Even een vraag tussendoor van mijn kant; weet iemand of het kwaad kan of de micro's ondersteboven geplaatst worden aan rek? Ik zou zeggen van niet.
De reden dat ik dat vraag, is dat ik straks 2 rijen panelen strak boven elkaar heb in portrait. Als ik de micro's van beide rijen op de bovenste rails doe, is de afstand te groot tussen de bovenste en onderste rij panelen, dus moet ik de Q-cable knippen en verlengen. Nu dacht ik, als ik van de bovenste rij de micro's ondersteboven op de onderste rails monteer, en van de onderste rij op de bovenste rails (zoals normaal), dan is de tussenliggende afstand veel kleiner en hoef ik niet te knippen / verlengen.
Super paint skills incoming:

(Bovenste rij micro's dan dus ondersteboven)
Nu zegt de handleiding van de IQ7
'Monteer de micro-omvormer niet ondersteboven'. Maar, ik heb ook 4 panelen op op ca 13 graden op plat dak, en daar zitten de micro op zijn kop vastgeklikt in de voet van de schans. En dat kan ook niet anders. Dus ondersteboven. Ik vraag me af waarom dat niet zou mogen?
(Nu ik dit zit te bedenken / te tekenen, denk ik dat ik misschien nog wel genoeg ruimte over heb tussen de onderkant van het paneel en de onderste rails, dat de micro wel recht kan hangen, maar dus op het onderste rek)