Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.274 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Pazo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:29:
Bedankt @Zuluman , mooie aanvulling en goed om te weten dat dit kan :)
Ik heb 'm alleen niet gemonteerd vanwege het 3 din brede iq relais wat niet past in mijn groepenkast. Is trouwens niet verplicht in nl volgens enphase zelf. Zie mijn eerdere post hierover.
Glashelder schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:10:
Ik heb hierover ook contact gehad met Enphase omdat mijn pa ook geen Q-relay heeft en ik wel. Zij gaven aan dat het slechts een advies is om de Q-relay in Nederland te monteren en geen verplichting. De micro omvormers koppelen zichzelf los als de netspanning niet voldoet. Het is lastig om een installateur te dwingen iets te doen waarvan de fabrikant aangeeft dat het niet noodzakelijk is.. dus ik heb het erbij gelaten :).

Don’t shoot the messenger!
Ik had nog een M250 liggen. De iq7 M250 ligt in de kast. En ik heb nog 1x een m250 en 1x m215 liggen als reserve.

[ Voor 37% gewijzigd door Zuluman op 29-04-2022 08:36 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Linkje naar de M250IQ7: https://enphase.com/store...rs/m250-microinverter-kit

Zie nu dat @Pazo die ook al gepost had hier. 😀

Dank voor de info @Zuluman

[ Voor 33% gewijzigd door jelmervos op 29-04-2022 09:19 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
Ik zit al even te denken om een soort FAQ in de TS te zetten, er zijn in de loop van dit topic toch wel een aantal vragen die steeds weer voorbij komen, of juist interessante dingen genoemd.
IQ7+ of IQ7A kiezen, Iq7 binnen een M215 / M250 systeem plaatsen, updates uitzetten voor Envoy / micro's, etc. Zal van het weekend eens aan de slag gaan :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
3wielerdealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:57:
Afgelopen woensdag zijn bij mij 12 395WP panelen met de IQ7+ micro omvormers geplaatst. Schuin dak pal op zuid, nul schaduw. Gister was de eerste volledige dag en valt me op dat rond 10:00 de opbrengst al begint af te vlakken rond de 3,3 kw.

[Afbeelding]

Een paneel was niet goed aangesloten, dat is meteen opgelost door de installateur. Helaas kom ik er nu pas achter dat de IQ7+ maar 295 watt maximaal terug levert. Nu vraag ik mij af hoeveel zin het heeft om 395WP panelen te verkopen met een IQ7+ voor een dak wat pal op zuid ligt zonder schaduw? Naar mijn idee had ik beter de iQ7A kunnen krijgen of panelen met een lagere WP. Denk ik nu te simpel of hebben de 395WP panelen wel degelijk zin op deze omvormer?

In de offerte staat:
"De installatie bestaat uit 12 zonnepanelen van het merk Hyundai, van elk 395 Wp, met een totaalvermogen van 4.740 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 4.592 kWh."

Dit ga ik nu toch nooit halen aangezien ik het paneel niet maximaal kan benutten?

Graag jullie mening, maar ik overweeg sterk om de omvormers te laten vervangen.
Met hetzelfde "probleem" stuitte ik in mijn zoektocht op jou bericht.
Ik heb sinds kort dezelfde installatie alleen met 14st IQ7+ Hyundai 395 wzw opstelling
En zie dat de zelfde firma als bij ons ongeveer de hele wijk (1319) de daken vol leggen met deze setup.
En hoor ook dezelfde klachten bij diverse buren met het niet halen van het beloofde piek.

Terechte opmerking is wel dat dat je daar niet op moet blind staren op de WP maar laat voor me gevoel een kwart liggen 295 max van de omvormers tov de 395 output van de panelen en dan moet het hoofd seizoen nog beginnen.
Voelt als verkeerd voor geïnformeerd.
Is er uit te rekenen wat dan het verschil in opstart/aanloop vermogen met de zwaardere omvormers?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCReqkRZkdNWHZbjyJqNlQnFHog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3lYqzi12Ol2Dq59oUgumnAx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

Gegevens van gisteren zijn vannacht binnen gedruppeld. Maar van vandaag is nog niets binnen gekomen van Enphase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu55K-lV4Dzh_kGDsee4IEcvmHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HsspOMS1phXclEZ73S1lLIC3.png?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:09

Japie.G

Colour Classic

Copitano schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:31:
Gegevens van gisteren zijn vannacht binnen gedruppeld. Maar van vandaag is nog niets binnen gekomen van Enphase.
[Afbeelding]
Geen problemen meer met de monitoring hier

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 07:56
remysan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:31:
[...]

Met hetzelfde "probleem" stuitte ik in mijn zoektocht op jou bericht.
Ik heb sinds kort dezelfde installatie alleen met 14st IQ7+ Hyundai 395 wzw opstelling
En zie dat de zelfde firma als bij ons ongeveer de hele wijk (1319) de daken vol leggen met deze setup.
En hoor ook dezelfde klachten bij diverse buren met het niet halen van het beloofde piek.

Terechte opmerking is wel dat dat je daar niet op moet blind staren op de WP maar laat voor me gevoel een kwart liggen 295 max van de omvormers tov de 395 output van de panelen en dan moet het hoofd seizoen nog beginnen.
Voelt als verkeerd voor geïnformeerd.
Is er uit te rekenen wat dan het verschil in opstart/aanloop vermogen met de zwaardere omvormers?
[Afbeelding]
Bijzonder hè. Zelfde probleem hier met 15x 400 Wp Huyndai panelen met IQ7+.
Topte vorige week alles af op 4,5 Kw, voor een uurtje of drie.
En inderdaad, de beste periodes moeten nog komen qua zon / opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ2ZKWxz7Cu38FitvbDffZGhZLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qC9Sgyd2ATYQve5sj0n0OLnW.png?f=fotoalbum_large
Copitano schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:31:
[Afbeelding]
Hier ook geen data meer van de Enlighten app.
Gisteren incompleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dat is niet perse waar, de beste periode is juist nu, lage temperaturen en al een sterke zon.

Waar ik nu met gemak met de 330 panelen en Iq7+ al 296watt haal per paneel, heb ik, zo uit mijn hoofd, straks in de zomer een top van ongeveer 280watt per paneel. Hoe warmer deze worden, hoe minder ze opbrengen.

/edit
In de app staat een waarschuwing:

"Enlighten is experiencing a problem displaying data. There is no data loss and our teams are working on fixing this problem. We will provide an update as soon as one is available"

[ Voor 26% gewijzigd door Vorkie op 29-04-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
vndk schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:49:
Bijzonder hè. Zelfde probleem hier met 15x 400 Wp Huyndai panelen met IQ7+.
Topte vorige week alles af op 4,5 Kw, voor een uurtje of drie.
En inderdaad, de beste periodes moeten nog komen qua zon / opbrengst.
Op een goede dag topt mijn systeem z'n 5 uren af, van 10:15 tot 15:15. Omstandigheden waren afgelopen weken wel heel ideaal. Ben wel benieuwd hoeveel dat nog gebeurt zodra de temperaturen boven de 20 graden komen en minder koude wind om de panelen te koelen. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het uit had gekund de duurdere omvormers op het moment dat de offerte voor mij is gemaakt. Misschien dat het met de huidige prijzen wat eerder uit kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
@remysan @vndk mbt aftoppen; ik noem ze nog maar een keer:

Zie bijv:
Websphinxie in "Het grote Enphase topic"

ollem in "Het grote Enphase topic"

ollem in "Het grote Enphase topic"

En inderdaad ook waar wat @Vorkie zegt, ik had ook gisteren / eergisteren regelmatig de piek te pakken van 295W, maar ik zie in het verleden in de warme zomermaanden dat ze lager liggen en niet aftoppen ivm warmte.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 13:16
Ik sta op het punt mijn IQ7+ systeem te bestellen maar heb nog een laatste bedenking.

De Copitano-bug blijft maar in mijn achterhoofd hangen. Het is sowieso duidelijk dat Enphase hardware-foutjes probeert op te lappen via firmware updates (dit geven ze overigens zelf toe!).

Dit doet ook vermoeden dat er verschillende hardware revisies zijn van de IQ7. Liefst wil je uiteraard een zo recent mogelijke revisie kopen. De meest zekere manier om dit te doen lijkt mij om de versie met MC4 connectoren te kopen, omdat deze sowieso nog niet lang bestaat. Extra voordeel is natuurlijk een connector minder.

Nu is de kans heel groot dat welke versie je ook koopt, je de eerste jaren geen problemen gaat krijgen. Mijn grootste argument is dan ook dat een recente hardware revisie een veel grotere kans heeft om z'n 25 jaar levensduur effectief te halen.

Nu vraag ik graag eens jullie mening:
1) Houdt deze uitleg steek of draai ik volledig door?
2) Wie heeft recent een IQ7+ gekocht? Waar en welke versie heb je gekregen (met adaptor kabel of met geïntegreerde MC4 connector)?

Wat ik reeds weet:
- j&m solar: adapter versie
- solar-bouwmarkt: mc4 versie
- solar-outlet: niet meer bestelbaar !?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Jim80 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:38:

Nu is de kans heel groot dat welke versie je ook koopt, je de eerste jaren geen problemen gaat krijgen. Mijn grootste argument is dan ook dat een recente hardware revisie een veel grotere kans heeft om z'n 25 jaar levensduur effectief te halen.
Tja, dit weet je eigenlijk nooit, bij geen enkel product. Tot nu lijkt de service van Enphase wel goed, en zijn verschillende mensen geweest die een kapotte micro hadden, en zijn kosteloos vervangen.
2) Wie heeft recent een IQ7+ gekocht? Waar en welke versie heb je gekregen (met adaptor kabel of met geïntegreerde MC4 connector)?
Afgelopen weekend mijn systeem uitgebreid met 9 micro's / panelen, micro's in febr gekocht.
hebben firmware versie 4.18 (rest zit op 4.28). Met MC4 adapter.
Mijn broer heeft in dezelfde periode ook micro's gekocht, en heeft met versie met geïntegreerde MC4 connectoren gekregen (via andere winkel besteld). Ik weet alleen niet welke versie die draaien momenteel.

Volgens mij kan je bij het bestellen niet zien welke versie je krijgt. Je moet dan echt de productcode / benaming weten. Bijv. IQ7PLUS-72-2-INT of IQ7PLUS-72-M-INT.

Modelnummers met een "2" bevatten de vereiste Q-DCC-2-adapterkabel, terwijl die met een "M" een geïntegreerde MC4-connector bevatten.

Overigens heb ik trouwens 9x IQ7PLUS-72-2-FR gekregen zie ik net :? Frans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:40
@Pazo Ondanks de studies voelt het natuurlijk niet goed dat er zo afgetopt wordt. En helemaal omdat ze voor 385 wp in de specs staan. Dan verwacht je geen 295. Ik heb net de iq7plus besteld maar als ik dit zie dan weet ik ook niet of dit de juiste keus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

1) Houdt deze uitleg steek of draai ik volledig door?
Je draait door :p

Ik heb zelf 17 x IQ7+ liggen met adapters, nooit problemen mee gehad. Daarnaast heb ik nog 10 x IQ7+ met geintegreerde MC4 connectors, en daarvan hebben een aantal de Copitano-bug vertoond (ergens begin maart). Gelukkig maar een paar dagen. Die draaien nu versie 28 en eigenlijk sindsdien geen issues meer gezien.
2stimpy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:49:
@Pazo Ondanks de studies voelt het natuurlijk niet goed dat er zo afgetopt wordt. En helemaal omdat ze voor 385 wp in de specs staan. Dan verwacht je geen 295. Ik heb net de iq7plus besteld maar als ik dit zie dan weet ik ook niet of dit de juiste keus is.
Tsja, gevoel vs wat financieel 'slim' is.

Die IQ7A verdien je niet terug. Waarom voelt het niet goed om niet te investeren in iets wat je niet terugverdiend?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:16:
[...]

Tja, dit weet je eigenlijk nooit, bij geen enkel product. Tot nu lijkt de service van Enphase wel goed, en zijn verschillende mensen geweest die een kapotte micro hadden, en zijn kosteloos vervangen.

[...]

Afgelopen weekend mijn systeem uitgebreid met 9 micro's / panelen, micro's in febr gekocht.
hebben firmware versie 4.18 (rest zit op 4.28). Met MC4 adapter.
Mijn broer heeft in dezelfde periode ook micro's gekocht, en heeft met versie met geïntegreerde MC4 connectoren gekregen (via andere winkel besteld). Ik weet alleen niet welke versie die draaien momenteel.

Volgens mij kan je bij het bestellen niet zien welke versie je krijgt. Je moet dan echt de productcode / benaming weten. Bijv. IQ7PLUS-72-2-INT of IQ7PLUS-72-M-INT.

Modelnummers met een "2" bevatten de vereiste Q-DCC-2-adapterkabel, terwijl die met een "M" een geïntegreerde MC4-connector bevatten.

Overigens heb ik trouwens 9x IQ7PLUS-72-2-FR gekregen zie ik net :? Frans?
Die FR versie heb ik dus ook. @Jim80 Don't worry. Je hebt 25 jaar garantie. Ze zijn bij mij allemaal vervangen, hoewel er een stuk of 5 geen problemen gaven. Ook de installatiekosten zijn vergoed door Enphase. Je krijgt ze zeer waarschijnlijk geleverd met firmware versie 4.18 er op. In je toolkit gelijk de update mogelijkheid uitzetten. Baas in eigen Envoy >:) ;)

@2stimpy Hangt naast het vermogen van je panelen ook af van de helling en orientatie. Mijn panelen zijn 375 Wp op IQ+. Aftoppen komt voor. Ook dit jaar al, maar is op jaarbasis minimaal en zwaardere IQ's zijn aanzienlijk duurder. Dat ga je echt nooit terugverdienen. Enige is als je je panelen op trackers zet die de zon volgen kan het uitmaken. Maar met vaste panelen staat de zon altijd maar kort onder de ideale hoek op je panelen en dan moet het ook nog eens glashelder en heel zonnig zijn.

Inmiddels begint hier weer wat data van vandaag binnen te druppelen. Hoop niet dat dit zo blijft :F

[ Voor 16% gewijzigd door Copitano op 29-04-2022 18:18 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
@Glashelder Ik ben het met je eens over financieel slim idd. je zou voor die meerprijs namelijk ook een extra paneel neer kunnen leggen.

Wat ik me echter af vraag is of Enphase deze hoeveelheid clipping heeft ingecalculeerd.

Ik heb al een 5kw systeem van solar edge liggen dus uiteindelijk zal ik er wel achter komen of het wel of niet de goede keus was, maar dan is het wel te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
2stimpy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:38:
@Glashelder Ik ben het met je eens over financieel slim idd. je zou voor die meerprijs namelijk ook een extra paneel neer kunnen leggen.

Wat ik me echter af vraag is of Enphase deze hoeveelheid clipping heeft ingecalculeerd.

Ik heb al een 5kw systeem van solar edge liggen dus uiteindelijk zal ik er wel achter komen of het wel of niet de goede keus was, maar dan is het wel te laat.
We maken er een groter 'probleem' van dan het in werkelijkheid is (als het al een probleem is).
De omvormers (IQ7+) functioneren prima en het concept is gewoon wat lastiger dan een rechtoe-rechtaan string-omvormer.
Dat clipping is simpelweg een eigenschap van de omvormer en zorgt er voor dat de omvormer bij mindere weersomstandigheden beter presteert. Er zijn nu eenmaal meer 'middelmatige' dagen dan stralend zonnige dagen. En dus is de omvormer geoptimaliseerd voor die middelmatige dagen en haalt 'ie daardoor de eventuele 'achterstand' in. Zo simpel is het.

Ik heb panelen van 455Wp en IQ7+ omvormers. Die toppen nu best wat af. Misschien wel 4/5u. Ik ben echter niet geïnteresseerd in de top van de curve maar in de body van de curve. Dat daar dan vervolgens 4/5 uur een tafelberg getoond wordt is niet boeiend. Misschien loop ik inderdaad 3/4 kWh mis op een fenomenale dag. Dat is omgerekend €1,50 ofzo. Voordat ik nu eens die extra 800 euro extra investering heb terugverdiend heb ik ruim 500 fenomenale dagen nodig waarvan ik weet dat ze ieder jaar ook nog eens moeilijker te halen zijn agv de degradatie van de panelen/micro's.

Lang verhaal kort. Die IQ7+ is prima. Heb je IQ7a? Ook goed. Maar het is niet noodzakelijk. Geeft het je een goed gevoel; prima.

[ Voor 24% gewijzigd door Websphinxie op 29-04-2022 19:59 ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

2stimpy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:38:

Bij systemen zoals SolarEdge geldt eigenlijk hetzelfde principe, ook daar ben je vaak financieel beter af door een iets goedkopere omvormer te nemen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@2stimpy

Heb je deze al eens bekeken:
https://nl-zonnepanelen.n...20IQ7A20with20IQ7PLUS.pdf

Een voorbeeldje daaruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACjV19KVDTFjU9PLGhHPiTNbicw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LXUfnmnfQnrrFZl6pLk69zka.jpg?f=user_large

Bij bijvoorbeeld een paneel van 435wp, is het verschil tussen een IQ7+ en een IQ7A na 25 jaar slechts 1%, en dat in de meest ideale omstandigheden. Zou een IQ7A de keren dat je aftopt, dat goed kunnen maken? Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Zou het een keer moeten proberen uit te reken met euro's erbij om het verschil aan te duiden.

[ Voor 14% gewijzigd door Pazo op 29-04-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
Voor de mensen die eventueel een 375Wp paneel hebben of zelfs een 395Wp paneel en dat zonde vinden.
Als de zon gewoon flink schijnt en de panelen op zuid liggen haal je misschien al om 10 uur de maximale waarde van de IQ7+, en gaat hij aftoppen. Dat duurt dan misschien wel tot 14:30.
Koop je, omdat je veel aftoppen jammer vind, panelen van bv 330Wp per paneel, dan heb je op dezelfde lokatie om 12 uur pas de maximale piek van 295 Wp bereikt en dat is om 12:45 uur al weer voorbij.
En alle tijd dat een IQ7+ aftopt op 295Wp wil dat niet zeggen dat je dan de 366Wp had gehaald van een IQ7A.

*Alle tijden zijn globale tijden, niet exact. Het is een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
mike123 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:11:
En alle tijd dat een IQ7+ aftopt op 295Wp wil dat niet zeggen dat je dan de 366Wp had gehaald van een IQ7A.
Ja en dat maakt het lastig om te bepalen hoeveel je nu werkelijk verliest, op bijvoorbeeld een jaar?

Ik hoop dat @ollem zijn opstelling met 1x IQ7A en 1x IQ7+ lang kan laten staan? Dat is wel de ideale testcase!

EDIT:
Ik zal binnenkort eens mijn broer vragen, die heeft namelijk ook een aantal IQ7A en IQ7+. Eens kijken of we daar iets mee kunnen.Het zou vet zijn al we hier zelf een test case kunnen opzetten, zodat we met eigen ervaring uiterlijk kunnen bepalen / laten zien of het nu echt uit maakt of je een IQ7+ of een IQ7A neemt, tegen de kosten ervan. En misschien dat ik anders zelf ook maar eens een IQ7A ga aanschaffen.

[ Voor 32% gewijzigd door Pazo op 29-04-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Websphinxie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:52:
Ik heb panelen van 455Wp en IQ7+ omvormers.
Nu ben ik ook niet heel bang voor aftopping (bewijs gisteren) maar dat is met 365/295.

455/295 lijkt mij wel echt aan de extreme kant, maar wellicht valt het zelfs dan inderdaad ook nog wel mee. Je hebt wel minder omvormers per oppervlak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:40
Glashelder schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:40:
Ik heb ineens één paneel dat aanzienlijk achter blijft bij de panelen die ernaast zitten. Produceert nu in ze volle zon 145 watt, terwijl de panelen ernaast dik in de 260 zitten. Wat kan dit nou weer zijn :?

Verschil zit niet in de software. Ook geen rare events in de envoy zo te zien..

[...]

Lijkt op het issue van @Copitano zo te zien. Mijn micro's zitten nog op 4.27 en vanaf 4.28 is dit gefixt. Alleen de installateur kan zeker een firmware update pushen?
Dit probleem heb ik dus ook met 1 paneel zonder schaduw. versie 4.27 iq7+
De panelen liggen er nog maar een paar weken op.
Hoe kan je de micro's updaten, of moet ik daarvoor contact opnemen met de installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Volgens mij kan alleen Enphase updates forceren. Ik heb een installateursaccount en kan het niet (of nooit kunnen vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Wilke noem het extreem of noem het een forse DC/AC ratio.
Die optimale ratio ligt veelal rond de 125 en 150%.
Dat zorgt ervoor dat je panelen vroeg beginnen te produceren en langer doorgaan. En tja, door die oversize kunnen ze ook een tijdje niet het volledige vermogen kwijt. Prima. De rest van de tijd draait de omvormer 'op volle toeren'. Dat is veel belangrijker.

Bekijk voor de fun eens mijn grafiek (en geniet van gruwelijke teken skills).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8AZ67iQR6-BM9gW9kE8u8FuRyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vknT3PF8OKzaAMSsADUOQPfm.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad wat aftopping maar de buik van de bell curve is veel belangrijker dan het topje wat slechts een zeer klein onderdeel vorm van de bell. Bovendien zul je dat aftoppen bij de nog aanstaande hogere temperaturen hoogstwaarschijnlijk bij kleinere panelen (en dus minder oversized) minder snel gaan zien want dan verliezen ze door de hitte snel vermogen en is je piek van 295vA plots best lastig te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-09 08:54
Welke orrientatie en helling?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Joehoe,

Ik kom mij ook maar vast introduceren :) @Websphinxie ken ik al aangezien hij mij in pm al even geholpen heeft met mijn keuzes.

Maandag 9 mei worden bij mij 23x 400WP REC Alpha pure black panelen geplaatst met de IQ7+ en een Envoy Standard.
Ligging 45 graden Zuid/West op een 45 graden dak.

9200WP met een verwachte opbrengst van 8.706kwh per jaar.

Opstelling zoals het plaatje behalve die blauwe rechtsonderin, die ligt wat netter. Daar zat een pijpje die we hebben kunnen vervangen naar een plat model zodat er nog 2 panelen bij konden. Ook liggen de andere panelen wat verder bij de Koekoek vandaan want die heb ik ruimer ingemeten dan dat die echt is.

Ben nog even in afwachting van de enpahse ferriet ringen omdat die niet overal makkelijk leverbaar zijn. Meterkast is al ruimte gemaakt en een deel van de 19mm buis voor de 4mm2 kabel ligt er ook al.

Ik heb zelfs een constructeur een complete berekening laten maken voor het gewicht en de belastingen (wind, sneeuw enz) op het toch vrij simpele prefab scharnierdak. Geen hond die zoiets doet, maar ik slaap er beter op :p Gooi toch even meer dan 500 kilo op een paar spaanplaatjes met piepschuim in een windgebied 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WYz_QSpcbxBCqNhdSjImGL-5Mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F1JfIoRQr43CVVjn9O8sPICE.png?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Mylo1 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:09:
Welke orrientatie en helling?
Bedoel je mijn oriëntatie/helling?
6 panelen op zzo
10 panelen op zww

alle panelen onder 10 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Websphinxie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:59:
[...]

Bedoel je mijn oriëntatie/helling?
6 panelen op zzo
10 panelen op zww

alle panelen onder 10 graden
Voor wat het waard is, mijn IQ7A met Denim 405w/p op zuid onder 45 graden deed op die dag 6,15 kW/kWp. Maar behalve de dag is niets vergelijkbaar. Ik zou nog kunnen overwegen een gedeelte van de nieuwe panelen met IQ7+ uit te voeren, komen er nog 7 bij en heb nog 4 x IQ7A liggen, kan er dus evt. 3 uitvoeren met een plus en dan over langere tijd bekijken of ik iets misloop. Die 7 komen ook pal zuid onder 45 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

heb 2 x deze besteld
https://www.solar-outlet....lf-cell.html?id=251389443

Ik ga er 1 met een + en 1 met een A uitrusten. Just for fun :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Pal naast elkaar?, welke orrientatie en hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Mylo1 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:06:
Pal naast elkaar?, welke orrientatie en hoek?
ja, platdak 13 graden zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Mylo1 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:47:
[...]

Voor wat het waard is, mijn IQ7A met Denim 405w/p op zuid onder 45 graden deed op die dag 6,15 kW/kWp. Maar behalve de dag is niets vergelijkbaar. Ik zou nog kunnen overwegen een gedeelte van de nieuwe panelen met IQ7+ uit te voeren, komen er nog 7 bij en heb nog 4 x IQ7A liggen, kan er dus evt. 3 uitvoeren met een plus en dan over langere tijd bekijken of ik iets misloop. Die 7 komen ook pal zuid onder 45 graden.
Mijn systeem pakt over de gehele linie 5,2kW/kWp maar daar zitten ook 4 panelen bij die minder zon krijgen. Als ik die filter zitten we op 5,6 kW/kWp ratios. Maar ook dat zegt niets. Mijn DC/AC ratio is totaal onvergelijkbaar, de helling en dus instraling is totaal anders. Mijn panelen presteren met de dag beter omdat de zon er rechter op schijnt.

Het blijft een boeiende discussie. Ik schaf zelf binnenkort ook een IQ7a aan om het verschil op mijn dak te meten. Gewoon omdat ik geïnteresseerd ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Iemand enig idee waarom de lifte time opwek niet aansluit?

Via de app zie ik ruim 2 MWh
Via 192.168.etc zie ik 1,5 MWh

Edit: nu laat de app wel de juiste gegevens zien. Zal wel iets met de storing te maken hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door turkeyhakan op 30-04-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
turkeyhakan schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:50:
Iemand enig idee waarom de lifte time opwek niet aansluit?

Via de app zie ik ruim 2 MWh
Via 192.168.etc zie ik 1,5 MWh

Edit: nu laat de app wel de juiste gegevens zien. Zal wel iets met de storing te maken hebben.
Dat zou eigenlijk wel raar zijn dat je in een storing van een paar uur 500kWh kwijt bent.
Dat de dag niet klopt was duidelijk maar een totaalopbrengst is raar.
Of heb je een opbrengst van 2MWh per dag?
Maar ja, storingen zijn rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb ook op mijn garagedak 4 390wp panelen liggen met iq7+. Dit ligt op 2x oost en 2x west op ca 13 graden. Zit er over te denken om er misschien 2 te vervangen voor iq7a. Alleen betwijfel ik of de panelen zwaar genoeg zijn om af te toppen. Heb zit graven in de mooie dagen maar vrijwel nergens halen ze de 295w, blijven er vaak net onder zitten op hun hoogtepunt. Dus dan lijkt het niet zo veel zin te hebben om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidhund
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-08 14:02
@Pazo Zo'n FAQ lijkt me een goed idee ;-)

Om toch nog even terug te komen op het Clippen. In mijn situatie heb ik dus 20 400Wp panelen met de IQ7+ (295). Die clippen dus bij 5.9Kw. Dat is nu al vrij vaak voorgekomen, soms wel 4 uur lang. Maar blijft (over langere periode) uitzonderlijk.

In mijn geval heb ik betaald voor de IQ7A (336) omvormers en per ongeluk de IQ7+ gekregen |:(

Bij een perfecte dag waar ik nu 4 uur clipping zou hebben op 5.9Kw zou ik dan max 6.7Kw hebben. Dat is (opnieuw: maximaal) dan 3.2Kw per dag extra. Op hoeveel van die perfecte dagen mag ik rekenen? Niet genoeg om dit zich te laten terugverdienen, denk ik...

Bij een nieuwe aankoop is de situatie dus anders: daar zou je uit financieel oogpunt kunnen kiezen voor de IQ7+. Ik wilde echter de IQ7+ laten vervangen voor de IQ7A maar twijfel ik nu toch over: hoewel ik veel clipping heb, verdien ik de meerprijs van de IQ7A (+/- 50 Euro extra) er waarschijnlijk niet op terug. Ik kan dus financieel gezien beter kiezen voor geld-terug...

[ Voor 14% gewijzigd door davidhund op 30-04-2022 12:10 . Reden: Verschil max. 4 uur 7A clipping t.o.v. 7+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzweers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-01 17:47
Beste forum vrienden, ik wil jullie graag een uitdaging voorleggen. Ik wil mijn zwembadpomp (1300 watt) aan zonnepanelen hangen met Enphase omvormer. Nou wil ik hem niet hangen aan de meterkast dus het moet een onafhankelijk systeem worden wat direct aan de pomp hangt. Wat heb ik nodig buiten de panelen en de enphase omvormer en kan ik hem dan direct aan de pomp hangen? Of heeft iemand een andere betaalbare suggestie. Al vast heel erg bedankt met het meedenken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@jeroenzweers Zover ik weet, heeft de IQ7 grid nodig, anders werkt het niet. Als ik me niet vergis zal de IQ8-serie (komt pas in 2023 naar Europa) ook als 'stand-alone' kunnen werken, dus zonder grid. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2stimpy
Ik heb even een hele zonnige dag bekeken in mijn solar edge systeem van 5kw.
Mijn systeem ligt op zuidoost(geen idee hoe ik de graden kan bepalen)
Dakhelling 45 graden, 20 panelen 250 wp 5 kw omvormer.
Solar edge app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_magluTLbJ_QQr9B0TKtIlyIGvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFlUFtQ3Tvi9uzom5IPk94To.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaand wat gegevens uit PVOutput(mooi systeem)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZJuZr6A_tZXZTtf3VyOdc_pycU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4Eq9iEQ3zJeZpWWRZok0k1A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsAmBPcaJ0ajsQB3zUN-9UhaSZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jzev9wYGQmdg8DuwmA5fEd1T.jpg?f=fotoalbum_large

Deze totaalopbrengst is er echt een van de beste dagen van een jaar(heb dit systeem inmiddels 5 jaar liggen). Ik heb echter nooit echt gekeken naar wat nou de maximale wattage is. Dat blijkt dus in dit geval 4314W te zijn voor 5000W aan panelen.
als ik dat op elkaar deel dan kom ik op ca 16% verlies.

Als ik die 16% toe pas op 400 wp dan blijft daar 336 wp van over.
Deze wordt op dit soort dagen dus terug geschroefd naar 295wp is een clipping loss van 13 %

Ik wil nu 18 x 400 wp bij leggen.
Ik weet natuurlijk niet wat een dergelijk systeem extra doet door het eerder beginnen, en later stoppen.
Als ik dat buiten beschouwing laat dan zou ik ipv 6048W met de IQ7+ 5352W op leveren op zon dag.
Dat is een verschil van 696W a €0,30 is €0,21.

In 2018 het top jaar zit ik op ca 50 dagen boven de 30 kw 50 x €0,21 is€10,50.
Over 25 jaar is dit dan €262,50.

Klopt dit verhaal helemaal??? denk het niet, maar ik denk wel dat ik hieruit kan concluderen dat de IQ7+ een prima keus is. aangezien de IQ7A in mijn geval minimaal €600 extra zou gaan kosten.

30-06-2018 had ik mijn hoogste opbrengst met 35kw op 1 dag. echter was mijn max die dag lager dan de bovengenoemde dag, namelijk 4218W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
2stimpy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:40:
Ik heb even een hele zonnige dag bekeken in mijn solar edge systeem van 5kw.
Mijn systeem ligt op zuidoost(geen idee hoe ik de graden kan bepalen)
Dakhelling 45 graden, 20 panelen 250 wp 5 kw omvormer.
Solar edge app.
[Afbeelding]

Onderstaand wat gegevens uit PVOutput(mooi systeem)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze totaalopbrengst is er echt een van de beste dagen van een jaar(heb dit systeem inmiddels 5 jaar liggen). Ik heb echter nooit echt gekeken naar wat nou de maximale wattage is. Dat blijkt dus in dit geval 4314W te zijn voor 5000W aan panelen.
als ik dat op elkaar deel dan kom ik op ca 16% verlies.

Als ik die 16% toe pas op 400 wp dan blijft daar 336 wp van over.
Deze wordt op dit soort dagen dus terug geschroefd naar 295wp is een clipping loss van 13 %

Ik wil nu 18 x 400 wp bij leggen.
Ik weet natuurlijk niet wat een dergelijk systeem extra doet door het eerder beginnen, en later stoppen.
Als ik dat buiten beschouwing laat dan zou ik ipv 6048W met de IQ7+ 5352W op leveren op zon dag.
Dat is een verschil van 696W a €0,30 is €0,21.

In 2018 het top jaar zit ik op ca 50 dagen boven de 30 kw 50 x €0,21 is€10,50.
Over 25 jaar is dit dan €262,50.

Klopt dit verhaal helemaal??? denk het niet, maar ik denk wat dat ik hieruit kan concluderen dat de IQ7+ een prima keus is. aangezien deze in mijn geval minimaal €600 extra zou gaan kosten.

30-06-2018 had ik mijn hoogste opbrengst met 35kw op 1 dag. echter was mijn max die dag lager dan de bovengenoemde dag, namelijk 4218W
Je finale conclusie klopt maar waar je je niet op moet blindstaren zijn die piek-vermogens. Dat een auto 200km/u kan is leuk maar nog belangrijker is de efficiëntie bij bijvoorbeeld 100km/u of 120km/u.
Als 'ie op die snelheden niet efficiënt draait dan is de keuze voor die raceauto/stoplicht-sprinter niet de juiste keuze. Beter kies je dus een systeem wat past bij de situatie.

Zo ook bij enphase. Staar je niet blind op een piek-vermogen.
Laten we een voorbeeld nemen met 1 paneel van 400Wp (dat rekent makkelijk). Je zou theoretisch vanuit een paneel 400Wp verwachten. Dat is natuurlijk onder uiterst gunstige omstandigheden. Daar komen we straks op terug.
Je kiest vervolgens voor omvormers van Enphase en hebt de keuze uit IQ7+ of IQ7a. Het verschil zit 'm in de verschillende startspanning en piekvermogen.
De IQ7+ piekt op 295vA en topt vanaf dat moment af.
De IQ7a piekt op 366vA en topt vanaf dat moment af. (Edit)

De IQ7+ heeft een iets lagere startspanning en begint dus iets eerder met omvormen/produceren. Daardoor gaat 'ie ook iets langer door en heb je dus langer productie.
De IQ7a heeft een iets hogere startspanning en begint dus iets later met omvormen/produceren. Daardoor stop 'ie ook iets eerder en heb je dus iets korter productie.

Dit zijn nog steeds relatief kleine verschillen. Daar zou je je keuze dus niet primair vanaf moeten laten hangen.

Stel nu dat je panelen onder normale omstandigheden (zo'n 85/90 tot wel 95% van het jaar representatief) op maximaal 75 tot 80% van de maximale WattPiek presteert. Oftewel max 400Wp onder optimale omstandigheden x 75% = 300Wp onder normale omstandigheden.
Belangrijk om te beseffen dat die 300Wp de PIEK is onder normale omstandigheden. Gedurende de dag klimt de productie naar die piek en zakt 'ie weer richting nul naarmate de dag vordert.
Onder reguliere omstandigheden heb je dus echt meer dan genoeg aan 295vA omdat je dan alleen het uiterste topje mist. Je zult dan in normale omstandigheden misschien zo'n 10/15/20/25/30/35/40 Wp missen die dan wordt afgetopt. Voelt misschien als verspilling of mislopen van opbrengst maar als je de werkelijke impact daar van doorberekend is de impact minimaal.

Heb je gekozen voor de IQ7a dan wordt er niet op 295vA afgetopt maar 366vA. Dat wil niet zeggen dat je die piek ook daadwerkelijk haalt. Veelal zal je die top - zeker met 400Wp (of 'kleinere' panelen) - niet snel halen.
Die 400Wp (en alles wat daar in de buurt komt) bereik je echt alleen onder uiterst gunstige omstandigheden. Dat zijn doorgaans een handje vol of een paar handen vol dagen. En zelfs dan is het de PIEK gedurende een bepaalde periode van de dag. Afhankelijk van je ligging, oriëntatie en helling een uur, twee uur of misschien vier uur. Nog steeds is de IQ7a dan niet de noodzakelijke keuze. De kostprijs van de IQ7a ligt namelijk zo'n 35 tot 50% hoger dan de IQ7+. De som van het 'verlies' in potentiële extra opbrengst ten opzichte van een IQ7a komt maar moeilijk in de buurt van een positieve uitkomst.

Vergeet bovendien niet dat je panelen ieder jaar degraderen. Oftewel na vijf jaar presteren je panelen al 5 tot 10% minder efficiënt. Dat is gewoon feit.

Kortom: piek vermogen is leuk maar interessanter is de juiste oriëntatie, ligging, helling. Die variabelen heb je niet altijd voor het uitkiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Websphinxie op 30-04-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzweers
Dank je wel @Pazo voor je snelle antwoord. Ik heb even onderzoek gedaan en het lijkt dat je gelijk hebt, er zijn wel manieren om ze te "spoofen" maar dat is erg complex. Heb je evt andere suggesties hebben de tradionele omvormers ook het grid nodig?
Pazo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:34:
@jeroenzweers Zover ik weet, heeft de IQ7 grid nodig, anders werkt het niet. Als ik me niet vergis zal de IQ8-serie (komt pas in 2023 naar Europa) ook als 'stand-alone' kunnen werken, dus zonder grid. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
jeroenzweers schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:14:
Beste forum vrienden, ik wil jullie graag een uitdaging voorleggen. Ik wil mijn zwembadpomp (1300 watt) aan zonnepanelen hangen met Enphase omvormer. Nou wil ik hem niet hangen aan de meterkast dus het moet een onafhankelijk systeem worden wat direct aan de pomp hangt. Wat heb ik nodig buiten de panelen en de enphase omvormer en kan ik hem dan direct aan de pomp hangen? Of heeft iemand een andere betaalbare suggestie. Al vast heel erg bedankt met het meedenken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Wat is de reden waarom je de panelen niet aan het net wilt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzweers
Omdat het heel ver van mijn meter kast af ligt dus ik zou heel veel kabel moeten trekken (200 meter)

Het lijkt er overigens in deze video op dat het met APS micro inverters wel zou kunnen? https://www.youtube.com/w...b_channel=Off-gridcentrum
Websphinxie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:35:
[...]

Wat is de reden waarom je de panelen niet aan het net wilt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Sarge78 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:19:

Ik heb zelfs een constructeur een complete berekening laten maken voor het gewicht en de belastingen (wind, sneeuw enz) op het toch vrij simpele prefab scharnierdak. Geen hond die zoiets doet, maar ik slaap er beter op :p Gooi toch even meer dan 500 kilo op een paar spaanplaatjes met piepschuim in een windgebied 1.
Heel verstandig. Heb ik ook laten doen door de oorspronkelijke constructeur van de dakconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
@Websphinxie
De IQ7A levert geen 340VA maar 366VA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2stimpy
Die had ik gevonden, werkt dus niet in chrome.
In edge wel, zit ik op 145 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
mike123 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:13:
@Websphinxie
De IQ7A levert geen 340VA maar 366VA.
Je hebt gelijk. Bijgewerkt. Strekking blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
jeroenzweers schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:52:
Omdat het heel ver van mijn meter kast af ligt dus ik zou heel veel kabel moeten trekken (200 meter)

Het lijkt er overigens in deze video op dat het met APS micro inverters wel zou kunnen? https://www.youtube.com/w...b_channel=Off-gridcentrum

[...]
Ja; dat is inderdaad een valide motivatie.

Misschien is het interessanter om te kijken naar 'mobiele' setup icm een accu. Je wilt met een zwembad denk ik vooral voorkomen dat het water teveel afkoelt in de nacht. Dus prima om dan 's ochtends en smiddags te produceren en eventueel iets te consumeren maar vooral 's avonds en 's nachts te onttrekken vanuit de accu/omvormer. Er zijn best wat combinatie systemen voor dit doeleinde te koop. Enphase is hiervoor niet uitermate geschikt.

Zoek eens op 'off grid solar set' voorbeeldje > link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:32
Iemand enig idee waarom http://envoy.local niet werkt? Hij heeft het wel gedaan, maar installateur is gisteren nog bezig geweest en nu doet die het niet meer. Alles is nu 3 fase met de 6 CT spoelen aangesloten als het goed is. Tegelijkertijd heb ik nu al twijfels, want Enlighten geeft aan dat er vandaag 0,4kWh geïmporteerd is terwijl ik normaal om 6u nu al iets van 1,3kWh heb verbruikt? En ik zou ik het midden bij 'verbruikt' toch dezelfde kWh stand moeten zien zoals volgens de energie leverancier op deze dag is verbruikt? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?

Deze site is niet bereikbaarHet IP-adres van de server van envoy.local kan niet worden gevonden.
Probeer dit eens:

Controleer de verbinding
ERR_NAME_NOT_RESOLVED

Is nog wel via de LAN verbonden en de Enlighten app werkt ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpJI21j3ofdub0WkxvobGLfNpzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTu5FpLkQ9JX8biqxPbXmgtZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door President op 01-05-2022 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
President schreef op zondag 1 mei 2022 @ 06:02:
Iemand enig idee waarom http://envoy.local niet werkt? Hij heeft het wel gedaan, maar installateur is gisteren nog bezig geweest en nu doet die het niet meer. Alles is nu 3 fase met de 6 CT spoelen aangesloten als het goed is. Tegelijkertijd heb ik nu al twijfels, want Enlighten geeft aan dat er vandaag 0,4kWh geïmporteerd is terwijl ik normaal om 6u nu al iets van 1,3kWh heb verbruikt? En ik zou ik het midden bij 'verbruikt' toch dezelfde kWh stand moeten zien zoals volgens de energie leverancier op deze dag is verbruikt? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?

Deze site is niet bereikbaarHet IP-adres van de server van envoy.local kan niet worden gevonden.
Probeer dit eens:

Controleer de verbinding
ERR_NAME_NOT_RESOLVED

Is nog wel via de LAN verbonden en de Enlighten app werkt ook:
[Afbeelding]
Je zou even moeten kijken in je modem/router welk ip adres je Envoy heeft gekregen. De url die je geeft is een url die volgens mij Pazo zelf heeft ingegeven door de URL te vervangen door een naam. Edit: bij mij doet 'ie ook onder die url.
Waarschijnlijk iets van http://192.168.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@President Het lijkt erop dat er bij de CT spoelen iets niet goed zit, omdat je ook snachts productie hebt, wat natuurlijk niet kan. Het lijkt maar heel weinig dus misschien zit er 1 verkeerd om op een fase.

Mbt bereiken van de Envoy, lukt het wel via het IP-adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Pazo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:08:
@President Het lijkt erop dat er bij de CT spoelen iets niet goed zit, omdat je ook snachts productie hebt, wat natuurlijk niet kan. Het lijkt maar heel weinig dus misschien zit er 1 verkeerd om op een fase.

Mbt bereiken van de Envoy, lukt het wel via het IP-adres?
Ja, met het IP kan ik er wel komen. Heb alleen niet de inlog gegevens daarvan. Staat alleen

Maar die afbeelding was van gisteren, zal overmorgen eens kijken wat mijn energie leverancier als gebruik heeft geregistreerd en wat de envoy aangeeft.

Meten
Productie
Meter niet ingeschakeld
Verbruik
-770 W 01 Mei, 2022 9:13 AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Het lijkt best vaak fout te gaan met die CT meetspoelen. Je zou toch verwachten dat Enphase installateurs daar inmiddels wel gewend aan zijn en goed pijltjes kunnen lezen/interpreteren.

Het issue van @President duidt ook weer op een verkeerd-om geïnstalleerde meetspoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Ik ook last gehad van een spontaan omgedraaide meting. Alles deed het gewoon maar verbruik was negatief opeens en 's nachts opwekking. Ook gehad bij de systemen van mijn buren die ik heb geïnstalleerd. Soms gebeurt t na een groepenkastaanpassing als ie uit is geweest zoals bij mijn buurvrouw waar eneco een slimme meter voor stadsverwarming heeft geïnstalleerd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSREVfzkTonQe29prB_pY4L8mnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eY66njcZLFa9zflgpZmVu5KV.jpg?f=fotoalbum_large

Spoel omdraaien werkt niet, want dan zit ie fout. Groepenkast aan en uit ook niet. Enige wat werkte voor mij is spoel eraf. Verkeerd om zetten, weer eraf en weer goed zetten. Ik had de local lan page aan terwijl ik live meekeek om te zien of t klopte.

Eerst deed ik de envoy uit maar nu doe ik t zonder m uit te zetten. Maar er is dan alleen stand-by verbruik.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Het verkeerd-om plaatsten gebeurd niet alleen bij de Enphase monteurs.
Ik heb een keer op lokatie alle apparatuur moeten uitzetten. Ook apparatuur op 400V.
De energieleverancier kwam de meter wisselen.
Nadat ze weer weg waren alles weer aan moeten aanzetten. Maar dat ging dus niet.
Doordat er in de installatie een controle was ingebouwd voor een rechts of links draaiveld startte de machines niet meer op.
De mannen hadden 2 fases verwisseld tijdens het wisselen van de meter.
Waren de machines wel opgestart hadden we enkele 10 duizenden euro's schade gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Websphinxie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:31:
Het lijkt best vaak fout te gaan met die CT meetspoelen. Je zou toch verwachten dat Enphase installateurs daar inmiddels wel gewend aan zijn en goed pijltjes kunnen lezen/interpreteren.

Het issue van @President duidt ook weer op een verkeerd-om geïnstalleerde meetspoel.
Ja maar die pijlen zeg ook niet alles. Aangezien je de deksel met de pijl eraf haalt, kan het makkelijk gebeuren dat je de ct er verkeerd om in zet terwijl de pijl wel goed staat.
Ik had daar in het begin ook last van, kreeg de productie maar niet goed. Bleek er dus toch 1 pijl / spoel verkeerd om te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Ja maar die pijlen zeg ook niet alles. Aangezien je de deksel met de pijl eraf haalt, kan het makkelijk gebeuren dat je de ct er verkeerd om in zet terwijl de pijl wel goed staat.
Ik had daar in het begin ook last van, kreeg de productie maar niet goed. Bleek er dus toch 1 pijl / spoel verkeerd om te zitten.
Dat ben ik met je eens. Dat kun je eenvoudig voorkomen door vóór monteren even met een markeerstift de boven en onderkant te markeren zodat je goed kunt nagaan hoe de CT meetspoelen gemonteerd moeten worden. Als je dat aan 1 kant doen past de markeerstreep maar op één manier op elkaar. Maar dat is een koe in de kont kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:19
Net met de leverancier gesproken, de 6 spoelen krijg ik erbij, als het past. Incluis montage....

Ik weet het niet, ik ben er wel nieuwsgierig naar, en wellicht alvast handig wanneer over een tijdje een accu wellicht gaat komen. Maar het verbruik meten doe ik via andere systemen.

Twijfel om het wel of niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ct4KeWV8cKLJQYCq1DsUvvoXDr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huvwTYZqgT5MKnaAb2mR6niH.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik alles bij elkaar optel dan kom in toch niet op het getal links onderin uit? Rekent het systeem anders? Wat gaat er precies fout bij mijn systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die 14,67 kWh wordt met de spoelen gemeten. Wellicht is er iets mis met die spoelen?

Je zou even als installer in moeten loggen vanavond (als er geen productie meer is) en dan kijken of de productie meter wel netjes op 0 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dastdast78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 13:55
Wij hebben hier een behoorlijk dakoppervlak op z.o

Verder een 3 fase meter ,nu nog 3x25 met automaten ,maar gaat naar 3x40.

Nu ben ik aan het kijken wat er in de nieuwe situatie maximaal mogelijk is met 490 wp Hyundai panelen.
Is de maximale stringlengte van de iq7a beperkt door het amperage?
25a zou het dan zijn per fase gedeeld door 1,5a voor de iq7a = 16 stuks per fase.

25x230=5750 wat per fase, als ik 16x490 doe kom ik op 7840 kom ik hiermee in de problemen?
En kloppen mijn berekeningen?

3xDeye 12K-SG04LP3-EU , 104x belinus M8,41,6 kwp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:40
Wordt de firmware gepusht door de installateur of is het handiger om contact op te nemen met Enphase zelf voor een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
dastdast78 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:32:
Wij hebben hier een behoorlijk dakoppervlak op z.o

Verder een 3 fase meter ,nu nog 3x25 met automaten ,maar gaat naar 3x40.

Nu ben ik aan het kijken wat er in de nieuwe situatie maximaal mogelijk is met 490 wp Hyundai panelen.
Is de maximale stringlengte van de iq7a beperkt door het amperage?
25a zou het dan zijn per fase gedeeld door 1,5a voor de iq7a = 16 stuks per fase.

25x230=5750 wat per fase, als ik 16x490 doe kom ik op 7840 kom ik hiermee in de problemen?
En kloppen mijn berekeningen?
Wat ik lees in de datasheet (link) is dat er 11 per 20a fase mogen worden gecombineerd. Je zou dus met 3 fasen 33 IQ7a kunnen combineren/verdelen. Een flinke hoeveelheid maar als je er plaats voor hebt, go for it :)

De IQ7a piekt op ca 360vA x 11 = 3960 Watt. Als je dus 16 panelen wilt plaatsen kun je twee dingen doen: de 16 panelen/micro's verdelen over twee fasen (2 x 8) of de 16 panelen/micro's verdelen over drie fasen (3 x 5/6). Dan verdeel je de opbrengst ook mooi over de fasen.

[ Voor 13% gewijzigd door Websphinxie op 01-05-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dastdast78
Websphinxie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:51:
[...]

Wat ik lees in de datasheet (link) is dat er 11 per 20a fase mogen worden gecombineerd. Je zou dus met 3 fasen 33 IQ7a kunnen combineren/verdelen. Een flinke hoeveelheid maar als je er plaats voor hebt, go for it :)

Alleen heb in de nieuwe situatie 3x40/1.6 gelijktijdigheidsfactor =3x25, vandaar mijn vraag of de string limiet afhankelijk was van het amperage, op 3x25 zou theoretisch 3x16 iq7a mogelijk zijn als ik 25a deel door de 1.5a van de micro’s.

De IQ7a piekt op ca 360vA x 11 = 3960 Watt. Als je dus 16 panelen wilt plaatsen kun je twee dingen doen: de 16 panelen/micro's verdelen over twee fasen (2 x 8) of de 16 panelen/micro's verdelen over drie fasen (3 x 5/6). Dan verdeel je de opbrengst ook mooi over de fasen.
Ben meer aan het denken aan 33 of 48 afhankelijk waarvan de limiet bepaald word.
25x230= Max 5750 wat per fase.
Op alle fases zou dit dan 17250 watt zijn, als ik dit deel door 360vA kom ik op 47,91 die gok durf ik dan wel aan om voor 48 panelen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Ik moet je het antwoord schuldig blijven of dit aantal wellicht wordt bepaald door het Q-relais.

Aanvulling; bekijk deze datasheet eens. Volgens mij wordt je beperkt door de Q-relais
Je kunt wel meerdere systemen combineren. Zo kom je uiteindelijk toch op je gewenst aantal panelen.

[ Voor 61% gewijzigd door Websphinxie op 01-05-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dastdast78
Websphinxie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:39:
Ik moet je het antwoord schuldig blijven of dit aantal wellicht wordt bepaald door het Q-relais.
Ook omdat dit in de datasheet staat als side note : 5. Limits may vary. Refer to local requirements to define the number of microinverters per branch in your area

Als ik dan naar de q relay kijk die is 3x25 selectiviteit zou dan 3x16 zijn en dat komt dan weer overeen met 11 iq7a

Als de q relay de beperkende factor is dan is dat op te lossen door een 2e q relay te plaatsen ,
Dan 2xqrelay met 3x8 panelen per q relay,mogen er Max 20 per systeem volgens de sheet.

[ Voor 29% gewijzigd door dastdast78 op 01-05-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
dastdast78 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Ben meer aan het denken aan 33 of 48 afhankelijk waarvan de limiet bepaald word.
25x230= Max 5750 Watt per fase.
Op alle fases zou dit dan 17250 Watt zijn, als ik dit deel door 360vA kom ik op 47,91 die gok durf ik dan wel aan om voor 48 panelen te gaan.
Als je voor 48 panelen gaat dan verdeel je die best over 3 fasen, met 16 IQ7A per fase zit je dan ook aan de max wat een 3-fase q-relais aan kan. Dat relais is gebouwd voor een nominale stroom van 25 Ampere, als je er meer doorheen "ramt" dan zal dit effect hebben op de levensduur en ik denk dat de betrouwbaarheid van het afschakelen dan ook ver te zoeken is.

Met, per fase, een string van 16 panelen op een 1-fase Q-cable is het beter om die in het midden te knippen en daar te koppelen aan de fase die naar het Q-relais gaat. De aderdikte in een Q-cable is 2,5 kwadraat en zou je die aan het uiteinde aansluiten dan heb je
A: 16 meter kabel (bij portrait, of nog meer als je de lange landscape kabels gebruikt) tot het laatste paneel (met veel spanningsopdrijving)

en

B: met ieder paneel wat er bij komt richting de fase, komt er ook maximaal 1,6 Ampère bij. Na het laatste paneel loopt er dan dus ruim 25 Ampère door een 2,5 kwadraat kabel (meer wil je echt niet). Als je in het midden knipt is dat een veel prettigere 12 Ampère.

Spreekt voorzich dat je in "het midden" verder gaat met 4 of 6 kwadraat. Als het handiger uitkomt kun je natuurlijk ook met 2 aparte 3-fase kabels naar binnen gaan. Ik heb straks met 32 panelen maximaal 6 panelen op een 1-fase q-cable maar ook 2, 3 en 5 panelen op 1 fase. Dat heeft enerzijds te maken met de opstelling en anderzijds met bij-leg-spijt. Ik ga uiteindelijk met 2 kabels van 5x 2,5 kwadraat naar een centraal punt en vandaaruit door met 5 x 4 kwadraat naar het q-relais. Uiteindelijk heb ik de fasen zo gecombineerd dat ik 11-10-11 IQ7A's aangesloten heb.

Mogelijk moet ik mijn Eaton 16A automaat nog verzwaren naar 20A maar we gaan eerst maar zien of die er een probleem mee gaat krijgen tijdens piekuren.

Ps. die verzwaring zou ik zolang mogelijk uitstellen, 48 IQ7A kan nog net over 3x25A, daar heb je echt geen 3x40A voor nodig +meer dan 600 euro aan vast recht wat er per jaar bij komt en nog een keer de kosten voor de verzwaring zelf. Wellicht moet je dan wel wat voorzieningen in je meterkast treffen, je zou theoretisch met 25 Ampère invoeding vanuit PV en 25 Ampère vanuit het net in totaal 50 Ampère naar de verbruikers kunnen sturen zonder dat de hoofdzekering klapt, de meeste componenten in de meterkast (bedrading, rails, aardlek etc. zijn op 40 Ampère berekend).

[ Voor 7% gewijzigd door Mylo1 op 01-05-2022 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
pinojo123 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:02:
Wordt de firmware gepusht door de installateur of is het handiger om contact op te nemen met Enphase zelf voor een update?
Updates kunnen alleen door Enphase worden gepusht, niet door de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dastdast78
Mylo1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:59:
[...]

Als je voor 48 panelen gaat dan verdeel je die best over 3 fasen, met 16 IQ7A per fase zit je dan ook aan de max wat een 3-fase q-relais aan kan. Dat relais is gebouwd voor een nominale stroom van 25 Ampere, als je er meer doorheen "ramt" dan zal dit effect hebben op de levensduur en ik denk dat de betrouwbaarheid van het afschakelen dan ook ver te zoeken is.

Met, per fase, een string van 16 panelen op een 1-fase Q-cable is het beter om die in het midden te knippen en daar te koppelen aan de fase die naar het Q-relais gaat. De aderdikte in een Q-cable is 2,5 kwadraat en zou je die aan het uiteinde aansluiten dan heb je
A: 16 meter kabel (bij portrait, of nog meer als je de lange landscape kabels gebruikt) tot het laatste paneel (met veel spanningsopdrijving)

en

B: met ieder paneel wat er bij komt richting de fase, komt er ook maximaal 1,6 Ampère bij. Na het laatste paneel loopt er dan dus ruim 25 Ampère door een 2,5 kwadraat kabel (meer wil je echt niet). Als je in het midden knipt is dat een veel prettigere 12 Ampère.

Spreekt voorzich dat je in "het midden" verder gaat met 4 of 6 kwadraat. Als het handiger uitkomt kun je natuurlijk ook met 2 aparte 3-fase kabels naar binnen gaan. Ik heb straks met 32 panelen maximaal 6 panelen op een 1-fase q-cable maar ook 2, 3 en 5 panelen op 1 fase. Dat heeft enerzijds te maken met de opstelling en anderzijds met bij-leg-spijt. Ik ga uiteindelijk met 2 kabels van 5x 2,5 kwadraat naar een centraal punt en vandaaruit door met 5 x 4 kwadraat naar het q-relais. Uiteindelijk heb ik de fasen zo gecombineerd dat ik 11-10-11 IQ7A's aangesloten heb.

Mogelijk moet ik mijn Eaton 16A automaat nog verzwaren naar 20A maar we gaan eerst maar zien of die er een probleem mee gaat krijgen tijdens piekuren.

Ps. die verzwaring zou ik zolang mogelijk uitstellen, 48 IQ7A kan nog net over 3x25A, daar heb je echt geen 3x40A voor nodig +meer dan 600 euro aan vast recht wat er per jaar bij komt en nog een keer de kosten voor de verzwaring zelf. Wellicht moet je dan wel wat voorzieningen in je meterkast treffen, je zou theoretisch met 25 Ampère invoeding vanuit PV en 25 Ampère vanuit het net in totaal 50 Ampère naar de verbruikers kunnen sturen zonder dat de hoofdzekering klapt, de meeste componenten in de meterkast (bedrading, rails, aardlek etc. zijn op 40 Ampère berekend).
Dit was ook het plan 16 iq7a per fase.

Ben zelf aan het denken om direct 6 kwadraat te leggen

Meterkast wordt sowieso compleet vervangen, er zit nu nog een hele oude holec kast in met smeltpatronen.
Moet sowieso kijken of we hier niet moeten verzwaren, warmtepomp 16kw, sauna, bronwaterpomp,zwemvijver,hottub/whirlpool. Gedeelte is er nu al en andere gedeelte komt komend jaar na verbouwing.Betreft hier een langgevelboerderij van 25x12 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door dastdast78 op 01-05-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
dastdast78 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:41:
[...]

Meterkast wordt sowieso compleet vervangen, er zit nu nog een hele oude holec kast in met smeltpatronen.
Moet sowieso kijken of we hier niet moeten verzwaren, warmtepomp 16kw, sauna, bronwaterpomp,zwemvijver,hottub/whirlpool. Gedeelte is er nu al en andere gedeelte komt komend jaar na verbouwing.Betreft hier een langgevelboerderij van 25x12 meter.
Ok, maar belangrijk is om de fase halverwege de kabel aan te sluiten, je hebt dan twee korte “takken” met maximaal 8 micro,s en met een einddop op iedere tak.
En voor wat betreft die verbruikers… als je het een beetje weet te verdelen over de fases en niet alles tegelijk aan probeert te zetten dan kom je een heel eind. En als je hoofdzekeringen automaten zijn dan kun je hem er zelf weer aanzetten, moet alleen geen wekelijks fenomeen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dastdast78 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:41:
[...]

Kan een 3-fase Q relay wel 16 IQ7A’s aan op één fase?

De specs zegt 19 IQ7 of 16 IQ7+. Dat betekend dat er vrijwel zeker minder dan 16 IQ7A’s ondersteund worden. Er staat daarentegen wel dat de maximale stroom per fase 6kW is en dat kunnen 16 IQ7A’s weer niet leveren (5,84kW).

Verwarrend :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Ik denk dat er maximaal maar 13 IQ7A mogen worden aangesloten per fase.
De IQ7 heeft een maximale uitgangsstroom van 1,04A. 1,04 X 19= 19,76A
De IQ7+ heeft een maximale uitgangsstroom van 1,26A. 1,26 X 16 = 20,16A
Als we uit gaan van 20A en delen door de maximale uitgangsstroom van de IQ7A (1,52A) dan is
het 20A / 1,52A = 13,16. Dat is dus 13 panelen.
Ze blijven dus wel ruim onder de 25A.
Maar waarom dat is, ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik moet voor de Envoy Metered S doorgeven wat 'Vermogen elektriciteitsopwekker in kiloWatt (kW):' is op energieleveren.nl?

Ik heb gekozen voor 'Type: IQ7PLUS-72-X-Y-INT'

Klopt dat? Ik heb 3 fase IQ7 plus 72 M int

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:30
President schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:46:
Ik moet voor de Envoy Metered S doorgeven wat 'Vermogen elektriciteitsopwekker in kiloWatt (kW):' is op energieleveren.nl?

Ik heb gekozen voor 'Type: IQ7PLUS-72-X-Y-INT'

Klopt dat? Ik heb 3 fase IQ7 plus 72 M int
Elke IQ7+ geeft max 0,295 kW. Dus kun je hier invullen: 0,885 (of 0,9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
WillemP22 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Elke IQ7+ geeft max 0,295 kW. Dus kun je hier invullen: 0,885 (of 0,9)
De waarde bij het veld totaal vermogen zonnepanelen in Wattpiek (Wp) wijkt te veel af van de ingevulde waarde bij het veld vermogen van omvormer (in kW). Let op het verschil tussen kiloWatt (kW) en Wattpiek (Wp). Bekijk de informatie van uw elektriciteitsopwekker of neem contact op met uw installateur.

Ik geef op:
Vermogen elektriciteitsopwekker in kiloWatt (kW): 0,885
Vermogen zonnepanelen in Wattpiek (Wp): 385

Dus dan probeer ik alles x10 te doen i.v.m. huidige installatie... Maar dan krijg ik nog steeds dezelfde fout

Dit neemt die wel bijvoorbeeld:
Vermogen elektriciteitsopwekker in kiloWatt (kW)
6
Vermogen zonnepanelen in Wattpiek (Wp)
5.595

Maar ik heb nu 10x 385 liggen met 10x de IQplus M int over 3 fase

[ Voor 12% gewijzigd door President op 02-05-2022 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
dastdast78 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:20:
[...]

25x230= Max 5750 wat per fase.
Op alle fases zou dit dan 17250 watt zijn, als ik dit deel door 360vA kom ik op 47,91 die gok durf ik dan wel aan om voor 48 panelen te gaan.
Als je 48 stuks IQ7A's wilt aansluiten en je wilt ook selectief blijven in de meterkast, dan moet je die verdelen over 2 aardlekautomaten van 3x16A. Zelf zou ik dan ook 2 stuks 3-fase q-relais gebruiken al blijf je met al deze Micro's wel net binnen de specs van een 3-fase q-relais (25A.....16 micro's a I_max van 1,52A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik zie nu in Enlighten app staan dat er een probleem is met de meting van de meter van de gateway. Heeft dat met het invullen op de website van energieleveren.nl te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
President schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:11:
Ik zie nu in Enlighten app staan dat er een probleem is met de meting van de meter van de gateway. Heeft dat met het invullen op de website van energieleveren.nl te maken?
Nee, dat staat compleet los van elkaar.

Bij energieleveren.nl: heb je daar het totaal Wp (van je complete zonnepaneelsysteem ingevuld? die 385 is van 1zonnepaneel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
President schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:05:
[...]

De waarde bij het veld totaal vermogen zonnepanelen in Wattpiek (Wp) wijkt te veel af van de ingevulde waarde bij het veld vermogen van omvormer (in kW). Let op het verschil tussen kiloWatt (kW) en Wattpiek (Wp). Bekijk de informatie van uw elektriciteitsopwekker of neem contact op met uw installateur.

Ik geef op:
Vermogen elektriciteitsopwekker in kiloWatt (kW): 0,885
Vermogen zonnepanelen in Wattpiek (Wp): 385

Dus dan probeer ik alles x10 te doen i.v.m. huidige installatie... Maar dan krijg ik nog steeds dezelfde fout

Dit neemt die wel bijvoorbeeld:
Vermogen elektriciteitsopwekker in kiloWatt (kW)
6
Vermogen zonnepanelen in Wattpiek (Wp)
5.595

Maar ik heb nu 10x 385 liggen met 10x de IQplus M int over 3 fase
Dus: 3850 Wp
en 2,95 kW aan vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
WillemP22 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:17:
[...]

Dus: 3850 Wp
en 2,95 kW aan vermogen
Ah ok. Dus totaal wp klopt en dan dus 0,295 x 10 omvormers

Ik doe dan dus niks met het feit dat het 3 fase is? Want je deed eerst 3x 0,295?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
President schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Ah ok. Dus totaal wp klopt en dan dus 0,295 x 10 omvormers

Ik doe dan dus niks met het feit dat het 3 fase is? Want je deed eerst 3x 0,295?
Ja, inderdaad.

Ik zag in eerste instantie jouw "3" aan voor het aantal micro's. Maar daar bedoelde je 3-fase mee.
Uiteindelijk willen de instanties via energieleveren.nl weten hoeveel solar er aan het net hangt, zodat er een schatting van de productie te maken valt....landelijk gezien. Dan maakt het ook niet uit hoeveel op welke fase wordt opgewekt. En wat bij jouw fase L1 is, is bij je buurman waarschijnlijk L2 of L3. Op die manier verdeelt de netbeheerder het ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
WillemP22 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Nee, dat staat compleet los van elkaar.

Bij energieleveren.nl: heb je daar het totaal Wp (van je complete zonnepaneelsysteem ingevuld? die 385 is van 1zonnepaneel denk ik.
Ok, dan zal ik even mijn Ziggo opnieuw opstarten en anders maar weer contact opnemen met de installateur... Heb niks in de meterkast of instellingen verder veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Jim80 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:45:
[...]

Je kan IQ7, IQ7A, IQ7X, IQ7+ naar hartelust combineren zolang je het max vermogen per fase niet overschrijdt.

edit: taalfoutje :o
Ja, en ook in elk geval de M250 kan aan dit rijtje toegevoegd worden. Zelf heb ik een mix liggen van M250, IQ7 en IQ7A. Zolang het maar AC-gekoppeld is werkt dat. Technisch zou het ook moeten werken indien je MIcro's van andere merken hieraan koppelt. Echter alleen de Enphase Micro's communiceren met de Envoy-s uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb een begin gemaakt aan een FAQ, onderaan de TS. Heb daar alvast een aantal vragen in opgenomen die ik in dit topic ben tegengekomen. Mocht je nog wat weten, of heb ik een foutje gemaakt, dan hoor ik het wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Kan me niet heugen dat het vandaag bewolkt of mistig was in de vroege middag...toch toont de grafiek duidelijk wat vreemde curves...iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU2top1-ikGfnvg8-v-nOyqVyHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOI96wBWULizv1kaBmLc6njg.png?f=fotoalbum_large

Een zelfde grafiek opbouw in homey met iets meer datapunten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RQl7yHOZVc70UTuDbmeCTjCtos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zh0RNTiboobVrAB7mQiTpEv7.png?f=fotoalbum_large
Ik kan overigens ook de foutmeldingen NIET (edit :) ) openen/opvragen (ook niet de opgeloste). Iemand daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Websphinxie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:30:
Kan me niet heugen dat het vandaag bewolkt of mistig was in de vroege middag...toch toont de grafiek duidelijk wat vreemde curves...iemand een idee?

[Afbeelding]

Een zelfde grafiek opbouw in homey met iets meer datapunten.
[Afbeelding]
Ik kan overigens ook de foutmeldingen openen/opvragen (ook niet de opgeloste). Iemand daar ook last van?
Je hebt 16 Iq7+ toch? Dan topt het af op 4720W. (16x295W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@WillemP22 ja, dat is normaal gedrag. Het afgetopte plateau is prima maar die grillige pieken/dalen daarna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat zijn die foutmeldingen? Grid instability/ high skip rate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
WillemP22 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Als je 48 stuks IQ7A's wilt aansluiten en je wilt ook selectief blijven in de meterkast, dan moet je die verdelen over 2 aardlekautomaten van 3x16A. Zelf zou ik dan ook 2 stuks 3-fase q-relais gebruiken al blijf je met al deze Micro's wel net binnen de specs van een 3-fase q-relais (25A.....16 micro's a I_max van 1,52A)
Ik weet niet of ze de 25A moeten halen want zoals in een paar posts geleden heb gepost kom je als het uitrekent van de max van de IQ7 en de IQ7+ maximaal aan de 20A. Terwijl het Q relais 25A mag hebben.
En dat is het advies van Enphase en niet van mij natuurlijk.
Anders hadden zewel gezegd 22 stuks en 19 stuks van eerder genoemde types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Glashelder schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:45:
Wat zijn die foutmeldingen? Grid instability/ high skip rate?
Die kan ik juist niet opvragen. Dat is het vreemde. De lijst is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Websphinxie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Ook niet via http://envoy/event.json (met installer ww)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

Reinier

\o/

[...]

Aha je zei dat je ze kon opvragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Hmm dat is wel weird ja, nee dat werkt hier wel gewoon.

Ik zie vandaag weer wat high skip rates maar de grafiek ziet er wel prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0fnp_WNYA9DE_m6P07b8rZaKL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6sENRb7mfd0eLCi4sXg9Roa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
7994 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:13 PM CEST
7993 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:13 PM CEST
7992 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:13 PM CEST
7991 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:12 PM CEST
7990 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:12 PM CEST
7989 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 09:11 PM CEST
7988 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:10 PM CEST
7987 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 09:11 PM CEST
7986 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 09:10 PM CEST
7985 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 09:10 PM CEST
7984 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:09 PM CEST
7983 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:09 PM CEST
7982 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 09:10 PM CEST
7981 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:08 PM CEST
7980 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:08 PM CEST
7979 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:08 PM CEST
7978 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:08 PM CEST
7977 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:08 PM CEST
7976 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:08 PM CEST
7975 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:08 PM CEST
7974 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:07 PM CEST
7973 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:07 PM CEST
7972 High Skip Rate pcu channel 1 Mon May 02, 2022 09:08 PM CEST
7971 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Mon May 02, 2022 09:08 PM CEST
7970 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:07 PM CEST
7969 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:07 PM CEST
7968 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:02 PM CEST
7967 High Skip Rate pcu channel 1 Mon May 02, 2022 09:07 PM CEST
7966 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Mon May 02, 2022 09:07 PM CEST
7965 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 09:02 PM CEST
7964 High Skip Rate pcu channel 1 Mon May 02, 2022 09:06 PM CEST
7963 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Mon May 02, 2022 09:06 PM CEST
7962 High Skip Rate pcu channel 1 Mon May 02, 2022 09:04 PM CEST
7961 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Mon May 02, 2022 09:04 PM CEST
7960 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:44 PM CEST
7959 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:41 PM CEST
7958 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:41 PM CEST
7957 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:41 PM CEST
7956 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:40 PM CEST
7955 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:33 PM CEST
7954 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:46 PM CEST
7953 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:42 PM CEST
7952 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:41 PM CEST
7951 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:36 PM CEST
7950 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:38 PM CEST
7949 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:30 PM CEST
7948 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:40 PM CEST
7947 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:23 PM CEST
7946 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:33 PM CEST
7945 DC Power Too Low: Set pcu Mon May 02, 2022 08:21 PM CEST
7944 Clock Adjusted envoy Mon May 02, 2022 10:40 AM CEST
7943 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 07:09 AM CEST
7942 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 07:04 AM CEST
7941 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 07:03 AM CEST
7940 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 07:09 AM CEST
7939 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 07:03 AM CEST
7938 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 07:05 AM CEST
7937 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 07:07 AM CEST
7936 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 07:07 AM CEST
7935 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 07:01 AM CEST
7934 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:55 AM CEST
7933 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:54 AM CEST
7932 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:55 AM CEST
7931 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:55 AM CEST
7930 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:54 AM CEST
7929 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:54 AM CEST
7928 DC Power Too Low: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:55 AM CEST
7927 DC Voltage Too Low: Clear pcu channel 1 Mon May 02, 2022 06:25 AM CEST
7926 High Skip Rate pcu channel 1 Mon May 02, 2022 06:24 AM CEST
7925 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Mon May 02, 2022 06:24 AM CEST
7924 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:20 AM CEST
7923 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:19 AM CEST
7922 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:20 AM CEST
7921 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:19 AM CEST
7920 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:19 AM CEST
7919 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:18 AM CEST
7918 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:18 AM CEST
7917 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:18 AM CEST
7916 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:19 AM CEST
7915 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:18 AM CEST
7914 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:18 AM CEST
7913 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:18 AM CEST
7912 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 06:17 AM CEST
7911 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 06:16 AM CEST
7910 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:15 AM CEST
7909 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 06:15 AM CEST
7908 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 06:15 AM CEST
7907 Microinverter failed to report: Set pcu Mon May 02, 2022 06:15 AM CEST
7906 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:15 AM CEST
7905 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7904 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:14 AM CEST
7903 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:14 AM CEST
7902 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:08 AM CEST
7901 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:08 AM CEST
7900 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7899 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7898 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:14 AM CEST
7897 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7896 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:14 AM CEST
7895 Power On Reset pcu Mon May 02, 2022 06:08 AM CEST
7894 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:14 AM CEST
7893 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:14 AM CEST
7892 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:14 AM CEST
7891 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7890 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7889 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7888 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7887 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7886 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:13 AM CEST
7885 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:08 AM CEST
7884 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:08 AM CEST
7883 Microinverter failed to report: Clear pcu Mon May 02, 2022 06:08 AM CEST
7882 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:18 PM CEST
7881 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:18 PM CEST
7880 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:18 PM CEST
7879 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:18 PM CEST
7878 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:13 PM CEST
7877 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:13 PM CEST
7876 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:13 PM CEST
7875 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:13 PM CEST
7874 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:13 PM CEST
7873 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:13 PM CEST
7872 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:13 PM CEST
7871 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:12 PM CEST
7870 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:12 PM CEST
7869 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:12 PM CEST
7868 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:08 PM CEST
7867 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 09:07 PM CEST
7866 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:49 PM CEST
7865 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:48 PM CEST
7864 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:44 PM CEST
7863 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:47 PM CEST
7862 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:47 PM CEST
7861 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:47 PM CEST
7860 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:43 PM CEST
7859 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:50 PM CEST
7858 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:47 PM CEST
7857 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:47 PM CEST
7856 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:45 PM CEST
7855 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:46 PM CEST
7854 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:41 PM CEST
7853 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:47 PM CEST
7852 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:24 PM CEST
7851 DC Power Too Low: Set pcu Sun May 01, 2022 08:26 PM CEST
7850 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:48 AM CEST
7849 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:50 AM CEST
7848 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:49 AM CEST
7847 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:44 AM CEST
7846 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:48 AM CEST
7845 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:54 AM CEST
7844 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:52 AM CEST
7843 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:49 AM CEST
7842 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:48 AM CEST
7841 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:44 AM CEST
7840 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:44 AM CEST
7839 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:44 AM CEST
7838 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:44 AM CEST
7837 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:47 AM CEST
7836 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:44 AM CEST
7835 DC Power Too Low: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:44 AM CEST
7834 DC Voltage Too Low: Clear pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:16 AM CEST
7833 DC Voltage Too Low: Clear pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:17 AM CEST
7832 DC Voltage Too Low: Clear pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:18 AM CEST
7831 DC Voltage Too Low: Clear pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:16 AM CEST
7830 DC Voltage Too Low: Clear pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:16 AM CEST
7829 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:21 AM CEST
7828 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:15 AM CEST
7827 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:16 AM CEST
7826 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:17 AM CEST
7825 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:19 AM CEST
7824 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:21 AM CEST
7823 High Skip Rate pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:18 AM CEST
7822 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:17 AM CEST
7821 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:19 AM CEST
7820 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:16 AM CEST
7819 DC Voltage Too Low: Set pcu channel 1 Sun May 01, 2022 06:16 AM CEST
7818 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:15 AM CEST
7817 Microinverter failed to report: Set pcu Sun May 01, 2022 06:14 AM CEST
7816 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7815 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7814 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7813 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7812 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7811 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7810 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7809 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7808 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7807 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7806 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7805 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7804 Power On Reset pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7803 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7802 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7801 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7800 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7799 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7798 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7797 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7796 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:12 AM CEST
7795 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7794 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7793 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7792 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7791 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST
7790 Microinverter failed to report: Clear pcu Sun May 01, 2022 06:07 AM CEST

[ Voor 48% gewijzigd door Websphinxie op 02-05-2022 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Er is niets te zien tussen ca 15.30 en 18.00 in de foutmeldingen. Ik denk dat het toch gewoon wolken waren?
Ik heb ook dips, wel eerder op de middag, want ik weet nog dat ik rond 13.00 buiten liep in mijn t-shirt en dat het frisjes was omdat de zon achter een dikke wolk zat. Duidelijk terug te zien in de grafiek, maar ik zie er niets van terug in de events.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhoerzGay4-1EIaZAuik-30I_Gk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V4TEZ4h5Xy2RbVeLn4isR5TW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@Pazo eens. Enige wat mij opviel was "7944 Clock Adjusted envoy Mon May 02, 2022 10:40 AM CEST". Dat zorgde voor een vreemde piek. Waarschijnlijk omdat de data geaggregeerd in een datapunt gepropt is. Ik had pieken van 360watt op micro's. Dat kan natuurlijk helemaal niet.

Die zie je hier terug rond 10:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU2top1-ikGfnvg8-v-nOyqVyHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOI96wBWULizv1kaBmLc6njg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Pazo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:32:
@martin484 Deel je noem je zelf al. Enphase is wel wat duurder, maar t.o.v. van een string / centraal omvormer systeem met optimizers maakt het niet eens zo heel veel uit.

Voordelen, vanuit mijn oogpunt:
* Geen centrale omvormer in huis (had ik ook niet echt ruimte voor)
* Indien er 1 omvormer / paneel kapot gaat, blijft de rest werken
* Laag voltage op dak (max 60V bij IQ7+)
* Lage opstartspanning, zelfs bij een regenachtige dag heb je iets opbrengst
* Eenvoudig uit te breiden
en enphase micro's gaan langer mee ( in theorie) wel 25 jaar garantie. Een string omvormer moet je in de regel 2x rekenen over 25 jaar (als het mee zit) en als t tegen zit 3x

Ik heb er laatst 1 van de 12 moeten vervangen uit 2017. op een plat dak is dat eenvoudig. lijkt me lastig op een schuin dak.
Nu heb i paneel of omvormer wat ook raar doet. ik vermoed dat deze binnenkort ook kapot gaat. of het ligt aan het paneel. ik ga van de week m omwisselen met een andere m250 die ik nog heb liggen.

Hieronder het gedrag van de betreffende micro vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48ZhWA-we7ebqPFnUt9qdljJJYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDvPvk4Z7ssw161xYX638tLu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Zuluman op 02-05-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:32:
@martin484 Deel je noem je zelf al. Enphase is wel wat duurder, maar t.o.v. van een string / centraal omvormer systeem met optimizers maakt het niet eens zo heel veel uit.

Voordelen, vanuit mijn oogpunt:
* Geen centrale omvormer in huis (had ik ook niet echt ruimte voor)
* Indien er 1 omvormer / paneel kapot gaat, blijft de rest werken
* Laag voltage op dak (max 60V bij IQ7+)
* Lage opstartspanning, zelfs bij een regenachtige dag heb je iets opbrengst
* Eenvoudig uit te breiden
Geen DC-strings met hoge voltages en de bijbehorende risico's op je dak.

230+ Volt AC is geen laag voltage, maar veel veiliger.

Aanvullingen van mij:
* Opbrengst monitoren per paneel
* Panelen functioneren volledig onafhankelijk van elkaar, er is geen zwakste schakel. Dus maximale opbrengst per individueel paneel. En één kapot onderdeel maakt niet de hele installatie stuk.
Pagina: 1 ... 12 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica