Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Awesomo4k schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:28:
We hebben een grote kelder(+/- 100m2) en 2 koekoeks die altijd op kiep staan. Alle ruimtes staan open in elkaar met verbinding en de koekoeks zijn geplaatsts op de uiteinden. Dus er is een vorm van trek.

Koekoek ruimte WPB <> Ruimte <> Ruimte <> Ruimte Koekoek

Denk je dat het dan nog ''uit balans'' is? of dat ik best wat wat warme lucht kan aanzuigen. Het is een kleine moeite om een buis in de koekoek te hangen voor aan/afzuiging.
Een afvoerbuis erbij lijkt me in dat geval wat voorbarig. Als er al sprake is van muffe lucht dan is de kans aanwezig dat er niet voldoende je huis in wordt geblazen om merkbaar te zijn. Als het tegenvalt dan kun je altijd nog een buis leggen of kijken of je een tochtstrip kan toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-08 13:23
Bij wijze van proef/test koud en warmwaterleiding geisoleerd bij de boiler.

Slechts bij beide leidingen de eerste 50 cm na het boilervat.

Resultaat is op zich best opmerkelijk. Waar ik normaal een graad per uur verloor ben ik er nu in 13 uur "slechts" 7 verloren. Nog steeds veel te veel natuurlijk maar bevestigd wel het vermoeden er onredelijk veel warmte verloren gaat door de zogenaamde eenpijpcirculatie.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooi, dan heb je een belangrijke oorzaak gevonden en kan je daar wat mee doen.
Beter dit dan een wpb met een gebrek.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Speedy-Andre De oorzaak van het grote warmteverlies
was mij vanaf het begin eigenlijk duidelijk.

De opgegeven warmteverliezen volgens de EN zijn waarschijnlijk
onder optimale condities bepaald - misschien zelf met "afgedopte" waterleidingen
en alleen een veiligheidsgroep in de aanvoer.

Dus als het verlies volgens het label 1 kWh/dag is
reken ik met minimaal 2 kWh per dag bij ontbrekende thermosifon.

@Gohf046 Bij een wpb zonder correct geïnstalleerde thermosifons mag je, wat mij betreft,
de installateur op het matje roepen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:42
dunklefaser schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:08:
@Speedy-Andre De oorzaak van het grote warmteverlies
was mij vanaf het begin eigenlijk duidelijk.

De opgegeven warmteverliezen volgens de EN zijn waarschijnlijk
onder optimale condities bepaald - misschien zelf met "afgedopte" waterleidingen
en alleen een veiligheidsgroep in de aanvoer.

Dus als het verlies volgens het label 1 kWh/dag is
reken ik met minimaal 2 kWh per dag bij ontbrekende thermosifon.

@Gohf046 Bij een wpb zonder correct geïnstalleerde thermosifons mag je, wat mij betreft,
de installateur op het matje roepen.
Ik heb de term weleens langs zien komen maar ik begrijp niet helemaal waar we het hier over hebben. Wat is een thermosifon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kerngezond Wie zoekt die vindt - via je favoriete zoekmachine en toevallig ook hier.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Kerngezond schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:19:
[...]

Ik heb de term weleens langs zien komen maar ik begrijp niet helemaal waar we het hier over hebben. Wat is een thermosifon?
10 seconden Googlen: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/thermosifon
Dat kan jij ook (de volgende keer)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het probleem is dat je het nu (weer) voor hem opzoekt, dat helpt niet :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
Hoi,

Hier staat de Atlantic Explorer v4 inmiddels 2 maanden warm water te maken. Vandaag nogmaals een visuele controle uitgevoerd op de aansluitingen en zie toch wat roestvorming ontstaan op de aansluiting voor het warme water. Alles lijkt droog (zojuist even gecontroleerd met een wc papiertje).

Ik vond ook dit bericht nog: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75937372 Ook in mijn geval een minuscuul lekje? Kwestie van alles losmaken, schoonmaken en even opnieuw monteren (met een nieuw ringetje)?

Foto roestvorming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UC8C5akl51jMokvR2xqAIX9GE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QO5SwgcfEh3T6gn2JdUnOM07.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wall-E95
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-08 11:48
Yucon schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Volgens mij is gemonteerd wat meegeleverd is

[...]

Goed punt, al weet ik niet hoe de draad er precies uitziet. Ik heb het zelf niet gedaan, en de huidige situatie vind ik een hele goede reden om er ook vooral niet aan te gaan zitten.

Al zou ik wel eens een endoscoop in de warmwaterbuis binnenin de boiler willen steken. Ik weet bijna zeker dat daar roest zit. Daar komt het eerste warme water vandaan en dat is nou net waar roest meekomt. Het rare: niet altijd. Het gaat bij vlagen.
Het is weer even terug dat ik hier heb gekeken, we zijn wel wat stappen verder ondertussen.
De koppelingen zijn volledig vernieuwd en zowel koud als warmwater hebben nu een diëlectrische isolatiekoppeling en lekken niet meer.

De warmtepompboiler geeft bij stilstand van ca. 24uur nog steeds geel water als na die tijd weer de warmwaterkraan open gaat. We hebben dit opgevangen en het water laten neerslaan, het zijn echt roestdeeltjes in het water dus dat punt is dus nu zeker. Bij korte tussenpauze <12uur zien we geen geel water verschijnen.

De vraag rest of dit nu volledig aan de warmtepompboiler ligt, we twijfelen nog even om het op de garantie te gooien omdat we eerst zeker willen weten dat we alles goed hebben gedaan voordat we straks een discussie krijgen met de verkoper.

We lopen volgende week nog een maal volledig de handleiding door of alles echt perfect is aangesloten, als dit het geval is gaan we over tot een garantieverzoek. Ik begreep uit de wetgeving dat we dan recht hebben op een ontkoppeling, afvoeren van product en herinstallatie. Tenzij ze het terplekker repareren. Ik hoop dat het allemaal soepel gaat verlopen....

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:10
Wall-E95 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:32:
[...]

De vraag rest of dit nu volledig aan de warmtepompboiler ligt, we twijfelen nog even om het op de garantie te gooien omdat we eerst zeker willen weten dat we alles goed hebben gedaan voordat we straks een discussie krijgen met de verkoper.
Je hebt toch niet per ongeluk ergens stalen buizen gebruikt i.p.v. koper/mlb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kerngezond
dunklefaser schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:29:
@Kerngezond Wie zoekt die vindt - via je favoriete zoekmachine en toevallig ook hier.
Ja, leuk, maar er is een reden dat ik het hier vraag en niet aan Google, omdat ik al weet wat Google me vertelt, namelijk precies het omgekeerde van wat jullie me nu leren. Een thermosifon is namelijk in normaal spraakgebruik juist een manier om een vloeistof via het sifonprincipe te laten stromen door warmteverschil. Maar bedankt voor de juiste link want die heeft oprecht geholpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:44
Warmteservice heeft aangeboden om mijn Atlantic Explorer om te ruilen.
Voornamelijk door de combinatie van de verbrande plastic lucht en de roestvorming.

Nu even logistiek dit voor elkaar boksen aangezien ze idealiter bij het afleveren van de nieuwe gelijk de oude willen meenemen.

Echter staat hij op zolder dus dat wordt waarschijnlijk enkele dagen zonder warm water zitten.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-07 23:23
Weet iemand hoe het zit met vullen en setpoints. Ik heb een programma met 2 voorkeuren lopen. Vanaf 13.00u comfort 54 graden en vanaf 22.00u eco 49 graden.

Ik zie op de boiler dit staanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkBuoeY1biMbDg98aSIUwdlwLDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qn6pMxuAWXc4rwvQWzTp3tFT.jpg?f=fotoalbum_large

Nu lijkt me die 52 graden prima maar waarom is mijn vat maar 49% vol en heb ik "maar" 2 douchebeurten(staan op 60l per beurt).

Wpb is een Remeha 250L Azora Ace.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
SWW tank temp bodem 52 °C
SWWTankTemp Top 37 °C

Dit kan toch niet kloppen. De begeleidende teksten zijn verwisseld en ook behoorlijk inconsistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
In dat opzicht wel een leek... Maar dacht inderdaad ook dat t warme water boven zat.

Pv/x18 contacten lijken ook niet te werken. Ik denk dat service maar eens langs moet komen.

Iemand anders nig suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-08 22:14
Sensoren omgedraaid.
Dan zou 2 douchebeurten wel kloppen. (onder de 37 graden heb je niets aan).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Maar zijn dat geen dingen die af fabriek geïnstalleerd zijn? Zeg niet dat ze daar niets fout doen maar zou toch onwaarschijnlijk moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Jim423 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:04:
Sensoren omgedraaid.
Dan zou 2 douchebeurten wel kloppen. (onder de 37 graden heb je niets aan).
Klinkt niet echt logisch; ik zou als ontwerper de bovenste sensorwaarde boven tonen en daaronder de onderste sensorwaarde. Zoals hier ook gebeurt, alleen de teksten kloppen niet.

Soortgelijk geval gevonden:
WPB (Remeha Azorra) 250L blijft slechts 50% geladen

[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 02-03-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou juist zeggen dat de bovenste aansluiting voor de top-sensor is.
Daar zit nu de middle-sensor op. Dus wat nu juist is?
Als de sensoren identiek zijn zou je ze misschien kunnen wisselen met elkaar. Om deze inputs te draaien in de firmware zou je moeten flashen denk ik... of accepteren dat het zo staat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Ik ga er zelf niet aan klooien aangezien ik hem heb laten installeren maar wil graag weten waarover ik praat als ik de installateur confronteer.

Ik praat even in die andere topic mee aangezien dat precies hetzelfde probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:25
Wij hebben een Atlantic Explorer V4-200 WPB. Sinds vandaag komt er uit alle kranen in huis nog maar een pisstraaltje uit de warme kranen, op de koude kranen staat wel gewoon druk.

Zit er iets in zo'n WPB dat dit probleem kan veroorzaken behalve de inlaatcombinatie?

Als het de inlaatcombinatie is, is het dan een kwestie van vervangen of is er nog iets wat je kunt doen om het probleem op te lossen?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Laatst online: 15:20
CurlyMo schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Lang leve de zoekfunctie.
CurlyMo in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Je ziet in mijn lijstje nog de manometer. Genoeg discussies gehad hier met de vraag of de inlaatcombinatie nu wel of niet werkt. De manometer geeft je visuele bevestiging.

[...]

Een volle boiler krijg jij niet van zijn plek. Een lege boiler kan je met je kogelkranen net zo makkelijk weer ontkoppelen. Een meerlaagsebuis is best stug dus ik zou dat niet voor dat doel inzetten.

[...]

Omdat een inlaatcombinatie ook een keerklep functie vervuld, maar je kan prima een losse keerklep plaatsen. De kans is overigens groot dat je er niks mee bespaard.

[...]

Je zult ook je condenswater ergens moeten laten.

[...]

Als hij gewoon de voorbeeldinstallatie volgt van de foto dan zit dat wel goed.
Is de manometer die je gebruikt wel KIWA gecertificeerd? Mijn installateur geeft aan dat hij maar niet een manometer kan vinden die verder gaat dan 4 bar met KIWA. Het zou me verbazen als ze dan gewoon bij de Hornbach liggen...?

Iemand die een manometer met range 0-10 bar met KIWA heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@mister_muller: Deze Watts manometer heb ik in gebruik (2x).

Inderdaad niet te vinden of deze specifiek Kiwa gecertificeerd is of niet. Navragen bij Watts wellicht?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Tanuki schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:21:
@mister_muller: Deze Watts manometer heb ik in gebruik (2x).

Inderdaad niet te vinden of deze specifiek Kiwa gecertificeerd is of niet. Navragen bij Watts wellicht?
Het palletje in deze manometer is niet geschikt voor drinkwater krijg ik terug van de installateur.

Andere opties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mister_muller schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:46:
[...]

Het palletje in deze manometer is niet geschikt voor drinkwater krijg ik terug van de installateur.

Andere opties?
https://www.euro-index.nl...uro-index-kiwa-manometer/ ?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Haha de vraag staat inderdaad uit of die echt kiwa is. Worst afgezien van in de titel nergens genoemd. Wordt vervolgd.

Edit: terugkoppeling via installateur en zijn leverancier is dat het vaak wordt toegepast in drinkwaterinstallaties maar dat een Kiwa keurmerk ontbreekt.

Hoe zit dat met thermometers. Iemand die een analoge kiwa thermometer in zijn installatie heeft? Ik kom die ook maar niet tegen namelijk die toepasbaar zijn in een dergelijke kleine leiding.. met insteeklengtes van enkele centimeters.

[ Voor 13% gewijzigd door mister_muller op 06-03-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
wizzopa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:12:
@Yucon Zou het kunnen zijn dat er gebruik gemaakt is van verkeerd pakking materiaal.

Ik zou daar een fiberring verwachten in plaats van Loctite55
Want Loctite55 mag niet gebruikt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:07
mister_muller schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Want Loctite55 mag niet gebruikt worden?
Ik zou het daar niet toepassen.
Volgens het etiket mag het voor drinkwater gebruikt worden. https://datasheets.tdx.he...TE-55-Pipe-Cord-en_GL.pdf

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
wizzopa schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Ik zou het daar niet toepassen.
Volgens het etiket mag het voor drinkwater gebruikt worden. https://datasheets.tdx.he...TE-55-Pipe-Cord-en_GL.pdf
Waarom zou je het daar niet toepassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
mister_muller schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:14:
[...]

Waarom zou je het daar niet toepassen?
Als je daar een koppeling 3/4 binnen x 15mm knel plaats, dan is de binnenkant aan de 3/4 kant recht en werkt een fiber ring beter, die dicht dan de nylon insert met daar in de koud water inlaat buis beter af. De afdichting is dan op de plaats waar het water vandaan komt, en niet op de schroefdraad. En dan is vast ook dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[...]

Andere opties?
Voor wat voor water wel dan? Zou dat palletje het merken als ie in drinkwater zit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Manometer met glycerine vulling gemonteerd op
een ea terugslagklep, met Chinese motor die de kraan dicht stuurt bij water lekkage in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_E6ml0MxY02c9Ngw5MWfwUdYAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRJIVPPFwOFTay7BB4BCj8ZM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
No Hands schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Voor wat voor water wel dan? Zou dat palletje het merken als ie in drinkwater zit?
Cv water bijvoorbeeld, stel ik me zo voor. Wat probeer je te zeggen?

[ Voor 9% gewijzigd door mister_muller op 08-03-2025 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
mister_muller schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 05:49:
[...]

Cv water bijvoorbeeld, stel ik me zo voor. Wat probeer je te zeggen?
Ik probeer niets te zeggen ik stelde een vraag. Ik kan me gewoon slecht voorstellen dat het in cv water wel kan en in drinkwater niet, vanwege wat?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_muller
No Hands schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 06:38:
[...]

Ik probeer niets te zeggen ik stelde een vraag. Ik kan me gewoon slecht voorstellen dat het in cv water wel kan en in drinkwater niet, vanwege wat?
Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met dat er mogelijk iets reageert met het water en het dat afgeeft. Wat mogelijk schadelijk is voor de gezondheid. Daarom ook mijn vraag naar een variant met Kiwa, dan heb je die discussie/vraag niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Ik denk dat het andersom is; dus drinkwater is niet geschikt voor het palletje. Dat komt omdat (nieuw) drinkwater (nieuwe) zuurstof bevat zodat je corrosie krijgt als het palletje niet van edelmetaal of kunststof gemaakt is. De CV is een gesloten systeem, het zuurstof in dat water zorgt ook voor iets corrosie, maar is na verloop van tijd 'op'.

In het ergste geval doet zo'n manometer het uiteindelijk niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Martin7182 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Ik denk dat het andersom is; dus drinkwater is niet geschikt voor het palletje. Dat komt omdat (nieuw) drinkwater (nieuwe) zuurstof bevat zodat je corrosie krijgt als het palletje niet van edelmetaal of kunststof gemaakt is. De CV is een gesloten systeem, het zuurstof in dat water zorgt ook voor iets corrosie, maar is na verloop van tijd 'op'.

In het ergste geval doet zo'n manometer het uiteindelijk niet meer :)
Zo kun je het ook uitleggen ;) .
Al met al geen fijn gevoel als er iets roest in de drinkwaterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Andere vraag, ik draai de wpb (calypso split 270l) sinds gisteren. Deze draait in noodbedrijf (enkel element) omdat de buitenunit nog moet worden aangesloten.

De aangesloten kWh-meter (homewizard) geeft enkel aan ca 1.8kW (element aan) of 0w (element uit). Ik had toch nog iets van stroomverbruik verwacht wanneer het element niet aan staat.. bijvoorbeeld door de anode? Of staat de anode dan niet aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Zo'n anode verbruikt gelukkig haast niets. Bovendien heeft een kWh-meter ook een resolutie en afwijking ongelijk aan 0. Het display/elektronica van de meeste apparaten verbruikt enkele W. Een kWh-meter detecteert dat meestal niet of met relatief grote onnauwkeurigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
Martin7182 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:36:
Zo'n anode verbruikt gelukkig haast niets. Bovendien heeft een kWh-meter ook een resolutie en afwijking ongelijk aan 0. Het display/elektronica van de meeste apparaten verbruikt enkele W. Een kWh-meter detecteert dat meestal niet of met relatief grote onnauwkeurigheid.
Vermoeden had ik al omdat wat je al zegt het display ook wat gebruikt natuurlijk. Aan de andere kant wordt het verbruik van mijn warmtepomp in stand-by (ca. 9w) wel weergegeven, wat me deed twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:43
mister_muller schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:45:
[...]

Vermoeden had ik al omdat wat je al zegt het display ook wat gebruikt natuurlijk. Aan de andere kant wordt het verbruik van mijn warmtepomp in stand-by (ca. 9w) wel weergegeven, wat me deed twijfelen
Mijn wpb op een HWE socket verbruikt 4 watt in rust.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
ron321 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:13:
[...]

Dezelfde? Ook zonder buitenunit/in noodmodus? Kan me voorstellen dat die factor het nog iets doet verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
wizzopa schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:00:
Manometer met glycerine vulling gemonteerd op
een ea terugslagklep, met Chinese motor die de kraan dicht stuurt bij water lekkage in huis.
[Afbeelding]
Wat is dit voor een manometer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
mister_muller schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:57:
[...]

Wat is dit voor een manometer dan?
Een goeie😉 Rvs behuizing messing mechaniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ron321 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:13:
[...]

Die van mij ook 5w (calypso split 200l)

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 20 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn wpb verliest op dit moment ca. 50 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
dunklefaser schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:24:
Mijn wpb verliest op dit moment ca. 50 W.
Wat een WPB thermisch verliest is iets heel anders dan het elektrisch verbruik. Ook al hebben beiden dezelfde eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Martin7182 Klopt - elektrisch komt dit ongeveer overeen met 17 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
dunklefaser schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:19:
@Martin7182 Klopt - elektrisch komt dit ongeveer overeen met 17 W.
Ja gemiddeld over lange tijd nadat de WPB gedraaid heeft. Maar het ging over het elektrisch standby verbruik en dat is toch echt iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

O.k. - dit is dan wat anders - je hebt met dit standby verbruik m.n. te maken
tijdens de wekenlange vakanties in de zomer en de winter :+ .
In relatie tot de andere verliezen is dit op jaarbasis te verwaarlozen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Warmteverlies van boilers is een gegeven, je kan er niets anders mee dan het te compenseren in de zin dat een wpb iets langer draait dan hij alleen voor het verbruikte water zou doen.
Dan heb je nog allerlei factoren zoals de omgeving waar de wpb staat en hoe je met de lucht omgaat.
Heb je er vrede mee of ga je allerlei dingen verzinnen om het verlies te verminderen?
In het kader van stroom duur inkopen en voor niks weggeven (pv) kan je enige invloed uitoefenen, al zou ik daar behalve isolatie dat een blijvend voordeel oplevert verder niet in investeren.
Maar goed, dat is vanwege mijn beperkte budget dus ga vooral je gang met slimme oplossingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Goede isolatie levert altijd minder warmteverlies op heb ik vastgesteld.
Dat dit ook voor warmtepompboilers van toepassing is verrast mij niet.
Voorlopig hoef ik geen stroom duur in te kopen en voor niks weg te geven.
Dus ik ga geen dure (slimme?) dingen verzinnen om het verlies te verminderen.
Dat loont dit jaar nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:29

martijn v o

Certified by Enphase.

in geld niet nee, maar in energie, in milieu en in wat ben ik toch goed bezig zijn waarschijnlijk wel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Ik heb inmiddels de 1e WPB laten aanpassen om de tegenstroom circulatie aan te pakken en een 2e boiler laten plaatsen van 150L in het oude CV hok recht onder de badkamer.

Stilstand verlies van de WPB in de kelder beperkt zich nu rond 6/7 graden per 24 uur. De nieuw geplaatste WPB verliest zelfs maar een graad of 3 per 24 uur.

De WPB in de kelder laat ik nu rustig in de eco stand lopen van 10.00 - 16.00 dan zit ie meestal rond de 45 graden. De WPB in het CV hok staat ingesteld op 52 graden en automatisch.

Maar in de praktijk hoeft die 2e WPB weinig te werken omdat ie gevuld word door de 1e boiler. Deze set up bied alvast meer comfort en is een stuk zuiniger dan de set up die ik voorheen had.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gohf046 Dus wat eerst ca. 11 K in ca. 9 uur was is nu 6-7 K in 24 uur
uitgaande van dezelfde starttemperatuur van 45 °C?
Wat is/was de temperatuur in de kelderruimte?
Heb je misschien ook een foto van de nieuwe situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Temperatuur in de kelderruimte is vrij koud; als ik moet schatten ergens tussen de 5 en de 10 graden beetje afhankelijk van de buitentemperatuur nu.

Eerst verloor ik indd gem. een graad per uur nu nog ong. 1/4e van dat.

Starttemperatuur indd ong gelijk(kan een graad inzitten).

Zal morgen foto'tje maken.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-06 21:43
Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben voor mijn vraag.

Ik woon in een woning gebouwd in 2018, waarbij de hele beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming. Als CV heb ik momenteel de HRE 36/30 van Intergas. In totaal heb ik 48 zonnepanelen, met een totale WP-waarde van 14.500. Ik zit er nu over te denken om een warmtepompboiler aan te schaffen en deze voor mijn CV te plaatsen. Belangrijkste reden nu: ik heb stroom over en ik kan nog zonder extra kosten salderen tot en met 1 juli. Daarna wil ik kiezen voor een dynamisch contract en juist de boiler aan het werk zetten wanneer de stroomprijs erg laag is. Wellicht is het zelfs zo dat deze warmtepompboiler goedkoper water kan verwarmen dan mijn CV. Dan is het altijd de beste oplossing natuurlijk. Ik heb dit type gezien:

https://www.warmteservice...epompboiler-VM/p/03180025

De Atlantic Calypso warmtepompboiler van 100 liter. Ik heb een gesloten ruimte waarin de CV is weggewerkt (met deur), dit is echter onder een schuine wand. Er zit een kleine doorvoer hier in (rooster) in deze ruimte. Qua afmetingen zou de boiler hier net passen, ook om genoeg ruimte aan de bovenkant vrij te laten (20 centimeter las ik om in- uitvoer mogelijk te maken van de lucht). Wel is de ruimte niet heel groot, ongeveer 1,70 bij 1,18, waarbij het hoogste punt ongeveer 1,95 is en schuin afloopt (schuine wand) naar 1,14 aan de andere zijde.

Hier is ook de aansturing geplaatst van de ventilatie die in de woning is aangebracht bij oplevering woning en hangt hier dus de CV. Concreet is mijn vraag

1. Is deze ruimte groot genoeg om hier deze boiler te plaatsen? Ik las in de documentatie iets van minimaal 20m3.
2. Is het aan te raden om deze warmtepompboiler via een luchtkanaal aan te sluiten zodat hij verbonden is met 'buiten' of juist van de warmte op de zolder zelf gebruik te laten maken? Alle warmte trekt natuurlijk naar boven, dus op de zolder is het altijd redelijk warm. Ook staat de CV in dezelfde ruimte, waardoor deze restwarmte prima voor de boiler te gebruiken is.
3. Is het met een COP waarde van dit model van 2,75 goedkoper om het water te verwarmen met stroom (gemiddelde prijs 25 cent per kwh ga ik vanuit) dan met gas (stel de prijs is 1,30 per kuub).
4. Heeft iemand ervaring met dit model? Ik lees soms wat negatieve dingen over dit merk, vooral bij warmtepompen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40
jeffreypot1987 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:27:
[...]
Daarna wil ik kiezen voor een dynamisch contract en juist de boiler aan het werk zetten wanneer de stroomprijs erg laag is.
[...]
Je WPB zal 1 a 2 kWh per dag verbruiken. Dat gaat geen significant verschil maken in je stroomkosten als je dat dynamisch gaat inplannen. Het is ongeveer hetzelfde als je het zetten van een pot thee gaat inplannen ivm de stroomkosten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Let ook op hoeveel water die je in een keer nodig kan hebben, uit een 100l wpb haal je 75l tot het koud is.
Dat in een kast proppen is niet handig als je er een keer wat mee hebt, dan kan je nergens bij.
Bij dit model zal je tenminste de aanzuiging of afvoer moeten scheiden van de ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
RichieB schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:31:
[...]

Je WPB zal 1 a 2 kWh per dag verbruiken. Dat gaat geen significant verschil maken in je stroomkosten als je dat dynamisch gaat inplannen. Het is ongeveer hetzelfde als je het zetten van een pot thee gaat inplannen ivm de stroomkosten.
Wat is significant? 1 kWh per dag is 15% van onze totale stroombehoefte, het tikt toch wel behoorlijk aan. Zeker zodra we niet meer kunnen salderen en alle contracten terugleverkosten rekenen. In tegenstelling tot verwarming gebruik je een boiler het hele jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
RichieB schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:31:
[...]

Zolang je alleen wat tapwater gebruikt en wat douched lukt dat wel ja.

Hier gaat er 1 minimaal 5x per week in bad. Dan kost het wel wat meer aan stroom.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Wat is significant? 1 kWh per dag is 15% van onze totale stroombehoefte, het tikt toch wel behoorlijk aan. Zeker zodra we niet meer kunnen salderen en alle contracten terugleverkosten rekenen. In tegenstelling tot verwarming gebruik je een boiler het hele jaar door.
En door op prijs te letten zorg je er ook voor dat je WPB zo groen mogelijk wordt verwarmd. Want bij lage prijzen is de mix vooral duurzaam. Dus goed voor je portemonnee en goed voor duurzaamheid.

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 20 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
[...]

Hier lopen de WPBs ook als de zon schijnt(10 - 16 uur) of in hartje winter vaak s'nachts omdat de dynamische tarieven dan gemiddeld genomen het laagst zijn.

Hoe meer je stuurt op gebruik bij laagste uurtarieven hoe hoger je rendement word.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:37
[...]

Ik zit inderdaad aan 2 kWh per dag met twee personen. 650/700 per jaar. Ik verwarm echter maar één keer per dag smiddags de boiler op. En dat komt 95 procent altijd wel vanuit de zonnepanelen op dat moment, dus daarover maak ik me met de extra boetes geen zorgen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
reneeke1970 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Ik zit inderdaad aan 2 kWh per dag met twee personen. 650/700 per jaar. Ik verwarm echter maar één keer per dag smiddags de boiler op. En dat komt 95 procent altijd wel vanuit de zonnepanelen op dat moment, dus daarover maak ik me met de extra boetes geen zorgen.
Dat is dan ook mijn punt. Als je 95% van 650 kWh niet hoeft terug te leveren maar in je boiler stopt, dan bespaart dat gemiddeld 60 a 70 euro TLK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
jeffreypot1987 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:27:
Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben voor mijn vraag.

Ik woon in een woning gebouwd in 2018, waarbij de hele beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming. Als CV heb ik momenteel de HRE 36/30 van Intergas. In totaal heb ik 48 zonnepanelen, met een totale WP-waarde van 14.500. Ik zit er nu over te denken om een warmtepompboiler aan te schaffen en deze voor mijn CV te plaatsen. Belangrijkste reden nu: ik heb stroom over en ik kan nog zonder extra kosten salderen tot en met 1 juli. Daarna wil ik kiezen voor een dynamisch contract en juist de boiler aan het werk zetten wanneer de stroomprijs erg laag is. Wellicht is het zelfs zo dat deze warmtepompboiler goedkoper water kan verwarmen dan mijn CV. Dan is het altijd de beste oplossing natuurlijk. Ik heb dit type gezien:

https://www.warmteservice...epompboiler-VM/p/03180025

De Atlantic Calypso warmtepompboiler van 100 liter. Ik heb een gesloten ruimte waarin de CV is weggewerkt (met deur), dit is echter onder een schuine wand. Er zit een kleine doorvoer hier in (rooster) in deze ruimte. Qua afmetingen zou de boiler hier net passen, ook om genoeg ruimte aan de bovenkant vrij te laten (20 centimeter las ik om in- uitvoer mogelijk te maken van de lucht). Wel is de ruimte niet heel groot, ongeveer 1,70 bij 1,18, waarbij het hoogste punt ongeveer 1,95 is en schuin afloopt (schuine wand) naar 1,14 aan de andere zijde.

Hier is ook de aansturing geplaatst van de ventilatie die in de woning is aangebracht bij oplevering woning en hangt hier dus de CV. Concreet is mijn vraag

1. Is deze ruimte groot genoeg om hier deze boiler te plaatsen? Ik las in de documentatie iets van minimaal 20m3.
2. Is het aan te raden om deze warmtepompboiler via een luchtkanaal aan te sluiten zodat hij verbonden is met 'buiten' of juist van de warmte op de zolder zelf gebruik te laten maken? Alle warmte trekt natuurlijk naar boven, dus op de zolder is het altijd redelijk warm. Ook staat de CV in dezelfde ruimte, waardoor deze restwarmte prima voor de boiler te gebruiken is.
3. Is het met een COP waarde van dit model van 2,75 goedkoper om het water te verwarmen met stroom (gemiddelde prijs 25 cent per kwh ga ik vanuit) dan met gas (stel de prijs is 1,30 per kuub).
4. Heeft iemand ervaring met dit model? Ik lees soms wat negatieve dingen over dit merk, vooral bij warmtepompen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben: Waarom zou je met zo'n grote hoeveelheid zonnepanelen niet helemaal overgaan op een warmtepomp? Of desnoods een vorm van hybride voor het geval het in de winter net niet uit zou komen. Met zoveel vermogen aan zonne-energie kan je een deel van de tijd gewoon gratis stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreypot1987
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-06 21:43
Kerngezond schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben: Waarom zou je met zo'n grote hoeveelheid zonnepanelen niet helemaal overgaan op een warmtepomp? Of desnoods een vorm van hybride voor het geval het in de winter net niet uit zou komen. Met zoveel vermogen aan zonne-energie kan je een deel van de tijd gewoon gratis stoken.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! De reden dat ik niet volledig over wil op een warmtepomp is dat we nog wel van plan zijn over wat jaren om te gaan verhuizen. Ik wil nu nog niet die investering doen (ik houd rekening met zo'n 10.000 euro) en vond een warmtepompboiler een mooie tussenoplossing om eerst te proberen.

Ik heb vandaag een installateur gebeld en ga hem even de specificaties van de ruimte sturen en foto's van de plek waar ik de warmtepompboiler wil plaatsen.

Bedankt voor de suggestie om hem alleen overdag te laten draaien, dat is een goede suggestie! Fijn dit actieve forum!

[ Voor 5% gewijzigd door jeffreypot1987 op 10-03-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Goedemiddag,

Graag zou een WPB laten plaatsen maar ik zie op Google niet echt gereviewde installateurs.

Hebben jullie nog aanraders omgeving Zwolle?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:00
jeffreypot1987 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Bedankt allemaal voor jullie reacties! De reden dat ik niet volledig over wil op een warmtepomp is dat we nog wel van plan zijn over wat jaren om te gaan verhuizen. Ik wil nu nog niet die investering doen (ik houd rekening met zo'n 10.000 euro) en vond een warmtepompboiler een mooie tussenoplossing om eerst te proberen.

Ik heb vandaag een installateur gebeld en ga hem even de specificaties van de ruimte sturen en foto's van de plek waar ik de warmtepompboiler wil plaatsen.

Bedankt voor de suggestie om hem alleen overdag te laten draaien, dat is een goede suggestie! Fijn dit actieve forum!
Volgens mij haal je een warmtepompboiler van rond de 3k inc. installatie er zeker niet uit als je binnen een aantal jaar wil verhuizen. Vaak wordt het pas als laatste stap gedaan zodat je van het gas af kan en de vaste kosten daarvan kan besparen.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Ik heb hier nog een PIF rol over die ik eigenlijk wil gebruiken om mijn WPB een jasje te geven.
Iemand nog een goede suggestie hoe ik deze kan bevestigen aan mijn WPB?

Zou het met tape lukken?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wij ronden deze week de installatie van een warmtepomp af, een Daikin 8Kw unit met geintegreerd vat van 230 liter. De radiatoren zijn overwegend van de 'ouderwetse' types (aan de muur) met een klein beetje vloerverwarming en een heel grote paneelradiator in de woonkamer.

Straks wil ik gaan vragen om het waterzijdig inregelen (ik heb begrepen dat dit verplicht is maar staat volgens mij niet in de offerte) dus ik bereid me voor het wellicht zelf te moeten gaan doen. Ik vind deze handleiding:

https://www.hier.nu/syste..._inregelen_V1.5_dec24.pdf

die lijkt heel uitgebreid en nuttig, maar gaat wel van een ouderwetse CV uit en dus van relatief hoge temperaturen in de leidingen. Maakt dat nog uit? Moet ik een betere handleiding voor warmtepompen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gohf046 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:19:
Ik heb hier nog een PIF rol over die ik eigenlijk wil gebruiken om mijn WPB een jasje te geven.
Iemand nog een goede suggestie hoe ik deze kan bevestigen aan mijn WPB?

Zou het met tape lukken?
Ik heb het hier gedaan door de rol om de boiler te wikkelen, dan met aluminiumtape de twee einden aan elkaar geplakt.

Nog bedankt @Pon-e voor het idee d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
Wolly schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Ik heb het hier gedaan door de rol om de boiler te wikkelen, dan met aluminiumtape de twee einden aan elkaar geplakt.

Nog bedankt @Pon-e voor het idee d:)b
Thanks!

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@HTT-Thalan
Verkeerde topic? :P

Wat de wpb isolatie betreft zou ik alle randen dicht tapen zodat je een lucht buffer krijgt, als de lucht weg kan heb je er nog weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:05:
@HTT-Thalan
Verkeerde topic? :P

Wat de wpb isolatie betreft zou ik alle randen dicht tapen zodat je een lucht buffer krijgt, als de lucht weg kan heb je er nog weinig aan.
Eh, ok, welke moet ik hebben? Er zijn er zoveel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Eh, ok, welke moet ik hebben? Er zijn er zoveel...
Ik denk iets met een L/W warmtepomp, volgens mij is er ook een voor Daikin.
Daikin Altherma warmtepomp ervaringen
In dit topic gaat het over warmtepompboilers, die verwarmen alleen tapwater.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-03-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Laatst online: 12:31
Melvinvossen schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:17:
Goedemiddag,

Graag zou een WPB laten plaatsen maar ik zie op Google niet echt gereviewde installateurs.

Hebben jullie nog aanraders omgeving Zwolle?

Dank!
Je kan eens kijken bij RW airco. Hier de wpb voor iemand anders opgehaald, leken me kundige mensen. Locatie is wel beetje apart zo in een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:19
Ik heb op verschillende trefwoorden inmiddels gezocht, maar het is mij niet duidelijk of ik het elektrische element apart kan schakelen op de Atlantic Explorer 3?

Met oog op de toekomst dat mijn PV overschot niks meer waard is, gooi ik het liever in mijn WPB. Ik zou natuurlijk met de PV aansluiting kunnen sturen. Echter werk ik ook waar de WPB staat en de paar uurtjes dat de compressor loopt vind ik niet zo erg, maar de hele dag is wat minder leuk.

Dus ik dacht dan zou het voor mij praktischer zijn om alleen het elektrische element te schakelen, als ik toch overschot heb op dat moment. Enige wat ik tegen kwam is dat @Doggieman zoiets soort van werkend heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij draait niet de hele dag tenzij je elke 2 uur een bad vult :+
Het element schakelen moet wel zodanig dat de beveiliging blijft werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roQOb_6uMS0HttdNwSElhJ5OPIo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SX61QUNpKKbRcng2K1b42onm.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emZFljhg-eT8yRflR_ZWTRQIkc0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuOSpkZe1XgF6WLfic2WUAuW.jpg?f=fotoalbum_medium

Het lijkt er op dat de connector met rood en blauw de voeding is, rood zal door het relais geschakeld worden.
Wellicht kan je het element met AquaMQTT bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
vinom schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:21:
Ik heb op verschillende trefwoorden inmiddels gezocht, maar het is mij niet duidelijk of ik het elektrische element apart kan schakelen op de Atlantic Explorer 3?

Met oog op de toekomst dat mijn PV overschot niks meer waard is, gooi ik het liever in mijn WPB. Ik zou natuurlijk met de PV aansluiting kunnen sturen. Echter werk ik ook waar de WPB staat en de paar uurtjes dat de compressor loopt vind ik niet zo erg, maar de hele dag is wat minder leuk.

Dus ik dacht dan zou het voor mij praktischer zijn om alleen het elektrische element te schakelen, als ik toch overschot heb op dat moment. Enige wat ik tegen kwam is dat @Doggieman zoiets soort van werkend heeft?
Via AquaMQTT kan ik kiezen in welke configuratie ik de boiler wil laten werken. Alleen elektrisch element is ook een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_Re_OgmXLTsWIAlRdWlynHemwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihve2kw4eOvByfGJNJEj0s98.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Destynx op 13-03-2025 12:34 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gohf046
Alleen is dat rendement wel maar 1 op 1.

Wellicht loont het zich dan juist om een thuisbatterij te nemen? Dan kun je je stroom opslaan en later gebruiken.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Destynx schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Via AquaMQTT kan ik kiezen in welke configuratie ik de boiler wil laten werken. Alleen elektrisch element is ook een optie.

[Afbeelding]
Dit zou denk ik voor nu de meest handige optie zijn. Ik heb Home Assistant al een aantal jaar draaien met van alles en nog wat.

Het HA/MQTT stukje kom ik denk ik zelf wel uit, maar het hardware stukje vind ik iets lastiger te begrijpen. Ik zie op V&A (v&a aangeboden: AquaMQTT Warmtepompboiler Controller) wel een controller aangeboden worden, maar dat maakt het nog niet compleet? Zou je hier iets meer over kunnen vertellen? Wellicht gaat de vraag nog wel meer komen de komende maanden vanwege veranderende regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Gohf046 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:38:
Alleen is dat rendement wel maar 1 op 1.

Wellicht loont het zich dan juist om een thuisbatterij te nemen? Dan kun je je stroom opslaan en later gebruiken.
Tja, als mijn overschot niks waard is dan pomp ik het gerust in het vat, in stilte, met CoP van 1 als ik aan het werk ben en veel meetings heb. Thuis Accu moet ik kijken of dat al interessant is, want dat is weer een aardige investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
vinom schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Dit zou denk ik voor nu de meest handige optie zijn. Ik heb Home Assistant al een aantal jaar draaien met van alles en nog wat.

Het HA/MQTT stukje kom ik denk ik zelf wel uit, maar het hardware stukje vind ik iets lastiger te begrijpen. Ik zie op V&A (v&a aangeboden: AquaMQTT Warmtepompboiler Controller) wel een controller aangeboden worden, maar dat maakt het nog niet compleet? Zou je hier iets meer over kunnen vertellen? Wellicht gaat de vraag nog wel meer komen de komende maanden vanwege veranderende regels.
Ik heb een volledig werkende set van Tweaker Redah gekocht, je kan hem even vragen of hij deze setjes nog maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 15:15
Hoi hoi,

ga vandaag gasloos en ze zijn hier nu een Atlantic Explorer v4 aan het installeren.

Loop met installatie al tegen wat ehm inzichtsverschillen aan zullen we maar zeggen. Al wat zaken gecorrigeerd, maar plaatsing is nog niet heel optimaal, maar niet meer te herstellen zonder hoop aan te passen nu.

Bij verkoop werd gezegd dat er een 16cm diameter buis naar buiten nodig was. Heb toen al aangegeven dat ik een WTW heb en de invoer nooit van binnenshuis kan komen als de uitvoer naar buiten gaat omdat dit het huis vacuum zuigt.

Dus hebben ze gezegd dat er dan gekeken zou worden voor 2 gaten naar buiten.

Deze installatie vind plaats samen met een warmtepomp. Voor de warmtepomp is er een installatieplan, de boiler is helaas geen onderdeel van het plan :/.

Inmiddels is de oude CV verwijderd. De luchtaanvoer en gasafvoer hiervan gaan ze nu hergebruiken (na aandringen, ze zijn aanvoer momenteel aan het aansluiten, was alleen afvoer naar buiten aangesloten). Die buizen zijn een aanzienlijk stuk kleiner qua diameter echter.

Iemand enig idee wat het gevolg daarvan is? In de topic start wordt gesproken over een luchthoeveelheid per uur. Als leek zegt me dat niet zoveel, gegeven genoeg druk kan er een hoop door een kleinere buis lijkt me.

Of het genereren van genoeg druk / zuigkracht dan nog efficient is, is wellicht een andere vraag.

Daarnaast komt dit spul uit in een soort van huisje, nu lijkt een deel van de WTW er ook in uit te komen. Weet het eigenlijk niet zeker, krijg het bovenop het dak niet open, zit dicht met potnagels.

Links op de foto het 'huisje'. Dat zit recht boven 2 pijpen van de WTW en de voormalig luchtaanvoer & gasafvoer van de CV. De aanvoer van de boiler komt nu op wat ik vermoed de pijp is boven op het kastje. Dat lijkt me dan wel beter dan andersom gezien warmte stijgt en de kou anders dus naar beneden richting de invoer zou zakken.

Gezien de beperkte openingen in het huisje vraag ik me af of het voldoende luchtcirculatie kan bieden als het al te doen is met de diameter. Niet echt antwoord kunnen krijgen op of het niet gewoon in kan haken op de buizen van de WTW. Zou uit moeten zoeken wat wat is, maar die WTW buizen zijn, bij de WTW dan geen idee van in het beton, wel allemaal 16cm. Nou moet de WTW daar zelf ook voldoende uithalen.

Als dat zou kunnen is het wel wel ideaal als restwarmte die naar buiten gaat als invoer voor de boiler kan dienen. Dan zuigt ie alleen wel extra lucht door de WTW unit heen en daarmee het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MkseMLfOuit-UiitDZeYO4scxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNhC2yEQoNqNO0wqW2rIK9qi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wordt er nu een 160mm doorvoer gemaakt naar buiten (150mm kan ook) ?
Dat is wel belangrijk, via een cv pijpje zal er rendement verloren gaan. Die is niet geschikt voor 300m3+ per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Nee ze hebben het gewoon aangesloten op de oude buizen van de CV.

En dan gewoon met isolatie spul als ik het zo zie. Er gaat wat lucht naar buiten en er komt wat lucht van buiten maar het lekt lucht aan alle kanten dus de helft komt/gaat nog van binnenshuis.

Ik heb echt geen idee waarom expansievaten nodig zijn en begreep ook niet echt waarom er een opslagvat tussen moest bij de warmtepomp (denk dat het prima zonder kan - iets met circulatie behouden als de ventielen dicht gingen, maar dat gaan ze nooit), maar als iemand me een schema had gegeven van hoe het aan te sluiten - en een bak gereedschap - had ik het zelf (veel) beter gedaan. Zou wel iemand het dak moeten repareren denk :D.

Maar goed, straks maar eens mailtje richting het bedrijf dichten.

https://photos.app.goo.gl/nWYJfiNjpuJicDZAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ai, ik heb er niet bijster veel verstand van maar dit is volgens mij niet best werk...alleen de af en aanvoer van lucht al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, niet goed voorbereid en "opgelost" met gepruts. Niet accepteren: je warmtepompboiler moet nu al die lucht in een 4 keer zo klein gat persen, dat doet je rendement echt geen goed. Ook is je balansventilatie nu om zeep.
Nieuwe gaten boren, uit de buurt van je wtw gaten zodat de in en uitlaatluchtstromingen niet mengen, nieuwe dakdoorvoeren, alles luchtdicht afmonteren.

Dat "huisje" lijkt op een burgerhout mini delta, en is bedoeld als combi afvoer. De cv kant kan je lekker dichtpurren.

offtopic:
een expansievat is nodig omdat heet water uitzet en die druk moet ergens heen. Bij boilers zou ik eigenlijk een inlaatcombinatie verwachten, maar goed. Een buffervat in je cv maakt het systeem wat robuuster; je verliest rendement -want spoelverliezen- maar je systeem wordt er iets gelijkmatiger van en je defrosts komen eerst uit de buffer ipv uit je afgiftesysteem. Je kan zeker zonder, maar het is minder gezeik voor de installateur want je hebt altijd genoeg circulerend volume in je systeem.

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 13-03-2025 20:21 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ptsgs5d6IV5FmJeSlBQqLj5lUG8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GszT1v5WDBBPLIbq6ixcURTK.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vpbh0c_imdDxTMIWXF6CpOfhyT4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciH3f0QBLzN8UOPkdkWhtZFa.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl1TpRT4GHjwCcjaFzMpSGim7yw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAbp7jVeYAiEbQRzgr2gJg6b.jpg?f=fotoalbum_medium

Als je alles wel eens gezien dacht te hebben 8)7
Dat lekt natuurlijk verschrikkelijk, al is het voordeel dat de wpb er wat minder moeite voor hoeft te doen ;w

[ Voor 40% gewijzigd door Speedy-Andre op 13-03-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Speedy-Andre Recente "installatie"? - of hoe noem je zoiets?
Motto: Waarom simpel als het ook "ingewikkeld" kan.
Maar hoezo hoeft de wpb wat minder moeite te doen? - Om wat te bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
dunklefaser schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:24:
@Speedy-Andre Recente "installatie"? - of hoe noem je zoiets?
Motto: Waarom simpel als het ook "ingewikkeld" kan.
Maar hoezo hoeft de wpb wat minder moeite te doen? - Om wat te bereiken?
Ik adviseer hem om niet alle foto's mee te sturen bij een ISDE aanvraag :+
De lekkende lucht zorgt voor iets minder weerstand, echter gaat er natuurlijk te weinig lucht door de wpb voor een goede werking dus hij zal er langer over doen dan nodig.
Vanwege de wtw is het belangrijk dat de wpb deze niet verstoort door extra circulatie of druk, eerst eens kijken welke diameter er nu echt door het dak gaat maar ik ben bang dat het 2x 8cm is of nog minder (buis in buis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik was er al bang voor, een enorme beunhaas.
Dit gaat niet werken zo, ook zijn de leidingen nergens gebeugeld. (zowel lucht als water).
Daarnaast moeten de luchtleidingen geïsoleerd zijn. Ze hadden het beter even binnen/binnen kunnen laten totdat de dakdoorvoer gemaakt was. Zijn ze nog ergens aangesloten, bijvoorbeeld bij Techniek Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
freaky schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:57:
Nee ze hebben het gewoon aangesloten op de oude buizen van de CV.

En dan gewoon met isolatie spul als ik het zo zie. Er gaat wat lucht naar buiten en er komt wat lucht van buiten maar het lekt lucht aan alle kanten dus de helft komt/gaat nog van binnenshuis.

Ik heb echt geen idee waarom expansievaten nodig zijn en begreep ook niet echt waarom er een opslagvat tussen moest bij de warmtepomp (denk dat het prima zonder kan - iets met circulatie behouden als de ventielen dicht gingen, maar dat gaan ze nooit), maar als iemand me een schema had gegeven van hoe het aan te sluiten - en een bak gereedschap - had ik het zelf (veel) beter gedaan. Zou wel iemand het dak moeten repareren denk :D.

Maar goed, straks maar eens mailtje richting het bedrijf dichten.

https://photos.app.goo.gl/nWYJfiNjpuJicDZAA
Zo te zien heb je de warmtepomp en boiler bij dezelfde toko vandaan. Warmtepompen installeren kunnen ze prima, maar die boiler doen ze er bij en dat, zoals je kan zien, boeit ze echt niks.

De buizen moeten tot buiten geïsoleerd zijn, anders ga je condens krijgen op de niet-geïsoleerde buizen. Uiteraard moet het geheel netjes luchtdicht zijn, dit slaat nergens op.

Ik heb goede aftersales ervaring met die partij, dus gewoon netjes aangeven en duidelijk zijn in wat je wil, 2 geïsoleerde dakdoorvoeren van 160mm voor een buiten/buiten opstelling waarop de boiler met 160mm volledig geïsoleerde ventilatiebuizen wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In het filmpje waar ik zeeziek van word :+ lijkt de diëlektrische koppeling op de warme aansluiting te zitten, vraag je ook eens af of die witte buizen wel voor drinkwater geschikt zijn (+ tot 10 bar kunnen) en of je de wpb ergens kan aftappen of loskoppelen (legen) met gebruik van de juiste materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Heb ze vanochtend gesproken, nog geen beelden doorgestuurd ofzo.

Heb wel 500 euro voor dakdoorvoer op de factuur staan, rekening vanochtend ook gewoon ontvangen. Maar ze hebben geen dakdoorvoer gemaakt.

Maar 500 euro is alleen voor de dakdoorvoer (geen idee wat dat in moet houden dan, dat >=90 graden hoek pijpje?) en evt boren door hout. Voor beton komt er nog 250 bij moeten ze iemand voor inhuren.

+ nog een keer 500 + 250 want ze ging van maar 1 gat uit. Ondanks dat ik 3x gemeld heb dat dat niet kan met WtW want dat ze m'n huis vacuum zuigen.

Warmtepomp weet ik ook nog niet. Gisteren deed ie nog niet zoveel, maar sinds ergens vannacht, of vanochtend toen ze dingen zijn gaan aansturen rond 7, trekt ie bijna permanent 1kW. Toen ik wegging gaf display aan dat de uitvoer temp 50 graden zou zijn, maar die buis voelde niet bepaald warm (denk 22 graden ofzo). Maar goed, staat 2 dagen voor dat ie stabiel wordt dus kijk het wel ff aan na het weekend.

Heb in ieder geval wel gewoon warm water, al zal ie dat vooral met warmte element warm gestookt hebben. WPB heeft paar uur 2,5kW staan trekken.

M'n waterdruk is wel aardig omhoog. Nu had ik al een tijd problemen met warm water, zat een mengverdeler tussen vanwege zonneboiler die er was. Die zat ws vast met kalk ofzo want kreeg hele tijd niet meer dan 36 graden uit m'n kraan en ging veel warmer weg. Paar keer met moker opgeslagen en toen was het beter. Ding is er nu tussenuit, neem aan dat dat het drukverschil verklaard want zal geen pomp op die WPB zitten om het door te stuwen lijkt me.

@Speedy-Andre Dielektrische koppeling moet ik nazoeken haha :D. Loopt ie niet gewoon leeg als ik de kraan open zet en de aanvoer afsluit?

Ga ff achter die buizen aan. Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als dat gepruts via de cv afvoer €500 moet kosten dan mogen ze het over doen want nu is het een puinhoop.
De door Atlantic meegeleverde koppeling is bedoeld tegen corrosie op de schroefdraad van de wpb, anders krijg je hem nooit meer los als dat nodig zou zijn of wanneer er iets lekt op die aansluiting.
De wpb loopt normaal via de koude kant leeg als die daar los of open is en dat met de warme kraan open, voor nu zou dat heel langzaam kunnen via de inlaatcombi als je die open houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:53
1 april is vroeg dit jaar... Man man wat een enorm pruts werk is dit zeg.

Hoe gaan ze dit uberhaubt oplossen, wat was het antwoord op je wasmachine situatie?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Pagina: 1 ... 104 ... 111 Laatste