en krijg de wp wel toegevoegd aan de Tosot+ app maar die wordt daar alleen getoond als een onbekend apparaat

Verder blijft de ventilator altijd aan ook als die niet verwarmt. Het verbruik is dan 39 watt.
Het apparaat heeft een wp van 800 watt en kan daarnaast 2000w aan verwarmings element toevoegen.

Ik heb nog geen idee of die in HA gekoppeld kan worden.
Volgens de specs is het display verbonden via rs485 connectie met de rest van de elektronica. Misschien is dat nog een optie via reverse engineering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVTZGIIwneUwHc7SHlTAN3z2AcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pn7YWE9Kc015DzdZKmcp6DWZ.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand nog tips voor de Tosot?

[ Voor 9% gewijzigd door thomk op 14-04-2025 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:46:
Voor diegene met het bordje van @AUijtdehaag , heb ik samen met de developer voor v3 het element en time modes bug opgelost.

De fix staat hier:

https://github.com/tspopp/AquaMQTT/releases/tag/v1.7.1

Inmiddels getest en hij werkt bij mijn V3 naar behoren. Laat maar weten of jullie nog tegen andere zaken aanlopen.
Er staat OTA update, hoe werkt dat als er geen web toegang is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Speedy-Andre schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:33:
[...]

Er staat OTA update, hoe werkt dat als er geen web toegang is?
Je moet hem inderdaad opnieuw compilen en dan ota updaten. Zo doe ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Possible schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:46:
Ging dit dan specifiek op dat bordje fout? Of ook op de normale AquaMQTT?

Pagina: 1 ... 106 ... 114 Laatste