Chrisverst schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:16:
Ik zie dat de meeste hier de panelen schoonmaken met een borstel en water. Vandaag zelf ook aan de slag gegaan maar ze lijken na het opdrogen van het water nog steeds erg vies (Wij hebben een waterontharder thuis staan dus Kalk kan het niet zijn).
Is het niet toch verstandiger om osmose water te halen of klein beetje azijn + Dreft mix toe te voegen aan het water? Of eventueel auto shampoo / Auto foam te gebruiken om ergste vuil los te weken?
Zelf ben ik aan de slag gegaan met hogedrukspuit met verlengslang en zachte auto borstel. meeste kon ik er vanuit de ramen goed bij.
Graag hoor ik hoe jullie ze als nieuw hebben gekregen want die van mij zijn dat na de schoonmaakbeurt zeker niet! en een doekje + ramenwisser is lastig uit te voeren.
[Afbeelding]
Dreft of azijn zou ik persoonlijk niet doen. Zelf gebruik ik autoshampoo. Als het voor de lak op de auto goed is, dan is het dat ook voor de panelen zo redeneer ik.
Op mijn platte schuurdak heb ik 22 panelen liggen die echt heel erg plat liggen. Een rij op 15 graden en de volgende rij op 10 graden.
Ik heb een Karcher K5. Ik heb daarbij een 10m extension gekocht "XH10 Quick Connector". Kost je €74 euro bij de Hornbach, maar wat een geniale uitvinding, ook voor het wassen van de auto het apparaat kan gewoon beneden blijven staan je hoeft aleen maar met het pistool en gereedschappen het dak op.
Ik heb de panelen afgespoten met medium druk (anders spuit je de kitranden uit de panelen). Hierna zag ik duidelijk nog een film op de panelen zitten, zag er echt niet uit.
Ik heb daarna mijn foamset gebruikt voor de auto "Ultra foam cleaner 3-in-1" met de foamsproeier. Hiermee de panelen helemaal ingefoamed en daarna met de "Roterende wasborstel WB 120" (Ja die is een beetje overpriced, maar o zo handig) de panelen helemaal schoongewassen en daarna nog een keer nagespoten zodat alle zeep er af is. Van beneden naar boven werken zodat je niet meteen alle zeep wegspoelt.
Het is een keer een investering, maar al die spullen kun je ook gebruiken voor het wassen van de auto en fietsen e.d..
Volgende ochtend zat er wel weer een dikke meeuwenclusterbom over enkele panelen verspreid helaas. Gebeurd alleen maar na het wassen! Die heb ik dus nog een keer nagetrokken.
Mijn andere 20 panelen zitten op het dak van mijn woning, tussen 2 woningen in (schuin dak). Als ik daar op wil moet ik wat dakpannen lichten. Ik zou daar met mijn 2-in-1 ramentrekker bij kunnen, maar deze panelen hangen vrij stijl dus lijkt me niet de moeite om daar het halve dak voor af te breken en een halve zaterdag aan te spenderen.
De schoonste panelen zijn de 6 die ik nog steeds op het dak moet leggen, een keer een onderstel voor in elkaar knutselen

[Voor 4% gewijzigd door Fairy op 21-03-2022 16:10]