Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Is die VDE 0126 niet een Europese norm?hansiart schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:32:
en dat volgens die Duitse norm wel moet. Ik denk echt zeker te weten dat een Duitse norm in Nederland niet kan gelden.
Ik lees bijvoorbeeld op een Belgische site (in België moeten systemen gekeurd worden voordat ze aan mogen): Conformiteit met de norm “DIN VDE 0126-1-1” dient aanwezig te zijn.
En ik kom ook een tabel tegen met onderstaande gegevens:
VDE 0126-1-1-BU Laagspanningsnet Bulgarije
VDE 0126-1-1-GR A Laagspanningsnet Griekenland vasteland
VDE 0126-1-1-GR B Laagspanningsnet Griekenland eiland
-------
Iets anders trouwens:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AIOlw4Tm0Nd809EIbKEXZH4x.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door berend_ op 09-05-2022 20:52 ]
Inderdaad het q-relais werkt maar voor 1 fase.
Ik weet niet waarom de installateur het zoheeft achtergelaten....als hij/zij daar een goede reden voor heeft....
En Anders..
Testknop ingedrukt houden totdat de 3 onderste lampjes gaan knipperen....en dan loslaten.
Volgens mij heeft hij gewoon nog een 1 fase meterkast:WillemP22 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:06:
[...]
Inderdaad het q-relais werkt maar voor 1 fase.
Ik weet niet waarom de installateur het zoheeft achtergelaten....als hij/zij daar een goede reden voor heeft....
En Anders..
Testknop ingedrukt houden totdat de 3 onderste lampjes gaan knipperen....en dan loslaten.
B-Force schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:40:
Even een korte check, kan het zijn dat het feit dat maar 5 van de 16 omvormers het doen er aan liggen dat de installatie nog moet worden omgezet van 1 naar 3 fasen? Is 1/3 van de panelen, dus zou logisch kunnen zijn... Electriciteit is niet zo mijn ding 😉
Of ligt dit ergens anders aan en heeft de installateur gewoon een fout gemaakt?
[Afbeelding]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ook dat is niet helemaal waar volgens mij, de kwh meter is netjes 3 fasen, vandaar dat ik er niet heel veel van begrijp:Glashelder schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:09:
[...]
Volgens mij heeft hij gewoon nog een 1 fase meterkast:
[...]
:strip_exif()/f/image/fQplpq9JMUa2724iYwAcrR3z.jpg?f=fotoalbum_large)
De test knoo indrukken en ingedrukt houden kan gewoon zonder consequenties neem ik aan? Is het proberen waard.. Ik verlies 20 kWh per dag nu, dus wachten op de installateur vlg week kost ook wat 🙂
Okay, ja ik maakte dat op uit jouw woordenB-Force schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:22:
[...]
Ook dat is niet helemaal waar volgens mij, de kwh meter is netjes 3 fasen, vandaar dat ik er niet heel veel van begrijp:
[Afbeelding]
De test knoo indrukken en ingedrukt houden kan gewoon zonder consequenties neem ik aan? Is het proberen waard.. Ik verlies 20 kWh per dag nu, dus wachten op de installateur vlg week kost ook wat 🙂
Je meterkast is dus wel gewoon 3 fase? Dan heeft de installateur zitten prutsen. Mogelijk is je Q-relay geconfigureerd als 1-fase (ja dat kan, kan ook als 2-fase).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
eymey schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:46:
@Pazo @Japie.G Thanks voor jullie reactie. Dan lijkt het dus inderdaad op theorie versus praktijk.
De vraag is natuurlijk wel hoe dat zal gaan als er op een gegeven moment garantie nodig is, en ze constateren bij Enphase dat ik meer dan 13 IQ7+'en achter de relay heb zitten.....
16 panelen is dan wellicht wel echt net over de max heen omdat ik net boven de 20A zit. Aan de andere kant: Ik kan me ook weer niet voorstellen dat ik hier ooit een keer aan zou zitten, of het moet onder ideale omstandigheden qua prestaties van de 375wP panelen gebeuren. Maar zelfs dan, met een zuid-oost/noord-west opstelling?......
Ik weet niet meer waar ik het heb neergezet maar de micros mogen volgens de site van Enphase maar maximaal tot ca 20A komen op het Q relais. Of het de IQ7+ of de IQ7A is maakt niet uit. Ampère van de A is iets hoger, dus minder panelen.
[...]
Dat is ook een beetje het gevoel wat ik erbij heb. Als ik maar 13 IQ7+'en op een 1 fase relay mag aansluiten kom ik op maar 3835 watt uit. Dat zou wel erg karig zijn en ook nog lang niet in de buurt van de 20A van de 1 fasfe Q-relay komen.
Van website NEN:
Een Europese EN-norm is geldig voor alle Europese lidstaten. Normalisatie-instituten zijn verplicht de Europese normen nationaal over te nemen (implementatieplicht). Voor de Nederlandse markt dragen Europese normen dan bijvoorbeeld de codering NEN-EN. In Duitsland is dat DIN-EN.
Ik krijg zelfs de indruk dat deze VDE niet eens zelf normen bepaalt maar alleen een keurmerk afgeeft als iets aan Duitse normen voldoet (die in DIN zijn vastgelegd), net zoals KEMA bij ons. Ook weer ergens gelezen:
Het VDE keurmerk wordt gegeven als een product voldoet aan de strenge eisen die zijn gesteld door Duitsland. VDE staat voor ‘’Verband der Elektrotechnik’’ en is de Nederlandse variant voor het KEMA keurmerk. Bijna 66% van alle Duitse elektronische producten heeft dit keurmerk dat ook van toepassing is op zonnepanelen.
[ Voor 48% gewijzigd door hansiart op 09-05-2022 22:52 ]
De IQ heeft geen mechanische overspanningsbeveiliging. Het Q relais heeft dat wel.hansiart schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:32:
Die Laurens mailt mij dat ik me moet houden aan de VDE omdat de overspanningsbeveiliging in de IQ niet mechanisch is en dat volgens die Duitse norm wel moet. Ik denk echt zeker te weten dat een Duitse norm in Nederland niet kan gelden.
Hij zegt in het filmpje dat je een goede en veilige installatie aflevert zonder dat ding, (klopt) maar dat het dan niet voldoet aan de norm. (De VDE). (klopt misschien ook maar VDE is niet geldig in Nederland). Hij vertelt het mooi. lijkt me een aardige man maar is geen autoriteit en baseert zich op een Duitse norm. En is belanghebbend want hij verdient aan dat relais.
Nou als je zwart op wit van Enphase hebt dat het niet verplicht is zou ik me weinig zorgen maken. Daar kun je wel rechten aan ontlenen lijkt me.
Je kunt denk ik veilig aannemen dat als iets in Nederland verplicht is, dat het dan in NEN is vastgelegd.
Dus het juiste antwoord bestaat heus wel.
De 1 zegt het Q relais is verplicht en de ander niet maar we moeten proberen de micro's (IQ) en het Q relais niet door elkaar te halen. Er word zo heel makkelijk overheen gelezen.
Dit gaat niet specifiek over deze post hoor.
Stukje tekst van een website.
"De Q-Relay is een mechanisch relais dat het PV systeem kan loskoppelen van het net indien de netspanning niet aan bepaalde voorwaarden voldoet. De Q-Relais plaats je direct achter de automaat van het PV systeem. Zonder de Q-Relay werkt het systeem probleemloos, maar voldoet het niet aan de VDE0126 norm.
De fase koppelaar zit ingebouwd in het 3-fase Q-relay!
Einde quote
Toch nog even voor de volledigheid: Jij hebt dus 3x YMVK kabel naar de meterkast. En dat gaat naar een 1 fase Q-relay?Pazo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:08:
@eymey Dat kan prima. Ik heb 3 dakdelen / strings. 3x YMVK kabel komt in de meterkast in een lasdoos, en vanuit daar gaat 1 kabel naar Q-Relay / Envoy.
Overigens een interessante discussie @hansiart en @Glashelder en @Websphinxie over of het nou wel of niet verplicht is in Nederland om een Q-relay te gebruiken. Van de offertes die ik heb ontvangen vermelden sommigen de Q-relay wel expliciet, anderen (waaronder degene die ik uiteindelijk de opdracht heb gegund) weer niet.
Dilemma's, dilemma's.... ik wil graag dat mijn installatie voldoet aan de normen, dat ik niets ' out of spec' gebruik, of tenminste dat de kans dat iets 'out of spec' draaien fout gaat nihil is. Gewoon om gezeik te voorkomen als iets goed fout gaat en verzekeringswerk wordt. Als het zo onduidelijk is wil ik ook niet een specifieke installateur op z'n blauwe ogen geloven of het wel of niet verplicht is. Ook geen mede-tweaker overigens.
Zonder Q-relay is mijn dilemma van 13, 14, 15 of 16 panelen op 1 fase natuurlijk weg
@mike123 de post van jou die ik quote is volgens mij al jouw tekst in de quote van mijn eerdere post terecht gekomen maar volgens mij wilde je bovenstaande zeggen......mike123 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:32:
[...]
Ik weet niet meer waar ik het heb neergezet maar de micros mogen volgens de site van Enphase maar maximaal tot ca 20A komen op het Q relais. Of het de IQ7+ of de IQ7A is maakt niet uit. Ampère van de A is iets hoger, dus minder panelen.
Hier zit precies mijn dilemma. Volgens de site en tech specs van Enphase (ook in documentatie) is het 20A (dus 15, nipt 16 IQ7+'en). Maar ze melden ook een maximum van 13 IQ7+'en in de documentatie. Welke is nou leidend?
Aan de andere kant zit ik dan ook weer te brainstormen, ook in verband met praktische overwegingen (1 vs meerdere kabels naar de meterkast) en eventuele toekomst: Als ik mijn leverancier/installateur nou wel alvast de panelen laat bedraden met 3 fase Q-cable en een 3 fase Q-relay laat plaatsen en een ymvk met aders voor 3 fasen naar de meterkast laat trekken, maar voorlopig alles alleen aan 1 fase-aansluiting op de Q-relay laat aansluiten (dus voorlopig zit er op zolder een lasdoos waarop alle fasen q-cables weer samen komen op 1 fase naar de meterkast), zou dat toegestaan zijn? Voorlopig kan ik dan toch gewoon m'n 16 panelen gebruiken (want een 3 fase Q-relay mag blijkbaar 16 IQ7+'en of 25A hebben) en de enkele fase op de Q-relay via een 25A automaat aan m'n groepenkast koppelen. Wel een vieze en op dit moment onnodig kostbare optie, maar wel toekomstbestendiger. Mocht ik toch eens naar 3 fasen toe willen, hoeft de leverancier ook niet terug het dak op om de panelen alsnog te herbedraden.....
[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 09-05-2022 23:28 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Nee ik heb alles volledig 3-fase. Q-cable, YMVK kabel, Q-relay, meterkast.eymey schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:17:
[...]
Toch nog even voor de volledigheid: Jij hebt dus 3x YMVK kabel naar de meterkast. En dat gaat naar een 1 fase Q-relay?(ik verwacht van wel, want je hebt het over een lasdoos en in het geval van 3 fase zou iedere kabel natuurlijk naar een aparte aansluiting op een 3-fase q-relay gaan
. Of heb je ook per YVMK kabel een 1 fase Q-relay?
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Enphase adviseert het wel, dus waarom niet gewoon kopen en laten installeren? Dan weet je dat je installatie prima is volgens regelgeving en advies. Achteraf (of over een jaar of over twee jaar) dat ding erbij laten zetten kost alleen maar meer..hansiart schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:40:
@berend_
Van website NEN:
Een Europese EN-norm is geldig voor alle Europese lidstaten. Normalisatie-instituten zijn verplicht de Europese normen nationaal over te nemen (implementatieplicht). Voor de Nederlandse markt dragen Europese normen dan bijvoorbeeld de codering NEN-EN. In Duitsland is dat DIN-EN.
Ik krijg zelfs de indruk dat deze VDE niet eens zelf normen bepaalt maar alleen een keurmerk afgeeft als iets aan Duitse normen voldoet (die in DIN zijn vastgelegd), net zoals KEMA bij ons. Ook weer ergens gelezen:
Het VDE keurmerk wordt gegeven als een product voldoet aan de strenge eisen die zijn gesteld door Duitsland. VDE staat voor ‘’Verband der Elektrotechnik’’ en is de Nederlandse variant voor het KEMA keurmerk. Bijna 66% van alle Duitse elektronische producten heeft dit keurmerk dat ook van toepassing is op zonnepanelen.
De enige reden om het niet te willen is geld uit te sparen?
Hier trouwens ook alles 3 fase, is het maar helemaal toekomstproof voor als het salderen is verdwenen en accu's rendabel zijn
De micros doen dat zelf ook maar een stuk langzamer, die proberen eerst zelf te regelen.
On nederland is het net vrij stabiel dat het zonder ook wel goed gaat. Maar als het fout gaat en je hebt geen q relais, weet ik niet of je garantie kunt claimen. Dus waarom 65 euro uitsparen als je 1600 euro kapot kan maken?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Waar baseer je dat op?martijn v o schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:33:
Ik zou hem wel plaatsen. Het q relais gooit het net eraf als deze buiten de specs zit. Dus niet alleen overspanning of onderspanning maar ook de frequentie.
De micros doen dat zelf ook maar een stuk langzamer, die proberen eerst zelf te regelen.
On nederland is het net vrij stabiel dat het zonder ook wel goed gaat. Maar als het fout gaat en je hebt geen q relais, weet ik niet of je garantie kunt claimen. Dus waarom 65 euro uitsparen als je 1600 euro kapot kan maken?
In de VS geeft Enphase ook gewoon garantie zonder Q relay. Die willen er juist overal vanaf.
Dat maakt gelukkig niets uit, de slimme meter saldeert eerst intern over de 3 fasen voordat het overschot of tekort naar de netbeheerder t wordt gecommuniceerd. Dit kun je zelf ook zien bij het uitlezen van je meter. Random source: laatste alinea https://www.coolblue.nl/z...-omvormer-en-slimme-meterPresident schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 06:34:
[...]
Hier trouwens ook alles 3 fase, is het maar helemaal toekomstproof voor als het salderen is verdwenen en accu's rendabel zijn
Ik heb de installateur gemaild, hoop vandaag op antwoord.Glashelder schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:25:
[...]
Okay, ja ik maakte dat op uit jouw woorden
Je meterkast is dus wel gewoon 3 fase? Dan heeft de installateur zitten prutsen. Mogelijk is je Q-relay geconfigureerd als 1-fase (ja dat kan, kan ook als 2-fase).
In de tussentijd heb ik wel de Q-relais getest zoals @WillemP22 zei. Er brandde 1 lampje groen en 2 niet. Nu brandt er 1 groen lampje en 2 rode en heb ik van geen enkel paneel meer productie

Ik voel me een enorm noob op deze manier, maar het is me allemaal niet heel duidelijk
https://www.google.com/ur...Vaw2Ezi2eA77bMM_fb6eU0Z2I
En nog een stukje over de VDE regelgeving.
https://zonnepaneelkiezen.nl/vde4105-norm
En een Q relais plaatsen kan zeker geen kwaad.
DIN = Deutsches Institut fuhr Normung.
We kunnen wel blijven verwijzen naar VDE maar het is Duits, niet Nederlands. Het zal best dat als het VDE het goedgekeurd heeft we veilig kunnen aannemen dat het in Nederland ook voldoet, maar het heeft hier geen gezag.
Enphase beroept zich in Duitsland op een Europese norm EN 50549-1:2019 om te stellen dat het q-relais verplicht is. Enphase stelt hier dat alleen een halfgeleider ontkoppeling niet voldoende is (niet veilig genoeg). Er moet volgens de bovengenoemde norm een galvanische ontkoppelingsmogelijkheid aanwezig zijn. Aangezien ze de relais uit de inverters hebben verwijderd (die sleten te snel) is de galvanische ontkoppeling nu in het q-relais verpakt.
Volgens dit artikel is het q-relais ook in Nederland verplicht.
In ieder geval blijkt hieruit dat het halfgeleider relais prima doet wat het moet doen en het q-relais hier alleen aan toevoegt dat het een galvanische scheider is, zoals voorgeschreven. Je kunt dus zonder meer zonder dat relais.
https://www4.enphase.com/...epaper_Q_Relay_1.7_DE.pdf
Net gezien: In Duitsland koop je een steckerfertige Mini Solar Anlage met een IQ7+. Gewoon aansluiten op het stopcontact, geen geneuzel over q-relais. Dat komt waarschijnlijk omdat kleiner dan 850W, daar gelden weer andere regels voor.
Ik kan inmiddels wel concluderen dat hetgeen hier door Solar Bouwmarkt over wordt gezegd niet correct is. Die gebruiken het woord galvanisch niet, evenmin wordt EN 50549 genoemd.
In de VS wordt het aanwezige halfgeleider-relais in de inverter wel als veilig beschouwd, geen q-relais voorgeschreven. Ook daar blijkt dat het ding dus helemaal niet nodig is.
Ik lees hier allerlei reacties van 'waarom niet?, het kan geen kwaad, etc' Maar het gaat echt om de vraag 'waarom wel?'
Ik lees bij Solar Magazine: Inmiddels zijn er in Europees en nationaal verband echter normen opgesteld waardoor ook de benodigde conformiteitscertificaten kunnen worden afgegeven aan omvormers voor zonnepaneelinstallaties. Het gaat daarbij om de Europese normen EN 50549-1 voor laagspanningsnetten en EN 50549-2 voor middenspanningsnetten. Beide normen zijn in Nederland geaccepteerd als NEN-EN 50549-1 en NEN EN 50549-2.
Er zijn dus wel degelijk Nederlandse normen die iets over dit onderwerp zeggen.
[ Voor 36% gewijzigd door hansiart op 10-05-2022 23:33 ]
Maar ik lees bij Enphase over een API v2 en v4 versie.
De v2 versie zou stoppen in augustus, of is het alleen na die datum niet meer mogelijk voor nieuwe klanten om een v2 versie te bemachtigen?
Het is me niet duidelijk, wie kan er verduidelijking geven?
Staat daar standaard de API al in of moet je die speciaal aanmaken?
Ik heb al een API maar misschien staat het er standaard al.
Menu - Account - Mijn toegangscontrole en dan helemaal onderaan.
@Dorus12 Gewoon erin klappen in PVOutput, veranderen kan altijd nog
Je kunt degene gebruiken die onder Mijn toegangscontrole staat, zoals mike123 dat zojuist benoemt.
de normen waar deze conclusie aan ten grondslag ligt zijn NEN 50438 en VDE 0126berend_ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:05:
[...]
Heb je dit ook gezien:
[YouTube: Training Enphase: Controle, communicatie, software en apps (deel 4 van 6)]
de certificaten heeft Enphase op de website staan:
https://www4.enphase.com/...1_EN50438_Netherlands.pdf
https://www4.enphase.com/...t/IQ7-Q-Relay-VDE0126.pdf
hier worden de omvormers vermeld, en ook de q-relay. ik kan de (opgevolgde) nen 50438 en VDE0126 documenten zo snel niet (gratis
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
De norm die jij noemt is uit 2013, grote kans dat die is achterhaald, zoals blijkt uit onderstaande.
En IQ7-Q-Relay-VDE0126.pdf verwijst naar DIN (Duits) normen die dus niet in Nederland gelden.
Op deze pagina kun je het whitepaper q-relais downloaden, gewoon wat fake dingen invullen
https://go.enphase.com/nl/whitepaper-q-relais
Het is een vertaling van de Duitse whitepaper en gebaseerd op EN 50549 (niks VDE) die dus in Nederland als NEN-EN 50549 geaccepteerd is
Die norm eist dat er een galvanische ontkoppelingsmogelijkheid moet zijn. In de IQ serie is dit niet aanwezig omdat het relais eruit is gehaald.
Volgens enphase is er wel een galvanische scheiding in de vorm van een trafo. Zodat ze eigenlijk wel aan 50549 voldoen en veilig genoeg zijn, maar dat dit niet erkend wordt.
Vandaar dat het q relais is voorgeschreven, omdat dus volgens EN 50549 een galvanische scheiding aanwezig moet zijn.
Als dat document niet liegt dan is het q-relais dus verplicht en weten we nu waarop dit is gebaseerd.
[ Voor 26% gewijzigd door hansiart op 11-05-2022 12:30 ]
Knap research werk verricht!hansiart schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:47:
@LinuZZ
De norm die jij noemt is uit 2013, grote kans dat die is achterhaald, zoals blijkt uit onderstaande.
En IQ7-Q-Relay-VDE0126.pdf verwijst naar DIN (Duits) normen die dus niet in Nederland gelden.
Op deze pagina kun je het whitepaper q-relais downloaden, gewoon wat fake dingen invullen
https://go.enphase.com/nl/whitepaper-q-relais
Het is een vertaling van de Duitse whitepaper en gebaseerd op EN 50549 (niks VDE) die dus in Nederland als NEN-EN 50549 geaccepteerd is.
Het komt erop neer dat de IQ inverters naast de halfgeleider ontkoppeling ook een galvanische scheiding hebben (een trafo) zodat ze eigenlijk wel aan 50549 voldoen en veilig genoeg zijn, maar dat dit niet erkend wordt.
Vandaar dat het q relais is voorgeschreven, door EN 50549.
Als dat document niet liegt dan is het q-relais dus verplicht en weten we nu waarop dit is gebaseerd.

Het ging hier niet zo zeer om de kosten, maar meer om het waarom?....en Hoezo? De herkomst willen weten.pox-ie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:48:
ik snap niet dat mensen daar moeilijk over doen. Een pv installatie van 7000 euro en er kan geen 65 euro bij? Ik heb er 3 omdat ik er "geen" verstand van heb en me dat wel is aanbevolen. Dan neem ik liever die kosten erbij om zo te zorgen dat ze wel op de juiste manier, zoals de fabrikant en leverancier aanbeveelt, worden aangesloten. Maargoed ieder zijn ding
Dit is mijn eerste post in dit topic. Ik heb een probleem en krijg het zo gauw niet zelf opgelost/verklaard, vandaar dat ik jullie wijze raad zoek...
Wij hebben sinds begin maart 2022 totaal 9 zonnepanelen (385Wp) met elk een IQ7+ omvormer. De afgelopen dagen was er erg veel zon en rond het middaguur schakelen dan 3 tot 4 omvormers uit (waarschijnlijk te hoge spanning). De opbrengst loopt dan terug. Ik meet op dat moment in de meterkast (waar de aansluiting op de groepenkast en ook de Envoy zit) een spanning van 245-248V. De leverancier geeft aan dat er op die momenten in onze straat teveel zonnestroom wordt opgewekt.
Bijzonder is dat 4 van mijn naaste buren vergelijkbare installaties hebben (van dezelfde leverancier) en die hebben dat probleem niet.
Weten jullie wat mogelijke oorzaken zijn, of hoe ik mijn onderzoek verder moet oppakken?
Al vast hartelijk dank voor jullie reacties!
Een andere optie is dat je buren op een andere fase zitten. Met huizen die bij aflevering al 3-fase in de grond hadden is het redelijk gebruikelijk om huis 1 op L1 aan te sluiten, huis 2 op L2, huis 3 op L3 en zo verder. Dan zit je gewoon op een overbelaste fase.
Welke kabel loopt er naar je panelen en hoe lang is die?Gertjan64bit schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:54:
Weten jullie wat mogelijke oorzaken zijn, of hoe ik mijn onderzoek verder moet oppakken?
Des te groter de sectie, des te minder de spanning oploopt (en dus minder kans dat het jouw omvormers zijn die uitschakelen).
Ik zelf heb een 5G4 lopen naar m'n panelen, totale afstand 8m.
Daardoor is de impact op spanning heel beperkt.
In Vlaanderen zal de netbeheerder (Fluvius) steeds vragen om het totale verlies tot 1% te beperken binnen je installatie.
Je kan eventueel volgende Excel eens proberen om te zien wat de spanningsval is bij jou: https://www.fluvius.be/nl...val-pv-installatie-3N400v
Nadat de netbeheerder wat heeft aangepast is mijn max nu 243 Volt.
De kabel die de installateur gebruikt heeft is volgens mij een standaard vmvk-kabel (grijze kabel). Ik schat met een lengte van 12m. Mijn buren hebben dezelfde kabel, maar die kunnen dan dus op een andere fase zitten.
Ik kan in mijn app zo snel niet de spanning van de panelen meten. Hoe doe je dat?
En blijkbaar kan ik mijn netbeheerder vragen de spanning wat omlaag te brengen?
Het installer password is kinderlijk eenvoudig te vinden via google
Kort gezegd: hier je wachtwoord vandaan halen adhv het serienummer van je Envoy:
https://blahnana.com/passwordcalc.html
En dan inloggen via: http://envoy/installer/setup/home (dus binnen je lokale netwerk waar ook je Envoy in zit, of ipv envoy het IP-adres invullen).
Maar, @Glashelder ik zit daar nu even zelf te kijken, maar kan er niet de voltages op de fasen terugvinden.
Dat kan echter wel in de Installer Toolkit app, maar dan moet je dus een DHZ of installateursaccount hebben. Of bijvoorbeeld via een P1 meter uitlezen.
als je enlighten hebt kun je dit bekijken?Gertjan64bit schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:28:
@Glashelder: Heb ik daar aparte software voor nodig, of moet ik mezelf in de standaard-app onder 'Toegangscontrole' toegang geven?
/f/image/ZGGkw5o9BljQ9yAKaHRRDLGt.png?f=fotoalbum_large)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Denk dat je gelijk hebt, heb ook maar even ingelogd en zie het ook niet.. zou zweren dat ik het daar ooit ergens heb zien staanPazo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:44:
@Gertjan64bit Zie hier: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Kort gezegd: hier je wachtwoord vandaan halen adhv het serienummer van je Envoy:
En dan inloggen via: http://envoy/installer/setup/home (dus binnen je lokale netwerk waar ook je Envoy in zit, of ipv envoy het IP-adres invullen).
Maar, @Glashelder ik zit daar nu even zelf te kijken, maar kan er niet de voltages op de fasen terugvinden.
Dat kan echter wel in de Installer Toolkit app, maar dan moet je dus een DHZ of installateursaccount hebben. Of bijvoorbeeld via een P1 meter uitlezen.
Maar goed, als de micro’s echt afschakelen en er wordt 248v in de meterkast gemeten dan zal het voltage op het dak wel echt te hoog zijn. Beetje gevalletje 1+1+1=3
En niet te vergeten, waar we veel mee werken, het VDE gereedschap. Dus de tangen en schroevendraaiers geschikt tot 1000V. Geïsoleerd gereedschap.hansiart schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:40:
Deze hebben (bijna) allemaal een VDE keurmerk.
De componenten van Enphase hoef je zelf niet te aarden.
Kan achter 1 automaat, kan apart.SyS_ErroR schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:36:
Binnenkort komen ze hier 14x Hyundai 400WP panelen plaatsen met Enphase omvormers + 33n 3-fase Q-relais. Moet de envoy nu wel of niet achter een eigen aardlekautomaat worden geplaatst? Ik begreep dat mijn installateur de hele set achter één aardlekautomaat plaatst (en dus geen aparte voor de Envoy).
Ik heb bijvoorbeeld apart, kan soms wel eens handig zijn bij onderhoud: Micro's uitzetten terwijl de Envoy het nog doet. Als het achter 1 automaat zit, gaat dat niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 11-05-2022 15:11 ]
Op zich is het Q-relass nog niet zo'n probleem want, inderdaad, op de totale kotsen van een PV installatie relatief peanuts (zeker bij 1 fase Q-relays). Echter, de tegenstrijdige limitaties die men bij bv. de 1 fase Q-relays geeft, maken hem soms wel moeilijker toepasbaar.pox-ie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:48:
ik snap niet dat mensen daar moeilijk over doen. Een pv installatie van 7000 euro en er kan geen 65 euro bij? Ik heb er 3 omdat ik er "geen" verstand van heb en me dat wel is aanbevolen. Dan neem ik liever die kosten erbij om zo te zorgen dat ze wel op de juiste manier, zoals de fabrikant en leverancier aanbeveelt, worden aangesloten. Maargoed ieder zijn ding
Zoals in mijn situatie: 1 fase, 40A. Dus ik mag in theorie tot 25A aan PV-output genereren. De Q-relais tot 20A. Maar als je letterlijk het door hen aantal vermelde IQ7+'en als leidend beschouwt (13), dan wordt het nog hooguit 16A.....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Is buiten de twee aardlek automaten de schakelaar omcirkeld in de onderstaande afbeelding ook nodig?Pazo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:15:
[...]
Kan achter 1 automaat, kan apart.
Ik heb bijvoorbeeld apart, kan soms wel eens handig zijn bij onderhoud: Micro's uitzetten terwijl de Envoy het nog doet. Als het achter 1 automaat zit, gaat dat niet.
:strip_exif()/f/image/NMM2j9jM7arPKtQM00VKUpXr.jpg?f=fotoalbum_large)
De huidige die momenteel in de Solar Bouwmarkt handleiding staat is deze:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cVqcRBnYfG1PiQoSO1029Lg1.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 11-05-2022 16:14 ]
Daar heb je denk ik gelijk in.Pazo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:13:
@Nism0 dat lijkt wel een oud schema (aangezien ik ook M215 / M250 micro's zie, maar ook geen Q-relais).
De huidige die momenteel in de Solar Bouwmarkt handleiding staat is deze:
[Afbeelding]
Een gezekerde schakelaar voor de totale installatie is dus niet meer nodig?
Ik heb ook nog een vraag.
Onlangs heb ik een terrasoverkapping constructie gebouwd. Als dak ga ik hierop transparante, bifacial, zonnepanelen plaatsen. Twaalf stuks van elk 380Wp. Hierop wil ik Enphase micro-omvormers IQ7+ of IQ7A aansluiten. Ik heb begrepen dat je dan beter 2 fase (of 2 branches of 2 circuits, hoe je het maar noemen wilt) zonnepanelen kunt aanleggen in verband met maximum ampère per groep en in verband met mogelijke haperingen in het monitoringsysteem. Ik heb een 3 x 25A aansluiting in de meterkast.
Mijn vragen:
1. Is het juist dat je beter twee fase zonnepanelen kunt aanleggen?
2. Wat voor Q-kabel kan ik dan het beste gebruiken? Twee maal 1 fase Q-kabel of 1 x 3 fase Q-kabel?
3. Hoe sluit ik dit dan aan op het 3-fase q-relais? Blijft er dan 1 fase onbenut en kan dit zomaar?
2 - Mag allebei. De 3-fase Q-kabel verdeeld zelf de micro's over de fases. Micro 1 op L1, micro 2 op L2, micro 3 op L3, micro 4 op L1.. enz enz.
3 - Ja. Je kan in de configuratie fases uitzetten, dat is gewoon een supported configuratie. Met 12 stuks zou ik per fase 4 micro's aansluiten. In jouw specifieke geval zou ik dan (denk ik.. ik weet niet precies wat het prijsverschil is
12 IQ7+ mogen echter ook nog op een 1 fase q relay volgens mij (de max is 13). Een IQ7+ levert max 295 watt, met 12 stuks is dat dus 3540 watt (15,4 A). Dat zou je nog af kunnen zeker op 16A (dan blijf je nog selectief t.o.v. je 25A hoofdzekering). Het is echter een flinke stroom over waarschijnlijk een lange afstand, dus 3 fase is wel technisch beter
[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 11-05-2022 16:36 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ja het is echt bizar, nergens meer te krijgen, of alleen in combi met panelen.LinuZZ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:34:
kent iemand toevallig nog een webshop / installateur / anders die nog 5 IQ7+jes op voorraad heeft?
Er staat soms nog wel eens wat op Markplaats, maar die prijzen liggen hoger dan bij de webshops.
Komt die beperking van 13 panelen/16A niet door de (veelal standaard) 16A installatieautomaat?eymey schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:14:
[...]Maar als je letterlijk het door hen aantal vermelde IQ7+'en als leidend beschouwt (13), dan wordt het nog hooguit 16A.....
Volgens mij kun je een 20A installatieauto gebruiken en dan 15,6 panelen aansluiten?
ik weet dat een grote B2B leverancier welke ook aan webshops levert (ik lever zelf doe het zelf systemen en kan momenteel eigenlijk niets leveren ;-). ) 16 juni 1082 stuks IQ7+ binnenkrijgt, maar deze raken denk ik voor einde week ook uitverkocht op reservering.... gekkenboel.Pazo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:54:
[...]
Ja het is echt bizar, nergens meer te krijgen, of alleen in combi met panelen.
Er staat soms nog wel eens wat op Markplaats, maar die prijzen liggen hoger dan bij de webshops.
Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l
De andere geeft aan voor de IQ7+ Verwacht op 17 okt. 2022
en de IQ7A Verwacht op 12 aug. 2022
Ik heb op MP ook al wat ronduit schimmige aanbiedingen langs zien komen van dubieuze verkopers die 0-dagen actief zijn.... opgepast wat je waar koopt, anders worden het wel hele dure omvormers.
@Pazo : Ik heb het wachtwoord gevonden en kan als installer inloggen. Bij het inloggen wordt gevraagd om het aantal micro-omvormers (dat weet ik) maar ook om het aantal Q-relays. Is dat hetzelfde aantal? (wij hebben de IQ7+)Pazo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:44:
@Gertjan64bit Zie hier: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Bij voorbaat al weer dank voor je reactie:-)
Vaak lees ik dat je vanaf de laatste micro-omvormer of lasdoos een YMVK kabel naar de meterkast moet trekken. Ik neem aan dat je vanaf de lasdoos ook gewoon VD-installatiedraad in een (flexibele) buis mag trekken?
Weet je de dikte van de kabels? Kun je op de kabel aflezen. 2,5mm2 of 4mm2?Gertjan64bit schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:20:
Dank voor jullie reacties!
De kabel die de installateur gebruikt heeft is volgens mij een standaard vmvk-kabel (grijze kabel). Ik schat met een lengte van 12m. Mijn buren hebben dezelfde kabel, maar die kunnen dan dus op een andere fase zitten.
Ik kan in mijn app zo snel niet de spanning van de panelen meten. Hoe doe je dat?
En blijkbaar kan ik mijn netbeheerder vragen de spanning wat omlaag te brengen?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Volgens mij mag dat.Martud schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:59:
YMVK kabel.
Vaak lees ik dat je vanaf de laatste micro-omvormer of lasdoos een YMVK kabel naar de meterkast moet trekken. Ik neem aan dat je vanaf de lasdoos ook gewoon VD-installatiedraad in een (flexibele) buis mag trekken?
Maar als je los VD draad wilt trekken in een flexibele buis of gewone buis is het misschien nog makkelijker om de grijze kabel te strippen.
Dan zitten de aders mooi in elkaar gedraaid en gaat het trekken ook er makkelijk.
Dat hebben ze bij mij ook gedaan met 3X4mm2. In 19 mm buis.
Ook in combinatie met panelen is het vrij lastig ben ik achter gekomen. Ik ben op zoek naar 5 panelen in combinatie met IQ7+-en, maar vooralsnog zonder succes. Mocht iemand nog suggesties hebben, graag!Pazo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:54:
[...]
Ja het is echt bizar, nergens meer te krijgen, of alleen in combi met panelen.
In een data sheet van Enphase zelf, met specs van de IQ7 en IQ7+ omvormers zie ik zelfs voor een 20A circuit al de limiet van 13 IQ7+ staan. Wel staat er dan een verwijzing naar een voetnoot, dat deze limiet per 'area' kan verschillen.berend_ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:57:
[...]
Komt die beperking van 13 panelen/16A niet door de (veelal standaard) 16A installatieautomaat?
Volgens mij kun je een 20A installatieauto gebruiken en dan 15,6 panelen aansluiten?
Ik blijf nog steeds een beetje met praktische overwegingen zitten voor wat betreft de bekabeling van de micro's en mijn 2 dakdelen. Natuurlijk kan ik dit ook helemaal aan de ervaring van de leverancier over laten, maar die laat nu nog niet veel los hierover en ik wil ook niet dat ik toevallig op de installatiedag zelf toevallig net een monteursteam tref dat zich er even gemakkelijk van af wil maken, terwijl het dan misschien niet een optimaal systeem is). Sowieso is die installatiedag nog niet planbaar, vanwege de welbekende leveringsproblemen met de IQ7+ micro's en bekabeling.
Maar goed, daar komt ie dan: Ik wil dus in ieder geval laten doen wat @Pazo ook heeft, dus sowieso elk dakdeel een eigen kabel naar de meterkast (dat zou dan 9-10 micro's zuid-oost zijn en 6-7 micro's noord-west). Dat maakt meteen de 'impact' qua communicatie wat kleiner als de monteurs toch alle micro's op 1 grote 'string' rijgen.
- Voor nu voor mijn 40A 1 fase situatie: Is het dan toegestaan om 2 aparte PV-groepen (op 16A ) te maken? (Ik ga dan ook voor 2 1-fase Q-relays. Ben ik meteen van het aantal vs. A dilemma af, en als er op 1 dakdeel een probleem is kan het andere gewoon door blijven produceren) . Of geldt nog steeds dat ik in totaal maximaal 25A aan PV-vermogen mag krijgen en moet ik dan dus 1 van de PV-groepen limiteren op B6 of B8 ?
- Ik verwacht nog steeds niet binnen nu en 10 jaar de behoefte te voelen om naar 3 fasen te gaan, maar voor het geval dat: Zou het verstandig zijn om de micro's nu alvast met 3 fase Q cable aan te laten sluiten en dus over 5-aderige YMVK's (per dakdeel) naar de meterkast? Is het dan toegestaan om de 3 fase-aders van de YVMK in de meterkast in lasdozen te koppelen om zo naar 1-fasige Q relays te gaan? (uiteraard weer 2 lasdozen en q-relays, voor elke dakdeel-ymvk eentje.
- Natuurlijk kan ik ook gewoon alles per dakdeel 1-fasig houden. Mocht ik in de toekomst toch nog naar een 3x25A aansluiting toe gaan, dan zou ik eventueel altijd nog een 3 fase Q-relay kunnen aanschaffen en dan heb ik alles per dakdeel verdeeld over 2 van de fasen (of gaat die vlieger niet op omdat ik dan met 2 nul-geleiders van enkelfasige YMVK's zit ?
[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 11-05-2022 22:55 ]
Hier trouwens 14x IQ7+ op een fase (Oost-West dus pieken zijn goed verdeeld), werkt tot nu toe probleemloos.
[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-05-2022 23:43 ]
@eymey 2 kabels naar 2 qrelais en 2 16 a automaten is de netste oplossing en is verder geen probleem op je 40a aansluiting.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
1 - Volgens mij is dit gewoon toegestaan. Zolang er geen WCD's in het spel zijn mag je ook gewoon afzekeren op 20A jouw geval (hoofdzekering is 40A).eymey schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:48:
[...]
In een data sheet van Enphase zelf, met specs van de IQ7 en IQ7+ omvormers zie ik zelfs voor een 20A circuit al de limiet van 13 IQ7+ staan. Wel staat er dan een verwijzing naar een voetnoot, dat deze limiet per 'area' kan verschillen.
Ik blijf nog steeds een beetje met praktische overwegingen zitten voor wat betreft de bekabeling van de micro's en mijn 2 dakdelen. Natuurlijk kan ik dit ook helemaal aan de ervaring van de leverancier over laten, maar die laat nu nog niet veel los hierover en ik wil ook niet dat ik toevallig op de installatiedag zelf toevallig net een monteursteam tref dat zich er even gemakkelijk van af wil maken, terwijl het dan misschien niet een optimaal systeem is). Sowieso is die installatiedag nog niet planbaar, vanwege de welbekende leveringsproblemen met de IQ7+ micro's en bekabeling.
Maar goed, daar komt ie dan: Ik wil dus in ieder geval laten doen wat @Pazo ook heeft, dus sowieso elk dakdeel een eigen kabel naar de meterkast (dat zou dan 9-10 micro's zuid-oost zijn en 6-7 micro's noord-west). Dat maakt meteen de 'impact' qua communicatie wat kleiner als de monteurs toch alle micro's op 1 grote 'string' rijgen.
- Voor nu voor mijn 40A 1 fase situatie: Is het dan toegestaan om 2 aparte PV-groepen (op 16A ) te maken? (Ik ga dan ook voor 2 1-fase Q-relays. Ben ik meteen van het aantal vs. A dilemma af, en als er op 1 dakdeel een probleem is kan het andere gewoon door blijven produceren) . Of geldt nog steeds dat ik in totaal maximaal 25A aan PV-vermogen mag krijgen en moet ik dan dus 1 van de PV-groepen limiteren op B6 of B8 ?
- Ik verwacht nog steeds niet binnen nu en 10 jaar de behoefte te voelen om naar 3 fasen te gaan, maar voor het geval dat: Zou het verstandig zijn om de micro's nu alvast met 3 fase Q cable aan te laten sluiten en dus over 5-aderige YMVK's (per dakdeel) naar de meterkast? Is het dan toegestaan om de 3 fase-aders van de YVMK in de meterkast in lasdozen te koppelen om zo naar 1-fasige Q relays te gaan? (uiteraard weer 2 lasdozen en q-relays, voor elke dakdeel-ymvk eentje.
- Natuurlijk kan ik ook gewoon alles per dakdeel 1-fasig houden. Mocht ik in de toekomst toch nog naar een 3x25A aansluiting toe gaan, dan zou ik eventueel altijd nog een 3 fase Q-relay kunnen aanschaffen en dan heb ik alles per dakdeel verdeeld over 2 van de fasen (of gaat die vlieger niet op omdat ik dan met 2 nul-geleiders van enkelfasige YMVK's zit ?
2 - Nee, dit is eigenlijk niet toegestaan. Je mag niet twee groepen over een kabel laten lopen. Uitzondering is de kookgroep, en dat is dan toegestaan omdat beide groepen tegelijkertijd afgeschakeld worden.
3 - Dit is geen probleem. Je voegt de nullen dan samen in een lasdoos en zet je beide strings over op een eigen fase. Je 3 fase Q-relay stel je dan in op 2 fases. Twee losse kabels is dan wel een must-have.
Hier een superverse en nog zeer onwetende PV-systeemeigenaar (systeem onlangs volledig laten installeren op 29 mei).
PV bestaat uit:
- 7 panelen (AEG Ultimate 365 Wp glas-glas) op NO
- 11 panelen ZW oriëntatie
- 18 Enphase IQ7+
- Envoy-S-Metered-EU die met vaste ethernet-kabel op KPN glasvezel internet verbonden is.
- Q-relais
Totaal zou systeem volgens opgave 5,5 megawattuur gegarandeerd per jaar moeten gaan opleveren.
Tot heden over het systeem zelf erg tevreden, is de productie top en is voor mij alles volgens verwachting.
Neemt niet weg dat het mij wel opvalt dat op de Envoy best regelmatig het bovenste ledje oranje/rood is en de rapportage dan een half uurtje stil ligt. Het herstelt zich uiteraard dan weer en gaat dan de gegevens delen zodat ik het weer op de Enlighten App kan zien.
Is dit normaal en kan iemand mij vertellen waar dat door komt?
(Mijn internetverbindingen zijn super stabiel (werkt veel thuis via remote desktop) dus dat zou het haast niet kunnen zijn.)
Alvast dank voor jullie wijze raad :-)
grt
Ger
Huidig overzichtje van de productie:
/f/image/CqND9Wtx8h5w2n70BYQdkhcJ.png?f=fotoalbum_large)
In principe rapporteert Enphase maar 1x per 15 minuten naar Enlighten. Het kan ook zijn dat ie misschien ingesteld staat op lage bandbreedte, dan is het maar 4x per dag. Maar als ik het zo zie is het wel per 15 minuten. In de praktijk zie ik ook dat het soms langer is. Naar PVoutput bijvoorbeeld is het ook langer.
Top! Ik las het advies ook al op meer doe-het-zelf gerichte sites (weet niet meer of het Stralendgroen of 4Blue was). Die zeiden zelfs dat een 20A groep en een 16A groep ook zou kunnen. Maar ja, dat zijn natuurlijk ook maar 'winkels'Japie.G schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 06:51:
...
@eymey 2 kabels naar 2 qrelais en 2 16 a automaten is de netste oplossing en is verder geen probleem op je 40a aansluiting.
Dan wordt het dus 2 kabels, 2 Qrelais die elk op een eigen 16A automaat komen. En dat dan achter een aardlek. Envoy eventueel nog op een eigen B6 oid
2 - Mja, ik bedoel niet 2 groepen over 1 YMVK. In dit scenario zouden er dus 2 5-aderige YMVK kabels van de 2 dakdelen komen. Alleen per dakdeel (per 5-aderige YMVK kabel) zouden de 3 fase-aders, waar dus ook allemaal IQ7+'en aan hangen, in de meterkast dus in lasdoos samengevoegd worden naar 1 fase naar één Qrelay en 16 of 20A groep. Of 'zien' de IQ7+'en op de 1 of andere manier dat ze aan 3P Qcable hangen en wordt dan op dat moment ook al de 'draaining' van de fases gegenereerd? Of mag je ook gewoon niet voor 1 fase 3 L-geleiders op 1 N hebben? De 'string' zal ook op 1 fase sowieso niet boven de 16A komen.Glashelder schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:00:
[...]
1 - Volgens mij is dit gewoon toegestaan. Zolang er geen WCD's in het spel zijn mag je ook gewoon afzekeren op 20A jouw geval (hoofdzekering is 40A).
2 - Nee, dit is eigenlijk niet toegestaan. Je mag niet twee groepen over een kabel laten lopen. Uitzondering is de kookgroep, en dat is dan toegestaan omdat beide groepen tegelijkertijd afgeschakeld worden.
3 - Dit is geen probleem. Je voegt de nullen dan samen in een lasdoos en zet je beide strings over op een eigen fase. Je 3 fase Q-relay stel je dan in op 2 fases. Twee losse kabels is dan wel een must-have.
3 - Wat bedoel je met "twee losse kabels"? Zowel in het 3fase als 1fase scenario komen er sowieso 2 kabels vanaf het dak (1 per dakdeel).
Het voordeel als optie 2 wel mag, is dat als ik in de toekomst toch over ga naar 3 fasen, de energie van het best renderende dakdeel ook naar 3 fasen gaat. Nou weet ik dat dat qua 'eigen verbruik' en verdeling over fasen sowieso niet zo veel uit maakt, want de slimme meter saldeert de verschillende fasen sowieso met elkaar (naar ik begrijp zelfs als er op 1 fase 3600W aan het net terug geleverd wordt terwijl op dat moment op de andere 2 fasen de kookplaat of wasmachine flink bezig is).
Maar het 'voelt' natuurlijk wel een beetje 'nep' want ik ben dan nog steeds aan het net aan het leveren en aan de andere kant ervan aan het afnemen
Zeker gaaf.Pazo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:06:
@gervanlierop Leuk te horen, verslavend he?
In principe rapporteert Enphase maar 1x per 15 minuten naar Enlighten. Het kan ook zijn dat ie misschien ingesteld staat op lage bandbreedte, dan is het maar 4x per dag. Maar als ik het zo zie is het wel per 15 minuten. In de praktijk zie ik ook dat het soms langer is. Naar PVoutput bijvoorbeeld is het ook langer.
Ook heel erg leuk dat je het via PVoutput kunt delen. Wil ik natuurlijk ook doen
Ik heb er al een account aangemaakt maar heb geen idee hoe ik de instellingen moet maken in dat API key deel om mijn output te laten syncen.
Kun/wil je mij misschien in jip-janneke-taal vertellen hoe dat gaat
grt
Ger
O.a. bij je systeemsettings van je aangemaakte PV system, onder Automatic Uploadings het Enlighten ID en de API key invullen.gervanlierop schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:12:
[...]
Ook heel erg leuk dat je het via PVoutput kunt delen. Wil ik natuurlijk ook doen![]()
Ik heb er al een account aangemaakt maar heb geen idee hoe ik de instellingen moet maken in dat API key deel om mijn output te laten syncen.
Kun/wil je mij misschien in jip-janneke-taal vertellen hoe dat gaat
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rKLL3JI2lL7Ew0LCqbTmSGSY.jpg?f=user_large)
In bijv. de Enlighten app kan beide vinden.
Het ID onder Menu > Systeem >Sitegegevens (locatie-id)
API onder Menu > Account > Mijn toegangscontrole (helemaal onderaan)
Top, ingesteld en werkt :-)Pazo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:26:
[...]
O.a. bij je systeemsettings van je aangemaakte PV system, onder Automatic Uploadings het Enlighten ID en de API key invullen.
[Afbeelding]
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=103350
[ Voor 3% gewijzigd door gervanlierop op 12-05-2022 11:45 ]
Klein vraagje nogPazo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:26:
[...]
O.a. bij je systeemsettings van je aangemaakte PV system, onder Automatic Uploadings het Enlighten ID en de API key invullen.
[Afbeelding]
Nee met het gratis lidmaatschap doet PVoutput maar 1x per uur de gegevens van het afgelopen uur uploaden.gervanlierop schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:53:
[...]
Klein vraagje nog: hoe vaak zou die portal behoren te vernieuwen? Ik zie helaas maar tot 11:20 (het moment van de koppeling) maar daarna lijkt niets binnen te komen. Ik heb de waarden zoals bij jou overgenomen (15 min)
Die 15 min werkt dus niet als je een gratis account hebt.
Misschien goed idee om dit in de OP te zetten? Ik vroeg me hetzelfde een tijdje terug ook afPazo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:26:
[...]
[Afbeelding]
Heb al wat meer vragen staan, dus zal van het weekend weer eens even gaan zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door zeroxcool op 12-05-2022 23:17 ]
Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.
Ik heb 2 jaar panelen liggen en heb die krengen er 2 maanden geleden op geklikt, ik heb nog geen idee of het helpt eerlijk gezegdpox-ie schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:28:
ik heb sinds vandaag ook mijn zonnepanelen.. Ik heb deze ook laten plaatsen, 2 per paneel, en de monteurs hadden er nog nooit van gehoord. Ik was de eerste . Heeft iemand van jullie die dingen ook en werken ze een beetje?
Ja, en ze werken 👍 Alhoewel een Sahara bui nog wel wat hulp behoeft maar dat zijn natuurlijk extremen.pox-ie schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:28:
ik heb sinds vandaag ook mijn zonnepanelen.. Ik heb deze ook laten plaatsen, 2 per paneel, en de monteurs hadden er nog nooit van gehoord. Ik was de eerste . Heeft iemand van jullie die dingen ook en werken ze een beetje?
Kan nog niet bepalen of ze op de lange termijn ook werken maar voor de korte termijn lopen de randjes niet vol.
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Voor de volledigheid, ik zie dus wel data van het systeem binnenkomen.
[ Voor 19% gewijzigd door Fromz op 13-05-2022 08:55 ]
De serienummers moeten dan nog gekoppeld worden door de leverancier. Bij mij duurder dit 2 werkdagen en daarna verschenen de individuele panelen netjes in de app.Fromz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:54:
Sinds gisteren heb ik ook een systeem liggen (met IQ7+'s), ik kan alleen in de app niet de individuele panelen zien in de "serie" sectie. Is dat iets wat ik nog moet aanmelden/bevestigen ofzo?
Voor de volledigheid, ik zie dus wel data van het systeem binnenkomen.
Enkele merken zonnepanelen hebben een samenwerkingsverband met Enphase om de micro's direct achter hun paneel te plaatsen, zoals Sunpower, Qcells en misschien nog meer. Ik dacht dat die uitsteeksels bedoeld zijn ter voorbereiding, om de micro achter op een paneel te kun klikken. Daar moet het paneel wel op voorbereid zijn natuurlijk met een viertal nokjes waar je de Micro op het paneel drukt.SvMp schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:52:
Waar zijn eigenlijk die 4 plastic uitsteeksels voor, die de IQ7-micro's hebben?
En zo snel als de advertentie er was, was hij ook weer weg, cristiaan is ondertussen virtueel verhuisd naar Arnhem.
[ Voor 17% gewijzigd door Mylo1 op 13-05-2022 21:31 ]
Gister avond dus vervangen. Lampje knipperde groen maar ik kon m niet in t systeem vinden. Was vergeten t nummer op te schrijven dus moest weer t dag op vanochtend. Bleek dat de omvormer nog op een ander systeem is geregistreerd en kan ik m dus niet toevoegen. De 4e M250 even gescand en hetzelfde probleem. Ze werken dan wel volgens mij maar ik kan ze niet monitoren.
Toen heb ik maar de IQ7 M250 RMA geinstalleerd. Die pakte ie wel maar hij communiceert niet met de envoy terwijl wel t lampje groen knippert. raar....en we zijn inmiddels6 uur verder en nog niks....
edit: eind van de dag bleek hij gewoon te werken en produceren. in enlighten zie ik dat alles is geregistreerd.
maandag maar even bellen of mijn reserve M250's uit het systeem van de vorige eigenaar kunnen worden gehaald. tenzij ze niet door de eigenaar aan mij zijn verkocht...naar idee...
[ Voor 14% gewijzigd door Zuluman op 14-05-2022 23:34 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
We love the smell of innovation in the morning!
Zo heel veel kan er niet mis gaan met een fase maar voltage kan bijv te hoog worden. Dan stoppen je micro’s ermee. Dat moet te zien zijn in de logs.
Ik ben net lid van Tweakers, heb wel al bijna het hele Enphase topic gelezen, staat zeer nuttige informatie👍.
Ik gaat ook zelf panelen leggen 12 stuks:
4x DMEGC 450wp black and white met IQ7A
6x DMEGC 405wp met IQ7+
2x DMEGC 375wp met IQ7+
:strip_exif()/f/image/JWzshz00zJmMtxRP3OHlsMYx.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de Envoys Metered een 3 fase systeem.
Ik ben benieuwd wat het gaat opleveren, had op 2 april nieuw energie contract gekregen en dat loog er niet om! €0,56 voor een kWh😳
Zo heb ik het systeem wel snel terug verdiend.
Ik had ook nog een vraag over de software,
Heb een van jullie al de nieuwe Toolkit gebruikt? Bijna alle instructie filmpjes zijn nog met de oude.
En welk account moet ik aanmaken bij Enlighten om alles zelf te regelen?
Of moet Solar-Outlet dat regelen ivm garantie?
vandaag werkt de enlighten app op ons nieuwe (1 maand oud) emphase systeem voor het eerst. We hebben 16 panelen op het zuiden onder een hoek van zo'n 10 graden.
Ik snap alleen niet goed waarom de app geproduceerd en geïmporteerde stroom bij elkaar optelt (en dat vervolgens benoemd als verbruik)... daarnaast is de hoeveelheid geïmporteerd veel te hoog.... het lijkt wel of de verkeerde waarden op de verkeerde plaats worden weergegeven.
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?
Bedankt!
:strip_exif()/f/image/7ZpxZmniRAQ30rodkDMglC9q.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps. Het is geen zelf installatie geweest, we hebben hiervoor een bedrijf ingeschakeld.
[ Voor 8% gewijzigd door Apieduz op 15-05-2022 16:41 ]
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica