Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Meld je even op het Adlar forum voor je warmtepomp, daar zit genoeg kennis.freaky schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:15:
Warmtepomp weet ik ook nog niet. Gisteren deed ie nog niet zoveel, maar sinds ergens vannacht, of vanochtend toen ze dingen zijn gaan aansturen rond 7, trekt ie bijna permanent 1kW. Toen ik wegging gaf display aan dat de uitvoer temp 50 graden zou zijn, maar die buis voelde niet bepaald warm (denk 22 graden ofzo). Maar goed, staat 2 dagen voor dat ie stabiel wordt dus kijk het wel ff aan na het weekend.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Maar de opdrachtgevers gaan ook niet altijd vrij-uit, ze willen dan voor een prikkie een warmte pomp of wp- boiler, en dan krijg je zooi als dit, afgelopen week nog gelezen bij een warmte-pomp topic...
(*) Big Business, Laurel & Hardy comedy uit 1929 die kerstbomen in de zomer willen verkopen wat in totale chaos eindigt.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Propaan R290 zou wel hoger kunnen dan 40 graden, maar ik zie ze niet of in de beschijving is niet duidelijk hoe warm ze kunnen op alleen de warmtepomp
Ik ben opzoek naar eentje zonder losse buiten unit
Zoals de atlantic maar dan welke warmer kan
Waarom 65+?creon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:32:
Zijn er ook al warmtepompboilers die 65+ halen op alleen de warmtepomp?
Propaan R290 zou wel hoger kunnen dan 40 graden, maar ik zie ze niet of in de beschijving is niet duidelijk hoe warm ze kunnen op alleen de warmtepomp
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗
Moet je beslist zo heet water gebruiken?creon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:32:
Met een boiler met meer inhoud heb je ook meer douchebeurten als het daarom gaat.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Mijn WPB met R134a haalt ook gewoon 62 graden met de compressor.creon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:32:
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Volgens mij bestaat dat wat je "zoekt" nog niet voor consumenten.
En ik vermoed dat de markt voor zoiets heel klein is en de prijs zou dan ook relatief hoog zijn.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het gaat waarschijnlijk om het voorkomen van legionella.natural colour schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:19:
[...]
Moet je beslist zo heet water gebruiken?
Met een boiler met meer inhoud heb je ook meer douchebeurten als het daarom gaat.
Het is natuurlijk jammer als je dat met een cop van 1 doet
Voor zover ik begrepen had is r290 (propaan) beter geschikt voor hogere temperaturen, maar minder voor lage temperatuur, nu gaat het (als het goed is) nooit vriezen bij mij binnen dus dacht ik dat een warmtepomp boiler met r290 een betere keuze zou zijn
Op het maximum van je temperatuur bereik gaan zitten is niet zo goed voor je rendement en r134 zit met 62 behoorlijk tegen zijn maximum aan
Ook kan ik in de beschrijvingen niet terug vinden wat de maximale temperatuur is welke met de compressor gehaald kan worden
Ze zeggen wel allemaal max 80graden ofzo
Maar vanaf wanneer neemt dat elektrische element het over?
MT 1x 5.12 kWh V151
:strip_exif()/f/image/TATpa5popxGjqGZu8ljqj4tP.png?f=user_large)
Ik heb dit jn de handleiding van mijn Remeha staan... Lijkt wel alleen te kunnen met x12(SmartGrid) contact.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik heb het vermoeden dat het komt omdat hij teveel weerstand krijgt bij de aanzuiging van lucht door de onderdruk die in de ruimte ontstaat.
Omdat het niet iedere dag gebeurt maar een enkele keer is het moeilijk te controleren of het helpt om de afvoerslang eraf te halen en te bezien of het dan over is.
Knappe jongen die dat in een Remeha wpb aan het werk krijgtTanuki schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:22:
@Awesomo4k kan ook met AquaMQTT.Deze schakelt het dan in via software, zonder dat je dus qua hardware iets moet voorzien.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb het vermoeden dat het komt omdat hij teveel weerstand krijgt bij de aanzuiging van lucht door de onderdruk die in de ruimte ontstaat.
Omdat het niet iedere dag gebeurt maar een enkele keer is het moeilijk te controleren of het helpt om de afvoerslang eraf te halen en te bezien of het dan over is.
Foutcode 06.44 en 06.50 bij azorra ace 200l
Het lijkt een beetje of je zomaar hier iets post.
Ik kan niet in dit topic vinden over wat voor probleem of storing het gaat.
Als het elders hoort verwijs dan naar dat topic.
[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-03-2025 17:09 ]
Haha oke, fair enough, ik deed de aanname dat het een Atlantic was.Speedy-Andre schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:50:
[...]
Knappe jongen die dat in een Remeha wpb aan het werk krijgt

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
zoef007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:42:
Hallo Bob,
Ik heb dezelfde WPB en ook regelmatig dezelfde storingen H06:44 of H06:40.
Hij draait ook in de ecostand en ik heb geprobeerd met lucht van buiten en lucht van binnen. Beiden gevallen komt de storing regelmatig. Handmatig resetten of zelfs stekker uit t stopcontact is dan nodig.
Heb jij al een oplossing gekregen/gevonden?
Klik bij de betreffende post op 'quote' als je reageert, dan komt die tekst mee en weten we waar het om gaat.RHteH schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:04:
Ja sorry, was een reactie op post van zoef007 van 3 februari om 01.01u. Ik krijg het om een of andere reden niet voor elkaar om de post zelf erbij op te krijgen.
Blijkbaar komen er ten onrechte defrosts langs wat kan wijzen op een sensor die afwijkt of een vochtige omgeving waar hij dat meet.
De oorzaak kan te weinig lucht zijn of er hoopt zich ergens vocht op waardoor de meting niet klopt.
Het gebeurt soms dat de wind ergens op staat of dat er een lucht in/uitlaat door wind wordt afgesneden.
Een ruimte vacuüm trekken gebeurt niet zo snel, bijna niks is luchtdicht en dat zou ook niet goed zijn.
Mijn wpb heeft in 7 jaar tijd nog nooit een defrost hoeven doen omdat ik (ook) van binnen aanzuig.
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik krijg sinds een aantal dagen dezelfde foutmelding op de 200L v4. In de handleiding staat dat het aan de 'ontspanner' zou liggen. En als ik de beschrijving van de werking van het apparaat in de handleiding lees zou dit een onderdeel moeten zijn van het warmtepompsysteem.Boutersewalter schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:12:
Even een vraag. Ik heb een Atlantic Explorer v4. Sindskort krijg ik een storing w30.3. deze komt op zelf zonder dat de wpb draait. Geen ijsvorming. Kan de storing wegdrukken en dan doet hij het gewoon. In een app groep werd geopperd dat er ws door kalkafzetting kwam. Dit zou kunnen. Heb alles de afgelopen jaren goed schoon gehouden maar geen ontkalking uitgevoerd. Kan dit? En hoe kan je een ontkalking toepassen op een wpb? Alle suggesties zijn welkom.
Iemand anders deze fout al eens gehad en opgelost? Ik draai binnen/binnen en het element staat ingeschakeld.
Edit: via het installateursmenu de ondooicyclus getest en toen gingen de sensoren vrij snel van 0 naar 36 graden. Daarna is de warmtepomp weer aangeslagen en nu lijkt de verwarming van het vat weer redelijk normaal te gaan (6 a 7 graden in een uur tijd).
[ Voor 11% gewijzigd door Hondjeee op 18-03-2025 13:04 ]
Helaas nog geen "goede" manometer gevonden. De installateur komt zelf met https://www.techniekwebsh...0a2t1fyVnF78aArbBEALw_wcB waarbij ik zie dat de procesaansluiting van staal is. Dat lijkt me toch een garantie voor corrosiemister_muller schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 06:48:
[...]
Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met dat er mogelijk iets reageert met het water en het dat afgeeft. Wat mogelijk schadelijk is voor de gezondheid. Daarom ook mijn vraag naar een variant met Kiwa, dan heb je die discussie/vraag niet meer.

6 bar vind ik krap, hoewel ik het niet kan verifiëren geeft mijn manometertje tot 8 bar aan.
Dat komt overeen met wat de inlaatcombi toelaat (8 bar) en de wpb kan het hebben.
Het is de vraag of die manometer vol water komt te staan (buisveer mechanisme), geen idee hoe dat werkt.
Ik ben blij met mijn Aquapura 270ix. Die maakt al bijna 2 jaar mijn water warm.Tromp.et schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:45:
[...]
Ik sta op het punt een Atlantic Explorer V4 te bestellen bij Warmteservice, maar heb geen zin in een verkeerde 'batch'. Zeker niet het gedoe om het apparaat van en naar zolder te verslepen, en al helemaal niet als dat nog een keer moet.... Daar heb ik wel een paar honder euro voor over.
Dus nu twijfel ik omdat er al meerder berichten zijn op het forum mbt deze klachten. Iemand die recent een boiler heeft besteld die wel goed is?
Een (goed) betrouwbaar alternatief is nog niet zo makkelijk. Vaillant is niet probleemloos, LG lijkt ook niet geweldig, Aquapura ellende, iemand nog een gouden tip?
Bovenstaand probleem heb ik tot op heden nooit kunnen oplossen helaas. Ik heb samen met kennis boiler geïnstalleerd en daarmee kan ik geen beroep doen op garantie van partij waar ik boiler (online) gekocht heb. Losse installatiebedrijven geven tot op heden niet thuis, willen niet omdat ze geen tijd hebben of niet omdat ze de boiler niet zelf geplaatst hebben. Kortom, ik weet het even niet meer.Hangover_ohoo schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:16:
Als ik handmatig op mijn Atlantic V4 270l de boost functie aanzet (element) dan klapt de aardlek in mijn meterkast. Enig idee waar mijn zoektocht naar oorzaak moet starten ? Of iemand met dezelfde ervaring uit het verleden ?
Misschien is het maar een klein ding (zekering ofzo).
Feit is dat ik nu enkel op de WPB functie de boiler kan opwarmen. Dit werkt op zich prima maar duurt wel erg lang, en in de wintertijd hebben is WPB van 15 naar 55 graden brengen zomaar 10-14 uur bezig (incl defrosts ed). Het komt dus voor dat we warm water te kort hebben (3 dames, lang haar (wassen duurt lang), badder/douche liefhebbers) ondanks dat we behoorlijk goed rekening met elkaar houden en dit onderling timen.
3 wensen: primair: meer volume in warm water + sneller warm water kunnen creëren. Secundair: ik lever dagelijks flink wat kWh terug (PV) wat straks waardeloos is en wil dit nuttig kunnen gebruiken. Dus met PV overschot warm water maken (water batterij).
Nu dacht ik wellicht is de oplossing die deze zaken fixed een "gewone" elektrische boiler in serie zetten met de atlantic explorer. Ik heb gezocht op het forum en zie dat dit wel eens wordt toegepast.
Kunnen jullie mij van advies voorzien:
- is dit een goed idee om deze wensen in te kunnen vullen (meer + sneller warm water + PV overschot nuttig gebruiken) of zijn er slimmere opties
- welke electrische boiler en met hoeveel liters zou geschikt / ideaal zijn (doel: 3x bad achter elkaar is goed haalbaar) die ook slim stuurbaar is (Home Assistant) obv PV overschot (p1 meting).
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)
Dan kan je toch gewoon een beroep doen op garantie?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
sorry weinig verstand van, wel electricien naar laten kijken, vermoeden is idd dat ergens bij het element iets stuk is, als aarde wordt losgekoppeld (als test) klapt aardlekschakelaar alsnog (WPB zit op eigen verder lege groep, C karakteristiek om piek van element te kunnen opvangen). Geeft dat een indicatie ?Glashelder schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:12:
@Hangover_ohoo heb je wel eens een elektricien gevraagd of ze kunnen meten of de boiler inderdaad een lekstroom heeft?
Dan kan je toch gewoon een beroep doen op garantie?
Tot op heden heb ik geen partij kunnen vinden die ter plaatste wil komen. Ik wil best (zonder garantie) ervoor betalen (geen garantie is eigen schuld schijnbaar want niet officieel geinstalleerd). Element vervangen is wellicht een optie maar kan ik niet zelf kopen volgens mij. Dat is voorbehouden aan professionals lijkt het....
Stel ik krijg het fixed dat element weer netjes werkt, dan is 1 vd 3 wensen opgelost. Met idee van de extra boiler dacht ik ook de 2 andere wensen te kunnen vervullen (meer capaciteit warm water + PV overschot nuttig gebruiken). Of zien jullie dat als inefficient ?
[ Voor 4% gewijzigd door Hangover_ohoo op 20-03-2025 08:31 ]
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)
Ik zou me bovenal vooral niet zo makkelijk laten afschepen.. Het slaat helemaal nergens op dat je geen garantie hebt omdat je een apparaat zelf geplaatst hebt. Maar dan moet je wel wat zaken uitsluiten. Ik zou de boiler eerst proberen op een andere groep (achter een andere aardlek), dan eventueel op een groep zonder aardlek (niet zo in stand houden natuurlijk..!).
Gaat dat allemaal fout dan moet het te meten zijn.. hoeveel lekstroom het element veroorzaakt. Met die informatie moet je gewoon garantie kunnen claimen.
Ik heb een aparte groep laten maken en hierop de WPB aangesloten, dit heeft het probleem niet verholpen dus de groep zelf kan ik uitsluiten. Het moet in het apparaat zitten. De leverancier heb ik telefonisch gesproken, was niet voor rede vatbaar, heel stug, zelfs onvriendelijk. Dus daar verwacht ik niks van of ik moet andere trajecten opstarten. Atlantic zelf zegt ook dat installatie door pro gedaan moet worden om uberhaubt garantie te krijgen....Glashelder schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:05:
Is je groep niet gewoon stuk? Wat doet ie op een andere groep?
Ik zou me bovenal vooral niet zo makkelijk laten afschepen.. Het slaat helemaal nergens op dat je geen garantie hebt omdat je een apparaat zelf geplaatst hebt. Maar dan moet je wel wat zaken uitsluiten. Ik zou de boiler eerst proberen op een andere groep (achter een andere aardlek), dan eventueel op een groep zonder aardlek (niet zo in stand houden natuurlijk..!).
Gaat dat allemaal fout dan moet het te meten zijn.. hoeveel lekstroom het element veroorzaakt. Met die informatie moet je gewoon garantie kunnen claimen.
Dus dikke kans dat het idd meetbaar is, ik zou echter alleen niet weten hoe. Kan iemand me dat uitleggen ?
Je bedoelt als de aardedraad wordt losgekoppeld. De boiler helemaal van aarde loskoppelen kan wel, maar dan zou je tenminste de in- en uitgaande waterleidingen ook moeten afkoppelen.Hangover_ohoo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:30:
[...]
sorry weinig verstand van, wel electricien naar laten kijken, vermoeden is idd dat ergens bij het element iets stuk is, als aarde wordt losgekoppeld (als test) klapt aardlekschakelaar alsnog (WPB zit op eigen verder lege groep, C karakteristiek om piek van element te kunnen opvangen). Geeft dat een indicatie ?
Ik vermoed dat als je de stekker uit het stopcontact haalt, de weerstand tussen het element en aardedraad/pin van de stekker te laag is. Dat is te meten met een multimeter.
Een c-karakteristiek heb je bij een groep, dat gaat om de piekstroom die deze kan hebben en hoe lang die mag duren voor hij afschakelt maar blijkbaar blijft de groep aan.
De aardlekschakelaar heeft daar niet mee te maken, die kijkt alleen of alle groepen samen een bepaalde lekstroom hebben tenzij er ook nog een aparte aardlekschakelaar is geplaatst.
Dat het gebeurt wanneer het element aan gaat is wel een signaal dat er iets met de wpb niet goed gaat, het feit dat dit zonder aardedraad gebeurt betekent dat de foutstroom waarschijnlijk via de waterleiding gaat.
Op zich niet verkeerd dat hij uitschakelt want het is een veiligheid die er niet voor niets op zit.
Doormeten kan met een 'megger' of apparatentester, dit zijn geen goedkope instrumenten maar wellicht ken je iemand die er een heeft of gebruikt.
Je kan het element (laten) inspecteren en de omgeving waar hij zit bekijken (sporen van vocht of aangetaste bedrading), we hebben al eens eerder gezien dat er water bij kan komen via een bijzondere weg zoals lekkend condenswater dat van pijpjes in de wpb komt terwijl dat gewoonlijk in een lekbak valt.
Het geeft bij mij een indicatie dat jij of de electricien niet weten waar ze naar kijken. Een aardlek heeft helemaal niets te maken met de aarde aansluiting.Hangover_ohoo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:30:
[...]
sorry weinig verstand van, wel electricien naar laten kijken, vermoeden is idd dat ergens bij het element iets stuk is, als aarde wordt losgekoppeld (als test) klapt aardlekschakelaar alsnog (WPB zit op eigen verder lege groep, C karakteristiek om piek van element te kunnen opvangen). Geeft dat een indicatie ?
https://meterkastcheck.nl/aardlekschakelaar-testen/Een aardlekschakelaar meet dus de stroom die de elektrotechnische installatie ingaat en de stroom die weer terugkomt. Is de ingaande stroom groter dan de stroom die terugkomt, dan is er sprake van lekstroom; de stroom vloeit dan via de aarding weg. Zo gauw de lekstroom een vastgestelde waarde overschrijdt, schakelt de aardlekschakelaar automatisch af waardoor de elektrotechnische installatie spanningsloos wordt.
Daarnaast biedt een C karakteristiek geen meerwaarde voor dit element.
Ok check, voor het electrisch probleem ga ik op zoek naar een andere electricien :-) -Wolly schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:17:
[...]
Het geeft bij mij een indicatie dat jij of de electricien niet weten waar ze naar kijken. Een aardlek heeft helemaal niets te maken met de aarde aansluiting.
[...]
https://meterkastcheck.nl/aardlekschakelaar-testen/
Daarnaast biedt een C karakteristiek geen meerwaarde voor dit element.
(ons onderzoeksproces starte bij uitsluiten van de groep, 1e stap was atlantic op eigen groep (B karakterstiek), hielp niet. Toen de aparte groep met C karakterstiek voorzien. Hielp ook niet. Toen aardedraad op WPB losgekoppeld, hielp ook niet (aardlekschakelaar blijft klappen). Dan is conclusie dat het in het apparaat zelf zou moeten zitten toch ?). To be continued.
voor de 2 andere uitdagingen, de extra boiler (meer en sneller warmwater + PV overschot nuttig gebruiken) is dat een slim idee ? En hebben we hier best practices voor die ik kan volgen ?
Je mist nog de optie om te controleren of de aardlek (of huisinstallatie) defect is. Het beste test je even door een aardlek puur en alleen op de groep van je wpb aan te sluiten.Hangover_ohoo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Ok check, voor het electrisch probleem ga ik op zoek naar een andere electricien :-) -
(ons onderzoeksproces starte bij uitsluiten van de groep, 1e stap was atlantic op eigen groep (B karakterstiek), hielp niet. Toen de aparte groep met C karakterstiek voorzien. Hielp ook niet. Toen aardedraad op WPB losgekoppeld, hielp ook niet (aardlekschakelaar blijft klappen). Dan is conclusie dat het in het apparaat zelf zou moeten zitten toch ?). To be continued.
voor de 2 andere uitdagingen, de extra boiler (meer en sneller warmwater + PV overschot nuttig gebruiken) is dat een slim idee ? En hebben we hier best practices voor die ik kan volgen ?
Verder heb ik in de zomer veel PV overschot maar de boiler is dan ook veel sneller klaar, voor mijn situatie leidt de zomer niet tot warmwater gebrek.
In de winter kan ik mij voorstellen dat je warmwater te lang duurt puur op wpb én met zeer koude buitentemperaturen, alleen heb ik dan niet vaak >2000W teruglevering.
[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 20-03-2025 10:28 ]
Dat is ie volgens mij, aparte groep op eigen aardlekautomaat. Sorry dat ik dat verkeerd noemde tot nu toe....Wolly schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:26:
[...]
Je mist nog de optie om te controleren of de aardlek (of huisinstallatie) defect is. Het beste test je even door een aardlek puur en alleen op de groep van je wpb aan te sluiten.
Nou ja, nietsWolly schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:17:
[...]
Het geeft bij mij een indicatie dat jij of de electricien niet weten waar ze naar kijken. Een aardlek heeft helemaal niets te maken met de aarde aansluiting..
Met een aarde aansluiting maak je wel makkelijker een aardlek dan zonder. Al maakt het bij boilers niet veel uit omdat die via de waterleiding ook al geaard zijn.
Maar zelfs ongeaarde apparaten kunnen een aardlek laten springen. Ergens lekt stroom weg. Dus resultaat fase - neutraal anders dan 0 (30 mAh meestal).Martin7182 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Nou ja, niets![]()
Met een aarde aansluiting maak je wel makkelijker een aardlek dan zonder. Al maakt het bij boilers niet veel uit omdat die via de waterleiding ook al geaard zijn.
De aarding is bedoeld om in geval van lekstroom als snelste weg te functioneren om te voorkomen dat een persoon een schok krijgt.
Dus die boiler zal wellicht de aardlek niet laten springen als de aarde en waterleiding ontkoppeld zijn maar zodra je hem aan durft te raken springt die alsnog.
Hoe dan ook is er ergens electrisch contact tussen het vat en de fase.
Ik zou het element eens losschroeven en visueel inspecteren. Vermoedelijk zie je de oorzaak dan al wel.
Uiteraard even alle stroom loskoppelen voordat je dit doet!
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
WPboiler fiksen (om pv overschot te benutten) en een doorstroom verwarmer (om eventueel tekort te compenseren zonder onnodig een elektra boiler op temperatuur te houden.)Hangover_ohoo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:40:
[...]
Bovenstaand probleem heb ik tot op heden nooit kunnen oplossen helaas. Ik heb samen met kennis boiler geïnstalleerd en daarmee kan ik geen beroep doen op garantie van partij waar ik boiler (online) gekocht heb. Losse installatiebedrijven geven tot op heden niet thuis, willen niet omdat ze geen tijd hebben of niet omdat ze de boiler niet zelf geplaatst hebben. Kortom, ik weet het even niet meer.
Misschien is het maar een klein ding (zekering ofzo).
Feit is dat ik nu enkel op de WPB functie de boiler kan opwarmen. Dit werkt op zich prima maar duurt wel erg lang, en in de wintertijd hebben is WPB van 15 naar 55 graden brengen zomaar 10-14 uur bezig (incl defrosts ed). Het komt dus voor dat we warm water te kort hebben (3 dames, lang haar (wassen duurt lang), badder/douche liefhebbers) ondanks dat we behoorlijk goed rekening met elkaar houden en dit onderling timen.
3 wensen: primair: meer volume in warm water + sneller warm water kunnen creëren. Secundair: ik lever dagelijks flink wat kWh terug (PV) wat straks waardeloos is en wil dit nuttig kunnen gebruiken. Dus met PV overschot warm water maken (water batterij).
Nu dacht ik wellicht is de oplossing die deze zaken fixed een "gewone" elektrische boiler in serie zetten met de atlantic explorer. Ik heb gezocht op het forum en zie dat dit wel eens wordt toegepast.
- is dit een goed idee om deze wensen in te kunnen vullen (meer + sneller warm water + PV overschot nuttig gebruiken) of zijn er slimmere opties
- welke electrische boiler en met hoeveel liters zou geschikt / ideaal zijn (doel: 3x bad achter elkaar is goed haalbaar) die ook slim stuurbaar is (Home Assistant) obv PV overschot (p1 meting).
Heb je al onder de kap van de boiler gekeken cq bij het verwarmingselement?
Ik had min of meer hetzelfde probleem. Ik heb een 200L daikin WPB die het ook niet fatsoenlijk trok in de winter met het dagelijks vullen(en bijvullen) van een ligbad.Hangover_ohoo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:40:
[...]
Zelfs op de boostmodus koelde de boiler te snel af door het koude vulwater.
Uiteindelijk heb ik dit opgelost door er een 150L Bosch WPB bij te plaatsen die ik rechtstreek onder de badkamer(in de oude CV-ruimte) heb laatste plaatsen. De Daikin dient nu als soort voorverwarm boiler waardoor de Bosch standaard gevuld word met 40+ graden warm water en nu heb ik geen enkel probleem meer om voldoende warm water tot mijn beschikking te hebben.
Daarnaast lopen beide boilers eigenlijk ook alleen maar tussen 11 en 3 als mijn zonnestroom gemiddeld genomen het minst oplevert.
MT 1x 5.12 kWh V151
Wordt bij het manueel schakelen van de PV ook enkel de warmtepomp functie gebruikt?
Het lijkt maar zeer beperkte functionaliteit, zeker wanneer je de boiler overdag wilt laten opwarmen i.p.v in de avond/nacht i.v.m. zonnestroom. De laagst in te stellen temperatuur is 50? graden. Een douchebeurt laat de temperatuur van bijvoorbeeld 55 graden al snel zakken naar 40 graden, waarna de boiler alsnog aanspringt en weer zichzelf verwarmt naar 50 graden, terwijl 40 graden om de nacht over te bruggen nog best prima kan zijn. Enige optie lijkt dan temperatuur met een externe voeler meten en de hele unit uitschakelen en bij een te lage temperatuur weer volledig inschakelen.
Of zijn er andere mogelijkheden?
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Mooie stap verder,Surfari schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:46:
[...]
WPboiler fiksen (om pv overschot te benutten) en een doorstroom verwarmer (om eventueel tekort te compenseren zonder onnodig een elektra boiler op temperatuur te houden.)
Heb je al onder de kap van de boiler gekeken cq bij het verwarmingselement?
Element los gehaald uit de boiler gehaald en doorgemeten met megger. En daarna getest door rechtstreeks 230v op element te zetten, geen issues met het element. BIj terugplaatsen ook geen probleem meer.....Dus ergens is er wat van een contactje niet lekker geweest.
Nog een idee, ik heb dus het element ook los kunnen aan/uitzetten. Idee; als ik de sturing vanaf de WPB los laat en zelf bepaal wanneer ik het element schakel mbv HW stekker. Kan dat kwaad ?
Ik heb al temp sensoren in vat zitten en kan met shelly de WPB functie handmatig aan en uit zetten. Met een aparte shelly kan ik dan ook los het element aan/uit zetten en bv met Home Assistant deels automatiseren / beveiligen (element alleen aan indien xxxx en uit indien temp > 62 graden oid). Iemand anders die dit al zo doet ?
Op deze manier kan ik ook het tekort SWW aanvullen of in ieder geval bij standje koud vrij snel weer de temperatuur in het vat krijgen. Dan hoeft er dus geen extra boiler, doorstromer oid te komen en kan ik tevens overschot PV nuttig inzetten.
[ Voor 9% gewijzigd door Hangover_ohoo op 22-03-2025 13:49 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ok, ben nog niet bekend met AquaMQTT, werkt dat met een Atlantich Explorer V3 en zijn deze bordjes kant en klaar te koop?MuadDib007 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:35:
@jenssen zeker niet het hele apparaat stroomloos maken ivm de werking van de anode!!! Wellicht is een AquaMQTT iets voor je om meer controle te krijgen over de boiler?
Ik ben zelf ook nog op zoek, dus ik heb een vraag V&A aangemaakt, met wat info erin in de hoop iemand te vindenjenssen schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Ok, ben nog niet bekend met AquaMQTT, werkt dat met een Atlantich Explorer V3 en zijn deze bordjes kant en klaar te koop?
v&a gevraagd: AquaMQTT Warmtepompboiler Controller
Ik denk dat er best wel wat animo hier voor is onder de Tweakers om het PV overschot zo efficiënt en flexibel mogelijk in het vat te krijgen.
Zeker. Let hier op:
- Ze de "auto" modus uit. Dan verwarmt de WPB alleen in de tijdsblokken die je zelf definieert.
- Stel een tijdblok in van 12:00 - 20:00 (alle blokken samen moeten minimaal 8 uur lang zijn).
- Zet het element uit voor normaal gebruik. Het gaat dan alleen aan als je de "boost" functie gebruikt.
- In het verborgen menu kan je de gewenste temperatuur lager dan 50 °C instellen.
- Schakel 230V op de PV contacten om 12:00 uur.
- Schakel het PV contact weer uit als het water 62 °C heeft bereikt (of om 20:00 uur).
Ik heb al enige tijd de Calypso Split op het oog. Kan alleen de capaciteit nog niet helemaal kiezen, 200 of 270ltr. Enkel sww voor het douchen, keuken voorzien van Quooker. Wie kan mij de juiste weg op helpen.
Situatie is als volgt: 4 persoons huishouden, 2 opgroeiende kids tegen de puber leeftijd aan.
Dagelijks douchen tussen 22:00 en 22:30 uur, per volwassen persoon een 60 liter sww. Kids douchen 3x in de week tussen 18:00 en 19:00 uur elk max 40 liter sww. Thermostaat temperatuur 40 graden.
Kort gezegd, dagelijks een verbruik van 120 liter en 3x in de week een verbruik van 200 liter. Gemiddeld 2x in de maand een badsessie met 2 volwassenen (standaard maat bad 180x80) kan waterinhoud zo niet achterhalen.
Kids zullen in de (nabije) toekomst meer gebruik gaan maken en wellicht wat langer☺️
Zou ik volstaan met een 200 liter boiler of moet het toch 270 liter worden? Heb gelezen dat de 270 liter niet direct bijverwarmd wanneer er sww is gebruikt.
Hoor het graag.
Gr. Michael
Dat klinkt goed en is zeker een optie zonder AquaMQTT te gebruiken, ik zal er naar gaan kijken.RichieB schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:01:
[...]
Zeker. Let hier op:Nu zal de Atlantic Explorer V3 verwarmen tot 62 °C op alleen de compressor. Daarna zal hij nooit zo maar zelfstandig aanspringen. Tenzij hij natuurlijk al om 15:00 uur klaar is en je hem om 16:00 leeg trekt. Dan zal hij gewoon weer gaan verwarmen (tot 20:00 uur).
- Ze de "auto" modus uit. Dan verwarmt de WPB alleen in de tijdsblokken die je zelf definieert.
- Stel een tijdblok in van 12:00 - 20:00 (alle blokken samen moeten minimaal 8 uur lang zijn).
- Zet het element uit voor normaal gebruik. Het gaat dan alleen aan als je de "boost" functie gebruikt.
- In het verborgen menu kan je de gewenste temperatuur lager dan 50 °C instellen.
- Schakel het PV contact weer uit als het water 62 °C heeft bereikt (of om 20:00 uur).
V3 heeft dat verborgen menu toch niet? Volgens mij is dat wel eens gezegd in dit topic en kan de V3 niet lager dan 50 graden?RichieB schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:01:
[...]
Zeker. Let hier op:Nu zal de Atlantic Explorer V3 verwarmen tot 62 °C op alleen de compressor. Daarna zal hij nooit zo maar zelfstandig aanspringen. Tenzij hij natuurlijk al om 15:00 uur klaar is en je hem om 16:00 leeg trekt. Dan zal hij gewoon weer gaan verwarmen (tot 20:00 uur).
Zeker 270 liter. Je hebt een bad en kinderen die nu nog weinig douchen, wacht maar tot de puberteit aanbreekt en zweetgeurtjes de reputatie kunnen breken.MBrummel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:48:
Hallo allen,
Ik heb al enige tijd de Calypso Split op het oog. Kan alleen de capaciteit nog niet helemaal kiezen, 200 of 270ltr. Enkel sww voor het douchen, keuken voorzien van Quooker. Wie kan mij de juiste weg op helpen.
Situatie is als volgt: 4 persoons huishouden, 2 opgroeiende kids tegen de puber leeftijd aan.
Dagelijks douchen tussen 22:00 en 22:30 uur, per volwassen persoon een 60 liter sww. Kids douchen 3x in de week tussen 18:00 en 19:00 uur elk max 40 liter sww. Thermostaat temperatuur 40 graden.
Kort gezegd, dagelijks een verbruik van 120 liter en 3x in de week een verbruik van 200 liter. Gemiddeld 2x in de maand een badsessie met 2 volwassenen (standaard maat bad 180x80) kan waterinhoud zo niet achterhalen.
Kids zullen in de (nabije) toekomst meer gebruik gaan maken en wellicht wat langer☺️
Zou ik volstaan met een 200 liter boiler of moet het toch 270 liter worden? Heb gelezen dat de 270 liter niet direct bijverwarmd wanneer er sww is gebruikt.
Hoor het graag.
Gr. Michael
Ik was bezig met een iets moderner ontwerp met smd componenten en met een Atom S3 litejenssen schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Ok, ben nog niet bekend met AquaMQTT, werkt dat met een Atlantich Explorer V3 en zijn deze bordjes kant en klaar te koop?
@vinom
Was of je bent bezig? To manage expectations wat we kunnen verwachtenAUijtdehaag schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:44:
[...]
Ik was bezig met een iets moderner ontwerp met smd componenten en met een Atom S3 lite
@vinom
Met een AquaMQTT bord kan de V3 wel lager dan 50cvinom schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:08:
[...]
V3 heeft dat verborgen menu toch niet? Volgens mij is dat wel eens gezegd in dit topic en kan de V3 niet lager dan 50 graden?
Ja, wrijf het er maar inWolly schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:14:
[...]
Met een AquaMQTT bord kan de V3 wel lager dan 50c
Als er geen opmerkingen zijn stuur ik het ontwerp vandaag nog naar jlcpcb.
Wellicht alles in een 3d printed kastje vanwege kwetsbaarheid ras 2.5 stekkers
Die connectors heb ik hier al liggen
De ds18b20 aansluiting was een verzoekje van @Speedy-Andre
Die dient nog geprogrammeerd te worden,
Wellicht kan iemand dat nog verzinnen in de code.
Op de atom past ook i2c thermocouple k-meter iso
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2025 08:21 ]
Houd er rekening mee dat de boiler niet vol zit met warm water. Het bovenste gedeelte is goed op temperatuur.Zou ik volstaan met een 200 liter boiler of moet het toch 270 liter worden? Heb gelezen dat de 270 liter niet direct bijverwarmd wanneer er sww is gebruikt.
Het onderste gedeelte is de koudwater temperatuur.
Ook met 50 °C werken deze instellingen prima. Je moet het tijdsblok wellicht iets beter timen met je verbruik. Dus als je om 22:00 doucht zorg je dat het tijdsblok om 22:00 eindigt zodat er 's nachts niet verwarmd zal worden.jenssen schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:42:
Jammer dan is dat dus helaas geen optie.
Het gevaar is dan wel dat als je een keer 5 min. eerder doucht, het apparaat een run van 5 min. maakt. Wat we hier doen is gewoon 1 tijdsblok van 2 uur lang midden in de nacht en 1 tijdsblok midden op de dag (2 uur is hier genoeg om helemaal op te warmen). Als we alleen 's ochtends of alleen 's avonds douchen, dan blijft het water na de run warm genoeg zodat het volgende tijdsblok niets doet.RichieB schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:07:
[...]
Ook met 50 °C werken deze instellingen prima. Je moet het tijdsblok wellicht iets beter timen met je verbruik. Dus als je om 22:00 doucht zorg je dat het tijdsblok om 22:00 eindigt zodat er 's nachts niet verwarmd zal worden.
Ik heb zowel de MHI als AquaMQTT op afwezig staan, en schakel "PV Mode Heat Pump" in, de boiler gaat dan verwarmen, zoals ook gewenst.
Ik zou echter ook graag het element op een simpele manier inschakelen, maar het inschakelen van "PV Mode Heating Element" doet niks. Pas als ik ga prutsen met "Operation Mode" en "Enable use of heat element" gaat het element opeens aan.
Heeft iemand duidelijk of is er ergens beschreven met welke settings er wat gebeurt of moet ik bv 5min geduld hebben na het aanpassen van een setting?
Heb je een eigen aardlek op deze groep of een gedeelde aardlek voor bijvoorbeeld meerdere groepen?Hangover_ohoo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:30:
[...]
Tot op heden heb ik geen partij kunnen vinden die ter plaatste wil komen. Ik wil best (zonder garantie) ervoor betalen (geen garantie is eigen schuld schijnbaar want niet officieel geinstalleerd). Element vervangen is wellicht een optie maar kan ik niet zelf kopen volgens mij. Dat is voorbehouden aan professionals lijkt het....
Stel ik krijg het fixed dat element weer netjes werkt, dan is 1 vd 3 wensen opgelost. Met idee van de extra boiler dacht ik ook de 2 andere wensen te kunnen vervullen (meer capaciteit warm water + PV overschot nuttig gebruiken). Of zien jullie dat als inefficient ?
Een aardlekautomaat. Groep schakelt af bij sluiting/lekspanning.knights16 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:37:
[...]
Heb je een eigen aardlek op deze groep of een gedeelde aardlek voor bijvoorbeeld meerdere groepen?
Het is inmiddels fixed, element is gemakkelijk uit de boiler te nemen, schoongemaakt (stoffig, wellicht oorzaak) en teruggeplaatst. Element ook los van de sturing van de boiler gemaakt en aanstuurbaar gemaakt (via shelly / home assistant) om apart te schakelen (boosten). Met aantal automations regel ik nu het PV overschot richting de boiler en check ik ook continu of temp niet te hoog wordt om tijdig af te schakelen. Het bimetaal zit er ook nog tussen dus zal ervoor zorgen dat wanneer de boiler onverhoopt toch te sterk is opgewarmt (boven de specs vd boiler ik geloof 80 graden) het element alsnog afschakelt. Mijn automations moeten voorkomen dat dit gebeurd overigens (ik laat boiler op 73 graden max oplopen nu).
So far so good; problem fixed en doelen bereikt:
- element is weer bruikbaar, veroorzaakt geen sluiting / groep die afschakelt
- ben in staat om nu veel sneller warm water te genereren (was wel eens een probleem, zeker in de winter, om gezin van 4 met 3 dames happy te houden want SWW op...)
- PV overschot regelbaar richting de boiler, ja is COP-1, maar voorkomt terugleverboetes in de toekomst
Dus tenzij je een recirculatie circuit aanlegt blijft de onderste helft alleen te verwarmen via de warmtepomp of coil (als je die hebt)
Its me...
@ariebakker wellicht interessant voor jou - Misschien een reden dat de coil toch nuttig kan zijn.Kingiez schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:50:
@Hangover_ohoo Houd er rekening mee, dat je inderdaad kan boosten, maar dat dit wel alleen geldt voor de bovenste helft van je boiler (warmte stijgt immers).
Dus tenzij je een recirculatie circuit aanlegt blijft de onderste helft alleen te verwarmen via de warmtepomp of coil (als je die hebt)
Aah heb ik idd gemerkt, enkel alleen op de booster de temp omhoog brengen zorgt ervoor dat bij water afname SWW de temp ook relatief hard zakt in de boiler (heb sensor in buis naast element geplaatst).Kingiez schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:50:
@Hangover_ohoo Houd er rekening mee, dat je inderdaad kan boosten, maar dat dit wel alleen geldt voor de bovenste helft van je boiler (warmte stijgt immers).
Dus daily WPB run staat gewoon gepland zodat de onderste laag ook mee wordt opgewarmd. Bij 52 graden stopt de WPB. Bij overschot PV (op P1 meter gemeten via Home Assistant) schakel ik het element in tot max 73 graden voor extra ondersteuning. Dat doe ik pas nadat de WPB al aantal uren heeft gedraaid dus onderste laag ook al temp heeft.
Coil heb ik ook maar niet in gebruik nog. Wellicht als in de toekomst een WP (ipv pelletketel) de verwarming gaat regelen. Maar daar moet ik me nog eens in gaan verdiepen als dat werkelijk gaat spelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Hangover_ohoo op 27-03-2025 09:16 ]
In de oude is al aardig wat stof op de lamellen van de warmtepomp terecht gekomen dus daarom wil ik een filterbox gaan installeren.
Nu ben ik in dubio tussen de kleine filterbox met een vliesfilter, dat qua filtering ongetwijfeld voldoende is, of een grotere filterbox waar een zakkenfilter in kan.
De beschikbare ruimte is aan de krappe kant voor de grote box, maar bij de kleine twijfel ik of er niet te veel verlies op treedt.
Zou het plaatsen van een middelmaat filterbox (FV200/FV250) misschien het beste compromis zijn?
Daarbij is het oppervlak van het filter groter dus het verlies ook minder.
En qua afmetingen denk ik dat ik die wel passend ga krijgen.
https://i.imgur.com/rwroQAv.jpeg
De eerste aanpassing
https://i.imgur.com/1NoR4AG.jpeg
En de laatste
https://i.imgur.com/gPsot3A.jpeg
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik zal de 160 bestellen en eens kijken of ik dit ook in elkaar kan knutselen.
Bedankt voor de inspiratie.
Ik heb de factuur opgevraagd en deze is reeds van 2022. Het apparaat staat dus reeds een 2.5 jaar stil. Garantie is dus ook reeds vervallen. Zijn er zaken waarmee ik rekening moet houden of kan controleren?
Daar het toestel nog in de verpakking zit kan ik het niet testen natuurlijk. Moeilijke keuze, maar langs de andere kant misschien wel een mooi kans.
Even een installateur regelen die je helpt met de ingebruikname voor de subsidie.
Tenzij je nog veel meer korting krijgt uiteraard, dan is hij het misschien wel waard.
Zo uit mijn hoofd zou ik indien mogelijk controleren dat hij rechtop heeft gestaan. Warmtepompen kunnen net als koelkasten notoir slecht tegen kantelen.argon007 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:51:
Ik kan voor de helft van de prijs een "nieuwe" Atlantic Explorer V4 kopen bij iemand via het internet. Ze zijn begonnen aan verbouwingen, maar die liggen stil en ze gaan verhuizen. Ze hebben het apparaat dus over. Zit nog volledig in de verpakking.
Ik heb de factuur opgevraagd en deze is reeds van 2022. Het apparaat staat dus reeds een 2.5 jaar stil. Garantie is dus ook reeds vervallen. Zijn er zaken waarmee ik rekening moet houden of kan controleren?
Daar het toestel nog in de verpakking zit kan ik het niet testen natuurlijk. Moeilijke keuze, maar langs de andere kant misschien wel een mooi kans.
Ik woon in Belgie en denk dat de subsidie "maar" rond de €450 is.MuadDib007 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:04:
@argon007 gezien de nieuwprijs en de subsidie zou ik lekker een nieuwe kopen met garantie en die thuis af laten zetten.
Even een installateur regelen die je helpt met de ingebruikname voor de subsidie.
Tenzij je nog veel meer korting krijgt uiteraard, dan is hij het misschien wel waard.
Dat is ook mijn enige vrees, langs de andere kant wel moeilijk te controleren want zit nog in de verpakking.Kerngezond schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:04:
[...]
Zo uit mijn hoofd zou ik indien mogelijk controleren dat hij rechtop heeft gestaan. Warmtepompen kunnen net als koelkasten notoir slecht tegen kantelen.
Er zat (zit?) een kantelsensor op de verpakking waar je dat aan kan zien.argon007 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:09:
[...]
Ik woon in Belgie en denk dat de subsidie "maar" rond de €450 is.
[...]
Dat is ook mijn enige vrees, langs de andere kant wel moeilijk te controleren want zit nog in de verpakking.
Ik ken dat principe niet. Interessant.Wolly schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:12:
[...]
Er zat (zit?) een kantelsensor op de verpakking waar je dat aan kan zien.
Goed om te weten. Ik zie mezelf ook op termijn een warmtepompboiler aanschaffen, fijn om te weten dat dit controlemechanisme bestaat.
@vinomvinom schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:21:
Ik heb op verschillende trefwoorden inmiddels gezocht, maar het is mij niet duidelijk of ik het elektrische element apart kan schakelen op de Atlantic Explorer 3?
Met oog op de toekomst dat mijn PV overschot niks meer waard is, gooi ik het liever in mijn WPB. Ik zou natuurlijk met de PV aansluiting kunnen sturen. Echter werk ik ook waar de WPB staat en de paar uurtjes dat de compressor loopt vind ik niet zo erg, maar de hele dag is wat minder leuk.
Dus ik dacht dan zou het voor mij praktischer zijn om alleen het elektrische element te schakelen, als ik toch overschot heb op dat moment. Enige wat ik tegen kwam is dat @Doggieman zoiets soort van werkend heeft?
Ja... dat heb ik werkend. Let wel: ik heb het element fysiek afgekoppeld van de Explorer en heb een V4. Het is niet mogelijk via de WPB zelf om dit geheel apart aan te sturen zover als ik weet. De compressor doet altijd mee volgensmij.
Ik stuur het nu apart aan met een solid state, een Wemos mini en Node red. Deze Wemos regelde bij mij sowieso al wat zaken gerelateerd aan m'n WPB. Tank en ruimte temperatuur b.v.
Dus bij een in instelbaar overschot gaat het element aan en dump ik dus PV in m'n WPB. Zo regel ik ook de legionella run (want dat werkt natuurlijk niet meer via de WPB zelf.
Voor nu lever ik gewoon nog terug ivm salderen zonder terugleverkosten. Na 2027 gaat deze sturing gewoon weer aan. Bij de zomerdag draait de WPB dan geheel op het element ipv de compressor. Da's een keuze van mezelf. Hoeft natuurlijk niet. Je kan het programmeren zoals je zelf wilt of nodig acht. Wel even voldoende (softwarematige) beveiligingen inbouwen. Niet alleen vertrouwen op de mechanische maximaal thermostaat!
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Bij mij (binnen -> buiten luchtaansluiting) werkt de legionella run alleen op de compressor. Het element hoeft daar niet bij te helpen (en doet dat ook niet).Doggieman schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:35:
[...]
Dus bij een in instelbaar overschot gaat het element aan en dump ik dus PV in m'n WPB. Zo regel ik ook de legionella run (want dat werkt natuurlijk niet meer via de WPB zelf.
[...]
Maar je hebt gelijk dat het in principe ook alleen op de compressor zou kunnen.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Hier draait de wpb al bijna 6 jaar en pas een keer het element aan gehad, 4 maal legionelarun per maand, binnen/buiten en timer van 9:30-17:30u.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗
Scheelt dat nou nog veel? Ik heb je 1e situatie al een kleine twee jaar draaien, werkt prima. Maar als het de moeite waard is, wil ik er nog wel een vrij half uurtje tegenaan gooien om je 3e optie in elkaar te fietsen. Kippengaas genoeg liggen nogwizzopa schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:08:
@MuadDib007 dit is de standaard Ruck filter
https://i.imgur.com/rwroQAv.jpeg
De eerste aanpassing
https://i.imgur.com/1NoR4AG.jpeg
En de laatste
https://i.imgur.com/gPsot3A.jpeg
Nomen nescio
Dan zou ik lucht snelheden moeten gaan meten.Bra-Jo schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:38:
[...]
Scheelt dat nou nog veel? Ik heb je 1e situatie al een kleine twee jaar draaien, werkt prima. Maar als het de moeite waard is, wil ik er nog wel een vrij half uurtje tegenaan gooien om je 3e optie in elkaar te fietsen. Kippengaas genoeg liggen nog
Dit heb ik wel gedaan toe ik nog geen filterbox had. https://imgur.com/a/n370jaB
Daar is het verschil met en zonder, en tussen 2 type filter materiaal te zien.
standaard filter geeft 304 m3/uur
v form 326 m3/uur en
w form 340 m3/uur.
Geen rekening gehouden met de in de filters aanwezige vervuiling en temperatuur verschillen aan begin en einde van de meting.
YMMV
Mijn schatting zou zijn een paar % tussen 300 en 340m3/h.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Tnx voor je moeite!wizzopa schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:18:
@Bra-Jo Even een quick and dirty meting,
standaard filter geeft 304 m3/uur
v form 326 m3/uur en
w form 340 m3/uur.
Geen rekening gehouden met de in de filters aanwezige vervuiling en temperatuur verschillen aan begin en einde van de meting.
YMMV
Morgen maar eens wat hobbyen. Alle beetjes helpen (zei de muis, en hij plaste in de zee).
Nomen nescio
Fijn dat je Atlantic Explorer is omgeruild!MuadDib007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:18:
Warmteservice heeft aangeboden om mijn Atlantic Explorer om te ruilen.
Voornamelijk door de combinatie van de verbrande plastic lucht en de roestvorming.
Nu even logistiek dit voor elkaar boksen aangezien ze idealiter bij het afleveren van de nieuwe gelijk de oude willen meenemen.
Echter staat hij op zolder dus dat wordt waarschijnlijk enkele dagen zonder warm water zitten.
Nog iets gehoord over de oorzaak?
Was dit een maandagmorgen model of zijn er meer structurele problemen?
Heb hier ook nog steeds zo’n ding staan die ik nog moet installeren, toevallig ook gekocht bij Warmteservice dus fijn dat ze hem wel wilden omruilen na deze problemen.
Het omruilen is een beetje een drama geworden.
Op de eerste afspraak waren ze ruim een half uur te vroeg en was ik niet thuis.
Op de 2de afspraak hadden ze een 270 liter model bij dat niet past.
De 3de keer (afgelopen woensdag) ging het goed, behalve dat ik ze op dinsdag had verwacht en onverrichter zake thuis ben gebleven.
Ondertussen staat hij aangesloten en het eerste dat me op viel is dat er minder vuil water uit kwam t.o.v. de eerste.
Destijds dachten we dat het gewoon wat residue van de productie of zo was wat niet vreemd is maar het verschil is wel erg groot i.m.o.
Wat betreft het fout lopen met afleveren, Atlantic kwam zelf rechtstreeks dus Warmteservice kan hier totaal niets aan doen.
Daar heeft zelfs een medewerker die ziek thuis zat toch nog gebeld en gedaan met Atlantic om het leveringsprobleem op te lossen dus echt chapeau voor Warmteservice!
Morgenochtend eens kijken wat er met het douchen gebeurt.
Dit (plus nog wat meer, uiteraard te laat de foto genomen) lag er in de wasbak / zeefje dat in de kraan zit:
:strip_exif()/f/image/H1XOaoCorP7WGMZDO1sJWPRC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondertussen een douchebeurt verder.
Niets te zien aan het water en ook niets te ruiken.
Begin steeds meer te vermoeden dat die eerste een maandagochtend modelletje is geweest.
Maar goed, voor mij is het eind goed al goed.
Nu nog slim inregelen in HA met de AquaMQTT zodat hij zuinig en goedkoop opwarmt.
[ Voor 64% gewijzigd door MuadDib007 op 30-03-2025 10:17 ]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Nu ik dit soort incidenten weleens lees vraag ik me eigenlijk af in hoeverre je water uit de warme kraan nog kan drinken met een warmtepompboiler. Ik heb de slechte gewoonte om overdag vaak te weinig te drinken, en als ik na het werk douche loop ik dat in door grote hoeveelheden water in de douche te drinken. Is bij een normaal functionerende warmtepompboiler warm water gewoon te drinken?MuadDib007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:12:
Ik bedoel dat bij de eerste vulling de eerste liters iets aan viezigheid er uit kwam. Wat stukjes, fractie van een milimeter groot. Maar geen roestkleurig water meer zoals bij de eerste boiler gelijk al gebeurde.
Ja... Klopt ook. Maar is wat mij betreft geen punt of issue. We zijn nog maar met z'n tweeën. SWW genoeg. Maar als ik ooit eens tegen een goedkoop circulatiepompje aanloop komt dat er nog tussen. Echt nodig?..... nee, maar leuk hobbyen.klump4u schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:12:
@Doggieman als jij alleen verwarmd met element dan krijg je alleen maar boven het element de boiler warm en eronder blijft hetzelfde.
Hier draait de wpb al bijna 6 jaar en pas een keer het element aan gehad, 4 maal legionelarun per maand, binnen/buiten en timer van 9:30-17:30u.
Mijn Atlantic Explorer werd geleverd zonder een kantelsensor erop.Wolly schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:12:
[...]
Er zat (zit?) een kantelsensor op de verpakking waar je dat aan kan zien.
Ook @argon007 & @Kerngezond
Wat een gedoe zeg maar fijn dat het uiteindelijk gelukt is.MuadDib007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:45:
@Vliegvlug de oude staat hier nog dus ik heb geen idee.
Het omruilen is een beetje een drama geworden.
Op de eerste afspraak waren ze ruim een half uur te vroeg en was ik niet thuis.
Op de 2de afspraak hadden ze een 270 liter model bij dat niet past.
De 3de keer (afgelopen woensdag) ging het goed, behalve dat ik ze op dinsdag had verwacht en onverrichter zake thuis ben gebleven.
Denk dat het van het filiaal afhangt dan. Bij mij werd er niet heel adequaat gereageerd op de transportschade door warmteservice. En een bevestging van het gesprek zoals ik gevraagd had en was toegezegd is er niet gekomen, zelf toen maar een email met wat er is afgesproken gestuurd en daar is ook niet meer op gereageerd.Wat betreft het fout lopen met afleveren, Atlantic kwam zelf rechtstreeks dus Warmteservice kan hier totaal niets aan doen.
Daar heeft zelfs een medewerker die ziek thuis zat toch nog gebeld en gedaan met Atlantic om het leveringsprobleem op te lossen dus echt chapeau voor Warmteservice!
&Ondertussen staat hij aangesloten en het eerste dat me op viel is dat er minder vuil water uit kwam t.o.v. de eerste.
Destijds dachten we dat het gewoon wat residue van de productie of zo was wat niet vreemd is maar het verschil is wel erg groot i.m.o.
Klinkt dan toch alsof je een maandagmorgen model had.MuadDib007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:12:
Ik bedoel dat bij de eerste vulling de eerste liters iets aan viezigheid er uit kwam. Wat stukjes, fractie van een milimeter groot. Maar geen roestkleurig water meer zoals bij de eerste boiler gelijk al gebeurde.
Dit (plus nog wat meer, uiteraard te laat de foto genomen) lag er in de wasbak / zeefje dat in de kraan zit:
[Afbeelding]
Goed om dit te weten, als mijn Atlantic Explorer na aansluiten roestig water produceert is het dus foute boel.

Het is sowieso niet gezond om warm water te drinken uit een verwarmingstoestel dat hier niet expliciet geschikt voor is. Warm/heet water dat door leidingen stroomt zal meer deeltjes oplossen dan koud water. Daar zit doorgaans een iets verhoogd aantal aan koperdeeltjes en andere metalen (afhankelijk waar je kraan/douche van gemaakt is).Kerngezond schreef op zondag 30 maart 2025 @ 03:34:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Nu ik dit soort incidenten weleens lees vraag ik me eigenlijk af in hoeverre je water uit de warme kraan nog kan drinken met een warmtepompboiler. Ik heb de slechte gewoonte om overdag vaak te weinig te drinken, en als ik na het werk douche loop ik dat in door grote hoeveelheden water in de douche te drinken. Is bij een normaal functionerende warmtepompboiler warm water gewoon te drinken?
Bij een Cooker kan dit bijv. wel omdat het voorraadvat, leiding en kraan van geschikte materialen zijn.
Waarbij de quooker combi+ weer gevoed kan worden met warm water uit die "niet geschikte waterbron, de wpb?Glashelder schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:10:
[...]
Het is sowieso niet gezond om warm water te drinken uit een verwarmingstoestel dat hier niet expliciet geschikt voor is. Warm/heet water dat door leidingen stroomt zal meer deeltjes oplossen dan koud water. Daar zit doorgaans een iets verhoogd aantal aan koperdeeltjes en andere metalen (afhankelijk waar je kraan/douche van gemaakt is).
Bij een Cooker kan dit bijv. wel omdat het voorraadvat, leiding en kraan van geschikte materialen zijn.