Een bevestiging van iets wat we al wisten: "plat" liggende panelen hebben baat bij een reinigingsbeurt.
tenminste, 8 graden hellingshoek vind ik redelijk vlak
Maar dit soort testjes zijn toch wat veelzeggender.
Of 4,7% extra opbrengst de moeite is blijft natuurlijk afhankelijk van:
- Hoeveel je opwekt
- Hoe makkelijk je er bij kan.
- De electraprijs die je krijgt
- De hellingshoek
Met mijn jaarlijkse opwekking van ~3500kWh, zou dat 165,55 kWh extra opleveren per jaar.
Daarvoor moet ik wel flink investeren, want ik kan er lastig bij. Dan heb ik zo'n speciale borstel nodig en een telescoop van zeker een metertje of 10?
Ik krijg 18ct/kWh (ik verbruik meer dan ik opwek, en op het "goede" moment vastgezet) 0.18*165,55=€29,80 per jaar
En de nog onzekere: Mijn hellingshoek is níét 8 graden... maar eerder 40 graden. Dus het is te verwachten dat ik niet 29,80 bespaar maar minder.
Daarvoor zou ik dan 4x per jaar de panelen moeten reinigen. Het kán ook minder, maar dan is de winst ook minder. Waar het omslagpunt is? Geen idee want die data heb ik nog niet gevonden.
Dus als iemand een soortgelijk onderzoekje heeft zoals @
Theo deelde, met andere hellingshoeken, graag!
Maar voor mezelf? Zelfs met 30 euro per jaar is het de moeite niet waard. Zo'n borstel zit ik al rond de 150 euro. TVT van 5 jaar. Plus het werk wat ik er in moet stoppen....
Dat tweede onderzoek is trouwens ruk zeg

Dan doe je al die moeite.... en dan doe je dit:
Na het reinigen leverden de gereinigde zonnepanelen gedurende 1 uur 3 tot 5% meer rendement.
dus na schoonmaken leverde ze 3 tot 5% meer rendement op.... voor een uur.... en meer data krijgen we niet.
Dat kan dus komen door afkoeling, precies waar men voor waarschuwt.
Hoe meer ik dit lees, hoe meer mijn handen jeuken om zelf zo'n testje te doen

Maar helaas heb ik maar 1 omvormer, en de ene string ligt op West, de ander op Oost. Dus ik kan zelf geen goede test doen.
[
Voor 13% gewijzigd door
Waah op 22-03-2022 08:34
]