Websphinxie schreef op zondag 10 april 2022 @ 06:49:
@
President Ik zou het van te voren even checken en je voorkeur aangeven. Daarmee voorkom je gedoe en onduidelijkheid op de dag van installatie. Manier A kan in het geval dat ze zelf manier B van plan waren, een extra aardlekautomaat kosten (50-100 euro) + extra installatie (paar minuutjes) betekenen. De extra ruimte die benodigd is kan ook betekenen dat je net een wat andere plaatsing krijgt in je groepenkast/extra kastje nodig hebt.
Je hebt de juiste ferriet ringen te pakken
Enphase adviseert één ring voor iedere fase (dus 3). Ik heb zelf ook de nul-draad van een ring voorzien. Dus 4 in totaal. De installatie is simpel. Kabel 4/5 keer heen en terug wikkelen om een mooie blokkade te creëren.
Wij hadden veel gezeur met ons wifi netwerk / mesh netwerk. Dat communiceert ook via het stroomnet met de mesh-repeaters.
Met die ferriet ringen voorkom je dat die communicatie ook onbedoelde toegang/invloed heeft op je PV systeem.
Nog een extra vraag: je geeft het totaal piek vermogen van de panelen. Hoeveel panelen en welke wattpiek (of je kunt het type geven).
Ik heb zelf 455Wp panelen met IQ7+ micro-omvormers. Panelen zijn dus zwaar overgedimensioneerd (oftewel panelen leveren in potentie veel meer dan micro-omvormers aankunnen).
Top, ga ik dat nog even doorgeven.. maar: heeft het 'nut' voor aparte groep? Ik bedoel, ik zie mezelf geen onderhoud plegen aan zonnepanelen? Kom nooit op het dak.
En ik heb nu 3 ferriet ringen besteld, moet ik nog een 4e bestellen?
En moet er of kan er bij installatie rekening worden gehouden met een eventuele thuis accu later en/of van het gas af (dus warmtepomp) op zolder?
Dus nog wat vragen/opmerkingen die ik ga meegeven aan de installateur:
1. Stickers van de micro op een legplan, zodat ik weet welk paneel hoeveel opbrengt
2. Panelen en de S metered op dezelfde aardlekschakelaar of op aparte?
3. Ferriet ringen plaatsen
4. Bij installatie van de metered kiezen dat ik professional ben met bedrijfsnaam thuis zonnepanelen of zoiets, dan kan ik later meer
5. Envoy via kabel aansluiten (dus niet via de wifi)
Ik ben straks 385wp panelen. Ook 'teveel' dus voor een IQ7+ maar lees overal dat dat niks uitmaakt omdat die toch nooit max pv bereiken
[
Voor 6% gewijzigd door
President op 10-04-2022 09:40
]