• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:44
Theo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Mijn ramen moet ik om de paar maanden ook wassen ondanks dat deze door de regen worden schoongespoeld, en deze staan zelfs helemaal verticaal. Stel ik was ze een jaar niet dan komt er ook minder licht naar binnen omdat ze echt heel erg smerig zijn. Nu hebben de panelen een coating (wordt gezegd..), maar nergens valt te vinden over hoe lang deze magische coating werkt... Maar naast stukjes Sahara verdwijnen nu ook stukken vogelpoep die al de halve winter op de panelen zitten en niet weg willen met een regenbuitje...
Het schoonmaken van je ramen doe je meer voor het oog... Niet omdat het binnen opeens zoveel donkerder word.

Ik ga toch voor wat duidelijker onderzoek :+ dan een paar N=1 resultaten die geen rekening houden met afkoeling en geen controlegroep hebben.
A study done in the United States in Tucson, Arizona, found that cleaning solar panels only improved their output by around 1%. This is in a location that only receives a little more than half as much rainfall as Adelaide, which is Australia’s driest capital.
Voor vlakke panelen is er zeker wat te zeggen. Maar schuin? Mwoah...
clean their panels it improves output by 10% or more. And they may be right. Some people live in filthy, filthy places. But it is easy to be fooled into thinking that cleaning panels has a greater effect than it does.

Firstly, cleaning panels will cool them down and cause them to operate more efficiently. If someone cleans hot panels when and immediately checks their performance and sees it has increased by 10%, that could be entirely due to the fact they are now 40 degrees cooler.

And even if you aren’t fooled by the cool and do get a significant, real improvement in performance, as soon as they have been cleaned those panels are going to start getting dirty again, so the average increase in performance from cleaning will be considerably less than the immediate increase that results
Als ik iets met optimizer had, had ik best een iets wetenschappelijker testje willen doen (deel schoonmaken, deel niet). Maar die heb ik niet dus kan het niet controleren.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17

Theo

moederbord

Waah schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:42:
[...]

Het schoonmaken van je ramen doe je meer voor het oog... Niet omdat het binnen opeens zoveel donkerder word.

Ik ga toch voor wat duidelijker onderzoek :+ dan een paar N=1 resultaten die geen rekening houden met afkoeling en geen controlegroep hebben.

[...]

Voor vlakke panelen is er zeker wat te zeggen. Maar schuin? Mwoah...

[...]

Als ik iets met optimizer had, had ik best een iets wetenschappelijker testje willen doen (deel schoonmaken, deel niet). Maar die heb ik niet dus kan het niet controleren.
Hieronder een (voor zover ik weet) goed uitgevoerde test tussen vuile en schone panelen op één zonneveld inc controlegroep, pre en postresultaten:
https://www.platendt.nl/n...einigen-van-zonnepanelen:
Twee series van elk 48 panelen (16 per string) gekoppeld aan een 3-fasige SMA omvormer werden geselecteerd voor de testen omwille van hun vergelijkbare karakteristieken. De grafiek geeft aan dat er slechts een verwaarloosbaar verschil is van 0,06% in opbrengst tussen de 2 omvormers gedurende een periode van 2 maanden voor de testen.

De eerste 3 maanden na het reinigen van één serie zonnepanelen was de meeropbrengst van de gereinigde zonnepanelen gemiddeld 4,73% hoger.
Tweede onderzoek: https://www.zonnepanelen.net/reinigen/
De zonnepanelen zijn in februari 2013 geplaatst. In februari 2015 hebben wij een onderzoek gedaan naar het effect van het reinigen van zonnepanelen. De zonnepanelen waren ruim een jaar niet schoongemaakt. Op de zonnepanelen lag een klein laagje stof, her en der zat vogelpoep. Dit is verwijderd met lauw osmosewater zonder schoonmaakmiddel. Door alleen bepaalde zonnepanelen te reinigen en anderen niet, konden wij nauwkeurig bepalen wat het schoonmaken van de zonnepanelen opleverden. Om de test goed uit te voeren, waren de gereinigde zonnepanelen en de ‘vuile’zonnepanelen op een andere omvormer aangesloten, de overige omstandigheden waren identiek. Na het reinigen leverden de gereinigde zonnepanelen gedurende 1 uur 3 tot 5% meer rendement.

[Voor 23% gewijzigd door Theo op 22-03-2022 08:03]

7400 Wp op het dak

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:44
Theo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:00:
[...]

Hieronder een (voor zover ik weet) goed uitgevoerde test tussen vuile en schone panelen op één zonneveld inc controlegroep, pre en postresultaten:
https://www.platendt.nl/n...einigen-van-zonnepanelen:

[...]

Tweede onderzoek: https://www.zonnepanelen.net/reinigen/

[...]
Een bevestiging van iets wat we al wisten: "plat" liggende panelen hebben baat bij een reinigingsbeurt. O-)
tenminste, 8 graden hellingshoek vind ik redelijk vlak :9

Maar dit soort testjes zijn toch wat veelzeggender.

Of 4,7% extra opbrengst de moeite is blijft natuurlijk afhankelijk van:
  1. Hoeveel je opwekt
  2. Hoe makkelijk je er bij kan.
  3. De electraprijs die je krijgt
  4. De hellingshoek
Met mijn jaarlijkse opwekking van ~3500kWh, zou dat 165,55 kWh extra opleveren per jaar.
Daarvoor moet ik wel flink investeren, want ik kan er lastig bij. Dan heb ik zo'n speciale borstel nodig en een telescoop van zeker een metertje of 10?
Ik krijg 18ct/kWh (ik verbruik meer dan ik opwek, en op het "goede" moment vastgezet) 0.18*165,55=€29,80 per jaar
En de nog onzekere: Mijn hellingshoek is níét 8 graden... maar eerder 40 graden. Dus het is te verwachten dat ik niet 29,80 bespaar maar minder.

Daarvoor zou ik dan 4x per jaar de panelen moeten reinigen. Het kán ook minder, maar dan is de winst ook minder. Waar het omslagpunt is? Geen idee want die data heb ik nog niet gevonden.

Dus als iemand een soortgelijk onderzoekje heeft zoals @Theo deelde, met andere hellingshoeken, graag!

Maar voor mezelf? Zelfs met 30 euro per jaar is het de moeite niet waard. Zo'n borstel zit ik al rond de 150 euro. TVT van 5 jaar. Plus het werk wat ik er in moet stoppen.... :+

Dat tweede onderzoek is trouwens ruk zeg :+ Dan doe je al die moeite.... en dan doe je dit:
Na het reinigen leverden de gereinigde zonnepanelen gedurende 1 uur 3 tot 5% meer rendement.
dus na schoonmaken leverde ze 3 tot 5% meer rendement op.... voor een uur.... en meer data krijgen we niet.
Dat kan dus komen door afkoeling, precies waar men voor waarschuwt. :>

Hoe meer ik dit lees, hoe meer mijn handen jeuken om zelf zo'n testje te doen :D Maar helaas heb ik maar 1 omvormer, en de ene string ligt op West, de ander op Oost. Dus ik kan zelf geen goede test doen.

[Voor 13% gewijzigd door Waah op 22-03-2022 08:34]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17

Theo

moederbord

Waah schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Een bevestiging van iets wat we al wisten: "plat" liggende panelen hebben baat bij een reinigingsbeurt. O-)
tenminste, 8 graden hellingshoek vind ik redelijk vlak :9

Maar dit soort testjes zijn toch wat veelzeggender.

Of 4,7% extra opbrengst de moeite is blijft natuurlijk afhankelijk van:
  1. Hoeveel je opwekt
  2. Hoe makkelijk je er bij kan.
  3. De electraprijs die je krijgt
  4. De hellingshoek
Met mijn jaarlijkse opwekking van ~3500kWh, zou dat 165,55 kWh extra opleveren per jaar.
Daarvoor moet ik wel flink investeren, want ik kan er lastig bij. Dan heb ik zo'n speciale borstel nodig en een telescoop van zeker een metertje of 10?
Ik krijg 18ct/kWh (ik verbruik meer dan ik opwek, en op het "goede" moment vastgezet) 0.18*165,55=€29,80 per jaar
En de nog onzekere: Mijn hellingshoek is níét 8 graden... maar eerder 40 graden. Dus het is te verwachten dat ik niet 29,80 bespaar maar minder.

Daarvoor zou ik dan 4x per jaar de panelen moeten reinigen. Het kán ook minder, maar dan is de winst ook minder. Waar het omslagpunt is? Geen idee want die data heb ik nog niet gevonden.

Dus als iemand een soortgelijk onderzoekje heeft zoals @Theo deelde, met andere hellingshoeken, graag!

Maar voor mezelf? Zelfs met 30 euro per jaar is het de moeite niet waard. Zo'n borstel zit ik al rond de 150 euro. TVT van 5 jaar. Plus het werk wat ik er in moet stoppen.... :+

Dat tweede onderzoek is trouwens ruk zeg :+ Dan doe je al die moeite.... en dan doe je dit:

[...]

dus na schoonmaken leverde ze 3 tot 5% meer rendement op.... voor een uur.... en meer data krijgen we niet.
Dat kan dus komen door afkoeling, precies waar men voor waarschuwt. :>

Hoe meer ik dit lees, hoe meer mijn handen jeuken om zelf zo'n testje te doen :D Maar helaas heb ik maar 1 omvormer, en de ene string ligt op West, de ander op Oost. Dus ik kan zelf geen goede test doen.
Ik heb (onbedoeld) een kleine test kunnen doen! :D
Op de schuur heb ik panelen liggen die ik schoon heb gemaakt, maar de panelen op het huis daar kom ik niet bij zonder steiger (of een telescoopsteel van 10 meter) De panelen op de schuur en op het huis zitten beide op een eigen omvormer die niet smart is en niet uitgebreid data bijhoudt, echter kijk ik periodiek even naar de omvormers en noteer ik wat standen. Beide panelen liggen op zuid onder een hoek van rond de 45 graden (ik geloof 43 en 48 graden, dus aardig gelijkwaardig) Vorige week hadden we een bewolkingsvrije dag en kwam er 11.2 kWh van het huis af en 24.3 kWh van de schuur. Afgelopen weekend zijn de panelen op de schuur gereinigd. Gisteren was het bijna schaduwloos en kwam er van het huis maar 10.3 kWh af terwijl er van de schuur 24.2 kWh kwam. Gezien er door de bewolking dus 8% minder van het huis kwam kon je hetzelfde verwachten van de schuur. Echter was deze -0.4% waardoor de schuur dus 7.6% meer opwekt dan wat verwacht kon worden op basis van vorige week.

Ik zal niet beweren dat het reinigen zorgt voor een delta van +7.6% in opbrengst omdat deze data maar slechts één meting is, de dakhoeken van de schuur en huis niet exact gelijk zijn en de azimut van de zon ook een graadje is veranderd en de panelen/omvormer van het huis anders zijn dan die van de schuur. Maar dat het reinigen van de panelen wel iets doet en zorgt voor een hogere opbrengst dat kan ik wel op deze cijfers beweren.

7400 Wp op het dak

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Of het nu echt veel helpt of niet, ik spuit de zonnepanelen om de paar maanden schoon met een tuinslang vanuit mijn dakramen. Als de vervuiling wat te erg is dan doe ik wat zonnepanelen-shampoo in het reservoir van mijn spuit.

Mooi fout is niet lelijk

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:42

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En toen kwam er gewoon even wat sneeuw en die veegde alles even goed schoon. Saharazand is er weer af. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 21:24
Was uit nieuwsgierigheid aan het lezen topic is al wat ouder.
Maar is zo'n clipje onder aan de zonnepaneel niet voldoende?

https://www.solar-bouwmar...teriaal-solspil-clip.html

Vooral zonnepanelen op platdak zouden profijt van hebben.(althans met een lage hoek)

AnimeAdicted

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zo'n clipje helpt wel iets ja. Ik heb ze nu een paar maanden op een deel van mijn bijna vlak liggende panelen. De panelen met clipje zien er een stuk schoner uit dan die zonder.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Offens1490
Elders wel iets goedkoper te verkrijgen.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 21:20

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Offens1490 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:26:
Was uit nieuwsgierigheid aan het lezen topic is al wat ouder.
Maar is zo'n clipje onder aan de zonnepaneel niet voldoende?

https://www.solar-bouwmar...teriaal-solspil-clip.html

Vooral zonnepanelen op platdak zouden profijt van hebben.(althans met een lage hoek)
[Afbeelding]
Maar zo'n kan dus niet geplaatst worden op het midden van het dat toch?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee