Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.229 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:59
Pazo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:06:
Ja maar de vraag is, accepteert de installateur dat je zelf dingen kunt / gaat wijzigen in het systeem? Straks heb je zelf de boel om zeep of wijzig je iets wat niet de bedoeling is, en mag je installateur het opknappen. Ik zou dat wel overleggen met je installateur.
Met dank aan @berend_; je kunt vrij eenvoudig een installer account aanmaken via deze pagina:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0sdyxfvJxLobF8BWtk21NQ1zxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C0CC5azJHDbSM3cZwueNv6Hb.png?f=fotoalbum_large

Wanneer je vervolgens je installateur benadert, kan deze jouw 'installer-account' toevoegen aan het system-id:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpCi5qQvqa8tyE4xPYhW2RctIa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryLBcAqsGWPHlIyt4w6fnx9X.png?f=fotoalbum_large

Hiermee blijft de installateur dus gekoppeld, en heb je met je eigen account dus ook 'installer' toegang:
pér-fect d:)b.

[ Voor 5% gewijzigd door Kaspers op 15-03-2022 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Vanochtend reactie gekregen vanuit Enphase dat de twee micro's kunnen worden omgewisseld. Had gisteren een RMA verzoek gedaan via Enlighten. Erg onder de indruk van de snelheid! - so far. Twijfel nu alleen even wat te doen. Ik kan de micro's alvast verwijderen maar ben even benieuwd hoe het feitelijke omwisselen met nieuwe micro's in z'n werk gaat.

Wacht nog op een return label lijkt het.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:43
@Websphinxie Heb je toegang tot Enlighten Mananger? Want daar kan je de micro's buitengebruik stellen en nieuwe ingeven (adhv de serienummers).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:00:
@Websphinxie Heb je toegang tot Enlighten Mananger? Want daar kan je de micro's buitengebruik stellen en nieuwe ingeven (adhv de serienummers).
Ja, daar heb ik de micro's aangemeld voor return (RMA) en inmiddels buitengebruik gesteld. Ik wacht nu nog op de return label zodat ik ze ook daadwerkelijk kan verschepen.
EN ik wacht op nieuwe micro's (anders valt er weinig nieuw in te geven :+ )

Je kunt de voortgang volgen via https://service.enphaseenergy.com (inloggen met je Enlighten credentials).
"in progress" > dus ff geduld

[ Voor 12% gewijzigd door Websphinxie op 16-03-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zijn er hier mensen met 2x een Envoy-S die ze uitlezen met de Enlighten pagina of app? Kan je makkelijk switchen tussen de 2 systemen?

Binnenkort wordt hier het 2e systeem opgeleverd (kon niet op de bestaande Envoy-S wegens garantie) en vraag mij af of meer mensen dit hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 16-03-2022 14:48 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Moby lijkt me wel. Maar zeker weten doe ik het niet.
Dit lijntje is misschien nog iets? >> link

Jammer dat men onder de 'garantie vlag' moeilijk doet over uitbreiding terwijl dat juist de kracht van het systeem is.

[ Voor 4% gewijzigd door Websphinxie op 16-03-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Websphinxie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:06:
@Moby lijkt me wel. Maar zeker weten doe ik het niet.
Dit lijntje is misschien nog iets? >> link

Jammer dat men onder de 'garantie vlag' moeilijk doet over uitbreiding terwijl dat juist de kracht van het systeem is.
Dank je. Ja dat was inderdaad teleurstellend. Op de vraag of M250's met de IQ serie te mixen was is dus ook geen antwoord meer op nodig.

Best zonde om nu 2x een Envoy in de meterkast te hebben.

Ik beden me nu dat installateurs sowieso moeten kunnen wisselen tussen systemen, dus dan moet het mij ook lukken als ik installateur rechten krijg (heb ik al voor het bestaande systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:26

Japie.G

Colour Classic

Je je kunt makkelijk switchen. App rechts onderin knopje menu, en dan op je site klikken, daar zie je dan meerdere sites. Je moet jezelf even toegang geven tot je 2e site op je enphase account.

2 envoys in 1 huis lijkt me verder best wel onnodig..

[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 16-03-2022 15:32 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Knip dubbelpost

[ Voor 154% gewijzigd door Japie.G op 16-03-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Moby schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:12:
[...]

Dank je. Ja dat was inderdaad teleurstellend. Op de vraag of M250's met de IQ serie te mixen was is dus ook geen antwoord meer op nodig.

Best zonde om nu 2x een Envoy in de meterkast te hebben.

Ik beden me nu dat installateurs sowieso moeten kunnen wisselen tussen systemen, dus dan moet het mij ook lukken als ik installateur rechten krijg (heb ik al voor het bestaande systeem).
Welke garantie heb je eigenlijk nog? Als het om m250's gaat is dat al een tijdje terug geïnstalleerd, of vergis ik me daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Websphinxie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:12:
[...]

Welke garantie heb je eigenlijk nog? Als het om m250's gaat is dat al een tijdje terug geïnstalleerd, of vergis ik me daarin?
Garantie meer als in dat het 2 verschillende installateurs zijn, en nummer 2 wil niet aan de installatie van nummer 1 komen.

Meer info hier: Uitbreiding bestaande zonnepanelen installatie Moby

[ Voor 10% gewijzigd door Moby op 16-03-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kaspers schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:24:
[...]

Met dank aan @berend_; je kunt vrij eenvoudig een installer account aanmaken via deze pagina:

[Afbeelding]

Wanneer je vervolgens je installateur benadert, kan deze jouw 'installer-account' toevoegen aan het system-id:

[Afbeelding]

Hiermee blijft de installateur dus gekoppeld, en heb je met je eigen account dus ook 'installer' toegang:
pér-fect d:)b.
Wat voor selectie heb je gemaakt in de eerste stap? Bedrijf of DHZ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 09:59
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:22:
Wat voor selectie heb je gemaakt in de eerste stap? Bedrijf of DHZ?
Bedrijf, precies zoals in screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Moby schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:19:
[...]

Garantie meer als in dat het 2 verschillende installateurs zijn, en nummer 2 wil niet aan de installatie van nummer 1 komen.

Meer info hier: Uitbreiding bestaande zonnepanelen installatie Moby
Mwao, valt natuurlijk iets voor te zeggen.
Aan de andere kant. Dat geneuzel over 'ik ga niet in het systeem van een ander' komt me wel een beetje de neus uit. Ik hoor het vaker. Dat kan ik me voorstellen bij obscuur aangesloten tuinverlichting maar niet bij een vrij recent intentioneel modulair systeem.
Het zit netjes neem ik aan netjes achter 3fase aardlekautomaten. Dus het toevoegen van additionele panelen en ze erbij configureren in de installatie/enlighten zou absoluut geen probleem moeten zijn.

Ligt er aan of je het zelf wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:58

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

We zij er definitief uit met de installateur. Het wordt het volgende:
  • 12 keer IQ7+ (of A, prijs blijft gelijk)
  • 12 keer DME ZONNEPANEEL 365W FB HC G/G
  • Envoy S metered
  • 3 fase aansluiting
  • 3 fase q-relais enphase
  • installatie met flatfusion zwart bevestiging systeem
All in voor 5500 ex btw. Dat betekent dat we geen zonneboiler doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Bigg Balls schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:15:
  • Envoy S metered
  • 3 fase aansluiting
Strik erom en op het dak ermee.
Gefeliciteerd!

Ik twijfel over een zonneboiler.
Het concept lonkt maar ik vind het een hoop geld.
We hebben ruimte zat maar misschien zijn panelen toch interessanter alhoewel panelen minder opleveren in de winter en collectoren wellicht weer efficiënter zijn.
Tja, what to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Websphinxie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Strik erom en op het dak ermee.
Gefeliciteerd!

Ik twijfel over een zonneboiler.
Het concept lonkt maar ik vind het een hoop geld.
We hebben ruimte zat maar misschien zijn panelen toch interessanter alhoewel panelen minder opleveren in de winter en collectoren wellicht weer efficiënter zijn.
Tja, what to do.
Had ik ook, dan werden het 10 panelen en hadden we nog 25 heatpipes kunnen doen met een 200 liter RVS boiler. Was nog een kleine 3400 na teruggaaf subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Bigg Balls schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:15:
  • Envoy S metered
  • 3 fase aansluiting
Nog even een vraag hierover. Waar moet ik op letten met de Envoy S metered en de juiste manier van aansluiten met drie fasen? Wat gaat er vaak fout?

En ik begreep dat er dan 6 CT spoelen geplaatst worden, op elke fase twee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-09 08:54
Bigg Balls schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Nog even een vraag hierover. Waar moet ik op letten met de Envoy S metered en de juiste manier van aansluiten met drie fasen? Wat gaat er vaak fout?

Je plaatst op iedere binnenkomende fase (direct achter de hoofdschakelaar) op iedere fase een CT (daarmee meet de envoy wat er daadwerkelijk uit het net wordt opgenomen, incl. de teruglevering).

Op de productiezijde (dus in de kabel die van de micro's komt) zitten eveneens 3 CT's (op elke fase 1) daarmee meet je alleen de productie. De envoy doet de rekensom om te bepalen wat je importeert, exporteert, productie en eigen verbruik.

En natuurlijk de CT in de juiste richting plaatsen anders ziet hij de stroom de verkeerde kant oplopen (negatieve productie aan de productiekant, of een heel hoog verbruik als de zon schijnt)

Ps. de CT's wel telkens op dezelfde fase zetten en correct aansluiten anders krijg je een raar beed :-), productie fase 1 CT en verbruik fase 1 CT moeten op de juiste klemmen van de envoy zitten enz. voor fase 2 en 3.

[ Voor 8% gewijzigd door Mylo1 op 17-03-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Dank je wel, gaat mijn huidige omvormer met de 11 panelen (ABB uno plus 1fase) nog voor problemen zorgen hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
De CT's meten puur wat er vanaf de PV installatie binnenkomt en wat er vanuit het net binnenkomt. Als je een bestaande omvormer (een niet enphase) ook via de PV CT's laat lopen dan registreert de productiemeter dat ook gewoon als PV vermogen.

De rapportage in enlighten houdt daar denk ik geen rekening mee aangezien die volgens mij op omvormer niveau alles consolideert en dit dus aan de opbrengst kant waarschijnlijk niet kan zien. De export naar het net haalt hij wel uit de metered envoy mits daar de CT's aan de consumptie kant op zijn aangesloten. Hoe het plaatje er dan precies uit komt te zien durf ik niet te zeggen omdat ik alleen maar enphase PV heb.

Iemand anders met een hybride PV opstelling??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
Ps. ter lering en vermaak, zo ziet de productieregistratie er uit. Net kwam de zon even achter de wolken vandaan en al mijn panelen (16 x 400 wp en 9 x 405 wp) zijn nu schaduwvrij en liggen lekker in een blakend zonnetje, pal zuid op 45 graden.

Allemaal zijn ze voorzien van IQ7A (omdat het kon) die maximaal 366 VA doen en de productiemeter registreert 9.180 watt, de slimme meter ziet op dat moment ongeveer 8.500 watt het net instromen (eigen verbruik op dat moment is circa 700 watt, vaatwasser, verlichting/PC/NAS/Koelkast/Vriezer, verzin het maar).

9.180 watt / 25 IQ7A = 367 watt, de max wat ze kunnen leveren.

Je ziet ook dat nummer 25 op fase 2 zit, en ik helaas weinig speelruimte meer heb tot uitbreiding gezien de hoge netspanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnTYNMvjeK9AiIC2Yqz9ZCpy7yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IaYwCiuJ5UlszBOyYSDUS3tO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
Bigg Balls schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Ps. als er geen meerprijs is voor de IQ7A dan zou ik daarvoor gaan, mocht je met een jaar of 5 willen upgraden naar zwaardere panelen (wellicht zijn ze er tegen die tijd van 450 wp in dezelfde afmeting dan heb je in ieder geval een micro die daar meer uit kan halen en veel langer op z'n maximale output ka draaien, met een IQ7+ heb je dan substantieel minder opbrengst en zou je ook nog een keer alle micro's moeten upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Mylo1 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:37:
[...]

Ps. als er geen meerprijs is voor de IQ7A dan zou ik daarvoor gaan, mocht je met een jaar of 5 willen upgraden naar zwaardere panelen (wellicht zijn ze er tegen die tijd van 450 wp in dezelfde afmeting dan heb je in ieder geval een micro die daar meer uit kan halen en veel langer op z'n maximale output ka draaien, met een IQ7+ heb je dan substantieel minder opbrengst en zou je ook nog een keer alle micro's moeten upgraden.
Mijn installateur heeft de plus besteld ipv de A. Hij zegt dat het advies van ENPHASE was omdat de A al werkt bij een lager ‘vermogen’? en daarom meer opbrengst heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Een enphase topic! Wist niet dat ie er was. Ik heb juli 2017 12x M250 zelf geinstalleerd. Ik ben dan ook de installer. Wel zo handig.

Inmiddels heb in 2020 uitgebreid naar 20 panelen. 7x een M215 en 1x een M250 2e hands gekocht. Op 300 Wp panelen. 4 op Oost west. En 4 op zuid.

Laatste nog 4x M250 en voor € 104,- gekocht. Wel zonder kabel. Alle zuid panelen hebben nu M250's. Ikcheb dus 1xM250 en 3xM215 als reserve. Helaas geen dak meer voor extra panelen.

Van de set uit 2017 gaf 2 weken geleden een M250 een dc voltage error. Na contact met enphase een vervanging gekregen. Een iq7 met adapter voor de m kabel en een q relay. De defecte M250 is retour naar enphase.

Nu heb ik de defecte M250 vervangen voor de reserve M250 doe ik had liggen. Zodoende hoefde ik mijn schakelautomaat niet te vervangen voor de q relay. Wellicht in de toekomst.

Service wasgoed en vlot wat RMA betreft. En het vervangen was5 min werk. Groep uit. Dekentje op paneel. Paneel loskoppelen van micro. Micro van kabel. En omgekeerd de nieuwe erop deken eraf en groep aan. Wel in de avond gedaan.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
Hoi!

Ik heb een vraag over het bevestigen van een IQ7 aan het zonnepaneel:

Kan dit ook met de dikke kant naar binnen zodat de dikte van het zonnepaneel en de IQ7 samen minimaal zijn?

En als dat niet kan, is het erg dat de IQ7 op de dakbedekking( bitumen) ligt?

Ik probeer panelen zo plat mogelijk op mijn dak te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
tsja, dat lees ik ook als vaak gehoord argument in dit topic, ik kan alleen vertellen dat volgens enlighten mijn micro's vanochtend om 7:30 aan het werk zijn gegaan en op 9 maart (topdag tot nu toe) een kwartier eerder met een dagopbrengst van 54,9 kW (5,49 kWp/kW) wellicht levert een IQ7+ bij lagere instraling net iets meer vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 16:36

Acradavos

Poetsfanaat

Akkoord gegeven op de volgende offerte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urin4f9ff4L-AHvZUsQDJkwSwfU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G2xAowdXL5MGCO5laRo77XXA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzjw6OGkuBANBupVtrd2GP8lXHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGMr554XSmT59LcKnOUnMKna.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
sloddervos schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:56:
Hoi!

Ik heb een vraag over het bevestigen van een IQ7 aan het zonnepaneel:

Kan dit ook met de dikke kant naar binnen zodat de dikte van het zonnepaneel en de IQ7 samen minimaal zijn?

En als dat niet kan, is het erg dat de IQ7 op de dakbedekking( bitumen) ligt?

Ik probeer panelen zo plat mogelijk op mijn dak te leggen...
Enphase zegt van niet.
Die omvormer wordt ook warm, en er moet ruimte zitten tussen het paneel (dus ook tot het dak lijkt mij).
Monteer de micro-omvormer met de kant met beugel naar boven
(zie afbeelding) en onder de PV-module, beschut tegen regen en
zon. Laat minimaal 1,9 cm ruimte tussen het dak en de micro-omvor-
mer. Laat ook 1,3 cm tussen de achterkant van de PV-module en de
bovenkant van de micro-omvormer.
https://www4.enphase.com/...pport/IQ7-QIG-NL-NL_0.pdf

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Bigg Balls schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Mijn installateur heeft de plus besteld ipv de A. Hij zegt dat het advies van ENPHASE was omdat de A al werkt bij een lager ‘vermogen’? en daarom meer opbrengst heeft
Bedoel je niet andersom?
De IQ7+ start eerder dan de IQ7a (die heeft een hogere start inderdaad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Of je even wilt betalen zegt die installateur dan :Y
Is en blijft een hoop geld maar ga je absoluut plezier van hebben!
Gefeliciteerd.

Hier draait de digitale meter ook op volle toeren in tegengestelde richting 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdSX
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-09 18:30
Help, mijn systeem produccert niets meer!

Sinds 26 juni 2021 heb ik 15 panelen van 365Wp op het dak met 15 stuks IQ7+.
In de meterkast een Envoy-S metered, een 3 fasen Q-Relais en 6 meetspoelen.
De IQ's zijn binnendaks aangesloten op een 5x6mm2 kabel die naar de meterkast gaat
Zelf aangelegd en geïnstalleerd.
Tot 6 maart j.l. werkte dit perfect!
Op die dag is een stroomstoring geweest, heel kort, maar lang genoeg om alle apparaten in huis in storing, dan wel herstart te gooien.
Sindsdien is het bergafwaarts gegaan met de stroomproductie.
Envoy geeft dit aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krFkAoa8Vmpd3GzPjsr2SbbeFfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXJLC0jFRAulPqw4f2CFsrKC.jpg?f=fotoalbum_large

En het Q-Relais:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FgN8Vz6736qaK7fxwIGaBQ2iM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onwn5HXhrf8SYB2E427ub4Ux.jpg?f=fotoalbum_large

De consumptiemeter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUukHaXtEcNWIG9WK2JlXNnO7Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDqqFSuwCeU2VPFrBVo50gCA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat het Relais defect is.
Heb gelezen dat die bij een spanningspiek het loodje kan leggen.

Mijn vraag is of ik straffeloos het relais kan verwijderen, dus de draadjes met WAGO's kan verbinden.
Heeft iemand dit probleem ook gehad?

Wat kan er nog meer mis zijn?
Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de IQ's OK en aan de bekabeling is niets gewijzigd.

Hulp is zeer welkom!
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
JdSX schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:28:
Help, mijn systeem produccert niets meer!

Sinds 26 juni 2021 heb ik 15 panelen van 365Wp op het dak met 15 stuks IQ7+.
In de meterkast een Envoy-S metered, een 3 fasen Q-Relais en 6 meetspoelen.
De IQ's zijn binnendaks aangesloten op een 5x6mm2 kabel die naar de meterkast gaat
Zelf aangelegd en geïnstalleerd.
Tot 6 maart j.l. werkte dit perfect!
Op die dag is een stroomstoring geweest, heel kort, maar lang genoeg om alle apparaten in huis in storing, dan wel herstart te gooien.
Sindsdien is het bergafwaarts gegaan met de stroomproductie.
Envoy geeft dit aan:

[Afbeelding]

En het Q-Relais:

[Afbeelding]

De consumptiemeter:

[Afbeelding]

Ik vermoed dat het Relais defect is.
Heb gelezen dat die bij een spanningspiek het loodje kan leggen.

Mijn vraag is of ik straffeloos het relais kan verwijderen, dus de draadjes met WAGO's kan verbinden.
Heeft iemand dit probleem ook gehad?

Wat kan er nog meer mis zijn?
Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de IQ's OK en aan de bekabeling is niets gewijzigd.

Hulp is zeer welkom!
Alvast bedankt
@JdSX
Oei balen.
Als het 't Q-relais is dan zou je met relatief lage kosten en effort weer onderweg kunnen zijn.
Daar lijkt het wel op aangezien het systeem er zelf naar wijst.

Heb inderdaad eerder ook gelezen dat ze soms niet goed kunnen tegen een plotselinge piek.

ToDo:
Schakel de aardlekautomaat van het Q-relais (en dus het PV-systeem) uit. Daarmee verbreek je de verbinding tussen het net en dus het Q-relais en de panelen. Op de micro's knippert dan een rood lampje.
De Q-relais demonteren (draden vanaf de PV + draden naar grid even netjes afdoppen met klemmen zodat je in een vlaag van verstandsverbijstering geen doodsklap krijgt van het net).
Nieuwe Q-relais bestellen > ontvangen > monteren en weer toevoegen tot het systeem (scannen).
Als je mazzel hebt - en dat heb je natuurlijk - dan is dat het.

Wat ik NIET zou doen is het PV zonder de Q-relais aansluiten (als dat je intentie zou zijn geweest met de wago klemmetjes) ken gewoon

Even een check. Je hebt de PV 2-fasig aangesloten? Klopt dat? Zo ja, prima. Dan klopt wat ik zie.

[ Voor 5% gewijzigd door Websphinxie op 17-03-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Websphinxie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Bedoel je niet andersom?
De IQ7+ start eerder dan de IQ7a (die heeft een hogere start inderdaad)
Andersom inderdaad :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@JdSX trouwens...lees ik het nu goed dat je systeem sinds 21 juni 2021 118kWh heeft geproduceerd?
Dat is de helft van mijn productie de afgelopen 10 dagen.

Nevermind. Dat is de verbruikskant... LEZEN 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Websphinxie op 17-03-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Websphinxie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:33:
[...]
Ik meen begrepen te hebben dat het Q-relais niet perse noodzakelijk is (bron solar bouwmarkt):
• • Nodig in sommige EU landen die EN50438 & VDE 0126 gebruiken Ontkoppelt de micro-omvormers van het Net bij netwerkstoringen • • • • • • Verlies van fase detectie Detectie van DC stroominjectie Frequentie- en spannings- ride through eenfasig– 25A contact ratings driefasig– 25A contact ratings Preloaded grid profielen.

Dat ding heeft dus een aantal functies en zal de complete PV afschakelen in geval van een defect. Maar feitelijk is het een relais en als hij nu gewoon aan staat zonder foutmelding en ingeschakeld is dan zouden de micro's gewoon moeten leveren aan het net. Ik weet niet of er forumleden zijn waar de installateur het q-relay heeft weggelaten.

Ik heb voorafgaand aan het installeren van mijn nieuwe rij even 1 paneel met micro aan een stopcontact aangesloten op een normale groep (dus niet achter het Q-relay en die begon na de opstarttijd gewoon te produceren en kon ik na een tijdje ook scannen en toevoegen in het legplan.

@JdSX
Oei balen.
Als het 't Q-relais is dan zou je met relatief lage kosten en effort weer onderweg kunnen zijn.

Heb inderdaad eerder ook gelezen dat ze soms niet goed kunnen tegen een plotselinge piek.

ToDo:
Schakel de aardlekautomaat van het Q-relais (en dus het PV-systeem) uit. Daarmee verbreek je de verbinding tussen het net en dus het Q-relais en de panelen. Op de micro's knippert dan een rood lampje.
De Q-relais demonteren (draden vanaf de PV + draden naar grid even netjes afdoppen met klemmen zodat je in een vlaag van verstandsverbijstering geen doodsklap krijgt van het net).
Nieuwe Q-relais bestellen > ontvangen > monteren en weer toevoegen tot het systeem (scannen).

Wat ik NIET zou doen is het PV zonder de Q-relais aansluiten (als dat je intentie zou zijn geweest met de wago klemmetjes)

Even een check. Je hebt de PV 2-fasig aangesloten? Klopt dat? Zo ja, prima. Dan klopt wat ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Je hebt gelijk. Zijn ook voorbeelden van installaties zonder Q-relais hier in dit topic.
Kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Zuluman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:55:
Een enphase topic! Wist niet dat ie er was. Ik heb juli 2017 12x M250 zelf geinstalleerd. Ik ben dan ook de installer. Wel zo handig.

Inmiddels heb in 2020 uitgebreid naar 20 panelen. 7x een M215 en 1x een M250 2e hands gekocht. Op 300 Wp panelen. 4 op Oost west. En 4 op zuid.

Laatste nog 4x M250 en voor € 104,- gekocht. Wel zonder kabel. Alle zuid panelen hebben nu M250's. Ikcheb dus 1xM250 en 3xM215 als reserve. Helaas geen dak meer voor extra panelen.

Van de set uit 2017 gaf 2 weken geleden een M250 een dc voltage error. Na contact met enphase een vervanging gekregen. Een iq7 met adapter voor de m kabel en een q relay. De defecte M250 is retour naar enphase.

Nu heb ik de defecte M250 vervangen voor de reserve M250 doe ik had liggen. Zodoende hoefde ik mijn schakelautomaat niet te vervangen voor de q relay. Wellicht in de toekomst.

Service wasgoed en vlot wat RMA betreft. En het vervangen was5 min werk. Groep uit. Dekentje op paneel. Paneel loskoppelen van micro. Micro van kabel. En omgekeerd de nieuwe erop deken eraf en groep aan. Wel in de avond gedaan.
@Zuluman Hoe verliep jouw RMA proces?
Ik heb een case aangemaakt en kreeg in Enlighten de melding om de twee micro's 'buiten bedrijf te stellen'. Dat heb ik gedaan. In de serviceportal kan ik zien dat de case nog 'in progress' in.
Kreeg jij eerst een retour-label of eerst de vervangende spullen toegestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdSX
  • Laatst online: 06-09 18:30
Websphinxie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:33:
[...]

@JdSX
Oei balen.

ToDo:

Wat ik NIET zou doen is het PV zonder de Q-relais aansluiten (als dat je intentie zou zijn geweest met de wago klemmetjes) ken gewoon

@Websphinxie
Dank voor de bemoedigende woorden.
Ik ga een nieuw relais bestellen.
Wordt vervolgd.

Weet je toevallig ook of er nog garantie kan worden geclaimed?

m.vr.gr.
Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
JdSX schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:53:
[...]

@Websphinxie
Dank voor de bemoedigende woorden.
Ik ga een nieuw relais bestellen.
Wordt vervolgd.

Weet je toevallig ook of er nog garantie kan worden geclaimed?

m.vr.gr.
Jan
Sowieso heeft alles wat je als consument besteld 2 jaar garantie. Het is alleen de vraag of deze uitval onder garantie Enphase valt of ergens anders geclaimd moet worden. Je hebt twee kansen.
Een Enphase claim indienen via een zelfservice RMA verzoek of even bellen zoals @Zuluman heeft gedaan (zie berichtje hieronder)
Een belletje wagen naar je verzekeraar met de vraag of ze dergelijke schade vergoeden.
(misschien zelfs een derde telefoontje naar de netbeheerder? geen verstand van)

Heb je een Installer account?
Zo ja, dan zou je een RMA aanvraag kunnen indienen om te kijken of ze daar in meegaan.
De vraag is een beetje of je dat wilt afwachten.
Je kunt ook ook zoals @Mylo1 aangeeft de boel in de tussentijd lekker zonder Q-relais aansluiten en die RMA gewoon lekker laten doorkabbelen. eekijken is er dan niet meer bij voor Enphase maar de data zal vast al netjes zijn weggeschreven.
Wel de RMA claim starten als de Q-relais nog in het systeem hangt.

[ Voor 23% gewijzigd door Websphinxie op 17-03-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Websphinxie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:40:
[...]

@Zuluman Hoe verliep jouw RMA proces?
Ik heb een case aangemaakt en kreeg in Enlighten de melding om de twee micro's 'buiten bedrijf te stellen'. Dat heb ik gedaan. In de serviceportal kan ik zien dat de case nog 'in progress' in.
Kreeg jij eerst een retour-label of eerst de vervangende spullen toegestuurd?
Ik heb gewoon even gebeld op 4-3-2022 met enphase nl 020-2410598 dat ik een storing had. De medewerker heeft even meegekeken en geconstateerd dat ie defect was. Hij heeft meteen de RMA in werking gezet. Op 6-3-2022 kreeg ik een mail met excuses dat het wat langer had geduurd van een buitenlandse enphase medewerker met de melding dat de vervanging was verstuurd. Op 7-3 of 8-3-2022 heb ik het pakje van enphase ontvangen met retourlabel voor de oude die ups is opgehaald op 10-3-2022

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Zuluman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Ik heb gewoon even gebeld op 4-3-2022 met enphase nl 020-2410598 dat ik een storing had. De medewerker heeft even meegekeken en geconstateerd dat ie defect was. Hij heeft meteen de RMA in werking gezet. Op 6-3-2022 kreeg ik een mail met excuses dat het wat langer had geduurd van een buitenlandse enphase medewerker met de melding dat de vervanging was verstuurd. Op 7-3 of 8-3-2022 heb ik het pakje van enphase ontvangen met retourlabel voor de oude die ups is opgehaald op 10-3-2022
Proces lijken ze echt wel onder controle te hebben daar. Netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 16:36

Acradavos

Poetsfanaat

Websphinxie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:27:
[...]

Of je even wilt betalen zegt die installateur dan :Y
Is en blijft een hoop geld maar ga je absoluut plezier van hebben!
Gefeliciteerd.

Hier draait de digitale meter ook op volle toeren in tegengestelde richting 8)
Ja, redelijke investering van het spaargeld, maar dat moet zeker goed komen. Ik hoop wel dat ze binnen nu en 6 weken er op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 12:56

Sharad R

lurking is an art

Half mei bij ons ook een PV systeem op het platte dak.
14 panelen Canadian solar 380WP mono half cell

In eerste instantie met stringoptimisers icm Solaredge SE5K. Nu is die laatste omvormer helaas niet meer verkrijgbaar omdat Solaredge de oude versie wilde uitverkopen, voor de nieuwe werden gelanceerd. Helaas op verkeken en worden de nieuwe versie pas in augustus leverbaar.

Nu heeft de installateur het Enphase systeem als alternatief aangeboden.
Serieel vs. parallel. Mij is door iedereen die een offerte uitgebracht heeft verteld dat serieel beter is.. Maar ben toch overstag gegaan na het lezen van dit topic.

Nu heb ik een 1 fase meterkast, welke ik ga laten vervangen door een 3 fase. Ik heb nu 13 1 fase automaten in gebruik, een kookgroep etc.

Ik heb op elektramat een voorbeeldkast geconfigureerd. Uitgaand van 13 groepen, heb ik gekozen voor aardlekautomaten ipv installatieautomaten.
Idem voor de 3 krachtgroepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVLGaqcI0lEb5nz_HA2J-J42qww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GB06xBnVrevgjfR6n4zMhxf3.png?f=fotoalbum_large

Zit hier dan nog genoeg ruimte in om de Q-relais, stroomspoelen (6x) en ferrietringen te plaatsen?
Ik neem nu aan, dat de Envoy-S buiten de groepenkast geplaatst zal worden.

Waarom 3 fase?
Met 1x 40A zat ik wel een beetje op m'n limiet.
tevens willen we op termijn ook een laadpaal (laten)plaatsen.
etc...

The more I learn, the less I know, I just realised

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 19:55
Sharad R schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:23:

In eerste instantie met stringoptimisers icm Solaredge SE5K. Nu is die laatste omvormer helaas niet meer verkrijgbaar omdat Solaredge de oude versie wilde uitverkopen, voor de nieuwe werden gelanceerd. Helaas op verkeken en worden de nieuwe versie pas in augustus leverbaar.

Serieel vs. parallel. Mij is door iedereen die een offerte uitgebracht heeft verteld dat serieel beter is.. Maar ben toch overstag gegaan na het lezen van dit topic.

Nu heb ik een 1 fase meterkast, welke ik ga laten vervangen door een 3 fase. Ik heb nu 13 1 fase automaten in gebruik, een kookgroep etc.

Ik heb op elektramat een voorbeeldkast geconfigureerd. Uitgaand van 13 groepen, heb ik gekozen voor aardlekautomaten ipv installatieautomaten.
[Afbeelding]

Zit hier dan nog genoeg ruimte in om de Q-relais, stroomspoelen (6x) en ferrietringen te plaatsen?

Waarom 3 fase?
etc...
Ik zie nog maar 1 DIN ruimte, dat is niet genoeg voor een Q-relay.

ik weet niet waarom je voor aardlekautomaatjes hebt gekozen voor de 13 losse groepen, maar daar kun je wel wat ruimte besparen.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Sharad R schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:23:

[Afbeelding]

Waarom 3 fase?
etc...
Die installateur heeft het begrepen (y) d:)b
Je kunt inderdaad wat ruimte besparen. Daarnaast; extra ruimte in je groepenkast is sowieso verstandig als je op termijn ook een laadpaal wilt.

De groepen kunnen gewoon 'eenvoudige' groepen zijn. Bij de installatie van de Envoy S (Metered) en het q-relais wordt wel een aardlekautomaat aangeraden.

Hier zie je hoe ik mijn groepenkast heb uitgebreid. Links het nieuwe deel. Rechts de bestaande kast. Het zal vast iets compacter kunnen maar omdat ik het zelf heb gedaan wilde ik wat ruimte hebben en omdat het er toch was dat ook genomen.

Hou, zeker bij een 3-fase systeem rekening met twee 3-fase aardlekautomaten en een 3-fase q-relais. De envoy kan inderdaad buiten de kast (bij mij er boven).
De ferriet ringen nemen al flink wat ruimte in. En als je ook de CT meetspoelen installeert zoals ik dan heb je die ruimte echt nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/869NIAGA_52vzz0sfEUdK8aDPqU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/KGLKQcRMNVdA1pcC6tP2vKfj.gif?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTE9QpsOhwDoNJhxcw7HBFaaEVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljftpSlShBafWl5qwo6Y4ri6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Websphinxie op 18-03-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Ik zou die fornuisgroep met losse aardlek vervangen door een krachtgroep aardlekautomaat en de kookplaat op 3 fase aansluiten (waarschijnlijk heb je dan 2 fase + 0 nodig, die derde fase wordt dan niet gebruikt). sommige merken leveren 1 fase aardlekautomaten in 1-eenheid breed, win je een boel ruimte.

Een 3-fase Q-Relay is meen ik 10-eenheden breed, echt een onmogelijk ding :-( ik heb hem buiten de eigenlijke groepenkast gehouden en een losse kunststof kast genomen waarin het q-relay, en de 3 ct klemmen voor productie zitten, op de voorzijde van de kast heb ik de envoy gemonteerd.

De 3 consumptie spoelen zitten wel in de groepenkast en daar heb je toch aardig wat ruimte voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:32
Als je aardlekautomaten wilt zijn er toch ook aardlekautomaten van 1 module breed?
Of kijk ik verkeerd en zijn deze 1 breed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjanbo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-06 22:31
Hoi!

Hier ook al weer 3 jaar dik tevreden met mijn enphase systeem.

Mijn systeem bevat een 3600 wattpiek, 12 micro omvormers, dit produceert tot nu gemiddeld 4000 kWh per jaar.
Ik heb 1 fase bekabeling en 1 fase q relais, dit alles aangesloten op een 3 fase meterkast.

Nu wil ik mijn systeem uitbreiden op mijn schuur, deze zit wel 30 meter vanaf mijn meterkast.

Hoe sluit ik dit aan, want volgens mij moet ik mijn 1 fase q relais sowieso vervangen.

Groet,

Jan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Websphinxie
@Mrjanbo
"hoe sluit ik dit aan?" met kabels, adereindhulsjes en zo'n kekke krimptang, sowieso :+

En nu serieus.
Doordat je Enphase hebt gekozen heb je gekozen voor flexibiliteit en de mogelijkheid tot uitbreiding.

Te beginnen in je groepenkast.
Q-relais
De 1-fase Q-relais zul je moeten vervangen voor een 3-fase Q-relais. Het is niet verplicht zoals je een paar posts eerder ook al kon lezen, Enphase raad 'm wel aan, vooral met het oog op communicatie/fase koppeling.

Envoy
Mocht je een Envoy S Metered hebben, dan zul je ook vier extra CT-meetspoelen moeten bestellen (mits je wilt meten wat productie/consumptie is). Bij een Envoy S (dus zonder metered) hoef je niets te doen maar IK zou benieuwd zijn naar de productie van mijn systeem dus ik ga er vanuit dat je een Envoy S Metered.

Aardlekautomaten
Naast het Q-relais is je PV + de Envoy natuurlijk aangesloten (hopelijk) met een eigen aardlekautomaat. Die zullen ook 1-fase zijn en moeten dus ook vervangen worden voor 3-fase aardlekautomaten. Het kan dus best druk worden in je groepenkast of het is zo druk dat je wat extra ruimte nodig hebt > koop/plaats een extra groepenkast als je de ruimte hebt, dat werkt prettig ipv priegelen en frotten.

Ferrietringen
Daarnaast is het goed om ook gebruik te maken van ferriet ringen. Ik heb over alle fasen + de nul ferrietringen (de nul is niet 'verplicht' maar dat kost de wereld niet en het kan je een hoop ruis = communicatie ellende schelen zeker als je een flinke afstand te overbruggen hebt). De ferriet-ringen die Enphase verkoopt zijn 5 keer zo duur als dezelfde ringen elders op internet. Even zoeken dus. Ik heb ze bij RS-Online maar begreep dat ze ook bij Warmteservice te koop zijn. Het gaat om de ringen met type aanduiding: B64290L22X830 google is your friend.

Bedenk goed dat het 3-fase Q-relais en 3-fase aardlekautomaten flink wat groter zijn en dat ook de extra meetspoelen en ferrietringen ruimte vergen.

Dan naar je schuur.
Bekabeling
Afstand is niet zo'n probleem. Met de juiste bekabeling kun je prima afstand overbruggen.
Het ligt er even aan hoeveel panelen je op schuur gaat plaatsen. Als je binnen de 16amp per fase blijft kun je prima met een 3 polige YMVK-as grond-kabel van 4mm2 werken (fase, nul, aarde). Als je van plan bent om een kleine energie-centrale op je dak te leggen OF je verwacht in de toekomst nog meer uitbreiding OF je wilt een laadpaal toevoegen OF je wilt nog meer spul in je schuur aansluiten dan zou ik alvast een 5 polige YMVK grond-kabel van minimaal 4mm2 gebruiken. (fase 1, fase 2, fase 3, nul, aarde). Oriënteer je goed op internet over de prijzen van grondkabels, die variëren flink en je kunt daar flink op besparen (nou ja, eerder minder geld uitgeven...). Kabel24 was in mijn geval een heuse aanrader.
(mocht je al bekabeling hebben liggen naar je schuur, check dan heel goed wat de staat en kabeldikte is en verzeker jezelf ervan dat de bekabeling geschikt is)

groepenkastje/werkschakelaar
Wellicht al over nagedacht maar ik adviseer je aan om in je schuur een klein groepenkastje te installeren MET een werkschakelaar of eveneens een aardlekautomaat (als is het maar om de grondkabel en het dak netjes, afgeschermd aan elkaar te 'knopen'). Daarmee kun je namelijk veilig het PV systeem in je schuur in- en uitschakelen en voorkom je dat je een marathon aan stappen moet zetten tussen je schuur en groepenkast in huis. Een groepenkastje met een 3-fase aardlekautomaat kost niet de wereld of anders een werkschakelaar en die heb je voor 30 euro, 3 fase 20a afgezekerd en wel)

Software
Enlighten/installer account
Dan het software deel. heb je een Installer-account of is de boel door een installateur aangelegd?
In geval van zelf-installatie kun je de nieuwe micro's (plus bovenliggende panelen) en het nieuwe Q-relais toevoegen in de Enlighten omgeving. Je zult dan het huidige Q-relais moeten vervangen en het nieuwe moeten toevoegen. En je maakt een aanvulling op het bestaande array zodat je de micro's/panelen netjes in je app kunt monitoren.

Documentje
Voor je voorbereiding: pak dit document van Solar-bouwmarkt er eens bij. Staat best handige info in die je kan helpen om de boel netjes aan elkaar te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 20:07
Het Saharastof heeft geen afbreuk gedaan op de productie gelukkig.
Gewoon max opbrengst vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWAOPUC9bcLUMXEgnot2aPV7yRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCLLtXpvzbHZbsCRJexuZaQU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Hier ook nul last van de woestijn. Meter draaide op volle toeren retour :9
Kreeg wel van mijn buurman een appje met het verzoek om de panelen te wassen...ze zien er vies uit :Y
Ik heb alvast een emmer water en een zachte borstel voor 'm klaar gezet maar wacht nog op actie :O :N

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNAg4ZaePNfZqDx7CQcEeIH4UMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l2vg2jlLoZOIa6BpTJ9IWOBB.png?f=fotoalbum_large
De twee micro's die vervangen worden staan nu met een foutmelding in de app. Die doen even niet mee.

[ Voor 66% gewijzigd door Websphinxie op 18-03-2022 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pythoon1977
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 22:49
Gisteren zijn mijn zonnepanelen geplaatst met Enphase micro-omvormers, dus ik kan hier dan eindelijk mee praten. Het is uiteindelijk een systeem geworden met 10 Hyundai 480Wp panelen (flinke jongens trouwens).
Enphase had mijn voorkeur vanwege een eenvoudige kabelroute, geen grote omvormer aan de muur en een langere garantie.

Ik heb hier met veel interesse de discussies omtrent IQ7+ vs IQ7A gevolgd, ik was hier al langer over aan het twijfelen. Vanwege het hoge Wp van de panelen toch gekozen voor IQ7A. Het was meer een gevoelskwestie en de offerte was al rond, dus ik heb het maar zo gelaten. Na aftrek van belasting vond ik het verschil niet zo groot om dit weer te gaan bespreken met de installateur.

Voor de liefhebbers van foto's: Advies en offertecheck zonnepanelen (Pythoon)

Vandaag mijn eerste volle productiedag gehad met een kleine aftopping rond het middaguur. :)
Ik ben in ieder geval blij met mijn installatie. Ik blijf het topic volgen om te blijven leren, want voor mij is de hele materie redelijk nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wtrQfe83pf7ocHvYVM0qxD1LXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pghEQiLZkrLMGIGSxdDfVSx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZvav_4y1ZXEVjyMcHEd6ZYUzmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERduKtEyFLaUkkq2bTsgVf1f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxOEYx5zy9PET7juS421I94-OcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upOufmI1yvnDztnJQvhsuSEz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@Pythoon1977 mooie lappen. Gefeliciteerd!
Flinke opbrengst ook. Onder welke hoek liggen ze?
Mocht je het leuk vinden kun je je setup ook aanmelden op PVoutput.org (kunnen we je een beetje in de gaten houden :) )

moet eerlijk zeggen dat ik die Hyundai panelen echt wel mooi vind, ondanks de zilveren rand. Die Longi panelen van mij hebben dat ook maar het paneel is zwart (diep donkerblauw) op 'white sheet'. Niet dat ik er zelf ook maar een minuut wakker van lig maar toch, die Hyundai panelen zijn mooier _/-\o_
Het was dat een medewerker van Enphase er niet helemaal uitkwam met compatibiliteit maar anders waren het hier ook die panelen geworden.

[ Voor 52% gewijzigd door Websphinxie op 18-03-2022 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pythoon1977
Websphinxie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:38:
@Pythoon1977 mooie lappen. Gefeliciteerd!
Flinke opbrengst ook. Onder welke hoek liggen ze?
Mocht je het leuk vinden kun je je setup ook aanmelden op PVoutput.org (kunnen we je een beetje in de gaten houden :) )

moet eerlijk zeggen dat ik die Hyundai panelen echt wel mooi vind, ondanks de zilveren rand. Die Longi panelen van mij hebben dat ook maar het paneel is zwart (diep donkerblauw) op 'white sheet'. Niet dat ik er zelf ook maar een minuut wakker van lig maar toch, die Hyundai panelen zijn mooier _/-\o_
Het was dat een medewerker van Enphase er niet helemaal uitkwam met compatibiliteit maar anders waren het hier ook die panelen geworden.
Thanks!
Ik dacht dat ze onder een hoek van 37 graden lagen, maar de installateur dacht er bij het inrichten van de Enphase omgeving anders over. Blijkbaar is het 35 graden...
Ik zal me van het weekend eens verdiepen in PVoutput, ik hou wel van dat soort feitjes etc. :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ggNz867EcKm6VQe2DwgLwbnW3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yh4mh7SPlrbbAiWrKMCWBomB.jpg?f=user_large

Ik heb totaal niet niet het uiterlijk van de panelen gekeken, meestal zit ik toch binnen of in de achtertuin, dus ik zie ze toch niet. :+ Ik heb het altijd lelijk gevonden, maar uiteindelijk won het verstand van de emotie en ben ik toch overstag gegaan om ze te laten installeren.
Ik wilde graag het dakoppervlak optimaal benutten. De eerste keus was gevallen op 12 kleinere panelen in landscape maar dan kwam ik uiteindelijk een centimeter of tien voor te kort en een andere maat was weer problematisch bij de schoorsteen. 10 van deze joekels bleken prima te passen en waren uiteindelijk zelfs iets goedkoper; twee panelen en omvormers minder en minder montagewerk terwijl het vermogen gelijk was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ou812
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:40
Pythoon1977 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:17:
Gisteren zijn mijn zonnepanelen geplaatst met Enphase micro-omvormers, dus ik kan hier dan eindelijk mee praten. Het is uiteindelijk een systeem geworden met 10 Hyundai 480Wp panelen (flinke jongens trouwens).
Enphase had mijn voorkeur vanwege een eenvoudige kabelroute, geen grote omvormer aan de muur en een langere garantie.

Ik heb hier met veel interesse de discussies omtrent IQ7+ vs IQ7A gevolgd, ik was hier al langer over aan het twijfelen. Vanwege het hoge Wp van de panelen toch gekozen voor IQ7A. Het was meer een gevoelskwestie en de offerte was al rond, dus ik heb het maar zo gelaten. Na aftrek van belasting vond ik het verschil niet zo groot om dit weer te gaan bespreken met de installateur.

Voor de liefhebbers van foto's: Advies en offertecheck zonnepanelen (Pythoon)

Vandaag mijn eerste volle productiedag gehad met een kleine aftopping rond het middaguur. :)
Ik ben in ieder geval blij met mijn installatie. Ik blijf het topic volgen om te blijven leren, want voor mij is de hele materie redelijk nieuw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aha ook bij BT duurzaam uitgekomen toevallig?

Ik heb exact dezelfde panelen maar dan 19 stuks, ook met de IQ7A. Zie tabel in de startposts.

Goede keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pythoon1977
ou812 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Aha ook bij BT duurzaam uitgekomen toevallig?

Ik heb exact dezelfde panelen maar dan 19 stuks, ook met de IQ7A. Zie tabel in de startposts.

Goede keuze!
Yep, ook via BT duurzaam. :Y
Een fijn contact met Rick en uiteindelijk een nette offerte. En als de prijs niet extreem veel hoger is, geef ik ook de voorkeur aan een lokale installateur.

Ondanks dat het er pas sinds donderdag opligt, ben ik blij met mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Klein beetje offtopic, maar: Aargh! Vandaag zou ik uitbreiding van 9 panelen gaan plaatsen, maar dat viel zojuist in het water: verkeerde maat panelen! :(

Ivm beperkte ruimte op het dak moet ik panelen hebben van max 100/101cm breed. Die zijn weinig te vinden. Heb ze momenteel op west liggen van Denim. Ten tijden van bestellen vond ik ze van DMEGC bij Solar Bouwmarkt. 200x100 en 395Wp. Die op 2-2 besteld, eind febr binnen gekomen en verder niet naar gekeken.
Vanochtend wilde ik dus de rails gaan uitmeten. Toen merkte ik dat er ruimte zat tussen de eindklem en het paneel. Eindklemmen waren voor 35mm. Paneel bleek 31mm. En toen bleek dus ook de breedte 114cm te zijn ipv 100cm! |:(

Ik snap niet waar het fout is gegaan. Als ik nu mijn factuur terug terug kijk, waar een SKU nummer op staat, kom ik nu uit op de website van Solar Bouwmarkt met de panelen die ik nu in de garage heb liggen. En daar zit ook een andere datasheet bij, dan welke ik op mijn PC heb staan, welke ik bij het bestellen had gedownload van hun website. Ik kan niet bewijzen dat SB iets heeft gewijzigd aan de website na mijn bestelling, ik wil ze daar ook niet van beschuldigen, maar ik heb juist zo specifiek gezocht op een bepaald formaat paneel, dus kan mij zelf ook niet voorstellen dat het verkeerd heb besteld.... of dus toch...

Anyway, helaas geen Enphase uitbreiding vandaag voor mij... ik ga maandag contact met ze opnemen en het verhaal uitleggen, in de hoop dat ze panelen terug willen nemen en dat ze iets anders hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ou812
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:40
@Pythoon1977 prijs vond ik erg concurrerend, kwam netto op 1,02 per Wp. Das volgens mij niet slecht voor Enphase systeem.

Rick weet in ieder geval waar die het over heeft. En nette jongens ook die het kwamen installeren.

@Pazo hoop dat er een oplossing voor je komt, flink balen in ieder geval...

[ Voor 15% gewijzigd door ou812 op 19-03-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Pazo schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:23:
Klein beetje offtopic, maar: Aargh! Vandaag zou ik uitbreiding van 9 panelen gaan plaatsen, maar dat viel zojuist in het water: verkeerde maat panelen! :(

Ivm beperkte ruimte op het dak moet ik panelen hebben van max 100/101cm breed. Die zijn weinig te vinden. Heb ze momenteel op west liggen van Denim. Ten tijden van bestellen vond ik ze van DMEGC bij Solar Bouwmarkt. 200x100 en 395Wp. Die op 2-2 besteld, eind febr binnen gekomen en verder niet naar gekeken.
Vanochtend wilde ik dus de rails gaan uitmeten. Toen merkte ik dat er ruimte zat tussen de eindklem en het paneel. Eindklemmen waren voor 35mm. Paneel bleek 31mm. En toen bleek dus ook de breedte 114cm te zijn ipv 100cm! |:(

Ik snap niet waar het fout is gegaan. Als ik nu mijn factuur terug terug kijk, waar een SKU nummer op staat, kom ik nu uit op de website van Solar Bouwmarkt met de panelen die ik nu in de garage heb liggen. En daar zit ook een andere datasheet bij, dan welke ik op mijn PC heb staan, welke ik bij het bestellen had gedownload van hun website. Ik kan niet bewijzen dat SB iets heeft gewijzigd aan de website na mijn bestelling, ik wil ze daar ook niet van beschuldigen, maar ik heb juist zo specifiek gezocht op een bepaald formaat paneel, dus kan mij zelf ook niet voorstellen dat het verkeerd heb besteld.... of dus toch...

Anyway, helaas geen Enphase uitbreiding vandaag voor mij... ik ga maandag contact met ze opnemen en het verhaal uitleggen, in de hoop dat ze panelen terug willen nemen en dat ze iets anders hebben..
Ik weet niet welk type je besteld hebt maar ik heb net gezocht op de DMH395M10-54HBB en bij de ene website geven ze als maat op 1723x1134 en de andere website als maat 2008x1002.
En dat voor hetzelfde type. Het is dan wel met of zonder streepje in de type-aanduiding
is ook wel apart.
Misschien is dat ook met jouw model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coenvdz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17
Pazo schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:23:

Dit precies mijn ervaring, ook begin feb besteld. Geadverteerde panelen op de site 100x200, maar 114x170 gekregen. Toen ik het nazocht stond op de site nog wel het 100x200 paneel met pdf, dag na mijn retour is de site aangepast. Bel ze maandag, mocht het niet meteen lukken kan ik je de screenshot van hun site van begin feb sturen.
DMH395M10-54HBB geleverd maar DMH395M10-72HBB besteld.

Ik heb uiteindelijk de juiste maat (101x186) gevonden via warmteservice met een hogere Wp. Door omvormer tekorten ook voor enphase moeten gaan, 7+ versie. Positief om de kleine effecten van schaduw te zien, maar wel aftoping zodra de zon zonder schaduw op het paneel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pythoon1977
ou812 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:34:
@Pythoon1977 prijs vond ik erg concurrerend, kwam netto op 1,02 per Wp. Das volgens mij niet slecht voor Enphase systeem.

Rick weet in ieder geval waar die het over heeft. En nette jongens ook die het kwamen installeren.
Ik kwam op netto € 1,09 per Wp.
In mijn queeste naar een goed systeem, heb ik 14 offertes ontvangen van 7 aanbieders oplopend tot € 1,38 per Wp. BT duurzaam was nauwelijk duurder dan Solar Outlet en daarvoor kreeg ik dus wel een fijn gesprek met goed advies en de BTW teruggave.
Alleen Sun Solar kwam daaronder, maar dat was met een Solar Edge systeem. Naast dat ik liever Enphase had (geen grote omvormer en langere garantie), was ook de communicatie wat moeizaam.
Websphinxie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:38:
Ik heb inmiddels een account aangemaakt, maar hoe krijg ik de gegevens van de output geupload?
Dat moet vast automatisch kunnen, toch? Maar hoe? Ik heb nog niet echt goed gezocht, maar als je me de goede richting in kan sturen --> graag.

Edit: Volgens mij is het (deel?) gelukt. Ik zal er later nog wel eens verder naar kijken wat ik nu in moet stellen, maar ik 'mag' nu eerst de auto's gaan wassen....

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=101785&sid=89604

[ Voor 8% gewijzigd door Pythoon1977 op 19-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
coenvdz schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Dit precies mijn ervaring, ook begin feb besteld. Geadverteerde panelen op de site 100x200, maar 114x170 gekregen. Toen ik het nazocht stond op de site nog wel het 100x200 paneel met pdf, dag na mijn retour is de site aangepast. Bel ze maandag, mocht het niet meteen lukken kan ik je de screenshot van hun site van begin feb sturen.
DMH395M10-54HBB geleverd maar DMH395M10-72HBB besteld.
Wauw! Idd exact hetzelfde type idd! Ik had nog gezocht via de wayback machine, maar kon t niet vinden. Als jij dat screenshot hebt, heel graag! Ik begon al aan mijzelf te twijfelen, maar het lijkt er toch op dat ik gewoon de verkeerde heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Wauw! Idd exact hetzelfde type idd! Ik had nog gezocht via de wayback machine, maar kon t niet vinden. Als jij dat screenshot hebt, heel graag! Ik begon al aan mijzelf te twijfelen, maar het lijkt er toch op dat ik gewoon de verkeerde heb gekregen.
Dit soort dingen...compleet balen.
Ik merk dat er sowieso veel onjuistheden op webshops staan. In mijn zoektocht best wat contact gehad met webshops om te controleren en geregeld een 'oopsie' of 'oh, ja, nog geen tijd gehad om...' Enz.
Lekker knullig en ronduit irritant als je verkeerde spullen geleverd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
[b]Pythoon1977 in "Het grote Enphase topic"

Ik heb inmiddels een account aangemaakt, maar hoe krijg ik de gegevens van de output geupload?
Dat moet vast automatisch kunnen, toch? Maar hoe? Ik heb nog niet echt goed gezocht, maar als je me de goede richting in kan sturen --> graag.

Edit: Volgens mij is het (deel?) gelukt. Ik zal er later nog wel eens verder naar kijken wat ik nu in moet stellen, maar ik 'mag' nu eerst de auto's gaan wassen....

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=101785&sid=89604
Volgens mij is het gelukt. Je panelen produceren, lijntje gaat omhoog d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telemark
  • Laatst online: 02-04-2022
Hallo allemaal,
Even een korte vraag. Ik heb de Enphase micro-omvormer IQ7 op de kop kunnen tikken.
En mijn vraag is of ik er een 405wp paneel op aan kan sluiten. Ik ben me op de hoogte dat hij aftopt bij 250wp, maar het paneel komt ook niet helemaal ideaal te liggen.
Het is de JA-Solar JAM54S30 405wp , 54 cells.
VOC 37.23V
VMP: 31.21V
LSC : 13.87A
LMP: 12.98A

Gegevens IQ7.
Max DC input: 48V
Max input short circuit current: 15A
Max. input continous current: 10A

Het enige wat mij zorgen baart is dat de max input continuous current 10 A is van de IQ 7 en van het paneel 12.98A. Maar als ik op Enphase.com geeft hij aan dat het compatible is.

[ Voor 3% gewijzigd door Telemark op 19-03-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Telemark schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:05:
Hallo allemaal,
Even een korte vraag. Ik heb de Enphase micro-omvormer IQ7 op de kop kunnen tikken.
En mijn vraag is of ik er een 405wp paneel op aan kan sluiten. Ik ben me op de hoogte dat hij aftopt bij 250wp, maar het paneel komt ook niet helemaal ideaal te liggen.
Het is de JA-Solar JAM54S30 405wp , 54 cells.
VOC 37.23V
VMP: 31.21V
LSC : 13.87A
LMP: 12.98A

Gegevens IQ7.
Max DC input: 48V
Max input short circuit current: 15A
Max. input continous current: 10A

Het enige wat mij zorgen baart is dat de max input continuous current 10 A is van de IQ 7 en van het paneel 12.98A. Maar als ik op Enphase.com geeft hij aan dat het compatible is.
Als je de waardes in de calculator heb ingevoerd en Enphase geeft aan dat 'ie op basis daarvan compatible is dan mag je daar vanuit gaan. Garantie tot de deur natuurlijk maar je ziet dat bijvoorbeeld de Hyundai panelen die momenteel best populair zijn, ook gewoon compatible zijn terwijl die 300/400+ cellen hebben. Het gaat dus vooral om de eigenschappen en output van het paneel en niet zozeer om de cellen (zo lijkt het).

Op deze link heb je waarschijnlijk zelf al alles ingevuld.
Op deze link krijg ik geen resultaat

[ Voor 11% gewijzigd door Websphinxie op 19-03-2022 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Ik had al naar Solar Bouwmarkt gemaild, en zojuist gewoon al bericht terug gehad!
Bah wat vervelend! Er zat begin februari inderdaad een fout in de maat op de site. Je was niet het enige slachtoffer…
natuurlijk nemen wij deze panelen zonder discussie terug, dat is het eenvoudige deel van dit verhaal.
Wat lastiger gaat worden is een paneel vinden in de gewenste maat. Dat is namelijk een onmogelijke opgave. Alle fabrikanten maken tegenwoordig gebruik van een nieuwe celmaat waardoor ook de panelen allemaal een andere maat hebben. Ik kan je hiermee dus helaas niet helpen, maar durf ook met zekerheid te zeggen dat niemand dat kan. Wil je het systeem uitbreiden, dan zal je er aan toe moeten geven dat dit niet gaat lukken met dezelfde maat...
Wat een top gasten zijn het toch! Hier wordt ik echt blij van. En dat na anderhalve maand. Maar de uitleg verklaard wel waarom er zo weinig panelen van 100cm breed te vinden zijn. Dus ik ga nog even goed zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:30:
Ik had al naar Solar Bouwmarkt gemaild, en zojuist gewoon al bericht terug gehad!

[...]

Wat een top gasten zijn het toch! Hier wordt ik echt blij van. En dat na anderhalve maand. Maar de uitleg verklaard wel waarom er zo weinig panelen van 100cm breed te vinden zijn. Dus ik ga nog even goed zoeken.
1038mm te breed dan neem ik aan?
Anders waren DMEGC of Longi panelen nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Jinko 1029 breed

Heb zelf phono solars liggen van 1000 x 2000 mm maar die waren binnen no-time al niet meer leverbaar, kijk een bij jenm of die wat hebben, zal weinig verschil zijn, meeste panelen komen toch via een groothandel als solarclarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Na een lange zoektocht heb ik voorraad kunnen vinden van phono solar, 330wp full black. Dus maar gelijk besteld. Is wat minder wp dan ik wilde, maar er is vrijwel geen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:12:
Na een lange zoektocht heb ik voorraad kunnen vinden van phono solar, 330wp full black. Dus maar gelijk besteld. Is wat minder wp dan ik wilde, maar er is vrijwel geen keus.
Balen, maar als licht(zon)puntje toch een nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik kan nergens vinden hoeveel Watt de IQ7+ omvormers zelf verbuiken in gebruik, iemand een idee?
Over het installatieautomaat waar de panelen achter zitten meet ik met een kWh-meter en zie ik als het donker is, een verbruik van 3W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiodubio
  • Laatst online: 03-09 07:08
Misschien dat ik het gemist heb in dit topic maar ik heb twee praktische vragen:

1. moet je je zonnepanelen na plaatsing direct aanmelden via www.energieleveren.nl voor een correcte saldering?
2. En hoe zit dat met je opstalverzekering. Moet je dat doorgeven en stijgt dan je verzekeringspremie of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door studiodubio op 20-03-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 11:55
berend_ schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:25:
Ik kan nergens vinden hoeveel Watt de IQ7+ omvormers zelf verbuiken in gebruik, iemand een idee?
Over het installatieautomaat waar de panelen achter zitten meet ik met een kWh-meter en zie ik als het donker is, een verbruik van 3W
Ben ook benieuwd. Ook wat de envoy ‘s nachts gebruikt. Ik vermoed (12iq7+ en envoy s) samen iets van 20 watt.

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Edit: vraag die ik had geplaatst niet meer nodig.

[ Voor 94% gewijzigd door Frank.v op 20-03-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
studiodubio schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:21:
Misschien dat ik het gemist heb in dit topic maar ik heb twee praktische vragen:

1. moet je je zonnepanelen na plaatsing direct aanmelden via www.energieleveren.nl voor een correcte saldering?
2. En hoe zit dat met je opstalverzekering. Moet je dat doorgeven en stijgt dan je verzekeringspremie of niet?
Betreft punt 2 is een zonnepanelen installatie vaak wel al standaard meeverzekerd dus geen premie verhoging, echter kan je dit het beste gewoon even met een belletje navragen bij je huidige verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

[…]
Je moet ze aanmelden zodat je net beheerder weet wat ze kunnen verwachten aan power op het net. Het werkt ook prima als je dat een par dagen later doet hoor 😉 (Het is echter zo eenvoudig dat je het ook wel direct kan doen🤪)

[ Voor 55% gewijzigd door Japie.G op 20-03-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

MartinMid schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Ben ook benieuwd. Ook wat de envoy ‘s nachts gebruikt. Ik vermoed (12iq7+ en envoy s) samen iets van 20 watt.
20w? Ik mag hopen van niet. Zou dat wel erg veel vinden voor dat spul in nachtmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
De microomvormers gebruiken volgens mij ook niks 's nachts. Als je inlogd in de installateurs app krijg je een een foutmelding dat de microomvormers niet rapporteren. Ze hebben dan dus ook waarschijnlijk geen spanning om wat terug te zeggen.
En anders even op de slimme meter kijken, groep uitschakelen van de Envoy, en kijken hoeveel de meter zakt.

Ik heb na plaatsing ook de verzekering even gebeld en daar zat het er standaard niet bij in de premie.
Moest een paar euro per jaar meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
mike123 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:38:
De microomvormers gebruiken volgens mij ook niks 's nachts.
Maar mijn kwh-meter ziet wel 3W verbruik, het enige wat 'achter' deze meter zit is het q-relais en de micro-omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Met wat weerstandjes EN de fase koppelaar in het Q-relais misschien niet eens zo gek. Blijft wat aan de 'strijkstok' hangen her en der.

De micro's geven overigens wel een teken van leven naar de buitenwereld (rood lampje) maar consumeren waarschijnlijk niets omdat je inderdaad in Enlighten een melding krijgt dat ze niet te bereiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_

Ook een beetje afhankelijk van je meter. Ik heb een draaischijfmeter en na het melden kreeg ik een mailtje dat de draaischijfmeter geen terugloopblokkering heeft, dus dat het geen probleem is om terug te leveren (stel je meter heeft dat wel dan is dat wel fijn om te weten!).
En: Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Zag overigens net deze voorbij komen

Enphase met hybride panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:46
Websphinxie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:27:
Hmm, dat is inderdaad een bijzondere. Is het consequent in het weekend of alleen dit weekend?
Koelt je warmtepomp toevallig ook?
Het kan zijn dat in de weekenden de temperatuur stijgt vanwege alle activiteit in huis en er daardoor noodzaak ontstaat voor koelen?
Wassen, droger?
Hangt de thermostaat logisch?
Watertemperatuur hoger dan bijvoorbeeld noodzakelijk in de douche/bad? bijv. 60 graden ipv 40/45 graden.

mbt Eneco grafieken: misschien kun je overwegen om een P1 metertje aanschaffen. Kun je veel nauwkeuriger monitoren. Als je bijvoorbeeld een Homey of een andere home-automation hebt kun je bijvoorbeeld een plugwise P1 metertje kopen en die koppelen. Prima inzicht in je totaalverbruik en je kunt later altijd nog allerlei plugs kopen als je dat interessant zou vinden (zoals ik...).
Nog bedankt voor je tip! met p1 meter oorzaak kunnen vinden. Electrische kachel in de douche die stond te loeiten omdat vloerverming uit stond ivm drogen tegelvloer. :+ Nu gaat verbruik wel goed komen als ik de meters mag geloven. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Goed dat je de vreter hebt gevonden @Mexikola en goed dat je hebt zeker gesteld dat het niet ligt aan je warmtepomp. Heb je een radiator met een elektrisch element?
Is dat ding slim of redelijk dom (oftewel per ongeluk een stoot ertegen en hij begint te loeien? of slim met een programma, thermostaat, stooklijn enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Viper® schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:36:
Zag overigens net deze voorbij komen
[YouTube: I Have the Power of the Sun]

Enphase met hybride panelen
Leuk, iemand ervaring met hybride panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Nee. Ik heb er wel naar gekeken en er is volgens mij maar een handje vol handelaren die ze aanbieden. Volgens mij worden ze in NL aangeboden onder de naam "PVT" Photo Voltaisch Thermisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 18:06
mr3000 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:59:
Ik heb deze week een zonnepanelen systeem laten installeren met een Enphase Envoy Metered-S
Deze inmiddels ingericht en lijkt goed te functioneren, behalve dan `sensor.envoy_xxxx_current_power_consumption` die is structureel tussen de 0 en -3w ofzo.

Weet iemand hoe ik dit goed krijg, of moet dit door de installateurs ingericht worden.
Mijn toon / p1 geeft alleen mn gebruik uit het net aan dus nu overdag in de zon 0 watt.
ik zou graag mijn actuele verbruik willen weten of het nu uit de zonnepanelen komt of niet.

[Afbeelding]
Geen oplossing, maar even een vraag: waarom heb je een Envoy-S Metered gekozen ipv een standaard Envoy-S? Beiden bieden de functionaliteit die je zoekt toch en zou je meoten kunnen uitlezen, de laatste heeft alleen ook een display op de locatie zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Toch even jullie mening over het volgende:

Binnenkort worden de 12 panelen geïnstalleerd bij ons icm 3 fase aansluiting. Nu gaan ze de bekabeling door een bestaande loze leiding (die ik aan had laten leggen) trekken.

Klopt dit een beetje qua dikte/type etcetera? Is de bekabeling naar de meterkast toe.

Nog tips voor de meterkast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiZODn1rH_m7sumSwuKWAVgB6B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTR5xqXlR9JxJo2a0Hzjrxi7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqJIsAZnX0xOHlvdEYpVx_bkYyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwsOmYhcsP4DySGSieInxRuB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK5t1t6z2lmMNkaETRe9ljxe2Ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6xKKHndyASxF8C7xX5PPcIO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
geen idee wat je vraag precies is maar 5 x 2,5 past in een 19mm buis, trekken gaat nog een stuk makkelijker bij de afwezigheid van bochten en zeker als je er vooraf wat siliconenspray in spuit (action).

Met 12 panelen, 3 per fase is 2,5 kwadraat echt voldoende of je mocht een idioot lange afstand hebben maar 20 meter moet prima gaan, er loopt maximaal een keer 5 ampere per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Met bochten werk schat ik een meter of 7 a 8 totaal, dus dat zal dan wel goed zitten.

Dacht ergens gelezen te hebben dat 4mm aangeraden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Bigg Balls schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:37:
Met bochten werk schat ik een meter of 7 a 8 totaal, dus dat zal dan wel goed zitten.

Dacht ergens gelezen te hebben dat 4mm aangeraden is?
Het ligt er een beetje aan inderdaad hoeveel panelen je gaat plaatsen plus wat de afstand tussen de panelen en je groepenkast is. Ook met het oog op signaal/communicatie. AC gaat echt wel van A naar B maar communicatie verliest 't over een bepaalde afstand.

Ik heb 4mm2 gekozen omdat de afstanden OP mijn dak (20meter) en TUSSEN mijn dak en de groepenkast lang zijn (ook 20meter). Dus bij elkaar 40meter.

2,5kwadraat zoals @Mylo1 aangaf is - zeker voor 12 panelen over 3 fasen en kijkende naar de afstand - meer dan zat. Ja hoor, prima d:)b

(ik heb wel altijd geleerd dat je geen vet of smeermiddelen moet/mag gebruiken met kabels trekken maar dat is misschien inmiddels wat ouderwets. Verder spuit ik overal WD40 op, druppel ik overal kruipolie in en smeer ik overal lagervet op. Vanochtend nog een hele lik gebruikt op de wielbouten van de zomerbanden/wielen. HEERLIJK.

Trouwens...ik was van 't weekend UTP kabels aan het trekken door de leidingen waar eerst ISDN/telefoon lijnen doorheen hebben gelopen...1 leiding was 27 meter lang. Niet te doen met de trekveer en extra lange kabeltrekker. Kwam niet door een hoekje heen. Van beide kanten niet. Waarschijnlijk geknikt tijdens het storten van beton ofzo. Toen las ik een GOUDEN tip!
-men neme een klosje nylondraad (van dat dunne, maar soepele, sterke spul)
-even flink afwikkelen (in mijn geval dus minimaal 30 meter |:( )
-daarna met de stofzuiger erdoorheen zuigen (ZOEFFFF! *O* )
-lusje maken
-een stuk ducktape van 6/7 cm lang. 1 keer om de (UTP)kabel, dan de ene helft van het lusje nylondraad erdoorheen en vervolgens de resterende flap ducktape rondwikkelen zodat je de lus 'borgt' door een rondje ducktape.
-"en jas 'm er maar doorheen"
FAN-TAS-TISCH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 10:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Mylo1 geen siliconenspray! Er is speciaal glijmiddel voor kabels die geen zooi achterlaten in de buis waar je later nog last van kan krijgen, zoals deze: https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

@Bigg Balls 4mm^2 is alleen als je meer dan 16A door de kabel wilt persen, wat in deze opstelling niet van toepassing is. Deze kabels zijn veel duurder en stugger, niet doen als het niet nodig is dus. Of inderdaad voor hele lange afstanden om de spanningsval te verminderen.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-03-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
CyBeRSPiN schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:54:
@Mylo1 geen siliconenspray! Er is speciaal glijmiddel voor kabels die geen zooi achterlaten in de buis waar je later nog last van kan krijgen, zoals deze: https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

@Bigg Balls 4mm^2 is alleen als je meer dan 16A door de kabel wilt persen, wat in deze opstelling niet van toepassing is. Deze kabels zijn veel duurder en stugger, niet doen als het niet nodig is dus. Of inderdaad voor hele lange afstanden om de spanningsval te verminderen.
Ah, had ik toch nog "the right state of mind" - geen siliconenspray in leidingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Net contact gehad met Enphase over de twee micro omvormers die OK waren voor replacement. Ik koos toch echt 'NL' in het keuzemenu maar kreeg een vriendelijke, Engelstalige gozer. Prima geholpen. Dacht dat een firmware update nog het proberen waard was dus dat doen we nu eerst nog. Wordt de komende 24u naar alle micro-omvormers gepushed. De nieuwe firmware lost een aantal problemen op - waaronder 'underperformance'. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Websphinxie schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:01:
Net contact gehad met Enphase over de twee micro omvormers die OK waren voor replacement. Ik koos toch echt 'NL' in het keuzemenu maar kreeg een vriendelijke, Engelstalige gozer. Prima geholpen. Dacht dat een firmware update nog het proberen waard was dus dat doen we nu eerst nog. Wordt de komende 24u naar alle micro-omvormers gepushed. De nieuwe firmware lost een aantal problemen op - waaronder 'underperformance'. We gaan het zien.
Enphase kan rechtstreeks naar Micro omvormers firmware update pushen? Interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Bigg Balls Jep. Voor de Envoy en voor de micro omvormers (en ensemble als je dat hebt). Envoy kun je ook zelf updaten. Voor de micro omvormers geldt dat alleen Enphase deze firmware update kan initiëren. Op zich ook niet gek.
En 'rechtstreeks' is natuurlijk via de internet verbinding van de Envoy.

[ Voor 13% gewijzigd door Websphinxie op 21-03-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 12:56

Sharad R

lurking is an art

Ik zie nog maar 1 DIN ruimte, dat is niet genoeg voor een Q-relay.

ik weet niet waarom je voor aardlekautomaatjes hebt gekozen voor de 13 losse groepen, maar daar kun je wel wat ruimte besparen.
Heb dat even aangepast in de configurator. scheelt inderdaad best wat.
Hou, zeker bij een 3-fase systeem rekening met twee 3-fase aardlekautomaten en een 3-fase q-relais. De envoy kan inderdaad buiten de kast (bij mij er boven).
De ferriet ringen nemen al flink wat ruimte in. En als je ook de CT meetspoelen installeert zoals ik dan heb je die ruimte echt nodig.
Een 3-fase Q-Relay is meen ik 10-eenheden breed, echt een onmogelijk ding :-( ik heb hem buiten de eigenlijke groepenkast gehouden en een losse kunststof kast genomen waarin het q-relay, en de 3 ct klemmen voor productie zitten, op de voorzijde van de kast heb ik de envoy gemonteerd.

De 3 consumptie spoelen zitten wel in de groepenkast en daar heb je toch aardig wat ruimte voor nodig.
Op de foto lijkt het of de Q-relais 8 Din breed is. Kan iemand dit verifieren?
De CT spoelen, zijn die 2 DIN breed? Kan hier nergens iets over vinden. Op de foto's lijken ze wel 2 Din namelijk.

Dan zou ik namelijk voor de gehelel solaropstelling een groepenkast moeten hebben van 24 Din:
2x 4Din aardlek tbv Q-relais en Envoy
6x 2Din CT spoelen
8 Din Q-relais
(4Din te kort, echter kan ik evt 3 CT spoelen verplaatsen naar de andere kast)

Daarnaast huidige kast vervangen:
4 Din hoofdschakelaar
13x 1Din automaatjes
4x 2Din aardlek
4Din krachtgroep (16A) ter vervanging van de kookgroep
4Din Kracht (25A???) tbv laadpaal
4Din Kracht tbv spa
4Din aardlek (40A) tbv krachtgroepen
(7 Din over in de 48 groeps kast) Eventueel komt hier dan de 6Din aan CT spoelen bij.

Heb ik het zo goed? En kloppen de maten voor de CT speolen en de Q-relais?

Ik hoop dat ik er geen groepenkast topic van heb gemaakt...:)

The more I learn, the less I know, I just realised

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Even snelle reactie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boGgjZkWqDJekwRaAMPOBQdGEVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6GhnLU93yGdrliXPlIDjIsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySpXKmxlJ3IMDR8bvgXxNhBIXpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rRtwLuX7rC7nacrQei1KgkN.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 6 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica