WPB (Remeha Azorra) 250L blijft slechts 50% geladen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 22:08
Hi allen,

Ik heb nu ongeveer een maandje de Remeha Azorra Ace 250L operationeel, maar het lijkt alsof deze niet op 100% van zijn kunnen draait momenteel.

Op het display geeft de WPB aan hoeveel % deze geladen is en vertaald dit naar aantal douchebeuren (met een icoontje). Het lijkt echter alsof deze maar op halve kracht zijn werkt doet, hij blijft steken rond de 50% geladen (waarbij temp onderin +- 52c is, ingesteld op 55c) en de temp bovenin +/- 38c is. Het is een renovatiewoning dus de warmtevraag is zeer laag en er zijn dagen dat er helemaal geen WW wordt gebruikt omdat niemand aanwezig is. Zelfs als ik meerdere dagen niet daar ben geweest, blijft de boiler voor slechts 50% geladen.

Dit lijkt me geen normaal gedrag? Is natuurlijk wel heel zuinig op deze manier, maar hoe kan ik de boiler volledig benutten?

De boiler gaat tussen 0:00 en 5:00 in eco modus, verder draait deze in comfort stand en kan ik geen aanvullende instellingen vinden waar mogelijk bepaald wordt dat de ketel maar op halve kracht verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfryjRRHgg6WSN_74-luEd56tjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqOP5zLHy2wwWFKCWgLb5Epz.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring met dit model of wellicht vergelijkbaar gedrag gezien? Is dit normaal of moet ik de installateur een belletje gaan geven?

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 17:00

Cr3ator

1 bar is geen bar

bovenin kouder dan onderin is raar: warm water gaat bovenin het vat zitten, koud onderin. Zitten de sensoren misschien verkeerd om aangesloten of zit de bovenste niet lekker gepositioneerd waardoor die te koud meet?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Cr3ator schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:52:
bovenin kouder dan onderin is raar: warm water gaat bovenin het vat zitten, koud onderin. Zitten de sensoren misschien verkeerd om aangesloten of zit de bovenste niet lekker gepositioneerd waardoor die te koud meet?
Ja dat zou je denken, althans, zo zou je het verwachten. Maar zie foto, dat is wat ik zie, volgens mij kan ik dat niet op een andere manier interpreteren.

De ketel is door een installateur aangesloten, dus ik heb geen idee hoe en wat er met de sensoren aan de hand is. Weet niet eens in hoeverre de installateur hier nog invloed op had.

Is ook lastig om uit te pluizen wat de normale operationele status zou moeten zijn, wat 'normaal' is. Geen idee of het een defect is, een slechte instelling, mogelijk een verborgen instelling uit het installateur menu waar ik geen code van heb, of een mechanisch probleem.. 8)7

Het lijkt in ieder geval vreemd/onjuist dat de ketel nooit 100% geladen is en de warme kant van de ketel (volgens het display) aan de onderkant zit.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als hij slecht ontlucht is zou het kunnen, dan zit de bovenste sensor niet in het water maar in een bel lucht.
Overigens zou hij 1x per week met een legionellarun naar 65C moeten gaan, zie de (installatie)handleiding.
Verder kan de bedrijfstijd te kort zijn, al zou dat na dagen geen gebruik toch tot 100% warm moeten leiden.
De boost schakelt naast de wp een element (dompelaar) bij, dat zou je aan het verbruik moeten zien en hoe snel hij klaar is.
Verwisselde sensors zou kunnen of 1 sensor is defect of zit niet waar hij hoort.
Een installateur die hem zo oplevert als dit lijkt me ook niet in staat om het op te lossen :/

Ik begrijp niet de relatie met de warmtevraag van een woning, dit ding verzorgt zo ver ik weet alleen tapwater.
Of je moet een groot deel van het verhaal niet vertellen, dat zou kunnen O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
Ik begrijp niet de relatie met de warmtevraag van een woning, dit ding verzorgt zo ver ik weet alleen tapwater.
Wat ongelukkig verwoord, ik bedoel natuurlijk WW verbruik/vraag en niet CV water (heb geen cv noch radiatoren ;)). Ik wilde ermee aangeven dat hij niet 100% oplaad ondanks dat hij al ruim een maand operationeel is en het een renovatiewoning is, enige beetje warmwater wat we gebruiken is sporadisch om handen te wassen, zéér minimaal dus.

Ik weet niet of er logging is waar ik kan zien of/wanneer de legionella run gedraaid heeft, voor zover ik kon vinden in de instellingen niet.

Meer is er dus niet te vertellen, hij is geïnstalleerd, staat al ruim een maand te draaien, gaat tussen 12 en 5 in eco mode (15c) en wordt bijzonder weinig gebruikt. Conclusie uit jullie opmerkingen is dus: incorrect/onzorgvuldig geïnstalleerd en hier moet de installateur naar kijken. Dit is dus geen normaal werkend systeem.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als het een renovatieproject betreft meer meerdere (vergelijkbare) woningen dan kan een buur misschien iets vertellen.
Mogelijk zijn de koude en warme aansluitingen omgewisseld, dan vult de wpb zich boven met koud water ipv onderin en dat zou de temperaturen verklaren.
Echter trekt het warme water naar boven en zou het een ker omgekeerd moeten zijn.
Blijkbaar kom je geen water te kort, gebruik je het niet voor douchen ofzo?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Speedy-Andre schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:31:
Als het een renovatieproject betreft meer meerdere (vergelijkbare) woningen dan kan een buur misschien iets vertellen.
Mogelijk zijn de koude en warme aansluitingen omgewisseld, dan vult de wpb zich boven met koud water ipv onderin en dat zou de temperaturen verklaren.
Echter trekt het warme water naar boven en zou het een ker omgekeerd moeten zijn.
Blijkbaar kom je geen water te kort, gebruik je het niet voor douchen ofzo?
Nee het is geen renovatieproject, maar een renovatiewoning.Dit betekent dat we er nog niet wonen en de woning nog een verbouwing ondergaat. De ketel is al vroeg in het proces geplaatst zodat er weer warm water was, de oude warmtebron was een stookolie ketel die is verwijderd en er is geen gas aansluiting.

Aansluitingen zitten correct, koude aanvoer zit onderin, warme uitvoer bovenin,

Monteur is vandaag langs geweest:
Was niks in de instellingen wat het kon verklaren
Sensors e.d. heeft de monteur geen invloed op gehad, de ketel kwam als één geheel en enkel de water aansluitingen en de lucht in/afvoer dienen aangesloten te worden.

Monteur heeft ook nog met de leverancier gebeld, die kwam met de volgende verklaring:
- Warmte zit onderin omdat deze onderin verwarmt wordt (wat gek is aangezien fysica zegt dat warm water stijgt).
- De ketel laad maar voor 50% op omdat er nog weinig warm water vraag is, dit zou moeten veranderen als de vraag naar warm water stijgt. Dat zou een verkapte "eco" stand betekenen, maar als de ketel in comfort modus draait dan zou dit gedrag gek zijn. Echter kan ik lastig verifiëren of deze uitleg/verklaring juist is. Dit zou ik pas in de praktijk kunnen testen zodra we wonen of dagelijks een douchebeurt simuleren met +/- 75-100L verbruik. Idealiter verifieer ik dit gedrag in theorie/technische documentatie

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Onderin verwarmen is niet zo heel gek, aangezien de warmte omhoog trekt bereik je dan de gehele inhoud.
Dat hij reageert op het waterverbruik zou best kunnen, dat zou kunnen verklaren dat hij op deze manier werkt.
Echter zou je met een 'boost' functie toch moeten kunnen afdwingen dat hij het hele vat verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Speedy-Andre schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:10:
Onderin verwarmen is niet zo heel gek, aangezien de warmte omhoog trekt bereik je dan de gehele inhoud.
Dat hij reageert op het waterverbruik zou best kunnen, dat zou kunnen verklaren dat hij op deze manier werkt.
Echter zou je met een 'boost' functie toch moeten kunnen afdwingen dat hij het hele vat verwarmt.
Ja daar hoopte ik al op. Kijken of de boostfunctie het voor elkaar krijgt, anders is er meer aan de hand. Ik kom er op terug zodra ik dat heb kunnen toetsen. Thanks!

"Onderin verwarmen is niet zo heel gek, aangezien de warmte omhoog trekt"
alleen lijkt dat dus niet te gebeuren, of er klopt geen zak van wat het display zegt natuurlijk :P enfin, boostfunctie test moet duidelijkheid verschaffen.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
@Speedy-Andre
Ik heb de boost functie geprobeerd en na ongeveer 30-40min was de ketel "geladen" tot 98% (start percentage was 63%)

Het display geeft aan:
98% geladen, boven temperatuur 46.4c, onder temperatuur 63c (goed voor 4 douchebeurten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUzjmoVRS4xxIXHE2dyvQ-aXHEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YxPRsPvzh152Bqlpx9hNGET.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9fCJd5NsiDYr832qPt1HLeZUU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1tUVCsxwfPzSMZWLvluOU4E.jpg?f=fotoalbum_large

Ongeveer 12 uur later was de ketel (zonder boostfunctie) weer teruggelopen naar 83% waarbij de boven temperatuur nog steeds 46c was en de onder temperatuur was teruggelopen naar 57.2c

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR7L3csMu-wzSWRpBm1frkzKXXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtrqmSHHjxkJFiesfLZXeqYa.jpg?f=fotoalbum_large

Hierdoor lijkt het dus alsof de warmte nooit écht tot bovenin komt en de ketel pas "geladen" is als deze met de boostfunctie dus opwarmt tot 65c. Dat hij onderin verwarmt is natuurlijk niet gek, maar je zou verwachten dat de temperatuur in het vat uiteindelijk zou omdraaien als de verwarmingsbron stopt met verwarmen.

Hoe kijk je hier tegenaan? Ziet dit eruit als een normaal functionerende boiler?

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 20:19
Nee, dit ziet er niet uit als een normaal functionerende boiler. Het lijkt erop dat je door beide de installateur en de leverancier afgewimpeld wordt. Bovenin moet de boiler het warmste zijn. Dat de sensoren dit niet aangeven mogen zij dus voor je gaan oplossen.

Ik heb het vermoeden dat de sensoren op de X9 aansluting van de printplaat verkeerd om zitten, tenminste denk ik dat die 2 voor de temperatuursensoren zijn. (Zie installatie en gebruikershandleiding van het apparaat op bladzijde 37)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
DB LucF schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:28:
Nee, dit ziet er niet uit als een normaal functionerende boiler. Het lijkt erop dat je door beide de installateur en de leverancier afgewimpeld wordt. Bovenin moet de boiler het warmste zijn. Dat de sensoren dit niet aangeven mogen zij dus voor je gaan oplossen.

Ik heb het vermoeden dat de sensoren op de X9 aansluting van de printplaat verkeerd om zitten, tenminste denk ik dat die 2 voor de temperatuursensoren zijn. (Zie installatie en gebruikershandleiding van het apparaat op bladzijde 37)
Maar dat zou dus duiden op een montage fout vanuit de productie? Oftewel, de verklaring wat de leverancier/remeha tegen de installateur vertelde was dan lulkoek.

De WPB kwam als één unit, buiten de aansluiting van de waterleidingen en in/uitvoer van lucht was er niks anders te installeren voor de installateur. Als er een fout in de sensors en/of aansluitingen op het moederbord zit, dan zou dit dus een productiefout moeten zijn.

De uitleg van de leverancier aan de installateur was:
De ketel draait niet nog niet 100% omdat deze zich aanpast naar het waterverbruik, de waardes zouden veranderen als er meer water verbruikt zou worden. De vraag waarom deze ketel de fysica wetten negeert kreeg ik niet echt beantwoord.

Ik vind het jammer/vervelend dat ik nergens een afbeelding gevonden krijg in productsheets of handleidingen die de correcte temperatuur waardes op het display tonen van dit toestel, dan had ik dat gewoon kunnen sturen met "zo hoort het te werken, fix het". Nu twijfel ik of Remeha niet gewoon een vage afwijkende werking heeft :/

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19
100% sensoren boven en onder verwisseld. En dat is idd een productiefout.

Nu kun je daar een hele heisa om gaan maken, maar je kunt ze ook zelf even wisselen en kijken wat het resultaat is. Geloof niet dat er zegels op de kap zitten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
hesselbeertje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:05:
100% sensoren boven en onder verwisseld. En dat is idd een productiefout.

Nu kun je daar een hele heisa om gaan maken, maar je kunt ze ook zelf even wisselen en kijken wat het resultaat is. Geloof niet dat er zegels op de kap zitten.
Heb de kap eraf gehad en de sensoren zitten correct volgens het aansluitschema aangesloten.
Onderste sensor zit op de bovenste connector en de bovenste sensor op de onderste connector.

Dat is conform:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHZRlh1n6d921c0yk7UHAEBiCEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXoTrZMT78vxmwwAyzviEWuB.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKfndZoVv1xlOI-_fmmTQmWD5N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/037ZQrvsxG9KwcSLHRFvGM0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
In dat geval is er een meetfout. Dus een defecte sensor, of de bovenste sensor niet goed tegen/in de tank. (of een defect in de print, kan ook nog)

Het is natuurkundig onmogelijk dat de boiler langdurig onderin 15 graden heter blijft dan boven, terwijl er niet getapt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselbeertje op 25-02-2025 09:16 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
hesselbeertje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:15:
In dat geval is er een meetfout. Dus een defecte sensor, of de bovenste sensor niet goed tegen/in de tank. (of een defect in de print, kan ook nog)

Het is natuurkundig onmogelijk dat de boiler langdurig onderin 15 graden heter blijft dan boven, terwijl er niet getapt wordt.
Frustrerend dit... ik heb geprobeerd contact op te nemen met Remeha om erachter te komen wat volgens hun de correcte operationele werking zou moeten zijn, maar die sturen me terug naar de installateur onder het mom "we geven geen technische ondersteuning aan de eindgebruiker".

Conclusie, dan moet ik dus waarschijnlijk een 2e installateur vinden die kan bevestigen dat één van je genoemde zaken mogelijk parten spelen. Daar zitten natuurlijk kosten aan verbonden 8)7 Enorm irritant dat Remeha niet thuis geeft en antwoord geeft op een simpele vraag, daarmee had ik heel eenvoudig de huidige installateur in gebreken kunnen stellen.

Wel merkte ik dat de sensors niet vast zaten, deze hingen los in een cilinder/tube (peilstok?), ik kon ze er zo uittrekken namelijk en het voelde alsof er veel speling rondom de sensor zat. Dit zal wel de correcte werking zijn, maar dacht vermeld het even omdat je specifiek de plaatsing van de sensor vermelde.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 19:03
@quintox Ik jeb dezelfde ketel met zelfde probleem. Althans ik zie het als eens probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkBuoeY1biMbDg98aSIUwdlwLDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qn6pMxuAWXc4rwvQWzTp3tFT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga nu een week op vakantie maar ga erna wel werk van maken. Lijkt niet te kloppen. Pv x18 contact lijkt niets te doen. Het is totaal onvoorspelbaar gedrag dus niet te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:05
Awesomo4k schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:35:
@quintox Ik jeb dezelfde ketel met zelfde probleem. Althans ik zie het als eens probleem.
[Afbeelding]

Ik ga nu een week op vakantie maar ga erna wel werk van maken. Lijkt niet te kloppen. Pv x18 contact lijkt niets te doen. Het is totaal onvoorspelbaar gedrag dus niet te automatiseren.
Heb je ook een andere taal geprobeerd voor het display.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
Awesomo4k schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:35:
Pv x18 contact lijkt niets te doen. Het is totaal onvoorspelbaar gedrag dus niet te automatiseren.
Onvoorspelbaar in welke zin? Ik vind de waardes van de ketel/temp vreemd, blijkbaar exact hetzelfde zoals die van jou ook werkt, maar het is niet onvoorspelbaar, het is consequent raar :P

Ik zou het wel sterk vinden dat beide units exact hetzelfde gedrag vertonen, dan lijkt het "by design" te zijn.

De X18 poort heb ik nog niet aangesloten, daarvoor moest ik nog een relais plaatsen om dit aan te sturen. Hoe heb je getest dat dit niks lijkt te doen?

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Consequent raar is misschien de betere titel inderdaad.

Ik heb een kabel op een 230v stopcontact zitten en de instellingen veranderd zoals in de handleiding staat. Via HA zegt die aan/uit in bepaalde situaties bij zonne-energie. Testen zet ik hem handmatig aan en uit. Volgens installateur moet het min 15m aan staan voordat hij het aan signaal door geeft om aanuitaanuitaanuit te voorkomen.

Samen met installeur ook overlopen en alles moet goed zitten.

Morgen op vakantie dus volgende week maandag hang ik weer aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
En onvoorspelbaar als in... Vul niveau... Temp soms op 47 graden terwijl hij confort draait op 55 graden. Dat vind ik apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
wizzopa schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Heb je ook een andere taal geprobeerd voor het display.
zelfde in het Engels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CYsGsHmRNLgfG-j2IG6CZuPE9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjO5rzxthU9GVW7OzfrjhYR3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Dan lijkt het een productiefout. Het is natuurkundig onmogelijk dat de tank bovenin 14 graden kouder is (en blijft) dan onderin.

Trek eens de bovenste sensor uit de voelerbuis en kijk welke temperatuur er zakt.

[ Voor 24% gewijzigd door hesselbeertje op 05-03-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
quintox schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Onvoorspelbaar in welke zin? Ik vind de waardes van de ketel/temp vreemd, blijkbaar exact hetzelfde zoals die van jou ook werkt, maar het is niet onvoorspelbaar, het is consequent raar :P

Ik zou het wel sterk vinden dat beide units exact hetzelfde gedrag vertonen, dan lijkt het "by design" te zijn.

De X18 poort heb ik nog niet aangesloten, daarvoor moest ik nog een relais plaatsen om dit aan te sturen. Hoe heb je getest dat dit niks lijkt te doen?
Voorbeeld van onvoorspelbaar:

Boiler is in de middag met pv contact aan op 48% vol temp instelling op 55 graden. "Gratis stroom" verbruik staat aan vanaf 10.00u in de ochtend tot 16.00u aan. Van die 6 uur wordt er enkel een uur tussen 13.30u(comfort stand springt hier aan) en 14.30u het water onder de 55 graden opgewarmd aan 0.4 kW.

Laat in de avond neemt de vrouw een bad en boiler gaat dan aan van 21.50u tot 23.10u aan 2.040 kW. Incl. boost functie dus. (het water heeft niet zolang gelopen maar waarschijnlijk was de boiler zo leeg en laag in temperatuur dat de booster extra lang aan blijft.)

Als de boiler door de dag gevuld had tot 100% en opgewarmd tot 55 graden was er geen boost nodig. Maar omdat de boiler nu onnodig leeg gehouden is, is er in de avond extra veel energie verbruikt van het net.

Begrijpen jullie dit?

[ Voor 5% gewijzigd door Awesomo4k op 10-03-2025 14:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
hesselbeertje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:43:
Dan lijkt het een productiefout. Het is natuurkundig onmogelijk dat de tank bovenin 14 graden kouder is (en blijft) dan onderin.

Trek eens de bovenste sensor uit de voelerbuis en kijk welke temperatuur er zakt.
Ik heb net de onderste uit de buis getrokken en de bodem temp zakt. Dus ze zitten wel goed om in de connector.

Wat mij opvalt is dat het vat zo goed als nooit 100% vol is(Is dat normaal met een WPB?)... Nu is het b.v. 23% vol... dat zou wel verklaren dat de bovenste sensor lagere temp aangeeft aangezien die lucht meet en geen water? Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een (wp)boiler is altijd geheel gevuld met water tenzij er een luchtbel in blijft zitten (bovenin).
Je tapt warm water van boven en dat vult de koude waterleiding onderin weer aan.
Het is de afwijkende weergave van deze wpb die verwarring geeft, de meeste andere hebben een ingestelde temperatuur en een actuele op het display die hij op ongeveer 2/3 van de hoogte meet.
Een bad trekt hem uiteraard bijna koud dus ergens snap ik dan wel dat hij hem vervolgens snel wil opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY0-X8ZXP4_7vKJIO_2h6ilLzIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGJgaBPEcE7cuDkztYHhs4WT.jpg?f=fotoalbum_large

Weet jij dan hoe dit werkt? Bijna elke keer als ik kijk is het beneden de 50%>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Die foto is van vanmorgen 10u... Momenteel is het 32%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geen idee, deze wpb komt niet vaak langs en als ie dat doet dan zoals hier met problemen :/
Meestal gaat het om inkoop van een ander als ze het zelf niet maken, deze lijkt niet op een bekend model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:52
Awesomo4k schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Ik heb net de onderste uit de buis getrokken en de bodem temp zakt. Dus ze zitten wel goed om in de connector.
Je gaat er nu wel vanuit dat dat schema klopt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Awesomo4k schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Wat mij opvalt is dat het vat zo goed als nooit 100% vol is(Is dat normaal met een WPB?)... Nu is het b.v. 23% vol... dat zou wel verklaren dat de bovenste sensor lagere temp aangeeft aangezien die lucht meet en geen water? Toch?
Lucht zit er niet in tijdens gebruik. Het warme water dat je tapt wordt direct aangevuld met koud water. Onderin uiteraard. Doordat warm water lichter is dan koud, blijft het keurig gescheiden. Gelaagdheid noemen we dat.

Ik blijf er hardnekkig bij. Het KAN NIET dat de boiler onderin warmer is (en blijft) dan bovenin.

Heb je fysiek gekeken of je de onderste sensor eruit hebt, of heb je de sensor eruit waarvan de print zegt dat het de onderste is?

[ Voor 30% gewijzigd door hesselbeertje op 12-03-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
hesselbeertje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Lucht zit er niet in tijdens gebruik. Het warme water dat je tapt wordt direct aangevuld met koud water. Onderin uiteraard. Doordat warm water lichter is dan koud, blijft het keurig gescheiden. Gelaagdheid noemen we dat.

Ik blijf er hardnekkig bij. Het KAN NIET dat de boiler onderin warmer is (en blijft) dan bovenin.

Heb je fysiek gekeken of je de onderste sensor eruit hebt, of heb je de sensor eruit waarvan de print zegt dat het de onderste is?
Ik heb geen idee waarom de wpb steeds zegt 23% geladen/vol... Blijf het raar vinden. Hij blijft ook steken op 2 douchebeurten... misschien zit er ergens een ''slimme'' sturing die dat forceert maar dit staat niet in de handleiding.

Nummer 4 van de bijlage heb ik in mijn handen gehad en toen zakte de temp beneden op het scherm echt snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62ZTEWge_ByFsL7JjMnQgoMGNlA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iCOEP3eOM5751xHsEJEicZve.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
hesselbeertje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Dan hebben Awesomo4k en ik of net de pech dat we een defecte batch hebben of dat het getoonde gedrag en de waardes die we zien "by design" is. Die van mij is in december geïnstalleerd, die van hem in februari. Geïnstalleerd door dezelfde installateur.

Ik heb ook sterk het vermoeden dat dit "slim" gedrag is wat inspeelt op zuiniger verbruik, maar wat in de praktijk niet zo slim werkt. Want laat je de ketel boosten dan gaat ie netjes naar 100% geladen, op de warmtepomp vertoont ie vreemd gedrag.

En blijkbaar ook op de PV poorten, maar dat heb ik zelf nog niet kunnen testen.

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomo4k
Net bericht gekregen van de installateur. Er is met de producent gesproken en ik krijg rechtstreeks een afspraak met iemand van Remeha aangeboden.

Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomo4k
Na een hoop ergernis dan gisteren eindelijk "Remeha" op bezoek gehad. Ik typ "Remeha" omdat het een onderaannemer was en niemand van de fabrikant zelf. Gelukkig wel een kundig iemand en ik ben blij dat hij geweest is.

PV Contact:
De uitleg van de installateur was dat ik een stekker in het stopcontact kon steken en zo het contact aan en uit schakelde. Dit is dus niet de manier van aansluiten. Gelukkig kan dat contact wel 230V aan anders hadden we een groter probleem gehad. Ik moet dus een lus maken met een relais en de 2 contacten verbinden of niet. Shelly is inmiddels onderweg en ga deze mooi aansturen via HA.

Ik heb 3 mogelijkheden:
PV contact aan opwarmen tot 75 graden(kan instellen wat ik wil)
1. Alleen warmtepomp
2. Alleen element
3. Warmtepomp en Element

Advies was om enkel het element te nemen en de automation aan te passene op 2kW overproductie. Het element is ''gemakkelijk'' te schakelen en kan direct reageren. De WP verbruikt 0.4 kW maar heeft een opstart en mocht je snel aan/uit/aan/uit gaan schakelen leek hem dat geen goed te doen voor de levensduur van het toestel. Een element heeft daar minder tot geen last van.

<Opgelost>

Temp boven en benden + Gedeeltelijk vol/weinig water beschikbaar:
Deze 2 problemen lijken met elkaar te maken. Man heeft met hulplijn gebeld en de conclusie was. Ik heb nieuwe software waar het niet zou moeten voorkomen maar mijn moederbordje is nog uit wk31 2024 en dat is waarschijnlijk het probleem. Ik ga het process in voor een nieuwe printplaat en dat komen ze tzt installeren. Het zou volgens hem niet morgen maar wel voorspoedig verlopen.

Temperatuur omgedraaid vond hij ook vreemd maar hij wilde nog geen ei leggen totdat er een nieuwe printplaat in zit. Ik mocht hem voor dit onderwerp wel een berichtje sturen en op de hoogte houden. Symphatieke man!

Ik ben blij dat er een plan is en ik heb gelukkig warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1953
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07-05 13:47
Heb sinds december ook een Azorra Ace 200, zie veel vragen die jullie ook hebben. Ben benieuwd naar de oplossing waaronder een nieuwe printplaat.

Is deze installateur telefonisch te bereiken, degene die bij de WPB heeft aangesloten heeft de ballen verstand van het systeem. kon alleen de koperleidingen aansluiten.

Is jullie WPB aangesloten op een Smart Grid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
Ruud1953 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:22:
Heb sinds december ook een Azorra Ace 200, zie veel vragen die jullie ook hebben. Ben benieuwd naar de oplossing waaronder een nieuwe printplaat.

Is jullie WPB aangesloten op een Smart Grid?
Nee, mijn WPB is nog niet aangesloten op de PV installatie omdat ik de boiler nog niet dagelijks gebruik en het nog geen zin heeft om energie op te slaan zolang ik er nog niet woon.

Wat betreft de genoemde problemen en mogelijke oplossingen rondom de printplaat heb ik nauw contact met Awesomo4k en wacht ik de resultaten bij hem af alvorens de installateur in te schakelen (we hebben toevallig dezelfde installateur en mijn boiler is in december geplaatst, maandje eerder dan die van Awesomo).

Ik heb daarom ook nog geen Remeha man op bezoek gehad en wacht geduldig af ;) ik vind het iig prettig dat er eindelijk iemand begon te erkennen dat er iets met die producten mis is ipv het afdoen als een of andere "smart feature"

Steam profiel

Pagina: 1