Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 108 Laatste
Acties:
  • 893.291 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
@Websphinxie @berend_ @LinuZZ Bedankt voor de reacties! De noodzaak voor internet tijdens installatie vind ik niet zo'n probleem.

Ik dacht dat de Envoy enkel kon connecteren naar een service van Enphase en geen eigen web interface had, maar ik ben dus zeer blij dat dit wel zo is!

Mooi topic "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!". Met wat programmeerwerk zou je dus toch elke omvormer apart kunnen uitlezen. Ik heb het er wel voor over :)
Websphinxie schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:57:
Hi @Jim80
Ik ben wat minder huiverig voor afhankelijkheid, invloeden en scenario's zoals jij ze beschrijft maar in theorie heb je gelijk. Dat zal komen door mijn gebrek aan kennis op het vlak van cybersecurity.
Beetje beroepsmisvorming.... ik ontwerp al heel lang hardware en firmware. In een ideaal ontwerp is de hardware zodanig opgezet dat software nooit iets buiten de veilige specs kan sturen. Maar van een closed-source ontwerp kan je dat dus nooit beoordelen.

Dat is overigens niet specifiek aan Enphase, maar wel voor mij de reden het off-line moet kunnen werken.

@berend_ Jij lijkt het ook liever off-line te hebben, wat is jouw motivatie hiervoor eigenlijk?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:59
@Jim80 Hoewel ik ook gewoon gebruik maak van de cloud / app, heb ik ook geïntegreerd in Home assistent. Kan je leuke dingen mee doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Cy0zUS4x0QrLUorMV3Rcu1zl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3tk5pDtkyDaDwGCoISDAU6ak.jpg

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pazo schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:45:
@Jim80 Hoewel ik ook gewoon gebruik maak van de cloud / app, heb ik ook geïntegreerd in Home assistent. Kan je leuke dingen mee doen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft HA support voor Enphase of heb je dit dashboard zelf gemaakt? Ziet er cool uit :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Jim80 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:52:
Jij lijkt het ook liever off-line te hebben, wat is jouw motivatie hiervoor eigenlijk?
Mijn motivatie is baas over eigen data. Ik gebruik bewust geen cloud diensten, alles zoveel mogelijk lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 21:25
Ik heb gisteren 6 Jinko JKM390N-6RL3-B panelen met Enphase IQ7+ geïnstalleerd en in bedrijf genomen (rond 13:00). Eigenlijk zijn het er momenteel 5 de laatste op de pallet bleek kapot :( Ik heb de IQ7+ al wel gemonteerd, hier zit momenteel nog geen paneel aan.
De panelen zijn verdeelt over een 3 fase systeem, welke ik met een Envoy standaard uitlees.

Nu heb ik gisteren het Enphase Enlighten ook ingericht, en zie ik andere waarden als ik had verwacht.
Nu weet ik dat mijn panelen af zullen toppen bij ideale omstandigheden, dit neem ik voor lief.
Als ik de grafieken van gisteren zie topt hij veel eerder af dan ik dacht. De panelen redden maar net de 150W p.s.
Lees ik de grafieken verkeerd af, kan er iets verkeerd zitten in het systeem of wat zie ik over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_GndoIexZMloLKBlBlZcV423Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvq4PSnrlpTLEx1wrQOl5z9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tvv0PuLb9pZd4x8V_wxwTKFBGg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKqbR8kcPaERCewM16x3eM2q.jpg?f=fotoalbum_large
Totaal van 5 panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNVUkG8HReDMlo443eYnAGs1L3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNZCt20Or2sPnfI1ze1gsJaB.jpg?f=fotoalbum_large
Totaal van 1 paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-07 10:45

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

OM de BTW terug te krijgen moet ook de naam van het energiecontract wijzigen naar mijn vrouw. Helaas doet budget energie daar moeilijk over en dan moet ik afstand nemen van mijn huidige variabel tarief en krijg ik een nieuw, ongunstigere, variabel tarief.

Iemand hier zelfde probleem gehad? Overweeg te switchen maar ja... waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@jay56 Dat is wel apart, lijkt mij niet kloppen. Bij mij hebben gisteren mijn 390Wp panelen (liggen op Oost/West, plat dak) bijna 260W gedaan op hun piek. Dan is aftoppen op 150W echt niet goed. Zou ca 290W moeten kunnen halen als de omstandigheden goed zijn.
De vraag is nu even alleen waar dat aan kan liggen.

EDIT: Even de datasheet bekeken:
https://solartraders.com/...1/datasheet.pdf?locale=nl

Enige dat ik mij nu even kan bedenken, dit zijn 132 cells (2x66) panelen. Ik weet even niet hoe de IQ7+ daarmee om gaat. Volgens de specs alleen voor 60 en 72 cells. maar voor 66 cells is er sowieso niets, dus ik vraag me af hoeveel / of dat evt van invloed kan zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Pazo op 28-03-2022 11:12 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bigg Balls schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:00:
OM de BTW terug te krijgen moet ook de naam van het energiecontract wijzigen naar mijn vrouw. Helaas doet budget energie daar moeilijk over en dan moet ik afstand nemen van mijn huidige variabel tarief en krijg ik een nieuw, ongunstigere, variabel tarief.

Iemand hier zelfde probleem gehad? Overweeg te switchen maar ja... waar?
Ja, helaas :( Budget is echt verschrikkelijk op dit gebied, contractovername is gewoon onmogelijk. Ik ben in eerste instantie een nieuw contract aangegaan bij Budget maar toen het 6 weken moest duren voor dat contract in ging was ik er klaar mee. De enige mogelijkheid tot versnelling was een verhuizing 8)7 Innova gebeld en daar was ik van harte welkom, alles geregeld binnen 2,5 week. Daar krijg ik 36 cent terugleververgoeding, maar dat boeit me eigenlijk niet zoveel, het leeuwendeel verbruik ik toch wel op :) Ze hadden nog een foutje gemaakt waardoor de welkomstkorting 2x zo hoog was als de bedoeling was :+ Gelukkig waren ze zo sportief door zwart op wit te zetten dat ze zich ook aan deze korting zouden gaan houden. want volgens de AV had ik eigenlijk nergens recht op omdat ik gas bij Budget heb laten lopen. Het tarief was daar beter en met een variabel contract kan ik er vanaf wanneer ik wil..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
Pazo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:05:
@jay56 Dat is wel apart, lijkt mij niet kloppen. Bij mij hebben gisteren mijn 390Wp panelen (liggen op Oost/West, plat dak) bijna 260W gedaan op hun piek. Dan is aftoppen op 150W echt niet goed.
De vraag is nu even alleen waar dat aan kan liggen.
Ja lijkt mij ook niet goed, ben ook nog een redelijke leek op het gebied van PV-sytemen.
De mijne liggen op zuid-west op een uitbouw + garage en hebben smorgens last van schaduwwerking van het huis. Dus komen pas rond 12:00 op gang, maar zouden dan toch normaal moeten werken.
Ik houd me aanbevolen voor oplossingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Glashelder schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Ja, helaas :( Budget is echt verschrikkelijk op dit gebied, contractovername is gewoon onmogelijk. Ik ben in eerste instantie een nieuw contract aangegaan bij Budget maar toen het 6 weken moest duren voor dat contract in ging was ik er klaar mee. De enige mogelijkheid tot versnelling was een verhuizing 8)7 Innova gebeld en daar was ik van harte welkom, alles geregeld binnen 2,5 week. Daar krijg ik 36 cent terugleververgoeding, maar dat boeit me eigenlijk niet zoveel, het leeuwendeel verbruik ik toch wel op :) Ze hadden nog een foutje gemaakt waardoor de welkomstkorting 2x zo hoog was als de bedoeling was :+ Gelukkig waren ze zo sportief door zwart op wit te zetten dat ze zich ook aan deze korting zouden gaan houden. want volgens de AV had ik eigenlijk nergens recht op omdat ik gas bij Budget heb laten lopen. Het tarief was daar beter en met een variabel contract kan ik er vanaf wanneer ik wil..
heb een klacht ingediend volgens de klachten procedure, verwacht er weinig van maar is wel goed dat ze weten dat ze uitermate klant onvriendelijk werken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bigg Balls schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:25:
[...]

heb een klacht ingediend volgens de klachten procedure, verwacht er weinig van maar is wel goed dat ze weten dat ze uitermate klant onvriendelijk werken :-(
Ja had ik ook gedaan, maar helaas 'bedrijfspolicy'. Ik weet niet hoe lang je nog moet en wat je 'boete' zou zijn maar het kan de moeite waard zijn wellicht om de boel gewoon open te breken :p

Essent schijnt nu 58 cent teruglevertarief te betalen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:30
Glashelder schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Je doelt op de variabele tarieven? Of op de echte terugleververgoeding, van 5,5 cent naar 58 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Glashelder schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Ja had ik ook gedaan, maar helaas 'bedrijfspolicy'. Ik weet niet hoe lang je nog moet en wat je 'boete' zou zijn maar het kan de moeite waard zijn wellicht om de boel gewoon open te breken :p

gaat over op variabel per 03-04-22, zal even bij Essent kijken inderdaad.
Kan ook mijn gas bij Budget houden en alleen voor elektra overstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

turkeyhakan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:28:
[...]

Je doelt op de variabele tarieven? Of op de echte terugleververgoeding, van 5,5 cent naar 58 cent?
De zuivere terugleververgoeding.

Twijfel nu even of het Essent of Eneco is hoor.. maar een van die twee in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
jay56 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:13:
[...]

Ja lijkt mij ook niet goed, ben ook nog een redelijke leek op het gebied van PV-sytemen.
De mijne liggen op zuid-west op een uitbouw + garage en hebben smorgens last van schaduwwerking van het huis. Dus komen pas rond 12:00 op gang, maar zouden dan toch normaal moeten werken.
Ik houd me aanbevolen voor oplossingen ;)
Wellicht even kijken of er sprake is van een bepaalde foutmelding ten tijde van deze prodcutie, in de logs.
Dat kan je (in je lokale netwerk) hier vinden: http://envoy/event.json
Echter heb je dan wel het installer wachtwoord van je Envoy nodig. Deze kan je vinden door het serienummer op deze pagina in te vullen. Je krijgt dan het wachtwoord, en je kunt vervolgens dus inloggen met installer als gebruikersnaam en het wachtwoord.

EDIT
Het zou volgens mij niet moeten, maar het zou kunnen komen omdat er 1 paneel niet aangesloten is, of een stekker verkeerd zit, of er toch problemen zijn met de comptabiliteit van de module. Ik kwam o.a. het volgende tegen in dit document:
DC too low

• This event may indicate a bad or missing DC connection to the inverter. If this condition
occurs during daylight hours, we recommend that a qualified electrician inspect the DC
connection between the module and the inverter. The connection may need to be tight-
ened or may be experiencing wear and tear and require replacement.

• If the microinverter is having DC Too Low events during daylight hours, it may have
been paired with an incompatible PV module. Is the PV module on the Enphase Compat-
ibility list? If the PV module is not compatible it may work sometimes, but will not work
consistently or effectively. Some incompatible PV modules will not produce enough DC
to start up the microinverter. To check DC input measurements to a microinverter, see
“Check DC measurements” in this document.

[ Voor 38% gewijzigd door Pazo op 28-03-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
Pazo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Wellicht even kijken of er sprake is van een bepaalde foutmelding ten tijde van deze prodcutie, in de logs.
Echter heb je dan wel het installer wachtwoord van je Envoy nodig. Deze kan je vinden door het serienummer op deze pagina in te vullen. Je krijgt dan het wachtwoord, en je kunt vervolgens dus inloggen met installer als gebruikersnaam en het wachtwoord.

EDIT
Het zou volgens mij niet moeten, maar het zou kunnen komen omdat er 1 paneel niet aangesloten is, of een stekker verkeerd zit, of er toch problemen zijn met de comptabiliteit van de module. Ik kwam o.a. het volgende tegen in dit document:

[...]
Ik zal vanavond thuis even kijken, balen dit zeg. Ik ben net beginnend met PV-systemen dus er nog geen ervaring mee. Zal de leverancier vandaag ook even contacten.

Ik had bij de leverancier nog wel nagevraagd of de IQ7+ zouden werken met de panelen en het antwoord was "ja", maar goed wie weet hebben ze het antwoord te snel gegeven.

Qua stekker niet goed zitten kan er toch niet veel fout? Die van de panelen kunnen er maar op 1 plek in en de Q-cable kan toch ook niet verkeerd? Ik heb ze er allemaal goed in geduwd tot aan de klik.

[ Voor 7% gewijzigd door jay56 op 28-03-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:35
Even een tekening van compatibiliteit met de panelen.
Misschien kan je er wat mee.
https://www.solar-nu-webs...residentialcommercial.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Glashelder schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:30:
[...]

De zuivere terugleververgoeding.

Twijfel nu even of het Essent of Eneco is hoor.. maar een van die twee in ieder geval :)
Dank, dit is wat ik bij Eneco in de voorwaarden zie staan:
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op
het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten. Loopt de meter achteruit als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik. Dit betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
[...]

EDIT

[...]
Als ik op de volgende site kijk zouden ze compatible moeten zijn volgens mij: https://enphase.com/installers/microinverters/calculator
Alleen de "K" staat niet achter het type nummer, kan een toevoeging van de leverancier zijn?
Ik heb deze: https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMl4pbkVsTjkNlm6lEnsmSsEIJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBvbXFhVi7ma4RJbTgZzEghc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Na uren lang inlezen ben ik toch enorm gaan twijfelen of ik wel voor Enphase ga kiezen. Voor wie nog moet beslissen vat ik hier even samen.

De enige optie om 100% gerust te zijn met een Enphase systeem is door de updates levenslang tegen te houden om te ontsnappen aan de grillen van het bedrijf. Wat er immers anders kan gebeuren:Ik wil het systeem niet continu aan het internet hebben hangen, immers heb je dan blind vertrouwen op de beveiliging van Enphase. En ze hebben reeds bewezen dat ze hun beveiliging niet in orde hebben zelfs niet op het meest eenvoudige niveau.

Updates tegenhouden en nooit online gaan lijkt mij onbegonnen werk en vragen om meer problemen, want:
  • Onzeker of je recht hebt op 25 jaar garantie. Zie deze posts
  • Onzeker of je met deze offline policy nog toekomstige producten (zoals batterij) gaat kunnen aansluiten
  • Onzeker of je aan te kopen materiaal nog de oude (goede) firmware bevat
Dit is niet bedoeld als rant naar Enphase, want hoe graag ik het systeem ook wil, al het bovenstaande is voor mij een enorm breekpunt. Het systeem blijft ook enorm veel voordelen hebben tov string inverters.

Ik ben er zeker van dat 95% van de gebruikers die het systeem gewoon gebruiken zoals het hoort er heel tevreden van zijn en dat in geval van problemen de support van Enphase of de installateur het wel oplost.

Maar ik weet op voorhand, karmagewijs, dat ik bij die 5% pechtvogels ga horen die een foute update ga krijgen of gehacked ga worden in de komende 25 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Jim80 Allereerst, goed dat je onderzoek doet! Er is zeker wat te zeggen voor de bepaalde punten. Het grootste (ergste) punt vind ik, dat ze nog steeds geen update hebben uitgevoerd dat je niet zo maar open Enphase systemen in kan met het installer wachtwoord, zoals omschreven in de post van mij die jij aanhaalde. Toevallig 2 weken geleden nog eens geprobeerd, en kom er nog steeds in. Ik had ze gemaild, zou opgelost worden met een update, laatst nog eens gevraagd, geen antwoord meer. Dat vind ik wel schandalig van Enphase. Heb het ook gesubt naar Tweakers, maar die doen er ook niets mee. Terwijl nog duizenden verkeerd geconfigureerde systeem kinderlijk eenvoudig om zeep te helpen zijn.

Mbt je andere punten, zoals updates, evt verlies van locale toegang; ik weet niet hoe dat bij andere systemen is, maar lijkt mij dat het daar ook zou kunnen gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
[...]

EDIT

[...]
Op het moment krijg ik andere (betere) waarden als gister. Dit zouden normaal kunnen zijn toch?
Het lijkt erop dat het systeem gisteren niet lekker opgestart is. Wellicht omdat deze midden op de dag meteen onder volle zonbelasting aan is gezet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIPa6TW6HKqMcSGVckOtA23xxzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyjaXMnr1oiLlvPli6kKlXGp.jpg?f=fotoalbum_large
Totaal 5 panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hLZjq22xUr3xTdjXHE0zx45fMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOut4BBQ5oz5vJcQtAOREKDq.jpg?f=fotoalbum_large
1 paneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@jay56 Dat ziet er een stuk beter uit! Wellicht inderdaad nog opstart 'problemen'. Even aankijken de komende dagen, wellicht dat er niets aan de hand is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay56
Pazo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:14:
@jay56 Dat ziet er een stuk beter uit! Wellicht inderdaad nog opstart 'problemen'. Even aankijken de komende dagen, wellicht dat er niets aan de hand is :)
Ja wellicht heb ik iets te vroeg geroepen :$ vond de resultaten er vreemd uitzien gister. Zal inderdaad met de 1e opstart te maken kunnen hebben denk ik. Ik ga het nog even in de gaten houden.
Thanks voor jullie hulp in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Pazo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:19:
Mbt je andere punten, zoals updates, evt verlies van locale toegang; ik weet niet hoe dat bij andere systemen is, maar lijkt mij dat het daar ook zou kunnen gebeuren?
Voor zover ik het al opgezocht heb is het verschil met de meeste andere systemen dat de lokale toegang (web-interface, api, ...) door de fabrikant gedocumenteerd is en bedoeld is om te gebruiken door de eindgebruiker.

Bij Enphase is dat niet het geval. De enige officieel ondersteunde toegang voor eindgebruikers is via hun cloud. De evolutie lijkt dan ook dat (officieuze) lokale toegang enkel maar verder beperkt/beveiligd zal worden.

Ik hoop echt waar dat ze alsnog van strategie zullen veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:36
Ik heb een maand geleden voor Enphase getekend na lang twijfelen vanwege het slechte nieuws over de locale API die gaat verdwijnen. Enphase had voor mij nog meer pluspunten (beperkte ruimte voor omvormer, langer garantie, flexibel uitbreiden). Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om bij de installatie ook nog een modbus energiemeter in de meterkast er bij te laten plaatsen. Zodat ik altijd de opbrengst realtime uit kan lezen. Dat ik de individuele paneel opbrengst dan via het Enphase platform moet uitlezen vind ik acceptabel (hoeft van mij ook niet realtime, denk ik).

Maar toekomst gericht blijf ik het spannend vinden. Ik vind het verduurzamen leuk en icm electra via uurtarieven is het leuk om een keer met een thuisbatterij te gaan spelen. Maar ik hoop toch echt dat ik nu niet aan het Enphase ecosysteem vast zit.. Wat dat betreft vind ik dat Solaredge met de modbus functie op dat vlak wel echt een pluspunt heeft.

Overigens heb ik mede vanwege "het API gedoe" ervoor gekozen om geen Envoy metered te nemen, maar gewoon de P1 poort uit te lezen van de energiemeter en dan icm de modbus lezer het eigen verbruik bepalen.

[ Voor 10% gewijzigd door ranjo op 28-03-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
ranjo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:02:
Ik vind het verduurzamen leuk en icm electra via uurtarieven is het leuk om een keer met een thuisbatterij te gaan spelen. Maar ik hoop toch echt dat ik nu niet aan het Enphase ecosysteem vast zit.. Wat dat betreft vind ik dat Solaredge met de modbus functie op dat vlak wel echt een pluspunt heeft.
Je zit enkel vast aan het ecosysteem als je jouw thuisbatterij ook als noodstroom wil gaan gebruiken én als je wil dat die batterij tijdens stroomuitval ook bijgeladen dient te worden door de zon. Want dan is er samenwerking nodig tussen de "grid-forming" batterij en de omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:36
Jim80 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:12:
[...]
Je zit enkel vast aan het ecosysteem als je jouw thuisbatterij ook als noodstroom wil gaan gebruiken én als je wil dat die batterij tijdens stroomuitval ook bijgeladen dient te worden door de zon. Want dan is er samenwerking nodig tussen de "grid-forming" batterij en de omvormers.
Wat me alleen nog niet helemaal duidelijk is, is of het gedrag van een Encharge batterij door mij nog genoeg te beïnvloeden zal zijn. Dus op welke momenten de accu moet opladen of ontladen. De mogelijkheid om grid-forming te hebben klinkt wel als een mooie functie, in ieder geval als het stroomnet in Nederland veel instabiliteit problemen gaat krijgen. Het is een beetje moeilijk om te bepalen of en hoe vaak dat in de toekomst gaat gebeuren, en of de misgelopen opbrengst/comfort door stroomuitval dan dusdanig groot is dat het zinvol is om off-forming ondersteuning te hebben. Volgens mij moet het dan wel erg slecht gesteld zijn met het Nederlandse stroomnet.

Maar als het hele local api gebeuren dicht wordt gezet, ga ik me sterk afvragen of een Encharge batterij straks wel fatsoenlijk te "bedienen" is. Zeker als die aansturing ook afhankelijk zou moeten zijn van andere grootverbruikers zoals de warmtepomp, electrische auto, wasmachine enz. Die "kennis" zal zoals het er nu uit ziet vooral uit Home Assistant komen. Ergens moet dat dus toch een beetje vendor onafhankelijk worden.

Tsja, het is nu (nog) allemaal toekomstmuziek, maar als de panelen 25 jaar mee zouden moeten gaan toch wel een soort van relevant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Over die hele lokale api discussie, het lijkt erop dat het niet zo heel complex is om een token te bemachtigen. Als tools zoals HA dat implementeren, dan is er toch niet een mega groot issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:46
Wie kan mij helpen.

Ik heb het probleem dat mn micro’s slecht communiceren. Nu wil ik ferriet ringen plaatsen maar weet niet helemaal zeker of dit gaat werken in mijn installatie.

Mijn envoy hangt met 3 fases aan de kookgroep automaten. En mijn pv en q relais zit op fase 3.

Nu kan ik de ring plaatsen op de fase 3 voordat hij de q-relais in gaat. Weet alleen niet of hij dan genoeg ontstoort. Dit omdat er dan tussen de envoy en de spoel nog andere groepen zitten.

Op de installatie tekeningen van bv solar bouwmarkt zit alles van Enphase achter 3fase automaat. Bij mij zit dus de envoy op de 3 fase en heb maar 1 automaat voor de pv installatie.

Waar nu de ferriet ring plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Remco Tr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:13:
Wie kan mij helpen.

Ik heb het probleem dat mn micro’s slecht communiceren. Nu wil ik ferriet ringen plaatsen maar weet niet helemaal zeker of dit gaat werken in mijn installatie.

Mijn envoy hangt met 3 fases aan de kookgroep automaten. En mijn pv en q relais zit op fase 3.

Nu kan ik de ring plaatsen op de fase 3 voordat hij de q-relais in gaat. Weet alleen niet of hij dan genoeg ontstoort. Dit omdat er dan tussen de envoy en de spoel nog andere groepen zitten.

Op de installatie tekeningen van bv solar bouwmarkt zit alles van Enphase achter 3fase automaat. Bij mij zit dus de envoy op de 3 fase en heb maar 1 automaat voor de pv installatie.

Waar nu de ferriet ring plaatsen?
Hoi Remco, heb je een foto of een tekening van de situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 09:05
Inmiddels de 500kWh gepasseerd deze maand met 10 paneeltjes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2jwPSQH5niJ3wxveaP8EAmCapA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IEtePsr35kiOqrL2aD6wDYi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door coob op 28-03-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
@coob lekker hoor.
Hier vandaag ook officieel door de 500kWh barrière.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP2HS2eqP_Xqq9uFFsS6bcbkPjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKUPn0xXB8pmjJtCEHY5lIFF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 141% gewijzigd door Websphinxie op 28-03-2022 20:38 ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 09:05
@Websphinxie

Het is ook een uitzonderlijk goede maand geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier 606,4kWh met 15x 330 panelen, IQ7+ en op zuid.

10 panelen op 30 graden en 5 panelen op 10.

Voor het eerst dat het opvalt dat de rekening van Eneco / verbruik terug telt. (12,06 gebruikt van de 124 begroot)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb de moeite genomen om eens dat 'beruchte' topic goed door te lezen (440 berichten) over het sluiten / dichtzetten van de API. Dat topic is in juli 2021 gestart nadat een gebruiker merkte dat de API niet meer werkte. Deze gebruiker lijkt overigens uit Australië te komen, en alleen daar speelt het probleem.

Een aantal punten, eigenlijk soort samenvatting van dat topic:

Er wordt op gehint dat er evt een 'premium' dienst komt, waar je voor moet betalen om nog lokale data te kunnen krijgen:
Phillips_1325
9 months ago

Here is likely the real answer:

Premium Monitoring with Enlighten Manager

Enlighten Manager lets you monitor advanced system performance with a host of other features (afbeelding). Upgrade today with a one-time subscription fee of 349 AUD or a monthly subscription of 14.99 AUD.

* Get system performance benchmarking to ensure your system is performing at an optimal level.
* Get advanced production data at a per panel level, including power output time lapses etc to really get to know your system.
* Get advanced email notifications that can be customised to various parameters in your system.

Click here to know more about the different Enlighten offerings, new features and benefits.

So in other words, Enphase now expects you to pay for access to data that until the firmware upgrade used to be free.. Unimpressed to say the least. Be interested to know what legal options are available considering they have chosen to push out a firmware update which has crippled pre-existing functionality without my explicit consent...
===

Er wordt gerept dat er een API token zou zijn, welke 6 maanden geldig is. Deze zou via deze link te generen zijn (niet geprobeerd, wil mijn HA en PVOutput niet om zeep helpen).

Iemand anders zegt dat deze maar 1 of 7 dagen geldig zijn...
del13r
4 months ago

Hi @Jeremy Walton (Moderator)​

using information others have posted here:

Comissioned tokens have a 1 hour expiry date.
Uncomissioned tokens have 7 days expiry date.

How do we get these 6 month tokens you mentioned?
Een moderator geeft later een link naar een technical briefing: klik hier
Hierin wordt o.a. beschreven hoe je een 6 maand-geldig API token kan genereren.

===

Gebruikers melden dat ze de toegang kwijt zijn tot de productie pagina:
Kelland_9005
8 months ago

Hi, I'll let @Phillips_1325​ reply in case this is wrong, but I've lost access to http://X.X.X.X/api/v1/production it now is forced to https, and requires authentication via some undocumented token process.
Bij mij is dit nog gewoon bereikbaar. En laat zien:
code:
1
2
3
4
5
6
{
  "wattHoursToday": 18510,
  "wattHoursSevenDays": 122454,
  "wattHoursLifetime": 4653867,
  "wattsNow": -9
}

===

Het lijkt erop dat het pas speelt bij firmware versie 7.x.x, welke in Europa (nog) niet is uitgerold.
Momenteel zitten 'we' hier op 5.0.55 of 5.0.62.

===

Een gebruiker meldt dat een Enphase medewerker heeft gebeld en aangegeven heeft dat in versie 7.x.x. de API toegang gewoon beschikbaar blijft:
McAlary_2587
7 months ago

I just had a really lovely call from Jeremy Walton at Enphase and he assured me that current functionality in 5.x regarding local API access will continue to be available in 7.x upon its general/wider release.

Thank you Jeremy this is a fantastic outcome for Enphase's customer base.
Echter spreekt een andere gebruiker dat even later tegen:
Kluttz_6334
7 months ago

McAlary, I just had a conversation with an engineer on this and had a much different outcome to the discussion than what you had so this may not be a done deal. Also, the answer to your questions may be true but skirting by on a technicality that I didn't give them in my call. Although the API may still be present going forward, which will likely be true, my question was will it also be accessible via LOCAL credentials that do not require cloud access. The answer to this was most definitely a no.
===

De local API lijkt wel beschikbaar te blijven, maar Enphase wil gebruik maken van een token die maar een aantal maanden geldig is:
McAlary_2587
7 months ago

@Anderson_3096​ @JustPoet​ I confirmed from talking to enphase last week, as have others, that their plan is not to remove the local API, the problem is that they are going to require a cloud generated token to access it - thereby introducing an external dependency on their cloud to access a local system where previously no such dependency existed. You could get the data even if envoy was in a remote jungle or enphase cloud was suddenly unavailable. That's what has commentators concerned: needing their cloud to access a local system.

At the moment their workaround is to downgrade affected users to 5.0.55 , but that may have it's own ramifications for future ​system expansion and enlighten data upload, it remains to be seen.

The ideal solution is that enphase simply continue to provide a read-only API endpoint on the envoy with no token required. ​
en:
McAlary_2587
7 months ago

@Kluttz_6334​ I got a call from sales in Australia, and they apparently put my letter to the development team who said the local API isn't going away but IS going behind a cloud token.
===

En dan een belangrijke post van 1 van de moderators, 2 maanden geleden:
Hi all, I took this up with the relevant team for you and received the following information for you.

* We understand the feature request and we want to thank customers here for their ideas and their patience with Enphase as we try to respond to the same
* We have a set of features available in the near term which do not meet the exact request but provide insight into the system while we work on newer features
* In Q2 2022 we will be deploying the gateway software 7.x release to systems.
* Gateway software 7.x provides the ability to home owners to do 2 levels of local monitoring
* In the absence of internet connectivity the app tries to reach the gateway directly via the local wifi router and displays a live streaming view of the current system status including power production and home consumption (and if applicable power export to grid)
* If the app is unable to connect to the gateway via the wifi router due to any reason the app provides direction to the homeowner to connect to the gateway’s wifi network directly and fetches the same live streaming view (described above) via the direct wifi connection
* In the future we intend to extend these features to cover more information from the gateway
* For advanced users who want to connect Enphase’s solution to home energy automation solutions – we do not plan to enhance the gateway software with MQTT clients in the near term however the APIs that have existed on the gateway continue to remain accessible with the caveat of requiring a security token (that currently has a 6 month expiry at maximum). We will be looking at expanding the expiry of the token based on the customer feedback received from the our users. We do not have a concrete timeline for this yet but the product team is in discussions with security architects and engineering on this feature now and we will have better visibility in a month or so.
===

Laatste antwoord van de moderator, welke ook momenteel als 'beste antwoord' gemarkeerd staat:
Jeremy Walton (Moderator)
a month ago

We understand that certain users want their energy systems connected only locally, and to dispense with our token authentication process. However, our token authentication solution is currently applicable to all locally-connected Envoys, and we stand by this decision which we feel gives an enhanced level of security for such systems, where unauthorized access is largely in the hands of the system-owner. To be clear, we did not move to token-based authentication to obstruct users from obtaining their own data or to somehow profit from that (which we do not).

To clarify a misunderstanding around this issue, tokens for system-owners are valid for 6 months and therefore present extremely low inconvenience and risk that a token expires during an extended outage. If you are receiving a shorter token (1 hour or 12 hours) then the problem is likely that you are logging in as “installer” and you will need to use a “system-owner” enlighten account instead. Customer Service can assist with this.
===

Wat is er eigenlijk uit opmaak, is dat ze over willen gaan van een life-time API token (wat we nu hebben, zoals voor PV Output of Home Assistant) naar eentje die bijvoorbeeld 6 maanden geldig is. Dit om de 'beveiliging' te verbeteren (zoals het idee dat je je wachtwoord af en toe moet veranderen). Als dat alles is, dus dat we straks 2x per jaar de API key moeten aanpassen is onze setups, maar wel daarmee de lokale toegang behouden, dan kan ik daar wel mee leven.
Echter, dit speelt allemaal in Australië op dit moment, en (nog) niet in Europa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
berend_ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Hoi Remco, heb je een foto of een tekening van de situatie?
Heb even snel een tekening gemaakt hopelijk kom je eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv7n4eIovfL5B4lBDgxWJT2wijg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5t4zo7dak5aMsoxpY2mnEgZ.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Remco Tr en waar zit dan de hoofdschakelaar?

Als ik 'm goed lees zou je de ring 'daar' moeten plaatsen. Tussen de hoofdschakelaar en de aardlekautomaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vxgx5PGspVQuLWhwt8To4WqdKns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zMmYFuOZdoPcnbNSUnJzIppB.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk zou je voor het mooie nog 2 ferriet ringen moeten plaatsen over de andere fasen. Dan weet je zeker dat je geen gezeur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Websphinxie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:34:
Als ik 'm goed lees zou je de ring 'daar' moeten plaatsen. Tussen de hoofdschakelaar en de aardlekautomaat. [Afbeelding]
Ja, dat had ik ook bedacht. Alleen zit je nog met de verbuikers van de zwarte fase, want na de kookgroep automaat zit niet alleen de envoy. Anders was het een 2P + 2N automaat geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
berend_ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:38:
[...]

Ja, dat had ik ook bedacht. Alleen zit je nog met de verbuikers van de zwarte fase, want na de kookgroep automaat zit niet alleen de envoy. Anders was het een 2P + 2N automaat geweest.
En op fase 3 zitten naast de kookgroep ook nog andere groepen.

Mooiste oplossing is misschien wel de hele pv incl envoy achter een 3f automaat. En dan de q-relais op 1 fase. Alleen moet dan best wat verbouwd worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Remco Tr op 28-03-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Misschien is een fotootje toch handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
Remco Tr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:43:
[...]En op fase 3 zitten naast de kookgroep ook nog andere groepen.
Als je een storingsvrije communicatie wilt hebben, moet je dan toch een extra (3 fasen) aardlek + installatieautomaat of een (3 fasen) aardlekautomaat plaatsen, met daarvoor dan de ferrietringen.
Zoals je al gezien hebt in het plaatje van de handleinding van Solar Bouwmarkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKK48kcfBLmII8Smo0rtaVXFzpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D5PQCG0z55vR82IfxqzTKjxN.png?f=fotoalbum_large
Remco Tr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:43:
[...]Mooiste oplossing is misschien wel de hele pv incl envoy achter een 3f automaat. En dan de q-relais op 1 fase. Alleen moet dan best wat verbouwd worden.
Ja precies

[ Voor 15% gewijzigd door berend_ op 28-03-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 07:50
[quote]ranjo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Wat me alleen nog niet helemaal duidelijk is, is of het gedrag van een Encharge batterij door mij nog genoeg te beïnvloeden zal zijn. Dus op welke momenten de accu moet opladen of ontladen. De mogelijkheid om grid-forming te hebben klinkt wel als een mooie functie, in ieder geval als het stroomnet in Nederland veel instabiliteit problemen gaat krijgen. Het is een beetje moeilijk om te bepalen of en hoe vaak dat in de toekomst gaat gebeuren, en of de misgelopen opbrengst/comfort door stroomuitval dan dusdanig groot is dat het zinvol is om off-forming ondersteuning te hebben. Volgens mij moet het dan wel erg slecht gesteld zijn met het Nederlandse stroomnet.
[/quote]

Ben ook benieuwd naar beïnvloeden gedrag Encharge batterij en dan met name als er variabele tarieven op het net komen zodat ik kosteneffectief de batterij kan inzetten. Bijvoorbeeld als terugleveren 's nachts meer gaat opleveren. Dit stimuleert mensen thuis hun dak vol te leggen met zonnepanelen en zo kunnen de klimaatdoelstellingen beter gerealiseerd worden.

[quote]
Maar als het hele local api gebeuren dicht wordt gezet, ga ik me sterk afvragen of een Encharge batterij straks wel fatsoenlijk te "bedienen" is. Zeker als die aansturing ook afhankelijk zou moeten zijn van andere grootverbruikers zoals de warmtepomp, electrische auto, wasmachine enz. Die "kennis" zal zoals het er nu uit ziet vooral uit Home Assistant komen. Ergens moet dat dus toch een beetje vendor onafhankelijk worden.

Tsja, het is nu (nog) allemaal toekomstmuziek, maar als de panelen 25 jaar mee zouden moeten gaan toch wel een soort van relevant..
[/quote]

Wat betreft de local API discussie, die blijft wel open denk ik en de EU is bezig met wetgeving dat data die van jou is, ook door jou gebruikt moet kunnen worden. Bijvoorbeeld fitness data van een smart watch zit nu opgesloten in een platform, wat ik begrijp moet je zelf kunnen beslissen wat er waar met die data gebeurt. Data (Governance) Act.

[...]

[ Voor 3% gewijzigd door mv_ak op 29-03-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Remco Tr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:13:
Ik heb het probleem dat mn micro’s slecht communiceren
Heb je eigenlijk toegang tot je systeem met de Installer Toolkit app?
Daar kun je namelijk een scan doen naar de ruis op de lijn, ben wel benieuwd naar het resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
berend_ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Heb je eigenlijk toegang tot je systeem met de Installer Toolkit app?
Daar kun je namelijk een scan doen naar de ruis op de lijn, ben wel benieuwd naar het resultaat
Is dat gewoon scannen naar micro’s? Heb alleen de oude app.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco Tr op 29-03-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Remco Tr schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:54:
[...]

Is dat gewoon scannen naar micro’s? Heb alleen de oude app.
Je moet daarvoor wel installateurs toegang tot je systeem hebben.
Deze:
https://play.google.com/s...ase.installer&hl=nl&gl=US
of deze:
https://apps.apple.com/nl...ller-toolkit/id1452583697

Bij mij ziet de scan er zo uit (Heb 1 ferriet ring op een 1-fase systeem):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMj4-sP9sqmIIhpC1g2Z0LQVdro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0z6pGQtlU7J515QEQBYkwbL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Niet direct gerelateerd aan Enphase maar ik heb vandaag een extra meetpunt aangevraagd.
Bedoeling is om consumptie en verbruik van elkaar te scheiden en beide onder te brengen bij een eigen energie leverancier.
Ik blijf gebruikmaken van mijn bestaande (recent afgesloten 3 jaar) contract bij PowerPeers (EUR 0,29 p/kWh + EUR 1,40 p/m3) voor eigen consumptie en elektrische auto.

Het extra meetpunt ga ik inzetten om primair terug te leveren. Ik verwacht circa 5500/6500kWh ik wil nog 2000/2500Wp toevoegen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:29
Websphinxie schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:55:
Bedoeling is om consumptie en verbruik van elkaar te scheiden en beide onder te brengen bij een eigen energie leverancier.
Ben heel benieuwd of dat mag en kan.
...of eventueel samen met je buurman. De een heeft het goedkoopste inkooptarief en de andere het beste terugleververgoeding. Vervolgens er een switch tussen knutselen. Benieuwd of energieleveranciers dat al tegen gekomen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Ja hoor. Het is prima toegestaan. Is zelfs een omschreven situatie bij mijn netbeheerder Stedin > linkje

Is iets meer administratie als energietarieven voor terugleveren opeens gaan kelderen (tot onder die van PowerPeers 11 centjes...dus dat duurt wel even) maar in dat geval kan ik het contract duaal gaan inzetten voor teruglevering EN consumptie van mijn zakelijke EV. Zo hou ik de administratie netjes gescheiden.

En om dan direct maar iedereen uit de droom te helpen: nee, helaas, het is niet toegestaan om die twee meters aan elkaar te verbinden. Anders zou je natuurlijk een verdienmodel creëeren :+

[ Voor 16% gewijzigd door Websphinxie op 30-03-2022 00:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:46
Sinds gisteren heb ik 9 panelen liggen met enphase omvormers. Als ik het goed begrijp met een metered gateway en IQ7+ omvormers. Nu zit ik met 2 vragen.

- In de app lijkt het niet goed te gaan met imported en exported stroom. Klopt dit of kijk ik verkeerd? Ik kan mij niet voorstellen dat er namelijk geen stroom van het net is gekomen met de nacht erbij.

- In huis is er nog een veranda met daarin een zonnepaneel verwerkt. Het levert niet heel veel op, maar toch genoeg. Dit paneel zit op een aparte omvormer. Hoe gaat de app hiermee om?

Hieronder wat ik nu zie in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pb18MlzTQolnDg5vUihwSHXxcec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YSLwItYBJWpiAVmkIcBC20rn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Flippie Flink schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:40:
Sinds gisteren heb ik 9 panelen liggen met enphase omvormers. Als ik het goed begrijp met een metered gateway en IQ7+ omvormers. Nu zit ik met 2 vragen.

- In de app lijkt het niet goed te gaan met imported en exported stroom. Klopt dit of kijk ik verkeerd? Ik kan mij niet voorstellen dat er namelijk geen stroom van het net is gekomen met de nacht erbij.

- In huis is er nog een veranda met daarin een zonnepaneel verwerkt. Het levert niet heel veel op, maar toch genoeg. Dit paneel zit op een aparte omvormer. Hoe gaat de app hiermee om?

Hieronder wat ik nu zie in de app:
[Afbeelding]
Allereerst gefeliciteerd. Je hebt een goede keuze gemaakt om voor Enphase te gaan.

de app) dat lijkt inderdaad niet goed te gaan.
Zou je eens een foto kunnen maken van de CT-meetspoelen in de meterkast?
Heb je een 1 fase of 3 fase meterkast? En is het Enphase systeem met 1 fase of 3 fase aangesloten. (ik gok 1 fase).

de veranda) twee situaties:
1) als de teruglever CT-meetspoel(en) juist geplaatst is/zijn zie je die in je app terug. Er stroomt dan meer 'stroom' langs de meetspoelen. Dat zie je in je app.
2) als de terugveert CT-meetspoel niet juist geplaatst is of alleen over 1 fase (en je hebt wel een 3 fase systeem) dan zie je hier niets van terug in je app.

Een fotootje kan helpen :)

Dit is mijn overzichtje van zojuist met inderdaad 3,1kWh geïmporteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXofWja7OoF9Iyh8ROwwfOLLWX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lQLYseNSkfzaqCWhxND9DCsR.png?f=fotoalbum_large

Het zou overigens kunnen dat je systeem een opstartdagje nodig heeft.
Nu ik terugkijk in mijn app had ik op de eerste dag (begin maart dit jaar) ook de 'morning after' WEL verbruik maar zogenaamd niets geïmporteerd. Dat kwam omdat de CT-meetspoelen niet juist waren bevestigd en daardoor niet correct geconfigureerd in de Toolkit.
De pijlen moeten wijzen NAAR de hoofdschakelaar (als ze tussen een groep en de hoofdschakelaar zitten).

[ Voor 23% gewijzigd door Websphinxie op 30-03-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Flippie Flink schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:40:
Inderdaad, Ik denk dat je CT ringen zitten verkeerd om zitten, of blauwe / witte draad van de CT ring is verkeerd om aangesloten op de Envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Vanochtend via de post de micro's ontvangen die de slecht presterende micro's moeten vervangen.
Ik schroef ze onder een panelen waarvan ik absoluut zeker weet dat ze goed presteren (alle panelen presteren goed maar er liggen er een paar de hele dag lekker te bakken). Dan kan ik zodoende goed in de gaten houden of ze goed presteren.

Vanavond maar weer even het dak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Websphinxie Als we het weer moeten geloven, liggen ze morgenmiddag en vrijdag onder een dik pak sneeuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Websphinxie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:28:
@AUijtdehaag je had nog een reactie/vraag over later starten:
De IQ7a heeft een Min/Max start voltage 33 V / 58 V (LINK)
De IQ7+ heeft een Min/Max start voltage 22 V / 60 V (LINK)
Vraagje hierover: wat is het verschil tussen de Min/Max start voltage en het Spanningsbereik MPP ?

Want de laatste geeft voor IQ7a aan: 18V – 58V dus is 'beter' dan de IQ7+ 27V – 45V?
Dit uit de tabel in de openingspost.

Overweging is om nu een aantal zonnepanelen met Enphase omvormers te nemen voor de zuidzijde. Over een x aantal jaar die verplaatsen naar de noordzijde voor een bredere opbrengst.
Maar dan moeten de omvormers dus wel bij een lage zonneintensiteit kunnen starten en opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-07 21:20

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Min/Max start spanning zal slaan op de paneel spanning onbelast. Die is redelijk constant en opstarten zal zelfs met heel weinig licht al gebeuren. Als het maximum power point met schaduw gevonden moet worden kan de omvormer de stroom verhogen waardoor de diodes aangaan. Dat is vrijwel altijd 1, 2 of 3 diodes. Heb je dus een paneel wat deels in de schaduw ligt dan kan de MPPT spanning zakken tot 1/3*40V=13.3V.
Als minimum MPPT dus 27V zou zijn en twee derde van je paneel ligt in de schaduw, dan moet de open paneel spanning dus 3*27V=81V zijn. Maar 60V is het maximum wat je mag aansluiten 8)7
Er staat echter ook bij "Operating range" min 16V. Dat is beneden de MPPT. Snap ik niet helemaal. Als je daar niet naar zoekt met MPPT, hoe kun je daar dan terecht komen?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippie Flink
Websphinxie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:51:
[...]

Allereerst gefeliciteerd. Je hebt een goede keuze gemaakt om voor Enphase te gaan.

de app) dat lijkt inderdaad niet goed te gaan.
Zou je eens een foto kunnen maken van de CT-meetspoelen in de meterkast?
Heb je een 1 fase of 3 fase meterkast? En is het Enphase systeem met 1 fase of 3 fase aangesloten. (ik gok 1 fase).

de veranda) twee situaties:
1) als de teruglever CT-meetspoel(en) juist geplaatst is/zijn zie je die in je app terug. Er stroomt dan meer 'stroom' langs de meetspoelen. Dat zie je in je app.
2) als de terugveert CT-meetspoel niet juist geplaatst is of alleen over 1 fase (en je hebt wel een 3 fase systeem) dan zie je hier niets van terug in je app.

Een fotootje kan helpen :)

Dit is mijn overzichtje van zojuist met inderdaad 3,1kWh geïmporteerd.
[Afbeelding]

Nu ik terugkijk in mijn app had ik op de eerste dag (begin maart dit jaar) ook de 'morning after' WEL verbruik maar zogenaamd niets geïmporteerd. Dat kwam omdat de CT-meetspoelen niet juist waren bevestigd en daardoor niet correct geconfigureerd in de Toolkit.
De pijlen moeten wijzen NAAR de hoofdschakelaar (als ze tussen een groep en de hoofdschakelaar zitten).
Bedankt voor de tips!
Inmiddels contact gehad met de installateur en die komt volgende week langs. Daarnaast ook een foutmelding gekregen in de app: "problems with your gateway meter measeruments".

Installateur geeft aan dat ik het zelf kan proberen als ik handig ben, maar ga het toch maar even afwachten denk ik. Hieronder nog een foto van de meterkast, geen idee van welk onderdeel ik specifiek een foto moet maken... Inderdaad 1 fase overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RFulq-PVXE49G66b-OrO5NLXWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjV9grimKZfBwjt0N17rYg5R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Zou je nog even het kapje eraf kunnen halen van deze?

Van de rode kastjes.
En van de Envoy S Metered. Daarvoor moet je even met een kruiskop de schroef los draaien (paarse rondje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB9K_eU-Cv35VAJDR0i18UyzRuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nSftw3WaPGVyJ5mAxL4P7WY.png?f=fotoalbum_large

Bij jou zit het waarschijnlijk zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZtoOaxsbsR3XDkMi3vwr6dPHro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hjMg44MnWkGHdhLpv2A75DH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Websphinxie op 30-03-2022 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Je ziet de blauw-witte draadjes lopen.
Dat zijn de draden voor de CT-meetspoelen.
Die meten de productie van het PV-systeem en de consumptie van je 'huis'.

Uit je afbeelding van de app blijkt dat de productie CT niet goed zit/werkt.

Op de CT staat een pijl. De draad die door de CT loopt moet - in de richting van de pijl - naar de meterkast/hoofdschakelaar wijzen. Ik vermoed dat de CT verkeerd om zit (of de draad net hoe je het bekijkt). Je kunt de CT zelf omdraaien. Deze zit geklemd met aan de boven- en onderkant zo'n klemmetje wat je met een platte schroevendraaier even op/open moet wippen. Dan komt de CT los en kun je hem omdraaien en weer vastklikken. Tenzij je dat loswippen met de finesse van een neanderthaler doet en in plaats van een fittingschroevendraaier een snoeischaar gebruikt kan dat geen kwaad.

Als ik het zo kan beoordelen lopen de blauw/witte draden door het linkerkastje naar de originele groepenkast ('rechts'). Daar zit de 1-fase Q-relais en aardlekautomaat.

Als je allebei de kapjes er af haalt zie je het snel genoeg.

Maar wachten mag natuurlijk ook. Het PV doet z'n werk wel (als de zon schijnt de komende dagen). De administratie in het systeem gaat nu niet goed maar de teruglevering enz. gaat gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
Websphinxie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:59:
En dan alleen als je weet wat je doet!
Want er staat wel spanning op de dingen achter de klepjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flippie Flink
Websphinxie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:59:

Van de rode kastjes.
En van de Envoy S Metered. Daarvoor moet je even met een kruiskop de schroef los draaien (paarse rondje)

[Afbeelding]

Bij jou zit het waarschijnlijk zo aangesloten:
[Afbeelding]
Nogmaals bedankt! Maar met de opmerking van je onderbuurman wacht ik het even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Snap ik. Laat even weten zodra alles lekker draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
@Websphinxie
Bij jouw tekenening staat bij spoel 2, Spoel voor opname uit het net.
Moet dat niet zijn Opbrengst zonnepanelen?
Spoel 1 is consumptie en teruglevering.
Misschien als je het zo formuleert is het wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Websphinxie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:51:
Als de consumptie en teruglever CT vanaf de meter gezien voor de hoofdschakelaar word geplaatst wijst hij naar de hoofdschakelaar toe. Word hij na de hoofdschakelaar geplaats en voor de groepen wijst hij van de hoofdschakelaar af.
De CT voor de opbrengst van de zonnepanelen zit vanaf de zonnepanelen af gezien voor de groep en die pijl wijst naar de groep toe. Dus richting de meterkast.
Als ik het dus goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-07 15:27
mike123 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:07:
@Websphinxie
Bij jouw tekenening staat bij spoel 2, Spoel voor opname uit het net.
Moet dat niet zijn Opbrengst zonnepanelen?
Spoel 1 is consumptie en teruglevering.
Misschien als je het zo formuleert is het wat duidelijker.
Jep, de beschrijvingen van 1 en 2 staan idd verkeerdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wpomp
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-10-2022
Wpomp schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:51:
[...]

Ten eerste: Ik ben een leek op het gebied van omvormers :) Gisteren contact gehad de leverancier van de panelen en ze hebben dit met Enphase bekeken. Ze hebben ingelogd op mijn systeem/omvormers/panelen. De spanning in het netwerk loopt op tot 260V. Hierdoor schakelen de omvormers zich uit. Ze hebben aangegeven dat dit zsm bij de netwerkbeheerder gemeld moet worden om beschadiging aan apparatuur te voorkomen. Zowel bij mij als bij mijn buurtgenoten. Enexis plaatst nu gedurende een week een logger in mijn meterkast. Hopelijk kunnen ze nav de gegevens het probleem achterhalen en oplossen.
Na een week meten is de conclusie van Enexis dat de spanning te hoog is. Ze hebben nu de spanning verlaagd door de trafo iets terug te schroeven aan het begin van de straat. Nog afwachten of het hiermee is opgelost en hopen dat de spanning nu niet te laag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Wpomp dat is in ieder geval een conclusie. Hopelijk is daarmee de oplossing ook binnen handbereik. Kan mij voorstellen dat het ook niet al te best is voor je overige apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb ineens één paneel dat aanzienlijk achter blijft bij de panelen die ernaast zitten. Produceert nu in ze volle zon 145 watt, terwijl de panelen ernaast dik in de 260 zitten. Wat kan dit nou weer zijn :?

Verschil zit niet in de software. Ook geen rare events in de envoy zo te zien..
High Skip Rate
Lijkt op het issue van @Copitano zo te zien. Mijn micro's zitten nog op 4.27 en vanaf 4.28 is dit gefixt. Alleen de installateur kan zeker een firmware update pushen?

[ Voor 41% gewijzigd door Glashelder op 02-04-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Glashelder alleen Enphase kan dat volgens mij. Even contact opnemen met de service lijn. Dan duwen ze de nieuwe firmware naar je systeem. Hopelijk lost dat de boel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Websphinxie schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:23:
@Glashelder alleen Enphase kan dat volgens mij. Even contact opnemen met de service lijn. Dan duwen ze de nieuwe firmware naar je systeem. Hopelijk lost dat de boel op.
Thx, ga morgen even kijken hoe ik contact met ze kan opnemen.

Lijkt mij duidelijk een softwareissue, vandaag presteert het paneel weer netjes in lijn met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Vreemd. Wellicht dat het inderdaad met nieuwe firmware weer soepeltjes werkt.
Ik bel 'altijd' met telefoonnummer op deze site > link

[ Voor 40% gewijzigd door Websphinxie op 03-04-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Vanochtend de defecte micro's vervangen met de door Enphase toegestuurde vervangers. Vervangen is natuurlijk een fluitje van een cent (had er wat ervaring mee omdat ik micro's ook al een paar keer van paneel had gewisseld). Scannen, netprofiel inlezen, even netjes koppelen/vervangen op het array en draaien maar.
Laat de zon maar weer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-06 12:01
Sinds februari heb ik een 8 kWp PV systeem met 20 Enphase IQ7+ micro inverters. Werkt allemaal prima, zeer tevreden mee. Wat ik me echter niet had gerealiseerd (omdat ik PV-n00b ben) is dat dit een grid-tied systeem is en dat de micro-inverters uitschakelen als de netspanning wegvalt. Met ons stabiele netwerk op zich geen probleem natuurlijk, en off-grid was ook zeker geen overweging bij de aanschaf, maar ik ben toch wel benieuwd of er een manier is om mijn systeem ook bruikbaar te laten zijn bij een stroomstoring. Wat ik zelf al heb gevonden is dat je hiervoor een hybrid inverter, evt met accu, voor nodig hebt, maar dat loopt volgens mij al snel in de papieren. Is er een goedkope manier om dit voor elkaar te krijgen? Ik verwacht niet dat ik het vaak nodig ga hebben, maar als backup is het misschien wel fijn om te hebben.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
jeroen94704 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:28:
Sinds februari heb ik een 8 kWp PV systeem met 20 Enphase IQ7+ micro inverters. Werkt allemaal prima, zeer tevreden mee. Wat ik me echter niet had gerealiseerd (omdat ik PV-n00b ben) is dat dit een grid-tied systeem is en dat de micro-inverters uitschakelen als de netspanning wegvalt. Met ons stabiele netwerk op zich geen probleem natuurlijk, en off-grid was ook zeker geen overweging bij de aanschaf, maar ik ben toch wel benieuwd of er een manier is om mijn systeem ook bruikbaar te laten zijn bij een stroomstoring. Wat ik zelf al heb gevonden is dat je hiervoor een hybrid inverter, evt met accu, voor nodig hebt, maar dat loopt volgens mij al snel in de papieren. Is er een goedkope manier om dit voor elkaar te krijgen? Ik verwacht niet dat ik het vaak nodig ga hebben, maar als backup is het misschien wel fijn om te hebben.
Dat afschakelen is eigenlijk best wel actueel, ook in het nieuws. Teveel zonnecapaciteit dus dan worden gebruikers afgeschakeld (via de 253V max automatisch). Dus dan leveren je panelen op een hete zonnige dag helemaal niets op terwijl tegelijk de airco's met de bijbehordende stroomrekening vol staan te blazen! Dat moet natuurlijk slim gekoppeld worden en los van het net, maar hoe inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
mv_ak schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:34:
[...]
Dat afschakelen is eigenlijk best wel actueel, ook in het nieuws. Teveel zonnecapaciteit dus dan worden gebruikers afgeschakeld (via de 253V max automatisch). Dus dan leveren je panelen op een hete zonnige dag helemaal niets op terwijl tegelijk de airco's met de bijbehorende stroomrekening vol staan te blazen! Dat moet natuurlijk slim gekoppeld worden en los van het net, maar hoe inderdaad.
Dat is inderdaad ook een goed punt wat ik nog niet eens bedacht had. En ook heel actueel voor mijzelf, want over een paar weken wordt er idd airco geinstalleerd. Ik heb echter geen idee of dat afschakelen ook daadwerkelijk gaat gebeuren bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
jeroen94704 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:28:
... ik ben toch wel benieuwd of er een manier is om mijn systeem ook bruikbaar te laten zijn bij een stroomstoring. Wat ik zelf al heb gevonden is dat je hiervoor een hybrid inverter, evt met accu, voor nodig hebt, maar dat loopt volgens mij al snel in de papieren. Is er een goedkope manier om dit voor elkaar te krijgen? Ik verwacht niet dat ik het vaak nodig ga hebben, maar als backup is het misschien wel fijn om te hebben.
Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden: Dit kan blijkbaar door de helft van de micro-inverters te vervangen door (nog niet in de EU beschikbare) IQ8's. Hier komt dan nog een IQ System Controller bij (ook geen goedkoop ding!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Goede vinding. Volgens mij zitten de IQ8's ook in de batterijen verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-07 20:01
ik heb 10 JA Solar 405 WpMono PERC 108 cells panelen gekocht. Deze wilde ik met DS3 micro omvormers plaatsen maar deze schijnen niet met 108 halve cellen te werken. Werkt de Enphase wel met 108 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
alwind schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
ik heb 10 JA Solar 405 WpMono PERC 108 cells panelen gekocht. Deze wilde ik met DS3 micro omvormers plaatsen maar deze schijnen niet met 108 halve cellen te werken. Werkt de Enphase wel met 108 ?
Check deze site even of je ze daar kan vinden:
https://enphase.com/installers/microinverters/calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
staan ze niet tussen JAM54S30-405-HC-B. Dus het antwoord is dan nee neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
alwind schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:04:
[...]

staan ze niet tussen JAM54S30-405-HC-B. Dus het antwoord is dan nee neem ik aan?
Ik betwijfel het inderdaad. Het komt niet voor in de documentatie.
Je zou Enphase support even kunnen bellen, zelf nooit gedaan maar heb verschillende keren hier voorbij zien komen dat ze heel behulpzaam zijn. Beter maar even zeker weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Als ik het handmatig invul zou het alleen met de IQ7x niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
alwind schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:12:
Als ik het handmatig invul zou het alleen met de IQ7x niet werken
Ik zou er niet vanuit gaan. Zou Enphase even bellen.

Ik zie bijv. op Winkelman geen IQ bij staan, alleen maar Solar Edge optimizers.

https://www.winkelman-zon...black-frame-halve-ce.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Lastig want bijvoorbeeld die Hyundai panelen hebben ook geen 'matching' aantal cellen maar doen het prima op de IQ7+ en IQ7a. Vraag is dus inderdaad wat er gebeurt als je 'm koppelt aan een IQ7+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyD
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Op mijn Envoy is het lampje naast het bliksemschicht icoontje dagelijks een aantal keren korstondig rood (ongeveer 1 minuut per keer, continu op rood. Niet knipperend rood).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1M-OU9duYcaDbRYnis8ZJ0bPLQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1dmJbkZraJazauuGSv66dhLd.png?f=user_large
Daarna springt het lampje vanzelf weer op groen (continu groen brandend).
Dit gebeurd meermaals (tot nu toe 4 à 5 keren op één dag geconstateerd), verspreid over de dag. Op willekeurige tijdstippen, zo lijkt het althans.

Hebben meer mensen dit? Is dit gebruikelijk bij zonnepanelen? Zo nee, enig idee wat het veroorzaakt?

In de log is niets te zien rond de betreffende tijdstip. Volgens de Envoy handleiding betekent het continu rood branden dat er een micro-omvormer geen stroom produceert.

Op deze pagina zie je inderdaad dat er eventjes niet geproduceerd wordt (en het is steeds een andere micro-omvormer die niet produceert):
http://172.30.1.1/install...croinverters/status/power
(Mijn Envoy is niet met internet verbonden)
En je ziet het uiteraard als je fysiek voor de Envoy staat en het zich toevallig voordoet.

P.S. Als je enkel naar de opbrengsten kijkt (bijv. http://172.30.1.1/api/v1/production/inverters) dan zie je geen melding dat er niet geproduceerd wordt. Enkel op de link uit de vorige alinea zie je de niet-producerende omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Normaliter is het inderdaad een teken dat je micro-omvormers niets leveren.
Ik trek de meterkast nooit open 's avonds maar ik verwacht dat ik dat lampje dan ook zie. (gisteren zag ik het trouwens overdag een keertje, maar toen had ik ook internet storing..........klote ziggo modem die er geregeld uitvliegt.....)

(ik kan je IP niet benaderen, die zul je alleen voor jezelf posten)

Mogelijk te weinig zon inval waardoor je micro's niet over de minimale startspanning heen komen?

edit:
ik heb ze ook branden nu...allebei, de onderste dus ook (toch maar even naar beneden om te checken)

[ Voor 9% gewijzigd door Websphinxie op 06-04-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyD
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
's avonds staan ze inderdaad continu op rood omdat er dan geen productie is. Dat is OK.
Het gaat mij om de situatie overdag. Dan verwacht ik dat de lampjes continu groen branden omdat er stroom opgewekt wordt.

Ik ben benieuwd of er bij meer mensen ook overdag het bliksemschichtlampje af en toe korstondig op rood gaat.
(Bij een internetstoring brandt een ander rood lampje waarschijnlijk)

Het betreft slechts één micro-omvormer per keer die niet produceert. (Het is telkens een andere micro-omvormer die kortstondig stopt met produceren)
Mogelijk te weinig zon inval waardoor je micro's niet over de minimale startspanning heen komen?
Ze zijn al opgestart en de overige micro-omvormers leveren wél stroom.
Bij te weinig zoninval overdag zou ik verwachten dat er dan meerdere panelen tijdelijk niet produceren, namelijk dat de panelen die er naast liggen ook niet produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
AnthonyD schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:47:

Ik ben benieuwd of er bij meer mensen ook overdag het bliksemschichtlampje af en toe korstondig op rood gaat.
Ja hoor, hier rond 19.00 gekeken en was deze rood. Gewoon omdat het slecht weer is. Donkere wolken en regen hier. Te weinig licht om stroom op te wekken, dus dat is normaal. Maar ik heb vandaag verder gewoon normaal geproduceerd (althans, normaal, 3kWh is nou niet echt veel...)

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 06-04-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Pazo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:46:
[...]

Daar komt volgend jaar de IQ8 voor, tot 540W+ panelen :)
Mooi, even afwachten dus. En off grid + meer keuzevrijheid qua thuisbatterij in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
Op dit moment ben ik bezig om de stap te maken naar zonnepanelen en een thuisaccu. De afweging om voor een thuisaccu te gaan is hoofdzakelijk om deels zelfvoorzienend te kunnen zijn, dus niet per se vanwege de kosten. Ik accepteer de kosten van een investering. Ik heb het topic vluchtig doorgelezen. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is op dit moment, wat heb ik nodig om ook bij stroomuitval van de thuisaccu gebruik te kunnen maken?

Stel ik ga voor zonnepanelen met Enphase micro-omvormers en ik heb een Encharge 10T accu. Dan heb ik voor het opladen van de accu dus geen extra omvormer meer nodig? En met een Enphase Enpower Smart Switch kan ik de accu dan als UPS inzetten? Dit is dus een soort STS? Mijn uiteindelijke doel is wel om alle groepen achter de accu te hebben, dus ik wil bij uitval van de netspanning nog in het hele huis stroom uit de accu kunnen halen. Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om de accu overdag op te laden en 's ochtends te kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een warmtepomp.

Of kan ik beter kijken naar bijvoorbeeld zo'n set met een accu en omvormer die ook als UPS ingezet kan worden?

Graag meningen en advies :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Blockchain Ik weet er niet het fijne van, maar om je wellicht op weg te helpen:

Hierbij de Engelse pagina met allerlei documentatie.
https://enphase.com/store/storage/iq-battery-10t

O.a. de user / owner guide:
https://enphase.com/downl...orage-system-owners-guide

Hier zie ik bijv op pagina 13 staan:
Whole home backup
This is the preferred configuration for complete home
backup. When the grid goes down, your Enphase storage
system transitions all your electrical circuits to back-up
power. There are no excluded circuits in an entire home
back-up configuration. For this reason, you may wish to
limit the simultaneous use of large electrical loads during
a power outage. Depending on the power requirements
of your various appliances, you may find that a staggered
start of heavy electrical loads improves the performance
of your system. For example, you may wish to run your
pool pump when you are not running your air conditioner.
Your system continues to operate autonomously for as
long as the sun is shining, or you have energy capacity in
your Encharge storage system. You can extend the period
of autonomous operation by limiting your energy usage
during the period of the grid outage.
Dus dat zou betekenen dat je bij stroomuitval de boel in huis moet kunnen laten draaien.

En op pagina 17:
Full Backup Mode
Enabling full backup mode means that all your Encharge
storage system capacity is held in reserve in the event of a
power outage. When this mode is set, the batteries do not
charge and discharge when the grid is available. Reserve
capacity is not adjustable in full backup mode. This mode
is frequently used in areas that experience frequent grid
outages without a related storm event.
Staan nog meer 'operation modes' in.
Afijn, volgens mij wel een goed document om eens door te nemen mbt de mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-07 11:59
Wie kan mij helpen? Ik wil binnekort 10 panelen met Enphase aanschaffen. Nu hebben we een 1/3 fase groepenkast met een enkele 63a500v hoofdzekering.

Ga ik dan voor een 1 of 3 fase relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Kun je eens een foto van je groepenkast delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Websphinxie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:58:
Kun je eens een foto van je groepenkast delen?
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saJM2wYahqXjaXb9RkxGB3j62GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieNlVJAUV6c2KTAATny85kNd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Zo te zien aan de kWh-meter is het een 1-fase aansluiting, met een 3 fase hoofdschakelaar in de groepenkast.
Een 63A hoofdzekering is wel erg zwaar voor een woning, heb je daar ook een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als je daadwerkelijk een 63A hoofdzekering hebt voldoet die kast niet, deze is geschikt voor maximaal 40A. PV toevoegen zorgt er dan al helemaal voor dat je de kast flink kunt overbelasten.

Maar waarschijnlijk heb je geen 63A hoofdzekering.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
berend_ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:49:
[...]

Zo te zien aan de kWh-meter is het een 1-fase aansluiting, met een 3 fase hoofdschakelaar in de groepenkast.
Een 63A hoofdzekering is wel erg zwaar voor een woning, heb je daar ook een foto van?
Op deze zekering staat in kleine witte letters:
63a500v:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aAh_JOxO86HN-Y2RlJ4PZ5gwaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcCYcoAAm7wLST6oTU8KJPuo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Nism0 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:01:
[...]

Op deze zekering staat in kleine witte letters:
63a500v:

[Afbeelding]
Dat is de tekst op de dIII schroefkop, welke geschikt is tot maximaal 63A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNEAETjIWgtapW5N42NhSX1XaFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KncBr9MGULZ8wtHN6JkytSaw.jpg?f=user_large

Je moet weten welke zekering erin zit, dat zie je aan de kleur van de verklikker.

Geel = 25A
Zwart = 35A
Wit = 50A
Koper = 63A

Zie ik geel? Dat zou 25A zijn. Meestal zijn de moderne 1-fase aansluitingen 35A.

edit:
Uitgezoomd zie ik zwart, ingezoomd een vleugje geel. 8)7 Het zal wel zwart = 35A zijn.

Als je in deze kast geschikt voor 40A nog meer dan 5A PV gaat toevoegen, kun je componenten overbelasten. Daar zou je tegen moeten beveiligen.

Of grijp de gelegenheid aan om de aansluiting te laten aanpassen naar 3x25A? Dan kun je per fase nog zorgeloos 15A invoeden en je bent ook meteen klaar voor de toekomst. De groepenkast is al geschikt voor 3 fasen dus je kunt zo de netbeheerder langs laten komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 07-04-2022 22:21 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Is die plastic kap ook voorzien van zegels? En is dit altijd al zo geweest?
hebben die 2 lege zekeringhouder ook een kleur aan de binnenkant? Is die oranje?
Of zit daar niks meer ingedraaid?

[ Voor 10% gewijzigd door mike123 op 07-04-2022 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
Nism0 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:41:
Ga ik dan voor een 1 of 3 fase relais?
Je hebt dus een 1-fase relais nodig in deze situatie
Pagina: 1 ... 8 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica