Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.246 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 12:56

Sharad R

lurking is an art

12Din, dat is toch niet normaal.
Zijn die hagar modules smaller dan die van Schneider? Of lijkt dat maar zo.

The more I learn, the less I know, I just realised

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:12
Die Hager kast is 12 breed volgens mij? De automaat die je rechtsboven ziet is 4 breed, de q relais dan dus 6.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Ja, de Q-relais zijn flink aan de maat. 6 modules breed.

De Hager kast is 12 modules breed.
Hager aardlekautomaten zijn 4 modules breed.
Ik denk dat dat wel een redelijk standaardmaat is voor een 4 polige 3-fase aardlek.

Bedenk trouwens wel dat die CT-meetspoelen niet een boven/onder voeding zoals bij een automaatje het geval is maar een dwars-doorvoer hebben. Ze zijn dus iets meer dan een module breed en je moet de kabels er 'dwars' doorheen voeren.
Ze exact naast elkaar op dezelfde DINrail gaat 'm dan niet worden. Je zult er echt wat ruimte tussen moeten laten.
Ik heb dat opgelost door geen gebruik te maken van de DIN rail maar gewoon de 2 x 3 modules naar elkaar te bevestigen met tie-wraps ("gatjes" geboord zodat je ze goed straks naast elkaar kunt binden. Kast tegen de muur en klaar.)
>>> zie onderste deel groepenkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTE9QpsOhwDoNJhxcw7HBFaaEVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljftpSlShBafWl5qwo6Y4ri6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Websphinxie op 21-03-2022 19:08 ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
spuit 11

[ Voor 96% gewijzigd door berend_ op 21-03-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Bedenk trouwens wel dat die CT-meetspoelen niet een boven/onder voeding zoals bij een automaatje het geval is maar een dwars-doorvoer hebben. Ze zijn dus iets meer dan een module breed en je moet de kabels er 'dwars' doorheen voeren.
Ze exact naast elkaar op dezelfde DINrail gaat 'm dan niet worden. Je zult er echt wat ruimte tussen moeten laten.
Heerlijk, die standaarden he?
Ik ben uitgegaan van 2 din voor een CT spoel (zag er optisch op foto's breder uit dan een enkele Din). Dus dan heb ik dat qua ruimte iig gecovered. De Q-relais is 6 ipv 8Din, dus weer 2 Din bespaard.
Jammer dat je er geen geld voor terug krijgt..:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-09 18:03
B-Force schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Geen oplossing, maar even een vraag: waarom heb je een Envoy-S Metered gekozen ipv een standaard Envoy-S? Beiden bieden de functionaliteit die je zoekt toch en zou je meoten kunnen uitlezen, de laatste heeft alleen ook een display op de locatie zelf?
Volgens mij kan je zonder metered niet je productie goed meten. Keuze op advies van de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
mr3000 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:30:
[...]

Volgens mij kan je zonder metered niet je productie goed meten. Keuze op advies van de installateur.
Productie kan je altijd meten.
Je kan met metered ook je verbruik meten (met ct klemmen) . Maar dit doet je P1 natuurlijk ook al.

Heb ik niet genomen, omdat de laadpaal dit allemaal ook al meet en doorgeeft.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-09 08:54
Ik heb de envoy en de PV (dus het q-relay) gewoon achter 1 enkele Aardlekautomaat zitten, PV-uit dan is ook de Envoy uit. Levert in de praktijk geen probleem op althans ik ervaar geen probleem ermee. Zo staat het ook in een presentatie van solar bouwmarkt (envoy en q-relay achter 1 en dezelfde aardlekautomaat). Heb ook geen enkel probleem met signaalsterkte.

Neveneffect van de fase-koppelaar in het Q-relay lijkt te zijn dat ook een power-over-ethernet verbinding daar klaarblijkelijk profijt van heeft, de verbinding is snel ondanks dat zender en ontvanger op verschillende fases zitten.

Die CT spoelen zijn geen din-rail onderdelen, die moet je dus met een trekbandje vast zetten, daarnaast gaat de kabel er aan de zijkant in, ik heb ze er een beetje schuin in gemonteerd maar had daar toch wel wat ruimte voor nodig, laat staan dat je 6 van die knotsen weg moet werken.

En ja, ik ben ook geen fan van glij en smeermiddelen, althans niet op kabels maar alles beter dan een kabel die niet meer voor of achteruit wil en voor eeuwig vast komt te zitten in een buis. De aannemer die mijn huis ooit heeft gebouwd had een professionele installateur met een pot vaseline. De coax die ik er 15 jaar later uittrok was te vies om aan te pakken van al het "vriendenvet" wat eraan zat. Die buis heb ik opgegeven, ingestort in een betonvloer met de meest onmogelijke bochten. Van armoe maar een alternatieve route gezocht.

Voor meer creatief installatiewerk kun je je hart ophalen op https://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/
Daar zijn ook wat zonnepanelen cowboys aan het werk geweest die de DC bekabeling met droge ogen door de rookgasafvoer van de CV trekken of de AC bekabeling van de omvormer via de standleiding van de WC naar de meterkast brengen. Het is per slot van rekening aangenomen werk voor een vaste prijs en de piepers staan wel om 17:00 op tafel dus klaar is klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Het was inderdaad aardig proppen met de CT ringen, blijven lompe dingen. Mijn elektricien had zich ook een beetje vergist in de grootte ervan. Uiteindelijk wel passend gekregen, maar er is geen ruimte meer over.
Ik heb overigens wel aparte schakelaar voor de de relais / PV en voor de Envoy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/gkY9oCqd2v7I6vqujNNaLaWg.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Pazo op 21-03-2022 19:59 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:20

manon

het leven gaat niet over rozen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvSPqa4pL2gedW8fQWsz2lFWnzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV2luQKwTg5zW80nW7nX2tdw.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een 3 fase systeem met een 1 fase pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@manon Dit systeem klopt als een bus :Y
Waarom zeg ik dat? Je ziet wel vaker een 1 fase PV op een 3 fase systeem. Maar dan ook maar 1 CT spoel op de consumptie. Terwijl je 3 CT’s nodig hebt voor een juiste setup (en je correct wilt meten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
En nu we toch uiteindelijk in het grote mijn-meterkast topic zijn terechtgekomen...

Hier een paar foto's van mijn knutselwerkje.

Door de jaren heen is er al het nodige bijgekomen en iedere keer dacht ik, dit is het dan, er komt echt niets meer bij, niet dus...

Helaas is het wel een beetje een ratjetoe aan merken geworden, de SEP automaten was een prijsbewuste keuze, de Hagers voor de zwaarbelaste groepen, de eaton 3-fase zat bij de panelen, de eaton 1-fase aardleks heb ik recentelijk geplaatst omdat er 1 oude stuk was, er zaten al twee merken in en dan zou er een derde merk bijkomen. Voor de hoofdschakelaar wil ik nog een keer een nieuwe Hager kopen. En dan de bedrading nog een keer fatsoeneren en de gebruikers nog een keer wat beter verdelen over de fases.

En het Q-relay heb ik weggestopt in het witte kastje achter de envoy en daar was ook ruim voldoende ruimte voor de CT-klemmen aan de productiekant en ik had gelijk een plek om de envoy op te hangen. Architecten zouden er verstandig aan doen om een meterkast minimaal 2 x zo groot te maken en daarnaast ook nog minimaal 4 vierkante meter uit te trekken voor een technische ruimte voor de verwarmingsinstallatie.

Ps. voor een laadpaal 3-fase 11KW is een B20 automaat voldoende, op 22KW laden heeft geen zin, bijna geen auto die het kan, een nacht is lang genoeg om ruim van leeg naar vol te komen en je wil geen capaciteitstarief betalen dus 3 x 25A is de max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdJj6zl1UzgL03u4QVsBY5KuqU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abwiQqMURu8XIe1RhAPxEw28.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0OzAdU-XHIw-DMxXALqOFTrMHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNUxAhyynu3zscnvlRwdbFkC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoQUVXI_rBzuzfrNCe5-ad9zbzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHSzwdiEY33mYffT4yGKLG20.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2PeMPCxVx8hl2ItGGYPEKNacCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t2YiYz8EeB9mCtZ8ie7w8At.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Mylo1 op 16-05-2022 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Mylo1 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:23:
En nu we toch uiteindelijk in het grote mijn-meterkast topic zijn terechtgekomen...
Mjah, misschien moeten we maar niet te veel afdwalen en weer richting Enphase terug gaan :)
Maar goed, voor een ander die wil weten hoe het o.a. zit met de CT ringen / Q relais etc, hebben we nu genoeg naslagwerk :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
manon schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:04:
[Afbeelding]

Hier een 3 fase systeem met een 1 fase pv
Ik zie wel een fasedraad door de productie CT-klem lopen maar door de overige 3 consumptie CT-'s lopen nog geen fasedraden (richting de meter), ook zie ik nog maar 1 setje blauw-wit aangesloten op de envoy. Moet je de rest nog bekabelen (ik neem aan van wel want nu meet je alleen productie en geen consumptie).

Ik heb het zelf ook in twee stappen aangesloten omdat ik eerst de halve kast overhoop moest halen om plek te maken voor die CT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Mylo1 nu je het zegt. Dat valt me nu pas op. Het systeem lijkt überhaupt nog niet aangesloten op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
is inderdaad work-in-progess vermoed ik... maar daar is maar 1 iemand die het antwoord kan geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Wel even een serieus vraagje. Klopt de manier waarop de aardlekautomaat is aangesloten? Die doet op deze manier niets, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Het ziet er naar uit dat er nog een boel moet worden aangesloten, hoop wel dat zometeen de consumptie CT's een fasedraad krijgen vanuit de hoofdschakelaar, in ieder geval direct achter de meter om al het verbruik correct te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Net gecontroleerd. De firmware update van de micro's is inmiddels uitgevoerd (5.00pm al).

Alle micro's zijn nu geüpdatet naar 520-00082-r01-v04.28.07

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isij-eaTaGFRTFiD6UJq5F44YaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TCGgyO5elEU5O9NEXftelhWT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Eigenlijk best gek dat de micro omvormers een foutmelding genereren als er gewoon geen zon is (zoals nu: 's avonds).
Het klinkt allemaal erg ernstig "failure to report". Ik begrijp het wel maar het zou op zich interessanter zijn als de micro op basis van bijvoorbeeld GPS of zonnestanden wat intelligenter zou zijn en concludeert dat er logischerwijs geen zon is en dus bijvoorbeeld 's avonds andere (fout)meldingen genereert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwkhS3Pl0Tg4ItFbI0JMoLT7Xoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIspgmgiMQSwJcE6u62dF1Bm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:32
Sharad R schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:13:
[...]

Heb dat even aangepast in de configurator. scheelt inderdaad best wat.

Op de foto lijkt het of de Q-relais 8 Din breed is. Kan iemand dit verifieren?
De CT spoelen, zijn die 2 DIN breed? Kan hier nergens iets over vinden. Op de foto's lijken ze wel 2 Din namelijk.

Dan zou ik namelijk voor de gehelel solaropstelling een groepenkast moeten hebben van 24 Din:
2x 4Din aardlek tbv Q-relais en Envoy
6x 2Din CT spoelen
8 Din Q-relais
(4Din te kort, echter kan ik evt 3 CT spoelen verplaatsen naar de andere kast)

Daarnaast huidige kast vervangen:
4 Din hoofdschakelaar
13x 1Din automaatjes
4x 2Din aardlek
4Din krachtgroep (16A) ter vervanging van de kookgroep
4Din Kracht (25A???) tbv laadpaal
4Din Kracht tbv spa
4Din aardlek (40A) tbv krachtgroepen
(7 Din over in de 48 groeps kast) Eventueel komt hier dan de 6Din aan CT spoelen bij.

Heb ik het zo goed? En kloppen de maten voor de CT speolen en de Q-relais?

Ik hoop dat ik er geen groepenkast topic van heb gemaakt...:)
Er zijn toch ook aardlek automaten van 1 module breed. Houd je weer ruimte over omdat je die andere niet nodig hebt.
Is wel duurder waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-09 18:03
Mijn panelen liggen nu pas een weekje. net 2 dagen voor de sahara langs kwam.
Je kan mijn niet vertellen dat dit geen impact heeft op de productie..

de schuinen panelen op het dak zijn een heel stuk schoner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyvFHwEP187Mjmw2-ntZ0CPshsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeZegzyQPPaCWw6wFR3mhTh4.jpg?f=fotoalbum_large

Heb in enlighten gekeken en hij produceert nog steeds behoorlijk maar ik heb weinig referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22

Japie.G

Colour Classic

Ik had toevallig twee mooi vergelijkbare dagen achter elkaar qua lichtintensiteit en heb ze tussendoor schoon gemaakt. Scheelde 4 procent opbrengst. For what its worth want echt wetenschappelijk is dit niet🤣

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@mr3000 Ja met zoveel zand scheelt het echt wel, zie o.a. ook hier: Zonnepanelen schoonmaken .Meerdere mensen melden betere opbrengst na het schoonmaken.
Ik heb het zaterdag ook gedaan. Ze waren net als bij jou wel erg zanderig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vraag me alleen af wat de beste manier is om ze schoon te maken. Een borstel kan weer krasjes geven en kraanwater bevat veel kalk..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Kalk, ligt er aan waar je woont denk ik, wat de hardheid van je water is. Ik woon in Barneveld, en ons kraanwater is superzacht. Dus gewoon met kraanwater en een zachte telescoopborstel van Unger schoon gemaakt. De ramen van de dakkapel ook gedaan, blijven amper druppels achter. Dus in mijn geval gewoon kraanwater :) Die 2x per jaar dat ik het doe, zal echt niet schadelijk zijn voor de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mee eens.. toch maar ff afgespoeld met de tuinslang. Als er al wat kalk achterblijft dan verdwijnt dat wel bij de eerstvolgende regenbui :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Glashelder schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:19:
Vraag me alleen af wat de beste manier is om ze schoon te maken. Een borstel kan weer krasjes geven en kraanwater bevat veel kalk..
Schuursponsje met wat CIF. En goed in de randjes. Wel zachtjes. Natuurlijk :+

Ik heb geïnvesteerd in een dweil van de firma Leifheit (3 euro bij de welbekende A-C-Tion).
Tijltje water zonder toevoegingen en gewoon lafjes eroverheen.
Even naspoelen met een gieter.

Ik kan er dan ook goed bij met mijn 100m2 platdak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
mr3000 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:38:

[Afbeelding]

Heb in enlighten gekeken en hij produceert nog steeds behoorlijk maar ik heb weinig referentie.
Bij mij heb ik express twee panelen 'goor' gelaten. Zie geen verschil. Zonder wetenschappelijke onderbouwing uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Kwam vandaag achter een leuke feature in de Array-builder. Achtergrondje uploaden. Maakt het net weer wat leuker in de app.
Misschien niet nieuw maar wel voor mij :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cr8_SOUXgKO1ET4qdSPuXaWdaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nDcEYLP9G7PH2KMM9VfImif2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Websphinxie Op een plat dak is dat wel leuk en werkt het wel, maar als je panelen zoals ik op 50 graden hebt liggen, lukt dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:42
mr3000 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:38:

[Afbeelding]

Bij mij ziet het er net zo uit op het plat dak. Ik merk niet echt veel verschil in productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Pazo ben eigenlijk wel benieuwd of ze überhaupt rekening houden met de afmetingen van mijn panelen (lxb ratio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Beste forumleden een vraag waar ik nog niet uitgekomen ben en waar wellicht een van jullie antwoord op weet. Volgens de NEN hoort een enphase micro-omvormer (of een PV systeem) achter een aardlekschakelaar te zitten. Nu heb ik na een verbouwing 1 paneel met 1 micro-omvormer IQ7+ over en wilde ik dit paneel gaan hergebruiken op een andere locatie. Ik heb nog één groep in mijn meterkast vrij waar geen apparaten op aangesloten zitten. Deze groep zit vervolgens aan een aardlekschakelaar vast, maar deze aardlekschakelaar heeft ook nog 3 andere groepen erop zitten die wel in gebruik zijn in het huis. Nu is mijn vraag mag dit ene paneel met de IQ7+ nu wel op deze vrije groep aangesloten worden of moet ik een aparte aarlekschakelaar (of aardlekautomaat) plaatsen voor dit ene paneel volgens de NEN?

PS dat het paneel en de IQ7+ niet meer via de Envoy registratie lopen is voor mij geen probleem. Dus ik wil niet aan het bestaande systeem dit paneel opnieuw koppelen gezien ik dan aan het systeem kom waar nog garantie op zit en daar blijf ik liever van af :)

Edit: deze vraag komt naar voren gezien de meterkast bomvol zit en er eigenlijk geen ruimte is voor een extra aardlekschakelaar. Indien het volgens de NEN niet gaat dan gaat de boel in de verkoop, maar het liefste houd ik het paneel nog ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Frank.v op 22-03-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 10-09 14:51
hebben jullie dit wel eens gezien?

Enphase IQ 7 Micro Omvormer welke uitgaat als er te veel zon komt en gaat rond 16:30 plots weer aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqZ4wjIzr2UoSD5orRtoNjM6vIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvYJkxfKywCbMHB5AfmlUJnB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@Frank.v dit lijkt mij - gezien de beperkte impact over en weer - niet echt een issue. Helemaal kloppen doet het niet maar met dat ene paneel loop je zeer beperkt risico. En zoals je zelf al stelt; geen monitoring maar die is met 1 paneel toch beperkt. Je kunt ipv een groep een Kwh meter gebruiken als je ECHT nieuwsgierig bent. Mocht je het helemaal op safe willen spelen dan kun je altijd een 1 module brede aardlekautomaat ipv de groep plaatsen maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat nodig is. Je kunt het paneel bijna eigenlijk nog makkelijker in een stopcontact steken. Een magnetron op standje 300 watt trekt meer stroom over de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Dewim1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:37:
hebben jullie dit wel eens gezien?

Enphase IQ 7 Micro Omvormer welke uitgaat als er te veel zon komt en gaat rond 16:30 plots weer aan

[Afbeelding]
Is dit eenmalig/plotseling of een continu issue?
Hoe is de micro geïnstalleerd? Aan een rail? Aan het paneel?
Zijn er andere micro's die hetzelfde issue hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 11:55
Websphinxie schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:19:
Net gecontroleerd. De firmware update van de micro's is inmiddels uitgevoerd (5.00pm al).

Alle micro's zijn nu geüpdatet naar 520-00082-r01-v04.28.07

[Afbeelding]
Mijn micro's zijn ook geüpdatet naar 4.28
Het pendel probleem wat ik eerder omschreven heb (wat vlg. de installateur door de burst mode komt) is ook spontaan weg. mmm Wie heeft er gelijk, Burst mode, of firmware upgrade :-).

In ieder geval, nu met weinig licht continue 600 watt terugleveren aan het net, ipv 650, 0, 650, -10 etc..
(Als je het verhaal niet gevolgd had: je zag het alleen als je een p1 meter had die per seconde update, of als je op je v5 energie meter kijkt).

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 11:55
Is iemand zijn envoy al geüpdate naar V6?
Ik zit op D5.0.55

Met v6, kan je de enlighten app lokaal koppelen ipv over de cloud. Geen idee welk voordeel je er echt van hebt (hopelijk sneller updates, ipv per 15 minuten)

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 07:12

martijn v o

Certified by Enphase.

Envoy: ik zie 07.02.20 klaar staan. Ik heb automayisch updaten uitgeschakeld.
Al iemand met deze versie?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 07:56
Mijn Envoy metered S is via LAN verbonden en ik gebruik de app op mijn telefoon om de opbrengst te monitoren.

Welk nut zou het hebben om de Envoy via WiFi in mijn netwerk toe te voegen ?

Ik heb geen account als installateur of dhz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Websphinxie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:56:
@Pazo ben eigenlijk wel benieuwd of ze überhaupt rekening houden met de afmetingen van mijn panelen (lxb ratio).
Niet, volgens mij. Panelen hebben gewoon vaste maten in array builder. Je kan alleen de rotatie wijzigen, de grootte verder niet.
MartinMid schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:20:
[...]

Mijn micro's zijn ook geüpdatet naar 4.28
Ik zit ook op 4.28, al een tijdje zie ik.

520-00082-r01-v04.28.07
Bijgewerkt 03/11/2021 10:16 AM
martijn v o schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:54:
Waar zie je dat staan welke versie er klaar staat? In Enlighten Manager zie ik alleen staan 'Er is een software-update beschikbaar voor uw Envoy.', maar die komt er bij mij niet doorheen. Zit nog steeds op 5.0.55.
vndk schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:07:
Mijn Envoy metered S is via LAN verbonden en ik gebruik de app op mijn telefoon om de opbrengst te monitoren.

Welk nut zou het hebben om de Envoy via WiFi in mijn netwerk toe te voegen ?

Ik heb geen account als installateur of dhz.
Daar is geen verschil tussen. Het gaat erom dat de Envoy internetverbinding heeft, of dat nu via LAN of via Wifi is, maakt niet uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Pazo op 22-03-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Pazo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:34:

Waar zie je dat staan welke versie er klaar staat? In Enlighten Manager zie ik alleen staan 'Er is een software-update beschikbaar voor uw Envoy.', maar die komt er bij mij niet doorheen. Zit nog steeds op 5.0.55.
.
Was het niet zo dat de firmware geüpdate werd na het opnieuw opstarten van de Envoy?
Als je gezegd hebt dat hij moet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
mike123 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:53:
[...]

Was het niet zo dat de firmware geüpdate werd na het opnieuw opstarten van de Envoy?
Als je gezegd hebt dat hij moet updaten.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar de update komt er niet doorheen. Als ik op 'Software bijwerken' klik, krijg ik de melding dat de update wordt ingepland. Maar wanneer dat dan is? Ook al eens een power cycle gedaan, maar blijft op 5.0.55 en blijft zeggen dat er een update is. Maar goed, zo erg is dat nou ook weer niet, want het werkt allemaal gewoon. Maar apart is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Dat is dan wel apart inderdaad.
Ik update eigenlijk nooit.
Mits het eventueel bij anderen goed werkt. Ik wacht meestal even af.
Het is wel eens fout gegaan met een firmware update van de micros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 10-09 14:51
Websphinxie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:18:
[...]

Is dit eenmalig/plotseling of een continu issue?
Hoe is de micro geïnstalleerd? Aan een rail? Aan het paneel?
Zijn er andere micro's die hetzelfde issue hebben?
vorige jaar heeft hij goed gedraaid.
In de winter komt er niet veel zon dus valt nu pas op.
Hij is gemonteerd aan het panneel

ik heb maar 1 van. hij zit wel samen op een groep met een sma 4
piek vermogen was van de sma vandaag maar 2700 watt
maar dit was vorige jaar ook al...

wat is het afschakel voltage? ook 253v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Dewim1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:51:
[...]

vorige jaar heeft hij goed gedraaid.
In de winter komt er niet veel zon dus valt nu pas op.
Hij is gemonteerd aan het panneel

ik heb maar 1 van. hij zit wel samen op een groep met een sma 4
piek vermogen was van de sma vandaag maar 2700 watt
maar dit was vorige jaar ook al...

wat is het afschakel voltage? ook 253v?
Afschakel is inderdaad 253+
Zou het kunnen zijn dat de spanning teveel oploopt door combi met de SMA. Of. Is het paneel overdreven warm (voor zover je dat kunt nagaan).

Is het mogelijk om 'm op een andere fase te plaatsen?

Is de rail geaard? Zou er niets mee te maken moeten hebben you never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Dewim1 er was een paar pagina's terug niemand die last had van vreemd gedrag op het net (in de straat) waardoor de boel niet functioneert. Kan even zo snel niet vinden wie maar je zou eens kunnen kijken in de logs of je kan even met Enphase contact opnemen. Ze helpen je graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

mike123 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:42:
[...]

Er zijn toch ook aardlek automaten van 1 module breed. Houd je weer ruimte over omdat je die andere niet nodig hebt.
Is wel duurder waarschijnlijk.
Aardlek van 1Din heb ik zo snel niet kunnen vinden.
An sich is de ruimte besparing tov de ruimte die ik nodig heb / ga gebruiken verwaarloosbaar. Dat wil zeggen, niet genoeg om een kleinere kast te kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Sharad R schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Aardlek van 1Din heb ik zo snel niet kunnen vinden.
An sich is de ruimte besparing tov de ruimte die ik nodig heb / ga gebruiken verwaarloosbaar. Dat wil zeggen, niet genoeg om een kleinere kast te kunnen hangen.
Het kan nooit kwaad om eventueel wat ruimte over te houden in de kast. Maar als je verder niks nodig hebt dan maakt het ook niet zo veel uit en als je nu toch al ruimte over hebt.

Even zoeken met Google op "aardlekautomaat 1 module" en dan komen er zo een hoop op je scherm te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Kon het toch niet laten. Service van de zaak: linkie naar de google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Vanochtend toch nog een keer mn panelen schoongemaakt. Was er eerder twee vergeten goed af te spoelen en toen zag ik dat de andere panelen wederom wat sahara aspecten vertoonden. Zal wel rond hebben gedwaald ofzo. Paneeltjes zijn nu weer blinkend schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Ik zie zojuist dat ik -eindelijk- een software update heb gehad in de Envoy, zit namelijk nu op 5.0.62.
En ik heb nog steeds de melding dat een update beschikbaar is. Blijkbaar gaat het in stapjes?

EDIT
5.0.62 lijkt momenteel te nieuwste / laatste te zijn, volgens Enphase (4 maanden geleden):
It depends on the Envoy type you have. If its an old LCD Envoy, currently it 3.17 and if its an Envoy-S or IQ Envoy, we have both 5.0.55 and 5.0.62. Most of the Envoys have 5.0.55, while we are pushing 5.0.62 gradually to all of them.
Ik vind het wel jammer dat er zo weinig over te vinden is. Ook geen release notes o.i.d.

[ Voor 59% gewijzigd door Pazo op 23-03-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
martijn v o schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:54:
@martijn v o Heb je toevallig een IQ Gateway ipv een Envoy?

Die heeft een versie 7.something klaar staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 07:12

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8_9bvIo3hwNKatlWj7G-7MVG3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjN5RVZQasn8UV7IzK32upe6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet het al, is wel voor de envoy maar voor het opslag systeem (die ik niet heb)

[ Voor 19% gewijzigd door martijn v o op 24-03-2022 14:40 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Voor de liefhebber; op marktplaats een setje m-kabels en eindkappen > linkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Ondanks de nieuwe firmware blijven twee IQ7+ omvormers onder presteren. Via email contact gehad met Enphase en ze zijn nu approved voor een wissel. Even afwachten wanneer ze worden verstuurd. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:42
Mijn schoonmoeder heeft enphase. Ziet er allemaal profi uit. Maar je kan in de app niet even het huidige lever vermogen monitoren of het huidige vemogen per paneel ofzo. Of überhaupt meer gedetailleerde informatie zoals net spanning etc.

Daarmee ben ik toch wel blij met mijn growatt. OpenApi en alles uitleesbaar.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@TheWalrus goedemorgen deze morgen.
Ik denk dat je daar een inschattingsfoutje maakt. Met Enphase kun je je juist exact dat alles monitoren.
Wellicht heeft je schoonmoeder een wat beperkter account waardoor ze alleen de basics ziet maar alles wat je omschrijft (en veel meer) is met Enphase standaard mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

TheWalrus schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:04:
Mijn schoonmoeder heeft enphase. Ziet er allemaal profi uit. Maar je kan in de app niet even het huidige lever vermogen monitoren of het huidige vemogen per paneel ofzo. Of überhaupt meer gedetailleerde informatie zoals net spanning etc.

😜 okeeeeej.. je moet echt even iets verder kijken dan je neus lang is 😉 Tipje van de sluier.. de growatt is extreem beperkt op dat gebied tov enphase monitoring.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 26-03-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Websphinxie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:07:
@TheWalrus goedemorgen deze morgen.
Ik denk dat je daar een inschattingsfoutje maakt. Met Enphase kun je je juist exact dat alles monitoren.
Wellicht heeft je schoonmoeder een wat beperkter account waardoor ze alleen de basics ziet maar alles wat je omschrijft (en veel meer) is met Enphase standaard mogelijk.
Geef mensen dan een account waarmee je alles kan zien dan standaard. Komt betuttelend over en mooi verdien modelletje.
Bij vermogen staat nu 0,2 kw. Wat moet je daar mee. Had daar gestaan 235,3 watt dan had ik al wat blijer geweest. Met een grafiek die gewoon fatsoenlijk af te lezen is. Je kan per balkje het vermogen aflezen op kw afgerond. Waarmee ik bedoel dat dit veeeel beter kan ook voor een standaard gebruiker.

Bij growatt ben je installateur of gebruiker en beide zien alles. De installateur heeft nog wat extra tooling voor legplannen en groeps monitoring. Voor de rest zie je als gebruiker gewoon alles. Hack ik kan zelfs de net frequentie uitlezen. Grafiek werkt smooth(per 5 minuten een grafiek punt) en je ziet per minuut wat voor data pakketjes je stuurt naar de server (ja je kan de data send interval aanpassen als gebruiker)

[ Voor 3% gewijzigd door TheWalrus op 26-03-2022 08:22 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Japie.G schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:19:
[...]

😜 okeeeeej.. je moet echt even iets verder kijken dan je neus lang is 😉 Tipje van de sluier.. de growatt is extreem beperkt op dat gebied tov enphase monitoring.
Extra voor betalen zeker.

Ik zie het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door TheWalrus op 26-03-2022 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

TheWalrus schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:20:
[...]

Geef mensen dan een account waarmee je alles kan zien dan standaard. Komt betuttelend over en mooi verdien modelletje.
Bij vermogen staat nu 0,2 kw. Wat moet je daar mee. Had daar gestaan 235,3 watt dan had ik al wat blijer geweest. Met een grafiek die gewoon fatsoenlijk af te lezen is. Je kan per balkje het vermogen aflezen op kw afgerond.

Bij growatt ben je installateur of gebruiker en beide zien alles. De installateur heeft nog wat extra tooling voor legplannen en groeps monitoring. Voor de rest zie je als gebruiker gewoon alles. Hack ik kan zelfs de net frequentie uitlezen. Grafiek werkt smooth(per 5 minuten een grafiek punt) en je ziet per minuut wat voor data pakketjes je stuurt naar de server (ja je kan de data send interval aanpassen als gebruiker)
En je punt is nu precies? Je wilt live data zien van de omvormers? Of wil je vertellen dat je growatt appje fijner vindt? Prima toch :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nee hoor, kost niks extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Japie.G schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:25:
[...]

En je punt is nu precies? Je wilt live data zien van de omvormers? Of wil je vertellen dat je growatt appje fijner vindt? Prima toch :-)
Er op wijzen dat het beperkt spul is wat je krijgt kwa monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Het komt omdat ik de app van enphase even opende en mijn ergenis zo groot werd dat ik het even kwijt moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Enphase heeft 2 modellen, een model dat je verbruik kan meten en een model dat deze functie niet heeft. Ik vermoed dat je schoonmoeder het model heeft zonder meetringen ;) ik snap je teleurstelling maar het ligt niet perse aan Enphase :D

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:17

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Krijg nu 17 panelen op mijn tweede dak en dak van het hokje in 3 fase.

Heb op het hoge dak 11 panelen van 4,5 jaar oud met een ABB uno plus omvormer in 1 fase.

Als ik daar IQ7 onder zet en ook 3 fase aansluit is dat nog interessant of is dat kapitaal vernietiging?

Weinig schaduw vorming op dat dak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Websphinxie
@TheWalrus
Beetje zeurderig en onwetend kom je wel over op deze manier. Bovendien, jouw Growatt omvormert heeft van origine ook wat trucjes nodig zo ik lees. Niets anders dan Enphase. Bovendien hebben veel mensen vooral behoefte aan een eenvoudig overzicht. Dan zijn ingewikkelde grafieken juist een overkill.

"Om een Growatt omvormer te monitoren heeft u een installateurs-account nodig. Als "doe-het-zelver" bent u uw eigen installateur. U kunt gebruik maken van de volgende installateurscodes:

Voor Nederland: ANAS8
Voor België: BDKCE
Installateursaccounts kunnen worden aangemaakt op https://server.growatt.com/.
Let op: u heeft hiervoor altijd een logger nodig zoals een Growatt WiFi-kit of een Growatt ethernet-kit.

Als je overigens in je hoofd niet eens om kunt gaan met de omschakeling van watt naar kilowatt dan ben je denk ik gewoon met je verkeerde been uit bed gestapt.

Veel plezier bij je schoonmoeder. Ik hoop dat de bak koffie niet al te zuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Bigg Balls wat voor vermogen zijn die 11 panelen per stuk?
Wat leveren die 11 panelen nu op?
Hoeveel loopt de bekabeling naar de meterkast? (Is die ook 3 fasen of eenvoudig 3 fasen te maken?
Je zegt; 'weinig schaduwvorming'. Is het merkbaar in de prestaties? Voordeel van Enphase is natuurlijk wel dat schaduw impact geminimaliseerd wordt.

Reken erop dat een IQ7 voor rond de 100 euro te krijgen is (krijg je nog btw terug?). Op marktplaats zijn er nieuwe voor rond de 80 euro. Is ook nog het overwegen waard. Doe ik ook nu namelijk voor wat extra kleine panelen.

De q cables kosten je ongeveer 25/30 euro per paneel. Als je niet al te gehecht bent aan 1500/2000 euro (gok ik) dan zou ik zeggen; vervangen de boel en sluit alles met Enphase aan. De ABB omvormer gaat waarschijnlijk ook nog een jaar of 7 mee en is dan wellicht aan vervanging toe.
Misschien brengt die omvormer nu nog wat op op marktplaats. Niet dat je daar rijk van wordt maar hé is weer wat euro's retour.

Kapitaal vernietiging...tja, waarom vervangen we een auto na een paar jaar. Of je nu nieuw of tweedehands rijdt. Om de zoveel jaar komt er iets 'nieuws'. Dan investeer ik liever in wat panelen op mijn dak.
Bovendien ben je dan eenvoudiger klaar voor een eventuele batterij/accu opstelling in de toekomst.

But that's just me.

[ Voor 99% gewijzigd door Websphinxie op 26-03-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:17

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

@Websphinxie er liggen nu Trina solar panelen op van 265 Wp (uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Websphinxie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:41:
@TheWalrus
Beetje zeurderig en onwetend kom je wel over op deze manier. Bovendien, jouw Growatt omvormert heeft van origine ook wat trucjes nodig zo ik lees. Niets anders dan Enphase. Bovendien hebben veel mensen vooral behoefte aan een eenvoudig overzicht. Dan zijn ingewikkelde grafieken juist een overkill.

"Om een Growatt omvormer te monitoren heeft u een installateurs-account nodig. Als "doe-het-zelver" bent u uw eigen installateur. U kunt gebruik maken van de volgende installateurscodes:

Voor Nederland: ANAS8
Voor België: BDKCE
Installateursaccounts kunnen worden aangemaakt op https://server.growatt.com/.
Let op: u heeft hiervoor altijd een logger nodig zoals een Growatt WiFi-kit of een Growatt ethernet-kit.

Als je overigens in je hoofd niet eens om kunt gaan met de omschakeling van watt naar kilowatt dan ben je denk ik gewoon met je verkeerde been uit bed gestapt.

Veel plezier bij je schoonmoeder. Ik hoop dat de bak koffie niet al te zuur is.
Ik als simpele gebruiker constateer iets. Iedereen roept dat het niet zo is maar verdere uitleg krijg je ook niet. Typisch weer. Nee dan ben je weer een zeurder. Leuk de uitleg over de installateurcodes bij Growatt etc(alsof ik daar in geïnteresseerd ben :| ). Valt mij gewoon op dat je als gewone gebruiker bij Enphase erg weinig info krijgt.

Ik kan prima een omschakeling van kW naar W maken. Alleen waarom zou je de schaal kW hanteren bij een huishoud systeem die vaak niet verder gaan dan 3kW. dan wil je toch echt de W aflezen. Graag per microinverter/string.

En dan lees je "Geüpdatet 10 Minuten Geleden" man man man, ik wil weten hoeveel watt er nu van het dak komt...grid voltage etc.

Maar goed het verdien model hierachter is mij inmiddels wel duidelijk en dit fanboy topic ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Moet dan prima kunnen met IQ7's. Even checken of ze compatible zijn maar qua output verwacht ik geen bijzonderheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TheWalrus schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:10:
[...]

Ik als simpele gebruiker constateer iets. Iedereen roept dat het niet zo is maar verdere uitleg krijg je ook niet. Typisch weer. Nee dan ben je weer een zeurder. Leuk de uitleg over de installateurcodes bij Growatt etc(alsof ik daar in geïnteresseerd ben :| ). Valt mij gewoon op dat je als gewone gebruiker bij Enphase erg weinig info krijgt.

Ik kan prima een omschakeling van kW naar W maken. Alleen waarom zou je de schaal kW hanteren bij een huishoud systeem die vaak niet verder gaan dan 3kW. dan wil je toch echt de W aflezen. Graag per microinverter/string.

En dan lees je "Geüpdatet 10 Minuten Geleden" man man man, ik wil weten hoeveel watt er nu van het dak komt...grid voltage etc.

Maar goed het verdien model hierachter is mij inmiddels wel duidelijk en dit fanboy topic ook.
Misschien even teruglezen hoe je hier binnen komt zetten :)
TheWalrus schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:04:

Je stelt geen vragen, je loopt alleen het product af te kraken. Vind je het dan echt gek dat men je een zeur vind? :) Komt op zijn zachtst gezegd nogal trollerig over ;)

Als je bij een antieke Alfa-club binnenstapt en begint te klagen over hoe kut het is, verwacht je dan dat je vriendelijk te woord gestaan wordt? Bij de dealer allicht.. maar bij een club? Betwijfel het :+

Maar je hebt wel een punt vind ik hoor. Zou ook graag zien dat bepaalde info gewoon in de app zichtbaar is, zoals realtime productie per paneel. Die informatie is namelijk (met een 5 min interval geloof ik) wel beschikbaar in de api. Heb daar ooit een grafana dashboard voor gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 26-03-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123

Er zijn genoeg mensen die huren de zonnepanelen via de woningbouw.
Die krijgen niet eens een app. Ze zouden in de meterkast kunnen kijken wat de panelen opbrengen want er zit een extra meter tussen. Maar die mensen van bv 70+ interesseert dat niet zo heel erg.
Ze kunnen op de website inloggen en dan zien wat ze de vorige dag hebben opgewekt, afgerond op hele kWh.
En het is ook een Enphase systeem.
Ze zouden natuurlijk ook een rpi aan kunnen sluiten en die koppelen aan pvoutput.
Er zijn wel meer omvormers die niet rechtstreeks naar pvoutput kunnen uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mike123 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Er zijn genoeg mensen die huren de zonnepanelen via de woningbouw.
Die krijgen niet eens een app. Ze zouden in de meterkast kunnen kijken wat de panelen opbrengen want er zit een extra meter tussen. Maar die mensen van bv 70+ interesseert dat niet zo heel erg.
Ze kunnen op de website inloggen en dan zien wat ze de vorige dag hebben opgewekt, afgerond op hele kWh.
En het is ook een Enphase systeem.
Ze zouden natuurlijk ook een rpi aan kunnen sluiten en die koppelen aan pvoutput.
Er zijn wel meer omvormers die niet rechtstreeks naar pvoutput kunnen uploaden.
Laat Enphase nou echt een eitje zijn om te loggen naar pvoutput.. API key genereren, invullen in pvoutput en alles gaat automagisch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
[...]

Je hebt je duidelijk niet verdiept in het systeem en hebt bij voorbaat al een bepaalde mening, die ook nog eens ongegrond is. Als je dan een reactie krijgt waarin iemand aangeeft dat jouw ervaring niet representatief is voor de veelzijdigheid van het systeem begin je over verdienmodellen en allerlei andere fratsen. Het heeft niets met 'fanboy' (sowieso een domme term) te maken. Je roept iets wat gewoon niet waar is. Moet je niet doen man. Komt dom over.

Uitleg;
Als je een Enphase systeem wilt uitlezen dan kan dat. Op heel veel verschillende manieren. Direct in de app, wie een webapp/browser. Met API'S, etc.
Als particulier of reguliere gebruiker heb je een basis account om het allemaal niet te ingewikkeld te maken.

Dat kW ipv Watt. Tja, smaken verschillen. Een dagopbrengst lijkt me prima om op 1 decimaal kWh af te ronden. Prestaties eveneens. Ik ben ook niet geïnteresseerd in mijn decimalen als ik 100km/u probeer (moet) te rijden op de snelweg.
Bovendien kun je, met een basis account, prestaties per paneel inzien. En als je een Envoy S Metered hebt ook het verbruik in de woning. Die wordt gemeten met CT meetspoelen. Super accuraat.

Enphase stelt daarnaast ook een installer account beschikbaar. Mocht je echt los willen gaan op grafiekjes, wijzertjes, metertjes, tabellen enz. dan kun je ze per 5 seconden laten updaten als je dat wilt. Per paneel, met netspanning, volledige prestaties, verbruik en de hele mikmak. Gratis en voor niets. Alleen moet je je daar wel even voor inlezen. Kleine moeite overigens.

Als je uitleg wilt kun je die prima krijgen maar op de vroege ochtend direct beginnen met ongefundeerd azijn pissen is niet nodig.

Ik ga niet stellen dat Enphase superieur is aan Growatt. Dat hoef ik ook niet. Ook al zou het zo zijn. Lekker boeiend. Blijf vooral gewoon een beetje leuk en positief. Kost niets extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Glashelder schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:31:
[...]

Laat Enphase nou echt een eitje zijn om te loggen naar pvoutput.. API key genereren, invullen in pvoutput en alles gaat automagisch ;)
Dat is ook zeker een eitje, maar niet als je huurt van een woningbouwvereniging. Zij houden het zelf bij.
Je kan wel dagelijks op een website kijken wat je hebt opgewekt de vorige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Ik ben bezig met zonnepanelen waarbij mijn voorkeur sterk uitgaat naar Enphase.

Nu heb ik een offerte met onderstaande spullen:
  • 20 Denim U - Mono 415 Black White Half Cut Zonnepaneel
  • 20 Enphase Micro Inverter IQ7+ 60/72C
  • 1 Enphase Q-Relay controller 400V
Nu zouden deze panelen eigenlijk te licht zijn voor de panelen maar dit zou ten goede komen van de efficiëntie van het geheel.

Heeft iemand toevallig een vergelijkbare setup/ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:27
Websphinxie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:28:
@AUijtdehaag je had nog een reactie/vraag over later starten:
De IQ7a heeft een Min/Max start voltage 33 V / 58 V (LINK)
De IQ7+ heeft een Min/Max start voltage 22 V / 60 V (LINK)
Als je meer constante opbrengst wilt in de wintermaanden is de IQ7+ vanwege lagere startspanning voordeliger? Is het ook nog paneeltype afhankelijk. Plan is zoveel mogelijk te spreiden qua orientatie. Schuin dak Zuid, dakkapel en plat dak op Zuid maar orienteren Oost/West, dakkapel en Schuin dak Noord.

Winteropbrengst nodig voor: warmtepomp, koelkast, wat varia electra overdag.

[ Voor 10% gewijzigd door mv_ak op 26-03-2022 14:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Websphinxie
mr.DJ95 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:51:
Ik ben bezig met zonnepanelen waarbij mijn voorkeur sterk uitgaat naar Enphase.

Nu heb ik een offerte met onderstaande spullen:
  • 20 Denim U - Mono 415 Black White Half Cut Zonnepaneel
  • 20 Enphase Micro Inverter IQ7+ 60/72C
  • 1 Enphase Q-Relay controller 400V
Nu zouden deze panelen eigenlijk te licht zijn voor de panelen maar dit zou ten goede komen van de efficiëntie van het geheel.

Heeft iemand toevallig een vergelijkbare setup/ervaring?
Je bedoelt waarschijnlijk dat de micro's te licht zijn voor de panelen?
Als je dat bedoelt dan heb ik exact de setup waar jij op doelt.
Mijn panelen hebben een maximaal vermogen van 455Wp icm met een IQ7+ micro-omvormer met een maximale output van 295vA.

We noemen dit de 'DC-AC Ratio' oftewel het verschil tussen gelijkstroom (zonnepanelen) en wisselstroom (ons stroomnet = je stopcontact).
Je moet natuurlijk sowieso een positieve ratio hebben. Daarmee doel ik op een zonnepaneel wat voldoende vermogen heeft voor de omvormer.

In mijn geval hebben mijn panelen een maximaal vermogen van 455Wp. Als je dat afzet tegen het maximale vermogen van een IQ7+ dan zou je kunnen denken dat je omvormer niet voldoende capaciteit heeft. Die kan tenslotte 'maar' 295vA leveren. Je mist dus flink wat vermogen...of toch niet?

Naast die DC-AC ratio is er nog een belangrijk aspect, namelijk "overdimensionering". Oftewel je paneel heeft een hogere capaciteit dan je omvormer. Maar waarom is dat nu zo belangrijk? Simpel.

Je paneel levert (in jouw offerte) maximaal 415Wp. Die 415Wp is belangrijk maar nog belangrijker is de normale opbrengst. Vaak noemen ze dit 'NMOT' of iets dergelijks. Dit zijn fabrikanten verplicht te vermelden. Die 415Wp komt er namelijk alleen uit als alle omstandigheden uitermate gunstig zijn. Oftewel, directe beschijning, niet te warm, weinig vervuiling in de lucht, etc. Je normale productie capaciteit ligt vaak zo rond de 75/80% van de maximale capaciteit. Bij jou zal dat dus zo rond de 300Wp liggen. Perfect voor een IQ7+ (daarover later meer). En ja, soms net iets hoger maar dat zijn pieken.

Die normale capaciteit van circa 300Wp levert 'ie natuurlijk niet de hele dag.
Je moet het zo zien. De zon komt op, beschijnt je paneel, eerst een beetje en hoe hoger de zon aan de hemel komt te staan, hoe meer de zon het paneel beschijnt (en vooral hoe 'haakser' of 'rechter'), en in de middag verdwijnt de zon weer en zakt de productie weer.
Als je je panelen in Nederland exact op zuid en onder een hoek van 30/50 graden plaatst heb je doorgaans de beste beschijning en dus de beste opbrengst (mits geen schaduw uiteraard).
In zomer en winter.

Terug naar die overdimensionering.
Je panelen hebben een max van 415Wp en een normale output van 300Wp (laten we daar voor het gemak even vanuit gaan).
Je micro omvormer kan maximaal 295vA leveren. Oftewel 415Wp / 295vA = 140%. Met andere woorden, je panelen factor 1,4 'zwaarder' dan je omvormers aankunnen.
Omdat je slechts een paar dagen per jaar perfecte omstandigheden hebt kom je vaak niet in de buurt van de maximale opbrengst en is het dus veel belangrijker om te kijken naar die normale output, oftewel 300Wp.
Enphase geeft zelf aan dat overdimensionering tussen de 125% en 150% het meest gunstig is. Met je 140% zit het dus wel snor. En die 415 (of eigenlijk meer '300Wp') past dus heel goed bij je IQ7+ omvormer.

En wat nu als het wel een perfecte dag is hoor ik je denken: Tja, dan 'topt' je omvormer af. Met andere woorden; meer dan z'n max van 295vA kan 'ie niet leveren. De impact daarvan is echter zeer beperkt. Hij blijft namelijk wel gewoon de maximale opbrengst leveren. Het verschil tussen paneel output en max micro-omvormer output - het extraatje - gaat dan verloren. Nogmaals staar je daar niet blind op.
Er is ook een IQ7A omvormer. Die levert een hogere output maar met de extra prijs en de locatie Nederland heb je daar maar slechts een beperkt aantal dagen per jaar profijt van.
Als we onze Nederlandse 'gierigheid' los laten op de berekening is het de extra investering van 40 tot 50 euro per omvormer niet waard.

Enphase heeft een interessant document opgesteld wat gaat over 'aftoppen' of 'Clipping' zoals het in het Engels heet. Daarin wordt ook een vergelijk gemaakt tussen de IQ7+ en de IQ7a.
Hierbij een linkje naar dat document.

Lang verhaal kort:
Prima setup, mooie opbrengst. Doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
mv_ak schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Als je meer constante opbrengst wilt in de wintermaanden is de IQ7+ vanwege lagere startspanning voordeliger? Is het ook nog paneeltype afhankelijk. Plan is zoveel mogelijk te spreiden qua orientatie. Schuin dak Zuid, dakkapel en plat dak op Zuid maar orienteren Oost/West, dakkapel en Schuin dak Noord.

Winteropbrengst nodig voor: warmtepomp, koelkast, wat varia electra overdag.
Het zou aan de panelen kunnen liggen maar ik heb het gevoel (puur een gevoel) dat panelen onder de motorkap niet eens zo gek veel verschillen van elkaar. Tuurlijk heb je tegenwoordig bi-faciaal enz. dat zal absoluut helpen maar ik weet niet in hoeverre dat nog invloed heeft op de keuze tussen IQ7+ of een IQ7a startspanning.(ik weet het gewoon niet).

Daarnaast zijn er diverse theorieën. 'Oost/West is best', 'zuid onder een hoek van 30/50% is beter'.
Als de opbrengst in de winter voor jou belangrijk is dan kun je het beste kijken naar de hoek waaronder de panelen (kunnen) worden geplaatst.
In de winter staat de zon lager aan de hemel en heb je dus met een scherpere hoek betere beschijning.
Oost/west helpt vooral het spreiden over de dag (wat óók handig is bij een warmtepomp)

Mijn panelen liggen onder 10% ZZO en ZW dus de zon aait de panelen in de winter een beetje. In de zomer wordt dat beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
Hier ook nog een beetje leesvoer en plaatjes over overdimensioneren.
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Thanks @mike123 waarbij ik wel de kanttekening wil plaatsen dat de handelaren eerder naar een IQ7a grijpen/wijzen dan Enphase zelf. Of dat terecht is en op basis van verzamelde data kan ik niet beoordelen.
Enphase zelf schetst een situatie waarbij de IQ7+ voor Nederlandse situaties prima geschikt is voor panelen tot ver boven de 450/500Wp.

Ga je meer richting het zuiden van Europa dan kun je inderdaad slimmer kiezen voor een IQ7a omdat de intensiteit van de zon simpelweg hoger is en er een directere beschijning is.

De keuze is uiteraard aan de individu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pythoon1977
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 22:49
Ik heb zelf pas anderhalve week opbrengst/ervaring met zonnepanelen en IQ7+ vs IQ7A spookt al door mijn hoofd sinds het goedkeuren van de offerte. IQ7A's stonden in de offerte en ik heb het op basis van gevoel maar zo gelaten. Want gevoelsmatig is 295 VA op 480 Wp panelen gewoon erg fors. 366 VA klonk aantrekkelijker.
Met 10 panelen en na aftrek van de belasting vond ik het verschil niet zo groot; iets van 350 euro.

Een willekeurig grafiekje van afgelopen week hieronder.
Met IQ7+ micro-omvormers was er meer afgetopt en was ik op 22,5 kWh ipv 25,0 kWh uigekomen. Dus een verschil van 10% tov mijn huidige opbrengst. Klinkt als best veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roiFVQWBXlPPhaWItoWwzfVlkpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDbIyH2Ot4kY16NCL4uUAVGe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zoals gezegd, ik heb geen ervaring en weet ook niet of de afgelopen anderhalve week representatief met betrekking tot de gegenereerde opbrengst. Maar ik had anders al 8 dagen rond de 10% gemist. Dus pak 'm beet 20 kWh.
Financieel blijft het een beetje lastig wellicht, maar met een teruglevertarief van 58 cent, is dat al 11,60 euro. Ik wil geen discussie oprakelen over (het afschaffen van) salderen, maar ik heb toch het gevoel dat ik over een paar jaar de extra investering tov de IQ7+'s wel terugverdiend heb (mits de opbrengst van de afgelopen anderhalve week representatief was.
En zo niet, dan heb ik het voor mezelf toch 'recht geluld' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Pythoon1977 je laatste opmerking is de belangrijkste voor de aanschaf van een systeem. Je moet een goed gevoel hebben bij je opstelling. Als je dat hebt dan is het altijd goed 👍

Ik probeer je afbeelding en je berekening even te plaatsen.

Denk dat ik 'm begrijp.
Je beredeneert 'm denk ik als volgt: 295vA x 10 = 2950 / 4 = 737 > alles wat er boven zit is delta.
Niet helemaal zuiver omdat je ook een andere curve hebt onder de IQ7+ maar ik begrijp je gedachten.

Kun je ook eens een plaatje plaatsen van een van je panelen door de dag heen? Ben vooral benieuwd naar de curve. Wil begrijpen waar dat vandaan komt d:)b

[ Voor 88% gewijzigd door Websphinxie op 26-03-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pythoon1977
@Websphinxie ik heb een Envoy Standaard, dan heb ik geen gedetailleerde informatie per paneel toch?
Zoals je hieronder kunt zien, is het verschil niet heel groot geweest in totaal. Het paneel rechtsboven heeft wat last gehad van de schoorsteen. En de twee panelen links liggen minder in de schaduw van de boom (zonder blad) als de zon opkomt.
Ik ben er inderdaad een beetje vanuit gegaan dat alle 10 de panelen hetzelfde waren. Maar qua aftoppen, zit ik er volgens mij niet heel ver naast, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsNggFldi3rO04ZcPDru39Mkbuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vAPxQExTny1tF4wYzp6emJd.jpg?f=fotoalbum_large
Websphinxie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:31:
Denk dat ik 'm begrijp.
Je beredeneert 'm denk ik als volgt: 295vA x 10 = 2950 / 4 = 737 > alles wat er boven zit is delta.
Niet helemaal zuiver omdat je ook een andere curve hebt onder de IQ7+ maar ik begrijp je gedachten.
Ik heb de data uit PVoutput genomen en alles boven de 2,95 kW afgetopt naar 2,95 kW. En dan als de opbrengst bijv. 3,6 kW is (waarbij er bij mij met IQ7A wordt afgetopt), dan heb ik die terug gezet naar 2,95 kW.
Het zal vast niet helemaal zuiver zijn, maar het zou toch ongeveer in die orde van grootte moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLgy02LnuDZH5So07yTL-9YDg0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehst5ayFED8Pgj6IGqf7mbEU.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Pythoon1977 op 26-03-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@Pythoon1977 je denkt volgens mij in de juiste richting. Zal heus wel iets te nuanceren zijn maar er is een duidelijk verschil.

De Envoy S kan prima per paneel monitoren alleen heb je daar wel een Installer account voor nodig. Dat kun je aanvragen. Zie in dit document hoe je daar aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pythoon1977
Websphinxie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:18:
@Pythoon1977 je denkt volgens mijn in de juiste richting. Zal heus wel iets te nuanceren zijn maar er is een duidelijk verschil.

De Envoy S kan prima per paneel monitoren alleen heb je daar wel een Installer account voor nodig. Dat kun je aanvragen. Zie in dit document hoe je daar aan komt.
Ah, super.
Dan ga ik daar eens naar kijken.... gewoon omdat het kan. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
@Pythoon1977
Hou er wel reken mee dat op de momenten dat je aftopt op 295W je met de IQ7A dan ook de 366W had gehaald. Voor hetzelfde geld was je niet hoger gekomen dan 320W.
Daar kom je dus niet achter of je moet een meter plaatsen die de zonnesterkte kan meten.
Edit: mijn verhaal klopt half. Je hebt IQ7A ipv IQ7+. Dan kan je het verschil wel goed zien natuurlijk.

@Websphinxie
Mijn installateur heeft mij afgeraden om de IQ7A te gaan gebruiken op mijn 395Wp panelen.
Het prijsverschil met de IQ7+ was te groot om het terug te verdienen.
Al ben ik wel benieuwd wat ik op sommige dagen misloop als ik toch een uur of 2 heb afgetopt.

[ Voor 8% gewijzigd door mike123 op 26-03-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Zit even naar je PVoutput data te kijken. Je dak is 35 graden, ZZO toch? Dat heeft nu lekker flink de zon erop.
Situatie is wel een interessante.

Je hebt gelijk. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de afgelopen dagen uitzonderlijk zijn geweest. Het is nu erg mooi weer. Normaliter is het minder vaak, lang mooi weer, hebben we meer bewolking, enz..
Als je bijvoorbeeld naar 20 maart kijkt dan zie je een beetje beter wat een 'normale' dag doet. Je efficiency zakt dan snel naar onder de 1,800kWh/kW. Zeker niet problematisch maar je hebt het voordeel voornamelijk op mooie dagen (bedankt dat gat in de ozonlaag daarvoor _/-\o_ )
Misschien heb je met 480Wp panelen net het kantelpunt te pakken waarbij de IQ7a outperformed.

Ben benieuwd hoe de komende periode eruit gaat zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@mike123 bij 395Wp panelen zou een installateur zich echt voor gek zetten als 'ie IQ7a micro's adviseert. Maarja, er gebeuren gekkere dingen O-) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Ik heb ook 385 en 395wp panelen, en daar zitten ook IQ7+ onder. Nu zit ik wel op west, maar ik heb nog nooit afgetopt. Ik denk dat pas bij 450w+ panelen de IQ7A evt interessant wordt. Zo heeft Solar bouwmarkt laatst ook de tabel aangepast (verhoogd) wanneer iq7+ en iq7A moet nemen (ook eerder genoemd in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Pazo eens en niet alleen de capaciteit van de panelen maar vooral ook de oriëntatie en helling waaronder de panelen worden geplaatst. 30/50 graden zuid levert misschien meer op dan 20 graden ZuidZuidOost of 'west'. 10 graden zuid is misschien ook weer effectiever dan 25 graden ZuidWest. En dan is er nog de prestatie van de panelen zelf. Hoe efficiënt zijn ze. Wanneer beginnen ze te leveren. Hoe goed gaan ze om met schaduw, enz.

Ik heb een plat dak constructie onder 10 graden. Mijn panelen van 455Wp pakken beduidend minder in de winter. In de zomer zal dat beter gaan en misschien ook wel wat aftoppen. We gaan het meemaken. Time Will Tell.

[ Voor 31% gewijzigd door Websphinxie op 26-03-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pythoon1977
mike123 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:41:
@Pythoon1977
Hou er wel reken mee dat op de momenten dat je aftopt op 295W je met de IQ7A dan ook de 366W had gehaald. Voor hetzelfde geld was je niet hoger gekomen dan 320W.
Daar kom je dus niet achter of je moet een meter plaatsen die de zonnesterkte kan meten.
Je zit in mijn grafiekje toch ook een aftopping op 3,6 kWh?
Maar dat lijkt niet veel als ik de parabool gewoon door zou trekken. Maar toch, je ziet ook nu duidelijk een aftopping.
Websphinxie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:50:
Zit even naar je PVoutput data te kijken. Je dak is 35 graden, ZZO toch? Dat heeft nu lekker flink de zon erop.
Situatie is wel een interessante.

Je hebt gelijk. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de afgelopen dagen uitzonderlijk zijn geweest. Het is nu erg mooi weer. Normaliter is het minder vaak, lang mooi weer, hebben we meer bewolking, enz..
Als je bijvoorbeeld naar 20 maart kijkt dan zie je een beetje beter wat een 'normale' dag doet. Je efficiency zakt dan snel naar onder de 1,800kWh/kW. Zeker niet problematisch maar je hebt het voordeel voornamelijk op mooie dagen (bedankt dat gat in de ozonlaag daarvoor _/-\o_ )
Misschien heb je met 480Wp panelen net het kantelpunt te pakken waarbij de IQ7a outperformed.

Ben benieuwd hoe de komende periode eruit gaat zien :)
Inderdaad een dank van 35 graden op Zuid-Oost (150 graden).
Overigens als alle dagen zou zijn als 20 maart dan ga ik emigreren ;) Wat een teleurstellende dag vorige week zondag. De hele dag grauw en bewolkt weer. Ik hoop dat dit geen 'normale' dag is. Maar je hebt wel gelijk dat deze week een hele mooie week was. Ach, dit soort weken één of twee keer per jaar voorkomen, dan haal ik de extra investering er wel uit (afschaffen saldering etc. etc. buiten beschouwing gelaten.

Zoals je eerder zei, ik ben blij met mijn installatie en we zien over een paar jaar wel of het het allemaal waard is geweest.
Eerst maar eens wat meer data opbouwen, want een dikke week zonnepanelen is nog niet echt representatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
@Pythoon1977
Ik las je verhaal als dat je de IQ7+ had en niet de IQ7A. Op jouw panelen lijkt het nu gewoon goed uit te pakken. Ik heb maar 395Wp panelen en dan mis ik wel opbrengst met de IQ7+ maar de meerprijs had ik niet terugverdiend in een redelijke tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 13:16
Fantastisch dat er een Enphase topic is!
Ik overweeg ook om een installatie te plaatsen op mijn tuinhuizen met Enphase omvormers gezien de enorme voordelen. Mijn (niet ideaal gelegen) installatie zou bestaan uit
  • 6 panelen 400Wp west (260), 15° helling
  • 8 panelen 400Wp west (260), 10° helling
  • 6 panelen 400Wp oost (080), 15° helling
Naast de vele voordelen zie ik ook één groot nadeel waardoor ik nog twijfel, en dat is de verplichte cloud koppeling als je ook maar iets van data wil uitlezen. De meeste andere omvormers hebben een directe web-interface die ook offline werkt. Met Enphase ben je de komende 25 jaar van het bedrijf hun cloud afhankelijk en hun bereidheid om een gratis subscription decennia lang aan te blijven bieden.

Verder houd ik dergelijke systemen liever offline (tenzij af en toe eens voor een firmware update) in verband met cybersecurity. In theorië is het mogelijk dat een hacker met een aangepaste firmware je hele huis in rook laat opgaan. Misschien overdreven, maar een wet in het universum zegt dat als iets kán gebeuren, dat het vroeg of laat ook zál gebeuren. Hoe dan ook, hoe klein de kans ook, ik zou er nooit gerust in zijn, en gemoedsrust is onbetaalbaar.

Kan iemand bevestigen wat je allemaal nog wél kan als je niet bereid bent internet toegang te verschaffen aan de Envoy?

Zeker omdat ik ook een batterij (Encharge) overweeg met een smart switch als UPS en dan vrees ik dat er helemaal geen ontkomen meer aan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Websphinxie
Hi @Jim80
Mooie opstelling met een mooi potentieel (opbrengst).

Er zijn een paar momenten waarop internet cruciaal is. Allereerst natuurlijk op het moment dat je de boel installeert. De juiste netprofielen moeten worden ingelezen, eventueel firmware en software upgrades, etc. intekenen van je systeem en activeren.

Het systeem is daarna volledig functioneel zonder internet aansluiting.

Overigens kun je de Envoy ook lokaal benaderen via een web interface (lokaal ip adres). Ik weet alleen niet of dat OOK werkt als je GEEN internet aansluiting hebt maar je beperkt tot een lokaal netwerk zonder internet toegang.
Je kunt dan de volgende (best ruime) monitoring uitlezen. Via de post hieronder nog meer mogelijkheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWqk4wtNK6KuUETJkjJ3AGJmcrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EEUB9TUSkNihVSjfUGIOE2MK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z7oYoZ-QsWppP4veqqRWg9rFgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MGJhB3Vh3rUFfVhoxExNZUc7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02C3oCaGQYdGnBZi8G-F4AB3hqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4oDIXnDt0jTX196C2ViILme1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VV4hIZtXWt0J8CFnhyQwAB5XDGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fnOKbpU2pDKqZjMAgY48Q6nB.png?f=fotoalbum_large

Maar monitoring op paneel niveau (via de GUI) = nee.
Wel zie je de prestatie op het moment, op paneel niveau.

Als je vooral geïnteresseerd bent in productie dan kun je natuurlijk met een algemene P1 kabel de boel uitlezen op de slimme meter(kast) zelf.

Ik ben wat minder huiverig voor afhankelijkheid, invloeden en scenario's zoals jij ze beschrijft maar in theorie heb je gelijk. Dat zal komen door mijn gebrek aan kennis op het vlak van cybersecurity.

Als je een Encharge overweegt zou een internetverbinding denk ik juist gunstig (misschien wel noodzakelijk) zijn om smart-grid scenario's te kunnen instellen/uitlezen/etc.

Alleen jij kunt de keuze maken. Ik kan denk ik wel namens alle Enphase gebruikers (die ik ken) pleiten dat het systeem (weliswaar met internet toegang) erg veel mogelijkheden biedt. Helemaal wanneer je ook nog last kan hebben van wat langstrekkende schaduw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Jim80 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:07:

Kan iemand bevestigen wat je allemaal nog wél kan als je niet bereid bent internet toegang te verschaffen aan de Envoy?
Hoi Bigjim, om het Enphase systeem te activeren heb je een verbinding met het internet nodig. Er moet namelijk een gridprofiel worden ingesteld en dat lukt niet zonder internetverbinding (ik heb het geprobeerd, maar het lukte mij niet). Daarna heb ik de internetverbinding via de router weer geblokeerd en lees de Envoy uit via de lokale toegang (hier in dit topic kun je daar ook veel over vinden: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!). Ik gebruik daar Home Assistant voor en dat werkt prima!

Zoals deze weergave van alle omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDwl1Y_iCQ-w0ThodjKChzlWRDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H3AgMvFIcBdwXhhwRjPCDPHB.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 rijen met 5 panelen en heb zo een overzicht van huidige opbrengst, dagopbrengst en lifetime per paneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8u9Fc_OrSx445c1j31UWDnMy_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSSi3yf2hxjQbLCouve8MC7M.png?f=fotoalbum_large

En een overzicht van huidige verbruik en opbrengst (ik meet mijn verbruik met een losse kwh-meter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zx3PGrY_aE1ljHp9vLmO4olG8dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TmMbExSCVfJXNMixcLsXiDjq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door berend_ op 27-03-2022 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
Jim80 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:07:
Fantastisch dat er een Enphase topic is!
Ik overweeg ook om een installatie te plaatsen op mijn tuinhuizen met Enphase omvormers gezien de enorme voordelen. Mijn (niet ideaal gelegen) installatie zou bestaan uit
  • 6 panelen 400Wp west (260), 15° helling
  • 8 panelen 400Wp west (260), 10° helling
  • 6 panelen 400Wp oost (080), 15° helling
Naast de vele voordelen zie ik ook één groot nadeel waardoor ik nog twijfel, en dat is de verplichte cloud koppeling als je ook maar iets van data wil uitlezen. De meeste andere omvormers hebben een directe web-interface die ook offline werkt. Met Enphase ben je de komende 25 jaar van het bedrijf hun cloud afhankelijk en hun bereidheid om een gratis subscription decennia lang aan te blijven bieden.

Verder houd ik dergelijke systemen liever offline (tenzij af en toe eens voor een firmware update) in verband met cybersecurity. In theorië is het mogelijk dat een hacker met een aangepaste firmware je hele huis in rook laat opgaan. Misschien overdreven, maar een wet in het universum zegt dat als iets kán gebeuren, dat het vroeg of laat ook zál gebeuren. Hoe dan ook, hoe klein de kans ook, ik zou er nooit gerust in zijn, en gemoedsrust is onbetaalbaar.

Zeker omdat ik ook een batterij (Encharge) overweeg met een smart switch als UPS en dan vrees ik dat er helemaal geen ontkomen meer aan is.
Met de home assistant plugin haal ik uit de envoy (lokaal dus) de volgende gegevens op:

Huidige opbrengst per paneel
Today's energy production
Last 7 days energy production
Lifetime energy production

Daar kun je dezelfde grafiekjes en details mee maken als in de envoy app te vinden zijn, maar zoals altijd is dat net iets meer werk. Iets aan je reactie doet me vermoeden dat je dat wel gewend ben :)

Pagina: 1 ... 7 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica