Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CronoS76
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23-06 16:56
Hoi,

Ik ben een half jaartje in het bezit van zonnepanelen. Nu kreeg ik toevallig een nieuwsbrief van mijn installateur om de zonnepanelen schoon te laten maken. Dit lijkt in mijn geval nog erg snel, aangezien ze pas sinds afgelopen juli erop liggen. Maar ik vroeg me toch af wat nu een goed moment is om deze te laten schoonmaken. Ik zie er weinig op, maar ik verwacht dat ik volgend jaar net zo weinig eraan zie.

De panelen liggen bij mij op een schuin dak, ik ben geen held op dak...dus ik denk dat ik er dan voor laat kiezen om ze te laten schoonmaken, maar om dit nu onnodig te gaan doen?. Iemand hier ervaring mee?

Thanks!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 20:31
Hangt helemaal van de kosten af. Zelfs al zijn ze heel vies, dan zal het hoogstwaarschijnlijk maximaal 1% in opbrengst schelen, dus reken het uit wat het je waard is :)

The devil is in the details.

• CronoS76
haha.. Geen idee inderdaad nog wat het kost, kreeg wel korting als ik voor een bepaalde datum reageerde :). Maar als het inderdaad zo weinig aan rendement verschil geeft, dan lijkt het mij inderdaad niet waard om ze schoon te laten maken. :)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:49
Even los van hoe vaak / wanneer...

Laat je niet toevallig de ramen wassen door een glazenwasser? Vraag dan eens of deze de panelen niet af en toe mee kan nemen. Lijkt me efficiënter en goedkoper dan wanneer je de installateur hiervoor laat komen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Nopheros
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:29
Eens in de 2 á 3 jaar is meer dan voldoende, schoonmaken kost meer dan wat je verliest aan opbrengt bij 1x per jaar.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:41
Xander schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:20:
Even los van hoe vaak / wanneer...

Laat je niet toevallig de ramen wassen door een glazenwasser? Vraag dan eens of deze de panelen niet af en toe mee kan nemen. Lijkt me efficiënter en goedkoper dan wanneer je de installateur hiervoor laat komen.
Is dan niet het risico dat hij beschadigd wordt?

• CronoS76
Er staat dat ze ontkalkt water hiervoor gebruiken en speciale zachte borstels tegen beschadigingen. Ik denk niet dat een glazenwasser dat heeft? Alleen hebben wij zelf ook geen glazenwasser

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 20:31
CronoS76 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:20:
haha.. Geen idee inderdaad nog wat het kost, kreeg wel korting als ik voor een bepaalde datum reageerde :). Maar als het inderdaad zo weinig aan rendement verschil geeft, dan lijkt het mij inderdaad niet waard om ze schoon te laten maken. :)
Lijkt me niet dat je eerst 'ja' moet zeggen en dan pas te horen krijgt wat de prijs zal zijn. Gewoon vragen wat het kost.

The devil is in the details.

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-06 22:07
Lekker afblijven. Zeker op een dakhoek van 35 graden of meer worden ze (net als geglazuurde pannen) niet vies. Poetsen geeft alleen maar (kans op) schade.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• CronoS76
Hahn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:31:
[...]

Lijkt me niet dat je eerst 'ja' moet zeggen en dan pas te horen krijgt wat de prijs zal zijn. Gewoon vragen wat het kost.
Ik had het nu zo ie zo nog niet gedaan, aangezien ze er net op liggen. Het was ook meer even nu een algemene vraag wat een goed moment zou zijn om ze schoon te maken. Echter uit de replies maak ik op dat ik er beter af kan blijven. Dit omdat ze inderdaad op een schuin dak liggen en het rendement verschil nihil is.

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Sterker nog, er heeft een pak sneeuw op gelegen en dat is weggesmolten. Je panelen zijn door de natuur al aardig gereinigd.

Alienware M15 R2 OLED Review

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 05:35
pagani schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:37:
Sterker nog, er heeft een pak sneeuw op gelegen en dat is weggesmolten. Je panelen zijn door de natuur al aardig gereinigd.
Geen idee of het in NL is aangekomen, maar hier in spanje kwam er laatst aardig wat Saharazand over.
Volgens mij na de sneeuw.

Verder is dat mailtje natuurlijk extra omzet genereren voor de installateur.

• NielsFL
  • Registratie: februari 2020
  • Niet online
Reageren voor een bepaalde datum is een standaard marketing trucje. Als je pas later contact opneemt kun je vast dezelfde korting krijgen.

Een goeie glazenwasser gebruikt ook ontkalkt water, al noemen zijn het dan vaak osmosewater, maar dat is precies hetzelfde.

Ik zou de glazenwasser dan ook niet meteen onderschatten. Er zijn er die echt alleen ramen doen met een vies emmertje sop, maar de wat professionelere gebruiken dus osmosewater en bieden vaak ook het reinigen van gevels etc. aan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik heb zelf maar een Unger setje gekocht.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• JopieE
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:06

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Hier ligt het nu 12 jaar op 35 graden en het is nog nooit schoongemaakt. Nou enkel door de regen dan. Merk nog helemaal niks in verminderde opbrengst.

Persoonlijk zou ik er niks aan doen, kost je enkel geld.

Gasloos

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:24
Als het lang droog is en nu met dat Sahara zand zetten we, als de zon eraf is, gewoon de tuinslang erop.
Maar zo’n setje als van @AUijtdehaag is ook heel mooi.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:58

Erasmo

Laadpaaljager

mathy_ schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Geen idee of het in NL is aangekomen, maar hier in spanje kwam er laatst aardig wat Saharazand over.
Volgens mij na de sneeuw.

Verder is dat mailtje natuurlijk extra omzet genereren voor de installateur.
Ook hier lag er flink wat Saharazand op de auto, maar dat valt qua opbrengst reuze mee. En na een buitje is vrijwel alles eraf gespoeld.

Ik zie zonnepanelen schoonmaken als het overclocken van een processor. Het scheelt niet zo veel maar er zijn altijd wel een paar gekkies die het niet kunnen laten :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tja - je houd van gadgets, of niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser
Voor de ramen en boeiboorden ook wel makkelijk.
Je kan alles wel gadget noemen.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
JopieE schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:41:
Hier ligt het nu 12 jaar op 35 graden en het is nog nooit schoongemaakt. Nou enkel door de regen dan. Merk nog helemaal niks in verminderde opbrengst.

Persoonlijk zou ik er niks aan doen, kost je enkel geld.
9 jaar en 26 graden en idem.

Regen is erg effectief maar daar verdient men niet aan :P

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

AUijtdehaag schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:56:
@dunklefaser
Voor de ramen en boeiboorden ook wel makkelijk.
Je kan alles wel gadget noemen.
Je post heeft de vrouw overtuigt hier 😁 voordeel is dat ik ook gelijk de lessenaarsramen in de nok zelf kan schoonmaken. (Kan de glazenwasser ook niet) dus die hoeft ook niet meer te komen :-)

Wel nog even osmose water fixen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@KRGT er is ook een topic over waterontharders.
En ik bedoel niet die magneten :+

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:58

Erasmo

Laadpaaljager

KRGT schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Je post heeft de vrouw overtuigt hier 😁 voordeel is dat ik ook gelijk de lessenaarsramen in de nok zelf kan schoonmaken. (Kan de glazenwasser ook niet) dus die hoeft ook niet meer te komen :-)

Wel nog even osmose water fixen.
Kalkvrij water komt vanzelf uit de lucht vallen. Regentonwater is ideaal voor auto en ramen wassen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:39

fxs81

Julianadorp

Hier net een setje besteld van high-clean, we hebben een terras overkapping aan de achtergevel en ik had daar wat lekkage dus een steiger geregeld en omdat ik toch bezig was ook maar meteen de achtergevel geschilderd en de ramen weer eens gewassen (was pas 6 jaar geleden 8)7 sinds de overkapping kunnen we daar niet meer bij) Kortom een set met raamwisser en borstel voor zonnepanelen en overkapping besteld. Kunnen we alles in 1x doen. Zonnepanelen hoeft dan wel niet word er gezegd maar hier aan de kust schijten die stomme zeekippen steeds op de panelen en hoe hard het vannacht ook heeft geregend, die fledders gaan er ampers af. Nu zal het in opbrengst niet veel schelen denk ik maar het oog wil ook wat.

Afijn, ik dwaal weer eens af, de vraag: Zetten jullie de installatie uit als je ze panelen wast of laat je alles gewoon bijstaan?

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True