Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.218 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 10:24
MMookhoek schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:37:
Ik ben fan geworden van de Enphase producten en wil graag zonnepanelen op mijn dak aanbrengen. Het is alleen heel moeilijk om op dit moment een installateur bereidt te krijgen om überhaupt een offerte op te maken.

Ik heb er inmiddels 2 ontvangen. 1x een partij welke vanaf online beschikbare informatie een offerte voor 10 panelen heeft gemaakt voor ca. € 10.500,- incl. BTW (componenten vergelijkbaar met onderstaande) en 1x een offerte voor 16 panelen:

16x Sunpower Maxeon WHT 425 Wp + 16x Enphase IQ7a micro-omvormer
1x Installatiekosten + elektrische aansluiting meterkast (ik hoef zelf geen aanpassingen te doen, dat wordt gedaan)
1x Enphase Envoy communicatiemodule met netmetering
1x Schouw installatie
1x Q-relais
1x BTW service
1x Gratis deelname aan trees-for-all

Totaalprijs inclusief BTW: € 17.326,-

Geschatte opbrengst: 5.644 kWh en installatie pas vanaf Q4-2022 i.v.m. levertijd panelen.

Ik weet dat het waarschijnlijk niet de goedkoopste set zal zijn, maar volgens mij wel kwaliteitsmateriaal. Of denken jullie dat het veel te veel is voor de te verwachtten opbrengst?

Zijn er nog alternatieve partijen waar ik een prijsopgave kan doen voor 16 panelen en Enphase componenten?
Vrij prijzig ja...
Hier in maart 12x Hyundai 400wp IQ7+ voor net iets minder als 7K

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 18:06
Tafellaken schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:30:
[...]

firmware micro's laten updaten naar 4.28 dan is het weg >:)
Naar wie stuur je dan een bericht? En hoe? 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 08:55
Goedendag,

Ben opzoek naar de ideale zonnepanelen installatie. Er is op dit moment zoveel op de markt dat je als consument door de bomen het bos niet meer ziet.

De achterkant van mijn dak ligt op het zuid-oosten met ook nog eens een grote eik die ervoor zorgt dat ik pas tussen 9 en 10 de zon op mijn dak krijg. Dus micro omvormers leken mij de beste oplossing. Daarnaast krijgt mijn dak aan de voorkant van het huis de zon tussen 11 en 12 tot zonsondergang. Dus ik dacht aan twee kanten zonnepanelen met micro-omvormers.

Ik ben zeer gecharmeerd van de Enphase micro-omvormers. Alleen zijn de meeste installateurs het niet met me eens. De meeste zeggen dat micro-omvormers veel storingen geven en dus veel onderhoud voor de installateurs (geen idee of dit ook zo is, en of dit ook zo is met Enphase)?

Naast de micro-omvormers zijn ook de panelen van belang, zie dat bijvoorbeeld Sunpower panelen levert met de Enphase Micro-omvormer ingebouwd (Sunpower Performance 3 AC).

Vragen die ik heb:
- hoe betrouwbaar zijn de Micro-omvormers van Enphase?
- Welke zonnepanelen werken het beste samen met de Enphase micro-omvormers?
- Iemand ervaring met de Sunpower Performance 3 AC zonnepanelen (met geïntegreerde Enphase Micro-omvormers.)?
- Hoe zit het met de 25 jaar garantie van de Enphase micro-omvormer bij storing, komen er kosten bij kijken als er storing zijn of zijn deze kosten gedekt in de garantie?
- Weet iemand een goede installateur die Enphase micro-omvormers installeert?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijk groet,
B-Real

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07
MMookhoek schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:37:
Ik ben fan geworden van de Enphase producten en wil graag zonnepanelen op mijn dak aanbrengen. Het is alleen heel moeilijk om op dit moment een installateur bereidt te krijgen om überhaupt een offerte op te maken.

Ik heb er inmiddels 2 ontvangen. 1x een partij welke vanaf online beschikbare informatie een offerte voor 10 panelen heeft gemaakt voor ca. € 10.500,- incl. BTW (componenten vergelijkbaar met onderstaande) en 1x een offerte voor 16 panelen:

16x Sunpower Maxeon WHT 425 Wp + 16x Enphase IQ7a micro-omvormer
1x Installatiekosten + elektrische aansluiting meterkast (ik hoef zelf geen aanpassingen te doen, dat wordt gedaan)
1x Enphase Envoy communicatiemodule met netmetering
1x Schouw installatie
1x Q-relais
1x BTW service
1x Gratis deelname aan trees-for-all

Totaalprijs inclusief BTW: € 17.326,-

Geschatte opbrengst: 5.644 kWh en installatie pas vanaf Q4-2022 i.v.m. levertijd panelen.

Ik weet dat het waarschijnlijk niet de goedkoopste set zal zijn, maar volgens mij wel kwaliteitsmateriaal. Of denken jullie dat het veel te veel is voor de te verwachtten opbrengst?

Zijn er nog alternatieve partijen waar ik een prijsopgave kan doen voor 16 panelen en Enphase componenten?
Ik was in februari 5163€ kwijt voor 10x 385w met IQ7+. inc. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 13:16
breal schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:28:
Ik ben zeer gecharmeerd van de Enphase micro-omvormers. Alleen zijn de meeste installateurs het niet met me eens. De meeste zeggen dat micro-omvormers veel storingen geven en dus veel onderhoud voor de installateurs (geen idee of dit ook zo is, en of dit ook zo is met Enphase)?
Dat was ik ook, maar hoe meer je je erin verdiept, hoe minder dat enthousiasme wordt. Echter is het nog steeds een mooi systeem en elk ander systeem zal ook wel z'n eigen pijnpunten hebben.
Dat valt op zich goed mee voor de omvormers. Echter hoorde ik wel van een installateur dat hij op 1000 installaties al 300 Envoy's heeft moeten vervangen die net de 2 jaar hebben gehaald en dus buiten garantie zijn, Verder lijkt het erop dat Enphase continue updates nodig heeft om de boel betrouwbaar te houden (lees: productie terugschroeven om niet te ver "in het rood" te gaan en de levensduur te verlengen. Het mooiste bewijs hiervan is dat je geen 25 jaar garantie krijgt als je de boel niet continue met het internet verbonden houdt.

Enphase blijft een duur systeem zodra je meer dan pakweg 12 panelen installeert. Schaduw is meestal niet dé reden om voor microomvormers te kiezen. Micro omvormers zijn vooral interessant wanneer je meer dan 2 orientaties hebt, of een mix van panelen, of panelen op locaties ver uit elkaar of gemakkelijk wil uitbereiden...

Goede string omvormers zoals SMA of Fronius hebben een goed schaduwbeheer en kunnen panelen voor 1/3 of 2/3 uitschakelen dankzij de ingebouwde dioden. Een Goodwe is hier minder goed in, deze kijkt slechts 1x per uur naar de schaduwsituatie.
Vrijwel elk paneel, je moet wel zien dat je de juiste omvormer kiest die binnen het spanningsbereik van het paneel valt (afhankelijk van hoeveel cellen het paneel heeft).
- Hoe zit het met de 25 jaar garantie van de Enphase micro-omvormer bij storing, komen er kosten bij kijken als er storing zijn of zijn deze kosten gedekt in de garantie?
Ze sturen de omvormers gratis op, maar vervanging komt op jou of de installateur terecht. Die installateur zal ze wellicht niet gratis komen vervangen na 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Je hebt wat moois uitgekozen maar dat is tevens ook heel erg duur.
Ja schaduw is wel een dingetje, micro-omvormer of optimizer ze kunnen we geen zon van maken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:26
Jim80 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:53:
[...]

Dat was ik ook, maar hoe meer je je erin verdiept, hoe minder dat enthousiasme wordt. Echter is het nog steeds een mooi systeem en elk ander systeem zal ook wel z'n eigen pijnpunten hebben.

[...]

Dat valt op zich goed mee voor de omvormers. Echter hoorde ik wel van een installateur dat hij op 1000 installaties al 300 Envoy's heeft moeten vervangen die net de 2 jaar hebben gehaald en dus buiten garantie zijn, Verder lijkt het erop dat Enphase continue updates nodig heeft om de boel betrouwbaar te houden (lees: productie terugschroeven om niet te ver "in het rood" te gaan en de levensduur te verlengen. Het mooiste bewijs hiervan is dat je geen 25 jaar garantie krijgt als je de boel niet continue met het internet verbonden houdt.

Enphase blijft een duur systeem zodra je meer dan pakweg 12 panelen installeert. Schaduw is meestal niet dé reden om voor microomvormers te kiezen. Micro omvormers zijn vooral interessant wanneer je meer dan 2 orientaties hebt, of een mix van panelen, of panelen op locaties ver uit elkaar of gemakkelijk wil uitbereiden...

Goede string omvormers zoals SMA of Fronius hebben een goed schaduwbeheer en kunnen panelen voor 1/3 of 2/3 uitschakelen dankzij de ingebouwde dioden. Een Goodwe is hier minder goed in, deze kijkt slechts 1x per uur naar de schaduwsituatie.

[...]

Vrijwel elk paneel, je moet wel zien dat je de juiste omvormer kiest die binnen het spanningsbereik van het paneel valt (afhankelijk van hoeveel cellen het paneel heeft).

[...]

Ze sturen de omvormers gratis op, maar vervanging komt op jou of de installateur terecht. Die installateur zal ze wellicht niet gratis komen vervangen na 10 jaar.
Elk merk heeft z'n eigen nukken, maar het is niet zo negatief als je schrijft.
Er zit 5 jaar garantie op de Envoy-s. Inderdaad relatief kort in relatie tot de micro's. in 2019 zat volgens mij een slechte batch tussen de Envoy-s toen waren er relatief veel die de geest gaven.

Met het vervangen van de Micro's heb ik vernomen dat de installateur ook een arbeidsvergoeding ontvangt voor het uitwisselen van 100 of 125 euro....Hoe dat precies zit en welke procedure de installateur moet volgen weet ik niet, maar het geeft voor mij aan dat dit alleen kan als de failure-rate erg laag is...anders gaan ze daar op leeglopen. Kent iemand deze details rond die arbeidsvergoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
[...]

[...]

[...]

[...]

Poeh, dit klinkt toch wel een beetje te negatief 'for my liking' moet ik eerlijk bekennen. Herken ik mij absoluut niet in.

Een duur systeem? Nee, daar ben ik het niet mee eens. Weliswaar zelf gelegd maar 16x455wp, IQ7+, 100meter 4mm2, alle uitbreidingen in de meterkast, enz. Voor 8k incl. BTW.
Wellicht dat een string omvormer met optimizers gelijk geprijsd (absoluut niet veel goedkoper). Maar goed, ik ben dan ook wellicht iets te gekleurd omdat ik gewoon erg enthousiast ben over het systeem, de flexibiliteit en de mogelijkheden.

Dat internet-geneuzel heb ik vaker gehoord. Ik ben niet zo apathisch daarmee. Misschien doe ik mijzelf daar mee tekort en zet ik de deur wagenwijd open maar ik plug gewoon een UTP-kabel aan dat ding. Laat Enphase 'm maar monitoren, van updates voorzien en 'terugschroeven'. Ik heb niet de illusie dat dat bij andere omvormers veel beter geregeld is.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
breal schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:28:
Goedendag,

Ben opzoek naar de ideale zonnepanelen installatie. Er is op dit moment zoveel op de markt dat je als consument door de bomen het bos niet meer ziet.

De achterkant van mijn dak ligt op het zuid-oosten met ook nog eens een grote eik die ervoor zorgt dat ik pas tussen 9 en 10 de zon op mijn dak krijg. Dus micro omvormers leken mij de beste oplossing. Daarnaast krijgt mijn dak aan de voorkant van het huis de zon tussen 11 en 12 tot zonsondergang. Dus ik dacht aan twee kanten zonnepanelen met micro-omvormers.

Naast de micro-omvormers zijn ook de panelen van belang, zie dat bijvoorbeeld Sunpower panelen levert met de Enphase Micro-omvormer ingebouwd (Sunpower Performance 3 AC).

Vragen die ik heb:
- Iemand ervaring met de Sunpower Performance 3 AC zonnepanelen (met geïntegreerde Enphase Micro-omvormers.)?
- Weet iemand een goede installateur die Enphase micro-omvormers installeert?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijk groet,
B-Real
Ik zou die panelen met geïntegreerde omvormers lekker links laten. Die zijn waarschijnlijk kwalitatief fantastisch en zitten vol met potentie (als je rondom de middellandse zee woont). Verder zijn ze vooral overpriced en voor NL niet de juiste specs.

Voor hier in NL zou ik kiezen voor een combinatie IQ7+ met zo'n beetje ALLE panelen tot 450/455wp. Dat werkt echt prima. Ja, bij 455wp clipt de omvormer 'frequent'. Aan de andere kant levert het paneel in de winter sneller en langer en compenseer je daarmee het 'verlies'.

Richt je vooral op een ruime DC-AC ratio. Oftewel > paneel moet oversized zijn t.o.v. omvormer.
In mijn geval 455wp paneel t.o.v. 296vA omvormer > meer dan 150% oversized.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mykie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik wil graag 2 lussen gebruiken. 1 van de schuur en 1 van t huis.
Tezamen zijn ze te groot voor 1 automaat. Ik heb een schema bijgevoegd....

Mijn vraag is kan dit, mag dit en werkt de app met deze opstelling ook goed....

bvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpLnY5JCl82rvD3WpRvcwlNCwdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9zYcC1BFellF207r8crLMno.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Websphinxie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Die meldingen zijn inderdaad standaard en hebben te maken met het feit dat de panelen op een gegeven moment geen zonlicht meer hebben en dus geen stroom meer produceren en daarom deze meldingen rapporteren. Vreemde manier van rapporteren maar is dus zoals het hoort.
Ja dacht ik ook al. Zag alleen die melding van het "groot aantal keer overslaan", die heb jij ook?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Mykie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:19:

bvd

[Afbeelding]
Los van of je een 1 of 3 fase meterkast hebt kun je altijd een 3 fase Q-relais gebruiken. Wel moet je dan - als je twee fase wilt gebruiken - de derde fase 'uitzetten' op de Q relais. Dit kun je instellen.
Ik ben niet zo thuis in de automaten/schakelaars dus dat laat ik aan iemand anders. Maar voor zover ik kan beoordelen is er niets geks. Waarom zou je overigens 20a willen gebruiken en niet 'gewoon' 16a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23

Japie.G

Colour Classic

bvd

[Afbeelding]
of het mag weet ik niet, maar ik weet wel dat het zo werkt :-) Mijn schoonvader heeft het exact zo aangesloten. Je kunt die 20a automaat vervangen voor een 16 (Ik ga uit van 10x400wp panelen daar? 10x iq7+ doet niet meer dan 2950w, en 10x iq7a doet niet meer dan 3650w)

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 29-05-2022 19:57 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 13:02
WillemP22 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:56:
[...]Als iemand dat eens goed kan uitleggen, wat die nul eigenlijk te verduren krijgt, bij een 1 danwel 3-fase automaat....
Dat is niet zo ingewikkeld. Bij een 1-fase systeem gaat door de nul evenveel stroom als door de fasedraad. Immers, stroom gaat in een kringetje dus alles wat er in gaat komt er ook weer uit.

Echter, als je de stroom van een 1-fase systeem zou bekijken op een scope dan zie je de welbekende sinusvorm. Hierdoor is de 'benuttingsgraad' van de kabel vrij laag. Er is een piek en een dal, maar daar tussen in zit een groot gebied waarin nog een hoop 'ruimte' is.

Bij een 3-fasen systeem heb je 3 sinusvormen door de kabel, die 120 graden verschoven zijn van elkaar. Hierdoor gaat bij een 3-fasen systeem (in principe) door de nul nooit meer stroom dan die van de zwaarst belaste fase. Alleen wordt bij 3-fasen een hogere bezettingsgraad gerealiseerd van de nuldraad.

Ik zeg 'in principe', omdat het mogelijk is dat de stroom voor- of naijlt op de spanning en is 't anders... Maar dat speelt niet bij een PV-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

bvd

[Afbeelding]
Nee dat mag niet, je mag maximaal 5kw terugleveren op een fase, daarboven moet je een drie fase maken.
En het is ook niet veilig op deze manier, je groepenkast zou theoretisch een 70A voor zijn kiezen kunnen krijgen zonder dat de beveiliging aanspreekt. De kast is geschikt voor maximaal 40A.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 13:02
martijn v o schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:01:
[...]Nee dat mag niet, je mag maximaal 5kw terugleveren op een fase.
Waar staat dat? Als de auteur van het plaatje inderdaad een 35A hoofdzekering heeft dan kun je daar prima 7240 Wp x 0.8 = ~5700W op terugleveren. Beter nog, ik zou dat zelf ook wel aandurven op een 25A hoofdzekering aangezien je ook altijd wel wat eigen verbruik hebt.
En het is ook niet veilig op deze manier, je groepenkast zou theoretisch een 70A voor zijn kiezen kunnen krijgen zonder dat de beveiliging aanspreekt.
Dat klopt, maar is op te lossen door een 40A automaat te plaatsen tussen de HS en de woning (dus alles excl. PV). Dit is overigens wel erg theoretisch..

Als je zonder PV meer dan de in dit geval 35A zou trekken zou de hoofdzekering er uit klappen. Zeker in oude woningen met smeltzekeringen kun je die niet zelf vervangen of herstellen, dus dat 'is nogal gedoe' en komt ook zelden voor. Dat nadat je PV hebt toegevoegd aan je installatie ineens meer dan die 40A zou trekken is daardoor niet erg aannemelijk.

Je hebt wel gelijk, en je geeft ook al aan 'theoretisch', maar ik vind het wel dusdanig theoretisch en onrealistisch dat ik mij daar niet al teveel zorgen over zou maken. Zou je je echt heel strict aan de regels willen houden dan zou je zoals ik aangaf een extra automaat kunnen plaatsen.
De kast is geschikt voor maximaal 40A.
Dat is een aanname, maar waarschijnlijk wel een juiste aanname.

[ Voor 28% gewijzigd door Tozz op 29-05-2022 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Deze was ook tot over het randje, theoretisch dan hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdjQApATwRHf8JV7YmW7dfJIgNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gIIZtPro1gh4B2xT7VKr8VAl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mykie
Bedankt voor alle reacties.

35A x 230 = 8050 W...

Zonnepanelen duwen het door de zekering, en gebruik je tegelijk dan trek je dat er weer vanaf..

Dus hier kan er niet meer dan 4000+3240= 7240 belasting op de zekering komen. Daar ben ik niet bang voor.

Mijn vraag is of t qua software werkt en zo ook alles op de app te zien is met gebruik van deze modules van enpass .

[ Voor 3% gewijzigd door Mykie op 29-05-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gaat dat wel goed, een 3-fase q-relay met op meerdere terminals dezelfde fase?

Ik denk dat een dergelijke opstelling wel kan maar dat je dan meerdere 1-fase q-relays moet gebruiken. Met een 3-fase q-relay deel je èèn nul en die ga je overbalsten. Met losse 1-fase q-relays blijven die gescheiden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mykie
Deze was ook tot over het randje, theoretisch dan hoor.
Hier zijn geen goede automaten gebruikt of niet goed aan gedraaid waardoor het is gaan knetteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mykie
..
Met losse 1-fase q-relays blijven die gescheiden
Misschien beter... maar dan 3 Enphase CT Trafo gebruiken..

2 net na qrelay en 1 net boven hoofdschakelaar..

[ Voor 195% gewijzigd door Mykie op 29-05-2022 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]
Verder lijkt het erop dat Enphase continue updates nodig heeft om de boel betrouwbaar te houden (lees: productie terugschroeven om niet te ver "in het rood" te gaan en de levensduur te verlengen. Het mooiste bewijs hiervan is dat je geen 25 jaar garantie krijgt als je de boel niet continue met het internet verbonden houdt.
Dit mag je wel wat verder onderbouwen. Hoezo is het feit dat een continue monitor op het systeem nodig is "bewijs" dat ze productie terugschroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-09 12:28

bvd

[Afbeelding]
Ik weet niet zeker of ik het goed zie, maar volgens mij koppel je de nullen van de 2 PV groepen áchter de zekeringen, en dat is niet de bedoeling.

Je zou even met Enphase support moeten bellen, maar je zou misschien L1 & N2 op L1 en N kunnen zetten in de Q relais, en L2 & N2 op L2 en L3 van de Q relais?

Ik zou eigenlijk een kookgroep dus 2P + 2N hier adviseren, dat in een 5x2.5mm2 kabel naar boven/buiten, hier in een lasdoos met de verschillende groepen weg gaan.

Plus als je het via het aansluitschema van Enphase voor optimale communicatie tussen micro's en Envoy wil gaan:
- voedende kabels fase en nul met ferrietring uitrusten
- deze voeden een aardlekschakelaar (1P + N: 63A)
- dan een kookgroep voor PV (2P+2N B16A) en een aparte groep (1P+N B16A) voor de envoy

Overigens ben ik nog altijd van mening dat het niet beter is voor een systeem om een q relais toe te passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drboneym
[...]

[...]

Installateur hier met al zo'n 25.000+ micro's geïnstalleerd op 1385 systemen. Ik schat dat ik er tussen de 30 en 50 defect hierop heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drboneym
[...]

[...]

Verder lijkt het erop dat Enphase continue updates nodig heeft om de boel betrouwbaar te houden (lees: productie terugschroeven om niet te ver "in het rood" te gaan en de levensduur te verlengen. Het mooiste bewijs hiervan is dat je geen 25 jaar garantie krijgt als je de boel niet continue met het internet verbonden houdt.

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRNyxs17Mys95ew_DaHvmMMBBT0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WHiwhoe4o4nl4hgsfjIjf4tK.png?f=fotoalbum_large

Dit is ons eerste Enphase systeem, een systeem dat draait sinds december 2012. M215 met 240Wp poly panelen. Hier zie ik geen enkele aanwijzing voor het terugdraaien van AC output vermogen.

(de afbeelding boven de Wh lifetime voor één micro, beneden is AC out in W voor datzelfde paneel in een mooie week afgelopen april)

[ Voor 5% gewijzigd door drboneym op 30-05-2022 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

drboneym schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Overigens ben ik nog altijd van mening dat het niet beter is voor een systeem om een q relais toe te passen.
Kan je dat als installateur zijnde eens toelichten?

Want volgens mij is (naar mijn bescheiden mening) toch wel redelijk overtuigend onderbouwd waarom die Q-relay hier wettelijk verplicht is.

Je kan het met de technische onderbouwing oneens zijn (ben ik ook), maar dat maakt zo’n apparaatje dan niet minder verplicht.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 13:16
CyBeRSPiN schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:10:
Dit mag je wel wat verder onderbouwen. Hoezo is het feit dat een continue monitor op het systeem nodig is "bewijs" dat ze productie terugschroeven?
Bron voor continue monitoring vereist voor 25 jaar garantie (officiële webinar van Enphase):
https://youtu.be/5PNsymRkTuM?t=513
Zoniet heb je dus maar enkel de wettelijke 2 gaar garantie.

Bron voor terugschroeven productie:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2023728
https://support.enphase.c...-been-going-on-for-months
https://support.enphase.c...99378&fromEmail=1&s1ext=0

Letterlijk alles wijst in de richting dat de omvormers te heet worden tijdens de piekperiodes, waardoor de levensduur verkort wordt waarop Enphase de firmware tuned om de temperatuur onder controle te houden, wat enkel kan door de productie terug te schroeven. Dit valt heel goed te rijmen met de update-verplichting, Enphase wil immers na 5-10 jaar niet overspoeld worden met defecte omvormers op de oude firmware zonder begrenzing.

Ik ben zeker niet anti-Enphase, Ik vind echter wel dat deze informatie niet achter gehouden moet worden voor wie nog een weloverwogen beslissing moet nemen. Uiteindelijk ben je wel gedekt door 25 jaar garantie en support waardoor je wel gerust kan zijn. Ik heb zelf op het punt gestaan het systeem aan te schaffen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan wegens de always-connected verplichting (ik heb nogal extreme principes ivm cybersecurity)
Japie.G schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:24:
Heb je een linkje naar zo’n dinrail filter? Wil mijn ferrietringen er wel uit hebben. Ziet er niet uit in de kast..
Beetje laat, maar ik heb teruggevonden welk DIN netfilter aanbevolen wordt door Enphase. Dat is de bialon ff-01

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Jim80 dat heeft wel een hoog conspiracy theory gehalte, sorry. Ik heb ook een paar panelen gehad die uit het niets dat gedrag vertoonde van de copitanobug. Daarop heb ik een support ticket ingediend bij Enphase en die hebben de omvormers die dat probleem vertoonden geüpdatet en sindsdien heb ik het niet meer gezien.

Ik heb echter ook nog 17 omvormers met de firmware waar de bug nog in zit en die vertonen niet dit gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mykie
Ik weet niet zeker of ik het goed zie, maar volgens mij koppel je de nullen van de 2 PV groepen áchter de zekeringen, en dat is niet de bedoeling.
Ik had even niet door dat bij de 3 fase relay de nul natuurlijk samen komt..

Nieuwe tekening gemaakt. dit moet hem worden denk. Zal nog wel een mail naar enphase sturen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vdBaxYyoqXVRaExpF-wUCuECV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QwQm9cCmIsNgroAjPJfOqPc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiT28
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12-2023
Mykie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Nieuwe tekening gemaakt. dit moet hem worden denk. Zal nog wel een mail naar enphase sturen.[Afbeelding]
Hier is het ook zo aangesloten -> 2 q-relais en 2 zekeringen (21 panelen komen in string van 13 en 8 panelen naar de meterkast). 1x35A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mykie
Hier is het ook zo aangesloten -> 2 q-relais en 2 zekeringen (21 panelen komen in string van 13 en 8 panelen naar de meterkast). 1x35A hoofdzekering.
Dat is mooi..
En werkt de app ook in zijn geheel qua overzichten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiT28
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12-2023
Mykie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:25:
[...]
Dat is mooi..
En werkt de app ook in zijn geheel qua overzichten ?
Envoy ziet alle micro's gewoon maar omdat ik de eerste en tweede set panelen door anderen heb laten leggen moet ik de eerste nog zover krijgen om het overzicht bij te werken (de dakplanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Mykie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Nieuwe tekening gemaakt. dit moet hem worden denk. Zal nog wel een mail naar enphase sturen.[Afbeelding]
Goed bezig

Zet je er dan ook nog een aardlekschakelaar voor, in plaats van aardlekautomaten te gebruiken? Blijkbaar is dat ooit als best practice eruit gerold bij het voorkomen van communicatieproblemen tussen micro en envoy. Zo hoeft het signaal niet door een aardlek beveiliging te gaan namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Glashelder schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Kan je dat als installateur zijnde eens toelichten?

Want volgens mij is (naar mijn bescheiden mening) toch wel redelijk overtuigend onderbouwd waarom die Q-relay hier wettelijk verplicht is.

Je kan het met de technische onderbouwing oneens zijn (ben ik ook), maar dat maakt zo’n apparaatje dan niet minder verplicht.
De overspanningsbeveiliging is al ingebouwd in de micro zelf. Punt is dat dit een digitale check is, met een digitaal antwoord: de micro schakelt zichzelf softwarematig uit bij overspanning en deze afschakeling is dus gewoon een 'uit' stand zonder galvanische scheiding. De norm verplicht een galvanische scheiding, maar het digitaal aan en uitschakelen heeft (nagenoeg) exact dezelfde uitkomst en hetzelfde effect. De NEN mensen gaan gewoon enorm hard op mechanisch gescheiden delen en zijn nog niet zo van de digitale sturing (op dit vlak dan, ik hoor wel eens dat in de zware machinebouw zo'n grote stromen zijn dat mechanische scheiding niet eens mogelijk is, en dat digitale sturing dan het enige middel is, en dat dat dan wel OK is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mykie
drboneym schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Goed bezig

Zet je er dan ook nog een aardlekschakelaar voor, in plaats van aardlekautomaten te gebruiken? Blijkbaar is dat ooit als best practice eruit gerold bij het voorkomen van communicatieproblemen tussen micro en envoy. Zo hoeft het signaal niet door een aardlek beveiliging te gaan namelijk.
Ja gebruik dan inderdaad 2 aardlekautomaten ipv gewone automaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001

CyBeRSPiN

sinds 2001

Glashelder schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:23:
@Jim80 dat heeft wel een hoog conspiracy theory gehalte, sorry. Ik heb ook een paar panelen gehad die uit het niets dat gedrag vertoonde van de copitanobug. Daarop heb ik een support ticket ingediend bij Enphase en die hebben de omvormers die dat probleem vertoonden geüpdatet en sindsdien heb ik het niet meer gezien.

Ik heb echter ook nog 17 omvormers met de firmware waar de bug nog in zit en die vertonen niet dit gedrag.
Ik ben ook niet overtuigd.
Dat ze voor garantie de systemen willen monitoren snap ik, 25 jaar is ook niet niets.
Maar dat ze vermogen zouden terugschroeven om die 25 jaar te kunnen halen geloof ik helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

drboneym schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:51:
[...]

De overspanningsbeveiliging is al ingebouwd in de micro zelf. Punt is dat dit een digitale check is, met een digitaal antwoord: de micro schakelt zichzelf softwarematig uit bij overspanning en deze afschakeling is dus gewoon een 'uit' stand zonder galvanische scheiding. De norm verplicht een galvanische scheiding, maar het digitaal aan en uitschakelen heeft (nagenoeg) exact dezelfde uitkomst en hetzelfde effect. De NEN mensen gaan gewoon enorm hard op mechanisch gescheiden delen en zijn nog niet zo van de digitale sturing (op dit vlak dan, ik hoor wel eens dat in de zware machinebouw zo'n grote stromen zijn dat mechanische scheiding niet eens mogelijk is, en dat digitale sturing dan het enige middel is, en dat dat dan wel OK is).
I know, maar de installaties die je oplevert voldoen zeg maar niet aan de wet :+

Dat lijkt me wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Mykie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Ja gebruik dan inderdaad 2 aardlekautomaten ipv gewone automaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivj64ikk2ZWofw51VjLna38TVTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UeCxcl669diKV96K8ehi8CBz.png?f=fotoalbum_large

Nee ik bedoelde juist een aardlek met gewone automaten, en dus geen aardlekautomaten. Dit is het meest recente aansluitschema uit eind 2020 die ik heb vanuit Enphase zelf. 40A aardlek moet nu dus een 63A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03
drboneym schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:51:
[...]
De norm verplicht een galvanische scheiding, maar het digitaal aan en uitschakelen heeft (nagenoeg) exact dezelfde uitkomst en hetzelfde effect.
Alleen in het geval van een functionerende omvormer. Beveiligingen zijn er juist als het niet meer goed werkt. Als je geen q-relay wilt kun je altijd een ander merk netbewakingsrelais kopen, maar die kosten er niet minder om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldster
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-08 20:33
berend_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Ik neem aan dat de draden die hier van boven in dit doosje komen, vanaf de panelen komen?

Voor zover ik het een beetje kan zien, dan zijn die draden vervolgens verbonden met klemmen met twee series draden die afzonderlijk een buis inlopen. Wat ik zo kan zien is dat de ene serie draden in het q-relais terecht komen (dat is goed) en de andere draden lopen dan naar de Envoy (dat zou niet goed zijn).
Als dit zo is zal daar de fout zitten.

Zo moet het geïnstalleerd zijn:
[Afbeelding]
No problemo, was ook lastig te zien. Maar is inderdaad groen aan de andere kant, dus een aarde kabel.

Probleem is opgelost met ondersteuning vanuit Enphase. De installateur had de Envoy op 3-fase gezet/laten staan. En ik heb maar 1-fase, en dan gaat de Envoy in storing.

Moet eerlijk zeggen, super netjes geholpen door Enphase. Geeft mij na een week van geen systeemproductie weer een fijn gevoel. Gelijk de Envoy geüpdatet van D5.0.55 naar D5.0.62.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mykie
drboneym schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:44:
[...]

[Afbeelding]

Nee ik bedoelde juist een aardlek met gewone automaten, en dus geen aardlekautomaten. Dit is het meest recente aansluitschema uit eind 2020 die ik heb vanuit Enphase zelf. 40A aardlek moet nu dus een 63A zijn.
Die 40A 30ma heb ik standaard al in de kast... kunnen 4 automaten op... zou niet weten waarom er geen aardlekautomaten gebruikt kunnen worden.. de aardlek schakelaar is alleen voor de aardlek en daar moet een aantal ampere doorheen kunnen.. vandaar 40A of 63A .

een 40A zou toch bij-lange na genoeg moeten zijn bij een 20A + 16A automaat.. maar 63 is goedkoper dus als ze dat willen prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mykie
geldster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:54:
[...]

No problemo, was ook lastig te zien. Maar is inderdaad groen aan de andere kant, dus een aarde kabel.

Probleem is opgelost met ondersteuning vanuit Enphase. De installateur had de Envoy op 3-fase gezet/laten staan. En ik heb maar 1-fase, en dan gaat de Envoy in storing.

Moet eerlijk zeggen, super netjes geholpen door Enphase. Geeft mij na een week van geen systeemproductie weer een fijn gevoel. Gelijk de Envoy geüpdatet van D5.0.55 naar D5.0.62.
Heb je voor mij t email adres van enphase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
Mykie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Heb je voor mij t email adres van enphase :)
Heb ze gebeld: Ons technische supportteam staat voor u klaar: (+31) 020-24 105 98 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mykie
geldster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:17:
[...]

Heb ze gebeld: Ons technische supportteam staat voor u klaar: (+31) 020-24 105 98 :)
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mykie
drboneym schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Goed bezig

Ik snap nu wat je bedoeld, maar zou dat zoveel storen... ga dit ook bij ze neerleggen . dank in ieder geval.

Ps als snachts de zonnepanelen niet werken gaat ie er wel doorheen...

Maar daar komt geen signaal vandaan natuurlijk, die komen weer vd omvormers ... ingewikkeld allemaal :) Maar ik begrijp t nu nog beter dan net ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Mykie op 30-05-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Glashelder schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:28:
[...]

I know, maar de installaties die je oplevert voldoen zeg maar niet aan de wet :+

Dat lijkt me wel een dingetje.
Dit komt altijd volkomen verkeerd over, en hoor hier alsjeblieft geen stoerdoenerij stem in, maar de NEN 1010 is geen wet, en de specifieke VDE0126 ook niet. Dit zijn richtlijnen, afspraken en normeringen om op één lijn te komen in de branche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
geldster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:54:
[...]

De Envoy ging in storing. Die is er voor de monitoring. Waarom hebben je zonnepanelen dan een week geen productie gedraaid? Ik snap dat je op/met de Envoy niet kon zien dat ze produceerden, maar waarom produceerden ze niet?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Indirect wel, wijzigingen aan installaties moeten voldoen aan het (meest recente) bouwbesluit en dat is wel wettelijk geregeld.

https://www.rijksoverheid...elgeving/bouwbesluit-2012
In NEN-normen staan (reken)methoden om te bepalen of u aan een voorschrift uit het Bouwbesluit voldoet.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 30-05-2022 16:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
DukeBox schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Indirect wel, wijzigingen aan installaties moeten voldoen aan het (meest recente) bouwbesluit en dat is wel wettelijk geregeld.

https://www.rijksoverheid...elgeving/bouwbesluit-2012

[...]
Ahja natuurlijk, logisch dat in het bouwbesluit de NEN normeringen dan wel weer ingebed zijn. Ik moet wel even huiswerk doen hoe dat dan zit in situaties van aanpassingen aan het huis t.o.v. nieuwbouw.

https://rijksoverheid.bou...ewijs/hfd1/par1-4/art1-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 18:06
Hoe kan je het beste contact opnemen met enphase om de nieuwste firmware te pushen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:00
B-Force schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:21:
Hoe kan je het beste contact opnemen met enphase om de nieuwste firmware te pushen?
Staat een aantal posts hierboven, even bellen:

Ons technische supportteam staat voor u klaar: (+31) 020-24 105 98

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
RichieB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:58:
[...]

De Envoy ging in storing. Die is er voor de monitoring. Waarom hebben je zonnepanelen dan een week geen productie gedraaid? Ik snap dat je op/met de Envoy niet kon zien dat ze produceerden, maar waarom produceerden ze niet?
Blijkbaar had/heeft de Envoy, bij een dergelijke ’verstoring’, de mogelijkheid om de productie uit te zetten.

Waardoor ik de afgelopen week, mijn zoektocht ben gestart:

Envoy, power production LED: Rode LED (Amber if one or more microinverters stop producing power.)

Mijn analoge meter: waar hij in de eerste x-minuten na oplevering vrolijk terugdraaide, deed hij dat niet meer. Ook niet bij een tijdelijke onderbreking van de consumptie.

Event.json: ook tijdens een zichtbare zon, zichtbare ‘errors’ bij alle micro’s.

Admin interface: Alle micro’s communiceerden, maar 0 produceerden (overdag, zonnig).

Enlighten app: wel consumptie, maar geen productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
geldster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Blijkbaar had/heeft de Envoy, bij een dergelijke ’verstoring’, de mogelijkheid om de productie uit te zetten.

[...]
Had je dan niet beter die hele Envoy uit kunnen zetten? Monitoring is leuk, maar het is een extraatje. Als de monitoring stuk is moeten je panelen gewoon kunnen blijven produceren.

Ik vind dat toch echt wel kwalijk en een reden om wellicht een ander systeem te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:30
RichieB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Had je dan niet beter die hele Envoy uit kunnen zetten? Monitoring is leuk, maar het is een extraatje. Als de monitoring stuk is moeten je panelen gewoon kunnen blijven produceren.

Ik vind dat toch echt wel kwalijk en een reden om wellicht een ander systeem te kopen..
Zoals ik het lees is het een installatiefout geweest. Q relais is ingesteld op 3 fasen, word er maar 1 gebruikt dus denkt het systeem dat er iets mis is. Dus schakelt hij de teruglevering uit.
En om dan maar een compleet ander systeem te kopen is ook wel erg kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
mike123 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:26:
[...]

Zoals ik het lees is het een installatiefout geweest. Q relais is ingesteld op 3 fasen, word er maar 1 gebruikt dus denkt het systeem dat er iets mis is. Dus schakelt hij de teruglevering uit.
Nee, @geldster schrijft dat de Envoy verkeerd was ingesteld. De Envoy zou technisch gezien geen actieve rol in de productie hoeven te hebben. De micro omvormers zetten de DC van de panelen om in AC en kan je parallel aansluiten op je netaansluiting. Dat er nog een software kastje (Envoy) bij zit die wat controle, monitoring en dashboarding doet is leuk maar zou niet de productie moeten beïnvloeden.
En om dan maar een compleet ander systeem te kopen is ook wel erg kort door de bocht.
Nou ja, ik vind het slecht ontworpen. Die architectuur waarbij het altijd verbonden met de cloud moet zijn, anders stoppen ze de productie staat me niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@RichieB hoe is het een ontwerpfout als het systeem stopt omdat er *iets* niet goed is aangesloten of niet goed werkt?

Het maakt toch geen hol uit *welk* component de ‘stop’ call maakt. Andere systemen zullen ook dergelijke failsafes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
RichieB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:08:
[...]

De Envoy en panelen zitten bij mij achter dezelfde aardlek automaat. Uiteraard had ik de fase draad uit de Envoy kunnen halen, maar ik wilde niets fysieks wijzigen aan de situatie, en eerst de installateur laten kijken.

Ben overigens benieuwd of de productie door gaat zonder Envoy (danwel na initiële configuratie). Dit lijkt (als ik vluchtig wat externe fora’s lees), wel het geval.. Tenzij je een accu hebt, dan moet hij er wel zijn/werken.

Semi-Offtopic: In de Enphase ‘plaatsing beschrijving’ plaatsen ze een aparte automaat voor de Envoy, maar dat heeft de installateur bij mij niet gedaan. Ik heb dat voorgelegd aan Enphase, en die vonden deze ‘afwijking’ niet een issue. Sterker nog het zou de onderlinge communicatie ten goede komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
RichieB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:58:
[...]

Nee, @geldster schrijft dat de Envoy verkeerd was ingesteld. De Envoy zou technisch gezien geen actieve rol in de productie hoeven te hebben.
Als ik goed heb opgelet vanochtend, tijdens het gesprek, was het een setting op de Envoy. De mode van de productie (of was het consumptie, of wellicht beiden? sorry weet het niet 100% zeker) meter stond op multi-phase L1 (A)+L2 (B)+ L3 (C) en dat is aangepast naar L1 (A).

[ Voor 5% gewijzigd door geldster op 30-05-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
geldster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:12:
[...]

De Envoy en panelen zitten bij mij achter dezelfde aardlek automaat.

[...]

Semi-Offtopic: In de Enphase ‘plaatsing beschrijving’ plaatsen ze een aparte automaat voor de Envoy, maar dat heeft de installateur bij mij niet gedaan. Ik heb dat voorgelegd aan Enphase, en die vonden deze ‘afwijking’ niet een issue. Sterker nog het zou de onderlinge communicatie ten goede komen…
In dit schema (met aparte aardlek en automaten) zit jouw Envoy tussen de B16A en Q-Relais in? Dan is het mogelijk dat je bij kortsluiting in de Envoy ongelimiteerd stroom trekt uit de panelen. Dan gaat de Envoy letterlijk in rook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Glashelder schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:09:
@RichieB hoe is het een ontwerpfout als het systeem stopt omdat er *iets* niet goed is aangesloten of niet goed werkt?
Op zich niet, als het een belangrijk onderdeel is van het productieproces. Dat hoeft de Envoy niet te zijn, maar die heeft kennelijk ook een controlerende functie. Als hij staat ingesteld op 3 fasen maar slechts op 1 fase spanning ziet (of maar op 1 fase omvormers ziet) dan is het op zich niet raar dat de controlefunctie ingrijpt. Wat wel raar is dat er in de events.json niets over staat en niets over in de interfase te lezen viel. Alleen maar zeggen "0 panelen produceren" terwijl je dat zelf hebt besloten om uit te zetten is niet handig.
Het maakt toch geen hol uit *welk* component de ‘stop’ call maakt. Andere systemen zullen ook dergelijke failsafes hebben.
Vast, maar daar zit alles in 1 omvormer en die gaat niet omvormen totdat alles ok is. Een van de unieke punten van Enphase is juist dat de micro omvormers onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren. Als er dan toch een centraal component zoals de Envoy alles stil kan zitten is dat voordeel meteen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
geldster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:12:
[...]

Ben overigens benieuwd of de productie door gaat zonder Envoy (danwel na initiële configuratie). Dit lijkt (als ik vluchtig wat externe fora’s lees), wel het geval..
Het zou best kunnen dat de micro omvormers bij het opstarten aan de Envoy vragen: "alles ok?" en als daar dan geen "ja, alles ok!" op terug komt ze gewoon niet produceren. Ik heb geen idee of het zo werkt, maar dat zou dan gedocumenteerd moeten zijn met een foutlog erbij, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Als eenmaal het juiste gridprofiel in de micro’s is geladen werkt de boel prima zonder envoy hoor. Alleen heb je geen monitoring etc.

Dat het systeem in fail save gaat als (in bovenstaand geval door een installatie/configuratie fout) de AC kan niet matcht met het gridprofiel is niet meer dan logisch. Dat doet elk ander merk omvormer ook als het goed is :-)

De envoy als rechtstreekse aftakking van de solarkabel zonder automaat er tussen is bij kortsluiting een potentieel brandrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:40
Ik zie in de openingspost staan dat de IQ7+ alleen 60 en 72 cell panelen aan kan.

Klopt het dan dat panelen met een ander aantal cellen niet geschikt zijn voor Enphase micro omvormers?

bv Jinko Solar JKM400M met 132 cells (2x66)

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Japie.G schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 06:05:
Als eenmaal het juiste gridprofiel in de micro’s is geladen werkt de boel prima zonder envoy hoor. Alleen heb je geen monitoring etc.
Dat was een mooi experiment geweest voor @geldster: de Envoy uit zetten en kijken of er wel productie is.
Dat het systeem in fail save gaat als (in bovenstaand geval door een installatie/configuratie fout) de AC kan niet matcht met het gridprofiel is niet meer dan logisch. Dat doet elk ander merk omvormer ook als het goed is :-)
[...]
Helemaal mee eens. Nu ik de events van @geldster nog eens bekeken en de Envoy zegt wel degelijk dat er iets mis is. Volgens mij zijn dit de relevante meldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
AC disconnect active, reason LOP: Set
AC disconnect mode active: Set 
Loss of Phase Low-Voltage on phase L2(B): Set
Loss of Phase Low-Voltage on phase L3(C): Set
AC Frequency Out Of Range: Set
Grid Instability: Set

Daaruit zou je op kunnen maken dat de Envoy de productie heeft gestopt.. maar dat had wel iets duidelijker kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die meldingen zijn ook niet bedoeld voor de thuisgebruiker maar voor de installateur. Laten we dat wel even in ons achterhoofd houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Burning_Tyre schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:21:
Ik zie in de openingspost staan dat de IQ7+ alleen 60 en 72 cell panelen aan kan.

Klopt het dan dat panelen met een ander aantal cellen niet geschikt zijn voor Enphase micro omvormers?

bv Jinko Solar JKM400M met 132 cells (2x66)
Dit is volgens mij een beetje achterhaald, al zou ik dat nog eens verder moeten uitzoeken.
Ik heb laatst nog AEG AS-M1202B-H 330Wp geïnstalleerd met IQ7+, en dat zijn 120 half-cel panelen. En dat werkt ook.

Je kunt de gegevens vanuit de datasheet van de beoogde panelen hier eens invullen:
https://www4.enphase.com/nl-nl/compatibiliteit-micros
of
https://enphase.com/installers/microinverters/calculator

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
RichieB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:58:
Nou ja, ik vind het slecht ontworpen. Die architectuur waarbij het altijd verbonden met de cloud moet zijn, anders stoppen ze de productie staat me niet aan.
Ik heb tijdens de installatie even kort verbinding met internet gehad om het gridprofiel in te laden, daarna de internetverbinding geblokkeerd en dat heeft verder geen invloed op de werking van het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Pazo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Dit is volgens mij een beetje achterhaald, al zou ik dat nog eens verder moeten uitzoeken.
Ik heb laatst nog AEG AS-M1202B-H 330Wp geïnstalleerd met IQ7+, en dat zijn 120 half-cel panelen. En dat werkt ook.

Je kunt de gegevens vanuit de datasheet van de beoogde panelen hier eens invullen:
https://www4.enphase.com/nl-nl/compatibiliteit-micros
of
https://enphase.com/installers/microinverters/calculator
Bedankt voor je reactie.

Nu zie ik in de datasheet gegevens in 2 tabellen terugkomen. NOCT en STC

Nu heb ik uiteraard de betekenis van beide gegoogled.

Standard Test Conditions (STC)
Nominal Operating Cell Temperature (NOCT)

Ik heb het vermoeden dat ik de gegevens onder tabel STC moet gebruiken? Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Burning_Tyre eh, dat heb je nog niet nodig in links die ik geef?
Heb je de link van de datasheet?

STC zijn volgens mij fabrieksgegevens, dus in de ideale omstandigheden.
Waarschijnlijk maakt het niet uit, verwacht dat de uitkomst hetzelfde zal zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Pazo op 31-05-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Pazo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:23:
@Burning_Tyre eh, dat heb je nog niet nodig in links die ik geef?
Heb je de link van de datasheet?

STC zijn volgens mij fabrieksgegevens, dus in de ideale omstandigheden.
Waarschijnlijk maakt het niet uit, verwacht dat de uitkomst hetzelfde zal zijn.
bijvoorbeeld

Daar staat een tabel, electrical parameters at STC en electrical parameters at NOCT.

https://cdn.webshopapp.co...3/jam54s-31-395-hc-bk.pdf

https://static.trinasolar...ertexS_DE09.05_2021_C.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik zou die van NOCT gebruiken. De zonkracht hier in NL is ook lager.
Maar je zou als dubbelcheck ook van allebei een keer kunnen invullen. Als de uitkomst bij beide gelijk is, heb je nog meer zekerheid :)

Even snel wat ingevuld:

JA Solar 400Wp:
bij STC: IQ7, IQ7+ en IQ7A
bij NOCT: IQ7 en IQ7+

TrinaSolar 400Wp:
bij STC: IQ7 en IQ7+
bij NOCT: IQ7 en IQ7+

IQ7+ zou dus gewoon moeten kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 31-05-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Glashelder schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:50:
Die meldingen zijn ook niet bedoeld voor de thuisgebruiker maar voor de installateur. Laten we dat wel even in ons achterhoofd houden :)
Installateurs en tweakers dan, toch? ;) Ik ga mijn panelen zelf installeren dus ze zijn sowieso voor mij bedoeld. :+

In het gebruikersgedeelte zei de Envoy alleen maar:
code:
1
AC Disconnect active. Envoy cannot communicate with microinverters.

Daar lees ik ook niet "ik heb besloten om de microinverters die ik wel zie stop te zetten"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RichieB schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:26:
[...]

Installateurs en tweakers dan, toch? ;) Ik ga mijn panelen zelf installeren dus ze zijn sowieso voor mij bedoeld. :+

In het gebruikersgedeelte zei de Envoy alleen maar:
code:
1
AC Disconnect active. Envoy cannot communicate with microinverters.

Daar lees ik ook niet "ik heb besloten om de microinverters die ik wel zie stop te zetten"..
De AC disconnect slaat toch op de Q-relay? De micro’s zitten achter de Q-relay, dus dat de envoy niet meer kan communiceren is dan toch ook logisch :p

Jij zegt gebruikersgedeelte, ik denk dat die interface ook niet voor gebruikers ontworpen is :p

Maar toegegeven, als er zou staan ‘Q-relay AC Disconnect active’ dan zou het wat duidelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 10:30
Wat zijn jullie meningen over deze aanbieding i.c.m. Enphase?
4 stuks landschap opsetelling + 4 stuks portretmodus op dakkapel

8 Stuks Sunpower P3 380 BLK AC
Enphase Envoy-S Metered Inc. Enphase Q-Relais
Solarstell Black Schuin Bevestigingssysteem 4
Solarstell Portrait Flat Bevestigingssysteem 4
+ kabel trekken, installatie groepenkast (1 fase)

Verwachte opbrengst +/- 3.284 kWH

EUR 5512 ex btw
EUR 6670 incl. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
marcellie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:56:
Wat zijn jullie meningen over deze aanbieding i.c.m. Enphase?
4 stuks landschap opsetelling + 4 stuks portretmodus op dakkapel

8 Stuks Sunpower P3 380 BLK AC
Enphase Envoy-S Metered Inc. Enphase Q-Relais
Solarstell Black Schuin Bevestigingssysteem 4
Solarstell Portrait Flat Bevestigingssysteem 4
+ kabel trekken, installatie groepenkast (1 fase)

Verwachte opbrengst +/- 3.284 kWH

EUR 5512 ex btw
EUR 6670 incl. btw
Wat wil je weten?

Het enige dat ik nu kan zeggen is dat ik nooit voor Sunpower panelen zou gaan: de prijs kwaliteit verhouding klopt gewoon echt niet (kwaliteit is goed, prijs is absurd). Je bent vaak beter af met een standaard paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Glashelder schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:48:
[...]

De AC disconnect slaat toch op de Q-relay? De micro’s zitten achter de Q-relay, dus dat de envoy niet meer kan communiceren is dan toch ook logisch :p

Jij zegt gebruikersgedeelte, ik denk dat die interface ook niet voor gebruikers ontworpen is :p

Maar toegegeven, als er zou staan ‘Q-relay AC Disconnect active’ dan zou het wat duidelijker zijn.
Ik twijfelde even, net even gecheckt, maar volgens Enphase zou de Envoy niet achter de Q relais moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivj64ikk2ZWofw51VjLna38TVTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UeCxcl669diKV96K8ehi8CBz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

drboneym schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Ik twijfelde even, net even gecheckt, maar volgens Enphase zou de Envoy niet achter de Q relais moeten.

[Afbeelding]
Ik zei ook niet de envoy, ik zei de micro’s ;)

De productie CT(‘s) zit(ten) op de fase(s) vóór de Q-relay. Als je dat schema goed bekijkt zie je dat de envoy met de micro’s is verbonden (via twee automaten) met het elektriciteitsnet. Dit is voor de PLC communicatie. Oftewel: als de Q-relay afschakelt dan is communicatie met de micro’s door de envoy niet meer mogelijk. Die lijn is fysiek doorgesneden door het relais in de Q-relay.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 31-05-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellie
drboneym schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:36:
[...]

Wat wil je weten?

Het enige dat ik nu kan zeggen is dat ik nooit voor Sunpower panelen zou gaan: de prijs kwaliteit verhouding klopt gewoon echt niet (kwaliteit is goed, prijs is absurd). Je bent vaak beter af met een standaard paneel.
Of de prijs een beetje reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@marcellie ik ben even aan het klikken geweest bij solar-bouwmarkt en het lijkt geen gekke prijs te zijn. Holy shit wat is dat spul allemaal duur geworden zeg 8)7.

In 2020 had ik 17 panelen voor dat geld! -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
marcellie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Of de prijs een beetje reëel is.
Bij ons zou de prijs met Metered Envoy, IQ7+ inclusief montage € 1.20 /Wp ex btw voor premium panelen en € 1.05 / Wp ex btw voor standaard zwarte panelen zijn ipv € 1.79 / Wp

edit, premium is in dit geval een 400Wp full black shingled met 25 jaar garantie

[ Voor 11% gewijzigd door drboneym op 31-05-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Glashelder schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:31:
@marcellie ik ben even aan het klikken geweest bij solar-bouwmarkt en het lijkt geen gekke prijs te zijn. Holy shit wat is dat spul allemaal duur geworden zeg 8)7.

In 2020 had ik 17 panelen voor dat geld! -O-
Ja is heftig joh, ik krijg dagelijks mails over dat alles óf duurder is óf extreem lange levertijden heeft. De panelen zijn ook ongeveer 50% duurder geworden sinds de dip (en die lag misschien wel zo rond die tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellie
drboneym schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Bij ons zou de prijs met Metered Envoy, IQ7+ inclusief montage € 1.20 /Wp ex btw voor premium panelen en € 1.05 / Wp ex btw voor standaard zwarte panelen zijn ipv € 1.79 / Wp

edit, premium is in dit geval een 400Wp full black shingled met 25 jaar garantie
En wat is bij ons? Of hoe doen we zaken ;) Kan ik een pm sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
RichieB schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:48:
[...]

In dit schema (met aparte aardlek en automaten) zit jouw Envoy tussen de B16A en Q-Relais in? Dan is het mogelijk dat je bij kortsluiting in de Envoy ongelimiteerd stroom trekt uit de panelen. Dan gaat de Envoy letterlijk in rook op.
Nee, dan heb ik het verkeerd verteld :).. In het Enphase schema, heeft de PV een eigen automaat, de PV een eigen automaat en een eventuele accu een eigen automaat.

Bij mijn installatie, delen de Envoy en de PV dezelfde (aardlek)automaat, ik kan het fout hebben hoor, ben een ‘noob’ met elektra. Als ik op de uitbreidingskast de schakelaar omhaal dan gaat zowel Q-Relais en Envoy uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4L0Ox-rYOB-7svaWvPRm8vRKuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4b5866fARWhodPJxAcay1RZm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
RichieB schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:26:
[...]

Dat was een mooi experiment geweest voor @geldster: de Envoy uit zetten en kijken of er wel productie is.

[...]

Helemaal mee eens. Nu ik de events van @geldster nog eens bekeken en de Envoy zegt wel degelijk dat er iets mis is. Volgens mij zijn dit de relevante meldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
AC disconnect active, reason LOP: Set
AC disconnect mode active: Set 
Loss of Phase Low-Voltage on phase L2(B): Set
Loss of Phase Low-Voltage on phase L3(C): Set
AC Frequency Out Of Range: Set
Grid Instability: Set

Daaruit zou je op kunnen maken dat de Envoy de productie heeft gestopt.. maar dat had wel iets duidelijker kunnen zijn.
Dat was inderdaad een leuk experiment geweest :)..

Ik vond dit gedeelte van de log, ook het meest opvallend. Alleen ik had het niet als zodanig geïnterpreteerd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
geldster schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:46:
[...]

Nee, dan heb ik het verkeerd verteld :).. In het Enphase schema, heeft de PV een eigen automaat, de PV een eigen automaat en een eventuele accu een eigen automaat.

Bij mijn installatie, delen de Envoy en de PV dezelfde (aardlek)automaat, ik kan het fout hebben hoor, ben een ‘noob’ met elektra. Als ik op de uitbreidingskast de schakelaar omhaal dan gaat zowel Q-Relais en Envoy uit.

[Afbeelding]
Juist. En als er in de Envoy een kortsluiting is kan alle opgewekte stroom van alle PV daar bij elkaar komen zonder dat er een automaat is die dat tegen kan houden. Niet heel veilig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
RichieB schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:05:
[...]

Juist. En als er in de Envoy een kortsluiting is kan alle opgewekte stroom van alle PV daar bij elkaar komen zonder dat er een automaat is die dat tegen kan houden. Niet heel veilig..
Dus als ik je goed begrijp, zou dat de reden zijn om er een extra automaat bij te plaatsen? Vreemd dat Enphase zelf aangaf, telefonisch, dat twee automaten in principe geen must is/was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
berend_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:06:
[...]

Ik heb tijdens de installatie even kort verbinding met internet gehad om het gridprofiel in te laden, daarna de internetverbinding geblokkeerd en dat heeft verder geen invloed op de werking van het systeem
Ik las trouwens wel, bedoel ik zeker niet belerend:

Uitsluitingen van de garantie.

Deze beperkte garantie is in de volgende omstandigheden niet van toepassing:

a) indien het Gedekte Product niet binnen 45 aaneengesloten dagen na de Aanvangsdatum van de Garantie bij Enphase is geregistreerd of (indien het Gedekte Product een Micro- omvormer betreft) niet via een Envoy met het internet is verbonden (zoals wordt beschreven in de handleiding voor installatie en gebruik die beschikbaar is via www.enphase.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
RichieB schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:05:
[...]

Hoe kan dat? De omvormers schakelen zichzelf direct uit als er geen circuit meer is. Dus bij een kortsluiting klapt de boel eruit en valt de productie weg. Wel een hoog 'in een uiterste, uiterste, uiterste what-if' situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Websphinxie Als er bij jou geen "what-if" scenario's voorkomen hoef je inderdaad geen automaten of aardlek schakelaars te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Websphinxie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Hoe kan dat? De omvormers schakelen zichzelf direct uit als er geen circuit meer is. Dus bij een kortsluiting klapt de boel eruit en valt de productie weg. Wel een hoog 'in een uiterste, uiterste, uiterste what-if' situatie.
Mijn panelen wekken op piekniveau 6kW op. De 3-fase automaat is geloof ik een 40A variant. Maakt totaal 15,2 kW aan vermogen wat beschikbaar is om een envoy op te roken, als die niet achter een eigen automaat zit.

Tijdens opwekking gaat de stroom vanaf de panelen naar het net. Als je dan kortsluiting hebt dan kan je de envoy oproken met het opgewekte vermogen van je panelen plus wat er nog door je automaat heen kan vanaf het net :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Sorry. Ik las de boel verkeerd en zie nu dat er 'slechts' één aardlekautomaat is/wordt gebruikt. Dan heb je inderdaad een risico. Ik heb dat proberen te ondervangen door de envoy en a
Q-relais een eigen aardlekautomaat te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 19:35
Aangezien onderdelen lastig verkrijgbaar zijn, heb ik mijn systeem nog niet helemaal compleet.
Eigenlijk mist dadelijk alleen nog het aansluitmateriaal in de meterkast.

Nu ben ik van plan wel als de micros en de panelen te plaatsen en deze ook al in de gietmof aan te sluiten op de 3fasen kabel richting de meterkast.
Elke ader ga ik tijdelijk voorzien van een einddop.

Als ik dan alle spullen compleet heb (wellicht met een week of twee) dan wil ik op een avond/ nacht als de panelen toch niets meer op wekken de boel aan gaan sluiten.

Zou dit een goede oplossing zijn? Of is dit een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Websphinxie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:24:
Sorry. Ik las de boel verkeerd en zie nu dat er 'slechts' één aardlekautomaat is/wordt gebruikt. Dan heb je inderdaad een risico. Ik heb dat proberen te ondervangen door de envoy en a
Q-relais een eigen aardlekautomaat te geven.
Wat moet de waarde van deze aardlekautomaten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 19:35
Bij mijn weten is 30 ma verplicht. Hoger mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
2stimpy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:00:
Bij mijn weten is 30 ma verplicht. Hoger mag niet.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen (meen in de pdf van Solar Bouwmarkt).

Dus 30mA, B-kar.

Maar hoeveel A?

[ Voor 4% gewijzigd door Burning_Tyre op 01-06-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Burning_Tyre schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:53:
[...]

Wat moet de waarde van deze aardlekautomaten zijn?
De aardlekschakelaar moet bij PV ook DC lekstromen kunnen detecteren. In een aardlekautomaat zit altijd een aardlekschakelaar type A die dat niet kan. Je moet een aardlekschakelaar type B hebben (niet te verwarren met de A, B, C curves van een automaat). Vandaar dat je in schema's altijd een apart automaat en aardlekschakelaar ziet staan.

Edit: ik lees nu dat Enphase voldoet aan de uitzonderingen en een aardlekschakelaar type A voldoende is.

[ Voor 26% gewijzigd door RichieB op 01-06-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Bij een enphase systeem zit de dc lekstroombeveiliging toch in de micro’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Als ik de schema's uit de Powerpoint van Solar Bouwmarkt bekijken dan zie ik een verschil (qua aardlekschakelaar/automaat) als er een Envoy S of Metered gebruikt wordt. Vanwaar dit verschil?

3 fase PV, 3 fase meterkast met Envoy S: aardlekschakelaar en losse automaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCgFKIMDFZ2Y1VBo8TjDInMEDV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUfVPhVcdRUrifUzv5pUrvsn.jpg?f=fotoalbum_large

3 fase PV, 3 fase meterkast met Envoy Metered, 1 aardlekautomaat voor PV en Envoy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF1cnH2_Qfbi400g4G532kT5U54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyxGCsCpWkoozGvOFgYcaz4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03
Japie.G schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:10:
Bij een enphase systeem zit de dc lekstroombeveiliging toch in de micro’s?
Dat klopt. Veel string-omvormers hebben dit ook intern en dan hoef je dus ook geen moeilijk verkrijgbare en dure type-B differentiaalbeveiliging te nemen.
En dit is geen geintje, want een type A werkt helemaal niet meer als er een paar mA DC doorheen loopt.
Burning_Tyre schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:17:
Als ik de schema's uit de Powerpoint van Solar Bouwmarkt bekijken dan zie ik een verschil (qua aardlekschakelaar/automaat) als er een Envoy S of Metered gebruikt wordt. Vanwaar dit verschil?
De metered versie moet alle fases meten voor het berekenen van het vermogen met de CT's.
De normale versie heeft alleen plc nodig via de fasekoppelaar in het q-relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Burning_Tyre schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:17:
[...]

3 fase PV, 3 fase meterkast met Envoy Metered, 1 aardlekautomaat voor PV en Envoy.

[Afbeelding]
Dat is wel interessant: in dit schema zit de Envoy zonder automaat ertussen aan de PV. Ik denk niet dat dit volgens NEN1010 mag. PV levert stroom. Die moet worden begrensd voordat deze wordt afgenomen.

Pagina: 1 ... 17 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica