@
Mrjanbo
"hoe sluit ik dit aan?" met kabels, adereindhulsjes en zo'n kekke krimptang, sowieso
En nu serieus.
Doordat je Enphase hebt gekozen heb je gekozen voor flexibiliteit en de mogelijkheid tot uitbreiding.
Te beginnen in je groepenkast.
Q-relais
De 1-fase Q-relais zul je moeten vervangen voor een 3-fase Q-relais. Het is niet verplicht zoals je een paar posts eerder ook al kon lezen, Enphase raad 'm wel aan, vooral met het oog op communicatie/fase koppeling.
Envoy
Mocht je een Envoy S Metered hebben, dan zul je ook vier extra CT-meetspoelen moeten bestellen (mits je wilt meten wat productie/consumptie is). Bij een Envoy S (dus zonder metered) hoef je niets te doen maar IK zou benieuwd zijn naar de productie van mijn systeem dus ik ga er vanuit dat je een Envoy S Metered.
Aardlekautomaten
Naast het Q-relais is je PV + de Envoy natuurlijk aangesloten (hopelijk) met een eigen aardlekautomaat. Die zullen ook 1-fase zijn en moeten dus ook vervangen worden voor 3-fase aardlekautomaten. Het kan dus best druk worden in je groepenkast of het is zo druk dat je wat extra ruimte nodig hebt > koop/plaats een extra groepenkast als je de ruimte hebt, dat werkt prettig ipv priegelen en frotten.
Ferrietringen
Daarnaast is het goed om ook gebruik te maken van ferriet ringen. Ik heb over alle fasen + de nul ferrietringen (de nul is niet 'verplicht' maar dat kost de wereld niet en het kan je een hoop ruis = communicatie ellende schelen zeker als je een flinke afstand te overbruggen hebt). De ferriet-ringen die Enphase verkoopt zijn 5 keer zo duur als dezelfde ringen elders op internet. Even zoeken dus. Ik heb ze bij RS-Online maar begreep dat ze ook bij Warmteservice te koop zijn. Het gaat om de ringen met type aanduiding: B64290L22X830 google is your friend.
Bedenk goed dat het 3-fase Q-relais en 3-fase aardlekautomaten flink wat groter zijn en dat ook de extra meetspoelen en ferrietringen ruimte vergen.
Dan naar je schuur.
Bekabeling
Afstand is niet zo'n probleem. Met de juiste bekabeling kun je prima afstand overbruggen.
Het ligt er even aan hoeveel panelen je op schuur gaat plaatsen. Als je binnen de 16amp per fase blijft kun je prima met een 3 polige YMVK-as grond-kabel van 4mm2 werken (fase, nul, aarde). Als je van plan bent om een kleine energie-centrale op je dak te leggen OF je verwacht in de toekomst nog meer uitbreiding OF je wilt een laadpaal toevoegen OF je wilt nog meer spul in je schuur aansluiten dan zou ik alvast een 5 polige YMVK grond-kabel van minimaal 4mm2 gebruiken. (fase 1, fase 2, fase 3, nul, aarde). Oriënteer je goed op internet over de prijzen van grondkabels, die variëren flink en je kunt daar flink op besparen (nou ja, eerder minder geld uitgeven...). Kabel24 was in mijn geval een heuse aanrader.
(mocht je al bekabeling hebben liggen naar je schuur, check dan heel goed wat de staat en kabeldikte is en verzeker jezelf ervan dat de bekabeling geschikt is)
groepenkastje/werkschakelaar
Wellicht al over nagedacht maar ik adviseer je aan om in je schuur een klein groepenkastje te installeren MET een werkschakelaar of eveneens een aardlekautomaat (als is het maar om de grondkabel en het dak netjes, afgeschermd aan elkaar te 'knopen'). Daarmee kun je namelijk veilig het PV systeem in je schuur in- en uitschakelen en voorkom je dat je een marathon aan stappen moet zetten tussen je schuur en groepenkast in huis. Een groepenkastje met een 3-fase aardlekautomaat kost niet de wereld of anders een werkschakelaar en die heb je voor 30 euro, 3 fase 20a afgezekerd en wel)
Software
Enlighten/installer account
Dan het software deel. heb je een Installer-account of is de boel door een installateur aangelegd?
In geval van zelf-installatie kun je de nieuwe micro's (plus bovenliggende panelen) en het nieuwe Q-relais toevoegen in de Enlighten omgeving. Je zult dan het huidige Q-relais moeten vervangen en het nieuwe moeten toevoegen. En je maakt een aanvulling op het bestaande array zodat je de micro's/panelen netjes in je app kunt monitoren.
Documentje
Voor je voorbereiding: pak dit
document van Solar-bouwmarkt er eens bij. Staat best handige info in die je kan helpen om de boel netjes aan elkaar te knopen.