Dag allen, met interesse heb ik dit topic doorgenomen en ben ik een enphase installatie aan het overwegen waarvoor ik een vraag heb die ik hier volgens mij nog niet ben tegengekomen.
Ik zit te denken aan een installatie met 2 metered envoys.
Dit omdat de geplande zonnepanelen op een garage zullen worden geplaatst welke voorzien is van een eigen (sub)meterkast.
De afstand tussen de hoofdmeterkast van het woonhuis en submeterkast bedraagt ca 35 meter (verbonden middels 3-fase 4mm2)
Het verlengen van de consumptie CT's is enigszins lastig gezien er geen loze leiding meer tussen het woonhuis en de garage beschikbaar is. Graven wordt daarbij een behoorlijke uitdaging.
In eerste instantie worden er 28 oost-west panelen op de garage gelegd en later mogelijk ook een 20-tal op het woonhuis.
Volgens de volgende url zou dit mogelijk moeten zijn:
https://www4.enphase.com/...voys-at-the-same-site.pdf
Als ik deze pdf goed begrijp wordt middels de main-envoy de consumptie van het huis berekend door de consumptie van de submeterkast af te trekken van de consumptie van het net (CT 1 - CT 2).
De sub-envoy meet de consumptie van de tweede site, welke uiteindelijk in het totaalplaatje wordt opgeteld bij de eerste site om tot de totale consumptie te komen.
Nu vraag ik me af of dat niet simpeler kan waardoor er 6 CT's kunnen worden uitgespaard (met name vanwege de beperkte ruimte in beide meterkasten).
Ik ben namelijk enkel geinteresseerd in de totale consumptie van woonhuis+garage en de totale pv productie (van garage en later ook het woonhuis).
Ik zou dan denken dat het meten van de consumptie op de hoofdsaansluiting kan volstaan. Of zie ik wellicht iets over het hoofd?
In bijgevoegde tekening: in het bovenste deel het design van enphase en in het onderste deel mijn gedachtegang (dus zonder consumption ct2 op de main site en zonder consumption ct op de sub site)