Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 108 Laatste
Acties:
  • 894.426 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:36
@Glashelder OK apart. Was je een proefkonijn? :) Of geïmporteerd vanuit het buitenland?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Pazo geen idee, ik heb gewoon een doos meegekregen van Solar Bouwmarkt.

Hier een foto van de handleiding die erbij zat :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJfyDFHNXyyEpjgOXJvCPc0IuIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hk7Z2ZwQRwvOaX4yoWLcZjXE.jpg?f=fotoalbum_large

Heb geen foto's van de micro's zelf waar de connectoren op staan :(. Was alleen geïnteresseerd in de serienummers.

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 08-03-2022 15:39 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Glashelder Bijzonder, ik had er nog nooit van gehoord en nu op de Enphase site doen ze voorkomen alsof het nieuw is. Toen ik dit topic startte vorige maand stond er nog niets over op.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Pazo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:12:
Even wat anders, ik lees net op Enphase dat ze een nieuwe versie van IQ7 serie lanceren, met ingebouwde MC4-connectoren. Dus de adapter is niet meer nodig, deze zal wel uitgefaseerd:

https://enphase.com/nl-nl/installers/microinverters/mc4

[Afbeelding]

Zal binnenkort de TS updaten.
Niet binnenkort.... Ik heb deze ook al van solar-bouwmarkt geleverd gekregen... (IQ7+) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zie trouwens het volgende op die link staan @Pazo:
Nieuwe, geïntegreerde MC4-connector:
IQ7Plus-72-M-INT (nu beschikbaar)

IQ7A-72-M-INT (beschikbaar in 2022)

IQ7-60-M-INT (beschikbaar in 2022)
De IQ7+ met geïntegreerde connector is dus gewoon al wel beschikbaar volgens Enphase :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
OK duidelijk, ik zal het verschil in types binnenkort even toevoegen aan de TS. Qua eigenschappen zijn ze verder hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Mexikola schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:49:
Moet binnenkort toch de knoop doorhakken maar vroeg me nog af of het zin heeft om te kijken of de iq8+ mogelijk is als de installatie in mei aangelegd wordt. Vooral met het zicht dat saldering ooit klaar is en je wilt uitbreiden met een accu.

Of niet de moeite met eventueel extra kosten en kans op langer wachten door levertijd?
Ik heb Enphase hierover gebeld. Ze geven aan dat ze de IQ8 pas volgend jaar naar Europa verwachten te brengen en dan eerst in Duitsland en België uitleveren. Nederland volgt dan volgend jaar in de loop van het 2e kwartaal.
Tja, wat is wijsheid. Er is niets mis met de IQ7 serie. Tenzij je panelen niet zouden passen. Dat is in de meeste situaties niet het geval. Dus ik zou voor nu gewoon kiezen voor de IQ7. Dat is voor mij makkelijk oordelen omdat ik ze recent aangeschaft heb maar als je kijkt naar de features dan is er niet veel nieuws onder de zon en beide series zijn smart grid ready.

Ik schaf de zonnepanelen incl. omvormer die we nu hebben liggen voor 10 jaar aan en ga er vanuit dat er binnen die 10 jaar weer nieuwe innovatieve oplossingen komen voor beter, sneller, efficiënter, enz.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Glashelder schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:07:
Ik zie trouwens het volgende op die link staan @Pazo:

[...]

De IQ7+ met geïntegreerde connector is dus gewoon al wel beschikbaar volgens Enphase :p
Had dit ook gelezen en vervolgens ging er geen belletje rinkelen toen ik een doos vol IQ7+ ontving met een verloopstekker. Niet dat ik er wakker van lig maar had het dus ook al vernomen. Ik vond die verloopstekker in mijn geval wel handig. Maar 1 stekker om de boel in te pluggen tijdens het leggen maar dat lag meer aan de manier waarop ik installeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-07 11:29

JWT

Iq8 kan gridforming, en off grid draaien zonder accu. Afhankelijk van de versie dan wel. De nieuwe enphase accu serie heeft ook intern 4 iq8s begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ollem schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:49:
[...]

Niet binnenkort.... Ik heb deze ook al van solar-bouwmarkt geleverd gekregen... (IQ7+) :)
Grappig, ik heb de mijne 3 weken gekregen, net voor de zekerheid nog even gekeken, maar ik heb ze met stekker. En ja, van Solar Bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Misschien een idee om een IQ7 serie 'vs' IQ8 serie (voor wat we nu weten) te doen in de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03

Japie.G

Colour Classic

ollem schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:47:
Het is een interessante dag vandaag met mijn twee 400Wp panelen (1x IQ7A en 1x IQ7+)...:

De IQ7+ vlakt af op het maximum van 297W, maar de 7A blijft er zelfs net onder...

(opbrengst vandaag tot nu toe een verschil van maar 0,04kWh)

[Afbeelding]
Das leuk, zat net te kijken of ik een a of + moest nemen voor een 400wp paneel. Leuke info. Liggen die panelen exact hetzelfde?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Pazo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Dat lijkt me sterk, er staat bij dat ze vanaf het tweede kwartaal dit jaar beschikbaar worden :)
Ik heb ze ook al gebruikt in januari dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Japie.G schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:02:
[...]

Das leuk, zat net te kijken of ik een a of + moest nemen voor een 400wp paneel. Leuke info. Liggen die panelen exact hetzelfde?
Ik begreep van wel 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Japie.G schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:02:
Ja super leuk om te zien hoe die twee verschillende omvormers zich gedragen.
Hier op de foto: ollem in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Gaaf. Ik heb nog een + liggen, en wil 2 400wp panelen kopen. Ik dacht dat ik de + niet zou kunnen gebruiken en dus 2x een A moest gaan bijkopen. Denk dat ik dat dus maar niet doe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-08 08:08
Websphinxie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:34:
[...]

Ik heb Enphase hierover gebeld. Ze geven aan dat ze de IQ8 pas volgend jaar naar Europa verwachten te brengen en dan eerst in Duitsland en België uitleveren. Nederland volgt dan volgend jaar in de loop van het 2e kwartaal.
Tja, wat is wijsheid. Er is niets mis met de IQ7 serie. Tenzij je panelen niet zouden passen. Dat is in de meeste situaties niet het geval. Dus ik zou voor nu gewoon kiezen voor de IQ7. Dat is voor mij makkelijk oordelen omdat ik ze recent aangeschaft heb maar als je kijkt naar de features dan is er niet veel nieuws onder de zon en beide series zijn smart grid ready.

Ik schaf de zonnepanelen incl. omvormer die we nu hebben liggen voor 10 jaar aan en ga er vanuit dat er binnen die 10 jaar weer nieuwe innovatieve oplossingen komen voor beter, sneller, efficiënter, enz.
Dank voor je antwoord. Heb de knoop doorgehakt en akkoord gegeven voor de enphase oplossing. Dus straks 14 x 385 wp met iq7+ op zuidwest dak. Nu maar hopen dat ze zo snel mogelijk op het dak liggen want als ik verbruik van mijn warmtepomp zie heb ik ze nodig. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Mexikola schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Dank voor je antwoord. Heb de knoop doorgehakt en akkoord gegeven voor de enphase oplossing. Dus straks 14 x 385 wp met iq7+ op zuidwest dak. Nu maar hopen dat ze zo snel mogelijk op het dak liggen want als ik verbruik van mijn warmtepomp zie heb ik ze nodig. :9
Gefeliciteerd en leuk om naar uit te kijken.
Warmtepomp: Interessant! vertel! (niet echt het forum ervoor maar ben wel geïnteresseerd in je opstelling/verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
Websphinxie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Gefeliciteerd en leuk om naar uit te kijken.
Warmtepomp: Interessant! vertel! (niet echt het forum ervoor maar ben wel geïnteresseerd in je opstelling/verbruik)
Ja spannend! Kijk er erg naar uit!
Heb een nieuwbouwwoning met een warmtepomp en een eigen grondbron. Ze hebben daar drie 320 wp serieel op het dak gegooid zodat het kwalificeerde voor een groene hypotheek maar in de praktijk ben ik momenteel 500kwh in februari zonder dat ik er woon. ( met 1kw terug geleverd want pomp gebuikt alle opgewekte stroom direct zelf) Uitbreiding in deze groene wijk was 6800,- voor 9 extra panelen bij de aannemer dus dat niet gedaan en vandaar dat ik daar nu achteraf zelf mee bezig ben.

Denk ook dat er nog iets vreemds gebeurt met mijn warmtepomp want in het weekend wordt er ergens enorm stroom gegeten. (gister achter gekomen) Dus of mijn warmtepomp doet iets (raars) in het weekend of mijn dalmeter is iets mis mee. Dus deze week warmtepomp is extern laten uitlezen en anders de vrienden van eneco/liander bellen of ze de meter kunnen checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Mexikola schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Ja spannend! Kijk er erg naar uit!
Heb een nieuwbouwwoning met een warmtepomp en een eigen grondbron. Ze hebben daar drie 320 wp serieel op het dak gegooid zodat het kwalificeerde voor een groene hypotheek maar in de praktijk ben ik momenteel 500kwh in februari zonder dat ik er woon. ( met 1kw terug geleverd want pomp gebuikt alle opgewekte stroom direct zelf) Uitbreiding in deze groene wijk was 6800,- voor 9 extra panelen bij de aannemer dus dat niet gedaan en vandaar dat ik daar nu achteraf zelf mee bezig ben.

Denk ook dat er nog iets vreemds gebeurt met mijn warmtepomp want in het weekend wordt er ergens enorm stroom gegeten. (gister achter gekomen) Dus of mijn warmtepomp doet iets (raars) in het weekend of mijn dalmeter is iets mis mee. Dus deze week warmtepomp is extern laten uitlezen en anders de vrienden van eneco/liander bellen of ze de meter kunnen checken.
Tja, die drie paneeltjes. Dat is natuurlijk een trut opbrengst. De oelewapper die daar de regels voor verzonnen heeft, had waarschijnlijk zelf een half paneel van z'n opa op het dak liggen onder het mom: "kijk, ik ben ook groen bezig". Ik zie dat bij ons in een naast gelegen nieuwbouw wijk ook. Drie paneeltjes op het zuiden...en geen plaats voor meer panelen want dakramen, schoorstenen, ontluchting, enz. Triest dat ze daar niet wat slimmer (en vooral financieel verantwoordelijker) mee omgaan tijdens de bouw/vergunning.

Heb je wel een contract voor normaal en laag tarief? Ik heb inmiddels een contract met 1 tarief. Dus heel leuk een dubbele meter maar met 1 tarief voor normaal en laag.

[ Voor 18% gewijzigd door Websphinxie op 09-03-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
Websphinxie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:58:
[...]

Heb je wel een contract voor normaal en laag tarief? Ik heb inmiddels een contract met 1 tarief. Dus leuk een dubbele meter maar met 1 tarief voor normaal en laag.
Ja heb dubbel tarief staat ook netjes bij eneco maar zaterdag/zondag gebruik ik bijna 5 kwh meer per dag dan doordeweeks. (Dacht ik. Kan nu niet checken want site eneco ligt er weer is uit) Dus kosten per dag liggen dan redelijk bij elkaar dankzij daltarief maar snap niet waarom hij dat doet.

Mogelijk redenen zelf bedacht:
-Fiks verwarmen voor anti legionella.
-Verwarmt in weekend om op te slaan in bron voor rest van de week.
-Fout in meter.

Verder kom ik niet dus vandaar even laten checken. Ook staat de temperatuur uit/laag ivm drogen van de plavuizen vloer maar zie dat ook niet terug in kwh verbruik. Of de grafieken van Eneco kloppen niets van en hebben op de dagen maar wat ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Hmm, dat is inderdaad een bijzondere. Is het consequent in het weekend of alleen dit weekend?
Koelt je warmtepomp toevallig ook?
Het kan zijn dat in de weekenden de temperatuur stijgt vanwege alle activiteit in huis en er daardoor noodzaak ontstaat voor koelen?
Wassen, droger?
Hangt de thermostaat logisch?
Watertemperatuur hoger dan bijvoorbeeld noodzakelijk in de douche/bad? bijv. 60 graden ipv 40/45 graden.

mbt Eneco grafieken: misschien kun je overwegen om een P1 metertje aanschaffen. Kun je veel nauwkeuriger monitoren. Als je bijvoorbeeld een Homey of een andere home-automation hebt kun je bijvoorbeeld een plugwise P1 metertje kopen en die koppelen. Prima inzicht in je totaalverbruik en je kunt later altijd nog allerlei plugs kopen als je dat interessant zou vinden (zoals ik...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Websphinxie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:36:
Misschien een idee om een IQ7 serie 'vs' IQ8 serie (voor wat we nu weten) te doen in de TS.
Ik heb al zitten kijken bij de Amerikaanse Enphase site waar alles op staat, maar die hebben ook andere grid / stroomvoorzieningen, dus zitten ook verschillen in. Ik verwacht ook niet dat alle types die ze daar hebben, naar Europa komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:59

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb vandaag de offerte ontvangen van mijn installateur voor 10 panelen, inclusief installatie en enphase omvormers.

10x DM405M10-54HSW panelen van 405 Watt piek
10x Enphase micro omvormers (niet gespecificeerd welke)
Verdeeld over 3 fases

5124 ex btw.

Alternatief is 10x 365Wp glas glas panelen maar de levertijd daarvan is onbekend.
Tamelijk hoog geprijsd, wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bigg Balls schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:09:
Heb vandaag de offerte ontvangen van mijn installateur voor 10 panelen, inclusief installatie en enphase omvormers.

10x DM405M10-54HSW panelen van 405 Watt piek
10x Enphase micro omvormers (niet gespecificeerd welke)
Verdeeld over 3 fases

5124 ex btw.

Alternatief is 10x 365Wp glas glas panelen maar de levertijd daarvan is onbekend.
Tamelijk hoog geprijsd, wat is jullie mening?
Ik vind het eigenlijk nog meevallen. Ik was voor tien panelen (First Choice Solar 380WP) een kleine 3100 kwijt, en dat was dan zonder montage, zonder Envoy, zonder Q-relay en installatie. Dat had ik allemaal al, het ging bij mij om een uitbereiding.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 09-03-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Bigg Balls Eens met @Glashelder. Hoop geld maar is wel een prijs die je verwacht voor een complete installatie. Blijft altijd een hoop geld maar niet duur.
Je moet het zo zien; die gasten zijn met z'n tweeën een goed deel van de dag bezig om de boel op het dak en in de meterkast aan te sluiten. Dat kost al serieus 'uurloon'. Dan de materialen erbij. 6000/7000 all in (incl btw) is een normale prijs. Prima panelen denk ik.
Zou even nagaan welke micros er onder komen. Je hebt max een IQ7+ nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Websphinxie op 09-03-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

@Websphinxie @Glashelder Thanks, zal nog met hem checken of het compleet is. Zit de envoy er altijd bij of is dat optioneel?

Nog advies voor andere panelen eventueel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Bigg Balls Je moet een Envoy en een Q-relais erbij hebben. Check even of je dan ook de Envoy S-metered krijgt, want die is voor 3 fase. Q-relais dan ook de 3 fase versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
Websphinxie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:27:
Hmm, dat is inderdaad een bijzondere. Is het consequent in het weekend of alleen dit weekend?
Koelt je warmtepomp toevallig ook?
Het kan zijn dat in de weekenden de temperatuur stijgt vanwege alle activiteit in huis en er daardoor noodzaak ontstaat voor koelen?
Wassen, droger?
Hangt de thermostaat logisch?
Watertemperatuur hoger dan bijvoorbeeld noodzakelijk in de douche/bad? bijv. 60 graden ipv 40/45 graden.

mbt Eneco grafieken: misschien kun je overwegen om een P1 metertje aanschaffen. Kun je veel nauwkeuriger monitoren. Als je bijvoorbeeld een Homey of een andere home-automation hebt kun je bijvoorbeeld een plugwise P1 metertje kopen en die koppelen. Prima inzicht in je totaalverbruik en je kunt later altijd nog allerlei plugs kopen als je dat interessant zou vinden (zoals ik...).
Huis staat leeg dus kan alleen in warmtepomp of ventilatie liggen.Afgelopen maand is er weinig stroom intensieve activiteiten geweest. Zodra ik er woon kan ik het beter monitoren. Ga ook is afstemmen met de buren wat hun zien. Of misschien is de handleiding van de warmtepomp lezen. :+

Volgens mij kan je ook al een stuk beter kijken met de enphase spullen toch? Zal is kijken naar de monitor spullen die je aangaf want wil wel wat meer inzicht gaan krijgen. In ieder geval bedankt voor advies een meedenken. Zodra ik antwoord heb gevonden probeer ik even hier neer te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Mexikola Met Enphase zul je alleen productie (totaal en per paneel) en totaal consumptie kunnen inzien. Niet wat een apparaat aan stroom verbruikt.
Overigens; misschien wat kapitaal vernietiging maar aan de andere kant wellicht geeneens een slecht idee. Zou het niet een idee zijn om die 3 panelen ook te voorzien van een micro-omvormer en dan de hele boel met Enphase (micro-omvormers) uit te rusten. Kost je wel 3 extra omvormers en wat extra bekabeling maar dat is ook weer niet de hoofdprijs (500 euro ben je er wel). Daarmee heb je één systeem wat volledig compatibel is
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar misschien het overwegen waard.

Of is die omvormer super specifiek voor de warmtepomp die er nu hangt?

Voordeel van Enphase is smart-grid ready, eventueel later eenvoudig te koppelen met accu's als je daar behoefte aan hebt, alles overzichtelijk in 1 overzicht, eenvoudig uit te breiden (als nodig/gewenst), etc.

Bestaande omvormer kun je wellicht ook weer verpatsen via Marktplaats.

[ Voor 3% gewijzigd door Websphinxie op 09-03-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-07 14:45
Het komt mij qua afstand en lokatie beter uit om via 2 groepen Enphase aan te leggen. Is het mogelijk om beide q-relays op 1 envoy aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
alwind schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:24:
Het komt mij qua afstand en lokatie beter uit om via 2 groepen Enphase aan te leggen. Is het mogelijk om beide q-relays op 1 envoy aan te sluiten?
Bedoel je dat je twee groepenkasten afzonderlijk van elkaar op je terrein/huis hebt?
Of bedoel je dat je bijvoorbeeld 10 panelen wil splitsen naar 2 groepen van 5 panelen en die elders op je terrein/aan je huis wilt bevestigen?

Bij mij liggen de panelen op twee platte dak (dak van de 1e etage en dak van de 2e etage). Het zijn uiteindelijk 3 'groepen'. Per fase een string/groep om het een beetje te duiden.
De eerste fase/'groep' (bruin voor de visueel ingestelden): heeft 8 panelen/IQ7+ micro's.
De tweede fase/'groep' (zwart): heeft 4 panelen/IQ7+ micro's
De derde fase/'groep' (grijs): heeft 4 panelen/IQ7+ micro's
De groepen komen allemaal bij elkaar in één gietmof vanwaar ze met een 5 polige YMVK kabel naar de groepenkast gaan richting de Q-relais die weer (direct of indirect) de Envoy voed. Die Envoy communiceert met de Q-relais en micro's.

De lengte van de snoeren is van belang maar zolang die niet over de (uit mijn hoofd 50meter, een max van 16amp bij een 4mm2 draad is, is er geen enkel issue met connectiviteit tussen de Envoy en de micro's op je dak(en).

Kan je iets meer info geven?

Situaties die prima mogelijk zijn

3 fase meterkast:
locatie 1: x panelen = aansluiten op fase 1 > eigen 3 polige YMVK kabel met nul, fase, aarde.
locatie 2: x panelen = aansluiten op fase 2 > eigen 3 polige YMVK kabel met nul, fase, aarde.
locatie 3: x panelen = aansluiten op fase 3 > eigen 3 polige YMVK kabel met nul, fase, aarde.
Aansluiten verloopt via één Q-relais en één envoy (situatie @Pazo als ik het goed begrijp)

Of
locatie 1: x panelen = aansluiten op fase 1 > 5 polige YMVK kabel met nul, 1 van 3 fase, aarde.
locatie 2: x panelen = aansluiten op fase 2 > 5 polige YMVK kabel met nul, 2 van 3 fase, aarde.
locatie 3: x panelen = aansluiten op fase 3 > 5 polige YMVK kabel met nul, 3 van 3 fase, aarde.

[ Voor 54% gewijzigd door Websphinxie op 09-03-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
alwind schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:24:
Hier 2 dakvlakken, 2 kabels richting de meterkast. Straks komt er een derde dakvlak / kabel bij. Allemaal op 1 Q-relais / Envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Jullie voegen ze voor de Q-relais al samen. Daar heb ik niet aan gedacht. Ik wilde ze beiden op een losse q-relais aan laten sluiten maar dat hoeft inderdaad niet.

het is een 1fase meterkast met 15 groepen. Ik heb 2 lege groepen liggen vlak bij dakvlakken voor de panelen. dus dan sluit ik de panelen op die groepen aan en laat ik ze in de meterkast samenkomen voor de q-relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@alwind Nou ja met1 fase meterkast loop je wel sneller tegen de beperking aan met maximaal aantal micro's. Hoeveel wil je gaan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
alwind schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:56:
Jullie voegen ze voor de Q-relais al samen. Daar heb ik niet aan gedacht. Ik wilde ze beiden op een losse q-relais aan laten sluiten maar dat hoeft inderdaad niet.

het is een 1fase meterkast met 15 groepen. Ik heb 2 lege groepen liggen vlak bij dakvlakken voor de panelen. dus dan sluit ik de panelen op die groepen aan en laat ik ze in de meterkast samenkomen voor de q-relais.
Let wel op dat een groep iets anders is dan een aardlekautomaat. Die laatste is wel aan te raden. Daarmee bescherm je twee richtingen op.
Bekijk anders even dit document: pagina 10, 12 en pagina 20 (of 24 voor een Envoy S Metered)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:58
ik heb nu 14 zonnepanelen, en ik heb nog een plekje gevonden om er 5 bij te zetten. de 14 panelen zijn nu over 2 groepen verdeeld (2 op een gedeelde groep in de tuin), beide op dezelfde fase. ten tijde van de aanschaf had ik nog een enkele fase meterkast, inmiddels 3 fase maar ik heb dus geen envoy S metered, maar een 'gewone' (wel zwart) met een 1 fase aansluiting zonder q-relais.

Als ik nu die 5 panelen erbij wil zetten op een andere fase, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

nieuwe krachtgroep > q-relais > bestaande kabel naar de 12 panelen en nieuwe kabel naar de 5 nieuwe panelen?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@LinuZZ (even de check op de check: 12 of 14 panelen?)

Sowieso zou ik de nieuwe panelen op een andere fase plaatsen. Dan verdeel je de opbrengst mooi en kom je niet in de knel met je max ampère per fase.
Wat je volgens mij het meest eenvoudig kunt doen is een nieuwe 3 fase aardlekautomaat > Q-relais (vooral voor de fase koppelaar tbc communicatie). Daar de bestaande panelen op aansluiten op de bestaande fase en dan de 5 nieuwe panelen op een andere fase. Je kunt de Envoy vervangen voor een Envoy S Metered en dan alleen de fasen aansluiten die je in gebruik hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ter aanvulling: je moet wel op de Q-relay dan configureren dan je maar 2 fases in gebruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Uh, 14 panelen maar 2 zitten ergens los :d is het echt nodig de envoy te vervangen?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
ik denk dat je gelijk hebt. Je kunt met de Envoy S blijven werken. Wel moet je de boel achter een nieuwe Q-relais stoppen en een aardlekautomaat als je die nog niet hebt voor 3-fase (wat ik verwacht).
Zie pagina 22 van linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Pagina 22 had ik over het hoofd gezien, thx! Ik zou liever 2 losse automaatjes plaatsen ipv nog een krachtgroep maar ik denk dat een krachtgroep netter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ9Aq2SvBaqfMPIClJ_6ox5E3XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBnaXimplkpy0udotVXLNiys.jpg?f=fotoalbum_large

Solar-Bouwmarkt heeft bij mij de app aangepast :Y). Duidelijk verschil tussen zuid en de oost/west panelen wel echt. Die met 1,25 ligt het langs in de zon, de rest komt naar verloop van de dag als eerst in de schaduw van mijn huis.

Voordeel van oost/west is dan wel dat je de hele dag straks ‘gratis’ stroom houdt en dat er niet èèn grote piek is (als salderen een keer stopt..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wpomp
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-10-2022
Sinds een jaar heb ik de volgende installatie:
- Zonnepanelen: 21x Jinko 350Wp Full Black
- Omvormer: 21x Enphase IQ7+

De laatste 2 dagen brengen 9 vd 21 panelen tussen 11 uur 's ochtends en 15 uur 's middags beduidend minder op dan de 12 andere. Hiervoor en hierna is er niets aan de hand. Al 2 dagen op een rij hetzelfde effect. Verder hier nog nooit last van gehad. De lijn in degrafiek is van afgelopen maandag. De staven zijn vertonen al 2 dagen op een rij dezelfde trend terwijl het een parabool zou moeten zijn. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v-VCFHnsnxnzYuVB64S8zY_jFk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ueRvRTto5BFqsiji500hwdqh.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMrSeITjGnZSldPrkDMHTxPc6-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LVcoiPYGtH9aJiPKJD4hYVS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08 13:13
Wpomp schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:11:

De laatste 2 dagen brengen 9 vd 21 panelen tussen 11 uur 's ochtends en 15 uur 's middags beduidend minder op dan de 12 andere. Hiervoor en hierna is er niets aan de hand. Al 2 dagen op een rij hetzelfde effect. Verder hier nog nooit last van gehad. De lijn in degrafiek is van afgelopen maandag. De staven zijn vertonen al 2 dagen op een rij dezelfde trend terwijl het een parabool zou moeten zijn. Iemand een idee?

[Afbeelding][Afbeelding]
Deze past beter in het grote Enphase topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

*kuchkuch

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08 13:13
Ja ik zie het ook net. Whoeps, lekker scherp…

Movin’ on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Websphinxie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:36:
Consider it done :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Wpomp Oei dat is wel een hele grote dip. Kan je iets uit je eventlog halen?
Kan via: http://envoy/event.json
Moet je wel je installer wachtwoord hebben, te achterhalen via het serienummer van je Envoy, en dan inkloppen op deze website: https://blahnana.com/passwordcalc.html
Username is dan installer, en het wachtwoord krijg je dan genegereerd a.d.h.v het ingevulde serienummer van je Envoy.

En verder, is het een 1-fase of 3-fase systeem? Heb je dit systeem al lang (dus is het eerder zal zo zonnig geweest dat het wel goed ging)?

[ Voor 14% gewijzigd door Pazo op 09-03-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wpomp
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-10-2022
Pazo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:23:
@Wpomp Oei dat is wel een hele grote dip. Kan je iets uit je eventlog halen?
Kan via: http://envoy/event.json
Moet je wel je installer wachtwoord hebben, te achterhalen via het serienummer van je Envoy, en dan inkloppen op deze website: https://blahnana.com/passwordcalc.html
Username is dan installer, en het wachtwoord krijg je dan genegereerd a.d.h.v het ingevulde serienummer van je Envoy.

En verder, is het een 1-fase of 3-fase systeem? Heb je dit systeem al lang (dus is het eerder zal zo zonnig geweest dat het wel goed ging)?
Sinds mei 2021. Opbrengst per paneel tot afgelopen maandag altijd nagenoeg gelijk. Gisteren en vandaag precies dezelfde trend. Ik denk dat het een 3-fase systeem is. Maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met zoveel panelen moet het wel 3-fase zijn of je hebt meerdere Q-relays?

Vermoed dat èèn van de fases wordt overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie

[Afbeelding][Afbeelding]
Wie heeft deze setup geïnstalleerd? Een installateur of 'zelluf'?
Dan nog een interessante; is er voor zover je weet een Q cable 1 fase of 3 fase gebruikt? 1 fase q cables betekent impliciet dat 2 of meer cables samenkomen in een kabel/gietmof en van daaruit verder gaan naar de groepenkast.

Ik vermoed dat er 2 of 3 strings zijn gecreëerd en dat die naar 2 of 3 fasen gaan. 2 denk ik.
Niet al te fraai geïnstalleerd in een lus maar daar gaat het hier nu niet over en bovendien heb je niks aan dat commentaar.
Lijkt er op dat je inderdaad een situatie hebt met overbelasting. Heb je andere apparatuur op dezelfde fase die veel stroom vergt? (Welke fase is het? 1/2/3?)
Kun je een foto maken van de groepenkast zonder alle kappen van de groepenkast. Dus zodat we alle draden kunnen zien van het q relais, de envoy en de aardlekautomaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Ik vanochtend weer eens de TS te lezen. We zijn het met elkaar eens dat de thuisaccu momenteel nog niet rendabel is. Maar met de ontwikkelingen op de energiemarkt (los van het wel/niet salderen): wanneer wordt dat het wel. Misschien leuk om daar eens over van gedachten te wisselen.

Dit is natuurlijk Het Grote Enphase Topic maar misschien is het ook leuk om eens te kijken naar alternatieve oplossingen/batterijen die kunnen worden toegevoegd aan het Enphase systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Websphinxie schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:30:
Ik vanochtend weer eens de TS te lezen. We zijn het met elkaar eens dat de thuisaccu momenteel nog niet rendabel is. Maar met de ontwikkelingen op de energiemarkt (los van het wel/niet salderen): wanneer wordt dat het wel. Misschien leuk om daar eens over van gedachten te wisselen.

Dit is natuurlijk Het Grote Enphase Topic maar misschien is het ook leuk om eens te kijken naar alternatieve oplossingen/batterijen die kunnen worden toegevoegd aan het Enphase systeem.
Voor mij zou een accu interessant zijn als ik dan een stroomuitval op kan vangen. Maar volgens mij werkt dat zo nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024

[Afbeelding][Afbeelding]
Raar dat het paneel linksboven dan weer wel goed presteert. Als het 2 strings zouden zijn dan verwacht je dat die ook ondermaats presteert. Is het legplan wel correct (serienummers inverters op de juiste wijze in de array builder ingevoerd?). In de manager kun je de betreffende panelen bekijken en zien wat de ac spanning doet, wellicht schakelen ze af als ze boven het maximum uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Mylo1 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:39:
[...]

Raar dat het paneel linksboven dan weer wel goed presteert. Als het 2 strings zouden zijn dan verwacht je dat die ook ondermaats presteert. Is het legplan wel correct (serienummers inverters op de juiste wijze in de array builder ingevoerd?). In de manager kun je de betreffende panelen bekijken en zien wat de ac spanning doet, wellicht schakelen ze af als ze boven het maximum uitkomen.
Leek mij ook inderdaad. Wat ik mij nog kan voorstellen is dat het in het midden is 'doorgeknipt' om twee strings te krijgen. Dat op zich is een goed idee maar de locatie is voor onderhoud wat ongelukkig. Of het is juist het einde van de twee strings. Ook een gekke plek maar kan.

Iets meer info over het legplan/array zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
alwind schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Voor mij zou een accu interessant zijn als ik dan een stroomuitval op kan vangen. Maar volgens mij werkt dat zo nog niet.
Ja hoor, dat kan maar de kostprijs voor een dergelijk systeem ligt nog relatief hoog.
Je kunt accu's plaatsen die de stroomtoevoer overnemen als het net weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

alwind schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Waarom zou je behoorlijk veel geld willen investeren voor een situatie die in dit land zo goed als nauwelijks voor komt?

Er gaan decennia voorbij waarbij een gemiddelde burger geen of één stroomstoring meemaakt. Daar ga je dan toch geen meerdere ruggen insteken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:18
Heb je toevallig P1 logging van je slimme meter, of kun je de voltages daarop aflezen (door de display rond te laten cyclen, ik meen dat bij de mijne dan het voltage ook langskomt op enig moment). Staat die toevallig voor 1 van de fases op of zeer dichtbij 253V (=230V + 10%, het maximum waarbij omvormers moeten afschakelen), op tijdstippen dat je dit ziet gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Glashelder schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Waarom zou je behoorlijk veel geld willen investeren voor een situatie die in dit land zo goed als nauwelijks voor komt?

Er gaan decennia voorbij waarbij een gemiddelde burger geen of één stroomstoring meemaakt. Daar ga je dan toch geen meerdere ruggen insteken :+
Het zou voor mij een leuke bijvangst betekenen voor een hypothetische situatie. Interessanter zou ik het vinden om de energie op te slaan en te onttrekken op momenten dat er geen zon is.
Dan nog zou je moeten nagaan voor jezelf of je een systeem voor je piek-behoefte wilt hebben (bijvoorbeeld koken op inductie trekt zo'n beetje iedere batterij-oplossing 'vacuüm'. Kost veel te veel kracht in één keer) of een 'doorsnee' behoefte waarbij je bijvoorbeeld 70/80% van je dagelijks verbruik kunt opvangen. Volledig off-grid is voor mij geen doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Glashelder schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Ik zeg dat ik het zou doen als het daar voor zou helpen. Dan is een accu van €1.700 nog het overwegen waard. Maar zo simpel werkt het niet dus is er geen enkel voordeel om een accu te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Zou wel een interessant uitzoekwerkje zijn:
1) Wat is je dagelijkse totaal verbruik.
2) Is daar een patroon in herkennen
3) Welke aanpassingen zou je moeten doen om het verbruik:
- A overdag: in een hyperbool te passen (overdag wassen, vaatwasser, warmtepomp aan, airco laten verwarmen, etc.)
- B avond: vlak te krijgen en zoveel mogelijk pieken te voorkomen.
4) Welke batterij oplossing zou je nodig hebben voor het opvangen van bijvoorbeeld regulier 70/80% verbruik.
5) enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Wilke schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Heb je toevallig P1 logging van je slimme meter, of kun je de voltages daarop aflezen (door de display rond te laten cyclen, ik meen dat bij de mijne dan het voltage ook langskomt op enig moment). Staat die toevallig voor 1 van de fases op of zeer dichtbij 253V (=230V + 10%, het maximum waarbij omvormers moeten afschakelen), op tijdstippen dat je dit ziet gebeuren?
Of als hij de Installer Toolkit heeft, daar kan @Wpomp ook live de spanning op de fasen aflezen.
Websphinxie schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:30:
Ik wil er misschien naar gaan kijken indien er subsidie gaat komen, gaan wel wat geruchten over. Aan de andere kant, eerst nog maar eens paar jaar door ontwikkelen, dat de capaciteit groter wordt en de prijs goedkoper.
Websphinxie schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:11:
Zou wel een interessant uitzoekwerkje zijn:
1) Wat is je dagelijkse totaal verbruik.
2) Is daar een patroon in herkennen
3) Welke aanpassingen zou je moeten doen om het verbruik:
- A overdag: in een hyperbool te passen (overdag wassen, vaatwasser, warmtepomp aan, airco laten verwarmen, etc.)
- B avond: vlak te krijgen en zoveel mogelijk pieken te voorkomen.
4) Welke batterij oplossing zou je nodig hebben voor het opvangen van bijvoorbeeld regulier 70/80% verbruik.
5) enz.
Dat is opzich goed te zien in de app.
Ik weet het van mij zelf ook wel. Ik weet dat ik zo'n 400W continu verbruik heb, 24/7. Dat komt o.a. door mijn server. Daar zou ik dan een thuisaccu voor willen inzetten, om de nacht op te vangen.

[ Voor 59% gewijzigd door Pazo op 10-03-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Lijkt er toch op dat twee panelen/micro combi's niet lekker presteren.
Net even Enphase gebeld. Zij kunnen niets vreemds ontdekken aan de omvormers.
Twee panelen/micro's liggen goed in de zon (net als het paneel erboven) maar de energie komt niet uit het paneel. Ik ga het paneel even loshalen en de omvormer omwisselen met een omvormer onder het paneel wat wel goed presteert (dat ligt er boven dus dat moet lukken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrRFVHbKmJGKL6Xeg-sYPxTWFBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TRz7FXWluzOaNMDxE8kU9CuE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqwBBjEojSZSYa-eOYrj-unOd8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/952CSNojvk7ERS22qfIx22U5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocgFnQpVO8VsNdNdlElPxcVsGPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GbCDKzqqu3Sih5CesjhC2kII.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
Er zit niet toevallig een andere firmware/software versie op de micros die niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
mike123 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:44:
Er zit niet toevallig een andere firmware/software versie op de micros die niet werken?
Moet ik nagaan. Heb ze nu in ieder geval omgewisseld. Pitstopjes gaan hier gelukkig vrij snel en boel is alweer up and running. Hou beide panelen/micros even in de gaten.

Geldt ook voor de twee panelen op de garage. Die wissel ik later even om. Het ligt nogal klote met kiezels in de rug. Een plat gelopen opengewerkte kartonnen doos is natuurlijk net zo comfortabel als een A4 velletje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollem
Wat is nu het effect van Oost, West, Zuid, en schaduw?

Hier het beeld van gisteren, 14x 345Wp met IQ7+, waarvan 4x Oost, 6x Zuid, en 4x West:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffvaia2aofqYBc-SOxqfDmm9wns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kIsq9aPKIkLceb3ZLf4WtqwC.jpg?f=user_large

Ga je voor maximale opbrengst? Dan is alles zuid 30 graden de beste postie.
Echter, voor spreiding over de dag is Oost West een goede keuze want die leveren eerder op, en produceren langer...
1 is nu absoluut het gunstigste, 2 is gunstiger wanneer salderen op termijn stopt...

(De eenzame top is van een nieuw 400Wp paneel met IQ7+ op 13 graden zuid - begin van mijn uitbreiding op plat dak. Het tweede 400Wp paneel (400/13/IQ7A) presteert gelijk aan de 345/30/IQ7+ panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Dus de goedkopere + doet het beter dan de IQ7A?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollem
alwind schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:55:
Dus de goedkopere + doet het beter dan de IQ7A?
Die conclusie is iets te kort door de bocht…
Bij huidige zon stand (laag aan de hemel) en voor deze 2 panelen onder hoek van 13 graden is dat nu het beeld.
Maar eigenlijk zou ik de micro’s even moeten omwisselen om andere invloeden uit te sluiten.

Als de zonkracht gaat toenemen verwacht ik dat de IQ7+ vaker gaat aftoppen en dat de 7A daar een verschil gaat laten zien.

Per saldo zal de investering voor een upgrade naar 7A dusdanig zijn dat de terugverdientijd aanzienlijk zal zijn voor 13 graden zuid 400 Wp.

Liggen de panelen oost-west dan is IQ7+ in mijn ogen sowieso de betere keuze in deze situatie.

*ik ben zelf ook wel benieuwd en ga misschien binnenkort de micro’s een keer omwisselen

[ Voor 16% gewijzigd door ollem op 10-03-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Ik had vandaag zowaar een cadeautje van de buren. Boom die wat schaduw gaf op een paneel is door de buren gekapt. Ding was dor en nagenoeg dood EN ze krijgen binnenkort zelf ook paneeltjes en dan zit dat ding in de weg. Weg ermee. Mooi meegenomen. Scheelt weer een halve kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
ollem schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:28:
[...]

*’u vraagt - wij draaien’: ik ben zelf ook benieuwd en ga vanavond de micro’s omwisselen 😇’
Je wordt er vrij snel, vrij handig in.
Vanochtend mijn rug slechts 8 minuten laten masseren door de kiezels op het platte dak.
Blij dat ik gekozen heb voor 10 graden en niet de 5 graden die ik eerst voor ogen had. In dat geval had ik niet bij het voorste paneel gekund zonder het volledig te moeten demonteren.

Overigens schaf ik denk ik ook een IQ7a aan. Het jeukt te veel en ik wil nog een paar extra panelen (waarschijnlijk agv formaat meer richting 400Wp) op een wat exotische plek dus dan wissel ik een IQ7+ om voor een IQ7a en komt 'ie alsnog van pas. Wat over gedimensioneerd maar dat geeft niet. Dat is me die vier/vijf tientjes wel waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Websphinxie op 10-03-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Websphinxie schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:52:
[...]

Je wordt er vrij snel, vrij handig in.
Vanochtend mijn rug slechts 8 minuten laten masseren door de kiezels op het platte dak.
Blij dat ik gekozen heb voor 10 graden en niet de 5 graden die ik eerst voor ogen had. In dat geval had ik niet bij het voorste paneel gekund zonder het volledig te moeten demonteren.

Overigens schaf ik denk ik ook een IQ7a aan. Het jeukt te veel en ik wil nog een paar extra panelen (waarschijnlijk agv formaat meer richting 400Wp) op een wat exotische plek dus dan wissel ik een IQ7+ om voor een IQ7a en komt 'ie alsnog van pas. Wat over gedimensioneerd maar dat geeft niet. Dat is me die vier/vijf tientjes wel waard.
39,50 verschil (en als je de BTW terugvraagt 32,50) om precies te zijn, althans waar ik ze heb gekocht (J&M) en i.c.m. de 400 en 405 WP panelen op 45graden zuid heb ik nu tussen 11:00 en 15:00 meer dan 300Watt opbrengst uit mijn IQ7A's. Wellicht zou ik er 8 nog kunnen omruilen voor de plus versie (onderste rij op de garage ligt in voor/najaar niet heel gunstig door een klein randje schaduw van het huis) maar dat is me teveel gedoe.

Ik heb nog wel ruimte voor meer panelen maar loop na de laatste uitbreidingen op zonnige dagen regelmatig tegen de circa 250 volt op alle drie de fasen aan, de netimpedantie is denk ik een beetje een probleem, buitengebied, relatief weinig panelen in de buurt en zodra het donker is dan hebben we weer 230 volt op de lijn staan. Liander zal wel een ondermaats kabeltje naar de dichtstbijzijnde trafo hebben liggen.

Op piekmomenten leveren de 25 IQ7A's gezamenlijk circa 8,4KW, ben benieuwd wat de max gaat worden als ze allemaal vol in de zon komen te liggen

[ Voor 9% gewijzigd door Mylo1 op 10-03-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Afgelopen woensdag zijn bij mij 12 395WP panelen met de IQ7+ micro omvormers geplaatst. Schuin dak pal op zuid, nul schaduw. Gister was de eerste volledige dag en valt me op dat rond 10:00 de opbrengst al begint af te vlakken rond de 3,3 kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oC8fb4aqGYv_oIU42HgsPl0g03U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3pMyOndQc3ntcr9SR50sOwVW.png?f=fotoalbum_large

Een paneel was niet goed aangesloten, dat is meteen opgelost door de installateur. Helaas kom ik er nu pas achter dat de IQ7+ maar 295 watt maximaal terug levert. Nu vraag ik mij af hoeveel zin het heeft om 395WP panelen te verkopen met een IQ7+ voor een dak wat pal op zuid ligt zonder schaduw? Naar mijn idee had ik beter de iQ7A kunnen krijgen of panelen met een lagere WP. Denk ik nu te simpel of hebben de 395WP panelen wel degelijk zin op deze omvormer?

In de offerte staat:
"De installatie bestaat uit 12 zonnepanelen van het merk Hyundai, van elk 395 Wp, met een totaalvermogen van 4.740 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 4.592 kWh."

Dit ga ik nu toch nooit halen aangezien ik het paneel niet maximaal kan benutten?

Graag jullie mening, maar ik overweeg sterk om de omvormers te laten vervangen.

[ Voor 0% gewijzigd door 3wielerdealer op 11-03-2022 08:59 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Bij een schuin dak pal op zuid zonder schaduw is enphase sowieso niet de meest economische keus. Een 5kw stringomvormer was vele malen goedkoper (en ook efficienter) geweest. Maar buiten dat had een iq7a misschien wel uit gekund. Je bent wel erg veel van de totale tijd op het max aan het draaien. Maar is toch al snel 4 tientjes per paneel extra. De vraag is of je dit ervoor over hebt om dat beetje aftoppen op te vangen. Het verlies is vaak minder erg dan het lijkt hoor. Zie ook een paar posts boven je..

Edit: Echter zie ik ook een dipje later in je grafiek. Toch schaduw? Gister was er geen bewolking toch.

[ Voor 26% gewijzigd door Japie.G op 11-03-2022 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3wielerdealer
Ik had inderdaad prima voor een string omvormer kunnen gaan. De reden dat ik hiervoor heb ik gekozen is dat ik in de toekomst waarschijnlijk ga uitbreiden op een ander dak. Nu hoef ik niet een tweede omvormer te nemen in de toekomst of die ik dan nu had gehad, te vervangen.

De investering is al gauw 500 euro voor de andere omvormers, maar ik wil het maximale rendement halen. Anders had ik net zo goed goedkopere panelen met een lagere WP kunnen aanschaffen is nu mijn gevoel. Of ik het eruit haal is inderdaad de vraag. Maar met de stijgende energie prijzen duurt dat steeds minder lang.

EDIT: Hier in het noorden was het niet strak blauw de hele dag, beetje sluier bewolking en smiddags matige wolken. Die dip is denk ik veroorzaakt doordat de installateur het systeem heeft gereset na het toevoegen van het 12e paneel wat niet werkte.

[ Voor 17% gewijzigd door 3wielerdealer op 11-03-2022 09:12 . Reden: dipje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
3wielerdealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:57:
Afgelopen woensdag zijn bij mij 12 395WP panelen met de IQ7+ micro omvormers geplaatst. Schuin dak pal op zuid, nul schaduw. Gister was de eerste volledige dag en valt me op dat rond 10:00 de opbrengst al begint af te vlakken rond de 3,3 kw.

[Afbeelding]

Een paneel was niet goed aangesloten, dat is meteen opgelost door de installateur. Helaas kom ik er nu pas achter dat de IQ7+ maar 295 watt maximaal terug levert. Nu vraag ik mij af hoeveel zin het heeft om 395WP panelen te verkopen met een IQ7+ voor een dak wat pal op zuid ligt zonder schaduw? Naar mijn idee had ik beter de iQ7A kunnen krijgen of panelen met een lagere WP. Denk ik nu te simpel of hebben de 395WP panelen wel degelijk zin op deze omvormer?

In de offerte staat:
"De installatie bestaat uit 12 zonnepanelen van het merk Hyundai, van elk 395 Wp, met een totaalvermogen van 4.740 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 4.592 kWh."

Dit ga ik nu toch nooit halen aangezien ik het paneel niet maximaal kan benutten?

Check even hoeveel je al opgewekt hebt in het begin, tussen 07:15 en 07:30 zit ik met 330Wp panelen op 0.1kWh, uiteindelijk heb ik 25.1kWh opgewekt met 15x330Wp panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0adMXbPJrHTX6O6IBcjKsIZYNAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CSGEM7fJLZXKESJZHBc1K96F.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie

[Afbeelding]

In de offerte staat:

Zou me niet zoveel zorgen maken.
Je topt inderdaad iets af maar de ernst valt reuze mee. Die piek is minder spannend dan gewoon constant 3,3/3,5kW. Je haalt er misschien op hele mooie dagen 2/3 kWh meer mee op maar dat weegt niet op tegen de extra kosten.
Aftoppen voelt vervelend maar de impact ervan is echt heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
[b]
Check even hoeveel je al opgewekt hebt in het begin, tussen 07:15 en 07:30 zit ik met 330Wp panelen op 0.1kWh, uiteindelijk heb ik 25.1kWh opgewekt met 15x330Wp panelen.
Gister 0.1 kwh en vandaag 0.3kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NPuheBsYevncfyYwKOLehy4dS4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/me1HxSSBtsaOZuSGnKHLYA2N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7glQSDw0iGZAfPRrnXf0vnkbNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NmuOh2i8e8tgoh1RcRbKQG3A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
De zon staat momenteel relatief laag en straalt daardoor loodrecht op panelen op het schuine dak. Het is ook nog eens relatief koud. Optimale omstandigheden dus.

Volgens een Enphase rapport waarin de IQ7+ en de IQ7A worden vergeleken is de verwachting dat bij de combinatie van IQ7+ en 395Wp paneel je over een periode van 25 jaar op jaarbasis gemiddeld ongeveer 0,1% aftopping zult hebben pal zuid bij een helling van 25%. Laat dat door klimaatverandering en 30 graden dakhelling iets meer zijn, dan is dat nog steeds heel weinig. (je panelen zullen elk jaar ook een fractie minder opwekken).

Dus ja, de IQ7A zal net iets meer opbrengen op jaarbasis.
De vraag die je jezelf moet stellen is wat terugverdientijd zal zijn voor die meerprijs en is dat het je waard...?

[ Voor 3% gewijzigd door ollem op 11-03-2022 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

En je gevoel dat je dan panelen met minder wp had kunnen kopen is ook niet helemaal juist. Deze hogere wp panelen gaan veel sneller naar hoog vermogen komen dan een minder paneel. Ja aftoppen voelt zuur, maar is echt niet zo’n drama dat je nu andere omvormers zou moeten gaan plaatsen schat ik in. De keus voor iq7+ ipv a is wel te verdedigen.

Of je het de moeite van de extra 400/500 euro voor IQ7A waard vindt kun je alleen zelf bepalen. Er gaan heel wat jaartjes overheen voordat je met de winst van het niet meer aftoppen die 400/500 euro hebt terugverdiend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
Bedankt voor je input @ollem , helder. Ik had verwacht dat ik rond deze tijd van het jaar nog niet helemaal op mn max zou komen. Ik dacht dat hoogte meer invloed zou hebben dan temperatuur aangezien het zonlicht dan minder gefilterd wordt.

@Japie.G bedankt je info, voelt inderdaad zuur maar economisch gezien snap ik de keuzes nu.

Ik blijf wel benieuwd of iemand een vergelijkbare setup heeft, dus 12 * +/- 395WP op zuid met IQ7A, wat het verschil is. Blijft natuurlijk lastig vergelijken vanwege dakhelling, woonplaats etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Wellicht kun je die 500 euro beter besteden aan 2 extra panelen met 2 IQ7+, dan heb je het aftopverlies ruimschoots gecompenseerd. Moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Ik heb de IQ7A, maar alles zelf geïnstalleerd. Ik heb de duurdere omvormer aan mezelf "verkocht" vanuit de besparing op de installatiekosten. En ben ingestapt met enphase ondermeer in verband met schaduwvorming op de onderste rij panelen. De uitbreiding (pal zuid, geen schaduw) die prima met een stringomvormer had gekund, heb ik toch ook maar weer met enphase gedaan.

Mocht er nog een set bijkomen op een schuurtje dan zou dit zo maar eens een stringopstelling kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfield08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-07 19:37
Met veel interesse lees ik regelmatig dit topic, en met de verworven kennis wil ik binnenkort ook hier zonnepanelen met Enphase microomvormers gaan plaatsen.

Op een vraag heb ik echter nog geen antwoord gevonden: ik zou voor 12x Hyundai HiE-S395VG panelen willen gaan i.c.m. de IQ7+ omvormers.

Met de calculator van Enphase wordt aangegeven dat ik voor IQ7+ of IQ7A omvormers kan gaan. Vanwege de minimale startspanning lijkt me de IQ7+ de beste optie (daarnaast: scheelt dat ook een paar tientjes per omvormer).

Maar: er wordt aangegeven dat ze voor 60-cell/120-half-cell en 72-cell/144-half-cell modules geschikt zijn. De Hyundai's zijn volgens spec 340 cells. Gaat dit problemen opleveren en/of kan dit samen werken? Als ik alle karakteristieken in de calculator vul (waar het mijns inziens om gaat), dan voldoen ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
3wielerdealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:47:
Bedankt voor je input @ollem , helder. Ik had verwacht dat ik rond deze tijd van het jaar nog niet helemaal op mn max zou komen. Ik dacht dat hoogte meer invloed zou hebben dan temperatuur aangezien het zonlicht dan minder gefilterd wordt.

@Japie.G bedankt je info, voelt inderdaad zuur maar economisch gezien snap ik de keuzes nu.

Ik blijf wel benieuwd of iemand een vergelijkbare setup heeft, dus 12 * +/- 395WP op zuid met IQ7A, wat het verschil is. Blijft natuurlijk lastig vergelijken vanwege dakhelling, woonplaats etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF29oZKicFCPYR0Vrs5oFqAlE_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mtc0GgQ7eQHXBUrAQ1cnvypK.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst van gisteren, Denim 405wp 45graden pal zuid i.c.m. IQ7A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRV87w7w_mRDajl2BLcJAHYGfM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jpRWiWctKkdReOaiedl0gRj7.png?f=fotoalbum_large
Power-output van een willekeurig paneel gedurende de dag.
Moet wel zeggen dat dit niet de beste dag van de week is geweest, incidenteel zijn er momenten dat ik de 366 watt aantik, gisteren bleef dat steken op circa 350 watt.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt? Maar gisteren leverde de rij zo ongeveer 5,73 kW/kWp op. bij jou was dat 5,07. Bij mij is het nagenoeg de gehele dag zonnig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
Highfield08 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:07:
Hyundai HiE-S395VG panelen willen gaan i.c.m. de IQ7+ omvormers.
Ik heb de HiE-S400VG werkend met zowel IQ7+ als IQ7A en dat paneel is van dezelfde serie als de HiE-S395VG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
@Mylo1 top, daar heb ik zeker wat aan. Dat is toch bijna 15% meer opbrengst dan bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBpcKAjIZB2sP4B6O4CyeHfgL2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GTqBpFTgmWyy4ZF870iSM0F.jpg?f=fotoalbum_large

Het paneel wat 343 Wh heeft gedaan, was dus niet goed aangesloten. Dat paneel is halverwege de middag gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
@Highfield08 FYI, ik heb dezelfde panelen met IQ7+. Werkt prima maar pieken wel af zoals je ziet ;p. Grootste overweging zijn dus de tientjes wel of niet uitgeven voor 10/15% meer opbrengt zoals ik het nu zie.

[ Voor 3% gewijzigd door 3wielerdealer op 11-03-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

3wielerdealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:02:
@Highfield08 FYI, ik heb dezelfde panelen met IQ7+. Werkt prima maar pieken wel af zoals je ziet ;p. Grootste overweging zijn dus de tientjes wel of niet uitgeven voor 10/15% meer opbrengt zoals ik het nu zie.
10/15% meer op topdagen.

In zijn totaliteit is het veel en veel minder dan die 10/15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:07
3wielerdealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:59:
@Mylo1 top, daar heb ik zeker wat aan. Dat is toch bijna 15% meer opbrengst dan bij mij:

[Afbeelding]

Het paneel wat 343 Wh heeft gedaan, was dus niet goed aangesloten. Dat paneel is halverwege de middag gefixt.
Hoe kan een paneel niet goed aangesloten zijn en toch produceren? Wat was er precies mis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Ik weet niet of je er met een stringomvormer zonder optimizers achter was gekomen dat 1 paneel niet goed was aangesloten en dus te weinig opbrengt. Als hij dan de rest ook meetrekt naar beneden.
Dan Had je gisteren misschien maar 5kWh gehad ipv de 22 die je nu had. Dat 3 dagen, dan kom je al 51 kWh te kort.
Ik breng het ook maar positief.
Gisteren had ik ook 2 uur en 20 minuten afgetopt. Jammer, maar het is toen uitgerekend wanneer ik voor andere optimizers was gegaan en dat had dan jaren geduurd voordat ik de meerprijs er uit had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3wielerdealer
turkeyhakan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Hoe kan een paneel niet goed aangesloten zijn en toch produceren? Wat was er precies mis dan?
Halverwege de middag is het gefixt, toen heeft het dus nog wat geproduceerd. Kabel van paneel naar de micro omvormer zat er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 01:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

mike123 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:03:
Ik weet niet of je er met een stringomvormer zonder optimizers achter was gekomen dat 1 paneel niet goed was aangesloten en dus te weinig opbrengt.
Een losse kabel was zeker opgemerkt want dan had het systeem gewoon helemaal niks gedaan ;).

@3wielerdealer heb je ook grafieken van het vermogen ipv opbrengst? Het is inzichtelijker om de aftopping te zien van vermogen zodat je dat kunt vergelijken met Wp. Nu kan je dat ook wel uit de opbrengst zien als je weet over hoeveel tijd die piekjes daar integreren, maar dat is weer een stap extra. Als je wilt weten of je echt problematisch aftopt kun je het systeem simuleren op iets als sunnydesignweb. Als je dezelfde Wp/omvormervermogen verhouding kiest met de panelen en omvormers die daar beschikbaar zijn krijg je een idee van je verlies op jaarbasis.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Termy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Een losse kabel was zeker opgemerkt want dan had het systeem gewoon helemaal niks gedaan ;).
Bij een losse kabel van een micro omvormer heb je ook 0 ipv 350Wh.
Slecht contact op een stringomvormer doet toch wel wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hij zegt dat de kabel er niet in zat. In een stringomvormersituatie was de string dus onderbroken geweest en had het 0 gedaan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Termy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:50:
Hij zegt dat de kabel er niet in zat. In een stringomvormersituatie was de string dus onderbroken geweest en had het 0 gedaan.
OK. Als hij er niet in zat dan doet hij dus ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Aangepaste offerte van mijn installateur gekregen:
  • 10x 365Wp panelen DMGEC (volgens mij glas)
  • 10x enphase IQ7+ of A
  • Envoy metered S
  • Q-relais 3 fase
  • Flatfix Fusion zwart
Ben tevreden over de Instalateur, fijn bedrijf en gun hem het ook.

Waar ik nog over twijfel is het volgende:
Moet ik de 7A hebben of de 7+ (ligt op zuid, weinig schaduw).

Kan eventueel twaalf panelen nemen maar dan kan ik geen zonneboiler meer nemen voor warm water ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Bigg Balls IQ7+ is voor 365Wp echt meer dan voldoende. Laatste 2-3 pagina's gaan hier bijna alleen maar over :) Die €400-€450 extra kosten voor IQ7A is die enkele keer aftoppen niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Pazo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:24:
@Bigg Balls IQ7+ is voor 365Wp echt meer dan voldoende. Laatste 2-3 pagina's gaan hier bijna alleen maar over :) Die €400-€450 extra kosten voor IQ7A is die enkele keer aftoppen niet waard.
Dacht ik ook alleen twijfelde ik omdat de ligging op zuid goed is en dacht daar wellicht een verschil te zien.

Thanks, voelt wat tegenstrijdig dat je paneel met overcapaciteit hebt tov je omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Bigg Balls schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Thanks, voelt wat tegenstrijdig dat je paneel met overcapaciteit hebt tov je omvormer
Het gros van de tijd heb je een omvormer met overcapaciteit tov je paneel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Bigg Balls schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:21:
Aangepaste offerte van mijn installateur gekregen:
  • 10x 365Wp panelen DMGEC (volgens mij glas)
  • 10x enphase IQ7+ of A
  • Envoy metered S
  • Q-relais 3 fase
  • Flatfix Fusion zwart
Ben tevreden over de Instalateur, fijn bedrijf en gun hem het ook.

Waar ik nog over twijfel is het volgende:
Moet ik de 7A hebben of de 7+ (ligt op zuid, weinig schaduw).

Kan eventueel twaalf panelen nemen maar dan kan ik geen zonneboiler meer nemen voor warm water ondersteuning.
5000 euro ex btw als prijs
Pagina: 1 ... 4 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica