Bedankt voor de tip. ziet er goed uit, heb nog wel een pi over. wellicht ga ik het ook zo doenPazo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:57:
@insp.gadget Misschien dat we beide een ander idee hebben voor 'p1 monitor'. Kan je als een algemene term zien voor het uitlezen van je slimmer meter, maar ik bedoel in mijn post de software p1 monitor van ZTATZ. Dat is volgens mij op een zichzelf draaiend OS, waar je niet iets anders bij kan installeren.
Uiteraard zijn er meerdere manieren om dit te doen, en er zal vast een mogelijkheid zijn om een kabel tussen Home Assistent en de p1-poort van de slimme meter te trekken
Ja ik dacht eerst ook dat ik met 7A moest gaan werken maar verschil zoals in topic is mwa (ja je topt ze wel af maar het is de meerprijs na mijn mening niet waard) kan je voor dat geld nog beter extra 7+ en panelen neer knallen.insp.gadget schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:34:
[...]
Wow dat klinkt goed. Ik ga voor een oost-west opstelling, hopelijk 22 of 24 panelen, waarbij ze allen soms wat schaduw krijgen. ben benieuwd naar de daadwerkelijke opbrengst wanneer ze ooit liggen.
Had je die Pi als pi1 monitor zelf, of met homeassistant er op? met dat laatste kan alles wel in 1 toch?
Ik had een Pi met p1 monitor, toen heb ik een nuc genomen omdat ik HA ging draaien en was huiverig over het vervangen van de Pi.
Na een weekje testen en klooien met HA ( is niet meer zo'n drama als jaar geleden) ben ik over gegaan.
MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost
Ja alleen die plugin werkt niet echt lekker, kan je net zo goed de kabel in je HA zetten en via DSMR plugin koppelen aan je energy dashboard.Pazo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:46:
[...]
Volgens mij heb je daar 2x een Pi voor nodig, want P1-monitor is een soort van OS dat op het SD kaartje wordt geïnstalleerd. Daar kan je Home Assistant dan niet bij op zetten.
Ik heb het op 2 verschillende pi's draaien.
Home Assistant heeft een add-on om vervolgens P1-monitor uit te lezen.
Scheelt je ook weer een extra kastje/stroom.
P1 monitor is zekers niet slecht hoor, alleen als je meer wilt is HA beter.
Hier heeft zich het probleem vanzelf opgelost.Pazo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:03:
@Dorus12 Nee hier draait het gewoon. In de meterkast is het nog wel oke? Niet dat er een aardlek uit ligt?
Oorzaak onbekend maar ik vermoed toch een Enlighten hickup.
Bedankt voor het meedenken!
Wat een unieke dingetjes! Attema gietmofpakket is wel ongeveer even duur. Maar als ik het goed herinner kun je zo'n gel van de gelbox eraf peuten en dan nog spullen eruit halen of toevoegen, wat bij een epoxydoos natuurlijk niet kan. Wij hebben ooit onze lasdozen af proberen te gieten met dit soort gel, maar werd echt een kliederboel, en de praktijk leert ons dat we de lasdoos in 99 van de 100 gevallen niet open hoeven maken.AUijtdehaag schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:49:
Is dit misschien handig om de micro omvormers (spat)waterdicht aan te sluiten?
https://www.vekto.nl/wago...7-8x33-6x52-7mm-grootte-3
Wat bedoel je precies? De stekkers / aansluiting tussen de panelen, micro's en Q-cable zijn al (spat) waterdicht? Of bedoel je de verbinding tussen de laatste micro / uiteinde Q-cable met de YMVK kabel richting meterkast? Het lijkt mij ook veel te klein. Als je een 4mm2 3-fase YMKV kabel en Q-cable hebt, neemt dat aardig ruimte in. En die zijn ook nog eens rond. Of dat werkt in een plat doosje?AUijtdehaag schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:49:
Is dit misschien handig om de micro omvormers (spat)waterdicht aan te sluiten?
https://www.vekto.nl/wago...7-8x33-6x52-7mm-grootte-3
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Maar dan heb je aan het einde van je Q-cable en YMVK-kabel een (kort) stuk met slechts enkel geïsoleerde bedrading. Dat lijkt me een heel erg slecht idee.AUijtdehaag schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:59:
@Pazo ipv een gietmofpakket toe te passen bedoel ik.
wago klemmen tot draaddikte 4 mm2 passen erin las ik.
Punctuality is the politeness of kings
@dreamscape
Ik zou het zowiezo in een doosje doen nog steeds voor de trekontlasting..
Maar he, ik zie liever een stringomvormer dan dit soort knutsel verbindingen.
Het was maar een tip.
Ik zou het zowiezo in een doosje doen nog steeds voor de trekontlasting..
Maar he, ik zie liever een stringomvormer dan dit soort knutsel verbindingen.
Het was maar een tip.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2022 11:04 ]
Ik ga voortaan rechtstreeks met VD draad het dak opdreamscape schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:01:
[...]
Maar dan heb je aan het einde van je Q-cable en YMVK-kabel een (kort) stuk met slechts enkel geïsoleerde bedrading. Dat lijkt me een heel erg slecht idee.
Ah zo, dus deze wagoklemmen ook nog eens in een gietmof plaatsenAUijtdehaag schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:59:
@Pazo ipv een gietmofpakket toe te passen bedoel ik.
wago klemmen tot draaddikte 4 mm2 passen erin las ik.
Dat is wel aardig dubbelop dan toch? Kan natuurlijk.
Ik heb er waterdichte kabelverbinders tussen zitten. Kan je ook nog eens losmaken / openmaken indien dat nodig is, zonder alles kapot te hoeven knippen

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Hey dat is ook een mooi ding zeg. Heel strikt genomen wel vooral handig voor 1fase aansluitingen tot 7 micro's: omdat er maar één in één uit gaat kun je niet 'branchen' om de communicatie te optimaliseren, en voor driefase moet je ook de verschrikkelijk lelijk veel duurdere 3fase qkabel gebruiken.Pazo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:07:
[...]
Ik heb er waterdichte kabelverbinders tussen zitten. Kan je ook nog eens losmaken / openmaken indien dat nodig is, zonder alles kapot te hoeven knippen
[Afbeelding]
Zeker, je hebt ze voor 1 en voor 3 fase.drboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:12:
[...]
Hey dat is ook een mooi ding zeg. Heel strikt genomen wel vooral handig voor 1fase aansluitingen tot 7 micro's: omdat er maar één in één uit gaat kun je niet 'branchen' om de communicatie te optimaliseren, en voor driefase moet je ook de verschrikkelijk lelijk veel duurdere 3fase qkabel gebruiken.
Ik zat de eerste keer ook met zo'n giefmof-ding te klooien, vond dat helemaal niks. Toen deze gekocht. Zitten onder het paneel aan de rails vast, dus worden eigenlijk niet eens nat.
:strip_exif()/f/image/PdABEb2gKfLhUvMGVojYVfli.jpg?f=fotoalbum_medium)
Interesting. En moet je dan een adereindhuls op de losse kern van de Q kabel knippen? Of kan die ook in die klem?
Edit: heb je ook een foto van de panelen op dat leien dak? Zal wel een heel karwei zijn geweest
Edit: heb je ook een foto van de panelen op dat leien dak? Zal wel een heel karwei zijn geweest
[ Voor 30% gewijzigd door drboneym op 25-05-2022 11:18 ]
De Q-cable kan ook gewoon in de klem. Wel iets lastiger, want die heeft geen harde kern (YMVK kabel wel, maakt het makkelijker). Ik heb dan nog vanuit de klem een stukje aardedraad laten komen welke dat aan de rails bevestigd zit om te aarden. Dat voldoet eigenlijk niet helemaal aan de norm, want die aardedraad moet dan naast de Q-cable uit de klem / mof komen, waar deze eigenlijk niet voor gemaakt is. Daar ontstaat dus eigenlijk kans op lekkage omdat de ring dat niet meer 100% aansluit. Beetje kit tussen gedaan om het af te sluiten. En daarnaast, zit dus onder het paneel net als de micro's, wordt eigenlijk niet nat, hoogstens vochtig.
Zie hierdrboneym schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:17:
Aanschaf zonnepanelen; zelf installeren
[ Voor 17% gewijzigd door Pazo op 25-05-2022 11:27 ]
Ik heb deze door de hele tuin liggen en na 5 jaar 3 maal lek. Een gietmof is 100% waterdicht. Dit niet.Pazo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:16:
[...]
Zeker, je hebt ze voor 1 en voor 3 fase.
Ik zat de eerste keer ook met zo'n giefmof-ding te klooien, vond dat helemaal niks. Toen deze gekocht. Zitten onder het paneel aan de rails vast, dus worden eigenlijk niet eens nat.
[Afbeelding]
Dat zou best kunnen, echter liggen / hangen deze bij mij wel achter de panelen en niet open en bloot in de regen of onder de grondNism0 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:14:
[...]
Ik heb deze door de hele tuin liggen en na 5 jaar 3 maal lek. Een gietmof is 100% waterdicht. Dit niet.
Ik heb die dingen ook in gebruik in de tuin voor wat verlichting. Maximaal enkele tientallen watts voor led-lampjes. Voor mijn gevoel zijn ze daar ook voor bedoeld. Ze komen op mij niet over alsof ze degelijk genoeg zijn om urenlang heel veel stroom doorheen te blazen.
Maar goed, dat dacht ik ook van aftakblokjes op een zekeringautomaat in de meterkast: leuk voor de beltrafo. Maar nu blijkt dat daarvan ook varianten zijn voor 10mm2 bedrading en heb ik ze dus ook in gebruik om twee PV-installaties op dezelfde kWh-meter aan te sluiten...
Dus, inderdaad: de tijd zal het leren.
Maar goed, dat dacht ik ook van aftakblokjes op een zekeringautomaat in de meterkast: leuk voor de beltrafo. Maar nu blijkt dat daarvan ook varianten zijn voor 10mm2 bedrading en heb ik ze dus ook in gebruik om twee PV-installaties op dezelfde kWh-meter aan te sluiten...
Dus, inderdaad: de tijd zal het leren.
Ja weet eigenlijk niet. Maar aan de andere kant, Is een verbinding met wago's (zoals in een gietmof) dan heel veel anders? Zijn ook maar simpele dingendreamscape schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:53:
Ze komen op mij niet over alsof ze degelijk genoeg zijn om urenlang heel veel stroom doorheen te blazen.
In de meterkast waar die YMVK kabels samenkomen, is dat ook verbonden dmv wago's.
Die klemmen hebben een specificatie voor de dikte van je kabel. Als je de juiste koopt zit je goed.
De Wago 221-41x serie is bestemd voor aders van 0,2 tot 4 mm (max 32A). De Wago 221-61x serie is voor aders van 0,5 tot 6 mm (max 41A).
De Wago 221-41x serie is bestemd voor aders van 0,2 tot 4 mm (max 32A). De Wago 221-61x serie is voor aders van 0,5 tot 6 mm (max 41A).
[ Voor 41% gewijzigd door Nism0 op 25-05-2022 15:08 ]
Even gezocht:Nism0 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:07:
Die klemmen hebben een specificatie voor de dikte van je kabel. Als je de juiste koopt zit je goed.
TeeTube In-line 4 Pole Screw – end barrier contact 7mm to 13.5mm, 4 mm max conducter size IP68 32A 450V.
https://hylectrade.com/pr...e-connector-ttk20bk-sd-w/
In een lasdoos in de meterkast, neem ik aan. En niet wago's binnenin je groepenkast, hopelijk...?Pazo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:18:
In de meterkast waar die YMVK kabels samenkomen, is dat ook verbonden dmv wago's.
Haha, nee idd, in de lasdoos in de meterkastdreamscape schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:28:
[...]
In een lasdoos in de meterkast, neem ik aan. En niet wago's binnenin je groepenkast, hopelijk...?
Eerdaags de installatiedatum voor mijn Enphase systeem doorgekregen. Op 4 augustus word de installatie geplaatst. Er worden op beide kanten van het dak panelen geplaatst.
Nu vraag ik mij af wat de beste manier is om van dakdeel 1 naar dakdeel 2 te gaan. De installateur en ik hebben twee methoden besproken...we kiezen pas op het moment van leggen.
Methode 1: 1x door het beschot heen. De verbinding over de nok via een pijp buitenom.
Methode 2: 3x door het beschot heen. De verbinding net onder de nok door via de binnenkant woning.
In eerste instantie was methode 2 mijn voorkeur. Dan zie je de verbinding niet vanaf buiten. Echter, je hebt dan wel 3 gaten in je dak ipv 1. Dus statistisch 3x meer kans op lekkage. En tsja...een zwart pijpje over de nok heen....wie ziet dat nou.
Wat zouden jullie adviseren?
Nu vraag ik mij af wat de beste manier is om van dakdeel 1 naar dakdeel 2 te gaan. De installateur en ik hebben twee methoden besproken...we kiezen pas op het moment van leggen.
Methode 1: 1x door het beschot heen. De verbinding over de nok via een pijp buitenom.
Methode 2: 3x door het beschot heen. De verbinding net onder de nok door via de binnenkant woning.
In eerste instantie was methode 2 mijn voorkeur. Dan zie je de verbinding niet vanaf buiten. Echter, je hebt dan wel 3 gaten in je dak ipv 1. Dus statistisch 3x meer kans op lekkage. En tsja...een zwart pijpje over de nok heen....wie ziet dat nou.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
@Panzer_V Ik zou 1x over dak heen gaan.
Kan het niet onder de nokpan door? Dat heb ik bij mijn broer gedaan. Die heeft op zuid en noord liggen, en de kabel kon onder de nokpan door naar de andere kant; zie je er helemaal niets van.
En anders wat jij ook zegt: Klein zwart pijpje over de nok kan ook best. Zou dat toch liever doen dan meerdere gaten door het dak.
Kan het niet onder de nokpan door? Dat heb ik bij mijn broer gedaan. Die heeft op zuid en noord liggen, en de kabel kon onder de nokpan door naar de andere kant; zie je er helemaal niets van.
En anders wat jij ook zegt: Klein zwart pijpje over de nok kan ook best. Zou dat toch liever doen dan meerdere gaten door het dak.
De nokpannen zitten vast gecementeerd. Dan wordt het gewoon over de nok idd. Het voelt toch niet zo fijn….3 gaten ipv 1.Pazo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:52:
@Panzer_V Ik zou 1x over dak heen gaan.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Wago's mogen wel in de groepenkast, maar ze mogen niet loshangen. Wel in zo'n houdertje:dreamscape schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:28:
[...]
In een lasdoos in de meterkast, neem ik aan. En niet wago's binnenin je groepenkast, hopelijk...?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MdaseJvz53fg4IlQeMghu5gs.jpg?f=user_large)
Klopt. Ik heb die houdertjes hier ook. Ook voor de dunne Wago's (zonder klemmetje). Heerlijk hoe je geen lasklemmen in je groepenkast mag gebruiken, maar wel een klemmenstrook. En dat een simpel plastic dingetje van een voorraad Wago's gewoon een soort 'klemmenstrook' maakt.berend_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:26:
[...]
Wago's mogen wel in de groepenkast, maar ze mogen niet loshangen. Wel in zo'n houdertje:
[Afbeelding]
Voor de geïnteresseerden: bij Solar Outlet is de IQ7+ weer op voorraad.
Wat je ook doet, ik zou altijd denken, wat als, wat als, wat als...Panzer_V schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:48:
Eerdaags de installatiedatum voor mijn Enphase systeem doorgekregen. Op 4 augustus word de installatie geplaatst. Er worden op beide kanten van het dak panelen geplaatst.
Vooruit denken. Wat als je de nok moet vervangen, wat als je ergens bij moet binnen, zit er iets in de weg, kun je er makkelijk bij.
Dat is wat ik altijd doe.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Hallo, wij zijn ons aan het oriënteren om zonnepanelen te nemen. Nu denken wij aan de de micro-omvormers van Enphase (IQ 7+ Micro) aangesloten op een PV-verdeler die weer aangesloten is op de groep van de wasmachine (16A). Een PV-verdeler omdat we onmogelijk met een kabel in de meterkast kunnen komen. Maar we lopen toch tegen wat vraagstukken aan. Op dit moment zit er een dubbel wcd op de groep van de wasmachine. Daar zitten de wasmachine en de wasdroger op. Dat willen we graag houden. Nu bestaat er een PV-verdeler van EMAT, 2x B16 groep/2x WCD/Hoofdschakelaar. Maar dan komen we nog een wcd tekort want de Envoy S-standaard dient ook met een eigen automaat achter dezelfde aardlekschakelaar gemonteerd te worden als de zonnepanelen. We vragen ons af hoe dit op te lossen? We hebben geen ander wcd in de buurt voor de wasdroger.
Ook hebben we andere vragen:
hartelijk dank alvast
Ook hebben we andere vragen:
- Is het nodig om een 1-fase Enphase Q-Relais in de PV-verdeler te monteren?
- Wat is de functie van dit relais?
- Kan dit relais ook aftoppen bij teveel vermogen opleveren van de zonnepanelen?
- Of mag je niet boven een bepaald max vermogen komen met het aantal zonnepanelen?
- M.a.w., wat is het max vermogen wat je aan kan sluiten op de PV-verdeler? (aanbod is 10 panelen van 400Wp)
- Is het nodig om in de PV-verdeler ferrietringen te monteren?
- Kunnen we de wasmachine en droger straks weer tegelijkertijd gebruiken?
hartelijk dank alvast
Bij ons komen ze in juli 18x395 Wp zonnepanelen installeren met IQ7+ omvormers, dit wordt dus een 3-fase systeem. We hebben momenteel echter nog een 1x35A aansluiting en we hadden volgens de Enexis mevrouw van de klantenservice ruim op tijd onze verzwaring naar 3x25A aangevraagd, dus dit zou geen probleem zijn.
Deze week kregen we echter een telefoontje van Enexis; de straat moet opengebroken worden voor de verzwaring, we sturen je door naar de aannemer. Daar beginnen we uiteraard achteraan in de wachtrij, we staan nu gepland voor halverwege juli, maar er werd direct bij vermeld dat ze al 6 weken achter lopen op die planning. Nu willen we natuurlijk voorkomen dat de zonnepanelen de eerste 2 maanden werkloos op het dak liggen.
Ik ben redelijk onwetend in de exacte theorie van 1-fase vs 3-fase. Maar is het mogelijk om een 3-fase systeem (tijdelijk) aan te sluiten op een 1-fase meterkast, bijvoorbeeld iedere fase op een aparte groep? Of is die vraag vloeken in de kerk? Qua vermogen zou dit moeten passen op een 1x35A hoofdaansluiting.
We laten overigens alles installeren en ga de vraag uiteraard ook nog bij de zonnepanelen installateur stellen, maar ik vrees dat ik dan altijd het antwoord krijg dat voor hen de minste moeite kost.
Deze week kregen we echter een telefoontje van Enexis; de straat moet opengebroken worden voor de verzwaring, we sturen je door naar de aannemer. Daar beginnen we uiteraard achteraan in de wachtrij, we staan nu gepland voor halverwege juli, maar er werd direct bij vermeld dat ze al 6 weken achter lopen op die planning. Nu willen we natuurlijk voorkomen dat de zonnepanelen de eerste 2 maanden werkloos op het dak liggen.
Ik ben redelijk onwetend in de exacte theorie van 1-fase vs 3-fase. Maar is het mogelijk om een 3-fase systeem (tijdelijk) aan te sluiten op een 1-fase meterkast, bijvoorbeeld iedere fase op een aparte groep? Of is die vraag vloeken in de kerk? Qua vermogen zou dit moeten passen op een 1x35A hoofdaansluiting.
We laten overigens alles installeren en ga de vraag uiteraard ook nog bij de zonnepanelen installateur stellen, maar ik vrees dat ik dan altijd het antwoord krijg dat voor hen de minste moeite kost.
Ja, dat kan gewoon. Met 18 panelen heb je dan 6 panelen/IQ7+ per groep. Daar kan de kabel en het q-relais gewoon tegen. In feite krijg je dan 3x een 1-fase pv systeem naast elkaar in je groepenkast. Je zou ze ook al direct op een 3-fase aardlekautomaat (3x16) kunnen aansluiten, met de meterkast verzwaring kunnen ze die dan zo splitsen over de 3 fases. De maximale stroom (18x1,26A) blijft ook ruim onder de waarde van de meterkast aansluiting.Pejdref schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:11:
Bij ons komen ze in juli 18x395 Wp zonnepanelen installeren met IQ7+ omvormers, dit wordt dus een 3-fase systeem. We hebben momenteel echter nog een 1x35A aansluiting en we hadden volgens de Enexis mevrouw van de klantenservice ruim op tijd onze verzwaring naar 3x25A aangevraagd, dus dit zou geen probleem zijn.
Top, bedankt. Dat is goed nieuwsWillemP22 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Ja, dat kan gewoon. Met 18 panelen heb je dan 6 panelen/IQ7+ per groep. Daar kan de kabel en het q-relais gewoon tegen. In feite krijg je dan 3x een 1-fase pv systeem naast elkaar in je groepenkast. Je zou ze ook al direct op een 3-fase aardlekautomaat (3x16) kunnen aansluiten, met de meterkast verzwaring kunnen ze die dan zo splitsen over de 3 fases. De maximale stroom (18x1,26A) blijft ook ruim onder de waarde van de meterkast aansluiting.
Die 3-fase aardlekautomaat zit namelijk inbegrepen in de zonnepanelen installatie.
Even voor mijn begrip van de interne werking van zo'n systeem, worden de panelen ook fysiek verdeeld over de verschillende fases of worden ze gewoon allemaal aangesloten op het Q-relais en verdeeld die het dan over de 3-fasen? Met andere woorden; levert paneel X altijd op dezelfde fase?
Ik zit (voortbordurend op mijn vragenvuur van een paar weken terug over bedrading en de 1 fase Q-relais met 16 panelen op 40A ) eigenlijk met hetzelfde vraagstuk als @Pejdref
Kan een 3 fase Q-relais ermee overweg als hij (for the time being) nog op 1 fase aangesloten is? (in een groepenkast die al wel op 3 fasen voorbereid is, maar waar alles via een 'kam'/'brug' voorlopig nog ' bridged' op de 40A fase zit, in afwachting van een verzwaring?
Ik heb van mijn leverancier helaas nog steeds geen installatiedatum (blijkbaar weten zij nog niet wanneer ze weer IQ7+' en hebben) en ik ben nu akkoord met een offerte voor 1 fase, maar als er wat meer mogelijkheden zijn om voorbereid te zijn op 3 fasen (want de leverancier van de nieuwe groepenkast sluit deze wel al zo aan, voor de toekomst), dan kan ik de PV leverancier/installateur natuurlijk altijd vragen om alsnog voor 3 fasen aan te sluiten (moet ik wat extra betalen).
Als het niet kan blijf ik bij mijn originele plan om het zuid-oost dak en het noord-west dak beiden apart als 1 fase te laten bedraden en apart naar de meterkast te laten brengen achter 2 1-fase qrelais en B16 groepen (bij een overstap naar 3 fase kan ik dan alsnog op 2 fasen leveren, alleen niet met een 3-fase qrelais).
Kan een 3 fase Q-relais ermee overweg als hij (for the time being) nog op 1 fase aangesloten is? (in een groepenkast die al wel op 3 fasen voorbereid is, maar waar alles via een 'kam'/'brug' voorlopig nog ' bridged' op de 40A fase zit, in afwachting van een verzwaring?
Ik heb van mijn leverancier helaas nog steeds geen installatiedatum (blijkbaar weten zij nog niet wanneer ze weer IQ7+' en hebben) en ik ben nu akkoord met een offerte voor 1 fase, maar als er wat meer mogelijkheden zijn om voorbereid te zijn op 3 fasen (want de leverancier van de nieuwe groepenkast sluit deze wel al zo aan, voor de toekomst), dan kan ik de PV leverancier/installateur natuurlijk altijd vragen om alsnog voor 3 fasen aan te sluiten (moet ik wat extra betalen).
Als het niet kan blijf ik bij mijn originele plan om het zuid-oost dak en het noord-west dak beiden apart als 1 fase te laten bedraden en apart naar de meterkast te laten brengen achter 2 1-fase qrelais en B16 groepen (bij een overstap naar 3 fase kan ik dan alsnog op 2 fasen leveren, alleen niet met een 3-fase qrelais).
[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 25-05-2022 23:13 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Met die 3-fase aardlekautomaat gaat dat niet lekker als je het automaat anders gebruikt. Dat zal ook niet mogen. Als iemand dat eens goed kan uitleggen, wat die nul eigenlijk te verduren krijgt, bij een 1 danwel 3-fase automaat....Pejdref schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:53:
[...]
Top, bedankt. Dat is goed nieuws. Bij de laatste oplossing, de 3-fase aardlekautomaat, die krijg dan dus 3 losse voedingskabels vanaf de 1-fase hoofdschakelaar? Wordt de nul dan niet overbelast? En is dat iets wat 'mag' van volgens de regeltjes?
Die 3-fase aardlekautomaat zit namelijk inbegrepen in de zonnepanelen installatie.
Even voor mijn begrip van de interne werking van zo'n systeem, worden de panelen ook fysiek verdeeld over de verschillende fases of worden ze gewoon allemaal aangesloten op het Q-relais en verdeeld die het dan over de 3-fasen? Met andere woorden; levert paneel X altijd op dezelfde fase?
Voor wat betreft de werking van een 3-fase pv-systeem. Dan moeten alle fases fysiek gescheiden blijven....want daartussen staat vanwege de faseverschuiving die 400 V. Het aardlekautomaat en q-relais veranderd daar niets aan, dus paneel x blijft altijd op dezelfde fase terugleveren.
Dat kan ook, vergeet dan niet de fasekoppelaar voor de Envoy-s. Een 3-fase q-relais heeft die functie in zich,eymey schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:10:
Hallo allemaal,
Volgens mij is er geen voorstel-template, vandaar even in onderstaande volgordelijkheid. Mocht die er wel zijn, dan pas ik het graag aan. Helaas, nadat de installateur weg was, einde van de dag, is de power production LED rood/amber geworden.
Situatie:
Gisteren zijn onze zonnepanelen geplaatst.
Het had wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk liggen ze nu. Mijn initiële voorkeur ging uit naar SolarEdge, echter door het omvormer/chiptekort, gekozen voor Enphase.
Setup:
Het gaat om een opstelling, volledig op het zuiden.
- 6x Jinko Solar JKM365N-6TL3-B met de IQ7+
Drie daarvan liggen op de dakkapel (Solastel), de andere drie liggen onder de dakkapel.
- 4x Jinko Solar JKM400N-6RL3-B met de IQ7A (ik weet het, ga het nooit terugverdienen)
Deze liggen boven de dakkapel, links (2) en rechts (2) naast het vlieringraampje.
- Q-relais, n.a.v. dit topic, een noodzakelijk kwaad om te hebben.
- Envoy S Metered, wat is dat ding groot zeg. Uiteindelijk geplaatst op een lasdoos om hem naar voren/ruimte te krijgen.
- Ferrietringen en CT-spoelen.
Uitdaging
Maandag komt de installateur op de lijn, om het power production probleem aan te vliegen. Toch wilde ik even kijken of ik al wat troubleshooting kan doen.
Dit is wat ik tot nu toe heb kunnen checken:
0) Enlighten & device communication LED zijn beiden groen.
1) In de Enlighten app, zie je alleen ‘fout’ bij Envoy staan, verder geen in-dept info.
2) Via de browser naar de Envoy (jeetje wat is dat traag, en heel vaak: Sorry, it's taking too long to get data from the Envoy) zie ik:
:strip_exif()/f/image/0eOidRtQSCcAa8P6Eoybi4ny.jpg?f=fotoalbum_large)
3) Via de installer pagina, krijg ik een alert ‘AC disconnect active. Envoy cannot communicate with microinverters. Verder zelfde status over de communicatie en relais:
:strip_exif()/f/image/iJCMZt5k4KpQSPYN6nYAxBas.jpg?f=fotoalbum_large)
4) Alle microinverters geven aan ‘DC Power Too Low’, echter de zon is al best aan het schijnen..
-> De installateur had 4 CT-spoelen meegenomen. Nu las ik op de Enphase website dat ze in de fabriek gekoppeld worden aan de Envoy? Heeft hij misschien de ‘verkeerde’ CT gepakt voor productie meting? Ook heeft hij de bedrading van de productie en consumptie CT’s ingekort, mag/kan dat zomaar?
Hebben jullie nog tips of trucs? Dankjewel alvast!
Volgens mij is er geen voorstel-template, vandaar even in onderstaande volgordelijkheid. Mocht die er wel zijn, dan pas ik het graag aan. Helaas, nadat de installateur weg was, einde van de dag, is de power production LED rood/amber geworden.
Situatie:
Het had wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk liggen ze nu. Mijn initiële voorkeur ging uit naar SolarEdge, echter door het omvormer/chiptekort, gekozen voor Enphase.
Setup:
Drie daarvan liggen op de dakkapel (Solastel), de andere drie liggen onder de dakkapel.
- 4x Jinko Solar JKM400N-6RL3-B met de IQ7A (ik weet het, ga het nooit terugverdienen)
Deze liggen boven de dakkapel, links (2) en rechts (2) naast het vlieringraampje.
- Envoy S Metered, wat is dat ding groot zeg. Uiteindelijk geplaatst op een lasdoos om hem naar voren/ruimte te krijgen.
Uitdaging
Maandag komt de installateur op de lijn, om het power production probleem aan te vliegen. Toch wilde ik even kijken of ik al wat troubleshooting kan doen.
1) In de Enlighten app, zie je alleen ‘fout’ bij Envoy staan, verder geen in-dept info.
2) Via de browser naar de Envoy (jeetje wat is dat traag, en heel vaak: Sorry, it's taking too long to get data from the Envoy) zie ik:
:strip_exif()/f/image/0eOidRtQSCcAa8P6Eoybi4ny.jpg?f=fotoalbum_large)
3) Via de installer pagina, krijg ik een alert ‘AC disconnect active. Envoy cannot communicate with microinverters. Verder zelfde status over de communicatie en relais:
:strip_exif()/f/image/iJCMZt5k4KpQSPYN6nYAxBas.jpg?f=fotoalbum_large)
4) Alle microinverters geven aan ‘DC Power Too Low’, echter de zon is al best aan het schijnen..
-> De installateur had 4 CT-spoelen meegenomen. Nu las ik op de Enphase website dat ze in de fabriek gekoppeld worden aan de Envoy? Heeft hij misschien de ‘verkeerde’ CT gepakt voor productie meting? Ook heeft hij de bedrading van de productie en consumptie CT’s ingekort, mag/kan dat zomaar?
[ Voor 7% gewijzigd door geldster op 26-05-2022 09:57 ]
@WillemP22 @Pejdref
Volgens mij is het zo dat, als je Enphase micro's met 3-fase Q-cable zijn bedraad, de micro's dus al vanaf het dak fysiek gescheiden zijn qua fase waar ze op zitten (en ze leveren dan dus ook altijd terug op dezelfde fase waar ze uiteindelijk via bedrading, Q-relais en 3-fase aardlekautomaat op zijn aangesloten.
Voor zo ver ik nu kan beredeneren (maar ik ben zeker geen professioneel elektricien en ben me ook pas relatief kort aan het inlezen in de materie van PV, omvormers en Enphase):
Als je eenmaal alles 3 fase hebt, dan heb je een "faseverschuiving" en wordt je enige nuldraad door de fasen 'om de beurt' belast (even in jip en janneke taal). Dus geen probleem.
Maar als je nog in een overgangssituatie zit en de voeding van/naar je groepenkast is nog 1 fase, dan zouden alle 'fasen' in je 5-aderie YMVK kabel altijd tegelijk belast zijn en krijgt je nul-ader dus de belasting van 3 fasen tegelijkertijd voor z'n kiezen.
Met 18*1,26 is dat dus 22,68 Ampere. Dat wordt wellicht wat krap als je een 5x2,5mm2 kabel hebt....
Maar los daarvan: stel dat de aders in je kabel wel dik genoeg zijn en in je groepenkast ook (en de nul zou het in theorie dus aan kunnen), is het nog steeds de vraag of dit uberhaupt mag: Micro's die via 3 aders op 1 fase met 1 nul de meterkast in voeden.
Ik had de vraag ook al eerder gesteld, maar die was toen misschien wat ondergesneeuwd. Het zou alles ook in mijn geval namelijk wel versimpelen: Gewoon alles op het dak al 3 fasen aanleggen, 1 dikke 5x2,5mm2 of zelfs 5x4mm2 kabel naar de meterkast, daar alles alvast op een 3 fase q-relay (of tijdelijk zonder). En dan wachten tot Liander de aansluiting komt verzwaren.
@Pejdref : JIj hebt het over tijdelijk een 3-fase aardlekautomaat naar een 1 fase hoofdschakelaar. Maar wat als je groepenkast ook al helemaal is voorbereid? De installateur van Zeemanelektro die 8 juni mijn groepenkast komt vervangen (alvast genoeg ruimte maken voor PV, chaos in huidige groepenkast oplossen), die gaat de hele groepenkast alvast helemaal voorbereiden op 3 fasen: Dus een 3 fsae (4-polige) hoofdschakelaar, 3 2-polige aardlekschakelaars met daarachter de eindgroepen verdeeld over de 3 polen op de hoofdschakelaar, etc.
Zit je natuurlijk wel nog steeds met de situatie tot de verzwaring, dat ook in je groepenkast de 3 'fasen' van je PV voorlopig 1 nuldraad vol belasten.
Oftewel, de hamvraag blijft:
* Mag je (tijdelijk) een voor 3 fasen aangesloten Enphase systeem over 5x2,5mm2 of 5x4mm2 naar de meterkast laten gaan, waarbij alle 3 de fase-aders in de groepenkast na de 3-fase aardlekautomaat en 3-fase hoofdschakelaar nog op dezelfde (niet verschoven) enkele fase zitten? Even gesteld dat 16 of 18 x 1,26A volle mep over die ene nul zou passen: Mag het? (eigenlijk heb je tijdelijk 3 fase-geleiders voor 1 fase).
* En kan een 3 fase Q-relay hiertegen, of beter dan wachten met de q-relay ertussen zetten tot de verzwaring daadwerkelijk is gebeurd en er daadwerkelijk 3 verschoven fasen door de groepenkast heen lopen?
Volgens mij is het zo dat, als je Enphase micro's met 3-fase Q-cable zijn bedraad, de micro's dus al vanaf het dak fysiek gescheiden zijn qua fase waar ze op zitten (en ze leveren dan dus ook altijd terug op dezelfde fase waar ze uiteindelijk via bedrading, Q-relais en 3-fase aardlekautomaat op zijn aangesloten.
Voor zo ver ik nu kan beredeneren (maar ik ben zeker geen professioneel elektricien en ben me ook pas relatief kort aan het inlezen in de materie van PV, omvormers en Enphase):
Als je eenmaal alles 3 fase hebt, dan heb je een "faseverschuiving" en wordt je enige nuldraad door de fasen 'om de beurt' belast (even in jip en janneke taal). Dus geen probleem.
Maar als je nog in een overgangssituatie zit en de voeding van/naar je groepenkast is nog 1 fase, dan zouden alle 'fasen' in je 5-aderie YMVK kabel altijd tegelijk belast zijn en krijgt je nul-ader dus de belasting van 3 fasen tegelijkertijd voor z'n kiezen.
Met 18*1,26 is dat dus 22,68 Ampere. Dat wordt wellicht wat krap als je een 5x2,5mm2 kabel hebt....
Maar los daarvan: stel dat de aders in je kabel wel dik genoeg zijn en in je groepenkast ook (en de nul zou het in theorie dus aan kunnen), is het nog steeds de vraag of dit uberhaupt mag: Micro's die via 3 aders op 1 fase met 1 nul de meterkast in voeden.
Ik had de vraag ook al eerder gesteld, maar die was toen misschien wat ondergesneeuwd. Het zou alles ook in mijn geval namelijk wel versimpelen: Gewoon alles op het dak al 3 fasen aanleggen, 1 dikke 5x2,5mm2 of zelfs 5x4mm2 kabel naar de meterkast, daar alles alvast op een 3 fase q-relay (of tijdelijk zonder). En dan wachten tot Liander de aansluiting komt verzwaren.
@Pejdref : JIj hebt het over tijdelijk een 3-fase aardlekautomaat naar een 1 fase hoofdschakelaar. Maar wat als je groepenkast ook al helemaal is voorbereid? De installateur van Zeemanelektro die 8 juni mijn groepenkast komt vervangen (alvast genoeg ruimte maken voor PV, chaos in huidige groepenkast oplossen), die gaat de hele groepenkast alvast helemaal voorbereiden op 3 fasen: Dus een 3 fsae (4-polige) hoofdschakelaar, 3 2-polige aardlekschakelaars met daarachter de eindgroepen verdeeld over de 3 polen op de hoofdschakelaar, etc.
Zit je natuurlijk wel nog steeds met de situatie tot de verzwaring, dat ook in je groepenkast de 3 'fasen' van je PV voorlopig 1 nuldraad vol belasten.
* Mag je (tijdelijk) een voor 3 fasen aangesloten Enphase systeem over 5x2,5mm2 of 5x4mm2 naar de meterkast laten gaan, waarbij alle 3 de fase-aders in de groepenkast na de 3-fase aardlekautomaat en 3-fase hoofdschakelaar nog op dezelfde (niet verschoven) enkele fase zitten? Even gesteld dat 16 of 18 x 1,26A volle mep over die ene nul zou passen: Mag het? (eigenlijk heb je tijdelijk 3 fase-geleiders voor 1 fase).
* En kan een 3 fase Q-relay hiertegen, of beter dan wachten met de q-relay ertussen zetten tot de verzwaring daadwerkelijk is gebeurd en er daadwerkelijk 3 verschoven fasen door de groepenkast heen lopen?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Je kunt kijken op http://envoy/event.json naar foutmeldingengeldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:43:
Laat het maar eerst een paar dagen draaien, de componenten genereren bij eerste startup altijd wat foutmeldingen die na 2 tot 3 dagen allemaal weg gaan en nooit invloed op systeemprestaties zullen hebben.geldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:43:
Hallo allemaal,
Situatie:
Setup:
Uitdaging
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rode ledjes betekenen niet altijd direct storing, ze gaan ook wel eens aan bij grijs weer, elke avond bij naar bed gaan, of even aan bij slechtere communicatie.
Thanks voor de tip! Als de rode led alleen bij slecht weer aan zou gaan, kan ik daar ‘mee leven’… maar een half uur nadat de installateur weg was, is het lampje rood geworden, en gebleven.drboneym schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:35:
[...]
Laat het maar eerst een paar dagen draaien, de componenten genereren bij eerste startup altijd wat foutmeldingen die na 2 tot 3 dagen allemaal weg gaan en nooit invloed op systeemprestaties zullen hebben.
Rode ledjes betekenen niet altijd direct storing, ze gaan ook wel eens aan bij grijs weer, elke avond bij naar bed gaan, of even aan bij slechtere communicatie.
Check thnx, dat ga ik vanavond controleren.berend_ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:03:
[...]
Je kunt kijken op http://envoy/event.json naar foutmeldingen
Je moet alleen niet over de rating van de 3-fase q-kabel gaan, dus als je de fases parallel zet kun je in plaats van 36? omvormers nog maar 12 omvormers per q-kabel.eymey schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:49:
@WillemP22 @Pejdref
Het q-relay is een netbewaking relais, dc aardlek een plc fasekopelaar, er komt geen schade van het parallel zetten van de fases. Je kunt hem omprogrammeren voor 1 of 2-fasig bedrijf. De vraag is of hij een 4p relais bevat, of 4x1p... De vraag is of ze ook fasevolgorde erin hebben gestopt, als ie niet tevreden is gaat hij gewoon niet in, dat is zijn doel.
1 van de 3 fases aansluiten kan dus altijdPROGRAM FOR 1 or 2 PHASE OPERATION
The 3-phase Q-Relay can also support 2-phase and single-phase applications. To program
the number of phases:
A ) Press and hold the test button. The phase voltage indicators (V1, V2, V3), will turn
red and the relay will click. After approx. 6 seconds the phase voltage LEDs will start
flashing red. The number of red LEDs flashing corresponds to the number of phases. A
sequence of 3, then 2, then 1 flashing LEDs is repeated.
B ) Release the test button when the appropriate number of LEDs are flashing
@geldster Aangezien je op de installer pagina kunt komen; ik neem aan de 'power production' wel op enabled staat? Staat bijna onderaan op die pagina. Want alles staat op groen en is gedetecteerd, maar je produceert niet.
Hoi Pazo!Pazo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:27:
@geldster Aangezien je op de installer pagina kunt komen; ik neem aan de 'power production' wel op enabled staat? Staat bijna onderaan op die pagina. Want alles staat op groen en is gedetecteerd, maar je produceert niet.
Yes, die staat aan:
:strip_exif()/f/image/GxkXtrHzhljgDeT6wNAw9voD.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou het helpen om die uit te zetten, even te wachten en weer aan?
Dit is trouwens de andere melding die zeer frequent zichtbaar is, wat overigens denk ik niets te maken heeft met mijn uitdaging:
:strip_exif()/f/image/nk3m2AIuqcj8Qvx1PAeYGhT8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga zo even kijken in de logs. Zal het delen, wellicht zien jullie een mogelijke oorzaak.
Het lijkt erop dat de gebruiker ‘installer’ met het gecalculeerde wachtwoord geen toegang heeft tot: events/production/inventory/administration?berend_ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:03:
[...]
Je kunt kijken op http://envoy/event.json naar foutmeldingen
Aanvullend, ik weet niet of het nuttige informatie is..
Het Enlighten account heb ik aangemaakt, via de link uit dit topic, geen DHZ of huiseigenaar maar een ‘bedrijfsaccount’ (ben even de exacte naam kwijt). De medewerker van het installatiebedrijf vroeg na oplevering, mijn e-mailadres. Hij kreeg de melding of de installatie geassocieerd mocht worden met het reeds bestaande account (of woorden van soortgelijke strekking).
Half uurtje na de oplevering heeft het installatiebedrijf mijn (bedrijfs)account vervolgens ook nog gemachtigd (twee mailtjes vanuit Enphase).
@geldster Het lijkt erop dat er iets niet goed zit aangesloten tussen de Envoy / Q-relais / aardlek en de (YMVK) kabel naar de micro's, als ik naar de melding kijk. Maar ik kan er zo niet de vinger op leggen wat dat dan is. Installateur zal het toch nog een keer moeten langslopen.
@Pazo Helder, dank voor het meedenken iig! Hopelijk snel productie.. dit voelt zo ‘zonde’ als het zonnetje schijnt 😇
Wel tot events via events.json, die linkjes op die pagina dan inderdaad nietgeldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:41:
[...]
Het lijkt erop dat de gebruiker ‘installer’ met het gecalculeerde wachtwoord geen toegang heeft tot: events/production/inventory/administration?
@berend_ Waarschijnlijk benader ik de omgeving fout, maar ik blijf een dialoogvenster krijgen om in te loggen (en installer credentials niet werken). Heb het net ook even geprobeerd via http://envoy.local/events.json, zonder succes helaas.berend_ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:38:
[...]
Wel tot events via events.json, die linkjes op die pagina dan inderdaad niet
Het is event.json zonder s (je hebt events.json staan) en installer wachtwoord heb je hier gegenereerd:geldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:03:
[...]Heb het net ook even geprobeerd via http://envoy.local/events.json, zonder succes helaas.
https://blahnana.com/passwordcalc.html
Op de pagina http://envoy.local/event.json kom ik ook wel in met het gegenereerde wachtwoord maar de andere tabbladen waar je moet inloggen kan ik niet in.
Welk wachtwoord heb je daar voor nodig? Ik heb geen idee meer.
Nee, daar kom je niet in.mike123 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:29:
Op de pagina http://envoy.local/event.json kom ik ook wel in met het gegenereerde wachtwoord maar de andere tabbladen waar je moet inloggen kan ik niet in.
Maar je bent wel op de event pagina. Waar je, als het goed is, een lijst ziet?
Via http://envoy.local/event.json kom ik nu inderdaad wel op de pagina terecht. 400+ events, denk niet dat jullie waarderen als ik ze allemaal ‘plak’? 😄.. Kan ik ergens specifiek op zoeken? Als ik bijvoorbeeld kijk naar recente zaken die ‘set’ zijn:
:strip_exif()/f/image/roWBXW0jKol8pUsTAo4B9Kan.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb geen tijd gehad om alles netjes te lezen maar gebruik je ferriet ringen en zo ja, waar zitten deze geplaatst?geldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:25:
[...]
Hoi Pazo!
Yes, die staat aan:
[Afbeelding]
Zou het helpen om die uit te zetten, even te wachten en weer aan?
Dit is trouwens de andere melding die zeer frequent zichtbaar is, wat overigens denk ik niets te maken heeft met mijn uitdaging:
[Afbeelding]
Ik ga zo even kijken in de logs. Zal het delen, wellicht zien jullie een mogelijke oorzaak.
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Ja, daar kom ik wel in.berend_ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:47:
[...]
Nee, daar kom je niet in.
Maar je bent wel op de event pagina. Waar je, als het goed is, een lijst ziet?
Dan is er dus niks mis gelukkig.
Je kan even kijken op welke tijden je deze meldingen hebt. Als het donker word krijg je ook veel meldingen namelijk.geldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:02:
Via http://envoy.local/event.json kom ik nu inderdaad wel op de pagina terecht. 400+ events, denk niet dat jullie waarderen als ik ze allemaal ‘plak’? 😄.. Kan ik ergens specifiek op zoeken? Als ik bijvoorbeeld kijk naar recente zaken die ‘set’ zijn:
[Afbeelding]
Hoi Websphinxie, ik heb net onderstaande foto gemaakt, er zijn 2 ferrietringen geplaatst door de installateur:Websphinxie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:03:
[...]
Heb geen tijd gehad om alles netjes te lezen maar gebruik je ferriet ringen en zo ja, waar zitten deze geplaatst?
:strip_exif()/f/image/d9yK9Fm5mXpl6mO6aUdq5ayx.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze meldingen zijn inderdaad zo van 19:00.mike123 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:11:
[...]
Je kan even kijken op welke tijden je deze meldingen hebt. Als het donker word krijg je ook veel meldingen namelijk.
Als ik kijk naar de periode rond zonsopgang, die ‘set’ zijn:
:strip_exif()/f/image/7EBNhQjTjT1Upge4nZROpRzl.jpg?f=fotoalbum_large)
@Pazo als ik je topic ‘vervuil’ let me know, dan open ik een separaat topic 😇
Dat zijn 'normale' foutmeldingen als de panelen geen licht meer krijgen.geldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:02:
[Afbeelding]
Wellicht kun je kijken naar het moment dat de installateur weg ging en je dus dat rode lampje zag gaan branden
Heb je een foto van de hele groepenkast?geldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:12:
[...]
Hoi Websphinxie, ik heb net onderstaande foto gemaakt, er zijn 2 ferrietringen geplaatst door de installateur:
Heeft de installateur de Envoy laten updaten naar de laatste firmware? wil soms ook nog wel eens helpen.geldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:43:
Nice, bedankt. Ik heb een oost-west configuratie dus dan moet ik gewoon ff iedere dag rond de middag een andere fase activeren.jeroen3 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Je moet alleen niet over de rating van de 3-fase q-kabel gaan, dus als je de fases parallel zet kun je in plaats van 36? omvormers nog maar 12 omvormers per q-kabel.
Het q-relay is een netbewaking relais, dc aardlek een plc fasekopelaar, er komt geen schade van het parallel zetten van de fases. Je kunt hem omprogrammeren voor 1 of 2-fasig bedrijf. De vraag is of hij een 4p relais bevat, of 4x1p... De vraag is of ze ook fasevolgorde erin hebben gestopt, als ie niet tevreden is gaat hij gewoon niet in, dat is zijn doel.
[...]
1 van de 3 fases aansluiten kan dus altijd
Rond dat tijdstip kom ik deze meldingen tegen:berend_ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:33:
[...]
Dat zijn 'normale' foutmeldingen als de panelen geen licht meer krijgen.
Wellicht kun je kijken naar het moment dat de installateur weg ging en je dus dat rode lampje zag gaan branden
:strip_exif()/f/image/eCqmjIBGnc6LKmqwMZXzLxrs.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet dat ik gezien heb, de firmware van de Envoy is D5.0.55. Als ik daarop Google dan lijkt het niet de meest recente. Las overigens wel dat sommige mensen wat terughoudend zijn om te updaten.. maar in mijn situatie wellicht een goed idee.. Thanks voor je reactie!WillemP22 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:45:
[...]
Heeft de installateur de Envoy laten updaten naar de laatste firmware? wil soms ook nog wel eens helpen.
@geldster Ik ben geen elektricien, maar er zit iets niet goed aangesloten. De voornaamste melding is steeds LOP / Loss of phase. Ik denk dat je installateur maar eens goed het bedradingsschema moet langslopen.
Duidelijk, ik ga maandag de installateur vragen om z.s.m. dit te doen.Pazo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:12:
@geldster Ik ben geen elektricien, maar er zit iets niet goed aangesloten. De voornaamste melding is steeds LOP / Lost of phase. Ik denk dat je installateur maar eens goed het bedradingsschema moet langslopen.
Mja... ik had inderdaad gezien dat de 3-fase Q-relay ook in 1 fase of 2 fase bedrijf kan. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat, als je aan de PV kant wel 3 fases aansluit maar hem in 1 fase zet (zolang de net aansluiting nog 1 fase is), je dus ook maar 1/3 van je panelen gebruikt. Dat lijkt me (ook voor @Pejdref ) niet zo'n fijn vooruitzichtjeroen3 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Je moet alleen niet over de rating van de 3-fase q-kabel gaan, dus als je de fases parallel zet kun je in plaats van 36? omvormers nog maar 12 omvormers per q-kabel.
[...]
1 van de 3 fases aansluiten kan dus altijd
Maar inderdaad wat jij zegt, het is de vraag of het een 4p relais is, of 4x1p en of hij afhankelijk is van fasevolgorde. Het zou fijn zijn geweest als ze die info ergens hebben
Maar de 3 'fasen' van de Q-cables en, achtereenvolgens de 5-aderige YMVK kabel in de groepenkast, parallel schakelen (met dus 3 parallelle geleiders voor L en 1 geleider voor N) moet volgens jou dus gewoon kunnen? Zolang je niet over de rating van 1 Q cable of de N in de YMVK kabel heen gaat?
Ik moet de discussie sowieso nog aan gaan met de leverancier/installateur van het PV systeem, maar ik was sowieso van plan om niet akkoord te gaan met eventueel alle 16 panelen (op 2 dakdelen) in 1 'string' te gooien (waarbij ik ook nog zo zou zien dat ze dan met een kabel OVER de nok heen willen gaan), maar gewoon netjes beide dakdelen op aparte Q-cables naar binnen brengen op zolder en dan daar 1 of meerdere YMVK kabels in, richting meterkast.
Een overzichtsfoto is handig om te zien waar alle draden heenlopen.geldster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:08:
[...]
Een specifiek deel? Hierbij de uitbreidingskast:
Ik zag op een eerdere foto de ringen, maar niet op welke draden deze zitten bijvoorbeeld
@eymey technisch maakt het voor de omvormers niet uit hoe op welke fase ze terecht komen. Die krijgen elk toch maar twee draden. Het grote vraagstuk is het q-relais.
Waar je systeem overigens ook zonder prima mee werkt!
Maar wellicht niet helemaal voldoet aan de netcode en normen die we hier hebben. Het is aan jou en de installateur jullie durven te improviseren.
Waar je systeem overigens ook zonder prima mee werkt!
Maar wellicht niet helemaal voldoet aan de netcode en normen die we hier hebben. Het is aan jou en de installateur jullie durven te improviseren.
@eymey @jeroen3 Ik heb nog even wat documentatie bekeken. Als ik naar de schema's kijk is het inderdaad zo dat de microomvormers op 1 fase worden aangesloten en een paneel dus altijd op dezelfde fase zitten.
Als je het Q-relais dus op 1 fase instelt dan heb je dus maar 1/3de van de opbrengst (uitgaande van een gelijke verdeling)
In het Q-relais zit ook een fase-koppelaar, nu weet ik niet wat dat doet maar iets zegt me dat het dan fout gaat als je alle 3 uitgangen op dezelfde fase aan zou sluiten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PNepvkFfHFtZ4ER0k2PaFjeB.png?f=user_large)
Edit: Als ik onderstaand topic lees is het nog maar de vraag of ik uberhaupt een Q-relais krijg bij de installatie. En de fase koppelaar is blijkbaar alleen ten behoeve van het communicatie signaal?
Enphase Q-Relay nodig bij 3-fase installatie?
Als je het Q-relais dus op 1 fase instelt dan heb je dus maar 1/3de van de opbrengst (uitgaande van een gelijke verdeling)
In het Q-relais zit ook een fase-koppelaar, nu weet ik niet wat dat doet maar iets zegt me dat het dan fout gaat als je alle 3 uitgangen op dezelfde fase aan zou sluiten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PNepvkFfHFtZ4ER0k2PaFjeB.png?f=user_large)
Edit: Als ik onderstaand topic lees is het nog maar de vraag of ik uberhaupt een Q-relais krijg bij de installatie. En de fase koppelaar is blijkbaar alleen ten behoeve van het communicatie signaal?
[ Voor 16% gewijzigd door Pejdref op 27-05-2022 09:00 ]
Zo maar een anekdote...FrederiqueLM in "Het grote Enphase topic"FrederiqueLM schreef
Dat maakt gelukkig niets uit, de slimme meter saldeert eerst intern over de 3 fasen voordat het overschot of tekort naar de netbeheerder wordt gecommuniceerd.
Dit bericht is van een paar dagen terug. Ik las het nu pas, maar ik herinner me het volgende een tijd geleden gelezen te hebben.
In sommige landen (ik weet niet meer welke) wordt terugleveren apart berekend als transport. Dus overdag overschot naar grid en 's nachts weer consumeren is twee maal transport-kosten. Soms ook met verschil in tarief; teruglever-vergoeding is dan lager dan consumptie tarief.
Vergelijk: als een taxi je van A naar B brengt en een uur later van B naar A, dan krijg je ook geen geld terug maar moet je twee ritten betalen.
Wanneer bij ons de stimulering van zonne-energie stopt en saldering voorbij is kan dit scenario ook in beeld komen, zeker indien transport een knelpunt blijft. Indirect is dit een stimulans voor batterij-opslag.
Dit bericht is alleen bedoeld als anekdote. Het is geen mening of statement. En ik weet dat het hier off-topic is.
Ik heb een nieuwe vraag. Mijn Enphase systeem werkt erg goed en ik ben er zeer tevreden over. Ik wil het eigenlijk nog wel uitbreiden met 2 extra panelen, maar ik heb alleen nog ruimte op het dak van de schuur.
Ik wil natuurlijk niet een extra grondkabel hiervoor gaan leggen, de bestaande grondkabel (2,5mm2) heeft genoeg capaciteit voor slechts 2 panelen. Maar daarmee ontstaat wel een probleem, omdat de schuur ook een gebruikersgroep is. Niet dat hij veel gebruikt wordt, 2 lampen en (soms) de decoupeerzaag. Als ik het netjes doe, zet ik de hele schuur achter de Q-relay. Maar dan zitten ook de verbruikers achter de Q-relay. Kan het systeem daartegen? Of is het beter om de schuur gewoon achter z'n eigen alamat te laten zoals het nu is? De extra microinverters komen dan niet achter de Q-relay. Dat ik daarmee niet precies aan de normen voldoe vind ik niet zo erg. Ik wil eigenlijk voorkomen dat m'n hele zonne-installatie uitvalt als er een aardlek optreedt in de schuur.
Zou de Envoy dan ook die panelen kunnen detecteren? Want die zitten dan wel achter een andere aardlek dan waar de Q-relay zit, maar wel op dezelfde fase (ik heb een 1-fase meterkast). En moet ik in de schuur dan ook een nieuwe aardlek gebruiken om de zonnepanelen te scheiden van de verbruikers?
Ik wil natuurlijk niet een extra grondkabel hiervoor gaan leggen, de bestaande grondkabel (2,5mm2) heeft genoeg capaciteit voor slechts 2 panelen. Maar daarmee ontstaat wel een probleem, omdat de schuur ook een gebruikersgroep is. Niet dat hij veel gebruikt wordt, 2 lampen en (soms) de decoupeerzaag. Als ik het netjes doe, zet ik de hele schuur achter de Q-relay. Maar dan zitten ook de verbruikers achter de Q-relay. Kan het systeem daartegen? Of is het beter om de schuur gewoon achter z'n eigen alamat te laten zoals het nu is? De extra microinverters komen dan niet achter de Q-relay. Dat ik daarmee niet precies aan de normen voldoe vind ik niet zo erg. Ik wil eigenlijk voorkomen dat m'n hele zonne-installatie uitvalt als er een aardlek optreedt in de schuur.
Zou de Envoy dan ook die panelen kunnen detecteren? Want die zitten dan wel achter een andere aardlek dan waar de Q-relay zit, maar wel op dezelfde fase (ik heb een 1-fase meterkast). En moet ik in de schuur dan ook een nieuwe aardlek gebruiken om de zonnepanelen te scheiden van de verbruikers?
Hopelijk geven onderstaande foto’s meer overzicht. De opbrengst CT wijst van de PV naar de kast, de consumptie CT lijkt te wijzen van de nutsvoorziening naar de kast.berend_ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:08:
[...]
Een overzichtsfoto is handig om te zien waar alle draden heenlopen.
Ik zag op een eerdere foto de ringen, maar niet op welke draden deze zitten bijvoorbeeld
Maandag bel ik de installateur om te kijken wanneer hij de bedrading kan checken.
Maar wellicht dat er iets opvalt. Thanks!
:strip_exif()/f/image/eecP9XnvW9uKlNZO9dIb18vn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TFi8Obp8WYzY3MrvRiRRR1Rd.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom zijn in de onderste foto de nul en en aarde doorverbonden met elkaar? Dat lijkt me niet de bedoeling.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik verbaasde me daar ook een beetje over maar het schijnt niet heel ongewoon te zijn (google).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Horen mijn vragen in een ander topic?Kleineheino schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:17:
Hallo, wij zijn ons aan het oriënteren om zonnepanelen te nemen. Nu denken wij aan de de micro-omvormers van Enphase (IQ 7+ Micro) aangesloten op een PV-verdeler die weer aangesloten is op de groep van de wasmachine (16A). Een PV-verdeler omdat we onmogelijk met een kabel in de meterkast kunnen komen. Maar we lopen toch tegen wat vraagstukken aan. Op dit moment zit er een dubbel wcd op de groep van de wasmachine. Daar zitten de wasmachine en de wasdroger op. Dat willen we graag houden. Nu bestaat er een PV-verdeler van EMAT, 2x B16 groep/2x WCD/Hoofdschakelaar. Maar dan komen we nog een wcd tekort want de Envoy S-standaard dient ook met een eigen automaat achter dezelfde aardlekschakelaar gemonteerd te worden als de zonnepanelen. We vragen ons af hoe dit op te lossen? We hebben geen ander wcd in de buurt voor de wasdroger.
Ook hebben we andere vragen:Veel vragen besef ik, maar de informatie op internet vind ik zo verwarrend
- Kan dit relais ook aftoppen bij teveel vermogen opleveren van de zonnepanelen?
- Of mag je niet boven een bepaald max vermogen komen met het aantal zonnepanelen?
- M.a.w., wat is het max vermogen wat je aan kan sluiten op de PV-verdeler? (aanbod is 10 panelen van 400Wp)
![]()
hartelijk dank alvast
Wat ik zo kan zien is dat de ferrietringen geplaatst zijn op de draden die naar de uitbreidingskast lopen, dus die zitten dan goed. Dan is het eigenlijk nog wel handig als je een overzicht foto hebt van de uitbreidingskastgeldster schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:42:
[...]Hopelijk geven onderstaande foto’s meer overzicht.
Ik heb hier destijds 12x400wp + iq7+ laten installeren, deze piekt max 3550wpKleineheino schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:17:
Ook hebben we andere vragen:Veel vragen besef ik, maar de informatie op internet vind ik zo verwarrend
![]()
hartelijk dank alvast
2 groepen/kabels liepen er naar zolder, gevraagd aan de installateur of op die groep waar de panelen op kwamen ook nog een stopcontact kon(behoud wasmachine groep) dit was volgens hun niet mogelijk.(of het klopt weet ik niet)
Zou je met die ene wcd wat je hebt niet gewoon een doos er achter kunnen doen?
Ik heb hier de wasmachine en droger momenteel ook op een groep zitten. De wasmachine is 10 jaar oud en
de droger komt helemaal uit het jaar 0. Groep klapt er niet door hoor.
De Q-Relais zorgt er voor dat als de stroom van het net uitvalt de panelen uitgeschakeld worden, zodat de monteurs buiten van jou geen klap krijgen
Als je de documentatie checkt van de relais kan er volgens mij 16x iq7+ op geinstalleerd worden.
Hou er rekening mee dat jij 400WP panelen hebt maar de iq7+ max 295 door laat (is prima maar je berekening is anders dan)
10 panelen x 295 ( hou maar 300 aan als die piekt) = 3000wp op de groep.
Hier heb ik die ringen ook niet en gaat prima.
Misschien is het handig als je dit topic nog even een keer goed door leest, de meeste info staat hier wel.
-- helaas post in verkeerde topic. Excuus.
[ Voor 194% gewijzigd door m4v3r1ck_nl op 27-05-2022 22:04 . Reden: in verkeerde topic gepost ]
De fasekoppelaar is volgens mij inderdaad alleen voor de communicatie.Pejdref schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:44:
@eymey @jeroen3 Ik heb nog even wat documentatie bekeken. Als ik naar de schema's kijk is het inderdaad zo dat de microomvormers op 1 fase worden aangesloten en een paneel dus altijd op dezelfde fase zitten.
[Afbeelding]
Wat betreft het wel of niet ' krijgen' van een Q-Relay: Ik kan me zo voorstellen dat er installateurs zijn die zoiets hebben van "Dat ding doen we niet. Jaagt ons en de klant alleen op kosten en niemand die duidelijk vertelt of het moet of niet" . Maar ik zelf ga er wel op staan om hem wel te krijgen
Verder wel een mooi plaatje
Tsja... mijn dilemma is ook een praktische:
* Als ik m'n netaansluiting ga laten 'verzwaren' naar 3x25A en ik laat het PV systeem ook als zodanig installeren, dan kan ik toe met een 5x2,5mm2 YMVK kabel naar beneden. Die past met een beetje geluk door de bestaande 19mm buis die tussen meterkast en zolder loopt. Daar loopt nu wel 3x UTP doorheen. Die zal eruit moeten. Maar met 1x UTP naar zolder kan ik eigenlijk ook toe. Die kan via een andere route en dan heb ik alles verder zonder al te veel moeite 'mooi voor elkaar', zonder YMVK kabels achter de dakgoot naar beneden, door de kruipruimte, etc.
* Als ik op 1 fase blijf en beide dakdelen apart van elkaar laat aansluiten en naar beneden laat gaan naar eigen B16 PV groepen, dan heb ik nu geen zorgen over 3 fase PV systeem terwijl ik (nog) op 1 fase zit. En in de toekomst kan ik de 2 B16 PV groepen makkelijk over 2 fases verdelen (moet ik wel alsnog aan een 3 fase Q-relay of een fasekoppelaar voor de communicatie). Maar ik moet dan ook 2x YMVK naar de meterkast toe trekken. En dan moet ik op diverse plekken dus de leidingschacht open breken om die extra kabel netjes te verwerken (of buis te maken). Leidingschacht loopt niet zoals in de meeste huizen langs het trappenhuis maar als een 'hoek' in de badkamer en achter de wand in de gang langs. Dus veel meer werk. Anderzijds: Als ik die gelegenheid 1x goed aangrijp om gewoon meerdere nette (loze) buizen te maken, dan heb ik er in de toekomst als er iets vervangen moet worden weer veel minder gedoe mee.
Hopelijk zijn deze foto’s een beetje duidelijk. De tweede is wat onscherp. Excuses als ik niet de juiste zaken meeneem op de foto, mijn elektrotechnische kennis is beperktberend_ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:57:
[...]
Wat ik zo kan zien is dat de ferrietringen geplaatst zijn op de draden die naar de uitbreidingskast lopen, dus die zitten dan goed. Dan is het eigenlijk nog wel handig als je een overzicht foto hebt van de uitbreidingskast
:strip_exif()/f/image/4b5866fARWhodPJxAcay1RZm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IpaMbt03H86viEU0F3NCN5ZO.jpg?f=fotoalbum_large)
De doorverbinding nul&aarde viel mij ook op, is het wenselijk om dat te (laten) verwijderen? Is zie geen bruine (fase) draad 90 de aarde-rail (dan heb je het over wat naast ‘boiler’ zit toch) zitten?berend_ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:59:
[...]
Naast de eerder genoemde doorverbinding van de nul en de aarde, is die bruine draad op de aarde-rail daar ook niet op zijn plaats
@RichieB & @Glashelder, ja heel opmerkelijk. Op Google zag ik dat het nog wel eens voorkwam in Duitsland.. ik woon echter in Zuid Holland, in een jaren ‘80 woning 😇
[ Voor 16% gewijzigd door geldster op 28-05-2022 08:46 ]
Kun je eens een foto nemen van de totale kast. Dus groepenkast, uitbreiding en envoy.geldster schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:40:
[...]
Hopelijk zijn deze foto’s een beetje duidelijk. De tweede is wat onscherp. Excuses als ik niet de juiste zaken meeneem op de foto, mijn elektrotechnische kennis is beperkt[Afbeelding]
[Afbeelding]
Like this?Websphinxie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:11:
[...]
Kun je eens een foto nemen van de totale kast. Dus groepenkast, uitbreiding en envoy.
:strip_exif()/f/image/UWunp1jTUQU4QLKKEDXLq0Az.jpg?f=fotoalbum_large)
iets raars.
Met mijn zwager mooi Enphase systeem neergelegd, alles lijkt normaal te werken.. maar.. af en toe wordt de productieled rood. Dit zou betekenen dat 1 of meer micro's niet produceren. Als hij lokaal op de envoy kijkt ziet hij ook dat 10 van de 10 micro's communiceren, maar dat er 8 van de 10 power produceren. Een paar minuten later is alles weer groen en zijn er 10/10 aan het produceren..
Het rare is dat dit verder niet in de productiecijfers te zien lijkt te zijn (wolkjes, dus weet miet zeker) op de meter. Ook in de events.json staan er geen meldingen verder. Het enige dat lokaal op de envoy gevonden kan worden is een oranje melding dat er communicatie van een andere envoy gezien wordt. Ergens eentje van de buren dus waarschijnlijk. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Is het nu een reeële error of is er wat anders aan de hand?
Met mijn zwager mooi Enphase systeem neergelegd, alles lijkt normaal te werken.. maar.. af en toe wordt de productieled rood. Dit zou betekenen dat 1 of meer micro's niet produceren. Als hij lokaal op de envoy kijkt ziet hij ook dat 10 van de 10 micro's communiceren, maar dat er 8 van de 10 power produceren. Een paar minuten later is alles weer groen en zijn er 10/10 aan het produceren..
Het rare is dat dit verder niet in de productiecijfers te zien lijkt te zijn (wolkjes, dus weet miet zeker) op de meter. Ook in de events.json staan er geen meldingen verder. Het enige dat lokaal op de envoy gevonden kan worden is een oranje melding dat er communicatie van een andere envoy gezien wordt. Ergens eentje van de buren dus waarschijnlijk. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Is het nu een reeële error of is er wat anders aan de hand?
[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 28-05-2022 12:31 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ik zit even te kijken in mijn storingen lijst. Nu zie ik 500 meldingen staan en veel daarvan zullen standaard zijn, maar was er even benieuwd naar.
/f/image/MCIMo7fj6ifvVQsVMvAFXbn4.png?f=fotoalbum_large)
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Die meldingen zijn inderdaad standaard en hebben te maken met het feit dat de panelen op een gegeven moment geen zonlicht meer hebben en dus geen stroom meer produceren en daarom deze meldingen rapporteren. Vreemde manier van rapporteren maar is dus zoals het hoort.Sarge78 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:48:
Ik zit even te kijken in mijn storingen lijst. Nu zie ik 500 meldingen staan en veel daarvan zullen standaard zijn, maar was er even benieuwd naar.
[Afbeelding]
Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik ook een array heb van 10 panelen met micro omvormers en een Enphase Metered.
In de webbrowser volg ik de laatste tijd de opbrengst en laatst dacht ik dat ik het niet goed gezien had maar nu ineens zie ik het weer; de opbrengst was net 16,4 kWh en nu net zie ik dat de opbrengst 15,8 kWh is.
De opbrengst loopt toch alleen maar op en kan toch niet ineens na een update vanuit Enphase minder worden?
/edit: ik kijk nu weer en nu is het 16,2 kWh...
In de webbrowser volg ik de laatste tijd de opbrengst en laatst dacht ik dat ik het niet goed gezien had maar nu ineens zie ik het weer; de opbrengst was net 16,4 kWh en nu net zie ik dat de opbrengst 15,8 kWh is.
De opbrengst loopt toch alleen maar op en kan toch niet ineens na een update vanuit Enphase minder worden?
/edit: ik kijk nu weer en nu is het 16,2 kWh...
[ Voor 5% gewijzigd door Ferret op 28-05-2022 18:30 . Reden: typo... ]
Sorry, ik zie nu op een ander scherm dat de kleur van de draad geel is (geel/groen?) i.p.v. lichtbruin...geldster schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:44:
[...]
Is zie geen bruine (fase) draad 90 de aarde-rail (dan heb je het over wat naast ‘boiler’ zit toch) zitten?
Ik neem aan dat de draden die hier van boven in dit doosje komen, vanaf de panelen komen?
Voor zover ik het een beetje kan zien, dan zijn die draden vervolgens verbonden met klemmen met twee series draden die afzonderlijk een buis inlopen. Wat ik zo kan zien is dat de ene serie draden in het q-relais terecht komen (dat is goed) en de andere draden lopen dan naar de Envoy (dat zou niet goed zijn).
Als dit zo is zal daar de fout zitten.
Zo moet het geïnstalleerd zijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/KQCNiFcI0695YC2C6bk1spau.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door berend_ op 28-05-2022 18:50 ]
Ik ben fan geworden van de Enphase producten en wil graag zonnepanelen op mijn dak aanbrengen. Het is alleen heel moeilijk om op dit moment een installateur bereidt te krijgen om überhaupt een offerte op te maken.
Ik heb er inmiddels 2 ontvangen. 1x een partij welke vanaf online beschikbare informatie een offerte voor 10 panelen heeft gemaakt voor ca. € 10.500,- incl. BTW (componenten vergelijkbaar met onderstaande) en 1x een offerte voor 16 panelen:
16x Sunpower Maxeon WHT 425 Wp + 16x Enphase IQ7a micro-omvormer
1x Installatiekosten + elektrische aansluiting meterkast (ik hoef zelf geen aanpassingen te doen, dat wordt gedaan)
1x Enphase Envoy communicatiemodule met netmetering
1x Schouw installatie
1x Q-relais
1x BTW service
1x Gratis deelname aan trees-for-all
Totaalprijs inclusief BTW: € 17.326,-
Geschatte opbrengst: 5.644 kWh en installatie pas vanaf Q4-2022 i.v.m. levertijd panelen.
Ik weet dat het waarschijnlijk niet de goedkoopste set zal zijn, maar volgens mij wel kwaliteitsmateriaal. Of denken jullie dat het veel te veel is voor de te verwachtten opbrengst?
Zijn er nog alternatieve partijen waar ik een prijsopgave kan doen voor 16 panelen en Enphase componenten?
Ik heb er inmiddels 2 ontvangen. 1x een partij welke vanaf online beschikbare informatie een offerte voor 10 panelen heeft gemaakt voor ca. € 10.500,- incl. BTW (componenten vergelijkbaar met onderstaande) en 1x een offerte voor 16 panelen:
16x Sunpower Maxeon WHT 425 Wp + 16x Enphase IQ7a micro-omvormer
1x Installatiekosten + elektrische aansluiting meterkast (ik hoef zelf geen aanpassingen te doen, dat wordt gedaan)
1x Enphase Envoy communicatiemodule met netmetering
1x Schouw installatie
1x Q-relais
1x BTW service
1x Gratis deelname aan trees-for-all
Totaalprijs inclusief BTW: € 17.326,-
Geschatte opbrengst: 5.644 kWh en installatie pas vanaf Q4-2022 i.v.m. levertijd panelen.
Ik weet dat het waarschijnlijk niet de goedkoopste set zal zijn, maar volgens mij wel kwaliteitsmateriaal. Of denken jullie dat het veel te veel is voor de te verwachtten opbrengst?
Zijn er nog alternatieve partijen waar ik een prijsopgave kan doen voor 16 panelen en Enphase componenten?
Wassen deze panelen ook af? Of kunnen ze iets anders speciaals?
.
Ik was een jaar geleden 9k kwijt voor 20x395w hyundai met iq7+. Dat was al niet heel goedkoop. Is nu wel iets duurder maar dit is niet meer in verhouding.
Zijn wel dure panelen maar ik vermoed het geld niet waard.
Ik was een jaar geleden 9k kwijt voor 20x395w hyundai met iq7+. Dat was al niet heel goedkoop. Is nu wel iets duurder maar dit is niet meer in verhouding.
Zijn wel dure panelen maar ik vermoed het geld niet waard.
[ Voor 19% gewijzigd door JWT op 28-05-2022 20:28 ]
Eens met @JWT
Ik heb begin deze maand voor 11K (incl BTW) 16x 400W panelen laten leggen op 3 verschillende dakvlakken met IQ7+... DM me voor de naam van de installateur, maar dit was een grote landelijk bekende firma dus niet eens eentje uit de buurt.
Ik heb begin deze maand voor 11K (incl BTW) 16x 400W panelen laten leggen op 3 verschillende dakvlakken met IQ7+... DM me voor de naam van de installateur, maar dit was een grote landelijk bekende firma dus niet eens eentje uit de buurt.
[ Voor 19% gewijzigd door B-Force op 28-05-2022 20:53 ]
firmware micro's laten updaten naar 4.28 dan is het wegJapie.G schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:15:
iets raars.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica