Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 108 Laatste
Acties:
  • 892.499 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 20:50
Ik meld me ook maar eens in dit topic. Begin vorige week hier 17x 400Wp Hyundai panelen geplaatst (11x west op 45 graden, 3x zuid op 45 graden en 3x zuid op 15 graden), met daarbij 17x de IQ7+.

Heb direct twee vragen:
  • Hoe krijgen jullie je output in pvoutput.org :)?
  • Ik merk dat als er redelijk wat zon staat, ik in de Enlighten app vaak systeemfouten zie. Dan staan er tussen de 4 en soms 11 micro-omvormers op 'fout' (verdeeld over alle drie de daken), met daarbij de staat 'Micro-omvormer rapporteert niet'.

Wellicht dat het helpt: de firmware van alle micro-omvormers staan op 520-00082-r01-v04.27.04 & 540-00135-r01-v04.27.10, firmware van de Envoy heeft versie D5.0.62.

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Hoi @zeroxcool welkom en gefeliciteerd.

1) je moet bij Enphase een API Key genereren. De combinatie van Enlighten ID en API Key (User ID) moet je bij PVoutput invoeren waarna deze begint te consumeren via API. (natuurlijk in PVoutput netjes kiezen voor Enphase, dan pakt'ie op de achtergrond direct de benodigde velden erbij die je kunt vullen met je Enlighten ID en API Key.).

2) Dat is vreemd. Blijven ze wel produceren? Voor zover je kunt nagaan in de data...
De fouten verdwijnen wel weer als ik het goed begrijp?

Meest recente firmware is 04.28...
Envoy is up-to-date.

De micro omvormers kun je niet zelf updaten. Die update wordt gepushed vanuit Enphase.
je kunt even contact met ze opnemen met een verzoekje om de update voor de micro's te pushen. Die schelen ze dan en komt 'ergens' dan aan de beurt. (wel vrij snel hoor). Volgens mij bepalen ze gewoon een gunstig moment.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-07 22:46
Ik heb enkele weken terug ook zonnepanelen geplaatst (18x 380Wp, oost/west plaatsing) met Enphase IQ7+ micro-omvormers. Ik ben heel tevreden van het systeem, maar bij m'n recente zoektocht naar hoe ik Encharge batterijen zou kunnen plaatsen, ben ik toch wat teleurgesteld geraakt op vlak van de DHZ-vriendelijkheid.
De filmpjes en instructies op https://universityeu.enphase.com/local/pages/learning-path.php zijn zeer duidelijk. Helaas, als DHZ'er kan je er niets mee: enkel gecertifieerde installateurs kunnen de batterij activeren blijkbaar.
Het is me niet duidelijk of de minder krachtige AC batterij (1,2 kWh, 270W) ook dit probleem heeft of niet. Is er iemand hier in geslaagd om een Encharge batterij zelf te plaatsen? Heeft er iemand ervaring met zelfplaatsing van de AC 1.5 batterij?
Merk op dat ondanks dat ik in België woon, ik toch liever opteer voor zelfinstallatie dan de premie + verlaagde BTW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
En wat is de definitie van een 'gecertificeerde installateur'? (ik weet het niet namelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluns
Websphinxie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:39:
En wat is de definitie van een 'gecertificeerde installateur'? (ik weet het niet namelijk).
De opleiding die hiervoor nodig is, kan je gratis online volgen via Enphase University (heb ik gedaan), maar je moet ook nog een ontwerp + installatie doen met on-site ondersteuning van Enphase. Dat gaan ze volgens mij waarschijnlijk niet doen voor DHZ'ers met een installer account.

Op volgende pagina staat het uitgelegd: https://enphase.com/nl-be/certification-support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroxcool
Websphinxie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:24:
Hoi @zeroxcool welkom en gefeliciteerd.

1) je moet bij Enphase een API Key genereren. De combinatie van Enlighten ID en API Key (User ID) moet je bij PVoutput invoeren waarna deze begint te consumeren via API. (natuurlijk in PVoutput netjes kiezen voor Enphase, dan pakt'ie op de achtergrond direct de benodigde velden erbij die je kunt vullen met je Enlighten ID en API Key.).
Ah kijk, het item heette 'automatic uploads', dank, hij is inmiddels gekoppeld :]. Het lijkt erop dat hij 24u aan historische data upload de eerste keer, mooi!
2) Dat is vreemd. Blijven ze wel produceren? Voor zover je kunt nagaan in de data...
Volgens m'n P1 meter produceren ze nog wel ja. In de app krijg ik dan zoiets te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9YSyWeEZ0UBGtxmuN_IAnljPRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kdJS0qG0PcxBKb7jwlq4WHye.png?f=fotoalbum_large
De fouten verdwijnen wel weer als ik het goed begrijp?
Ja, meestal als de zon wat weg is aan het einde van de dag. Vanmiddag deden 4 omvormers het niet en als ik nu kijk - terwijl het flink bewolkt is - nog één niet. Ah, minuutje later werken ze nu allemaal weer...

Zoals je ook zag in de app screenshot, rapporteren ze dus ook niets. Maar lokaal houden ze wel de data bij, want aan het einde van de dag zie je dan ineens je productie met wat kWh omhoog springen. Ook in het 'serie' overzicht staan de panelen / omvormers die niet werkten, dan weer zonder 'connectiviteit-probleem'-icoontje en met een vergelijkbare opbrengst in vergelijking met wel werkende buur panelen...
Meest recente firmware is 04.28...
Envoy is up-to-date.

De micro omvormers kun je niet zelf updaten. Die update wordt gepushed vanuit Enphase.
je kunt even contact met ze opnemen met een verzoekje om de update voor de micro's te pushen. Die schelen ze dan en komt 'ergens' dan aan de beurt. (wel vrij snel hoor). Volgens mij bepalen ze gewoon een gunstig moment.
Heb dit probleem natuurlijk bij m'n installateur neergelegd en die waren er mijn inziens wat laconiek mee: 'oooh je hebt wel opbrengst en ook de opbrengst komt aan het einde van de dag goed, ja dan werkt alles natuurlijk'. Nou ja, ik vind dus van niet :]. Na lang zeuren ging hij wel een firmware update doorvoeren, maar weet eerlijk gezegd niet of dat nu dus al aangevraagd / gebeurd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
zeroxcool schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:34:
[...]

Ah kijk, het item heette 'automatic uploads', dank, hij is inmiddels gekoppeld :]. Het lijkt erop dat hij 24u aan historische data upload de eerste keer, mooi!

[...]

Volgens m'n P1 meter produceren ze nog wel ja. In de app krijg ik dan zoiets te zien:

[Afbeelding]

[...]

Ja, meestal als de zon wat weg is aan het einde van de dag. Vanmiddag deden 4 omvormers het niet en als ik nu kijk - terwijl het flink bewolkt is - nog één niet. Ah, minuutje later werken ze nu allemaal weer...

Zoals je ook zag in de app screenshot, rapporteren ze dus ook niets. Maar lokaal houden ze wel de data bij, want aan het einde van de dag zie je dan ineens je productie met wat kWh omhoog springen. Ook in het 'serie' overzicht staan de panelen / omvormers die niet werkten, dan weer zonder 'connectiviteit-probleem'-icoontje en met een vergelijkbare opbrengst in vergelijking met wel werkende buur panelen...

[...]

Heb dit probleem natuurlijk bij m'n installateur neergelegd en die waren er mijn inziens wat laconiek mee: 'oooh je hebt wel opbrengst en ook de opbrengst komt aan het einde van de dag goed, ja dan werkt alles natuurlijk'. Nou ja, ik vind dus van niet :]. Na lang zeuren ging hij wel een firmware update doorvoeren, maar weet eerlijk gezegd niet of dat nu dus al aangevraagd / gebeurd is...
Dit hoort natuurlijk niet. Behalve dat een installateur een support ticket kan aanmaken, kan hij geen firmware update aanvragen. Dat kan alleen Enphase zelf.

Zijn die panelen die op zo'n moment niet functioneren onderdeel van dezelfde serie/fase?

Heb je ferriet ringen geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:50
Communiceert de omvormer met de Envoy over de voedingskabel?
Of via Wifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
2stimpy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:16:
Communiceert de omvormer met de Envoy over de voedingskabel?
Of via Wifi?
Over de voedingskabel.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20

Japie.G

Colour Classic

Dit weekend maar eens op t dak plempen en kijken wat t verschil gaat zijn. Ondanks dat er hier al meerderen zijn die dit gedaan hebben.. Tis ook een beetje hobby he. Leuk 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1NXsg3s96y9HZcj7PfUl0-THGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9evaQnbeH42WTJhbDyTmqsO3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 04-05-2022 19:16 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Japie.G ben zeker benieuwd! Praktijktest :)
Wat voor panelen (wp) ga je eraan hangen?
Ik zat er ook over te denken, maar met 390wp panelen heeft het niet zo veel zin. Ik heb tot nu toe nog maar een enkele keer terug gevonden dat ze eventjes hun 295w haalde en even aftopte, maar komt bijna nooit voor.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
Sunpower gebruikt voor hun panelen ook en Enphase 7a, op 380WP panelen. SP is een van de topmerken. Waarom kiezen zij dan voor de A versie ipv de plus?

(Nu is SP wel het merk dat prestaties in absolute zin boven prijs stelt (offerte gekregen voor 7000WP, met 440 WP panelen, 16k euro....)

[ Voor 60% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2022 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluns
Voor zij die geïnteresseerd zijn in batterijen: ik kreeg vandaag van J&M Solar net het volgende te horen toen ik informeerde achter de AC batterij 1.5 (1.2 kWh / 270 VA).
Deze komt niet meer we verwachten in Juni de 3,5kWh en de 10,5kWh batterijen van Enphase
Nu ben ik benieuwd of met de lancering in Nederland de vereiste certificering gaat verdwijnen of niet.
Momenteel kan je die Encharge batterijen (in tegenstelling tot de oude AC batterij) enkel maar activeren met de Installer Toolkit, dus niet meer via het Enlighten Manager portaal.
De optie om ze te activeren zou je bovendien enkel maar in de Installer Toolkit te zien krijgen als je het certificaat behaald hebt, wat enkel maar voor werknemers van installatiebedrijven is weggelegd.
Best wel spijtig, want die gecertificeerde installateurs staan niet te springen om een kleine installatie te doen en ik moet er nog 1 vinden die niet zelf z'n eigen Envoy nog eens wil verkopen/plaatsen, waar enkel de hardware die door hem geplaatst is aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Pazo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:29:
@Japie.G ben zeker benieuwd! Praktijktest :)
Wat voor panelen (wp) ga je eraan hangen?
Ik zat er ook over te denken, maar met 390wp panelen heeft het niet zo veel zin. Ik heb tot nu toe nog maar een enkele keer terug gevonden dat ze eventjes hun 295w haalde en even aftopte, maar komt bijna nooit voor.
JA solar 405wp op zuid. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze boven se 295w gaan komen. Leek me gewoon geinig om twee types omvormers te gebruiken🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Japie.G Op zuid heb je wel meer kans dat het gebeurt. Ik kan ze alleen op oost of west plaatsen, en dat scheelt toch wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:04
Japie.G schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:26:
[...]

JA solar 405wp op zuid. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze boven se 295w gaan komen. Leek me gewoon geinig om twee types omvormers te gebruiken🤪
Mijn 4 JA panelen (360 Watt ofzo) toppen wel degelijk af met IQ7+ en leveren max rond de 1200 Watt.
Maar het komt inderdaad niet zo vaak voor.
Deze panelen liggen op oost, dakhelling 50 graden ongeveer:
Hier een grafiekje met aftopping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61ntSqvgisj4ulOP3ROelYva9nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Am7s5bcoFK2oqYTeAvVNhVLB.jpg?f=fotoalbum_large

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Pazo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:14:
[...]

Ja en dat maakt het lastig om te bepalen hoeveel je nu werkelijk verliest, op bijvoorbeeld een jaar?

Ik hoop dat @ollem zijn opstelling met 1x IQ7A en 1x IQ7+ lang kan laten staan? Dat is wel de ideale testcase!

EDIT:
Ik zal binnenkort eens mijn broer vragen, die heeft namelijk ook een aantal IQ7A en IQ7+. Eens kijken of we daar iets mee kunnen.Het zou vet zijn al we hier zelf een test case kunnen opzetten, zodat we met eigen ervaring uiterlijk kunnen bepalen / laten zien of het nu echt uit maakt of je een IQ7+ of een IQ7A neemt, tegen de kosten ervan. En misschien dat ik anders zelf ook maar eens een IQ7A ga aanschaffen.
Paar dagen niet gekeken op Tweakers en dan gaar het heel hard hier :F

Ik heb inmiddels sinds maart wellicht een betere test case...:

ik heb 4 490Wp panelen W 15 graden, waarvan 2 met een IQ+ en 2 met een IQ7A.
En voor het betere vergelijk ook nog 490Wp panelen 15 graden maar dan Z

Het verschil in opbrengst is:
IQ7A W: 52,5 kWh
IQ7+ W: 48 kWh (deze topt dus af...)
IQ7A Z: 57 kWh

Verschil is momenteel dus zo'n 4,5kWh gemist door aftoppen tot op heden voor 490Wp paneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Super @ollem , dat is een mooie testcase! Mede door hoge wp panelen (490wp), is het verschil denk ik duidelijker te meten. Laat je dit de hele zomer zo liggen? Ben benieuwd wat uiteindelijk het verschil zal zijn. Hou ons op de hoogte :)

EDIT: Ik heb net even zitten grasduinen in mij HA, daar kan ik wat beter de wattages terugvinden.
Ik zie ik dat af en toe net even de 295W aan tik, en andere nog niet. Heb in feite 5 verschillende situaties qua panelen, oriëntatie en ligging (wel allemaal IQ7+ onder zitten); dus even allemaal bekeken. Vandaag best veel wolken gehad, dus vandaar de grote schommelingen. Valt me wel op dat zelfs het 330wp paneel (op oost, laatste grafiek), bijna aftopt. Had ik niet verwacht bij dit lagere wattage paneel.
Over een tijdje, mochten we een wolkeloze, zonovergoten dag krijgen, nog maar eens kijken.

(Ik zie trouwens dat de tijd volgens mij nog een uurtje verkeerd staat, eens graven waar ik dat kan aanpassen, dacht dat het automatisch zou gaan :) )

Aftopping 4 mei 2022

[ Voor 72% gewijzigd door Pazo op 05-05-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
@Pazo - die blijven liggen hoor :-)

Ik moest de afweging maken van extra investering vs extra opbrengst...

Als salderen stopt heb ik sowieso genoeg opbrengst rond 13:00 's middags denk ik.
Naast dat ik al boven ons budget zat, ben ik ervan uitgegaan dat de extra investering van nog meer IQ7A's tov IQ7+ kijkend naar de komende +/- 5 jaar niet uit kon.
Maar die rekensom kan ik pas echt maken als ons nieuwe energiecontract in zal gaan komende zomer :P

Wat bovendien meespeelde was dat ik ook de maximale opbrengst voor 3 x 25A aansluiting in de gaten moest houden. Achteraf gezien had ik wel extra IQ7A's kunnen plaatsen, maar bij planning maakte ik me daar enigszins zorgen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-07 00:46
Vraagje over de ferriet ringen.

Ik heb 2x 4 stuks "Enphase" ferrietringen besteld bij verschillende leverancier.

Nu krijg ik 2 verschillende soorten. De ene is zo'n 3,5cm en de andere 4,25cm
Om te voorkomen dat ik straks troep erin heb hangen of dat het niet werkt zoals het moet of gaat passen, weet iemand wat de juiste afmeting zou zijn.

Ook ben ik even benieuwd. Is hier altijd ruimte voor in de meterkast? Komt het in het kastje of buiten het kastje vrij te hangen? Wil voorkomen dat ik maandag gezeur krijg, "kan niet, past niet doen we niet".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idAUhG8G19BynA95cNc7z7BRkvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sW21SmsAFDkgHkpAXMEtKLOu.jpg?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Sarge78 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:55:
Vraagje over de ferriet ringen.

Ik heb 2x 4 stuks "Enphase" ferrietringen besteld bij verschillende leverancier.

Nu krijg ik 2 verschillende soorten. De ene is zo'n 3,5cm en de andere 4,25cm
Om te voorkomen dat ik straks troep erin heb hangen of dat het niet werkt zoals het moet of gaat passen, weet iemand wat de juiste afmeting zou zijn.

Ook ben ik even benieuwd. Is hier altijd ruimte voor in de meterkast? Komt het in het kastje of buiten het kastje vrij te hangen? Wil voorkomen dat ik maandag gezeur krijg, "kan niet, past niet doen we niet".

[Afbeelding]
Ik heb deze geïnstalleerd LINK
41,8mm buiten-diameter.
Dit zijn ook degene die Enphase zelf gebruikt. ...X830 eindigend.

[ Voor 14% gewijzigd door Websphinxie op 05-05-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:17
blue eyes schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:18:
Sunpower gebruikt voor hun panelen ook en Enphase 7a, op 380WP panelen. SP is een van de topmerken. Waarom kiezen zij dan voor de A versie ipv de plus?

(Nu is SP wel het merk dat prestaties in absolute zin boven prijs stelt (offerte gekregen voor 7000WP, met 440 WP panelen, 16k euro....)
Vind het ook een beetje een overkill. De enige reden die ik kan bedenken is dat ze diezelfde panelen dan ook kunnen verkopen in landen met meer instraling....daar is die A-variant relevanter.
Qcells heeft daarentegen een AC-module van 380Wp met de IQ7+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Kluns schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:20:
Voor zij die geïnteresseerd zijn in batterijen: ik kreeg vandaag van J&M Solar net het volgende te horen toen ik informeerde achter de AC batterij 1.5 (1.2 kWh / 270 VA).

[...]

Nu ben ik benieuwd of met de lancering in Nederland de vereiste certificering gaat verdwijnen of niet.
Momenteel kan je die Encharge batterijen (in tegenstelling tot de oude AC batterij) enkel maar activeren met de Installer Toolkit, dus niet meer via het Enlighten Manager portaal.
De optie om ze te activeren zou je bovendien enkel maar in de Installer Toolkit te zien krijgen als je het certificaat behaald hebt, wat enkel maar voor werknemers van installatiebedrijven is weggelegd.
Best wel spijtig, want die gecertificeerde installateurs staan niet te springen om een kleine installatie te doen en ik moet er nog 1 vinden die niet zelf z'n eigen Envoy nog eens wil verkopen/plaatsen, waar enkel de hardware die door hem geplaatst is aan hangt.
De Enphase batterijen 3T en 10T komen misschien in juni.....maar niet in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
Ah interessant. Ik heb m'n Envoy ook gekoppeld met HA via de 'native' Enphase integration, maar dat levert bij mij één device en maar 4 entities op, gebruik jij misschien een andere integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
zeroxcool schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Ah interessant. Ik heb m'n Envoy ook gekoppeld met HA via de 'native' Enphase integration, maar dat levert bij mij één device en maar 4 entities op, gebruik jij misschien een andere integratie?
Nee die gebruik ik ook.
Je kunt bij elke micro ook de geschiedenis bekijken, dat zijn deze grafieken. Ligt wat dieper verborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
Mmm, dan ga ik maar eens opnieuw koppelen. Wellicht dat m'n username / wachtwoord niet klopte, waardoor-ie enkel de ongeauthenticeerd op te vragen gegevens ophaalt, oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
@zeroxcool Volgens mij heb je voor details in HA het installer pw nodig - heb je die gebruikt?

(Zo niet: via deze pagina kan je het serienummer invullen van je Envoy en krijg je direct het installer wachtwoord te zien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En de app ligt weer plat :') Gaat lekker bij Enphase.

504 Gateway timeout.

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 05-05-2022 18:54 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Ja het is de laatste dagen wel steeds raak.
Lokaal gaat het gekukkig nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroxcool
ollem schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:30:
@zeroxcool Volgens mij heb je voor details in HA het installer pw nodig - heb je die gebruikt?

(Zo niet: via deze pagina kan je het serienummer invullen van je Envoy en krijg je direct het installer wachtwoord te zien.)
Ik had m'n wachtwoord na installatie veranderd in de Envoy HTTP interface die op het Envoy IP actief is. Maar tijdens setup van de Envoy HA integratie had ik blijkbaar een typefoutje gemaakt :X, zag ik net in de /usr/share/hassio/homeassistant/.storage/core.config_entries file. HomeAssistant voegt de integratie dan wel toe, maar pakt dan dus enkel de gegevens die zonder authenticatie beschikbaar zijn, wat maar 4 entities opleverde...

Zojuist m'n typo hersteld en heb nu 18 devices (Envoy + 17 inverters) en 38 entities :*)

Erg benieuwd of ik wat afvlakking ga zien met m'n 400 Wp panelen en IQ7+.

Wat betreft mijn 'micro-omvormer rapporteert niet'-foutmeldingen, vandaag was de zon niet zo fel en trad het niet op. Gisteren wel helaas, terwijl de installateur verwachtte dat het opgelost moest zijn. (Wel benieuwd wat ze dan gedaan hebben, want firmware van optimizers is nog hetzelfde...) To be continued zullen we maar zeggen, denk dat de wattage grafieken van HA per inverter misschien wel gaan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Websphinxie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Ik heb deze geïnstalleerd LINK
41,8mm buiten-diameter.
Dit zijn ook degene die Enphase zelf gebruikt. ...X830 eindigend.
Ik heb ze los verpakt gekregen zonder iets erbij. Kan alleen van de maat uitgaan.

Zitten ze bij jou ergens los in de meterkast, zichtbaar?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Zat te denken, heb die ringen er ook bij gekregen en heb lekker de draad er omheen zitten wikkelen.. maar wordt dat eigenlijk niet loeiheet? Als je een paar wikkelingen maakt? Een verlengsnoer moet natuurlijk ook altijd uitgerold zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:12
Ik heb het volgende:

10x Denium U-Mono 370 all black
10x Enphase-microomvormer IQ7+
Envoy-S metered.
Q Relais 3 fase

Nu is het mij al paar keer opgevallen dat mijn productie piekt op 3.0kw en daar niet voorbij gaat. Je ziet het ook in de app een mooie curve maar vervolgens op de top afvlakt voor een bepaalde periode.

Hoogste productie dat ik gehaald heb is 22,9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2ZYH56JxKf60qObdkQWFYxPJ0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFpCps7iKFJEBOyXAhWl7oYV.jpg?f=fotoalbum_large

Waar kan dit aan liggen? Ben daar benieuwd naar.

[ Voor 30% gewijzigd door Rainesh op 06-05-2022 12:09 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Japie.G lijkt me geen probleem, het is toch juist voor bedoeld / zo bedacht? :)

@Rainesh Piek van IQ7+ is 295w x 10 = 3kw, dus klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:12
Pazo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:12:
@Japie.G lijkt me geen probleem, het is toch juist voor bedoeld / zo bedacht? :)

@Rainesh Piek van IQ7+ is 295w x 10 = 3kw, dus klopt.
thnx

dus ik had eigenlijk een IQ7A moeten hebben. Crap :)

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Rainesh Nee, waarschijnlijk niet.
Is al heel vaak voorbij gekomen hier :)
Zie de TS, bijna onderaan in de FAQ voor meer info. (Q: Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Sarge78 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Ik heb ze los verpakt gekregen zonder iets erbij. Kan alleen van de maat uitgaan.

Zitten ze bij jou ergens los in de meterkast, zichtbaar?
Dit was tijdens de installatie.
De kabels zijn nu uiteraard netjes verbonden en achter een kap beland.

5 x heen/ 5x terug gewikkeld. Dan krijg je een spoel. Zoemt maar zodra je de kap er op doet is het weg. Precies ook wat een spoel moet doen....zoemen en in dit geval filteren.
Tijdens;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/869NIAGA_52vzz0sfEUdK8aDPqU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/KGLKQcRMNVdA1pcC6tP2vKfj.gif?f=fotoalbum_large

Na;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq5Y9msLCcvWQiWMoXHLJCwWc70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDmFhpaNRtPbUqpvNhzbmidW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Websphinxie op 06-05-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Websphinxie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Dit was tijdens de installatie.
De kabels zijn nu uiteraard netjes verbonden en achter een kap beland.

5 x heen/ 5x terug gewikkeld. Dan krijg je een spoel. Zoemt maar zodra je de kap er op doet is het weg. Precies ook wat een spoel moet doen....zoemen en in dit geval filteren.
Tijdens;
[Afbeelding]

Na;
[Afbeelding]
Ik denk dat ze bij mij niet achter een kap zullen komen ivm ruimte. Is het zoemen erg hoorbaar (bijvoorbeeld met de deur van de meterkast dicht) of gewoon een zoemetje die je ook bij een zwaar belaste groep kunt horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Sarge78 je laat de installatiedraden met evt ferrietring toch niet open / onbeschermd buiten de kast hangen? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Sarge78 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Ik denk dat ze bij mij niet achter een kap zullen komen ivm ruimte. Is het zoemen erg hoorbaar (bijvoorbeeld met de deur van de meterkast dicht) of gewoon een zoemetje die je ook bij een zwaar belaste groep kunt horen?
Ze zoemen als een belaste groep maar je moet ze inderdaad wel IN de kast verwerken.

Dit zijn 6mm2 kabels die tussen de hoofdschakelaar en fasen op de verdeelklemmenset komen (in mijn geval). Dat wil je niet ontbloot laten. Als je er (om wat voor duffe reden) in contact komt met een bloot-getrokken kabel krijg je echt een flinke optater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Geen idee, ze gaan het maandag installeren en ik heb zelf voor de ferrietringen gezorgd die zij dan voor mij gebruiken.

Ik weet alleen niet wat normaal is en wat wel of niet past en wil voorkomen dat ze maandag zeggen, past niet dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Sarge78 met de juiste lengte kabel tussen de hoofdschakelaar en de verdeelklemmenset past het vast. Als er echt ruimtegebrek is kun je overwegen om alleen de fasen te voorzien van een ferrietring. De nul laat je dan achterwege.

Heb je een plaatje van je groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeyghAC6I29iFBGLz-y7EhCcidE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nPReVIQDp0pfTdij8dfmn67E.jpg?f=user_large

Links naast de slimme meter komt dus een extra blok met 10 plaatsen voor de 3 fase enz. Daaronder denk ik de envoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Sarge78 Ruimte zat zo, denk ik. En anders extra ABB kastje voor de extra nette afwerking. Lijkt me geen probleem.

Natuurlijk wil je dat ze het in één keer goed en volledig doen. In het alleruiterste geval plaats je ze zelf maar ik ga er vanuit dat er voldoende ruimte is.

Ik wilde geen gepropt in mijn kast (links van de standaard groepenkast. Die zat namelijk al behoorlijk vol en dat is niets voor mij als zelfaansluiter. Ik wilde ruimte dus heb ik een absurd grote groepenkast ernaast gehangen. Meer dan genoeg ruimte voor draden en kabels om 'slap' en zonder spanning van A-naar-B te gaan (zonder overdreven kabellengtes overigens, dat wil je ook niet in je kast :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidhund
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-06 14:08
Zijn ferriet-ringen nu eigenlijk wel noodzakelijk?

(Vast ook al vaker besproken, maar ik lees het niet in de FAQ en kan het zo snel ook niet meer vinden)

Ik meen ergens gehoord/gelezen te hebben dat Enphase ferriet-ringen zelf niet meer per-se vereist. En/of dat ze enkel nodig zijn als er verstoring plaats vindt.

In mijn geval zitten ze er niet in, maar volgens mij werkt alles prima en ik heb ook niet veel ruimte over (dus ook geen CT units nog). Waarom zou ik ze, in mijn geval, er toch omheen gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@davidhund zekere voor het onzekere. Zonder die ringen zou je in potentie de micro's van je buurman kunnen detecteren. De ringen zijn niet zo duur en later plaatsen is onhandig. Dan moet er weer van alles los en dat kost je productie ( :+ ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:20
Ik heb geen ferret-ringen en dat gaat ook al meer dan een jaar prima. Heb de micro's van de buurman nog niet gezien.
Maar het schijnt ook te schelen met de communicatie of je 4mm2 of 2,5mm2 kabels gebruikt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Die ferriet ringen kosten 5 euro per stuk en kunnen je een hoop gezeur besparen. Het hoeft niet fout te gaan en dan heb je wellicht twee tientjes voor nop uitgegeven. Één keer een monteur voor laten rijden kost je twee tot drie keer zoveel en een hoop ergernis vooral. Maar zoals gezegd; het kan zomaar voor Jan Doedel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Ik heb ook geen ferrietringen, en gaat ook al anderhalf jaar prima. Terwijl ik ook in dezelfde meterkast Home Assistant met Zigbee en Zwave stick heb hangen, alsmede de router. Ik heb wel 4mm2 kabels liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 06-05-2022 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
Nou de bestelling is gedaan. 10 x 490wp Hyundai met 3 fase Enphase. Vandaag heb ik gelijk de meterkast aangepakt naar jullie voorbeelden. Nu even een paar weken wachten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCw9oIJU690n_wlU0Sa6M2JYn6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpBFdDRlOTkg6oAbBEi3aZnc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Nism0 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:15:
Nou de bestelling is gedaan. 10 x 490wp Hyundai met 3 fase Enphase. Vandaag heb ik gelijk de meterkast aangepakt naar jullie voorbeelden. Nu even een paar weken wachten..

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Mooi vooruitzicht. Direct de koe bij de hoorns gepakt en de groepenkast aangepakt. Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024

[Afbeelding]
Enkelfase meter?, neem aan dat je gaat verzwaren naar 3-fase, heeft liander nog wel een meter voor je? Of wordt dat maanden wachten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Websphinxie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Gefeliciteerd! Mooi vooruitzicht. Direct de koe bij de hoorns gepakt en de groepenkast aangepakt. Mooi!
Dank! Bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Mylo1 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:47:
[...]

Enkelfase meter?, neem aan dat je gaat verzwaren naar 3-fase, heeft liander nog wel een meter voor je? Of wordt dat maanden wachten….
Jep, ik had een afspraak. Die is afgezegd door Liander vanwege gebrek aan meters. We starten dus met een kammetje oid op 1 fase.

Er zijn overigens nog niet slimme meters maar die plaatsen ze alleen in nieuwe woningen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
10 panelen op 1 fase kan je ook prima mee vooruit, weet alleen niet of dat met een 3-fase q-relay kan maar die kun je ook tijdelijk niet aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnV
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-05-2022
Hallo,

Mijn envoy staat geregistreerd bij een bedrijf die hem ook heeft geïnstaleerd. Ik heb om die reden geen toegang tot de Toolkit en volgens hen kunnen zij mij dat ook niet verlenen. Als ik hun vraag mij toegang te verlenen zeggen ze dat ze het kunnen "omzetten". Hiermee bedoelen ze dat mijn Toolkit account dan de toegang krijgt tot mijn envoy, maar dat hun toegang dan wordt afgenomen.

Ook als ik mijn Toolkit account probeer toe te voegen aan mijn envoy verteld de Enlighten app dat dit niet kan omdat er al een onderhoudsmonteur is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGjCzAdaiAdB2GKshQMu8WegyxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSKCuzAm7K9UYL2ntoThELtP.jpg?f=fotoalbum_large

Is het nu mogelijk dat de installateur mij ook toegang kan geven tot de Toolkit? Of is het inderdaad zo dat er maar één persoon/bedrijf toegang tot Toolkit kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Bij mij weten is de toolkit gekoppeld aan de installateur. En krijg je als gebruiker vanuit de toolkit een uitnodiging voor o.a. Enlighten. Als je zelf installateur bent of je hebt zelf geïnstalleerd onder gebruikmaking van een installer-account heb je zowel toegang tot de Toolkit en de Enlighten omgeving. Het is volgens mij niet mogelijk om een systeem aan meerdere installateurs te koppelen. Lijkt me op zich ook niet een feature die je graag wilt als Enphase. Liever duidelijkheid rondom wie er verantwoordelijk is voor de installatie/het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:50

[Afbeelding]
Welke micro heb je hier bij gekozen?
Ben benieuwd naar de ervaringen van dit systeem :)

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudAvio
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-06 13:58
MarijnV schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:38:
Hallo,

Mijn envoy staat geregistreerd bij een bedrijf die hem ook heeft geïnstaleerd. Ik heb om die reden geen toegang tot de Toolkit en volgens hen kunnen zij mij dat ook niet verlenen. Als ik hun vraag mij toegang te verlenen zeggen ze dat ze het kunnen "omzetten". Hiermee bedoelen ze dat mijn Toolkit account dan de toegang krijgt tot mijn envoy, maar dat hun toegang dan wordt afgenomen.

Ook als ik mijn Toolkit account probeer toe te voegen aan mijn envoy verteld de Enlighten app dat dit niet kan omdat er al een onderhoudsmonteur is.

[Afbeelding]

Is het nu mogelijk dat de installateur mij ook toegang kan geven tot de Toolkit? Of is het inderdaad zo dat er maar één persoon/bedrijf toegang tot Toolkit kan hebben?
Ik zat met hezelfde probleem. Ik heb mijn set welliswaar zelf gebouwd, maar Bouwmarkt / Green Guys hadden voor mij al een gebruikersaccount aangemaakt. Uiteindelijk heb ik een installer toolkit account aan kunnen maken en dit account vanuit mijn gebruikersaccount kunnen uitnodigen en uiteindelijk ook kunnen machtigen. Daarbij kreeg ik niet de foutmelding die jij krijgt. Het lijkt me dat jouw installateur dit toch op de een of andere manier blokkeert, daar waar green guys dat niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nism0
Bonzo2009 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:20:
[...]

Welke micro heb je hier bij gekozen?
Ben benieuwd naar de ervaringen van dit systeem :)
De IQ7A. Ik verwacht er een hoop van. Zodra geplaatst zal ik mijn ervaring delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn6DtEfSCnBXkvT_AlDL_UNXGF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpd5pxkQDws7vnkRj4ZZEYMI.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje van gister..
Welke is de iq7A en welke is de + 🤪

En een plaatje van nu live:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2X6TNc-lbp4MnXLQ9OSWf3kkI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4MNFIXloZAhcPCYOopdj6QJ.jpg?f=fotoalbum_large

De 7A blijft in de ochtend, bij minder licht op de panelen dus duidelijk achter. Ben benieuwd naar het einde van deze dag..

[ Voor 46% gewijzigd door Japie.G op 08-05-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:20
Japie.G schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:59:
[Afbeelding]

Plaatje van gister..
Welke is de iq7A en welke is de + 🤪

En een plaatje van nu live:
[Afbeelding]

De 7A blijft in de ochtend, bij minder licht op de panelen dus duidelijk achter. Ben benieuwd naar het einde van deze dag..
Wie blijft nou waar op achter?
De 2 onderste op die middelste boven?
Of die rechts boven op de 2 onderste panelen?
Even voor mijn beeldvorming.
Eerste plaatje zie ik niet hoeveel de middelste gisteren heeft opgebracht. Vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 16:07
Ik meld mij ook maar even hier in het topic (in navolging van mijn eigen offerte oriëntatie topic).

Inmiddels heb ik, na alle discussies over Enphase vs. 'optimizers' (solaredge) vs. ' string' , de knoop doorgehakt om toch akkoord te gaan met een offerte met Enphase IQ7+ en 16 panelen (eventueel nog aan te passen naar 1 of 2 panelen minder indien noodzakelijk). Waarom? Omdat ik e igenlijk toch niet zo 1 2 3 een geschikte plek voor een omvormer in huis heb. Geen garage, en alleen een vrij kleine (open) zolder. En ook vanwege de 'nerd' factor, individuele panelen kunnen volgen, etc. Het gaat om ongeveer 8-9 panelen op zuid-oost (afhankelijk van wat past) op 55 graden dak, en de rest op noord-oost (35 graden dak).

Nou het punt: Ik dacht (bij gebrek aan inlezen) eerst dat ik met mijn 40A hoofdaansluiting (1 fase), theoretisch tot 25A zou kunnen gaan qua AC-vermogen (valt netjes binnen de 1,6 selectiviteits-factor).

Maar nu begrijp ik dus dat de IQ7+ micro's maximaal 1,26 A C output geven. En dat de 1-fase Q-relay in principe niet meer voor z'n bakkes mag krijgen dan 20A. Dat zou dus neer komen op maximaal 15 of misschien net 16 panelen.

Sommige websites zie ik zelfs nog verder gaan en stellen dat je maar 12 of 13 IQ7+'en achter 1 Q-relay mag hangen. Maar dat laatste lijkt me alleen op te gaan als je een 16A PV-groep gebruikt.

Mijn concrete vraag: Is er echt een bepaalde limiet op 'aantal' micro-omvormers achter 1 Q-relay? Of moet je puur op het maximum aantal Ampère letten dat op enige moment door die Q-relay heen zal gaan?

MAW, stel dat ik 16 panelen neerleg (16 x 1,26 = 20,16A ) of misschien zelfs nog wat meer indien dat op het dak past, kom ik dan meteen in de problemen, puur gebaseerd op aantal? Of gaat het puur om het aantal A dat er op enig moment door de Q-relay gaat (en schakelt ie ook direct uit als het AC vermogen eventjes door de 20A heen gaat, stel dat mijn PV-groep bv. 25A wordt?).

MIjn systeem zal waarschijnlijk nooit op beide dakvlakken het maximum van 1,26A / 290W op alle panelen tegelijk behalen....

Als ik 16 of 17 panelen van 390 Wp laat doorrekenen in de designer van Solaredge (9 op zuid-oost, 7 of 8 op noord-west), dan kom ik op 4,63 kW verwacht te behalen AC-vermogen uit. Dat zou ongeveer 22A zijn.....

Ik weet, het is wat appels met peren vergelijken want je hebt natuurlijk nooit precies 230V en Solaredge berekent waarschijnlijk ook met hogere te behalen DC-vermogens (en uiteindelijk dus een AC-vermogen) per paneel.... Het gaat even puur om de praktijk omtrent die limiet op de Q-relay......

Overigens, ik hoor sommigen van jullie waarschijnlijk al denken: "Als je zo veel vermogen op je dak wil leggen, waarom ga je dan niet eerst uitbreiden naar 3 fasen? " . Well, aan de verbruikszijde is er niet zo veel nut/noodzaak voor 3 fasen. Een laadpaal gaat er hier nooit komen, want geen parkeren op eigen terrein. Warmtepomp zou in theorie kunnen, maar overweeg ik zeker de komende 10 jaar niet (en we hebben ook al stadswarmte, dus geen "van het gas af project" voor ons aanstaande. En onze keuken biedt sowieso weinig ruimte voor een dikke langwerpige kookplaat met 5 of 6 zones die tegelijk moeten kunnen boosten :P. Daarbij zit ik in Liander-gebied, en de wachttijden voor een upgrade naar 3 fasen zijn astronomisch, van wat ik in de media verneem.

Vandaar dat ik dus aan het bekijken ben wat het maximaal haarbare is op 40A met micro-omvormers (zonder meteen de boel over 2 groepen en 2 q-relays te moeten gaan verdelen, dat vind ik het ook weer niet waard. Dan maar terug naar 14 of 15 panelen).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

mike123 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Wie blijft nou waar op achter?
De 2 onderste op die middelste boven?
Of die rechts boven op de 2 onderste panelen?
Even voor mijn beeldvorming.
Eerste plaatje zie ik niet hoeveel de middelste gisteren heeft opgebracht. Vandaar.
Sorry, had plaatje wat duidelijker moeten knippen. Het gaat om die twee onderste panelen. De bovenste daarvan is een iq7a, de onderste daarvan is een iq7+

Beide panelen liggen in exact zelfde hoek en orientatie en ontvangen dus exact dezelfde instraling. Beide zijn 405wp panelen.

Eindstand van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-rfOKnGci9BLpG7jPhLnuqJmmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goyZ3oFMM8fYB1bxsH6k5g1J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 08-05-2022 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Japie.G schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:27:
[...]

Sorry, had plaatje wat duidelijker moeten knippen. Het gaat om die twee onderste panelen. De bovenste daarvan is een iq7a, de onderste daarvan is een iq7+

Beide panelen liggen in exact zelfde hoek en orientatie en ontvangen dus exact dezelfde instraling. Beide zijn 405wp panelen.

Eindstand van vandaag:
[Afbeelding]
Mooi overzicht. Lijkt me duidelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nog eentje dan, omdat het zo geinig is:

IQ7+ gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BubNBCgWPzYvekbs8W0huKk2OpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zL7gb6Fx2BM2CE21y6mmsxTe.png?f=fotoalbum_large

IQ7A gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM2Ru_If_DLX3fz0iiq0yM8HNfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMtSVLklUhHee7e5jWocRKvW.png?f=fotoalbum_large

Met andere woorden.. De IQ7+ topt wat af op mijn 405wp paneel (Z/ZW 13 graden helling), maar het verlies is in mijn geval en op het meetmoment gisteren zo minimaal dat het het prijsverschil van de A omvormers noooooit waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
eymey schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:06:
Mijn concrete vraag: Is er echt een bepaalde limiet op 'aantal' micro-omvormers achter 1 Q-relay? Of moet je puur op het maximum aantal Ampère letten dat op enige moment door die Q-relay heen zal gaan?
Het is inderdaad theorie versus praktijk.
De documentatie is duidelijk: maximaal 13 IQ7+ op de 1 fase Q-relay.
Het Q-relais heeft een IP-20 classificatie en ondersteunt tot 16 IQ 7 mi-
cro-omvormers of tot 13 IQ 7+ micro-omvormers
Echter, de praktijk, ik heb bijvoorbeeld 23 IQ7+ op mijn 3-fase relay zitten, terwijl deze volgens de documentatie maar max 16 zou mogen hebben. Maar ik heb een oost-west opstelling, waardoor ze nooit alle 23 vol zullen produceren en dus teveel vermogen zullen genereren. Er zijn meer mensen hier die meer panelen op hun Q-relay hebben zitten dan volgens de theorie zou mogen. Dus ik denk dat het wel kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Pazo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Het is inderdaad theorie versus praktijk.
De documentatie is duidelijk: maximaal 13 IQ7+ op de 1 fase Q-relay.

[...]

Echter, de praktijk, ik heb bijvoorbeeld 23 IQ7+ op mijn 3-fase relay zitten, terwijl deze volgens de documentatie maar max 16 zou mogen hebben. Maar ik heb een oost-west opstelling, waardoor ze nooit alle 23 vol zullen produceren en dus teveel vermogen zullen genereren. Er zijn meer mensen hier die meer panelen op hun Q-relay hebben zitten dan volgens de theorie zou mogen. Dus ik denk dat het wel kan :)
Ik heb 13 IQ7+ en 1 IQ7A op een 1 fase q relais. Ik kom door mijn opstelling niet aan de maximale stroom. In elk geval niet langdurig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pazo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:29:
Ging dat niet om 16 IQ7+ per fase?

16 IQ7+ omvormers produceren maximaal 4720 watt. Het zou echt bijzonder kansloos zijn als dat het maximale vermogen is van een 3-fase enphase systeem :') Dat vermogen mag je zelfs nog op 1 fase zetten van de netbeheerder.

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 09-05-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:44:
[...]

16 IQ7+ omvormers produceren maximaal 4720 watt. Het zou echt bijzonder kansloos zijn als dat het maximale vermogen is van een 3-fase enphase systeem :') Dat vermogen mag je zelfs nog op 1 fase zetten van de netbeheerder.
Ja nu je dat zegt zou je wel denken, al staat er daar niets over. Er staat letterlijk:
Het Q-relais heeft een IP-20 classificatie en ondersteunt tot 19 IQ 7 micro-omvormers of tot
16 IQ 7+ micro-omvormers.
Dus niets over dat het per fase is, maar in het algemeen.
Al staat er ook in de tabel van de technische specificaties:
Uitgangsvermogensfactor: 6 kVA per fase
Uitgangsvermogen (standaard): 240 VAC, 25 A
Stroomverbruik: 18VA
Bij de 1-fase Q-relay is dat:
Uitgangsvermogensfactor: 4,8 kVA
Uitgangsvermogen (standaard): 230 tot 240 V wisselstroom, 20 A
Stroomverbruik: 10 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Japie.G schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:28:
Met andere woorden.. De IQ7+ topt wat af op mijn 405wp paneel (Z/ZW 13 graden helling), maar het verlies is in mijn geval en op het meetmoment gisteren zo minimaal dat het het prijsverschil van de A omvormers noooooit waard is.
Op dit moment nog wel. Maar wanneer de zonkracht sterker wordt dan zal het verschil groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nism0 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:07:
[...]

Op dit moment nog wel. Maar wanneer de zonkracht sterker wordt dan zal het veschil groter worden.
Ervaringen uit het verleden zeggen me dat de max stromen nu bereikt worden met deze platdak setup. Verder in het jaar worden de omgevingstemperaturen hoger en zakken de max stromen. Maar ik laat me graag verrassen. Daarom heb ik voor de gein een A gekocht :-) We zullen zien deze zomer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-07 20:51
Sinds vorige week heb ik de panelen ook op het dak liggen, alleen is alles nu nog op 1 fase aangesloten ipv 3. Installateur komt vlg week terug om het af te maken. Alles werkt wel zoals het zou moeten zegt men, maar ik vraag me dat af. Ik heb in Home Assistant alles toegevoegd (geen wachtwoord ingevuld, dus alleen standaard zaken uitlezen eerst), daarin zie ik dat op dit moment 12 van de 16 panelen 0 Watt output hebben... Er liggen er 6 in de schaduw, maar de rest ligt in de zon.

Ik wil dit graag checken in een Enphase app, maar heb daar nog geen gegevens voor gekregen. Kan ik dit zelf ergens al voor elkaar maken?
Welke app moet ik dan hebben:
- Enphase Enlighten?
- Enlighten Manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
B-Force schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:17:
Ik wil dit graag checken in een Enphase app, maar heb daar nog geen gegevens voor gekregen. Kan ik dit zelf ergens al voor elkaar maken?
Welke app moet ik dan hebben:
- Enphase Enlighten?
- Enlighten Manager?
Enphase Enlighten moet je hebben.
Heb je al wel een account? Je moet wel kunnen inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Pazo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Enphase Enlighten moet je hebben.
Heb je al wel een account? Je moet wel kunnen inloggen.
Ja, heb wel een account aangemaakt en daarmee ingelogd. Als ik dan op 'System Access' klik, krijg ik de melding 'Your account is not currently associated with any systems'

Kan dat te maken hebben dat ik een DHZ heb aangemaakt ipv huiseigenaar? (gezien all reacties in dit topic leek dat me de juiste keuze om later meer te kunnen checken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@B-Force En online via https://enlighten.enphaseenergy.com/ ook nog niets te zien?
Aangezien je zegt dat een installateur het heeft aangelegd, zal hij je moeten toevoegen / toegang moeten geven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Pazo @Japie.G Thanks voor jullie reactie. Dan lijkt het dus inderdaad op theorie versus praktijk.

De vraag is natuurlijk wel hoe dat zal gaan als er op een gegeven moment garantie nodig is, en ze constateren bij Enphase dat ik meer dan 13 IQ7+'en achter de relay heb zitten.....

16 panelen is dan wellicht wel echt net over de max heen omdat ik net boven de 20A zit. Aan de andere kant: Ik kan me ook weer niet voorstellen dat ik hier ooit een keer aan zou zitten, of het moet onder ideale omstandigheden qua prestaties van de 375wP panelen gebeuren. Maar zelfs dan, met een zuid-oost/noord-west opstelling?......
Glashelder schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Dat is ook een beetje het gevoel wat ik erbij heb. Als ik maar 13 IQ7+'en op een 1 fase relay mag aansluiten kom ik op maar 3835 watt uit. Dat zou wel erg karig zijn en ook nog lang niet in de buurt van de 20A van de 1 fasfe Q-relay komen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Pazo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:42:
@B-Force En online via https://enlighten.enphaseenergy.com/ ook nog niets te zien?
Aangezien je zegt dat een installateur het heeft aangelegd, zal hij je moeten toevoegen / toegang moeten geven dan.
Ik kan daar niets zien idd, alleen toevoegen. Maar dan worden er veel zaken gevraagd waar ik niets van weet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollem
Het was gisteren een (af)topdag!!!!
De 2x 490Wp pal zuid liepen tegen de grens aan, de 2x W gerichte 490Wp met IQ7A topten niet af, en de 2xO & 2xW gerichte 490Wp's met IQ7+ dus wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3KFHev_xhZcm-8veErUIzN80TI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/57NLohxHhgqxMBeIxJTe1MlP.jpg?f=user_large

Verschil opbrengst W-IQ7A vs W-IQ7+:
IQ7+: 2.72kWh & 2.55 kWh (beetje last boomschaduw)
IQ7A: 2.96kWh & 3.00 kWh

Dus gemiste opbrengst gisteren (indien geen schaduw) +/- 0,25kWh met de IQ7+ met een W gericht 490Wp paneel....

De pal zuid (15 graden) gerichte panelen topten ook minimaal af. Dit gold zowel voor de 490Wp met IQ7A, als de 400Wp met IQ7+ panelen.
Maar de gemiste opbrengst op de 400Wp panelen is echt minimaal..:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9opE4nMSMNH-OSWCxUi6y-RzJYY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6tJ7JzONLn91f8RPgipNshfW.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door ollem op 09-05-2022 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07 08:43
eymey schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:46:
Dat is ook een beetje het gevoel wat ik erbij heb. Als ik maar 13 IQ7+'en op een 1 fase relay mag aansluiten kom ik op maar 3835 watt uit. Dat zou wel erg karig zijn en ook nog lang niet in de buurt van de 20A van de 1 fasfe Q-relay komen.
Ik heb voor mijn 14 panelen (1-Fase) gewoon netjes de handleiding gevolgd, dus twee keer een relay en twee kabels naar het dak. Qua werk was het natuurlijk wel wat meer, maar nu is het gewoon volgens specificaties.

Speelt misschien ook mee dat hier (in Belgie) het systeem gekeurd moet worden na aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
Japie.G schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:28:
Nog eentje dan, omdat het zo geinig is:

IQ7+ gisteren
[Afbeelding]

IQ7A gisteren
[Afbeelding]

Hoeveel kWh is dit dan op jaarbasis?
Ik betaal nu 65 cent aan Engie, en ik krijg 39 cent terug (ter geruststelling, ik heb forse overproductie :D)

Het rekensommetje is voor dit jaar wel fors anders dan voorgaande jaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
_VoiD_ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Ik heb voor mijn 14 panelen (1-Fase) gewoon netjes de handleiding gevolgd, dus twee keer een relay en twee kabels naar het dak. Qua werk was het natuurlijk wel wat meer, maar nu is het gewoon volgens specificaties.

Speelt misschien ook mee dat hier (in Belgie) het systeem gekeurd moet worden na aanleg.
Dat zou ik hier natuurlijk ook nog kunnen doen (met 1 relay per dakdeel). En dan kan ik ook uit met 2 PV-groepen van 16A.

Moet ik wel echt een kast naast m'n bestaande ~21x33 groepenkast plaatsen, want ook direct ruimte nodig voor 2 aardlekautomaten en 2 relays. En ik zal dan ook weer 2 kabels naar de meterkast moeten laten trekken. Ik kan binnendoor, via de leidingschacht in een lege 19mm buis, misschien net een YMVK kabel van 3x4mm2 kwijt, 2 wordt denk ik onmogelijk (hoewel ik bij hooguit 9-10 panelen per kabel waarschijnlijk wel weer uit kan met 2,5mm2. Maar ik ga sowieso geen twee keer 3x2,5mm2 in die 19mm buis krijgen....

Kan dat alleen wel weer samen communiceren met één Envoy ?

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 09-05-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

eymey schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:46:
@Pazo @Japie.G Thanks voor jullie reactie. Dan lijkt het dus inderdaad op theorie versus praktijk.

De vraag is natuurlijk wel hoe dat zal gaan als er op een gegeven moment garantie nodig is, en ze constateren bij Enphase dat ik meer dan 13 IQ7+'en achter de relay heb zitten.....

16 panelen is dan wellicht wel echt net over de max heen omdat ik net boven de 20A zit. Aan de andere kant: Ik kan me ook weer niet voorstellen dat ik hier ooit een keer aan zou zitten, of het moet onder ideale omstandigheden qua prestaties van de 375wP panelen gebeuren. Maar zelfs dan, met een zuid-oost/noord-west opstelling?......

[...]

Ik geloof dat het ook nog iets te maken heeft met als je dat maximum aantal panelen in 1 string knoopt. Je krijgt voltagestijging tussen de micro’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Japie.G schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:37:
[...]

Ik geloof dat het ook nog iets te maken heeft met als je dat maximum aantal panelen in 1 string knoopt. Je krijgt voltagestijging tussen de micro’s.
Dat zou kunnen ja... sowieso is dat iets wat ik nog duidelijk wil krijgen van de leverancier en z'n installateurs. Want er komt dus sowieso van 2 dakdelen een kabel naar binnen en die moet, stel dat ik voor 1 relay en eindgroep ga, ook nog weer ergens samen gevoegd worden naar de kabel die naar de meterkast gaat.

(of ze kiezen ervoor om de 2 dakdelen in 1 lange string te doen en de kabel daarvan over de nok heen te leiden :X maar daar zou ik voor gaan liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@eymey Dat kan prima. Ik heb 3 dakdelen / strings. 3x YMVK kabel komt in de meterkast in een lasdoos, en vanuit daar gaat 1 kabel naar Q-Relay / Envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiart
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-07-2022
Hallo iedereen,
Ik ben me aan het verdiepen in de verplichting om een q-relais aan te sluiten. Ik heb hier al veel zin en onzin over gelezen.

Ik heb al gezien dat er hier iedereen vanuitgaat dat je er een moet hebben. Maar waar kan ik dat nu precies vinden?

Als ik bij Solar Bouwmarkt informeer dan wordt gesteld dat je een Q-relais moet hebben om aan de norm te voldoen. Welke Norm? De VDE (Verband Deutsche Electriker), een Duitse Norm. Ik citeer: In de VDE norm staat dat een stroom-producerend apparaat (omvormer) dat je aansluit aan het Nederlandse net voorzien moet zijn van een MECHANISCH relais
Nu kan ik mij niet voorstellen dat er Duitse normen zijn die iets voorschrijven voor het Nederlandse net. Daar hebben wij immers NEN voor.

Ik heb ook gelezen (consumentenbond) dat elke in Nederland goedgekeurde inverter een overspanningsbeveiliging moet hebben. En dat daarom een extra overspanningsbeveiliging (lees Q-relais) niet verplicht is.
Volgens datasheet IQ inverters hebben deze overspanningsbeveiliging klasse III, maar het is voor mij niet te achterhalen wat dat betekent.

Een samenvatting van wat ik allemaal gezien heb:
Enphase zegt (zoals hier gelezen): het is alleen een advies
Enexis zegt : (zoals hier gelezen): niet verplicht
Solar Bouwmarkt zegt, wel verplicht (volgens VDE)
Instalateur zegt (zoals hier gelezen): niet verplicht.
Consumentenbond: Niet verplicht.
Dan nog mensen (zoals hier gelezen) die het heel zeker schijnen te weten maar zich nergens op baseren: wel verplicht.

Nog vergeten: De wet.
En die alleen bepaalt waar we ons primair aan te houden hebben in Nederland. Niet de NEN, en al helemaal niet VDE.
Nu is er een vrij recente wet (netcode electriciteit (april 2022) waarin is opgenomen waar een elektriciteitsproductie-eenheid aan moet voldoen. Hier wordt gesproken over een beveiliging in geval van onder-/overspanning en frequentie afwijking en een 'scheiding van het net' bij daling van de netspanning tot 70%
Wat we onder 'beveiliging' moeten verstaan is nog niet helemaal duidelijk in dit verband. Maar een 'scheiding van het net' is evenmin nader omschreven, in ieder geval niet dat die galvanisch of mechanisch moet zijn.

Het gezonde verstand zegt dat als het verplicht is, dan moet het ergens in de Nederlandse regelgeving of normen terug te vinden zijn. Zoniet, dan is het niet verplicht in Nederland.

Ik snap dat men graag zo'n relais verkoopt en dat het in een driefasensysteem ook als fasenkoppelaar dient maar ik wil alleen maar weten: Is het verplicht, en waar kan ik dat nalezen.

Is er nog iemand die er iets van weet en die hier licht op kan laten schijnen?

[ Voor 14% gewijzigd door hansiart op 13-05-2022 15:21 . Reden: nieuwe info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij heb je een redelijk complete samenvatting van het verhaal gegeven. Daar rolt dan gewoon een hele simpele conclusie uit: niemand die het met zekerheid kan zeggen. Niemand heeft ook de autoriteit om het met zekerheid te zeggen.

Zo simpel is het gewoon. Ik weet niet waarom je het idee hebt dat we er wel een antwoord op kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Ik weet zeker dat iedereen die het zeker weet maar iets roept omdat ze vinden dat anderen het niet zeker kunnen weten aangezien zij de enige zijn die het zeker weten :9

Alles goed en wel;
Het is volgens mij de NEN. Niet de VDE die hier in NL geldt. Maar ik ben geen expert en zal dus wel geen gelijk hebben -O-

Of een Q-relais wel of niet verplicht is; het zal toch niet geheel voor Jan Doedel zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Pazo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:56:
[...]
Dus niets over dat het per fase is, maar in het algemeen.
Al staat er ook in de tabel van de technische specificaties:
Hier wel een vermelding over het aantal fasen en het aantal omvormers per fase:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GtjeOxuCUlLY7zyn_2H2CTAgF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGkgzEthTDzVkQqXlKWcgB0A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansiart
Ik ben heel erg voor simpele conclusies. Die van mij is misschien wel het allersimpelste:

Zolang niemand met zekerheid en gebaseerd op Nederlandse regelgeving / normen kan beweren dat het verplicht is, is het NIET verplicht.

Het grappige is dat hier helemaal niets tegen in te brengen is. Je kunt dit niet omdraaien.

Het lijkt mij dat er best in Nederland iemand zal rondlopen die het wel weet en die met de vinger op het desbetreffende artikel in de desbetreffende Nederlandse norm kan zeggen wat het niet zo simpele antwoord is. Als die nou eens toevallig dit leest en erop zou willen reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Stel dat het wel verplicht is volgens een of andere autoriteit: ik heb zwart op wit van enphase dat het volgens hun niet verplicht is.

Je mag toch wel uit gaan van wat de fabrikant je verteld lijkt me :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
hansiart schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:17:
Ik ben me aan het verdiepen in de verplichting om een q-relais aan te sluiten. Ik heb hier al veel zin en onzin over gelezen.
Heb je dit ook gezien:

[YouTube: Training Enphase: Controle, communicatie, software en apps (deel 4 van 6)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@berend_ Dat is Laurens, 1 van de eigenaren van Solar Bouwmarkt volgens mij :)

Mooie toevoeging, duidelijk uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Even een korte check, kan het zijn dat het feit dat maar 5 van de 16 omvormers het doen er aan liggen dat de installatie nog moet worden omgezet van 1 naar 3 fasen? Is 1/3 van de panelen, dus zou logisch kunnen zijn... Electriciteit is niet zo mijn ding 😉
Of ligt dit ergens anders aan en heeft de installateur gewoon een fout gemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAQKp0uGyY-Gua6UyjWabKueDk0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WXvd5CW0c5Jkq6mrGF5DF4QZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
B-Force schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:40:
Even een korte check, kan het zijn dat het feit dat maar 5 van de 16 omvormers het doen er aan liggen dat de installatie nog moet worden omgezet van 1 naar 3 fasen? Is 1/3 van de panelen, dus zou logisch kunnen zijn... Electriciteit is niet zo mijn ding 😉
Of ligt dit ergens anders aan en heeft de installateur gewoon een fout gemaakt?

[Afbeelding]
Misschien ligt het aan de zon.....morgen komt ie weer terug....dan zouden al je micro's weer moeten produceren anders is er inderdaad iets aan de hand waar je installateur ff naar moet kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
WillemP22 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:48:
[...]

Misschien ligt het aan de zon.....morgen komt ie weer terug....dan zouden al je micro's weer moeten produceren anders is er inderdaad iets aan de hand waar je installateur ff naar moet kijken. ;)
Dan moet de installateur aan het werk, want ze doen het de hele dag al niet...
Maar dus niets met 1 en 3 fasen te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
B-Force schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:58:
[...]

Dan moet de installateur aan het werk, want ze doen het de hele dag al niet...
Maar dus niets met 1 en 3 fasen te maken?
Nou, dat zou wel kunnen. 16 micro's op een 3-fase systeem, zal hoogstewaarschijnlijk (bij 3-fase q-cable) de verdeling 5/5/6 hebben over de fases. Mogelijk dat de voedingskabel maar voor 1 van de fases werkt. De Envoy-s ziet echter wel alle Micro's (alle 16 communiceren). Daar uit valt te concluderen dat er in elk geval een 3-fase q-relais of een fasekoppelaar aanwezig is.
Hoeveel lampjes branden er op het 3-fase q-relais? indien die is geinstalleerd. Als het goed is 1boven en 3 eronder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarge78
Zo, bij ons ligt alles ook.

Mannen hebben hard gewerkt op een toch aardig warm geworden dak.
Ze hebben alles in de meterkast mooi weggewerkt en hadden zelf al ferrietringen meegenomen.
Super vriendelijk en vooral ook flexibel. Ik had natuurlijk wat specifieke wensen en aandachtspunten en dat was geen probleem.

Morgen gaan ze nog contact opnemen om het enphase account in te regelen e.d.
Het zijn ipv 400WP panelen 405WP panelen geworden. Dat vermoeden had ik al, omdat het de standaard is waar ze nu mee werken. Prima natuurlijk!

2x 8 stuks en 1x 7 stuks, op een verdeeldoos, dan met 3 fase 4mm2 naar het Qrelais enz.

2 panelen vind ik even wat minder liggen en daar moet ik nog even contact over opnemen. Die klemmen zijn erg ver naar buiten geplaatst en dat is naar mijn idee vragen om problemen.

Als alles gereed is en ik het in kan zien zorg ik voor de pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiart
Die Laurens mailt mij dat ik me moet houden aan de VDE omdat de overspanningsbeveiliging in de IQ niet mechanisch is en dat volgens die Duitse norm wel moet. Ik denk echt zeker te weten dat een Duitse norm in Nederland niet kan gelden.

Hij zegt in het filmpje dat je een goede en veilige installatie aflevert zonder dat ding, (klopt) maar dat het dan niet voldoet aan de norm. (De VDE). (klopt misschien ook maar VDE is niet geldig in Nederland). Hij vertelt het mooi. lijkt me een aardige man maar is geen autoriteit en baseert zich op een Duitse norm. En is belanghebbend want hij verdient aan dat relais.

Nou als je zwart op wit van Enphase hebt dat het niet verplicht is zou ik me weinig zorgen maken. Daar kun je wel rechten aan ontlenen lijkt me.

Je kunt denk ik veilig aannemen dat als iets in Nederland verplicht is, dat het dan in NEN is vastgelegd.
Dus het juiste antwoord bestaat heus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
WillemP22 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:09:
[...]

Nou, dat zou wel kunnen. 16 micro's op een 3-fase systeem, zal hoogstewaarschijnlijk (bij 3-fase q-cable) de verdeling 5/5/6 hebben over de fases. Mogelijk dat de voedingskabel maar voor 1 van de fases werkt. De Envoy-s ziet echter wel alle Micro's (alle 16 communiceren). Daar uit valt te concluderen dat er in elk geval een 3-fase q-relais of een fasekoppelaar aanwezig is.
Hoeveel lampjes branden er op het 3-fase q-relais? indien die is geinstalleerd. Als het goed is 1boven en 3 eronder.
1tje boven en 1tje onder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbMLxOX1Qfd9CJuS2Tkb51QR0Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqpAFewzsweFyBF4Y1enf0rz.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 13 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica