"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Standaard niks, gewoon een draad. Die sluit je af met een einddop van Enphase of die laat je eindigen in een (giet)mof.Derk schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:22:
Wat voor verbindingen zitter er aan het begin en eind van een reeks (12 stuks) 3-fase Q-kabels? Zodat ik weet hoe ik het open einde (tijdelijk) waterdicht kan afsluiten, en wat voor verbinding ik aan de verlengkabel naar de meterkast moet maken.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Is meerdere keren voorbij gekomen, in NL kan je over het algemeen prima met een IQ7+ door ipv IQ7A, weegt meestal niet tegen de (extra) kosten op van een IQ7A.Blockchain schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:10:
Klopt het dat een IQ7A omvormer langzamer op gang komt dan een IQ7+ omvormer, waardoor die dus minder stroom zal leveren op de minder zonnige dagen waarbij je toch onder de 295W zal blijven? Ik wil het maximale uit de installatie kunnen halen, maar als ik alleen op hele zonnige dagen een keer 500W meer vermogen krijg, maar op de rest van de tijd juist minder opbrengst zal krijgen, dan vraag ik mij af of de IQ7A of de IQ7+ een betere keuze zal zijn.
Zie bijv:
Websphinxie in "Het grote Enphase topic"
ollem in "Het grote Enphase topic"
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik kreeg echter ook een e-mail "Green Guys BV heet u welkom bij Enphase Enlighten®". Is dat handig?
Ik was van plan om een doe-het-zelf account te maken en wil mijn installatie juist niet bij een bedrijf onder brengen.
Wordt het ook door Green Guys geïnstalleerd? Zo niet, dan kun je sowieso een doe-het-zelf account aanmaken (of een installer-account, die heeft nog iets meer opties). Installeert Green Guys, dan moet je even bij Green Guys nagaan hoe ze daar tegenover staan (o.a. met het oog op garantie).SvMp schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:19:
Ik heb een Envoy en een aantal IQ7+ omvormers besteld. Dat wordt deze week bezorgd.
Ik kreeg echter ook een e-mail "Green Guys BV heet u welkom bij Enphase Enlighten®". Is dat handig?
Ik was van plan om een doe-het-zelf account te maken en wil mijn installatie juist niet bij een bedrijf onder brengen.
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Heel erg waardevol, dank je wel!Pazo schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:49:
[...]
Is meerdere keren voorbij gekomen, in NL kan je over het algemeen prima met een IQ7+ door ipv IQ7A, weegt meestal niet tegen de (extra) kosten op van een IQ7A.
Zie bijv:
Websphinxie in "Het grote Enphase topic"
En sorry voor het vragen naar informatie die zo te zien ook vindbaar is. Er is zoveel informatie beschikbaar en bovendien zijn installateurs ook niet altijd even consequent in wat ze melden.
Geef niet hoor, was ook geen aanval, wijs je graag de weg, ik ken dit topic wat beter dan jij denk ik, hahaBlockchain schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:35:
[...]
Heel erg waardevol, dank je wel!
En sorry voor het vragen naar informatie die zo te zien ook vindbaar is. Er is zoveel informatie beschikbaar en bovendien zijn installateurs ook niet altijd even consequent in wat ze melden.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Maar op jouw screenshot moet je naar het tandwieltje rechts boven in aan.
En dan halverwege staat de Array builder (onder de kop Seriegegevens). maar kan dus zijn dat jij dat niet ziet.
Zelf. Anders was ik hier niet verbaasd over. Ik heb een doe-het-zelf-account aangemaakt, en daarin is de activering van Green Guys zichbaar met het serienummer van de Envoy (die ik nog moet ontvangen). En ik heb er van tevoren niet om gevraagd, ook is het niet medegedeeld.Websphinxie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:14:
[...]
Wordt het ook door Green Guys geïnstalleerd? Zo niet, dan kun je sowieso een doe-het-zelf account aanmaken (of een installer-account, die heeft nog iets meer opties). Installeert Green Guys, dan moet je even bij Green Guys nagaan hoe ze daar tegenover staan (o.a. met het oog op garantie).
Het lijkt er op dat ik alles kan (ik kan zelf een pv-array toevoegen) maar ik vraag mij af of Green Guys kan meekijken, wat niet de bedoeling is. Ik koop mijn onderdelen bij verschillende (web)winkels namelijk.
Ik denk dat ik het al heb gevonden: Ik kan zelf een systeem toevoegen en het systeem van Green Guys verwijderen.
[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 26-04-2022 09:04 ]
Je kan in Enlighten Manager, onder instellingen (het tandwieltje rechts bovenin), en dan helemaal onderaan, aangeven welke bedrijven er toegang tot je systeem hebben. Daar zou dan Green Guys bij moeten staan, die toegang kan je dan intrekken.SvMp schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:03:
[...]
Zelf. Anders was ik hier niet verbaasd over. Ik heb een doe-het-zelf-account aangemaakt, en daarin is de activering van Green Guys zichbaar met het serienummer van de Envoy (die ik nog moet ontvangen). En ik heb er van tevoren niet om gevraagd, ook is het niet medegedeeld.
Het lijkt er op dat ik alles kan (ik kan zelf een pv-array toevoegen) maar ik vraag mij af of Green Guys kan meekijken, wat niet de bedoeling is. Ik koop mijn onderdelen bij verschillende (web)winkels namelijk.
Ik denk dat ik het al heb gevonden: Ik kan zelf een systeem toevoegen en het systeem van Green Guys verwijderen.
Top, dat was 'm idd!Pazo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:54:
@Kaspers Dat kan volgens mij alleen als je DHZ / installateur bent.
Maar op jouw screenshot moet je naar het tandwieltje rechts boven in aan.
En dan halverwege staat de Array builder (onder de kop Seriegegevens). maar kan dus zijn dat jij dat niet ziet.
Ik ben door green-guys toegevoegd als installateur, nadat ik zelf een installateursaccount (niet DHZ!) heb aangemaakt.
Is meteen ook een antwoord op de vraag van @SvMp:
SvMp schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:19:
Ik heb een Envoy en een aantal IQ7+ omvormers besteld. Dat wordt deze week bezorgd.
Een M250 heeft toch een totaal andere aansluiting / stekker dan een IQ7? Of zetten ze er een verloop tussen?jelmervos schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:10:
Sinds 2017 hebben we een systeem met 12x M250 en een Envoy-S standard. Nu is er een omvormer stuk gegaan en wordt deze vervangen door een IQ7 omvormer. Is deze compatibel met de huidige Envoy?
Kun je zien wat voor soort account je hebt?Kaspers schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:08:
[...]
Top, dat was 'm idd!
Ik ben door green-guys toegevoegd als installateur, nadat ik zelf een installateursaccount (niet DHZ!) heb aangemaakt.
Is meteen ook een antwoord op de vraag van @SvMp:
[...]
Ik heb gelezen dat installateursaccounts gewild zijn maar moeilijk zijn te maken voor doe-het-zelvers. Wellicht is de service van Green-Guys dat ze dit zo mogelijk maken? Ze hebben helaas niet laten weten waarom ze dat account hebben gemaakt.
Nee dat weet ik niet, in Enlighten staat het sowieso niet volgens mij, heb wel eens zitten graven in de Toolkit app maar ook niet vonden. Ik ben er nog niet achter gekomen waar dat evt te regelen is (als het überhaupt kan).Kaspers schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:11:
@Pazo, nu we het toch over Enlighten-manager hebben, heb je toevallig ook scherp waar je binnen Enlighten-manager de automatische upgrade van de firmware van de Envoy kunt uitschakelen?
Mijn Envoy zit nog altijd op R4.10.35 (6ed292) (13 Nov, 2018
Enphase geeft niet thuis in een supportticket om te updaten.
edit: ik heb wel omvormers die op 520-00082-r01-v04.28.07 zitten

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 26-04-2022 09:47 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Updates voor de micro's worden volgens mij actief gepushed door Enphase, kan je zelf niet uitzetten. Meen gelezen te hebben dat er bij een tweaker hier door problemen ze door Enphase zelf uitgezet zijn (volgens mij bij @Copitano ). Zelfs een installateur kan dat denk ik niet (ik kan het nergens vinden).
Waar in Enlighten kan je die update dan starten? Ik heb er wel eens naar gezocht maar kon het bij mij niet vinden.
Onder tabblad Apparaten, dan op de Envoy klikken, en bijna onderaan onder 'Taken'.Glashelder schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:52:
Waar in Enlighten kan je die update dan starten? Ik heb er wel eens naar gezocht maar kon het bij mij niet vinden.
Bij mij staat het er nu niet, want ik zit op de laatste versie.
EDIT: Screenshot van eerder gevonden
:fill(white):strip_exif()/f/image/vZvrRx2IQFIEdUPKIPGDrFui.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Pazo op 26-04-2022 10:05 ]
Ik heb de updates zelf in ieder geval uitgezet in de Toolkit. Het is mij niet helemaal duidelijk of dat voor beiden, de Envoy en de micro's geldt.Pazo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:50:
@Glashelder De Envoy kan je updaten in Enlighten, als er een nieuw update beschikbaar is kan je die zelf actief starten en dan wordt ie 'ingepland'. Als je dat niet doet blijft ie gewoon op zijn huidige software / firmware staan.
Updates voor de micro's worden volgens mij actief gepushed door Enphase, kan je zelf niet uitzetten. Meen gelezen te hebben dat er bij een tweaker hier door problemen ze door Enphase zelf uitgezet zijn (volgens mij bij @Copitano ). Zelfs een installateur kan dat denk ik niet (ik kan het nergens vinden).
/f/image/uWV4gyaLnNZdHZO41xuGGonC.png?f=fotoalbum_large)
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
@Copitano Ik weet het ook niet zeker, maar zit net even te zoeken, en kom dit tegen:Copitano schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:40:
[...]
Ik heb de updates zelf in ieder geval uitgezet in de Toolkit. Het is mij niet helemaal duidelijk of dat voor beiden, de Envoy en de micro's geldt.
[Afbeelding]
https://www4.enphase.com/...update-my-system-softwareMicroinverters updates are packaged with the Envoy software updates and delivered to the Envoy over its Internet connection. The Envoy then updates the microinverter firmware over the powerlines connecting the Envoy to your array.
Dat zou dus betekenen, dat als je de software update voor de Envoy blokkeert, dat de micro's dan ook niet geüpdatet kunnen worden.
Yep, die conclusie trek ik daar ook uit. Wil dus zeggen dat je het zelf kunt regelen als je maar weet waar het schuifje zitPazo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:49:
[...]
@Copitano Ik weet het ook niet zeker, maar zit net even te zoeken, en kom dit tegen:
[...]
https://www4.enphase.com/...update-my-system-software
Dat zou dus betekenen, dat als je de software update voor de Envoy blokkeert, dat de micro's dan ook niet geüpdatet kunnen worden.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Zie deze post, hier moet je er vast mee uitkomenSvMp schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:14:
Kun je zien wat voor soort account je hebt?
Ik heb gelezen dat installateursaccounts gewild zijn maar moeilijk zijn te maken voor doe-het-zelvers. Wellicht is de service van Green-Guys dat ze dit zo mogelijk maken? Ze hebben helaas niet laten weten waarom ze dat account hebben gemaakt.

Moet nog wel ff die 46 pagina's door ploegen

Niet direct aanleiding omdat alles hier nog perfect werkt. Nu een ander projectje onder handen. Een eigen pyranometer tussen de panelen.Pazo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:09:
@Copitano Ja het verbaasde mij eigenlijk al dat ik je hier nog niet gezien had
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yo0AJM57x37SNfW3NQC91viC.jpg?f=user_large)
Maar ik ga al die pagina's echt nog wel doorspitten
Ik heb begrepen van wel, maar echt veel info heb ik niet.Pazo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:10:
[...]
Een M250 heeft toch een totaal andere aansluiting / stekker dan een IQ7? Of zetten ze er een verloop tussen?
Als ik zo een beetje op internet zoek, kunnen de oude micro's en de IQ-serie niet samenwerken.jelmervos schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:08:
[...]
Ik heb begrepen van wel, maar echt veel info heb ik niet.
Maar dat zou een installateur ook moeten weten lijkt mij. Zeker weten doe ik het niet. Anders even met Enphase bellen?
[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 26-04-2022 17:18 ]
Zelf heb ik al een solar edge systeem van 5 kw liggen(zelf geplaatst), dit werkt naar alle tevredenheid.
Echter nu ik een warmtepomp heb laten installeren wil ik een systeem bij leggen.
Heb inmiddels 18 Hyundai 400wp panelen kunnen bemachtigen.
Deze plaats ik in 3 rijen van 6 in portrait.
Ik ben wel gecharmeerd geraakt van de Enphase micro omvormer systemen.
Nu heb ik uitgezocht wat ik verder nodig ben.
18 stuks IQ7+ is wel duidelijk(de IQ7A zou zoals bekend ietsje meer op brengen maar weegt niet op tegen de meerprijs)
Maar ik weet niet goed hoe ik de kabels moet bestellen.
Het wordt een 3 fasen systeem, kan ik dan gewoon 18 x de 3 fasen portrait kabel bestellen?
En moet ik dan 3 eind doppen er bij bestellen? of is 1 voldoende
Omdat ik 3 rijen krijg weet ik even niet exact hoe dit komt.
Dan nog de 3 fasen Q relais.
Ik zag een kast voorbij komen met de 3 fasen q relais er in, een 3 fasen Alemat, en nog een enkele automaat en ferriet ringen. Dit voor €390,-
Als ik dan even snel tel.
q relais-€150
alemat-€100
kast-€50
dan kom ik op €300,-
Waarom zit daar nog een enkele automaat in, en waarom de ferriet ringen.
Is dit de prijs waard of kan ik het net zo goed los kopen.
Graag jullie advies hier in.
Die ferriet ringen is om de hoogfrequente signalen weg te nemen van de communicatie tussen envoy en iq7. Anders zou je envoy ook de panelen van de buren kunnen zien en omgekeerd, en het is ook gewoon beter om die signalen niet in je stroomnet te hebben. Overigens neem je beter een degelijk din-rail filter ipv die ferriet ringen.
Die extra automaat is wetgeving. Je kan inderdaad gewoon alles los kopen en zelf samenstellen.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Stel bijvoorbeeld dat 1 rij even niet mee doet, dan zal ik de volle last op 2 fasen krijgen terwijl dit anders alsnog verdeeld wordt over de 3 fasen toch?
In geen enkel geval wordt het vermogen herverdeeld als 1 rij uitvalt. Enphase inverters zijn altijd monofase.
@Japie.G Ik heb zelf nog geen din-rail filter opgezocht. Ik had dit gehoord op een webinar van Enphase NL. Ik herinner me niet meer of ze daar een bepaald type hadden vermeld. Ik laat nog iets weten als ik het terugvind.
[ Voor 11% gewijzigd door Jim80 op 27-04-2022 10:37 ]
Met de 3 fasen kabel moet ik gaan zigzaggen met de kabel. Bijvoorbeeld van links naar rechts, en dan naar beneden, dan van rechts naar links, naar beneden en weer van links naar rechts. wat ik me af vraag is of dan de kabels wel lang genoeg zijn waar ik naar beneden ga naar de volgende rij.
Aan de andere kan zie ik het toch weer als een voordeel. Want waar leg je de grens. Bijvoorbeeld die kast die ik eerder noemde precies zo, €390 compleet maar als ik zelf de onderdelen uit zoek en samen stel scheelt dat zo maar weer €50,-
Top dat het goed uitgelegd is hoe het nou precies werkt.
Wat je ook kunt doen, is bijvoorbeeld van de bovenste rij de micro's op de onderste rails te leggen, en bij de rij eronder op de bovenste rails, zodat je dan wel van de ene rij naar de andere rij kunt met de kabel zonder te knippen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9AW7lhX0fh8Y3HS9vPSK63BS.jpg?f=user_large)
Je gebruikt minder koper, goedkoper, minder kabelweerstand,... misschien iets meer werk waardoor een vakman het eerder niet zal doen.
Ik vraag me af of ik er mee weg kom om de omvormers op de onderste rail te plaatsen. Volgens mij kun je de Hyundai panelen niet zo maar op de kop plaatsen, en ik weet niet of die kabels dan weer lang genoeg zijn.
Mooie foto trouwens, zie dat jij de omvormers geschroefd hebt aan de rail. is dat ook de enige mogelijkheid of kan het ook met clips(van de clickfit evo)
Maar ook op de evo worden ze geschroefd, althans bij mijn broer wel zo gedaan (die heeft wel het evo systeem).
Even de domme vraag om zeker te weten of ik het goed begrepen heb: Wanneer je, zoals in mijn geval, 6 panelen hebt en 2 per fase, dan zal je altijd max het vermogen hebben van 2 panelen per fase en niet, zoals wanneer je een grootverbruiker aanzet, het vermogen van alle panelen over de specifieke fase hebben waar de grootverbruiker op zit?Jim80 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:34:
@2stimpy
In geen enkel geval wordt het vermogen herverdeeld als 1 rij uitvalt. Enphase inverters zijn altijd monofase.
Dan hou ik het op 1 fase namelijk want heeft geen zin om die extra knaken uit te geven met een dusdanig klein systeem.
[ Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 27-04-2022 12:30 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Maar stel dat je grootverbruiker of fase 1 zit, en alle PV vermogen op fase 2 & 3, dan nog maakt het financieël niet uit, je meter wordt afgerekend op wat er netto binnenkomt. Gaat er 6KW uit over fase 2 & 3, maar neem je zelf 6KW af op dat moment, wordt dat niet gezien als afname of injectie.
Enkel technisch verbruik je dan niet je eigen stroom maar gaat het heen en weer via de kabels op straat.
Maar als nerd wil je natuurlijk wel liefst het meeste verbruik op de zelfde fase als het PV vermogen.
Ik heb een bestaande Sunpower / SMA systeem, 32 * 390 (12480 WP, oost-west). Wat ongeveer dekkend is voor mijn verbruik (all electric, incluis brine warmtepomp).
Nu ik sinds kort een EV heb krijg ik er een systeem bij, 18 * Sunpower P3 380 met "ingebouwde" Enphase 7a micro omvormers, een kleine 7000 WP. Installatie datum medio juli (oost-west).
Overproduceren en thuisladen met vergoeding is met de hoge prijzen erg fijn
Ik lees veel berichten over monitoren van verbruik.
Het klopt toch dat de optie voor het monitoren van verbruik niet interessant is? Ik bedoel, waarom via Enphase, dat is dan toch beperkt omdat ik nog een systeem heb? Of?
Ik doe dit nu rechtstreeks uit de Slimme meter - P1, daarmee het gehele systeem (met verschillende systemen, ik ben aan het testen met Beeclear, Youless, PVoutput, Homey).
Of mis ik een stukje van de puzzel?
[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 27-04-2022 13:34 ]
Met 1 grote maar: zonder monitoring krijg je slechts 2 jaar garantie en geen 25 jaar. Het lijkt erop dat Enphase regelmatig via firmware updates en monitoring vroegtijdige defecten vóór wil zijn. En dat gaat niet zonder Envoy dus willen ze dat risico niet nemen.
Bij 18 panelen zal die Envoy de prijs wel niet bepalen?
Dank voor de uitleg, ik dacht dat wanneer je bijvoorbeeld op L1 vol terugleverd en op L2 hetzelfde verbruikt dit niet afgestreept werd tegen elkaar; tenslotte is er een verbruik- en productiemeetwerk in mijn (slimme) meter en heb ik voor terugleveren een ander tarief dan wat ik verbruik.Jim80 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:25:
Maar als nerd wil je natuurlijk wel liefst het meeste verbruik op de zelfde fase als het PV vermogen.
Op zich is eigen verbruik wel te realiseren. Ik ben een tuinkantoor aan het bouwen waar deze PV installatie op komt en daar zit vloerverwarming/airco in + mijn homelab komt erin te staan.
Hopelijk ook nog uitbreiden naar het dak maar mijn buren worden het niet eens over het verwijderen van schoorstenen die niet meer in gebruik zijn en daardoor er minder panelen kunnen worden gelegd.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Die monitoring wil ik zeker wel, maar ik zie vaak ook de monitoring op VERBRUIK langskomen, dat is imo dubbel, imo onzin als ik dat bijv. via BeeClear, Homey al monitor.Jim80 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:39:
@blue eyes Als je alle details niet wil qua opbrengst per paneel, firmware updates, ... kan dat perfect zonder Envoy.
Met 1 grote maar: zonder monitoring krijg je slechts 2 jaar garantie en geen 25 jaar. Het lijkt erop dat Enphase regelmatig via firmware updates en monitoring vroegtijdige defecten vóór wil zijn. En dat gaat niet zonder Envoy dus willen ze dat risico niet nemen.
Bij 18 panelen zal die Envoy de prijs wel niet bepalen?
Ik begrijp niet waarom je dat zou laten doen door Enphase systeem, en zo ja, is dat dan beperkt?
En ja, de Envoy zit er bij
Wat ik nog wil bereiken is het laden van mn EV apart categoriseren (die stroom krijg ik van werkgever vergoed) en inzicht krijgen in hoeverre ik rechtstreeks zonnestroom gebruik, zodat ik een duidelijk beeld krijg van mn eigen gebruik en opwek.
Kortom, functionaliteit is beschikbaar, maar wordt dan niet gebruikt. Scheelt ook wat ruimte in de meterkast - deze is al wat beperkt / erg vol... (al die foto's met ferriet kernen
Prima genoeg dus, ik wil de opbrengst van het systeem weten (idd per paneel, etc.) en van het andere systeem idem.
Verbruik via andere tools.
Thx again!
[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 27-04-2022 14:17 ]
Ik krijg maand rapporten (tenminste, dat is beloofd, de eerste maand is nog niet omCyBeRSPiN schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:54:
@blue eyes ik ben ook nog zoekende qua monitoring. Ik stop de data vanuit de Envoy API in influxdb (via OpenHAB), en gebruik dsmr-reader voor de P1 meter logging.
Wat ik nog wil bereiken is het laden van mn EV apart categoriseren (die stroom krijg ik van werkgever vergoed) en inzicht krijgen in hoeverre ik rechtstreeks zonnestroom gebruik, zodat ik een duidelijk beeld krijg van mn eigen gebruik en opwek.
Ook kan ik via Leaseplan Energy zien wat de hoeveelheid is wat ik heb geladen.
Deze voer ik op in mijn spreadsheet.
Hierin wordt ook de overige data geïmporteerd: PVOutput (overall data, incluis weer), Beeclear (voor meterstanden per dag) en SunnyPortal (opbrengsten).
Daaruit kan ik destilleren wat ik opwek, wat ik zelf gebruik (ook EV los), wat ik lever en wat ik afneem.
Ik moet dus nu een keuze maken of ik generiek, of per systeem wil uploaden
Ik ben benieuwd hoe Enphase dit heeft, etc. Maar ik moet nog even wachten tot juli en blijf hier de tips en ervaringen lezen
[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 27-04-2022 14:18 ]
Als ik de meeste zonnepanelen bekijk zijn de DC kabels aan de korte kant, wat geen probleem is als je met het paneel er naast wil verbinden.
Is het zo dat de meeste panelen een kabel hebben die lang genoeg is om direct op de IQ7 te pluggen? Of moet er telkens 1 kabel verlengd worden?
Je hebt dan ook nog de nieuwere IQ7 die meteen MC4 connectoren heeft, en daar lijkt het probleem dan nog groter te zijn? (bij de vorige had je nog een verloopkabel waardoor je al wat extra centimeters had)
Je vindt in bijna geen enkele datasheet van een zonnepaneel de lengte van de kabel
Maar blijft geklooi met data combineren, is mij nog geen kant en klaar systeem bekend die dit automatisch doet.
Ik heb longi 455wp panelen. De kabels met mc4 connectors komen van boven en beneden (als je het paneel in landscape bekijkt. Ik had meer dan zat kabel lengte. 1,2 meter zeker wel en moet dus lussen om de kabel niet te laten hangen. Het staat er vaak wel bij in de technische tekening op de datasheet.Jim80 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:10:
Ik heb eens een vraagje om in de groep te gooien.
Als ik de meeste zonnepanelen bekijk zijn de DC kabels aan de korte kant, wat geen probleem is als je met het paneel er naast wil verbinden.
Is het zo dat de meeste panelen een kabel hebben die lang genoeg is om direct op de IQ7 te pluggen? Of moet er telkens 1 kabel verlengd worden?
Je hebt dan ook nog de nieuwere IQ7 die meteen MC4 connectoren heeft, en daar lijkt het probleem dan nog groter te zijn? (bij de vorige had je nog een verloopkabel waardoor je al wat extra centimeters had)
Je vindt in bijna geen enkele datasheet van een zonnepaneel de lengte van de kabel
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Is er eigenlijk al meer geweten de Copitano-bug? (Ik hoop dat @Copitano het niet erg vindt dat we het nu officiëel zo zijn gaan noemen)Glashelder schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:52:
Ja, Copitano inderdaad. Het leeuwendeel van mijn micro's zitten nog op een versie waar de Copitano-bug nog in zit (kost heel sporadisch wel eens wat opbrengst).
Zoals ik het lees zijn de versies tussen 4.18 tot 4.27 "gevaarlijk". Echter wat ik heel graag wou weten:
- Is alles lager dan 4.18 veilig? Misschien drijven deze versies de omvormers te ver in het rood waardoor ze vroegtijdig stuk gaan (gezien ze bij Copitano onder garantie vervangen zijn)
- Geldt het bovenstaande misschien enkel voor een oudere hardware versie?
- Zijn er vanaf 4.28 nog klachten, dit zowel voor oudere als nieuwere hardware revisies?
Het paneel is 1719 mm en de connectie box zit daar in het midden van, een stukje van de zijkant.
Dat lijkt me een prima lengte.
Krimpkous zal geen 25 jaar meegaan in weersomstandigheden en is bovendien niet gegarandaard waterdicht.2stimpy schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:38:
Ik zie trouwens allemaal bijzondere toebehoren om het eea waterdicht te krijgen.
Maar wat is er mis met krimpkous?
Het is het ook niet wettelijk toegelaten trouwens.... Verbindingen buiten moeten een minimale IP rating hebben. Een aansluitdoos heeft zo'n rating, krimpkous niet.
Dat denk je verkeerdUberprutser schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:39:
[...]
Dank voor de uitleg, ik dacht dat wanneer je bijvoorbeeld op L1 vol terugleverd en op L2 hetzelfde verbruikt dit niet afgestreept werd tegen elkaar; tenslotte is er een verbruik- en productiemeetwerk in mijn (slimme) meter en heb ik voor terugleveren een ander tarief dan wat ik verbruik.
Heb zojuist de bestelling geplaatst voor de meeste delen.
Helaas had deze shop dan weer geen las mof en giet mof. die ga ik elder scoren.
Je hebt ook zeker gelijk. Het is ook zo dat door warmte en kou lucht uit zet en weer krimpt, en daarmee vochtige lucht naar binnen kan zuigen. denk dat ik om die reden ook toch maar wel een giet mof ga gebruiken.
Nu maar hopen dat ik het snel geleverd krijg. volgens de verkoper was alleen de envoy momenteel niet op voorraad.
In de TS staat wel kabelmof (versie die je weer los kan maken) maar je kan beter zoeken op kabelconnector of kabelverbinder. En dan met de IP 68 versie.Pazo schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:48:
@2stimpy je kunt ook een kabelmof gebruiken zoals in de TS staat. Kan je dan alleen mee verlengen, geen kabels mee samenvoegen. Zijn ook IP68. Vind dat fijner werken dan een gietmof met dat hars. Voordeel is dat het evt open kan.
Als je zoekt op kabelmof krijg je hoofdzakelijk alleen de versie die je moet afgieten.
En dat afgieten moet ook nog wel secuur gebeuren. Als er toch nog vocht bij komt kunnen ze zelfs uit elkaar knallen.
Al enkele tegengekomen die in de grond uit elkaar waren geklapt.
Bijv.
https://www.toolstation.nl/kabelverbinder-waterdicht/p44766
Je hebt ze zowel voor 1 fase (3 polig) als 3 fase (5 polig).
Dat was ikGlashelder schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:41:
@Pazo er was hier alleen wel iemand op het forum die mooi het dak op mocht omdat een van die 'waterdichte' kabelverbinders toch was gaan lekken.
Heb hier daarom toch gietmoffen gebruikt.
Die zat niet goed aangedraaid en precies in het verlengde van de verbindingskabel, dus het water stroomde langs de verbindingskabel zo over de mof heen. Opnieuw gemonteerd, nu horizontaal aan het rek, een geen last meer
Mijn broer heeft panelen verspreid over het hele dak, die heeft er wel 10 kabelmoffen tussen zitten, gaat goed.
Maar ieder zijn ding, doen waar je zelf het fijnst bij voelt
Bij mij draaien ze op de 4.18 versie sinds ze in januari 2021 vervangen zijn. Sindsdien geen problemen meer geconstareerd. Op de oorspronkelijke micro's stond ook 4.18 voor dat ze na twee maanden gebruik eind september 2020 de eerste update kregen. Vanaf dat moment tot de vervanging in januari 2021 met versie 4.27 een groot drama. 4.28 kan ik niet beoordelen. Die heeft het bij mij nooit gehaald. Update aan of uit zetten doe je in de toolkit. Dat laat ik voorlopig lekker uit staan. Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met de laatst door Enphase vrijgegeven (4.28?)update.Jim80 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:59:
[...]
Is er eigenlijk al meer geweten de Copitano-bug? (Ik hoop dat @Copitano het niet erg vindt dat we het nu officiëel zo zijn gaan noemen)
Zoals ik het lees zijn de versies tussen 4.18 tot 4.27 "gevaarlijk". Echter wat ik heel graag wou weten:
- Is alles lager dan 4.18 veilig? Misschien drijven deze versies de omvormers te ver in het rood waardoor ze vroegtijdig stuk gaan (gezien ze bij Copitano onder garantie vervangen zijn)
- Geldt het bovenstaande misschien enkel voor een oudere hardware versie?
- Zijn er vanaf 4.28 nog klachten, dit zowel voor oudere als nieuwere hardware revisies?
/f/image/bz1BFVHcoNE1aZ8UVSIs204h.png?f=fotoalbum_large)
Wie overigens meer wil weten over de hele geschiedenis:
https://support.enphase.c...57619&fromEmail=1&s1ext=0
Kan ik zowel IQ7 als IQ7+ micro-omvormers combineren binnen hetzelfde systeem aangesloten op dezelfde meerfasen q-relais?
Je kan IQ7, IQ7A, IQ7X, IQ7+ naar hartelust combineren zolang je het max vermogen per fase niet overschrijdt.svennn schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:30:
Vraagje:
Kan ik zowel IQ7 als IQ7+ micro-omvormers combineren binnen hetzelfde systeem aangesloten op dezelfde meerfasen q-relais?
edit: taalfoutje
[ Voor 3% gewijzigd door Jim80 op 28-04-2022 22:22 ]
Dat betekent: het max vermogen per fase overschrijden zodat de boel stuk gaat en jij gaat schreien (= huilen).Jim80 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:45:
[...]
Je kan IQ7, IQ7A, IQ7X, IQ7+ naar hartelust combineren zolang je het max vermogen per fase niet overschreidt.
Mijn (oorspronkelijke) west dak zitten allemaal op 4.28.Copitano schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:28:
[...]
Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met de laatst door Enphase vrijgegeven (4.28?)update.
De 9 micro's die ik van het weekend heb gelegd op het oost dak, zitten op 4.18.
Zover ik weet / kan zien werkt alles naar behoren.
Geen "drops" bij sterk wisselende globale straling?Pazo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:09:
[...]
Mijn (oorspronkelijke) west dak zitten allemaal op 4.28.
De 9 micro's die ik van het weekend heb gelegd op het oost dak, zitten op 4.18.
Zover ik weet / kan zien werkt alles naar behoren.
Dat kwam bij mij vooral voor bij wisselen tussen een wolk en felle zon aan de rand van zo'n wolk daarna. Het leek wel of de micro die verschillen niet snel genoeg kon opvangen. Dat kwam redelijk random voor bij tenminste 18 van mijn 23 panelen.
Hier nog een voorbeeld plaatje van toen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dEpyukiRv4j5ab2c17C4leZk.png?f=user_large)
De "drops" in DC current vallen steeds samen met de pieken van de temperatuur van de micro's. Al met al heeft mij dat destijds in 4 maanden tijd ongeveer 130 kWh (> 20%) opbrengst gekost. Gelukkig in de herfst en winter. Anders zou het verlies vele malen groter geweest zijn.
Dit is een IQ7+ micro met versie 4.28, gisteren (27-4), pal op west. Er was was toen wat bewolking, dus de dips zijn logisch. Einde van de dag, na 17.00 was het strak blauw en zie je een nette, dalende lijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qLaX2G3X2ATibBYFA3YDBHHN.jpg?f=user_large)
Deze ziet er inderdaad gezond uit. Toch wacht ik nog maar even met toestaan van de updates.Pazo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:43:
Volgens mij zit het wel goed.
Dit is een IQ7+ micro met versie 4.28, gisteren (27-4), pal op west. Er was was toen wat bewolking, dus de dips zijn logisch. Einde van de dag, na 17.00 was het strak blauw en zie je een nette, dalende lijn.
[Afbeelding]
Don't fix it if it isn't broken
Heb jij er ook last van dat de gegevens sinds vanmorgen niet meer worden ververst in de app en op de pc?
ja idd! Ik vroeg mijn vrouw nog om even in de meterkast te kijken of er niet iets uitgevallen was. De updates komen wel, maar heel traag. Zal net ruim een uur tussen, sprong van 13 naar 21kW, en daar staat ie nu al anderhalf uur op.Copitano schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:53:
[...]
Heb jij er ook last van dat de gegevens sinds vanmorgen niet meer worden ververst in de app en op de pc?
Dacht dat ik de enige was, systeem blijft op de opbrengst van 11u30 hangen.Copitano schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:53:
Zie in HomeWizard dat ik wel gewoon terug lever.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Yep, idem. Bij mij dan in domoticz en grafana.hoevenpe schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:58:
[...]
Dacht dat ik de enige was, systeem blijft op de opbrengst van 11u30 hangen.
Zie in HomeWizard dat ik wel gewoon terug lever.
[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 28-04-2022 16:04 ]
Enig idee hoe dit komt, is de netspanning daadwerkelijk te hoog en waarom melden dan maar enkele omvormers dit? Is dit iets waarbij de installateur of Enphase soelaas kunnen bieden of heeft dit te maken met de overproductie van groene stroom op piekmomenten?
Daar reken ik ook op. Bij mij is de laatste stand nog steeds van 11:40 uur 5,4 kWh. Nu is inmiddels 20+ kWh binnen. En gelukkig schijnt de zon nu volop, dus daar komt nog wel wat bij. Blijft de maandtarget toch nog binnen bereik.Pazo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:03:
Dan komt het wel goed, komen de gegevens er later alsnog wel in
:fill(white):strip_exif()/f/image/9fgFkXP8pWI6npaNOKYJMp3F.png?f=user_large)
Toch de Russen dusPazo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:24:
Ik krijg nu een melding in de app, dus een storing bij Enphase (wereldwijd?)
[Afbeelding]

Kijk eens een paar posts terug naar het plaatje dat ik daar heb ingevoegd. Dat was dus precies mijn probleen anderhalfjaar geleden. Het zou mij niet verbazen als je een update hebt gehad een paar dagen geleden.Skizzik0 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:21:
Sinds enige dagen merk ik dat sommige van mijn panelen minder opleveren; in de enphase app geven ze af en toe een generieke "fout", op de installer pagina heb ik echter de foutmelding "AC voltage out of range, grid instability" gezien bij een aantal micro-omvormers. Het systeem ligt er al enige jaren en dit is voor het eerst dat ik opvallend minder productie heb van enkele panelen. Al mijn omvormers gebruiken het profiel Netherlands 50438 default en bieden ook geen andere Nederlandse opties.
Enig idee hoe dit komt, is de netspanning daadwerkelijk te hoog en waarom melden dan maar enkele omvormers dit? Is dit iets waarbij de installateur of Enphase soelaas kunnen bieden of heeft dit te maken met de overproductie van groene stroom op piekmomenten?
Sorry vergeten te vermelden; 520-00082-r01-v04.28.07 sinds oktober 2021.Pazo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:29:
@Skizzik0 aanvullend op @Copitano , check even welke firmware versie je micro's hebben?
De @Copitano bug zou volgens enphase toch verholpen moeten zijn in 28? Ik heb dit eerder (bij oudere firmware dus) ook niet meegemaakt.
Werken allemaal goed bij mij zover ik weet.
(blijf 'm wel mooi vinden, de Copitano-bug
Kan je ook via de installer toolkit de spanning op de fasen zien, of daar dan ook iets vreemds te zien is ten tijde van de foutmelding?
Dat roepen ze wel, maar ik heb daar zo mijn twijfels over. Zie mijn link naar het eigen forum van Enphase een of twee pagina's terug. Daar klacht ene @Kim ook (nog steeds) over dit probleem.Skizzik0 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:35:
[...]
De @Copitano bug zou volgens enphase toch verholpen moeten zijn in 28? Ik heb dit eerder (bij oudere firmware dus) ook niet meegemaakt.
[ Voor 9% gewijzigd door Copitano op 28-04-2022 16:44 ]
Ik kwam er gisteren achter dat een paneel al een maand niet werkt, maar heb er ook geen meldingen van gekregen van Enphase, terwijl ik notificaties van erros wel aan heb staan in de app. Het maandelijkse rapport heb ik ook gewoon ontvangen (waar ook geen melding van een error is, terwijl het paneel dus al toen niet meer werkte).
Even wat screens om te delen hoe vreemd/beroerd eigenlijk het is:

AhPazo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:04:
[...]
Dat was ik![]()
Die zat niet goed aangedraaid en precies in het verlengde van de verbindingskabel, dus het water stroomde langs de verbindingskabel zo over de mof heen. Opnieuw gemonteerd, nu horizontaal aan het rek, een geen last meer
Mijn broer heeft panelen verspreid over het hele dak, die heeft er wel 10 kabelmoffen tussen zitten, gaat goed.
Maar ieder zijn ding, doen waar je zelf het fijnst bij voelt
Ik weet dat je die bedoeld en ze werken ook goed bij goed gebruik.Pazo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:07:
@mike123 dat zijn de kabelmoffen die ik heb gebruikt (mijn foto), zijn IP68. Voor het verbinden / verlengen van kabels vind ik dat veel fijner werken dan een gietmof.
Bijv.
https://www.toolstation.nl/kabelverbinder-waterdicht/p44766
Je hebt ze zowel voor 1 fase (3 polig) als 3 fase (5 polig).
Alleen ze worden geen kabelmof maar kabelverbinders.genoemd. Zoals ook boven het artikel staat.
Als je zoekt op kabelmof kom je vooral gietmoffen tegen. Dat probeerde ik te vertellen.
En een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Beiden werkt.
I stand correctedmike123 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:52:
[...]
Alleen ze worden geen kabelmof maar kabelverbinders.genoemd. Zoals ook boven het artikel staat.
Als je zoekt op kabelmof kom je vooral gietmoffen tegen. Dat probeerde ik te vertellen.
Maar dan heb je dus bijna een maand niet gekeken, dat het je nu pas opvalt?
Hopelijk is het makkelijk te vervangen / kan je er makkelijk bij?
Info: https://support.enphase.c...customize-for-your-system
Wat was de reden? Welke omvormer heb je?jelmervos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 06:55:
@Freezerator Hier is laatst 1 omvormer stuk gegaan en heb na een paar uur een automatisch mailtje gekregen dat er wat aan de hand is.
Info: https://support.enphase.c...customize-for-your-system
Eerst: Wisselstroomspanning buiten bereikturkeyhakan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:02:
[...]
Wat was de reden? Welke omvormer heb je?
Daarna: Apparaat produceert geen vermogen
M250, wordt binnenkort vervangen door een IQ7.
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, want zover ik weet kan de IQ-serie en de M-serie niet samen?jelmervos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:12:
Zit even te zoeken, kom wel dit tegen:
https://enphase.com/store...rs/m250-microinverter-kit
en
https://enphase.com/downl...-microinverter-data-sheet
Zou ze zoiets gaan doen? Ben oprecht geïnteresseerd
[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 29-04-2022 07:51 ]
Ik had dezelfde melding. Gemeld en binnen een paar dagen de vervanging.jelmervos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:12:
[...]
Eerst: Wisselstroomspanning buiten bereik
Daarna: Apparaat produceert geen vermogen
Onlangs ook een M250 vervangen. Kreeg er ook een iq relais bij. Niet gemonteerd. Zo ziet een 'n iq7 M250 eruit. Zitten adapters bij om op m kabel aan te sluiten.Pazo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:51:
[...]
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, want zover ik weet kan de IQ-serie en de M-serie niet samen?
Zit even te zoeken, kom wel dit tegen:
https://enphase.com/store...rs/m250-microinverter-kit
en
https://enphase.com/downl...-microinverter-data-sheet
Zou ze zoiets gaan doen? Ben oprecht geïnteresseerd
:strip_exif()/f/image/7QVRffg3rMAUfGnVKvC6c1uG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m0kyo0imyHFnXqdUI5Ni5MBG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Zuluman op 29-04-2022 08:20 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica