Toon posts:

Advies en offertecheck zonnepanelen (Pythoon)

Pagina: 1
Acties:

• Pythoon1977
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:30
De kogel is door de kerk, we willen ook zonnepanelen laten plaatsen.
Ik vind zonnepanelen niet echt heel mooi en daarom heb ik het altijd een beetje afgehouden, maar eigenlijk is het toch wel de moeite waard. Door een collectieve inkoopactie van VEH ben ik aan het denken gezet. Dus daarom maar ingeschreven voor deze inkoopactie, maar omdat ik overtuigd wil zijn dat het een goede deal is, ben ik bezig om meerdere offertes op te vragen.
Het legplan gaat niet erg moeilijk zijn, maar ik vind het wel lastig om de juiste panelen en omvormer te kiezen, zeker ook bij de zogenaamde budgetaanbieders. En of optimizers of micro-omvormers een betere oplossing zijn om de schaduw van de bomen tegen te gaan.
Misschien willen jullie even meekijken om te kijken of ik iets over het hoofd zie. Bedankt alvast!

Foto's
Hieronder een paar foto's.
De dakhelling schijnt 36,5 graden te zijn volgens de genoemde tool.

Beschikbare (dak)ruimte
De afmetingen van het dak zijn 600 x 540 cm.
Alleen in de rechterbovenhoek staat een schoorsteen. De rest van het dak is volledig beschikbaar.

Schaduw
Er is wel sprake van 'zachte' schaduw. De boom in de voortuin is niet groot genoeg om voor schaduw te zorgen en die ga ik ook nog verder terugsnoeien. Maar er staat een boom rechts van het huis en eentje voor het huis die zorgen voor schaduw in de ochtend. Dus optimizers of iets dergelijks zullen wel zinvol zijn, denk ik. Op de foto hieronder zie je al duidelijk de schaduw in de zomer, maar dit is wel redelijk vroeg in de ochtend. Volgens één van de aanbieders is de schaduw rond een uurtje of 10/11 wel verdwenen.

Jaarverbruik
Ons huidig verbruik is 2.500 kWh.
Met twee opgroeiende kinderen zie ik het stroomverbruik nog wel toenemen en ook de aanschaf van een warmtepomp sluit ik niet uit.

Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 1-fase aansluiting. Hieronder een foto van onze meterkast.
Door het aantal panelen kan er geen gebruik gemaakt worden van een PV-verdeler, dus hopelijk kunnen ze kabels trekken door een bestaande leiding. Ik wil geen kabels zichtbaar over de muren zien lopen.

Budget en doel
Het dak vol leggen en daarmee een zo laag mogelijke energierekening. Het geld op de bank levert ook niks op en de energieprijzen stijgen alleen maar.

Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur.
BTW terugvragen kan ik wel zelf indien nodig.

Bijhouden van data
Ik denk dat ik een standaardportal/app van de fabrikant wel prima vind.
Mocht een micro-omvormer de beste keuze zijn. Dan lijkt een Envoy-S Standaard voldoende, toch? Daarmee zie ik de opbrengst per paneel en de status per micro-omvormer. De Metered versie geeft nog inzicht in het stroomverbruik en is voorbereid op het aansluiten van een accu. Dat lijkt me voor ons niet relevant.
Bron

Reeds verkregen offertes
Zie het overzicht hieronder.
Het is begonnen met de collectieve inkoopactie van VEH, daarna via Internet/telefoon twee aanbieders gesproken.
Morgen nog een telefonische afspraak met een aanbieder die ik uit een ouder topic hier gevist heb. En aanstaande donderdag komen er nog twee installateurs langs voor een offerte. Zo'n schouwing vind ik een prettiger idee dan alles over Internet en/of telefoon.

Regio
Ik woon in Vught; regio Noord-Brabant dus.

De voornaamste vraag die ik heb, is: waar zou de voorkeur naar uitgaan: micro-omvormers of optimizers?
Bedrijven adviseren natuurlijk wat er in de offerte staat. Het leek wel dat bij micro-omvormers de voorkeur ging naar het buitenom doorvoeren van de kabel; achter de regenpijp door en dan via de kruipruimte naar de meterkast. Bij optimizers moet alles naar een omvormer die in de ruimte komt te hangen bij de wasmachine.
Aan de hand van de informatie op Solar-Outlet en Solar-Bouwmarkt Solar-Bouwmarkt lijkt de voorkeur van micro-omvormers beter te zijn:
- een superieur systeem als het gaat om het omgaan met schaduw en gecompliceerde dakopstellingen.
- verwachte levensduur is 25 jaar. Bij optimizer dient de omvormer na 10-12 jaar vervangen te worden. Duurder aan het einde van de rit?
- betere uitbreidingsmogelijkheid (maar ik heb toch niet veel meer plaats op het dak).

Oh ja, en hoe denken jullie over eigen software/app op een omvormer? Bij aanbieder 2 wordt de software van Huawei overgeschreven door een eigen versie. Het argument hiervoor was dat de software en app prima aan zou moeten sluiten bij de situatie in Nederland. Ik zou niet weten waarom Nederlandse opbrengst afwijkt van ander landen. Moet ik me zorgen maken dat zoiets over een paar jaar niet meer geupdate zal worden?

• Pythoon1977
Als ik zelf een winkelmandje vul bij Solar Outlet kom ik toch wel een behoorlijk stukje lager uit dan bijv. aanbieder 2 die ook gebruik maakt van Enphase micro-omvormers.
Vergeet ik dingen toe te voegen en ziet het er een beetje logisch uit?
Als het verschil daadwerkelijk zo groot is, misschien moet ik Solar Outlet dan ook nog maar eens overwegen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:11
de offertes die je zelf al gekregen hebt zijn niet de strakste; dan gaat het verschil met de online prijsvechters wel groot worden.

De Trina is denk ik een gunstige keuze om zoveel mogelijk dak te gebruiken. Verder zou ik kijken naar een Solaredge systeem; zou voordeliger moeten zijn dan Enphase... En.... 395W op de 295VA Enphase is wel wat bont.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-05 22:07
Je zegt dat zelf dat je het dak vol wilt leggen. Ik zie echter nu nog een dak helft onbedekt?

• Pythoon1977
Thanks, daar was ik al bang voor.
Ik heb nog goede hoop op de aanbieders die donderdag wel even langs komen (en hopelijk meer maatgericht te werk gaan)

Ik zal vanavond eens kijken naar een Solaredge systeem.
Omdat ik gelezen had dat je de prijs van een omvormer eigenlijk twee keer mee moest tellen in een periode van ongeveer 25 jaar vanwege de (mogelijke) vervanging, leek me de micro-omvormers net zo makkelijk.
(Geen idee wat echt beter is).
Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:49:
En.... 395W op de 295VA Enphase is wel wat bont.
Die lichte tekst als je er met je muis overheen ging, leek te bevestigen dat dit de goede was.
Ik zou dan eigenlijk voor de IQ7A moeten gaan?
(Jammer, is toch 500 euro duurder ;) )

• Pythoon1977
mathijshooi schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:09:
Je zegt dat zelf dat je het dak vol wilt leggen. Ik zie echter nu nog een dak helft onbedekt?
Je bedoelt de achterkant?
Die ligt alleen in de late middag in de zon. En er staat een flinke dakkapel op. Ik verwacht daar niet zoveel panelen kwijt te kunnen (en ik wil absoluut geen getetris op het dak).

Misschien had ik moeten zeggen: ik wil de voorkant vol leggen (en zo netjes mogelijk).

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 17:33
Bedenk wel, een microomvormer, en ook een optimizer kan geen stroom maken van schaduw. Ze kunnen er hoogstens voor zorgen, dat de rest van de string geen last heeft van schaduw op een paar panelen. Of je dat ooit gaat terugverdienen is dan natuurlijk de vraag ;)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-05 22:07
Pythoon1977 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Je bedoelt de achterkant?
Die ligt alleen in de late middag in de zon. En er staat een flinke dakkapel op. Ik verwacht daar niet zoveel panelen kwijt te kunnen (en ik wil absoluut geen getetris op het dak).

Misschien had ik moeten zeggen: ik wil de voorkant vol leggen (en zo netjes mogelijk).
Je geeft aan dat je opgroeiende kinderen en eventueel hybride wp wil in de toekomst. Hiervoor is iedere kwh zeer welkom. Ik heb zelf niet-vol-leg-spijt dus probeer echt maximaal te gaan.

Boven en onder de dakkapel passen misschien best een aantal panelen in landscape. Simuleer dit desnoods zelf in sunnydesign of de solar edge designer.

Marginale kosten van deze paar extra panelen zijn niet heel hoog. Omvormer en installatie kosten heb je toch al. En bij een systeem op twee kanten kan naar verhouding de omvormer/wp kleiner zijn.

En vergeet niet, dakpannen geven sowieso 0% rendement!

• Ronald
@borft Echter bij schaduw van bomen, die over het algemeen minder diep is dan van een schoorsteen verandert het verhaal tot op zekere hoogte: Dit is lastiger bij powerpoint bepalen en de 'winst' van de optimizer is groter.

@Pythoon1977 Enphase loopt achter de feiten aan op paneel-vermogen-ontwikkeling... En dus 'adviseren' ze extreme onder-dimensionering. We kijken hier naar de onderdimensionering als bij een O-W dak... maar zonder te profiteren van de piekspreiding... Ik ben er geen fan van...

Solaredge kun je knap dimensioneren en kost doorgaans minder. Voldoende minder dat je de omvormer een keer kan vervangen... Waarvoor je het dak niet op hoeft.
Vanwege de bomen denk ik Solaredge... Dat is ook de conclusie van Zonneplan; al doen zij het met Huawei en Tigo onder alle panelen (wat duurder is dan Solaredge).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Rutgervg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-03 22:45
Hier ook een offerte opgevraagd.

Ongeveer 3325,- voor 24st 385w all black. JKM385M-6RL3-B.
Iets minder dan 1150,- Growatt MOD 8000TL3-X.
1500,- bevestigingsmateriaal plat dak.
1300 montagekosten.

[Voor 19% gewijzigd door Rutgervg op 04-01-2022 19:33]

• Pythoon1977
@mathijshooi Ik zal het donderdag eens ter sprake brengen bij de installateurs die komen kijken. Maar ik vrees dat de opbrengst niet zo hoog gaat zijn en vanuit een esthetisch oogpunt ook niet fraaier. Wellicht twee panelen rechts van de dakkapel en twee erboven op, maar meer zie ik niet gebeuren.
Misschien is het dan nog beter om er op de garage (60 m2) te leggen. Maar ja, dan zitten die koepeltjes misschien in de weg en qua schaduw het huis en ook die boom. Dus het zal voor nu wel bij de voorkant blijven.

Sunny Designer ben ik mee begonnen, maar daar moet ik toch even iets langer voor gaan zitten.
'Dat doe ik snel effe' pakte niet zo goed uit. :+

• Pythoon1977
Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:37:
@borft Echter bij schaduw van bomen, die over het algemeen minder diep is dan van een schoorsteen verandert het verhaal tot op zekere hoogte: Dit is lastiger bij powerpoint bepalen en de 'winst' van de optimizer is groter.

@Pythoon1977 Enphase loopt achter de feiten aan op paneel-vermogen-ontwikkeling... En dus 'adviseren' ze extreme onder-dimensionering. We kijken hier naar de onderdimensionering als bij een O-W dak... maar zonder te profiteren van de piekspreiding... Ik ben er geen fan van...

Solaredge kun je knap dimensioneren en kost doorgaans minder. Voldoende minder dat je de omvormer een keer kan vervangen... Waarvoor je het dak niet op hoeft.
Vanwege de bomen denk ik Solaredge... Dat is ook de conclusie van Zonneplan; al doen zij het met Huawei en Tigo onder alle panelen (wat duurder is dan Solaredge).
@Ronald Thanks. Ik ga zeker even beter kijken naar Solaredge. Als het dan nog een paar honderd euro lager kan worden dan Zonneplan dan lijkt me dat best acceptabel.
En inderdaad een omvormer vervangen aan de muur is natuurlijk wat makkelijker.

• Pythoon1977
De offertes van de installateurs die langs gekomen zijn, zijn inmiddels ook binnen. En ik word er toch niet direct heel enthousiast van. De informatie was niet echt meer als wat ik wist obv topics hier en informatie op Internet en ook over kabelroutes konden ze niet echt iets zeggen, dat moest met de installateurs ter plekke. Ik snap niet hoe ik hier in sommige andere topics prijs/WP ratio's zie van net iets boven een euro...

Het valt me ook op dat de laatste twee installateurs (die langs geweest zijn) een veel hoger beoogd rendement inschatten. En eerlijk gezegd, lijkt me dat met de twee bomen bij het huis niet helemaal reeel. Maar het kwam uit het software pakket op de laptops (volgens mij 2Solar met berekeningen van de TU Delft). En dan kom je natuurlijk wel gunstiger uit qua prijs/WP ratio. Dus ik heb voor een eerlijker vergelijk ook maar even de prijs/WP ratio obv van de bruto opbrengst in mijn overzichtje gezet; dat lijkt me eerlijker.
Wat me nog meer opviel was dat bij de Enphase offertes toch ook de IQ7+ erin gezet is, iets waarbij @Ronald aangaf dat dit wat te bont zou zijn. En de onderdimensionering is dan ook wel erg fors en na 11:00u liggen de panelen mooi in de zon. Zouden ze dit doen om een gunstigere offerte uit te brengen, want er zit grofweg een 500 euro verschil tussen 12 keer een IQ7+ en de IQ7A.

De aanleg van Enphase lijkt me wel heel eenvoudig omdat er een loze leiding naar de zolder naar de meterkast ligt die in de hoek bij het dakbeschot uitkomt. Dus geen kabels die naar de andere kant van het huis moeten om een omvormer in het wasmachine hok op te hangen bij een SolarEgde systeem. Al is die kabelroute wellicht het probleem van de installateur, maar ik wil geen zichtbare kabels over de hele zolderverdieping hebben lopen (wellicht over de nok en terug buiten langs). Aanbieder 6 kwam met een PV verdeler op de wasmachine groep, maar ik geloof dat dat met 12 panelen op het randje zit. Ik heb dan liever een aparte groep middels die loze leiding. Weten jullie of het toegestaan is om in dezelfde loze leiding naar de meterkast een LAN-kabel mee te trekken? (of past dat niet?)

Kijkend naar de offertes met SolarEdge komen aanbieder 4 en aanbieder 6a met een offerte van 4.900 en 4.600 euro. En dit is dan 'maar' voor 11 panelen. Beide hebben de twijfels over de beschikbare oppervlakte bij de schoorsteen. Dus als het straks of morgen niet regent, ga ik het maar precies opmeten, want ik wil geen getetris op het dak (en 10 in portrait vs 12 in landscape is, ondanks ons lage verbruik nu, ook zonde als het wel zou passen). We hebben uit de dakkapel gehangen en komen op een dakpan van 37 cm en 13 pannen vanaf de goot tot de schoorsteen, maar er moet ook wat ruimte blijven vanaf de schoorsteen en goot.
Maar dan nog. Er blijft een behoorlijk verschil met bijv. Solar Outlet. Bij Solar-Outlet kom ik op 4.400 euro voor 12 panelen met een hogere WP, dus 250 euro minder en een paneel extra (maar geen BTW terugvraag service).

Dus wat is wijsheid. Zou Solar Outlet slechter zijn dan een installateur die meer in de buurt zit? Ik heb er wel meer keus in panelen (hogere WP's).
- Eerst precies meten wat er nu past op het dak. En misschien Solar Outlet eens bellen/mailen.
- Als de Trina's niet passen qua hoogte moet ik misschien wachten op de Jinko's in februari dat scheelt bijna 7 cm per paneel.
- Twijfelen tussen SolarEdge en Enphase. Als mijn winkelmandjes volledig zijn kom ik op een verschil van 685 euro, daar koop je dan over 12 jaar ook geen nieuwe omvormer voor en de kabelroute lijkt me eenvoudiger (geen grote omvormer aan de andere kant van het huis).

Hieronder het geupdate overzicht met offertes en de winkelmandjes bij Solar Outlet met Enphase en SolarEdge.
Iemand nog goede tips?

• Ronald
Pythoon1977 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:46:
[...]
Ik snap niet hoe ik hier in sommige andere topics prijs/WP ratio's zie van net iets boven een euro...
Er lijkt een grote factor van geluk te zitten in het vinden van een lokale installateur met redelijke prijs.
Maar 'net boven de euro/Wp' is voor systemen met String omvormers. Solaredge denk je aan met een lokale installateur aan 1,10-1,20 en Enphase 1,20-1,30.
Wat me nog meer opviel was dat bij de Enphase offertes toch ook de IQ7+ erin gezet is, iets waarbij @Ronald aangaf dat dit wat te bont zou zijn. En de onderdimensionering is dan ook wel erg fors en na 11:00u liggen de panelen mooi in de zon. Zouden ze dit doen om een gunstigere offerte uit te brengen, want er zit grofweg een 500 euro verschil tussen 12 keer een IQ7+ en de IQ7A.
Ik vind het bont omdat de IQ7+ een compromis is maar evengoed lekker aan de prijs.

Gesimuleerd met een x10 systeem in Sunny design.
Met IQ7+ verlies je 1,5%, IQ7A 0,1%

Financieel blijft IQ7+ dus aantrekkelijker, vandaar dat hij zoveel wordt ingezet, ook bij zware panelen.
De aanleg van Enphase lijkt me wel heel eenvoudig omdat er een loze leiding naar de zolder naar de meterkast ligt die in de hoek bij het dakbeschot uitkomt. Dus geen kabels die naar de andere kant van het huis moeten om een omvormer in het wasmachine hok op te hangen bij een SolarEgde systeem. Al is die kabelroute wellicht het probleem van de installateur, maar ik wil geen zichtbare kabels over de hele zolderverdieping hebben lopen (wellicht over de nok en terug buiten langs). Aanbieder 6 kwam met een PV verdeler op de wasmachine groep, maar ik geloof dat dat met 12 panelen op het randje zit. Ik heb dan liever een aparte groep middels die loze leiding. Weten jullie of het toegestaan is om in dezelfde loze leiding naar de meterkast een LAN-kabel mee te trekken? (of past dat niet?)
Kan de omvormer niet vlakbij die loze leiding op zolder? Een SE4000H is geen echt groot apparaat: 280 x 370 x 142mm met wat ruimte er omheen.

PV verdeler is een veilige oplossing. 3x2.5mm² mag je afzekeren op 20A. Er zijn individuen op het forum die al jaren een 4kW omvormer op 16A hebben draaien: installatieautomaten hebben pittig grote marges, 5-10% bij 30 graden ;-)

Maar een 3x4mm² in de loze leiding is wel mooier (3x4mm² mag net in 16mm)
Kijkend naar de offertes met SolarEdge komen aanbieder 4 en aanbieder 6a met een offerte van 4.900 en 4.600 euro. En dit is dan 'maar' voor 11 panelen. Beide hebben de twijfels over de beschikbare oppervlakte bij de schoorsteen. [...]
Zonneplan is over het algemeen voorzichtig in hun schattingen; en zij dachten geen probleem met 12.
Dus wat is wijsheid. Zou Solar Outlet slechter zijn dan een installateur die meer in de buurt zit? Ik heb er wel meer keus in panelen (hogere WP's).
- Eerst precies meten wat er nu past op het dak. En misschien Solar Outlet eens bellen/mailen.
- Als de Trina's niet passen qua hoogte moet ik misschien wachten op de Jinko's in februari dat scheelt bijna 7 cm per paneel.
- Twijfelen tussen SolarEdge en Enphase. Als mijn winkelmandjes volledig zijn kom ik op een verschil van 685 euro, daar koop je dan over 12 jaar ook geen nieuwe omvormer voor en de kabelroute lijkt me eenvoudiger (geen grote omvormer aan de andere kant van het huis).
Hoewel de online installateurs prijsvechters zijn, heb ik niet het idee dat se consequent slecht werk afleveren... Hoge bomen vangen veel wind enzo.

Je kunt kijken naar de Hyundai panelen, fractie andere maat weer dan de Trina. Wachten tot februari zou ik geen moeite mee hebben, kans dat ze voor die tijd kunnen komen is niet zo groot, en anders maakt het voor productie niet veel uit om in dit jaargetijde iets te wachten.

Solaredge vs Enphase: Keuze is aan jouw. Je hebt denk ik alle info om een weloverwogen keuze te maken.

• Pythoon1977
Ronald schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:59:
Ik vind het bont omdat de IQ7+ een compromis is maar evengoed lekker aan de prijs.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Gesimuleerd met een x10 systeem in Sunny design.
Met IQ7+ verlies je 1,5%, IQ7A 0,1%

Financieel blijft IQ7+ dus aantrekkelijker, vandaar dat hij zoveel wordt ingezet, ook bij zware panelen.
Nog een keertje om zeker te weten dat ik het goed begrijp en dan hou ik er over op, maar ik wil een goede afweging maken:
Als het een rendementsverschil van 1,5% betreft tussen de IQ7+ en de IQ7A, en het prijsverschil is 504 euro bij 12 panelen. Dan moet ik voor 33.600 euro stroom opgewekt hebben om dat te compenseren (75.000 kWh bij een tarief van 0,45 euro).
Dat is een behoorlijke tijd. Dan kan ik beter de IQ7+ micro-omvormers nemen, toch? Dat is financieel aantrekkelijker.

En als ik dan nog kijk naar het verschil tussen SolarEdge en Enphase (met IQ7+) bij Solar Outlet dan is dat een verschil 270 euro (netto-investering).
Daarvoor krijg ik dan 25 jaar garantie op de micro-omvormers (ipv 12 op de SolarEdge omvormer) en ze kunnen met de electra direct door de loze leiding bij het dakbeschot naar de meterkast. Makkelijker kan bijna niet.
Kan de omvormer niet vlakbij die loze leiding op zolder? Een SE4000H is geen echt groot apparaat: 280 x 370 x 142mm met wat ruimte er omheen.

PV verdeler is een veilige oplossing. 3x2.5mm² mag je afzekeren op 20A. Er zijn individuen op het forum die al jaren een 4kW omvormer op 16A hebben draaien: installatieautomaten hebben pittig grote marges, 5-10% bij 30 graden ;-)

Maar een 3x4mm² in de loze leiding is wel mooier (3x4mm² mag net in 16mm)
De omvormer vlakbij de loze leiding wordt lastig.
De zolder is grofweg opgedeeld in 3 delen: een wasmachine, droger, en cv-ketelhok, een slaapkamer voor de oudste en een bergruimte met nog een extra knieschot. Die loze leiding komt achter het knieschot uit. Dus bij de loze leiding monteren betekent op de draagmuur bij het knieschot op 20 cm hoogte. Dus lastig op te hangen en niet meer af te lezen als de bergruimte weer gevuld wordt. Voor het knieschot ophangen, is niet mogelijk omdat ie dan bij de deuropening hangt.
Dus makkelijk zou het zijn om die omvormer langs de cv-ketel op te hangen, maar goed dat is aan de achterkant van het huis. En dan zou dus wel een PV verdeler kunnen als ze met de kabel niet terug willen naar de voorkant van het huis om via de loze leiding naar de meterkast te gaan.
Zonneplan is over het algemeen voorzichtig in hun schattingen; en zij dachten geen probleem met 12.

[...]

Hoewel de online installateurs prijsvechters zijn, heb ik niet het idee dat se consequent slecht werk afleveren... Hoge bomen vangen veel wind enzo.

Je kunt kijken naar de Hyundai panelen, fractie andere maat weer dan de Trina. Wachten tot februari zou ik geen moeite mee hebben, kans dat ze voor die tijd kunnen komen is niet zo groot, en anders maakt het voor productie niet veel uit om in dit jaargetijde iets te wachten.

Solaredge vs Enphase: Keuze is aan jouw. Je hebt denk ik alle info om een weloverwogen keuze te maken.
Thanks daarvoor @Ronald . Je hebt me al enorm geholpen en stof tot nadenken gegeven. :)

Die indruk heb ik ook niet direct dat ze slecht werk afleveren. Op Google variëren de reviews wel, maar de slechte reviews ook mbt voorraadbeheer. Op Trusted shops staan er veel positieve reviews, maar daar staan er ook veel tussen zonder installatie uiteraard.

Het systeem zoals hierboven genoemd (mits passend), dus 12 panelen met Enphase IQ7+, kom ik op een prijs van 4.750 euro excl. BTW, lijkt me dan best netjes.
Die Hyundai panelen zijn overigens wat hoger in landscape en dat wordt nog lastig om ze te plaatsen. Die Jinko's zijn nagenoeg het laagst en met een breedte van 185,5 cm moeten er toch ook net drie passen op een dak van 6 meter breed (hoop ik).

Dus onder aan de streep gaat mijn voorkeur (nu) uit naar die 12 Jinko panelen (of anders Trina) met Enphase IQ7+ micro-omvormers. Dan is het hopen dat de panelen passen zoals bedacht en dat ik geen additionele kosten vergeten ben.

• Ronald
Pythoon1977 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:42:
[...]
Dan kan ik beter de IQ7+ micro-omvormers nemen, toch? Dat is financieel aantrekkelijker.
Correct
En als ik dan nog kijk naar het verschil tussen SolarEdge en Enphase (met IQ7+) bij Solar Outlet dan is dat een verschil 270 euro (netto-investering).
Daarvoor krijg ik dan 25 jaar garantie op de micro-omvormers (ipv 12 op de SolarEdge omvormer) en ze kunnen met de electra direct door de loze leiding bij het dakbeschot naar de meterkast. Makkelijker kan bijna niet.
Voor de verandering weinig verschil; IQ7+ lijkt iets omlaag gegaan te zijn in prijs, en S440 is duurder dan de veelgebruikte voorganger (p401).

Duidelijk verhaal dan!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pythoon1977
Super, dank je wel.
Ik ga het dak straks effe goed opmeten en contact zoeken met Solar Outlet. Als ze er straks (een weekje of 6-8, gok ik) opliggen, post ik nog effe een foto.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:50
Drie in landscape boven de dakkapel paste toch niet?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Pythoon1977
hoevenpe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:51:
Drie in landscape boven de dakkapel paste toch niet?
De installateurs die zijn komen kijken, gaven aan dat dat eigenlijk niet interessant was; te weing opbrengst. Het zou nog interessanter zijn om ze op de garage te leggen.
We zitten met deze installatie al heel ruim boven ons verbruik. Dus ik vind 12 panelen wel prima.

• Pythoon1977
Ik heb een beetje proberen te meten, maar met hoogtevrees op zo'n ladder gaat het niet heel soepel. Ik ben ook niet zoveel wijzer geworden.
  • Een dakpan is 35 cm (misschien 35,5 cm, maar ik wil me niet helemaal rijk rekenen)
  • De hoogte van het dak is 15 dakpannen en er gaan twee dakpannen verloren bij de schoorsteen. Plus een klein beetje extra (ja, alle beetjes tellen).

Als ik dan een beetje een schets probeer te maken, kom ik ongeveer uit op het volgende.
Zoals te zien is, is het allemaal niet erg ruim. Tenminste in de hoogte, de breedte is het probleem niet. Het lijkt een beetje af te hangen van:
  • wat is de tussenruimte tussen de panelen?
  • wat is de ruimte die aan moet houden vanaf de schoorsteen en vanaf de dakgoot.
Als ik in de buurt kijk, zie ik bij meerdere huizen dat de ruimte vanaf de schoorsteen geen hele dakpan is. En dat was wat één van de installateurs zei (onder en boven één dakpan).

Het zou toch echt zonde zijn als het maar 11 panelen kunnen worden, want een ontbrekend paneel omwille van een paar centimeter ziet er gek uit.
En de Jinko zonnepanelen zijn al de smalste bij Solar Outlet (iig met een WP > 380).

• Pythoon1977
Pythoon1977 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:26:
Super, dank je wel.
Ik ga het dak straks effe goed opmeten en contact zoeken met Solar Outlet. Als ze er straks (een weekje of 6-8, gok ik) opliggen, post ik nog effe een foto.
Belofte maakt schuld. :)
Vandaag zijn de zonnepanelen geinstalleerd!
Ronald schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:59:
[Je kunt kijken naar de Hyundai panelen, fractie andere maat weer dan de Trina.
...
Ik moest hier nog effe aan denken, want uiteindelijk zijn het Hyundai panelen met Enphase micro-omvormers geworden.

En uiteindelijk is het een lokale aanbieder geworden. Door in eerste instantie een sluiting tijdens de Kerstvakantie en vervolgens een positieve corona test van de adviseur, heeft het bezoek even op zich laten wachten (maar ik kreeg toch geen antwoord van Solar Outlet op mijn vragen).
Na een heel fijn gesprek, een goede offerte+service, en 12 toch net niet passende landscape panelen, zijn het 10 grote panelen in portait geworden, namelijk:
  • 10 x Hyundai Mono Shingled Silver Frame HiE-S480VI --> 480 Wp (wat een flinke panelen!)
  • 10 x Enphase IQ7A
De installatie ging voorspoedig vandaag en de productie is rond het middag uur begonnen en gelukkig (grappig dat na een grauwe ochtend de zon ook doorbrak).
Wij zijn er blij mee, dus laat de zon nu maar komen! We hebben er zelfs de boom voor laten snoeien (zie foto in de startpost).

• Ronald
Mooi geworden hoor, gefeliciteerd!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee