Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 108 Laatste
Acties:
  • 887.220 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 22:46

NoE

Que?

Glashelder schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:07:
Heb je gekeken onder Events in je envoy?

Zo heel veel kan er niet mis gaan met een fase maar voltage kan bijv te hoog worden. Dan stoppen je micro’s ermee. Dat moet te zien zijn in de logs.
Thanks.

Daar werd ik niet snel wijzer van, die gaven aan low voltage aan (ondanks volle zon). Waar ik wel getriggerd door werd is een melding over adaptief power proces wat bij een reboot geinitieerd werd.

Het bleek namelijk mijn meetspoelen te zijn, die had ik wegens ruimte gebrek nog niet aangesloten en waren zodoende disabled... ondertussen heb ik de meterkast voorzien van ferrietspoelen, STP-ethernet kabel verwijderd en omgezet naar wifi....

Meetspoelen zijn aangesloten (raar dat het niet werkt zonder) en het lijkt nu stabiel!

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Apieduz schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:37:
Ha mede emphase eigenaren.
vandaag werkt de enlighten app op ons nieuwe (1 maand oud) emphase systeem voor het eerst. We hebben 16 panelen op het zuiden onder een hoek van zo'n 10 graden.
Ik snap alleen niet goed waarom de app geproduceerd en geïmporteerde stroom bij elkaar optelt (en dat vervolgens benoemd als verbruik)... daarnaast is de hoeveelheid geïmporteerd veel te hoog.... het lijkt wel of de verkeerde waarden op de verkeerde plaats worden weergegeven.
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?
Bedankt!
[Afbeelding]
Ps. Het is geen zelf installatie geweest, we hebben hiervoor een bedrijf ingeschakeld.
Hier gaat inderdaad iets niet goed. Waarschijnlijk zitten de meetspoelen niet goed geïnstalleerd waardoor ze de verkeerde waardes doorgeven. Of nou ja, eigenlijk wel de juiste waardes alleen niet de juiste richting.
Je hebt 20kWh geproduceerd. En 14kWh kennelijk geïmporteerd (vannacht/vanochtend waarschijnlijk?). Tenzij je alles wat je produceerd ook daadwerkelijk direct verbruikt zou je dan een ander verbruiksgetal moeten zien.

Even de installateur bellen. Die mag de boel op de juiste wijze komen aansluiten.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Bob100 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:36:
Hallo,

Ik ben net lid van Tweakers, heb wel al bijna het hele Enphase topic gelezen, staat zeer nuttige informatie👍.

Ik gaat ook zelf panelen leggen 12 stuks:
Welkom en leuk dat je zelf aan de slag gaat :)
Bob100 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:36:
Ik had ook nog een vraag over de software,
Heb een van jullie al de nieuwe Toolkit gebruikt? Bijna alle instructie filmpjes zijn nog met de oude.
En welk account moet ik aanmaken bij Enlighten om alles zelf te regelen?
Of moet Solar-Outlet dat regelen ivm garantie?
Met de 'nieuwe' bedoel je denk ik degene die ook bijna onderaan de TS staat (staan een paar screenshots van)? Dat is zover ik weet de nieuwste, maar bestaat ook al een tijdje. Die gebruik ik ook.
Mbt het account: je zegt eerst dat je zelf gaat leggen, maar daarna spreek je over Solar Outlet? Of heb je daar alleen de boel besteld en doe je het leggen en installeren inderdaad zelf? In dat geval ik denk het makkelijkste om een DHZ account aan te maken. Dan kan je ook gewoon gebruik maken van de Installer Toolkit app welke je nodig hebt om het systeem te configureren.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Beetje een domme vraag: maar waar maak ik een DHZ account of waar zit die optie? Ik snap niet zo goed in welke app ik dit zou moeten vinden/aanmaken. Online registreren kom ik het ook niet tegen,.

Medicijnman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
pj schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:13:
Beetje een domme vraag: maar waar maak ik een DHZ account of waar zit die optie? Ik snap niet zo goed in welke app ik dit zou moeten vinden/aanmaken. Online registreren kom ik het ook niet tegen,.
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bob100
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-06-2023
Pazo bedankt, ik heb de screenshots gezien, ik dacht dat een nieuwe app maar deze bestaat alweer een tijdje👍.

Het wordt dan een DHZ account bij Enlighten.

Ik gaat morgen beginnen met de onderconstructie en dan kijken hoe ver ik kom.

Vandaag heb de groepenkast gedaan, moet alleen de kabel van de panelen nog aansluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGheLDwLhWRZS4-iDm5uZswE6O0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ibi466pCuf7HID5FXe9okfPM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Bob100 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:27:
Pazo bedankt, ik heb de screenshots gezien, ik dacht dat een nieuwe app maar deze bestaat alweer een tijdje👍.

Vandaag heb de groepenkast gedaan, moet alleen de kabel van de panelen nog aansluiten
[Afbeelding]
Ziet er super netjes uit. Mooie materialen ook (y) d:)b

Is er overigens een reden waarom je bruin en zwart bij één schakelaar door elkaar hebt gebruikt? Of was de draad gewoon op 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Websphinxie op 15-05-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

ik lees net:

De Enphase IQ7A micro-omvormer is geschikt voor 60 en 72 cel zonnepanelen en heeft een maximaal uitgangsvermogen van 340 Watt op piekmomenten. U kunt er zonder problemen tussen de 295 en 460 Wattpiek op aansluiten, maar dan wordt het aantal opgewekte watt boven de 340 afgetopt.

das toch best zuur met 455wattpiek panelen, zien jullie ook dat ze aftoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:53
NoE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 01:36:
ik lees net:

De Enphase IQ7A micro-omvormer is geschikt voor 60 en 72 cel zonnepanelen en heeft een maximaal uitgangsvermogen van 340 Watt op piekmomenten. U kunt er zonder problemen tussen de 295 en 460 Wattpiek op aansluiten, maar dan wordt het aantal opgewekte watt boven de 340 afgetopt.

Ja.
Ik zie dat met mijn IQ7+ en 395Wp panelen.
Velen met mij zien het. Maar dat is ook erg situatie afhankelijk.
En de IQ7A doet max 366VA als ik het goed heb. Staat ook in de startpost.
En als je even zoekt op aftoppen in dit forum zie je verschillende voorbeelden waarom de IQ7+ soms zelfs beter is dan de IQ7A.
Maar met een 455Wp paneel had ik misschien ook wel voor de A gekozen, mits de prijs niet veel duurder is dan de +.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
NoE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 01:36:
ik lees net:

Zie ook onderaan in de TS onder de FAQ.
Q: Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

Pazo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Zie ook onderaan in de TS onder de FAQ.
Q: Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+?
was al wat laat :), ik heb deze panelen/modules gekocht (6 maanden geleden) op basis van advies van de leverancier en kwam er nu pas achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-05 21:38
Ik heb nu zo'n 4 jaar 23 panelen met Solaredge op het dak van het huis.
Op de schuur ga ik 9 panelen plaatsen met Enphase (veel hiervoor op dit forum gelezen, heel nuttig!).

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat op de Envoy metered een 2e productie meetspoel aangesloten kan worden zodat de productie van het enphase en solaredge systeem straks in de Enphase app(s) weergegeven wordt.

Ik kan de informatie niet meer terug vinden en zie het ook niet in de Enphase documentatie staan.

Heeft iemand informatie hoe de productie van een 2e omvormer gemeten kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Ik heb het nergens gelezen, ik heb het ook niet nodig.
Maar ik denk dat als je de 2e meetspoel om de juiste fase (productie) legt van het tweede systeem dan word dat ook gewoon gemeten.
Het zal het Enphase systeem een worst wezen welke stroom hij meet.
Wel ergens instellen dat je levert over 2 fasen.
Maar ik kan het ook helemaal mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:33
mieshel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:35:
Ik heb nu zo'n 4 jaar 23 panelen met Solaredge op het dak van het huis.
Op de schuur ga ik 9 panelen plaatsen met Enphase (veel hiervoor op dit forum gelezen, heel nuttig!).

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat op de Envoy metered een 2e productie meetspoel aangesloten kan worden zodat de productie van het enphase en solaredge systeem straks in de Enphase app(s) weergegeven wordt.

Ik kan de informatie niet meer terug vinden en zie het ook niet in de Enphase documentatie staan.

Heeft iemand informatie hoe de productie van een 2e omvormer gemeten kan worden?
Met 23 panelen aan een SolarEdge verwacht ik dat je dit op aan 3-fase omvormer hebt hangen. In dat geval zul je op elke fase een spoel moet plaatsen. Met de productie spoelen moet je in elk geval alleen productie van je beide pv-systemen meten.

En zoals mike123 ook al schrijft, de Envoy kan van alles meten krijgt alleen een stroompje door van de meetspoelen en laat dat in een grafiekje zien. Zelf heb ik zo een 2e Envoy-s metered hangen die een paar andere apparaten monitort, ..zonder zonnepanelen 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
@mike123 / @WillemP22
Het is 1-fase 35a. Ligging is niet ideaal dus haal de max niet waardoor het nog net kan.
Denk dat ik dan idd meetspoelen kan aansluiten op de fase enphase en fase solaredge en op de envoy ook apart kan aansluiten op 1e en 2e aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetouch
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb zelf op het dak 27 panelen op 3-fase aangesloten via Enphase en op mijn berging 4 panelen op 1-fase via een Solis omvormer.
Beiden komen binnen op een extra 3-fase kWh meter en geeft zijn info door via de S0 poort naar de Youless.
Keurig netjes in de Youless app en via Enelogic de totale opwek van beide systemen.
Nu heb ik afgelopen weekend mijn Envoy-S standard aangepast naar de Metered incl. de 6 CT's.
Via http://envoy/home# kan ik heel mooi de 'productie' van beide systemen zien en wordt iedere minuut geüpdatet.
Uiteraard ook het 'verbruik' en 'nettovermogen'.
Deze info is ook prima en zelfs op fase niveau op de CTMeters for Enphase Envoy app.
Maar nu komt bij mij de issue dat via de Enlighten app en webpagina niet de productie (totaal opwek) van de CT's wordt getoond maar de info van de panelen welke op Enphase (micro-inverters) aangesloten zijn.
Dus de info Geproduceerd, Geëxporteerd en Netto Geëxporteerd komt niet overeen met het totale opwek van beide systemen en dus via de CT's is gemeten.
Is dit herkenbaar bij andere gebruikers die ook 2 systemen hebben draaien zoals ik of die dit ook van plan zijn mogelijk?
Ik heb Enphase al gemaild incl. screenshots mbt hun reactie hierop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZWfZnD-vzvnMkuT6IWKjocr1G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zIvrTHCDZ6Rz26GPlfH45Qn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30a1aLpMThOUH3TyW99Y80lhDVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ot6mS2CobSr00zxrnxKfANeY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD_ZWfTcryGBq0IC3Ig5lVFV9UQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeZ85PeUIctYhB3sToz4Ni0u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
mieshel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:43:
@mike123 / @WillemP22
Het is 1-fase 35a. Ligging is niet ideaal dus haal de max niet waardoor het nog net kan.
Denk dat ik dan idd meetspoelen kan aansluiten op de fase enphase en fase solaredge en op de envoy ook apart kan aansluiten op 1e en 2e aansluiting.
ok, ik ben wel benieuwd of dit gaat werken, want je hebt 2x een 1-fase pv-systeem naast elkaar. Op 2 verschillende groepen zeg maar.
Als je beide gaat meten met een CT, zijn die twee qua frequentie in-fase. Ik weet niet of de Envoy daar nog iets mee doet....maar het is het proberen waard. Mocht het niet werken kun je altijd beide fasedraden door 1 meetspoelen sturen, zodat ie ze samen meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
WillemP22 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:49:
[...]

ok, ik ben wel benieuwd of dit gaat werken, want je hebt 2x een 1-fase pv-systeem naast elkaar. Op 2 verschillende groepen zeg maar.
Als je beide gaat meten met een CT, zijn die twee qua frequentie in-fase. Ik weet niet of de Envoy daar nog iets mee doet....maar het is het proberen waard. Mocht het niet werken kun je altijd beide fasedraden door 1 meetspoelen sturen, zodat ie ze samen meet.
Ik dacht gelezen te hebben dat iemand 2 spoelen parallel aangesloten had; dus 2 spoelen op één aansluiting o p de envoy. Maar als de ruimte het toelaat (en dat zal wel) kan ik idd ook de 2 draden door één spoel halen. Wordt uit proberen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
thetouch schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:47:

Maar nu komt bij mij de issue dat via de Enlighten app en webpagina niet de productie (totaal opwek) van de CT's wordt getoond maar de info van de panelen welke op Enphase (micro-inverters) aangesloten zijn.
Dus de info Geproduceerd, Geëxporteerd en Netto Geëxporteerd komt niet overeen met het totale opwek van beide systemen en dus via de CT's is gemeten.
In de portal van Enphase heb je 2 keuzes voor het weergeven van de productie: "metingen van meter" Of "metingen van Micro-omvormers"
Kennelijk staat ie bij jouw op "metingen van Micro-omvormers". Zou dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
mieshel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:55:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat iemand 2 spoelen parallel aangesloten had; dus 2 spoelen op één aansluiting o p de envoy. Maar als de ruimte het toelaat (en dat zal wel) kan ik idd ook de 2 draden door één spoel halen. Wordt uit proberen dan.
Listig...die kende ik nog niet. Zou ook moeten kunnen.

Dat geeft wel een opening om meerdere 3-fase apparaten te meten...als je maar genoeg spoelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetouch
WillemP22 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:49:
[...]

Mocht het niet werken kun je altijd beide fasedraden door 1 meetspoelen sturen, zodat ie ze samen meet.
Kan dit wel? Ik dacht gezien/gelezen te hebben dat de CT over de fase draad moet waar alles doorheen loopt. Bij 2 fase draden door 1 meetspoel hebben beide fase draden andere stroomsterktes welke gemeten worden door de CT spoel. Ik ben niet heel technisch op meetgebied maar mogelijk kan iemand hier het juiste antwoord op geven.
WillemP22 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:56:
[...]

In de portal van Enphase heb je 2 keuzes voor het weergeven van de productie: "metingen van meter" Of "metingen van Micro-omvormers"
Kennelijk staat ie bij jouw op "metingen van Micro-omvormers". Zou dat kunnen?
Dat ga ik even opzoeken. Dat zou dan de oplossing zijn. Even kijken waar ik dat kan vinden.
Update: gevonden en staat inderdaad op Micro-omvormers. Omdat ik dit zelf helaas niet kan aanpassen heb ik een mailtje gestuurd naar Enphase om deze op Metingen van meter te zetten. Ik laat het weten als het gelukt is en de juiste info toont.

[ Voor 38% gewijzigd door thetouch op 16-05-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
WillemP22 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:00:
[...]

Listig...die kende ik nog niet. Zou ook moeten kunnen.

Dat geeft wel een opening om meerdere 3-fase apparaten te meten...als je maar genoeg spoelen hebt.
ik heb een extra spoel besteld dus ik ga erachter komen ergens in de aankomende weken als ik alles heb en aangesloten is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-04 10:54
Pazo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:46:
@zeroxcool Ja dat is wel goede voor FAQ, bedankt :)
Heb al wat meer vragen staan, dus zal van het weekend weer eens even gaan zitten.
Hoi Pazo,
Ik zag dat jij een mooi temperatuurlijn in je grafiek hebt staan. Is dat voor mij ook mogelijk om vanaf een openbare plek in te stellen? (Of heb je daar zelf een echt weerstation voor nodig)

grt
Ger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bob100 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:27:

[Afbeelding]
Ga je plek waar de draden naar de Envoy in gaan nog afwerken? Op de voedingsdraden staat 230V en de contacten zijn van onder af gemakkelijk aan te raken.

Ik ga de Envoy ook zo aansluiten maar denk over afwerking. Weet nog niet precies hoe, ik denk aan een platte lasdoos tegen de Envoy aan, of een kabelgoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
gervanlierop schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:09:
[...]

Hoi Pazo,
Ik zag dat jij een mooi temperatuurlijn in je grafiek hebt staan. Is dat voor mij ook mogelijk om vanaf een openbare plek in te stellen? (Of heb je daar zelf een echt weerstation voor nodig)

grt
Ger
Je bedoelt in PVOutput? Ja daar moet je een weerstation voor hebben, die vervolgens ook weer via een API key kunt koppelen met PVOutput. Al zie ik nu net dat ie wat 'stottert'; temperatuur lijn beslaat niet altijd de volledige dag de laatste dagen. Eens induiken waar dat nu ineens aan ligt; heeft het altijd goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:32
Hm, ik zie dat mijn systeem vandaag plat ligt of niets registreert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l33anbglSa5euZpXgazuUZ_8HXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOkRoAPs3SsbSnYHo0EaZyUl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@coob Oei dat is minder. Weet je de oorzaak al? Aardlek eruit? Envoy / Q-relais nog volledig in bedrijf? Foutmeldingen in de log / event in Enlighten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Geen idee. Ben nu niet thuis.
Laatste registratie 11 uur geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBeaKlosOVw2qJS-tae6h9efUuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdHGoXHl3G08xmXHroonbKqb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Dan lijkt het er meer op dat de verbinding naar internet verbroken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Hoe los ik dat op? Heb er totaal geen verstand van.
Gewoon de boel resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Thuis eerst maar eens kijken of je Envoy nog verbinding heeft met internet. Al zou je dat ook moeten kunnen zien als je wilt inloggen op Enlighten via de browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:07
Ik heb een vraagje over de plaatsing van de Envoy Standaard: mijn zonnepanelen komen op de garage. Daar heb ik een 3-fasen aansluiting gecreëerd vanuit de meterkast in het woonhuis. Is het mogelijk om de Envoy te installeren in de garage? Er is namelijk geen ruimte meer in de hoofdmeterkast. Ik heb geen interesse in Enlighten en de extra's die de Envoy Metered biedt. Indien nodig installeer ik een eigen kWh meter met modbus in de garage om de opbrengst te monitoren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
Pazo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:34:
Thuis eerst maar eens kijken of je Envoy nog verbinding heeft met internet. Al zou je dat ook moeten kunnen zien als je wilt inloggen op Enlighten via de browser.
Niks gedaan maar het systeem is na 12 uur vanzelf weer online.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:58
RichieB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:25:
Ik heb een vraagje over de plaatsing van de Envoy Standaard: mijn zonnepanelen komen op de garage. Daar heb ik een 3-fasen aansluiting gecreëerd vanuit de meterkast in het woonhuis. Is het mogelijk om de Envoy te installeren in de garage? Er is namelijk geen ruimte meer in de hoofdmeterkast. Ik heb geen interesse in Enlighten en de extra's die de Envoy Metered biedt. Indien nodig installeer een eigen kWh meter met modbus in de garage om de opbrengst te monitoren.
ja, heb ik ook laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

NoE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:34:
[...]

was al wat laat :), ik heb deze panelen/modules gekocht (6 maanden geleden) op basis van advies van de leverancier en kwam er nu pas achter :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qggNEpVTZqfHWJGa4KiPh0h3ns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QOTaERewkbf1RFCeGczL026X.png?f=user_large

kapt netjes af op 2196watt, oftewel de 366wat max output van de IQ7A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

coob schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:14:
Geen idee. Ben nu niet thuis.
Laatste registratie 11 uur geleden.

[Afbeelding]
Had gister ook een wifi probleem, heb er nu weer een kabel aangehangen en kwam netjes weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
RichieB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:25:
Ik heb een vraagje over de plaatsing van de Envoy Standaard: mijn zonnepanelen komen op de garage. Daar heb ik een 3-fasen aansluiting gecreëerd vanuit de meterkast in het woonhuis. Is het mogelijk om de Envoy te installeren in de garage? Er is namelijk geen ruimte meer in de hoofdmeterkast. Ik heb geen interesse in Enlighten en de extra's die de Envoy Metered biedt. Indien nodig installeer ik een eigen kWh meter met modbus in de garage om de opbrengst te monitoren.
De Envoy-s is geen vereiste voor een functionerend systeem....alleen voor de monitoring. De Envoy-s kan prima in de garage zolang ie maar de data van de Micro's kan uitlezen van de fase-kabel(s) en deze data kwijt kan naar de cloud....anders is ie overbodig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is de envoy niet sowieso eenmalig nodig om een profiel op de micro’s te kunnen zetten :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoE

NoE

Que?

de mijne werkte iig niet zonder envoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gervanlierop
Hebben er meer mensen een probleem met de Enlighten site & App op dit moment?
Er komt sinds vanochtend rond 07.00 uur geen data meer binnen op de grafieken, ondanks dat er wel gesynced wordt volgens de portal...

Schermafdruk van 9:28 en geen data meer te zien na zeven uur...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jt1YuS50-m1hmKOcOjAEec5s564=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ropIzzqe14yzp3Gn1KpR7mU0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@gervanlierop Jep, same here. Storing bij Enphase denk ik zo.
Wordt overigens achteraf wel allemaal weer ingeladen als het weer werkt. Was de vorige keer ook zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gervanlierop
Pazo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:38:
@gervanlierop Jep, same here. Storing bij Enphase denk ik zo.
Wordt overigens achteraf wel allemaal weer ingeladen als het weer werkt. Was de vorige keer ook zo.
Net even gechat met support en er is (na lang zoeken daar :( ) uitgevonden dat er inderdaad een vertraging is in het tonen van de data.
Fijn dat het dan alsnog wordt gesynced later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
gervanlierop schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Net even gechat met support en er is (na lang zoeken daar :( ) uitgevonden dat er inderdaad een vertraging is in het tonen van de data.
Fijn dat het dan alsnog wordt gesynced later.
Ik krijg een melding in de app. Komt vast goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:24
gervanlierop schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:09:
[...]

Hoi Pazo,

grt
Ger
Ik gebruik daar OpenWeatherMap voor.
Accountje aanmaken en een api pakken en die ingeven bij de settings in pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
gervanlierop schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:34:
Hebben er meer mensen een probleem met de Enlighten site & App op dit moment?
Er komt sinds vanochtend rond 07.00 uur geen data meer binnen op de grafieken, ondanks dat er wel gesynced wordt volgens de portal...

Schermafdruk van 9:28 en geen data meer te zien na zeven uur...
[Afbeelding]
Same here. Ik heb vandaag mijn Wi-Fi vervangen (lees: router, AP en switches) dus was even bang dat ik zelf iets stuk had gemaakt, maar het was tegelijkertijd het enige apparaat wat niet werkte (de Envoy Metered), dus ben gek genoeg blij om hier te lezen dat het 'gewoon' een storing is. :P

Inmiddels krijg ik wel weer data door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Ik kreeg vandaag ook geen update meer binnen op pvoutput na 6:30. De Enphase app deed het ook niet en ook geen melding in de app. Kreeg wel om ca 7:30 een melding op mijn Samsung watch dat de zonnepanelen op dat moment 1000W aan het opwekken waren.
Homey is ook gekoppeld aan Enphase en daar zag ik dus wel dat mijn systeem werkte, gelukkig.
Was vanmorgen wel even vreemd dat het niet werkte want gisteren was ineens alle spanning in huis weg voor ca 5 minuten. Dacht dat de boel dus stuk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Ferrietringen... zoals sommige wel weten heb ik die niet. En voor mijn gevoel eigenlijk ook niet nodig, alles in huis functioneert gewoon. Of toch niet?

Ik kwam er laatst achter dat mijn (draadloze) weerstation niet goed functioneert. Heeft het altijd perfect gedaan, maar de laatste 3-4 weken heb ik steeds 'haperingen', dat de data niet goed doorgeven wordt en er gaten in de grafieken zitten. Mijn weerstation staat in de achtertuin op een paal. De ontvanger / display binnen aan de muur, welke weer draadloos verbonden is met de router. Van het weekend er maar eens af gehaald, alles eens goed schoon gemaakt, batterijen vervangen, de boel gereset en helemaal opnieuw ingesteld. Maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Verbinding tussen de buitenunit en display binnen valt soms uit. Zit ik zojuist terug te kijken in de historie vanaf welke dag dit gedrag begon: 25 april. Wanneer heb ik mijn extra 9 panelen geïnstalleerd? 24 april, einde dag in bedrijf. Dus vanaf 25 april en inbedrijfname van de extra panelen nu storing in mijn weerstation. Kan haast geen toeval zijn...

Ergens ook wel weer apart. Het weerstation staat achter in de tuin. In feite tussen de 4 panelen op het garagedak, en de 10 panelen aan het huis op west. Nooit problemen gehad, ca 2 jaar zonder problemen gedaan. Nu dus 9 panelen aan de voorkant van het huis geplaatst (oost), en problemen. Kennelijk toch wat verandert in het 'energieveld' ofzo?

Dus ik ga toch maar eens ferrietringen bestellen. Denk alleen dat ik wel een ruimte uitdaging heb. De kast zit al aardig vol..
En de de vraag is nog even of ik dat zelf kan installeren. Eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
Ik weet dat er een envoy metered bestaat.
Maar zijn er ook mogelijkheden om info van de slimme meter in pvoutput te krijgen.
Nu zie ik alleen de opbrengst van de enpase installatie maar bijvoorbeeld niet mijn eigen verbruik in de overzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Dorus12 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:32:
Ik weet dat er een envoy metered bestaat.
Maar zijn er ook mogelijkheden om info van de slimme meter in pvoutput te krijgen.
Nu zie ik alleen de opbrengst van de enpase installatie maar bijvoorbeeld niet mijn eigen verbruik in de overzichten.
Dit vroeg ik mij dus ook af. Ik heb bijvoorbeeld een homewizard die mijn slimmemeter uitleest en die kan ook api toestanden. Zou dat ook wel in pv output willen hebben.

https://www.homewizard.nl/shop/homewizard-wi-fi-p1-meter

[ Voor 5% gewijzigd door Sarge78 op 19-05-2022 14:02 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:06
Ik mag mij eindelijk ook melden hier. Sinds vanochtend draait mijn Enphase systeem met 10 panelen van 380Wp, 10x IQ7A, Q-relay en Envoy Metered. Ik heb de electricien behoorlijk op de vingers gekeken, want ik wilde zeker weten dat alles netjes werd aangesloten. Wat ook gebeurd is. Totaal dus 3800Wp. Vanmorgen was het zonnig en ik heb al gezien dat het systeem 3kW opwekte. Ik lees het uit via de lokale netwerktoegang in de webbrowser.

Maar nu komt er een onweersbui voorbij en dondert de productie in elkaar tot nagenoeg niks. Klopt natuurlijk, minder licht is minder opbrengst, maar het is nog gewoon daglicht. Mijn systeem wekt nu amper 30W op, de micro's geven nu de melding 'DC power too low'. Klopt dit wel? Zou het systeem niet toch nog enigszins iets moeten opwekken overdag, ook al hangt er een wolk voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
PhilipsFan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:13:
Ik mag mij eindelijk ook melden hier. Sinds vanochtend draait mijn Enphase systeem met 10 panelen van 380Wp, 10x IQ7A, Q-relay en Envoy Metered. Ik heb de electricien behoorlijk op de vingers gekeken, want ik wilde zeker weten dat alles netjes werd aangesloten. Wat ook gebeurd is. Totaal dus 3800Wp. Vanmorgen was het zonnig en ik heb al gezien dat het systeem 3kW opwekte. Ik lees het uit via de lokale netwerktoegang in de webbrowser.

Maar nu komt er een onweersbui voorbij en dondert de productie in elkaar tot nagenoeg niks. Klopt natuurlijk, minder licht is minder opbrengst, maar het is nog gewoon daglicht. Mijn systeem wekt nu amper 30W op, de micro's geven nu de melding 'DC power too low'. Klopt dit wel? Zou het systeem niet toch nog enigszins iets moeten opwekken overdag, ook al hangt er een wolk voor?
Die data via de Envoy loopt de laatste tijd wat achter, maar het stort met het donker weer wel flink in.

Het was hier net ook erg donker vanwege een wolkbreuk met hagel....ik denk ik zal zelf eens kijken. Aardlek eruit geklapt tijdens het onweer....voor het eerst in 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 20:26
PhilipsFan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:13:

I wilde net een soortgelijke vraag stellen.
Ik heb 12 panelen van 395wp en 12x IQ7+ met Qrelais en Envoy Standaard.
Tijdens de onweer met hevige regen had ik zo rond de 500 watt teruglevering. Met eigen verbruik op dat moment van zo'n 175 watt is toch evengoed 50 wp per paneel en dat terwijl het donker was buiten met slagregen.
Zal wel verschillen per paneel. Ik heb de first choice Solar 395 . Staat bij dat de Bij de ontwikkeling wordt rekening gehouden met de typisch Nederlandse omstandigheden.
Ben wel benieuwd of er verschil per paneel/merk is en hoeveel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:06
De onweersbui is voorbij en inmiddels produceer ik weer ruim 400W (het is nog steeds bewolkt).

Wat ik eigenlijk zoek is een manier om continu te monitoren dat het systeem nog opwekt wat het moet opwekken. Bestaat er een website waar je kunt zien hoeveel je systeem op dit moment zou moeten opwekken, aan de hand van de zonnekracht?

Ik zie trouwens dat zowel de Q-relay als de micro's nog geen profiel hebben gekregen. Ik heb nog geen DHZ-account gemaakt, wellicht dat de installateur dit binnenkort nog instelt. Zou dat nog verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@PhilipsFan
"dat het systeem nog opwekt wat het moet opwekken" dat is erg lastig te monitoren. Wel kun je monitoren OF het wat opwekt maar je kunt eigenlijk niet monitoren of het opwekt wat het zou moeten opwekken. Die info is best lastig te definieren.

Je micro's zouden als het goed is automatisch een netprofiel toegewezen moeten krijgen. Tenzij er geen netprofiel is geselecteerd maar ik twijfel of je dan uberhaubt je installatie wel kunt afronden als installateur.

Vergis je niet. Je panelen produceren heus met indirect zonlicht. Als de bewolking te heftig/donker wordt valt productie weg. Dat is niet gek. Het zijn zonnepanelen en die hebben zon nodig. De zon schijnt maar wordt geblokkeert door een dik pak wolken. Zodra die afnemen/wegtrekken start productie vanzelf weer op.

Mijn systeem viel vandaag tijdelijk ook volledig weg of produceerde uit beleefdheid nog 30/40watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mijn 2e Enphase systeem (dus 2 envoys) draait nu sinds bijna een week, alleen zie ik nu dat ze beide dezelfde API hebben gekregen. Is dat omdat ze aan hetzelfde mailadres zijn gekoppeld? Want PVoutput laat alleen het oude systeem zien, en niet gecombineerd (dat is dan ook een betaalde functie).

IS er een manier om van de 2e een andere API te krijgen?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Pazo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:28:
Ferrietringen... zoals sommige wel weten heb ik die niet. En voor mijn gevoel eigenlijk ook niet nodig, alles in huis functioneert gewoon. Of toch niet?

Ik kwam er laatst achter dat mijn (draadloze) weerstation niet goed functioneert. Heeft het altijd perfect gedaan, maar de laatste 3-4 weken heb ik steeds 'haperingen', dat de data niet goed doorgeven wordt en er gaten in de grafieken zitten. Mijn weerstation staat in de achtertuin op een paal. De ontvanger / display binnen aan de muur, welke weer draadloos verbonden is met de router. Van het weekend er maar eens af gehaald, alles eens goed schoon gemaakt, batterijen vervangen, de boel gereset en helemaal opnieuw ingesteld. Maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Verbinding tussen de buitenunit en display binnen valt soms uit. Zit ik zojuist terug te kijken in de historie vanaf welke dag dit gedrag begon: 25 april. Wanneer heb ik mijn extra 9 panelen geïnstalleerd? 24 april, einde dag in bedrijf. Dus vanaf 25 april en inbedrijfname van de extra panelen nu storing in mijn weerstation. Kan haast geen toeval zijn...

Ergens ook wel weer apart. Het weerstation staat achter in de tuin. In feite tussen de 4 panelen op het garagedak, en de 10 panelen aan het huis op west. Nooit problemen gehad, ca 2 jaar zonder problemen gedaan. Nu dus 9 panelen aan de voorkant van het huis geplaatst (oost), en problemen. Kennelijk toch wat verandert in het 'energieveld' ofzo?

Dus ik ga toch maar eens ferrietringen bestellen. Denk alleen dat ik wel een ruimte uitdaging heb. De kast zit al aardig vol..
En de de vraag is nog even of ik dat zelf kan installeren. Eens uitzoeken.
Heb je die haperingen ook 's nachts? Dan doet het Enphase systeem ook eigenlijk niks. Er word niks opgewekt dus er gaat ook geen spanning door de kabels.
Misschien lopen de kabels wel ergens langs, dan helpen ferriet kernen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbrugman
  • Laatst online: 25-03 19:47
Beste Enphase gebruikers

ik heb een vraag heb al 3 jaar een systeem liggen van 9 panelen met IQ7 omvormers totaal 2880 WP
2280 gedeeld door 230V=12,52A x factor 0,8= 10A
dit systeem is aangesloten op een eigen groep met aardlek automaat en gekoppeld aan een envoy s metered.
ik kan de productie en consumptie zien dit werkt perfect.

nu wil ik een tweede systeem van 8 panelen 2680 WP gaan aansluiten en toevoegen aan het huidige systeem.
2680 gedeeld door 230V=11,65A x factor 0,8=9,32A

Beide systemen moeten aangesloten worden op een eigen groep omdat ik totaal 19A heb in het gunstige geval.
Mag ik het totaal ook achter een 20a groep gaan plaatsen als mijn hoofd zekering 40A is?

Kan ik een 2e CT spoel aansluiten op de envoy s metered om de productie van mijn 2e systeem panelen te monitoren in de app.
Ik kan hier nergens iets over vinden bij Enphase.

Ik heb een 1 Fase meterkast.
Ik hoop dat iemand hier duidelijkheid in kan geven.

Ik hoor het graag.
Groeten Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
mike123 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:03:
[...]

Heb je die haperingen ook 's nachts? Dan doet het Enphase systeem ook eigenlijk niks. Er word niks opgewekt dus er gaat ook geen spanning door de kabels.
Misschien lopen de kabels wel ergens langs, dan helpen ferriet kernen ook niet.
Ja, 's nachts ook. Heel onregelmatig.
Toch is wel super toevallig dat ik tot 24 april nooit storing in het weerstation heb gehad, en vanaf dag 1 dat de extra set panelen draait is geen dag meer goed van het weerstation. Verder is hier niets verandert, dus kan haast niet missen zou je denken?

Net nog even de PLC test gedaan in de Toolkit app, en die geeft nu ook een veel te hoge piek aan (was eerst niet). Dus die ferrietringen ga ik toch proberen. Baat het niet, schaadt het niet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlWbG6BF9cDcaUfOXfz82w4G0YQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pC3EUVCpb7QUgRQJlSkB5ksx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 15:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYK7-2-u99zsJg83Gi5GJFbIfBc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQL8Ml60ljny0CQnFd45E0OR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBRL1_1i-0KsHHR10agaAkD9GYY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AazmSMkSxajGu5WzdzJqGfHa.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdZeS4QfJVnIJfF1ni1N2xqqsTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7uWz8ZcyxNGbvCY0xLp80Rq.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens gaat er iets mis, want mijn Oxxio geeft hele andere getallen weer dan mijn Enlighten en envoy Metered S. Dat er een klein verschil in afronding kan zitten is begrijpelijk, maar dat is het niet

Oxxio geeft weer dat ik afgerond 5kWh heb gebruikt en dat ik 10kWh heb teruggekeerd.

Enlighten geeft weer dat ik 13,8kWh heb opgewekt (zie ik ook in de plaatjes van de panelen), dat ik 1,8kWh heb gebruikt, etc.

Klopt dus al met al niks van... Maar: waar gaat het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@President Kijk /vergelijk nog even een paar dagen eerder. Weet het niet zeker hoor, zit niet bij Oxxio, maar 17 mei is nog licht gekleurd zie ik. Betekent dat niet dat de data nog niet definitief is? Is het ook zo bij zondag 15 mei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Pazo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:38:
[...]

Ja, 's nachts ook. Heel onregelmatig.
Toch is wel super toevallig dat ik tot 24 april nooit storing in het weerstation heb gehad, en vanaf dag 1 dat de extra set panelen draait is geen dag meer goed van het weerstation. Verder is hier niets verandert, dus kan haast niet missen zou je denken?

Net nog even de PLC test gedaan in de Toolkit app, en die geeft nu ook een veel te hoge piek aan (was eerst niet). Dus die ferrietringen ga ik toch proberen. Baat het niet, schaadt het niet :)
Dat is dan wel vreemd inderdaad. En inderdaad, het kan geen kwaad om ze te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:16:
@President Kijk /vergelijk nog even een paar dagen eerder. Weet het niet zeker hoor, zit niet bij Oxxio, maar 17 mei is nog licht gekleurd zie ik. Betekent dat niet dat de data nog niet definitief is? Is het ook zo bij zondag 15 mei?
Inderdaad, dit heb ik ook bij PowerPeers.
Heeft in ons geval te maken met voorlopig en definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Pazo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:16:
Het is licht gekleurd omdat ik die aangeklikt hebt

Hier 8 mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWp5ubhjZu6jsS4aSwQmxNMVIy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfvRu1acWfxWCX0PJ2pNE6AK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjJODG2E_rueceugHRbfjH7Ltf4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5DfB0CtZJAzlcPzIg78PddO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37K99Pig9wi_ti9anYO2RRVbmlk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yS9Z0OZuK4Q5Po0EVPz5jTIh.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 22% gewijzigd door President op 20-05-2022 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@President hmm, bijzonder. Wellicht even contact opnemen met de energie maatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Websphinxie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 06:55:
@President hmm, bijzonder. Wellicht even contact opnemen met de energie maatschappij?
Nou, ik ben benieuwd wat er 100% klopt? Klopt de opbrengst per paneel voor 100%? Lijkt mij wel toch, allemaal verschillende getallen dus daar zullen geen dubbele metingen in zitten? Ook is de productie normaal voor zo/nw.

Dan wordt de stroom opgewekt door de panelen, die stroom kan toch niet verdwijnen? Of wordt de stroom direct gebruikt en telt het dan nergens mee?

Het is via 3 fase aangesloten, kan het zijn dat 1 fase bijvoorbeeld niet doorgeeft aan de energieleverancier?

Ik bedoel, 3kWh gebruik lijkt mij ook wel erg laag..
Slimme meter portal geeft hetzelfde aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJIOTWsLSqcQXtTu5U-lymD0qg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQ074qTkcff49nkuMmHQ3x3B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door President op 20-05-2022 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

President schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:05:
[...]

Dan wordt de stroom opgewekt door de panelen, die stroom kan toch niet verdwijnen? Of wordt de stroom direct gebruikt en telt het dan nergens mee?
Deel van je opgewekte stroom gebruik je direct zelf en komt dus niet langs de meter van de netbeheerder.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
jelmervos schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Deel van je opgewekte stroom gebruik je direct zelf en komt dus niet langs de meter van de netbeheerder.
Maar, dan klopt Enphase in dat opzicht dus niet qua verbruik en daarmee exporteerde energie.

Zitten er dan bepaalde CT spoelen fout?

Als ik bij Oxxio kijk dan zie ik inderdaad dat ik op sommige momenten geen stroom verbruik... Maar nog steeds kloppen de totalen niet. Ik denk dat een CT van verbruik niet goed registreert en dat het overzichtplaatje van Enphase daardoor niet klopt? En dat hetgeen direct wordt gebruikt ook niet goed staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leIVGFN5v_h5nmZfrqZnSCVPdFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfe5qsHEQkjl1aW55ZTxfcz3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door President op 20-05-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-03 20:12
Laat ik hier ook eens een vraag stellen,

Ik heb maar 1 mogelijkheid, schuin dak op west zonder schaduw.

14x Sunpower Maxeon 6 AC 425W
Enphase IQ-7
€10.900,= ex btw

15x Sunpower P3 380W
Enphase IO-7A
€9500,= ex btw

14x Qcell G9+ 375W
Enphase IQ-7+
€7800,=

Overal de Envoy metered in het pakket.

Ik had me al flink ingelezen maar begrijp de keuze van de verschillende IQ7's niet zo goed.

IQ7 (goedkoopste) word toegepast bij 235/350W panelen
IQ7+, paar tientje duurder, 235/440W
IQ7A, weer paar tientjes duurder, 350/460W.

Echter in mijn offerte zit de IQ7 aan 425 gekoppeld, de IQ7+ aan 375W panelen, en de IQ7A aan 380W panelen.

Iemand die hier eens zijn expertise op los kan laten aub?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@johoo Voor al deze panelen is de IQ7+ de meeste voor de hand liggende.
IQ7 zie je eigenlijk nooit meer. Ook voor 425W panelen (helemaal op west,) is IQ7+ prima.
IQ7A is overkill en kost je teveel. Zie de eerste vraag in de FAQ van de TS voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Sluit mij volledig aan mij @Pazo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
  • Laatst online: 12-04 10:59
johoo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:26:

Enphase IQ-7
€10.900,= ex btw

15x Sunpower P3 380W
Enphase IO-7A
€9500,= ex btw

14x Qcell G9+ 375W
Enphase IQ-7+
€7800,=

Ik had me al flink ingelezen maar begrijp de keuze van de verschillende IQ7's niet zo goed.

Echter in mijn offerte zit de IQ7 aan 425 gekoppeld, de IQ7+ aan 375W panelen, en de IQ7A aan 380W panelen.

Zijn dit 3 verschillende bedrijven? Indien ja, dan zou ik dus voor de offerte met de IQ7+ gaan, want die hebben het begrepen >:) 8)
Beetje kort door de bocht misschien, maar ook de prijs is interessant.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@johoo
De sunpower zal wel een IQ7A geintegreerd hebben?
https://www.perma-batteri...aire-sunpower-maxeon6-ac/

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2022 19:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
Pazo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:30:
@johoo Voor al deze panelen is de IQ7+ de meeste voor de hand liggende.
IQ7 zie je eigenlijk nooit meer. Ook voor 425W panelen (helemaal op west,) is IQ7+ prima.
IQ7A is overkill en kost je teveel. Zie de eerste vraag in de FAQ van de TS voor meer info.
Op zich waar, maar bij Sunpower is dat "geïntegreerd", dus daarmee geen keuze maar een standaard item van deze panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurko
  • Laatst online: 19-07-2022
Dag allen, met interesse heb ik dit topic doorgenomen en ben ik een enphase installatie aan het overwegen waarvoor ik een vraag heb die ik hier volgens mij nog niet ben tegengekomen.

Ik zit te denken aan een installatie met 2 metered envoys.
Dit omdat de geplande zonnepanelen op een garage zullen worden geplaatst welke voorzien is van een eigen (sub)meterkast.

De afstand tussen de hoofdmeterkast van het woonhuis en submeterkast bedraagt ca 35 meter (verbonden middels 3-fase 4mm2)
Het verlengen van de consumptie CT's is enigszins lastig gezien er geen loze leiding meer tussen het woonhuis en de garage beschikbaar is. Graven wordt daarbij een behoorlijke uitdaging.

In eerste instantie worden er 28 oost-west panelen op de garage gelegd en later mogelijk ook een 20-tal op het woonhuis.

Volgens de volgende url zou dit mogelijk moeten zijn:
https://www4.enphase.com/...voys-at-the-same-site.pdf

Als ik deze pdf goed begrijp wordt middels de main-envoy de consumptie van het huis berekend door de consumptie van de submeterkast af te trekken van de consumptie van het net (CT 1 - CT 2).
De sub-envoy meet de consumptie van de tweede site, welke uiteindelijk in het totaalplaatje wordt opgeteld bij de eerste site om tot de totale consumptie te komen.

Nu vraag ik me af of dat niet simpeler kan waardoor er 6 CT's kunnen worden uitgespaard (met name vanwege de beperkte ruimte in beide meterkasten).
Ik ben namelijk enkel geinteresseerd in de totale consumptie van woonhuis+garage en de totale pv productie (van garage en later ook het woonhuis).
Ik zou dan denken dat het meten van de consumptie op de hoofdsaansluiting kan volstaan. Of zie ik wellicht iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49zrP8Dl0Z9QGmRKUtFR84IolJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wVkeYGBkBhIXUANn4Z0sbv7M.png?f=fotoalbum_large

In bijgevoegde tekening: in het bovenste deel het design van enphase en in het onderste deel mijn gedachtegang (dus zonder consumption ct2 op de main site en zonder consumption ct op de sub site)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Ik heb via “de bouwmarkt” een Enphase systeem gekocht en aangelegd en het werkt naar behoren. In de app Enlighten kan ik echter niet de opbrengst per paneel monitoren. Het tabblad serie is leeg en het “+” symbool is uitgegrijsd. Kan ik dit zelf configureren of kan dit alleen via de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Zijn in de installer app alle panelen wel zichtbaar? En als je in de Enphase inlogd (niet de app) zie je dan wel de actieve /aangesloten panelen en de Q relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:27
zuidhuis schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:11:
Ik heb via “de bouwmarkt” een Enphase systeem gekocht en aangelegd en het werkt naar behoren. In de app Enlighten kan ik echter niet de opbrengst per paneel monitoren. Het tabblad serie is leeg en het “+” symbool is uitgegrijsd. Kan ik dit zelf configureren of kan dit alleen via de verkoper.
Lijkt erop dat er geen array is aangemaakt in je account.

Heb je tijdens installatie de nummers van de micro's genoteerd of de serienummer stickers ergens geplakt? Heb je de panelen ingetekend in je account?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
johoo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:26:

Enphase IQ-7
€10.900,= ex btw

15x Sunpower P3 380W
Enphase IO-7A
€9500,= ex btw

14x Qcell G9+ 375W
Enphase IQ-7+
€7800,=

Ik werk elke dag met Enphase producten en ontwerp al jarenlang systemen. Ik zou de IQ7 gebruiken tot zo'n 340Wp denk ik, de IQ7+ pas ik op dit moment in elke installatie toe tussen 375 tot zelfs 450Wp.

Verder zou ik weg blijven van Sunpower, de prijs kwaliteit verhouding is ver te zoeken (kwaliteit is hoog, maar die verantwoordt niet die prijs).

Dus dan past mooi dat Qcells paneel met de IQ7+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
hurko schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:54:
Dag allen, met interesse heb ik dit topic doorgenomen en ben ik een enphase installatie aan het overwegen waarvoor ik een vraag heb die ik hier volgens mij nog niet ben tegengekomen.

Dit omdat de geplande zonnepanelen op een garage zullen worden geplaatst welke voorzien is van een eigen (sub)meterkast.

De afstand tussen de hoofdmeterkast van het woonhuis en submeterkast bedraagt ca 35 meter (verbonden middels 3-fase 4mm2)
Het verlengen van de consumptie CT's is enigszins lastig gezien er geen loze leiding meer tussen het woonhuis en de garage beschikbaar is. Graven wordt daarbij een behoorlijke uitdaging.

In eerste instantie worden er 28 oost-west panelen op de garage gelegd en later mogelijk ook een 20-tal op het woonhuis.

Als ik deze pdf goed begrijp wordt middels de main-envoy de consumptie van het huis berekend door de consumptie van de submeterkast af te trekken van de consumptie van het net (CT 1 - CT 2).
De sub-envoy meet de consumptie van de tweede site, welke uiteindelijk in het totaalplaatje wordt opgeteld bij de eerste site om tot de totale consumptie te komen.

Nu vraag ik me af of dat niet simpeler kan waardoor er 6 CT's kunnen worden uitgespaard (met name vanwege de beperkte ruimte in beide meterkasten).
Ik ben namelijk enkel geinteresseerd in de totale consumptie van woonhuis+garage en de totale pv productie (van garage en later ook het woonhuis).
Ik zou dan denken dat het meten van de consumptie op de hoofdsaansluiting kan volstaan. Of zie ik wellicht iets over het hoofd?

[Afbeelding]

In bijgevoegde tekening: in het bovenste deel het design van enphase en in het onderste deel mijn gedachtegang (dus zonder consumption ct2 op de main site en zonder consumption ct op de sub site)
Zoals ik van Enphase altijd heb begrepen is dat een CT ring indien aangesloten altijd een 'broertje' moet krijgen. Een CT ring die gegevens noteert op fase 1 productie moet dat ook in z'n eigen unit eiken met de consumptie van diezelfde fase. Sterker nog, op het voedend aansluitblok moet je ook daar heel netjes ingang L1 op fase 1 houden om het goed te eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
drboneym schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:16:
[...]

Lijkt erop dat er geen array is aangemaakt in je account.

Heb je tijdens installatie de nummers van de micro's genoteerd of de serienummer stickers ergens geplakt? Heb je de panelen ingetekend in je account?
nrs heb ik geplakt maar hoe kan ik die in mijn account tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
mike123 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:17:
Zijn in de installer app alle panelen wel zichtbaar? En als je in de Enphase inlogd (niet de app) zie je dan wel de actieve /aangesloten panelen en de Q relais?
De micro’s worden wel herkend. Inloggen in de Enphase bedoel je via hun website? De Installer Toolkit heb ik geen toegang toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
zuidhuis schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:32:
[...]
De micro’s worden wel herkend. Inloggen in de Enphase bedoel je via hun website? De Installer Toolkit heb ik geen toegang toe.
Ik bedoel inloggen op de Enphase zelf. Dat ding wat in de meterkast hangt.
Inloggen met het ip adres.
Inoggegevens staan hier wel ergens in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
zuidhuis schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:32:
[...]
Ik ken de stappen niet helemaal, maar als je een DIY of installer account hebt aangemaakt moet je inloggen op enlighten.enphaseenergy.com/, dan daar rondneuzen op zoek naar Array Builder. Dat wijst zich redelijk voor zich, is wel misschien even puzzelen maar zeker geen hogere wiskunde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@zuidhuis De Array Builder vind je in Enlighten manager onder de instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4bqkwFy4YAN3tkz-1KfpX6GNwc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OnTnFiZuvjMEr0eNEUAL1mRD.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
drboneym schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:42:
[...]

Ik ken de stappen niet helemaal, maar als je een DIY of installer account hebt aangemaakt moet je inloggen op enlighten.enphaseenergy.com/, dan daar rondneuzen op zoek naar Array Builder. Dat wijst zich redelijk voor zich, is wel misschien even puzzelen maar zeker geen hogere wiskunde.
Daar moet ik dan o.a. een gridprofile kiezen. Ik zie er twee staan voor NL. Welke moet ik dan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Pazo schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:27:
@zuidhuis De Array Builder vind je in Enlighten manager onder de instellingen:

[Afbeelding]
Als ik inlog in Enlighten manager (app of via internet) dan kom ik in een blauw wit scherm, het welbekende Enlighten maar dus met een andere lay out. Bij instellingen kan ik alleen voor een paar andere opties kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:07
@zuidhuis Een screenshot zegt meer dan 1000 woorden..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@zuidhuis
Inloggen via webbrowser.
Als je lichtblauw-witte versie ziet, dan bovenaan klikken op 'Ga naar klassieke weergave'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnTb2iZRAjG7Ff3s44sl0cBi4Qw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ONmQvwMxeP8J3chlAc4w6Ko.jpg?f=fotoalbum_medium

Als je dan in de oude omgeving van MyEnlighten zit, rechts bovenaan op je inlog klikken en dan 'weergeven in Enlighten Manager'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1ggq1BcjjmhUOZBYchgPYKMHjs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlSrsgUMlchY3hhS7sfiq3cw.jpg?f=fotoalbum_medium

In Enlighten Manager dan rechts bovenin op het tandwieletje klikken en dan halverwege de pagina.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4bqkwFy4YAN3tkz-1KfpX6GNwc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OnTnFiZuvjMEr0eNEUAL1mRD.png?f=fotoalbum_medium

Kan je hier niet komen / kan je dit niet zien, dan heb je niet de rechten / het juiste account en zal je installateur het moeten doen.

Met betrekking tot het Grid profiel: Er staat een 2013 en een 2019 versie. Beide werken, maar handig om voor de laatste te kiezen (2019 dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetouch
hurko schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:54:

[Afbeelding]

Even aan het meedenken.
Ik had na het plaatsen van de 6x CT op mijn Metered in Enlighten Manager en Enphase Enlighten dashboard onjuiste info omdat ik ook op mijn berging zonnepanelen heb liggen op een andere omvormer.
Ik kreeg de info van de 27 micro-omvormers (IQ7+) qua opbrengst en niet de meting via de productie CT's.
Die info zag ik alleen via het interne adres http://envoy/home#.
Dankzij een tip van een mede forumgebruiker bleek onder instellingen de Productielezingen op Metingen van Micro-omvormers te staan en niet op Metingen van Meter (meter is in dit geval de CT's).
Gelukkig slaat de Envoy alle data in zijn geheugen op dus alle data was zowel via Micro als CT's opgeslagen.

In jouw casus zou je mogelijk dus via de instelling Metingen via Micro-omvormer de Productie CT's op de garage en woonhuis kunnen laten vervallen en alleen aan beide zijden de Consumptie CT's plaatsen.
Dit scheelt dan 6x CT.
Ik weet niet of dit een storing gaat geven in de Envoy of later problemen gaat opleveren als een accu geplaatst gaat worden maar mogelijk voor nu een "tijdelijke" oplossing.

Het leggen van een eigen kabel voor deze zonnepanelen op de garage, ik las dat het lastig wordt om te leggen, zou misschien nog een ander idee zijn.
Dan kan deze kabel direct in de hoofdmeterkast aangesloten worden en heb je maar 1 Envoy S metered nodig. Plaats je daar een extra meterkast dan kan je alles netjes wegwerken daarin. Ik kon het makkelijk kwijt in een halve ABB kast (HLD22). Dan plaats je in de garage en 3 fase Q-relais en in de hoofdmeterkast de Envoy, CT's en 3x ferrietringen. Mocht je later op het woonhuis uitbreiden dan volstaat een kleine aanpassing in de hoofdmeterkast met bv een 2e 3-fase Q-relais. Meteen alles voorbereiden voor de toekomst is altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insp.gadget
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03-2023
Hallo.
Ik lees mensen over api's etc voor home assistant. Mag ik vragen waarom dat belangrijk is? Voor andere parameters dan verbruik?
Want via de meterkast met p1 monitor kan ik alsog wel uitlezen of ik op dit moment verbruik of oplever?
(ben me aan het orienteren op Ja Solar 390WP icm Enphase Micro-inverter IQ 7+, of misschien met hyundai panelen).
Ik wilde wel eventueel restantstroom via HA inzetten in warmte door een kachel aan te laten gaan (meer om te oefenen/spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
insp.gadget schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:46:
Ik lees mensen over api's etc voor home assistant. Mag ik vragen waarom dat belangrijk is? Voor andere parameters dan verbruik?
Want via de meterkast met p1 monitor kan ik alsog wel uitlezen of ik op dit moment verbruik of oplever?
Niet superbelangrijk, maar wel leuk :)
Maar als je geen p1 monitor hebt, kan het ook op deze manier.

API heb je trouwens wel nodig voor bijvoorbeeld PVOutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 11:44

KRC

President schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:09:
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Ergens gaat er iets mis, want mijn Oxxio geeft hele andere getallen weer dan mijn Enlighten en envoy Metered S. Dat er een klein verschil in afronding kan zitten is begrijpelijk, maar dat is het niet

Oxxio geeft weer dat ik afgerond 5kWh heb gebruikt en dat ik 10kWh heb teruggekeerd.

Enlighten geeft weer dat ik 13,8kWh heb opgewekt (zie ik ook in de plaatjes van de panelen), dat ik 1,8kWh heb gebruikt, etc.

Klopt dus al met al niks van... Maar: waar gaat het fout?
Er zitten momenten op de dag, als ik het goed zie, waar je helemaal geen verbruik hebt volgens de app.
Kan dat kloppen? Ik heb ook wel eens momenten dat ik weinig stroom gebruik maar nooit 0 in huis, altijd wel iets wat klein beetje stroom verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-05 18:04
insp.gadget schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:46:
Hallo.
(ben me aan het orienteren op Ja Solar 390WP icm Enphase Micro-inverter IQ 7+, of misschien met hyundai panelen).
Ik wilde wel eventueel restantstroom via HA inzetten in warmte door een kachel aan te laten gaan (meer om te oefenen/spelen)
Ik meet straks ook mijn airco en lampen + temp buiten etc.
Zelf had ik ook de P1Monitor op een PI staan, alleen deze ondersteunde deze extra opties niet.
Nu kan ik van twee systemen een maken.
Hier heb ik ook de Hyundai panelen 400 black 12 stuk bevallen prima icm met 7+
28 maart geplaatst zuid 1.2 MWh zit ik al op :)

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
Hebben meer mensen problemen met de verbinding tussen het systeem en enlighten?
Ik heb internet gereconnect maar blijf de melding ¨Dit systeem rapporteert niet aan enlighten¨ houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Dorus12 Nee hier draait het gewoon. In de meterkast is het nog wel oke? Niet dat er een aardlek uit ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
Het systeem zelf werkt wel.
Ingelogd bij enlighten enphase zie ik een status update van 3 minuten geleden.
In mijn domoticz systeem zie ik de huidige opbrengst, dag opbrengst en totale levensduur.
De ¨slimme¨ meter geeft ook aan dat er teruggeleverd wordt.
Dus het lijkt wel of alleen de melding ¨Dit systeem rapporteert niet aan enlighten¨ het probleem is.
Refreshen van de pagina en opnieuw inloggen helpt me niet om van die melding af te komen......

Aanvulling: Niet onbelangrijk...... pvoutput wordt wel geupdate dmv de api van hun......

[ Voor 9% gewijzigd door Dorus12 op 24-05-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insp.gadget
Bonzo2009 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Ik meet straks ook mijn airco en lampen + temp buiten etc.
Zelf had ik ook de P1Monitor op een PI staan, alleen deze ondersteunde deze extra opties niet.
Nu kan ik van twee systemen een maken.
Hier heb ik ook de Hyundai panelen 400 black 12 stuk bevallen prima icm met 7+
28 maart geplaatst zuid 1.2 MWh zit ik al op :)
Wow dat klinkt goed. Ik ga voor een oost-west opstelling, hopelijk 22 of 24 panelen, waarbij ze allen soms wat schaduw krijgen. ben benieuwd naar de daadwerkelijke opbrengst wanneer ze ooit liggen.
Had je die Pi als pi1 monitor zelf, of met homeassistant er op? met dat laatste kan alles wel in 1 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
insp.gadget schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:34:
Had je die Pi als pi1 monitor zelf, of met homeassistant er op? met dat laatste kan alles wel in 1 toch?
Volgens mij heb je daar 2x een Pi voor nodig, want P1-monitor is een soort van OS dat op het SD kaartje wordt geïnstalleerd. Daar kan je Home Assistant dan niet bij op zetten.
Ik heb het op 2 verschillende pi's draaien.
Home Assistant heeft een add-on om vervolgens P1-monitor uit te lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 24-05-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insp.gadget
Pazo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Volgens mij heb je daar 2x een Pi voor nodig, want P1-monitor is een soort van OS dat op het SD kaartje wordt geïnstalleerd. Daar kan je Home Assistant dan niet bij op zetten.
Ik heb het op 2 verschillende pi's draaien.
Hoeft niet perse, ik heb home assistent en een p1 monitor via usb hierop aangesloten, met de p1 integratie. zo lees ik op dit moment mijn verbruik uit. Hopelijk binnenkort dus ook de opbrengst, maar dan niet in detail las ik, gezien enphase wat lastig was met integreren in home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@insp.gadget Misschien dat we beide een ander idee hebben voor 'p1 monitor'. Kan je als een algemene term zien voor het uitlezen van je slimmer meter, maar ik bedoel in mijn post de software p1 monitor van ZTATZ. Dat is volgens mij op een zichzelf draaiend OS, waar je niet iets anders bij kan installeren.

Uiteraard zijn er meerdere manieren om dit te doen, en er zal vast een mogelijkheid zijn om een kabel tussen Home Assistent en de p1-poort van de slimme meter te trekken ;)

Pagina: 1 ... 15 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica