Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.265 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
Xander schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:07:
[...]

Dat is de tekst op de dIII schroefkop, welke geschikt is tot maximaal 63A.

[Afbeelding]

Je moet weten welke zekering erin zit, dat zie je aan de kleur van de verklikker.

Geel = 25A
Zwart = 35A
Wit = 50A
Koper = 63A

Zie ik geel? Dat zou 25A zijn. Meestal zijn de moderne 1-fase aansluitingen 35A.
Ok hehe de schroefdop dus.. ;)

Op de verklikker kan ik maar moeilijk een kleur zien. Lijkt wel grijs/zilver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfB_EDVRdeohWyKtbsDDpJxdrwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5iE893h2ahqm8b5p5iyILdi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
mike123 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:09:
Is die plastic kap ook voorzien van zegels? En is dit altijd al zo geweest?
hebben die 2 lege zekeringhouder ook een kleur aan de binnenkant? Is die oranje?
Of zit daar niks meer ingedraaid?
Sinds ik hier woon is het al zo en hebben die zegels er altijd gezeten. De ander houders zijn helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Nism0 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:22:
[...]

Ok hehe de schroefdop dus.. ;)

Op de verklikker kan ik maar moeilijk een kleur zien. Lijkt wel grijs/zilver.
Ik ga er vanuit dat het zwart = 35A is.

Grijs is 16A, niet waarschijnlijk voor de hoofdzekering.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:28
Het lijkt inderdaad of die binnenste rich zwart is. Dus 35A. En dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
berend_ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:21:
[...]

Je hebt dus een 1-fase relais nodig in deze situatie
Dank!
Gaan we deze bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
35A dus. Ok, gelukkig maar. 63A zou inderdaad wel gek zijn hehe.

Bedankt allen, hier kan ik weer mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Xander schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:07:
[...]

Als je in deze kast geschikt voor 40A nog meer dan 5A PV gaat toevoegen, kun je componenten overbelasten. Daar zou je tegen moeten beveiligen.

Of grijp de gelegenheid aan om de aansluiting te laten aanpassen naar 3x25A? Dan kun je per fase nog zorgeloos 15A invoeden en je bent ook meteen klaar voor de toekomst. De groepenkast is al geschikt voor 3 fasen dus je kunt zo de netbeheerder langs laten komen.
Ohh is het zo gevoelig joh? Ik dacht dat ik met deze zekering met gemak 10 panelen kan aansluiten. En daarmee dus ook de extra 3 fasen vastrecht kosten kan omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:05
Nism0 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:53:
[...]

Ohh is het zo gevoelig joh? Ik dacht dat ik met deze zekering met gemak 10 panelen kan aansluiten. En daarmee dus ook de extra 3 fasen vastrecht kosten kan omzeilen.
3x25 is dezelfde prijs als 1x35a. Desalniettemin is 35a meer dan genoeg voor 10 panelen, dat kan op een 16a groep (of net niet als je de iq7a neemt uit mijn hoofd, pin me er niet op vast, mogen er daar 9 van op een 16a groep)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Nism0 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:53:
[...]

Je kunt 10 panelen aansluiten, maar zult dan maatregelen moeten nemen overbelasting van de groepenkast te voorkomen.

Lees bijvoorbeeld dit document eens: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Het vastrecht voor 3x25A is hetzelfde als voor 1x35A, je betaalt alleen eenmalige kosten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Xander schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:13:
[...]

Je kunt 10 panelen aansluiten, maar zult dan maatregelen moeten nemen overbelasting van de groepenkast te voorkomen.

Lees bijvoorbeeld dit document eens: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Het vastrecht voor 3x25A is hetzelfde als voor 1x35A, je betaalt alleen eenmalige kosten.
Ik heb je artkel gelezen. Als ik het goed begrijk willen we dus voorkomen dat we niet de hoofdzekering eruit blazen gezien de kast een hogere afzekering heeft dan de hoofdzekering?

Of kan ik de kast zelf nog overbelasten? Daar zijn de zekeringen toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Nism0 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:03:
[...]

Ik heb je artkel gelezen. Als ik het goed begrijk willen we dus voorkomen dat we niet de hoofdzekering eruit blazen gezien de kast een hogere afzekering heeft dan de hoofdzekering?

Of kan ik de kast zelf nog overbelasten? Daar zijn de zekeringen toch voor?
Als je kast geschikt is voor 40a, met een afzekring op 35a vanuit het net, en je daar 16a invloed, dan kan je dus boven de 40a komen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De aardlekschakelaars zijn geschikt tot 40A, daar zou in theorie meer doorheen kunnen, namelijk 40A van het net + de ampères van je zonnepanelen.

De zekeringen waar je naar refereert, die zitten achter de aardlekschakelaars. 4 groepen van elk 16A maakt 64A. Door de invoeding van je zonnepanelen bypass je dan nu je hoofdzekering, die zou normaal bij 40A+ (bij langere tijd) eruit knallen.

Als je naar 3 groepen per aardlek zou gaan dan zou je wel safe zitten denk ik? Dan kan je nog max 48A per aardlek trekken.

Maar dit blijft een beetje een theoretisch probleem. Hoe vaak zal het voor komen dat een huishouden op 4 groepen achter dezelfde aardlek volle bak uit het net trekt? 40A is een behoorlijk grote stroom. Met een kookgroep zou het goed kunnen, maar die zitten doorgaans niet op gedeelde aardlekschakelaars.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
Pazo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:55:
@Blockchain Ik weet er niet het fijne van, maar om je wellicht op weg te helpen:

[...]

Dus dat zou betekenen dat je bij stroomuitval de boel in huis moet kunnen laten draaien.
Dank! De Whole home backup modus is erg interessant en precies wat ik zoek. Dus normaal lekker de accu gebruiken voor opslag en gebruik van je eigen opgewekte energie, maar bij een storing dus ook als UPS kunnen inzetten. En dan bijvoorbeeld 30% van de accu als reserve aanhouden lijkt mij bovendien goed voor de levensduur van zo'n accu. Hopelijk kan ik het allemaal kwijt in mijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:16
@Blockchain Het is zeker interessant. Mede daarom ook de S-metered genomen omdat die voorbereid is voor de thuisaccu, voor in de toekomst. Ben zeer benieuwd, mocht je dit allemaal gaan doen, wat de bevindingen zullen zijn en hoe het gaat bevallen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 08:44
Zeker goed om de ontwikkelingen met de accu in de gaten te houden. Ik ben nog een beetje bang over hoe het gedrag van die accu te beïnvloeden is met een API. (want dit zou ik wel met een bepaalde opensource tool willen aansturen, om optimaal te besparen/verdienen)

Aan de andere kant, als je je panelen wilt kunnen blijven gebruiken tijdens stroomuitval dan moet je volgens mij wel voor een Enphase accu gaan. Ik weet niet of er third party batterijen met off grid functie zijn waarop de enphase omvormers willen blijven leveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:08

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Pazo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:59:
@Blockchain Het is zeker interessant. Mede daarom ook de S-metered genomen omdat die voorbereid is voor de thuisaccu, voor in de toekomst. Ben zeer benieuwd, mocht je dit allemaal gaan doen, wat de bevindingen zullen zijn en hoe het gaat bevallen.
Same here, daarom ook de metered genomen. Kijk er ook erg naar uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Ik heb de knoop doorgehakt en een aanvraag naar 3x25 gedaan. Geen gezeur in de toekomst en dan kan ik nu al de juiste 3-fasen apparatuur aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Nism0 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:13:
Ik heb de knoop doorgehakt en een aanvraag naar 3x25 gedaan. Geen gezeur in de toekomst en dan kan ik nu al de juiste 3-fasen apparatuur aanschaffen.
Dat is een goed plan.
Maar die mannen voor de 3x25A passen denk ik niet de groepenkast aan. Ze trekken waarschijnlijk alleen 3 aders naar de hoofdschakelaar.
Maar als je de zonnepanelen laat installeren kunnen die mannen ook wel meteen de aardleks/groepen verdelen over de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-09 22:29
Als ik in de toekomst mijn Enphase Envoy S Standaard wil verruilen met een Envoy S Metered systeem, moet ik dat dan ook laten doen door een installateur of kan ik dat dan zelf. Is daar dan ook weer een installateurs-account nodig of kan ik de bestaande gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Het lijkt er sterk op dat die groepenkast/aardlekken al verdeeld is over 3 fasen. Of kijk ik nu niet goed?
Volgens mij alleen nog een kwestie van 3 aders naar de hoofdschakelaar.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
pox-ie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:40:
Als ik in de toekomst mijn Enphase Envoy S Standaard wil verruilen met een Envoy S Metered systeem, moet ik dat dan ook laten doen door een installateur of kan ik dat dan zelf. Is daar dan ook weer een installateurs-account nodig of kan ik de bestaande gebruiken?
Het vervangen an zich kun je prima zelf. Kwestie van 'omwisselen'.
Even goed nadenken en alert bij de draden en zorgen dat de stroom er netjes af is.
Je hebt wel een Installer-account nodig voor het toevoegen/configureren van de CT-meetspoelen/productie/consumptie.
En de Envoy Standaard moet in Enlighten vervangen worden door een Envoy S Metered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Websphinxie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:40:
Het lijkt er sterk op dat die groepenkast/aardlekken al verdeeld is over 3 fasen. Of kijk ik nu niet goed?
Het kan nog niet verdeeld zijn over 3 fasen omdat er maar 1 gebruikte fase in de hoofdschakelaar zit. Aan de uitgaande zijde van de hoofdschakelaar komt er maar 1 fase uit en die gaat naar de 3 aadleks toe.
Als de 3 fasen weer in gebruik zijn dan lopen er 3 fasen naar de hoofdschakelaar en vanaf daar gaat er per uitgang 1 ader naar een aardlek.
De huidige verdeling vanaf de hoofdschakelaar tot aan de aardlek word verwijderd.
En normaal worden de niet gebruikte aders van een kabel niet aangesloten op de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Er zitten twee hoofdzekering niet ingedraaid en het is een eenfasige kWh-meter, maar het had inderdaad wel verdeeld aangesloten kunnen zitten. Misschien was het oorspronkelijk wel een 3-fase aansluiting.
Of worden/werden er ook 1-fase aansluitingen zo nieuw opgeleverd (met 3 hoofdzekering-plaatsen en een 3-fase hoofdschakelaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
De groepenkast is vrij nieuw (5jaar oud). Deze heb ik toen laten leveren met 3 fasen voorbereiding. Volgens mij is er zelfs al een verdeling gemaakt naar de 3 aardlekschakelaars. Aan de onderkant van de hoofdschakelaar zit een doorlus clip met een waarschuwing dat deze verwijderd dient te worden na omzetting naar 3 fasen. Ik zal morgen een foto delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
Ja dus :)

Ben ik nog wel benieuwd naar dit:
Of worden/werden er ook 1-fase aansluitingen zo nieuw opgeleverd (met 3 hoofdzekering-plaatsen)?

[ Voor 24% gewijzigd door berend_ op 08-04-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
mike123 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:16:
[...]

Het kan nog niet verdeeld zijn over 3 fasen omdat er maar 1 gebruikte fase in de hoofdschakelaar zit. Aan de uitgaande zijde van de hoofdschakelaar komt er maar 1 fase uit en die gaat naar de 3 aadleks toe.
Als de 3 fasen weer in gebruik zijn dan lopen er 3 fasen naar de hoofdschakelaar en vanaf daar gaat er per uitgang 1 ader naar een aardlek.
De huidige verdeling vanaf de hoofdschakelaar tot aan de aardlek word verwijderd.
En normaal worden de niet gebruikte aders van een kabel niet aangesloten op de hoofdschakelaar.
In een 1 fase situatie heb je natuurlijk de vrijheid om de 3 polen op een 4p hoofdschakelaar onderling te verbinden en zodoende een 1 naar '3 fasen' te creeren. Of nou ja, meer een voorbereiding op.
Moet je die kam op je hoofdschakelaar natuurlijk wel weer verwijderen op het moment dat je daadwerkelijk 3 fase vanuit de meterkast krijgt. Anders begint het te knetteren 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Websphinxie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:00:
[...]

In een 1 fase situatie heb je natuurlijk de vrijheid om de 3 polen op een 4p hoofdschakelaar onderling te verbinden en zodoende een 1 naar '3 fasen' te creeren. Of nou ja, meer een voorbereiding op.
Moet je die kam op je hoofdschakelaar natuurlijk wel weer verwijderen op het moment dat je daadwerkelijk 3 fase vanuit de meterkast krijgt. Anders begint het te knetteren 8)7
Precies dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Websphinxie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:00:
[...]

Precies wat je zegt, een voorbereiding op 3 fasen.
Met 1 fase kan je geen 3 fasen creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Bij ons huis werd de hoofdaansluiting geleverd met een enkele C40 automaat. En geen smeltpatroon. Huis is 12 jaar oud.
Deze automaat is ook gewoon te bedienen zonder de verzegeling te verbrekenen.
Er ligt wel gewoon een 3 fasen kabel maar de overige 2 fasen zijn niet aangesloten.
De hoofdschakelaar van de groepenkast was dan weer wel een 4p schakelaar.
Het vorige huis, ca 22 jaar geleden, had ook al geen smeltpatroon maar ook een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Domme vraag wellicht, maar zouden op een enphase q relay met 3 fasen alle drie de leds bij v1 v2 en v3 moeten branden? Er brand er bij mij maar 1 en ik weet eigenlijk niet of dat eerder anders was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Het lijkt mij dat als alle micro's verdeelt zijn over de 3 fasen dat ze alle 3 moeten branden. Maar als ze alle micro's maar op 1 fase hebben gezet dan brand er waarschijnlijk maar 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Vraag is dus inderdaad. Heb je een 3 fase PV systeem (bijv. 3 fasen Q cables of 3 afzonderlijke strings met micro's) of 'slechts' 1 fase PV.

De 3 fase q relais kan ook ingesteld worden op 2 of 1 fase. Dan branden alleen de fasen die actief zijn.

Bekijk dit document ook maar eens > led gedrag

[ Voor 23% gewijzigd door Websphinxie op 09-04-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Bij deze een foto van de aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaYsB0bDIY4-09EB9WMUAkyAxao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MFb2FGU7AWI9ztOKGfnvY32.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:13
Ik heb een Enphase systeem besteld en ontving een offerte met:
- panelen (iets minder dan 6 wp)
- omvormers IQ7+ (op de offerte staat 'inclusief speciale kabel)
- AC kabel 3 fase (upgrade van 3 naar 5 aders)
- envoy s-metered
- q relay 3 fase
- installatie, montage systeem

Is er nog iets belangrijks wat ik mis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NqoKJ4qqfyeZUxCe9FVCmwwxlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZ9q4AjZ4atAaO2dcFFSeDol.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 138% gewijzigd door President op 09-04-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Nism0 ziet er goed uit. Briefje zegt alles. Verwijderen! Haha.

@President die 6wp zou ik niet accepteren ;-) maar 6000Wp/6kWp wel :Y) d:)b

Volgens mij heb je de essentie te pakken. Groepenkast ziet er ook ruim genoeg uit.
Misschien nog wel interessant om na te gaan hoeveel 3fase aardlekautomaten ze gaan gebruiken.
Oftewel;
A) 2 aardlekautomaten. 1 voor de Envoy S Metered en 1 voor het 3 fase Q relais OF;
B) 1 aardlekautomaat voor de Envoy S Metered en het Q relais samen.

A) heeft als voordeel dat je het PV los van de Envoy kunt uitschakelen. Handig voor als je onderhoud uitvoert. Iets wilt toevoegen of vervangen. De Envoy blijft dan gewoon aan.

Vergeet overigens de Ferriet ringen niet. Voorkomt een hoop gezeur met eventuele communicatie issues. Als je ze zelf besteld kosten ze iets van 5 euro per stuk (bij warmteservice bijvoorbeeld, even zelf opzoeken; Enphase ferrietringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Websphinxie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:32:

Volgens mij heb je de essentie te pakken. Groepenkast ziet er ook ruim genoeg uit.
Misschien nog wel interessant om na te gaan hoeveel 3fase aardlekautomaten ze gaan gebruiken.
Oftewel;
A) 2 aardlekautomaten. 1 voor de Envoy S Metered en 1 voor het 3 fase Q relais OF;

A) heeft als voordeel dat je het PV los van de Envoy kunt uitschakelen. Handig voor als je onderhoud uitvoert. Iets wilt toevoegen of vervangen. De Envoy blijft dan gewoon aan.

Vergeet overigens de Ferriet ringen niet. Voorkomt een hoop gezeur met eventuele communicatie issues. Als je ze zelf besteld kosten ze iets van 5 euro per stuk (bij warmteservice bijvoorbeeld, even zelf opzoeken; Enphase ferrietringen).
Ik ben green idee wat ze gaan gebruiken, kan ik gewoon op de dag van installatie jouw A manier voorstellen?

Je bedoelt https://www.warmteservice...0?origin=Search%20Results

Hoeveel heb ik er nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@President Ik zou het van te voren even checken en je voorkeur aangeven. Daarmee voorkom je gedoe en onduidelijkheid op de dag van installatie. Manier A kan in het geval dat ze zelf manier B van plan waren, een extra aardlekautomaat kosten (50-100 euro) + extra installatie (paar minuutjes) betekenen. De extra ruimte die benodigd is kan ook betekenen dat je net een wat andere plaatsing krijgt in je groepenkast/extra kastje nodig hebt.

Je hebt de juiste ferriet ringen te pakken (y)
Enphase adviseert één ring voor iedere fase (dus 3). Ik heb zelf ook de nul-draad van een ring voorzien. Dus 4 in totaal. De installatie is simpel. Kabel 4/5 keer heen en terug wikkelen om een mooie blokkade te creëren.
Wij hadden veel gezeur met ons wifi netwerk / mesh netwerk. Dat communiceert ook via het stroomnet met de mesh-repeaters.
Met die ferriet ringen voorkom je dat die communicatie ook onbedoelde toegang/invloed heeft op je PV systeem.

Nog een extra vraag: je geeft het totaal piek vermogen van de panelen. Hoeveel panelen en welke wattpiek (of je kunt het type geven).

Ik heb zelf 455Wp panelen met IQ7+ micro-omvormers. Panelen zijn dus zwaar overgedimensioneerd (oftewel panelen leveren in potentie veel meer dan micro-omvormers aankunnen).

[ Voor 14% gewijzigd door Websphinxie op 10-04-2022 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Websphinxie schreef op zondag 10 april 2022 @ 06:49:
@President Ik zou het van te voren even checken en je voorkeur aangeven. Daarmee voorkom je gedoe en onduidelijkheid op de dag van installatie. Manier A kan in het geval dat ze zelf manier B van plan waren, een extra aardlekautomaat kosten (50-100 euro) + extra installatie (paar minuutjes) betekenen. De extra ruimte die benodigd is kan ook betekenen dat je net een wat andere plaatsing krijgt in je groepenkast/extra kastje nodig hebt.

Je hebt de juiste ferriet ringen te pakken (y)
Enphase adviseert één ring voor iedere fase (dus 3). Ik heb zelf ook de nul-draad van een ring voorzien. Dus 4 in totaal. De installatie is simpel. Kabel 4/5 keer heen en terug wikkelen om een mooie blokkade te creëren.
Wij hadden veel gezeur met ons wifi netwerk / mesh netwerk. Dat communiceert ook via het stroomnet met de mesh-repeaters.
Met die ferriet ringen voorkom je dat die communicatie ook onbedoelde toegang/invloed heeft op je PV systeem.

Nog een extra vraag: je geeft het totaal piek vermogen van de panelen. Hoeveel panelen en welke wattpiek (of je kunt het type geven).

Ik heb zelf 455Wp panelen met IQ7+ micro-omvormers. Panelen zijn dus zwaar overgedimensioneerd (oftewel panelen leveren in potentie veel meer dan micro-omvormers aankunnen).
Top, ga ik dat nog even doorgeven.. maar: heeft het 'nut' voor aparte groep? Ik bedoel, ik zie mezelf geen onderhoud plegen aan zonnepanelen? Kom nooit op het dak.

En ik heb nu 3 ferriet ringen besteld, moet ik nog een 4e bestellen?

En moet er of kan er bij installatie rekening worden gehouden met een eventuele thuis accu later en/of van het gas af (dus warmtepomp) op zolder?

Dus nog wat vragen/opmerkingen die ik ga meegeven aan de installateur:
1. Stickers van de micro op een legplan, zodat ik weet welk paneel hoeveel opbrengt
2. Panelen en de S metered op dezelfde aardlekschakelaar of op aparte?
3. Ferriet ringen plaatsen
4. Bij installatie van de metered kiezen dat ik professional ben met bedrijfsnaam thuis zonnepanelen of zoiets, dan kan ik later meer
5. Envoy via kabel aansluiten (dus niet via de wifi)

Ik ben straks 385wp panelen. Ook 'teveel' dus voor een IQ7+ maar lees overal dat dat niks uitmaakt omdat die toch nooit max pv bereiken

[ Voor 6% gewijzigd door President op 10-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:41
President schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:14:
Ik heb een Enphase systeem besteld en ontving een offerte met:
- panelen (iets minder dan 6 wp)
- omvormers IQ7+ (op de offerte staat 'inclusief speciale kabel)
- AC kabel 3 fase (upgrade van 3 naar 5 aders)
- envoy s-metered
- q relay 3 fase
- installatie, montage systeem

Is er nog iets belangrijks wat ik mis?
[Afbeelding]
Bij de Envoy-s metered zitten standaard 2 CT's. met een 3fase PV en 3fase meterkast heb je dus nog 4 extra CT's nodig om de metered functioneel te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
WillemP22 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:22:
[...]

Bij de Envoy-s metered zitten standaard 2 CT's. met een 3fase PV en 3fase meterkast heb je dus nog 4 extra CT's nodig om de metered functioneel te laten zijn.
Wat is precies een CT? En welke heb ik dan nodig? Want zie deze niet op de nota staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Meetspoelen

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Blockchain schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:41:
Op dit moment ben ik bezig om de stap te maken naar zonnepanelen en een thuisaccu. De afweging om voor een thuisaccu te gaan is hoofdzakelijk om deels zelfvoorzienend te kunnen zijn, dus niet per se vanwege de kosten. Ik accepteer de kosten van een investering. Ik heb het topic vluchtig doorgelezen. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is op dit moment, wat heb ik nodig om ook bij stroomuitval van de thuisaccu gebruik te kunnen maken?

Stel ik ga voor zonnepanelen met Enphase micro-omvormers en ik heb een Encharge 10T accu.

Of kan ik beter kijken naar bijvoorbeeld zo'n set met een accu en omvormer die ook als UPS ingezet kan worden?

Graag meningen en advies :)
Tja, ik heb me de laatste tijd ook verdiept in een powerwall. Heb zelf een pallet panelen met Micro's en heb de Enphase thuisbatterij ook op het netvlies gehad. De IQ 3T en 10T zoals ze tegenwoordig zouden heten, komen echter voorlopig niet naar Nederland heeft Enphase afgelopen week gemeld. Simpelweg een belgische of duitse variant kopen schijnt niet zonder meer te werken. Anyway een 3-fase omvormer of 3x een 1-fase omvormer met 48v batterij pakketje is realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Dat zijn de goede.
Bij een 3-fase systeem 3 aan de productiekant, en 3 aan de consumptiekant.
Neemt best een hoop ruimte in, dus hou daar rekening mee in de groepenkast.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Pazo schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:33:
[...]

Dat zijn de goede.
Bij een 3-fase systeem 3 aan de productiekant, en 3 aan de consumptiekant.
Neemt best een hoop ruimte in, dus hou daar rekening mee in de groepenkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NqoKJ4qqfyeZUxCe9FVCmwwxlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZ9q4AjZ4atAaO2dcFFSeDol.jpg?f=fotoalbum_large
Dit heb ik, geen idee of het past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@President en komt straks waarschijnlijk een kast naast waar o.a. ook de Q-relais en aardlek in komt te zitten. Daar kunnen evt ook de CT ringen in. Bij mij zitten er daar 3 van de productiekant in, in de bestaande groepenkast was nog ruimte voor de 3 van de consumptie kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVUp2JQleiNurns0MVY3eHcEoaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zFZEZy9bNJ4t4BdhvU5ZXi2U.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Pazo schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:55:
@President en komt straks waarschijnlijk een kast naast waar o.a. ook de Q-relais en aardlek in komt te zitten. Daar kunnen evt ook de CT ringen in. Bij mij zitten er daar 3 van de productiekant in, in de bestaande groepenkast was nog ruimte voor de 3 van de consumptie kant.

[Afbeelding]
Ah, die ruimte is er wel als ik wat dingen verplaats.

Heb ik ieder geval nagevraagd:
- ferriet 3x
- 4x CT ring
- 1 of 2 aardlek voor aansluitingl
En dan maar hopen dat alles goed gaat, haha. Geen idee of de installateur ervaring heeft met de metered s aangezien de meeste mensen een standaard versie zullen hebben met minder aansluitingen en dus ook minder tijd/werk

[ Voor 13% gewijzigd door President op 10-04-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
President schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:08:
[...]

Ah, die ruimte is er wel als ik wat dingen verplaats.

Heb ik ieder geval nagevraagd:
- ferriet 3x
- 4x CT ring
- 1 of 2 aardlek voor aansluitingl
En dan maar hopen dat alles goed gaat, haha. Geen idee of de installateur ervaring heeft met de metered s aangezien de meeste mensen een standaard versie zullen hebben met minder aansluitingen en dus ook minder tijd/werk
Ook dat laatste zou ik even navragen. Niet nodig om jou het leergeld van de installateur te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Kan iemand mij helpen aan een overzicht van de verschillende interfaces van de diverse enphase enlighten varianten (installatie, DHZ, consument).

Ik krijg 16 mei mijn panelen en wil graag zo veel mogelijk in kunnen zien / knopen aan mijn home automation.

Lijstje tussen verschillen kan ik wel vinden maar nergens de bijbehorende ' plaatjes'.

Ik weet bv niet zo goed of het mij €200 waard is om CT spoelen te laten installeren als ik al mijn slimme energiemeter zelf uit lees.

Volgens mij zijn screenshots in de OP niet meer accuraat: of vergis ik me hierin?

[ Voor 8% gewijzigd door pj op 11-04-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
pj schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:06:
Ik krijg 16 mei mijn panelen en wil graag zo veel mogelijk in kunnen zien / knopen aan mijn home automation.
Als je zelf de Envoy wil uitlezen, dan maakt het niet uit welke toegang je hebt tot Enlighten. Je gebruikt dan de lokale API van de Envoy.
Had je deze al gezien: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@pj Als het even kan DHZ of installateuraccount nemen, maar het is even de vraag wat je installateur daar van vind (of ga je zelf installeren?).
Ik weet niet van welk home automation systeem je gebruikt maakt, maar bij Home Assistant kan je een aantal Enphase entiteiten zo inladen. Daarbij maakt het volgens mij niet uit welk soort account je hebt.

Mbt de screenshot in de OP, waarom zouden die niet accuraat zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

berend_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:26:
[...]

Als je zelf de Envoy wil uitlezen, dan maakt het niet uit welke toegang je hebt tot Enlighten. Je gebruikt dan de lokale API van de Envoy.
Had je deze al gezien: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Nee, overheen gekeken. Thanks!

(inderdaad homeassistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyD
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBtUXq2ZPLVbx6ntxP_vbLRhx_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pDA0QtKAXQmOlGeO1wHyfKKD.png?f=user_large

De lokale database, op basis van dit percentage, zal waarschijnlijk na 3 à 4 jaren vol zijn.
Zit iemand al op 100%?

Ik vroeg me af wat er dan gebeurt:
1) Blijft de Envoy normaal functioneren? Ik verwacht dat de stroomproductie doorgaat en je de data nog steeds kan uitlezen via de lokale API, maar dat de data dan niet meer lokaal wordt opgeslagen in deze database? (of wellicht wordt de oudste data overschreven??)
Of stopt de productie en krijg je een foutmelding, omdat er geen data meer geschreven kan worden naar deze lokale database? (wat niet zou horen, maar je weet niet hoe het geprogrammeerd is)

2) Kan je lokaal die database resetten, zonder met internet te verbinden? Zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Websphinxie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:32:

Oftewel;

Ferrit ringen zijn volgens installateur niet nodig wegens korte afstand, maar heb ze toch besteld bij Warmteservice. Die CT spoelen heeft hij er al bij zitten.

De q relays wil hij op de bovenzolder ophangen of in de meterkast.

Een extra aardlekschakelaar (1 voor de envoy en 1 voor de panelen/relay) vindt hij prima om te doen. Kost wel meer en hij ziet er geen meerwaarde verder in. Mocht ik op een andere plaats nog panelen willen (schuur bijvoorbeeld) gaat dat via een nieuwe panelen groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
President schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:23:
[...]

Ferrit ringen zijn volgens installateur niet nodig wegens korte afstand, maar heb ze toch besteld bij Warmteservice. Die CT spoelen heeft hij er al bij zitten.

De q relays wil hij op de bovenzolder ophangen of in de meterkast.

Een extra aardlekschakelaar (1 voor de envoy en 1 voor de panelen/relay) vindt hij prima om te doen. Kost wel meer en hij ziet er geen meerwaarde verder in. Mocht ik op een andere plaats nog panelen willen (schuur bijvoorbeeld) gaat dat via een nieuwe panelen groep
Klinkt als een installateur die graag met je meedenkt :X

Die ferrietringen hebben niet direct iets te maken met afstand. Het gaat met name om het blokkeren van ruis vanuit je lokale net in huis (bijvoorbeeld door PowerLan). Goed dat je ze hebt besteld 8)

Die Q-relays kun je inderdaad op allerlei plekken hangen. Zelf zou ik het 't meest voor de hand liggend vinden om 'm in de meterkast te hangen. Bij alle andere relevante schakelmateriaal. Maar het kan volgens mij prima. Wel een extra kastje nodig (alleen een Din-rail op hout schroeven en die Q-relais er onbeschermd opklikken is wat mij betreft beunhazen werk).

Aardlekautomaat. Het is een stukje extra bescherming en veiligheid maar die installateur zal het weten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Websphinxie schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:46:
[...]

Klinkt als een installateur die graag met je meedenkt :X

Die ferrietringen hebben niet direct iets te maken met afstand. Het gaat met name om het blokkeren van ruis vanuit je lokale net in huis (bijvoorbeeld door PowerLan). Goed dat je ze hebt besteld 8)

Die Q-relays kun je inderdaad op allerlei plekken hangen. Zelf zou ik het 't meest voor de hand liggend vinden om 'm in de meterkast te hangen. Bij alle andere relevante schakelmateriaal. Maar het kan volgens mij prima. Wel een extra kastje nodig (alleen een Din-rail op hout schroeven en die Q-relais er onbeschermd opklikken is wat mij betreft beunhazen werk).

Aardlekautomaat. Het is een stukje extra bescherming en veiligheid maar die installateur zal het weten 8)
Die aardlek ging erom dat iemand hier noemde dat je de panelen en relay op een aardlek zet en dat je de envoy op een tweede aardlek zet.... In plaats van dus de panelen + relay + envoy op dezelfde aardlek. Volgens een Tweaker was dat handig voor als ik ooit onderhoud of iets anders aan de panelen zou willen verrichten, dan hoefde de envoy niet uit? O, dat was jij zelf.

Wat is de schade als de envoy van de stroom af gaat in de paar uurtjes dat je eventueel bezig bent?

Hij ging ook een extra kastje installeren

[ Voor 4% gewijzigd door President op 11-04-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
President schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:24:
[...]
Die aardlek ging erom dat iemand hier noemde dat je de panelen en relay op een aardlek zet en dat je de envoy op een tweede aardlek zet.... In plaats van dus de panelen + relay + envoy op dezelfde aardlek.
Achter de aardlekschakelaar plaats je 2 installatieautomaten, één voor het q-relais en de panelen en de andere voor de envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
berend_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:30:
[...]

Achter de aardlekschakelaar plaats je 2 installatieautomaten, één voor het q-relais en de panelen en de andere voor de envoy.
En dat is de standaard? Of dat is een afwijking van de standaard maar zoals @Websphinxie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
President schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:33:
[...]

En dat is de standaard? Of dat is een afwijking van de standaard maar zoals @Websphinxie heeft?
Ik zie dat er 2 dingen door elkaar heen lopen:
Er bestaan aardlekschakelaars en aardlekautomaten, in de laatste zit het installatieautomaat geïntegreerd.
Als je een aardlekschakelaar gebruikt plaats je na deze schakelaar nog installatieautomaten. Bij aardlekautomaten hoeft dat dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Ik heb twee aardlekautomaten. Net zoals @Pazo in deze foto toont

Afbeelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Ik zie de toegevoegde van een dedicated groep voor de envoy niet. Als je al onderhoud hebt aan je zonnepanelen, dan staan ze uit. Voor die opbrengst (0) heb je geen apparaat om je te vertellen dat dit de opbrengst is. Maar goed, aan de andere kant ben ik ook de persoon die niet snapt waarom je voor de envoy metered zou gaan ten opzichte van de envoy standaard en een losse P1 meter. Met name bij de achterlijk grote CT ringen vraag ik me af waarom. Voor de Amerikaanse markt, oké maar de Nederlandse met de p1 meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Ik wil ook panelen op de schuur plaaten. Nu ligt daar al een groep. Deze groep wordt gebruikt voor LED verlichting in de tuin. Mag ik deze groep gebruiken voor 4 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34
Nism0 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:01:
Ik wil ook panelen op de schuur plaaten. Nu ligt daar al een groep. Deze groep wordt gebruikt voor LED verlichting in de tuin. Mag ik deze groep gebruiken voor 4 panelen?
Als je de LED verlichting niet meer gebruikt wel, maar tegelijk denk ik niet, wellicht dat je een onderverdeler kan plaatsen, afhankelijk van je aansluiting in de meterkast? Wat is je stroom aansluiting? Meeste gevallen is een nieuwe kabel trekken de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
LinuZZ schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:06:
Maar goed, aan de andere kant ben ik ook de persoon die niet snapt waarom je voor de envoy metered zou gaan ten opzichte van de envoy standaard en een losse P1 meter.
Thuisaccu :) Ja dat klinkt misschien nog ver weg, maar aangezien ik hoop dat mijn systeem toch wel minimaal 15-20 jaar mee gaat; wie weet dat er over 5 of 10 jaar een thuisaccu aan hangt. En de S-metered is daarop voorbereid, de Standard niet. Dat was voor mij (een van) de reden om voor de S-metered te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
jeeedeee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:14:
[...]

Als je de LED verlichting niet meer gebruikt wel, maar tegelijk denk ik niet, wellicht dat je een onderverdeler kan plaatsen, afhankelijk van je aansluiting in de meterkast? Wat is je stroom aansluiting? Meeste gevallen is een nieuwe kabel trekken de beste optie.
De LED verlichting is maar een paar watt in de avond. Ik lees dat mensen zelfs een wasmachinegroep gebruiken. Binnenkort wordt de aansluting verzwaard naar 3x25. Als het mogelijk is wil ik geen nieuwe kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34
Klopt, dat kan met een PV verdeler die je in de schuur kan plaatsen. Vertakt je kabel onderweg van je meterkast naar de led verplichting of loopt deze rechtstreeks van de meterkast naar de schuur, en pas vanaf daar naar de led verlichting?

In dat laatste geval kan je daar de PV verdeler plaatsen, wat ervoor zorgt dat er niet teveel stroom kan gaan lopen... Had je dit topic al gezien Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 anders wellicht je vraag daar nog even stellen, er zijn zeker tweakers die er nog meer verstand van hebben als ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:23:
[...]

Thuisaccu :) Ja dat klinkt misschien nog ver weg, maar aangezien ik hoop dat mijn systeem toch wel minimaal 15-20 jaar mee gaat; wie weet dat er over 5 of 10 jaar een thuisaccu aan hangt. En de S-metered is daarop voorbereid, de Standard niet. Dat was voor mij (een van) de reden om voor de S-metered te gaan.
Dat is handig om te weten, ik heb "gratis" namelijk een S-Metered gehad (zonder de meetdingen erbij natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
jeeedeee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:21:
Klopt, dat kan met een PV verdeler die je in de schuur kan plaatsen. Vertakt je kabel onderweg van je meterkast naar de led verplichting of loopt deze rechtstreeks van de meterkast naar de schuur, en pas vanaf daar naar de led verlichting?

In dat laatste geval kan je daar de PV verdeler plaatsen, wat ervoor zorgt dat er niet teveel stroom kan gaan lopen... Had je dit topic al gezien Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 anders wellicht je vraag daar nog even stellen, er zijn zeker tweakers die er nog meer verstand van hebben als ik :)
De kabel vertakt onderweg naar de schuur meerdere keren. Het standaard PV verdeler schema wat je vaak ziet op tekeningen gaat dus niet op. Maar omdat ik zo weinig verbruikers heb en ik maar 4 panelen wil plaatsen op deze groep. Hoop ik dat we zonder een PV verdeler toch de groep kunnen delen.
Dank, wellicht post ik daar ook even mochten we er hier niet uitkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
4 panelen kun je volgens mij letterlijk gewoon in het stopcontact steken. Niet hoe het hoort maar wel kan. Een magnetron voor je popcorn of broodje bapao trekt meer vermogen. ik zal dit schuine voorbeeld niet meer gebruiken 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Websphinxie op 13-04-2022 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Top dat denk ik ook! Ander ding, ik heb nu twee offertes liggen voor Enphase. Waaronder 1 van de S Bouwmarkt. Ik zie hier vaak mooie kasten met degelijke aansluitingen voorbijkomen. Hebben jullie nog een tip waar ik een 3e of 4e offerte kan opvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Die groepenkasten doen veel mensen zelf. Daarbij komt een installateur is vaak elektricien maar een elektricien niet altijd/graag installateur. Oftewel je moet sommige vragen niet altijd bij dezelfde persoon/bedrijf neerleggen. Zoek een goede elektricien die de boel netjes kan aanleggen/organiseren in je kast.

Betekent overigens niet dat alle installateurs beunhazen zijn, zeker niet maar ieder z'n specialisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Nu heb ik het PV systeem zelf aangelegd, dus ik heb de elektricien laten komen die destijds (een aantal jaren geleden) ook ons huis had voorzien van alle elektra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Nism0 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:12:
[...]

De kabel vertakt onderweg naar de schuur meerdere keren. Het standaard PV verdeler schema wat je vaak ziet op tekeningen gaat dus niet op. Maar omdat ik zo weinig verbruikers heb en ik maar 4 panelen wil plaatsen op deze groep. Hoop ik dat we zonder een PV verdeler toch de groep kunnen delen.
Dank, wellicht post ik daar ook even mochten we er hier niet uitkomen ;)
Je mag maximaal 500 watt invoeden op een groep met verbruikers, dit onder andere om te voorkomen dat je apparaten 32a gaan verbruiken over 2,5mm2 kabels. Het 'gewoon' inprikken van 4 panelen is dus vrijwel altijd teveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
LinuZZ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:19:
[...]

Je mag maximaal 500 watt invoeden op een groep met verbruikers, dit onder andere om te voorkomen dat je apparaten 32a gaan verbruiken over 2,5mm2 kabels. Het 'gewoon' inprikken van 4 panelen is dus vrijwel altijd teveel!
Ok ik snap de richtlijnen. Maar als je kijkt naar de 7 led lampjes in de tuin die minder dan 1 watt per stuk gebruiken. Lopen we dan in de praktijk een risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Nism0 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:43:
[...]

Ok ik snap de richtlijnen. Maar als je kijkt naar de 7 led lampjes in de tuin die minder dan 1 watt per stuk gebruiken. Lopen we dan in de praktijk een risico?
Daar ga ik geen advies of uitspraken over doen. De NEN regels zijn er niet voor niets en gemaakt door veel slimmere mensen dan ik.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 08:15
Hier staat de uitleg waarom je maar zo weinig mag invoeden op een bestaande groep.
Het heeft niet met die paar watt van die led lampen te maken, maar met het feit dat er bij kortsluiting meer dan 16A door de bedrading gaat. Hierdoor kan er op zwakke plekken (ook elders) brand ontstaan voordat de zekering afslaat.

MarkS90 in "Stekkerklare zonnepanelen - regels?"

Zeker als de bedrading vertakt onderweg, neemt dit risico toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:02
Vandaag is de installateur langs geweest voor de schouw en hij meldde een paar aparte zaken die ik even wil checken (ik kon helaas niet zelf bij de schouw aanwezig zijn, dus kon niet direct deze vraag stellen):

Blijkbaar past de Envoy Metered niet in onze meterkast qua ruimte. De installateur vroeg zich af waarom er voor een Metered was gekozen. Blijkbaar zou een 'normale' Envoy wel passen. Mijn vragen hierbij:
1) is een 'standaard' Envoy inderdaad kleiner dan een Metered? Volgens mij is dit toch gewoon hetzelfde kastje?
2) kan de Envoy niet geinstalleerd worden in de garage en vanaf daar een kabel getrokken worden naar de meterkast (die zit 4 meter verderop dan, kabel kan door de kruipruimte)
3) ik wil de installatie uit kunnen lezen met Home Assistant. Is daarin een verschil tussen de 'standaard' Envoy en de Metered versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:10
Als de PV op fase 3 zit aangesloten en de Envoy op 3 fases zit. Heb je dan een fase koppelaar nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

B-Force schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:29:
Vandaag is de installateur langs geweest voor de schouw en hij meldde een paar aparte zaken die ik even wil checken (ik kon helaas niet zelf bij de schouw aanwezig zijn, dus kon niet direct deze vraag stellen):

Blijkbaar past de Envoy Metered niet in onze meterkast qua ruimte. De installateur vroeg zich af waarom er voor een Metered was gekozen. Blijkbaar zou een 'normale' Envoy wel passen. Mijn vragen hierbij:
1) is een 'standaard' Envoy inderdaad kleiner dan een Metered? Volgens mij is dit toch gewoon hetzelfde kastje?
2) kan de Envoy niet geinstalleerd worden in de garage en vanaf daar een kabel getrokken worden naar de meterkast (die zit 4 meter verderop dan, kabel kan door de kruipruimte)
3) ik wil de installatie uit kunnen lezen met Home Assistant. Is daarin een verschil tussen de 'standaard' Envoy en de Metered versie?
1- Het kastje is gelijk maar ik denk dat ze de spoelen niet kwijt kunnen 2 bij een fase PV en een fase kast en 6 bij alles drie fasen.
2- Ja dat kan, maar dan moeten de meetkabels op de juiste manier verlengd worden, ik denk dat punt 1 het punt is waarom het niet past en dan is dit punt niet aan de orde want dan past het ook niet.
3- geen idee iemand met HA?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Remco Tr schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:02:
Als de PV op fase 3 zit aangesloten en de Envoy op 3 fases zit. Heb je dan een fase koppelaar nodig?
Als de PV op drie fasen zit aangesloten heb je een 3-fase koppelaar nodig. De Envoy zit op een fase.
Om de micro's met de envoy te laten communiceren heb je de fase koppelaar nodig die zorgt ervoor dat ze de data kunnen versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
martijn v o schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:07:
[...]

Als de PV op drie fasen zit aangesloten heb je een 3-fase koppelaar nodig. De Envoy zit op een fase.
Om de micro's met de envoy te laten communiceren heb je de fase koppelaar nodig die zorgt ervoor dat ze de data kunnen versturen.
PV alleen op fase 3 Envoy op 3 fases. (Icm 1 fase q-relais,1 fase automaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
B-Force schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:29:
Mijn vragen hierbij:
1) Hetzelfde kastje qua formaat, maar iets andere inhoud. Zie ook de TS voor meer uitleg mbt de verschillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1c83yL9zQ4RxhbHHD1W3Td-wSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CACE3RcB7yOh36uWRYKGypJb.png?f=user_large

2) Kan wel, maar de kabels van de CT ringen zijn niet zo lang. Ik weet eerlijk gezegd niet of je die zo lang kunt verlengen, of dat evt tot signaalverlies / storingen kan leiden.

3) Ik heb HA, en de S-metered. De S-metered kan meer zaken uitlezen dan de Standaard, dus hoogstwaarschijnlijk komt dat ook terug in HA, dat daar meer entiteiten beschikbaar zijn. Voorbeeldje van mij HA dashboard: Pazo in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Pazo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:21:
[...]

1) Hetzelfde kastje qua formaat, maar iets andere inhoud. Zie ook de TS voor meer uitleg mbt de verschillen.
[Afbeelding]

2) Kan wel, maar de kabels van de CT ringen zijn niet zo lang. Ik weet eerlijk gezegd niet of je die zo lang kunt verlengen, of dat evt tot signaalverlies / storingen kan leiden.

3) Ik heb HA, en de S-metered. De S-metered kan meer zaken uitlezen dan de Standaard, dus hoogstwaarschijnlijk komt dat ook terug in HA, dat daar meer entiteiten beschikbaar zijn. Voorbeeldje van mij HA dashboard: Pazo in "Het grote Enphase topic"
In home assistent met de envoy standard krijg ik dezelfde gegevens, alleen dan zonder de verbruik gegevens uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Remco Tr schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:10:
[...]

PV alleen op fase 3 Envoy op 3 fases. (Icm 1 fase q-relais,1 fase automaat)
Ik begrijp je vraag niet of is het een mededeling?

Je hebt altijd een fase koppelaar (Q-relais) nodig. Een fase PV is een fase Q. Drie fasen PV is drie fase Q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
martijn v o schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:37:
[...]

Ik begrijp je vraag niet of is het een mededeling?

Je hebt altijd een fase koppelaar (Q-relais) nodig. Een fase PV is een fase Q. Drie fasen PV is drie fase Q.
Groepenkast en en de Envoy is 3 fase. PV is 1 fase en zit op fase 3. Heb je voor de communicatie een fasekoppelaar nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
LinuZZ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:34:
[...]

In home assistent met de envoy standard krijg ik dezelfde gegevens, alleen dan zonder de verbruik gegevens uiteraard
Entiteiten die ik kan zien / opvragen in HA, met de S-metered:
  • Totaal opgewekt laatste 7 dagen
  • Totaal opgewekt levensduur
  • Totaal opgewekt vandaag
  • Totaal verbruik laatste 7 dagen
  • Totaal verbruik levensduur
  • Totaal verbruik vandaag
  • Huidig (totaal) verbruik
  • Huidige (totaal) opwekking
En dan ook per micro de huidige / actuele opwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Remco Tr schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:43:
[...]

Groepenkast en en de Envoy is 3 fase. PV is 1 fase en zit op fase 3. Heb je voor de communicatie een fasekoppelaar nodig?
Indien 1-fase PV systeem hebt (1-fase Q-cable), kan je een 1-fase Q-relay gebruiken, en dit kan aangesloten worden op een 3-fase meterkast.
Zie ook pagina 21 en / of 25 van de Solar Bouwmarkt handleiding (1 fase PV op 3 fase meterkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Remco Tr schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:43:
[...]

Als je een Q-relais hebt is dat goed.
Waarschijnlijk gaat het zonder relais met de communicatie wel goed, maar voor het ontkoppelen bij storingen en netproblemen schakelt hij de PV installatie af en weer bij als het weer ok is. Je voldoet niet aan de norm als je hem niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:02
LinuZZ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:34:
[...]

Thx, dat wilde ik idd even weten. Verbruiksgegevens haal ik via HA wel uit mijn slimme meter. Neem aan dat dat gewoon zo in te zien blijft en dat er alleen een extra 'production' tak bij komt?

[ Voor 14% gewijzigd door B-Force op 13-04-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Maar je hebt geen batterij ondersteuning met een standard volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Nism0 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:40:
Maar je hebt geen batterij ondersteuning met een standard volgens mij
Om tzt de batterijen te kunnen aansturen (laden en ontladen) moet de Envoy weten wat er geimporteerd danwel geexporteerd wordt....dat kan met CT's....en die kunnen alleen aan de Enoy-s metered gekoppeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:46
Websphinxie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:04:
Snap ik. Laat even weten zodra alles lekker draait
Kleine update over de verkeerde weergave in de app: inmiddels is de installateur geweest en werkt het! Geen idee wat er nu precies verkeerd zat. Overigens interessant dat omdat er ook andere zonnepanelen op een andere omvormer zitten soms het eigen verbruik positief is. De weergave van wat er verbruikt is in huis klopt dan ook niet helemaal, maar dat neem ik maar voor lief. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNw6YajfHnUCD4ndFT7wQ211mxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ir0WYlheS7EwXcjYNB96Io3Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Flippie Flink goed dat het in ieder geval werkt. Harvesten maar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 10:04
Flippie Flink schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:41:
[...]

Kleine update over de verkeerde weergave in de app: inmiddels is de installateur geweest en werkt het! Geen idee wat er nu precies verkeerd zat. Overigens interessant dat omdat er ook andere zonnepanelen op een andere omvormer zitten soms het eigen verbruik positief is. De weergave van wat er verbruikt is in huis klopt dan ook niet helemaal, maar dat neem ik maar voor lief. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

[Afbeelding]
Ik heb naast Enphase ook nog andere panelen met omvormer (nieuwbouw huis).
Deze heb ik nu zo in de meterkast aangesloten dat de meetspoelen van Enphase die opgewekte stroom ook mee meten.
(de beide systemen komen na het q-relais samen, en daar de productie CT's geplaatst)
De productiewaarde in de Enphase app is dus de gecombineerde opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Laatst online: 06-09 08:54
ollem schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:58:
[...]

Ik heb naast Enphase ook nog andere panelen met omvormer (nieuwbouw huis).
Deze heb ik nu zo in de meterkast aangesloten dat de meetspoelen van Enphase die opgewekte stroom ook mee meten.
(de beide systemen komen na het q-relais samen, en daar de productie CT's geplaatst)
De productiewaarde in de Enphase app is dus de gecombineerde opwek.
Kun je eens een afbeelding posten van zowel de " Energie", (de parabool) als de "Serie" (de opbrengst per paneel), op hetzelfde moment genomen. Je zou dan een verschil moeten zien in de totale productie en de productie van de individuele panelen. Ik neem aan dat het productiegetal bij de parabool uit de CT-spoelen wordt gehaald en de opbrengst van de individuele panelen uit de micro's komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mylo1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:08:
[...]

Kun je eens een afbeelding posten van zowel de " Energie", (de parabool) als de "Serie" (de opbrengst per paneel), op hetzelfde moment genomen. Je zou dan een verschil moeten zien in de totale productie en de productie van de individuele panelen. Ik neem aan dat het productiegetal bij de parabool uit de CT-spoelen wordt gehaald en de opbrengst van de individuele panelen uit de micro's komt.
Dat is correct.

Dat weet ik toevallig omdat ik enige tijd heb gedraaid met extra panelen die nog niet in Enlighten waren geregistreerd, maar die opbrengst werd wel meegenomen in wat er totaal geproduceerd werd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik zat er over na te denken mijn 1x35A te wijzigen naar 3x35A.

Ik heb een M serie met 1 fase. 20 panelen. Mijn dak heeft een aparte groep (16x300=4800Wp - 20A) en de schuur heeft een aparte groep (4x300=1200Wp - 5A) de schuur ga ik nog uitbreiden met (2x375Wp). Zonder alles om te gooien zou ik dus beide groepen kunnen verdelen over 2 van de 3 fases.

Kan je de Envoy gebruiken met 1 ct op de enkele fase productie en 3 ct's voor het verbruik? Of 2 productie CT's ? Gaat dat werken?

antwoord gevonden: het kan. heb 2 extra CTs nodig

[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 15-04-2022 22:13 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 11:55
B-Force schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:31:
[...]

Thx, dat wilde ik idd even weten. Verbruiksgegevens haal ik via HA wel uit mijn slimme meter. Neem aan dat dat gewoon zo in te zien blijft en dat er alleen een extra 'production' tak bij komt?
Inderdaad.
Ik heb home assistant , envoy standaard, losse goodwe omvormer met wat extra panelen. Homewizzard aan de p1 aansluiting van de meter.

Home assistant telt de 2 pv producties bij elkaar op (je ziet ze ook apart). En verbruik rekent hij uit met de homewizzard.

Homewizzard laat ook per seconde verbruik zien

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:06
Voor m'n ouders is er een offerte binnengekomen voor 29 Hyundai 400wp panelen icm IQ7+ en een envoy s metered. Alles ligt op 1 dakvlak en is redelijk makkelijk te leggen. Ik schrok nogal van de prijs. Hoeveel € per wp is bij enphase reëel? Deze offerte was €1.30 per wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:07

Reinier

\o/

Ik heb een offerte voor 12 van diezelfde panelen en kom op een prijs van €1,57 per Wp. En dan is de offerte volgens mij nog onvolledig ook (1 fase Q-Relay, de gewone Envoy S, etc.).

Schaarste! :)
Pagina: 1 ... 9 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica