• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:23
Hoi,

Ik ben een half jaartje in het bezit van zonnepanelen. Nu kreeg ik toevallig een nieuwsbrief van mijn installateur om de zonnepanelen schoon te laten maken. Dit lijkt in mijn geval nog erg snel, aangezien ze pas sinds afgelopen juli erop liggen. Maar ik vroeg me toch af wat nu een goed moment is om deze te laten schoonmaken. Ik zie er weinig op, maar ik verwacht dat ik volgend jaar net zo weinig eraan zie.

De panelen liggen bij mij op een schuin dak, ik ben geen held op dak...dus ik denk dat ik er dan voor laat kiezen om ze te laten schoonmaken, maar om dit nu onnodig te gaan doen?. Iemand hier ervaring mee?

Thanks!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26
Hangt helemaal van de kosten af. Zelfs al zijn ze heel vies, dan zal het hoogstwaarschijnlijk maximaal 1% in opbrengst schelen, dus reken het uit wat het je waard is :)

The devil is in the details.

• CronoS76
haha.. Geen idee inderdaad nog wat het kost, kreeg wel korting als ik voor een bepaalde datum reageerde :). Maar als het inderdaad zo weinig aan rendement verschil geeft, dan lijkt het mij inderdaad niet waard om ze schoon te laten maken. :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Even los van hoe vaak / wanneer...

Laat je niet toevallig de ramen wassen door een glazenwasser? Vraag dan eens of deze de panelen niet af en toe mee kan nemen. Lijkt me efficiënter en goedkoper dan wanneer je de installateur hiervoor laat komen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:59
Eens in de 2 á 3 jaar is meer dan voldoende, schoonmaken kost meer dan wat je verliest aan opbrengt bij 1x per jaar.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:00
Xander schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:20:
Even los van hoe vaak / wanneer...

Laat je niet toevallig de ramen wassen door een glazenwasser? Vraag dan eens of deze de panelen niet af en toe mee kan nemen. Lijkt me efficiënter en goedkoper dan wanneer je de installateur hiervoor laat komen.
Is dan niet het risico dat hij beschadigd wordt?

• CronoS76
Er staat dat ze ontkalkt water hiervoor gebruiken en speciale zachte borstels tegen beschadigingen. Ik denk niet dat een glazenwasser dat heeft? Alleen hebben wij zelf ook geen glazenwasser

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26
CronoS76 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:20:
haha.. Geen idee inderdaad nog wat het kost, kreeg wel korting als ik voor een bepaalde datum reageerde :). Maar als het inderdaad zo weinig aan rendement verschil geeft, dan lijkt het mij inderdaad niet waard om ze schoon te laten maken. :)
Lijkt me niet dat je eerst 'ja' moet zeggen en dan pas te horen krijgt wat de prijs zal zijn. Gewoon vragen wat het kost.

The devil is in the details.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Lekker afblijven. Zeker op een dakhoek van 35 graden of meer worden ze (net als geglazuurde pannen) niet vies. Poetsen geeft alleen maar (kans op) schade.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• CronoS76
Hahn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:31:
[...]

Lijkt me niet dat je eerst 'ja' moet zeggen en dan pas te horen krijgt wat de prijs zal zijn. Gewoon vragen wat het kost.
Ik had het nu zo ie zo nog niet gedaan, aangezien ze er net op liggen. Het was ook meer even nu een algemene vraag wat een goed moment zou zijn om ze schoon te maken. Echter uit de replies maak ik op dat ik er beter af kan blijven. Dit omdat ze inderdaad op een schuin dak liggen en het rendement verschil nihil is.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sterker nog, er heeft een pak sneeuw op gelegen en dat is weggesmolten. Je panelen zijn door de natuur al aardig gereinigd.

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 09:54
pagani schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:37:
Sterker nog, er heeft een pak sneeuw op gelegen en dat is weggesmolten. Je panelen zijn door de natuur al aardig gereinigd.
Geen idee of het in NL is aangekomen, maar hier in spanje kwam er laatst aardig wat Saharazand over.
Volgens mij na de sneeuw.

Verder is dat mailtje natuurlijk extra omzet genereren voor de installateur.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Reageren voor een bepaalde datum is een standaard marketing trucje. Als je pas later contact opneemt kun je vast dezelfde korting krijgen.

Een goeie glazenwasser gebruikt ook ontkalkt water, al noemen zijn het dan vaak osmosewater, maar dat is precies hetzelfde.

Ik zou de glazenwasser dan ook niet meteen onderschatten. Er zijn er die echt alleen ramen doen met een vies emmertje sop, maar de wat professionelere gebruiken dus osmosewater en bieden vaak ook het reinigen van gevels etc. aan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb zelf maar een Unger setje gekocht.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:29

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Hier ligt het nu 12 jaar op 35 graden en het is nog nooit schoongemaakt. Nou enkel door de regen dan. Merk nog helemaal niks in verminderde opbrengst.

Persoonlijk zou ik er niks aan doen, kost je enkel geld.

Gasloos

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Als het lang droog is en nu met dat Sahara zand zetten we, als de zon eraf is, gewoon de tuinslang erop.
Maar zo’n setje als van @AUijtdehaag is ook heel mooi.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mathy_ schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Geen idee of het in NL is aangekomen, maar hier in spanje kwam er laatst aardig wat Saharazand over.
Volgens mij na de sneeuw.

Verder is dat mailtje natuurlijk extra omzet genereren voor de installateur.
Ook hier lag er flink wat Saharazand op de auto, maar dat valt qua opbrengst reuze mee. En na een buitje is vrijwel alles eraf gespoeld.

Ik zie zonnepanelen schoonmaken als het overclocken van een processor. Het scheelt niet zo veel maar er zijn altijd wel een paar gekkies die het niet kunnen laten :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tja - je houd van gadgets, of niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser
Voor de ramen en boeiboorden ook wel makkelijk.
Je kan alles wel gadget noemen.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
JopieE schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:41:
Hier ligt het nu 12 jaar op 35 graden en het is nog nooit schoongemaakt. Nou enkel door de regen dan. Merk nog helemaal niks in verminderde opbrengst.

Persoonlijk zou ik er niks aan doen, kost je enkel geld.
9 jaar en 26 graden en idem.

Regen is erg effectief maar daar verdient men niet aan :P

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:56:
@dunklefaser
Voor de ramen en boeiboorden ook wel makkelijk.
Je kan alles wel gadget noemen.
Je post heeft de vrouw overtuigt hier 😁 voordeel is dat ik ook gelijk de lessenaarsramen in de nok zelf kan schoonmaken. (Kan de glazenwasser ook niet) dus die hoeft ook niet meer te komen :-)

Wel nog even osmose water fixen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vorkie er is ook een topic over waterontharders.
En ik bedoel niet die magneten :+

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vorkie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Je post heeft de vrouw overtuigt hier 😁 voordeel is dat ik ook gelijk de lessenaarsramen in de nok zelf kan schoonmaken. (Kan de glazenwasser ook niet) dus die hoeft ook niet meer te komen :-)

Wel nog even osmose water fixen.
Kalkvrij water komt vanzelf uit de lucht vallen. Regentonwater is ideaal voor auto en ramen wassen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-06 14:08

fxs81

Julianadorp

Hier net een setje besteld van high-clean, we hebben een terras overkapping aan de achtergevel en ik had daar wat lekkage dus een steiger geregeld en omdat ik toch bezig was ook maar meteen de achtergevel geschilderd en de ramen weer eens gewassen (was pas 6 jaar geleden 8)7 sinds de overkapping kunnen we daar niet meer bij) Kortom een set met raamwisser en borstel voor zonnepanelen en overkapping besteld. Kunnen we alles in 1x doen. Zonnepanelen hoeft dan wel niet word er gezegd maar hier aan de kust schijten die stomme zeekippen steeds op de panelen en hoe hard het vannacht ook heeft geregend, die fledders gaan er ampers af. Nu zal het in opbrengst niet veel schelen denk ik maar het oog wil ook wat.

Afijn, ik dwaal weer eens af, de vraag: Zetten jullie de installatie uit als je ze panelen wast of laat je alles gewoon bijstaan?

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber MT 57 GBS SE | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

• wdool
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-04-2022

Ik dacht dat t niet zo'n verschil zou maken, maar de opleving in de grafiek laat toch wel iets anders zien, Sahara zand verwijderd..... Installateur dacht dat t nooit nodig zou zijn...

• Aiolos
  • Niet online
Ik heb iets soortgelijks in mijn grafiek, nadat ik vandaag ook maar even de tuinslang en de trekker erover heb gehaald. (nu heb ik ze op slechts een paar graden liggen, dus daardoor blijft er sowieso wat meer vuil op hangen)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:58
Hier heeft het nog niet geregend nadat dat zand naar beneden is gekomen (al een paar weken niet sowieso) dus ik ga ervan uit dat de panelen na een regenbui weer schoon zullen zijn. Dat het zand zo'n invloed heeft verbaasd me niet als ik mijn auto kijk...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit keer was het wel behoorlijk vervuild inderdaad. Ik geloof best dat het deze keer wel wat uitmaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 14:58
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:52:
Ik heb zelf maar een Unger setje gekocht.
Ik heb ooit ook een Unger gekocht incl. dat harsfilter. Werkt fantastisch! Gebruik het 1x per 2-3 jaar, dat is voldoende. Heb veel last van mosvorming langs de randen. Dat zorgt vervolgens weer dat vuil er voor blijft liggen en over een bredere rand neerslaat. Doe ik niks dan stopt het natuurlijk niet met groeien.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 14:58
hesselbeertje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:31:
Lekker afblijven. Zeker op een dakhoek van 35 graden of meer worden ze (net als geglazuurde pannen) niet vies.
Dat is afhankelijk van waar de panelen liggen en hoe. Je kan een boerderij niet vergelijken met een huis in een dorp en die kan je ook weer niet vergelijken met een huis nabij zware industrie. Vwb hoe: als bijvoorbeeld de panelen vanaf het dak vrijwel aansluiten op een dakkapel kan opspattend water ervoor zorgen dat de panelen vuiler worden en vochtiger blijven... op die manier gunstige condities voor aanslag/mos.

Mijn panelen liggen op zuid en >45 graden. Hoewel bomen in de buurt nooit schaduw. Zoals ik hierboven noemde heb ik last van mos op mijn panelen. Mijn dak zelf zit overigens ook onder het mos (ongeglazuurde betondakpan). Net als alle buren. Vermoed dat dit deel van het probleem is, dat sporen vanaf het dak op de panelen waaien en dan vervolgens uitgroeien. Ik heb ook nog een buurman die duiven houdt. Goede bemesting voor de tuin, alleen soms iets minder succesvol voor de panelen en ramen. :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:05
wdool schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik dacht dat t niet zo'n verschil zou maken, maar de opleving in de grafiek laat toch wel iets anders zien, Sahara zand verwijderd..... Installateur dacht dat t nooit nodig zou zijn...
Na een regenbui zou een groot deel van het zand natuurlijk weer weg zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@space-one
Of ik kan weer opnieuw beginnen met schoonmaken....
Met de regen is ook het zand gekomen :+

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:13
Ik zet 1 maal per jaar de tuinslang er op.
Er vormt zich bij mijn panelen zo’n mooie groene laag op de onderste rand, alg.
Als die laag groeit, dan gaat dat deels de cellen bedekken en dat wil ik voor zijn.

• Falcon
  • Laatst online: 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

wdool schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op welke hoogte is dit? Ik heb zelf een platdak op 11 meter, vraag mij of het dan ook nodig is 😊

[Voor 4% gewijzigd door Falcon op 20-03-2022 09:19]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-05 09:16
Volgens mij is midden op de dag in de volle zon je panelen schoonmaken niet erg verstandig. Ze zijn dan goed opgewarmd en vervolgens ga je er flink koud water overheen spoelen. Van dat plotselinge temperatuurverschil zou je best wel eens schade aan de panelen kunnen krijgen, ik zou het liever in de ochtend of avond òf op een goed bewolkte dag doen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:18
Jan1337 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:55:
Volgens mij is midden op de dag in de volle zon je panelen schoonmaken niet erg verstandig. Ze zijn dan goed opgewarmd en vervolgens ga je er flink koud water overheen spoelen. Van dat plotselinge temperatuurverschil zou je best wel eens schade aan de panelen kunnen krijgen, ik zou het liever in de ochtend of avond òf op een goed bewolkte dag doen.
Mwa, dat lijkt me overdreven, het kan op een zonnige dag ook snel gaan regenen. Dan heb je hetzelfde effect. Ik denk niet dat de delta T groot genoeg is voor schade.

Het kan natuurlijk wel je "schoonmaak" grafiek overdrijven omdat je net na het afspoelen koelere panelen hebt.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ASS-Ware schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:46:
Ik zet 1 maal per jaar de tuinslang er op.
Er vormt zich bij mijn panelen zo’n mooie groene laag op de onderste rand, alg.
Als die laag groeit, dan gaat dat deels de cellen bedekken en dat wil ik voor zijn.
Maar krijg je met de tuinslang die onderste laag weg? Zie die nu bij mij ook ontstaan.
En een ungersetje is toch nog wel een de prijs, 150 euro ben je rap kwijt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 18:15
Zoiets kan ook helpen:
https://www.solar-bouwmar...il-clip.html?id=242279325

Na de weer voorspellingen te hebben bekeken heb ik mijn paneel die maar op 8 graden ligt ook maar even schoongemaakt.

[Voor 33% gewijzigd door Tazzios op 20-03-2022 09:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tazzios Wellicht interessant eens verder te kijken
https://nl.aliexpress.com/item/1005002389066188.html

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij mij in de straat was ook iedereen de zonnepanelen op hun carport aan het wassen. Daar lag een flinke laag Saharazand op, wat er ook goed op blijft liggen omdat de panelen bijna horizontaal liggen.
In de bijbehorende app was wel direct een toename aan geleverd vermogen te zien.

Ze hadden wel zo'n borstel op een steel, maar gebruikten gewoon leidingwater. Zou naspoelen met osmosewater een goed idee zijn, of nadrogen met een trekker?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 18:15
@AUijtdehaag Die had ik inderdaad ook wel eens voorbij zien komen maar die heb ik niet in mijn bookmarks staan omdat ik maar 1 paneel heb. :+
Hoewel ik er natuurlijk ook 12 clips op kan zetten. >:)

• ASS-Ware
Jan1337 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:55:
Klopt, daarom doe ik het in de namiddag in februari/maart, als het niet warm is.

• ASS-Ware
Cyberpope schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Maar krijg je met de tuinslang die onderste laag weg? Zie die nu bij mij ook ontstaan.
Ja hoor, je moet geen 5 jaar wachten he.

• ASS-Ware
BounceMeister schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:39:
Bij mij in de straat was ook iedereen de zonnepanelen op hun carport aan het wassen. Daar lag een flinke laag Saharazand op, wat er ook goed op blijft liggen omdat de panelen bijna horizontaal liggen.
In de bijbehorende app was wel direct een toename aan geleverd vermogen te zien.

Ze hadden wel zo'n borstel op een steel, maar gebruikten gewoon leidingwater. Zou naspoelen met osmosewater een goed idee zijn, of nadrogen met een trekker?
Mijn zonnepanelenboer zegt dat dat niet nodig is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren ook mijn panelen schoongemaakt. Platdak met een Solarstell Connect portrait setup (10 graden). Direct na schoonmaak had ik circa 250 watt extra opbrengst (wat neerkomt op zo'n 10%), vrij fors dus.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 2x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-05 15:11
Ik heb ze persoonlijk wel al eens schoongemaakt. Ik denk zo'n 2jaar geleden. Ze liggen er nu al 9jaar op.

In mijn geval heb ik het niet voor de opbrengst gedaan, maar meer voor het uiterlijk. Ik heb panelen met een zilverkleurig frame, en vooral aan de onderzijde was dit frame zwart uitgeslagen. Ik heb ze afgeborsteld met zo'n unger bezem aan de tuinslang vast. En de frame randjes heb ik met een microvezel doek afgedaan. Als nieuw waren ze!

Heb dit op een bewolkte dag gedaan, in april, vroeg in de ochtend. Zo kan het water geleidelijk opdrogen en krijg je de minste druppels en streep vorming.

Of ze daadwerkelijk meer op hebben gebracht na de reiniging weet ik niet. Maar kan het me niet voorstellen dat dit rendabel is als je het laat doen.

• nattebaksteen
-

[Voor 104% gewijzigd door nattebaksteen op 20-03-2022 13:54]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:32
Natuurijk is dat niet rendabel.
Ik heb al 10 jaar panelen liggen en er is nog nooit een firma langsgeweest.
Hoe ga je dat trouwens rendabel houden bij gebrek aan een glazen bol? Voor hetzelfde geld valt er na het reinigen een paar dagen later weer troep uit de lucht. Zo kan je dus wel bezig blijven.

De kortstondige rendementstijging komt trouwens hoofdzakelijk door het afkoelen van de panelen en niet door het tijdelijk verwijderen van vuil.

Het enige "onderhoud" dat mijn panelen krijgen is eenmaal per jaar de onderste beginnende mosrand verwijderen (gewoon met regenwater en een spons) zodat het hemelwater ongehinderd kan blijven afvloeien en occasioneel reigerpoep verwijderen voor het inbrandt.

Over de jaren heen is er tussen jaar één en jaar tien geen productieverlies te meten. Temperatuur en slecht weer hebben een veel grotere invloed op de jaarproductie dan degradatie en vervuiling. En op die eerste twee heeft niemand vat.

ps. het saharazand dat er een paar dagen geleden op gevallen is werd deze morgen - totaal onverwacht - weer weggespoeld door natte sneeuw gedurende een tweetal uren.

[Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 20-03-2022 15:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dusky5
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-03 14:40
Vanmiddag als test 1 paneel schoongemaakt terwijl de rest nog grotendeels vies is (weinig regen gehad vanmiddag). Onder dezelfde omstandigheden (dus niet gisteren met vandaag vergelijken ivm andere weersomstandigheden maar 1 op 1) zie ik toch wel een 5% verschil tussen het schone paneel en de vieze.

Vanwege de komende zonnige week zonder regen ga ik dus morgen toch maar met de tuinslang en telescoopzeem te werk, ook al heb ik geen kalkvrij water ter beschikking.

• nattebaksteen
Ik heb destijds ook gewoon kraanwater gebruikt

[Voor 9% gewijzigd door nattebaksteen op 20-03-2022 17:17]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Dusky5 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:08:
Vanmiddag als test 1 paneel schoongemaakt terwijl de rest nog grotendeels vies is (weinig regen gehad vanmiddag). Onder dezelfde omstandigheden (dus niet gisteren met vandaag vergelijken ivm andere weersomstandigheden maar 1 op 1) zie ik toch wel een 5% verschil tussen het schone paneel en de vieze.

Vanwege de komende zonnige week zonder regen ga ik dus morgen toch maar met de tuinslang en telescoopzeem te werk, ook al heb ik geen kalkvrij water ter beschikking.
Als je toch test: doe het nog eens met een schoon paneel dat je opnieuw afspuit. Puur om temperatuurverlaging uit te sluiten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marcel4321
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 21:21
Zaterdag 19 Maart panelen schoongemaakt na de Sahara zand neerslag. Ik zie ca 7 % verbetering. De onderste rand wordt bij mij sowieso altijd een beetje vies en regen spoelt dat niet altijd geheel weg. De Saharazand was nu wel extreem en zal bij regen voor het overgrote deel wel weggespoeld zijn geweest. Dit heb ik nu niet afgewacht. De panelen heb ik zelf gelegd op een plat dak en heb ze tevens even gecontroleerd of ze nog goed vast zaten na de harde wind van ca 2 weken geleden (alles zit prima vast). Ik heb er ongeveer 10 minunten over gedaan en dat kan je ook zien in de grafiek. Ik werp schaduw op de panelen tijdens het reinigen.
Schoonmaken door een bedrijf lijkt mij onzin, dat haal je er financieel nooit uit.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10
Los van het rendement kan je je ook afvragen of je het niet voor het aanzicht wil doen. Ik vind het er zelf niet uitzien met onderin groene randen en de kopse kant goed vies. €3,50 per paneel is een normale prijs los van eventuele voorrijkosten.

• wdool
Falcon schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Op welke hoogte is dit? Ik heb zelf een platdak op 11 meter, vraag mij of het dan ook nodig is 😊
Mijn panelen liggen ook op zo'n 11 meter..

• wdool
space-one schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:04:
[...]

Na een regenbui zou een groot deel van het zand natuurlijk weer weg zijn.
Dat betwijfel ik, het was best schrobben, had t voor t eerst in 4 jaar gedaan...

• Dusky5
Waah schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:17:
[...]

Als je toch test: doe het nog eens met een schoon paneel dat je opnieuw afspuit. Puur om temperatuurverlaging uit te sluiten.
Niet nodig, ik heb het paneel alleen met een doek afgenomen, er lagen nog druppels op (het is dus niet eens echt super goed schoongemaakt maar het zand was er wel af). Daarnaast vermoed ik dat zo'n temperatuurverschil slechts enkele minuten zal duren, zeker met de huidige temperaturen. De 5% data haal ik uit de gehele namiddag (panelen op het westen en we hadden avondzon).

[Voor 3% gewijzigd door Dusky5 op 20-03-2022 20:55]

• Falcon
  • Laatst online: 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

wdool schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Mijn panelen liggen ook op zo'n 11 meter..
Kan er zelf niet bij, maar de glazenwasser met telescopische arm wel. Even bellen morgen 😊 (ook ivm filters van multi-split op het dak.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:03
Hier heb ik ook even de zonnepanelen afgespoten met de tuinslang van uit het dakraam net voor het bui'tje wat er aan kwam. De panelen hadden daarna aanzienlijk meer opbrengst.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
Hier liggen de zonnepanelen vol met zand, en ik heb gisteren een gigantische dag opbrengst gehad. Ik verwacht ook dat het afkoelings verschijnsel mensen op het verkeerde been zet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 18:00
Zelfs als het een paar procent scheelt dan is het voordeel van schoonmaken van saharazand begrensd tot de volgende flinke regenbui. Dat gecalculeerde verlies neem ik graag.

/me zal de volgende keer dat hij de dakgoot leeghaalt wel eens kijken naar eventuele mosvorming. Vermoed eigenlijk dat dat net zo goed wegspoelt bij harde regen/hagel. Betonpannen zitten er wel onder, maar die bieden een flinke factor meer hechting door het ruwe oppervlak (26gr).

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2022 23:29]

• Aiolos
  • Niet online
DjAntoon schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:09:
Hier liggen de zonnepanelen vol met zand, en ik heb gisteren een gigantische dag opbrengst gehad. Ik verwacht ook dat het afkoelings verschijnsel mensen op het verkeerde been zet.
Het afkoelingsverschijnsel lijkt me klein. Afspuiten, ramentrekker er over en na een paar minuten is het paneel weer warm, toch viel de grafiek niet terug.

Natuurlijk zal een regenbui ook veel verwijderen en het is dat ik er zo makkelijk bij kan. Anders had ik de moeite ook niet genomen. Zo 1 a 2 keer per jaar als de ladder er toch al staat even er langs is dan weer niet zo’n moeite.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:02

Theo

moederbord

Ook hier afgelopen weekend de panelen gereinigd met een tuinslag en een raamreiniger (en wisser) op steel. (detail; de panelen liggen op een schuin dak van een schuur; de onderste paneelrand ligt op 2.5 meter, de nok op 4.5 meter waardoor je er goed bij komt) Wat mij enorm opviel is hoe hardnekkig de bruine aanslag vast zit. De panelen maakte we met z'n tweeën schoon; de één spoelt ze met de tuinslag af, de ander schrobt ze na en trekt ze droog. Naderhand bleken we één rijtje vergeten te zijn; deze was wel afgespoeld maar niet geschrobd, en dat was duidelijk te zien. Niet alleen was de bruine waas van het zand nog aanwezig, ook zat er nog wat vogelpoel op waardoor te zien was dat enkel afspoelen niet voldoende was, en het echt schoonmaken ook echt iets doet. De panelen zouden dus ook niet door alleen een regenbui gereinigd worden...
Opbrengst ging gelijk met 5% omhoog wat best de moeite waard is.

Ik ga er al jaren van uit dat het jaarlijks schoonmaken van de panelen 1.5 tot 2% in opbrengst scheelt; dit is in redelijk wat online informatie terug te vinden. Met 7400 Wp is dat zeker 100 kWh per jaar. Gezien het qua water, moeite en materiaal bijna niks kost is het een heel makkelijke en effectieve manier om jaarlijks 100 kWh te besparen.

7400 Wp op het dak

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:21

charrel

Cortisol4life..

DjAntoon schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:09:
Dat is het precies, door het water worden de panelen koeler en krijg je meer opbrengst. Dus is tijdelijk zoals je ook ziet want daarna kan je de parabool weer invoegen. Hier ze wel even schoongemaakt en ook meer opbrengst voor een half uurtje :)
Ik maak ze eigenlijk 1x in het jaar schoon op het huis, op de schuur ligt het wat platter en kan ik makkelijker bij. Die gaan 2/3x per jaar. Meestal gewoon met de tuinslang en een borstel.

[Voor 15% gewijzigd door charrel op 21-03-2022 07:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
charrel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:18:
[...]

Dat is het precies, door het water worden de panelen koeler en krijg je meer opbrengst. Dus is tijdelijk zoals je ook ziet want daarna kan je de parabool weer invoegen. Hier ze wel even schoongemaakt en ook meer opbrengst voor een half uurtje :)
Ik maak ze eigenlijk 1x in het jaar schoon op het huis, op de schuur ligt het wat platter en kan ik makkelijker bij. Die gaan 2/3x per jaar. Meestal gewoon met de tuinslang en een borstel.
Ik zie eigenlijk bij elke hier getoonde grafiek de hele parabool na schoonmaak een stuk hoger, en niet slechts tijdelijk (allereerste piek misschien daargelaten). Lijkt me niet alleen tijdelijk dus.
(Als je eigen grafiek duidelijk maakt dat het slechts een korte periode is, dan is het dat ook waard om even te tonen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Was van de week iemand die het mooi liet zien in het opbrengst topic. Ik heb 2 omnik omvormers, die zijn niet meer uit te lezen via de site omdat omnik failliet is. Daarnaast is 1 wifi module stuk, dus ik wacht met vervangen totdat ze stuk gaan. Tot die tijd doe ik het analoog ;)

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 18:57
Ik zie dat de meeste hier de panelen schoonmaken met een borstel en water. Vandaag zelf ook aan de slag gegaan maar ze lijken na het opdrogen van het water nog steeds erg vies (Wij hebben een waterontharder thuis staan dus Kalk kan het niet zijn).

Is het niet toch verstandiger om osmose water te halen of klein beetje azijn + Dreft mix toe te voegen aan het water? Of eventueel auto shampoo / Auto foam te gebruiken om ergste vuil los te weken?

Zelf ben ik aan de slag gegaan met hogedrukspuit met verlengslang en zachte auto borstel. meeste kon ik er vanuit de ramen goed bij.

Graag hoor ik hoe jullie ze als nieuw hebben gekregen want die van mij zijn dat na de schoonmaakbeurt zeker niet! en een doekje + ramenwisser is lastig uit te voeren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb ooit begrepen dat er een coating op het glas zit, en dat als je echt goed gaat schoonmaken, je deze verwijderd en de kans groter is dat ze eerder vuil worden.

@Chrisverst Goed schoonmaken is een vak. :) Je foto laat duidelijk zien dat dit helaas (nog) niet helemaal gelukt is.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 18:57
DjAntoon schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:59:
Ik heb ooit begrepen dat er een coating op het glas zit, en dat als je echt goed gaat schoonmaken, je deze verwijderd en de kans groter is dat ze eerder vuil worden.

@Chrisverst Goed schoonmaken is een vak. :) Je foto laat duidelijk zien dat dit helaas (nog) niet helemaal gelukt is.
@DjAntoon Enige suggestie's? Langer boenen of?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjAntoon
Theo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 06:56:
Ik ga er al jaren van uit dat het jaarlijks schoonmaken van de panelen 1.5 tot 2% in opbrengst scheelt; dit is in redelijk wat online informatie terug te vinden. Met 7400 Wp is dat zeker 100 kWh per jaar. Gezien het qua water, moeite en materiaal bijna niks kost is het een heel makkelijke en effectieve manier om jaarlijks 100 kWh te besparen.
100kWh winst is zeg eens, een winst van €40,-?
Als dat alles is, dan zou ik er de moeite niet in willen stoppen, met alle risico's van beschadigingen etc.

• DjAntoon
Chrisverst schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:02:
[...]

@DjAntoon Enige suggestie's? Langer boenen of?
Het is precies de reden waarom ik er niet aan begin, en de natuur zijn gang laat gaan.

Ik heb het dan wel over de wat schuinere daken, op een plat dak met 10 graden (waar het er niet zomaar afspoelt met regen), waar je ook nog eens goed bij kunt, zou mijn afweging misschien ook anders zijn.

Vergeet niet dat het voor sommige bedrijven ook een verdien model is, en er een complete business case van gemaakt is.

• Theo

Theo

moederbord

DjAntoon schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:03:
[...]

100kWh winst is zeg eens, een winst van €40,-?
Als dat alles is, dan zou ik er de moeite niet in willen stoppen, met alle risico's van beschadigingen etc.
Ik zie het anders; kwartiertje werk wat 40 euro oplevert/bespaart. Dat is een makkelijke keuze. Als je bang bent je panelen te beschadigen zul je beter materiaal moeten gebruiken; panelen kunnen weer en wind verdragen, dus als je ze stuk kunt krijgen met kraanwater een raamreiniger op telescoopsteel die expliciet gemaakt is om ramen te reinigen (en droog droog te trekken) dan doe je iets goed verkeerd.

7400 Wp op het dak

• Dusky5
Theo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Ik zie het anders; kwartiertje werk wat 40 euro oplevert/bespaart. Dat is een makkelijke keuze.
Ja dat dacht ik ook, maar ben nu bij nummer 26 van de 64 panelen en de batterij van de zuigende ramentrekker is op dus ff pauze. Poeh best een werk! Dakhelling van 20 graden dus valt nog te doen. Scheelt wel al veel qua aanzicht! Meteen de meeuwenpoepjes eraf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waah
[...]

Ik zie het anders; kwartiertje werk wat 40 euro oplevert/bespaart. Dat is een makkelijke keuze. Als je bang bent je panelen te beschadigen zul je beter materiaal moeten gebruiken; panelen kunnen weer en wind verdragen, dus als je ze stuk kunt krijgen met kraanwater een raamreiniger op telescoopsteel die expliciet gemaakt is om ramen te reinigen (en droog droog te trekken) dan doe je iets goed verkeerd.
Probleem is alleen dat men hier nu uitgaat van het verschil tussen: "Vol met Saharazand" naar "Brandschoon met een €150 kostende borstel met demiwater".

40 euro "winst" is natuurlijk leuk. Maar de kans is ook best groot dat na de eerste de beste regenbui je veel minder verlies hebt, en je voor nog géén euro de boel schoonmaakt :+

vlakke panelen zal dat minder snel zo zijn als die op het dak liggen. Maar het lijkt erop: Hoe lastiger je er bij kan, hoe groter de kans dat het nutteloos is. Want de panelen waar je vaak niet bij kan liggen op het dak, en die is vaak al scheef, dus wordt al schoon na een regenbui.

Het is nog wat te simpel om te zeggen dat het makkelijk "40 euro bepaard voor een kwartiertje werk".

Ik zou wel eens een vergelijking van mensen willen zien als ze dit volgende week weer doen op hun schone panelen op een soortgelijke dag kwa weer. Kijken hoe de parabool er dan uit ziet O-)

[Voor 25% gewijzigd door Waah op 21-03-2022 12:33]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:08
Kan het erg kwaad om normaal kraanwater te gebruiken?

• de Peer
  • Laatst online: 21:08

de Peer

under peer review

turkeyhakan schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:44:
Kan het erg kwaad om normaal kraanwater te gebruiken?
Nee hoor. Als je denkt van wel dan doe je het vlak voor een regenbui. spoelt het gelijk weg.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• turkeyhakan
de Peer schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Nee hoor. Als je denkt van wel dan doe je het vlak voor een regenbui. spoelt het gelijk weg.
Dank je wel! Waarom lees ik dan overal dat er "osmose" water gebruikt moet worden?

• de Peer

de Peer

under peer review

turkeyhakan schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:01:
[...]

Dank je wel! Waarom lees ik dan overal dat er "osmose" water gebruikt moet worden?
Marketing. :)
ooit zonnepanelen gezien die langdurig onder de kalk zitten? ik niet.

[Voor 13% gewijzigd door de Peer op 21-03-2022 13:02]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Panelen zijn in december 2021 neergelegd, dus echt vies waren ze niet, op wat Sahara zand na :X

Voor:

Na:

Vond het wel spannend, want nog niet eerder het dak op gegaan (geen hoogtevrees, maar ladders die wat flex hebben..) maar het is gelukt. Mooi gisteren gedaan toen het niet zo zonnig was. Kraanwater, autowas shampoo van de Halfords en de ramenlapper van Leifheit (op telescoop) en gaan.

Was toch best pittig wat er af kwam :P

Xbox Live ID:Notna8310

• turkeyhakan
de Peer schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Nooit op gelet! Mijn panelen zijn twee maanden oud, maar er zit erg veel zand op.

• turkeyhakan
Notna schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:03:
Panelen zijn in december 2021 neergelegd, dus echt vies waren ze niet, op wat Sahara zand na :X

Voor:
[Afbeelding]

Na:

[Afbeelding]

Vond het wel spannend, want nog niet eerder het dak op gegaan (geen hoogtevrees, maar ladders die wat flex hebben..) maar het is gelukt. Mooi gisteren gedaan toen het niet zo zonnig was. Kraanwater, autowas shampoo van de Halfords en de ramenlapper van Leifheit (op telescoop) en gaan.

Was toch best pittig wat er af kwam :P
Dat is wel erg hoog!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Fotos zijn met de drone gemaakt, maar het plattedak zelf zit op ~11 meter hoogte? Gelukkig kan ik op de uitbouw staan en vanaf daar met de ladder, wat weer een meter of 3 scheelt :P

Xbox Live ID:Notna8310

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:09

ds23man

Eenum

turkeyhakan schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:01:
[...]

Ligt ook een beetje aan waar je woont:

https://www.water-onthard...in-nederland-per-gemeente

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 16:35
Theo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 06:56:

mwah, 100kWh is 25 euro (als je saldeert, als je overproductie hebt is het waarschijnlijk nog minder). Dus de vraag is, kan je voor minder dan 25 euro je panelen schoonmaken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

borft schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:12:
[...]

mwah, 100kWh is 25 euro (als je saldeert, als je overproductie hebt is het waarschijnlijk nog minder). Dus de vraag is, kan je voor minder dan 25 euro je panelen schoonmaken?
Water kost bijna niks, en een raamreiniger op telescoopsteel heb ik al liggen om de ramen van het huis schoon te maken. Verder gebruik ik een keukentrap om m'n schouders tot dakgoothoogte te krijgen (dat borstelt iets makkelijker), maar ook die heb ik al liggen.
Totale investering/kosten zijn dus enkel het water dat je verbruikt, plus de tijd voor het poetsen. Stel (ik rond af naar boven, en schrijf met een gouden vork) ik gebruik een kuub water hiervoor dan zijn de totale kosten rond de anderhalve euro. Daar ik geen spullen heb hoeven aanschaffen is de afschrijving nul waardoor de totale kosten blijven liggen op enkel het water. Met een beetje geluk heb ik die vandaag al weer terugverdient.

Dus ja; voor minder dan 25 euro heb ik de panelen schoon. Mijn schoonmaakkosten liggen ver onder de euro

7400 Wp op het dak

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zojuist ook maar drainclips besteld bij Ali, de panelen liggen nogal in het zicht en het ziet er nu met het Sahara zand eigenlijk niet meer uit.

De tuinslang deed de opbrengst kortstondig omhoog schieten maar nu de boel is opgedroogd zit het zand er nog op en is de opbrengst weer als voor de schoonmaak actie :| Tijd voor een betere aanpak dus!

Ik zie @fxs81 een telescoopsteel set van high-clean heeft en @AUijtdehaag en @Grolsch één van Unger.

Unger lijkt mij wat meer voor de langere termijn geschikt omdat hier ook accessoires voor te verkijgen zijn, mocht er in de toekomst iets stuk gaan of kwijt raken. Alleen zijn daar dan weer zoveel varianten dat ik door de bomen het bos niet meer zie (alu, carbon, glasvezel en ook nog een 2021 reeks vs 'oud')

Wat ik zou willen:
- Houtwerk schoonmaken met borstel op 9 meter hoogte
- Panelen schoonmaken met borstel, benodigde lengte 7 meter
- Iets van een mogelijkheid om zeep/anti algen spul toe te voegen bij het borstelen
- Gezien de gebruiksfrequentie (zeer laag) moet het niet de hoofdprijs kosten

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:09
de Peer schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Omdat er in regenwater geen kalk zit wellicht?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 12:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

charrel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:50:
Was van de week iemand die het mooi liet zien in het opbrengst topic. Ik heb 2 omnik omvormers, die zijn niet meer uit te lezen via de site omdat omnik failliet is. Daarnaast is 1 wifi module stuk, dus ik wacht met vervangen totdat ze stuk gaan. Tot die tijd doe ik het analoog ;)[Afbeelding]
Je account is als het goed is gewoon overgezet naar:
https://home.solarmanpv.com/login

Dit kun je gewoon gratis gebruiken met je Omnik converter en werkt al.
Wat je ook kunt doen is naar een alternatief gaan die gemaakt is door Omnik eigenaren op:
https://omnikportal.net/

De tweede is nog wat simpel en basic, maar je kunt het uitlezen. De eerste is eigenlijk zoals de portal was. Alle accounts zijn daarheen gemigreerd dus je zou je account weer moeten kunnen achterhalen.

De kapotte wifi kun je daarmee niet fixen :)

Mijn panelen legen bovenop de 2e verdieping waar ikzelf niet bij kan en even afspoelen zou vast best een goed idee zijn, maar een bedrijf laten komen gaat nooit rendabel worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Ik zie het anders; kwartiertje werk wat 40 euro oplevert/bespaart. Dat is een makkelijke keuze. A
En ik zie dat weer anders:
In een kwartier heb je net je schoenen aan gedaan, trap neergezet en de tuinslang er bij gepakt. Niet alleen de schoonmaaktijd zelf, maar de gehele klus hoort er bij.

Een gaatje boren in de muur is 10 sec werk. Maar alleen als je dus een grotere klus doet en nog veel meer moet boren en al bezig was, maar als het om 1 fotolijst gaat waarvoor je naar de schuur moet om de boormachine te pakken, stofzuiger te pakken etc.. dan red je dat dus niet in die tijd.

Dus mocht je toch ook al je dakgoten gaan reinigen en je kunt de panelen meenemen: doen!

• de Peer

de Peer

under peer review

No Hands schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Omdat er in regenwater geen kalk zit wellicht?
Waar ik op doelde was dat je het ook niet ziet bij mensen die het met kraanwater besproeien.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Hann1BaL schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:30:
[...]

Je account is als het goed is gewoon overgezet naar:
https://home.solarmanpv.com/login

Dit kun je gewoon gratis gebruiken met je Omnik converter en werkt al.
Wat je ook kunt doen is naar een alternatief gaan die gemaakt is door Omnik eigenaren op:
https://omnikportal.net/

De tweede is nog wat simpel en basic, maar je kunt het uitlezen. De eerste is eigenlijk zoals de portal was. Alle accounts zijn daarheen gemigreerd dus je zou je account weer moeten kunnen achterhalen.

De kapotte wifi kun je daarmee niet fixen :)
Was eerst sprake van dat je moest betalen dacht ik dus heb er nooit meer naar gekeken, zie nu dat de 2e wifi module het ook niet meer doet > die registreert ook niks meer terwijl ie wel op de wifi zit....
Haha, nou, analoog werkt ook prima.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:00
de Peer schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:42:
[...]

Waar ik op doelde was dat je het ook niet ziet bij mensen die het met kraanwater besproeien.
Huh? Natuurlijk zie je er dan wel kalk op zitten...
Net zoals je na het auto wassen de auto af moet drogen, anders zie je daar ook allemaal kalkdruppels op zitten.

Ik maak overigens alleen de 3 panelen op het platte dak in uitzonderlijk geval schoon, maar dan gewoon met water en een beetje zeep. Daarna goed droog maken met zo'n elektrische trekker + doek voor de hoekjes.

Eerste keer had ik ze 'goed' schoongemaakt, maar niet goed afgedroogd. Dat leverde dus panelen met vegen/strepen op en een lagere opbrengst dan voor de schoonmaakbeurt...

De panelen op het schuine dak maak ik schoon met speciaal kalkvrij water wat van grote hoogte op de panelen wordt gesproeid, waarmee het vuil weggespoeld wordt. Met andere woorden: regen.

[Voor 10% gewijzigd door Smobbo op 21-03-2022 14:58]

• Hann1BaL

Hann1BaL

charrel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:49:
[...]

Was eerst sprake van dat je moest betalen dacht ik dus heb er nooit meer naar gekeken, zie nu dat de 2e wifi module het ook niet meer doet > die registreert ook niks meer terwijl ie wel op de wifi zit....
Haha, nou, analoog werkt ook prima.
Dat klopt helemaal! Ik heb er daarom eerst ook maanden niet meer naar gekeken, maar ze hebben het nu gratis gemaakt en je kunt betalen voor notificaties.

• de Peer

de Peer

under peer review

Smobbo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:56:
[...]

Huh? Natuurlijk zie je er dan wel kalk op zitten...
Nou ik niet, en anders is het na een paar buitjes wel weg. Osmosewater gebruiken voor zonnepanelen is nogal onzinnig.

• Theo

Theo

moederbord

Hann1BaL schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:34:
[...]

En ik zie dat weer anders:
In een kwartier heb je net je schoenen aan gedaan, trap neergezet en de tuinslang er bij gepakt. Niet alleen de schoonmaaktijd zelf, maar de gehele klus hoort er bij.

Een gaatje boren in de muur is 10 sec werk. Maar alleen als je dus een grotere klus doet en nog veel meer moet boren en al bezig was, maar als het om 1 fotolijst gaat waarvoor je naar de schuur moet om de boormachine te pakken, stofzuiger te pakken etc.. dan red je dat dus niet in die tijd.

Dus mocht je toch ook al je dakgoten gaan reinigen en je kunt de panelen meenemen: doen!
Wat jij wil; dan is het een half uur werk :P Maar dat doet niet af voor het feit dat het een klus van niks is, mits je de spullen hebt en je er makkelijk bij kan. Besparing blijft 20 euro voor een half uur werk. (nemen we een 50% overwerkcompensatie dan zal je met een bruto maandloon van 9000 euro 20 netto euro krijgen voor een half uur overwerk. Dus zolang je onder dit maandloon zit is het rendabeler om je panelen te poetsen dan een half uur te gaan werken op een zaterdag)

De panelen die ik op het huis heb liggen (en dus niet op de schuur) die laat ik voor wat ze zijn; daar kom ik gewoon niet bij zonder een telescoopstok met knik van 100+ euro. Met een beetje geluk zal ik qua kosten dan ooit quitte spelen, en dat is dan inderdaad zonde. Maar voor de schuur, waar ik zelf makkelijk bij kom met spullen die ik al heb liggen, is het best rendabel.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waah
de Peer schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Nou ik niet, en anders is het na een paar buitjes wel weg. Osmosewater gebruiken voor zonnepanelen is nogal onzinnig.
Dat zand is na een paar buitjes ook weg :+

Het werk hebben van afspoelen, om dan minder opbrengst te hebben en dan na een paar buien het weer goed te hebben is wat contra-productief :D

• de Peer

de Peer

under peer review

Waah schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Dat zand is na een paar buitjes ook weg :+

Het werk hebben van afspoelen, om dan minder opbrengst te hebben en dan na een paar buien het weer goed te hebben is wat contra-productief :D
Klopt, daarom maak ik de panelen op het dak uberhaupt niet schoon. Maar áls ik het al zou doen, dan gewoon met kraanwater.

Die op mijn platte garagedak doe ik wel 1 x per jaar met kraanwater. Die liggen op een 10 graden hoek waardoor er in de hoeken wat vuil blijft liggen.

• Waah
Theo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:26:
[...]

Wat jij wil; dan is het een half uur werk :P Maar dat doet niet af voor het feit dat het een klus van niks is, mits je de spullen hebt en je er makkelijk bij kan. Besparing blijft 20 euro voor een half uur werk. (nemen we een 50% overwerkcompensatie dan zal je met een bruto maandloon van 9000 euro 20 netto euro krijgen voor een half uur overwerk. Dus zolang je onder dit maandloon zit is het rendabeler om je panelen te poetsen dan een half uur te gaan werken op een zaterdag)

De panelen die ik op het huis heb liggen (en dus niet op de schuur) die laat ik voor wat ze zijn; daar kom ik gewoon niet bij zonder een telescoopstok met knik van 100+ euro. Met een beetje geluk zal ik qua kosten dan ooit quitte spelen, en dat is dan inderdaad zonde. Maar voor de schuur, waar ik zelf makkelijk bij kom met spullen die ik al heb liggen, is het best rendabel.
Voor "platliggende" panelen kan het vast uit. Daar kan je bijna altijd ook wel makkelijk bij zonder dure verlengstokken etc. Weinig moeite, en het hele jaar profijt.

Op het dak? met 40 graden hoek? De kosten zijn hoog, en de profijt duurt tot de volgende regenbui. :+ want dan was het ook schoon geregend.

Platliggend? 20 euro verdient
Schuin dak? 20 cent verdient :+
Met kalkhoudend water? Half uur moeite en 20 cent verlies :D

• Theo

Theo

moederbord

Waah schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Voor "platliggende" panelen kan het vast uit. Daar kan je bijna altijd ook wel makkelijk bij zonder dure verlengstokken etc. Weinig moeite, en het hele jaar profijt.

Op het dak? met 40 graden hoek? De kosten zijn hoog, en de profijt duurt tot de volgende regenbui. :+ want dan was het ook schoon geregend.

Mijn ramen moet ik om de paar maanden ook wassen ondanks dat deze door de regen worden schoongespoeld, en deze staan zelfs helemaal verticaal. Stel ik was ze een jaar niet dan komt er ook minder licht naar binnen omdat ze echt heel erg smerig zijn. Nu hebben de panelen een coating (wordt gezegd..), maar nergens valt te vinden over hoe lang deze magische coating werkt... Maar naast stukjes Sahara verdwijnen nu ook stukken vogelpoep die al de halve winter op de panelen zitten en niet weg willen met een regenbuitje...

7400 Wp op het dak

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Chrisverst schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:16:
Ik zie dat de meeste hier de panelen schoonmaken met een borstel en water. Vandaag zelf ook aan de slag gegaan maar ze lijken na het opdrogen van het water nog steeds erg vies (Wij hebben een waterontharder thuis staan dus Kalk kan het niet zijn).

Is het niet toch verstandiger om osmose water te halen of klein beetje azijn + Dreft mix toe te voegen aan het water? Of eventueel auto shampoo / Auto foam te gebruiken om ergste vuil los te weken?

Zelf ben ik aan de slag gegaan met hogedrukspuit met verlengslang en zachte auto borstel. meeste kon ik er vanuit de ramen goed bij.

Graag hoor ik hoe jullie ze als nieuw hebben gekregen want die van mij zijn dat na de schoonmaakbeurt zeker niet! en een doekje + ramenwisser is lastig uit te voeren.

[Afbeelding]
Dreft of azijn zou ik persoonlijk niet doen. Zelf gebruik ik autoshampoo. Als het voor de lak op de auto goed is, dan is het dat ook voor de panelen zo redeneer ik.

Op mijn platte schuurdak heb ik 22 panelen liggen die echt heel erg plat liggen. Een rij op 15 graden en de volgende rij op 10 graden.

Ik heb een Karcher K5. Ik heb daarbij een 10m extension gekocht "XH10 Quick Connector". Kost je €74 euro bij de Hornbach, maar wat een geniale uitvinding, ook voor het wassen van de auto het apparaat kan gewoon beneden blijven staan je hoeft aleen maar met het pistool en gereedschappen het dak op.

Ik heb de panelen afgespoten met medium druk (anders spuit je de kitranden uit de panelen). Hierna zag ik duidelijk nog een film op de panelen zitten, zag er echt niet uit.

Ik heb daarna mijn foamset gebruikt voor de auto "Ultra foam cleaner 3-in-1" met de foamsproeier. Hiermee de panelen helemaal ingefoamed en daarna met de "Roterende wasborstel WB 120" (Ja die is een beetje overpriced, maar o zo handig) de panelen helemaal schoongewassen en daarna nog een keer nagespoten zodat alle zeep er af is. Van beneden naar boven werken zodat je niet meteen alle zeep wegspoelt.

Het is een keer een investering, maar al die spullen kun je ook gebruiken voor het wassen van de auto en fietsen e.d..

Volgende ochtend zat er wel weer een dikke meeuwenclusterbom over enkele panelen verspreid helaas. Gebeurd alleen maar na het wassen! Die heb ik dus nog een keer nagetrokken.

Mijn andere 20 panelen zitten op het dak van mijn woning, tussen 2 woningen in (schuin dak). Als ik daar op wil moet ik wat dakpannen lichten. Ik zou daar met mijn 2-in-1 ramentrekker bij kunnen, maar deze panelen hangen vrij stijl dus lijkt me niet de moeite om daar het halve dak voor af te breken en een halve zaterdag aan te spenderen.

De schoonste panelen zijn de 6 die ik nog steeds op het dak moet leggen, een keer een onderstel voor in elkaar knutselen O-)

[Voor 4% gewijzigd door Fairy op 21-03-2022 16:10]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Waah schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Dat hangt er wel vanaf waar ze plat liggen :) Als dat bovenop je 2e verdieping is, dan kom je daar dus niet bij en zul je behoorlijjk wat materieel moeten regelen en daarmee een duur grapje. Als het op je schuur of garage is, dan klopt dat weer wel.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee