De kogel is door de kerk, we willen ook zonnepanelen laten plaatsen.
Ik vind zonnepanelen niet echt heel mooi en daarom heb ik het altijd een beetje afgehouden, maar eigenlijk is het toch wel de moeite waard. Door een collectieve inkoopactie van VEH ben ik aan het denken gezet. Dus daarom maar ingeschreven voor deze inkoopactie, maar omdat ik overtuigd wil zijn dat het een goede deal is, ben ik bezig om meerdere offertes op te vragen.
Het legplan gaat niet erg moeilijk zijn, maar ik vind het wel lastig om de juiste panelen en omvormer te kiezen, zeker ook bij de zogenaamde budgetaanbieders. En of optimizers of micro-omvormers een betere oplossing zijn om de schaduw van de bomen tegen te gaan.
Misschien willen jullie even meekijken om te kijken of ik iets over het hoofd zie. Bedankt alvast!
De dakhelling schijnt 36,5 graden te zijn volgens de genoemde tool.
Alleen in de rechterbovenhoek staat een schoorsteen. De rest van het dak is volledig beschikbaar.
Met twee opgroeiende kinderen zie ik het stroomverbruik nog wel toenemen en ook de aanschaf van een warmtepomp sluit ik niet uit.
Door het aantal panelen kan er geen gebruik gemaakt worden van een PV-verdeler, dus hopelijk kunnen ze kabels trekken door een bestaande leiding. Ik wil geen kabels zichtbaar over de muren zien lopen.
BTW terugvragen kan ik wel zelf indien nodig.
Mocht een micro-omvormer de beste keuze zijn. Dan lijkt een Envoy-S Standaard voldoende, toch? Daarmee zie ik de opbrengst per paneel en de status per micro-omvormer. De Metered versie geeft nog inzicht in het stroomverbruik en is voorbereid op het aansluiten van een accu. Dat lijkt me voor ons niet relevant.
Bron
Het is begonnen met de collectieve inkoopactie van VEH, daarna via Internet/telefoon twee aanbieders gesproken.
Morgen nog een telefonische afspraak met een aanbieder die ik uit een ouder topic hier gevist heb. En aanstaande donderdag komen er nog twee installateurs langs voor een offerte. Zo'n schouwing vind ik een prettiger idee dan alles over Internet en/of telefoon.
De voornaamste vraag die ik heb, is: waar zou de voorkeur naar uitgaan: micro-omvormers of optimizers?
Bedrijven adviseren natuurlijk wat er in de offerte staat. Het leek wel dat bij micro-omvormers de voorkeur ging naar het buitenom doorvoeren van de kabel; achter de regenpijp door en dan via de kruipruimte naar de meterkast. Bij optimizers moet alles naar een omvormer die in de ruimte komt te hangen bij de wasmachine.
Aan de hand van de informatie op Solar-Outlet en Solar-Bouwmarkt Solar-Bouwmarkt lijkt de voorkeur van micro-omvormers beter te zijn:
- een superieur systeem als het gaat om het omgaan met schaduw en gecompliceerde dakopstellingen.
- verwachte levensduur is 25 jaar. Bij optimizer dient de omvormer na 10-12 jaar vervangen te worden. Duurder aan het einde van de rit?
- betere uitbreidingsmogelijkheid (maar ik heb toch niet veel meer plaats op het dak).
Oh ja, en hoe denken jullie over eigen software/app op een omvormer? Bij aanbieder 2 wordt de software van Huawei overgeschreven door een eigen versie. Het argument hiervoor was dat de software en app prima aan zou moeten sluiten bij de situatie in Nederland. Ik zou niet weten waarom Nederlandse opbrengst afwijkt van ander landen. Moet ik me zorgen maken dat zoiets over een paar jaar niet meer geupdate zal worden?
Ik vind zonnepanelen niet echt heel mooi en daarom heb ik het altijd een beetje afgehouden, maar eigenlijk is het toch wel de moeite waard. Door een collectieve inkoopactie van VEH ben ik aan het denken gezet. Dus daarom maar ingeschreven voor deze inkoopactie, maar omdat ik overtuigd wil zijn dat het een goede deal is, ben ik bezig om meerdere offertes op te vragen.
Het legplan gaat niet erg moeilijk zijn, maar ik vind het wel lastig om de juiste panelen en omvormer te kiezen, zeker ook bij de zogenaamde budgetaanbieders. En of optimizers of micro-omvormers een betere oplossing zijn om de schaduw van de bomen tegen te gaan.
Misschien willen jullie even meekijken om te kijken of ik iets over het hoofd zie. Bedankt alvast!
Foto's
Hieronder een paar foto's.De dakhelling schijnt 36,5 graden te zijn volgens de genoemde tool.
Beschikbare (dak)ruimte
De afmetingen van het dak zijn 600 x 540 cm.Alleen in de rechterbovenhoek staat een schoorsteen. De rest van het dak is volledig beschikbaar.
Schaduw
Er is wel sprake van 'zachte' schaduw. De boom in de voortuin is niet groot genoeg om voor schaduw te zorgen en die ga ik ook nog verder terugsnoeien. Maar er staat een boom rechts van het huis en eentje voor het huis die zorgen voor schaduw in de ochtend. Dus optimizers of iets dergelijks zullen wel zinvol zijn, denk ik. Op de foto hieronder zie je al duidelijk de schaduw in de zomer, maar dit is wel redelijk vroeg in de ochtend. Volgens één van de aanbieders is de schaduw rond een uurtje of 10/11 wel verdwenen.Jaarverbruik
Ons huidig verbruik is 2.500 kWh.Met twee opgroeiende kinderen zie ik het stroomverbruik nog wel toenemen en ook de aanschaf van een warmtepomp sluit ik niet uit.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 1-fase aansluiting. Hieronder een foto van onze meterkast.Door het aantal panelen kan er geen gebruik gemaakt worden van een PV-verdeler, dus hopelijk kunnen ze kabels trekken door een bestaande leiding. Ik wil geen kabels zichtbaar over de muren zien lopen.
Budget en doel
Het dak vol leggen en daarmee een zo laag mogelijke energierekening. Het geld op de bank levert ook niks op en de energieprijzen stijgen alleen maar.Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur.BTW terugvragen kan ik wel zelf indien nodig.
Bijhouden van data
Ik denk dat ik een standaardportal/app van de fabrikant wel prima vind.Mocht een micro-omvormer de beste keuze zijn. Dan lijkt een Envoy-S Standaard voldoende, toch? Daarmee zie ik de opbrengst per paneel en de status per micro-omvormer. De Metered versie geeft nog inzicht in het stroomverbruik en is voorbereid op het aansluiten van een accu. Dat lijkt me voor ons niet relevant.
Bron
Reeds verkregen offertes
Zie het overzicht hieronder.Het is begonnen met de collectieve inkoopactie van VEH, daarna via Internet/telefoon twee aanbieders gesproken.
Morgen nog een telefonische afspraak met een aanbieder die ik uit een ouder topic hier gevist heb. En aanstaande donderdag komen er nog twee installateurs langs voor een offerte. Zo'n schouwing vind ik een prettiger idee dan alles over Internet en/of telefoon.
Regio
Ik woon in Vught; regio Noord-Brabant dus.De voornaamste vraag die ik heb, is: waar zou de voorkeur naar uitgaan: micro-omvormers of optimizers?
Bedrijven adviseren natuurlijk wat er in de offerte staat. Het leek wel dat bij micro-omvormers de voorkeur ging naar het buitenom doorvoeren van de kabel; achter de regenpijp door en dan via de kruipruimte naar de meterkast. Bij optimizers moet alles naar een omvormer die in de ruimte komt te hangen bij de wasmachine.
Aan de hand van de informatie op Solar-Outlet en Solar-Bouwmarkt Solar-Bouwmarkt lijkt de voorkeur van micro-omvormers beter te zijn:
- een superieur systeem als het gaat om het omgaan met schaduw en gecompliceerde dakopstellingen.
- verwachte levensduur is 25 jaar. Bij optimizer dient de omvormer na 10-12 jaar vervangen te worden. Duurder aan het einde van de rit?
- betere uitbreidingsmogelijkheid (maar ik heb toch niet veel meer plaats op het dak).
Oh ja, en hoe denken jullie over eigen software/app op een omvormer? Bij aanbieder 2 wordt de software van Huawei overgeschreven door een eigen versie. Het argument hiervoor was dat de software en app prima aan zou moeten sluiten bij de situatie in Nederland. Ik zou niet weten waarom Nederlandse opbrengst afwijkt van ander landen. Moet ik me zorgen maken dat zoiets over een paar jaar niet meer geupdate zal worden?