Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 108 Laatste
Acties:
  • 893.280 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Mark_1987 toevallig heb ik ervaring met die lokale partij en die is eigenlijk niet zo super. Werken niet netjes en niet veilig. Implementeren geen Q-relay ondanks dat dat eigenlijk wel moet. Ik weet niet wie jij over de vloer had, ik had hier 'bespaar-met-je-dak Jaap' over de vloer. Best een aardige kerel, alleen jammer dat ie met onzin begon te spuien toen ik aangaf mogelijk voor een andere partij te gaan: zijn bedrijf zou 'eerste keus hebben bij panelen', oftewel: alleen de best presterende panelen zou ik via hem kunnen krijgen |:(

Heb je 1 of 3 fase? In geval van het laatste mis ik nog wat CT spoelen. Vind de prijs ook niet bepaald geweldig overigens.

Ik ben uiteindelijk voor solar-bouwmarkt gegaan. Stuk goedkoper. Mijn pa ging wel met Jaap in zee. Toegegeven, de installatie doet het, maar te duur, en voldoet niet aan de regels. Opgemerkt moet worden overigens dat Enphase dit zelf ook zegt, maar zij 'adviseren' slechts het implementeren van een Q-relay. Blijft een bizar iets. Maar omdat Enphase het niet als verplicht wegzet tegen installateurs, kan je je installateur niet dwingen dat ding op te hangen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_1987
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-07 23:00
@Glashelder wow wat toevallig. Dat is nog is goede feedback :)

Ik ben trouwens nieuw in de materie, dus lekker aan het inlezen overal.
Mbt die Q-relay, is dat niet "1 Enphase 2/3-fase Q relais" op de offerte?

Heb trouwens 3 fase.

En had ook Jaap haha! Vond het ook een aardige kerel, niks mis mee (tot nu toe)

Ook heeft hij bij vrienden in de buurt gelegd, die zijn tevreden.

Heb nog met 2 partijen contact voor een offerte. Benieuwd waar ze mee komen, met hopelijk een soortgelijke setup om goed te vergelijken.

Dank voor de tip van Solar Bouwmarkt. En zou je me nog kunnen laten weten mbt die Q-relay? Anders ga ik dat uiteraard nog even na bij Jaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mark_1987 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:00:
@Glashelder wow wat toevallig. Dat is nog is goede feedback :)

Ik ben trouwens nieuw in de materie, dus lekker aan het inlezen overal.
Mbt die Q-relay, is dat niet "1 Enphase 2/3-fase Q relais" op de offerte?

Heb trouwens 3 fase.

En had ook Jaap haha! Vond het ook een aardige kerel, niks mis mee (tot nu toe)

Ook heeft hij bij vrienden in de buurt gelegd, die zijn tevreden.

Heb nog met 2 partijen contact voor een offerte. Benieuwd waar ze mee komen, met hopelijk een soortgelijke setup om goed te vergelijken.

Dank voor de tip van Solar Bouwmarkt. En zou je me nog kunnen laten weten mbt die Q-relay? Anders ga ik dat uiteraard nog even na bij Jaap.
:+ Hoe kan ik dat nou missen. Hij staat er inderdaad op, dan hebben ze of bijgeleerd, of ze doen het bij jou alleen omdat je 3 fase hebt (je hebt dan een fasekoppelaar nodig en die zit in de Q-relay).

Dan mis ik nog wel de extra CT spoelen. Je hebt er met 3-fase 6 nodig en bij een Envoy Metered krijg je er 2 bij.

Overigens zou ik ook heel goed bekijken of wel echt Enphase nodig hebt met je dak. Jaap doet eigenlijk alleen maar Enphase onder het mom 'levert meer op'. Dat kan wel wezen, maar als je geen schaduw hebt dan is Enphase financieel niet echt interessant. Wel leuk natuurlijk dat je alle panelen kan uitlezen, maar uiteindelijk wil je je investering terugverdienen toch? :o

Overigens, als je over meer dan 2 daken gaat leggen dan wordt Enphase wel al snel interessant vind ik, omdat het lekker makkelijk uitbreidbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 03-03-2022 21:07 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_1987
@Glashelder

Ah nou goed dat ik checkte bij je :)
Goed puntje mbt tot die extra CT spoelen. Zou toch hopen dat dit dan wel gewoon door hun wordt gefixt bij de installatie (zonder kosten)

Ik heb helaas veel schaduw. 3 panelen zuidoosten (onder een dakkapel) En 9 panelen noordwesten.

Dus zoals ik het goed begreep is dan Enphase handiger/efficiënter, omdat er regelmatig delen van de panelen in de schaduw liggen. Maar uiteraard benieuwd naar jouw/jullie mening.

Ze leggen trouwens niet op ons dakkapel. Ze schenen de laatste partij te zijn in de regio die dat deed. Maar 95% van de storingen komt ivm problemen op het dakkapel. Geluid, loskomen met harde wind etc.

Is dat een logisch verhaal? Doet bijna geen enkele partij dat meer? Gezien daar meer zon op komt, zou het voor de opbrengst wel top zijn...

Hierbij nog een verwacht vermogen en ligging plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oK0CvwwmshW7eY6xMGoTSDvXZh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XIBz6BS6LlJnA9uRB42grwKg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm ja dan lijkt Enphase wel een logische keus, wilde het even checken.

Dat dakkapellen verhaal vertelde hij bij mijn pa ook :+ Daar liggen ze ook op de dakkapel..
Goed puntje mbt tot die extra CT spoelen. Zou toch hopen dat dit dan wel gewoon door hun wordt gefixt bij de installatie (zonder kosten)
Ik heb inmiddels geleerd geen aannames te doen als het om zaken gaat die bedrijven geld kosten ;)

Het geschetste plaatje voor de opbrengst lijkt mij realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Dat dakkapellen geneuzel komt op mij over als gelul. Panelen kunnen desnoods nagenoeg plat. Simpel.
Prijs is flink aan de maat. Altijd een hekel aan 'niet gespecificeerd' maar wel totaal prijs. Ik snap het maar voelt weinig transparant.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-07 11:17

JWT

De dakkapel moet het wel kunnen dragen.. bij mij moest er dan een extra balk in ten koste van isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
JWT schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:18:
De dakkapel moet het wel kunnen dragen.. bij mij moest er dan een extra balk in ten koste van isolatie
Goed punt. Dit ziet er uit als redelijk recente bouw dus ik zou verwachten dat dat geen direct issue is maar you never know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb mail gehad van Solar-Bouwmarkt.
Wij testen dit inderdaad :) Alleen is de IQ7A nog niet lang genoeg beschikbaar om voldoende data in een eigen test te verzamelen. Maar onze programmeur heeft toevallig afgelopen maandag een hele data-run uit de Enphase-monitoring bij al onze klanten gehaald (meer dan 5000 systemen) en op basis daarvan d.m.v. doorberekening en de lege velden vullen met gemiddelden een voorschot genomen op onze toekomstige echte testdata. Hieruit komen andere kantelpunten dan ons eerdere inzicht en daarom ook een nieuw advies.
Ik laat het wel bij de + dan, als zij dit op uitgebreide schaal al monitoren/testen :p

De timing vind ik wel opvallend :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Glashelder schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:07:
Ik heb mail gehad van Solar-Bouwmarkt.

[...]

Ik laat het wel bij de + dan, als zij dit op uitgebreide schaal al monitoren/testen :p

De timing vind ik wel opvallend :p
Poeh...dat zijn een hoop ingewikkelde kronkels.
Ik ben benieuwd naar de werkelijke data.
De timing is niet zo gek want er zijn best wat klanten die deze vraag stellen. Niet alleen via Solar Bouwmarkt maar ook via andere installateurs. Had gisteren toevallig een kort gesprek met een installateur (Enphase) die zijn twijfels had bij de IQ7A. Hij vond dat de micro alleen in bepaalde situaties zou moeten worden geadviseerd. Pal zuid op 30graden en met panelen boven de 450wp. Bij iedere graden eraf/aanpassing azimuth neemt de zonkracht af en dus de productie van de panelen en dus de output richting de micros en zul je inderdaad af en toe wat aftoppen zien maar niets schokkends. Hij richt zich meer op DC:AC ratio. Alles boven 1,25/1,3 is goed. Daarmee ‘verzeker’ je jezelf van een lange, constante opbrengst. Ook in de donkerdere wintermaanden.
Hij gaat een test opstelling plaatsen op zijn dak met 4 panelen. 2 IQ7+ op 10 en 30 graden en 2 IQ7a op 10 en 30 graden, allen op zuid. Ben benieuwd.

[ Voor 60% gewijzigd door Websphinxie op 04-03-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:52
Ze zijn wel lekker bezig daar bij Solar Bouwmarkt :)
Maar een van de eigenaren (Laurens) doet ook al die trainingen voor installateurs etc, en heeft ook veel video's gemaakt die op YT staan. Die weten wel waar ze het over hebben. Goed ook dat ze dus onderzoek blijven doen, en dus ook zaken daarop aanpassen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Je zou toch zeggen dat al dat onderzoek naar efficiëntie van de omvormers door Enphase zelf al gedaan is :?
Met "42 miljoen wereldwijd verzonden micro-omvormers en 1,9 miljoen systemen in 130 landen" 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Websphinxie
berend_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:03:
Je zou toch zeggen dat al dat onderzoek naar efficiëntie van de omvormers door Enphase zelf al gedaan is :?
Met "42 miljoen wereldwijd verzonden micro-omvormers en 1,9 miljoen systemen in 130 landen" 8)7
Dat hebben ze ook gedaan en daar komt een vrij heldere conclusie uit. Er is geen concrete aanleiding voor een IQ7a bij systemen die geplaatst worden ter hoogte van o.a. NL/Duitsland.
Daarom begrijp ik dat gedraai niet zo van installateurs.

linkje

Ik ga het nog een keer posten: (dit komt uit Enphase' eigen documentatie/studie).
Ze geven het letterlijk aan. Hoe zuidelijker je gaat, des te logischer is het gebruik van de IQ7a. In onze NL situatie is er - behalve wat clipping paria - geen noodzaak. De 'payback' is er niet zoals ze zelf ook schrijven.
Zorg gewoon voor een forse DC:AC ratio en je zit gebakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYJF7bU5xJQU_HDFWdaorGqnQek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yCYLjNZ5F8sL7MPgOPPQ9FTj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKqchh8UtJCjWn7A4mpOaqhafjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fj6xn3pd0vDTXFdXKMpf4UZ0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4UB5tPGlf0OxS3uB4Qk4rsTVlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5gmckXw5Pzo9vwraKFgaUk9g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmpdCnyRjb7qzIUbl4CNhSIjM2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tAoWO1axuBhPFO9WRG4toVTh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8ormmx_RPrAojqPKSGIj4Vbzwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osPkty2RgTaGOLrXkGNfnfCf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door Websphinxie op 04-03-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Websphinxie Die zet ik even vast, zal m vermelden in de documentatiepost :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 16:39
Ik heb recent wat offertes binnengekregen met mooie Enphase systemen.
Dit is voor een dak gelegen op zuid/zuidoost.

offerte 1 :

12 x Sunpower P3 380 AC
Enphase IQ7A
Enphase Envoy S Metered multi & single phase
Totaal WP vermogen : 4560 WP
Verwachte energie productie : 4286 kWh
prijs 7K (excl. BTW)

offerte 2 :

12 x Hyundai 395 WP Full Black Shingled
Enphase IQ7+
Totaal WP vermogen : 4740 WP
Verwachte energie productie : 4456 kWh
prijs 6800 euro (excl.BTW)

Als je zou moeten kiezen voor één van deze twee, welke zou dan de voorkeur hebben? Het prijsverschil is momenteel minimaal.
Wat betreft de aangeboden prijzen. Zijn deze normaal? of (veel) te hoog?
Ik weet dat ik niet gevraagd heb naar de goedkoopste panelen, zeker de sunpower panelen zijn wat prijs betreft wat duurder.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@martin484
Wellicht de eerste, maar dan met IQ7+, want dat scheelt weer 12 x €40 = €480 :)
Maar aan de andere kant wil je weer zoveel mogelijk Wp op het beschikbare vlak hebben, dus dan is de tweede beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:01
Voor de Tweakers die de Enphase API gebruiken: er is een nieuwe API v4. De oude v2 versie zal buiten werking worden gesteld op 16 augustus 2022.

Enphase API v4 is here

With Enphase API v4, you now have access to the IQ Battery-level and IQ Microinverter device level data
As an Enphase API v2 customer, you can now benefit from a new Enphase API v4 effective February 23, 2022. Enphase API v4 will give you the best value for running your O&M programs. With powerful Enphase API v4, you will be able to optimize your fleet for an even better return on investment.

You can now monitor and operate your entire fleet from the fleet level to the site-level and device-level (microinverter). In addition to the site level production and consumption monitoring data, API v4 provides access to battery level and microinverter level data.
Enjoy the benefits of Enphase API v4
Access to the IQ Battery level data
Access to the IQ Microinverter level data
Upgraded security with OAuth 2.0 based Authorization
Seamless onboarding and improved documentation
Give you the best value for running your O&M programs

You can learn more about the Enphase API v4 at: https://developer-v4.enphase.com/ To continue to add new features to our product and serve our customers at the highest standards, we are updating our price plans. To view our price plans, please visit the following link.

We have also updated our API license agreement that can be found at - https://enphase.com/api-license-agreement-v4. Note that Enphase API v4 is for internal business purposes, and specifically not in connection with any public or consumer-facing application, tool, or service and not in connection with any product or service that is competitive with any product or service that Enphase now or in the future offers.

Please note that the changes to the Pricing and License agreements are applicable only for API v4. You can continue to use Enphase API v2 until August 15, 2022, under the existing pricing and license agreement. Effective August 16, 2022, API v2 will be phased out and not available to any customers

Questions? Please email us at api@enphaseenergy.com
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:36
Amersfoort schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:01:
Voor de Tweakers die de Enphase API gebruiken: er is een nieuwe API v4. De oude v2 versie zal buiten werking worden gesteld op 16 augustus 2022.

[...]
Zo, die hebben ze ook even een factor 10 duurder gemaakt. Ik denk dat ik meer dan 1000 requests per maand doe, maar dat zal ik wat gaan aanpassen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Pazo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:40:
@martin484
Wellicht de eerste, maar dan met IQ7+, want dat scheelt weer 12 x €40 = €480 :)
Maar aan de andere kant wil je weer zoveel mogelijk Wp op het beschikbare vlak hebben, dus dan is de tweede beter.
Bedankt voor je antwoord Pazo!
Die sunpower met IQ7+ kan volgens de verkoper niet. Reden is mij (nog) onbekend.
Ik zou ook de 2e zeggen vanwege het meer WP. Tenzij die Sunpower panelen icm IQ7A echt significant beter zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Websphinxie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:09:
Dat hebben ze ook gedaan en daar komt een vrij heldere conclusie uit. Er is geen concrete aanleiding voor een IQ7a bij systemen die geplaatst worden ter hoogte van o.a. NL/Duitsland.
Ah, helder. Dan snap ik de hele discussie hier niet over het zelf testen en het test verhaal van Solar Bouwmarkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
martin484 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:30:
[...]

Bedankt voor je antwoord Pazo!
Die sunpower met IQ7+ kan volgens de verkoper niet. Reden is mij (nog) onbekend.
Ik zou ook de 2e zeggen vanwege het meer WP. Tenzij die Sunpower panelen icm IQ7A echt significant beter zijn…
Het betreft een zogenaamd AC-paneel. Een samenwerking van Sunpower met Enphase, waar de Micro al gemonteerd zit achter op het paneel. Of dat uit te wisselen is met een andere smaak IQ weet ik niet. Handig is het niet want afhankelijk van de breedtegraad waar je ze toepast kies je je micro erbij. :)
https://sunpower.maxeon.c...dules/maxeon-5-ac-modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:01
LinuZZ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:02:
[...]

Zo, die hebben ze ook even een factor 10 duurder gemaakt. Ik denk dat ik meer dan 1000 requests per maand doe, maar dat zal ik wat gaan aanpassen
Ik kan het zo niet vinden maar wat moet dat gaan kosten als je die API wilt gaan gebruiken?
Die API staat toch tegenwoordig gewoon in de Envoy app.
Menu, Account, mijn toegangscontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Amersfoort schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:01:

[...]
Ik hoop vooral op behoud van de local API. Wat moet ik met die cloudoplossing die 249/maand kost terwijl ik maar 1 installatie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:19
Ik heb deze week de offerte voor een enphase installatie bevestigd (20x IQ7+). Maar ik laat er wel mooi een modbus energie meter tussen zetten die ik helemaal buiten enphase om via home assistant kan uitlezen. Voor mijn gevoel is enphase echt een mooi platform maar de bijbehorende (local) API mogelijkheden heb ik geen enkel vertrouwen meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
WillemP22 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:08:
[...]

Het betreft een zogenaamd AC-paneel. Een samenwerking van Sunpower met Enphase, waar de Micro al gemonteerd zit achter op het paneel. Of dat uit te wisselen is met een andere smaak IQ weet ik niet. Handig is het niet want afhankelijk van de breedtegraad waar je ze toepast kies je je micro erbij. :)
https://sunpower.maxeon.c...dules/maxeon-5-ac-modules
Thnx! In mijn geval is het dan niet handig? Aangezien ik ergens las dat in landen als NL en Dui IQ7A geen meerwaarde heeft. Of is dit niet juist? Kan ik in dit geval beter voor de Hyundai panelen icm IQ7+ gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Nu online
martin484 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Thnx! In mijn geval is het dan niet handig? Aangezien ik ergens las dat in landen als NL en Dui IQ7A geen meerwaarde heeft. Of is dit niet juist? Kan ik in dit geval beter voor de Hyundai panelen icm IQ7+ gaan?
Klopt, de meeropbrengst van de IQ7A t.o.v. de IQ7+ is afhankelijk de breedtegraad en het Wp van het paneel. Zie het linkje wat eerder vandaag gepost is naar het Enphase-document. In het document kun je terugvinden hoeveel kWh er meer verwacht wordt (theoretische benadering uiteraard) voor de komende x jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:08

Acradavos

Poetsfanaat

martin484 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Lees het topic goed door, ik heb dezelfde keuze gemaakt vandaag. IQ7A voegt niks toe.

18x Hyundai 400wp + IQ7+ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
martin484 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:10:
Ik heb recent wat offertes binnengekregen met mooie Enphase systemen.
Dit is voor een dak gelegen op zuid/zuidoost.

offerte 1 :

12 x Sunpower P3 380 AC
Enphase IQ7A
Totaal WP vermogen : 4560 WP
Verwachte energie productie : 4286 kWh
prijs 7K (excl. BTW)

offerte 2 :

12 x Hyundai 395 WP Full Black Shingled
Enphase IQ7+
Totaal WP vermogen : 4740 WP
Verwachte energie productie : 4456 kWh
prijs 6800 euro (excl.BTW)

Als je zou moeten kiezen voor één van deze twee, welke zou dan de voorkeur hebben? Het prijsverschil is momenteel minimaal.
Wat betreft de aangeboden prijzen. Zijn deze normaal? of (veel) te hoog?
Ik weet dat ik niet gevraagd heb naar de goedkoopste panelen, zeker de sunpower panelen zijn wat prijs betreft wat duurder.
toon volledige bericht
Ik zou voor de hyundai panelen gaan icm de iq7+. Of als je echt top panelen wilt; LG neon panelen. Er wordt geen rommel verkocht en volgens mij zijn die hyundai panelen prima. Zien er erg net uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
mike123 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:24:
[...]

Ik kan het zo niet vinden maar wat moet dat gaan kosten als je die API wilt gaan gebruiken?
Die API staat toch tegenwoordig gewoon in de Envoy app.
Menu, Account, mijn toegangscontrole.
Oud:
Watt
10 hits per minute
10,000 hits per month
Enphase attribution required.
Free

Kilowatt
50 hits per minute
25,000 hits per month
Enphase attribution required.
Commercial use allowed.
$25/mo.

Megawatt
100 hits per minute
300,000 hits per month
Commercial use allowed.
$250/mo.

Gigawatt
300 hits per minute
1,500,000 hits per month
Commercial use allowed.
Uptime guarantee.
$1,500/mo.

Nieuw:

Watt
10 hits per minute
1,000 hits per month
System Details
Site level Production Monitoring
Site level Consumption Monitoring
-
-
Free

Kilowatt
50 hits per minute
50,000 hits per month
System Details
Device level Production Monitoring
$249/mo.

Megawatt
100 hits per minute
300,000 hits per month
System Details
$999/mo.

Partner
300 hits per minute
1,500,000 hits per month
System Details
Commissioning API
Contact Us

En ik zie nu dat er nog een groter nadeel is, device level production monitoring is uit de free API gehaald

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-07 16:40
Zelf ook bezig met offerte traject. Begrijp dus dat de 7+ prima zijn in nederland. Ze bieden ook solaredge aan en dat is 600 goedkoper maar adviseur was momenteel zelf meer voorstander van de enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g97cOiI9eh8GiY-h6CvmaW_6aw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A7BWkTHAnNCDyovauuOwXXyd.png?f=fotoalbum_large

Zie zelf geen gekke dingen op de offerte en denk dat ik dit in gang ga zetten. Maar hoor graag op of aanmerkingen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Mexikola schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:48:
Zelf ook bezig met offerte traject. Begrijp dus dat de 7+ prima zijn in nederland. Ze bieden ook solaredge aan en dat is 600 goedkoper maar adviseur was momenteel zelf meer voorstander van de enphase.

[Afbeelding]

Zie zelf geen gekke dingen op de offerte en denk dat ik dit in gang ga zetten. Maar hoor graag op of aanmerkingen. :)
IQ7+ bij deze panelen is meer dan zat. Ja hoor.
Zie geen gekke dingen. Kosten per WP lijken binnen de perken te blijven inclusief installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

[Afbeelding]

Ik herken de offerte. Partij uit Veenendaal he? ;) Had hem hier ook liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Overigens heb ik nog wel een interessante vraag.

Hoort er een werkschakelaar aanwezig te zijn? Lijkt mij wel.
De werkschakelaar wordt tussen de meterkast en de omvormer geïnstalleerd om de omvormer veilig te kunnen afschakelen van het net. Volgens de nieuwe NEN1010 is het verplicht voor installateurs om een werkschakelaar te plaatsen in de buurt van de omvormer, zodat u veilig werken aan de omvormer indien noodzakelijk.
Of is dat anders met Enpase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Acradavos schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:33:

[...]

Enphase heeft geen centrale omvormer. Doorgaans zit er in de meterkast gewoon een hoofdschakelaar waarmee je het PV gedeelte kan uitschakelen (los van je normale hoofdschakelaar dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Glashelder schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Enphase heeft geen centrale omvormer. Doorgaans zit er in de meterkast gewoon een hoofdschakelaar waarmee je het PV gedeelte kan uitschakelen (los van je normale hoofdschakelaar dus).
Ik heb nu een aantal Enhpase offertes liggen, waarbij een aantal wel aangeven dat ze een werkschakelaar op zolder maken, buiten de hoofdschakelaar, een aantal ook weer niet.

Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
Acradavos schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Ik herken de offerte. Partij uit Veenendaal he? ;) Had hem hier ook liggen.
Hehe yup.

@Websphinxie thanx voor de bevestiging. En prijs zover ik kan zien is idd niet extreem. Had nog een tweede offerte boor zelfde systeem en iets mindere panelen maar die was 1000,- duurder op de incl btw prijs.

Ga de offerte bevestigen zodat ik zo snel mogelijk voor het mooie weer de paneeltjes heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark_1987
Goed om prijs te kunnen vergelijken. Mijn is zwart wit 3 tientjes meer per paneel. Valt me nog mee. Misschien ook randstad vs Veenendaal…

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark_1987
Dakkapel voor is 30 jaar oud😅
Websphinxie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 06:47:
[...]

Goed punt. Dit ziet er uit als redelijk recente bouw dus ik zou verwachten dat dat geen direct issue is maar you never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Glashelder schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Hier is er een extra kastje geplaatst met het Q-relais en een eigen automaat voor de Envoy.
Automaat uit, Envoy uit, PV uit.

Dit is dus geen hoofdschakelaar maar groep of automaat.
Een hoofdschakelaar word gebruikt om de hele groepenkast spanningsloos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Helemaal volledig:
Na de hoofdschakelaar een aardlek voor de PV groep, daarachter een automaat voor de Q-relais, omvormers, panelen en een automaat voor de Envoy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DJqKhLIni7jDkNbv0C3HLmD2JA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M0ME24a9TSuzZBDjBcJmSZFZ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mike123 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Hier is er een extra kastje geplaatst met het Q-relais en een eigen automaat voor de Envoy.
Automaat uit, Envoy uit, PV uit.

Dit is dus geen hoofdschakelaar maar groep of automaat.
Een hoofdschakelaar word gebruikt om de hele groepenkast spanningsloos te maken.
Je hebt gelijk, het is inderdaad een automaat.

Hier zijn vandaag de laatste 5 panelen het dak opgegaan. Totaal nu 27 panelen en 9495wp. Mooi op tijd voor het seizoen :Y) Paar van de micro’s klaagde na het inschakelen over ‘grid instability’, maar dat probleem leek zichzelf op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Acradavos schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:33:

[...]

Ik heb een aparte werkschakelaar geïnstalleerd op het dak. Daarmee kan ik de totale installatie OP het dak uitschakelen. Gewoon voor extra want ik heb ook twee aardlekautomaten voor de Envoy S Metered en de Q relais. Veilig idee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Omdat ik nog aan het wachten ben op de grotere 490Wp Hyundai panelen heb ik een testje kunnen doen met 2x 400Wp Hyundai panelen die ik al wel heb... een met IQ7+ en de ander met IQ7A.
Dit zegt natuurlijk niets over bv 1 juni, maar voor vandaag maakt het zoals verwacht dus niets uit :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3brQ1ZNWapbD3-xGj5FAGz0YTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjEpMYd38BufNLpf7fUOepan.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
ollem schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:48:
Omdat ik nog wachten ben op de grotere Hyundai panelen heb ik een testje kunnen doen met 2x 400Wp Hyundai panelen... een met IQ7+ en de ander met IQ7A.
Dit zegt natuurlijk niets over bv 1 juni, maar voor vandaag maakt het zoals verwacht dus niets uit :-)

[Afbeelding]
Interessant! En respect voor je craftmanship. Gokje: links is IQ7+ en rechts is IQ7a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Mark_1987 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:29:
Dakkapel voor is 30 jaar oud😅

[...]
Komt mn bouwkunde achtergrond toch nog van pas....euh not :9 :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Vandaag een dagje op het dak doorgebracht, van ca 8.30 tot 17.00. Ik wist het natuurlijk wel van de vorige keer, maar wat een hels karwei weer :X Ging goed hoor, maar het duurt gewoon verschrikkelijk lang. Ik snap echt wel dat installateurs leidaken liever links laten liggen.
Afijn, 13 van de 32 dakhaken zijn nu geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsNwaclM3J3XOP9ZVhfnK80h5d0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2pOre5Ir8Bjx9xOZHuNaI5bs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNH7F1bh4bwSvnQpW1ALvENtSxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/94BeyXUxRGOirOcpHtmyyYDT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Pazo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:15:
Ik snap echt wel dat installateurs leidaken liever links laten liggen.
Ziet er goed uit!
Moet je die leipannen inzagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
berend_ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:43:
[...]

Ziet er goed uit!
Moet je die leipannen inzagen?
Ja, meestal 2 stuks per haak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Pazo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:54:
[...]
Ja, meestal 2 stuks per haak.
Komt dat dan zo nauwkeurig? Kun je de haak dan niet paar centimeter naar links of rechts zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
berend_ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:58:
[...]

Komt dat dan zo nauwkeurig? Kun je de haak dan niet paar centimeter naar links of rechts zetten?
Als ik zo op de foto kijk moet dat zwarte afdekkapje of wat het ook is onder/tussen de leipan komen. Dus zal er een stukje van de leipan af moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
mike123 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:06:
[...]

Als ik zo op de foto kijk moet dat zwarte afdekkapje of wat het ook is onder/tussen de leipan komen. Dus zal er een stukje van de leipan af moeten.
Vroeg mij af waarom er dan twee leipannen per haak ingezaagd moeten worden, voor landscape/verticale rail montage moeten de klemmen natuurlijk zoveel mogelijk op één lijn, voor portrait maakt dat niet zoveel uit.

Weer ontopic:
Zijn er hier mensen die de datastroom van http://envoy/stream/meter trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
berend_ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Vroeg mij af waarom er dan twee leipannen per haak ingezaagd moeten worden, voor landscape/verticale rail montage moeten de klemmen natuurlijk zoveel mogelijk op één lijn, voor portrait maakt dat niet zoveel uit.

Weer ontopic:
Zijn er hier mensen die de datastroom van http://envoy/stream/meter trekken?
Volgens mij gebruikt de enphase integratie in home assistent dat, dus ja dat doe ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75MDcj3urI4caff3CD7Jyr5L50I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lif8u08STyMj7w8OnRN7OLKQ.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, ik haal ook gegevens op via de enlighten API, en via P1 uit de meter

[ Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 05-03-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@berend_ @mike123 de haken moeten wel op vertikale balken geschroeft worden, dus iets naar links of rechts kan dan niet want dan zit er geen balk meer. En er zitten inderdaad afdekkappen overheen (flashing), en daarom moet de leien erboven ingezaagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Pazo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:33:
@berend_ @mike123 de haken moeten wel op vertikale balken geschroeft worden, dus iets naar links of rechts kan dan niet want dan zit er geen balk meer. En er zitten inderdaad afdekkappen overheen (flashing), en daarom moet de leien erboven ingezaagd worden.
Oh ja, nu zie ik het... Wat een werk inderdaad. Dat ging hier met de clickfit evo haken voor een pannendak wel iets makkelijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
LinuZZ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:27:
[...]
Volgens mij gebruikt de enphase integratie in home assistent dat, dus ja dat doe ik :)
Nice, mooi hoor home assistent, werkt ook echt leuk om dingen weer te geven!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T579H738MLxzY_PRviOdCEUNV9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKl4cKEeQvgyPGJO3O2okzqj.png?f=fotoalbum_large

Morgen toch echt even de bouwsteiger weg halen en dat boompje snoeien, die zorgen voor schaduw op die twee panelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 12:50

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Hoi,

Ik heb een tweetal offertes aangevraagd en daarbij heb ik eigenlijk ook tegenpolen ontvangen.
Beiden 20 panelen van 365/370Wp per stuk.

Optie 1: 2 strengen naar een centrale omvormer zonder optimizers
Optie 2: Enphase IQ7+ Setup.

Nu is het netto prijsverschil zo'n 1500 euro en dus een serieuze overweging want:

Mijn dak is vrij hoog: onderrand op minimaal 10 meter en de nok 14. Daarbij geen dakkappellen of schoorstenen en alleen een opstaand randje voor en achter die iets hoger is dan de panelen.
Deze dakzijde is gericht naar de buren (dwarskap) dus de kans voor een boom ervoor is ook minimaal. Tenzij ze vrij dicht tegen de achtergevel een boom van 10+ meter neerzetten.

Anyway waarom zou ik voor een Enphase gaan in deze situatie?
Het is een mooie setup, en als tweakert ook leuk om alle panelen los in te zien, maar is dat 1500 euro waard? ;)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LinuZZ
@pazo misschien is het een idee om deze vraag als FAQ item op te nemen? (pas vooral de bewoordingen aan)

Ik heb meerdere offertes en de offertes met enphase zijn steevast * euro duurder, is dit het extra geld waard?

Allereerst, je bent hier in het Enphase forum aanbeland, we zijn zelf natuurlijk allemaal helemaal blij en enthousiast over dit systeem dus, JA doen.

Oh, je zocht iets meer onderbouwing?Voordelen:
  • Wanneer 1 paneel schaduw heeft zullen de andere panelen nog steeds de normale opbrengst geven
  • Geen centrale omvormer in huis
  • Scheelt ruimte die je maar net moet hebben
  • Sommige mensen met een gevoelig gehoor kunnen omvormers horen, micro omvormers liggen buiten
  • Indien er 1 omvormer / paneel kapot gaat, blijft de rest werken
  • Laag voltage op dak (max 60V bij IQ7+)
  • Lage opstartspanning, zelfs bij een regenachtige dag heb je iets opbrengst
  • Eenvoudig uit te breiden
  • 25 jaar garantie op de omvormers, string omvormers hebben vaak een beperkte garantie EN levensduur, de levensduur van veel string omvormers wordt ingeschat op 12 jaar wat dus betekent dat je de omvormer 2 keer moet meenemen voor een eerlijk vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@LinuZZ ik pin jouw post. Ik wil dat derde ts post waar nu nog faq in staat gaan gebruiken voor een overzicht van systemen van tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:20

sjaak

un giorno credi

Interessant stuk over de iq7+ en iq7a micro’s. Hier hebben we sinds begin van het jaar in totaal 12 REC Alpha 400 panelen pal op het zuiden liggen, 10 verticaal op het grootste vlak en twee onder de dakkapel op de eerste. Deze twee komen ook stukje later in de zon door omliggende woningen die op oost en west staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP91vsjMxmhDl9aZcZRN2UBcsvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FORtI205qFWpAiMzFUhwBbv6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde graag micro omvormers vanwege de eerder genoemde voordelen dus in de offerte is rekening gehouden met hogere kosten hiervoor.

Sinds een week zie ik dat de max bereikt wordt van de panelen en omvormer combinatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTl2d9CrXG_MlkAyIYvEu26wu0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eg38cTDjXigeoKGVsE1N73CT.jpg?f=fotoalbum_large

(4 maart is beetje gek einde van de dag door een stroomstoring in de wijk waardoor wat gegevens verloren zijn gegaan zo lijkt het)

Dus gaan inlezen wat de beperkende factor is en of het juiste formaat omvormers gekozen is. Als ik e.e.a. goed begrijp is het een samenloop van zo’n, temperatuur, hoek en opstelling die ervoor zorgt dat er nu afgetopt wordt maar zal dit de zomermaanden, door stijgen van de temperatuur, niet zo’n vaart lopen. Maximale opbrengt volgens de p1 meter ligt rond de 3536 watt wat gedeeld door 12 op ongeveer 294,6 watt uitkomt.

Een kleine vraag over hoe e.e.a. aangesloten is, er is een q-relais geplaatst met eigen schakelaar en op een van de drie fases, had dit ook verdeeld kunnen worden over drie fases of is het gezien de maximale opbrengst het meest optimale om 1 fase te gebruiken voor teruglevering, is dit goedkoper of kan het niet anders?

[ Voor 3% gewijzigd door sjaak op 06-03-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vooral dat uitbreiden van een systeem is volgens mij wel iets dat nogal eens over het hoofd gezien wordt.

In ieder geval een van mijn buren wil ook wel wat meer panelen, maar ja die centrale omvormer he.. :p

Maar als je in èèn keer echt alles vol legt èn je hebt geen schaduw dan zou ik me wel bedenken. Punt met Enphase is dat je overal plekken gaat zien waar je nog wel wat panelen kwijt zou kunnen 8)7. En daar komt je echt alleen met Enphase mee weg.. (of andere micro’s)
sjaak schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:17:
Een kleine vraag over hoe e.e.a. aangesloten is, er is een q-relais geplaatst met eigen schakelaar en op een van de drie fases, had dit ook verdeeld kunnen worden over drie fases of is het gezien de maximale opbrengst het meest optimale om 1 fase te gebruiken voor teruglevering, is dit goedkoper of kan het niet anders?
Had gekund, maar 3-fase spul is wel duurder. Maar ook hier geldt weer: ligt nu alles helemaal vol en is er geen mogelijkheid meer tot uitbereiding? Dan lijkt me de huidige situatie kostentechnisch optimaal. Anders was voorsorteren op 3-fase beter geweest denk ik.

3-fase is overigens ook beter als veel mensen panelen hebben en het net af en toe overbelast is. Vaak is dat maar èèn fase. Dan kan je nog wel terugleveren op de andere fases :p

[ Voor 47% gewijzigd door Glashelder op 06-03-2022 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:20

sjaak

un giorno credi

Glashelder schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:20:

Had gekund, maar 3-fase spul is wel duurder. Maar ook hier geldt weer: ligt nu alles helemaal vol en is er geen mogelijkheid meer tot uitbereiding? Dan lijkt me de huidige situatie kostentechnisch optimaal. Anders was voorsorteren op 3-fase beter geweest denk ik.

3-fase is overigens ook beter als veel mensen panelen hebben en het net af en toe overbelast is. Vaak is dat maar èèn fase. Dan kan je nog wel terugleveren op de andere fases :p
Het ligt bijna vol, met een beetje passen en meten kan er nog eentje onder de dakkapel maar dat is waarschijnlijk net teveel wat er op een groep past en dan moet er meer aangepast worden. Voor nu vind ik het dikke prima en richten we ons de komende jaren op een stukje opslag van energie. We hebben nu al overschot op wat die dingen opleveren en ik zou het over een paar jaar mooi vinden het overschot zelf op te kunnen slaan. Dank voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Glashelder schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:20:
Vooral dat uitbreiden van een systeem is volgens mij wel iets dat nogal eens over het hoofd gezien wordt.

In ieder geval een van mijn buren wil ook wel wat meer panelen, maar ja die centrale omvormer he.. :p

Maar als je in èèn keer echt alles vol legt èn je hebt geen schaduw dan zou ik me wel bedenken. Punt met Enphase is dat je overal plekken gaat zien waar je nog wel wat panelen kwijt zou kunnen 8)7. En daar komt je echt alleen met Enphase mee weg.. (of andere micro’s)
Dat is het dus bij mij, dak ligt min of meer op het zuidwesten en gaat tot bijna alle randen vol. Uitbreiden zou op het noordoosten zijn met een helling van 50 graden, weinig kosten effectief dus. Dit lijkt me voor mij dan ook geen voordeel.
[...]

Wij moeten wel 3 fasen want met een Wp van 7300 moet je wel :)

Ik lees dat het lagere voltage veiliger is, maar het amperage gaat wel flink omhoog. Dus de kabels zullen sneller warm worden of daar last van hebben. Hoe is een lager voltage veiliger? Enige wat ik kan bedenken is ac vs dc.

Ook lees ik her en der dat bij overbelasting enphase gunstiger is omdat dan maar een deel uit hoeft te gaan. Maar is dat ook zo in de praktijk? Als de omvormers 253V zien dan gaan ze toch gewoon uit.
En gaat een centrale 3-fasen omvormer in zijn geheel uit of alleen een van de fasen? Ik woon in een nieuwbouwwijk en vorige zomer waren er vrij veel klachten dat de zonnepanelen door overbelasting niets deden en aangezien er nog erg veel gebouwd wordt zal het op korte termijn alleen maar meer worden omdat het net verzwaren niet zo snel gedaan is.

Anyway vest een hoop vragen. 😬

Ik begrijp dat dit topic biased is, maar hier zitten wel mensen met praktijk ervaring. Een pv-boer kan van alles zeggen, maar die prediekt natuurlijk veel meer voor eigen kerk. Want ik heb wel gemerkt dat de pv-boeren hun oplossing uiteraard superieur vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@nhimf je bekijkt het vanuit de situatie nu. Wat als panelen over 3 jaar ineens 100 euro kosten? Dan is noord zeker rendabel. Auw, had je dan maar Enphase gekozen ;)
Ik lees dat het lagere voltage veiliger is, maar het amperage gaat wel flink omhoog. Dus de kabels zullen sneller warm worden of daar last van hebben. Hoe is een lager voltage veiliger? Enige wat ik kan bedenken is ac vs dc.
Het lagere voltage is veiliger omdat hogere voltages vlambogen kunnen creëren en die kunnen je huis in de fik zetten: YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen. Let op: dit zijn er dus 4 he, laat staan als je er 20 op een string hebt :X

En hoge amperages: daar zet je wat dikkere AC kabels tegenover :). 4mm is echt niet onder de indruk van 16.67A (de max die je theoretisch kan halen met 13 IQ7+ omvormers op èèn fase, het maximale aantal dat op een ‘string’ mag :) ).
Ook lees ik her en der dat bij overbelasting enphase gunstiger is omdat dan maar een deel uit hoeft te gaan. Maar is dat ook zo in de praktijk? Als de omvormers 253V zien dan gaan ze toch gewoon uit.
Alleen micro’s op de overbelaste fase schakelen uit.
En gaat een centrale 3-fasen omvormer in zijn geheel uit of alleen een van de fasen?
Een 3-fase omvormer probeert zijn belasting over alle fasen te verdelen. Als er èèn fase niet meer beschikbaar is, dan stop de boel ja.

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 06-03-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
nhimf schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Dat is het dus bij mij, dak ligt min of meer op het zuidwesten en gaat tot bijna alle randen vol. Uitbreiden zou op het noordoosten zijn met een helling van 50 graden, weinig kosten effectief dus. Dit lijkt me voor mij dan ook geen voordeel.

[...]

Wij moeten wel 3 fasen want met een Wp van 7300 moet je wel :)

Het verschil is dat elk paneel naar een omvormer gaat, dus 60v ofzo? De string in jou geval wordt 10*60v = 600v. Dit was voor mij persoonlijk geen overweging overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Glashelder schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:34:
@nhimf je bekijkt het vanuit de situatie nu. Wat als panelen over 3 jaar ineens 100 euro kosten? Dan is noord zeker rendabel. Auw, had je dan maar Enphase gekozen ;)
Dit kan ook een voordeel zijn van een string omvormer, door oost/west slim te combineren kun je makkelijk meer dan 7300wp aan een 7kw omvormer knopen. Vanuit dat perspectief is het wellicht 'gratis' om de panelen toe te voegen aan de string omvormer, en moet je bij Enphase _weer_ dure omvormers bijkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Erg hypothetisch, ik ken mezelf, dit is net als die laminaat plakstripjes die je nog moet leggen al 10 jaar lang 🤣 zelf verwacht ik niet dat dit gebeurt.
[...]

Het lagere voltage is veiliger omdat hogere voltages vlambogen kunnen creëren en die kunnen je huis in de fik zetten: YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen. Let op: dit zijn er dus 4 he, laat staan als je er 20 op een string hebt :X
Sowieso max 10 op een streng en dan is het “maar…” 320 volt max. Maar dit is dus vooral omdat het DC is en inderdaad, er is een goede reden dat lasapparaten meestal DC zijn.
Voor mij zou dit inderdaad een goede reden kunnen zijn.
En hoge amperages: daar zet je wat dikkere AC kabels tegenover :). 4mm is echt niet onder de indruk van 16.67A (de max die je theoretisch kan halen met 13 IQ7+ omvormers op èèn fase, het maximale aantal dat op een ‘string’ mag :) ).
[...]
[...]

Alleen micro’s op de overbelaste fase schakelen uit.

[...]

Een 3-fase omvormer probeert zijn belasting over alle fasen te verdelen. Als er èèn fase niet meer beschikbaar is, dan stop de boel ja.
Ah dat is duidelijk. Over het totaal genomen zal het verschil in gemiste opbrengst best meevallen en is ook meer hypothetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

LinuZZ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Dit kan ook een voordeel zijn van een string omvormer, door oost/west slim te combineren kun je makkelijk meer dan 7300wp aan een 7kw omvormer knopen. Vanuit dat perspectief is het wellicht 'gratis' om de panelen toe te voegen aan de string omvormer, en moet je bij Enphase _weer_ dure omvormers bijkopen
Klopt, maar als je dan zoals ik ineens bedenkt 5 panelen op zuid erbij te willen leggen dan heb je wel een kleine uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123

Het staat hierboven ook al maar die vlamboog komt puur omdat het een gelijkspanning is, DC.
Bij een wisselspanning, AC, heb je dit niet omdat de spanning steeds teruggaan naar 0V en dan weer naar de 230V.
Bij gelijkspanning blijft de spanning op dezelfde ader en blijft proberen verbinding te houden met het gedeelte waar bijvoorbeeld een slecht contact in zit of een onderbrekeing. Hierdoor ontstaat de vlamboog.
Er zijn ook omvormers te koop met vlamboogdetectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• narrigbaasje
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-07 07:59
Op de Enphase site(https://enphase.com/installers/microinverters) kwam ik een "aankondiging" tegen van de nieuwe IQ8 Microinverters. Staat nog niet veel details bij. De regel; "Eliminates battery sizing restrictions" klinkt mij wel interessant aangezien ik op korte termijn een verbouwing wil doen en daar al rekening wil houden met het (toekomstig) plaatsen van een thuisaccu. Heeft iemand overigens ervaring met de batterijen van Enphase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:20

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Micro omvormers kunnen iets meer rendement halen als een deel van de panelen in diffuse schaduw komt te liggen zoals door bomen. Heb je geen schaduw of harde schaduw zoals een pijpje of dakkapel dan kan een string omvormer daar ook prima mee overweg. Meestal is de terugverdientijd met een string omvormer gunstiger.

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Ik ben in de derde openingspost een tabel / lijst begonnen met Enphase systemen van gebruikers hier. Mocht je jouw systeem daar ook in hebben staan, gebruik dan de template met jouw gegevens en stuur mij die via een DM, dan voeg ik het toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Panelen liggen hier inmiddels na een 'moeilijke' eerste nacht lekker te produceren. Systeem had kennelijk echt wat zon nodig om de boel goed te activeren. Foutmeldingen en 'communicatie issues' verdwenen als sneeuw voor de zon en de vorst die op de panelen lag overigens ook 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RCCCOX-Bo6ytsKFQoingzfD9fY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXouYTqWe1ZLpf8JpekIQ7gx.png?f=fotoalbum_large

Even wat plaatjes. Eer van je werk :)
Dit zijn de 6 panelen op het dak van de begane grond/woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfmjCnwWk_azn1pjYKYPlCDJDcw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/5f24DUZO4iK0RjOTYOwUqLWp.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWJVzn2tFzfBq3StLlETxi4Wckk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/UhzTbwFoRFnfguQsrE5sKgWL.gif?f=fotoalbum_large

Dit zijn de 2 x 4 panelen op het dak van de slaapkamer/kantoor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nOmAxhhzqMhuBmco6eSzc_27cI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kxUdoFVvKNYMmZsPZhjfNT8e.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyHIPOrqteW738Qd1ac5GWsspx0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zL5Es3BvqJCPkot3g5fqrb2q.gif?f=fotoalbum_large

Deze twee panelen liggen boven de garage op het dak van de 1e verdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5XwWQZq-_e0kFfwYc35lLCutXs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/grDkfu8Bj2cuXlFpG9KYH0vu.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door Websphinxie op 07-03-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Websphinxie had jij ook van die 'grid instability' meldingen? Die had ik hier direct na het inschakelen. Verdween ook uit zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Glashelder vergeet letterlijke foutmeldingen altijd snel maar het was iets van "wisselstroom uitschakelen actief (LOP)" en "Wisselstroom uitschakel actief". En toen nog wat gemekker over "te lage spanning" vanuit een micro maar ook dat loste zichzelf met een beetje zon direct op.

Had even een schermprintje moeten maken bedacht ik me later ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In het installer menu kan je ze ook gewoon terughalen ;)

Overview => Events

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@Glashelder alstublieft...voor het archief: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syomU2r8Cv-r4aoAWOUT-SyV2Fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lcmiTrzXjqcarsCcbHwaOKTK.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast:
Toch nog een issue-tje met de meet CTs (consumptie). Klaarblijkelijk had ik de CT er op geklikt met de pijl de verkeerde kant op, waardoor er negatieve meetwaardes ontstonden. Na controle bleek dit inderdaad te kloppen. De draad was gedraaid tijdens de installatie. CT uitgeschakeld, los geklikt, omgedraaid, vastgeklikt en CT weer ingeschakeld...en de CT installatie nogmaals uitgevoerd omdat de melding niet verdween (maar ik las daarna dat de melding pas na 24u weer verdwijnt 8)7 )

[ Voor 9% gewijzigd door Websphinxie op 07-03-2022 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Websphinxie
Vandaag natuurlijk vergroeid met de refresh-knop. Systeem doet z'n werk.
Wel vielen me een paar dingen op:

De panelen produceren - zoals verwacht - ieder een eigen opbrengst. We hebben - vooral in de winter - best wat te maken met schaduw door opstaande randen, huizen, een schoorsteen van een open haard. Over het algemeen een mooie opbrengst met 22kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EahPbhuZ86l1_NTncNl15Yosr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zIhTitoFmXVST7kXLkXeqBmr.png?f=fotoalbum_large

Dit paneel bleef in de ochtend - hoewel vol in de zon en geen schaduw - een beetje emmeren. Opeens kreeg het 't op de heupen en begon het goed te produceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWo_NV7jiC4OnguJM6EQKl-9WPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4a5NfcFCPX3YBLYYNNWG7rcc.png?f=fotoalbum_large

Deze twee paneel zakte plotseling fors weg in productie terwijl er (nog) geen schaduw op de panelen lag. Dat is er pas sinds een uur of 16:00u
Goed om te weten is dat 1 paneel op dezelfde rij ligt als het paneel wat juist langzaam op gang komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G55_lBeDsNAOyE5mW2NPO9PguhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cc4C53uFwvreex36dUlUMUJM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0B0_wJVa_h6k8IHi8Qd3Wg1NSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IEhJwkp5Z2AGfJWph1r9ZFz3.png?f=fotoalbum_large

Iemand ideeën waar dit vandaan zou kunnen komen en hoe dit eventueel op te lossen? Of is het vooral geduld en tijd gunnen voor kalibreren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 09:05
Dit heb ik bijna opgewekt met 10 panelen.

Maar ik zit dan ook pal zuid zonder schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuO7fO2cuZmeSSUQYNaBLboIxvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwNHmEGZ4SYu3zX7TQAT0LK9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Netjes, Cobus ;) :Y) harvesting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
En zo sta ik er nu voorlopig voor bij mijn energieleverancier.
Ik verwarm met een airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc_VX2iIq9oduvpZHYg2vVBjC6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RlCxGlzvrmUPZAPeHEo9EyE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Hoppa, lekker @coob
Wij krijgen met EUR 11ct/kWh niet de wereld voor onze extra geproduceerde/teruggeleverde kWh maar daar tegenover betalen we ook maar 29 centjes per kWh. Bewust gedaan omdat we dit jaar ook willen overstappen van 1750m3 gas naar een warmtepomp van 9kW. Het is dus even een beetje 'spannend' en ik vond daarom een lagere kWh prijs belangrijker dan een hogere teruglever-vergoeding voor overproductie. Liefst lever ik niets extra's terug en verbruik ik alles zodat het cirkeltje (ik weet het; op papier) rond is.

Airco verwarmt hier de bovenverdieping alhoewel die vandaag vooral heeft rond-geblazen en weinig heeft verwarmd omdat het kantoor een glazen pui heeft...oftewel...bloedheet in de zomer, warm in de winter (als er een beetje zon is).

[ Voor 19% gewijzigd door Websphinxie op 07-03-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Websphinxie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:51:
Hoppa, lekker @coob
Wij krijgen met EUR 11ct/kWh niet de wereld voor onze extra geproduceerde/teruggeleverde kWh maar daar tegenover betalen we ook maar 29 centjes per kWh. Bewust gedaan omdat we dit jaar ook willen overstappen van 1750m3 gas naar een warmtepomp van 9kW. Het is dus even een beetje 'spannend' en ik vond daarom een lagere kWh prijs belangrijker dan een hogere teruglever-vergoeding voor overproductie. Liefst lever ik niets extra's terug en verbruik ik alles zodat het cirkeltje (ik weet het; op papier) rond is.

Airco verwarmt hier de bovenverdieping alhoewel die vandaag vooral heeft rond-geblazen en weinig heeft verwarmd omdat het kantoor een glazen pui heeft...oftewel...bloedheet in de zomer, warm in de winter (als er een beetje zon is).
Als ik het zo bij mij bekijk krijg ik ongeveer hetzelfde terug voor mijn opgewekte stroom als dat ik er voor moet betalen.
Ik zit nu nog tot oktober vast bij Oxxio. Daarna zie ik wel weer verder.
Mijn gas staat voorlopig nog vast voor een lage prijs al gebruik ik bijna geen gas meer.
Beetje koken en douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Websphinxie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:31:
Vandaag natuurlijk vergroeid met de refresh-knop.
:)
Iemand ideeën waar dit vandaan zou kunnen komen en hoe dit eventueel op te lossen? Of is het vooral geduld en tijd gunnen voor kalibreren?
Het lijkt er op dat het eerste paneel op gang komt op hetzelfde moment dat die andere twee panelen weer uit die dip komen.
Is dat patroon alleen bij de panelen die je hier het gepost of zie je een vergelijkbare trend bij de andere panelen?
Wellicht kun je wat zien in het logboek rond die tijd?

[ Voor 4% gewijzigd door berend_ op 07-03-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

* Glashelder is jaloers op de cijfers hier

Ik heb vandaag 27,57 opgewekt maar heb daar wel 27 panelen voor nodig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Websphinxie Gaaf hoor, ziet er goed uit! :)
Hier zie je toch wel het grote voordeel van Enphase, omdat je dus meerdere schaduwplekken hebt.
Mbt eventuele ongeregeldheden: eerst even een paar dagen aankijken. Het blijft de komende dagen steeds hetzelfde mooie weer, dus dan je goed zien / vergelijken wat er per dag gebeurt, en kijken of je ergens een patroon kan ontdekken waar naar jouw inziens misschien iets niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
coob schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:42:

Dat is een mooie opbrengst... (y)
Met welke panelen? (hoeveel Wp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:45

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

coob schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:42:

[Afbeelding]
Nice! Welke PV panelen heb je en welke type uit de i7 serie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gisteren, met:
15x Trina Solar TSM-330 DD06M.05(II) zonnepanelen
15x Enphase IQ7+ micro omvormers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wY466VaF5Hm3zyq139Hj9xePyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6SrfZEXyuJuNivZkXb9zeOBB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQd20E1OYt6cgpAt1qztA3jlQL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UmS6wNeSsYHExUiZYxyrnpPX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:01
Als niet-developer wil ik met de nieuwe Enphase api v4 een connectie maken met Powerapps via een Custom connector (zie onderstaande afbeelding). Met de api v2 was dit veel eenvoudiger.

Afgezien van de client id en client secret weet ik niet wat ik precies waar moet invullen in dit connector scherm. Ook de https://developer-v4.enphase.com/docs/quickstart.html geeft mij onvoldoende antwoord. Vooral de URL en de geldigheidsduur van de access en refresh token weet ik niet af te handelen. Welke handige developer kan mij op weg helpen? Ik heb wel kennis van Powerapps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwtJ37TjYqRVGBzsMMkZBYeiB18=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FGhdfJsGSkGTBYi7bjptViy3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
ollem schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Dat is een mooie opbrengst... (y)
Met welke panelen? (hoeveel Wp?)
Trina 385wp panelen met iq7+ omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
1 van de IQ7A micro's heeft het zo rond 13:00 toch maar behoorlijk druk, rapporteert 366 watt output (het maximale wat de IQ7A kan leveren) op een 405 WP paneel, de rest van de micro's in hetzelfde rijtje zit er kort achter.

En ja, ik weet dat de meeropbrengst t.o.v. de plus relatief gering is en de meerprijs naar een IQ7A niet rechtvaardigt maar toch is dit dan weer mooi meegenomen. Tussen 11:00 en 15:00 produceren de omvormers meer dan wat een IQ7+ aankan, ze lijken nu nog net niet af te toppen maar komen daar wel dicht in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joegske
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Dag mensen,

Leuk om hier e.e.a. te lezen!

Ik leg aan jullie graag een korte casus voor :-)

Momenteel heb ik 24st Q-cells 320wp op IQ7+'jes i.c.m. met de Envoy S en 3-fasen relais geinstalleerd. Nu wil ik misschien uitbreiden met 10 panelen op een andere dakhelft (ZW). De vorige installatie was door Solar Bouwmarkt uitgevoerd, echter hanteren die inmiddels een aardige opslag op monteren in Limburg en hebben ze afscheid genomen van het merk (Q-cells) waar ze eerst fanatiek mee waren. Qua prijs en paneelkeuze voel ik mij daarom nu geremd om het nogmaals via Solar Bouwmarkt te laten uitvoeren.

Anderszins is van installateurs vaak de feedback liever niet in het systeem van andere te werken voor uitbreiding om naderhand vingerwijzen te voorkomen als er iets optreedt, logisch ook wel weer. Het laatste wat ik wil is gedoe maar een betrouwbaar systeem, dus misschien moet ik deze koers helemaal niet willen bewandelen en voor de uitbreiding simpelweg de meterkast (3x25A aansluiting) aanpassen en een separate string omvormer plaatsen. Hoe denken jullie hierover? Dan heb ik 2 op zich zelfstaande systemen waarbij vingerwijzen in de toekomst geen issue is, het nadeel van 2 afzonderlijke apps is niet echt een nadeel. Via het plugwise apparaatje in de meterkast en de separate apps kan ik voldoende e.e.a. in de gaten houden.

Dank voor de input en meedenken!

Groeten Bekske

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollem
Het is een interessante dag vandaag met mijn twee 400Wp panelen (1x IQ7A en 1x IQ7+)...:

De IQ7+ vlakt af op het maximum van 297W, maar de 7A blijft er zelfs net onder...

(opbrengst vandaag tot nu toe een verschil van maar 0,04kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoDKnnYk_c9qSzxUrjRvkhtEqL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iueQWwHhPVwBMHZkSY0LMB2Q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
Moet binnenkort toch de knoop doorhakken maar vroeg me nog af of het zin heeft om te kijken of de iq8+ mogelijk is als de installatie in mei aangelegd wordt. Vooral met het zicht dat saldering ooit klaar is en je wilt uitbreiden met een accu.

Of niet de moeite met eventueel extra kosten en kans op langer wachten door levertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Joegske schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:56:

Momenteel heb ik 24st Q-cells 320wp op IQ7+'jes i.c.m. met de Envoy S en 3-fasen relais geinstalleerd. Nu wil ik misschien uitbreiden met 10 panelen op een andere dakhelft (ZW). De vorige installatie was door Solar Bouwmarkt uitgevoerd, echter hanteren die inmiddels een aardige opslag op monteren in Limburg en hebben ze afscheid genomen van het merk (Q-cells) waar ze eerst fanatiek mee waren. Qua prijs en paneelkeuze voel ik mij daarom nu geremd om het nogmaals via Solar Bouwmarkt te laten uitvoeren.
Waarom wil je perse bij Q-cells blijven? Ik heb ook verschillende merken. Heb er nu 14x Denim op liggen, maar de volgende 9 zijn van DMEGC (mede omdat de juiste afmetingen bij Denim niet meer beschikbaar waren).

Verder snap ik je punt mbt uitbreiden van het Enphase systeem + tweede installateur. Maar ja, je meterkast om laten bouwen kost ook wel wat. Enphase is juist makkelijk uit te breiden, daar is het systeem mede voor bedacht. En je zit hier in een Enphase topic, dus.... ;)
Mexikola schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:49:
Moet binnenkort toch de knoop doorhakken maar vroeg me nog af of het zin heeft om te kijken of de iq8+ mogelijk is als de installatie in mei aangelegd wordt. Vooral met het zicht dat saldering ooit klaar is en je wilt uitbreiden met een accu.

Of niet de moeite met eventueel extra kosten en kans op langer wachten door levertijd?
Over de IQ8 is nog weinig bekend, althans niet in NL. Ik zie op de Amerikaanse tak wel al alles er over op staan, (hoop verschillende types). Volgens mij kan nu prima nog met IQ7 gaan, die werken trouwens ook gewoon met een accu samen.

[ Voor 23% gewijzigd door Pazo op 08-03-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Even wat anders, ik lees net op Enphase dat ze een nieuwe versie van IQ7 serie lanceren, met ingebouwde MC4-connectoren. Dus de adapter is niet meer nodig, deze zal wel uitgefaseerd:

https://enphase.com/nl-nl/installers/microinverters/mc4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inUi4WFzEZuzPwH48Ym6gN4-SEQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIGLU2a1vBrmdgos2bmWqA9I.jpg?f=fotoalbum_medium

Zal binnenkort de TS updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Joegske schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:56:
Dag mensen,

Leuk om hier e.e.a. te lezen!

Ik leg aan jullie graag een korte casus voor :-)

Anderszins is van installateurs vaak de feedback liever niet in het systeem van andere te werken voor uitbreiding om naderhand vingerwijzen te voorkomen als er iets optreedt, logisch ook wel weer. Het laatste wat ik wil is gedoe maar een betrouwbaar systeem, dus misschien moet ik deze koers helemaal niet willen bewandelen en voor de uitbreiding simpelweg de meterkast (3x25A aansluiting) aanpassen en een separate string omvormer plaatsen. Hoe denken jullie hierover? Dan heb ik 2 op zich zelfstaande systemen waarbij vingerwijzen in de toekomst geen issue is, het nadeel van 2 afzonderlijke apps is niet echt een nadeel. Via het plugwise apparaatje in de meterkast en de separate apps kan ik voldoende e.e.a. in de gaten houden.

Dank voor de input en meedenken!

Groeten Bekske
toon volledige bericht
Toevallig zat ik in exact hetzelfde schuitje. Solar-bouwmarkt en ook QCells op het dak.

Ik heb ervoor gekozen om de uitbereiding zelf te doen, en wel gewoon op het bestaande Enphase systeem. Het is al een duur systeem en als het er eenmaal ligt heeft het niet echt nadelen t.ov. een string omvormer, dus ik wilde dan niet de nadelen van een extra string omvormer erbij nemen :- ). Ik stond er eigenlijk achteraf van te kijken hoe simpel het is. Mijn neef is dakdekker dus die heb ik het lastige deel op het dak voor laten doen, maar met clickfit evo is het allemaal redelijk makkelijk zelf te doen. Verder hoef je met Enphase alleen de omvormers aan te sluiten op je bestaande AC bekabeling. Het is echt geen rocket science.
Pazo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:12:
Even wat anders, ik lees net op Enphase dat ze een nieuwe versie van IQ7 serie lanceren, met ingebouwde MC4-connectoren. Dus de adapter is niet meer nodig, deze zal wel uitgefaseerd:

https://enphase.com/nl-nl/installers/microinverters/mc4

[Afbeelding]

Zal binnenkort de TS updaten.
Volgens mij is die niet echt nieuw? Ik heb er 10 op het dak liggen en ik meen dat degene die er al 2 jaar liggen ook al geïntegreerde connectoren hadden.. Of is dat onmogelijk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Glashelder schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:26:
Volgens mij is die niet echt nieuw? Ik heb er 10 op het dak liggen en ik meen dat degene die er al 2 jaar liggen ook al geïntegreerde connectoren hadden.. Of is dat onmogelijk? :+
Dat lijkt me sterk, er staat bij dat ze vanaf het tweede kwartaal dit jaar beschikbaar worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pazo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Dat lijkt me sterk, er staat bij dat ze vanaf het tweede kwartaal dit jaar beschikbaar worden :)
Uhm.. ik heb er toch echt 10 op het dak liggen met geïntegreerde connector :)

Die andere 17 hebben dan vast nog een kabeltje.

Pagina: 1 ... 3 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica